Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:51
olympusdenk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:19:
[...]

Dit zal voornamelijk door doorstromers/starters met schenking zijn. Ken diverse starters die een oud huis met dito oude keuken/badkamer minstens een half decennia hetzelfde moeten laten. Als het al lukt op max leencapaciteit een klus-starterswoning te kopen dan is het hooguit goedkoop blikje verf wat er vanaf kan.
Als het alleen gaat om een oude keuken/badkamer, dan lijkt mij dat geen probleem. Het is een ander verhaal als de kozijnen aan het rotten zijn en je dat niet kunt aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torched schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:25:
[...]

Welke overwaarde... Het gemiddelde levensloopbestendige appartement hier in de buurt gaat weg voor 600k+
De gemiddelde woningprijs van een hoekwoning is zo rond de 550k en de vrijstaande woningen voor iets meer. Maar dan ga je terug op m2 binnen op een manier dat het voelt als geld verbranden.
Ik zou dan ook absoluut (nog) niet naar een levensloopbestendig appartement willen verhuizen als je met 55-60 jaar (als de kinderen het huis uit zijn) naar een kleinere en goedkopere woning zou verhuizen. En ik zou daarbij ook juist naar een andere, goedkopere, buurt kijken. De wensen die je als werkend stel met schoolgaande kinderen voor de woonlocatie hebt, zullen heel anders (en waarschijnlijk duurder) zijn dan als stel als je weet dat je nu of binnen een paar jaar stopt met werken.

En uiteraard zul je, als je goedkoper wil gaan wonen, linksom of rechtsom in woonkwaliteit achteruit gaan. Het gaat er dan vooral om of die woonkwaliteit voor jou nog relevant is. Zoals een locatie die handig voor de kinderen is, daar betaal je voor, terwijl je daar zelf in die levensfase niets meer aan hebt. En een kleinere woning zal uiteraard zeker in eerste instantie behoorlijk als een achteruitgang voelen. Maar als daar een paar ton (en een aantal jaar eerder met pensioen) tegenover staat, dan plaatst dat die achteruitgang wel in perspectief. Zo ken ik een stel dat 40% kleiner is gaan wonen en in een op papier iets minder luxe wijk, maar, ook in een woning die meer dan 40% zo goedkoop is. Voor hun veel praktischer gelegen (bv. dichter bij het centrum), terwijl dat voor een ander misschien juist slechter is (nauwelijks parkeerruimte, langere autoreistijden). Konden ze wel mooi jaren eerdere stoppen met werken en leuke dingen gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:51:
[...]

Onze keuken is 11 jaar en voelt als nieuw. En dat was niet eens een Siematic , gewoon een Rotpunkt. Kan nog jaren mee. Alleen een scharnier vervangen twee jaar terug en mijn vaatwasser al twee keer zelf gerepareerd (terugslagklep en pressostaat vervangen).

Maar onderhoud is natuurlijk ook key;

Composiet werkblad met CIF opschuren (elke twee weken)
Afzuigkap schoonmaken inc filters (elke maand)
Scharnieren afstellen (jaarlijks)
Vaatwasser schoonmaken (elke twee weken)
Buitenkant kastjes schoonmaken (om de dag)
Oven schoonmaken (na elk gebruik wat spettert).
Etc

Geen flauw idee waarom ik die keuken al zou moeten vervangen. Alle apparatuur (A merken) is ook nog origineel.
Haha hier ook. Ik heb het nog steeds over 'mn nieuwe keuken' en kwam er pas achter dat ik die al in 2014 heb laten plaatsen. Hoogglans neutrale kleur, AEG apparatuur en composiet werkblad allemaal nog origineel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Voor de nuance: "Gecorrigeerd voor inflatie zijn huizen nog niet op recordhoogte"

https://www.vanbruggen.nl...-nog-niet-op-recordhoogte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-El3sJ3t3KiryubbPE-_ytJxPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YMhAMYRxcy2skKlpfE3FOz9v.webp?f=fotoalbum_large

De rentes lagen natuurlijk wel lager op vorige piek

[ Voor 4% gewijzigd door Novari131 op 07-08-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
olympusdenk schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:34:
[...]

De aandacht voor de structurele oorzaken heeft ertoe bijgedragen dat het inzicht in de problematiek is toegenomen en de woningmarkt nu hoog op de politieke agenda staat.

[...]
Ze maken hun rol wel een beetje groot he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
Metro2002 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Goed nieuws, de huizenprijzen stijgen ook ongeveer mee met de inflatie. De (werkelijke) inflatie is echter gewoon nog steeds torenhoog.

Als huiseigenaar ben ik het overigens ook met je eens, je hebt geen klap aan de waardestijgingen behalve dat je steeds meer belastingen mag betalen én dat je door bepaalde politieke partijen ineens als 'rijk' wordt gezien en dus maar nog meer belastingen mag gaan betalen. En dat terwijl er geen cent extra binnenkomt elke maand.

[...]

Je vergeet dat we tegenwoordig met twee personen (moeten) werken in plaats van 1 persoon. Ik vind niet dat we er in 'welvaart' enorm op vooruit gegaan zijn, integendeel. Vroeger, kon je op 1 inkomen een huis kopen en had je daar ongeveer 3 tot 4 keer een modaal salaris voor nodig. Je kon dan zelfs nog zo'n (destijds) luxe als een auto voor de deur hebben. Tegenwoordig moet je met 2 mensen werken en mag je ruim 11 keer een modaal salaris aftikken voor een huis waardoor er 1 inkomen geheel opgaat aan de woonlasten. Je kind moet maar naar de opvang waardoor het 2e salaris ook al voor een deel in rook opgaat maar jeej, de vliegtickets kosten nu geen zak meer dus je hoeft niet meer een weekje naar de veluwe zoals vroeger maar je kunt een weekje naar barcelona.

Tja, welvaart toegenomen? Ik denk het niet.
Vlak ook de invloed van de inflatie niet uit, die is al jaren en jaren echt behoorlijk stevig. Reele welvaartsstijging staat absoluut niet meer in verhouding met de toename in productiviteit en arbeidstoename.
Werken loont niet, maar de waardestijging van de woning die je met dat inkomen koopt maakt het nog net of heel erg de moeite waard. Dat is vrij onhoudbaar. Maar lijkt toch de toestand waar we nu in zitten. Toch is er ook ruimte voor wat nuance.

Wat een heel gunstig effect van een koophuis is met een hypotheek, het vastleggen van de lasten waardoor deze niet langer met de inflatie meestijgen. Als je dan met het inkomen de inflatie bijbeent ga je er wel op vooruit.

Dat opvang verhaal valt in de praktijk voor de meeste ouders wel mee zodra de kinderen op de basisschool zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
olympusdenk schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:34:
Niet een stukje grafiek of statistiek wordt hier erbij gehaald maar een pijnlijk stuk beleid op de huurwoningmarkt, en het bijna compleet stilvallen van nieuwbouw 2014 richting 2018.

Het VVD-PvdA-kabinet Rutte II had een jaar daarvoor de zogeheten verhuurderheffing ingevoerd. De corporatiesector moest vanaf dat moment jaarlijks rond de 1,5 miljard overmaken naar de Belastingdienst. Het deed vrijwel alle woningmarkt-experts fronsen.

Het befaamde “de woningmarkt is af” citaat wordt ook nog aan het einde even aangehaald hoe pijnlijk incorrect dit gedachtengoed kon zijn
Dat we dat achteraf - en met de kennis van nu - verkeerd vinden is duidelijk. Echter, toen zag men dat anders. Door de geprognotiseerde bevolkingskrimp, hadden we gewoon in de toekomst minder huizen nodig. En dus was de woningmarkt wel gedaan.
Tegelijkertijd was het volop en diep crisis, en kon de overheid de centen goed gebruiken.

Nu weten we dat de bevolkingsgroei juist nog gaat toenemen. De bouwachterstand komt grotendeels voort uit die verkeerde inschatting. En dat ombuigen kost jaren. Precies die jaren dat het goed gaat met de economie, we weer welvardender geworden zijn en allemaal een koophuis op dé beste locatie wensen :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:06
Weinig nieuws onder de zon, maar blijft toch bizar…

“Huizenkopers sloegen in de eerste helft van het jaar 2951 maal hun slag in Utrecht. Voor een koopwoning in de gemeente betaalden zij gemiddeld 597.725 euro, meer dan de gemiddelde vraagprijs van 541.626 euro. Het gemiddelde bod lag 12 procent boven de vraagprijs.”

Bron: https://www.ad.nl/houten/...kbare-gemeenten~a9584112/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
Valorian schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:19:

“Huizenkopers sloegen in de eerste helft van het jaar 2951 maal hun slag in Utrecht. Voor een koopwoning in de gemeente betaalden zij gemiddeld 597.725 euro, meer dan de gemiddelde vraagprijs van 541.626 euro. Het gemiddelde bod lag 12 procent boven de vraagprijs.”

Expats zien Utrecht als een rustige wijk van Amsterdam, die ook nog veel goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:19
Conrado schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

Dat we dat achteraf - en met de kennis van nu - verkeerd vinden is duidelijk. Echter, toen zag men dat anders. Door de geprognotiseerde bevolkingskrimp, hadden we gewoon in de toekomst minder huizen nodig. En dus was de woningmarkt wel gedaan.
Tegelijkertijd was het volop en diep crisis, en kon de overheid de centen goed gebruiken.

Nu weten we dat de bevolkingsgroei juist nog gaat toenemen. De bouwachterstand komt grotendeels voort uit die verkeerde inschatting. En dat ombuigen kost jaren. Precies die jaren dat het goed gaat met de economie, we weer welvardender geworden zijn en allemaal een koophuis op dé beste locatie wensen :)
De bevolkingsgroei was geen natuurlijk fenomeen maar een gekozen beleid omdat het niet door geboorte maar voornamelijk door immigratie kwam. Het is mooi dat twee decennia later de laatsten nu eindelijk wakker lijken te worden maar ondanks toch wel bewuste struisvogel politiek, dit is voor de meeste Nederlanders toch geen nieuws?

Het is zo trouwens wel een beetje vissen naar politieke discussie, je plaatst de tekst over politiek in mijn quote maar deze tekst komt uit het artikel, is iets minder netjes om dit in de quote van mijn reactie te plaatsen.

Ook even na de mod-break toevallig kwam in Nederlandse politiek draadje ook net de woningmarkt vandaag nog voorbij, hieronder een relevante quote. Dit had door politiek allang ingezien kunnen worden dat de tienduizenden binnengehaalde migranten toevallig ook een huis nodig hebben. In Eindhoven heeft bijvoorbeeld een ASML, een grote aanvoerder van expats, hier zelf het voortouw moeten nemen door faciliteren van woonwijken.
psychodude schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:31:
[...] Sinds circa 2010 zien we binnen Nederland reeds het migratiesaldo en natuurlijke aanwas divergeren. Wachten tot 2025 om als partijen na te gaan denken over dit soort problematiek, is dan ook weinig vooruitziend. Idem dito is het oplopend woningtekort bijvoorbeeld natuurlijk ook niet van gisteren. Waardoor het vertrouwen voor veel mensen dan ook geschaad is. En ook eventuele ontstane aandacht lang niet altijd even oprecht ervaren wordt. […]
(vanuit De landelijke Nederlandse politiek 2025. Voor een mogelijk verdere discussie naar welke politieke partij welk beleid heeft gevoerd, mogelijk ook beter om dat daar verder te voeren?)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Het Beethoven Wonen project is overigens vorige maand nog in het nieuws geweest, waarbij ASML zelf is gaan bijdragen aan bouw van 17.000 extra woningen en daarmee aan een oplossing voor nijpende situatie op de woningmarkt en het faciliteren rond de regio Eindhoven van bouw van voldoende woonfaciliteiten.

ASML stopt met rechtstreekse subsidie voor woningprojecten, draagt nu bij aan regionaal woningfonds (En draagt bij aan 17.000 woningen)
ASML verandert de manier waarop het bijdraagt aan woningbouw in de regio Eindhoven. De chipmachinefabrikant uit Veldhoven stopt met het rechtstreeks subsidiëren van projecten en voegt zijn financiële bijdrage voortaan toe aan het nieuwe programma Beethoven Wonen.

Dit schrijft het FD. Beethoven Wonen is een gezamenlijk initiatief van het Rijk, ASML, de provincie Noord-Brabant en de 21 gemeenten in de Metropoolregio Eindhoven (MRE).

Beethoven Wonen heeft als doel om vóór 2030 de bouw van 17.000 extra woningen en 2.280 onzelfstandige studenteneenheden te versnellen.

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
olympusdenk schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 06:54:
Ook even na de mod-break toevallig kwam in Nederlandse politiek draadje ook net de woningmarkt vandaag nog voorbij, hieronder een relevante quote. Dit had door politiek allang ingezien kunnen worden dat de tienduizenden binnengehaalde migranten toevallig ook een huis nodig hebben. In Eindhoven heeft bijvoorbeeld een ASML, een grote aanvoerder van expats, hier zelf het voortouw moeten nemen door faciliteren van woonwijken.
Is dat verkeerd? Je kunt ook het uitgangspunt hanteren dat als een bedrijf een hoop mensen van elders wil halen, dat bedrijf ook inspanningen doet om die mensen aan woonruimte te helpen. Of dat nou van binnen of buiten Nederland is. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat ze die woningen volledig zelf moeten financieren, maar enige inspanning lijkt mij niet misplaatst. Volgens mij is dat bij bv (seizoen) werk in de tuinbouw wat gebruikelijker. Dan gaat het vaak ook niet om een kostenvergoeding, maar om directe hulp of directe verhuur. (En soms zelfs de ondernemer zelf die woonruimte bouwt.) Maar bij 'hogere' functies wordt dat kennelijk als iets bizars gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 08-08-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:03
[...]

[...]

(vanuit De landelijke Nederlandse politiek 2025. Voor een mogelijk verdere discussie naar welke politieke partij welk beleid heeft gevoerd, mogelijk ook beter om dat daar verder te voeren?)
Iets met lusten en lasten lijkt mij.
Als een bedrijf een regio zo "ontwricht" mag het daar ook best wel in investeren.
Maar met die 17.000 huizen komt nog een ander probleem, de druk op de regio in de zin van kinderdagverblijf, scholen, huisartsen, tandartsen etc.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Vogels60 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Iets met lusten en lasten lijkt mij.
Als een bedrijf een regio zo "ontwricht" mag het daar ook best wel in investeren.
Maar met die 17.000 huizen komt nog een ander probleem, de druk op de regio in de zin van kinderdagverblijf, scholen, huisartsen, tandartsen etc.
Uiteraard zijn dat voorzieningen die je als samenleving dan ook moet optuigen. Daarom is het niet zozeer iets wat zo'n bedrijf alleen zou moeten uitvoeren, maar vooral iets wat in overleg moet.

(Trouwens, dat zijn ook de problemen waar je tegenaan loopt als je permanente bewoning op vakantieparken toestaat. Het is daarom ook een behoorlijk slecht plan om dat generiek overal toe te willen staan. Uiteraard zijn er plekken waar dat wel kan, maar ook een heleboel plekken waar dat niet zomaar kan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Valorian schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:19:

Novari131 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Expats zien Utrecht als een rustige wijk van Amsterdam, die ook nog veel goedkoper is.
Utrecht is best prijzig, maar goedkoper dan Amsterdam binnen de ring. Purmerend, Almere, Aalsmeer en Hoofddorp zijn eerder rustige, beter betaalbare 'wijken van Amsterdam'.

Zelf geboren en getogen in Utrecht en mijn vrouw in Amsterdam, met beide markten was mijn ervaring dat je voor Utrecht echt wel héél, héél overtuigd moest zijn dat je er wilde wonen, een woningmarkt waarvoor je echt tot het uiterste moet gaan. Gekkigheid zoals 20% overbieden op al hele dure rijtjeshuizen in Leidsche Rijn gebeurde al in 2019/2020.

Op de ene of andere wijze kon ik de prijzen in Amsterdam wat beter relativeren. We zijn dan nu ook 3x binnen de gemeente Amsterdam verhuisd, zelfs huren ging makkelijker.

Kortom, ik denk dat Utrecht echt een eigen aantrekkingskracht en publiek heeft en niet zo zeer een uitwijk locatie voor Amsterdam is. En dat ervaar je ook echt wel als je daar een dagje uit doet.

offtopic:
Ook echt een robuuste arbeidsmarkt in Utrecht e.o, maar ik denk dat mensen graag ergens wonen om andere redenen dan werk alleen, zoals cultureel aanbod, voorzieningen, kindgerelateerde voorzieningen etc. Maar dat is een andere discussie

[ Voor 16% gewijzigd door Laapo op 08-08-2025 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Op vakantie de etalage van de lokale makelaar bekijken is mijn guilty pleasure. Dan blijkt dat je gras elders niet veel groener is.

Als er staat 'to be redeveloped' bedoelen ze eigenlijk dat de de boel plat moet, betaal je rond Melbourne ook gewoon 400-500k euro voor.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

[...]

Utrecht is best prijzig, maar goedkoper dan Amsterdam binnen de ring. Purmerend, Almere, Aalsmeer en Hoofddorp zijn eerder rustige, beter betaalbare 'wijken van Amsterdam'.

Zelf geboren en getogen in Utrecht en mijn vrouw in Amsterdam, met beide markten was mijn ervaring dat je voor Utrecht echt wel héél, héél overtuigd moest zijn dat je er wilde wonen, een woningmarkt waarvoor je echt tot het uiterste moet gaan. Gekkigheid zoals 20% overbieden op al hele dure rijtjeshuizen in Leidsche Rijn gebeurde al in 2019/2020.

Op de ene of andere wijze kon ik de prijzen in Amsterdam wat beter relativeren. We zijn dan nu ook 3x binnen de gemeente Amsterdam verhuisd, zelfs huren ging makkelijker.

Kortom, ik denk dat Utrecht echt een eigen aantrekkingskracht en publiek heeft en niet zo zeer een uitwijk locatie voor Amsterdam is. En dat ervaar je ook echt wel als je daar een dagje uit doet.

offtopic:
Ook echt een robuuste arbeidsmarkt in Utrecht e.o, maar ik denk dat mensen graag ergens wonen om andere redenen dan werk alleen, zoals cultureel aanbod, voorzieningen, kindgerelateerde voorzieningen etc. Maar dat is een andere discussie
Ik denk vooral de combinatie van die zaken. Utrecht is groot genoeg om een (cultureel) aanbod te hebben dat enigszins op niveau is, het centrum (en een aantal wijken er omheen) ziet er aantrekkelijk historisch uit en het is heel centraal gelegen, voor heel veel andere steden (en werklocaties). Dus begrijpelijk dat heel veel mensen hier willen wonen, ook als ze niet direct een band met Utrecht hebben.

Wat ook afwijkt van andere locaties is dat de plaatsen er omheen óók de voordelen van de centrale ligging hebben. En je dus niet kunt uitwijken naar een "minder gunstige" (lees: goedkopere) plaats die wel in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Is dat verkeerd? Je kunt ook het uitgangspunt hanteren dat als een bedrijf een hoop mensen van elders wil halen, dat bedrijf ook inspanningen doet om die mensen aan woonruimte te helpen. Of dat nou van binnen of buiten Nederland is. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat ze die woningen volledig zelf moeten financieren, maar enige inspanning lijkt mij niet misplaatst. Volgens mij is dat bij bv (seizoen) werk in de tuinbouw wat gebruikelijker. Dan gaat het vaak ook niet om een kostenvergoeding, maar om directe hulp of directe verhuur. (En soms zelfs de ondernemer zelf die woonruimte bouwt.) Maar bij 'hogere' functies wordt dat kennelijk als iets bizars gezien.
Dat is een beetje oorzaak gevolg omdraaien.
Ik draag natuurlijk elk initiatief wat bijdraagt om meer woningen te realiseren alleen maar een warm hart toe, naast dat dit een prachtig voorbeeld is hoe bedrijvigheid ook zeer positief kan bijdragen is het ook bittere noodzaak. Het is natuurlijk goed dat bedrijven zoals ASML een belangrijke steen bijdragen maar ze zijn ook genoodzaakt omdat een expats die willen komen en probleem hebben om een huis te vinden ook direct opgelost moet worden. Ze moeten hiermee wel in de schoenen stappen van wat eigenlijk overheidsbeleid al aangestuurd zou moeten worden, omdat zij wel in zien dat ze niet te lijden willen hebben onder een personeelstekort risico voor de bedrijfsvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:45
hoevenpe schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:10:
Op vakantie de etalage van de lokale makelaar bekijken is mijn guilty pleasure. Dan blijkt dat je gras elders niet veel groener is.

Als er staat 'to be redeveloped' bedoelen ze eigenlijk dat de de boel plat moet, betaal je rond Melbourne ook gewoon 400-500k euro voor.
Klopt ga voor me werk ook wel regelmatig naar het Buitenland. (En bekijk daar ook de huizenprijzen.)
Zelfs in India klagen ze over dat woningen onbetaalbaar zijn geworden haha.

Het gaat er om wat je krijgt voor huis voor een uur werk modaal. Dan is Nederland juist nog best goedkoop.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld het modaal salaris in Roemenie, en dan kijk ik naar de prijzen van huizen is die ratio veel slechter als in Nederland.

Ik zie wel eens op youtube comments bij bepaalde Nederlandse video of nu.nl over dat mensen zeggen: Ik ga wel verhuizen naar het Buitenland.

Ik lach me rot om die comments, heb altijd het gevoel dat die mensen of een geheugen hebben van lang geleden over een land of laatste tijd niet meer in het buitenland is geweest. Het speelt overal.

Mensen die denken dat het beter is in het Buitenland? 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Immutable op 08-08-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
[...]

[...]

De steden die je noemt hebben natuurlijk wel een totaal andere allure, zeker de binnenstad. Als je vlakbij Amsterdam wilt blijven wonen, maar iets rustiger en met een aansprekende binnenstad zijn er wmb 2 opties: Utrecht en Haarlem. Verklaart meteen de stijgingen / populariteit. Ik ken een hoop mensen uit Adam die nu in Utrecht kijken. 6-7k/m2 vs 8-10k/m2 in de gemiddelde wijk.

Aanbod is afgelopen maanden aardig opgedroogd door vakantie: van 1700 naar 1200 woningen te koop in Utrecht.

[ Voor 7% gewijzigd door Novari131 op 08-08-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
De bevolkingsgroei was geen natuurlijk fenomeen maar een gekozen beleid omdat het niet door geboorte maar voornamelijk door immigratie kwam.
Dat zou betekenen dat we de emigratie (kennis en economische) zouden kunnen sturen. Dat is niet zo.

Jouw bijdrage speelde bij Rute II (2012-2017) tijdens de nasleep van de bankencrisis. We dachten toen echt dat door vergrijzing de bevolking uiteindelijke zou krimpen. Bij ASML werkte 4,5K mensen, en had het moeilijk. De immigratiestromen uit Midden-Oosten en Afrika moesten nog op gang komen.
Het is niet één Minister of een partij die dat even zo bedenkt en beslist: Dat inzicht lag op tafel tijdens de formatie. Bijvoorbeeld het Planbureau voor de Leefomgeving heeft daarover uitgebreid gerapporteerd.

Dat het achteraf verkeerd is en de bevolking doorgroeit, weten we met de kennis van nu. Alleen woningbeleid is van de lange adem, en je draait dat niet even 1-2-3 om.
Het is zo trouwens wel een beetje vissen naar politieke discussie, je plaatst de tekst over politiek in mijn quote maar deze tekst komt uit het artikel, is iets minder netjes om dit in de quote van mijn reactie te plaatsen.
Niet mijn bedoeling, maar ik kon anders de quote niet overnemen in jouw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Uiteraard zijn dat voorzieningen die je als samenleving dan ook moet optuigen. Daarom is het niet zozeer iets wat zo'n bedrijf alleen zou moeten uitvoeren, maar vooral iets wat in overleg moet.

(Trouwens, dat zijn ook de problemen waar je tegenaan loopt als je permanente bewoning op vakantieparken toestaat. Het is daarom ook een behoorlijk slecht plan om dat generiek overal toe te willen staan. Uiteraard zijn er plekken waar dat wel kan, maar ook een heleboel plekken waar dat niet zomaar kan.)
En hoe ga je die optuigen? Tekort aan personeel in kinderopvang, onderwijs en zorg ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

[...]

offtopic:
100% mee eens! Ik ken de expat community in Almere heel goed. Het is een slaapstad. Ideaal! Werken en sociaal leven in Amsterdam, slapen in Almere. Veel eisen ze vaak niet: ze blijven toch niet lang ...
Wel veel contacten met andere expats onderling: ons kent ons! Sommige wijken bijna volledig door ze ingenomen. Engels is de voertaal, Nederlands hoef je niet te leren, iedereen hier spreekt (een mondje) Engels.
Voor jonge gezinnen (die soms wat langer blijven) ook ideaal: huis met tuin, heel veel scholen, vkinderdagverblijven, ... Wat hebben die in de binnenstad van Utrecht te zoeken???

[ Voor 15% gewijzigd door Chaki op 08-08-2025 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:18:Dus begrijpelijk dat heel veel mensen hier willen wonen, ook als ze niet direct een band met Utrecht hebben.
Heb tot 2007 in Amsterdam gewoond en nu alweer 18 jaar tevreden in regio Utrecht. Herken de Kalverstraat en omliggende straten niet meer terug, als ik in Amsterdam in een restaurant Nederlands praat kijken ze me glazig aan en begrijpen mijn irritatie niet als daar wat van zeg.

Utrecht is gewoon een ouderwetse Nederlandse stad vol studenten, waar Engels alleen tegen toeristen gesproken wordt en vrijwel alles in de Randstad op minder dan een uur rijden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Chaki schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:05:
En hoe ga je die optuigen? Tekort aan personeel in kinderopvang, onderwijs en zorg ...
Ik heb (zijdelings) met de internationale gemeenschap van de High-Tech sector te maken. Bijvoorbeeld de internationale School en kinderopvang draaien ook op expats :)

De èchte doorbraak van ASML is rond 2018 gekomen toen bleek dat je met EUV ook daadwerkelijk commercieel chips kom produceren. Niemand kon anticiperen op de groei, laat staan de actuele plannen om te verdubbelen.
Ruimtelijke ordening is een complex proces en we hebben geen mogelijkheden dat even te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
olympusdenk schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:26:
[...]

Dat is een beetje oorzaak gevolg omdraaien.
Ik draag natuurlijk elk initiatief wat bijdraagt om meer woningen te realiseren alleen maar een warm hart toe, naast dat dit een prachtig voorbeeld is hoe bedrijvigheid ook zeer positief kan bijdragen is het ook bittere noodzaak. Het is natuurlijk goed dat bedrijven zoals ASML een belangrijke steen bijdragen maar ze zijn ook genoodzaakt omdat een expats die willen komen en probleem hebben om een huis te vinden ook direct opgelost moet worden. Ze moeten hiermee wel in de schoenen stappen van wat eigenlijk overheidsbeleid al aangestuurd zou moeten worden, omdat zij wel in zien dat ze niet te lijden willen hebben onder een personeelstekort risico voor de bedrijfsvoering.
Nou niet helemaal. Het is uiteraard de verantwoordelijkheid voor de overheid om op een 'normale' bevolkingsontwikkeling in te spelen. (Wat ze uiteraard de laatste decennia onvoldoende hebben gedaan.) Maar daarnaast, als de plannen die een organisatie maakt buitenproportioneel veel impact hebben op de woningmarkt, dan kun je het de overheid niet verwijten dat zij niet van tevoren wisten dat die organisatie zulke groeiplannen had. Dan is het ook wel een maatschappelijke taak van die organisatie om daarover met andere partijen in gesprek te gaan. Dat betekent niet dat ze, net als in vroeger tijden, zelf hele eigen wijken zouden moeten gaan bouwen. Maar rustig achterover leunen en klagen over gebrek aan woonruimte is het andere uiterste.

Dat zelfde heb je overigens m.i. bij onderwijsinstellingen waarbij het aantal studenten de pan uit rijst. Dan vind ik dat je ook niet langs de zijlijn kunt gaan staan en met je vinger naar de gemeentes wijzen dat die niet spontaan voldoende studentenhuisvesting creëren. (Helaas worden die instellingen vanuit de landelijke overheid sterk beknot in de mogelijkheden om mee te denken bij studentenhuisvesting.) Of dat als besloten wordt ergens een kerncentrale te bouwen en er 18.000 mensen nodig zijn om die te bouwen, je toch wel enige extra actie moet ondernemen om voor woonruimte en andere voorzieningen te zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Ik heb (zijdelings) met de internationale gemeenschap van de High-Tech sector te maken. Bijvoorbeeld de internationale School en kinderopvang draaien ook op expats :)
Dat had je in elk geval in het verleden ook omgekeerd. Dat bv Shell voor de gezinnen van Nederlanders 'overzee' ook leraren in dienst had. Of dat altijd de beste optie is, is uiteraard de vraag. Enige kruisbestuiving tussen locals en expats kan heel waardevol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Dat zelfde heb je overigens m.i. bij onderwijsinstellingen waarbij het aantal studenten de pan uit rijst. Dan vind ik dat je ook niet langs de zijlijn kunt gaan staan en met je vinger naar de gemeentes wijzen dat die niet spontaan voldoende studentenhuisvesting creëren. (Helaas worden die instellingen vanuit de landelijke overheid sterk beknot in de mogelijkheden om mee te denken bij studentenhuisvesting.) ....
Een mooi voorbeeld is de universiteitsstad Louvain-la-Neuve, de Franstalige tak van de KU Leuven, gebouwd op een grote betonnen bouwplaat in the middle of nowhere. Wegen en parkeerplaatsen zijn ondergronds, voor zover je die nodig hebt als student. Bergop fietsen in de Ardennen valt niet mee. Op een betonnen plaat heb je daar geen last van.
Verder heeft de KU Leuven ook nog een campus in Kortrijk (West-Vlaanderen, niet ver van Lille). Zo worden de studenten verspreid over het land en gehuisvest op goedkopere locaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chaki schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

Een mooi voorbeeld is de universiteitsstad Louvain-la-Neuve, de Franstalige tak van de KU Leuven, gebouwd op een grote betonnen bouwplaat in the middle of nowhere. Wegen en parkeerplaatsen zijn ondergronds, voor zover je die nodig hebt als student. Bergop fietsen in de Ardennen valt niet mee. Op een betonnen plaat heb je daar geen last van.
Verder heeft de KU Leuven ook nog een campus in Kortrijk (West-Vlaanderen, niet ver van Lille). Zo worden de studenten verspreid over het land en gehuisvest op goedkopere locaties
Het lastige is dat de Nederlandse overheid vindt dat het geld van de universiteiten alleen aan onderwijs en onderzoek moet worden besteed. En daar de laatste decennia steeds strikter in is geworden. Dat betekent dat het heel moeilijk is voor een universiteit om op een campus ook actief veel huisvesting te bouwen, omdat dat ofwel grotendeels door anderen gebouwd moet worden ofwel grotendeels extern gefinancierd moet worden, inclusief de benodigde plannenmakerij. Het wordt dan best lastig om een goed integraal plan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:59
Novari131 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Zitten er veel expats in DND? In mijn project (inmiddels opgeleverd) zitten er namelijk precies nul, oftewel alleen maar Nederlandse gezinnen / stelletjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novari131
Paprika schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Zitten er veel expats in DND? In mijn project (inmiddels opgeleverd) zitten er namelijk precies nul, oftewel alleen maar Nederlandse gezinnen / stelletjes.
Volgens mij zijn expats niet zo happig op nieuwbouw waar ze 2+ jaar op moeten wachten. In mijn huidige (bestaande bouw) complex zijn 2-3 van de 6 meest recente kopers niet-Nederlands.

[ Voor 4% gewijzigd door Novari131 op 08-08-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri93
  • Laatst online: 14:08
Immutable schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:37:
[...]

Klopt ga voor me werk ook wel regelmatig naar het Buitenland. (En bekijk daar ook de huizenprijzen.)
Zelfs in India klagen ze over dat woningen onbetaalbaar zijn geworden haha.

Het gaat er om wat je krijgt voor huis voor een uur werk modaal. Dan is Nederland juist nog best goedkoop.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld het modaal salaris in Roemenie, en dan kijk ik naar de prijzen van huizen is die ratio veel slechter als in Nederland.

Ik zie wel eens op youtube comments bij bepaalde Nederlandse video of nu.nl over dat mensen zeggen: Ik ga wel verhuizen naar het Buitenland.

Ik lach me rot om die comments, heb altijd het gevoel dat die mensen of een geheugen hebben van lang geleden over een land of laatste tijd niet meer in het buitenland is geweest. Het speelt overal.

Mensen die denken dat het beter is in het Buitenland? 8)7
Eens. Ik heb best wat Griekse vrienden op Kreta, als je familie daar nog geen huis in bezit had is het gewoon compleet onmogelijk om iets te kopen. Huren is ook bijna niet mogelijk, omdat verhuurders het nog liever leeg laten staan in de winter om dan in de zomermaanden te kunnen cashen via Airbnb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
Conrado schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Dat zou betekenen dat we de emigratie (kennis en economische) zouden kunnen sturen. Dat is niet zo.

Jouw bijdrage speelde bij Rute II (2012-2017) tijdens de nasleep van de bankencrisis. We dachten toen echt dat door vergrijzing de bevolking uiteindelijke zou krimpen. Bij ASML werkte 4,5K mensen, en had het moeilijk. De immigratiestromen uit Midden-Oosten en Afrika moesten nog op gang komen.
Het is niet één Minister of een partij die dat even zo bedenkt en beslist: Dat inzicht lag op tafel tijdens de formatie. Bijvoorbeeld het Planbureau voor de Leefomgeving heeft daarover uitgebreid gerapporteerd.

Dat het achteraf verkeerd is en de bevolking doorgroeit, weten we met de kennis van nu. Alleen woningbeleid is van de lange adem, en je draait dat niet even 1-2-3 om.
Dat was toen ook al lang bekend. Eindhoven/Veldhoven was b.v. toen ook al een groeiregio en veel bedrijven in die regio gaven aan dat ze in de toekomst verder zouden uitbreiden. ASML had b.v. inderdaad een dip, maar riep ook continue dat ze binnen een paar jaar weer verder zouden gaan groeien. Sterker nog, als je nu naar ASML kijkt zitten we in precies dezelfde situatie (geen of minimale groei) en er is echt niemand die nu zegt dat we minder huizen zouden moeten bouwen.

Dat het Planburo voorbij ging aan de bedrijven die aangaven de mensen wel uit het buitenland te halen is dan ook net zo'n misser als dat de ministeries steevast te weinig in hebben gezet op bouwen. Want ook de bouw-plannen van die tijd liepen zelfs achter op de voorspellingen van de bevolkingsgroei/krimp. Want ook bij krimp heb je nieuwe huizen nodig, o.a. om te oude/slechte huizen te vervangen, maar ook omdat er steeds minder mensen in een huis wonen. Iets wat het Planburo trouwens zelf ook vaker benoemd, want als de regering volgens het Planburo had gebouwd, waren er wel degelijk veel woningen bijgekomen, alleen dan vooral gericht op de vergrijzing. En ook dat is niet iets waar ook maar enige aandacht voor is geweest in de afgelopen jaren.

Uiteindelijk is er de afgelopen jaren gewoon geen beleid geweest en hebben we zoveel mogelijk aan de markt over gelaten. Waarbij vergeten werd dat de meest winstgevende huizen niet noodzakelijk ook de huizen zijn die je echt nodig hebt in de maatschappij. Maar er is ook vergeten dat voor iemand die op deze markt zoveel mogelijk winst wil maken (de bouwers dus) het helemaal niet slim is om voldoende te bouwen. Het is ten slotte een noodzakelijk goed, dus ipv voldoende te bouwen en wat winst op de kostprijs te maken kun je veel beter een schaarste behouden om maximale winst te maken. En dat is nu precies waarom je beleid en overheids-sturing nodig hebt, want de belangen van de maatschappij staan zelden precies in lijn met de belangen van bedrijven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Conrado schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

[...]

Niet mijn bedoeling, maar ik kon anders de quote niet overnemen in jouw reactie.
Het CBS gebruikte relatief eenvoudige lineaire projecties voor langetermijntrends in ieder geval waar als je erin duikt zeker veel kritiek tegen klonk, vanwege demografische ontwikkelingen die vaak non-lineair verlopen. Dus dat is mooi en aardig maar het CBS had zelf ook als onzekere factor de immigratie genoemd, het beleid was uiteindelijk of men het wil onderkennen of niet zeker grotendeels bewust beleid

(voor het eventueel verder voeren van discussie over politiek beleid, mogelijk dat deze in politiek topic beter op z’n plek is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 21:06
Waar ik benieuwd naar ben: we halen nu geen 100k woningen per jaar. Dit jaar waarschijnlijk ~72k woningen (waarvan nog een relatief groot deel oud huurwoningen zijn, die voorraad droogt ook op?).

Dat loopt door een groot deel vast door regels en stikstof. Stel het is opgelost - als dat al kan gebeuren - is het dan überhaupt realistisch om dat getal van 100k te halen? Want er zijn toch ook talloze andere problemen, zoals te weinig vakmensen, absurde grondprijzen, te weinig ruimte om het stroomnet etc.?

Hoe realistisch is het dat we over enkele jaren het streefgetal van 100k woningen per jaar halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51
Fuujii schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:39:
Waar ik benieuwd naar ben: we halen nu geen 100k woningen per jaar. Dit jaar waarschijnlijk ~72k woningen (waarvan nog een relatief groot deel oud huurwoningen zijn, die voorraad droogt ook op?).

Dat loopt door een groot deel vast door regels en stikstof. Stel het is opgelost - als dat al kan gebeuren - is het dan überhaupt realistisch om dat getal van 100k te halen? Want er zijn toch ook talloze andere problemen, zoals te weinig vakmensen, absurde grondprijzen, te weinig ruimte om het stroomnet etc.?

Hoe realistisch is het dat we over enkele jaren het streefgetal van 100k woningen per jaar halen?
De oud-huurwoningen die door verkoop getransformeerd worden tot koopwoning tellen niet mee voor de nieuwbouw.

De overige punten die je noemt kloppen helemaal. Onze bouwcapaciteit heeft zich aangepast aan het aantal woningen dat gebouwd mag worden. Dit gebeurt weliswaar met enige vertraging, maar de aantallen zijn al zoveel jaren veel te laag dat de productiecapaciteit inmiddels ook flink verminderd is.

Het stroomnet is inderdaad ook een groot probleem. Zie dat er in de praktijk weer woningen met gasketels worden gebouwd om toch verder te kunnen, ondanks dat dit eigenlijk niet meer 'mag'. Bij ons waren de verkopen van rookgasafvoersystemen al dusdanig ingestort dat we op het punt stonden ze maar helemaal niet meer aan te bieden, maar sinds medio vorig jaar zien we weer een opleving.

De grondprijs is in theorie nog het minste probleem, want dat is iets waar de politiek nog wel enige controle op heeft. In de praktijk is het echter anders.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Stikstof valt in de randstad relatief mee, genoeg projecten waar dat geen factor is die ook niet van de grond komen.

Een oplossing zou kunnen zijn eenvoudiger bouwen: A/A+ ipv A+++ en gas als elektrisch niet kan, maar dat is voor veel mensen vloeken in de spreekwoordelijke kerk.

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 09-08-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
Fuujii schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:39:

De eerdere doelstelling was om van 2022 t/m 2030 981k woningen te bouwen. Dit door ruim 100k per jaar te bouwen. Hiervoor diende het streefgetal 100k per jaar te zijn. Gezien er inmiddels reeds meerdere jaren ruim onder geproduceerd wordt, zouden we dus eerder richting de 130k per jaar moeten gaan produceren.

Behalen van de doelstelling zie ik dan ook als bijzonder kansloos.

De projecties van noemenswaardig inlopen van de tekorten zie je bij herhaling dan ook verder en verder vooruit geschoven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
https://www.telegraaf.nl/...e-miljoenen/81899785.html
Echtpaar zit bouw complete wijk dwars met 98 rechtszaken om kikkers: kosten lopen in de miljoenen

Weesp - Een echtpaar uit Weesp frustreert al jaren de komst van duizenden nieuwbouwwoningen. Tot grote ergernis van de gebiedsontwikkelaar, want het stel heeft inmiddels bijna honderd rechtszaken aangespannen en de juridische kosten lopen op tot in de miljoenen. En dat allemaal vanwege kikkers.

Wie een huis wil kopen in het gewilde Weespersluis, moet geduld hebben. Veel geduld. Volgens echtpaar Bianca en Kees de Graaf voltrekt zich daar ’een ramp van ongekende omvang’. Waar ooit een open polderlandschap lag – vol groen, sloten en beschermde diersoorten – verrijst nu een vinexwijk. En dat kan niet zomaar, vinden de twee, die al jaren bezwaar maken tegen het grootschalige nieuwbouwproject in de Bloemendalerpolder.
Voor wie Weespersluis, onderdeel van Weesp en zo behorende tot de gemeente Amsterdam niet kent. Dit is dus de polder die aan de ene kant ingeklemd zit tussen de A9 en A1, het Amsterdam Rijnkanaal, het spoor tussen Amsterdam en Hilversum en een klein stukje van de vecht. Niet echt een heel bijzonder stukje natuur als je het mij vraagt, door de bouw wordt er juist een stuk verrijkt met water etc. Als dit dus al tot aan het uiterste wordt bevochten, nou vergeet die 100.000 woningen dan maar.

Ik lees in het artikel verder dat alle vergunningen in een keer aanvragen niet gaat omdat de regels telkens veranderen. Lijkt mij wat sterk, denk dat hetgeen ze willen bouwen kan veranderen en ze om die reden per deel de de vergunningen aanvragen. Verder doen projectontwikkelaars pas als 70% verkocht is en de boel zeker doorgang kan vinden pas een vergunningsaanvraag waardoor alle kopers opeens ook deelgenoot van deze ellende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:58
Laapo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:51:

[...]

Voor wie Weespersluis, onderdeel van Weesp en zo behorende tot de gemeente Amsterdam niet kent. Dit is dus de polder die aan de ene kant ingeklemd zit tussen de A9 en A1, het Amsterdam Rijnkanaal, het spoor tussen Amsterdam en Hilversum en een klein stukje van de vecht. Niet echt een heel bijzonder stukje natuur als je het mij vraagt, door de bouw wordt er juist een stuk verrijkt met water etc. Als dit dus al tot aan het uiterste wordt bevochten, nou vergeet die 100.000 woningen dan maar.

Ik lees in het artikel verder dat alle vergunningen in een keer aanvragen niet gaat omdat de regels telkens veranderen. Lijkt mij wat sterk, denk dat hetgeen ze willen bouwen kan veranderen en ze om die reden per deel de de vergunningen aanvragen. Verder doen projectontwikkelaars pas als 70% verkocht is en de boel zeker doorgang kan vinden pas een vergunningsaanvraag waardoor alle kopers opeens ook deelgenoot van deze ellende zijn.
2000 woningen opgeleverd, en er moeten nog 1500 worden gerealiseerd wat nu (opnieuw) vast loopt. Zon groot project wordt zeker in delen ontwikkeld en opgeleverd.

“Er zijn inmiddels ruim 2000 woningen opgeleverd. Een groep kopers heeft destijds uit wanhoop geld gedoneerd aan de stichting, in de hoop dat zij hun bezwaren intrekken. Dat is toen ook gebeurd.“

“Het juridische riedeltje kan hij ondertussen dromen: de stichting dient een bezwaar in tegen de omgevingsvergunning van een deelproject, daarna gaan ze in beroep, en uiteindelijk volgt ook nog hoger beroep bij de Raad van State. In november staat zitting nummer 98 alweer op de agenda en we wachten nog op de Raad van State voor een eerder deelplan.”

Tientallen miljoenen aan kosten met misgelopen (uitgestelde) inkomensten meegerekend. Kan me niet anders voorstellen dat ontwikkelaars noodgedwongen een aanzienlijke risico opslag moeten rekenen in grote bouwprojecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:35
Artikeltje van de NRC over het feit dat het verhuissaldo in grote steden negatief is:
Terwijl inwoners van grote steden het afgelopen jaar massaal naar kleinere gemeenten verhuisden, trokken er vanuit die gemeenten relatief weinig mensen naar de grote stad. Het verhuissaldo in ‘sterk stedelijk gebied’ is daardoor negatief, in tegenstelling tot de rest van het land.
De steden groeien nog wel vanwege de expats:
Het negatieve saldo in die steden wordt volledig opgevangen door internationale migratie, vaak hoogopgeleide werknemers uit het buitenland.
Interessante ontwikkeling. Volgens het artikeltje komt het omdat jongeren van buiten de steden, het wonen in de steden niet meer kunnen betalen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestseller
  • Laatst online: 06:23
pingkiller schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:01:

[...]

Interessante ontwikkeling. Volgens het artikeltje komt het omdat jongeren van buiten de steden, het wonen in de steden niet meer kunnen betalen.
[Mbr]*knip*

Onderbuikposts voegen niets toe.

[ Voor 36% gewijzigd door tweakduke op 11-08-2025 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Bestseller schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:30:
[...]

Dit is nu eenmaal het resultaat van het Nederlandse/ Europese beleid van de afgelopen decennia. Waarbij er vooral veel geïnvesteerd wordt om het voor expats en asielzoekers aantrekkelijk wordt gemaakt door allerlei vormen van hulp, toeslagen, voorrangsregels en vrijstellingen.

Terwijl de eigen bevolking het mag uitzoeken. Een soort zelfhaat.
Er is een enorme vraag naar Engineers, zowel hardware als softwarematig. De Nederlandse student haalt zijn neus ervoor op en studeert liever culturele antropologie of psychologie. Nederland is nog steeds een kenniseconomie en een voorloper op enginering en IT gebied, daar verdiend Nederland een hele hoop geld mee in general, dus hebben we expats nodig. Nederlanders kunnen prima in Amsterdam wonen met een baan in de IT, ik ken genoeg Nederlanders die woonachtig zijn in Amsterdam en dat prima kunnen betalen door een goede baan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
[...]

Dit is nu eenmaal het resultaat van het Nederlandse/ Europese beleid van de afgelopen decennia. Waarbij er vooral veel geïnvesteerd wordt om het voor expats en asielzoekers aantrekkelijk wordt gemaakt door allerlei vormen van hulp, toeslagen, voorrangsregels en vrijstellingen.

Wat een onzin, Nederland is een kenniseconomie en gezien de Nederlandse student liever een onzinstudie volgt hebben wij engineers nodig, zowel in hardware als software en hebben we dus expats nodig. High tech, IT en bedrijven als Boskalis en Mammoet levert Nederland zeer veel geld op en daardoor hebben wij expats nodig.

Altijd weer die asielzoekers, nog geen 10% van de vrijgekomen sociale huurwoningen gaat naar asielzoekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Er is een enorme vraag naar Engineers, zowel hardware als softwarematig. De Nederlandse student haalt zijn neus ervoor op en studeert liever culturele antropologie of psychologie.
Dat dus. Techniek is in Nederland nog altijd ondergewaardeerd. Zulke types noemen we 'techneut'. Gevolg is dat we onvoldoende engineers hebben, maar ook praktisch ingestelde mensen. Iemand een idee wat een loodgieter verdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Natuurlijk, alles wat we doen is (min of meer) een keuze. En ja we kunnen zonder expats. Dan neemt de bedrijvigheid af, hebben we gewoon minder economische groei, minder welvaart, meer werklozen, hogere lastendruk, en dus veel minder centjes in onze portemonnees.
Maar de huizenprijzen gaat dan echt zakken. Of dat positief is, is een tweede.

Ja, het is een keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:20
spijkerhoofd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
Wat een onzin, Nederland is een kenniseconomie en gezien de Nederlandse student liever een onzinstudie volgt hebben wij engineers nodig, zowel in hardware als software en hebben we dus expats nodig. High tech, IT en bedrijven als Boskalis en Mammoet levert Nederland zeer veel geld op en daardoor hebben wij expats nodig.

Altijd weer die asielzoekers, nog geen 10% van de vrijgekomen sociale huurwoningen gaat naar asielzoekers.
Bijna 10% vind ik anders nog best veel als je ziet hoeveel mensen een sociale huurwoning zoeken.

Wat ik om me heen zie is dat expats initieel graag in Amsterdam of Haarlem wat huren, maar als ze in NL blijven ook "gewoon" wat kopen in omliggende plaatsen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestseller
[...]

Ook dat is wanbeleid. De Nederlandse overheid kan daar gewoon op inspelen. Doormiddel opleidingen in de IT goedkoper/gratis te maken. Of door onzinopleidingen zoals creatieve therapie minder te subsidiëren.

Genoeg mensen die willen omscholen naar de IT maar dit financieel niet trekken, omdat ze al een gezin moeten onderhouden. De overheid kan hier prima op inspelen. We vinden het prima om een uitkering te betalen voor mensen die na hun onzinstudie geen baan vinden, maar vinden het not-done om iemands uitkering te betalen omdat hij zich wilt omscholen naar een beroep waar een tekort op is.

In plaats daarvan geven we liever het vierdubbele uit aan regelingen om expats binnen te trekken. Oftwel: Nederlanders als laatste. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:16
[...]

Ga je niet helemaal ongelijk geven, maar er komen zat expats naar Nederland met weinig tot geen kennis. Die worden hier relatief goedkoop op projecten gezet om kennis op te doen. Dat expats in bv India prachtige papiertjes hebben gehaald wil niet daadwerkelijk zeggen dat ze iets kunnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47
Bestseller schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Ook dat is wanbeleid. De Nederlandse overheid kan daar gewoon op inspelen. Doormiddel opleidingen in de IT goedkoper/gratis te maken. Of door onzinopleidingen zoals creatieve therapie minder te subsidiëren.

Genoeg mensen die willen omscholen naar de IT maar dit financieel niet trekken, omdat ze al een gezin moeten onderhouden. De overheid kan hier prima op inspelen. We vinden het prima om een uitkering te betalen voor mensen die na hun onzinstudie geen baan vinden, maar vinden het not-done om iemands uitkering te betalen omdat hij zich wilt omscholen naar een beroep waar een tekort op is.

In plaats daarvan geven we liever het vierdubbele uit aan regelingen om expats binnen te trekken. Oftwel: Nederlanders als laatste. ;)
Klinkt alsof een stem op Groenlinks/PvdA bij je zou passen. Uit het verkiezingsprogramma TK2023:
Om scholieren goed voor te bereiden gaan we ze al in het primair
onderwijs interesseren in technologie en techniek, zodat zij meer dan nu het geval is gaan kiezen voor
technische vervolgstudies. Hier maken we structureel middelen voor beschikbaar.
Met een persoonlijk ontwikkelingsbudget en een omscholingsfonds maken we het makkelijker voor mensen
om zich gedurende hun loopbaan te laten om- of bijscholen. Met de Werkgarantie en werk-naar-werk
trajecten leiden we mensen naar nieuw werk in sectoren die kampen met personeelstekorten (lees ons
uitgebreidere programmapunt bij ‘Baanzekerheid met betere beloning en bescherming’).
Afschaffen belastingvoordeel expats. Sommige buitenlandse werknemers krijgen nu een
belastingkorting van 30%. We vinden het onwenselijk als buitenlandse werknemers vanwege
belastingvoordelen naar Nederland komen. Daarom schaffen we het belastingvoordeel voor expats af.
We accepteren niet langer dat werkgevers de kosten en risico’s van ongereguleerde arbeidsmigratie
bij de samenleving neerleggen. Denk bijvoorbeeld aan de leefbaarheid van wijken die onder druk staat
omdat werkgevers daar hun arbeidsmigranten onder erbarmelijke omstandigheden huisvesten. Omdat
werkgevers de vruchten plukken van de komst van arbeidsmigranten – van expats tot aan seizoenarbeiders
- verwachten we dat ze ook gaan bijdragen aan een goed geleide ontvangst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Interessant stukje uit Nieuwsuur over de issues bij (grootschalige) nieuwbouw, bezwaar en beroepsprocedures en een gast die nog wat toelicht over de 60 verbeterpunten (lagere plafonds) uit de STOER-rapportage.

Nieuwsuur:
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2578131

STOER: https://www.volkshuisvest...iesrapport-stoer---fase-1
Laapo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:51:

martijn1p schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

2000 woningen opgeleverd, en er moeten nog 1500 worden gerealiseerd wat nu (opnieuw) vast loopt. Zon groot project wordt zeker in delen ontwikkeld en opgeleverd.

“Er zijn inmiddels ruim 2000 woningen opgeleverd. Een groep kopers heeft destijds uit wanhoop geld gedoneerd aan de stichting, in de hoop dat zij hun bezwaren intrekken. Dat is toen ook gebeurd.“

“Het juridische riedeltje kan hij ondertussen dromen: de stichting dient een bezwaar in tegen de omgevingsvergunning van een deelproject, daarna gaan ze in beroep, en uiteindelijk volgt ook nog hoger beroep bij de Raad van State. In november staat zitting nummer 98 alweer op de agenda en we wachten nog op de Raad van State voor een eerder deelplan.”

Tientallen miljoenen aan kosten met misgelopen (uitgestelde) inkomensten meegerekend. Kan me niet anders voorstellen dat ontwikkelaars noodgedwongen een aanzienlijke risico opslag moeten rekenen in grote bouwprojecten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novari131
[...]

*knip*
Check je bronnen en argumentatie eerst aub.

[ Voor 70% gewijzigd door tweakduke op 11-08-2025 16:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 14-09 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Jullie zijn beide relatief ongenuanceerd een standpunt aan het verkondigen en in beide zit een kern van waarheid.

Het is geen onzin, er zijn zat geboren en getogen Nederlanders die een nuttige / eerzame baan hebben die weg geconcurreerd worden door mensen die hier met een schone lei kunnen beginnen en daarmee een voorsprong hebben. Als geboren Nederlander sta je gewoon 1-0 achter de woning markt ten opzichte van een expat. Reken maar uit; 30% regeling werkt niet alleen door de IB maar ook voor toeslagen (zoals kinderopvangtoeslag).

En leuk al die expats die bijdragen aan de economie, maar hebben wij niet eerder verpleegkundige/agenten etc nodig voordat we nog verder groeien?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackG
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-09 19:51
Stel er wordt uitgegaan van die 10%, dan zijn het 17.000 sociale huurwoningen die jaarlijks aan statushouders worden toegewezen (https://www.coa.nl/nl/lij...en%20naar%20statushouders. , 170.000 woningen komen er vrij per jaar). Gaat het om 30% zijn het er 51.000 per jaar. Afgelopen 10 jaar zijn het er dan tussen de 170.000 en 510.000 woningen. Een substantieel aantal.

De invloed van statushouders op het woningtekort is dus aanzienlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 11-08-2025 16:26 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Freakie1NL schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

En leuk al die expats die bijdragen aan de economie, maar hebben wij niet eerder verpleegkundige/agenten etc nodig voordat we nog verder groeien?
En door wie word die verpleegkundige en agent betaald? Juist mede door de expats! Als deze expats weggaan samen met de IT, engineers en High tech bedrijven is er geen geld over voor verpleegkundigen en agenten. Door de vergrijzing zijn expats heel hard nodig want anders word de verhouding werkenden/gepensioneerden nog meer uit balans en zal onze pensioensleeftijd richting de 80 moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:45
[...]

.

Nee, zie het bij mijn bedrijf. We kunnen geen personeel vinden. Dan maar Oostblok leeg halen. Die landen daar zoals Roemenië hebben hele hoge brain drain.

Het probleem meer is dat als je kijkt naar het percentage engineers die China heeft. Tegenover ons is een groot probleem.

Zonder maak industrie geen kennis economie. De maak industrie is als pilaren onder de kennis economie. Je kunt je kennis niet valideren meer. Zie USA wat zich zorgen maakt dat ze straks niks meer kunnen maken qua wapens zonder maak industrie. Als China alles maakt. Apple heeft al aangegeven dat ze nooit een iPhone kunnen maken in USA omdat er amper en geen eens goede tooling engineers zijn.

En alle vrouwen die ik tegen kom in engineering? Allemaal buitenlands. Nederlandse vrouwen zijn heel erg bang om een mannelijke beroep te doen. Dat hangt niet af van de mannen. Want wat ik mee maak is juist dat de vrouwen in de techniek verheven worden. Ze hebben betere privileges dan mannen. Dus daar kan het niet aan liggen.

Waarom de Nederlandse vrouw niet in de techniek wil snap ik eigenlijk niet. Terwijl in Scandinavië, Oost-blok en Azië dit veel normaler is.

Ons grootste probleem is dat we niet of amper kunnen groeien. Door blokkades. Dus te weinig grond om bijvoorbeeld meer bedrijven op te zetten en te weinig personeel. Maar ook het personeel heeft huizen nodig.

En probleem is dat jongeren lastig aan je te binden zijn, want hun echte focus is niet meer een fijne baan. Maar een baan die er voor kan zorgen dat ze een woning kunnen komen. En ik begrijp die jeugd heel goed.

Onze samenleving is toch meer van de Boomers pleasen dan van de jongeren helpen aan koopwoningen. Als ze vaak een koopwoning hebben is het allemaal wel goed. Want dat is vaak de grootste zorg.

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 10-08-2025 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Conrado schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Natuurlijk, alles wat we doen is (min of meer) een keuze. En ja we kunnen zonder expats. Dan neemt de bedrijvigheid af, hebben we gewoon minder economische groei, minder welvaart, meer werklozen, hogere lastendruk, en dus veel minder centjes in onze portemonnees.
Maar de huizenprijzen gaat dan echt zakken. Of dat positief is, is een tweede.

Ja, het is een keuze :)
Ik denk dat de vergrijzing onbetaalbaar word zonder de expats en dat een onbezorgde oude dag er niet meer inzit en de AOW leeftijd richting de 80 moet, als de AOW nog kan blijven bestaan. Want zorgt de exodus van Techbedrijven er ook niet voor dat een grote groep hoog opgeleide Nederlandse techneuten het land verlaten? Immers is een verhuizing met zo'n bedrijf niet al te moeilijk en zijn er meer landen die gunstige deals hebben met expats. Denk aan Scandinavië, Ierland. Duitsland wilt ook dit soort regelingen opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
@Immutable
Ik herken het verhaal, maar zouden bedrijven zelf ook niet meer kunnen doen door mensen zelf op te leiden via bedrijfsscholen? Ik vind de houding van het bedrijfsleven te passief, ga zelf mensen beter opleiden, ga zelf langs middelbare scholen en leg uit waarom werken in de tech super leuk is! Zoals het nu gaat, gaan jongeren naar een x aantal hoge scholen en universiteiten om bepaalde studies te bekijken om ver jaren later achter te komen dat de IT wel heel leuk is.

Daarnaast, het is voor Young Professionals steeds lastiger om een baan te vinden in de IT, er worden zulke hoge eisen gesteld zo lijkt het dat jonge mensen, of mensen met ander soort ervaring maar die wel bepaalde skills op de werkvloer kan aanleren afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
[...]

Jullie zijn beide relatief ongenuanceerd een standpunt aan het verkondigen en in beide zit een kern van waarheid.

Het is geen onzin, er zijn zat geboren en getogen Nederlanders die een nuttige / eerzame baan hebben die weg geconcurreerd worden door mensen die hier met een schone lei kunnen beginnen en daarmee een voorsprong hebben. Als geboren Nederlander sta je gewoon 1-0 achter de woning markt ten opzichte van een expat. Reken maar uit; 30% regeling werkt niet alleen door de IB maar ook voor toeslagen (zoals kinderopvangtoeslag).

Even kort door de bocht: Het vak van verpleegkundige en/of agente moet je niet studeren want dan kan je zeker dat huis wat nu de expat koopt niet betalen dus dan zijn we eigenlijk rond. :+

Ik werk bij een hele grote speler in de Brainport regio en ik maak het continu mee: de fabrieksarbeider vs. highly skilled immigrant (expat) het is echt een moeilijke kwestie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mesmerize
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Sorry maar het verwijzen naar een website wat enkel desinformatie verspreidt met zeer dubieuze bronnen en redenatie maakt je argument niet al te sterk.

[ Voor 42% gewijzigd door tweakduke op 11-08-2025 16:26 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:05
[...]

Prima dat dit je mening is, maar wat is je oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novari131
*knip*

Klaar met trollen.

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 11-08-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Bestseller schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:21:
Genoeg mensen die willen omscholen naar de IT maar dit financieel niet trekken, omdat ze al een gezin moeten onderhouden.
In de IT kan je momenteel goed verdienen, het is de vraag of dat door AI over een paar jaar nog steeds zo is.

Dat gezegd hebbende: prijs is slechts één deel van de afnemende interesse voor de grote stad, expats hebben vaak andere behoeftes dan jongeren en een grotere portemonnee waardoor de stad veranderd. Minder gelijkgestemden speelt imo ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Mesmerize schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Sorry maar het verwijzen naar een website wat enkel desinformatie verspreidt met zeer dubieuze bronnen en redenatie maakt je argument niet al te sterk.
Wynia's week staat bij mij niet echt hoog aangeschreven, maar.. helaas herken ik deze 'truc' ook op een andere wijze.

Corporaties dikken de wachttijden altijd ontzettend aan, om hun relevantie en cruciale rol te onderstrepen. Als ze de gemiddelde wachttijd doorrekenen dan nemen ze ook alle verhuizingen van sociaal naar sociaal mee. Maar daar zit dus ook de woonduur in verwikkeld, waardoor je de gekke situatie krijgt dat als iemand 24 jaar in een sociale woning heeft gewoond en verhuisd ze 24 jaar wachttijd doorrekenen, en als een starter 6 jaar wachttijd heeft kom je op gemiddeld 15 jaar wachten uit.

Terwijl beiden misschien 2 jaar actief hebben lopen zoeken.

Dan is het voor Wynia's week wel makkelijk gaten schieten in het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Laat maar

[ Voor 96% gewijzigd door Laapo op 10-08-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
*knip*

[ Voor 131% gewijzigd door twain4me op 19-08-2025 12:53 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:22:
Want zorgt de exodus van Techbedrijven er ook niet voor dat een grote groep hoog opgeleide Nederlandse techneuten het land verlaten? Immers is een verhuizing met zo'n bedrijf niet al te moeilijk en zijn er meer landen die gunstige deals hebben met expats. Denk aan Scandinavië, Ierland. Duitsland wilt ook dit soort regelingen opzetten.
Dat zie ik om meerdere redenen niet snel geburen. Denk niet zomaar, dat het gras in de buurlanden groener is. Nederland heeft gewoon een fijn vestigingsklimaat en dat is meer dan een pot geld.

En high-tech in Duitsland gaat prima, zolang je geen internet nodig hebt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Conrado schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Dat zie ik om meerdere redenen niet snel geburen. Denk niet zomaar, dat het gras in de buurlanden groener is. Nederland heeft gewoon een fijn vestigingsklimaat en dat is meer dan een pot geld.

En high-tech in Duitsland gaat prima, zolang je geen internet nodig hebt 8)
Onderdeel van dat vestigingsklimaat is de aanwezigheid van goed opgeleide mensen, als we dus stoppen met expats komt dat te vervallen, wie gaat het werk dan doen in Nederland?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 14-09 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

Davidrrr schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:56:
Volgens mij is er geen enkel probleem met het binnenkomen van expats in relatie tot woningen en de economie. Kennelijk hebben wij die mensen niet zelf opgeleid. Zij zorgen ook voor een mooie overwaarde als je de woning verkoopt waardoor je weer mooier kan gaan wonen.
Ik wil niet groter en mooier wonen. Ik wil dat mijn dochter over 14 jaar of overige jonge familie leden in Nederland een huis kunnen kopen. Het toont precies aan hoe korte termijn denken wij in NL mee bezig zijn.

Jij vat precies samen wat het probleem is w.b.t een oneerlijk (gunstig) speelveld voor expats. Ironisch.

Even ter verduidelijking ik heb niets tegen expats en ja die zijn zeker nodig. Werk nota bene met veel expats en zonder die expats zaten we nog verder in de dip. Ik heb iets tegen het ongelijke speelveld. Dit neveneffect moet verholpen worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Freakie1NL op 10-08-2025 17:32 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Freakie1NL schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Ik wil niet groter en mooier wonen. Ik wil dat mijn dochter over 14 jaar of overige jonge familie leden in Nederland een huis kunnen kopen. Het toont precies aan hoe korte termijn denken wij in NL mee bezig zijn.

Jij vat precies samen wat het probleem is w.b.t een oneerlijk (gunstig) speelveld voor expats. Ironisch.
Wellicht als jouw dochter en andere jonge familieleden een betastudie zouden volgen en daarna in de High tech/IT zouden werken betekend dat ze gemakkelijker een woning kan kopen. En daar zit de crux, omdat onze eigen jongeren Betastudies links laten liggen moeten we expats "lokken" met deze oneerlijke extraatjes.
Even ter verduidelijking ik heb niets tegen expats en ja die zijn zeker nodig. Werk nota bene met veel expats en zonder die expats zaten we nog verder in de dip. Ik heb iets tegen het ongelijke speelveld. Dit neveneffect moet verholpen worden.
Dus je erkent dat we de expats nodig hebben, maar je wilt niet dat er kortingen gegeven worden. En dat kan dus niet, want de expats komen niet als deze lokkertjes er niet zijn, dan gaan ze elders werken. Daarnaast, die lokkertjes zijn er maar 5 jaar en je kan dat niet gebruiken om een hypotheek aan te vragen, dus hoe oneerlijk is het eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij is er geen enkel probleem met het binnenkomen van expats in relatie tot woningen en de economie. Kennelijk hebben wij die mensen niet zelf opgeleid. Zij zorgen ook voor een mooie overwaarde als je de woning verkoopt waardoor je weer mooier kan gaan wonen. De lagere inkomens worden natuurlijk het meest geraakt door mensen die naar NL komen. Zowel qua werk als woningen. En die mensen stemmen vaak de linkerkant van de politiek die de grenzen openzet. Zolang de PVV en VVD geen 140 zetels hebben valt het allemaal wel mee kennelijk met de woningnood.
Dat werkt alleen goed voor mensen die in populaire expat regio's een goed onderhouden woning hebben èn verhuizen naar een regio waar minder expats wonen òf een klus- /nieuwbouwwoning kopen in een goede regio. Die zijn spekkopers in de huidige markt.

De overige 99% van de woningeigenaren hebben alleen maar nadelen van stijgende woningprijzen (oa door expats en het golf effect).
Heb zelf uiteindelijk ook een 'kluswoning' gekocht, nadat we een paar keer met 2-3ton zijn overboden 8)7 op woningen met jonge keuken, badkamer enz en label B/C..

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2025 18:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novari131
spijkerhoofd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:56:
[...]

Wellicht als jouw dochter en andere jonge familieleden een betastudie zouden volgen en daarna in de High tech/IT zouden werken betekend dat ze gemakkelijker een woning kan kopen. En daar zit de crux, omdat onze eigen jongeren Betastudies links laten liggen moeten we expats "lokken" met deze oneerlijke extraatjes.

[...]

Dus je erkent dat we de expats nodig hebben, maar je wilt niet dat er kortingen gegeven worden. En dat kan dus niet, want de expats komen niet als deze lokkertjes er niet zijn, dan gaan ze elders werken. Daarnaast, die lokkertjes zijn er maar 5 jaar en je kan dat niet gebruiken om een hypotheek aan te vragen, dus hoe oneerlijk is het eigenlijk?
Waarom moeten de lokkertjes voor expats worden afgewenteld op de maatschappij. Als de bedrijven zo nodig expats willen hebben moeten ze maar 30% meer betalen, kijken hoe happig ze dan nog zijn / of ze dan niet Nederlander willen laten bijscholen voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Novari131 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:48:
[...]
Waarom moeten de lokkertjes voor expats worden afgewenteld op de maatschappij. Als de bedrijven zo nodig expats willen hebben moeten ze maar 30% meer betalen, kijken hoe happig ze dan nog zijn / of ze dan niet Nederlander willen laten bijscholen voor dat geld.
Omdat dezelfde maatschappij er ook garen bij spint want er word ook gigantisch veel belasting geïnd en onze productie zo hoger is. Zonder de expats word de vergrijzing onbetaalbaar gezien de balans tussen gepensioneerden en werkenden nog meer uit balans raakt, en de AOW onbetaalbaar word. U wilt toch niet dat de AOW leeftijd naar de 80 gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestseller
Naast het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek om woningbezitters extra te belasten, krijgen huurders van de vrije sector vanaf volgend jaar ook huurtoeslag om de huisjesmelker extra inkomsten te geven voor hun hoge huurprijzen. Zij kunnen hun huurprijs dan weer verhogen met de hoeveelheid huurtoeslag die er gegeven wordt. 😄
https://www.fbta.nl/nieuw...an%20%E2%82%AC%20900%2C07.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bestseller schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:39:
Naast het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek om woningbezitters extra te belasten, krijgen huurders van de vrije sector vanaf volgend jaar ook huurtoeslag om de huisjesmelker extra inkomsten te geven voor hun hoge huurprijzen. Zij kunnen hun huurprijs dan weer verhogen met de hoeveelheid huurtoeslag die er gegeven wordt. 😄
Dat zet de deur open om een woning te verkopen en de overwaarde in een bv te stoppen :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
de wijziging van de voorwaarden voor huurtoeslag is echt een hele flinke. Dat gaat behoorlijk wat mensen in een benarde positie in ieder geval iets van lucht bieden. Ik had deze wijziging ook volledig gemist verder.

Voor zover ik weet wordt de HRA komend jaar niet afgeschaft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:13:
Zonder de expats word de vergrijzing onbetaalbaar gezien de balans tussen gepensioneerden en werkenden nog meer uit balans raakt, en de AOW onbetaalbaar word. U wilt toch niet dat de AOW leeftijd naar de 80 gaat?
Het is een piramidespel: al die nieuwe mensen hebben huizen, zorg, onderwijs, infrastructuur, etc. nodig. Het piept en kraakt overal, heel specialistische kennis kan je importeren maar 200k+ per jaar is gewoon niet tegenop te bouwen.

Dit probleem speelt trouwens in bijna alle welvarende landen, gisteren op familiebezoek hier in Melbourne en het ging over precies dezelfde problemen als in Nederland: een exploderende woningmarkt en 400k mensen per jaar die het land in komen. Nieuwbouw in de stad vrijwel allemaal luxe appartementen met conciërge en gedeelde fitnessruimte/zwembad beginnend vanaf 500k euro. Onbetaalbaar voor average Joe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:49:
[...]

Het is een piramidespel: al die nieuwe mensen hebben huizen, zorg, onderwijs, infrastructuur, etc. nodig. Het piept en kraakt overal, heel specialistische kennis kan je importeren maar 200k+ per jaar is gewoon niet tegenop te bouwen.

Dit probleem speelt trouwens in bijna alle welvarende landen, gisteren op familiebezoek hier in Melbourne en het ging over precies dezelfde problemen als in Nederland: een exploderende woningmarkt en 400k mensen per jaar die het land in komen. Nieuwbouw in de stad vrijwel allemaal luxe appartementen met conciërge en gedeelde fitnessruimte/zwembad beginnend vanaf 500k euro. Onbetaalbaar voor average Joe.
Daar heb je zeker gelijk in, en daarom moeten we streng worden in welke arbeidsmigranten we hier heen halen en welke we gaan weigeren. Vooral laag opgeleiden migranten zouden we voor het grootste gedeelte kunnen weigeren en ervoor zorgen dat of de kassen, de slachthuizen en de warehouses gerobotiseerd worden of dit moet verhuizen naar de lage lonenlanden in het Oostblok.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
En die mensen stemmen vaak de linkerkant van de politiek die de grenzen openzet. Zolang de PVV en VVD geen 140 zetels hebben valt het allemaal wel mee kennelijk met de woningnood.
Sorry maar hier wil ik wel even wat van zeggen.
Wat je hier probeert te doen is het klassieke afschuiven als een probleem veroorzaakt door "links". Dan wil ik jou toch eens vragen wanneer dit moet zijn geweest?

We hebben al tientallen jaren *geen* links kabinet gehad. Afgelopen 20 jaar is het vooral de VVD die aan het roer heeft gestaan, samen ook met de PVV die als gedoog partij een keer de boel heeft laten klappen, maar toen juist invloed had om het e.e.a. voor elkaar te krijgen. En het laatste kabinet hebben ze de kansen gehad.

Dus hoezo is dit "de schuld van links". Dat je dat ook maar gelooft? De VVD en PVV gaan dit probleem niet oplossen. Sterker nog, ze zullen hetzelfde pad blijven bewandelen als ze de laatste 20 jaar al hebben gedaan. Het zal dus juist erger worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
Laapo schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:38:
Voor zover ik weet wordt de HRA komend jaar niet afgeschaft.
Ik denk dat veelal onderschat wordt hoe significant de wijzigingen aan HRA al zijn.

In 2011 was het budget voor HRA +/- 33 miljard
In 2024 was dat nog +/- 10 miljard
2030 projectie is +/- 4 miljard

Dat is nog zonder te corrigeren voor inflatie. De significantie van HRA is al gedecimeerd, ook door lagere rente.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:05
spijkerhoofd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 06:54:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in, en daarom moeten we streng worden in welke arbeidsmigranten we hier heen halen en welke we gaan weigeren. Vooral laag opgeleiden migranten zouden we voor het grootste gedeelte kunnen weigeren en ervoor zorgen dat of de kassen, de slachthuizen en de warehouses gerobotiseerd worden of dit moet verhuizen naar de lage lonenlanden in het Oostblok.
De vraag is of je uverhaupt deze industrie in je land wilt hebben op deze schaal. Mirgranten nodig voor het werk plus de bijkomende uitstoot. 99% van de productie is voor export en de winst komt terecht bij buitenlandse investeerders en een aantal families, dus wat mij betreft allemaal verplaatsen naar oostblok. Kunnen we mooi bouwen in het Westland, twee vliegen in een klap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vogels60
Bezemveger schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

De vraag is of je uverhaupt deze industrie in je land wilt hebben op deze schaal. Mirgranten nodig voor het werk plus de bijkomende uitstoot. 99% van de productie is voor export en de winst komt terecht bij buitenlandse investeerders en een aantal families, dus wat mij betreft allemaal verplaatsen naar oostblok. Kunnen we mooi bouwen in het Westland, twee vliegen in een klap.
Op papier ben ik dit helemaal met je eens maar... als je ziet hoe deze werknemers zich hier al gedragen vrees ik helemaal voor het dierenwelzijn elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
assje schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:03:
Dat is nog zonder te corrigeren voor inflatie. De significantie van HRA is al gedecimeerd, ook door lagere rente.
Maximaal 30 jaar met verplichte aflossing, hoge inkomens krijgen maximaal 37% ipv 49,5% (HWF gaat wel tegen dit hoge tarief).

Tel daar de afbouw van wet Hillen en de villatax boven een WOZ van 1.3M bij op en dat subsidiëren van huiseigenaren valt is anno 2025 reuze mee (of tegen afhankelijk van je politieke voorkeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
assje schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

Ik denk dat veelal onderschat wordt hoe significant de wijzigingen aan HRA al zijn.

In 2011 was het budget voor HRA +/- 33 miljard
In 2024 was dat nog +/- 10 miljard
2030 projectie is +/- 4 miljard

Interessante gegevens! Maar tussen 2024 en 2030 is er geen afbouw meer geweest van het percentage toch? Betekent dat dat het verschil van 10 naar 4 miljard puur door lagere rente komt? Dan zou het op den duur dus ook weer omhoog (bijvoorbeeld terug naar die 10 miljard) kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:00:
Interessante gegevens! Maar tussen 2024 en 2030 is er geen afbouw meer geweest van het percentage toch?
Weinig mensen zijn bekend met deze aanpassing in box 1, erg bijzonder dat daar amper ophef over geweest is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Weinig mensen zijn bekend met deze aanpassing in box 1, erg bijzonder dat daar amper ophef over geweest is.
Nivelleren is een feest :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Eindelijk. Dit is iets wat ik altijd al een belachelijke regel heb gevonden, dat je niet toeslag krijgt over het deel van de huur tot de toeslaggrens, maar dat je alleen toeslag krijgt als de totale huur onder de toeslaggrens ligt. Daardoor word je nl. dubbel gepakt als je geen betaalbare woning kunt vinden: én dure huur én geen recht op toeslag. Als ze dit aanpassen kan ik dat alleen maar aanmoedigen.

(Nu alleen nog iets vergelijkbaars doen met de hypotheekrenteaftrek ;) . Kunnen we ook beter in stappen maximeren tot bv te NHG grens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:49:
[...]

Die benodigde woningen worden voor een groot deel gebouwd door buitenlandse werknemers. Zodat het woningtekort juist groter wordt als je de grenzen sluit. Zorgpersoneel komt ook steeds vaker uit het buitenland. In NL nog niet zo heel veel dan in andere rijke landen, maar buitenlanders zijn juist voor schaarse sectoren een 'bron' van personeel. (Gemiddeld is 23% van verpleegkundigen in rijke landen afkomstig uit het buitenland, blijkt uit een WHO-rapport. Ik gok dat dit percentage flink omhoog wordt gepompt door oliestaten etc., maar het geeft wel de potentie aan als oplossing voor een tekort aan verpleegkundigen.)

Het klinkt heel makkelijk om te zeggen dat het stoppen van de "instroom" van mensen de problemen oplost, of verlicht. Maar op het moment dat je aan de knoppen draait om het ene wijzertje positief te krijgen, zullen vijf andere wijzers de andere kant op gaan. En zal die "oplossing" tot meer problemen elders leiden. Een slimme politicus zal uiteraard die andere problemen onder het kleed vegen en de nadruk leggen op dat ene probleem dat verlicht wordt. Terwijl de kans groot is dat zelfs het probleem dat ze willen oplossen juist verergert (omdat er zonder buitenlands personeel bv. veel minder gebouwd kan gaan worden).

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 11-08-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pingkiller schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:01:
Artikeltje van de NRC over het feit dat het verhuissaldo in grote steden negatief is:

[...]

De steden groeien nog wel vanwege de expats:

[...]

Veel steden hebben ook weinig grond om te groeien. Dan groeien de randgemeenten misschien wel, maar als de gezinsgrootte afneemt en het aantal m² per bewoner toeneemt, zul je toch minder mensen kunnen huisvesten in de stad.

Wat ook meespeelt is dat op veel plekken de verhuur van huizen waar eerst een paar studenten in zaten tegengegaan wordt. Dan komt een alleenstaande in een flatje waar eerst twee studenten woonden of een stel in een flat voor 3 of 4 studenten. Tel uit je winst.

[ Voor 14% gewijzigd door Rubbergrover1 op 11-08-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Maar de huizenprijzen gaat dan echt zakken.
Als de bouw van huizen nog verder geremd wordt, betwijfel ik of de huizenprijzen gaan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

De ophef was heel kort aanwezig in november en al lange tijd niet meer in het nieuws.
https://www.rtl.nl/nieuws...meer-hypotheekrenteaftrek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
[...]

Er is dan ook amper een aanpassing dit jaar. Het percentage voor aftrekposten is dit jaar iets omhoog gegaan (van 36,97%. naar 37,48%) maar die impact is uiteindelijk minimaal, zeker vergeleken met waar we vanaf zijn gekomen. Er is dus ook heel weinig reden voor ophef.

De stap van de HRA die van 10 miljard naar 4 miljard zal dus vooral moeten komen van minder hypotheken met HRA en lagere rentes.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
[...]

Dus ik kan mn hypotheekadvieskosten niet meer voor 50% aftrekken? Lekker dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:19:
De ophef was heel kort aanwezig in november en al lange tijd niet meer in het nieuws.
Heb het artikel een paar keer moeten lezen: het wordt gepresenteerd als een kadootje voor hoge en middeninkomens. Eerst zonder ophef van 49,5% naar 36,97% en nu met een gul gebaar terug naar 37,48%... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:59:
Eindelijk. Dit is iets wat ik altijd al een belachelijke regel heb gevonden, dat je niet toeslag krijgt over het deel van de huur tot de toeslaggrens, maar dat je alleen toeslag krijgt als de totale huur onder de toeslaggrens ligt.
......
(Nu alleen nog iets vergelijkbaars doen met de hypotheekrenteaftrek ;) . Kunnen we ook beter in stappen maximeren tot bv te NHG grens.)
Nou vergelijkbaar is dat niet: de huursubsidie wordt verruimd, terwijl je de HRA wilt beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:22:
De stap van de HRA die van 10 miljard naar 4 miljard zal dus vooral moeten komen van minder hypotheken met HRA en lagere rentes.
Vermoed dat ze het huurwaardeforfait meetellen, opbrengsten daarvan stijgen sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Vermoed dat ze het huurwaardeforfait meetellen, opbrengsten daarvan stijgen sterk.
Waarschijnlijk wel, als ik alleen naar de HRA zelf kijk lijkt het me een grote stap, terwijl de regelgeving er omheen niet echt verandert.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Ik snap dat de 49% verleden tijd is, maar ik gaf aan dat er tussen 2024 en 2030 eigenlijk feitelijk niets meer verandert qua HRA (was in 2024 al +- 37% en blijft +/- 37%). Of zie ik dan toch nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:40:
Ik snap dat de 49% verleden tijd is, maar ik gaf aan dat er tussen 2024 en 2030 eigenlijk feitelijk niets meer verandert qua HRA (was in 2024 al +- 37% en blijft +/- 37%). Of zie ik dan toch nog iets over het hoofd?
Mijn vermoeden is dat ze het huurwaardeforfait verrekenen, wet Hillen wordt elk jaar verder afgebouwd en hard stijgende WOZ waardes laten de opbrengst (vaak tegen 49,5%) fors stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Mijn vermoeden is dat ze het huurwaardeforfait verrekenen, wet Hillen wordt elk jaar verder afgebouwd en hard stijgende WOZ waardes laten de opbrengst (vaak tegen 49,5%) fors stijgen.
Check! Dat klinkt inderdaad wel logisch.
Pagina: 1 ... 71 ... 81 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg