.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Geen probleemSatScan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:34:
[...]
Ja, inderdaad. Waarom zou dat zo zijn? Dat zou ik ook wel willen weten. Ik had dit niet verwacht; misschien is er een logische verklaring voor. #nieuwsgierig.
Stom van me, het staat erbij : Battery life improvement (slow charge near max SoC)
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Las ik ook, maar blijkbaar incidenteel. Heb er sinds een uur ook een Energy Socket aanhangen.Hansieo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:27:
[...]
Dat is wat ze opgeven ja,
maar ik dacht ergens in een topic gelezen te hebben dat ze wel érg warm worden....(warmtebeelden erbij..)
iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC
Ik gebruik de batterijen ook niet voor de auto te laden. Auto laadt hier ofwel rechtstreeks op de zon, ofwel (in de winter) rechtstreeks van het net. Als je van net naar Marstek, en dan van Marstek naar laadpaal werkt heb je 2x omzettingsverlies. En die 4kWh die je uit de batterij krijgt is verwaarloosbaar in een autobatterij. Dan kan je beter de dag erop minder pv stroom in je Marstek laden en meer rechtstreeks in je auto steken.DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:23:
[...]
Dat maakt dan toch niets uit? Of de auto 's nachts je accu's leeg maakt of de andere apparatuur in je huis.
Sterker nog, je auto zal door de hogere vermogens een betere RTE halen uit je accu.
Je wilt juist cycles halen met je accu, daar zit de eventuele winst. Mocht er toch nog genoeg zon zijn is het zonde dat de accu's de volgende dag nog vol zijn.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Precies, zo dacht ik dus ook. Die 4 kWh is verwaarloosbaar en heb ik vanmorgen vroeg weer een was mee kunnen draaien.Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:10:
[...]
Ik gebruik de batterijen ook niet voor de auto te laden. Auto laadt hier ofwel rechtstreeks op de zon, ofwel (in de winter) rechtstreeks van het net. Als je van net naar Marstek, en dan van Marstek naar laadpaal werkt heb je 2x omzettingsverlies. En die 4kWh die je uit de batterij krijgt is verwaarloosbaar in een autobatterij. Dan kan je beter de dag erop minder pv stroom in je Marstek laden en meer rechtstreeks in je auto steken.
iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC
Heb ik ook ooit voorbij zien komen ja. Draait hier nu een jaar en de HW sockets zijn hier nog nooit uitgevallen. Ik draai wel hoofdzakelijk NOM. Dus in het ontladen is dat nooit 60min op 2500W. Bij het opladen gebeurd dat wel, maar ook dan nog nooit uitval van sockets gehad. Zou normaal ook niet mogen volgens de specs van HWHansieo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:27:
[...]
maar ik dacht ergens in een topic gelezen te hebben dat ze wel érg warm worden....(warmtebeelden erbij..)
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Fijn dat het bij jou vrij snel is opgelost. Bij mij heeft de CT003 het nog nooit gedaan, op 2x2 minuten na, in combinatie met de batterij ondanks dat ze 2 meter uit elkaar staan. CT003 geeft gewoon waardes in de app maar verbinden er mee: ho maar.TODED schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:49:
Tot nu toe nooit problemen gehad met de WiFi verbinding zoals eerder vermeld bij veel eigenaars (hier 2x V2). Vanochtend werkte de Deco Mesh niet meer, leek een update te zijn oid. Sindsdien werkt nog maar 1 Marstek op de CT003, de andere wil niet meer verbinden. In de app kan ik gewoon verbinden met ct003, maar dus één batterij kan ik niet meer configureren met de CT003. Suggesties?
Edit: en zo opeens begon hij weer te laden na 30 minuten. Case closed for now
Hmm... kijk ik nu onder CT en komt ie wel met CT003 maar is offline, terwijl ie dus gewoon waardes ophoest. Dat is in ieder geval al weer anders dan gisteren toen ik nog een CT moest/kon kiezen. Nou ja, thuis weer eens verder puzzelen want op afstand op kantoor werkt het toch minder handig. :-)
[ Voor 15% gewijzigd door DikkieDick op 24-03-2026 13:28 ]
aka pluim003 - Marstek Venus v1
Klopt, er is schijnbaar een versie/batch van HW stekkers die een probleem hebben met hun thermische beveiliging en bij langdurig gebruik zichzelf uitschakelen. Ik meen dat je kunt controleren of je die HW stekker hebt en dat je dit kunt aangeven bij de leverancier voor een omruilactie.Hansieo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:27:
[...]
Hier hangt er zo'n stekker tussen de accu en ook bij de warmtepomp. Bij beiden nog geen last gehad van thermische uitval bij langdurig verbruik op 2000-2500W.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%.
Voilà, voorlopig netjes aangepast naar:adjego schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:51:
In de Self-Consumption flow zit een load limiter in Node-Redcode:Zit in deze functieblock.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17/** ** Battery life improvement (slow charge near max SoC) * @param {number} soc * @param {number} max_power */ function chargingLimiter(soc, max_power) { // Must be greater than zero let limitedPower = Math.max(0, max_power); // Limit charge at high SoC if (hasChargingLimiter) { if (soc >= 98) limitedPower = Math.min(300, limitedPower); else if (soc >= 95) limitedPower = Math.min(500, limitedPower); else if (soc >= 85) limitedPower = Math.min(1500, limitedPower); } return limitedPower; }
[Afbeelding]
SOC >= 98% op 1000W
SOC >= 95% op 1500W
SOC >= 85% op 2500W
Loopt gesmeerd nu
EDIT; eerst ff alles op 2500W gezet, die 1000W klopt voor SOC>= 98% (begrenzing door het BMS zelf)
30 minuutjes verder en al van 99% naar 100%, happy camper hier
EDIT 2: Alles op 2500W gezet want heeft weinig zin, het BMS doet wat het moet doen, 2 volle batterijen ondertussen en geen gram (kWh
[ Voor 13% gewijzigd door Gely op 24-03-2026 15:56 ]
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Het ging hier om 's nachts laden, dan valt er niet veel rechtstreeks te laden met zonDruppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:10:
Ik gebruik de batterijen ook niet voor de auto te laden. Auto laadt hier ofwel rechtstreeks op de zon, ..
Vanuit de TS staat dit beschreven als:bass2012 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:41:
Ik heb sinds een paar dagen ook een Venus 3. Verbonden met p1 homewizard. Ik heb een LAN kabel en in app zie ik het LAN symbooltje. Echter heb ik tijdens instellen denk ik ook verbonden met wifi. Wifi ledlicht op batterij brandt ook. Soms heb ik het vermoeden dat ie de p1 kwijt is. (Mijn wifi is 2,4 en 5 ghz vandaar dat ik dacht sluit op LAN aan) In app zie ik altijd wel groene CT symbool . Maar laadt batterij niet op of ontlaadt deze niet bij NOM. Had al nieuwe firmware gekregen via app van Marstek maar zie om de dag dat hij alleen laad maar niet ontlaadt wanneer nodig. Stekker eruit en batterij knop in en daarna stekker erin en opnieuw verbinden P1 in app helpt en batterij werkt een dag prima om vervolgens iets niet te doen. Dit gebeurt telkens. Ik dacht met LAN probleem verbinding opgelost te hebben maar blijkbaar pakt ie ook nog steeds mijn wifi. Heeft iemand idee wat ik zou kunnen doen? Hoe zorg ik dat batterij alleen LAN pakt? Hoe delete ik mijn wifi uit batterij of wat zou ik anders kunnen proberen?
Resetten:
Een echte optie om te resetten lijkt niet aanwezig. In de App is wel een optie om naar de fabrieksinstellingen terug te gaan (met of zonder behoud van gegevens), maar op z'n minst de WiFi gegevens blijven erin staan. Wil je het apparaat van de WiFi afhalen, zal je een tijdelijk WiFi hotspotje moeten opzetten, de batterij hiermee laten verbinden, en vervolgens deze hotspot nooit meer gebruiken.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Inderdaad... zo kan ik bijvoorbeeld als ik straks thuiskom m'n auto opladen en m'n batterij in de kortste keren leeg trekken, of ik kan ook gewoon de batterij gebruiken voor m'n avond/nacht verbruik aangezien ik morgen toch thuiswerk en de auto dan beter tijdens de dag kan laden.THE_BASE schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:12:
Precies, zo dacht ik dus ook. Die 4 kWh is verwaarloosbaar en heb ik vanmorgen vroeg weer een was mee kunnen draaien.
Iedere situatie is dus een beetje anders... net dat maakt het zo complex om de ideale te programmeren.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
En dan eerste resetten in app naar fabrieksinstellingen en dan weer instellen met hotspot die ik dan vergeet of zou ik het ook vanuit app de wifi kunnen verbinden met nieuwe hotspot en vergeten (dus zonder fabrieksinstellingen reset want dan ben ik oude gebruiks gegevens kwijt denk ik en dat is jammer) of zou hij bij niet kunnen verbinden met die hotspot de oude wifi instelling pakken die nog werkt?tweeek schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:56:
[...]
Vanuit de TS staat dit beschreven als:
Resetten:
Een echte optie om te resetten lijkt niet aanwezig. In de App is wel een optie om naar de fabrieksinstellingen terug te gaan (met of zonder behoud van gegevens), maar op z'n minst de WiFi gegevens blijven erin staan. Wil je het apparaat van de WiFi afhalen, zal je een tijdelijk WiFi hotspotje moeten opzetten, de batterij hiermee laten verbinden, en vervolgens deze hotspot nooit meer gebruiken.
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, maar in het forum is daar al wel meer over geschreven.bass2012 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:17:
[...]
En dan eerste resetten in app naar fabrieksinstellingen en dan weer instellen met hotspot die ik dan vergeet of zou ik het ook vanuit app de wifi kunnen verbinden met nieuwe hotspot en vergeten (dus zonder fabrieksinstellingen reset want dan ben ik oude gebruiks gegevens kwijt denk ik en dat is jammer) of zou hij bij niet kunnen verbinden met die hotspot de oude wifi instelling pakken die nog werkt?
(Heeft geen V3 en of dat ooit geprobeerd)
Maar vanuit de app verbinden met nieuwe hotspot en vergeten zou denk ik wel het proberen waard zijn.
Met een beetje geluk meld er zich zo nog een iemand die er bekend mee is.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Vandaar het gedeelte ''of rechtstreeks uit het net'' aangezien je ook 's nachts 2x conversieverlies hebt als je met de MT de auto laadtDukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:40:
[...]
Het ging hier om 's nachts laden, dan valt er niet veel rechtstreeks te laden met zon
Ik heb zelf in mijn router een nieuw WiFi-netwerk aangemaakt, daarmee verbonden. Daarna heb ik de Marstek hersteld en ondertussen het WiFi-netwerk in de router weer verwijderd. Er valt dus geen verbinding meer mee te maken, heeft daar ook geen instellingen voor en pakt dan 100% de LAN verbinding.bass2012 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:17:
[...]
En dan eerste resetten in app naar fabrieksinstellingen en dan weer instellen met hotspot die ik dan vergeet of zou ik het ook vanuit app de wifi kunnen verbinden met nieuwe hotspot en vergeten (dus zonder fabrieksinstellingen reset want dan ben ik oude gebruiks gegevens kwijt denk ik en dat is jammer) of zou hij bij niet kunnen verbinden met die hotspot de oude wifi instelling pakken die nog werkt?
Dus eerst de batterij en ct003 koppelen met het officiële wifi netwerk, daarna alleen de batterij herstellen en op een temp ssid koppelen.. en daarna ssid weer uitzetten/verwijderen van router terwijl de LAN erin zit?THE_BASE schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:43:
[...]
Ik heb zelf in mijn router een nieuw WiFi-netwerk aangemaakt, daarmee verbonden. Daarna heb ik de Marstek hersteld en ondertussen het WiFi-netwerk in de router weer verwijderd. Er valt dus geen verbinding meer mee te maken, heeft daar ook geen instellingen voor en pakt dan 100% de LAN verbinding.
Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar de meningen hierover zijn verdeeld. LiFePO4 kunnen prima met 1C opgeladen worden, maar dat maakt het nog niet meteen goed voor de levensduur. Met enig zoekwerk vind je dat laden met 0.3C de levensduur met ca. de helft verlengt t.o.v. 0.5C. Vooral bij hogere SoC is dat beter voor LiFePO4.Gely schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:49:
[...]
Voilà, voorlopig netjes aangepast naar:
SOC >= 98% op 1000W
SOC >= 95% op 1500W
SOC >= 85% op 2500W
Ik volg zelf een iets andere route: ik laad net zo langzaam op als dat ik vermoedelijk kan ivm de te verwachten zonne-energie. Dus op een volledige zondag in juni zal dat misschien 500W zijn. Op een mindere dag in december zet ik hem op max 2.500W (als mijn PV dat al haalt). Dat regel ik via een automatische forecaster.
Maar ik moet toegeven dat ik ook geen problemen heb met 300W van 99%->100%. Dat gaat bij mij vrij snel.
Je CT003 moet wel op een bestaand wifi. Dus die kun je op je normale netwerk aansluiten. Alleen de batterij op een tijdelijk SSID. Je hoeft hem niet te resetten voor koppelen met tijdelijk SSID, dat kun je gewoon doen. Daarna resetten van de batterij en SSID verwijderen.Niekniek89 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Dus eerst de batterij en ct003 koppelen met het officiële wifi netwerk, daarna alleen de batterij herstellen en op een temp ssid koppelen.. en daarna ssid weer uitzetten/verwijderen van router terwijl de LAN erin zit?
Ik denk dat je mij niet begrijpt;Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:49:
Vandaar het gedeelte ''of rechtstreeks uit het net'' aangezien je ook 's nachts 2x conversieverlies hebt als je met de MT de auto laadt
Als je de keuze hebt tussen 'gratis' zonnestroom vanuit je accu's (met conversie verlies die je hoe dan ook hebt als je daar stroom uit wilt halen voor iets anders) of stroom vanaf het net dan is accu's toch veel logischer?
Conversie verlies van je auto meerekenen slaat hoe dan ook nergens op, of je nu vanuit je accu's of vanaf het grid laad heb je die hoe dan ook.
Ik ken geen enkele energie leverancier waarbij afname van het grid 's nachts negatief is.
[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2026 17:57 ]
Ja en kunt het beste een hotspot maken met je mobiel en die later verwijderen... lekker snel en simpel.Niekniek89 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Dus eerst de batterij en ct003 koppelen met het officiële wifi netwerk, daarna alleen de batterij herstellen en op een temp ssid koppelen.. en daarna ssid weer uitzetten/verwijderen van router terwijl de LAN erin zit?
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ik moet dus zowel de ct003 als de batterij los van elkaar met wifi verbinden?THE_BASE schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:36:
[...]
Je CT003 moet wel op een bestaand wifi. Dus die kun je op je normale netwerk aansluiten. Alleen de batterij op een tijdelijk SSID. Je hoeft hem niet te resetten voor koppelen met tijdelijk SSID, dat kun je gewoon doen. Daarna resetten van de batterij en SSID verwijderen.
De ct003 plaats ik op mijn échte ssid
De batterij plaats ik op een hotspot ssid
Zodra alles gekoppeld is, alleen de batterij resetten en tijdens het resetten proces het ssid offline halen?
Na de reset hoef ik hem opeens niet meer met wifi te connecten om door te gaan?
Raar en jammer dat hij zelf niet ziet dat hij bekabeld zit aangesloten.
Ja dat zie ik toch echt anders, zelfs met je goed te begrijpen.DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:55:
[...]
Ik denk dat je mij niet begrijpt;
Als je de keuze hebt tussen 'gratis' zonnestroom vanuit je accu's (met conversie verlies die je hoe dan ook hebt als je daar stroom uit wilt halen voor iets anders) of stroom vanaf het net dan is accu's toch veel logischer?
Conversie verlies van je auto meerekenen slaat hoe dan ook nergens op, of je nu vanuit je accu's of vanaf het grid laad heb je die hoe dan ook.
Ik ken geen enkele energie leverancier waarbij afname van het grid 's nachts negatief is.
Als je laadt vanuit de batterij heb je toch 2x conversieverlies die je anders niet hebt, dus begrijp niet waarom je het conversieverlies van de wagen niet wil meerekenen.. ik snap ook wel dat dat verlies er is als je van het net laadt, maar dat is dan 1x. Uit de Marstek naar je auto laden is 2x. Dan kan je de stroom uit je batterij toch beter gebruiken voor apparaten in huis, en je auto laden vanuit het net. Tenzij je batterij groot genoeg is om de hele auto vol te laden, maar dat lijkt me niet echt haalbaar.
Die andere apparaten in huis vanuit de batterij van stroom voorzien heb je net zo goed omzettingsverliezen. Dus het is lood om oud ijzer. Er is altijd verlies als je stroom uit de batterij haalt of dat nu naar een koffiezetapparaat of naar een autoaccu gaat. Dat bedoelt hij te zeggen.Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:34:
[...]
Ja dat zie ik toch echt anders, zelfs met je goed te begrijpen.
Als je laadt vanuit de batterij heb je toch 2x conversieverlies die je anders niet hebt, dus begrijp niet waarom je het conversieverlies van de wagen niet wil meerekenen.. ik snap ook wel dat dat verlies er is als je van het net laadt, maar dat is dan 1x. Uit de Marstek naar je auto laden is 2x. Dan kan je de stroom uit je batterij toch beter gebruiken voor apparaten in huis, en je auto laden vanuit het net. Tenzij je batterij groot genoeg is om de hele auto vol te laden, maar dat lijkt me niet echt haalbaar.
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ook dat snap ik.antoinevromen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:38:
[...]
Die andere apparaten in huis vanuit de batterij van stroom voorzien heb je net zo goed omzettingsverliezen. Dus het is lood om oud ijzer. Er is altijd verlies als je stroom uit de batterij haalt of dat nu naar een koffiezetapparaat of naar een autoaccu gaat. Dat bedoelt hij te zeggen.
Maar mijn koffiezetapparaat gebruikt AC, en zet deze niet nog eens terug om naar DC. Dus de stroom in mijn batterij doet AC-DC-AC-DC vooraleer die in de auto zit. Als ik niet uit mijn batterij laadt is het gewoon AC-DC. Of ben ik nu zo verkeerd?
Op je laatste vraag kan ik alleen bevestigend antwoorden. Probeer het als volgt te zien. Laten we zeggen dat er bij het uithalen van 5 kWh uit de accu 1 verloren gaat. En dat het laden van de auto nog eens 1 kWh verlies oplevert. Nu wil je zowel de wasmachine, droger laten draaien alsook de auto laden. Laten we zeggen wasmachine en droger kosten beiden elk 2,5 kWh .Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:46:
[...]
Ook dat snap ik.
Maar mijn koffiezetapparaat gebruikt AC, en zet deze niet nog eens terug om naar DC. Dus de stroom in mijn batterij doet AC-DC-AC-DC vooraleer die in de auto zit. Als ik niet uit mijn batterij laadt is het gewoon AC-DC. Of ben ik nu zo verkeerd?
Als je de auto laadt stop je daar 5 kWh in . Richting de auto heb je uiteindelijk 1 kWh verloren uit de batterij en ook nog eens 1 kWh door de omzetting in de auto. In totaal 2 kWh verloren richting auto. In jouw voorstelling laadt je de auto met netstroom (dus 1 kWh verloren als gevolg van de omzetting in de auto) en de batterijstroom gebruik je voor het draaien van de wasmachine en de droger (ook daar 1kWH verloren door de omzetverliezen in de batterij). Uiteindelijk maakt het dus niet uit of je nu de auto met netstroom laadt en de wasmachine/droger met batterijstroom of andersom. Je trekt uiteindelijk 5kWH uit de accu (verlies van 1 kWh) en je laadt de auto (verlies van 1 kwh in de auto). Nu duidelijker ??
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Nee, wel een grotere warboel
Ik kan het niet duidelijker uitleggen, maar het is gewoon zo als eerder beschreven of je nu je batterijstroom voor de auto te laden of voor een wasmachine gebruikt maakt niets uit qua verliezen.
[ Voor 34% gewijzigd door antoinevromen op 24-03-2026 19:10 ]
Neen sorry, klopt niet.antoinevromen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:57:
[...]
Op je laatste vraag kan ik alleen bevestigend antwoorden. Probeer het als volgt te zien. Laten we zeggen dat er bij het uithalen van 5 kWh uit de accu 1 verloren gaat. En dat het laden van de auto nog eens 1 kWh verlies oplevert. Nu wil je zowel de wasmachine, droger laten draaien alsook de auto laden. Laten we zeggen wasmachine en droger kosten beiden elk 2,5 kWh .
Als je de auto laadt stop je daar 5 kWh in . Richting de auto heb je uiteindelijk 1 kWh verloren uit de batterij en ook nog eens 1 kWh door de omzetting in de auto. In totaal 2 kWh verloren richting auto. In jouw voorstelling laadt je de auto met netstroom (dus 1 kWh verloren als gevolg van de omzetting in de auto) en de batterijstroom gebruik je voor het draaien van de wasmachine en de droger (ook daar 1kWH verloren door de omzetverliezen in de batterij). Uiteindelijk maakt het dus niet uit of je nu de auto met netstroom laadt en de wasmachine/droger met batterijstroom of andersom. Je trekt uiteindelijk 5kWH uit de accu (verlies van 1 kWh) en je laadt de auto (verlies van 1 kwh in de auto). Nu duidelijker ??
Je telt op totaal aantal kwh verlies. Maar niet op totaal verlies in verhouding met geleverde energie.
Als ik 5kwh uit de batterij haal voor huishouden gaat er 1kwh verloren.
Als ik 5kwh uit het net haal voor de auto gaat er ook 1kwh verloren. Totaal 2kwh verloren op in totaal 10kwh.
Als ik 5kwh in de batterij steek om die volledig in de auto te steken gaat er 2kwh verloren op 5kwh. Net omdat je een extra conversieverlies hebt.
Het laden van een EV geeft ongeveer 8% laadverlies, ongeacht de bron. Je probeert de EV zoveel mogelijk te laden op de goedkope momenten (lage prijs of zonnestroom).
De PIB gebruik ik als 24/7 NOM voor normaal huishoudelijk gebruik (comfort), los van die goedkope momenten. De PIB wordt geladen met zonnestroom en is daarmee de goedkoopste optie. Als vuistregel hanteer ik circa 12,5% verlies bij laden en 12,5% bij ontladen.
De round-trip efficiency (RTE) komt daarmee uit op ongeveer 75%, ongeacht of de batterij binnen staat of beschut buiten staat, en of deze op 800 W of 2500 W draait. Dit is gebaseerd op mijn praktijkervaring van het afgelopen jaar.
De vermogensbegrenzing van NR is nu volledig uitgeschakeld en de batterijen doen nu wat ze gedurende een jaar hebben gedaan, de vermogensbegrenzing en het terugschakelen in vermogen van het Marstek BMS volgen, dat verloopt trapsgewijs en correct. Er is geen enkele reden om dat te overrulen,FiberSam schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:27:
[...]
Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar de meningen hierover zijn verdeeld. LiFePO4 kunnen prima met 1C opgeladen worden, maar dat maakt het nog niet meteen goed voor de levensduur. Met enig zoekwerk vind je dat laden met 0.3C de levensduur met ca. de helft verlengt t.o.v. 0.5C. Vooral bij hogere SoC is dat beter voor LiFePO4.
Ik volg zelf een iets andere route: ik laad net zo langzaam op als dat ik vermoedelijk kan ivm de te verwachten zonne-energie. Dus op een volledige zondag in juni zal dat misschien 500W zijn. Op een mindere dag in december zet ik hem op max 2.500W (als mijn PV dat al haalt). Dat regel ik via een automatische forecaster.
Maar ik moet toegeven dat ik ook geen problemen heb met 300W van 99%->100%. Dat gaat bij mij vrij snel.
Daar ging het ook om, de marstek heeft verlies en een volgende accu ook.SatScan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:15:
Laat ik nog een duit in het zakje doen…
Het laden van een EV geeft ongeveer 8% laadverlies,
Als je dan al wilt gaan rekenen; Doe het dan ook goed. Want je laat nu die 5kWh voor het huishouden van het net weg. En dat is dus ook samen 10 kWh met een gezamelijk verlies van die 2kWh ; Idendiek aan de situatie waarbij je de auto van het net laadt.Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:13:
[...]
Neen sorry, klopt niet.
Je telt op totaal aantal kwh verlies. Maar niet op totaal verlies in verhouding met geleverde energie.
Als ik 5kwh uit de batterij haal voor huishouden gaat er 1kwh verloren.
Als ik 5kwh uit het net haal voor de auto gaat er ook 1kwh verloren. Totaal 2kwh verloren op in totaal 10kwh.
Als ik 5kwh in de batterij steek om die volledig in de auto te steken gaat er 2kwh verloren op 5kwh. Net omdat je een extra conversieverlies hebt.
@pascallj Ik geef het op.
Ik neem nergens 5kwh van het net voor het huishouden. Ik neem 5kwh uit de batterij voor het huishouden (2,5kwh droger en 2,5kwh wasmachine). Dat is zoals jij het beschreef. Ik kan het niet duidelijker omschrijven als wat ik heb geprobeerd te doen. Als je 5kwh in je batterij steekt haal je er 4kwh nuttig uit voor je huis. Als ik 5kwh in de batterij steek en van daar uit de auto ga laden dan is de auto niet geladen met 4kwh, terwijl ik er ook gewoon 5kwh ingestopt heb. Dat gaat eerder met 3 of 3,5kwh. Net omwille van een extra omzetverlies, dat lijkt me gewoon de evidentie zelf. Verder ga ik het opgeven, want dit leidt nergens naartoe.antoinevromen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:29:
[...]
Als je dan al wilt gaan rekenen; Doe het dan ook goed. Want je laat nu die 5kWh voor het huishouden van het net weg. En dat is dus ook samen 10 kWh met een gezamelijk verlies van die 2kWh ; Idendiek aan de situatie waarbij je de auto van het net laadt.
@pascallj Ik geef het op.
Vertel mij dan eens op welke manier je géén conversie verlies van de wagen hebt.Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:34:
Als je laadt vanuit de batterij heb je toch 2x conversieverlies die je anders niet hebt, dus begrijp niet waarom je het conversieverlies van de wagen niet wil meerekenen..
Wat maakt het uit of de stroom naar je apparaten gaan of naar je auto? Conversie heb je in beide gevallen.ik snap ook wel dat dat verlies er is als je van het net laadt, maar dat is dan 1x. Uit de Marstek naar je auto laden is 2x. Dan kan je de stroom uit je batterij toch beter gebruiken voor apparaten in huis
Het komt niet vaak voor dat je 'hele' wagen moet worden opgeladen, er zijn niet veel mensen die hem iedere dag leegrijden. Daarnaast prefereer ik een hogere RTE door met vol vermogen mijn auto te laden dan met een paar honderd Watt mijn nachtverbruik te dekken.Tenzij je batterij groot genoeg is om de hele auto vol te laden, maar dat lijkt me niet echt haalbaar.
Ja, maar die laatste AC-DC is onzinnig om mee te rekenen gezien er geen manier is om die stap over te slaan.Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:46:
Maar mijn koffiezetapparaat gebruikt AC, en zet deze niet nog eens terug om naar DC. Dus de stroom in mijn batterij doet AC-DC-AC-DC vooraleer die in de auto zit.
Dat klopt, maar dan betaal je dus voor de Wh's die je afneemt terwijl er 'gratis' Wh in de accu zit om te gebruiken.Als ik niet uit mijn batterij laadt is het gewoon AC-DC. Of ben ik nu zo verkeerd?
De vraag is, op welke manieren heb je géén verlies dan? Je ontkomt er niet aan bij het gebruik van je accu en je auto. Of je deze nu combineeert of niet, netto heb je altijd 2 keer conversie verlies.tweeek schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:22:
Daar ging het ook om, de marstek heeft verlies en een volgende accu ook.
[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2026 20:53 ]
Dit heeft gewoon geen nut. Ik laat dit over aan iemand anders om een poging te wagen. Duidelijker als mijn laatste bericht kan ik het niet verwoorden. Ik zeg ook nergens dat je met de wagen te laden uit het net geen conversieverlies hebt. Je hebt dat namelijk wel. 1 keer om precies te zijn.DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:42:
[...]
Vertel mij dan eens op welke manier je géén conversie verlies van de wagen hebt.
[...]
Wat maakt het uit of de stroom naar je apparaten gaan of naar je auto? Conversie heb je in beide gevallen.
[...]
Het komt niet vaak voor dat je 'hele' wagen moet worden opgeladen, er zijn niet veel mensen die hem iedere dag leegrijden. Daarnaast prefereer ik een hogere RTE door met vol vermogen mijn auto te laden dan met een paar honderd Watt mijn nachtverbruik te dekken.
Als je laadt uit de batterij heb je dat 2 keer. Maar zoals al gezegd, ik ga dit laten uitleggen door iemand die dat ogenschijnlijk beter kan verwoorden dan ik.
5 kWh voor je droger en wasmachine, en 6,25 kWh voor je EV (uitgaande van 20% conversie verlies: 5 kWh / 0,8 = 6,25 kWh).
Dus in totaal 11,25 kWh energiebehoefte.
Waar je die vandaan haalt maakt niet uit.
Uitgaande van je 20% conversieverlies uit je batterij, heb je 4 kWh uit je batterij beschikbaar ( 5 kWh x 0,8 = 4 kWh). De rest haal je van de grid (7,25 kWh) om op de 11,25 kWh behoefte uit te komen.
Dat klopt wel, dat is de totale energiebehoefte. Maar dat was het punt niet.Lincor schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:54:
Ongeacht waar je je energie vandaan haalt, je energiebehoefte blijft gelijk.
5 kWh voor je droger en wasmachine, en 6,25 kWh voor je EV (uitgaande van 20% conversie verlies: 5 kWh / 0,8 = 6,25 kWh).
Dus in totaal 11,25 kWh energiebehoefte.
Waar je die vandaan haalt maakt niet uit.
Uitgaande van je 20% conversieverlies uit je batterij, heb je 4 kWh uit je batterij beschikbaar ( 5 kWh x 0,8 = 4 kWh). De rest haal je van de grid (7,25 kWh) om op de 11,25 kWh behoefte uit te komen.
De oorspronkelijke vraag was of het een goed idee is om je auto te laden met de Marstek. Ik doe dit zelf niet omdat ik dan 2x conversieverlies heb. Als ik vanuit het net laadt heb ik dat maar 1x. Namelijk van AC naar DC. Als ik eerst mijn Marstek oplaadt heb ik daar 1x AC naar DC. Als ik daarmee de auto ga laden doet de Marstek terug DC naar AC en de laadpaal terug AC naar DC. 1 stap daarvan kan ik overslaan door de auto niét met de Marstek te laden.
Of je draait NOM en laad je als het even kan de EV niet met een thuisbatterij op, en doe je dat het liefste met zonnestroom dan wel als het niet anders is van het net.DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:42:
[...]
De vraag is, op welke manieren heb je géén verlies dan? Je ontkomt er niet aan bij het gebruik van je accu en je auto. Of je deze nu combineeert of niet, netto heb je altijd 2 keer conversie verlies.
Ja, maar wat jij niet wil snappen is dat het niet uitmaakt.Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:54:
Als je laadt uit de batterij heb je dat 2 keer.
Of je de energie nou in de auto stopt of in iets anders, die conversie heb je altijd
Of je de auto laad vanuit de accu of grid, die conversie heb je óók altijd
Ja maar expliciet ging het om 's nachts laden.Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:02:
De oorspronkelijke vraag was of het een goed idee is om je auto te laden met de Marstek.
Hoe wil je je auto 's nachts opladen met zonnestroom? Dat is waar de hele discussie om draait.tweeek schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:03:
Of je draait NOM en laad je als het even kan de EV niet met een thuisbatterij op, en doe je dat het liefste met zonnestroom dan wel als het niet anders is van het net.
Dat kan alleen door te laden vanuit je accus óf grid.
[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2026 21:19 ]
Je mist het echt ......DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:05:
[...]
Ja, maar wat jij niet wil snappen is dat het niet uitmaakt.
Of je de energie nou in de auto stop of in iets anders, die conversie heb je altijd
Of je de auto laad vanuit de accu of grid, die conversie heb je óók altijd
Maak voor mij dan eens een berekening dat het wél uitmaakt?tweeek schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:06:
Je mist het echt ......
Je leest niet of wil niet lezen, verder valt jou niks uit te leggen je weet het immers toch beter.DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:07:
[...]
Maak voor mij dan eens een berekening dat het wél uitmaakt?
Einde.
Nee, ik wil oprecht graag weten waar ik dan de fout in ga. Ik waardeer ook je input dus kan je mij een voorbeeld geven waarmee je het mij kan uitleggen?tweeek schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:09:
Je leest niet of wil niet lezen, verder valt jou niks uit te leggen je weet het immers toch beter.
[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2026 21:11 ]
Heb ik al eerder gedaan eigenlijk.DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:07:
[...]
Maak voor mij dan eens een berekening dat het wél uitmaakt?
Sit 1) Ik steek 5kwh in mijn batterij, ik haal er 4kwh uit om mijn huis te voeden. (1kwh verlies)
Sit 2) ik steek opnieuw 5kwh in mijn batterij, ik haal er 4kwh uit om mijn laadpaal te voeden.
Mijn laadpaal steekt van die 4kwh uit de batterij 3kwh in mijn auto.
Sit 3) Als ik 5kwh uit het net haal, en naar de laadpaal stuur. Dan duwt de laadpaal 4kwh in mijn auto.
Neem me niet op de procentuele of mathematische verschillen, ik rond alles af om het simpel te houden.
Zowel bij sit 1 als bij sit 2 als bij sit 3 ben ik begonnen met 5kwh. Alleen laadt mijn wagen bij sit 2 maar 3kwh op en bij sit 3 laadt hij 4kwh op.
Check, die snap ik.Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:19:
Heb ik al gedaan eigenlijk.
Sit 1) Ik steek 5kwh in mijn batterij, ik haal er 4kwh uit om mijn huis te voeden. (1kwh verlies)
Check, snap ik ook.Sit 2) ik steek opnieuw 5kwh in mijn batterij, ik haal er 4kwh uit om mijn laadpaal te voeden.
Mijn laadpaal steekt van die 4kwh uit de batterij 3kwh in mijn auto.
Check, ook duidelijk.Sit 3) Als ik 5kwh uit het net haal, en naar de laadpaal stuur. Dan duwt de laadpaal 4kwh in mijn auto.
Begrepen.Neem me niet op de procentuele of mathematische verschillen, ik rond alles af om een punt te maken.
Ja, maar je bij Sit 3 zit er dan nog 4kWh ongebruikt in je accu, die moet je wel meenemen in de berekening.Zowel bij sit 1 als bij sit 2 als bij sit 3 ben ik begonnen met 5kwh. Alleen laadt mijn wagen bij sit 2 maar 3kwh op en bij sit 3 laadt hij 4kwh op.
Door je wagen overdag rechtstreeks van PV te laden... maar dan moet je auto natuurlijk overdag thuis zijn.DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:42:
Vertel mij dan eens op welke manier je géén conversie verlies van de wagen hebt.
Ik werk deeltijds vanaf thuis en dan laad ik m'n auto overdag op (nadat de batterij eerst 100% is - en die hou ik voor 's avonds wanneer ik ook de auto stop met laden als er geen PV overschot meer is). Voor mij is het dus geen "must" dat m'n auto nog deze avond/nacht geladen wordt.
Maw. het verbruik van het huis is een semi constante die ik met een batterij kan wegstrepen, m'n auto kan laden als ik zin heb en streep ik weg met PV overschot.
DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:31:
[...]
Check, die snap ik.
[...]
Check, snap ik ook.
[...]
Check, ook duidelijk.
[...]
Begrepen.
[...]
Ja, maar je bij Sit 3 zit er dan nog 4kWh ongebruikt in je accu, die moet je wel meenemen in de berekening.
Ja klopt. Ik ga er gemakkelijkheidshalve van uit dat je de accu wel leeg krijgt in het huishoudelijk gebruik. Als er elke dag een volle (of goedgevulde) accu overblijft vooraleer de PV terug opbrengst hebben kan je het inderdaad evengoed in de auto duwen. Maar dan kan je natuurlijk weer de vraag stellen of je accu capaciteit niet te groot berekend is.
Ja, logisch maar dat is niet waar de discussie over gaat, die gaat expliciet over 's nachts laden en of het beter is dat vanuit grid of vanuit accu te doen (waar in beide gevallen de accu leeg gaat aan huis of auto).r2504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:38:
Door je wagen overdag rechtstreeks van PV te laden... maar dan moet je auto natuurlijk overdag thuis zijn.
Dat was ook de oorspronkelijke casus.Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:39:
Ja klopt. Ik ga er gemakkelijkheidshalve van uit dat je de accu wel leeg krijgt in het huishoudelijk gebruik.
's nachts EV laden en accu's gaan hoe dan ook leeg
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt bereiken en hoeveel PV overschot je hebt. Op dit moment is het denk ik niet rendabel te maken, zelfs niet met de lage prijs per kWh van Marstek maar vanaf 2027 zou het mij niet verbazen dat 'indirect' je EV met PV laden, (dus via de accu omdat het overdag niet kan) rendabel is.Maar dan kan je natuurlijk weer de vraag stellen of je accu capaciteit niet te groot berekend is.
[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2026 21:58 ]
Heeft er iemand ook V144 waar dit wel werkt ?
Het gaat toch om de 'profit' stats in de app? Ik zie niet direct een verband met de firmware gezien dat bedrag in de App wordt berekend.r2504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:50:
Wat heb je staan onder 'Electricity Pricing'? En heb je vandaag wel getallen bij 'Daily Charging Capacity' en 'Home Usage'?
Ik heb V148 en heb 2 dingen gemerkt:r2504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:50:
Aangezien mijn profit cijfers nog steeds allemaal nul zijn had ik elders een tip gehad een factory reset te doen maar zonder resultaat (het enige dat ik zie zijn groene streepjes op nul in de grafiekjes).
1. Als je iets verandert in die instellingen, dan krijg je geen gegevens meer tot de volgende dag.
2. Het lijkt erop dat als je niet kiest voor EUR, maar standaard op USD laat staan dat er wél data binnenkomt.
Inderdaad.DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:55:
[...]
Het gaat toch om de 'profit' stats in de app?
Het moet toch ergens z'n data vandaan krijgen... de enige die dat weet is de batterij zelf.Ik zie niet direct een verband met de firmware gezien dat bedrag in de App wordt berekend.
Tweemaal 0.319Wat heb je staan onder 'Electricity Pricing'?
Nee, beide staan op 0.En heb je vandaag wel getallen bij 'Daily Charging Capacity' en 'Home Usage'?
Ja maar laad en ontlaad gegevens komen in de cloud. De app slaat de die prijzen op en in de cloud worden de grafiekjes gemaakt.r2504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:05:
Het moet toch ergens z'n data vandaan krijgen... de enige die dat weet is de batterij zelf.
Dan valt er ook niets te berekenen.Nee, beide staan op 0.
Maw. het is de batterij welke ze in de cloud plaatst... en dus afhankelijk van de batterij firmware (mogelijks een bug ?).DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Ja maar laad en ontlaad gegevens komen in de cloud.
Maar heb je dan helemaal geen stats? Zijn alle grafiekjes leeg?r2504 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:13:
[...]
Maw. het is de batterij welke ze in de cloud plaatst... en dus afhankelijk van de batterij firmware (mogelijks een bug ?).
Ik heb net nog even getest met iets aanpassen maar de waardes worden dan niet 0 o.i.d.
Zoiets bijv:
[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2026 22:23 ]
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.