Paprika schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:37:
[...]
Funda: (bouwjaar 2024) 910k - 1.110k, middelpunt ±1.000k
Walter Living (bouwjaar 2024): range tussen "toe aan onderhoud" 900k - "ziet er nieuw uit" 955k, met een Walter Desktoptaxatie van € 920k
Huispedia waardecheck (bouwjaar 2022, omdat kadaster startbouw aangeeft en niet opgeleverd en dat kan ik bij huispedia niet aanpassen schijnbaar): indicatieprijs 880k, realistische vraagprijs, 850k - 940k
Huispedia waarderapport (zelfde gegevens als de waardecheck): realistische vraagprijs 955k, geschatte verkoopprijs 975k met een brandbreedte van 927k (behoeft onderhoud) tot 1.025K (goed onderhouden)
Lijkt er dus ook maar net aan hoe je bij Huispedia de waarde laat bepalen wat voor cijfer je krijgt te zien...
@
JDx, fair, maar nee, schijnbaar ook 2022 en 1 stapje afwijking in het label. Misschien is dit hun "desktoptaxatie" vs wat de markt ervoor over zou (kunnen) hebben als men zou gaan opbieden op basis van locatie en emotie of iets.
Ik zou zelf overigens alles boven de 900.000 te veel vinden, maar ik heb recentelijks ook niets verkocht zien worden in de nabij gelegen straten. Dan is het altijd giswerk en dan komen daar de emoties van het biedingsproces van de kopers nog erbij.
Ik weet niet wat ik van al die calculators moet vinden, volgens:
- Walter Living: good condition 351K (~2800,- per m2)
- Funda: goede conditie 355K (~2800,- per m2)
- Calcasa (die van 25,-) 344K (~2700,- per m2)
- Makelaarsland 347-441K met 373K als middelpunt (~3000,- per m2)
En nu komt het grappige, ik heb het al eens gezegd, maar het identiek gebouwde huis van mijn buren is verkocht voor 432K (vraagprijs tegen de 400K), wat het met het aantal m2 (100, ze hebben geen uitbouw) een m2 prijs van 4300,- per m2 maakt

Beiden energielabel C.
Ik ben inmiddels van het gas af, isolatie, warmtepomp, zonnepanelen. Dus minimaal label A en in ieder geval een waardeverhogende investering t.o.v. de 25 jaar oude CV ketel die er eerst was. Maar, op papier is het nog C, net zoals de buren.
Wat ik me met die calculators dan afvraag.. Ze kunnen niet bij mij binnen kijken, en ze zien dus ook niet hoe oud of nieuw een huis van binnen is. Ze kunnen dat echter bij de buren ook niet 'zien'. Wat maakt dat een verder identiek huis (heb ze alletwee op de bouwtekeningen staan) zo'n enorm verschil aan waarde kan geven op papier? Is dat dan de WOZ waar ze zich op baseren (die loopt enorm uit elkaar, geen idee waarom, geen aanleiding voor vzviw), of kan het feit dat het huis aan een andere straat ligt (deur andere kant) ook zoiets uitmaken? Ik hoef mijn huis niet te verkopen maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Die van Makelaarsland lijkt me het meest realistisch, die laat ten minste nog bandbreedte over voor variabelen..