• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:58
r2504 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:14:
[...]
In de verpakking van de Marstek batterij zit een kaart voor "10 Years warranty"... die komt dus van Marstek zelf en het zou dus niet mogen uitmaken waar je hem koopt, officieel of niet. Feit blijft wel dat een goede dealer je wel wat ellende kan besparen bij het indienen van een garantie aanvraag.
Wat er steeds vergeten wordt is dat je die extra garantie moet aanvragen bij marstek via het insturen van het aankoopbewijs. Daar kan wel een voorwaarde aanzitten.
Alleen de eerste kopers tot herfst 2025, dacht ik, kregen automatisch die extra fabrieksgarantie zonder insturen aankoopbewijs.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:10
3DWim schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:21:
[...]
Wat er steeds vergeten wordt is dat je die extra garantie moet aanvragen bij marstek via het insturen van het aankoopbewijs. Daar kan wel een voorwaarde aanzitten.
Alleen de eerste kopers tot herfst 2025, dacht ik, kregen automatisch die extra fabrieksgarantie zonder insturen aankoopbewijs.
Inderdaad, net zoals die Kia's met een 7-jaar garantie sticker op de achterruit. Als je niet aan de voorwaarden voldoet zal die sticker op je achterruit weinig helpen :+

• Avenger 2.0
Al dikwijls gedacht dat we de bodem bereikt hadden met de Venus E prijs. Vraag me af of het in de toekomst nog lager kan of de opkomende potentiele inflatie, verhoogde vraag en leveringsproblemen toch een stijging gaan inluiden.
THE_BASE schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Ze bieden in elk geval de extra 8 jaren garantie via hén en staan op de Mean Well lijst. Recensies zijn goed en de levering en service ook top.
Met alle respect, ik vertrouw toch meer op de fabrieksgarantie dan die van dealers... die komen en gaan...

En die lijst stelt niets extra's voor dan die van elke andere dealer... Dat geeft helaas geen extra zekerheid of iets dergelijks. En eigenlijk vind ik het een vorm van misleiding... alleen is dat juridisch toch nog complex om te bewijzen. Het is aan Marstek EU of ze dit toestaan of niet, ik blijf daar buiten.

[ Voor 29% gewijzigd door SatScan op 23-03-2026 12:49 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-04 15:44

Perkouw

Moderator General Chat
Perkouw schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Toch even mezelf quoten. Sinds mijn voorgaande bericht werkt het geheel nog steeds. App update lijkt ook wonderen gedaan te hebben hier for some reason.

Ik klop hem nog even stevig af hier, maar zou het moment bereikt zijn dat ze nu gewoon NOM werken en blijven werken? :+
Voor nu zal ik stoppen met mezelf quoten, maar vond het toch wel netjes om het hier nógmaals even melden. Tot dusver draaien de accu's zoals je zou verwachten. Zonder omkijken en op NOM.

E i n d e l i j k, maar ben er blij mee.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13:14
Perkouw schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Voor nu zal ik stoppen met mezelf quoten, maar vond het toch wel netjes om het hier nógmaals even melden. Tot dusver draaien de accu's zoals je zou verwachten. Zonder omkijken en op NOM.

E i n d e l i j k, maar ben er blij mee.
Zo zie je maar, alles komt uiteindelijk goed ;)

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-04 18:29
dannyro schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:50:
[...]

Zo zie je maar, alles komt uiteindelijk goed ;)
Gelukkig maar. Na 14 maanden vlekkeloos te hebben gedraaid is het bij mij net omgekeerd. Maar hopelijk komt dat ook ooit weer eens goed. Want steeds HomeAssistant in de gaten houden en dan de waarde voor handmatig laden aanpassen is best omslachtig. :-)

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
SatScan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Met alle respect, ik vertrouw toch meer op de fabrieksgarantie dan die van dealers... die komen en gaan...

En die lijst stelt niets extra's voor dan die van elke andere dealer... Dat geeft helaas geen extra zekerheid of iets dergelijks. En eigenlijk vind ik het een vorm van misleiding... alleen is dat juridisch toch nog complex om te bewijzen. Het is aan Marstek EU of ze dit toestaan of niet, ik blijf daar buiten.
Ik heb liever een goed gevoel bij aankoop. :)

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• THE_BASE
  • Niet online
Wel een in mijn optiek minder betrouwbare partij. Maar dat is mijn gevoel hierbij als ze verder overal rond de 1.150-1.200 euro liggen.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:32
THE_BASE schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Ze bieden in elk geval de extra 8 jaren garantie via hén en staan op de Mean Well lijst. Recensies zijn goed en de levering en service ook top.
Ja, de reviews gaven me meer vertrouwen dan multi-solar die ik eerst aan het overwegen was. Jij hebt een batterij van hen neem ik aan gezien jouw positieve indruk?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• THE_BASE
  • Niet online
Broodro0ster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Ja, de reviews gaven me meer vertrouwen dan multi-solar die ik eerst aan het overwegen was. Jij hebt een batterij van hen neem ik aan gezien jouw positieve indruk?
Besteld bij stapnaarduurzaam omdat ze mijn vragen snel beantwoorden en de levering binnen 3 dagen konden regelen. De prijs was netjes en kreeg een gratis CT003 van ze erbij.

Qua service was leveren echt snel en netjes. Verder geen contact meer gehad, maar ik voel minder onrust bij zo’n partij dan bij iemand die zegt het voor 1.028 euro te kunnen leveren zonder Mean Well.

• Mobiele Eenheid
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-04 13:41
Goedendag allen, ben mij aan het orienteren op een batterij en hierbij met name geinteresseerd in de Marstek venus E.
Mijn huis is inmiddels een klein jaar gasloos en heb zo'n verbuik van 4400kwh van het net. Afgelopen jaar nog zo'n 1100 terug geleverd. (enphase 2720wp)
Heb al een Homewizard p1, dus die is niet noodzakelijk (tenzij die van marstek beter is).
Zou de Marstek een goede optie zijn om met name het avond/nachtverbruik op te vangen en eventueel in te kopen op goedkope uren en te gebruiken tijdens de duurdere tarieven (dynamisch)?

Hebben jullie tips waarop te letten bij het aanschaffen? Ook eventuele betrouwbare leveranciers met goede support?

[ Voor 9% gewijzigd door Mobiele Eenheid op 23-03-2026 13:50 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:15
Mobiele Eenheid schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:46:
Goedendag allen, ben mij aan het orienteren op een batterij en hierbij met name geinteresseerd in de Marstek venus E.
Mijn huis is inmiddels een klein jaar gasloos en heb zo'n verbuik van 4400kwh van het net. Afgelopen jaar nog zo'n 1100 terug geleverd. (enphase 2720wp)
Heb al een Homewizard p1, dus die is niet noodzakelijk (tenzij die van marstek beter is).
Zou de Marstek een goede optie zijn om met name het avond/nachtverbruik op te vangen en eventueel in te kopen op goedkope uren en te gebruiken tijdens de duurdere tarieven (dynamisch)?

Hebben jullie tips waarop te letten bij het aanschaffen? Ook eventuele betrouwbare leveranciers met goede support?
Even wat uitproberen/meten over je avond/nacht verbruik, maar de marstek lijkt prima geschikt om de zonnestroom later in je huishouden te pompen.
HWP1 is geschikt voor 1 batterij en werkt over het algemeen goed
Dynamisch is leuk maar geeft mij in ieder geval wel wat extra gepuzzel hoe ik daar effectief mee om kan gaan.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• 3DWim
Mobiele Eenheid schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:46:
Hoeveel kWh heb je per 24u over ?
Want dat is waar je je accu (4kW) mee gaat laden.

handelen of slim gebruiken moet je zelf programmeren, zo ver is marstek nog niet. Dwz we missen nog het slimme ontladen.

Betrouwbare dozenschuivers zijn er niet. Je moet geluk hebben.
Zie het aantal bijdragen hierboven.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-03 09:13
Ook ik overweeg een Marstek Venus E aan te gaan schaffen, maar twijfel nog over hoe deze aan te sluiten. Ik heb geen aparte groep vrij en ook niet makkelijk de mogelijkheid deze aan te leggen. De omvormer van de panelen (3000wp) hangt in de garage. Vanuit de meterkast loopt een grondkabel door de tuin naar de garage hiervoor. Is het een optie de venus op dezelfde groep te koppelen? Zal toch niet voorkomen dat zowel de zon volle bak schijnt en de accu aan het ontladen is, dus de piek belasting op de groep zal niet boven de grens uit moeten komen. Of probeer ik het nu voor mezelf goed te praten dat dit wel moet kunnen? :)

• Mobiele Eenheid
3DWim schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:01:
[...]

handelen of slim gebruiken moet je zelf programmeren, zo ver is marstek nog niet. Dwz we missen nog het slimme ontladen.

afgelopen 5 dagen zat ik tussen 4,2 en 6,1 kwh per dag terug levering.
Wat bedoel je met 4kwh? Dacht dat de marstek 5,12 was?

• 3DWim
Mana schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:06:
Of probeer ik het nu voor mezelf goed te praten dat dit wel moet kunnen? :)
Ja.

• 3DWim
Mobiele Eenheid schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:08:
[...]
Klopt op papier 5.12 maar hij wordt niet 100% leeggetrokken, noch geladen. Dus praktisch is 11-12% onbereikbaar.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:28
[...]

van je 5,12 kun je maar 88% benutten (hij houdt een ondergrens aan van 11% batterijcapaciteit om de batterijcellen te beveiligen tegen volledig leeg zijn).
En dan heb je ook nog eens conversieverliezen van AC naar DC (opladen accu) en weer terug van DC naar AC (ontladen accu). Over de duim genomen verlies je hiermee 25% van de energie die je in je accu stopt (en die omgezet wordt als warmte).
Vandaar de vuistregel dat deze accu een werkbare ontlaadcapaciteit heeft van 4 kWh.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

3DWim schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:01:
[...]

Nou nou we hebben ondertussen toch aardig wat ervaringen gewisseld mbt de dealers. Goedkoop is zoals altijd niet de slimste koop...Kijk eens hoeveel klachten we hebben nav actieinkoop... zero...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-04 13:10

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ook ik overweeg een Marstek Venus E aan te gaan schaffen, maar twijfel nog over hoe deze aan te sluiten. Ik heb geen aparte groep vrij en ook niet makkelijk de mogelijkheid deze aan te leggen. De omvormer van de panelen (3000wp) hangt in de garage. Vanuit de meterkast loopt een grondkabel door de tuin naar de garage hiervoor. Is het een optie de venus op dezelfde groep te koppelen? Zal toch niet voorkomen dat zowel de zon volle bak schijnt en de accu aan het ontladen is, dus de piek belasting op de groep zal niet boven de grens uit moeten komen. Of probeer ik het nu voor mezelf goed te praten dat dit wel moet kunnen? :)
Wat als je een verbruiker in huis hebt die (ruim) meer vraagt dan je panelen leveren? Dan gaat de accu ook terugleveren. Als hij niet ontgrendeld is dan gaat het nog wel (3000 + 800 Watt) maar ontgrendeld is het samen 5500 Watt en dat is teveel (bijna 24A).

Het mag denk ik wel op een apart groepenkastje ("PV verdeler") dat er voor zorgt dat er nooit meer dan 16A teruggeleverd wordt. Maar dat kunnen de experts hier beter beoordelen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Mobiele Eenheid
SatScan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Nou nou we hebben ondertussen toch aardig wat ervaringen gewisseld mbt de dealers. Goedkoop is zoals altijd niet de slimste koop...Kijk eens hoeveel klachten we hebben nav actieinkoop... zero...
ok. Zomaar even wat namen die er gunstig uitkwamen in prijsvergelijkingen, maar betaal liever een paar tientjes meer voor goede/betwroubare support, dus indien suggesties hoor ik dat graag:

https://thuisslimladen.nl
https://thuisbatterij.io
https://solarkopen.nl
https://offgridpowerstation.nl

• tweeek
SatScan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:16:
[...]

(stukje tekst uit mail van marstek energy)
Support - Marstek

Oct 11, 16:42

Geachte heer/mevrouw,

Onze excuses voor de vertraagde reactie.

1. Vanwege het grote aantal distributeurs houden wij geen uitgebreide lijst bij. Hieronder vindt u een lijst met niet-geautoriseerde distributeurs:

Zijn de prijzen absurd laag, want er komen soms websites voorbij waarbij ik in ieder geval echt vraagtekens bij heb, denk je het beter te weten en geld boven alles gaat, hou je dan vooral niet in en koop.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• 3DWim
Mobiele Eenheid schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:26:
[...]
ok. Zomaar even wat namen die er gunstig uitkwamen in prijsvergelijkingen, maar betaal liever een paar tientjes meer voor goede/betwroubare support, dus indien suggesties hoor ik dat graag:

https://thuisslimladen.nl
https://thuisbatterij.io
https://solarkopen.nl
https://offgridpowerstation.nl
Tsja, dus die laatste heb ik alleen maar ^%$# support van gehad toen twee CT002 meters niet werkten.

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:29
Gaat hier vooral over de Venus E V3 maar vind het een onhandig zwaar ding. Begrijp dat het de meest kWh bied voor de euro, maar ik vind dat de Venus A als modulair op gebouwd systeem ook wel aantrekkelijk. De ChatGPT en aanverwante orakels geven een wisselende voorkeur.
Zijn er nog echte nadelen van de A t.o.v de E of is de A ook een prima accu.

Ross

• tweeek
Ross11 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:41:
Gaat hier vooral over de Venus E V3 maar vind het een onhandig zwaar ding. Begrijp dat het de meest kWh bied voor de euro, maar ik vind dat de Venus A als modulair op gebouwd systeem ook wel aantrekkelijk. De ChatGPT en aanverwante orakels geven een wisselende voorkeur.
Dan gaat voor mij de keuze op dit moment naar een Venus D (met stopcontact / zonnepaneel aansluiting / en over het net laden ontladen) = Dit antwoord is door mij zelf in elkaar geknutseld zonder chatgpt en aanverwanten.

Ross11 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:41:
De A is zeker een goed alternatief en als je spreekt over €'s per kwh dan zit je bij de A met extra batterij (= dan 4.24 kWh) aan een prijs van 880€ incl BTW en gratis levering.
De A kan je nadien ook nog uitbreiden met extra modules van 2.12 kWh à 400€ en je kan er nog 4 PV panelen op aansluiten.
We belangrijk om mee te nemen : de omvormer van de A = 1200W, die van de E = 2500W.
Maar als je doel is vooral nachtverbuik opvangen dan is de A zeker een goede oplossing.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• dannyro
Een hele mooie week achter de rug. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WOzO-hQXI-_euMKaFFD_-0woj4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5xEC2uLadYvtjtqmgc8DnUXD.jpg?f=user_large

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Ross11
DSSW schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:54:
[...]

De A is zeker een goed alternatief en als je spreekt over €'s per kwh dan zit je bij de A met extra batterij (= dan 4.24 kWh) aan een prijs van 880€ incl BTW en gratis levering.
De A kan je nadien ook nog uitbreiden met extra modules van 2.12 kWh à 400€ en je kan er nog 4 PV panelen op aansluiten.
We belangrijk om mee te nemen : de omvormer van de A = 1200W, die van de E = 2500W.
Maar als je doel is vooral nachtverbuik opvangen dan is de A zeker een goede oplossing.
Bedank voor dit antwoord, maar een 880 euro voor 4,2 kWh is wel wat optimistisch.

Ross

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:28
DSSW schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:54:
[...]
Interessant. Die van die omvormer had ik dus echt verkeerd gelezen in de specs. Dus het is alleen 2400W laden met DC-stroom als de zonnepanelen er direct op aangesloten zijn. En mocht je alleen de stekker gebruiken dan zit je vast aan de max van 1200W input en output. Das minder handig inderdaad en zelf eigenlijk onwenselijk als je via je stopcontact je zonne-overschot wilt vangen in je modulaire accu's.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:30
dannyro schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:18:

[Afbeelding]
Dat is een gaaf overzicht d:)b heb je ook van andere weken (met bv minder opwek? :9~ )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Ross11 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Bedank voor dit antwoord, maar een 880 euro voor 4,2 kWh is wel wat optimistisch.
Is totaal niet optimistisch maar 100% realistisch.
Kijk maar op de website van Tubotek, je krijgt ook 5% korting en dat geeft die netto prijs van 880€ incl BTW

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

tweeek schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:26:
[...]

(stukje tekst uit mail van marstek energy)
Support - Marstek

Oct 11, 16:42

Geachte heer/mevrouw,

Onze excuses voor de vertraagde reactie.

1. Vanwege het grote aantal distributeurs houden wij geen uitgebreide lijst bij. Hieronder vindt u een lijst met niet-geautoriseerde distributeurs:

Zijn de prijzen absurd laag, want er komen soms websites voorbij waarbij ik in ieder geval echt vraagtekens bij heb, denk je het beter te weten en geld boven alles gaat, hou je dan vooral niet in en koop.
Ja, dit is de kern van het probleem. Helaas is er geen lijst met officiële dealers, maar het is wel belangrijk om te waarschuwen met betrekking tot garantie en officiële dealers. Daarom blijf ik buiten de discussie en geef ik geen advies over waar deze batterijen te kopen.

Ik ben voorlopig niet van plan om nieuwe batterijen te kopen; eerst moeten deze nog worden terugverdiend ;-)

• Ross11
DSSW schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:13:
[...]

Is totaal niet optimistisch maar 100% realistisch.
Kijk maar op de website van Tubotek, je krijgt ook 5% korting en dat geeft die netto prijs van 880€ incl BTW
Oke maar dat is in België, hoeft geen probleem te zijn maar de webshop is door een vervelende, niet weg te krijgen, popup van 5% voor mij onbereikbaar. Kan aan mijn beveiliging liggen.

Ross

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Na weken gerommel sinds een paar dagen overgestapt op de nodered integratie. Alles lijkt perfect te draaien nu.
Iemand die erin geslaagd is om de EV Stop Trigger van Bob aan de slag te krijgen? @AUijtdehaag misschien?
Heb een Boolean aangemaakt die ik momenteel manueel schakel. Heb de entity_id daarvan ingegeven in de advanced settings maar schakelen heeft geen effect op de batterijen.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:30
Ik zat er ook mee, maar Gemini heeft me geholpen. De vraag had ik gesteld:

on/off template maken in home assistant? Ik wil dit maken voor en peblar laadpaal. de template moet laten zien of hij wel of niet aan het laden is. De peblar integratie is aanwezig in home assistant. Dit is de entiteit die ik kan gebruiken van de peblar; sensor.peblar_ev_charger_status

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
[BoSS] schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Wat als je een verbruiker in huis hebt die (ruim) meer vraagt dan je panelen leveren? Dan gaat de accu ook terugleveren.
Dat is een kwestie van regelen. Als jij hem instelt om alleen PV minus load te laden (wat met zo'n aansluiting logisch is) dan sluit je het probleem uit. Een 'software defined' hybride PV omvormer dus.

Netter is idd met onderverdelkastje, zodat je zekeringen je ook daarvoor beveiligen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Driehoek schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:37:
Na weken gerommel sinds een paar dagen overgestapt op de nodered integratie. Alles lijkt perfect te draaien nu.
Iemand die erin geslaagd is om de EV Stop Trigger van Bob aan de slag te krijgen? @AUijtdehaag misschien?
Heb een Boolean aangemaakt die ik momenteel manueel schakel. Heb de entity_id daarvan ingegeven in de advanced settings maar schakelen heeft geen effect op de batterijen.
Ja die werk prima bij mij. Wallbox lader

Wat anderen ook schrijven of beweren: voor het ontgrendelen van 2500 W ontlading moet de batterij te allen tijde aangesloten zijn op een aparte groep.
Bij een mogelijke kortsluiting branden anders je kabels door en ontstaat er brandgevaar tot in de meterkast, omdat de zekering daar niet werkt wanneer de stroomstoring vóór deze zekering plaatsvindt.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
SatScan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:16:
[...]

Wat anderen ook schrijven of beweren: voor het ontgrendelen van 2500 W ontlading moet de batterij te allen tijde aangesloten zijn op een aparte groep.
Bij een mogelijke kortsluiting branden anders je kabels door en ontstaat er brandgevaar tot in de meterkast, omdat de zekering daar niet werkt wanneer de stroomstoring vóór deze zekering plaatsvindt.
Dat klopt denk ik niet helemaal. Als je op een zelfde groep de batterij en andere apparatuur hebt kan die andere aparatuur in principe de 16 of 20A van het net halen en daarboven de 2500W van de thuisbatterij en kan er potentieel ongeveer 26 of 30A door de kabels naar het apparaat toe gaan. Je zekeringen beveiligen je kabels niet meer omdat de twee stroombronnen (net en batterij) niet aan dezelfde kant van de zekering zitten.
Het grootste gevaar is dus niet kortsluiting want dan worden de stromen zodanig groot dat de zekering toch wel zal springen.

edit: dat een aparte groep nodig is klopt wel voor alle duidelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Driehoek op 23-03-2026 19:37 ]

Driehoek schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:36:
[...]

........................
dat een aparte groep nodig is klopt wel voor alle duidelijkheid.
Ik begrijp eigenlijk niet dat dit nog steeds een discussiepunt of een serieuze vraag kan zijn.
En dat niemand hier 1500 pagina's gaat teruglezen begrijp ik zeer goed. Maar staat gewoon in de TS. En toch blijven dit soort vragen met de regelmaat van de klok terugkomen (en dan niet vergeten degenen die hem toch gewoon bij een bestaande groep op 2500W zetten)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• hplar123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 22:28
Ik heb mijn venus e 3.0 nu bijna maand draaien. Als ik in de app verlies obv in/uit bereken, dan kom ik op 20-21%. Zou eigenlijk minder moeten zjn. Hebben meer dit?

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
hplar123 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:04:
Ik heb mijn venus e 3.0 nu bijna maand draaien. Als ik in de app verlies obv in/uit bereken, dan kom ik op 20-21%. Zou eigenlijk minder moeten zjn. Hebben meer dit?
Werkelijk een paar berichten omhoog en daar staat je antwoord.
dannyro schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:18:

[Afbeelding]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• hplar123
Supertip schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:20:
[...]

Werkelijk een paar berichten omhoog en daar staat je antwoord.

[...]
Ja maar dit is de 2.0 volgens onderschrift. Daar is 20% ‘normaal’

• tweeek
hplar123 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:30:
[...]

20% verlies met een V3, is dacht niet om te klagen.

hplar123 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:30:
[...]

Zoveel verschillen de V2 en de V3 nochtans niet. Vorige week kwam hier van iemand die beiden had een vergelijking voorbij en daar doet de V3 het beter dan de V2. Maar als je bij de V3 85-90 denkt te gaan halen dan ben je er toch echt aan voor de moeite denk ik. Ik haal 75% met mijn V2's in gunstige omstandigheden. Als je met een V3 80 haalt, is dat netjes denk ik. Daar kan met perfecte omstandigheden mss nog een procentje bij maar dan heb je het ook gehad.
Bereken je de RTE met de gegevens uit de app van MT zelf?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• hplar123
Thx, ik bereken de RTE mbv waardes uit dr app
hplar123 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:50:
Thx, ik bereken de RTE mbv waardes uit dr app
Als ik de waardes van de app gebruik zit ik rond 80%. Als ik via HW bereken zit ik rond de 75%. De app stelt alles rooskleuriger voor. De ontladingscapaciteit is tamelijk gelijklopend, de laadcapaciteit zit in de app altijd onder hetgeen HW zegt.

Februari als voorbeeld HW gegevens vs MT gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBmlIsBKhd6_T0BYHTkV8qGT8EY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5Xo9sVDxCnQ4OCYRp9eNTp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSopPvL2Mac_C57p6YnXBpUOvsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZFATpYoAHKIUjE6Hng4Iq81.jpg?f=fotoalbum_large

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-04 18:29
The continuing story: HomeWizard vraagt een foto te maken van de P1-splitter. De HW P1 deed het toen ie rechtstreeks in de meter zat. Dat was weer eens gelukt paar dagen geleden na tig resets. Maar communicatie met Venus niet meer mogelijk. Nou ja, de HW P1 op de splitter aangesloten en werd weer rood. Foto gemaakt. Toen de P1 weer terug rechtstreeks in de meter. Nou ja, ook weer rood en na diverse resets ook niet meer groen te krijgen. Daar gaat mijn energiedashboard. CT003 maar weer aangesloten. Die geeft info in de app maar laat zich niet koppelen met de Venus. Wat een ellende nadat het 14 maanden goed gewerkt heet. En vrees dat de HW P1meter toch echt is overleden (na 4 jaar). In ieder geval de foto gemaild naar HW. Kijken wat ze zeggen. De b2500emulatie gaat ook niet werken want die moet info van de p1 hebben en ja, die doet het dus niet (meer). Energydashboard in HomeAssistant zal, als er weer een werkende p1meter is, dan op 1 dag een hele hoop verbruik geven. Nou ja, dat zij dan zo. Als het jaaroverzicht later maar weer goed is.

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 13:12
r2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:55:
Zonet de batterij aan de muur gehangen... verdorie dat ding weegt enorm. Hopelijk is de beugel sterk genoeg. Straks de kabels nog eens netjes doen.
[…]
[Afbeelding]
Hoe heb je die beugel er zo scheef op gekregen? Ik had ook moeite maar uiteindelijk wel recht.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:44
tweeek schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:40:
20% verlies met een V3, is dacht niet om te klagen.
Ik heb m’n V3 nu vijf dagen en volgens MT is de RTE 69%… cijfers van 80% lijken mij dus straf.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• THE_BASE
  • Niet online
r2504 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Ik heb m’n V3 nu vijf dagen en volgens MT is de RTE 69%… cijfers van 80% lijken mij dus straf.
Hier ook zo’n 5 dagen in huis en volgens Marstek zit ik op een RTE van 80%.

• tweeek
[...]

Door Taro is getest ik meen 83.4 % en dat gaat dan wel over vol vermogen, maar dat haal je natuurlijk niet als je de avond en nacht door wil komen met die stroom.

Ik zit met mijn V1 nog wel ietsje hoger als 69% en heb in de nacht echt periodes van onder de 100 watt.

5 dagen is te kort eigenlijk om dat te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 23-03-2026 22:07 ]

• r2504
WargamingPlayer schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:00:
Hoe heb je die beugel er zo scheef op gekregen? Ik had ook moeite maar uiteindelijk wel recht.
Ik kan nochtans niet anders dan de vijsjes gewoon erin draaien… er moet dus een kleine speling op zitten zodat de beugel wat scheef staat. Uiteindelijk hing de plaat tegen de muur strak. Ondertussen heb ik nog een L profiel gemonteerd onder de MT voor wat extra steun.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:32
Weet iemand of en hoe je de Venus E v3 software matig kunt pauzeren? Of moet je die dan echt hardwarematig uitzetten? Als ik bijv. mijn EV in de nacht wil opladen dan wil ik voorkomen dat hij dat doet vanuit de batterij.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:26
Ben ik de enige die geen reactie na een melding via 'hulp en feedback'?

• Brent
SatScan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:16:
[...]

In een opstelling waarbij je een batterij bij PV op een groep zet, weet je een paar dingen meer ivm een willekeurig stopcontact: je weet dat de PV alleen levert, en nooit kan vragen. Je weet ook dat de batterij niet meer dan zijn opgegeven vermogen kan vragen (en dus evt direct uit PV opneemt zonder gezien te worden door zekering, maar je weet wel tot welke max, en daar kun je op bekabelen). Alleen levering gelijktijdig met PV kan wel, en moet dus binnen je zekering kunnen. Als dat past, zou ik me er niet heel druk om maken. In verhouding met 800 watt een gewoon stopcontact invoeren vind ik dat niet minder veilig, ondanks het feit dat je bij storing/defect, net als bij je gewone stopcontact op bestaande groep, misschien je aders te zwaar kan belasten. Als je zo'n purist bent, zou ik naar het VK verhuizen: daar heeft elk apparaat en elk stopcontact zijn eigen zekering. Bedenk me opeens dat ze in Polen en Duitsland geloof ik ook meestal elke lamp en stopcontact apart bedraden naar de mk met eigen zekering, wat neerkomt op hoe men het in het VK verplicht.

doobieters schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:08:
Weet iemand of en hoe je de Venus E v3 software matig kunt pauzeren? Of moet je die dan echt hardwarematig uitzetten? Als ik bijv. mijn EV in de nacht wil opladen dan wil ik voorkomen dat hij dat doet vanuit de batterij.
Op manual en geen tijdsloten geselecteerd. Dan gaat hij gewoon in standby.
Of via modbus is dat (dacht ik) ook mogelijk

• THE_BASE
  • Niet online
Ik laad ook m’n EV vannacht op en kies in de modus opties voor Manual, zonder enige opties. Hij blijft dan in stand-by staan. Morgenochtend weer op NOM zetten. :)

• r2504
tweeek schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:06:
[...]
Ik zit met mijn V1 nog wel ietsje hoger als 69% en heb in de nacht echt periodes van onder de 100 watt.

5 dagen is te kort eigenlijk om dat te kijken.
Ik belast hier ‘‘s nachts ook minimaal met 250W… maar da’s nog iets anders dat het maximale 2500. In ieder geval denk ik dat ergens vooraan in de 70% al enorm goed is.

Mn MT geeft trouwens nog altijd geen Profit weer of day statistics. Ook de HA integratie geeft hiervoor nul en m’n totaal blijft zelfs vast staan. Ticket aangemaakt bij MT ondertussen voor een recentere FW dan 144

• tweeek
THE_BASE schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:18:
[...]

Ik laad ook m’n EV vannacht op en kies in de modus opties voor Manual, zonder enige opties. Hij blijft dan in stand-by staan. Morgenochtend weer op NOM zetten. :)
Er zou toch een instelling zijn bij nieuwere firmware dat je nom ook kon aanpassen?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Sowieso niet hardwarematig maar softwarematig. Volgens mij kan je 't met HomeAssistant automatiseren, maar als je daarmee zou werken had je die vraag niet gesteld.

'k Heb zelf geen EV, maar als ik toch handmatig z'n stekker moet inpluggen, zou ik het geen ramp vinden om direct daarna even via de Marstek app de werkmodus aan te passen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als ik bijv. mijn EV in de nacht wil opladen dan wil ik voorkomen dat hij dat doet vanuit de batterij.
Waarom precies? Accu stroom is 'gratis' grid niet toch?
Chris.nl schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Sowieso niet hardwarematig maar softwarematig. Volgens mij kan je 't met HomeAssistant automatiseren, maar als je daarmee zou werken had je die vraag niet gesteld.

'k Heb zelf geen EV, maar als ik toch handmatig z'n stekker moet inpluggen, zou ik het geen ramp vinden om direct daarna even via de Marstek app de werkmodus aan te passen.
Ik was een complete amateur met HA. Maar heb het toch allemaal geautomatiseerd ondertussen. Werkt toch een stuk prettiger, geen handmatige handelingen meer nodig en veel minder kans op fouten/vergetelheden.
En bovenal.. blijft het toch ook wel gewoon leuk om te doen >:)

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-04 16:25
Gely schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Wel, ik denk niet dat dit klopt, ik heb wel de v2 (x2). Ik heb dit heel gemakkelijk kunnen bewijzen door de NodeRed applicatie uit te schakelen en over te schakelen op mijn vorige situatie: puur op de Marstek CT003. De batterijen doen dan normaal zoals beschreven, ttz, 40 min van 99% tot 100%.

Edit: in de debug van de NR applicatie zie je perfect dat het NodeRed is die het max vermogen initieert, niet het BMS van de batterij! Uit de debug van de NR app: "Charging limited to protect battery (99%): 2500W -> 300W"
@Gely Het limiteren met NodeRed zie ik ook, laden aan 300W vanaf 99%
Ik zie ook dat de NodeRed stopt met ontladen aan 12% met nog 0,61kWh in mijn V2 na NodeRed op Marstek control te zetten gaat het ontladen terug tot 11%

🇧🇪 3kW 155°/ Venus E (V2) v156, BMS (v216) CT003 (v117) , DM XS212, RPI4+HA

• WargamingPlayer
[...]

[...]

RTE is een lang verhaal, en daar bedoel ik mee een lang verhaal van meten. Na een week weet je nog niks.
De opgeslagen en afgegeven capaciteit heeft daar ook mee te maken. Zo kan een V2 tot maximaal 11% ontladen (4.55) en een V3 tot maximaal 12% (4.488), De totale inhoud is 5.12kWh. Dan komt daar ook nog eens de efficientie overheen, hoe langzamer laden, hoe langzamer ontladen, hoe slechter de efficientie.
Hieronder zie je mijn Marsteks en de efficiëntie wordt bij mij op twee manieren gelezen. Via Modbus (de Marstek waarden) en via een Shelly PM3. Zo zal je zien dat "daadwerkelijke" waarden afwijken. En toch is het niet slecht. Mijn accu's staan sinds een week op NOM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1brG0m7gzmqL5teoeKZvKitPdk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wp6t8JpOiA00QDy6si7i36fM.png?f=fotoalbum_large

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• WargamingPlayer
Via een manueel schema, of via Home Assistant of Homey, of alles wat met dat ding kan praten.

• Avenger 2.0
Mg4gebruiker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:11:
Ben ik de enige die geen reactie na een melding via 'hulp en feedback'?
Heb nog verschillende (niet dringende) tickets open staan voor ongeveer een maand nu waarop geen antwoord komt. Dus denk dat als het dringend is je moet blijven sturen, anders krijg je geen antwoord.

• Avenger 2.0
[...]
Bij een Venus v2 haal ik 76% RTE nu na ongeveer een jaar. Dus 80% RTE of meer bij Venus E v3 lijkt me wel zeker mogelijk. Nachtverbruik ligt hier tussen 300W à 400W, misschien is dat bij jou veel minder (< ~200W), waardoor je slechte RTE hebt.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:02
tinamar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 00:33:
[...]

@Gely Het limiteren met NodeRed zie ik ook, laden aan 300W vanaf 99%
Ik zie ook dat de NodeRed stopt met ontladen aan 12% met nog 0,61kWh in mijn V2 na NodeRed op Marstek control te zetten gaat het ontladen terug tot 11%
Ik pas de house_battery_control.yaml file aan (zit in /config/packages/) en zet de slider voor laagste SOC daar op 11% ipv 12%, en dat voor elke batterij, even HA herstarten, daarna kan je gewoon de slider in de UI van Home Battery Control naar 11% verschuiven. Dan gaat alles lekker automatisch :)

Hier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
marstek_m1_discharging_cutoff_capacity:
    name: "Marstek M1 Discharging Cutoff Capacity"
    min: 11
    max: 80
    step: 1
    unit_of_measurement: "%"
    mode: box
    icon: mdi:battery-10

[ Voor 15% gewijzigd door Gely op 24-03-2026 07:45 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• tinamar
Gely schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:22:
[...]

Ik pas de house_battery_control.yaml file aan (zit in /config/packages/) en zet de slider voor laagste SOC daar op 11% ipv 12%, en dat voor elke batterij, even HA herstarten, daarna kan je gewoon de slider in de UI van Home Battery Control naar 11% verschuiven. Dan gaat alles lekker automatisch :)

Hier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
marstek_m1_discharging_cutoff_capacity:
    name: "Marstek M1 Discharging Cutoff Capacity"
    min: 11
    max: 80
    step: 1
    unit_of_measurement: "%"
    mode: box
    icon: mdi:battery-10
Bedankt, die 1% van 0,61kWh naar 0,56kWh was 4 uur van mijn nachtverbruik vannacht. ;)

• Gely
tinamar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:57:
[...]

Bedankt, die 1% van 0,61kWh naar 0,56kWh was 4 uur van mijn nachtverbruik vannacht. ;)
Idd, het is algemeen geweten dat er nog erg veel energie zit in die laatste % van 12 naar 11.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• THE_BASE
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:13:
[...]

Waarom precies? Accu stroom is 'gratis' grid niet toch?
Ik snap je, maar in mijn geval was die accu vrijwel leeg. Dus ik moest laden. Vandaag verzachten ze weinig zon opwek. Dus aan zonneladen heb ik sowieso weinig en zou de batterij vannacht zijn leeggetrokken en vandaag met moeite vol zijn voor de komende nacht.

Dan kun je beter in de nacht de EV laden en de batterij beschikbaar houden voor vandaag en vannacht in mijn optiek.

En zoals @Chris.nl zegt: kleine moeite om die app te openen en even op Manual te zetten.

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-04 21:23
Gely schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Wel, ik denk niet dat dit klopt, ik heb wel de v2 (x2). Ik heb dit heel gemakkelijk kunnen bewijzen door de NodeRed applicatie uit te schakelen en over te schakelen op mijn vorige situatie: puur op de Marstek CT003. De batterijen doen dan normaal zoals beschreven, ttz, 40 min van 99% tot 100%.

Edit: in de debug van de NR applicatie zie je perfect dat het NodeRed is die het max vermogen initieert, niet het BMS van de batterij! Uit de debug van de NR app: "Charging limited to protect battery (99%): 2500W -> 300W"
@Gely: zou het dan niet mogelijk moeten zijn om die beperking tot 300W in NodeRed op te drijven naar een hogere waarde?
Ik heb gisteren bij mij ook gezien dat het vermogen in de laatste % beperkt blijft tot 300W. Ik heb er echter geen tijdsmeting op gedaan om te zien hoe lang het duurt om op 100% uit te komen. Jij hebt dat waarschijnlijk ergens uitgelezen in HA? Waar?

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• tinamar
Alan969 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:23:
[...]

@Gely: zou het dan niet mogelijk moeten zijn om die beperking tot 300W in NodeRed op te drijven naar een hogere waarde?
Ik heb gisteren bij mij ook gezien dat het vermogen in de laatste % beperkt blijft tot 300W. Ik heb er echter geen tijdsmeting op gedaan om te zien hoe lang het duurt om op 100% uit te komen. Jij hebt dat waarschijnlijk ergens uitgelezen in HA? Waar?
Hier heeft het gisteren van 99% naar 100% maar 1 minuut geduurd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ja7N3iF_lT7Pxd9Xr8HKsG8RPhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLoOpag1rEWAoOlfdoPlxVRN.jpg?f=fotoalbum_large

• Avenger 2.0
tinamar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:34:
[...]
Hier heeft het gisteren van 99% naar 100% maar 1 minuut geduurd.
Welke BMS versie heb je?

• Gely
Alan969 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Ik zie dat inderdaad in HA op mijn grafiek waarmee ik de SOC's volg. Hieronder een voorbeeld waarbij het 2 1/2 duurt om van 99% naar 100% te gaan aan 300W.
Ik zie in de house_battery_control.yaml geen enkele parameter waarmee ik kan spelen om die lage waarden van resp. 500W (95% SOC) en 300W (99% SOC) te wijzigen, zit wellicht ingebakken in NodeRed zelf. Ik heb de vraag gesteld aan CodeBob, hij komt er hopelijk vandaag op terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avTDoLWVKCtlx-bVL-B2QG35tno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlgD4mnOUrAcIjLGzSON0whB.png?f=fotoalbum_large

• Gely
tinamar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Hier heeft het gisteren van 99% naar 100% maar 1 minuut geduurd. [Afbeelding]
Stond je toen per ongeluk niet op "Marstek CT003 Control" ipv "Full Control" in de Home Battery Control? Want dan gaat het snel en laat het BMS van de batterij 1kW toe om op te laden voor de laatste 1%. Maar 1 minuut heb ik nog nooit of te nimmer gezien, eerder 40min... En dat al sinds ik beide batterijen in bezit heb.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-04 13:16
THE_BASE schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:06:
[...]

Ik snap je, maar in mijn geval was die accu vrijwel leeg. Dus ik moest laden. Vandaag verzachten ze weinig zon opwek. Dus aan zonneladen heb ik sowieso weinig en zou de batterij vannacht zijn leeggetrokken en vandaag met moeite vol zijn voor de komende nacht.

Dan kun je beter in de nacht de EV laden en de batterij beschikbaar houden voor vandaag en vannacht in mijn optiek.

En zoals @Chris.nl zegt: kleine moeite om die app te openen en even op Manual te zetten.
Als je ZP hebt en een batterij en een Ev en wahatever nog ... dan is logica eenvoudig:
- ZP is goedkope energie - die wil je maximaal gebruiken. Als je in nederland zit en nog kan salderen maak het allemaal niet uit - maar als je niet kan salderen dan is het maximaal zelf verbruiken van die ZP energie hetgeen het meest oplevert. Gaat dat in EV, in de MT of gewoon een sauna sessie ... alles beter dan terug leveren op grid.
- uw batterij is een buffer van ZP energie - die kan je dan gebruiken door gelijk welke verbruiker op momenten dat de zon niet schijnt ...

Dus of je uw EV van de batterij laad of de batterij puur voorziet voor huisgebruik - beiden zijn gewoon gebruiker van gebufferde ZP energie ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-04 21:23
Gely schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Ik zie dat inderdaad in HA op mijn grafiek waarmee ik de SOC's volg. Hieronder een voorbeeld waarbij het 2 1/2 duurt om van 99% naar 100% te gaan aan 300W.
Ik zie in de house_battery_control.yaml geen enkele parameter waarmee ik kan spelen om die lage waarden van resp. 500W (95% SOC) en 300W (99% SOC) te wijzigen, zit wellicht ingebakken in NodeRed zelf. Ik heb de vraag gesteld aan CodeBob, hij komt er hopelijk vandaag op terug.

[Afbeelding]
@Gely:
ik heb daar precies geen last van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgpRmckiz9ZMFm2J4J6rEQE2oGQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rFPLmWeFeQm7twAhbP3uuHLV.png?f=user_large
Bij het opzoeken van die info is me echter iets opgevallen: een hoge piek van 7000% !!??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tjt6naojWWYK4ebK15DjPNsMCVY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qDDC25AHlnwtc1al65bnafQb.png?f=user_large

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

Gely schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]
Even los van de vraag of HBC nu wel of niet het laatste stukje stuurt (volgens mij niet), is het juist goed dat de batterij er wat langer over doet. Dan worden de spanningsverschillen (V) tussen de cellen gelijkgetrokken en blijft de capaciteit van de batterij beschikbaar en blijven de cellen ‘gezond’.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSY-8Wx5Ecq9H2sbckjoDFlYv3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BE0IEiaAIUha4QNIuqC7zdGw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door SatScan op 24-03-2026 10:10 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04 19:33
Brent schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:15:
[...] Als je zo'n purist bent, zou ik naar het VK verhuizen: daar heeft elk apparaat en elk stopcontact zijn eigen zekering. Bedenk me opeens dat ze in Polen en Duitsland geloof ik ook meestal elke lamp en stopcontact apart bedraden naar de mk met eigen zekering, wat neerkomt op hoe men het in het VK verplicht.
Dat klopt niet: in het VK zitten alle stopcontacten in een ring circuit aangesloten op een 30A zekering. Het is wel zo, dat elk apparaat dat in het stopcontact wordt gestoken zijn eigen zekering in de stekker heeft zitten, van maximaal 13A. Ook is het zo dat een standaard stopcontact een schakelaar heeft om het stopcontact zelf spanningsvrij te maken.
In Duitsland is het soortgelijk als hier, en de stopcontacten net zoals hier bedraad worden, alleen leggen ze daar de kabels gewoon in het pleisterwerk, zonder buis; Nèt als in het VK.
Ik heb in beide landen gewoond en een eigen huizen gehad...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Brent
Naalroc schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Dat klopt niet: in het VK zitten alle stopcontacten in een ring circuit aangesloten op een 30A zekering. Het is wel zo, dat elk apparaat dat in het stopcontact wordt gestoken zijn eigen zekering in de stekker heeft zitten, van maximaal 13A. Ook is het zo dat een standaard stopcontact een schakelaar heeft om het stopcontact zelf spanningsvrij te maken.
In Duitsland is het soortgelijk als hier, en de stopcontacten net zoals hier bedraad worden, alleen leggen ze daar de kabels gewoon in het pleisterwerk, zonder buis; Nèt als in het VK.
Ik heb in beide landen gewoond en een eigen huize gehad...
Uiteraard is er _ook_ een mk met zekeringen in VK, alleen in de stekker/stopcontact zekeren zou gestoord zijn. Waar het om gaat: in NL zekeren we relatief weinig per aansluiting/apparaat in vgl met veel buitenlanden.

• Gely
SatScan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Even los van de vraag of HBC nu wel of niet het laatste stukje stuurt (volgens mij niet), is het juist goed dat de batterij er wat langer over doet. Dan worden de spanningsverschillen (V) tussen de cellen gelijkgetrokken en blijft de capaciteit van de batterij beschikbaar en blijven de cellen ‘gezond’.[Afbeelding]
Het is wel degelijk NR die het vermogen begrenst, niet het BMS van de batterij met volgende melding in de debug: "Charging limited to protect battery (99%): 2500W -> 300W". Als ik overschakel op Marstek Control CT003 (zonder NR dus maar nog altijd met de ESP Modbus integratie) schiet die onmiddellijk naar resp. 1500W (SOC 95%) en 1000W (SOC 99%) en dat is de correcte beperking van het vermogen opgelegd door het BMS zelf vooraleer ik de Node Red applicatie installeerde (en al van in mei vorig jaar deed). Dus dat lager vermogen doet de batterij wel degelijk en is zoals je stelt normaal en nodig voor de top balancing.

[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 24-03-2026 10:22 ]

Driehoek schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Dat klopt denk ik niet helemaal. Als je op een zelfde groep de batterij en andere apparatuur hebt kan die andere aparatuur in principe de 16 of 20A van het net halen en daarboven de 2500W van de thuisbatterij en kan er potentieel ongeveer 26 of 30A door de kabels naar het apparaat toe gaan. Je zekeringen beveiligen je kabels niet meer omdat de twee stroombronnen (net en batterij) niet aan dezelfde kant van de zekering zitten.
Het grootste gevaar is dus niet kortsluiting want dan worden de stromen zodanig groot dat de zekering toch wel zal springen.

edit: dat een aparte groep nodig is klopt wel voor alle duidelijkheid.
Oké, maar dat is juist goed — zo werkt het ook.

Als er te veel apparaten op één groep zitten en ze tegelijk veel stroom vragen, dan doet de zekering precies waarvoor hij bedoeld is: die schakelt uit.

Het probleem zit juist in de stromen die achter de zekering lopen. Een apparaat dat bijvoorbeeld 2500 W kan leveren zonder dat die stroom door de zekering gaat, vereffent het potentiaalverschil in die groep. Daardoor “ziet” de zekering geen probleem en zal hij dus niets doen. Je zekert je kabels af en niet het apparaat!

• tinamar
BMS 216 zie onderschrift ;)

Gely schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Het is wel degelijk NR die het vermogen begrenst, niet het BMS van de batterij met volgende melding in de debug: "Charging limited to protect battery (99%): 2500W -> 300W". Als ik overschakel op Marstek Control CT003 (zonder NR dus maar nog altijd met de ESP Modbus integratie) schiet die onmiddelijk naar resp. 1500W (SOC 95%) en 1000W (SOC 99%) en dat is de correcte beperking van het vermogen opgelegd door het BMS zelf vooraleer ik de Node Red applicatie installeerde (en al van in mei vorig jaar deed). Dus dat lager vermogen doet de batterij wel degelijk en is zoals je stelt normaal en nodig voor de top balancing.
In werkelijkheid is het veel minder dat er geladen wordt in de Marstek modus dan de app aangeeft. Controleer maar eens door de modbus dan uit te lezen...

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-04 13:16
SatScan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Oké, maar dat is juist goed — zo werkt het ook.

Als er te veel apparaten op één groep zitten en ze tegelijk veel stroom vragen, dan doet de zekering precies waarvoor hij bedoeld is: die schakelt uit.

Het probleem zit juist in de stromen die achter de zekering lopen. Een apparaat dat bijvoorbeeld 2500 W kan leveren zonder dat die stroom door de zekering gaat, vereffent het potentiaalverschil in die groep. Daardoor “ziet” de zekering geen probleem en zal hij dus niets doen. Je zekert je kabels af en niet het apparaat!
zekering op stopcontact zelf - welk nut heeft dat tenzij je meer dan één toestel (stekkerdoos dus) op dat contact zet ...

Akkoord met statement - je zekert je kabels - kijk maar eens naar ee eerdere uitleg waarom dat allemaal is ...
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83447282

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• Gely
SatScan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:25:
[...]

In werkelijkheid is het veel minder dat er geladen wordt in de Marstek modus dan de app aangeeft. Controleer maar eens door de modbus dan uit te lezen...
Mmmh, Ik gebruik enkel de Modbus entities van de ESP integratie (van AUijtdehaag) voor alle batterij data, geen HW socket vermogens, noch Marstek data. Ik gebruik niks van Marstek, ook de app niet (met uitzondering van de CT003 om te testen toen het met de NR app verkeerd liep). P1 meter voor NR is die van HW.

• tinamar
@Gely Wel degelijk HBC. heb een paar dagen terug gekeken en het langste was +/- half uur voor die laatste %

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-04 16:23
Tot nu toe nooit problemen gehad met de WiFi verbinding zoals eerder vermeld bij veel eigenaars (hier 2x V2). Vanochtend werkte de Deco Mesh niet meer, leek een update te zijn oid. Sindsdien werkt nog maar 1 Marstek op de CT003, de andere wil niet meer verbinden. In de app kan ik gewoon verbinden met ct003, maar dus één batterij kan ik niet meer configureren met de CT003. Suggesties?

Edit: en zo opeens begon hij weer te laden na 30 minuten. Case closed for now

[ Voor 9% gewijzigd door TODED op 24-03-2026 11:15 ]

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

• Gely
tinamar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:39:
@Gely Wel degelijk HBC. heb een paar dagen terug gekeken en het langste was +/- half uur voor die laatste %
Bedankt voor de update, maar toch nog een vraag. Is dat dan aan 300W vraag ik mij af? Of anders gesteld wat zijn de vermogens bij resp. 95% SOC en 99% SOC bij jou? Sta je ook op NOM (Self-Consumption Strategy) zoals ik, dat om appels met appels te vergelijken? Voor de rest heb ik alle sliders op max, ttz, 2500W laden en 2500W ontladen en DOD op 11%. En "Regular" als controller sensitivity.

[ Voor 3% gewijzigd door Gely op 24-03-2026 11:17 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:06:
Dat maakt dan toch niets uit? Of de auto 's nachts je accu's leeg maakt of de andere apparatuur in je huis.
Sterker nog, je auto zal door de hogere vermogens een betere RTE halen uit je accu.

Je wilt juist cycles halen met je accu, daar zit de eventuele winst. Mocht er toch nog genoeg zon zijn is het zonde dat de accu's de volgende dag nog vol zijn.

• THE_BASE
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Dat maakt dan toch niets uit? Of de auto 's nachts je accu's leeg maakt of de andere apparatuur in je huis.
Sterker nog, je auto zal door de hogere vermogens een betere RTE halen uit je accu.

Je wilt juist cycles halen met je accu, daar zit de eventuele winst. Mocht er toch nog genoeg zon zijn is het zonde dat de accu's de volgende dag nog vol zijn.
Ik merk dat ik nog moet leren. ;)

In mijn optiek leek het me handig dat de batterij vol zou zijn voor de volgende nacht, maar jou theorie is ook duidelijk. En daar heb je natuurlijk ook een punt: die batterij is niet voor niets vol. Zorgt in elk geval voor minder nadenken.

• tinamar
Gely schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Bedankt voor de update, maar toch nog een vraag. Is dat dan aan 300W vraag ik mij af? Of anders gesteld wat zijn de vermogens bij resp. 95% SOC en 99% SOC bij jou? Sta je ook op NOM (Self-Consumption Strategy) zoals ik, dat om appels met appels te vergelijken? Voor de rest heb ik alle sliders op max, ttz, 2500W laden en 2500W ontladen en DOD op 11%. En "Regular" als controller sensitivity.
De laad vermogens zal ik proberen te bekijken vanmiddag als ik thuis ben op dat moment.
Ik heb HBC op self consumpion NOM 2500W laden 1200W ontladen DOD nu op11% en "safe" als controller sensitivity.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04 13:47
In de Self-Consumption flow zit een load limiter in Node-Red
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
/**
** Battery life improvement (slow charge near max SoC)
* @param {number} soc
* @param {number} max_power
*/
function chargingLimiter(soc, max_power) {
    // Must be greater than zero
    let limitedPower = Math.max(0, max_power); 

// Limit charge at high SoC
    if (hasChargingLimiter) {
        if (soc >= 98)      limitedPower = Math.min(300, limitedPower);
        else if (soc >= 95) limitedPower = Math.min(500, limitedPower);
        else if (soc >= 85) limitedPower = Math.min(1500, limitedPower);
    }
    return limitedPower;
}
Zit in deze functieblock.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cALvH9k-S-qmc3azBy0jMSXtZj4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0U5vbjwX7j4fYKE0053Ir2tE.png?f=user_large

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Hansieo
Druppeltje_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:57:
[...]

Als ik de waardes van de app gebruik zit ik rond 80%. Als ik via HW bereken zit ik rond de 75%. De app stelt alles rooskleuriger voor. De ontladingscapaciteit is tamelijk gelijklopend, de laadcapaciteit zit in de app altijd onder hetgeen HW zegt.

Februari als voorbeeld HW gegevens vs MT gegevens:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe doe jij dit via HW?? De adapters die zij leveren kunnen dat vermogen toch niet aan?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• dannyro
Hansieo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Hoe doe jij dit via HW?? De adapters die zij leveren kunnen dat vermogen toch niet aan?
Waarom niet?
Max.: 3680W (16A), Continu: 2760W (12A)

• Hansieo
dannyro schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Waarom niet?
Max.: 3680W (16A), Continu: 2760W (12A)
Dat is wat ze opgeven ja,
maar ik dacht ergens in een topic gelezen te hebben dat ze wel érg warm worden....(warmtebeelden erbij..)

• Gely
adjego schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:51:
In de Self-Consumption flow zit een load limiter in Node-Red
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
/**
** Battery life improvement (slow charge near max SoC)
* @param {number} soc
* @param {number} max_power
*/
function chargingLimiter(soc, max_power) {
    // Must be greater than zero
    let limitedPower = Math.max(0, max_power); 

// Limit charge at high SoC
    if (hasChargingLimiter) {
        if (soc >= 98)      limitedPower = Math.min(300, limitedPower);
        else if (soc >= 95) limitedPower = Math.min(500, limitedPower);
        else if (soc >= 85) limitedPower = Math.min(1500, limitedPower);
    }
    return limitedPower;
}
Zit in deze functieblock.

[Afbeelding]
Aha! Daar kan ik iets mee, had inderdaad die Load Distribution al gezocht en gevonden maar nog niet in diepte (lees via edit) bekeken. Eens kijken of ik dat eruit kan gooien, of op zijn minst kan aanpassen naar de waarden die het BMS zelf als safe ziet. Je kan trouwens geen waarden in Modbus zetten die de batterij onveilig laden of ontladen, enfin, je kan die waarden wel in een register stoppen maar het BMS zal deze overrulen. Heb ik al getest :) Dus, ik begrijp niet waarom er een "Battery Protection" in de NR implementatie zit terwijl het BMS zelf een oogje in het zeil houdt en de vermogens te gepasten tijde aanpast.

Pagina: 1 ... 370 ... 390 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.