Niekniek89 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:46:
[...]
Goeie, ik zal daar eens naar kijken.
Ik had verwacht, en dacht te simpel;
bij genoeg zonne-energie = 0 op meter (geen totaal verbruik) = stroom naar batterij
tijdens de "charge" zie ik nog steeds verbruik vanuit de meter.
ik denk dat ook de grootste verwarring komt uit de 10 sec delay van o.a. de slimme meter
MT en uw digitale meter zijn eigenlijk zeer dom. Die weten niet exact wat de zonnepanelen doen hé ...
De digitale meter meet wat er van stroom binnen of uit gaat bij uw GRID connectie ... en heeft geen weet van wat er voor de rest op uw thuisinstallatie hangt (ZP, autolader, warmtepomp, frigo, ... ). Dus die is vrij dom.
De meeste ZP installaties weet niet van bestaan van uw batterij af nog echt van wat er allemaal van verbruikers op uw huis hangen, dus die is ook vrij dom.
De batterij (MT) weet ook niet van andere gebruikers of ZP af dus ook die is vrij dom.
Centraal aanstuurpunt is dus de digitale meter (of CT002) daar dit uiteindelijk hetgeen meet wat er al dan niet betaald / terug verdiend wordt aan/van uw energieleverancier.
Opwekkers (ZP, ... ) verminderd met verbruikers (warmtepomp, lampen, ... ) geeft een rest wat er over de digitale meter gaat - dat getal (nog verbruik of eerder teruggave naar grid) wordt dan door de P1 meter (of CT002 klemmen) naar de batterij gestuurd waarop de batterij dan reageert om al dan niet tegen te reageren om totaal op 0 te krijgen. En dat elke 3 seconden / 10 seconden / ...
De batterij reageert in 2 a 3 seconde later dan de doorgestuurde meetgegevens (de traagheid van de MT) dus daar zit mogelijks al een foutje en zo herhaalt zich dat elke 3 / 10 / ..; seconden ...
Dus mensen die denken dat je met een MT heel verfijnd echt "0" kunt doen zijn er aan voor de moeite - het is geen industriële UPS stroomgroep, maar eentje van slechts 1200 € hé ...
Wat wel een realistische verwachting is , is dat je bij juist gedimensioneerde ZP met voldoende zon + juist aantal MT systemen je van een paar MW verbruik / dag naar een kleine 0,5 MW of zelfs minder kunt gaan ...
Daarnaast kunnen uw ZP nog eens extra duwen op GRID als er nog overschot is en daar kan je afstrepen (top als je dat nog kan) / injectie prijs voor krijgen (als je op één dag daarmee de suiker bij uw koffie mee kan betalen is dat mooi).
Vb. uit eigen beleving: Op een dag zoals gisteren haal ik 94% van alle verbruik uit eigen ZP + batterij … en duw ik nog een aardig wat energie naar GRID. Daar heb ik dan 10kWh mijn EV geladen, 10 kWh batterij gebufferd, de was en de plas in huis draaiend gehouden, … 0,35 kWh naar GRID geduwd en 1,53kWh nog van GRID verbruikt … (mede door piek ’s ochtends als de batterijen leeg waren en de ZP nog niet echt opbrachten … ). 's nachts als alles rustig is en batterij hun werk doen, heb ik huisvebruik tussen de 400 en 600 aan staan, maar duwt de batterij dat naar een 10 tot 40 watt ... over een nacht van 10 uren omgeveer 0,3 kWh rest verbruik ...