.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ja die Deco staat naast (en is verbonden met) de telenetmodem. Brugmodus? Geen idee (geen kaas gegeten van netwerkmateriedannyro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:21:
[...]
Eigen router achter de telenet modem? Brugmodus? Dat is heel belangrijk. Als hier een storing is moet ik mijn eigen router terug opstarten. Dan komt het automatisch weer goed. Ook Tp-link X50. Al een paar keer getest en dat komt altijd weer goed.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
1 geluk ...... na enige momenten komt ie uit zichzelf weer terug en gaat de batterij door met wat die moest doen in dit geval ontladen voor NOM.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Sorry, koop een travelmodem. Is zeer waarschijnlijk je wifi netwerk instabieltweeek schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:04:
Helaas mag het allemaal niet helpen, het verlies van de "CT" verbinding blijft volgen in willekeur, de HWP1 alleen in de slimme meter gedaan, weer in combinatie met de splitter, alles gevoed, en zojuist viel die voor even weer weg.
1 geluk ...... na enige momenten komt ie uit zichzelf weer terug en gaat de batterij door met wat die moest doen in dit geval ontladen voor NOM.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Staat wifi op je telenetmodem uit? Anders heb je twee aparte wifinetwerken met dezelfde naam waarschijnlijkDruppeltje_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:28:
[...]
Ja die Deco staat naast (en is verbonden met) de telenetmodem. Brugmodus? Geen idee (geen kaas gegeten van netwerkmaterie)
Nice. Had je ze ook letterlijk verteld dat het niet fijn werkt met een Marstek batterij?DikkieDick schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:00:
Updateje: HomeWizard stuurt een vervangende P1-splitter. Of dat het probleem gaat verhelpen waag ik te betwijfelen, maar goed...
An sich is api api, sowieso nette service van HW.
Wifi van de standaard telenetmodem staat niet uit. Nog een aantal apparaten in huis gebruiken die. Maar die naam is standaard Telenet-xxhoopcijfersxx en die van de Deco heb ik zelf moeten kiezen dus die zijn 100% verschillend.SatScan schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:46:
[...]
Staat wifi op je telenetmodem uit? Anders heb je twee aparte wifinetwerken met dezelfde naam waarschijnlijk
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ja hoor, de motoren van mijn luie zetel zijn er op aangesloten. Als de batterij niet leeg is werkt het goed.Brent schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:00:
Zijn er hier mensen die permanent iets in de backup poort hebben (en die permanent aan hebben)? Werkt dat goed?
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Oke, ter info. Hier Wifi Telenetmodem uit. UTP kabel van Telenetmodem naar mijn eigen router. Van de Router UTP kabel in de 1 ste Deco die staat ingesteld als AP. (Bureau). 2deDeco staat aan mijn Meterkast (garage). 3de Deco aan mijn thuisbioscoop. 4de Deco in het Tuinhuis waar mijn Marstek staat. Allemaal AP's. In de TP-Link app toestellen verplicht ingesteld om te verbinden met de desbetreffende Deco. Werkt zeer goed.Druppeltje_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:47:
[...]
Wifi van de standaard telenetmodem staat niet uit. Nog een aantal apparaten in huis gebruiken die. Maar die naam is standaard Telenet-xxhoopcijfersxx en die van de Deco heb ik zelf moeten kiezen dus die zijn 100% verschillend.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Volgens het 'boekje'. Hier hetzelfde en eigenlijk nooit problemen gehad sinds maart 2025.dannyro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:13:
[...]
Oke, ter info. Hier Wifi Telenetmodem uit. UTP kabel van Telenetmodem naar mijn eigen router. Van de Router UTP kabel in de 1 ste Deco die staat ingesteld als AP. (Bureau). 2deDeco staat aan mijn Meterkast (garage). 3de Deco aan mijn thuisbioscoop. 4de Deco in het Tuinhuis waar mijn Marstek staat. Allemaal AP's. In de TP-Link app toestellen verplicht ingesteld om te verbinden met de desbetreffende Deco. Werkt zeer goed.
Vorig jaar tijdens de vakantie was er thuis een Telenet storing geweest. (Wist ik daarna van de buren). Ja, CT verbinding weg natuurlijk. Eens thuis, heb ik mijn eigen router terug opgestart en alle verbindingen werden keurig hersteld. Dan heb ik mijn eigen router in een HW Socket gestoken, en dan getest. Router terug opstarten vanop afstand via de socket, en ja hoor, alles wordt keurig terug verbonden. Misschien hebben anderen hier wat aan.SatScan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Volgens het 'boekje'. Hier hetzelfde en eigenlijk nooit problemen gehad sinds maart 2025.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Laat ik een iets breder antwoord geven dan specifiek jouw setup.Druppeltje_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:47:
[...]
Wifi van de standaard telenetmodem staat niet uit. Nog een aantal apparaten in huis gebruiken die. Maar die naam is standaard Telenet-xxhoopcijfersxx en die van de Deco heb ik zelf moeten kiezen dus die zijn 100% verschillend.
Om zonder actief internet de batterij(en) te laten werken met een CT002 of CT003 is het nodig om een lokaal netwerk op te zetten. Dat lijkt complex maar dat is het niet: een aantal goedkope (Deco) Mesh-hubs is voldoende. Voor rond de 100 euro heb je er drie.
Deze sluiten naadloos op elkaar aan en je gekoppelde apparaten zien het als één geheel. Zet de wifi in het modem van je provider uit zodat er geen storing of overlap ontstaat.
Van vaste apparatuur kun je het IP-adres vastzetten en ook (indien gewenst) de gebruikte mesh-satelliet.
Aanvulling – wat is een mesh-systeem en waarom is dit hier ideaal:
Een mesh-systeem bestaat uit meerdere wifi-punten (nodes) die samen één netwerk vormen. In tegenstelling tot traditionele wifi-versterkers werken deze punten intelligent samen. Apparaten schakelen automatisch over naar het sterkste signaal zonder dat de verbinding wegvalt.
De belangrijkste voordelen:
- Volledige dekking
Geen “dode zones” in huis. - Eén netwerknaam (SSID)
Apparaten blijven verbonden zonder handmatig wisselen tussen netwerken. - Stabiel lokaal netwerk (ook zonder internet)
Mesh-systemen blijven onderling communiceren, ook als er geen internetverbinding is. Dat is precies wat je nodig hebt voor lokale aansturing van je batterij. - Betere betrouwbaarheid voor IoT/apparaten
Apparaten zoals CT002/CT003, omvormers en Home Assistant blijven stabiel verbonden, wat cruciaal is voor metingen en sturing. - Slimme routing
Data wordt automatisch via de beste route gestuurd (via andere nodes indien nodig), wat latency en storingen vermindert. - Schaalbaar
Je kunt later eenvoudig extra nodes toevoegen als je bereik wilt uitbreiden (bijvoorbeeld schuur, garage, veranda).
Ter aanvulling:THE_BASE schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:02:
[...]
Prijzen verschillen hier en daar, check vooral 10 jaar garantie en wat er gebeurd na 2 jaar fabrieksgarantie. Stapnaarduurzaam.nl een voorbeeld) biedt 10 jaar garantie via hén. Bij andere dealers mag je na 2 jaar zelf met China contacten.
Binnen het dealernetwerk bestaan er verschillen in werkwijze. Sommige dealers nemen, na bevestiging van Marstek dat een batterij wordt omgewisseld, de verdere administratieve afhandeling (zoals e-mailcommunicatie) op zich. Andere dealers laten dit proces volledig verlopen tussen de fabrikant en de eindgebruiker.
Garantieafhandeling verloopt in alle gevallen via de fabrikant zelf. Dit is in lijn met de geldende wettelijke kaders: de producent is verantwoordelijk voor de uitvoering van fabrieksgarantie en kan hiervoor zelf of via aangewezen partijen service verlenen. Vergelijkbaar hiermee is dat bij defecten aan bijvoorbeeld een televisie of wasmachine de reparatie doorgaans wordt uitgevoerd door of namens de fabrikant.
Marstek werkt niet met landelijke importeurs. Voor Europa is er één centrale partij, gevestigd in Duitsland, die de garantie- en serviceafhandeling coördineert. Partijen die zich presenteren als “Marstek.xx” zijn in de praktijk reguliere (officiële) dealers en geen importeurs of exclusieve vertegenwoordigers.
De fabrieksgarantie is uitsluitend van toepassing wanneer de aankoop heeft plaatsgevonden via een officiële dealer. Om aanspraak op garantie te waarborgen, is het daarom van belang om dit bij aanschaf te verifiëren en vast te laten leggen.
Mijn aanrader, gebruik het zelf al maanden! Echt TOP!AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Nu ook met zon voorspelling geintegreerd![]()
Wel even zelf solcast integratie in HA installeren en api key (gratis) aanvragen bij solcast
Home Battery Control Home Battery System with Solar Forecast
[ Voor 61% gewijzigd door SatScan op 21-03-2026 10:57 ]
ja een ventilator om de Venus E V2 een beetje te koelen,maar let wel bij een V2 krijg je geen stroom op de backup poort meer als de dod is bereikt. De V3 blijft stroom leveren op de backup poort zolang er netstroom is (en de batterij natuurlijk niet leeg is).Brent schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:00:
Zijn er hier mensen die permanent iets in de backup poort hebben (en die permanent aan hebben)? Werkt dat goed?
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ok interessant. In mijn setup is de 1ste Deco nu rechtstreeks verbonden met de Telenet modem via utp. Zowel de CT003, als de 2 MT's verbinden met deze Deco, dat heb ik in de Deco-app zo ingesteld. Ze hebben nog nooit verbinding gemaakt met andere deco's in huis/tuin. Dus als ik nu tussen de telenet-modem en de 1ste Deco een Router plaats, kan ik dat netwerk lokaal opzetten zodat de communicatie tussen het MT spul wel blijft werken als Telenet uitvalt? (Waarschijnlijk domme vragen, maar ben daar echt niet in thuis)dannyro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:13:
[...]
Oke, ter info. Hier Wifi Telenetmodem uit. UTP kabel van Telenetmodem naar mijn eigen router. Van de Router UTP kabel in de 1 ste Deco die staat ingesteld als AP. (Bureau). 2deDeco staat aan mijn Meterkast (garage). 3de Deco aan mijn thuisbioscoop. 4de Deco in het Tuinhuis waar mijn Marstek staat. Allemaal AP's. In de TP-Link app toestellen verplicht ingesteld om te verbinden met de desbetreffende Deco. Werkt zeer goed.
De Deco die via UTP is verbonden met de Telenet modem kan je verbinden als router ipv een AP. Let wel, ik spreek over de Deco X50. Dat kan je instellen via de tp-link app. Dan moet je geen aparte router kopen. Ik had al een router, vandaar dat de 4 Deco's zijn ingesteld als AP.Druppeltje_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:10:
[...]
Ok interessant. In mijn setup is de 1ste Deco nu rechtstreeks verbonden met de Telenet modem via utp. Zowel de CT003, als de 2 MT's verbinden met deze Deco, dat heb ik in de Deco-app zo ingesteld. Ze hebben nog nooit verbinding gemaakt met andere deco's in huis/tuin. Dus als ik nu tussen de telenet-modem en de 1ste Deco een Router plaats, kan ik dat netwerk lokaal opzetten zodat de communicatie tussen het MT spul wel blijft werken als Telenet uitvalt? (Waarschijnlijk domme vragen, maar ben daar echt niet in thuis)
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.