BeideDukeBox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:11:
[...]
En is dit de CT grafiek op de MT E of de grafiek direct van de CT003?
Op zich kan je dan focussen op de CT003 gezien die max iedere 10 sec. de actuele waarde zou moeten doorgeven. Je gaf al aan dat je die al een eigen voeding had gegeven, maak je ook gebruik van een splitter?
Nee. CT003 rechtstreeks in de P1 poort, met de USB voeding die meegeleverd isDukeBox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Op zich kan je dan focussen op de CT003 gezien die max iedere 10 sec. de actuele waarde zou moeten doorgeven. Je gaf al aan dat je die al een eigen voeding had gegeven, maak je ook gebruik van een splitter?
Heb de zoekfunctie gebruikt maar ik zie toch wat tegenstrijdige berichten, het vaakst lees ik dat bij een tweede marstek venus geen gebruik meer kan maken van de huidige HW P1 meter maar ik moet overschakelen naar een CT 003 meter.
Situatie is nu als volgt, vorig jaar mei een Marstek venus V2.0 aangeschaft, deze draait nu bijna een jaartje naar volle tevredenheid. Vanwege een subsidie kan ik gunstig een tweede aanschaffen en dat zal de venus V3.0 worden.
Ze komen beide op een andere groep (niet allebei op een aparte), de een staat los op zolder en de ander ga ik in de schuur zetten. Het ontladen zal dus voor beide met 800w gaan en niet op 2500w.
Zowel na het lezen & zoeken hier en op reddit kom ik er niet uit of ik de HW P1 meter kan blijven gebruiken (bijv. met een HW splitter?) of dat ik daarmee de situatie ga krijgen dat de batterijen elkaar gaan laden/ontladen. Advies is dus zeer welkom
Situatie is nu als volgt, vorig jaar mei een Marstek venus V2.0 aangeschaft, deze draait nu bijna een jaartje naar volle tevredenheid. Vanwege een subsidie kan ik gunstig een tweede aanschaffen en dat zal de venus V3.0 worden.
Ze komen beide op een andere groep (niet allebei op een aparte), de een staat los op zolder en de ander ga ik in de schuur zetten. Het ontladen zal dus voor beide met 800w gaan en niet op 2500w.
Zowel na het lezen & zoeken hier en op reddit kom ik er niet uit of ik de HW P1 meter kan blijven gebruiken (bijv. met een HW splitter?) of dat ik daarmee de situatie ga krijgen dat de batterijen elkaar gaan laden/ontladen. Advies is dus zeer welkom
Kan je de CT003 bij iemand anders testen of heb je een andere P1 meter om je energie meter/CT003 uit te sluiten?ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:27:
Nee. CT003 rechtstreeks in de P1 poort, met de USB voeding die meegeleverd is
Meer dan 1 MT dan heb je de volgende keuze:BertP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:32:
Heb de zoekfunctie gebruikt maar ik zie toch wat tegenstrijdige berichten, het vaakst lees ik dat bij een tweede marstek venus ik niet meer gebruik kan maken van HW P1 meter maar ik moet overschakelen naar een CT 003 meter.
- CT003 of CT002 van marstek.
- een eigen EMS systeem opzetten die de aansturing doet
Iedre MT batterij heeft geen weet van bestaan van de andere batterij. Die kennis zit in de CT003 en CT002 (hebben stukje EMS) ... je kan natuurlijk uw eigen aansturing doen en dan kan je zo gek doen wat je wil ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Als je gewoon de batterijen op zelfconsumptie wilt laten draaien, zal je een Marstek meter (CT002/3) moeten gebruiken. Die meter wordt ook gebruikt voor data uitwisseling tussen de batterijen om zo te zorgen dat ze samen zorgen voor NOM. Batterijen communiceren zelf niet met elkaar namelijk.BertP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:32:
Heb de zoekfunctie gebruikt maar ik zie toch wat tegenstrijdige berichten, het vaakst lees ik dat bij een tweede marstek venus ik niet meer gebruik kan maken van HW P1 meter maar ik moet overschakelen naar een CT 003 meter.
Een HW P1 meter voorziet deze extra uitwisseling van data niet. Daardoor hebben de batterijen geen weet van elkaar en is de kans groot dat ze elkaar gaan opladen.
Top, dan weet ik voldoende dan gaat de HW P1 meter er uit en komt er met de 2e MT een CT003 meter bij om de twee MT batterijen aan te sturen. Lijkt mij dat de CT003 prima werkt op een V2 (firmware V153) en V3 samen?pascallj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:36:
[...]
Als je gewoon de batterijen op zelfconsumptie wilt laten draaien, zal je een Marstek meter (CT002/3) moeten gebruiken. Die meter wordt ook gebruikt voor data uitwisseling tussen de batterijen om zo te zorgen dat ze samen zorgen voor NOM. Batterijen communiceren zelf niet met elkaar namelijk.
Een HW P1 meter voorziet deze extra uitwisseling van data niet. Daardoor hebben de batterijen geen weet van elkaar en is de kans groot dat ze elkaar gaan opladen.
Ik heb geen andere meter. Mogelijks kan ik hem wel bij iemand anders testen, maar alle anderen die ik ken hebben een andere digitale meter.DukeBox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:36:
[...]
Kan je de CT003 bij iemand anders testen of heb je een andere P1 meter om je energie meter/CT003 uit te sluiten?
Dat maakt niet zoveel uit, gaat om zeker te weten dat de CT003 werkt.ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:44:
..maar alle anderen die ik ken hebben een andere digitale meter.
De Gyr Landis E360 3P zou namelijk gewoon moeten werken, er zijn wel wat bekende problemen met een aantal 1P modellen. Heb je evt. het exacte model van je meter?
[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 26-03-2026 18:13 ]
Lees hier overigens dit:DukeBox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:56:
[...]
Dat maakt niet zoveel uit, gaat om zeker te weten dat de CT003 werkt.
De Gyr Landis E360 zou namelijk gewoon moeten werken.
Wellicht speelt dit mee?Let op: bij een Landis+Gyr slimme meter is een actieve P1-splitter vereist voor een correcte werking van de Marstek P1-meter (CT003).
Daar waren mede de voeding vragen voor.BertP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:09:
[...]
Lees hier overigens dit:
[...]
Wellicht speelt dit mee?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Huh? Dat heb ik nooit nooit ergens eerder gelezen . Er zit een externe voeding bij, maar toch zou er nog een actieve P1 splitter nodig zijn? Ik bedoel... Als dat het op lost, koop ik het graag, maar dat is echt de eerste keer dat ik daar van hoor. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen ?BertP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:09:
[...]
Lees hier overigens dit:
[...]
Wellicht speelt dit mee?
Niet persoonlijk bedoeld:BertP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:09:
[...]
Lees hier overigens dit:
[...]
Wellicht speelt dit mee?
Er staat ook veel "onzin" in dit topic van mensen die van alles beweren.
Toen ik twee marstek kocht vorig jaar kreeg ik de CT003 icm met de 360 van L&G NIET aan de praat.
Nopes, nada.
Marstek gaf toen zelf in feedback aan dat de combinatie niet werkte.
Ik ben toen overgestapt op de HW P1 (na veel ellende) wekte dit.
Of dit nu nog steeds zo is weet ik niet want ik heb de CT003 niet meer uitgeprobeerd.
De 2e accu kwam bij kennis terecht die dezelfde SM heeft en dus ook moest overstappen op de HW P1.
Dus dat iets MOET werken is onzin. Er zijn zeker combinaties waarin het niet plug en play is.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
@ThaReaperSatScan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:33:
[...]
Nou goed nieuws voor MT, weer een klant erbij![]()
Ik heb deze meter (Landis+Gyr E360 SMR 5.0) en die werkt prima hier met de CT003!
Wie weet en heeft die de oplossing voor je.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
je had een CT002 dan moeten nemen - is niet digitale meter afhankelijk ... gaat niet via de P1 poort ... en dan had je mooi je twee batterijen kunnen houden ...3DWim schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:56:
[...]
Niet persoonlijk bedoeld:
Toen ik twee marstek kocht vorig jaar kreeg ik de CT003 icm met de 360 van L&G NIET aan de praat.
Nopes, nada.
Of dit nu nog steeds zo is weet ik niet want ik heb de CT003 niet meer uitgeprobeerd.
De 2e accu kwam bij kennis terecht die dezelfde SM heeft en dus ook moest overstappen op de HW P1.
Dus dat iets MOET werken is onzin. Er zijn zeker combinaties waarin het niet plug en play is.
CT003 (en de HW ook) dienen allen eerst compatibel gevalideerd worden met de verschillende invulling van de P1 communicatie door de evenveel beschikbare digitale meters ...
CT002 is met klemmen rond de grid kabel die binnen komt (de fasen) ... en dus niet afhankelijk van compatibiliteit.
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Dat klopt een P1 meter moet ook de juiste gegevens per SM hebben om te kunnen werken daarom worden de P1 meters ook zo nu en dan geüpdatet. In de TS staat hoe je moet handelen als blijkt dat je SM (nog) niet wordt ondersteund. Diverse mensen zijn je succesvol voorgegaan en hun SM is opgenomen in de firmware van de P1 meter zodat het werkt.3DWim schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:56:
[...]
Niet persoonlijk bedoeld:
Nopes, nada.
Nu is mijn vraag heb jij deze procedure gevolgd?
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Zoals geschreven was dit in den beginnen niet bekend. En als MT zelf zegt dat het niet werkt dan ga ik later niet een werkend systeem weer ombouwen. Met de HW P1 werkt het prima.SatScan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:19:
Nu is mijn vraag heb jij deze procedure gevolgd?
En nee ik heb geen 2 accu's de 2e was voor de kennis.
(die het nu niet meer doet na de v158 upgrade)
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Waarom probeer je eens geen CT002 meter? Als je wat electro kennis hebt kan je die éénvoudig installeren. Dan ben je van al dat gedoe met de P1 poort vanaf en de reactietijd is ook merkelijk beter dan met een CT003.ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Huh? Dat heb ik nooit nooit ergens eerder gelezen . Er zit een externe voeding bij, maar toch zou er nog een actieve P1 splitter nodig zijn? Ik bedoel... Als dat het op lost, koop ik het graag, maar dat is echt de eerste keer dat ik daar van hoor. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen ?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Zijn er gebruikers welke nog een DSMR v4 gebruiken icm de ct003?
Ik heb namelijk een Landis+Gyr v4 meter en krijg bij de batterij een ct003.
Is deze te selecteren in de Marstek app t.b.v. meterselectie?
Ik zit in de demo omgeving te kijken van de app, maar kan zover ik zie enkel de v5 selecteren van Landis+Gyr….
Hoe hebben andere dat gedaan?
Ik zit in de demo omgeving te kijken van de app, maar kan zover ik zie enkel de v5 selecteren van Landis+Gyr….
[ Voor 4% gewijzigd door Niekniek89 op 26-03-2026 19:10 ]
Ik heb een HW-splitter in gebruik met een CT003 en HW P1.ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Huh? Dat heb ik nooit nooit ergens eerder gelezen . Er zit een externe voeding bij, maar toch zou er nog een actieve P1 splitter nodig zijn? Ik bedoel... Als dat het op lost, koop ik het graag, maar dat is echt de eerste keer dat ik daar van hoor. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen ?
De splitter en de CT003 zijn beide voorzien van extra voeding en ik heb nog nooit problemen gehad. Zodra ik de voeding eruit haal verandert de kleur van de HW P1 na verloop van tijd als waarschuwing te weinig voeding. Dus ja, ik kan bevestigen dat dit noodzakelijk is om een stabiele en juiste werking te verzekeren in MIJN situatie.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Heb je de TS gelezen? Dan kun je het zo opzoeken....Niekniek89 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:03:
Zijn er gebruikers welke nog een DSMR v4 gebruiken icm de ct003?
Iemand eerder al last gehad van uitvallende bluetooth op de Marstek?
Ik gebruik de BLE integratie van Jaapp in HA en bij 1 batterij sedert deze week al 3x het probleem gehad dat deze opeens ermee stopt met info sturen. Ik gebruik die BLE integratie nu toch al een hele tijd en nog nooit eerder problemen mee gehad. Denk dat het probleem ook eerder bij de MT zit. Als ik de integratie uitschakel kan ik de batterij ook niet meer via BT met de gsm koppelen, de andere batterij wel instant.
Enige wat werkt is een reset van de batterij doen. Dan kan ik terug koppelen met de telefoon en kan ik hem ook gewoon weer toevoegen in HA.
Batterij blijft overigens wel gewoon perfect zijn werk doen. Het is enkel BT die lijkt uit te vallen.
Ik gebruik de BLE integratie van Jaapp in HA en bij 1 batterij sedert deze week al 3x het probleem gehad dat deze opeens ermee stopt met info sturen. Ik gebruik die BLE integratie nu toch al een hele tijd en nog nooit eerder problemen mee gehad. Denk dat het probleem ook eerder bij de MT zit. Als ik de integratie uitschakel kan ik de batterij ook niet meer via BT met de gsm koppelen, de andere batterij wel instant.
Enige wat werkt is een reset van de batterij doen. Dan kan ik terug koppelen met de telefoon en kan ik hem ook gewoon weer toevoegen in HA.
Batterij blijft overigens wel gewoon perfect zijn werk doen. Het is enkel BT die lijkt uit te vallen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Hela, hoe kom je aan die [Charge Limit] entiteit ?SatScan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:42:
[...]
Hey daar,
Laat ik je vraag met een vraag beantwoorden... hoe doen ze dat bij EV's als ze extra kWh 'vrijschakelen' bijvoorbeeld Porche of Tesla?
Ja ik meet... zodra de batterijen vol zijn zie je na enige tijd een delta van 0.004 !![Afbeelding]
# Marstek Venus EV3 | V147 | using LAN # HACS op RPi 5 #
Register 35110 via Modbus. Staat fixed op 57,1 V, dus niet heel zinvol.Z900 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:04:
[...]
Hela, hoe kom je aan die [Charge Limit] entiteit ?
Over de muurbeugel maak ik me geen zorgen… de beugel van de MT zelf geeft me iets minder vertrouwen. Ben je aan de batterij gaan hangen of louter aan de muurbeugel? Kan je trouwens eens een foto van de zijkant posten?Maikie18 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:34:
Heb de keilbouten niet gebruikt, heb in de beugels nog 2 extra gaatjes geboord en alles vastgezet met M8x40 houtdraadbouten. Het zit echt muur vast, na ophangen ben ik er zelf nog bij aan gaan hangen +70kg en het gaf geen krimp dus heb er alle vertrouwen in.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Hoi !pascallj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:43:
[...]
[...]
Heeft even geduurd, maar ben er weer.
De Marstek laadt standaard tussen 3 en 3,6 V. Dat wil zeggen de spanning op de laagste respectievelijk hoogste cel.
Wat zeg je nou dan ?!?!?!
Een Marstek batterij of een enkele cel (Pb/LiFePo4/Li-ion) moet geladen worden volgens het CC/CV principe.
Dat houdt in :
Ga laden (indien accu/cel leeg) met een Constante Current gelijk aan (in dit geval) 40A - 50A
(stroom gelijk aan de helft van de capaciteit = 1/2C). Is het eindvoltage (wat men instelt) bereikt , hou dan de spanning constant (CV) en bouw de stroom af tot +/- 1/20C. (dan issie "vol").
En natuurlijk indien meer dan 1 cell komt er balancing bij kijken.
Ik zeg daar niks over. Ik geef alleen aan waar de limieten liggen van de Marstek batterij. 11 procent is bereikt wanneer de laagste cel in de serie 3 V heeft bereikt, en 100 procent wanneer de hoogste cel in serie 3,6 V heeft bereikt.Z900 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:43:
[...]
Hoi !
Wat zeg je nou dan ?!?!?!
Een Marstek batterij of een enkele cel (Pb/LiFePo4/Li-ion) moet geladen worden volgens het CC/CV principe.
Dat houdt in : Ga laden (indien accu/cel leeg) met een Constante Current gelijk aan (in dit geval) 50A
(stroom gelijk aan de helft van de capaciteit = 1/2C). Is het eindvoltage (wat men instelt) bereikt , hou dan de spanning constant (CV) en bouw de stroom af tot +/- 1/20C. (dan issie "vol").
En natuurlijk indien meer dan 1 cell komt er balancing bij kijken.
De Marstek doet niet aan CV stage. Het is CC met een limiet van 100 A (maar de inverter kan dat niet halen, dus in de praktijk is dat meer 50 A) en bij 95 procent een CC van 20 A. Daarna wordt er gestopt bij het bereiken van de 3,6 V op de hoogste cel. Dan is de batterij beschouwd als vol. Gebalanceerd wordt er niet bij de Venus serie voor zover wij weten.
Oe nice, is iig een setting die je uit je Marstek firmware kan halen (wist ik niet).pascallj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:09:
[...]
Register 35110 via Modbus. Staat fixed op 57,1 V, dus niet heel zinvol.
Maar hoe kom ik aan die entiteit. Ik heb ook de Modbus integratie, maar zie m niet.
Welke intergratie moet ik toevoegen (in Home Assistant) ?
Ah dat bedoel je, haalde ik er niet uit, sorry !pascallj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Ik zeg daar niks over. Ik geef alleen aan waar de limieten liggen van de Marstek batterij. 11 procent is bereikt wanneer de laagste cel in de serie 3 V heeft bereikt, en 100 procent wanneer de hoogste cel in serie 3,6 V heeft bereikt.
De Marstek doet niet aan CV stage. Het is CC met een limiet van 100 A (maar de inverter kan dat niet halen, dus in de praktijk is dat meer 50 A) en bij 95 procent een CC van 20 A. Daarna wordt er gestopt bij het bereiken van de 3,6 V op de hoogste cel. Dan is de batterij beschouwd als vol. Gebalanceerd wordt er niet bij de Venus serie voor zover wij weten.
Duidelijk nu.
Ligt er aan welke integratie je gebruikt. Ik heb het in elk geval geverifieerd met de integraties van ~AUijtdehaag (fonske), en daar staat die entity bij alle varianten in.Z900 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:50:
[...]
Oe nice, is iig een setting die je uit je Marstek firmware kan halen (wist ik niet).
Maar hoe kom ik aan die entiteit. Ik heb ook de Modbus integratie, maar zie m niet.
Welke intergratie moet ik toevoegen (in Home Assistant) ?
Mijn ervaring is dat een CT003 aangesloten op de P1 poort van een (mijn) L&G E350 MSR5 meter niet werkt. Ook niet met een extra voeding.
Mogelijk ook niet op een E360 van dezelfde fabrikant. De data voldoet niet aan het DMSR5.0 protocol waardoor de Venus E batterij (en waarschijnlijk andere types) niet goed anticipeert/regelt op de aangeleverde data.
Alleen met een CT002 is het in dit geval werkend te krijgen. NOM gaat perfect, ook met 2 batterijen.
Al is het instellen een beetje experimenteren. Een CT003 of CT002 sturen alleen de momentele verbruik- of terugleverwaardes per fase en totaal naar de batterijen, ze regelen niets.
De batterijen regelen zelf n.a.v. de aangeleverde data op instellingen die per batterij individuel geprogrammeerd zijn. Onderling is er geen connectie m.b.t. regeling.
Mogelijk ook niet op een E360 van dezelfde fabrikant. De data voldoet niet aan het DMSR5.0 protocol waardoor de Venus E batterij (en waarschijnlijk andere types) niet goed anticipeert/regelt op de aangeleverde data.
Alleen met een CT002 is het in dit geval werkend te krijgen. NOM gaat perfect, ook met 2 batterijen.
Al is het instellen een beetje experimenteren. Een CT003 of CT002 sturen alleen de momentele verbruik- of terugleverwaardes per fase en totaal naar de batterijen, ze regelen niets.
De batterijen regelen zelf n.a.v. de aangeleverde data op instellingen die per batterij individuel geprogrammeerd zijn. Onderling is er geen connectie m.b.t. regeling.
[ Voor 39% gewijzigd door EddieW op 26-03-2026 21:24 ]
Wie heeft er ervaring om één of meerdere Marstek Venus E 3.0 batterij(en) te gebruik in offline modus dus zonder Internet connectie? De initiële setup mag gerust via Internet verlopen maar daarna wenst ik nul op de meter zonder dat m'n data naar een Chinese Cloud gaat. Als ik het goed versta zou ik een bijkomende draadloze router kunnen plaatsen die op 2,4GHz werkt waarmee ik de batterij en de Marstek CT003 P1 meter mee verbindt. Waarbij ik tijdens de initiële setup de bijkomende draadloze router aansluit op mijn netwerkswitch zodat beide toestellen (tijdelijk) een Internet connectie hebben. Maar eenmaal alles ingesteld is wil ik die kabel wegnemen. Is er iemand die ook zo te werk gaat? Of zijn er andere oplossingen mogelijk?
Heb jij al eens de beta versie van de e360 geprobeerd?EddieW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:07:
Mijn ervaring is dat een CT003 aangesloten op de P1 poort van een (mijn) L&G E350 MSR5 meter niet werkt. Ook niet met een extra voeding.
Dat zou prima moeten werken zolang de batterijen de data van de P1 meter maar krijgen.Sachin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:24:
Wie heeft er ervaring om één of meerdere Marstek Venus E 3.0 batterij(en) te gebruik in offline modus dus zonder Internet connectie? De initiële setup mag gerust via Internet verlopen maar daarna wenst ik nul op de meter zonder dat m'n data naar een Chinese Cloud gaat. Als ik het goed versta zou ik een bijkomende draadloze router kunnen plaatsen die op 2,4GHz werkt waarmee ik de batterij en de Marstek CT003 P1 meter mee verbindt. Waarbij ik tijdens de initiële setup de bijkomende draadloze router aansluit op mijn netwerkswitch zodat beide toestellen (tijdelijk) een Internet connectie hebben. Maar eenmaal alles ingesteld is wil ik die kabel wegnemen. Is er iemand die ook zo te werk gaat? Of zijn er andere oplossingen mogelijk?
Mogelijk werkt de app alleen maar via BT.
De batterij werkt precies zoals jij wilt. Je hebt alleen internet nodig op de telefoon om in te loggen in de App en de batterij in te stellen. Het netwerk waar de batterij en CT003 op staan kan prima internetloos zijn. Mogelijk dat je wel internet nodig hebt als je de firmware wilt updaten (bij de V3 lijkt dat via internet te gaan ipv via BT via de telefoon zoals bij de V1/2).Sachin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:24:
Ik weet dat als je een dag geen internet hebt en de boel draait NoM het niet in alle gevallen blijft werken, zelf heb ik daar geen problemen mee gehad maar ik weet ook niet wat het doet bij langdurig geen internet.Sachin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:24:
Wie heeft er ervaring om één of meerdere Marstek Venus E 3.0 batterij(en) te gebruik in offline modus dus zonder Internet connectie?
Ik heb ook een 'offgrid' installatie bij iemand neergezet op een volkstuin maar dat is geen NoM opzet. Dat werkt overigens prima (zover ik weet).
n.b. wat betreft Chinse cloud, ze maken alleen verbinding met EU servers en deze zouden aan de GDPR moeten voldoen volgens de gebruikers overeenkomst.
De CT002 zie ik geen regelmatige verbindingen geïnitieerd naar buiten, de MT E geeft deze om de +/- 15 min.:
Destination
Domain: eu.hamedata.com
IP Address: 3.68.141.219
IP Address: 3.122.27.237
Region: Germany
Ik heb alle meters geprobeerd zonder succesvol resultaat. Ook de E360 beta geselecteerd gehad.Mg4gebruiker schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:28:
[...]
Heb jij al eens de beta versie van de e360 geprobeerd?
Ik heb hier ook een reactie over naar Marstek gestuurd omdat ze aangeven dat deze meter ondersteund zou worden, zonder bevredigende oplossing.
Probleem is dat de L&G E350 MSR5 wel 1x per seconde data geeft, maar dat 10sec telkens dezelfde data. Daarna komt er nieuwe actuele data, weer 10s. Hier kan de Marstek batterij firmware niet mee overweg. Probeert te bij te regelen, maar heeft telkens een enorme overshoot (afwisselend laden/ontladen).
Daardoor geen NOM en wel fors verbruik/kosten onder aan de streep.
[ Voor 30% gewijzigd door EddieW op 26-03-2026 21:57 ]
Ja min of meer hetzelfde probleem gehad hier maar dan met de verbinding naar de app. Heb nu bluetooth vergrendeling aangezet en de batterij gereset. Nu werkt de app de laatste 24 uur wel stabiel. Heb geen HA integratie.Druppeltje_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:41:
Iemand eerder al last gehad van uitvallende bluetooth op de Marstek?
Marstek Venus E v3, 4.5kW PV SE3000H
Is dit nog steeds niet duidelijk?Chilion schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:45:
Er is nog geen duidelijkheid over wat voor omvormer er precies in de Marstek zit (1x 2500 W of 2x 1250 W),
Is NOM niet zo'n beetje de 'standaard' mode?maar er zijn al verschillende testen (door superduper1969 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu" en matrag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling") gedaan waaruit blijkt dat op- en ontladen op hogere vermogens efficienter is dan op lage vermogens. Gecombineerd kom je maximaal op een RTE (Round Trip Efficiency) van 83 procent. Dat betekent dat je minimaal 17 procent van de energie hebt omgezet in warmte. Wanneer je op lagere vermogens gaat op- en ontladen (bijvoorbeeld als je NOM draait), daalt dit nog verder. Hou hier rekening mee.
Dan is een lagere efficientie in deze mode wel jammer.
Heb je een link waar ik deze haakse stekkers zou kunnen bestellen?3DWim schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:38:
[...]
Nu nog afwerken met haakse stekker aansluitingen.
Dan zit het mooi strak.
Wat zit er op die stekkerdoos ?
Toch geen MT 800-2500W?
12x 315Wp GCL mono 10gr op zuid SMA SB 5.0
De meest gebruikte ja.Olaf van der Spek schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:12:
Is NOM niet zo'n beetje de 'standaard' mode?
Het is niet specifiek die mode maar meer dat bij NoM het veel vaker voorkomt dat er maar beperkte vraag (en overschot) is.Dan is een lagere efficientie in deze mode wel jammer.
Ik ken alleen deze 3d print welke de bestaande behuizing vervangt:redeker schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:16:
Heb je een link waar ik deze haakse stekkers zou kunnen bestellen?
https://www.printables.co...angle-housing/collections
[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 26-03-2026 22:30 ]
Ik heb nooit begrepen waar de suggestie van 2x1250 W vandaan kwam. Lijkt mij veel voor de hand liggend als het gewoon 1 2500 W omvormer is. De efficiëntietabel geeft ook geen aanleiding om iets anders aan te nemen.Olaf van der Spek schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:12:
[...]
Is dit nog steeds niet duidelijk?
[...]
Is NOM niet zo'n beetje de 'standaard' mode?
Dan is een lagere efficientie in deze mode wel jammer.
NOM is inderdaad de standaard modus. Die tekst is meer om aan te geven dat de theoretische efficiëntie, niet leidend hoeft te zijn voor het daadwerkelijke gebruik, maar waarschijnlijk minder is.
Ik ook niet, maar dat stond zo in de TS. Dus als het nu wel duidelijk is..pascallj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:20:
Ik heb nooit begrepen waar de suggestie van 2x1250 W vandaan kwam.
Ik heb een Landis+Gyr E360 1P met een CT003 in de P1 poort en dat werkt wel degelijk met de (beta) software die Marstek voorziet. NoM draait hier quasi perfect (eigen vebruik = 99%).EddieW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:07:
Dan heb jij geluk. Mogelijk werkt een E360 anders.Yeshua schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Ik heb een Landis+Gyr E360 1P met een CT003 in de P1 poort en dat werkt wel degelijk met de (beta) software die Marstek voorziet. NoM draait hier quasi perfect (eigen vebruik = 99%).
Blijft totaal vermogen van de CT003 in de app rond 0 hangen? Bij mij vloog het alle kanten op onafhankelijk hoe ik het instelde om NOM te bereiken.
[ Voor 5% gewijzigd door EddieW op 26-03-2026 22:41 ]
Volgens mij heb ik dezelfde ‘slimme’ meter (die overigens op termijn vervangen gaat worden vanwege GPRS), maar alles werkt hier prima. Krijg inderdaad elke seconde data die 10 seconden hetzelfde is. Maar het werkt wél.EddieW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:36:
[...]
Ik heb alle meters geprobeerd zonder succesvol resultaat. Ook de E360 beta geselecteerd gehad.
Ik heb hier ook een reactie over naar Marstek gestuurd omdat ze aangeven dat deze meter ondersteund zou worden, zonder bevredigende oplossing.
Probleem is dat de L&G E350 MSR5 wel 1x per seconde data geeft, maar dat 10sec telkens dezelfde data. Daarna komt er nieuwe actuele data, weer 10s. Hier kan de Marstek batterij firmware niet mee overweg. Probeert te bij te regelen, maar heeft telkens een enorme overshoot (afwisselend laden/ontladen).
Daardoor geen NOM en wel fors verbruik/kosten onder aan de streep.
Hier hangt er een P1 splitter van HW ongevoed aan met de HW P1 meter (en een Zaptec Sense). Alles werkt goed.
iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC
Zonet nog eens een volledige reset gedaan van de batterij... en eindelijk krijg ik cijfers te zien bij de (totale) lading/ontlading (Home Usage).
Maar nu wil de app weer enkel via BT connecteren... al had hij dat ook na de reset met data, geen idee hoe vaak hij naar de cloud tracht te connecteren (is ondertussen toch al een dik uur zonder enige poging volgens m'n firewall).
Maar nu wil de app weer enkel via BT connecteren... al had hij dat ook na de reset met data, geen idee hoe vaak hij naar de cloud tracht te connecteren (is ondertussen toch al een dik uur zonder enige poging volgens m'n firewall).
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Dat blijft hier erg stabiel op 0. Ik zie geen rare sprongen.EddieW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:36:
[...]
Dan heb jij geluk. Mogelijk werkt een E360 anders.
Blijft totaal vermogen van de CT003 in de app rond 0 hangen? Bij mij vloog het alle kanten op onafhankelijk hoe ik het instelde om NOM te bereiken.
Bijzonder. Heb jij ook een CT003 geprobeerd?THE_BASE schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:40:
[...]
Volgens mij heb ik dezelfde ‘slimme’ meter (die overigens op termijn vervangen gaat worden vanwege GPRS), maar alles werkt hier prima. Krijg inderdaad elke seconde data die 10 seconden hetzelfde is. Maar het werkt wél.
Hier hangt er een P1 splitter van HW ongevoed aan met de HW P1 meter (en een Zaptec Sense). Alles werkt goed.
Een HW heb ik niet getest, er van uitgaande dat er aan de data naar de batterij niets verandert.
Een CT003 of HW is m.i. eigenlijk alleen maar een 'doorgeefluik' via Wifi. Misschien dat er ergens in de software iets verschillend is t.o.v. mijn setup?
Zoals gezegd heb ik het aangekaart bij MT maar daar werd ik niet wijzer van.
Er loopt ook een traject van mij uit bij Liander voor onderzoek en graag een andere meter. Ook i.v.m. aankomende wisseling door uitfasering GPRS.
CT003 getest en ook die werkte. Maar had liever de HW P1. Ook contact gehad met Stedin, maar moet wachten op een officiële brief, pas dan wordt er vervangen óf de huidige meter moet storingen geven.EddieW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:51:
[...]
Bijzonder. Heb jij ook een CT003 geprobeerd?
Een HW heb ik niet getest, er van uitgaande dat er aan de data naar de batterij niets verandert.
Een CT003 of HW is m.i. eigenlijk alleen maar een 'doorgeefluik' via Wifi. Misschien dat er ergens in de software iets verschillend is t.o.v. mijn setup?
Zoals gezegd heb ik het aangekaart bij MT maar daar werd ik niet wijzer van.
Er loopt ook een traject van mij uit bij Liander voor onderzoek en graag een andere meter. Ook i.v.m. aankomende wisseling door uitfasering GPRS.
iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC
Ik heb rechte besteld en de haakse behuizing is via 3D print gemaakt.
Link is hier.
Haakse kan je ook kopen maar was in mijn geval niet leverbaar/uitverkocht.
En ik wilde een nieuwe langere kabel hebben. En de originele behouden.
[ Voor 22% gewijzigd door 3DWim op 26-03-2026 23:00 ]
Op zich werkte de CT003 bij mij ook wel. Er kwam data uit, maar de batterij kon hier niets mee om op/rond 0 te regelen voor NOM. Leek of de data voor de batterij te traag was (klopt ook wel, eens in de 10s actuele data) waardoor telkens veel te veel (+/-overschoot in de orde van honderden watts.THE_BASE schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:53:
[...]
CT003 getest en ook die werkte. Maar had liever de HW P1. Ook contact gehad met Stedin, maar moet wachten op een officiële brief, pas dan wordt er vervangen óf de huidige meter moet storingen geven.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.