Conrado schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 00:15:
[…]
De realiteit was anders want het risico hadden mensen niet door. Kennissen van me hadden een beleggingshypotheek voor 120%, toen de crisis uitbrak. De bank verplichtte de verkoop, en ze bleven met 90K restschuld achter. Tot overmaat van ramp raakte hij ook z’n baan kwijt.
Ze zijn er al met al 10 jaar mee bezig geweest.
He dat is knap lullig, alleen verandert nog niet dat er opeens twee realiteiten waren is er nog steeds maar één. Morgen kan er ook een crisis losbarsten, dat maakt eerdere crisissen niet minder erg maar ik merk ook dat we door steeds nostalgisch de focus te verleggen naar ‘onze crisis’ (uit ‘08) het durf ik ook wel te zeggen een whataboutism wordt om discussie niet de ruimte te geven en te laten focussen op de huidige problemen maar juist daarvan steeds af te lijden.
En dat onderschrijft het nog niet dat het (in die tijd) een slechte investering was, het probleem was wel degelijk een inzichtprobleem bij grote masse aan mensen. Geen ene euro aflossen en volledig afhankelijk zijn van de bomen die tot de hemel groeien om de woning financieel niet onder water te laten komen, beleggingshypotheken om met je
eerste levensbehoefte op de beurs te gaan spelen waarbij je achteraf gezien beter bij het HC alles op rood had kunnen inzitten nadat je risico inziet dat beurscrashes statisch toch wel eens voorkomen. Ik heb in die periode ook mensen gewaarschuwd dat het van de zotte is om de hierboven geschreven redenen om iedereen achterna te lopen zoveel leverage toch waar het op neerkwam uiteindelijk op de markt te gokken op je
eerste levensbehoefte van jou en je hele gezin.
Ondanks of we nou en masse spreekwoordelijk van de brug sprongen omdat we anderen het ook ‘oh dat lijkt volkomen veilig zo winst pakken’ dachten te zien doen, was ook een hoop leed (en dit is misschien niet leuk om de realiteit even direct in het gezicht te krijgen) in de financiële zin daar vaak een risicovolle keuze. Maar toch als je goed terugblikt, je had wel de mogelijkheid als jong-volwassene om je gezin te starten. De rentes zijn inmiddels een stuk verlaagd maar het zou voor de jongere generatie echt beter zijn als ze wel hoge rente hadden maar wél op een jong genoege leeftijd uitzicht zouden hebben op een eengezinswoning. Niet iedereen wil kinderloos blijven, toch zie je geboortecijfer rap naar beneden vallen wat gewoon hard indiceert dat veel jong-volwassen toch echt gedwongen ook hier de boot moeten missen.
Niet uitgesloten ook overigens voor de jong-volwassenen, die ook heel veel andere dingen hebben gelaten die hier blijkbaar nog makkelijk voorbij worden gegaan zoals bij papa/mama blijven wonen in leeftijd waar je over paar jaar gewoon mantelzorger bent, kinderwens uitstellen/afstellen, dat die ook niet risico vrij zitten. Ik verwees al een paar pagina’s terug naar het
De vergrijzing in Nederland topic, als je hier eens doorheen bladert en op ‘+1’ filtert kom je best interessante raakvlakken tegen met de woningmarkt. Je mag me best over een paar jaar citeren dat ik de huidige generatie echt niet verwacht dat ze buiten schot vallen van economische gevolgen van krimpende bevolkingspiramide. Het stutten daar direct van bevolkingsgroei importeren met immigratie is ook een zeer heet hangijzer en wéér een extra druk op het woningbestand.
Die crisissen uit het verleden en met het salaris van toen dat was iets lager, maar je
kon tenminste de woningmarkt op als jong-volwassene, het in een de reacties hierboven vergelijken van salaris is eigenlijk niet eerlijk vergelijken. Dat ‘lage’ salaris was ook een salaris wat nog
voor een berg inflatie was, een groeiend inflatie obstakel die veel huizenbezitters ook uit aantal die hier reageren juist door geluk met jaar waarin je geboren bent hebben kunnen ontwijken.
Op een of andere manier stappen hier een hoop eroverheen dat er
ondanks de kommer en kwel begin 2000 alsnog een massa meer jong-volwassenen genoeg ruimte had om wel een eigen gezin te starten en de juiste financiële keuzes gemaakt heeft, en ook zeker financieel geluk met baanbehoud om die veilig een eigen toekomst te kunnen geven.
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA