Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:58
geekeep schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Als taxaties géén normaalverdeling tonen en ze systematisch overgewaardeerd worden kun je je afvragen wat die taxatiewaarde dan eigenlijk nog zegt..
Met andere woorden, als een woning hoger getaxeerd wordt dan de waarde zou moeten zijn, lopen huishoudens risico om meer te lenen dan verantwoord en lopen banken risico dat hun onderpand minder waard is dan de verstrekte lening.
Deels eens hoor, maar je kunt ook zeggen: Wat zegt de vraagprijs in feite nog, aangezien vraagprijzen structureel en continue onder de marktwaarde van woningen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p

[ Voor 50% gewijzigd door martijn1p op 05-08-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:14
Wat voegen taxaties toe, in hoeverre drijven die de prijs op? Mijn perceptie is dat een gewild pand gaat voor 'wat de gek ervoor geeft', bij nieuwbouw had ik graag 50k meer neergelegd om uitgeloot te worden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

FreakNL

Well do ya punk?

alexbl69 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Ken werkelijk niemand met een koophuis in mijn omgeving (en dat is met m'n 55 jaar zo'n beetje m'n hele vrienden-/kennissenkring) die blij is met het gegeven dat ze door hun woningen op papier schathemeltje rijk zijn. Grotendeels door de redenen die je noemt.

Men ziet alleen maar dat het voor de eigen kinderen bijna onmogelijk is om deze markt te betreden. Enkel door zichzelf maximaal in de (hypotheek-) schuld te steken lukt het sommigen om hun kind(eren) te helpen aan een woning.
Ik ken ze wel. Twee mannen. 1 zonder gezin, ander gescheiden. Beiden tent verkocht en wonen nu in Thailand. Denk daar zelf ook weleens over na... Waarom meedoen in de rat-race hier? Gewoon de hut verkopen en met 6 ton (overwaarde + spaargeld) naar een 3e wereldland.. Maarja, gras is groener bij de buren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Daar gáán we weer.

Taxaties zijn niks meer dan een validatie voor de bank dat de prijs enigszins marktconform is. Aangezien er ook belasting betaalt moet worden en er ook sprake kan zijn van giften (koop van/aan bekenden) is enige controle niet verkeerd.

En dan komt ook het 'overbieden spook' weer even om de hoek. Alsof overbieden op een fictieve vraagprijs ook maar enige informatie geeft.
Als iedereen de vraagprijs op €1 zet en dan ergens in de tekst vermeld wat de verwachte verkoopprijs zou moeten zijn zitten we op 99% overbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Flatisa schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

Totdat de woning verkocht wordt. Dan moeten we vooral afblijven van die zogenaamde 'papieren winst' waar je 'niets aan hebt'.

Dan is die overwaarde opeens heel echt en mag er geen cent belasting worden geheven.
Zoals in 2008-2011 bedoel je? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:00
[...]

Ken werkelijk niemand met een koophuis in mijn omgeving (en dat is met m'n 55 jaar zo'n beetje m'n hele vrienden-/kennissenkring) die blij is met het gegeven dat ze door hun woningen op papier schathemeltje rijk zijn. Grotendeels door de redenen die je noemt.
In die bubbel is dat inderdaad niet heel nuttig. Over een jaar of 10 of 20, als een hoop mensen uit je vrienden-/kennissenkring misschien kleiner (willen) gaan wonen zal een hoge woningwaarde daarentegen toch wel heel welkom zijn.

Daarnaast is het natuurlijk vooral interessant hoe 'jouw' woning het vergeleken met de markt doet. Als de markt 5% stijgt en jouw woning stijgt 10%, dan is dat wel fijn. Als jouw woning 5% stijgt en de markt 10%, is dat niet fijn. Zeker niet als de woning waarin je interesse hebt tegelijk met 15% gestegen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:46:
Als de markt 5% stijgt en jouw woning stijgt 10%, dan is dat wel fijn. Als jouw woning 5% stijgt en de markt 10%, is dat niet fijn. Zeker niet als de woning waarin je interesse hebt tegelijk met 15% gestegen is.
We focussen ons vooral op starters, maar doorstroming ligt minstens zo plat. Gevolg: mensen blijven met lage hypotheken zitten waar ze zitten, geven hun geld uit aan interieur en vakanties (tik dit met 8 uur tijdsverschil O-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:46:
In die bubbel is dat inderdaad niet heel nuttig. Over een jaar of 10 of 20, als een hoop mensen uit je vrienden-/kennissenkring misschien kleiner (willen) gaan wonen zal een hoge woningwaarde daarentegen toch wel heel welkom zijn.
Alleen, gebeurt dat niet.

De allerrijkste groep - met relatief de meeste overwaarde - zijn de babyboomers. Die generatie is nu tussen 70 en 80 jaar oud. En toch zetten zij hun huizen niet massaal te koop.
Een huis is emotie, het is je thuis, zeker als je daar 20+ jaar woont en daar moeten goede redenen voor zijn om dat te verkopen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Conrado schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:06:
De allerrijkste groep - met relatief de meeste overwaarde - zijn de babyboomers. Die generatie is nu tussen 70 en 80 jaar oud. En toch zetten zij hun huizen niet massaal te koop.
Voor die groep is het gewoon hun huis, vertegenwoordigd het geen waarde. Geen geneuzel over verduurzaming en terugverdientijden, dat is irrelevant als je nog maar 5-10 verwacht te leven.

Mijn generatie van 40-50ers is imo relatief rijker: genoeg geld om een volgende stap te maken maar zonder aanbod blijven ze zitten waar ze zitten. Verre reizen lijkt meer en meer gemeengoed, in mijn (vinex) bubbel is Azië en Afrika de place to be. Amerika door Trump veel minder, echt een opmerkelijke verandering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:20:
Voor die groep is het gewoon hun huis, vertegenwoordigd het geen waarde.
Juist wel, het is hun thuis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
We bedoelde hetzelfde, het is hun thuis.
Onbetaalbaar zou MasterCard zeggen... :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:40
Flatisa schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

Totdat de woning verkocht wordt. Dan moeten we vooral afblijven van die zogenaamde 'papieren winst' waar je 'niets aan hebt'.

Dan is die overwaarde opeens heel echt en mag er geen cent belasting worden geheven.
Zullen we even kijken naar de periode van 2009-2015, mag je dan je handje ophouden bij de overheid om het verlies in woningwaarde gecompenseerd te krijgen?

Bij overwaarde moet dit in een hele hoop gevallen direct weer naar de volgende woning toe, die in de afgelopen jaren net zo hard is meegegroeid qua prijs. Je wint er dus niet zoveel mee. Daarnaast (maar dit is een beetje een repeterend punt) wordt er al best wel wat belasting geheven op basis van de woningwaarde zoals EWF maar ook bij de lokale belastingen ligt de woningwaarde aan de basis van wat je als belasting mag afdragen.

Overwaarde heb je alleen echt wat aan als je uit de mallemolen stapt en gaat huren of naar het buitenland gaat verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Men ziet alleen maar dat het voor de eigen kinderen bijna onmogelijk is om deze markt te betreden. Enkel door zichzelf maximaal in de (hypotheek-) schuld te steken lukt het sommigen om hun kind(eren) te helpen aan een woning.
En dat gaat de komende decennia nog veel extremer worden door alle erfenissen en schenkingen.

Als ik over 10-15 jaar mijn kinderen vertel dat ik in 2011 op een startsalaris zonder spaargeld een woning kocht gaan ze dat nooit geloven, ik verwacht dat de hypotheek lening in de toekomst ondergeschikt gaat worden aan het eigen vermogen bij de aanschaf van een woning :).

Er is maar 1 manier om daarop te anticiperen en dat is zo snel mogelijk in de 'eindwoning' gaan wonen want doorstromen zonder eigen geld (lees: erfenis) gaat straks ook niet meer. Is mijn verwachting.

En tegelijkertijd komen er allerlei analyses waarom politiek anno 2025-2030 niet heeft ingegrepen door erfenissen (veel!) zwaarder te belasten.

We staan nog maar aan het begin van de malaise. -O-

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2025 14:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

En dat gaat de komende decennia nog veel extremer worden door alle erfenissen en schenkingen.

Als ik over 10-15 jaar mijn kinderen vertel dat ik in 2011 op een startsalaris zonder spaargeld een woning kocht gaan ze dat nooit geloven, ik verwacht dat de hypotheek lening in de toekomst ondergeschikt gaat worden aan het eigen vermogen bij de aanschaf van een woning :).

Er is maar 1 manier om daarop te anticiperen en dat is zo snel mogelijk in de 'eindwoning' gaan wonen want doorstromen zonder eigen geld gaat straks ook niet meer. Is mijn verwachting.
Een andere manier om daarop te anticiperen is doorstromen naar een kleinere woning en je kinderen over 10-12 jaar kunnen zeggen: ocharme, al die andere Tweakers die zitten te wachten tot pa en ma de pijp uitgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:26

Metro2002

Memento mori

hoevenpe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

We focussen ons vooral op starters, maar doorstroming ligt minstens zo plat. Gevolg: mensen blijven met lage hypotheken zitten waar ze zitten, geven hun geld uit aan interieur en vakanties (tik dit met 8 uur tijdsverschil O-))
Jep, wij willen ook graag doorstromen van een eensgezinswoning naar een vrijstaande woning buiten de randstad, liefst met zo min mogelijk buren dus de keuze is sowieso al beperkt. Helaas gaan de prijsstijgingen van dat soort woningen nóg harder dan die van onze eigen woning, er is bijna niet tegenop te sparen. Het is best lastig om door te stromen zonder direct torenhoge maandlasten te hebben.

Ook overbieden doe ik echt niet tot in het extreme, een beetje overbieden is prima maar ik blijf ook wel realistisch kijken naar wat ik die woning waard vind.

Sinds Corona is alles wel echt serieus veranderd, we waren namelijk aan het sparen om contant (!) een kluswoning te kopen voor rond een ton in Groningen of Drenthe maar diezelfde kluswoningen kosten nu doodleuk 2 tot 3 ton 8)7

Voorlopig blijven we dus nog even een eensgezinswoning in de randstad bezet houden (wat een uitstekende starterswoning zou zijn) omdat doorstromen gewoon lastig is geworden. Gelukkig hoeven we niet perse weg en wonen we goedkoop omdat de hypotheek al grotendeels afgelost is door jarenlang versneld aflossen. We geven echter niet op en verhuizen gaat vast wel een keer lukken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 05-08-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
[...]
En tegelijkertijd komen er allerlei analyses waarom politiek anno 2025-2030 niet heeft ingegrepen door erfenissen (veel!) zwaarder te belasten.

Nee, we zitten al midden in de malaise.

En hoe het (veel!) zwaarder van erfenissen daar een oplossing voor is blijft een raadsel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Er is maar 1 manier om daarop te anticiperen en dat is zo snel mogelijk in de 'eindwoning' gaan wonen want doorstromen zonder eigen geld (lees: erfenis) gaat straks ook niet meer. Is mijn verwachting.
Daarom zeg ik ook tegen mijn kinderen: koop altijd iets waar je oud in zou kunnen worden, zelfs als je het nu nog niet nodig hebt. Een optionele uitbouw of dakkapel geeft rust zelfs als je het nooit realiseert.

Zou mijn kinderen nooit een studio laten kopen, straks zitten ze daar decennia vast. Ook een voordeel van als 50er niet groter wonen: genoeg financieringsruimte om je kinderen met een ton of meer te helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Chaki schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

Een andere manier om daarop te anticiperen is doorstromen naar een kleinere woning en je kinderen over 10-12 jaar kunnen zeggen: ocharme, al die andere Tweakers die zitten te wachten tot pa en ma de pijp uitgaan
Redelijk zinloos.

Mijn partner en ik vinden onze huidige woning veel te groot en kijken al jaren naar de mogelijkheid om kleiner te gaan wonen. Onze woning heeft een fikse overwaarde, dus je zou denken dat je dan 'lekker kunt cashen' voor de kinderen.

Nou, vergeet het maar. Probleem is de beschikbaarheid (of het gebrek daaraan) van nieuwe woningen. Die zijn er praktisch niet. Dat betekent dat je een bestaande woning moet kopen, en deze woning (vaak 'kluswoning' genoemd) dusdanig dient te verbouwen dat het weer een beetje modern wordt. Dit is echter een dusdanig kostbare operatie dat er van de oorspronkelijke overwaarde niet veel over blijft. If any.

Is ook de reden dat bijvoorbeeld mijn ouders (rond de 80) in hun eigen woning blijven wonen. De enige alternatieven zijn die waarbij ze er qua woongenot flink op achteruit gaan. Betaalbare appartementen gericht op senioren zijn er (tenminste in mijn woonplaats) totaal niet. Hetzij je betaalt veel te veel voor iets dat aan je wensen voldoet, hetzij je betaalt een redelijk bedrag voor een aftandse flat op een plek waar je niet wilt zitten. Ergo: niets is een verbetering.

De woningmarkt loopt volledig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Alleen, gebeurt dat niet.

Een huis is emotie, het is je thuis, zeker als je daar 20+ jaar woont en daar moeten goede redenen voor zijn om dat te verkopen.
Die redenen zijn er helaas toch best vaak.

Daarnaast is er wel een groot verschil tussen mensen die bij wijze van spreken al in het zelfde huis woonden voordat de kinderen geboren waren en mensen die om de 5-10 jaar verhuizen. Die eerste groep zal vaak koste wat het kost tot de dood in de oude woning willen blijven wonen. Maar bij die laatste groep is een woning veel meer een schil die in een x-aantal gewenste randvoorwaarden voorziet. Als genoeg van die gewenste randvoorwaarden in de loop van de tijd veranderen, dan is er bij een deel van de mensen dus weinig dat hen tegenhoudt om te verhuizen.

Een van die wensen kan ook gewoon het te gelde maken van de overwaarde. Ik ken wel wat mensen die toen de kinderen de deur uit waren naar een kleinere en vooral goedkopere woning verhuisd zijn, puur omdat ze met die flinke zak geld aan overwaarde een paar jaar eerder konden stoppen met werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:05:
Hetzij je betaalt veel te veel voor iets dat aan je wensen voldoet, hetzij je betaalt een redelijk bedrag voor een aftandse flat op een plek waar je niet wilt zitten. Ergo: niets is een verbetering.

De woningmarkt loopt volledig vast.
Heb zelf een bijna afbetaald rijtjeshuis met door een verbouwing ideale indeling, dan ben je 500k verder voordat je een echt substantieel mooier huis hebt. Dat is het gewoon niet waard, daarvan kan je om de paar jaar op wereldreis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Heb zelf een bijna afbetaald rijtjeshuis met door een verbouwing ideale indeling, dan ben je 500k verder voordat je een echt substantieel mooier huis hebt. Dat is het gewoon niet waard, daarvan kan je om de paar jaar op wereldreis.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:11:
Een van die wensen kan ook gewoon het te gelde maken van de overwaarde. Ik ken wel wat mensen die toen de kinderen de deur uit waren naar een kleinere en vooral goedkopere woning verhuisd zijn, puur omdat ze met die flinke zak geld aan overwaarde een paar jaar eerder konden stoppen met werken.
Gewoon voor de lol gekeken wat een huis op mijn vakantiebestemming doet: kan hier twee vrijstaande bungalows op mooie locaties krijgen voor mijn rijtjes- vinexhok.

Hou je genoeg geld over voor een pick-up truck (suv is poor-man size :P) en verder weinig werken. Toch doet bijna niemand dat, de sociale en gevoelsmatige grens zoveel belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20
[...]

Wel interessant: nog maar een paar jaar geleden kwam vaak langs dat de woningmarkt in Duitsland beter ingericht zou zijn omdat mensen daar al snel 20-30% eigen geld mee nemen bij de aankoop van een woning (banken financieren daar geen 100% of zelfs geen 90%).

Inmiddels is het door de stijgingen min of meer in NL ook "gewoon" geworden dat je zo'n eigen inbreng op tafel legt, want anders kom je er niet tussen en/of vaak wordt de taxatie niet meer naar de verkoopprijs gebracht (omdat de verkoopprijs te ver afwijkt van wat de taxateur nog redelijk vind om aan te houden).

Nu is die eigen inbreng nog een negatieve verrassing voor mensen (omdat dat een paar jaar terug onnodig was). Maar over 10 jaar is het de gewoonste zaak van de wereld. Wat het overigens niet minder ellendig maakt voor de 'have not's' die geen geld in de famillie hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

Wel interessant: nog maar een paar jaar geleden kwam vaak langs dat de woningmarkt in Duitsland beter ingericht zou zijn omdat mensen daar al snel 20-30% eigen geld mee nemen bij de aankoop van een woning (banken financieren daar geen 100% of zelfs geen 90%).

Inmiddels is het door de stijgingen min of meer in NL ook "gewoon" geworden dat je zo'n eigen inbreng op tafel legt, want anders kom je er niet tussen en/of vaak wordt de taxatie niet meer naar de verkoopprijs gebracht (omdat de verkoopprijs te ver afwijkt van wat de taxateur nog redelijk vind om aan te houden).

Nu is die eigen inbreng nog een negatieve verrassing voor mensen (omdat dat een paar jaar terug onnodig was). Maar over 10 jaar is het de gewoonste zaak van de wereld. Wat het overigens niet minder ellendig maakt voor de 'have not's' die geen geld in de famillie hebben zitten.
Zeker, ik denk dat we van de gedachten af moeten dat je met 100% ltv een woning kunt kopen.
Zo gek is dat op zich niet, vanuit risico oogpunt gezien. Vanuit 'de kloof' natuurlijk een ander verhaal.

In Duitsland is men er waarschijnlijk meer aan gewend dat een eigen woning niet voor iedereen is weggelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2025 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Klopt. Het klinkt misschien wat dystopisch, maar het gaat wel steeds meer deze kant op.

Vroeger was eigenwoningbezit nog niet zo wijdverbreid. Maar we zijn inmiddels al een tijdje in de situatie dat het aandeel grootouders met eigen woning zo hoog is, dat het flinke impact heeft op de financiële positie van mensen op de huizenmarkt als hun (groot-)ouders komen te overlijden. Bij gemiddeld 2 kinderen en ieder daarvan weer 2 kinderen, in combinatie met het verplicht aflossen van hypotheken, heb je de situatie dat bij het wegvallen van een stel grootouders de gemiddelde vier kleinkinderen direct of indirect de beschikking krijgen over de waarde van een kwart woning. Uiteraard meestal niet direct als erfenis. Maar die grootouders komen toch relatief vaak te overlijden op het moment dat de kleinkinderen rond de levensfase zitten dat ze een woning zoeken. Als de nood bij hen erg hoog is, zal het voor de ervende ouders heel wat laagdrempeliger zijn om de kinderen linksom of rechtsom te helpen bij het kopen van een woning als ze net een zak geld van die overleden (groot)ouders hebben geërfd.

En naarmate meer van die kleinkinderen in deze situatie komen, zal het ook meer gebruikelijk worden dat die starters een flinke zak geld als erfenis/schenking/familielening meebrengen. Waar de kleinkinderen wier grootouders huurden met 1-0 achter staan omdat ze dit voordeel niet hebben, en buiten de boot vallen. Zodat het verschil tussen de haves en de have-nots nog weer groter wordt.

Als je dan ook nog eens twee stel grootouders met eigen woning hebt en je partner ook, dan wordt het helemaal - cynisch gezegd - feest als ze dood gaan. En sta je 4-0 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ik ben serieus aan het kijken naar leuke nieuwbouwprojecten voor mijn kinderen: ze zijn nog minderjarig maar op hun naam iets kopen zodat ze na hun studie er fulltime in kunnen trekken wordt imo de nieuwe norm.

Ouders die niet groter gaan wonen, maar een hogere hypotheek nemen voor de kinderen. Dat of gefinancierd vanuit een BV van pa of ma. Elk jaar dat je eerder instapt is winst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:31:
Vroeger was eigenwoningbezit nog niet zo wijdverbreid. Maar we zijn inmiddels al een tijdje in de situatie dat het aandeel grootouders met eigen woning zo hoog is, dat het flinke impact heeft op de financiële positie van mensen op de huizenmarkt als hun (groot-)ouders komen te overlijden.
Maar ook dat heeft grenzen: er komt een punt dat al die wanhopige starters een uitgewoond jaren 70 hok hebben, de volgende overleden boomer een huis achterlaat waar geen koper voor is.

Dan dalen prijzen, zeker als het grote sterven toeneent. Vraag en aanbod inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:31:
[...]
dan wordt het helemaal - cynisch gezegd - feest als ze dood gaan.
Ja, het is absurd. Stel je beide ouders hebben een woning van 8 ton, dan erf je netto zo'n 1,3 miljoen euro. Stel je verdiend 3x modaal samen (70k netto pj volgens ChatGPT), dan is dat 18,5 jaar werken samen (ofwel 37 jaar totaal). Dat is generationeel vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
N1ckk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:00:
Ja, het is absurd. Stel je beide ouders hebben een woning van 8 ton, dan erf je netto zo'n 1,3 miljoen euro.
Gescheiden ouders, beide hebben verder geen kinderen en je stiefvader/moeder heeft jou tot enig erfgenaam benoemd. Lijkt me niet representatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

N1ckk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

Ja, het is absurd. Stel je beide ouders hebben een woning van 8 ton, dan erf je netto zo'n 1,3 miljoen euro. Stel je verdiend 3x modaal samen (70k netto pj volgens ChatGPT), dan is dat 18,5 jaar werken samen (ofwel 37 jaar totaal). Dat is generationeel vermogen.
Daarom denk ik dat we nog aan het begin staan van alle ellende (ongelijkheid).
Als de politiek niet ingrijpt dan gaat werken steeds minder lonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Sorry, ik bedoelde een situatie waarin jij en je partner allebei ouders hebt met een eigen woning in een mooie randstedelijke wijk (Den Haag, Amsterdam, Utrecht). Dan zou 8 ton per woning niet eens heel absurd zijn @hoevenpe.

@Sport_Life Het grootste wat ik kan bedenken is intensivering van erfbelasting en minimalisering van belasting op arbeid.

Ik vond dit interview wel interessant: https://www.nporadio1.nl/...-niet-maken-wel-eerlijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

N1ckk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:09:
Sorry, ik bedoelde een situatie waarin jij en je partner allebei ouders hebt met een eigen woning in een mooie randstedelijke wijk (Den Haag, Amsterdam, Utrecht). Dan zou 8 ton per woning niet eens heel absurd zijn @hoevenpe.

@Sport_Life Het grootste wat ik kan bedenken is intensivering van erfbelasting en minimalisering van belasting op arbeid.

Ik vond dit interview wel interessant: https://www.nporadio1.nl/...-niet-maken-wel-eerlijker
Ik vind die gedachtengang vrij extreem (populistisch).
Een tussenweg is toch prima, 30% op arbeid en 40% op erfenissen bijvoorbeeld. Vaak (niet altijd) komen de erfenissen ook bij de grootverdieners vandaan, dus zij profiteren op die manier ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Denk dat dat een uitzondering is: mijn partner en ikzelf moeten de erfenis straks met meerdere anderen delen, benieuwd wat zo'n zwaar verouderd jaren 70 rijtjeshuis dan nog oplevert.

[ Voor 7% gewijzigd door hoevenpe op 06-08-2025 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:29:
In Duitsland is men er waarschijnlijk meer aan gewend dat een eigen woning niet voor iedereen is weggelegd.
Dat benoemde de prof - daar is 'ie weer - ook al. Misschien zijn we in het verleden verwend geraakt en is een eigen huis niet voor iedereen weggelegd. En dan zijn we weer bij de toegankelijkheid. Door ons eigen succes zijn we enorm welvarend geworden. Daardoor willen we allemaal wel een koophuis op de beste locatie. Dat gaat niet en dus voert die druk continu de prijzen op.

Je zou een parallel kunnen trekken met vakantiebestemmingen. Door de mondiale welvaart kunnen steeds meer mensen op vakantie en staan de bekende trekpleisters steeds meer onder druk. Die verviolgens de prijzen verhogen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:29:
Zeker, ik denk dat we van de gedachten af moeten dat je met 100% ltv een woning kunt kopen.
Zo gek is dat op zich niet, vanuit risico oogpunt gezien. Vanuit 'de kloof' natuurlijk een ander verhaal.
Ieder land probeert op een andere manier de overfinanciering te voorkomen. In bijvoorbeeld Duitsland is de LTV beperkt tot iets van 80%. Ze kennen daar wel een Bouwspaar systeem.
Wij staan 100% toe, maar hebben ter bescherming de Nibud-regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
martijn1p schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Deels eens hoor, maar je kunt ook zeggen: Wat zegt de vraagprijs in feite nog, aangezien vraagprijzen structureel en continue onder de marktwaarde van woningen liggen.
Een vraagprijs zegt ook niks over de marktwaarde. Het is een product van de emotionele waarde van de verkoper en een strategie van makelaar, waar dat laatste ironisch genoeg vooral speelt in een markt vol emotie.
Het is niet alsof de marktwaarde van woningen verandert als morgen alle verkopers hun woningen voor dubbel zoveel te koop zetten. Financierbaarheid is nog steeds de meest bepalende factor in woningwaardes. Verruimde leennormen -> hogere prijzen. Hogere rente -> lagere biedingen. Belabberde economie en ontslagen -> complete desinteresse in een dure aankoop. Andere tijden, dezelfde woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Of belasting op vermogenswinst van de eigen woning... Maar ook met zulke trucs zul je gemiddeld een grote ongelijkheid houden tussen hoeveel iemand met eigen woning nalaat en hoeveel iemand die huurt nalaat.

Een heel ander oplossingsrichting is ervoor zorgen dat het geen probleem is als de een een paar ton heeft en de ander niet. De problemen komen vooral door de cirkel dat je voor een redelijke woning wel 'moet' kopen. En vooral veel moet (over)bieden. En meer vermogen zorgt voor meer koopkansen. Als er voldoende alternatief is (zoals goed en gevarieerd aanbod huurwoningen), dan is er geen reden om per se tegen elkaar op te moeten bieden op de koopmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Sport_Life schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Ik vind die gedachtengang vrij extreem (populistisch).
Een tussenweg is toch prima, 30% op arbeid en 40% op erfenissen bijvoorbeeld. Vaak (niet altijd) komen de erfenissen ook bij de grootverdieners vandaan, dus zij profiteren op die manier ook weer.
Van die podcast of wat ik daarna typte? Indien dat laatste zeggen we volgens mij hetzelfde. Minimalisering betekent niet 0 of bijna 0. Het land heeft nog steeds een kostenprofiel die we moeten opvangen. Die podcast gaat daar ook redelijk op in vond ik (niet volledig, maar lichtjes).

[ Voor 17% gewijzigd door N1ckk op 05-08-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

hoevenpe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Denk dat dat een uitzondering is: mijn partner en ikzelf moeten de erfenis straks met meerdere anderen delen, benieuwd waar zo'n zwaar verouderd jaren 70 rijtjeshuis nog overheid maken oplevert.

Vermoed dat het gemiddelde boomerkind twee ton kan bijschr.
Ja, ik gaf idd een extreem voorbeeld. Realistischer is idd 1 a 2 woningen + wat vermogen over 4-6 kinderen. Dan heb je het (netto) idd bij de huidige marktwaarde over plusminus 2 ton per boomerkind. De excessen zijn dan wel weer bizar (zoals mijn voorbeeld of iets soortgelijks).

[ Voor 6% gewijzigd door N1ckk op 05-08-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

geekeep schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

Een vraagprijs zegt ook niks over de marktwaarde. Het is een product van de emotionele waarde van de verkoper en een strategie van makelaar, waar dat laatste ironisch genoeg vooral speelt in een markt vol emotie.
Het is niet alsof de marktwaarde van woningen verandert als morgen alle verkopers hun woningen voor dubbel zoveel te koop zetten. Financierbaarheid is nog steeds de meest bepalende factor in woningwaardes. Verruimde leennormen -> hogere prijzen. Hogere rente -> lagere biedingen. Belabberde economie en ontslagen -> complete desinteresse in een dure aankoop. Andere tijden, dezelfde woningen.
Helemaal eens, maar het scheve is wel dat woningen redelijk noodzakelijke uitgaven zijn. Al helemaal als er uitbreiding van het gezin is, een nieuwe baan (dus je wilt dichterbij wonen), etc.

Daarnaast is er een structureel tekort aan woningen die de prijs ook beschermd. Dat zijn geen kleine moderatoren in de woningmarkt, al helemaal aangezien je zegt "dure aankoop" waardoor het lijkt alsof je het gelijktrekt aan de aanschaf van een pleziervoertuig oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

Of belasting op vermogenswinst van de eigen woning... Maar ook met zulke trucs zul je gemiddeld een grote ongelijkheid houden tussen hoeveel iemand met eigen woning nalaat en hoeveel iemand die huurt nalaat.

Een heel ander oplossingsrichting is ervoor zorgen dat het geen probleem is als de een een paar ton heeft en de ander niet. De problemen komen vooral door de cirkel dat je voor een redelijke woning wel 'moet' kopen. En vooral veel moet (over)bieden. En meer vermogen zorgt voor meer koopkansen. Als er voldoende alternatief is (zoals goed en gevarieerd aanbod huurwoningen), dan is er geen reden om per se tegen elkaar op te moeten bieden op de koopmarkt.
Je raakt hier een belangrijk punt: het probleem zit inderdaad niet alleen in de ongelijkheid achteraf (zoals bij nalatenschap), maar juist in de structurele voordelen die vermogen nú al geeft, vooral op de woningmarkt.
Zelfs als je vermogenswinst op woningen zou belasten, blijft het fundamentele verschil bestaan dat kopers toegang hebben tot vermogen én tot waardestijging. Huurders hebben dit voordeel niet / veel minder.

Een robuuste, toegankelijke en kwalitatief goede huursector zou veel van die ongelijkheid kunnen dempen. Maar zolang huren synoniem blijft met mindere woningen, hoge kosten en weinig keuze, blijft ‘kopen als enige weg’ de dominante logica en versterk je automatisch de ongelijkheid die je eigenlijk wilt tegengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:14:
Vermoed dat het gemiddelde boomerkind twee ton kan bijschr.
Dat gemiddeld kunt is in de vijftig. Als je dan nog niet gesetteld bent, dan ga je het ook niet meer doen, denk ik dan.
Kortom, dat kindsdeel zie ik nog niet direct in de huizenmarkt verdwijnen. Natuurlijk kun je aan de (klein)kinderen doorgeven, maar dan verwatert het verder....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

N1ckk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Van die podcast of wat ik daarna typte? Indien dat laatste zeggen we volgens mij hetzelfde. Minimalisering betekent niet 0 of bijna 0. Het land heeft nog steeds een kostenprofiel die we moeten opvangen. Die podcast gaat daar ook redelijk op in vond ik (niet volledig, maar lichtjes).
Van die podcast bedoel ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:01
hoevenpe schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Dat is natuurlijk heel persoonlijk en of dat een overweging is hangt naar mijn mening ook sterk van je leeftijd af. 500k is een relatief bedrag als je nog geruime tijd moet werken en kan aflossen. En met de huidige inflatiecijfers is het over 10, 20 jaar relatief veel minder drukkend op je totale budget. En dan heb je al die jaren extra ruimte en wooncomfort maar ook meer vermogensopbouw waardoor die 500k zichzelf ook voor een deel terug gaat verdienen - wellicht zelfs een heel groot deel, bijvoorbeeld: een huis dat nu 5 ton kost, is dan laten we voor het gemak zeggen een miljoen. Maar als je nu 5 ton bij leent en een huis van een miljoen koopt, stijgt dat huis in diezelfde periode misschien wel naar 2 miljoen. Dan laat je je kinderen aanzienlijk meer na. Of je stopt eerder met werken, of je vult je pensioen aan etc.

Kortom, ik vind het dit in veel gevallen wel degelijk waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:22
Ons huis alweer 1,8% gestegen bizar allemaal. Nu al 60k meer waard als waar we het voor hebben gekocht afgelopen november.

Interesse in onze woning volgens Funda meer dan gemiddeld maar dan met een enorme piek naar boven.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
CryptoNL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:12:
Ons huis alweer 1,8% gestegen bizar allemaal. Nu al 60k meer waard als waar we het voor hebben gekocht afgelopen november.

Interesse in onze woning volgens Funda meer dan gemiddeld maar dan met een enorme piek naar boven.
Prijzen/interesse zijn seizoensafhankelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Laatst online: 14:22
geekeep schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Prijzen/interesse zijn seizoensafhankelijk. ;)
Uiteraard maar 60k stijging in 7-8 maanden is tamelijk extreem. Dat is ongeveer 15%.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Nvm (verkeerde topic)

[ Voor 174% gewijzigd door Novari131 op 05-08-2025 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14-09 19:02

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Hier kruipt de waardecheck langzaam naar de 6 ton. Wat bijna een waardestijging van bijna 2 ton is in nog geen twee jaar als ik naar de koopsom kijk. En dat we een gedeelte van de koopsom uit eigen middelen betaald hebben maakt het dat we voorlopig lekker zitten. Alleen heb je er geen drol aan.. |:(

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Conrado schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:03:
Kortom, dat kindsdeel zie ik nog niet direct in de huizenmarkt verdwijnen. Natuurlijk kun je aan de (klein)kinderen doorgeven, maar dan verwatert het verder....
Vooral benieuwd wat die uitgewoonde 'bejaardenhuizen' over 10-15 jaar nog opleveren als ze met tienduizenden tegelijk de markt op komen.

Kan alleen over ouders in mijn bubbel spreken maar de meeste huizen kan gelijk de spreekwoordelijke sloopkogel door. 30 jaar amper onderhoud en modernisering, die keuken uit 1995 doet het toch nog goed? Deze tegels in de badkamer waren ooit hip... :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:46
Een keuken en badkamer uit 2015 worden door veel kopers ook vervangen als het hun smaak niet is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Eärendil schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 06:43:
Een keuken en badkamer uit 2015 worden door veel kopers ook vervangen als het hun smaak niet is…
Helaas waar, functionaliteit telt niet als het maar mooi is.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:44
Dit zal voornamelijk door doorstromers/starters met schenking zijn. Ken diverse starters die een oud huis met dito oude keuken/badkamer minstens een half decennia hetzelfde moeten laten. Als het al lukt op max leencapaciteit een klus-starterswoning te kopen dan is het hooguit goedkoop blikje verf wat er vanaf kan.

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Die redenen zijn er helaas toch best vaak.

Daarnaast is er wel een groot verschil tussen mensen die bij wijze van spreken al in het zelfde huis woonden voordat de kinderen geboren waren en mensen die om de 5-10 jaar verhuizen. Die eerste groep zal vaak koste wat het kost tot de dood in de oude woning willen blijven wonen. Maar bij die laatste groep is een woning veel meer een schil die in een x-aantal gewenste randvoorwaarden voorziet. Als genoeg van die gewenste randvoorwaarden in de loop van de tijd veranderen, dan is er bij een deel van de mensen dus weinig dat hen tegenhoudt om te verhuizen.

Welke overwaarde... Het gemiddelde levensloopbestendige appartement hier in de buurt gaat weg voor 600k+
De gemiddelde woningprijs van een hoekwoning is zo rond de 550k en de vrijstaande woningen voor iets meer. Maar dan ga je terug op m2 binnen op een manier dat het voelt als geld verbranden.

Er is ook veel vraag naar die appartementen dus de prijs is daar ook al gecorrigeerd met de overwaarde.
Niemand wint met hoge huizenprijzen. Alleen de bank en uittreders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ja, of elementen. Zolang je de badkamer niet aanpast qua indeling is de verbouwing met nieuwe tegels, meubel en evt kranen relatief goed zelf te doen en beperkt in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:12
N=1, ik woon zelf in een woning uit 2014 en onze buren gaan de keuken vervangen omdat de kwaliteit slecht is, de keuken valt uit elkaar van ellendigheid. Kan het ook niet zijn dat de kwaliteit erbarmelijk kan zijn van sommige keukenboeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ons huis is 6k gedaald in waarde volgens Funda, snel verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Laatst online: 14:25
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:35:
[...]

N=1, ik woon zelf in een woning uit 2014 en onze buren gaan de keuken vervangen omdat de kwaliteit slecht is, de keuken valt uit elkaar van ellendigheid. Kan het ook niet zijn dat de kwaliteit erbarmelijk kan zijn van sommige keukenboeren?
Tegenwoordig geldt voor steeds meer dingen dat kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit, ofwel er is minder aandacht voor. Past ook wel goed bij de wegwerpmaatschappij en het is extra €€ voor de keukenboer :D.

Daarnaast geldt ook wel dat echte kwaliteit vaak geld kost wat veel mensen er niet zonder meer voor over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
Sport_Life schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:36:
[...]

Ons huis is 6k gedaald in waarde volgens Funda, snel verkopen ;)
Ik snap dat je sarcastisch bent maar ik zie deze fixatie op die grafiekjes wel meer terugkomen in dit topic... Ik snap niet waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan een of ander normaalverdeling statistiekje die vergelijkbaar is met het weerbericht voor de volgende dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:11
warzaw schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:52:
[...]

Ik snap dat je sarcastisch bent maar ik zie deze fixatie op die grafiekjes wel meer terugkomen in dit topic... Ik snap niet waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan een of ander normaalverdeling statistiekje die vergelijkbaar is met het weerbericht voor de volgende dag.
Ik vind die fixatie een stuk prettiger dan ‘ik ken heel veel mensen die…’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Dit topic gaat over ontwikkelingen in de woningmarkt, dat cijfertje van Funda geeft de ontwikkeling weer van de lokale woningmarkt voor jou type woning, dus wel degelijk een beetje relevant. Dat dat getal natuurlijk niet voor 100% klopt is evident, maar wel een indicatie

Bij mij is een flinke correctie geweest, +3,9% vs. vorige maand 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:01
[...]

Hier in de buurt is net een woning verkocht die in 2022 ook werd verkocht en toen helemaal gerestyled is. Maar de eerste container om de tegelvloer uit 2022 af te voeren is al weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

We zijn voor onze keuken uiteindelijk bij een meubelmakerij beland. De kwaliteit bij de reguliere keukenboeren is om te janken.

Waren onder de streep nog iets minder kwijt ook, en alles maatwerk.

Geldt overigens niet alleen voor de meubels, ook de apparatuur lijkt tegenwoordig gemaakt om elke paar jaar vervangen te worden. Bijna alle merken 'vernieuwen' elk jaar hun productaanbod (soms met enkel een nieuw EAN nummer), met als enige reden dat ze na een paar jaar geen service en/of onderdelen meer hoeven aan te bieden en je wel gedwongen wordt een nieuwe te kopen. Planned obsolescence in optima forma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Blik1984 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:05:
[...]

Dit topic gaat over ontwikkelingen in de woningmarkt, dat cijfertje van Funda geeft de ontwikkeling weer van de lokale woningmarkt voor jou type woning, dus wel degelijk een beetje relevant. Dat dat getal natuurlijk niet voor 100% klopt is evident, maar wel een indicatie

Bij mij is een flinke correctie geweest, +3,9% vs. vorige maand 7(8)7
We gaan het zien. Onze hut staat erop, dus over 2 weken weten we of het een beetje klopt (ik geloof er weinig van, ondanks de ontwikkelingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xX9uMkqyw7fIzHYB_W82Pb_bSHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o4K4SS1EfjqyAdkxjO2dliev.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Het geeft een bepaalde trend aan, de absolute waarde zegt niet zoveel, mede omdat het bereik enorm groot is.
Waarbij ik me wel afvraag waar het op gebaseerd is sinds er afgelopen maand geen vergelijkbare woning is verkocht in deze wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

warzaw schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:21:
[...]

We gaan het zien. Onze hut staat erop, dus over 2 weken weten we of het een beetje klopt (ik geloof er weinig van, ondanks de ontwikkelingen).

[Afbeelding]
En wat je jullie vraagprijs?
Gokje: tussen de 398k en 480k?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-08-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Sport_Life schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

En wat je jullie vraagprijs?
Gokje: tussen de 398k en 480k?
Nope, stuk lager dan 398k :z. Is ook realistisch in verhouding met de woningen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
warzaw schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:21:
[...]

[Afbeelding]
Op huis-niveau kan het er wel flink naast zitten, bijvoorbeeld als je een a-typisch huis hebt. Mijn vorige huis zat er ongeveer 20% naast, maar ik had bijvoorbeeld geen tuin waar de overige huizen in de buurt dat grotendeels wel hadden. Dat zag je terug in de te verwachten prijs voor de woning op Funda, die was daardoor onrealistisch hoog.

Ik denk dat je van je eigen huis wel een beetje weet of het een gangbaar huis is of niet en of daarmee de te verwachten prijs realistisch is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
en @Vogels60
Daarom geef ik de voorkeur aan eentje die rijp is voor de sloop dan 2015 die niet aan smaak en behoefte voldoet. Anders is het "kapitaalvernietiging" + principieel tegen overconsumentisme, al kun je een keuken uit 2015 wel nog verkopen. Dat heeft niet alleen met mooi te maken, maar ook met functionaliteit. Een oven op ooghoogte is een must. Kan moeilijk bukken en hurken helemaal niet. Is er een keuken uit 2024 met een oven onder het fornuis, dan ga ik de woning niet bezichtigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Sport_Life schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

Het geeft een bepaalde trend aan, de absolute waarde zegt niet zoveel, mede omdat het bereik enorm groot is.
Waarbij ik me wel afvraag waar het op gebaseerd is sinds er afgelopen maand geen vergelijkbare woning is verkocht in deze wijk.
Dat dus, voor het kunnen ontdekken van trends snap ik het wel. Maar voor puntmetingen kan je er niet bijster veel mee. Voor hetzelfde geld zijn er onlangs 2 hutten weggegaan voor minder dan geprojecteerd. En daarnaast vraag ik me af in hoeverre de trends op basis van historische data zich makkelijk laten extrapoleren. Er zijn zoveel parameters die iets doen met de woningwaarde.

Ik ben ook wel benieuwd welke data, hoe lang en welke parameters er achter die grafiek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Blik1984 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Op huis-niveau kan het er wel flink naast zitten, bijvoorbeeld als je een a-typisch huis hebt. Mijn vorige huis zat er ongeveer 20% naast, maar ik had bijvoorbeeld geen tuin waar de overige huizen in de buurt dat grotendeels wel hadden. Dat zag je terug in de te verwachten prijs voor de woning op Funda, die was daardoor onrealistisch hoog.

Ik denk dat je van je eigen huis wel een beetje weet of het een gangbaar huis is of niet en of daarmee de te verwachten prijs realistisch is
Mijn woning is niet perse atypisch, maar deze buurt is nogal... gemengd, qua huizentypes. Er staan deftige appartementen die het miljoen aantikken maar ook oude uitgeleefde rotzooi met overwoekerde tuinen.

Persoonlijk denk ik dat die getoond waarde veel te optimistisch is (zelfs met inbegrip van de oververhitting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 01:22:
[...]

Vooral benieuwd wat die uitgewoonde 'bejaardenhuizen' over 10-15 jaar nog opleveren als ze met tienduizenden tegelijk de markt op komen.

Kan alleen over ouders in mijn bubbel spreken maar de meeste huizen kan gelijk de spreekwoordelijke sloopkogel door. 30 jaar amper onderhoud en modernisering, die keuken uit 1995 doet het toch nog goed? Deze tegels in de badkamer waren ooit hip... :P
Voor jaren '30 woningen staan ze in de rij, ook al is de keuken uit het bouwjaar en kun je door de dakpannen de blauwe lucht zien. Ik zou als het enigzins mogelijk is een originele Briynzeel keuken laten staan. Alsof de mensheid over 20 jaar op keukenreilanden zit te wachten.

En tienduizenden op de markt? Want? De vergrijzing stopt morgen? Er zijn plenty woningen om.doorstromen te stimuleren? Het is comfortabel en betaalbaars leven in een verzorgingshuis? De bezuinigingen in de zorg worden volledig teruggedraaid? Volgende week start een gigantische geboortegolf en die kleuters willen over 20 jaar allemaal in de zorg werken?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Chaki schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:02:
En tienduizenden op de markt? Want? De vergrijzing stopt morgen? Er zijn plenty woningen om.doorstromen te stimuleren? Het is comfortabel en betaalbaars leven in een verzorgingshuis? De bezuinigingen in de zorg worden volledig teruggedraaid?
Dacht aan tienduizenden boomers die de komende 5 tot 10 jaar permanent gestapeld gaan wonen op 2m2... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Dacht aan tienduizenden boomers die de komende 5 tot 10 jaar permanent gestapeld gaan wonen op 2m2... :P
SOS
Geluk = m2, not

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

warzaw schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:45:
[...]

Nope, stuk lager dan 398k :z. Is ook realistisch in verhouding met de woningen in de buurt.
Vraagprijs is natuurlijk iets anders dan de waarde indien er overboden wordt, maar je zal ongetwijfeld enig onderzoek hebben gedaan naar de waarde van je appartement.

Overigens zit onze waarde ook aan de onderkant van de funda waardering, als het aan de middenkant of bovenkant zit verkoop ik het meteen :+.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 06-08-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
alexbl69 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

We zijn voor onze keuken uiteindelijk bij een meubelmakerij beland. De kwaliteit bij de reguliere keukenboeren is om te janken.

Waren onder de streep nog iets minder kwijt ook, en alles maatwerk.

Geldt overigens niet alleen voor de meubels, ook de apparatuur lijkt tegenwoordig gemaakt om elke paar jaar vervangen te worden. Bijna alle merken 'vernieuwen' elk jaar hun productaanbod (soms met enkel een nieuw EAN nummer), met als enige reden dat ze na een paar jaar geen service en/of onderdelen meer hoeven aan te bieden en je wel gedwongen wordt een nieuwe te kopen. Planned obsolescence in optima forma.
Herkenbaar, ik ben blij dat de vorige bewoners wel een goede degelijke keuken geplaatst heeft, want bij ons is alles nog steeds heel en werkt het uitstekend. Bijv. een granieten keukenblad waar als je met een mes er overheen gaat je het mes mag slijpen en er geen krasje te zien is op het keukenblad. Helaas is de knop van onze combi magnetron kapot waardoor de oven niet te gebruiken valt, en een nieuwe knop is nergens te koop, ook niet bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

N=2. Na 10 jaar hebben heel veel keukens hun beste tijd gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Sport_Life schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Vraagprijs is natuurlijk iets anders dan de waarde indien er overboden wordt, maar je zal ongetwijfeld enig onderzoek hebben gedaan naar de waarde van je appartement.
Uiteraard :+. Ik weet ook wel wat het ongeveer op zou moeten gaan leveren. Maar dat gaat zeker geen 439k zijn 8)7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
[...]

Dit zijn vaak wel huizen uit de tijd dat er iets meer tuin dan een postzegel bij een gezinswoning zat.

Huis van mijn ouders voldoet ook aan bovenstaande beschrijving, maar vind tegenwoordig maar eens 1000 m² tuin voor onder een half miljoen. Nieuwe badkamer en keuken kan in elke woning als je de centen hebt, maar als je ooit meer grond wil moet je verhuizen... Jaartje klussen aan zo'n uitgeleefd huis en dan heb je een woning waar je nooit meer weghoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Herkenbaar, ik ben blij dat de vorige bewoners wel een goede degelijke keuken geplaatst heeft, want bij ons is alles nog steeds heel en werkt het uitstekend. Bijv. een granieten keukenblad waar als je met een mes er overheen gaat je het mes mag slijpen en er geen krasje te zien is op het keukenblad. Helaas is de knop van onze combi magnetron kapot waardoor de oven niet te gebruiken valt, en een nieuwe knop is nergens te koop, ook niet bij de fabrikant.
Meestal hebben zijn die inbouw apparaten, ook ovens/magnetrons, maar uitgevoerd met een paar varianten van inbouwmaten. Kun je niet gewoon een andere combi magnetron (met zoveel mogelijk dezelfde uitstraling als de vorige) kopen met dezelfde afmetingen en erin zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 06-08-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

warzaw schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:34:
[...]

Uiteraard :+. Ik weet ook wel wat het ongeveer op zou moeten gaan leveren. Maar dat gaat zeker geen 439k zijn 8)7.
Als je een vergelijkbare koopsom weet van afgelopen jaren werkt deze tool best aardig: https://www.berekenhet.nl...waarde-huizenprijzen.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Valorian schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Meestal hebben zijn die inbouw apparaten, ook ovens/magnetrons, maar uitgevoerd met een paar varianten van inbouwmaten. Kun je niet gewoon een andere combi magnetron (met zoveel mogelijk dezelfde uitstraling als de vorige) kopen met dezelfde afmetingen en erin zetten?
Nou liever niet, want dat is een stuk duurder en het apparaat werkt nog. Ik vind het zonde voor een werkend apparaat om die weg te gooien, ook omdat ik zo meedoe met de wegwerpmaatschappij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Chaki schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

N=2. Na 10 jaar hebben heel veel keukens hun beste tijd gehad
Tenzij je dus voor kwaliteit gaat, onze keuken kan minstens nog 5 jaar mee wellicht zelfs 10 jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:48
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Nou liever niet, want dat is een stuk duurder en het apparaat werkt nog. Ik vind het zonde voor een werkend apparaat om die weg te gooien, ook omdat ik zo meedoe met de wegwerpmaatschappij...
As jij vindt dat het apparaat nog werkt als door het ontbreken van een kennelijk niet meer te vervangen knop de oven niet meer werkt, dan heb je een andere definitie van een werkend apparaat dan ik heb.

Ik ben het met je eens dat er vaak veel te snel dingen weggegooid worden, maar een combi magnetron zoals jij beschrijft zou ik vervangen omdat ik me er anders kapot aan zou ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Marktplaats in de gaten houden voor een donor-apparaat van hetzelfde type?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sport_Life schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Als je een vergelijkbare koopsom weet van afgelopen jaren werkt deze tool best aardig: https://www.berekenhet.nl...waarde-huizenprijzen.html
N=1 maar voor de gein even erin gegooid.

Gelderland
Hoekhuis
248.000
06-08-2006

datum gewenste waarde :06-08-2025

Waardeprognose = 477.500.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 06-08-2025 11:27 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
NuEffeNiet schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

As jij vindt dat het apparaat nog werkt als door het ontbreken van een kennelijk niet meer te vervangen knop de oven niet meer werkt, dan heb je een andere definitie van een werkend apparaat dan ik heb.

Ik ben het met je eens dat er vaak veel te snel dingen weggegooid worden, maar een combi magnetron zoals jij beschrijft zou ik vervangen omdat ik me er anders kapot aan zou ergeren.
Nou ja, de magnetron doet het nog, enkel de oven niet. Gelukkig hebben we nog een dedicated oven ernaast die het goed doet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:48
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Nou ja, de magnetron doet het nog, enkel de oven niet. Gelukkig hebben we nog een dedicated oven ernaast die het goed doet...
Dat scheelt inderdaad. Als het van de buitenkant niet te zien is en het 'bonus' functionaliteit is die (zo goed als) nooit gebruikt wordt, dan zou ik het ook laten. Een afgebroken knop zou ik of vastlijmen zodat je het niet ziet, of toch het apparaat vervangen (ik kan niet tegen het zichtbaar stuk zijn van apparaten die in het zicht staan :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

offtopic:
Vaak zitten dezelfde knoppen op de nieuwere versies, waarvoor nog wel onderdelen beschikbaar zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1p
Sport_Life schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Daarom denk ik dat we nog aan het begin staan van alle ellende (ongelijkheid).
Als de politiek niet ingrijpt dan gaat werken steeds minder lonen.
Tja, SP pleit voor 75% erfbelasting boven de ton. Dat is radicaal. Van Timmermans weten we al dat GL- / PVDA pleitte voor vpb naar 30%, verhoging van box3 tax naar 49% en bijkomende vermogensbelasting van 2% boven vermogen van miljoen. Erfbelasting van 35% of 45% boven de twee ton.

Benieuw wat daadwerkelijk wordt voorgesteld, en de doelmatigheid van de plannen. Er wordt veel gesproken over de top1%, maar plannen moeten wel treffend zijn en dat is bovenstaande niet en baart mij zorgen. Als je een ZZPer bent zonder inkomens- en pensioenzekerheid en daarom vermogen opbouwt moet je niet op bovenstaande partijen stemmen.

Er is tien jaar monetair beleid gevoerd waarbij de rente kunstmatig laag is gehouden. Herinneren we de negatieve spaarrentes nog? Om een positief reëel rendement te maken moest er meer risico worden genomen en worden geïnvesteerd in assets.

Barbara baarsma pleit juist dat de renteverhogingen zorgen voor toenemende vermogensongelijkheid, uiteraard in het voordeel voor de meer vermogenden. Kan beide waar zijn?

Het voed in ieder geval het brede sentiment tegen inkomens- en vermogensongelijkheid. Benieuwd naar de politieke plannen.

Artikel staat achter betaalmuur.

https://www.nrc.nl/nieuws...ijkheid-vergroot-a4900834

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
martijn1p schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Tja, SP pleit voor 75% erfbelasting boven de ton. Dat is radicaal. Van Timmermans weten we al dat GL- / PVDA pleitte voor vpb naar 30%, verhoging van box3 tax naar 49% en bijkomende vermogensbelasting van 2% boven vermogen van miljoen. Erfbelasting van 35% of 45% boven de twee ton.

Benieuw wat daadwerkelijk wordt voorgesteld, en de doelmatigheid van de plannen. Er wordt veel gesproken over de top1%, maar plannen moeten wel treffend zijn en dat is bovenstaande niet en baart mij zorgen.
Het zit er wel aan te komen dat er meer stemmen op zullen gaan voor erfbelasting, natuurlijk maakt de SP het hier met een 75% ten opzichte van het laagste tarief voor directe kinderen nu: 10% wel érg makkelijk voor rechts (en vooral populistische hoek van rechts) om het op 'ze komen ons bestelen!' orgel te bespelen in de komende verkiezingsmaanden. Ik verneem echter dat, tenzij SP wonderbaarlijk 76 zetels behaalt, het zou uitkomen op koehandel met coalitiepartijen. }:O (stel ze delen dat ze succesvol hebben uitonderhandeld op 20, of 30% erfbelasting dan kan <vul coalitiepartij> en ook de SP zichzelf dan beiden naar achterban alsnog op de borst kloppen).
Als je een ZZPer bent zonder inkomens- en pensioenzekerheid en daarom vermogen opbouwt moet je niet op bovenstaande partijen stemmen. [...]
Ik denk dat de groep ZZP'ers en dan ook nog specifiek de sub-groep die meer dan een ton aan vermogen heeft alleen in een huis/op de bank en niet in een pensioendeposito, niet zo heel groot uitvalt qua grote en dus electoraal. De ZZP groep zal naar verwachting sowieso afnemen met het eindelijk aanpakken van schijn- en uitknijpconstructies (in bezorging, horeca, etc) van laagbetaalde ZZP'ers

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Er wordt veel gesproken over de top1%, maar plannen moeten wel treffend zijn en dat is bovenstaande niet en baart mij zorgen.
Iets voor, of eigenlijk tegen, de top-1% doen is zinloos. De kans op succes is nihil, want die zijn te volatiel. Daarnaast heeft dat onder de streep een foute invloed op bv investeringen in Nederland.

Nederland stemt verder overwegend midden-rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik snap echt wel dat de politiek invloed heeft op de woningmarkt, maar als je jezelf erop betrapt dat je erfbelasting aan het uitleggen bent, is dat misschien een goed moment om je af te vragen of dit nog de juiste plek is voor die discussie.

Verder helpt het in dit topic ( en eigenlijk nergens op het forum) om uitspraken te doen als "partij X maakt het land kapot". Dat voegt weinig toe en polarisatie helpt niemand. Laten we graag weer ontopic gaan en het houden bij inhoudelijke bijdragen over het onderwerp.

[ Voor 40% gewijzigd door twain4me op 06-08-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Het AD komt met een korte video "Zo kan je 'verstandig' overbieden op een huis".

Nu laat ik maar in het midden of overbieden überhaupt verstandig is, en ik hoop maar dat iedereen die vijf open deuren tips ook zelf kan bedenken. Maar het gaat me vooral om de introductie op welke woningen nu overbieden wordt. En dat zijn toch de populairste wijken in de grote steden. Mensen maken elkaar gek om de 'populairste' plek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

FreakNL

Well do ya punk?

spijkerhoofd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Tenzij je dus voor kwaliteit gaat, onze keuken kan minstens nog 5 jaar mee wellicht zelfs 10 jaar?
Onze keuken is 11 jaar en voelt als nieuw. En dat was niet eens een Siematic , gewoon een Rotpunkt. Kan nog jaren mee. Alleen een scharnier vervangen twee jaar terug en mijn vaatwasser al twee keer zelf gerepareerd (terugslagklep en pressostaat vervangen).

Maar onderhoud is natuurlijk ook key;

Composiet werkblad met CIF opschuren (elke twee weken)
Afzuigkap schoonmaken inc filters (elke maand)
Scharnieren afstellen (jaarlijks)
Vaatwasser schoonmaken (elke twee weken)
Buitenkant kastjes schoonmaken (om de dag)
Oven schoonmaken (na elk gebruik wat spettert).
Etc

Geen flauw idee waarom ik die keuken al zou moeten vervangen. Alle apparatuur (A merken) is ook nog origineel.

Tl/dr
Goedkoop is duurkoop en onderhoud doet veel.

Onze badkamer idem (2015) maar ben hier al eens uitgelachen dat ik de doucheruimte volledig uitdroog met een handdoek na gebruik.

Sowieso ben ik faliekant tegen de wegwerp cultuur. Droger is uit 2007, TV uit 2012 (laatste ook al een keer gerepareerd).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Conrado schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:54:
Maar het gaat me vooral om de introductie op welke woningen nu overbieden wordt. En dat zijn toch de populairste wijken in de grote steden. Mensen maken elkaar gek om de 'populairste' plek.
Locatie, locatie, locatie...

Het enige wat echt relevant is: kavel en draagmuren liggen vast, de rest kan je later relatief eenvoudig precies maken zoals je wilt. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olympusdenk
[...]

Follow The Money, één van de weinige nog die het lukt een echt diepgaande journalistiekplatformen nog mogelijk te maken, bestaat 15 jaar en heeft bij uitzondering een aantal grote dossiers uitgelicht waarvan ik er hier één deel die normaal achter een paywall zit (wel nog achter een registratie). Hier blikken ze hier terug op het dossier wat ze vastgelegd hebben over de ontwikkelingen op de woningmarkt, waar ze 11 jaar geleden over begonnen te verslag te geven: FTM: Na 11 jaar zijn we nog geen stap dichter bij de oplossing van de woningnood

Niet een stukje grafiek of statistiek wordt hier erbij gehaald maar een pijnlijk stuk beleid op de huurwoningmarkt, en het bijna compleet stilvallen van nieuwbouw 2014 richting 2018.
Het VVD-PvdA-kabinet Rutte II had een jaar daarvoor de zogeheten verhuurderheffing ingevoerd. De corporatiesector moest vanaf dat moment jaarlijks rond de 1,5 miljard overmaken naar de Belastingdienst. Het deed vrijwel alle woningmarkt-experts fronsen. De heffing zou leiden tot zo’n 45 miljard aan verdwenen financieringsruimte per jaar. Hoe kon de regering de corporaties in tijden van woningnood financieel zo uitkleden?

De gevolgen werden snel zichtbaar. Waar de corporatiesector in 2013 bijna 30.000 nieuwe woningen opleverde, waren dat er in 2014 nog maar 17.184. In 2018, op het dieptepunt, kwamen er zelfs maar 12.743 woningen bij.

De productie van betaalbare huurwoningen was ingestort.[…] Als je de 9600 corporatiewoningen die jaarlijks worden gesloopt meerekent, kun je concluderen dat de aanwas per saldo in die jaren minimaal was. En dan laten we de verkoop van corporatiewoningen nog buiten beschouwing.
Je kunt nauwelijks spreken van een goedlopende woningmarkt die het groeiende bewonersaantal kan opvangen. De daaropvolgende jaren laten in doorlopende lijn bijna volledige stilval, met bevolkingsgroei meegerekend zelfs negatief woningsaldo zien.
Op 1 januari 2023 verdween de heffing definitief. Dat betekende echter niet dat de productie van sociale woningen stante pede terugkeerde naar het niveau van 2013. Sinds 2021 is de doelstelling om per jaar ongeveer 30.000 sociale woningen te bouwen, maar in 2023 werden volgens branchevereniging Aedes slechts 17.801 nieuwe sociale woningen opgeleverd.
Er wordt gesproken over verschillende factoren die nieuwe woningen vertragen, ambtelijke procedures en bezwaarprocedures, een gebrek aan bouwgrond door achterhaald systeem. Waar vroeger gemeente en projectontwikkelaars waren maar nu beleggers en ontwikkelaars gingen kopen en in vroeg stadium gingen speculeren op bouwgrond
Grond is zo een puur commercieel object geworden. De waarde van onbebouwde grond stijgt nu het meest als een partij plannen heeft voor dure koop- of huurappartementen. Sociale woningen en betaalbare huur zijn voor de grondeigenaar niet meer aantrekkelijk.
Natuurlijk kan de wethouder eisen stellen aan het aantal sociale woningen. Vanuit Den Haag is de norm gesteld dat er 30 procent sociaal moet worden gebouwd. Maar in werkelijkheid komt dat er vaak niet van. Ontwikkelaars hebben allerlei manieren om de bouw van sociale woningen af te remmen. Soms werkt een gemeente er zelfs aan mee. In Alkmaar besloot het college om de 30 procent te verlagen naar 15 procent, omdat de ontwikkelaars anders hun project niet rond konden rekenen.
Het systeem functioneert zoals het ontworpen is, en dat is niet het probleem op de woningmarkt oplossen, de vinger in de pap die ontwikkelaars hebben en afroamen van grondwaarde gaat direct ten koste van betaalbare woningen en doet afbraak aan doorstroming. Het befaamde “de woningmarkt is af” citaat wordt ook nog aan het einde even aangehaald hoe pijnlijk incorrect dit gedachtengoed kon zijn, een dossier wat absoluut aan te raden is om in te verdiepen.
Tegenwoordig zijn de ontwikkelaars dus de dominante partij. Ze zijn eigenaar van de grond en ontwikkelen de woningen. Steeds vaker zijn corporaties genoodzaakt sociale woningen van de ontwikkelaar te kopen. En omdat die woningen voor een corporatie soms te duur zijn om als sociale woning te verhuren, belanden ze in de handen van beleggers. Die verhuren ze in de verplichte periode van 15 tot 20 jaar voor de hoogst mogelijke sociale huurprijs, waarna ze de woningen verkopen of verhuren in de vrije sector.

[…]

omdat die woningen voor een corporatie soms te duur zijn om als sociale woning te verhuren, belanden ze in de handen van beleggers. Die verhuren ze in de verplichte periode van 15 tot 20 jaar voor de hoogst mogelijke sociale huurprijs, waarna ze de woningen verkopen of verhuren in de vrije sector.

[…]

Impact: Terwijl minister van Wonen Stef Blok (2012-2017, VVD) had geopperd dat zijn ministerie kon worden opgeheven omdat de woningnood was opgelost, toonde FTM aan dat het omgekeerde het geval was en dat zijn beleid de situatie verslechterde. De woningmarkt geldt nu als een van de grootste kopzorgen van de Nederlandse bevolking en politiek. Ons dossier wordt door ruim 11.000 leden gevolgd. De aandacht voor de structurele oorzaken heeft ertoe bijgedragen dat het inzicht in de problematiek is toegenomen en de woningmarkt nu hoog op de politieke agenda staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
edit:
Woningmarkttopic, niet NL politiek.

[ Voor 95% gewijzigd door Stukfruit op 07-08-2025 08:21 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Die "uitgewoonde 'bejaardenhuizen' " komen al lang regelmatig op de markt. Er zit namelijk sowieso een behoorlijke spreiding in de leeftijd van "oudere" bewoners, maar ook een grote spreiding in wanneer ze komen te overlijden of wanneer ze moeten verhuizen naar een ander soort plek. Er zal daarom niet echt sprake zijn van een piek, maar hoogstens van een glooiend landschap.
Als het inderdaad zo is dat die keuken en badkamer het nog goed doen, dan is er voor een starter ook geen reden waarom dat á la minute aangepakt zou moeten worden.
Pagina: 1 ... 70 ... 81 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg