Hoe kies jij de juiste buurt? Deel je ervaringen en tips!

Pagina: 1
Acties:
  • 790 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost81
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-02 18:20
Hoe belangrijk vind jij de buurt bij het zoeken naar een nieuwe woning? Onderzoek je de omgeving goed van tevoren, of richt je je vooral op het huis of appartement zelf?

Als je wel onderzoek hebt gedaan, hoe heb je dat aangepakt? Ben je op verschillende momenten van de dag langsgegaan, heb je met buurtbewoners gepraat, of heb je online tools gebruikt? Wat kwam je te weten en heeft dat je keuze beïnvloed?

Of misschien heb je niet echt naar de buurt gekeken—heb je daar later spijt van gekregen? Wat zou je een volgende keer anders doen?

Zelf ging ik altijd vooraf een kijkje nemen in de buurt, gewoon om de sfeer te proeven en te letten op dingen als drukte, geluid en hoe het eruitzag. Dat hielp me beter in te schatten of het een fijne plek zou zijn om te wonen.
snip

[ Voor 15% gewijzigd door We Are Borg op 03-02-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Eerste keer geen onderzoek gedaan, paar straten bij ouderlijk huis vandaan.

Tweede keer aan collega's gevraagd, ging wonen in de gemeente waar ik werk.

Nu een 3e keer wederom geen onderzoek, we gaan naar de omgeving waar mijn vrouw is opgegroeid, dus die wist precies waar we rekening mee moesten houden en wat goede en slechte wijken waren.

Ik kreeg wel de tip van een vorige collega:
Ga in het weekend een keer kijken, 's avonds, en overdag. In geval van bij een school, ga kijken tijdens haal en breng tijden wat voor chaos het is en inderdaad lekker rondjes lopen in de buurt, desnoods eens iemand aanspreken.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-06 19:12
Ik kende de wijk al jaren....ruim, vrijstaande huizen in het groen met veelal oudere mensen. Dus kans op overlast nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Buurten kunnen met een generatie wel aardig veranderen is mijn ervaring dus 100% op 'ervaring' afgaan is niet altijd het beste.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik woonde al verderop in de wijk. Deze woning is recente bouw (2019/2020) in het hogere segment voor deze wijk. Het is een mix aan relatief hoog opgeleide tweeverdieners en boomers met overwaarde poen. Dus alles wordt netjes onderhouden en er is echt 0 overlast, ik hoor de buren nooit :)

Een goede tips is inderdaad om even door de wijk te lopen op meerdere dagen/tijdstippen. Dus ga doordeweeks even kijken (bijv. rond spitsuur of avond) maar ook zeker op een zaterdagmiddag.

[ Voor 25% gewijzigd door stin00 op 03-02-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Als het een buurt buiten je huidige leefruimte is, dan kan je wellicht een airbnb of iets in de buurt nemen. Dan kan je over een periode van een aantal dagen / en tijdstippen de omgeving beter beleven. Maar dan nog, de ene straat is niet de andere straat in dezelfde buurt. Je ziet dan nog niet hoe gewel(da)dig de buren wel of niet zijn. Ook het lezen van online reviews kan helpen, maar de ene persoon is de andere niet en meningen kunnen behoorlijk van elkaar verschillen.

Is het een buurt die je wel al kent, dan is het natuurlijk een andere zaak. Is jouw kennis van die buurt dan compleet en actueel, of loop je al dan ook al gauw een zij-tegen-wij mening aan als het rivaliserende buurten zijn.

Uiteindelijk zijn het de mensen die een buurt maken of breken. En dat veranderd continue.

(kwa keuze mogelijkheden is het weinig te kiezen natuurlijk, voor een bepaald budget in een bepaalde regio gaat het hoogst waarschijnlijk grotendeels over het huis/appartement dan de daadwerkelijke buurt)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:49
Wij zochten even terug in een vrij groot zoekgebied en toen ik merkte dat ik constant dezelfde zaken opzocht heb ik hier een webapp van gemaakt. Waar ik o.a. naar keek:
  • Omgevingsgeluid
  • Inschatting woningwaarde
  • Oppervlakte van de tuin opmeten
  • Hoeveelheid groen in de buurt
  • WOZ-waarde
  • Verhouding koop / huurwoning
  • Leeftijdsverdeling
  • Kadastrale grenzen
  • Verloop verkoopprijzen (gemeente vs landelijk)
In mijn omgeving was veel interesse om de tool te gebruiken, daarom heb ik de tool openbaar gemaakt op woningstats.nl. Hier kun je op adres zoeken en woning- en omgevingcijfers of een waarde schatting opvragen. Wij hebben inmiddels ons huis gevonden maar blijf het mooi vinden om ermee bezig te zijn.

woningstats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:41
We zijn net buiten onze oude gemeente gaan wonen. Hemelsbreed een kilometer verderop.

Ik wist dat die “regio” prima wonen was, maar zijn toch zeker een keer of 5 op verschillende tijden gaan kijken en rondlopen.
Ook goed gekeken naar hoe staan de voortuinen erbij, de huizen in het algemeen maar ook naar wat voor een auto’s staan er geparkeerd.
Goed gekeken of er geen sociale huur in de buurt staat, speeltuintjes met hangjeugd etc.
En nu bijna 2 jaar later heeft zo grondig uitzoeken waar we terecht kwamen goed uitgepakt. Heerlijk rustig, geen hangjeugd, geen overlast geen gespuis in de nachten door de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Deze gaat dicht @joost81 komt email aan
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.