hoevenpe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:50:
[...]
Dit...
Klik je woonlasten voor de komende 30 jaar vast en het huis is daarna je pensioen. Huurders betalen over 30 jaar het drie dubbele van nu en hebben niets.
Denk dat de meeste huizenkopers vooral spijt hebben dat ze 10-20 jaar geleden niet meer/maximaal geleend hebben en die tweekapper of vrijstaand in plaats van die tussenwoning gekocht hebben. Toen kon dat nog.
De vraag is natuurlijk wel of het ook realistisch had gekund, en wat de meer/maximaal extra had opgebracht.
Naast het financieel haalbare qua maximale hypotheek, spelen er tenslotte ook nog een aantal andere zaken mee.
Haalbaarheid bij behoud van kwaliteit van leven. Hoeveel had je mogelijk moeten inleveren om de hypotheeklasten te dragen? Wordt uiteraard sterk bepaald door het moment van afsluiten van de hypotheek. Beschikbare vormen, op dat moment actuele rentestanden, eigen uitgaven patronen.
Beschikbaarheid. Er is nu eenmaal niet voor iedereen een vrijstaande woning of tweekapper beschikbaar. Nu niet, maar toen ook al niet. Hoe hoog was de noodzaak / wil tot eigen woning, hoe was de mogelijkheid tot wachten.
Noodzaak. Een vrijstaande woning is achteraf misschien wenselijk geweest. Zodra er wat oudere kinderen waren, gezin compleet was, etc. Maar bij aanvang, was er mogelijk helemaal niet een dusdanige wens aan ruimte.
Idealiter zou je na een x-aantal jaar gewoon doorgroeien naar een bijvoorbeeld tweekapper, vrijstaande woning of zelfs gewoon meer riante tussenwoning. Financieel gezien is veel hiervan vaak ook haalbaar bij verplaatsing van koop naar koop.
Maar de mate van beschikbaarheid blijft nog altijd problematisch. Het aantal woningen dat voldoet, is gewoon erg beperkt. Als je dan al ergens zit, hebben sommige mensen al snel de behoefte niet om een traject met dit soort rompslomp in te gaan. De noodzaak is tenslotte ook minder aanwezig.
De bestaande woningen bieden tenslotte vaak ook best wat ruimte tot uitbreiding. Een dakkapel, uitbouw of zelfs onderkelderen.
J_C_W schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:43:
[...]
Maar dat komt ook omdat een Nederlandse universiteit voor veel Duitsers en Belgen gewoon in de buurt is.
Specifiek voor psychologie, daarvoor is in Duitsland een strenge selectie. Andersom gebeurt het ook, bijvoorbeeld veel uitgelote diergeneeskunde studenten gaan in België studeren.
Niet alleen diergeneeskunde, ook binnen de geneeskunde is dit verre van ongebruikelijk.
Gelet op woning beschikbaarheid, is het overigens verder ook bijzonder weinig anders dan de verplaatsingen die ook binnen het land gedaan worden. Zat studenten die reeds binnen een stad met hun studieaanbod wonen, maar bewust kiezen voor verplaatsen naar een andere stad om op kamers te gaan. Gelet op de schaarste positie van studentenwoningen, is dit natuurlijk ook bijzonder onpraktisch.
Of dat het dan een student uit bijvoorbeeld Rotterdam, België of Duitslands is, die in Maastricht gaat studeren, maakt weinig uit.
Santee schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:51:
Als ik de berekeningen en reacties van pagina 35 lees ga ik maar gewoon eens emigreren denk ik. I.v.m. 2012-2021 lijk je wel gek als je nu een woning koopt in NL..
Ik heb nu echt het gevoel als ik mijzelf in de schulden steek voor een hypotheek ik iemands dikke overwaarde en vervroegde pensioen zit te betalen van iemand die in 2018 ofzo kocht. Moet ik dat risico wel lopen? Wie zegt dat de huizenmarkt in 2035 niet ineens instort ofzo. Alternatief is er alleen niet echt behalve emigreren, en dat is weer zo enorm grote stap waar je ook niet gegarandeerd gelukkig van wordt. Denken andere mensen hier wel eens over na? Ik denk overigens dat dit nog een veel groter probleem wordt voor de mensen van 20-25.
Anno 2035 zal de woningmarkt onwaarschijnlijk dusdanig instorten, de tekorten zullen er nog altijd zijn. Daarnaast, moet je niet vergeten dat indien de woningmarkt instort, het eigenlijk weinig relevant is. Blijf je zitten waar je zit, maakt het weinig uit. Verhuis je naar een andere koopwoning. Maakt het ook weinig uit. Want de waarde daarvan zal naar rato soortgelijk afgenomen zijn.
Het vormt alleen een echt probleem indien je verhuist van koop naar huur, want je beschikbaar vermogen heeft dan een zekere devaluatie ondergaan. Of indien je verhuist naar een land waar de woningmarkt niet is ingestort.
Desalniettemin, projecties van tekorten lopen door tot nog zeker ruim 2040. En gelet op het feit dat verreweg meeste mensen nog altijd een dak boven hun hoofd wensen te hebben, hoef je denk ik niet snel bang te zijn voor een sterke prijscorrectie in deze. Door aanhoudende tekorten in opgeleverde woningen verschuift het kantelpunt alsmaar verder vooruit.