MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Dat ligt aan de versie Venus (De V2 ontlaadt tot 11% ook al is de dod op 88 ingesteld); De V3 gaat tot 12% bij een dod van 88%. Voor de Venus A en de V1 weet ik het nietr2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:32:
[...]
Jullie spreken hier allemaal over 11% echter in de app kan ik de DOD slechts varieren tussen 30 en 88%.
M'n batterij stopt dus steeds op 12%... niet op 11%.
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Mijn V1 gaat ook tot de 11% , dus nou weet je in ieder geval ietsje meer als net.antoinevromen schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:35:
[...]
Dat ligt aan de versie Venus (De V2 ontlaadt tot 11% ook al is de dod op 88 ingesteld); De V3 gaat tot 12% bij een dod van 88%. Voor de Venus A en de V1 weet ik het niet
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Idem hier, capaciteit is normaal (~4,1kWh), de SoC is gewoon niet betrouwbaar om sturingen mee te programmeren of als je backup capaciteit (DoD) wil instellen. Voor de rest stoort het uiteraard niet. Maar lijkt me iets wat Marstek kan verbeteren als ze willen, gezien de SoC toch zou moeten weten hoeveel kWh er geleverd is (zeker in eenvoudige gevallen waar enkel door de dag vol en in de nacht leeg getrokken wordt).Druppeltje_ schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Totale capaciteit is geen probleem, ik haal gewoon 4kWh uit de batterijen. Maar de SoC is inderdaad niet bepaald accuraat te noemen.
@pascallj geeft ook al maanden mee van niet te rekenen met de SoC.
Super gave post, maar hierbij geld wel voor mij. Wat doet de prijs. Worden deze net zo competitief als de huidige generatie?Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:50:
[...]
Hier spelen meerdere zaken: SolarEdge is een relatief vast systeem met beperkte aansturingsmodelijkheden en de SE accu's zijn volgens mij geen LFP, maar NMC? Je kunt er wel andere accu's voor krijgen zoals BYD (LFP) en voorheen ook LG (volgens mij mee gestopt ivm veiligheidsissues). Je hebt het hier over een 3-fase hybride stringomvormer vs 1-fase stekkerbatterijen. Bij die laatste heb je opslag per fase en bij een 3-fase systeem is al je opslag voor alle fases samen.
Via de Marstek Smart box en andere oplossingen kan je vermoedelijk ook wel richting 3-fase, off-grid en eilandmode, maar dat is altijd met beperkt vermogen. Als je richting volledig off-grid of eilandmode wil, ga dan voor bijv. Sigenergy/Sigenstor of Victron. Wil je een 3x 1-fase oplossing kies dan voor bijv. Marstek.
Maarrrr, ook wel interessant: de Marstek Mars I en Mars II die er aan komen
De Marstek MARS I/II 3-fase oplossingen hebben DC/V2X EV lader, off-grid en eilandmode, etc. Als het goed is komen die in Q2 beschikbaar en heb ze al live gezien. Mooie apparaten en oplossingen.
Hier wat foto's die ik heb gemaakt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ps. besef mij dat dit hier mogelijk niet het juiste topic voor is. Voor de Mars serie is naar mijn weten nog geen topic? Valt ook niet onder de Venus maar de nieuwe MARS lijn.
Want nu zie ik in DE af en toe aanbiedingen voor 900 EUR per 5kWH en dat is wat voor mij echt telt, samen met de effiency aangezien het nu gewoon een economische keuze wordt.
De Venus A gaat ook tot 12%. Wist niet dat dit bij de Venus E v3 ook het geval was.antoinevromen schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:35:
[...]
Dat ligt aan de versie Venus (De V2 ontlaadt tot 11% ook al is de dod op 88 ingesteld); De V3 gaat tot 12% bij een dod van 88%. Voor de Venus A en de V1 weet ik het niet
Goed om te horen dat Marstek niet tot de bagger batterijen horen. Want tot vandaag blijft het voor mij toch maar een gok of het goede keuze was. Ondanks de 10 jaar fabrieksgarantie.Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:19:
[...]
De Venus D zit hier echt wel in mijn persoonlijke top 3. Venus E 3 en A zijn ook prima apparaten, maar passen minder goed bij mijn thuissituatie, vandaar.
Alsook Batterijen die NOM ondersteunen is nog vrij jong.
Maar wel super tevreden met deze oplossing voor mijn thuis situatie.
Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp
Venus E 2.0 is 11% Venus E 3.0 is 12%. Er is meer verschil, de 3.0 kan je ook de led verlichting uitzetten.r2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:32:
[...]
Jullie spreken hier allemaal over 11% echter in de app kan ik de DOD slechts varieren tussen 30 en 88%.
M'n batterij stopt dus steeds op 12%... niet op 11%.
![]() | ![]() |
Foto 2: Hoe ik de groepen heb aangesloten op mijn “PV verdeler”. links HS naar meterkast, PV zit op een eigen 16/300mA alamat, daarnaast een aardlek met daarop schuur, MT1, MT2, wasdroog (20A). De kabel naar meterkast is 6mm2 waar dit achter een 25A automaat zit met een aparte HS.
In de meterkast zijn de twee aardlekschakelaars voor andere groepen voorgezekerd met 40A automaat.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
mDNS wordt normaal enkel gebruikt bij de installatie om automatische discovery te doen van de devices, eens actief wordt het normaal niet meer gebruikt. Maar ook al zou het mDNS gebruiken, dit is een protocol wat zelfs geen internet (router) nodig heeft... multicast werkt gewoon van toestel tot toestel.DukeBox schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:00:
[...]
Ik weet niet hoe de koppeling met HW is, maar met MT en een CT001/CT002/CT003 gaat het via mDNS. Daarom gaat het ook volledig de mist in als je meerdere CT's hebt in 1 netwerk en ze een ander IP krijgen.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Eenvoudigste vuistregel is je kWp van je ZP maal 1 tot 1,5. Als je dus 4,8kWp hebt zoals jij zou je ideale theoretische batterijcapaciteit tussen de 4,8kWh en 7,2kWh liggen. Ik zou zeggen, start met 1 stuks en dan zie je wel verder hoe het gaat.merlin1201 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:17:
[...]
Bedankt voor je informatie, ik ben TS aan het doorlezen maar merk dat ik er toch bar weinig van weet.
Ik vraag me wel af wat dit voor volgend jaar gaat betekenen want ik vermoed dat er een enorme run gaat komen op thuisbatterijen en dan kan het of goedkoper worden of juist duurden, en idd de aanschafprijs vergeet je snel maar ik wil toch proberen om onder de 1500,- te blijven voor een 5 kWh model.
Wat ik wel al had bedacht is om te starten met de 5kwh en mogelijk uitbreiden maar voor zover ik nu kan inschatten gaan mijn panelen niet meer dan 5 tot 10 kWh per dag terugleveren de rest gaat toch de airco in om te koelen of te verwarmen.
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Ik heb een probleem met de volgende marstek setup (welke ik sinds november heb):
3 Venus E v3 Accu's (firmware V147).
Op een eigen 3 fase groep.
Ze staan ingesteld op "self consumtion" omdat ik mijn zonnepanelen energie zelf wil gebruiken
Elke accu op een eigen fase.
en een CT002 als controller (firmware V124).
Op een eigen hotspot met internet toegang.
Alle 3 de accu's staan ingesteld om op alle 3 de fases te letten (output power reference -> "three-Fase Sum")
Op alle devices is de "warranty activated"
Via de app (via "help en feedback" ) heb ik al berichten naar Marstek gestuurd, maar ze reageren niet.
De Accu's en de CT hebben geen verbindings issues.
Ik heb het volgende probleem:
alle 3 de accu's "verliezen hun fase", zoals hier:
:strip_exif()/f/image/T6kZupMV4K4i33yiuIGChZlu.jpg?f=fotoalbum_large)
Soms schiet hij ook naar een verkeerde fase (Bijv: Geeft aan dat hij op fase C zit, maar dit moet Fase A zijn).
Dit gebeurt dagelijks op dit moment!
Via een "auto diagnosis" kan ik dat dan weet handmatig corrigeren, maar gedurende die tijd doet de accu niets:
:strip_exif()/f/image/cBtbpUPltk7wAzAdlT4qHFZs.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik ook merk is dat de CT002 een voltage fout geeft als ik deze check:
:strip_exif()/f/image/AU7ftcMOqjEYwSJYUmjLP9C9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik heb het voltage op dat moment gechecked en dat zit dan op 242V, dat is dus ruim binnen het toelaatbare op het Nederlandse netwerk.
En dit issue wordt de afgelopen weken steeds erger.
Heeft iemand hiervoor een oplossing?
bvd,
Keyser
Zou toch wel eens willen weten hoeveel er van de muur gaan donderen de komende 10 jaarr2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:55:
Zonet de batterij aan de muur gehangen... verdorie dat ding weegt enorm. Hopelijk is de beugel sterk genoeg.
Vind dit toch maar echt op de limiet gemaakt, zeker als je ziet hoe stevig het kon bij de v1.
Met firmware v158 voor v1 & v2 kan je ook led verlichting uit zetten.WargamingPlayer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Er is meer verschil, de 3.0 kan je ook de led verlichting uitzetten.
Wat dat betreft is de Venus B wel een leuke optie, uiteraard minder capaciteit en vermogen, maar wel een haakse kabel én een stuk lichter. Zou liever 2x Venus B dan 1x Venus E 3 ophangen:r2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:55:
Zonet de batterij aan de muur gehangen... verdorie dat ding weegt enorm. Hopelijk is de beugel sterk genoeg. Straks de kabels nog eens netjes doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/tzuISFAnWH9Knk0j34B133w3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9zKFJ003TI5QfOdgt0feaAdh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sQYDVeFqAoK30G3ctlhemsFs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wGkoctKZVn34adTWl2aDrKv1.jpg?f=fotoalbum_large)
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Ik denk dat elk merk wel tegen wat problemen aanloopt of aangelopen heeft. Zeker zij die snel op de markt kwamen met die PIB's. Ik ben ook nog altijd zeer tevreden over mijn 4 Marsteks. De eerste draaien ondertussen al + een jaar. In het begin wat problemen mee gehad qua CT verbinding maar nu toch al +10 maanden een zeer stabiele werking. Ook over de support heb ik niet te klagen, in het verleden altijd snel reactie gekregen.AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Ik bemerk een lichte negativiteit in je post wat betreft Marstek.![]()
3 generaties venus E draaien hier prima met elkaar in home assistant aansturing / node red code van Bob.
Onlangs is er Solcast aan toegevoegd om niet te overladen gedurende de nacht op dynamisch.
In het Zendure topic lees ik ook genoeg rariteiten, dus het is niet nodig dat merk extra te verheerlijken.
Er komen ook geregeld verbeteringen in de app, wat ook nodig was. Voor mij perfect met standaard werking NOM en ik denk dat zeer veel gebruiikers tevreden zijn met de standaard NOM werking. Als je daar dan de prijs van ongeveer 200€/kwh bij rekent dan is Marstek zeker geen slechte deal.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Aan de foto's te zien ook een beter ophangsysteem dan de E v3. Lijkt terug een klik ophang zoals bij de E v1 met mogelijkheid om te vergrendelen met een schroef. Bij de E v4 zullen deze verbeteringen ook wel zitten gok ik.Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Wat dat betreft is de Venus B wel een leuke optie, uiteraard minder capaciteit en vermogen, maar wel een haakse kabel én een stuk lichter. Zou liever 2x Venus B dan 1x Venus E 3 ophangen:
Dat klopt maar zoals ik al schreef wordt er op enkele routers een catchall actief waardoor het niet meer correct werkt.r2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:58:
Maar ook al zou het mDNS gebruiken, dit is een protocol wat zelfs geen internet (router) nodig heeft... multicast werkt gewoon van toestel tot toestel.
Maar geen netwerk aansluiting met modbus tcp/ip? Gemiste kans.Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Zou liever 2x Venus B dan 1x Venus E 3 ophangen:
[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2026 14:50 ]
Ik heb dat bij iemand wel eens meegemaakt waar op een van de MT's de API aanstond.Keyser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:49:
Ik heb een probleem met de volgende marstek setup (welke ik sinds november heb):
Ja, dat is echt jammer, had zoveel meerwaarde gehad t.o.v. alle andere kleine PiB's.AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:49:
Maar geen netwerk aansluiting met modbus tcp/ip? Gemiste kans.
Ik zat zelf te denken om er een bij te nemen maar gezien de slechte WiFi van de Ev3 heb ik er niet veel vertrouwen in.
[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 22-03-2026 14:55 ]
800 tot 1200 kwh ofwel thussen 240/360 euro per jaar.
Is dat aannemelijk of puur fictie?
Dus dan kun je met 5 tot 6 jaar de investering terug kunnen verdienen. Tja
[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 22-03-2026 14:56 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Vraag dat dan ook aan Gemini!merlin1201 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:56:
Ik heb mijn vriend Gemini eens gevraagd
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik lees dat er inmiddels verschillende versies beschikbaar zijn.
Misschien dat het beeld vertekend maar de beugel moet echt strak tegen de muur worden geschroeft zodat de krachten (het gewicht) naar beneden zijn en niet voorover.r2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:55:
Zonet de batterij aan de muur gehangen... verdorie dat ding weegt enorm. Hopelijk is de beugel sterk genoeg. Straks de kabels nog eens netjes doen.
[Afbeelding]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Misschien heb je ondertussen al een antwoord gekregen van iemand anders. Zelf heb ik geen ervaring met de CT002, maar ik zou het in die richting zoeken, met name bij de manier van aansluiten.Keyser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:49:
Beste Tweakers,
3 Venus E v3 Accu's (firmware V147).
Op een eigen 3 fase groep.
Ze staan ingesteld op "self consumtion" omdat ik mijn zonnepanelen energie zelf wil gebruiken
Elke accu op een eigen fase.
en een CT002 als controller (firmware V124).
Op een eigen hotspot met internet toegang.
Alle 3 de accu's staan ingesteld om op alle 3 de fases te letten (output power reference -> "three-Fase Sum")
Op alle devices is de "warranty activated"
Via een "auto diagnosis" kan ik dat dan weet handmatig corrigeren, maar gedurende die tijd doet de accu niets:
Wat ik ook merk is dat de CT002 een voltage fout geeft als ik deze check:
Maar ik heb het voltage op dat moment gechecked en dat zit dan op 242V, dat is dus ruim binnen het toelaatbare op het Nederlandse netwerk.
En dit issue wordt de afgelopen weken steeds erger.
Heeft iemand hiervoor een oplossing?
bvd,
Keyser
Weet je zeker dat dit conform de handleiding is gedaan?
Soms is het omdraaien van een CT-klem al voldoende bij dit soort meters vreemde waardes en fouten te veroorzaken.
Welke friwmare heb je in de batterijen en in de CT002? Vraag daar een update voor aan!
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 22-03-2026 15:19 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Dat kan zeker maar kan maar ook minder... is afhankelijk van de je energiesysteem en contract.merlin1201 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:56:
Ik heb mijn vriend Gemini eens gevraagd wat een 5kwh batterij aan besparing kan geven op mijn systeem.
800 tot 1200 kwh ofwel thussen 240/360 euro per jaar.
Dus dan kun je met 5 tot 6 jaar de investering terug kunnen verdienen. Tja
4800WP is ruim voldoende voor een PIB.
Wat is je doorsnee verbruik per dag zonder Warmtepomp en EV?
Ik zou beginnen met 1x 5.12kWh versie en die op NOM laten daaien. Het is echt afhankelijk van je energieprofiel of een 2de rendabel kan zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door SatScan op 22-03-2026 15:36 ]
Wat opvallend wel veranderd is is het wegvallen van het "CT" lampje op de marstek, alleen geconstateerd wanneer ik handmatig bezig was met instellen, tegenover een tigtal keren per dag of een enkele keer is dit een hele aardige verbetering.
Leeg:
:strip_exif()/f/image/TmloOyAd6yVcivcdeLR1dyLy.jpg?f=fotoalbum_large)
Vol:
Met of zonder modbus? Welke batterij versie?Niekniek89 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:04:
Welke integratie raden jullie aan tbv het koppelen met Home Assistant.
Ik lees dat er inmiddels verschillende versies beschikbaar zijn.
Home Battery Control is voor mij KEY!
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 22-03-2026 15:37 ]
Inderdaad Home Battery Control is een super applicatie! Ik zie echter maar één negatief aspect, waarom is de "Battery Protection" via NodeRed zo agressief? Vanaf 95% SOC zakt het toegelaten vermogen naar de batterij al naar zo'n 500W, dit tot 99% SOC en daarna op een slakkengang op 300W naar de 100% SOC. Het duurt dan zo'n 3 uur om de 100% SOC te bereiken vanaf 99% daar waar het BMS van de batterij zelf er 40min over doet met resp. 1500W (95% SOC) en 1000W (99% SOC) . Ondertussen vloeit kostbare PV energie terug het net op ipv de batterijen netjes vol te laden. Waarom is er uberhaupt een "Battery Protection"? Het BMS van de Marstek doet dit op zich al correct. Ik meldde dit enkel dagen geleden al aan Bob via een comment in het desbetreffende Discord forum, maar tot nu toe nog altijd geen reactie, spijtig genoeg.SatScan schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:24:
[...]
Met of zonder modbus? Welke batterij versie?
Home Battery Control is voor mij KEY!
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/X6IJ1paBtirXsBelZldSR15V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/apLXBTE3MfLNJ5OjRZCFqWJv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3OGsBd7uEaTJSwW0O55hFag.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/HUuerLHpOUJdWqwGBlv2IyMJ.jpg?f=fotoalbum_tile)