rubenhes schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:27:
Hoi,
De reactie gebeurd binnen enkele seconden.
De energie meter geeft elke seconde data (Kaifa MA304-SMR5.5).
Batterij aangesloten via een LAN-kabel, vaste aansluiting icoontje is zichtbaar in de app.
CT003 is voorzien van voeding.
[Afbeelding]
Is een CT002 een betere oplossing?
Alvast bedankt.
groet,
Ruben
Vraag om een update voor de CT003 (122 werkt voortreffelijk).
Probeer eens een andere energiemeter in de CT003

Zonder aanvullende info blijft het een beetje raden!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

dannyro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:21:
[...]

Eigen router achter de telenet modem? Brugmodus? Dat is heel belangrijk. Als hier een storing is moet ik mijn eigen router terug opstarten. Dan komt het automatisch weer goed. Ook Tp-link X50. Al een paar keer getest en dat komt altijd weer goed.
Ja die Deco staat naast (en is verbonden met) de telenetmodem. Brugmodus? Geen idee (geen kaas gegeten van netwerkmaterie :$ )

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:15
Helaas mag het allemaal niet helpen, het verlies van de "CT" verbinding blijft volgen in willekeur, de HWP1 alleen in de slimme meter gedaan, weer in combinatie met de splitter, alles gevoed, en zojuist viel die voor even weer weg.
1 geluk ...... na enige momenten komt ie uit zichzelf weer terug en gaat de batterij door met wat die moest doen in dit geval ontladen voor NOM.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

tweeek schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:04:
Helaas mag het allemaal niet helpen, het verlies van de "CT" verbinding blijft volgen in willekeur, de HWP1 alleen in de slimme meter gedaan, weer in combinatie met de splitter, alles gevoed, en zojuist viel die voor even weer weg.
1 geluk ...... na enige momenten komt ie uit zichzelf weer terug en gaat de batterij door met wat die moest doen in dit geval ontladen voor NOM.
Sorry, koop een travelmodem. Is zeer waarschijnlijk je wifi netwerk instabiel

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

Druppeltje_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:28:
[...]

Ja die Deco staat naast (en is verbonden met) de telenetmodem. Brugmodus? Geen idee (geen kaas gegeten van netwerkmaterie :$ )
Staat wifi op je telenetmodem uit? Anders heb je twee aparte wifinetwerken met dezelfde naam waarschijnlijk

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
DikkieDick schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:00:
Updateje: HomeWizard stuurt een vervangende P1-splitter. Of dat het probleem gaat verhelpen waag ik te betwijfelen, maar goed...
Nice. Had je ze ook letterlijk verteld dat het niet fijn werkt met een Marstek batterij?

An sich is api api, sowieso nette service van HW.
SatScan schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Staat wifi op je telenetmodem uit? Anders heb je twee aparte wifinetwerken met dezelfde naam waarschijnlijk
Wifi van de standaard telenetmodem staat niet uit. Nog een aantal apparaten in huis gebruiken die. Maar die naam is standaard Telenet-xxhoopcijfersxx en die van de Deco heb ik zelf moeten kiezen dus die zijn 100% verschillend.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:05
Brent schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:00:
Zijn er hier mensen die permanent iets in de backup poort hebben (en die permanent aan hebben)? Werkt dat goed?
Ja hoor, de motoren van mijn luie zetel zijn er op aangesloten. Als de batterij niet leeg is werkt het goed.

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13:14
Druppeltje_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:47:
[...]

Wifi van de standaard telenetmodem staat niet uit. Nog een aantal apparaten in huis gebruiken die. Maar die naam is standaard Telenet-xxhoopcijfersxx en die van de Deco heb ik zelf moeten kiezen dus die zijn 100% verschillend.
Oke, ter info. Hier Wifi Telenetmodem uit. UTP kabel van Telenetmodem naar mijn eigen router. Van de Router UTP kabel in de 1 ste Deco die staat ingesteld als AP. (Bureau). 2deDeco staat aan mijn Meterkast (garage). 3de Deco aan mijn thuisbioscoop. 4de Deco in het Tuinhuis waar mijn Marstek staat. Allemaal AP's. In de TP-Link app toestellen verplicht ingesteld om te verbinden met de desbetreffende Deco. Werkt zeer goed.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

dannyro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:13:
[...]

Oke, ter info. Hier Wifi Telenetmodem uit. UTP kabel van Telenetmodem naar mijn eigen router. Van de Router UTP kabel in de 1 ste Deco die staat ingesteld als AP. (Bureau). 2deDeco staat aan mijn Meterkast (garage). 3de Deco aan mijn thuisbioscoop. 4de Deco in het Tuinhuis waar mijn Marstek staat. Allemaal AP's. In de TP-Link app toestellen verplicht ingesteld om te verbinden met de desbetreffende Deco. Werkt zeer goed.
Volgens het 'boekje'. Hier hetzelfde en eigenlijk nooit problemen gehad sinds maart 2025.

• dannyro
SatScan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Volgens het 'boekje'. Hier hetzelfde en eigenlijk nooit problemen gehad sinds maart 2025.
Vorig jaar tijdens de vakantie was er thuis een Telenet storing geweest. (Wist ik daarna van de buren). Ja, CT verbinding weg natuurlijk. Eens thuis, heb ik mijn eigen router terug opgestart en alle verbindingen werden keurig hersteld. Dan heb ik mijn eigen router in een HW Socket gestoken, en dan getest. Router terug opstarten vanop afstand via de socket, en ja hoor, alles wordt keurig terug verbonden. Misschien hebben anderen hier wat aan. ;)

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Druppeltje_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:47:
[...]

Laat ik een iets breder antwoord geven dan specifiek jouw setup.

Om zonder actief internet de batterij(en) te laten werken met een CT002 of CT003 is het nodig om een lokaal netwerk op te zetten. Dat lijkt complex maar dat is het niet: een aantal goedkope (Deco) Mesh-hubs is voldoende. Voor rond de 100 euro heb je er drie.
Deze sluiten naadloos op elkaar aan en je gekoppelde apparaten zien het als één geheel. Zet de wifi in het modem van je provider uit zodat er geen storing of overlap ontstaat.

Van vaste apparatuur kun je het IP-adres vastzetten en ook (indien gewenst) de gebruikte mesh-satelliet.

Aanvulling – wat is een mesh-systeem en waarom is dit hier ideaal:

Een mesh-systeem bestaat uit meerdere wifi-punten (nodes) die samen één netwerk vormen. In tegenstelling tot traditionele wifi-versterkers werken deze punten intelligent samen. Apparaten schakelen automatisch over naar het sterkste signaal zonder dat de verbinding wegvalt.

De belangrijkste voordelen:
  • Volledige dekking
    Geen “dode zones” in huis.
  • Eén netwerknaam (SSID)
    Apparaten blijven verbonden zonder handmatig wisselen tussen netwerken.
  • Stabiel lokaal netwerk (ook zonder internet)
    Mesh-systemen blijven onderling communiceren, ook als er geen internetverbinding is. Dat is precies wat je nodig hebt voor lokale aansturing van je batterij.
  • Betere betrouwbaarheid voor IoT/apparaten
    Apparaten zoals CT002/CT003, omvormers en Home Assistant blijven stabiel verbonden, wat cruciaal is voor metingen en sturing.
  • Slimme routing
    Data wordt automatisch via de beste route gestuurd (via andere nodes indien nodig), wat latency en storingen vermindert.
  • Schaalbaar
    Je kunt later eenvoudig extra nodes toevoegen als je bereik wilt uitbreiden (bijvoorbeeld schuur, garage, veranda).
Kort gezegd: met een mesh-systeem bouw je een stabiel, lokaal “eigen netwerk” dat onafhankelijk kan functioneren van internet, en dat maakt het ideaal voor energiebeheer en batterij-aansturing.

THE_BASE schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:02:
[...]

Prijzen verschillen hier en daar, check vooral 10 jaar garantie en wat er gebeurd na 2 jaar fabrieksgarantie. Stapnaarduurzaam.nl een voorbeeld) biedt 10 jaar garantie via hén. Bij andere dealers mag je na 2 jaar zelf met China contacten.
Ter aanvulling:

Binnen het dealernetwerk bestaan er verschillen in werkwijze. Sommige dealers nemen, na bevestiging van Marstek dat een batterij wordt omgewisseld, de verdere administratieve afhandeling (zoals e-mailcommunicatie) op zich. Andere dealers laten dit proces volledig verlopen tussen de fabrikant en de eindgebruiker.

Garantieafhandeling verloopt in alle gevallen via de fabrikant zelf. Dit is in lijn met de geldende wettelijke kaders: de producent is verantwoordelijk voor de uitvoering van fabrieksgarantie en kan hiervoor zelf of via aangewezen partijen service verlenen. Vergelijkbaar hiermee is dat bij defecten aan bijvoorbeeld een televisie of wasmachine de reparatie doorgaans wordt uitgevoerd door of namens de fabrikant.

Marstek werkt niet met landelijke importeurs. Voor Europa is er één centrale partij, gevestigd in Duitsland, die de garantie- en serviceafhandeling coördineert. Partijen die zich presenteren als “Marstek.xx” zijn in de praktijk reguliere (officiële) dealers en geen importeurs of exclusieve vertegenwoordigers.

De fabrieksgarantie is uitsluitend van toepassing wanneer de aankoop heeft plaatsgevonden via een officiële dealer. Om aanspraak op garantie te waarborgen, is het daarom van belang om dit bij aanschaf te verifiëren en vast te laten leggen.

AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:06:
[...]

Nu ook met zon voorspelling geintegreerd ;)
Wel even zelf solcast integratie in HA installeren en api key (gratis) aanvragen bij solcast
Mijn aanrader, gebruik het zelf al maanden! Echt TOP!

Home Battery Control Home Battery System with Solar Forecast

[ Voor 61% gewijzigd door SatScan op 21-03-2026 10:57 ]

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:27
Brent schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:00:
Zijn er hier mensen die permanent iets in de backup poort hebben (en die permanent aan hebben)? Werkt dat goed?
ja een ventilator om de Venus E V2 een beetje te koelen,maar let wel bij een V2 krijg je geen stroom op de backup poort meer als de dod is bereikt. De V3 blijft stroom leveren op de backup poort zolang er netstroom is (en de batterij natuurlijk niet leeg is).

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

dannyro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:13:
[...]

Ok interessant. In mijn setup is de 1ste Deco nu rechtstreeks verbonden met de Telenet modem via utp. Zowel de CT003, als de 2 MT's verbinden met deze Deco, dat heb ik in de Deco-app zo ingesteld. Ze hebben nog nooit verbinding gemaakt met andere deco's in huis/tuin. Dus als ik nu tussen de telenet-modem en de 1ste Deco een Router plaats, kan ik dat netwerk lokaal opzetten zodat de communicatie tussen het MT spul wel blijft werken als Telenet uitvalt? (Waarschijnlijk domme vragen, maar ben daar echt niet in thuis) _/-\o_

• dannyro
Druppeltje_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Ok interessant. In mijn setup is de 1ste Deco nu rechtstreeks verbonden met de Telenet modem via utp. Zowel de CT003, als de 2 MT's verbinden met deze Deco, dat heb ik in de Deco-app zo ingesteld. Ze hebben nog nooit verbinding gemaakt met andere deco's in huis/tuin. Dus als ik nu tussen de telenet-modem en de 1ste Deco een Router plaats, kan ik dat netwerk lokaal opzetten zodat de communicatie tussen het MT spul wel blijft werken als Telenet uitvalt? (Waarschijnlijk domme vragen, maar ben daar echt niet in thuis) _/-\o_
De Deco die via UTP is verbonden met de Telenet modem kan je verbinden als router ipv een AP. Let wel, ik spreek over de Deco X50. Dat kan je instellen via de tp-link app. Dan moet je geen aparte router kopen. Ik had al een router, vandaar dat de 4 Deco's zijn ingesteld als AP.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:44
Ik zie echt niet in waarom je aparte routers/AP's zou moeten komen om zonder internet te werken of welk probleem dan ook op te lossen (tenzij je geen Venus E 3.0 hebt en een slechte WIFI ontvangst hebt maar dan zet je louter een AP bij).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• dannyro
r2504 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:55:
Ik zie echt niet in waarom je aparte routers/AP's zou moeten komen om zonder internet te werken of welk probleem dan ook op te lossen (tenzij je geen Venus E 3.0 hebt en een slechte WIFI ontvangst hebt maar dan zet je louter een AP bij).
@Druppeltje_ stelt een vraag. Aangezien wij elkaar hier helpen geef ik daar een antwoord op. Wat jij daarvan vindt heeft in deze geen belang.

• r2504
dannyro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:04:
Wat jij daarvan vindt heeft in deze geen belang.
Toch wel want ik zie hier vaak heel wat nonsens gepost worden en dat is zonde voor mensen die zich daarop basseren. Het is niet omdat je iets werkende hebt gekregen met een knutsel oplossing dat het de ideale oplossing is... laat staan de problemen die je veroorzaakt.

Nu iedereen doet wat hij wil... maar op een forum verwacht ik toch wel correcte info. Ik heb hier heel wat IoT apparatuur staan er voor geen enkele daarvan moet ik aparte netwerken maken of extra hardware aankopen... en ook voor een MT is dat zo.

r2504 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Toch wel want ik zie hier vaak heel wat nonsens gepost worden en dat is zonde voor mensen die zich daarop basseren. Het is niet omdat je iets werkende hebt gekregen met een knutsel oplossing dat het de ideale oplossing is... laat staan de problemen die je veroorzaakt.

Nu iedereen doet wat hij wil... maar op een forum verwacht ik toch wel correcte info. Ik heb hier heel wat IoT apparatuur staan er voor geen enkele daarvan moet ik aparte netwerken maken of extra hardware aankopen... en ook voor een MT is dat zo.
Ik stelde hier de vraag waarom mijn MT's stopten met werken op het moment dat het internet van Telenet uitviel. Voor de rest echt geen knutseloplossingen hoor. Een standaard telenetmodem en doorheen huis en tuin Deco X50 pods. Voor de duidelijkheid: mijn MT's draaien al een jaar probleemloos, ik heb geen verbindingsuitval. Mijn vraag was enkel gebaseerd op het feit dat ze uitvielen toen het internet hier een klein half uurtje onderbroken werd. @dannyro dank voor je uitleg, ik ga het eens kijken en testen of ik het werkend krijg zonder internetverbinding op jouw manier.

• Chris.nl
  • Niet online
r2504 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:55:
Als een provider modem/router geen (offline)netwerk geeft bij uitval internet, dan kan ik me denken dat er wat te tweaken valt.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:08

S2S

r2504 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Voor de mensen die het niet in hun bestaande netwerk aan de praat kregen is dat totaal geen onzin. (We zien dat al meer dan 1 jaar, sommige van ons hebben al Marsteks sinds januari 2025) Marstek geeft zelf ook aan da de MT alleen op 2.4 GHz werkt . En dat wil wel eens problemen opleveren , op routers in combi met instellingen. Mocht het nou echt niet stabiel in je netwerk te integreren zijn is het helemaal geen probleem om een extra exclusief goedkoop access pointje neer te zetten . (Of iets vergelijkbaars) Om het zo wel zonder omkijken te laten draaien . Is ook wat voor te zeggen . Niet iedereen heeft oneindig tijd of wil het allemaal leren in te regelen .

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 21-03-2026 13:26 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
Chris.nl schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Als een provider modem/router geen (offline)netwerk geeft bij uitval internet, dan kan ik me denken dat er wat te tweaken valt.
Is dat dan zo? Nog nooit gehoord dat LAN/WIFI zou wegvallen als er een internet issues... Toch bij geen enkele ISP in België...

• Chris.nl
  • Niet online
NoFate schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Is dat dan zo? Nog nooit gehoord dat LAN/WIFI zou wegvallen als er een internet issues... Toch bij geen enkele ISP in België...
Ik ook niet, maar zo te lezen gebeurt dit bij sommigen wel. En ALS dat gebeurt DAN kan ik me indenken dat er wat te tweaken valt. Ja dat is dan zo.

• NoFate
Chris.nl schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Ik ook niet, maar zo te lezen gebeurt dit bij sommigen wel. En ALS dat gebeurt DAN kan ik me indenken dat er wat te tweaken valt. Ja dat is dan zo.
Geloof ik niet... Nuja, als je de laatste pagina's leest, zijn er toch paar hobbyisten bij die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn, routers achter routers zetten, en dan klagen dan hun verbinding uitvalt... Marstek de schuld geven is gemakkelijk ;-)

Hier zijn er ook zo veel die een TP link bij plaatsen, nooit begrepen, zorg gewoon dat uw eigen netwerk op orde is, of laat desnoods iemand langskomen die er meer verstand van heeft...

[ Voor 15% gewijzigd door NoFate op 21-03-2026 13:48 ]

NoFate schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Geloof ik niet... Nuja, als je de laatste pagina's leest, zijn er toch paar hobbyisten bij die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn, routers achter routers zetten, en dan klagen dan hun verbinding uitvalt... Marstek de schuld geven is gemakkelijk ;-)

Hier zijn er ook zo veel die een TP link bij plaatsen, nooit begrepen, zorg gewoon dat uw eigen netwerk op orde is, of laat desnoods iemand langskomen die er meer verstand van heeft...
Je moet wel ook zeer voorzichtig zijn met aannames te doen die je zelf verzint natuurlijk. 1) ik heb niet geklaagd bij Marstek omdat de verbinding wegviel; sterker nog, mijn MT's draaien als een molen. Mijn verbinding viel weg toen Telenet uitviel. Ben niet zo'n randdebiel die dan naar MT loopt te wijzen. Ik stelde de vraag hier aan de netwerkkenners hoe dat kan aangezien ze in principe elkaar lokaal nog hadden moeten zien. 2) de TP-link is niet geplaatst om de Marsteks aan het werken te krijgen. Die zijn geplaatst om doorheen de hele huis en tuin deftig internet te hebben en het standaard Telenet spul daar niet aan voldeed, totaal volledig los van de werking van de MT's. De MT's zijn achteraf pas omgezet geworden op TP-link omdat het via de deco-app makkelijker werken is dan via Telenet. Dus ik begrijp met de beste wil van de wereld niet waar jij nog maar denkt gelezen te hebben dat ik de schuld bij MT neerleg wanneer ik letterlijk zeg ''20min storing bij Telenet''

• NoFate
Druppeltje_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Je moet wel ook zeer voorzichtig zijn met aannames te doen die je zelf verzint natuurlijk. 1) ik heb niet geklaagd bij Marstek omdat de verbinding wegviel; sterker nog, mijn MT's draaien als een molen. Mijn verbinding viel weg toen Telenet uitviel. Ben niet zo'n randdebiel die dan naar MT loopt te wijzen. Ik stelde de vraag hier aan de netwerkkenners hoe dat kan aangezien ze in principe elkaar lokaal nog hadden moeten zien. 2) de TP-link is niet geplaatst om de Marsteks aan het werken te krijgen. Die zijn geplaatst om doorheen de hele huis en tuin deftig internet te hebben en het standaard Telenet spul daar niet aan voldeed, totaal volledig los van de werking van de MT's. De MT's zijn achteraf pas omgezet geworden op TP-link omdat het via de deco-app makkelijker werken is dan via Telenet. Dus ik begrijp met de beste wil van de wereld niet waar jij nog maar denkt gelezen te hebben dat ik de schuld bij MT neerleg wanneer ik letterlijk zeg ''20min storing bij Telenet''
Ik heb het niet op jouw, maar in het algemeen, lees gewoon de laatste 10 pagina's, zo veel nonsens, jammer voor andere mensen, want die nemen dat dan mee

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:58
Af gezien van "nonsens": waarom niet alles in het belgen wifi/netwerk/provider topic?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-04 18:29
Chris.nl schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:31:
[...]

Nice. Had je ze ook letterlijk verteld dat het niet fijn werkt met een Marstek batterij?

An sich is api api, sowieso nette service van HW.
Volgens mij had ik gezegd dat het meer dan een jaar vlekkenloos gewerkt heeft maar sinds hun firmware update niet meer. Overigens nieuwe splitter net binnen en daar de P1-meter op aangesloten maar hetzelfde euvel. Krijgt geen data. Soms overigens ook als ik hem rechtstreeks in de meter druk. Vermoed toch echt dat die P1-meter aan zijn eind is. Na tig keer voeding eraf en erop en paar keer wifi opnieuw instellen doet ie het nu weer.

Marstek heeft nieuwe FW v156 gepushed en een nieuwe communicatiemodule. Maar helaas nog steeds geen verbinding te krijgen met zowel de HW P1 als de CT003.

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• r2504
NoFate schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:27:
[...]
Ik ook niet... trouwens Telenet is hier van de week ook uitgevallen en alles is hier gewoon prima blijven werken.

Het punt is gewoon dat mensen bij het minste probleem als een kip zonder kop beginnen met extra hardware aan te schaffen in plaats van eerst een deftige root cause analyse te doen van het probleem. Problemen los je op door ze te isoleren, niet door ze complexer te maken !

Maar als mensen zich geroepen voelen extra dingen aan te kopen... be my guest, onze economie zal er hopelijk wel bij varen maar hopelijk laten beginners zich niet vangen aan dergelijke verhalen als zijnde "DE" oplossing.

• r2504
Druppeltje_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:56:
Ik stelde de vraag hier aan de netwerkkenners hoe dat kan aangezien ze in principe elkaar lokaal nog hadden moeten zien.
"Netwerkkenners" gaan je niet aanbevelen om extra hardware te kopen maar zullen je een aantal testen laten doen om te kijken wat het probleem is (maar aangezien Telenet terug werkt is het daarvoor te laat).

3DWim schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:05:
Af gezien van "nonsens": waarom niet alles in het belgen wifi/netwerk/provider topic?
Omdat dit een algemene Marstek vraag was van mij en niet gericht op het Belgen-netwerk topic. Tenzij er in Nederland nog nooit een uitval of storing is geweest bij een internetprovider en dat de komende 10j ook nooit meer zal gebeuren.

r2504 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Het punt is gewoon dat mensen bij het minste probleem als een kip zonder kop beginnen met extra hardware aan te schaffen in plaats van eerst een deftige root cause analyse te doen van het probleem. Problemen los je op door ze te isoleren, niet door ze complexer te maken !
Dat is toch met enige zin voor overdrijving. Ik maak er echt geen wereldramp van dat de MT's nu voor de eerste keer op een jaar tijd ocharme 20min hebben uitgelegen door een storing bij Telenet dan nog. Ik probeerde gewoon te begrijpen waarom dat gebeurde en ze niet gewoon lokaal aan het werk waren. Inmiddels heb ik daar een antwoord op dus stel ik voor dit gewoon af te sluiten vooraleer straks iedereen hier ongefundeerde meningen gaat verzinnen na enkel de paginanummers of maar de helft van de post gelezen te hebben.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind het een pittige discussie en als ik zo vrij mag zijn doet het geen goed voor dit topic, zowel voor de sfeer als voor de onnodige informatie die wordt gedeeld. Daar is een ander topic mijn inziens beter geschikt voor.

Laten we het vooral over de Marstek hebben en geen wellus-nietus toestanden creëren.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

Daarom heb ik de discussie rondom internet en verbindingen altijd bewust kort en zakelijk gehouden, gezien de grote variatie aan apparatuur en configuraties.

Laten we weer on-topic gaan en deze hele discussie achter ons laten. Op deze manier draagt het niet bij aan een constructieve bijdrage in dit topic.

• tweeek
SatScan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:28:
Daarom heb ik de discussie rondom internet en verbindingen altijd bewust kort en zakelijk gehouden, gezien de grote variatie aan apparatuur en configuraties.

Laten we weer on-topic gaan en deze hele discussie achter ons laten. Op deze manier draagt het niet bij aan een constructieve bijdrage in dit topic.
Jou zakelijke toespraak heeft geholpen, mijn "CT" heeft vandaag de verbinding nog niet verloren :) (al is de dag nog niet voorbij)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:09
Om daarmee gelijk verder te gaan… komende week komt die van mij als het goed is binnen 😎.
Hebben gebruikers er nog een slimme stekker tussen zitten, en zo ja waarom?
Geen idee of het handig is dat deze eventueel remote uit te schakelen is?

• Chris.nl
  • Niet online
Niekniek89 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:32:
Nee, dat is niet handig. Ik zou um alleen afkoppelen nadat je handmatig de on/off knop gebruikt hebt.

Um wanneer ie bijvoorbeeld staat terug te leveren plots afschakelen zal um geen goed doen. Een spontane storing of wat zal ie vast overleven, maar bewust zo schakelen is vragen om problemen. 't Zal werken, totdat het niet meer werkt.
Niekniek89 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:32:
Om daarmee gelijk verder te gaan… komende week komt die van mij als het goed is binnen 😎.
Hebben gebruikers er nog een slimme stekker tussen zitten, en zo ja waarom?
Ik heb op beiden een HW socket staan. Gewoon omdat ik de HW app wat gebruiksvriendelijker en overzichtelijker vind qua grafieken en gegevens. Ik gebruik de sockets niet om aan/uit te schakelen.

• 3DWim
Zojuist weer aan het %$#@ geweest met marstek van een kennis.
Is het versie 158 verhaal: accu led BT brand wel maar heeft en kan geen verbinding maken ook wifi wil niet want zonder BT kan je geen netwerk gegevens doorgeven.
Upgrade of downgrade gaat dus niet.

Wat mij extra verbaasde is dat ik de accu niet uit kreeg. Zonder of met stekker in wcd en minimaal 10 tellen knop indrukken blijft de led balk aan.
Iemand nog een suggestie hoe de accu te resetten? Dus echt uit/aan zetten?
Maakt het nog uit of je de stekker uit de accu haalt ipc wcd?

Marstek houd radiostilte via feedback.
App verwijderen en weer installeren helpt ook niet, immers je kan geen wifi info doorgeven.
Accu stond al een week uit.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• tweeek
3DWim schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:53:
Is het versie 158 verhaal: accu led BT brand wel maar heeft en kan geen verbinding maken ook wifi wil niet want zonder BT kan je geen netwerk gegevens doorgeven.

Wat mij extra verbaasde is dat ik de accu niet uit kreeg. Zonder of met stekker in wcd en minimaal 10 tellen knop indrukken blijft de led balk aan.

App verwijderen en weer installeren helpt ook niet, immers je kan geen wifi info doorgeven.
Probeer het met een ander toestel.

• dannyro
3DWim schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:53:

Op de knop blijven duwen tot hij uitgaat?

• THE_BASE
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:42:
[...]

Ik heb op beiden een HW socket staan. Gewoon omdat ik de HW app wat gebruiksvriendelijker en overzichtelijker vind qua grafieken en gegevens. Ik gebruik de sockets niet om aan/uit te schakelen.
En welke informatie kun je er dan uithalen?

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• 3DWim
tweeek schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:01:
[...]
Probeer het met een ander toestel.
Ook gedaan. telefoon of tablet. Tablet gaf eerst hoop: BT led ging aan maar geen wifi verbinding mogelijk.

• 3DWim
dannyro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:06:
[...]
Op de knop blijven duwen tot hij uitgaat?
Nou dat was het vreemde: accu ging eigenlijk niet uit. knop ging uit en LED balk niet.
Of LED balk was even uit en ging vanzelf weer aan incluis de knop.

Vandaar de vraag of er nog een andere optie was i.c.m. met stekker trekken of op een ander been gaan staan.
Het is van het beging al bizar dat de accu geen echte harde reset knop heeft. Want als je geen verbinding kan opzetten dan kan je ook geen reset via de app forceren.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Even aanvullend op de wellus/nietus discussie over het al dan niet beschikbaar zijn van een lokaal netwerk bij uitval van internet.

Ik ken een aantal modems/routers waarbij de mDNS functie niet meer werkt als er geen internet is. Of eigenlijk, er wordt een soort van DNS catchall gedaan om op een status/config pagina te komen van het betreffende device. Dit heeft als nadeel dat apparatuur (zoals Marstek) die afhankelijk is van mDNS niet goed meer werkt.
Omdat er óók nog eens een TTL meespeelt komt het ook niet altijd direct online zodra er wel weer internet is.

• 3DWim
THE_BASE schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:47:
[...]
En welke informatie kun je er dan uithalen?
Alleen maar hoeveel energie er in dan wel uit gaat.
Bij mij staat ie op een HW KWh meter.

• tweeek
3DWim schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:48:
[...]

Ook gedaan. telefoon of tablet. Tablet gaf eerst hoop: BT led ging aan maar geen wifi verbinding mogelijk.
Ah das jammer soms werkt die manier om verder te komen.
Ik had gisteren trouwens ook dat ik de marstek niet uit kreeg, halve minuut op knop geduwd en die startte zichzelf op na enkele seconden ..... ook met en zonder stekker.....

• THE_BASE
  • Niet online
3DWim schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:52:
[...]

Alleen maar hoeveel energie er in dan wel uit gaat.
Bij mij staat ie op een HW KWh meter.
Nou ja, weer een grafiek om op te hyperfocussen. :)

• dannyro
DukeBox schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:51:
Even aanvullend op de wellus/nietus discussie over het al dan niet beschikbaar zijn van een lokaal netwerk bij uitval van internet.

Ik ken een aantal modems/routers waarbij de mDNS functie niet meer werkt als er geen internet is. Of eigenlijk, er wordt een soort van DNS catchall gedaan om op een status/config pagina te komen van het betreffende device. Dit heeft als nadeel dat apparatuur (zoals Marstek) die afhankelijk is van mDNS niet goed meer werkt.
Omdat er óók nog eens een TTL meespeelt komt het ook niet altijd direct online zodra er wel weer internet is.
Bedankt voor de info :)

THE_BASE schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:54:
[...]

Nou ja, weer een grafiek om op te hyperfocussen. :)
Ik vind HW gewoon makkelijker terugkijken. En handig dat alles bij elkaar staat. Batterijen, laadpaal, PV installatie, stroomverbruik, waterverbruik, gasverbruik, en ik schakel de tuinverlichting daar ook mee. Alles in 1 app bij elkaar. Is dat essentieel? Neen. Waarom dan? Omdat het kan ;)

• THE_BASE
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Ik vind HW gewoon makkelijker terugkijken. En handig dat alles bij elkaar staat. Batterijen, laadpaal, PV installatie, stroomverbruik, waterverbruik, gasverbruik, en ik schakel de tuinverlichting daar ook mee. Alles in 1 app bij elkaar. Is dat essentieel? Neen. Waarom dan? Omdat het kan ;)
Ik snap het, ik twijfelde zelf ook. Maar aangezien je volgens mij niet kunt zien dat de batterij vol is, zie ik er zelf minder het nu van in. Maar goed, het is ook wel weer leuk allemaal.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:32
Mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaring met de Venus E V3 in combinatie met een EV en Full Green laden? Hoe regelen jullie dat de EV altijd kan starten, ook als de batterijen veel vermogen trekken? Zijn er slimme manieren om dit automatisch te doen zonder dat ik constant handmatig moet ingrijpen?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

doobieters schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:34:
Mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaring met de Venus E V3 in combinatie met een EV en Full Green laden? Hoe regelen jullie dat de EV altijd kan starten, ook als de batterijen veel vermogen trekken? Zijn er slimme manieren om dit automatisch te doen zonder dat ik constant handmatig moet ingrijpen?
Geen V3, maar een V2.
Met een doodgewone automatisatie in HA.
Ik heb zelfs een keuze knop gemaakt waarin ik kan kiezen wie voorrang krijgt. De MT's of de EV lader. Op normale dagen laden de MT's eerst en slurpt de EV lader al wat overschiet op. Maar vandaag bijvoorbeeld moest ik om 14u vertrekken nadat ik voormiddag had thuisgezeten en heb ik de EV lader voorrang gegeven op de MT's aangezien die namiddag nog konden laden als de wagen weg was.
Op dagen met PV op max gebeurd het ook dat zowel de MT's als de EV tegelijk actief zijn, maar wel altijd zo geregeld dat de EV lader de batterijen niet leegtrekt.

• THE_BASE
  • Niet online
doobieters schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:34:
Een domme manier: ik zet de Marstek op Manual.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:32
THE_BASE schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Een domme manier: ik zet de Marstek op Manual.
En een domme vraag: hoe moet ik ‘m dan instellen binnen manual?

[ Voor 7% gewijzigd door doobieters op 21-03-2026 21:12 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• Niekniek89
Ik heb nog een DSMR 4.x.
Kan ik dan wel de meegeleverde P1 van Marstek gebruiken?

Ik heb deze splitter besteld welke ik extern ga voeden

https://smartgateways.nl/actieve-p1-splitter-pro/

[ Voor 40% gewijzigd door Niekniek89 op 21-03-2026 21:33 ]

• THE_BASE
  • Niet online
doobieters schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Ik gebruik de modus Manual als ik de EV ga opladen. Zodra ik klaar ben zet ik hem weer op modi NOM.

Domme vragen bestaan niet, zeker niet hier op Tweakers. ;)

• Chris.nl
  • Niet online
Niekniek89 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:31:
Ik heb nog een DSMR 4.x.

Ik heb deze splitter besteld welke ik extern ga voeden

https://smartgateways.nl/actieve-p1-splitter-pro/
Lijkt me een prima splitter, van goede kwaliteit.

Volgens mij werkt de P1 meter van Marstek ook op 4.X. Op Marstek site wordt (echter) geen specificatie / minimale vereiste gegeven. In de FAQ op de productpagina wordt wel gelinkt naar een MARSTEK CT003 compatibiliteitslijst maar die link is doot.

Als je met die informatie hier had gevraagd welke je best kan bestellen, dan was je de Marstek CT002 aanbevolen. Daarmee zal je batterij sneller kunnen reageren op realtime verbruik, maar dat maakt de CT003 op 4.X nog niet slecht.

Stel je gebruikt de batterij op 800watt ipv 2500watt dan maakt dat ook al een flink verschil hoeveel realtime verbruik je zal compenseren tijdens oven/koken/wassen oid.

[ Voor 20% gewijzigd door Chris.nl op 21-03-2026 22:19 ]

• 3DWim
Niekniek89 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:31:
Ik heb nog een DSMR 4.x.
Marstek levert een CT002 of CT003 die hebben een eigen voeding.
De P1 van HW steek je in je slimme meter of in de HW splitter.

• Chris.nl
  • Niet online
3DWim schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:26:
[...]

Marstek levert een CT002 of CT003 die hebben een eigen voeding.
De P1 van HW steek je in je slimme meter of in de HW splitter.
Hoeft geen HW splitter te zijn, misschien is die gelinkte wel van betere kwaliteit ;)

• 3DWim
Chris.nl schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:28:
[...]
Hoeft geen HW splitter te zijn, misschien is die gelinkte wel van betere kwaliteit ;)
Tsja zou kunnen maar dat weet je niet van te voren.
ik gebruik helemaal geen splitter. Dat werkt ook prima.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
doobieters schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Ik laat hem op NoM staan maar zet geautomatiseerd charge en discharge via de modbus op 0 en weer terug als laden stopt. En boven de maximale laadstroom naar de auto geef ik de accu wat laadruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door Flesym op 21-03-2026 22:57 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• Chris.nl
  • Niet online
3DWim schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Tsja zou kunnen maar dat weet je niet van te voren.
ik gebruik helemaal geen splitter. Dat werkt ook prima.
Vraagsteller had al helder dat ie een splitter nodig heeft, zegt die andere splitter besteld te hebben en de Marstek P1 meter te ontvangen.

Als ik hem als antwoord had gegeven dat het bij mij prima werkt zonder splitter met een HWP1 meter, dan had ik de vraag niet goed ingelezen. Dat je aanhaalt dat je CT002 en CT003 hun eigen voeding hebben vond ik dan wel weer een goeie!

[ Voor 17% gewijzigd door Chris.nl op 21-03-2026 23:04 ]

• r2504
DukeBox schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:51:
Ik ken een aantal modems/routers waarbij de mDNS functie niet meer werkt als er geen internet is.
Vanwege een historische reden staat mijn HW P1 hier nog op de normale LAN en de MT op de IoT VLAN waarbij mDNS uitstaat tussen beide wat dus jou situatie beschrijft… nochtans werkt hier alles perfect.

Ik zie trouwens niet in waarom mDNS zou nodig zijn na de initiële discovery al weet ik natuurlijk ook niet hoe de MT z’n netwerk stack in elkaar zit, noch die van de TN modem (al heb je voor mDNS totaal geen internet nodig, sterker nog zelfs geen router).

mDNS is multicast en daar zijn enkel de betreffende toestellen bij betrokken… laat ik je opmerking dus zeer bizar vinden.

• Niekniek89
Dank allen voor jullie reactie.
Ik las namelijk tegenstrijdige berichten dat de ct003 niet zou werken op een DSMR4.x meter.
Maar dat werkt dus als ik het goed begrijp wel icm een eigen voeding?

Ik kan namelijk ook nergens vinden op marstek.nl dat een DSMR5.x versie vereist is.

Ik begrijp uiteraard dat een v5.x optimaler is, huidige wordt dit jaar vervangen vanwege uitfasering gprs.

[ Voor 16% gewijzigd door Niekniek89 op 22-03-2026 07:36 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Niekniek89 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:24:
Dank allen voor jullie reactie.
Ik las namelijk tegenstrijdige berichten dat de ct003 niet zou werken op een DSMR4.x meter.
Maar dat werkt dus als ik het goed begrijp wel icm een eigen voeding?

Ik kan namelijk ook nergens vinden op marstek.nl dat een DSMR5.x versie vereist is.

Ik begrijp uiteraard dat een v5.x optimaler is, huidige wordt dit jaar vervangen vanwege uitfasering gprs.
Hier hetzelfde, werkt gewoon prima op andere slimme meters. Alleen de interval is 10 seconden. Ook een P1 Splitter (heb zelf die van HomeWizard) werkt gewoon. Volgens mij moet je bij een DSMR4 wel de voeding aansluiten.

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 11:10
Na nu toch al weken de Venus v2 batterij(en) met BMS 216 en firmware v158 elke dag van leeg (11%) naar vol (100%) en omgekeerd in de nacht merk ik weinig beterschap aan de BMS kalibratie. De hoeveelheid energie van 12% naar 11% en van 99% naar 100% blijft proportioneel veel te veel. Maakt het gebruik van de reserve capaciteitsinstelling een beetje nutteloos ook gezien er in de laatste % meer dan 1kWh aan energie zit. Nog mensen die dit ervaren?
Avenger 2.0 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:01:
Na nu toch al weken de Venus v2 batterij(en) met BMS 216 en firmware v158 elke dag van leeg (11%) naar vol (100%) en omgekeerd in de nacht merk ik weinig beterschap aan de BMS kalibratie. De hoeveelheid energie van 12% naar 11% en van 99% naar 100% blijft proportioneel veel te veel. Maakt het gebruik van de reserve capaciteitsinstelling een beetje nutteloos ook gezien er in de laatste % meer dan 1kWh aan energie zit. Nog mensen die dit ervaren?
Wat gebeurt er bij kalibreren:
  • Door de batterij volledig naar de ondergrens (11%) te laten gaan en daarna tot 100% te laden, leert het BMS (battery management system) de echte capaciteit opnieuw kennen.
  • Het een tijdje op 100% laten staan helpt om de celspanningen te balanceren.
De capaciteit zou moeten zijn:
  • Nominaal: 5.12 kWh
  • Niet bruikbaar (11%): ±0.56 kWh
  • Bruikbaar (DC): ±4.56 kWh
  • Na conversieverlies (~12%): ±4.0 kWh AC
Na een goede kalibratie zou je weer rond de 4.0 kWh bruikbaar (AC) per cyclus moeten zien.

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 11:10
Dat klopt allemaal, maar waarom zit dan bijna 1kWh van die 4 bruikbare in de laatste %. Ik zou hopen dat de BMS dat na een tijdje toch door zou hebben, maar dat lijkt bij mijn batterijen en de betreffende firmware en BMS niet het geval te zijn, zelf niet na weken volledige laad/ontlaad cycli.

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 22-03-2026 09:35 ]

Avenger 2.0 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:35:
Dat klopt allemaal, maar waarom zit dan bijna 1kWh van die 4 bruikbare in de laatste %. Ik zou hopen dat de BMS dat na een tijdje toch door zou hebben, maar dat lijkt bij mijn batterijen en de betreffende firmware en BMS niet het geval te zijn, zelf niet na weken volledige laad/ontlaad cycli.
Dat weet ik niet, misschien dat je antwoord krijg in de feedback... heel misschien...
Je zou het ook eens aan @Taro kunnen vragen die heeft ervaring met vele verschillende systemen of dit gebruikeljk is.

• dannyro
Avenger 2.0 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:35:
Gewoon uit interesse, waarom stoort dit jou? Ik draai hier nom, en laat de Marstek gewoon doen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ga niet helemaal teruglezen, maar:
  • Hoeveel haal je er in totaal uit
  • Hoeveel is er dan ingegaan?
  • Als je de bruto capaciteit van de accu minus 10% doet, hoeveel is dan de restwaarde
  • Welke Round Trip Efficiency zie je?
Stel: 5.12 kWh
Om die vanaf 10% naar 100% te vullen heb je 4.6 (5.12-10%) nodig, maar door de RTE verliezen weer grofweg 11% extra, dus gewoon 5.12 kWh nodig om van 10-100% laden.

Vervolgens ontlaad je van 100->10%, dat is 4.6 kWh, maar door de laadverliezen haal je daar 11% vanaf, dus kan je max 4.1 kWh uit de accu halen. Hoe ver zit je daar vanaf?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:03
Ik wil me toch wat gaan inlezen op die thuisbatterij maar echt ik zie door de bomen het bos niet meer zoveel keuzes.
Wie kan me in de juiste richting duwen wat evt voor mij interessant is... ik verbruik 4000 kWh en lever 2000 terug op jaarbasis, en wat ik direct verbruik weet ik niet precies ik schat 1500 kWh
Ik denk dat marstek qua prijs intressant is of zijn er inmiddels betere keuzes?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Taro
  • Niet online
merlin1201 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:15:
Ik wil me toch wat gaan inlezen op die thuisbatterij maar echt ik zie door de bomen het bos niet meer zoveel keuzes.
Wie kan me in de juiste richting duwen wat evt voor mij interessant is... ik verbruik 4000 kWh en lever 2000 terug op jaarbasis, en wat ik direct verbruik weet ik niet precies ik schat 1500 kWh
Ik denk dat marstek qua prijs intressant is of zijn er inmiddels betere keuzes?
Het draait niet alleen om prijs, neem ook het volgende mee:
  • Kwaliteit
  • Goede support
  • Software ondersteuning/mogelijkheden
  • Lokaal aan te sturen
  • Round Trip Efficiency
  • Evt. ingebouwde verwarming, IP65, noodstroomuitgang/vermogen
  • Modulariteit
  • Welk vermogen
  • Welke capaciteit
  • Etc.
Stel dus eerst je kaders en criteria op, zoek daarna een passend model en kijk pas daarna naar prijs. Een lage prijs ben je al snel vergeten als je accu slecht aan te sturen is en niet aan je eisen/wensen voldoet.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• r2504
Wat je op jaarbasis doet is eigenlijk totaal niet relevant… wel hoeveel dagen je per jaar meer dan 5 kW injecteerd. Kijk eens bij je netbeheerder of hij die data ter beschikking heeft of installeer je een HW P1 meter.

• tweeek
Ik krijg er een 4,56 kWh in en met NOM komt er een goede 3,3 kWh uit (met variërend stroom verbruik)
En zie soms inderdaad dat het hopeloos is met ontladen en komt er op 1 of andere manier toch nog veel uit een laatste paar procenten.
Ik heb de accu ook met regelmaat op verschillende vermogens opgeladen en ontladen, maar dit heeft niet echt wat veranderd.

• merlin1201
Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Het draait niet alleen om prijs, neem ook het volgende mee:
  • Kwaliteit
  • Goede support
  • Software ondersteuning/mogelijkheden
  • Lokaal aan te sturen
  • Round Trip Efficiency
  • Evt. ingebouwde verwarming, IP65, noodstroomuitgang/vermogen
  • Modulariteit
  • Welk vermogen
  • Welke capaciteit
  • Etc.
Stel dus eerst je kaders en criteria op, zoek daarna een passend model en kijk pas daarna naar prijs. Een lage prijs ben je al snel vergeten als je accu slecht aan te sturen is en niet aan je eisen/wensen voldoet.
Ben ik zeker met je eens, maar kwam vanwege de prijs in dit forum terecht. en eerlijk alle batterijen die ik online ziet staan zijn werkelijk meer dan perfect ! tja dus daar heb ik niet zoveel aan en ik vertrouw meer op gebruikers ervaringen hier op tweakers.
Ik heb een HW p1 meter aangesloten en zal me idd eens verdiepen in wat jij opsom, hoewel ik daar nu nog weinig kaas van hebt gegeten ;-)

• Taro
  • Niet online
merlin1201 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Ben ik zeker met je eens, maar kwam vanwege de prijs in dit forum terecht. en eerlijk alle batterijen die ik online ziet staan zijn werkelijk meer dan perfect ! tja dus daar heb ik niet zoveel aan en ik vertrouw meer op gebruikers ervaringen hier op tweakers.
Ik heb een HW p1 meter aangesloten en zal me idd eens verdiepen in wat jij opsom, hoewel ik daar nu nog weinig kaas van hebt gegeten ;-)
Er zit anders ook echt wel troep tussen hoor :)

Heb hier inmiddels o.a. getest:
  • Anker SOLIX
  • EcoFlow
  • Zendure
  • Marstek (A/D/E)
  • Indevolt
  • Sunpura / AEG
  • Lunergy
  • ZinVolt
  • Jackery
  • HomeWizard
En persoonlijk Zendure als voorkeur. Waarbij ik ook hoge verwachtingen heb van de nieuwe lijn van Jackery (SolarVault 3). De Marstek Venus A, D en E 3 zijn prima apparaten. De RTE is lager dan de Zendure's. De support van Marstek laat te wensen over. En Zendure is verder met Home Assistant integratie. Daarnaast ontbreken IP65, verwarming en aerosol bij veel merken. Is maar net of je daar waarde aan hecht of niet. En veel producten zoals die van HomeWizard en eerdere Marstek versies hebben een lage RTE, waardoor je veel kWh's weggooit.

Vooral de (lokale) software aansturing is erg belangrijk en dat onderschat men. Stel je hebt een EV/laadpaal en je accu staat op nul op de meter, wat gebeurt er dan en wil je dat kunnen beïnvloeden? Zo ja, dan heb je een EMS (Energie Management Systeem) nodig, zoals bijv. Home Assistant of Homey.

Veel te veel mensen kopen domme laadpalen en domme thuisaccu's om daarna te moeten constateren dat ze iedere dag handmatig in de App settings zitten aan te passen om ongewenst gedrag te voorkomen.

En ook een veelgemaakte fout: Je thuisaccu kiezen bij de P1-meter die je al hebt. Liever een 2e P1-meter erbij, dan een slechte accu erbij.

• tweeek
Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:57:
[...]

• Anker SOLIX
  • EcoFlow
  • Zendure
  • Marstek (A/D/E)
  • Indevolt
  • Sunpura / AEG
  • Lunergy
  • ZinVolt
  • Jackery
  • HomeWizard
En persoonlijk Zendure als voorkeur. Waarbij ik ook hoge verwachtingen heb van de nieuwe lijn van Jackery (SolarVault 3). De Marstek Venus A, D en E 3 zijn prima apparaten. De RTE is lager dan de Zendure's. De support van Marstek laat te wensen over. En Zendure is verder met Home Assistant integratie. Daarnaast ontbreken IP65, verwarming en aerosol bij veel merken. Is maar net of je daar waarde aan hecht of niet. En veel producten zoals die van HomeWizard en eerdere Marstek versies hebben een lage RTE, waardoor je veel kWh's weggooit.

Vooral de (lokale) software aansturing is erg belangrijk en dat onderschat men. Stel je hebt een EV/laadpaal en je accu staat op nul op de meter, wat gebeurt er dan en wil je dat kunnen beïnvloeden? Zo ja, dan heb je een EMS (Energie Management Systeem) nodig, zoals bijv. Home Assistant of Homey.

Veel te veel mensen kopen domme laadpalen en domme thuisaccu's om daarna te moeten constateren dat ze iedere dag handmatig in de App settings zitten aan te passen om ongewenst gedrag te voorkomen.

En ook een veelgemaakte fout: Je thuisaccu kiezen bij de P1-meter die je al hebt. Liever een 2e P1-meter erbij, dan een slechte accu erbij.
Zag laatst een stapelbare van AEG voorbijkomen in de ah folder, met ik dacht 4 kWh uitbereiding wat ik iets leuker vond als de Venus A en D, voor nu voldoet de marstek venus V1 wel maar er komt nog wel een moment van verandering

• Taro
  • Niet online
tweeek schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Zag laatst een stapelbare van AEG voorbijkomen in de ah folder, met ik dacht 4 kWh uitbereiding wat ik iets leuker vond als de Venus A en D, voor nu voldoet de marstek venus V1 wel maar er komt nog wel een moment van verandering
Dat is de Sunpura S2400, die zet AEG als whitelabel in met rebranding.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

• Anker SOLIX
  • EcoFlow
  • Zendure
  • Marstek (A/D/E)
  • Indevolt
  • Sunpura / AEG
  • Lunergy
  • ZinVolt
  • Jackery
  • HomeWizard

Ik bemerk een lichte negativiteit in je post wat betreft Marstek. ;)
3 generaties venus E draaien hier prima met elkaar in home assistant aansturing / node red code van Bob.
Onlangs is er Solcast aan toegevoegd om niet te overladen gedurende de nacht op dynamisch.

In het Zendure topic lees ik ook genoeg rariteiten, dus het is niet nodig dat merk extra te verheerlijken. 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Dat is hier net hetzelfde. Ik had dat eerder ook al eens gemeld. Ik tik ook vaak de 100% aan en toch doet die soms heel lang over 99 naar 100 en 12 naar 11.
Druppeltje_ in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Totale capaciteit is geen probleem, ik haal gewoon 4kWh uit de batterijen. Maar de SoC is inderdaad niet bepaald accuraat te noemen.
@pascallj geeft ook al maanden mee van niet te rekenen met de SoC.

• merlin1201
[...]

• Anker SOLIX
  • EcoFlow
  • Zendure
  • Marstek (A/D/E)
  • Indevolt
  • Sunpura / AEG
  • Lunergy
  • ZinVolt
  • Jackery
  • HomeWizard

Bedankt voor je informatie, ik ben TS aan het doorlezen maar merk dat ik er toch bar weinig van weet.
Ik vraag me wel af wat dit voor volgend jaar gaat betekenen want ik vermoed dat er een enorme run gaat komen op thuisbatterijen en dan kan het of goedkoper worden of juist duurden, en idd de aanschafprijs vergeet je snel maar ik wil toch proberen om onder de 1500,- te blijven voor een 5 kWh model.
Wat ik wel al had bedacht is om te starten met de 5kwh en mogelijk uitbreiden maar voor zover ik nu kan inschatten gaan mijn panelen niet meer dan 5 tot 10 kWh per dag terugleveren de rest gaat toch de airco in om te koelen of te verwarmen.

• Taro
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Ik bemerk een lichte negativiteit in je post wat betreft Marstek. ;)
3 generaties draaien hier prima met elkaar in home assistant aansturing / node red code van Bob.
Onlangs is er Solcast aan toegevoegd om niet te overladen gedurende de nacht.

In het Zendure topic lees ik ook genoeg rariteiten, dus het is niet nodig dat merk extra te verheerlijken. 8)
Maar dat kan ik ook wel toelichten. Ik heb niets tegen Marstek, sterker nog, ben ook wel fan van Marstek. Verder kijk ik naar de feiten. En voor de volledigheid: Ik zie bij Zendure en hun nieuwe lijn meer issues dan bij de vorige serie, daar zit helaas een stijgende lijn in. Ik zit geen merk te verheerlijken.

Marstek claimt laden bij -20 zonder verwarming. Zou ik nooit doen, LFP laden met -20 zorgt voor permanente schade aan een accu. Heb hier op de Solar Solutions beurs over doorgevraagd en dan krijg je een slecht antwoord. Bouw dan gewoon verwarming in en vraag 15 Euro meer voor je product, of claim het niet.
RTE is bij de nieuwe lijn een stuk beter.
Support is bij Marstek een aandachtspunt, maar bij andere merken ook.

De Venus D zit hier echt wel in mijn persoonlijke top 3. Venus E 3 en A zijn ook prima apparaten, maar passen minder goed bij mijn thuissituatie, vandaar.

De Venus B heb ik voor een bepaalde doelgroep ook wel hoge verwachtingen van. En voor de volledigheid: Ik heb regelmatig contact met Marstek, was daarom recent ook voor hun Venus B launch event uitgenodigd. En hetzelfde geldt voor bijv. Jackery, Zendure en Anker SOLIX.

Als Marstek ingebouwde verwarming zou hebben, aerosol brandblusser en iets verder zou zijn met de HA integratie dan zou ik ze hier mogelijk zelf ook permanent thuis hebben staan. Ik zit niet aan een merk vast.

• Taro
  • Niet online
merlin1201 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Bedankt voor je informatie, ik ben TS aan het doorlezen maar merk dat ik er toch bar weinig van weet.
Ik vraag me wel af wat dit voor volgend jaar gaat betekenen want ik vermoed dat er een enorme run gaat komen op thuisbatterijen en dan kan het of goedkoper worden of juist duurden, en idd de aanschafprijs vergeet je snel maar ik wil toch proberen om onder de 1500,- te blijven voor een 5 kWh model.
Wat ik wel al had bedacht is om te starten met de 5kwh en mogelijk uitbreiden maar voor zover ik nu kan inschatten gaan mijn panelen niet meer dan 5 tot 10 kWh per dag terugleveren de rest gaat toch de airco in om te koelen of te verwarmen.
Die run zie je nu al. Als je pas in 2027 gaat kijken dan ben je eigenlijk te laat. Maar veel mensen ondernemen pas actie als ze pijn voelen en vermoedelijk wordt dat pas bij velen in maart-juni 2027 omdat ze dan de eerste effecten op hun stroomrekening zien.

Als je later niet wil upgraden dan is de Venus E 3 een goede keuze. Evt. kan je er daar nog een aantal extra van plaatsen om op te schalen, maar dan is de Venus D met extra modules waarschijnlijk een betere keuze. De Venus D AC komt er als het goed is binnenkort ook aan.

Je moet kijken naar wat je in een avond/nacht opmaakt vs vermogen van je PV omvormer vs vermogen van je thuisaccu omvormer. En dan evt. wat ruimte/marge voor donkere dagen, noodgevallen icm noodstroomuitgang, etc. Daarom ben ik zelf wel fan van modulariteit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Taro
Ik waardeer je kijk erop en dat je zoveel ervaring mag opdoen met verschillende batterijen.
Maar die stapeldozen werkt nou eenmaal weer niet voor mijn situatie
3 marsteks aan de muur neemt minder plaats in beslag dan 3 zendure torens in mijn schuurtje.
(ja ik wil er 3 want 3-fase en 7500 watt terugleveren / opladen op korte gunstigste tijd)
De laagste temperatuur was -8,8 C vorig jaar. (volgens google) Mocht het ooit -20 C worden zet ik wel een kacheltje weg.
Zo gelden voor ieder andere wensen. Gunstigste prijs is op dit moment ook wel belangrijk vind ik

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2026 11:32 ]

• Taro
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:28:
@Taro
Ik waardeer je kijk erop en dat je zoveel ervaring mag opdoen met verschillende batterijen.
Maar die stapeldozen werkt nou eenmaal weer niet voor mij situatie
3 marsteks aan de muur neemt minder plaats in beslag dan 3 zendure torens in mijn schuurtje.
(ja ik wil er 3 want 3-fase en 7500 watt terugleveren)
Daarom, dat is per persoon/situatie/huishouden verschillend. En ook de reden dat er aan nieuwkomers nooit een perfect antwoord te geven is, maar hoef ik jou niet te vertellen :)
De laagste temperatuur was -8,8 C vorig jaar. Mocht het ooit -20 C worden zet ik wel een kacheltje weg.
Ook bij -8,8 graden laden beschadigen accu's permanent. LFP moet je eigenlijk pas vanaf +1 graad en hoger laden. Ik ben er hier misschien wel té voorzichtig mee hoor, maar heb ze bewust in de garage staan, met onderverdeelkast en stekkers afgeknipt, met aerosol brandvertrager ingebouwd, met rookmelder, CO-melder, niet naast/onder/op brandbare materialen, etc. Gelukkig wel verwarming ingebouwd, hoef ik niet op te letten.
Zo gelden voor ieder andere wensen. Gunstigste prijs is op dit moment ook wel belangrijk vind ik
Zeker! Is een erg belangrijker factor. Maar een lage prijs moet nooit dé reden zijn om voor een product te kiezen. Eerst je eisen/wensen/kaders bepalen en tot een shortlist komen, dan daarbinnen een selectie maken en vervolgens kies je voor de laagste prijs. En is die laagste prijs nog te hoog voor je business case en doe je het voornamelijk voor het geld, dan moet je nog even wachten op verdere prijsdalingen. Zo simpel is het.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Taro
Bij welke temperatuur slaat die ingebouwde element aan? En zit dat ook in de RTE berekening?
Het is toch verloren energie uit de batterij? Hoeveel standby verbruik heeft zendure?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2026 11:41 ]

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:40
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:28:
@Taro
Maar die stapeldozen werkt nou eenmaal weer niet voor mijn situatie
(ja ik wil er 3 want 3-fase en 7500 watt terugleveren / opladen op korte gunstigste tijd)
De laagste temperatuur was -8,8 C vorig jaar. (volgens google) Mocht het ooit -20 C worden zet ik wel een kacheltje weg.
@Taro
Ik snap je standpunt. Die uitbreidbaarheid is voor mij ook een ding.

Zelf ben ik nog naar efficiency aan het kijken, wat is het verschil in efficiency tussen een 3-fase systeem of 3x 1-fase systeem. Om een begin te maken wil ik eigenlijk 3 x een Marstek Venus E neerzetten (aantrekkelijk geprijst <3k EUR) en dan heb ik een back up voorziening + het dag/nacht ritme van ons huis wel gecoverd.

Echter zie ik verschillende opties
1) 3 x Marstek (E/D) om 3 verschillende fases.
2) 1 x Solaredge systeem 3-fase.

Hoe moet ik de rendements verschillen zien? Zijn de Marstek omvormers echt minder efficient?

• Taro
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:40:
@Taro
Bij welke temperatuur slaat die ingebouwde element aan? En zit dat ook in de RTE berekening?
Het is toch verloren energie uit de batterij?
Op het moment dat er een "laden" signaal naar de accu gaat en die volgens mij onder de 0.5 graden is. RTE meet ik hier nooit via de app van de leverancier, maar met een HomeWizard 3-fase kWh-meter en/of een slimme stekker bij het stopcontact. Dus ja, die verwarming zit ook in de RTE berekening.

Verwarmen is slecht voor de RTE, maar beter voor de levensduur en veiligheid.

• tweeek
Dit geld wat mij betreft toch wel voor ongeveer alle venus varianten, dat ik hier ernstige twijfels over heb , dan wel de temperatuur / vriezen / vocht en wat er dan overblijft van de werking.
En misschien nog wel dat je met garantie in de problemen komen kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrRqwyeHxLLT59h2PgoqDojHCGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cUUqnvDGfbPZcZsQFJ4TQrtI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door tweeek op 22-03-2026 11:49 ]

• Taro
  • Niet online
Maeslant schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:42:
[...]

@Taro
Ik snap je standpunt. Die uitbreidbaarheid is voor mij ook een ding.

Zelf ben ik nog naar efficiency aan het kijken, wat is het verschil in efficiency tussen een 3-fase systeem of 3x 1-fase systeem. Om een begin te maken wil ik eigenlijk 3 x een Marstek Venus E neerzetten (aantrekkelijk geprijst <3k EUR) en dan heb ik een back up voorziening + het dag/nacht ritme van ons huis wel gecoverd.

Echter zie ik verschillende opties
1) 3 x Marstek (E/D) om 3 verschillende fases.
2) 1 x Solaredge systeem 3-fase.

Hoe moet ik de rendements verschillen zien? Zijn de Marstek omvormers echt minder efficient?
Hier spelen meerdere zaken: SolarEdge is een relatief vast systeem met beperkte aansturingsmodelijkheden en de SE accu's zijn volgens mij geen LFP, maar NMC? Je kunt er wel andere accu's voor krijgen zoals BYD (LFP) en voorheen ook LG (volgens mij mee gestopt ivm veiligheidsissues). Je hebt het hier over een 3-fase hybride stringomvormer vs 1-fase stekkerbatterijen. Bij die laatste heb je opslag per fase en bij een 3-fase systeem is al je opslag voor alle fases samen.

Via de Marstek Smart box en andere oplossingen kan je vermoedelijk ook wel richting 3-fase, off-grid en eilandmode, maar dat is altijd met beperkt vermogen. Als je richting volledig off-grid of eilandmode wil, ga dan voor bijv. Sigenergy/Sigenstor of Victron. Wil je een 3x 1-fase oplossing kies dan voor bijv. Marstek.

Maarrrr, ook wel interessant: de Marstek Mars I en Mars II die er aan komen :)

De Marstek MARS I/II 3-fase oplossingen hebben DC/V2X EV lader, off-grid en eilandmode, etc. Als het goed is komen die in Q2 beschikbaar en heb ze al live gezien. Mooie apparaten en oplossingen.

Hier wat foto's die ik heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbqdoOf71XoTSHHeqB84l2rP4HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EePw0EOrQXtcLV0vOWutJXiq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaMBXpX39Qjrhv5PAhCeRzzK0Qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nK2rwT1Eft9Ftl9fJ1PobLA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-qiskgAFaITKgTZSgBarjJ_D3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkElVmyao1yV1ACCivf7Vlxw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qcpa3z9tGRN3O64HTAi7oDf6Wyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtNYlQQZlmbZ0ktiouhMtWFy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rob0ThlupZScKjvr5ugbDkXeNTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fsk5cYWsAZT6CbsEhMsqjKaS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DncxppJNautvDU2GXcOH0W8wmNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsMD0va07nJXYOm4psZxQLWU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJuVJssbMwDTEGVLq2o7q_r_cVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opXKsvBZcAf9H2Vkji2OKGrB.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. besef mij dat dit hier mogelijk niet het juiste topic voor is. Voor de Mars serie is naar mijn weten nog geen topic? Valt ook niet onder de Venus maar de nieuwe MARS lijn.

• tweeek
Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Ps. besef mij dat dit hier mogelijk niet het juiste topic voor is. Voor de Mars serie is naar mijn weten nog geen topic? Valt ook niet onder de Venus maar de nieuwe MARS lijn.
Voor een deel waar en niet waar.
Dit is dus het model wat eerder de Venus X zou zijn, maar om het makkelijk te maken vonden ze dat het de Mars moest worden.

• Taro
  • Niet online
tweeek schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:54:
[...]

Voor een deel waar en niet waar.
Dit is dus het model wat eerder de Venus X zou zijn, maar om het makkelijk te maken vonden ze dat het de Mars moest worden.
Nope, de Venus X en G heb ik ook gezien.

Venus X:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38N0Ddsx-g3f0AFM7BSV1XY83IE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nXiV5LQnicgoPaOmeAe9AUq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWGOjXLqtRBaUkbyy1mz2SkN4xU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfAGNVFI8T92nICXFtm3gxO3.jpg?f=fotoalbum_large

Venus G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFJwBq3kUFgvFg6hHI08Tdv8lkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOj15a84woYFgFvla4UL2DJM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxcoLNM6q2nV_np_svvo4l5UAPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqGJyZigKLgkS3Wqch6scqzE.jpg?f=fotoalbum_large

De MARS lijn is echt een andere serie dan de X.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
r2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 00:38:
Vanwege een historische reden staat mijn HW P1 hier nog op de normale LAN en de MT op de IoT VLAN waarbij mDNS uitstaat tussen beide wat dus jou situatie beschrijft… nochtans werkt hier alles perfect.
Ik weet niet hoe de koppeling met HW is, maar met MT en een CT001/CT002/CT003 gaat het via mDNS. Daarom gaat het ook volledig de mist in als je meerdere CT's hebt in 1 netwerk en ze een ander IP krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 22-03-2026 12:02 ]

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 13:12
Chris.nl schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:54:
[...]

Lijkt me een prima splitter, van goede kwaliteit.

Volgens mij werkt de P1 meter van Marstek ook op 4.X. Op Marstek site wordt (echter) geen specificatie / minimale vereiste gegeven. In de FAQ op de productpagina wordt wel gelinkt naar een MARSTEK CT003 compatibiliteitslijst maar die link is doot.

Als je met die informatie hier had gevraagd welke je best kan bestellen, dan was je de Marstek CT002 aanbevolen. Daarmee zal je batterij sneller kunnen reageren op realtime verbruik, maar dat maakt de CT003 op 4.X nog niet slecht.

Stel je gebruikt de batterij op 800watt ipv 2500watt dan maakt dat ook al een flink verschil hoeveel realtime verbruik je zal compenseren tijdens oven/koken/wassen oid.
Op DSMR 4.x werkt hij relatief goed, bij mij hebben de accu’s een zomer lang met 4.2 gewerkt en een fantastische zomer gehad met de twee accu’s terwijl eer 1 maar op halve capaciteit werkte (kwam ik later achter en is inmiddels opgeruimd).
Beste is natuurlijk de accu op 2500W laden en 2500W ontladen. Dit is het beste voor de efficiëntie van de omvormer en maakt de efficiëntie vele malen hoger. Met druppelen ligt it rond de 70% voor de V1 en V2 en 74% voor de V3. Wanneer je hem met vol vermogen laad en ontlaad, dan gaan deze percentages naar rond de 85% en ik had voor de V3 zelfs een 92% dag.

Ik zie ook dat de CT003 dit automatisch goed doet. Deze laad eerst de 1e accu vol met ongeveer 2480W en als hij terug schakelt naar 1500W (boven de 90% vol) dan begint de tweede accu op voller vermogen te laden.

Er is wel verschil tussen NOM stand en AI stand heb ik gemerkt. AI laad bij lage of negatieve prijzen bij van het net.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• THE_BASE
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:11:
[...]

Op DSMR 4.x werkt hij relatief goed, bij mij hebben de accu’s een zomer lang met 4.2 gewerkt en een fantastische zomer gehad met de twee accu’s terwijl eer 1 maar op halve capaciteit werkte (kwam ik later achter en is inmiddels opgeruimd).
Beste is natuurlijk de accu op 2500W laden en 2500W ontladen. Dit is het beste voor de efficiëntie van de omvormer en maakt de efficiëntie vele malen hoger. Met druppelen ligt it rond de 70% voor de V1 en V2 en 74% voor de V3. Wanneer je hem met vol vermogen laad en ontlaad, dan gaan deze percentages naar rond de 85% en ik had voor de V3 zelfs een 92% dag.

Ik zie ook dat de CT003 dit automatisch goed doet. Deze laad eerst de 1e accu vol met ongeveer 2480W en als hij terug schakelt naar 1500W (boven de 90% vol) dan begint de tweede accu op voller vermogen te laden.

Er is wel verschil tussen NOM stand en AI stand heb ik gemerkt. AI laad bij lage of negatieve prijzen bij van het net.
Ik zit ook aan een extra aparte groep te denken, maar die dat pas in het najaar, heeft geen haast nu ik nog saldeer en overschot heb voor mijn gevoel. Maar voor maart 2027 wel een wens inderdaad.

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:02
Intussen zijn de 2x MT Venus 3.0 geïnstalleerd. De DIN module is ook aangesloten. Dat was niet eenvoudig. Ik heb van de hoofdaansluiting extra moeten ontmantelen zodat de aders over een langere lengte bloot waren. Via ethernet aangesloten.

Ik denk dat alles goed verloopt. De batterijen laden samen op en ontladen ook samen.
Iedere batterij is apart afgezekerd op een 16A module en injecteert direct naast die van de module van de zonnestroom.

Is de vermogenscurve bij jullie ook zo wispelturig met - 30 naar +30?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u2m7T1dNxBFEUTSe0p8fKiue5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6cUWMSTFzIaFTl83g664hqD.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE7l9y9w91TpfXI9yoi46Or8KF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Oicm7WeBXnNZd66UnYLNpLK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5644yBHLDFOMTxszxDxvooKJA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mqKy8y21KHK2y3EPfpsWRzf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door DiJerno op 22-03-2026 12:24 ]

Pagina: 1 ... 368 ... 390 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.