Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Er is wel duidelijk omschreven dat het toevoegen van een kring geen kleine aanpassing is.
Mijn huis heeft een geldige keuring nadat ik in 2022 zowel PV als een laadpaal heb geïnstalleerd en van 1f naar 3f ben gegaan. Dat wil ik graag zo houden.

En ja, als je daar over stapt, dan kan je je ook af vragen of het nu zo belangrijk is om een aparte kring te maken...
Als ik die batterij in steek op een kring waar er verder alleen een TV en een paar USB laders zitten, wat is dan het probleem...
Ik volg voor electriciteit graag de regels omdat ik niet wil dat een verzekering zicht terug trekt als het eens fout gaat.
Zolang je hem op 800 W laat staan, is er geen probleem inderdaad.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:58
GORby schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Je hoogste kwartierpiek op een maand is namelijk wat je kosten voor het capaciteitstarief bepaalt in België, dus wanneer de zon 1 avond niet schijnt ben je al eraan voor de moeite.
Waar en niet waar. Het is het gemiddelde van al die maandelijkse max. kwartierpieken die uiteindelijk de eindafrekening bepaalt.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:32
Gely schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Waar en niet waar. Het is het gemiddelde van al die maandelijkse max. kwartierpieken die uiteindelijk de eindafrekening bepaalt.
OK, ik had het misschien nog wat duidelijker kunnen verwoorden, maar voor die maand bepaalt het hoofste verbruik in een kwartier wel de piek voor de hele maand. Enkel op O/W panelen vertrouwen om een ochtend- of avondpiek op te vangen gaat dus niet werken.

Op jaarbasis wordt dat inderdaad tot een gemiddelde herleid, ofwel betaal je maandelijks voor kostprijs * maand-kwartier-piek / 12.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41
Gely schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:32:
[...]

Je moet er gewoon van uit gaan dat een piek van 1kW extra in een maand je 4€ kost. Dus elke maand dat je de piek met bv 2kw kan doen dalen spaar je 8€, en als het lukt om dat elke maand te doen spaar je ca 100€ per jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Geen garantie?
Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Er is wel duidelijk omschreven dat het toevoegen van een kring geen kleine aanpassing is.
Mijn huis heeft een geldige keuring nadat ik in 2022 zowel PV als een laadpaal heb geïnstalleerd en van 1f naar 3f ben gegaan. Dat wil ik graag zo houden.

En ja, als je daar over stapt, dan kan je je ook af vragen of het nu zo belangrijk is om een aparte kring te maken...
Als ik die batterij in steek op een kring waar er verder alleen een TV en een paar USB laders zitten, wat is dan het probleem...
Ik volg voor electriciteit graag de regels omdat ik niet wil dat een verzekering zicht terug trekt als het eens fout gaat.
Ik volg ook de installatie regels en wel 100%, enkel elke keer een keuring is wat overdreven. Voor PV en laadpaal heb ik ook laten keuren.
Maar het is niet omdat je heiliger bent dan de paus dat je ook naar de hemel gaat hè 😮‍💨

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ArjoK schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Wel als je het zelf ook verbruikt. Je vergeet nog wel de kpsten van een cyclus. Bij een levensduur van 9000 cycli zit jij rond de 10 cent per cyclus, dan is je voordeel lang niet meer zo groot.
Waar komt die 9000 vandaan?
9000 / 365 = 24 jaar.. die cycli heb je al (sunken cost), ze niet gebruiken lijkt mij niet slim.

• Gely
Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Je moet er gewoon van uit gaan dat een piek van 1kW extra in een maand je 4€ kost. Dus elke maand dat je de piek met bv 2kw kan doen dalen spaar je 8€, en als het lukt om dat elke maand te doen spaar je ca 100€ per jaar.
Correct. Gedurende de wintermaanden vaak >5kW, Kerstmis, Nieuwjaar, etentjes, veel koken, oven, kookplaten enz. Lekker gezellig, maar niet in de portemonnee :-( Daarna vanaf feb/maart ongev. 2,5kW tot okt/nov, af en toe erboven of eronder dat wel. Met de 2 thuisbatterijen (beide op 2,5kW ontladen) kwam ik bij de vorige afrekening rond de 4kWp voor de gemiddelde berekening, is nog onder het gemiddelde CAPTAR in Vlaanderen. Zonder de thuisbatterijen was ik eraan voor de moeite...

EDIT: Batterijen pas in dienst in mei (1ste) / juni (2de) vorig jaar!

[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 27-03-2026 15:36 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DSSW schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:49:
De panelen zijn haast gratis.
Hoeveel kost gratis tegenwoordig, inclusief installatie?

• Gely
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Hoeveel kost gratis tegenwoordig, inclusief installatie?
Installatie van plug-ins doe je zelf. 2 JA Solars van 455Wp, max. ongev. 60 à 70 EUR stuk, wat profielen en klemmen en je bent er. Extra micro-omvormer is wel wat meer, daar ook een 150 EUR bijtellen dan.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Lucantiek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:02:
ik zit nu aan 7.5 kwh capaciteitstarief. Ongeveer 40% van mijn totale elektriciteits factuur. De marstek e doet hier echt goed zijn werk, ik ben er tevreden mee.
Het belgische capaciteitstarief lijkt wel *** ***. Geldt daarvoor elk kwartier? Je zou denken dat alleen tussen 07:00 en 09:00 en 16:00 - 21:00 uitmaakt, en dan per uur..

• Tommie12
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Het belgische capaciteitstarief lijkt wel *** ***. Geldt daarvoor elk kwartier? Je zou denken dat alleen tussen 07:00 en 09:00 en 16:00 - 21:00 uitmaakt, en dan per uur..
Elk kwartier telt, maar in ruil betalen we ook wat minder netkosten.
Mijn marginale kWh prijs is 28ct, alles in zit ik net boven de 30ct.
Mijn pieken zitten rond de 5kW in de zomer en 7,5 in de winter.
Maar er is ook een minimum, je kan nooit onder de 3.5kW 2.5kW gaan.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:44:
Het effect lijkt mij niet optimaal.. er is minder incentive om de piekuren (volledig) te vermijden.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:21

Perkouw

Moderator General Chat
ThaReaper schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:41:
Om terug te komen op de problemen met de G+L E360 P3 en de CT003: ik heb nu een homewizard active splitter gekocht. Die zou volgende week aan moeten komen en hopelijk geeft dat een verschil.
Gooi hem er toch even in, let wel even op dat niet per se elke poort v.d. splitter goed werkt met de CT003. Voordat je een ander probleem aan het troubleshooten bent.

Tijd terug eens een bericht aan gewaagd richting HomeWizard, helaas niets meer op teruggehoord.

• Gely
Tommie12 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Mijn marginale kWh prijs is 28ct, alles in zit ik net boven de 30ct.
Mijn pieken zitten rond de 5kW in de zomer en 7,5 in de winter.
Maar er is ook een minimum, je kan nooit onder de 3.5kW gaan.
Correctie, je kan nooit onder de 2,5kWp gaan. Je kan er fysiek wel ondergaan maar het brengt je niks op. Minimum tarief dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Gely op 27-03-2026 15:51 ]

• Tommie12
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:46:
[...]

Het effect lijkt mij niet optimaal.. er is minder incentive om de piekuren (volledig) te vermijden.
Dat weten we ondertussen ook. Er zijn al stemmen die opgaan om die piekregeling af te schaffen in de nacht, of op zondagmiddag bv... maar blijkbaar is het nogal complex om dat allemaal te veranderen.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:30
3DWim schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:07:
[...]

Snel veranderen dan maar.

Qua warmte:
Koop niets laat het stel eerst eens 6 maanden draaien en check af en toe wat de temperatuur doet. Warm wordt het alleen bij vol vermogen. Hoe groot is de kans dat ze alle drie op vol vermogen gaan laden/ontladen ?
Temp. intern kan je via modbus prima vastleggen.
Holy sh*t die dingen worden echt warm, heb ze net een uurtje op max laden gehad, interne temperatuur gestegen tot 62 graden, kon me hand er aan de bovenkant nog maar net ophouden. Dat had ik echt niet verwacht. Meteen maar even de kabels die ik langs de zijkant ertussen had geklemd vrij gemaakt

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:44
Maikie18 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Holy sh*t die dingen worden echt warm, heb ze net een uurtje op max laden gehad, interne temperatuur gestegen tot 62 graden, kon me hand er aan de bovenkant nog maar net ophouden. Dat had ik echt niet verwacht. Meteen maar even de kabels die ik langs de zijkant ertussen had geklemd vrij gemaakt
Op zich niets erg - dat doen alle AC/DC converters ... maar gezien je ze boven ekaar hebt staan vooral kijken dat er voldoende afvoer is ... had al gemeld dat kan je een handje helpen met (goedkope !!) radiator ventilatoren die op temp pas aan gaan ... doe ik al jaren met mijn ZP converter en nu ook op mijn MT batterij(en).
Maakt bijna geen geluid - zorgt voor betere warmteafvoer - verbruikt nihil - lage kost ...

Als je die MT ergens binnen in huis hebt staan zou dat in warme zomermaanden wel eens voor onaangenaam extra warmte kunnen zorgen - dan best ook een afzuiging naar buiten voorzien ...

Ga er dit weekend nog eentje installeren (MT + radiator ventilator) - in een berging ... die in zomer wel eens warm kan zijn ... in de zomer eens zien of ik extra afvoer voorzie naar buiten toe ...

[ Voor 8% gewijzigd door vifra op 27-03-2026 16:20 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Maikie18
vifra schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:13:
[...]

Op zich niets erg - dat doen alle AC/DC converters ... maar gezien je ze boven ekaar hebt staan vooral kijken dat er voldoende afvoer is ... had al gemeld dat kan je een handje helpen met (goedkope !!) radiator ventilatoren die op temp pas aan gaan ... doe ik al jaren met mijn ZP converter en nu ook op mijn MT batterij(en).
Maakt bijna geen geluid - zorgt voor betere warmteafvoer - verbruikt nihil - lage kost ...

Als je die MT ergens binnen in huis hebt staan zou dat in warme zomermaanden wel eens voor onaangenaam extra warmte kunnen zorgen - dan best ook een afzuiging naar buiten voorzien ...

Ga er dit weekend nog eentje installeren (MT + radiator ventilator) - in een berging ... die in zomer wel eens warm kan zijn ... in de zomer eens zien of ik extra afvoer voorzie naar buiten toe ...
In dit geval op dit moment wel gewenst, "gratis" verwarming voor de garage, daar was het om 14:15 nog 16,6 nu 17,5. Denk dat die fans geen overbodige luxe gaan worden maar wat doen de temperaturen bij jullie die wel de ruimte aan hebben gehouden? Dit waren de interne temperaturen onderste 62,1 middelste 63,4 bovenste 59,4. Misschien niet helemaal representatief want ze begonnen ook verschillend maar het is maar om een idee te geven.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:44
Maikie18 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:31:
[...]

In dit geval op dit moment wel gewenst, "gratis" verwarming voor de garage, daar was het om 14:15 nog 16,6 nu 17,5. Denk dat die fans geen overbodige luxe gaan worden maar wat doen de temperaturen bij jullie die wel de ruimte aan hebben gehouden? Dit waren de interne temperaturen onderste 62,1 middelste 63,4 bovenste 59,4. Misschien niet helemaal representatief want ze begonnen ook verschillend maar het is maar om een idee te geven.
eerlijk - ik monitor de temperaturen niet (meer). Op versie 1 werd dat al warm ede daar er geen actieve koeling is (gesloten kast) ... en dus alle warmte via die plaat achteraan weg moet.
Daarom heb ik toen al voor die extra ventialtie gezorgd - zodat luchtstroom over die plaat beter wordt en warmte sneller weg gaat ...

Ook, ik vertrouw dat de intern BMS wel zal ingrijpen als dat te hoog wordt ... en ik verminder de kans van hoge temperaturen door die ventilator aan te laten springen bij gemeten temp op koelvinnen van 30 graden of meer ...
Darenboven heb ik deze (bij mij thuis) wel in een relatief koele omgeving staan.

Die dat ik dit weekend ga plaatsen is in een typische berging in de tuin - winter koud en zomer warm. Waterdicht maar niet luchtdicht (deur sluit niet top aan) ... denk dat in lente / zomer wel eens ga nameten of dat niet fout gaat ... maar als alles mooi blijft draaien dan maakt het me niet uit ...

[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 27-03-2026 16:44 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39
Interne temperatuur is niet echt boeiend aan de bovenkant (bij de V3), vrijwel iedere omvormer doet meer dan 60 graden. De temperatuur bij de cellen is belangrijker en ook een omgeving die de temperatuur kan afvoeren.

Gezien de V3 voornamelijk 1 groot koelblok is en de cellen onderaan zitten zou optimaal is niet hoger dan 30 graden zijn aan de onderkant, persoonlijk zou ik er pas wat aan doen als het langdurig 35+ is.

Airflow creëren met (radiator) fans is op zich nuttig maar zonder aan (en afvoer) van koelere (en de warme) lucht lost het niet op.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:21
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:20:
[...]

Waar komt die 9000 vandaan?
9000 / 365 = 24 jaar.. die cycli heb je al (sunken cost), ze niet gebruiken lijkt mij niet slim.
Die 9000 schut ik uit m'n mouw. ben wat positiver over levensduur dan de garantie van 6000 cycli. Je hebt iets nodig om mee te rekenen en het rekent wel lekker 9000 cycli voor 900 euro. (ging in de bereffende post om de Venus A met 4,4 kWh - hoort natuurlijk niet in topic)
Maar je hebt gelijk, als je de batterij toch hebt staan benut 'm dan maximaal. Ik zal voor het einde van mijn vaste contract nog even goed doorrekenen/simuleren hoe positief dit voor mijn situatie kan uitvallen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:21
robkrekel schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:38:
[...]
Je kan moeilijk geloven dat het rendabel is schrijf je. Ik laat zien dat het dat wel is. Dat het niet veel is klopt, maar ik heb hem hier ook niet voor aangeschaft. Ik heb hem aangeschaft om te leren hoe ik er in 2027 het beste mee om kan gaan.
Nee, dat schreef ik niet. Ik snap dat het wel kan werken maar na saldering is moet het verschil tussen inkoop en verkoop erg groot zijn.

Het blijft natuurlijk leuk speelgoed. O-)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Maikie18
r2504 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Over de muurbeugel maak ik me geen zorgen… de beugel van de MT zelf geeft me iets minder vertrouwen. Ben je aan de batterij gaan hangen of louter aan de muurbeugel? Kan je trouwens eens een foto van de zijkant posten?
Ja die beugel ziet er niet al te sterk uit, vooral de montage ervan. Ik probeerde er net nog een keer voorzichtig aan te gaan hangen en de boel verging halverwege een beetje, alleen nu weet ik niet of hij misschien beter op zijn plek schoof, dus van de schuine kant af, of dat het iets anders was. Ik blijf er maar af nu. Voor mij is het voldoende zekerheid dat ik er zeker met half gewicht extra nog bij aan kon hangen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/keSbrrU.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e1SjzRC.png

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:42
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:20:
[...]

Ik mag toch aannemen dat het bij jou niet een rechte lijn op 0 is?
Hij schommelt bij consumptie uit de batterij bij mij meestal rond - en + 50W. En de refresh is per seconde (als ik thuis ben).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43ILBslpfPayjhHh2O7R2P7KwZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZMMoq9yX8lRvN55ASX0UVgRv.png?f=fotoalbum_large

Hier schommelt ie een beetje tussen +/- 5W, maar verder blijft het redelijk stabiel op 0.
Vandaag, tot nu op NOM
Max piek is 106w en alles aan wasmachine, wasdroger, airco, koken, computer, hele dag thuis geweest. Beter dan dit wordt het niet en hoeft ook niet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf1ny1-jAdCEHuM_zKbjR54EJkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eJX3F82UBVxRojxsdXSW3Jy5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door SatScan op 27-03-2026 19:30 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

SatScan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:26:
Vandaag, tot nu op NOM
Max piek is 106w en alles aan wasmachine, wasdroger, airco, koken, computer, hele dag thuis geweest. Beter dan dit wordt het niet en hoeft ook niet!

[Afbeelding]
*O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WmwT1Wn5JEDWKqInhCHLkI66l8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mEk2IMuESnjdzx37zdJZ1r1s.png?f=fotoalbum_large

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• EddieW
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:20
ThaReaper schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:41:
Om terug te komen op de problemen met de G+L E360 P3 en de CT003: ik heb nu een homewizard active splitter gekocht. Die zou volgende week aan moeten komen en hopelijk geeft dat een verschil.
Ben benieuwd. Logischerwijs zou het geen verschil moeten maken gezien beiden m.i. alleen een doorgeefluik van data zijn, maar wie weet?

• EddieW
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:20
Hansieo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:35:
[...]

Yep, dat lijkt (léék...) mij vrij logisch, echter kreeg ik dit van Marstek zelf:

Als 2 batterijen leeg zijn en u verbruik heeft op die fases, dan zal de batterij op de andere fase dit niet overnemen. In dat geval zal u inderdaad stroom van het net afnemen.
De batterijen werken per fase en delen geen vermogen onderling.

De CT002 zorgt ervoor dat het systeem beter reageert op totaalverbruik, maar kan dit gedrag niet volledig oplossen.

Vandaar dus mijn check-check-dubbel-check wat de ervaringen zijn van mensen die 2 of 3 Venus E units hebben op verschillende fasen, want wie kijkt of dit echt zo is? Jawel tweakers.... :henk

Maar dat zou dus inhouden dat Marstek het fout heeft? gebeurt dat vaker? :?
Ik heb 2 Venus E v3 batterijen in gebruik i.c.m. CT002. Het beste werkt bij mij om 1 batterij op 1 fase max. 800W te zetten die behoorlijk WP verbruik heeft. Deze batterij regelt die fase dan op 0 verbruik. De andere batterij op 3 fases 2500W die dan op NOM ( 0 overall) regelt. Dat verdeelt het verbruik aardig.
Beide op 3 fases gaf een minder evenredig verbruik per batterij en minder constante regeling, afhankelijk van verbruik en opwekking door de zonnepanelen.
E.e.a. is proefondervindelijk gevonden en voor iedereen anders waarschijnlijk.

• niek35
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:54
Ik heb hier een CT003 die zo nu en dan even re-connect met de wifi.

Dit is irritant want 1 vd 2 batterijen (lijkt random) vergeet dan op welke fase deze zit & stopt dan met nom regelen.
Even de fase detectie opnieuw doen en het werkt weer.

CT003 + batterijen zijn verbonden op een apart SSID met unifi's 'iot' mode aan.
Dit netwerk is gepind op 1 AP. Batterijen hebben een goed signaal (+- -61 dBm).
CT003 heeft een nog beter signaal, -26 dBm, dus dat lijkt prima.

Mijn CT003 draait v122. Zijn er meer mensen met v122 firmware op hun CT003 die dit gedrag ervaren?

2x Marstek Venus E v158 | CT003 v122 | Single Quatt v1 & een lading zonnepanelen.

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.