True, maar ik maakte de vergelijking om dit in simpele mensentaal uit te leggen wat mensen ook in hun eigen situatie (soms) meemaken. Helpt zo af en toe.Laapo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:24:
[...]
Hier gaan we dus al mis. We moeten corporaties en hun huishoudboekje alles behalve vergelijken met een particuliere woningeigenaar die in zijn eigen woonhuis woont met een hypotheek.
Het zijn in de eerste plaats verhuurders en geen bewoner eigenaren waar het hier om gaat. Als een corporatie een woning verkoopt, is de corporatie niet na de sleuteloverdracht dakloos.
Daarnaast zijn het organisaties die een maatschappelijk doel moeten invullen waarbij nergens wordt gesteld dat dit enkel in de vorm van huur mag. Ze bestaan om te voorzien in betaalbare woonruimte.
Verhuren is één van de opties. Jij bent duidelijk voorstander van het 'Trudo-model'. Daar banden mee dan? Jouw afkeer tegen verhuur is zo dogmatisch. Corporaties bestaan ook niet op aard om privé personen van vermogen te voorzien door huizen te verkopen. Verkopen is net zo goed één van de mogelijkheden.
Nu komen we ergens. Licht dat dan toe. Dit zijn afspraken, maar ik weet niet waar ze vandaan komen. Jij vindt het een papieren werkelijkheid omdat jouw visie is dat corporaties de woningen maar moeten verkopen. Corporaties vinden het (veelal) dé werkelijkheid, omdat zij het bezit blijvend willen verhuren. Omdat zij denken dat daar de volkshuisvesting bij gebaat is. Waar 20 jaar geleden vele corporaties hebben uitgepond. Ik zie nog elke dag woningen waarvan de woning van de koper toentertijd er echt slecht bijstaat. Naast de sociale huurwoning, die weer prima opgeknapt is. Wie is er dan precies gebaat bij verkopen? Ik zie het in ieder geval niet terug in de kwaliteit van de woning van deze verkochte woningen.Je zegt inderdaad beleidswaarde, en juist dat ligt ten grondslag aan waarom ik 'stil vermogen' zeg. Meer mensen lezen dit dus heel goed dat je het uitgebreid toelicht, maar dit is voor mij niet nieuw. De corporaties laten zich een papieren werkelijkheid aanmeten die soms beter past, soms niet, door clubs als Ortec, om dat vermogen maar onaangeroerd te laten. Als we dan uitzoomen en de gehele woningmarkt beschouwen, en beseffen dat 1/3e van de woningen en (grof geschat) misschien wel een kwart van al het vermogen dat deze markt weerspiegeld hiermee buiten spel staat.
Hier verschillen we dus van mening over. Zolang er geen alternatieven zijn voor nieuwbouw, wie is er dan precies gebaat bij verkoop van de sociale huurwoningen? De huurder niet, want die krijgt minder opties om te huren en is beter af in een sociale huurwoning. 'We' hebben toch afgesproken dat de markt de koop oplost? Laat ze dat maar doen dan. Dan doen zij wat ze horen te doen. Oh wacht, zij doen dat ook niet. Want ze hebben geen baat bij duizenden woningen tegelijk op de markt, want dan is hun te verkopen woning veel minder waard (vraag en aanbod).Ja, deze corporaties zouden dan als eerst dus bezit moeten offloaden tegen waardes dicht aan de 'Funda' waarde om hun positie te herstellen en als de wiedeweerga bouw en investeringen aanjagen. Deze zijn dus duidelijk overstretched volgens de papieren corporatie werkelijkheid.
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon niets doen, noodzakelijk onderhoud uitstellen, niets bouwen en hopen op lagere rentes en ruimere huurverhogingen.
Ja, regels opgelegd door de overheid. Laten we die regels dan aanpassen? Ik heb er niets op tegen dat ook bewoners met een inkomen tot bijvoorbeeld € 80.000,- in een 'sociale' huurwoning mag wonen. Dat is opgelegd door de overheid. Net zoals de regels van het Aw (autoriteit woningcorporaties, onderdeel van inspectie leefomgeving en transport van.... de overheid) die toezicht houdt op de financiën van de corporatie.Hangt er vanaf uit welk oogpunt je het beschouwt. Een echtpaar met beiden minimumloon heeft niets aan die huurvoorraad en is daarmee aangewezen op de Nederlandse woningvoorraad min 2,4 miljoen woningen. Voor die groep zou het ideaal zijn als er 250, 300.000 betaalbare koopwoningen bij komen. Corporaties hebben vaak de wat goedkopere kleinere woningen in bezit waardoor er een gat wordt geslagen in de koopmarkt aan de onderzijde.
En als er 250.000 betaalbare koop bij komen, nemen er dus 250.000 sociale huurwoningen af. Waar net zo goed een wachtlijst is van tienduizenden, zo niet honderduizenden bewoners. Ja, die op zoek zijn naar een woning. Volkshuisvestelijk (en dus vóór Nederland) lossen we hier niets mee op.
Nee, dit is niet zwak. Corporaties betalen voor de grond een lagere huurprijs dan marktpartijen, verkapte vorm van subsidie ten opzichte van marktpartijen. Als een gemeente geld nodig heeft, verkopen zij de grond dus veel liever aan een marktpartij. Dat is wat de afgelopen tien jaar is gebeurd. Nu met Hugo de Jonge is er weer een kentering en heeft hij de touwtjes in handen genomen: er moet ook sociale huur bij. Wanat als het aan gemeentes ligt, komt er liever geen sociaal bij. Dat zijn mensen die veelal geld 'kosten': zij maken meer gebruik van voorzieningen, WMO-gelden, jeugdzorg etc. Laat nog eens onverlet wat de omgeving van 'sociale' huurmensen vindt: paupers hoor ik regelmatig voorbij komen.Corporaties zijn 1/3e van de markt. de voetafdruk is zo groot en zo onderbenut dat vanuit de corporaties wijzen naar 'marktpartijen' vrij zwak is en onnodig. Er is voldoende ruimte voor verbetering binnen de sector zelf.
Overigens ben ik al helemaal geen voorstander van de grote buitenlandse verhuur cowboys en de kleinere particuliere verhuursector. Als je die bedoeld met 'marktpartijen' dan ga ik met je mee, dat verziekt de markt nog veel verder. Ik ben dan ook een van we weinigen die eigenlijk best content is met de Hugo maatregelen.
Overigens hier dan nog één. Hugo heeft keuzes gemaakt en uitgevoerd. Daar kan je het mee eens zijn of niet, maar hij heeft duidelijk gezegd dat de huisjesmelkers hun tijd is geweest. Vanuit volkshuisvestelijk oogpunt kan ik die prima volgen. De huurbevriezing niet, want daar help je de volkshuisvesting niet mee.
Ik praat hier niet namens de sector, maar namens mezelf ;-). Wat is volgens jou de 'goede' kant dan? Ik zie alleen je afkeer. Je mag ook zelf een corporatie oprichten. Ga je lekker ontwikkelen en je woningen verkopen. Ik houd je niet tegen.Haha, oh jeej, kritiek op de corporaties, daar moet wat achter zitten. Typisch voor zo'n organisatie waarbij men echt denkt aan de goede kant te staan. Maar met de beste bedoelingen krijg je de grootste misstanden. Ik voel me toch wel genoodzaakt om daarop te reageren.
Overigens mis ik nog je onderbouwing van Kanaleneiland. Ik zie deze graag tegemoet.
Ymere is één van de corporaties die actief verkoopt inderdaad. Doen ze al jaren. Gevolg is wel dat er steeds minder sociale huurders wonen in centrum Amsterdam. De (persoonlijke) vraag is: hoe erg is dat? Vinden we dat mensen met een laag inkomen óók in centrum Amsterdam moet kunnen wonen? Of moeten zij maar naar Friesland, omdat ze nu eenmaal een laag inkomen hebben? Een vraag zonder goed of fout.Laapo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:44:
[...]
In de reactie van Micoo staan links naar hoe de beleidswaarde tot stand komt. Een papieren werkelijkheid waarbij vooral wordt ingezoomd op de huurstroom, met als ongewenst effect dat hoe meer betaalbare huur er wordt aangeboden hoe meer de beleidswaarde omlaag keldert. Als een soort van rijden met de handrem erop.
Hoe je die waarde dient te bepalen, daar is een handboek voor geschreven van 175 pagina's.
Die waarde zit dus 175 pagina's verwijderd van de realiteit.
Daarom stel ik dat er zeker wel 200 miljard aan stil vermogen op die woningen zit.
Neem Ymere, met 83000 wooneenheden (incl onzelfstandige woningen) in de regio Amsterdam.
Beleidswaarde van al dat bezit: 8,32 miljard.
Dat is minder als 100.000 eur per woning.
En daar zit echt een hoop bezit tussen binnen de ring.
En dit is dan een corporatie die wel bouwt en regelmatig ook wat afstoot. Ik noem ze dus niet specifiek omdat ze het zo slecht doen.
offtopic:
Geen direct persoonlijk belang, ik probeer alleen zo concreet mogelijk te bedenken waar de oplossing ligt. Scheef huurders kunnen een koop waarschijnlijk betalen.
[ Voor 11% gewijzigd door MiCoo op 07-05-2025 22:14 ]