Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 59 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:41
JDx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Kost 90 euro toch? Als ze de waarde niet kunnen bepalen krijg je dan je geld terug?
Veel geldverstrekkers accepteren ook een Calcasa waarderapport. Dat is een beknoptere variant waar geen 'mens' tussen zit zoals bij de desktoptaxatie.

Voorbeeld:

https://www.florius.nl/hypotheek/taxatie

24,95 eur.

Komt voor zover ik weet dezelfde waarde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Blik1984 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

De bandbreedte die ze geven is ook best breed, maar als je een huis hebt dat niet al te apart is dan kloppen de inschattingen wel redelijk.
Eigen ervaring hier:

Een buur in de straat heeft pas nog een volledige taxatie gedaan. Wij hebben identieke woningen. Verschil tussen het middelpunt van de Funda waardeopgave en de taxatie is 1,3% in het voordeel van de taxatie. Da's dus behoorlijk accuraat.

Woningen zijn hier allemaal wel van een ongeveer gelijk afwerkingsniveau, energielabel en onderhoudsstaat. Max 1,5jr oud. Dan is het wat makkelijker af gaan op recente transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:54
Nemen die desktop taxaties ook after market installaties mee zoals zonnepanelen en warmtepomp mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

spijkerhoofd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:16:
Nemen die desktop taxaties ook after market installaties mee zoals zonnepanelen en warmtepomp mee?
Geen idee, maar dat zal met de enorme stijgingen niet veel schelen op de marktwaarde denk ik.

Zonnepanelen zijn veel goedkoper geworden de afgelopen jaren en de zonnepanelen die hebt, hebben er waarschijnlijk al wat jaartjes op zitten. Een lucht/water warmtepomp met vloerverwarming door het hele huis zal nog wel wat schelen op een echte taxatie.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Laapo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:25:
[...]

Veel geldverstrekkers accepteren ook een Calcasa waarderapport. Dat is een beknoptere variant waar geen 'mens' tussen zit zoals bij de desktoptaxatie.

Voorbeeld:

https://www.florius.nl/hypotheek/taxatie

24,95 eur.

Komt voor zover ik weet dezelfde waarde uit.
Aegon accepteert geen Calcasa of WOZ-waarde in ieder geval. Tenminste de vorige dat ik keek niet, als ik naar die pagina wil gaan krijg ik een error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
JDx schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:56:
[...]

Aegon accepteert geen Calcasa of WOZ-waarde in ieder geval. Tenminste de vorige dat ik keek niet, als ik naar die pagina wil gaan krijg ik een error.
Aegon lijkt er inderdaad wat strakker in te zitten.

Kwam dit overzicht nog tegen van de VEH:

https://www.eigenhuis.nl/...lag-tussentijds-aanpassen

Die geven aan dat de WOZ ook kan, maar dat komt om de site volgens mij niet terug. Misschien een belletje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29
spijkerhoofd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Ik zie het, in 2 jaar is onze woning ook ineens 65k in waarde gestegen, en dan zijn de zaken als zonnepanelen en warmtepomp nog niet eens meegenomen! Echt bizar!
Is geen taxatie he. Maar een hele grove inschatting.
Mijn huis is volgens de Funda waardering gemiddeld bijna 1.1m waard.
Ik kan je zeggen dat niemand dit gaat bieden. Begin dit jaar nog mijn buurman met identieke (gespiegelde) woning verkocht voor 850k. Dus ze zitten niet eens in de buurt.

Huispedia geeft een betere inschatting met 850k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

Ik kan je zeggen dat niemand dit gaat bieden. Begin dit jaar nog mijn buurman met identieke (gespiegelde) woning verkocht voor 850k. Dus ze zitten niet eens in de buurt.

Kan je verklaren waarom het zo hoog is en zo veel afwijkt? Het zal een algoritme zijn die kijkt naar vergelijkbare woningen in de buurt die te koop staan, aanpast aan het aantal m2.

En wellicht met vergelijkbare woningen die verkocht zijn met eventueel een percentage erop afhankelijk van hoe lang geleden het verkocht is.

Als je naar onderen scrolled krijg je 6 huizen te koop en verkocht te zien.

bij zulke hoge prijzen zal de afwijking wel groot zijn, apart dat Huispedia dan wel in de buurt komt

[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 08-10-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
JDx schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

Kan je verklaren waarom het zo hoog is en zo veel afwijkt? Het zal een algoritme zijn die kijkt naar vergelijkbare woningen in de buurt die te koop staan, aanpast aan het aantal m2.

En wellicht met vergelijkbare woningen die verkocht zijn met eventueel een percentage erop afhankelijk van hoe lang geleden het verkocht is.

Als je naar onderen scrolled krijg je 6 huizen te koop en verkocht te zien.

nou is die afwijking procentueel natuurlijk niet veel anders dan de schatting van 198.000 met een bandbreedte van 177 tot 230
Ja heeft met de m2 prijs te maken.
Links van mij is een klein centrumpje waar dure appartementen in zitten.
Rechts van mij zijn wat sociale woningen en kleine appartementen (ook hoge m2 prijs)
En 1km verderop zowel links als rechts staan de vrijstaande huizen met grote perceel.
Dit alles maakt het een mengelmoes wat niet te berekenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:42
JDx schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:56:
[...]

Zolang ik er een hypotheek heb wel(?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43h9KXr1wlIisSvX7fNf8uOQMKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0m2cyxAGr7DDbtHO6JUx96C.jpg?f=fotoalbum_large

Al is mijn woning te nieuw schijnbaar om er gebruik van te kunnen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 08-10-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Laapo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

Die geven aan dat de WOZ ook kan, maar dat komt om de site volgens mij niet terug. Misschien een belletje aan wagen.
Ook hier staat het er gewoon bij:
Aegon
Aegon past bij gewone en extra aflossing automatisch de renteklasse aan. De rente kun je ook tussentijds laten aanpassen bij een hogere woningwaarde. Aegon heeft dan wel de meest recente WOZ-beschikking, een Calcasa Desktop Taxatatie of een taxatierapport nodig. Zie de website van Aegon voor meer informatie. Log in bij Aegon om verlaging van de renteopslag aan te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:33
kx22 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Dit alles maakt het een mengelmoes wat niet te berekenen is.
Wat voor de verkoop vertaald kan worden met: het is wat de gek er voor geeft. (Of wat de gek ervoor accepteert, als die gek de verkoper is.) Kan dus best zijn dat iemand die graag jouw soort woning wil er veel meer voor over heeft dan wat jij logisch zou vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@kx22, wat doet Walter Living bij jou? Ik denk dat het gemiddelde van 3 tools wel redelijk moet uitkomen. Al is 850K begin 2024 ook wat anders dan eind 2024 als ik de waarde grafiek van de mijne bekijk. Met 885 voor februari en 1 miljoen per oktober 8)7.

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 08-10-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

Wat voor de verkoop vertaald kan worden met: het is wat de gek er voor geeft. (Of wat de gek ervoor accepteert, als die gek de verkoper is.) Kan dus best zijn dat iemand die graag jouw soort woning wil er veel meer voor over heeft dan wat jij logisch zou vinden.
Ik denk het niet
Mijn huis heb ik in eind 2022 gekocht voor 750k.
In begin 2023 zijn er 2 dezelfde woningen voor 800k verkocht
Begin 2024 is er 1 verkocht voor 850k
Dus zou ik bijzonder vinden als er een gek 1m of meer voor zou neertellen.
We praten hier over een erfje met 10 identieke 2 onder 1 kappers.

Allemaal met dezelfde m2 (kan schelen doordat de ene zijn garage als kamer heeft verbouwd a 15m2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Paprika schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:42:
@kx22, wat doet Walter Living bij jou? Ik denk dat het gemiddelde van 3 tools wel redelijk moet uitkomen. Al is 850K begin 2024 ook wat anders dan eind 2024 als ik de waarde grafiek van de mijne bekijk. Met 885 voor februari en 1 miljoen per oktober 8)7.
Walter zegt 900k
Huispedia zegt 850k

Dat lijkt me een stuk realistischer dan de 1.1m mediaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Ik denk het niet

Allemaal met dezelfde m2 (kan schelen doordat de ene zijn garage als kamer heeft verbouwd a 15m2)
Dat maakt het volgens mij juist tot alles behalve een mengelmoes wat niet te berekenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:07
[...]

Bij mijn oude woning zaten ze er ook heel ver vanaf, scheelde iets van 20% t.o.v. de uiteindelijke verkoopprijs.

Bij mijn nieuwe woning lijkt Walterliving juist weer te laag te zitten, die zit in het meest gunstige geval onder mijn aankoopprijs + investeringen, maar dan is de m2-prijs lager dan alle referentiepanden in de omgeving. Huispedia/Funda lijken realistischer te zitten in de inschattingen en zitten ruim 10% hoger

[ Voor 21% gewijzigd door Blik1984 op 08-10-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-07 15:45
Laapo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

Ik had net even gekeken bij Aegon zelf (ik heb daar een hypotheek lopen). Ze nemen wel een Calcasa taxatie aan maar geen WOZ. Daarbij de verklaring dat WOZ niet door een taxateur is gedaan en daarom niet geldt.

Net een Calcasa verzoek de deur uit gedaan. Het zal klein bier zijn bij mij wat ik dan bespaar. Maar beter iets dan niets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
wauskoek schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Daarbij de verklaring dat WOZ niet door een taxateur is gedaan en daarom niet geldt.
en daarom ook altijd bezwaar maken tegen de WOZ die de gemeente bepaald. Laat het door iemand met kennis beoordelen.

en bewaar fotos als je aan het verbouwen bent. De WOZ is de waarde als het huis op dat moment verkocht kan worden, een huis in half verbouwde staat is minder waard. dat scheelde mij al snel 15.000 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door Misanthropia op 08-10-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Ik denk het niet

Huizenprijzen zijn 8% gestegen sinds januari, dus dan zit je alweer op 920K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Paprika schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Zolang ik er een hypotheek heb wel(?).

[Afbeelding]

Al is mijn woning te nieuw schijnbaar om er gebruik van te kunnen maken.
Oh wat is dan het verschil tussen eerder genoemde desktop taxatie en calcasa, Calcasa is gewoon de naam van die desktop taxatie. Ik kwam ergens bij 90 euro, maar voor 25 euro doe ik het deze week nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

De kosten voor een Calcasa Model Taxatie rapport zijn € 24,95 en voor een Calcasa Desktop Taxatie® € 95.

Dus toch wel gewoon die 90 euro die ik ooit zag + inflatie.

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 08-10-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
kx22 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Walter zegt 900k
Huispedia zegt 850k

Dat lijkt me een stuk realistischer dan de 1.1m mediaan.
Funda: (bouwjaar 2024) 910k - 1.110k, middelpunt ±1.000k
Walter Living (bouwjaar 2024): range tussen "toe aan onderhoud" 900k - "ziet er nieuw uit" 955k, met een Walter Desktoptaxatie van € 920k
Huispedia waardecheck (bouwjaar 2022, omdat kadaster startbouw aangeeft en niet opgeleverd en dat kan ik bij huispedia niet aanpassen schijnbaar): indicatieprijs 880k, realistische vraagprijs, 850k - 940k
Huispedia waarderapport (zelfde gegevens als de waardecheck): realistische vraagprijs 955k, geschatte verkoopprijs 975k met een brandbreedte van 927k (behoeft onderhoud) tot 1.025K (goed onderhouden)

Lijkt er dus ook maar net aan hoe je bij Huispedia de waarde laat bepalen wat voor cijfer je krijgt te zien...

@JDx, fair, maar nee, schijnbaar ook 2022 en 1 stapje afwijking in het label. Misschien is dit hun "desktoptaxatie" vs wat de markt ervoor over zou (kunnen) hebben als men zou gaan opbieden op basis van locatie en emotie of iets.

Ik zou zelf overigens alles boven de 900.000 te veel vinden, maar ik heb recentelijks ook niets verkocht zien worden in de nabij gelegen straten. Dan is het altijd giswerk en dan komen daar de emoties van het biedingsproces van de kopers nog erbij.

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 08-10-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Paprika schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:37:
[...]
bij huispedia niet aanpassen schijnbaar): indicatieprijs 880k, realistische vraagprijs, 850k - 940k
Huispedia waarderapport (zelfde gegevens als de waardecheck): realistische vraagprijs 955k
Maar bij waarderapport nemen ze wel 2024?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07 09:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Paprika schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Funda: (bouwjaar 2024) 910k - 1.110k, middelpunt ±1.000k
Walter Living (bouwjaar 2024): range tussen "toe aan onderhoud" 900k - "ziet er nieuw uit" 955k, met een Walter Desktoptaxatie van € 920k
Huispedia waardecheck (bouwjaar 2022, omdat kadaster startbouw aangeeft en niet opgeleverd en dat kan ik bij huispedia niet aanpassen schijnbaar): indicatieprijs 880k, realistische vraagprijs, 850k - 940k
Huispedia waarderapport (zelfde gegevens als de waardecheck): realistische vraagprijs 955k, geschatte verkoopprijs 975k met een brandbreedte van 927k (behoeft onderhoud) tot 1.025K (goed onderhouden)

Lijkt er dus ook maar net aan hoe je bij Huispedia de waarde laat bepalen wat voor cijfer je krijgt te zien...

@JDx, fair, maar nee, schijnbaar ook 2022 en 1 stapje afwijking in het label. Misschien is dit hun "desktoptaxatie" vs wat de markt ervoor over zou (kunnen) hebben als men zou gaan opbieden op basis van locatie en emotie of iets.

Ik zou zelf overigens alles boven de 900.000 te veel vinden, maar ik heb recentelijks ook niets verkocht zien worden in de nabij gelegen straten. Dan is het altijd giswerk en dan komen daar de emoties van het biedingsproces van de kopers nog erbij.
Ik weet niet wat ik van al die calculators moet vinden, volgens:
- Walter Living: good condition 351K (~2800,- per m2)
- Funda: goede conditie 355K (~2800,- per m2)
- Calcasa (die van 25,-) 344K (~2700,- per m2)
- Makelaarsland 347-441K met 373K als middelpunt (~3000,- per m2)

En nu komt het grappige, ik heb het al eens gezegd, maar het identiek gebouwde huis van mijn buren is verkocht voor 432K (vraagprijs tegen de 400K), wat het met het aantal m2 (100, ze hebben geen uitbouw) een m2 prijs van 4300,- per m2 maakt :P Beiden energielabel C.

Ik ben inmiddels van het gas af, isolatie, warmtepomp, zonnepanelen. Dus minimaal label A en in ieder geval een waardeverhogende investering t.o.v. de 25 jaar oude CV ketel die er eerst was. Maar, op papier is het nog C, net zoals de buren.

Wat ik me met die calculators dan afvraag.. Ze kunnen niet bij mij binnen kijken, en ze zien dus ook niet hoe oud of nieuw een huis van binnen is. Ze kunnen dat echter bij de buren ook niet 'zien'. Wat maakt dat een verder identiek huis (heb ze alletwee op de bouwtekeningen staan) zo'n enorm verschil aan waarde kan geven op papier? Is dat dan de WOZ waar ze zich op baseren (die loopt enorm uit elkaar, geen idee waarom, geen aanleiding voor vzviw), of kan het feit dat het huis aan een andere straat ligt (deur andere kant) ook zoiets uitmaken? Ik hoef mijn huis niet te verkopen maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Die van Makelaarsland lijkt me het meest realistisch, die laat ten minste nog bandbreedte over voor variabelen..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Dat maakt het volgens mij juist tot alles behalve een mengelmoes wat niet te berekenen is.
Voor ons niet, voor Funda dus blijkbaar wel. Die neemt namelijk het gemiddelde van de huizen in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:42
Kuusj schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

En nu komt het grappige, ik heb het al eens gezegd, maar het identiek gebouwde huis van mijn buren is verkocht voor 432K (vraagprijs tegen de 400K), wat het met het aantal m2 (100, ze hebben geen uitbouw) een m2 prijs van 4300,- per m2 maakt :P Beiden energielabel C.

Ik ben inmiddels van het gas af, isolatie, warmtepomp, zonnepanelen. Dus minimaal label A en in ieder geval een waardeverhogende investering t.o.v. de 25 jaar oude CV ketel die er eerst was. Maar, op papier is het nog C, net zoals de buren.

Wat ik me met die calculators dan afvraag.. Ze kunnen niet bij mij binnen kijken, en ze zien dus ook niet hoe oud of nieuw een huis van binnen is. Ze kunnen dat echter bij de buren ook niet 'zien'. Wat maakt dat een verder identiek huis (heb ze alletwee op de bouwtekeningen staan) zo'n enorm verschil aan waarde kan geven op papier? Is dat dan de WOZ waar ze zich op baseren (die loopt enorm uit elkaar, geen idee waarom, geen aanleiding voor vzviw), of kan het feit dat het huis aan een andere straat ligt (deur andere kant) ook zoiets uitmaken? Ik hoef mijn huis niet te verkopen maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Die van Makelaarsland lijkt me het meest realistisch, die laat ten minste nog bandbreedte over voor variabelen..
Wat ik heb gemerkt is dat makelaarsland het meest in de buurt komt van geschatte en uiteindelijke verkoopprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-07 22:50
Kuusj schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Ze kunnen wel je energielabel inzien. Dus als je even een nieuwe energielabel laat maken. Jij zegt minimaal energielabel A. Maar het niet officieel op papier door inspectie. Dus weet die calcasa dat niet. Ga je volledig die energielabel aanvragen met inspectie en meting in huis kan dat gebruikt worden in de desktop taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Laatst online: 03-07 00:45
[...]
Eens dat Huispedia een betere inschatting doet. 1,5 jaar geleden is een huis van vrienden verkocht en een maand of 2 later was de exacte verkoopprijs de minimumprijs op Huispedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 08-10-2024 21:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
https://www.rtvnoord.nl/e...-als-starter-niet-krijgen

Leuk stukje over de suikerzijde in Groningen stad. Absurde prijzen voor zulke hokjes. Welke malloot koopt zoiets eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Immutable schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:15:

Leuk stukje over de suikerzijde in Groningen stad. Absurde prijzen voor zulke hokjes. Welke malloot koopt zoiets eigenlijk.
Moet je bed nou in dat hok bij de WTW?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YGYVSyR.png

Dacht dat een slaapkamer een raam moet hebben toch?

Oh wacht, zie nog een trapje.

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 08-10-2024 22:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Gevonden, lekker krap voor 3 ton, zonder parkeerplek of berging voor je fiets? :S

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0rHyrGB.png

En deze (54m2) al over de 3 ton

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mHo2KAa.png

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 08-10-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

En vanaf 350.000 heb je deze mega handige ruimte

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/91si7OV.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Immutable schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:15:

Dat is simpelweg de marktprijs voor zulke nieuwbouw in Groningen. Hoe mensen daarover klagen, en dat ze blijkbaar een tamelijk naïef beeld hadden van welke prijzen gevraagd zouden worden, getuigt niet echt van kennis van de markt. En een vergelijking van de prijs per m2 tussen nieuwbouw en de gemiddelde (vraag-)prijs van bestaande bouw zegt ook meer over de premium die je voor nieuwbouw in het algemeen betaalt dan over dit project.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:48:
[...]

Dat is simpelweg de marktprijs voor zulke nieuwbouw in Groningen. Hoe mensen daarover klagen, en dat ze blijkbaar een tamelijk naïef beeld hadden van welke prijzen gevraagd zouden worden, getuigt niet echt van kennis van de markt. En een vergelijking van de prijs per m2 tussen nieuwbouw en de gemiddelde (vraag-)prijs van bestaande bouw zegt ook meer over de premium die je voor nieuwbouw in het algemeen betaalt dan over dit project.
Daar heb je deels wel gelijk in natuurlijk. Uiteindelijk is alles Vraag & Aanbod. Dus verkoopt het? Is de prijs blijkbaar prima. Ik ben niet deze doelgroep verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Dat klopt, prijzen kloppen ook wel, je hebt zo veel voordelen aan nieuwbouw appartementen, de energieprijzen zijn vaak ook erg laag. Maar ik denk dat ze een beetje lekker zijn gemaakt met we gaan 5000 betaalbare huizen bouwen, welke voor een groot deel nu dus nog niet betaalbaar zijn.

Veel jonge stellen met minder geld en een kinderwens zullen sowieso al in de klasse tegen de 4 ton vallen, rijke singles of stellen zonder kinderwens zullen misschien overweg kunnen met de woningen rond 3 ton, maar dat is een hoop geld voor iets wat mogelijk niet toekomstbestendig is.

Doorstromen is momenteel lastig, gaat dat beter worden? Als je nu iets koopt is het advies volgens mij om iets te kopen waar je van plan bent om lang te blijven wonen.

Aangezien Groningen een mega broednest is van studenten, zullen veel van die kleine appartementen ook wel gekocht worden door ouders voor studerende kinderen, prijs zal niet dalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:52
Immutable schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:23:
Daar heb je deels wel gelijk in natuurlijk. Uiteindelijk is alles Vraag & Aanbod. Dus verkoopt het? Is de prijs blijkbaar prima. Ik ben niet deze doelgroep verder.
De markt heeft altijd gelijk, dus als het verkoopt waarom niet?

Zelf zou ik voor een vergelijkbaar bedrag iets veel groters bestaands kopen om de hoek, maar dat moet iedereen zelf weten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:23:
Dat klopt, prijzen kloppen ook wel, je hebt zo veel voordelen aan nieuwbouw appartementen, de energieprijzen zijn vaak ook erg laag.
Als er een vorm van stadsverwarming in komt ben je vaak goedkoper uit in dat grotere rijtjeshuis met traditionele cv of warmtepomp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:23:
[...]

Dat klopt, prijzen kloppen ook wel, je hebt zo veel voordelen aan nieuwbouw appartementen, de energieprijzen zijn vaak ook erg laag. Maar ik denk dat ze een beetje lekker zijn gemaakt met we gaan 5000 betaalbare huizen bouwen, welke voor een groot deel nu dus nog niet betaalbaar zijn.

Veel jonge stellen met minder geld en een kinderwens zullen sowieso al in de klasse tegen de 4 ton vallen, rijke singles of stellen zonder kinderwens zullen misschien overweg kunnen met de woningen rond 3 ton, maar dat is een hoop geld voor iets wat mogelijk niet toekomstbestendig is.

Doorstromen is momenteel lastig, gaat dat beter worden? Als je nu iets koopt is het advies volgens mij om iets te kopen waar je van plan bent om lang te blijven wonen.

Aangezien Groningen een mega broednest is van studenten, zullen veel van die kleine appartementen ook wel gekocht worden door ouders voor studerende kinderen, prijs zal niet dalen.
Ik denk dat veel mensen die iets 'betaalbaars' zoeken, vooral ook bij zichzelf zouden moeten nagaan of ze wel voor nieuwbouw zouden moeten willen gaan. Juist omdat dat per definitie een flink hogere prijs per m2 heeft dan iets ouds. Als je dan kijkt wat er aan nieuwbouw betaalbaar gebouwd kan worden, dan zul je vanzelf uitkomen op iets kleins. Voor een deel van de mensen is dat prima. Maar niet voor de mensen die voor een dubbeltje op ik de eerste rang willen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:41:
[...]

Als er een vorm van stadsverwarming in komt ben je vaak goedkoper uit in dat grotere rijtjeshuis met traditionele cv of warmtepomp.
In het algemeen is stadsverwarming een stuk duurder. Zeker voor kleinere huishoudens zijn de vaste lasten veel te hoog. Een traditionele CV ketel is de goedkoopste oplossing, met veel comfort en in vergelijking met een warmtepomp minder ruimte nodig en minder (geen) geluidsoverlast en lage onderhoudskosten. Wat je zeker niet wilt in je kleine woning is een ventilatiewarmtepomp die enkel warme lucht van binnenshuis gebruikt om je vloer te verwarmen, dan zit je de hele winter in de tocht en heb je continu gebrom van de warmtepomp in je huis en na een jaar of 6 is de ventilator al aan vervanging toe.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25
En een vergelijking van de prijs per m2 tussen nieuwbouw en de gemiddelde (vraag-)prijs van bestaande bouw zegt ook meer over de premium die je voor nieuwbouw in het algemeen betaalt dan over dit project.
Of de verkapte korting voor bestaande bouw i.v.m. onderhoud/aankomende verduurzaming.

Bij nieuwkoop koop je die af, bij bestaande bouw gaat er aannemelijk op enig moment de komende decennia nog 10-50% van de woningwaarde achteraan.

Een woning afhankelijk van hoge temperatuur verwarming is kwalitatief simpelweg niet direct vergelijkbaar met nieuwbouw.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:49
Tupolev schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

In het algemeen is stadsverwarming een stuk duurder. Zeker voor kleinere huishoudens zijn de vaste lasten veel te hoog. Een traditionele CV ketel is de goedkoopste oplossing, met veel comfort en in vergelijking met een warmtepomp minder ruimte nodig en minder (geen) geluidsoverlast en lage onderhoudskosten. Wat je zeker niet wilt in je kleine woning is een ventilatiewarmtepomp die enkel warme lucht van binnenshuis gebruikt om je vloer te verwarmen, dan zit je de hele winter in de tocht en heb je continu gebrom van de warmtepomp in je huis en na een jaar of 6 is de ventilator al aan vervanging toe.
Het is wel iets te makkelijk @Tupolev. WarmteStad in Groningen staat juist bekend om lage vastrechttarieven voor kleine appartementen. WarmteStad zal collectief verwarmen, dus geen geluidsoverlast door een individuele/eigen warmtepomp. Daarbij is een traditionele CV geen vergelijking omdat nieuwbouw gasloos moet zijn. En de gasprijzen gaan voor de consument de komende jaren omhoog door stijgende energiebelasting op gas.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
assje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:00:
Of de verkapte korting voor bestaande bouw i.v.m. onderhoud/aankomende verduurzaming.
Die 'korting' varieert per regio, wat me opvalt is dat dit soort (te) kleine nieuwbouw overal even duur is. Voor 350k heb je deze 50m2 in Groningen, maar ook een vergelijkbaar huis in Utrecht Centrum of Houten.

Bestaande huizen zijn hier veel duurder dan in het noorden. Je zou ook bij nieuwbouw verschil verwachten door goedkopere grond en lagere personeelskosten.
Een woning afhankelijk van hoge temperatuur verwarming is kwalitatief simpelweg niet direct vergelijkbaar met nieuwbouw.
Qua kosten kan niets aan een ouderwetse CV tippen, je krijgt het huis veel sneller warm dan met vloerverwarming. Om over stadsverwarming en andere centrale systemen maar te zwijgen, wou dat ik er vanaf kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Pr088 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:10:
[...]

Het is wel iets te makkelijk @Tupolev. WarmteStad in Groningen staat juist bekend om lage vastrechttarieven voor kleine appartementen. WarmteStad zal collectief verwarmen, dus geen geluidsoverlast door een individuele/eigen warmtepomp. Daarbij is een traditionele CV geen vergelijking omdat nieuwbouw gasloos moet zijn. En de gasprijzen gaan voor de consument de komende jaren omhoog door stijgende energiebelasting op gas.
In theorie zou een warmtenet prima moeten werken. In de praktijk blijkt het lastig om het rendabel te krijgen en houden en is het voor het gros van de mensen een stuk duurder dan een CV. Nu begint dat de laatste tijd wel beter te worden, maar ervaringen uit het verleden zijn lastig weg te krijgen.

Hoe dan ook ben je wel heel erg afhankelijk van 1 leverancier en daardoor al iets dat veel mensen niet graag willen. Ik zou een woning met een warmtenet voorlopig iig nog mooi voorbij laten gaan.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Qua kosten kan niets aan een ouderwetse CV tippen, je krijgt het huis veel sneller warm dan met vloerverwarming. Om over stadsverwarming en andere centrale systemen maar te zwijgen, wou dat ik er vanaf kon.
Een van de aannames achter 'je huis sneller warm krijgen' is dat je huis daarvoor koud was. Maar bij veel van deze nieuwbouw is dat helemaal geen issue, die koelen zo langzaam af dat er nauwelijks (of niet) hoeft te worden bijverwarmd. Er is dus ook geen sprake van dat je je huis snel zou moeten opwarmen. Er zit dus veel meer in het verschil tussen nieuwbouw en oudbouw-met-hoge-temperatuur-verwarming. Wat maakt dat terugvallen op ouderwetse hoge temperatuur verwarming overkill is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Het idee van een warmtepomp (icm vloerverwarming) is juist dat de woning 24/7 op temperatuur blijft, dus je hoeft niet meer de temperatuur te verlagen in de nacht. De snelheid van opwarmen is dus niet relevant.

Nadelen van een warmtepomp zijn meer de hogere aanschafprijs en het geluid bij van de buitenunit als je geen goede plek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:51:
Het idee van een warmtepomp (icm vloerverwarming) is juist dat de woning 24/7 op temperatuur blijft, dus je hoeft niet meer de temperatuur te verlagen in de nacht. De snelheid van opwarmen is dus niet relevant.
Ik heb hier gewoon een Tado klep tussen zitten, in de nacht gaat die vloer uit weet je wat een GJ bij Eneco kost? Dan maar een trui in de ochtend... :P

Het ging me niet om laag- of hoogverwarming. Vooral dat een centraal systeem niet dusdanig goedkoper is dat je de meerprijs van nieuwbouw binnen redelijke termijn terugverdiend. Kan je imo beter een 25 jaar oude rijtjeswoning kopen en daar zonnepanelen en een warmtepomp op zetten.

Mijn eerste huis in 1997 was ook nieuwbouw: dat was toen ongeveer 10% goedkoper dan bestaande bouw, vooral door VON. Dat was mede incentive om 1,5 jaar te wachten, uiteindelijk met meerwerk en keuken/vloer/sanitair was het in prijs/ruimte vergelijkbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door hoevenpe op 09-10-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:49
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Mijn eerste huis in 1997 was ook nieuwbouw: dat was toen ongeveer 10% goedkoper dan bestaande bouw, vooral door VON. Dat was mede incentive om 1,5 jaar te wachten, uiteindelijk met meerwerk en keuken/vloer/sanitair was het in prijs/ruimte vergelijkbaar.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of het een goede situatie was dat nieuwbouw goedkoper (qua prijs/kwaliteit) dan bestaande bouw. Eens in de zoveel tijd komt dat voor, doordat bouwers vaak eerst kosten nemen en pas later verkopen. Als de kosten relatief laag zijn en de huizenmarkt sterk stijgt, dan wordt tijdelijk nieuwbouw heel voordelig. Dat hebben we ook gezien rond 2021. Maar om te doen alsof dat normaal is....

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:41:
[...]

Ik de afgelopen 10 jaar 3x nieuwbouw gehuurd, 2 appartementen en een hoekhuis, allen waren voorzien van vloerverwarming en WTW. Stadsverwarming leggen ze volgens mij niet meer zo vaak aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
redwing schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:21:
[...]

In theorie zou een warmtenet prima moeten werken. In de praktijk blijkt het lastig om het rendabel te krijgen en houden en is het voor het gros van de mensen een stuk duurder dan een CV. Nu begint dat de laatste tijd wel beter te worden, maar ervaringen uit het verleden zijn lastig weg te krijgen.
Is dat zo? De vaste kosten zijn juist explosief gestegen. Ik betaal 700 euro per jaar aan vaste kosten en dan heb ik nog niet eens een warmwater kraan aangehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

Is dat zo? De vaste kosten zijn juist explosief gestegen. Ik betaal 700 euro per jaar aan vaste kosten en dan heb ik nog niet eens een warmwater kraan aangehad.
Kun je er dan geen warmtepomp in plaatsen of zit je aan een contract vast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Jezus, ik kreeg laatst een bericht van Eneco dat mijn maandbedrag van 69 naar 31 kan, dat is gas en elektra inclusief verbruik. Heb wel 8 zonnepanelen.

Misschien zelf een warmtepomp aanleggen, kan ook met bijvoorbeeld een airco.
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Dat zou het wel lastiger maken ja.

[ Voor 28% gewijzigd door JDx op 09-10-2024 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:29:
Jezus, ik kreeg laatst een bericht van Eneco dat mijn maandbedrag van 69 naar 31 kan, dat is gas en elektra inclusief verbruik. Heb wel 8 zonnepanelen.
Vastrecht: 582,82
Meettarief: 31,68
Huur afleverset: 145,38

Dan heb je nog geen GJ a 44,82 per stuk verstookt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

En voor elektra nog weer een apart contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Die business case is nauwelijks rond te rekenen, krijg geen subsidie en de kosten gaan al snel richting de 15k-20k voor mijn huis (groot huis en 2 badkamers). Dan komen er ook nog kosten bij voor het laten afsluiten van stadsverwarming. En een warmtepomp is uiteindelijk ook niet gratis, zeker niet nu salderen wordt afgeschaft. En je zit ook met onderhoudskosten en uiteindelijk vervangingskosten die je mee moet nemen in de berekening. Overigens vind ik verwarmen via airco heel onprettig, zou ik nooit voor kiezen

Dus ja, de maandlasten worden dan wel lager, de additionele investering is er lastig uit te halen

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 09-10-2024 09:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Het gaat om de combinatie isolatie/afgifte/warmtepomp.

Ik heb vorig jaar een vrijstaande woning uit 1976 gekocht welke volledig on oorspronkelijke staat was, vorige bewoner had een gasverbruik van >3.000m3/jaar (alleen).

Ik hoop/verwacht nu op een jaarverbruik 3.000kWh te komen met ons gezien van 4. Dat scheelt echt wel aanzienlijk op de energierekening. Heeft wel een investering van 50% van de aanschaf gekost voor renovatie richting nieuwbouwnormen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Ja, maar ik betaal 0 euro per maand en krijg maandelijks geld retour wegens zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 20:53
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Vastrecht voor gas (€250) en jaarlijks onderhoud CV ketel (€150) zit ook al op €400. Maar goed, verhaal van Blik hierboven is ook hier van toepassing, je kan beter je geld in aandelen steken dan die €400 per jaar besparen door een investering van €10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:39:
Yup... dat kom er nog bij. Ga over een paar weken naar GreenChoice, drie jaar zonder terugleverboete. :)

Een goed geisoleerde tussenwoning met gezin doet ongeveer 20 GJ per jaar, alleen verwarmen (met truien aan, alles uit tussen april en oktober, etc) rond 1700 euro per jaar. Elektra rond nul ivm de vaste teruggaaf en panelen.

Om maar aan te geven: een klein nieuwbouwappartement klinkt goedkoop, totdat blijkt dat je aan stadsverwarming vast zit. Panelen geen optie dus elektra komt daar bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Yup... dat kom er nog bij. Ga over een paar weken naar GreenChoice, drie jaar zonder terugleverboete. :)

Een goed geisoleerde tussenwoning met gezin doet ongeveer 20 GJ per jaar, alleen verwarmen (met truien aan, alles uit tussen april en oktober, etc) rond 1700 euro per jaar. Elektra rond nul ivm de vaste teruggaaf en panelen.

Om maar aan te geven: een klein nieuwbouwappartement klinkt goedkoop, totdat blijkt dat je aan stadsverwarming vast zit. Panelen geen optie dus elektra komt daar bovenop.
WarmteStad uit Groningen levert bewoners De Suikerzijde warmte en koeling. Is daar geld voor? Het Groningse bedrijf WarmteStad wil 2000 tot 2500 woningen in de nieuwe wijk De Suikerzijde voorzien van verwarming, warm water en koeling. Een omvangrijke operatie die financieel nog de nodige hoofdbrekens oplevert.

Kan de bron niet lezen, want weer paywall, word je toch gek van...

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 09-10-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Ik zie bij de nieuwe projecten dat de prijzen wat normaler lijken te worden. Bestaande projecten zijn echter veelal nog steeds erg duur. Waarbij de energiemetingen ook nog eens bovengemiddeld vaak afwijken van wat je zou verwachten (zie ook de verschillende topics op dit forum).

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Pr088 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:20:
Als de kosten relatief laag zijn en de huizenmarkt sterk stijgt, dan wordt tijdelijk nieuwbouw heel voordelig. Dat hebben we ook gezien rond 2021. Maar om te doen alsof dat normaal is....
Heb me de afgelopen decennia diverse keren ingeschreven voor nieuwbouw (en uitgeloot), een keer daadwerkelijk van de plank kunnen kopen. Keer op keer was nieuwbouw aantrekkelijker dan bestaand, zowel qua prijs (geen 6% KK), beschikbaarheid als staat van onderhoud en isolatie. Gevoelsmatig is het pas van de laatste tijd dat de prijs kwaliteitverhouding scheef gaat. Zag in Leidsche Rijn kleine tweekappers van boven het miljoen, gaat helemaal nergens over.

In Groningen kan je op 1 km van het Suikerproject voor 439k deze hoekwoning kopen, label B met 9 zonnepanelen, grote tuin en eigen oprit (zelf laden!) voor twee auto's. Ideaal voor de starter, genoeg kamers voor een gezin met kinderen. Dat of een mini-studio met WC en badkamer in het midden, geen auto en fiets in het rek (geen berging), ik zou het wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Die business case is nauwelijks rond te rekenen, krijg geen subsidie en de kosten gaan al snel richting de 15k-20k voor mijn huis (groot huis en 2 badkamers). Dan komen er ook nog kosten bij voor het laten afsluiten van stadsverwarming. En een warmtepomp is uiteindelijk ook niet gratis, zeker niet nu salderen wordt afgeschaft. En je zit ook met onderhoudskosten en uiteindelijk vervangingskosten die je mee moet nemen in de berekening. Overigens vind ik verwarmen via airco heel onprettig, zou ik nooit voor kiezen

Dus ja, de maandlasten worden dan wel lager, de additionele investering is er lastig uit te halen
Je bespaart sowieso al 700 euro per jaar (vastrecht electra betaal je al) , ik denk dat het uiteindelijk wel uitkomt, afhankelijk van je verbruik.
Maar je zult ongetwijfeld zelf een goede rekensom hebben gemaakt.

Sww kan een groot deel van het jaar via direct verbruik, verwarmen moet worden ingekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik zie weer een nieuwe "betaalbare" woning in de regio, sowieso komen er maar sporadisch nieuwe woningen bij en ze worden met de week kleiner en duurder.

De verhouding bedoel ik.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 09-10-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

Het gaat om de combinatie isolatie/afgifte/warmtepomp.

Ik heb vorig jaar een vrijstaande woning uit 1976 gekocht welke volledig on oorspronkelijke staat was, vorige bewoner had een gasverbruik van ongeveer 3.000m3/jaar (alleen).

Ik hoop/verwacht nu op een jaarverbruik ruim < 3.000kWh te komen met ons gezien van 4. Dat scheelt echt wel aanzienlijk op de energierekening. Heeft wel een renovatie van 50% van de aanschaf gekost voor renovatie richting nieuwbouwnormen.
Hier van 1900m3 naar ~4500kWh gegaan Waarvan 4000kWh ongeveer moet worden ingekocht na 2027, de rest direct verbruik van pv panelen.

1900 a 1,20 = 2.280 plus vastrecht a 400 per jaar
4000 a 0,24 = 960

2680 - 960 = 1.720 per jaar goedkoper.
Plus 3 jaar salderen = 3x 4500 x 0,24 = 3.240.

Meerprijs warmtepomp inc boiler ipv cv ketel (was aan vervanging toe) was ongeveer 10k.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:02:
[...]
In Groningen kan je op 1 km van het Suikerproject voor 439k deze hoekwoning kopen, label B met 9 zonnepanelen en eigen oprit (zelf laden!) voor twee auto's. Ideaal voor de starter, genoeg kamers voor een gezin met kinderen. Dat of een mini-studio met WC en badkamer in het midden, geen auto en fiets in het rek (geen berging), ik zou het wel weten...
Ik zie zelf ook genoeg alternatieven waar ik blijer van zou worden als ik Funda erbij pak, maar zo’n studio zal wel voor een stuk minder klaar zijn.
Zonder ook maar een optie aan te vinken, kost het appartement van welgeteld 50 vierkante meter je 275.000 euro.
Met dit formaat kun je wel een eind komen met 325-350k maximaal. Zoveel valt er immers niet te wijzigen :P. Als die andere woning dan voor 450-500 weg gaat, dan maakt het wel nog altijd uit of je 100.000 euro verdient (tot 470.000 lenen, wel startersvrijstelling potentieel, al vind ik het gek dat die vrijstelling geen afbouwende staffel heeft overigens) of 70.000 verdient met een leen capaciteit van zo’n 330.000 euro.

Voor mij zou de keuze makkelijk zijn (hint: niet de studio), maar ik zie mezelf dan ook voor beide opties niet als de doelgroep :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Is dat ook inclusief aankoopkosten, onderhoud, afschrijving etc...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:02:
[...]
Het ging me niet om laag- of hoogverwarming. Vooral dat een centraal systeem niet dusdanig goedkoper is dat je de meerprijs van nieuwbouw binnen redelijke termijn terugverdiend. Kan je imo beter een 25 jaar oude rijtjeswoning kopen en daar zonnepanelen en een warmtepomp op zetten.
Maar je gaat er weer aan voorbij dat die warmtevoorziening maar één aspect is. In die woningen hoef je waarschijnlijk in het geheel niet of nauwelijks te stoken. Dat laag- of hoog verwarmen en centraal of lokaal opwekken van warmte is iets wat nauwelijks relevant is als je toch nauwelijks warmtevraag hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Is dat ook inclusief aankoopkosten, onderhoud, afschrijving etc...?
Dat is een retorische vraag.

Maar je hebt een punt, bij stadsverwarming is de prijs all-in.

Edit: tenminste ik neem aan dat je van je stadsverwarming de apparatuur huurt en dus inclusief onderhoud.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 09-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Paprika schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:17:
Met dit formaat kun je wel een eind komen met 325-350k maximaal. Zoveel valt er immers niet te wijzigen :P
Dat valt dus tegen: die van 64m2 met wc en badkamer in het midden kost kaal al meer:
Prijs v.o.n. vanaf € 345.000,-
Prijs v.o.n. tot € 365.000,-

Dat is zonder vloer, behangklaar en basic keuken/sanitair. 400k voordat je erin kunt, scheelt 'maar' 50k-100k met dat andere huis als je 10% overbied.

Leuk detail: voor deze tijdelijke parkeerplaats betaal je een marktconform maandelijks tarief (indicatief marktconforme maandprijs abonnement incl BTW prijspeil 2024 is ca. €110-€130). Een auto parkeren in dit project kost 1500-2000 per jaar, jaarlijks te indexeren... >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:02:
[...]
In Groningen kan je op 1 km van het Suikerproject voor 439k deze hoekwoning kopen, label B met 9 zonnepanelen, grote tuin en eigen oprit (zelf laden!) voor twee auto's. Ideaal voor de starter, genoeg kamers voor een gezin met kinderen. Dat of een mini-studio met WC en badkamer in het midden, geen auto en fiets in het rek (geen berging), ik zou het wel weten...
Doe dat vooral. Als je niet weet dat Vinkhuizen toch wel een iets andere wijk is, dan moet je vooral daar een woning kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:38:
[...]

Moet je bed nou in dat hok bij de WTW?

[Afbeelding]

Dacht dat een slaapkamer een raam moet hebben toch?

Oh wacht, zie nog een trapje.
Dit lijkt me toch echt een slechte investering als je dit gaat kopen. Het is en duurder dan bestaand en casco en je moet bouwrente betalen, wat het nog duurder maakt. Dit terwijl andere A+ woningen in Groningen stad veel goedkoper zijn. Moet je wel heel graag in nieuwbouw willen wonen om Utrecht prijzen te betalen voor Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
redwing schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Ik zie bij de nieuwe projecten dat de prijzen wat normaler lijken te worden. Bestaande projecten zijn echter veelal nog steeds erg duur. Waarbij de energiemetingen ook nog eens bovengemiddeld vaak afwijken van wat je zou verwachten (zie ook de verschillende topics op dit forum).
De vaste/variabele kosten voor levering van warmte zijn gewoon gelijk en niet afhankelijk per project. Enige verschil is mogelijk energielabel en daarmee de behoefte voor warmte, maar dan zou een warmtepomp ook vaak prima kunnen en in de basis goedkoper zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:38:
Doe dat vooral. Als je niet weet dat Vinkhuizen toch wel een iets andere wijk is, dan moet je vooral daar een woning kopen.
Ik ken Vinkhuizen niet, op Google maps ziet het er niet als een Bijlmer uit. Kan me natuurlijk vergissen, er zijn veel meer betaalbare huizen.

Punt is het enorme verschil in m2 prijs, iets wat de lokale media ook opgevallen is:
Teleurstelling over hoge huizenprijzen Suikerzijde: 'Grotere middelvinger kun je als starter niet krijgen'

'Ik weet dat de huizenprijzen gekkenwerk zijn op het moment, maar 5.400 euro per vierkante meter voor een starter is schandalig', schrijft een woningzoeker die vorige week langsging bij een bijeenkomst voor geïnteresseerden in de wijk. 'En voor dat geld krijg je een huis met slechts energielabel A+.'

Dat de prijzen in de Suikerzijde hoog liggen, is meer dan een gevoel. Waar de gemiddelde woningprijs per vierkante meter in de gemeente gemiddeld 3.920 euro is, is dat bij de Suikerzijde gemiddeld 5.790 euro. Bijna 1.800 euro per vierkante meter méér dus. Zelfs voor de woning met de gunstige prijsverhouding betaal je per vierkante meter ruim 4.900 euro. Daarbij gaat het om een appartement van 90 vierkante meter.

De Groningse nieuwbouw is daarmee fors duurder dan de gemiddelde vierkante meterprijs voor te koop staande woningen in de grootste steden in Nederland. In Eindhoven (€3.500), Rotterdam (€4.000), Den Haag (€4.420) en Utrecht (€4.950) zijn te koop staande woningen gemiddeld gezien een stuk voordeliger. Alleen Amsterdam is de grote uitzondering, met een prijs van 7.200 euro per vierkante meter.
Label A+ valt me tegen, dat heeft mijn 20 jaar oude Vinexhok ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:40
Iedereen die hier denkt dat stadswarmte een goedkope èn duurzame manier is om je huis te verwarmen kan ik doorverwijzen naar : Niet meer dan anders warmtetarieven.

Samenvatting:
  • Vaste kosten zijn hoger dan voor iemand met een CV ketel en een onderhoudscontract.
  • Variabele kosten (prijs per eenheid energie) zijn niet lager dan iemand die gas afneemt.
  • Bronnen van een warmtenet zijn lang niet altijd duurzaam en regelmatig wordt daar ook gas voor gebruikt.
  • De huidige wetgeving (en toekomstige wetgeving) houdt onvoldoende tot geen financiële rekening met duurzamere alternatieven als warmtepompen en of heatpipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:25:

Punt is het enorme verschil in m2 prijs, iets wat de lokale media ook opgevallen is:
Dat is hier boven ook al geciteerd. Waarbij dus de m2 prijs van nieuwbouw wordt vergeleken met de gemiddelde vraagprijs van bestaande bouw. (Inclusief alle opknappers en bewust lage lokprijzen.)

Ja, de m2 is hoger. En ja, als je zo naïef of wereldvreemd bent dat je verwachtte dat die prijs vergelijkbaar zou zijn, dan valt dat tegen. Dat zegt volgens mij meer over degenen die klagen dan over dit project an sich. Maar zo vreemd is deze prijs voor nieuwbouw in Groningen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hoevenpe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:25:
Label A+ valt me tegen, dat heeft mijn 20 jaar oude Vinexhok ook.
Ik wist niet eens dat dit nog kon met huidige nieuwbouw.

Mijn 48 jaar oude hok heeft gewoon A++++ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07 09:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

assje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:48:
[...]

Ik wist niet eens dat dit nog kon met huidige nieuwbouw.

Mijn 48 jaar oude hok heeft gewoon A++++ :+
Tja A+ zal tegenwoordig wel het minimale zijn in het bouwbesluit. Lekker goedkoop.
Maar ja, in mijn dorp is een project waar ze wel allemaal A++++ zijn, maar betaal je wel vanaf 615k voor 140m2. In Zuid-Limburg.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Dat is hier boven ook al geciteerd. Waarbij dus de m2 prijs van nieuwbouw wordt vergeleken met de gemiddelde vraagprijs van bestaande bouw. (Inclusief alle opknappers en bewust lage lokprijzen.)

Ja, de m2 is hoger. En ja, als je zo naïef of wereldvreemd bent dat je verwachtte dat die prijs vergelijkbaar zou zijn, dan valt dat tegen. Dat zegt volgens mij meer over degenen die klagen dan over dit project an sich. Maar zo vreemd is deze prijs voor nieuwbouw in Groningen niet.
Ja alles verkoopt toch wel uiteindelijk. Ik houd het suikerunie terrein al sinds 2017 in de gaten omdat ik het een interessant project vond, ze zouden eerst rond 2021 al beginnen met bouwen maar dat is allemaal enorm vertraagd. Het droevige aan het suikerunie terrein is dat er momenteel nog helemaal niks is, geen winkels of wat dan ook. Er zit niet eens een supermarkt in de buurt. Als je er nu gaat wonen zit je in een dure bouwput de komende jaren.

Je ziet dat veel nieuwbouwprojecten met €4500-5000/m² alsnog wel verkopen in Groningen. In meerstad is dat sindskort de trend, maar ook in kleine projecten als Zin In Zuid, Zeker Zuid en de aankomende bouw van de de O-kade.

Bij mini project De Woongaard aan de rand van Vinkhuizen kan je nieuwbouw vinden voor €3600 per m² (183m² voor 645 VON). Al zal die prijs wel oplopen met meerwerk uiteraard. Dan woon je naast het Roege Bos, maar wel een eindje van het centrum.. in een niet erg leuke wijk. Mooie huizen met veel groen rondom, alleen de locatie is matig vind ik. Die huizen verkopen overigens best rap gezien de lage m² prijs door de locatie.

Ik verwacht dat de 3000+ woningen van het nieuwe Stadshavens project ook onbetaalbaar gaan worden met vergelijkbare prijzen als de Suikerzijde. Dat is namelijk een betere locatie dichterbij het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
stin00 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Ja alles verkoopt toch wel uiteindelijk. Ik houd het suikerunie terrein al sinds 2017 in de gaten omdat ik het een interessant project vond, ze zouden eerst rond 2021 al beginnen met bouwen maar dat is allemaal enorm vertraagd. Het droevige aan het suikerunie terrein is dat er momenteel nog helemaal niks is, geen winkels of wat dan ook. Er zit niet eens een supermarkt in de buurt. Als je er nu gaat wonen zit je in een dure bouwput de komende jaren.
Grappige is dat je wel een stuk dichter bij de bestaande voorzieningen zit dan als je in bijvoorbeeld Gravenburg gaat wonen. Ook voor De Held liggen de winkels niet echt dichter bij dan bij de Suikerzijde. Voor die wijken is dat geen probleem, maar voor Suikerzijde is dat ineens een onoverkomelijk bezwaar?
Je ziet dat veel nieuwbouwprojecten met €4500-5000/m² alsnog wel verkopen in Groningen. In meerstad is dat sindskort de trend, maar ook in kleine projecten als Zin In Zuid, Zeker Zuid en de aankomende bouw van de de O-kade.
Precies, zo'n 5k per m2 voor kleine nieuwbouwappartementen is in Groningen best gebruikelijk. Dus dat mensen klagen dat de nieuwbouw bij Suikerzijde zo duur is, zegt meer over nieuwbouw in het algemeen of over de perceptie van die mensen, dan over dit specifieke project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:52:
[...]

Grappige is dat je wel een stuk dichter bij de bestaande voorzieningen zit dan als je in bijvoorbeeld Gravenburg gaat wonen. Ook voor De Held liggen de winkels niet echt dichter bij dan bij de Suikerzijde. Voor die wijken is dat geen probleem, maar voor Suikerzijde is dat ineens een onoverkomelijk bezwaar?
Ik denk dat dat voor die wijken ook een probleem is. Echt nul komma nul kans dat ik daar een huis zou kopen, en ik denk niet dat die wijken voor veel mensen hoog op de lijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hielko schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

Ik denk dat dat voor die wijken ook een probleem is. Echt nul komma nul kans dat ik daar een huis zou kopen, en ik denk niet dat die wijken voor veel mensen hoog op de lijst staan.
Het was meer om aan te geven dat het geen wijk is die buiten de bewoonde wereld ligt, omdat je in die woningen gewoon op vergelijkbare afstand tot winkels en andere voorzieningen zit als op een hoop andere plekken. Kijk, als je op twee minuten wandelen van de winkels wilt wonen, dan is dit geen handige plek. Maar dan valt de halve stad ook af. Ik vind het argument van 'ver van de voorzieningen' daarom een beetje ver gezocht. De voorzieningen zijn gewoon op een 'normale' afstand. Maar niet op 2 minuten wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Je bespaart sowieso al 700 euro per jaar (vastrecht electra betaal je al) , ik denk dat het uiteindelijk wel uitkomt, afhankelijk van je verbruik.
Maar je zult ongetwijfeld zelf een goede rekensom hebben gemaakt.

Sww kan een groot deel van het jaar via direct verbruik, verwarmen moet worden ingekocht.
Die besparing is sowieso al minder, want een warmtepomp heeft ter compensatie wel weer onderhoud nodig. Als ik even een willekeurige installateur pak kost je dat al snel richting de 150 euro per jaar. Mijn energieverbruik kost me nu ongeveer 1800 euro (40x45 euro), ik heb verder geen flauw idee wat een warmtepomp zou gaan kosten qua verbruik, maar ik ga wel al snel uit van richting de 1000 euro per jaar (3000 kWh).

Dus dan kom ik op 550 + 800 = 1350 besparing uit per jaar. De investering die ik moet gaan doen gaat echter al richting de 20.000 euro. Dat betekent een Tvt van ongeveer 15 jaar. De technische levensduur van een warmtepomp komt ook uit op 15-20jaar. Dus pas op het staartje van zijn levensduur wordt het goedkoper.

Maar dan komt de crux, ik kan die 20k die ik moet investeren ook gewoon in aandelen laten staan die gemiddeld 7% renderen op jaarbasis. Na 10 jaar is die 20.000 verdubbeld naar 40.000 euro. Dus de business case is niet echt rond te rekenen vanwege de initiële investering die ik moet doen. Maar vind het wel jammer dat er niet vanaf het begin al een warmtepomp in het huis geplaatst is. Maar helaas is onze gemeente gezwicht voor de stadsverwarmings-mafia

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 09-10-2024 16:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Die besparing is sowieso al minder, want een warmtepomp heeft ter compensatie wel weer onderhoud nodig. Als ik even een willekeurige installateur pak kost je dat al snel richting de 150 euro per jaar. Mijn energieverbruik kost me nu ongeveer 1800 euro (40x45 euro), ik heb verder geen flauw idee wat een warmtepomp zou gaan kosten qua verbruik, maar ik ga wel al snel uit van richting de 1000 euro per jaar (3000 kWh).

Dus dan kom ik op 550 + 800 = 1350 besparing uit per jaar. De investering die ik moet gaan doen gaat echter al richting de 20.000 euro. Dat betekent een Tvt van ongeveer 15 jaar. De technische levensduur van een warmtepomp komt ook uit op 15-20jaar. Dus pas op het staartje van zijn levensduur wordt het goedkoper.

Maar dan komt de crux, ik kan die 20k die ik moet investeren ook gewoon in aandelen laten staan die gemiddeld 7% renderen op jaarbasis. Na 10 jaar is die 20.000 verdubbeld naar 40.000 euro. Dus de business case is niet echt rond te rekenen vanwege de initiële investering die ik moet doen. Maar vind het wel jammer dat er niet vanaf het begin al een warmtepomp in het huis geplaatst is. Maar helaas is onze gemeente gezwicht voor de stadsverwarmings-mafia
Een warmtepomp heeft - in tegelstelling tot een CV ketel - geen jaarlijks onderhoud nodig. Het 'onderhoud' is jaarlijks even met een doekje over de buiten unit (bron: mijn installateur die tevens onderhoudscontracten aanbiedt) .
Er kan natuurlijk iets mis gaan want electronica, dan is het voordeel van een onderhoudscontract dat ze meteen op de stoep staan. Ik neem het risico dat dat dan wat langer zou kunnen duren als het net op het moment stuk gaat dat het druk is. Dan moet ik even met COP1 kachels gaan stoken :).

Verder zit een nieuwbouwwoning eerder in de buurt van 1500-2000kWh verbruik wat moet worden ingekocht na salderen schat ik in (tussenwoning <1000kWh), ik zit hoger omdat het een bestaande woning is van behoorlijk formaat. En het tarief is momenteel 24ct (2000*0.24 = 480 euro).
Jouw verbruik is 40GJ geef je aan, dat is omgerekend zo'n 11.000kWh, met een warmtepomp met COP4,5 is dat 2500kWh verbruik. Dat is voor mijn gevoel behoorlijk hoog voor een (vrijstaande) A+++ nieuwbouwwoning met triple glas etc. Dus of er is beknibbeld op isolatie of er zit ergens een fout in de berekening. :P

Een warmtepomp kost geen 20k, zeker niet in een nieuwbouwwoning waar nauwelijks aanpassingen nodig zijn. Mijne was bruto 14k inc 300L boiler en excl. 4k subsidie (daar heb je volgens mij altijd recht op).

Aandelen heb je een punt, dat levert met een 7% rendement zo'n 700 euro per jaar op.
Daarentegen kun je ook een een lening afsluiten bij Warmtefonds, de bruto rente is dan 3,65%. Dan houd je je beleggingen (heb ik ook gedaan). En met de besparing op de energiekosten kun je dan weer extra beleggen ;)

Ik zeg niet dat het in alle situaties een 'no brainer' is, maar het is wel handig om met de juiste variabelen te rekenen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Een warmtepomp heeft - in tegelstelling tot een CV ketel - geen jaarlijks onderhoud nodig. Het 'onderhoud' is jaarlijks even met een doekje over de buiten unit (bron: mijn installateur die tevens onderhoudscontracten aanbiedt) .
Er kan natuurlijk iets mis gaan want electronica, dan is het voordeel van een onderhoudscontract dat ze meteen op de stoep staan. Ik neem het risico dat dat dan wat langer zou kunnen duren als het net op het moment stuk gaat dat het druk is. Dan moet ik even met COP1 kachels gaan stoken :).

Verder zit een nieuwbouwwoning eerder in de buurt van 1500-2000kWh verbruik wat moet worden ingekocht na salderen schat ik in (tussenwoning <1000kWh), ik zit hoger omdat het een bestaande woning is van behoorlijk formaat. En het tarief is momenteel 24ct (2000*0.24 = 480 euro).
Jouw verbruik is 40GJ geef je aan, dat is omgerekend zo'n 11.000kWh, met een warmtepomp met COP4,5 is dat 2500kWh verbruik. Dat is voor mijn gevoel behoorlijk hoog voor een (vrijstaande) A+++ nieuwbouwwoning met triple glas etc. Dus of er is beknibbeld op isolatie of er zit ergens een fout in de berekening. :P

Een warmtepomp kost geen 20k, zeker niet in een nieuwbouwwoning waar nauwelijks aanpassingen nodig zijn. Mijne was bruto 14k inc 300L boiler en excl. 4k subsidie (daar heb je volgens mij altijd recht op).

Aandelen heb je een punt, dat levert met een 7% rendement zo'n 700 euro per jaar op.
Daarentegen kun je ook een een lening afsluiten bij Warmtefonds, de bruto rente is dan 3,65%. Dan houd je je beleggingen (heb ik ook gedaan ;))

Ik zeg niet dat het in alle situaties een 'no brainer' is, maar het is wel handig om met de juiste variabelen te rekenen :P
Ik heb een vrijstaande woning van meer dan 200 m2, met 2 badkamers. Dat voel je in gebruik (de 40gj) maar ook in de installatie die je nodig hebt voor de verwarming en warmwatervoorziening. Ik heb een eerste voorzichtige offerte opgevraagd en die kwam uit op 18k all-in, maar exclusief werkzaamheden voor afsluiting van de stadsverwarming. Dat is minimaal 1.500, maar de oprit moet ook open en dichtgemaakt worden. Dus die 20k is vooralsnog een prima inschatting. Helaas krijg ik ook geen subsidie die de kosten kunnen drukken (zitten wel degelijk restricties aan) en een goedkope lening wordt meestal ook niet verstrekt omdat het niet als verbetering van de woning wordt gezien.

Verder, ik betaal 31 cent voor energie. Misschien iets duurder qua tarief, maar ik heb nog 3 jaar geen terugleverkosten van mijn zonnepanelen. Dus ook die 1000 euro aan energiekosten zijn niet ver van de waarheid af.

En over juiste variabelen gesproken, 7% van 20000 is 1400 euro, geen 700 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb een vrijstaande woning van meer dan 200 m2, met 2 badkamers. Dat voel je in gebruik (de 40gj) maar ook in de installatie die je nodig hebt voor de verwarming en warmwatervoorziening. Ik heb een eerste voorzichtige offerte opgevraagd en die kwam uit op 18k all-in, maar exclusief werkzaamheden voor afsluiting van de stadsverwarming. Dat is minimaal 1.500, maar de oprit moet ook open en dichtgemaakt worden. Dus die 20k is vooralsnog een prima inschatting. Helaas krijg ik ook geen subsidie die de kosten kunnen drukken (zitten wel degelijk restricties aan) en een goedkope lening wordt meestal ook niet verstrekt omdat het niet als verbetering van de woning wordt gezien.

Verder, ik betaal 31 cent voor energie. Misschien iets duurder qua tarief, maar ik heb nog 3 jaar geen terugleverkosten van mijn zonnepanelen. Dus ook die 1000 euro aan energiekosten zijn niet ver van de waarheid af.

En over juiste variabelen gesproken, 7% van 20000 is 1400 euro, geen 700 ;)
Je rekent met conservatieve variabelen, warmtepomp kost eerder 10k dan 20k (dus wel degelijk gemiddeld 700 euro rendement) , obv 40GJ verbruikt een warmtepomp 2500kWh en geen 3000kWh, de vaste kosten van het warmtenet wordt ook jaarlijks geïndexeerd, je hebt nog 20-30% direct verbruik van pv panelen en nog 2 jaar volledig salderen (dus ook geen 31ct, hooguit 1 jaar), etc.

Hier komt de warmtepomp uit op 4500kWh maar dat is een woning van 264m2 van 25 jaar oud zonder wtw /triple glas :). Omgerekend naar 200m2 zit je dan op 3500kWh , ik mag hopen dat een nieuwbouwwoning wel meer dan 500kWh bespaart. Dat klopt ook wel met je huidige verbruik van 40GJ stadsverwarming = 2.500kWh l/w warmtepomp (met cop 4,5). :)

Ik denk dat je hier nog wel op terugkomt als de (vaste) tarieven van warmtenet zo door blijven stijgen en je energiecontract over 3 jaar 0,24 per kWh is ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelista
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:56
stin00 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Bij mini project De Woongaard aan de rand van Vinkhuizen kan je nieuwbouw vinden voor €3600 per m² (183m² voor 645 VON). Al zal die prijs wel oplopen met meerwerk uiteraard. Dan woon je naast het Roege Bos, maar wel een eindje van het centrum.. in een niet erg leuke wijk. Mooie huizen met veel groen rondom, alleen de locatie is matig vind ik. Die huizen verkopen overigens best rap gezien de lage m² prijs door de locatie.

Ik verwacht dat de 3000+ woningen van het nieuwe Stadshavens project ook onbetaalbaar gaan worden met vergelijkbare prijzen als de Suikerzijde. Dat is namelijk een betere locatie dichterbij het centrum.
Bosloges en woodcabins? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:20:
Je rekent met conservatieve variabelen, warmtepomp kost eerder 10k dan 20k
Het kan goedkoper, het kan ook duurder. Ik kwam op een klein 20k voor warmtepomp + vloerverwarming in bestaande woning. Dan nog kleine 10k voor mutisplit op bovenverdieping voor koelen en verwarmen dus totaal 30k voor verwarming/koelsysteem (gaat nog subsidie vanaf). Om op deze prijs te komen moest ik al met klein partij werken waar ik elektra e.d. nog zelf deed, geen warmteverliesberekening of geluidsberekening oid.

Met een beetje pech zijn er nog lange leidingtrace's of geluidwerende kasten nodig en kan het nog stuk duurder uitvallen. Mijn offerte die ik koos had ook wat concessies, eerste offerte's met warmtepomp en vloerverwarming op beide verdiepingen door grotere partijen zaten tussen de 40 en 50k.

Als het een simpel geval is van warmtepomp op beschikbare locatie, elektra bereikbaar, buitenunit ernaast en aansluiten op bestaande vloerverwarming dan kan het allemaal meevallen natuurlijk. Maar, 10k is naar mijn mening gemiddeld gezien vrij optimistisch als je niet uitgaan van een Tweaker die zelf aan de slag gaat.

[ Voor 43% gewijzigd door assje op 09-10-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:00:
[...]

Het kan goedkoper, het kan ook duurder. Ik kwam op een klein 20k voor warmtepomp + vloerverwarming in bestaande woning.
Natuurlijk kan het altijd duurder, als je er triple glas bij koopt is het nog duurder, met pv panelen etc..

Het gaat om de warmtepomp+ boiler (wat bij nieuwbouw zou moeten voldoen) en dat hoeft echt geen 20k te kosten.
Zie ook de diverse topics op tweakers.

[ Voor 49% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:08:
Het gaat om de warmtepomp+ boiler (wat bij nieuwbouw zou moeten voldoen) en dat hoeft echt geen 20k te kosten.
Ik blijf er bij dat gemiddeld in de markt het alsnog dichter bij 20 dan bij 10k zal zitten, zelfs zonder exotische omstandigheden zoals geluiddempende kast, duurder merkt dat minder geluid maakt, grotere afstand tussen binnen/buitenunit en aanpassing aan elektra.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 09-10-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

Ik blijf er bij dat gemiddeld in de markt het alsnog dichter bij 20 dan bij 10k zal zitten, zelfs zonder exotische omstandigheden zoals geluiddempende kast, duurder merkt dat minder geluid maakt, grotere afstand tussen binnen/buitenunit en aanpassing aan elektra.
Oke maak er 18k van inclusief wat hak en breekwerk, is alsnog (veel) goedkoper dan warmtenet a 700 euro vaste kosten en 45 euro per GJ welke niet gesaldeerd of deels van pv panelen komt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

Oke maak er 18k van inclusief wat hak en breekwerk, is alsnog (veel) goedkoper dan warmtenet a 700 euro vaste kosten en 45 euro per GJ welke niet gesaldeerd of deels van pv panelen komt :).
En toch is de business case op dit moment niet rond te rekenen als je geen gebruik kan maken van voordeeltjes zoals goedkope leningen en subsidies vanwege de initiële investering die je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 21:26
als je weinig hak en breekwerk wilt en in een niet mega goed geïsoleerde woning toch een slag wil maken kan een hybride WP ook nog een redelijke oplossing zijn. Zeker als je CV nog lang niet aan vervanging toe is. Hiermee kan je wel 80% van je gasverbruik wegspelen voor minimale kosten en ingrepen in je verwarmingssysteem. Kan al geregeld zijn voor 3500 piek.

Dan zit je weliswaar vast aan je te plaatsen warmtenet met relatief hoge jaarkosten, maar je neemt weinig af en ben je dus wel vrij in waar je de stroom vandaan haalt voor je WP.

Later kun je evt je hybride warmtepomp upgraden naar full electric als deze hier geschikt voor is. Goed om je keuze daar dan van af te laten hangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:ik denk dat het tijd is om de warmtepompen en Cv's weer achter ons te laten , of de disccussie in DEI voort te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Woonwethouder over prijzen De Suikerzijde in Stad: 'We zitten gewoon midden in de wooncrisis'
https://www.rtvnoord.nl/p...n-midden-in-de-wooncrisis

Edit: dit was een discussie in het wat er nou weer voor pand te koop staan, dacht dat dat hier was, maar goed, past hier beter

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 10-10-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Exact 3 jaar ingeschreven bij thuiskompas (Drenthe en deel Groningen volgens mij).

Nu niet van toepassing, maar passend aanbod is een hoekwoning van 650/maand
Reageer je nu? Dan kom je voorlopig op plek 197 van 502 in de ranglijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
@JDx
Ik lees een aantal interessante dingen in het artikel:
Rik Heiner (VVD) speelt de troefkaart van zijn partij: had de ontwikkeling van de wijk niet meer aan de markt overgelaten moeten worden? 'Het is wel bijzonder dat we dit als gemeente zelf willen ontwikkelen om het betaalbaar te houden, maar dat dat totaal niet lukt.'

Daarin wordt hij snel opgevolgd door Joren van Veen (PvdA): 'Een voordeel van deze aanpak is dat we hierdoor ook goedkope sociale huurwoningen kunnen maken.' Heiner: 'De focus ligt juist heel erg op sociale huurwoningen. Wij vinden het juist belangrijk dat mensen een woning kunnen kopen.'
Dit is dus een gemeentelijk woningbouwproject, komt geen commerciele ontwikkelaar aan te pas. De gemeenteraad heeft strikte kaders gesteld die alleen op deze manier te realiseren zijn en noemt dat 'marktconform': wat hier eigenlijk staat is dat al die kleine dure koophokjes veel sociale woningbouw moet subsidiëren, meer dan in een 'normale' marktverdeling gebruikelijk is.

Hier wordt vaak gesteld dat 'marktwerking' mede oorzaak is van exploderende huizenprijzen, in dit specifieke geval is er geen grondspeculatie en geen projectontwikkelaar. Goedkoper wordt het er niet door, eerder kleiner en duurder.
Met steun en financiële hulp van de gemeente maken we woningen gewoon echt betaalbaar, ook voor startende kopers. Vanaf 2026 gaan we in onze gebiedsontwikkelingen echt koopwoningen onder 3 ton proberen aan te bieden.'

Dat bedrag staat overigens los van wat als 'betaalbare woning' geldt in Nederland. Van Niejenhuis: 'We leggen de grens op betaalbaar wonen in Groningen op 350.000 euro, dat is lager dan het landelijk gemiddelde. In de eerste zeven onderdelen van de wijk zit veertig procent onder dat bedrag.'

Van Niejenhuis: 'We zitten gewoon midden in de wooncrisis. Heel veel mensen hebben wel een dak boven hun hoofd, maar willen heel graag iets groters of iets anders. Omdat je gezinssamenstelling verandert bijvoorbeeld, of omdat je erop achteruit bent gegaan in salaris, waardoor je heel veel geld aan woonkosten uitgeeft. Dus dat raakt wel iets in de samenleving, zo van 'waarom is het nou zo moeilijk om een betaalbare woning te maken?' Nou, dat is echt heel erg lastig. Maar we gaan het wel proberen.'
Interessante tegenstelling: mensen willen graag iets groters of iets anders, andere mensen willen goedkoper wonen. Dit los je imo niet op met 350k voor een studio van 60 m2, te klein voor wie groter wil wonen en te duur voor wie gaat scheiden en/of nu de hypotheek niet kan betalen.

Sowieso, wat heb je aan een 'betaalbare woning' grens als niet gespecificeerd is wat voor woning je daarvoor krijgt? Bijvoorbeeld een 'betaalbare woning' is maximaal 390k met minimaal drie kamers, een berging en 80 m2. Niet elke starter is single en wenst dat te blijven, om over het eerste kind nog te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:30
Ja zo kunnen we idd nog wel even als ze de betaalbaarheid willen vergroten door de woningen gewoon kleiner te maken. Zo kan je ook een betaalbare woning betrekken aan de prinsengracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:07
hoevenpe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:42:
@JDx
Ik lees een aantal interessante dingen in het artikel:

[...]

Dit is dus een gemeentelijk woningbouwproject, komt geen commerciele ontwikkelaar aan te pas. De gemeenteraad heeft strikte kaders gesteld die alleen op deze manier te realiseren zijn en noemt dat 'marktconform': wat hier eigenlijk staat is dat al die kleine dure koophokjes veel sociale woningbouw moet subsidiëren, meer dan in een 'normale' marktverdeling gebruikelijk is.

Hier wordt vaak gesteld dat 'marktwerking' mede oorzaak is van exploderende huizenprijzen, in dit specifieke geval is er geen grondspeculatie en geen projectontwikkelaar. Goedkoper wordt het er niet door, eerder kleiner en duurder.
Dura Vermeer is toch de projectontwikkelaar?
Pagina: 1 ... 11 ... 59 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg