Laapo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:12:
https://www.bnr.nl/nieuws...ingen-door-huurbevriezing
[...]
Corporaties besluiten de samenleving te chanteren door dit soort 'dreigingen' te uiten via de lobbykoepel.
Terwijl er ontiegelijk veel dood kapitaal bij deze corporaties ligt.
Even tot 10 tellen..
2,3 miljoen woningen in handen van de corporaties, gemiddelde schuld per woning is nog geen 90.000 euro.
En nog komen ze geld te kort. Zodanig dat
een jaar geen huurverhoging, na de vrij stevige verhogingen van de afgelopen jaren er niet van af kan.
Weetje.. dan bouwen ze die woningen maar niet. Genoeg starters die toch liever een woning kopen.
Ik denk dat je de systematiek van de woningcorporaties niet snapt. Maar ik leg het je graag uit.
Woningcorporaties hebben veel waarde op de balans staan, heel veel waarde. Dat is geen geld. Het zit in de stenen. Met deze stenen als onderpand kunnen zij leningen aantrekken. Zie het als jouw hypotheek, waar de bank een hypotheekrecht gevestigd heeft op jouw woning. Zo doen banken dat voor de woningcorporaties ook: zij willen zekerheid (door het onderpand) mocht een woningcorporatie failliet gaan.
"We" hebben in de sector ratio's afgesproken. Zie:
https://www.ilent.nl/bina...o%27s+en+grenswaarden.pdf. Er zijn verschillende ratio's waar op wordt getoetst door het WSW. Deze ratio's hangen van verschillende factoren af: in de ene ratio hebben we het over de rente versus de huurinkomsten en de andere over de beleidswaarde versus het onderpand. En ja, ik zeg beleidswaarde. Dat is niet de 'funda-waarde' waar jij het denk ik over hebt. Die waarde is een stuk lager, zie:
https://finance-ideas.nl/de-nieuwe-beleidswaarde/. Dit komt omdat corporaties
beleid voeren: de grootste invloed heeft de veel lagere huur die woningcorporaties tov een marktpartij vraagt. Zie bijvoorbeeld de gemiddelde beleidswaarde in 2022:
https://www.ortecfinance....lyse-beleidswaarde_v3.pdf. Daarin zie je dat de beleidswaarde (weliswaar in 2022) véél lager ligt dan de 'funda-waarde' of ook wel de leegwaarde genoemd.
Sommige corporaties hebben in het verleden heel veel geleend waardoor ze al bijna tegen de toppen van de ratio's aanzaten. Doordat corporaties
geen hogere huren mogen vragen, maar de kosten wel stijgen,
daalt de beleidswaarde. En de beleidswaarde wordt gebruikt als onderpand om leningen aan te trekken. En dat zorgt ervoor dat sommige corporaties al niet meer kunnen investeren.
Krokodillentranen? Zeker niet. Kunnen ze verkopen? Ja. Is de volkshuisvesting in Nederland daarbij gebaat? Nee. Zolang er te weinig grondposities zijn om nieuwe woningen te bouwen, komen er te moeilijk woningen bij. Het enige wat je dan doet door meer te verkopen is kopers helpen door meer aanbod beschikbaar te stellen, maar huurders nog veel langer moeten wachten op een woning. Niet de oplossing.
Laapo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:28:
[...]
30 miljard is heel veel geld, maar de stille reserves zijn nog veel groter. Het eigendom is gigantisch met 2,3 miljoen panden, misschien wel een factor 10..
De huren zijn ook al fors verhoogd afgelopen jaren. Moet er nu echt zo'n kanon worden ingezet, dreigen met een bouwstop als de huren voor een jaar niet verhoogd worden? Het zijn gewoon hun eigen huurders die wat lucht krijgen. Zou goed zijn als dit kabinet de bluf gewoon called. Dan maar geen bouw van de corporaties. Onder aan de streep misschien maar beter ook.
Ja, want dit heeft de afgelopen 10 jaar ook zo goed geholpen. Alles overlaten aan de markt. Kijk hoeveel woningen we nu hebben? Laten we als overheid onszelf terugtrekken en de marktpartijen het maar oplossen. We hebben overigens de laatste 10 jaar een afname gezien van het aantal sociale huurwoningen: zie
https://aedesdatacentrum....um/voldoende-huurwoningen. We hebben dus precies gedaan wat jij van de sector vraagt. Heeft goed geholpen.
Quatsch. Corporaties maken jaarlijks prestatieafspraken met gemeentes. Ze leggen vast waar ze aan werken, samen met de huurdersbelangenverenigingen. in 2024 is een Woontop georganiseerd, waar de afspraken zijn vastgelegd.
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/woontop. De sector kan niet zonder de overheid. Dit is zo'n lariekoek. Wat is jou ooit aangedaan door de sector? Ben je uit huis gezet omdat je wietplantjes had? Je laat je hier zo hard kennen.
Valorian schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:15:
[...]
Helemaal eens hoor. Helaas is de middenhuur-sector ook oververhit. Ik ken veel mensen die maar wat graag voor 900-1200 een appartement zouden huren, maar die zijn er nauwelijks meer en wat erbij komt (nieuwbouw) of vrijkomt (bestaand) is vaak meteen weg door de enorme belangstelling. Zo kunnen de scheefhuurder in sociaal níet doorstromen en de mensen die al boven sociaal willen instappen (maar koop niet kunnen betalen) überhaupt niets voor elkaar krijgen. De huurwet die vorig jaar is ingegaan heeft de druk nog verder vergroot doordat veel middenhuur nu gedumpt wordt op de koopmarkt. Die laatste zakt daarmee nauwelijks (druppel op de gloeiende plaat) maar de vrije sector / middenhuur is nog onbereikbaarder. Leuk, ondoordachte overheidsinmenging.
Ja helaas. Minister De Jonge heeft gezegd dat hij de huursector wil verkleinen ten koste van de koopsector. Heeft hij letterlijk bevestigd. Is een politieke keuze geweest. Er zijn te weinig midden- en dure huurwoningen voor marktconcurrentie, en dus kunnen partijen vragen wat ze willen. Bovendien is het bouwen van woningen inmiddels zo duur (mede door de grondprijs die ontwikkelaars aan gemeentes moeten betalen) dat ook ontwikkelaars bijna niet meer anders kunnen. Bovendien blijkt uit diverse onderzoeken dat de woningmarkt geen klassieke concurrentiemarkt is. Mensen moeten uiteindelijk toch wonen. Brood kan je laten liggen voor beschuit, de fiets kan je pakken in plaats van de auto, maar geen huis? Er is geen alternatief.
Er is m.i. maar één manier om de huizenprijzen, zowel huur als koop, te doen dalen. Dat is minder huishoudens. Dat kan door lagere (asiel)instroom, minder scheidingen, minder arbeidsmigratie (belangrijkste!) of samenwonen stimuleren (bijvoorbeeld afschaffen kostendelersnorm).
Laapo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:49:
[...]
Wat een onzin Richh. Ik probeer hier ook ieder van een reactie te voorzien.
In mijn optiek heerst er een dogmatisch denken als het op de corporaties aan komt. Corporatie / sociale huur is een heilig huisje waar je vooral niet aan mag komen. Ook jij lijkt vast te zitten in dat denken. Ondertussen hebben we het over een derde van de Nederlandse woningmarkt. Alleen het gewicht van de sector in onze woningmarkt vind ik voldoende om daar over de jaren heen kritisch naar te blijven kijken. Naar mijn mening gebeurt dat ook veel te weinig.
Dus stel jij nou eens dat die gigantische corporaties, zaken anders doen. Los komen van dat dogmatisch denken dat alleen sociaal verhuren the way to go is. Misschien zijn er andere vormen, andere manieren? Is de uitkomst onvermijdelijk negatief als de sector iets krimpt?
We hebben bijna 300 corporaties en allemaal doen ze inmiddels 100 jaar hetzelfde. Een branche die zichzelf nooit heeft vernieuwd, helemaal niets, nada, enkel oeverloos gezeur over 'oh oh we hebben het zwaar' jaar in jaar uit. Niets opgelost, wachtlijsten, geen extra bouwproductie, helemaal niets. Gevangen in een soort van angst dat oh wee, dat iemand er beter van wordt als ze iets van hun bezit weg doen aan bewoners of op een andere wijze invulling aan hun taak geven.
Behalve dan als er geld voorbij fietst vanuit Qatar voor een paar vervallen pauperflats in Kanaleneiland. Ja dan wel hoor, geef maar weg. Maar de bewoner? Die krijgt het hele gewicht van de corporatiesector tegen zich als het kabinet een jaar geen huurverhoging wil.
En de grap, Kanalen Eiland is er beter van geworden ook, en de kopers van die flatjes eveneens. Iedereen blij, maar de corporatie staat met lege handen.
En ondertussen wordt ieder gevraagd te geloven dat de grootste vastgoed bezitters in een woningmarkt die volslagen op hol, als een raket de hoogte in is geschoten het moeilijk hebben. Alle 300.
Dus dat het verhaal hetzelfde blijft, jaar in jaar uit, is doordat het issue hetzelfde blijft jaar in jaar uit.
En nogmaals, ik heb het in een eerdere reactie ook gesteld. Lenen is niet de enige manier om middelen vrij te spelen. Dat is juist het punt. Er schuilt zeker 200 miljard aan stil vermogen bij de corporaties. Als ze daar nou een deel van vrij spelen door al die 'scheefhuurders' een goede koop deal te bieden dan hebben ze in een paar jaar al een mega slag geslagen en geld zat. Geld waarmee nu moeilijk rond te krijgen bouwlocaties gefinancierd kunnen worden, meer uitdagende en experimentele manieren kunnen worden uitgeprobeerd, een jaar zonder huurverhoging gedragen kan worden, een VVD kabinet kan worden overleefd, rentestijgingen kunnen worden overleefd etc..
offtopic:
Edit: waarom staat lobby club tussen aanhalingstekens? Het is een lobbyorganisatie. Ze vermijden dat woord zelf, en vinden dat ze belangenbehartigers zijn. Same same. Ze hebben regelmatig vacatures voor 'belangenbehartigers/lobbyisten' -letterlijk- open staan.
Zoals hierboven al aangegeven. De volkshuisvesting is niet gebaat bij verkoop van sociale huurwoningen. Voor wie? Wat levert het precies op?
Denk je dat de sector opkomt voor zichzelf? Denk je dat ze bouwen voor zichzelf? Dat ze elke keer een hoop gezeik op hun hals halen als er nieuw gebouwd gaat worden? Denk je dat deze avonden leuk zijn, om een hoop geschreeuw, gevloek en getier naar je hoofd te krijgen, omdat je woningen bouwt voor
anderen? Kom een keer met me meelopen zou ik zeggen. De sector bouwt niet voor zichzelf. De sector bouwt voor anderen. Alle partijen zijn een stichting of vereniging. Winst is dus niet te behalen. Corporaties hebben een CAO dus salarissen liggen vast. De bestuurder moet voldoen aan de WNT. Echt, jouw afvalligheid over deze sector is bizar :-).
Ik zie graag je onderbouwing dat de bewoners van Kanaleneiland er nu beter aan toe zijn. Wel de
bestaande bewoners die er ook woonden toen de woningen nog een sociale huurwoning waren. Niet in algemene cijfertjes waarin het aantal uitkeringen is verminderd omdat de bewoners moesten verhuizen omdat ze de huur niet meer konden betalen. Kom maar op met je bewijs.
[
Voor 72% gewijzigd door
MiCoo op 07-05-2025 20:52
]