Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-09 21:34
Santee schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:51:
Als ik de berekeningen en reacties van pagina 35 lees ga ik maar gewoon eens emigreren denk ik. I.v.m. 2012-2021 lijk je wel gek als je nu een woning koopt in NL..

Ik heb nu echt het gevoel als ik mijzelf in de schulden steek voor een hypotheek ik iemands dikke overwaarde en vervroegde pensioen zit te betalen van iemand die in 2018 ofzo kocht. Moet ik dat risico wel lopen? Wie zegt dat de huizenmarkt in 2035 niet ineens instort ofzo. Alternatief is er alleen niet echt behalve emigreren, en dat is weer zo enorm grote stap waar je ook niet gegarandeerd gelukkig van wordt. Denken andere mensen hier wel eens over na? Ik denk overigens dat dit nog een veel groter probleem wordt voor de mensen van 20-25.
We kunnen de toekomst niet voorspellen maar kijkende naar de huidige economie, regelgeving en woningschaarste zou het erg bijzonder zijn als woningen over 10 jaar (2035 wat je noemt) minder waard zijn.

Er is een tekort van 400.000 woningen en met nieuwe milieu regels en andere omstandigheden halen we dat tekort sowieso niet in komende 10 jaar. Bovendien hebben centrale banken tijdens corona veel geld bijgedrukt en niets wijst erop dat dat minder word. Dat betekent dat inflatie ook huizenprijzen de lucht in gaat schieten. Je ziet dat bijvoorbeeld met goud wat al 40% (ook natuurlijk door geopolitieke spanningen) in waarde is gestegen in 1 jaar tijd.

Bovendien moet je je ook afvragen of je überhaupt wel kan voorspellen dat de huizenprijzen gaan dalen én ook precies kan timen. Vaak is dat niet mogelijk en in de tussentijd gaan huren is ook niet gratis.

Kijkende naar de kansen op het verhogen van je vermogen is de kans groter bij het kopen van een woning dan huren en gokken dat je in een prijsdal een woning kan kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:37
Deze is bizar: je koopt een nieuwbouwappartement, na twee jaar vertraging door procedures gaat de prijs 20% omhoog?
Nieuw te bouwen woontorens opnieuw in verkoop: 'Bijna iedereen is afgehaakt'

Op het bedrijventerrein moeten de komende jaren duizenden woningen worden gebouwd, waaronder de twee woontorens, genaamd Linck in de Binck. De ruim driehonderd woningen in de Binckhorst gingen in 2021 in de verkoop. De contracten werden getekend, maar de kopers kwamen bedrogen uit.

Twee omliggende bedrijven maakten bezwaar tegen de komst van de woningen. De naastgelegen Fokker Terminal en Jachtwerf De Haas waren het niet eens met de vergunning die ontwikkelaar ERA Contour had gekregen voor de appartementencomplexen. Het was een juridische strijd die jaren heeft geduurd. Tot jachtwerf De Haas in juli dit jaar haar bezwaar introk en dus gaan de appartementen aanstaande donderdag opnieuw in de verkoop, tegen een hogere prijs.

Alex besloot dat niet te doen: 'Toen ik mijn appartement kocht was deze 290.000 euro, nu iets van 350.000', verzucht ze. 'Plus de rente. Toen ik de woning kocht was de rente 1,7 procent, nu is dat 3,7. Dus als je gaat rekenen hoeveel je gaat betalen in dertig jaar, dan ben je eigenlijk het dubbele kwijt.'

Maar dat is niet de enige reden voor haar: 'Daarnaast heeft het appartement maar één slaapkamer. Dat was geen probleem geweest als ik er eind dit jaar in zou zitten, dan ben ik 26 jaar.' 'Maar nu zou de woning pas af zijn als ik 30 ben. Dan heb ik niks meer aan één slaapkamer.'

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 10:43
hoevenpe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:36:
Deze is bizar: je koopt een nieuwbouwappartement, na twee jaar vertraging door procedures gaat de prijs 20% omhoog?

[...]
Toch wel grappig. Iedereen die in de groepsapp zit lijkt af te haken, maar ERA zegt dat een groot deel toch doorgaat.. Of de groepsapp is niet zo groot, of ERA probeert het een beetje positief te brengen :+ .

Het zal vast in het contract staan, en logisch dat bedrijven zich indekken. Maar als koper zou ik ook verbaasd zijn als iets waarvoor ik heb getekend 20% duurder wordt en 4 jaar later opgeleverd gaat worden.

Niet alleen 350k voor 1 slaapkamer, maar je zal ook nog wat erbij moeten doen om nieuwbouw af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:56
Kreeg vandaag weer het maandelijkse berichtje van Funda met de nieuwe waardeinschatting. De afgelopen maanden was die altijd redelijk vlak met wijzigingen van minder dan 1%. Deze maand is die opeens +6%…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Blik1984 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:05:
Kreeg vandaag weer het maandelijkse berichtje van Funda met de nieuwe waardeinschatting. De afgelopen maanden was die altijd redelijk vlak met wijzigingen van minder dan 1%. Deze maand is die opeens +6%…
Hier geen verschil met vorige maand, dus er is in elk geval niet structureel een heel hoge stijging.

Wat dat betreft is het ook weinig zinvol om in dit forum je 'eigen' n=1 waardemutatie te benoemen. Maar kun je het beter hebben over hoe de algemene lijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Hier geen verschil met vorige maand, dus er is in elk geval niet structureel een heel hoge stijging.

Wat dat betreft is het ook weinig zinvol om in dit forum je 'eigen' n=1 waardemutatie te benoemen. Maar kun je het beter hebben over hoe de algemene lijn is.
Hier ook niet. Woon in het centrum van Eindhoven. De vorige maanden wel behoorlijke stijgingen, maar nu weer even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49
Ela937 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

Dit hoor ik nu al vaak van de eerdere generatie (ca. 15 jaar terug), dat ze spijt hadden niet de maximale hypotheek genomen te hebben.
Daar heb ik geen spijt van gehad. Door niet maximaal te lenen kon ik aan het begin het maximaal toegestane bedrag in de spaarhypotheek storten. Daardoor ging de waardeopbouw sneller dan wanneer je op nul begint. Verder kon ik sparen, en nadat de spaarrente lager werd dan de hypotheekrente, het aflossingsvrije hypotheekdeel aflossen. Dit alles heeft eraan bijgedragen dat ik de huidige hypotheek volledig zou kunnen aflossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14
[...]

Dit hoor ik nu al vaak van de eerdere generatie (ca. 15 jaar terug), dat ze spijt hadden niet de maximale hypotheek genomen te hebben.

Maar voelt toch spannend. Ik heb zelf ook gekozen voor een lagere hypotheek en lagere maandlasten, maar konden een veel groter huis kopen in theorie.

Maar ook met kind, partner die naar een andere (wellicht minder goed betaalde) baan wilt switchen hebben we op safe gespeeld. Puur rationeel/financieel waarschijnlijk geen goede keuze.
Toch is nu die maximale hypotheek uitnemen een stuk minder spannend dan toen. Door rente en verplichte aflossingsvormen.

Als je nu maximaal leent op je 30e als starter, dan ben je in dat huis op je 60e schuldenvrij. In de tussentijd heb je wss goedkoper kunnen wonen dan een vergelijkbare huurwoning, zeker kijkende naar de rente/woon component.

Zolang je het absolute maandbedrag kan ophoesten kan er eigenlijk weinig meer mis gaan. En het minimumloon is zo hoog dat het verschil tussen de lening kunnen uitnemen en kunnen betalen ook een stuk groter is geworden. In de praktijk blijft nu een woning veel langer betaalbaar.

Eigenlijk is dit dus ook weer een pleidooi om zo snel mogelijk een futureproof woning te kopen. Ook al zegt je gevoel dat het 'duur' is.

Heb je een kinderwens? Stap groot in. Starterswoningen zijn ook maar relatief. Als je het kunt betalen, direct doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Als ik de berekeningen en reacties van pagina 35 lees ga ik maar gewoon eens emigreren denk ik. I.v.m. 2012-2021 lijk je wel gek als je nu een woning koopt in NL..

Ik heb nu echt het gevoel als ik mijzelf in de schulden steek voor een hypotheek ik iemands dikke overwaarde en vervroegde pensioen zit te betalen van iemand die in 2018 ofzo kocht. Moet ik dat risico wel lopen? Wie zegt dat de huizenmarkt in 2035 niet ineens instort ofzo. Alternatief is er alleen niet echt behalve emigreren, en dat is weer zo enorm grote stap waar je ook niet gegarandeerd gelukkig van wordt. Denken andere mensen hier wel eens over na? Ik denk overigens dat dit nog een veel groter probleem wordt voor de mensen van 20-25.
Je hebt geheel gelijk, de situatie is echter dat het eigenlijk overal op de wereld een puinhoop is. In Polen staan de huizen nu bijvoorbeeld op +17% op jaarbasis.

Het kernprobleem is geldontwaarding. Combineer dat met een fiscaal aantrekkelijke asset die ook nog eens iedereen gewoon nodig heeft en je hebt een puinhoop.
Geldontwaarding is het enige wat centrale banken kunnen besluiten in tijden van serieuze vergrijzing.

Het is praktisch gezien een piramidespel. En dat kan nog heel lang doorgaans (zolang iedereen maar blijft herhalen 'ja maar wij dachten al dat we te veel betaalden, dus dat zal ook voor jou gelden). En het kan inderdaad ook zo omslaan en dan zit jij met een restschuld op het pensioen van de boomer inderdaad.

Helaas (en logisch genoeg) vind de democratische meerderheid van Nederland dat normaal :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:05:
Hier +0,6% , maar er zijn nauwelijks transacties geweest van dergelijke woningen dus waar dat vandaan komt :?. Ben natuurlijk best wel benieuwd wat de marktwaarde is momenteel ;).

De huidige bewoners (veel 60+ers) blijven zitten bij gebrek aan aanbod van grote appartementen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2024 20:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

antidote schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Daar heb ik geen spijt van gehad. Door niet maximaal te lenen kon ik aan het begin het maximaal toegestane bedrag in de spaarhypotheek storten. Daardoor ging de waardeopbouw sneller dan wanneer je op nul begint. Verder kon ik sparen, en nadat de spaarrente lager werd dan de hypotheekrente, het aflossingsvrije hypotheekdeel aflossen. Dit alles heeft eraan bijgedragen dat ik de huidige hypotheek volledig zou kunnen aflossen.
Zo'n spaarhypotheek heb ik ook gehad, bij de start nog met 5,5% rente. Desondanks zijn de huizenprijzen in die periode gemiddeld met dubbele cijfers gestegen.

Toen de rente bruto 1,1% was heb ik m omgezet naar aflossingsvrij. (En het 'spaardeel' wordt belegd).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Het valt me op dat het aanbod rijtjeshuizen hier enorm beperkt is, in sommige wijken is niets meer te krijgen, maar in 1 wijk, waar je enkele maanden geleden nog wel wat kon krijgen tot 2 ton gaan de prijzen nu van 225-250 en ineens schieten de woningen daar als paddenstoelen uit de grond op Funda.

Allemaal ongeveer dezelfde +-120m2 rijtjeshuizen met 3/4 slaapkamers, allemaal rond dezelfde prijs, lijkt alsof ze elkaar aan hebben gestoken, oh zij vragen 225? Zij kregen dit? Dan wordt het wel interessant om te verkopen. Lekker cashen.

Vraag me wel af waar al die mensen heen gaan. Met een hoger inkomen en wat spaargeld is er ook niet echt iets veel mooiers te krijgen. En ook daar een zeer beperkt aanbod.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:20:
Het valt me op dat het aanbod rijtjeshuizen hier enorm beperkt is, in sommige wijken is niets meer te krijgen, maar in 1 wijk, waar je enkele maanden geleden nog wel wat kon krijgen tot 2 ton gaan de prijzen nu van 225-250 en ineens schieten de woningen daar als paddenstoelen uit de grond op Funda.

Allemaal ongeveer dezelfde +-120m2 rijtjeshuizen met 3/4 slaapkamers, allemaal rond dezelfde prijs, lijkt alsof ze elkaar aan hebben gestoken, oh zij vragen 225? Zij kregen dit? Dan wordt het wel interessant om te verkopen. Lekker cashen.

Vraag me wel af waar al die mensen heen gaan. Met een hoger inkomen en wat spaargeld is er ook niet echt iets veel mooiers te krijgen. En ook daar een zeer beperkt aanbod.
Rijtjeshuizen van 120 vierkante meter voor 225K? Jij moet sowieso ergens in een gat wonen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:20:

Ik denk dat een hoop mensen een beetje 'vast zaten' in hun woning. Bijvoorbeeld omdat er in de zelfde wijk geen goede doorgroei-woningen staan, maar die woningen in duurdere wijken lagen. En daardoor de stap naar een andere woning dus niet alleen betekende groter dus duurder, maar daar bovenop ook andere wijk dus duurder. Dan heb je al snel een heel veel duurdere woning voor maar een klein beetje meer woongenot. Als je het al zou kunnen betalen. Dan blijven veel mensen toch zitten waar ze zitten.

Als de prijzen in de wijk wat meer richting de prijzen in de rest van de stad gaan, dan wordt het prijsverschil met een andere woning (in elk geval verhoudingsgewijs) een stuk kleiner. En wordt het dus voor veel meer mensen ook mogelijk om te verhuizen. De angel is er uit en de mensen die vast zaten kunnen nu "eindelijk" ook verhuizen. Wat ook tot een soort inhaal-beweging zal leiden. Mensen die eigenlijk al jaren zouden willen verhuizen, krijgen nu eindelijk de mogelijkheid en willen daar ook meteen van profiteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:08
[...]

Als je doel in het leven is om zoveel mogelijk vermogen te vergaren dan zeker maximale hypotheek, meerdere panden als het kan. Op de lange termijn altijd spekkoper. Wil je juist uit de ratrace en minder gaan werken, dan lekker zo ver mogelijk onder je max gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Ik denk dat een hoop mensen een beetje 'vast zaten' in hun woning. Bijvoorbeeld omdat er in de zelfde wijk geen goede doorgroei-woningen staan, maar die woningen in duurdere wijken lagen. En daardoor de stap naar een andere woning dus niet alleen betekende groter dus duurder, maar daar bovenop ook andere wijk dus duurder. Dan heb je al snel een heel veel duurdere woning voor maar een klein beetje meer woongenot. Als je het al zou kunnen betalen. Dan blijven veel mensen toch zitten waar ze zitten.

Als de prijzen in de wijk wat meer richting de prijzen in de rest van de stad gaan, dan wordt het prijsverschil met een andere woning (in elk geval verhoudingsgewijs) een stuk kleiner. En wordt het dus voor veel meer mensen ook mogelijk om te verhuizen. De angel is er uit en de mensen die vast zaten kunnen nu "eindelijk" ook verhuizen. Wat ook tot een soort inhaal-beweging zal leiden. Mensen die eigenlijk al jaren zouden willen verhuizen, krijgen nu eindelijk de mogelijkheid en willen daar ook meteen van profiteren.
Klinkt logisch, door de schaarste aan de onderkant van de markt komen de prijzen van rijtjes dichter bij de prijzen van bijvoorbeeld twee-onder-een-kapwoningen, die voor starters inmiddels onbereikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Johan Bogle schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:58:
[...]
Als je doel in het leven is om zoveel mogelijk vermogen te vergaren dan zeker maximale hypotheek, meerdere panden als het kan. Op de lange termijn altijd spekkoper. Wil je juist uit de ratrace en minder gaan werken, dan lekker zo ver mogelijk onder je max gaan zitten.
Daar ben ik het niet mee eens. Want juist het extra vermogen dat die hefboom oplevert, kan een sterke bijdrage leveren aan de mogelijkheid om minder te hoeven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:44
hoevenpe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:50:
[...]

Dit...
Klik je woonlasten voor de komende 30 jaar vast en het huis is daarna je pensioen. Huurders betalen over 30 jaar het drie dubbele van nu en hebben niets.

Denk dat de meeste huizenkopers vooral spijt hebben dat ze 10-20 jaar geleden niet meer/maximaal geleend hebben en die tweekapper of vrijstaand in plaats van die tussenwoning gekocht hebben. Toen kon dat nog.
De vraag is natuurlijk wel of het ook realistisch had gekund, en wat de meer/maximaal extra had opgebracht.

Naast het financieel haalbare qua maximale hypotheek, spelen er tenslotte ook nog een aantal andere zaken mee.

Haalbaarheid bij behoud van kwaliteit van leven. Hoeveel had je mogelijk moeten inleveren om de hypotheeklasten te dragen? Wordt uiteraard sterk bepaald door het moment van afsluiten van de hypotheek. Beschikbare vormen, op dat moment actuele rentestanden, eigen uitgaven patronen.

Beschikbaarheid. Er is nu eenmaal niet voor iedereen een vrijstaande woning of tweekapper beschikbaar. Nu niet, maar toen ook al niet. Hoe hoog was de noodzaak / wil tot eigen woning, hoe was de mogelijkheid tot wachten.

Noodzaak. Een vrijstaande woning is achteraf misschien wenselijk geweest. Zodra er wat oudere kinderen waren, gezin compleet was, etc. Maar bij aanvang, was er mogelijk helemaal niet een dusdanige wens aan ruimte.

Idealiter zou je na een x-aantal jaar gewoon doorgroeien naar een bijvoorbeeld tweekapper, vrijstaande woning of zelfs gewoon meer riante tussenwoning. Financieel gezien is veel hiervan vaak ook haalbaar bij verplaatsing van koop naar koop.

Maar de mate van beschikbaarheid blijft nog altijd problematisch. Het aantal woningen dat voldoet, is gewoon erg beperkt. Als je dan al ergens zit, hebben sommige mensen al snel de behoefte niet om een traject met dit soort rompslomp in te gaan. De noodzaak is tenslotte ook minder aanwezig.

De bestaande woningen bieden tenslotte vaak ook best wat ruimte tot uitbreiding. Een dakkapel, uitbouw of zelfs onderkelderen.
J_C_W schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:43:
[...]

Maar dat komt ook omdat een Nederlandse universiteit voor veel Duitsers en Belgen gewoon in de buurt is.
Specifiek voor psychologie, daarvoor is in Duitsland een strenge selectie. Andersom gebeurt het ook, bijvoorbeeld veel uitgelote diergeneeskunde studenten gaan in België studeren.
Niet alleen diergeneeskunde, ook binnen de geneeskunde is dit verre van ongebruikelijk.

Gelet op woning beschikbaarheid, is het overigens verder ook bijzonder weinig anders dan de verplaatsingen die ook binnen het land gedaan worden. Zat studenten die reeds binnen een stad met hun studieaanbod wonen, maar bewust kiezen voor verplaatsen naar een andere stad om op kamers te gaan. Gelet op de schaarste positie van studentenwoningen, is dit natuurlijk ook bijzonder onpraktisch.

Of dat het dan een student uit bijvoorbeeld Rotterdam, België of Duitslands is, die in Maastricht gaat studeren, maakt weinig uit.

Anno 2035 zal de woningmarkt onwaarschijnlijk dusdanig instorten, de tekorten zullen er nog altijd zijn. Daarnaast, moet je niet vergeten dat indien de woningmarkt instort, het eigenlijk weinig relevant is. Blijf je zitten waar je zit, maakt het weinig uit. Verhuis je naar een andere koopwoning. Maakt het ook weinig uit. Want de waarde daarvan zal naar rato soortgelijk afgenomen zijn.

Het vormt alleen een echt probleem indien je verhuist van koop naar huur, want je beschikbaar vermogen heeft dan een zekere devaluatie ondergaan. Of indien je verhuist naar een land waar de woningmarkt niet is ingestort.

Desalniettemin, projecties van tekorten lopen door tot nog zeker ruim 2040. En gelet op het feit dat verreweg meeste mensen nog altijd een dak boven hun hoofd wensen te hebben, hoef je denk ik niet snel bang te zijn voor een sterke prijscorrectie in deze. Door aanhoudende tekorten in opgeleverde woningen verschuift het kantelpunt alsmaar verder vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14
psychodude schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
Idealiter zou je na een x-aantal jaar gewoon doorgroeien naar een bijvoorbeeld tweekapper, vrijstaande woning of zelfs gewoon meer riante tussenwoning. Financieel gezien is veel hiervan vaak ook haalbaar bij verplaatsing van koop naar koop.
en juist die beperkte beschikbaarheid maakt dat toekomstige wensen het liefst direct ingewilligd worden. Om later problemen voor te zijn.

Want wat is erger. Een aantal jaren een verdieping te veel moeten onderhouden/schoonmaken, of over 5 jaar in een 50m² appartement een kind opvoeden terwijl je thuis werkt?

Ik denk dat veel starters met een redelijk budget wel deze afwegingen maken. Want die weten ook niet hoe de markt er over 5 jaar uit ziet. Dikke kans dat nu de traditionele 'starterwoning' overslaan veruit de goedkoopste keuze is. Zeker vermogens technisch gezien. En in die tussentijd kun je natuurlijk ook de vruchten plukken van een fijne en ruime woning.

De markt op dit moment is denk ik erg gedreven door de deze 'hamster' starters. Zelf ben ik daar ook één van. Mijn eerste woning was veel te groot, maar daar ben ik door een mooie kans ook al weer binnen 2 jaar vertrokken om nu als eind twintiger stel in een huis met 5 slaapkamers te wonen. Het idee? Je kunt het maar hebben staan. Armer zullen we er niet van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Klinkt logisch, door de schaarste aan de onderkant van de markt komen de prijzen van rijtjes dichter bij de prijzen van bijvoorbeeld twee-onder-een-kapwoningen, die voor starters inmiddels onbereikbaar zijn.
Mag ik vragen in welke omgeving jij woont? Ik zag in jouw vorige bericht dat je het had over rijtjeswoningen tot 200K had, die nu voor 225K (alsof dat heel duur is) weggaan. Wist niet dat dat soort plekken nog bestonden in Nederland. Hier in Eindhoven gaan rijtjeswoningen voor zelfs meer dan 700K weg en de rijtjeswoningen die voor 400K weggaan, moeten voor minimaal 50K worden verbouwd om er wat moois van te kunnen maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:08
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Want juist het extra vermogen dat die hefboom oplevert, kan een sterke bijdrage leveren aan de mogelijkheid om minder te hoeven werken.
jij werkt minder door je overwaarde op een max hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Mag ik vragen in welke omgeving jij woont? Ik zag in jouw vorige bericht dat je het had over rijtjeswoningen tot 200K die nu voor 225K (alsof dat heel duur is) weggaan. Wist niet dat dat soort plekken nog bestonden in Nederland.
Regio Oost-Drenthe, Oost-Groningen gezien ik funda linkjes aantrof naar Emmen/Coevorden. En ook in Zuid Limburg tref je in die prijsklasse woningen aan. Maar niet voor iedereen de regio waar je vrienden / familie wonen of waar je werk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
[...]

Mag ik vragen in welke omgeving jij woont? Ik zag in jouw vorige bericht dat je het had over rijtjeswoningen tot 200K die nu voor 225K (alsof dat heel duur is) weggaan. Wist niet dat dat soort plekken nog bestonden in Nederland. Hier in Eindhoven gaan rijtjeswoningen voor zelfs meer dan 700K weg en de rijtjeswoningen die voor 400K weggaan, moeten voor minimaal 50K worden verbouwd om er wat moois van te maken…
Er zijn in de jaren 70 een miljoen gezinswoningen van een standaard type gebouwd. Die waren bedoeld voor de lagere middenklasse. Ze zijn nog steeds goedkoop maar zijn binnen een week verkocht want die doelgroep bestaat nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

emeralda schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

Er zijn in de jaren 70 een miljoen gezinswoningen van een standaard type gebouwd. Die waren bedoeld voor de lagere middenklasse. Ze zijn nog steeds goedkoop maar zijn binnen een week verkocht want die doelgroep bestaat nog steeds.
Wist ik niet. Wellicht komt het door mijn tunnelvisie hier op Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Regio Oost-Drenthe, Oost-Groningen gezien ik funda linkjes aantrof naar Emmen/Coevorden. En ook in Zuid Limburg tref je in die prijsklasse woningen aan. Maar niet voor iedereen de regio waar je vrienden / familie wonen of waar je werk hebt.
Aha, dat verklaart al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:17:
[...]

Aha, dat verklaart al een hoop.
JDx heeft in andere topics al eens aangegeven in welke regio hij woont. Die zit inderdaad ergens in Noord-Oost Nederland. Maar zelfs daar zou 200-250K nog 'scherp' geprijsd zijn voor huizen van 120m2..

Ter illustratie: in 2023 waren dit de gemiddelde transactieprijzen in de goedkoopste gemeenten van NL:

Gemeente - Provincie - Gemiddelde transactieprijs
Pekela - Groningen - 215.800 euro
Kerkrade - Limburg - 242.600 euro
Heerlen - Limburg - 246.600 euro
Brunssum - Limburg- 254.100 euro
Eemsdelta - Groningen - 258.900 euro
Den Helder - Noord-Holland - 262.900 euro
Stadskanaal - Groningen - 265.100 euro
Oldambt - Groningen - 265.600 euro
Veendam - Groningen - 269.900 euro
Landgraaf - Limburg - 271.300 euro

(bron: CBS, op een rijtje gezet door Manners)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Johan Bogle schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:21:
[...]
jij werkt minder door je overwaarde op een max hypotheek?
Dat kan. Er zijn hier twee varianten. De ene is dat je de zelfde woning koopt, maar er minder eigen geld in stopt. De tweede is dat je een duurdere woning koopt.

Variant 1. Stel een ton hypotheek kost 500 per maand. En je hebt een ton eigen geld. Stop je die ton in de woning, dan heb je maandelijks 500 over die je kunt beleven. Als de beleggingen in 15 jaar bv 3 keer zo veel waard zijn geworden, dan heb je na die 15 jaar met 500 per maand ongeveer 180k verzameld. (Want niet elke inleg rendeert 15 jaar, gemiddeld staat je geld er 7,5 jaar op.) Had je een ton meer geleend, dan had je maandelijks niets over, maar kon die ton beleggingsgeld wel van begin af aan renderen. En was gegroeid tot 3 ton. Trek je dat de extra hypotheek vanaf, wat inmiddels ongeveer 40k op afgelost is, dan houd je 240k over. Eenderde meer dan als je alles in de woning had gestopt.

De tweede variant is dat je een extra dure woning koopt. In plaats van een rijtjeshuis van 2 ton, waar je prima oud in kunt worden, kop je een grotere twee onder een kap of vrijstaande woning van 3 ton. Kost je ook die 500 per maand, dus je loopt nu die 180k beleggingen na 15 jaar mis. Maar na die 15 jaar zijn de woningen wel drie keer zo veel waard geworden. Je woont ineens in een woning van 9 ton. En je kunt nu, nu de kinderen het huis uit zijn, alsnog verhuizen naar het rijtjeshuis (dat inmiddels 6 ton kost) waar je prima oud in kunt worden. Je hebt nu niet alleen alsnog de zelfde woning als waar je in het behoudende scenario tevreden mee was. Je hebt ook nog eens 3 ton overwaarde vrijgemaakt. Heel wat meer dan de 180k in het conservatieve scenario. En daarnaast heb je 15 jaar lang het grotere woongenot gehad dat de duurdere woning heeft.

In beide scenarios heb je na 15 jaar dus een flinke zak extra geld dan als je conservatief minimaal had geleend. En daarmee maak je ook flink grotere stappen in financieel meer vrijheid. Zodat het ook makkelijker is om minder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

JDx heeft in andere topics al eens aangegeven in welke regio hij woont. Die zit inderdaad ergens in Noord-Oost Nederland. Maar zelfs daar zou 200-250K nog 'scherp' geprijsd zijn voor huizen van 120m2..

Ter illustratie: in 2023 waren dit de gemiddelde transactieprijzen in de goedkoopste gemeenten van NL:

Dat leek mij ook al, inderdaad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Daarnaast heb je ook binnen die gemeentes nog dure en goedkopere wijken. Als je toevallig in een goedkopere wijk woont, dan is doorstromen naar een duurdere wijk vaak niet heel eenvoudig. Dat geldt ook voor de rest van het land. Dat hoeft geen probleem te zijn, als er binnen de wijk maar voldoende variatie is.

Maar als je in een goedkope gemeente woont én binnen die gemeente in een goedkope wijk, dan kun je dus prima woningen hebben van rond de 2-2,5 ton. (En tot voor kort ook nog een stuk lager, wat dus juist het probleem gaf voor doorstromers...)

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 05-10-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Mag ik vragen in welke omgeving jij woont? Ik zag in jouw vorige bericht dat je het had over rijtjeswoningen tot 200K had, die nu voor 225K (alsof dat heel duur is) weggaan. Wist niet dat dat soort plekken nog bestonden in Nederland. Hier in Eindhoven gaan rijtjeswoningen voor zelfs meer dan 700K weg en de rijtjeswoningen die voor 400K weggaan, moeten voor minimaal 50K worden verbouwd om er wat moois van te kunnen maken…
921 wonigen (ex appartementen) tot 250.000 dus er is nog zat in Nederland, het meeste in Noord-Nederland
https://www.funda.nl/zoek...=53.0408&centerLng=6.1894

Zelfs tot 175.000 kan je nog terecht op diverse plekken in Groningen en Friesland, Nederland is groter dan je eigen woonplaats :+

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 05-10-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

921 wonigen (ex appartementen) tot 250.000 dus er is nog zat in Nederland, het meeste in Noord-Nederland

Zelfs tot 175.000 kan je nog terecht op diverse plekken in Groningen en Friesland, Nederland is groter dan je eigen woonplaats :+
Bijna alles waar ik op klik is kleiner dan 120 vierkante meter en de huizen die wel zo groot zijn, staan bijna op instorten. Maar inderdaad, ze bestaan nog! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Bijna alles waar ik op klik is kleiner dan 120 vierkante meter en de huizen die wel zo groot zijn, staan bijna op instorten. Maar inderdaad, ze bestaan nog! :+
Vooruit, een willekeurig voorbeeld.
https://www.funda.nl/deta...laarderbrink-52/43513774/
225k, 123 m2, label B, keuken en sanitair misschien wat ouder en niet de huidige stand van VT wonen, maar nog zeker prima bruikbaar. Als starter zou je hier prima zo in kunnen trekken. In elk geval verre van 'op instorten '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:01:
[...]

Vooruit, een willekeurig voorbeeld.
https://www.funda.nl/deta...laarderbrink-52/43513774/
225k, 123 m2, label B, keuken en sanitair misschien wat ouder en niet de huidige stand van VT wonen, maar nog zeker prima bruikbaar. Als starter zou je hier prima zo in kunnen trekken. In elk geval verre van 'op instorten '
True, prima voorbeeld. Moet ik je nageven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:32:
[...]

True, prima voorbeeld. Moet ik je nageven…
En als je dan binnen die wijk kijkt naar de verkochte woningen, dan zie je dat er best wat in de categorie tot de 2 ton liggen, ook met meer dan 100 m2 . Niet allemaal even net, maar toch vooral een lijn: hoe verder terug, hoe relatief goedkoper de woningen. Wat uiteraard logisch is. Maar tegelijk lijkt het prijsverschil (of anders gezegd: de prijsstijging in afgelopen jaar) hier best groot te zijn.

Willekeurig voorbeeld van vorig jaar verkocht:
https://www.funda.nl/deta...ruinerbrink-236/42242472/
Label C en wat meer verouderd dan de vorige woning, maar nog best wel leefbaar. En met 144 m2 voor 2 ton toch een stuk lager in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

En als je dan binnen die wijk kijkt naar de verkochte woningen, dan zie je dat er best wat in de categorie tot de 2 ton liggen, ook met meer dan 100 m2 . Niet allemaal even net, maar toch vooral een lijn: hoe verder terug, hoe relatief goedkoper de woningen. Wat uiteraard logisch is. Maar tegelijk lijkt het prijsverschil (of anders gezegd: de prijsstijging in afgelopen jaar) hier best groot te zijn.

Willekeurig voorbeeld van vorig jaar verkocht:
https://www.funda.nl/deta...ruinerbrink-236/42242472/
Label C en wat meer verouderd dan de vorige woning, maar nog best wel leefbaar. En met 144 m2 voor 2 ton toch een stuk lager in de markt.
Ik denk dat het een soort uitloop is van het waterbed effect, steeds verder uit de randstad schieten de prijzen omhoog, vorig jaar waren hier de prijzen ook nog 3 of 4% gestegen terwijl het in sommige regio's al was gekrompen, nu stijgt het sowieso overal volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:55
Johan Bogle schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:58:
[...]
Als je doel in het leven is om zoveel mogelijk vermogen te vergaren dan zeker maximale hypotheek, meerdere panden als het kan. Op de lange termijn altijd spekkoper.
Oei, vermogen vergaren als doel in het leven? Dat lijkt me een redelijk leeg bestaan :)

Overwaarde klinkt prachtig op feestjes, maar verder is het lastig cashen, zonder je leven niet ingrijpend te veranderen.
Daarnaast is ‘de lange termijn’ een redelijk onduidelijk en risicovolle horizon. Als er iets onderweg fout gaat, persoonlijk, zakelijk of economisch, blijf je vooral met veel schuld achter.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:07:
[...]

Oei, vermogen vergaren als doel in het leven? Dat lijkt me een redelijk leeg bestaan :)

Overwaarde klinkt prachtig op feestjes, maar verder is het lastig cashen, zonder je leven niet ingrijpend te veranderen.
Daarnaast is ‘de lange termijn’ een redelijk onduidelijk en risicovolle horizon. Als er iets onderweg fout gaat, persoonlijk, zakelijk of economisch, blijf je vooral met veel schuld achter.
En waarom precies? Kun je dat eens kort uitleggen? Ben me een beetje aan het verdiepen in hoe overwaarde werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
Verwijderd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:38:
[...]

En waarom precies? Kun je dat eens kort uitleggen? Ben me een beetje aan het verdiepen in hoe overwaarde werkt.
Omdat je die overwaarde pas krijgt als je je huis verkoopt. En alleen als je geen nieuw huis koopt, want anders ben je je overwaarde weer kwijt aan dat huis. Tenzij je natuurlijk een veel goedkoper huis koopt, maar er zijn maar heel weinig mensen die echt zo'n grote stap terug willen doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]
Overwaarde klinkt prachtig op feestjes
Inmiddels heeft iedereen die ik ken een koophuis en klinkt het helemaal niet zo prachtig op feestjes, iedereen weet dat je er niets (direct) aan hebt, behalve misschien je kinderen, die ik niet heb :+

Je koopt nog altijd precies hetzelfde huis van de totale waarde.

Als je al wat langer in je huis woont en niet heel veel meer bent gaan verdienden kan je het ook niet opnemen voor een verbouwing ofzo, want je moet op papier dat bedrag ook kunnen lenen.

Mijn huis is niet extreem veel in waarde gestegen, zeg van 128.000 hypotheek naar een waarde van 180.000, de voorgevel uit 1967 moet echt wel vervangen worden, maar kan geen 15.000 euro opnemen, dan gaan ze kijken of ik 128.000 + 15.000 kan lenen en daar moet ik op dit moment toch meer dan 3000 euro per maand voor verdienen.

Terwijl ik dit huis heb gekocht met een inkomen van 1820 bruto/maand. Maar goed, dat was in 2006. Daarna de enorme crash (tot wel een woz van 75.000) en nu eindelijk overwaarde. Enige wat er anders is, is meer belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

redwing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:50:
[...]

Omdat je die overwaarde pas krijgt als je je huis verkoopt. En alleen als je geen nieuw huis koopt, want anders ben je je overwaarde weer kwijt aan dat huis. Tenzij je natuurlijk een veel goedkoper huis koopt, maar er zijn maar heel weinig mensen die echt zo'n grote stap terug willen doen.
Aangezien ik alleen ben en dat ook prima vind (na enkele langere relaties), blijft dan wel de gedachte buitenland spelen, er zijn toch wel plekken waar je alleen met de overwaarde zo ineens een huis kan kopen, zonder hypotheek, maar vooral dingen als zorg bij ziekte of een ongeval houden me dan tegen.

En in sommige landen kan de taal een probleem zijn. Ook bepaalde overheids dingen gaan niet altijd makkelijk, tenzij je veel geld hebt, dan heb je mannetjes die dat voor je regelen, zo ken ik iemand die naar Sofia is verhuisd en iemand naar Spanje, dat gaat niet zonder slag of stoot.

Zou voor de NL woningmarkt wel goed zijn als wat mensen vertrekken, per direct een woning erbij.

Aan de andere kant, waarom zou ik, ik woon goedkoper dan iemand in een sociale huurwoning met maximale huurtoeslag, de energierekening kan ik bijna betalen van wisselgeld :+

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 06-10-2024 07:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 06:53:
[...]
Als je al wat langer in je huis woont en niet heel veel meer bent gaan verdienden kan je het ook niet opnemen voor een verbouwing ofzo, want je moet op papier dat bedrag ook kunnen lenen.
Maar zonder overwaarde zou het al helemaal onmogelijk zijn om extra geld te lenen. Ook als je inkomen dat wel zou toestaan. Overwaarde is daarom wel iets wat meer mogelijk maakt dan geen overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:01:
[...]

Aangezien ik alleen ben en dat ook prima vind (na enkele langere relaties), blijft dan wel de gedachte buitenland spelen, er zijn toch wel plekken waar je alleen met de overwaarde zo ineens een huis kan kopen, zonder hypotheek, maar vooral dingen als zorg bij ziekte of een ongeval houden me dan tegen.

En in sommige landen kan de taal een probleem zijn. Ook bepaalde overheids dingen gaan niet altijd makkelijk, tenzij je veel geld hebt, dan heb je mannetjes die dat voor je regelen, zo ken ik iemand die naar Sofia is verhuisd en iemand naar Spanje, dat gaat niet zonder slag of stoot.

Zou voor de NL woningmarkt wel goed zijn als wat mensen vertrekken, per direct een woning erbij.

Aan de andere kant, waarom zou ik, ik woon goedkoper dan iemand in een sociale huurwoning met maximale huurtoeslag, de energierekening kan ik bijna betalen van wisselgeld :+
Ik heb in verschillende landen gewoond maar het is maar in weinig landen zo goed geregeld als in Nederland. Je moet dan al snel aan de Scandinavische landen denken. Richting Spanje klinkt inderdaad leuk, maar je ziet daar iedereen, zodra ze mankementen beginnen te vertonen, weer heel snel naar Nederland terug rennen.

Ondanks al het geklaag hebben we het hier nog steeds heel goed.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

redwing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb in verschillende landen gewoond maar het is maar in weinig landen zo goed geregeld als in Nederland. Je moet dan al snel aan de Scandinavische landen denken. Richting Spanje klinkt inderdaad leuk, maar je ziet daar iedereen, zodra ze mankementen beginnen te vertonen, weer heel snel naar Nederland terug rennen.

Ondanks al het geklaag hebben we het hier nog steeds heel goed.
Spanje is ook niet leuk met een tonnetje overwaarde, dan moet je gewoon echt rijk zijn en iets kopen met alle gemakken op Mallorca ofzo, aan de achterkant van het eiland (andere kant dan vliegveld).

Maar ben bij die vriend geweest in Sofia, dat penthouse was echt sick, met een lagere huur dan hier voor een appartementje in de vrije sector. Maar ik kwam sowieso wel vaak in BG, erg mooi land.

Maar goed, de lonen en prijzen zijn daar ook extreem gestegen sinds ze bij de EU zitten.

Tien a vijftien jaar geleden heb ik daar nog ergens een mooie vrijstaande woning gezien van 6000 euro. Dat is ook niet meer, sowieso niet leuk om alleen te wonen.

Ken ook veel mensen die hier vlak over de grens (Duitsland) een vrijstaande woning hebben gekocht voor de prijs van een rijtje hier, die ook gewoon weer terug kwamen na een paar jaar.

Toch wel goed hier.

[ Voor 31% gewijzigd door JDx op 06-10-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Maar ben bij die vriend geweest in Sofia, dat penthouse was echt sick, met een lagere huur dan hier voor een appartementje in de vrije sector. Maar ik kwam sowieso wel vaak in BG, erg mooi land.

Maar goed, de lonen en prijzen zijn daar ook extreem gestegen sinds ze bij de EU zitten.
Ik zit er nu en sprak laatst een kapper die het had over 100 - 200k (in Euro's) voor een appartementje tegenwoordig.

Eerste reactie van mijn kant: dat was het bij ons voor een soortgelijk appartement 5 tot 10 jaar geleden :p

In principe is een plekje bij die nieuwe ontwikkelingen "langs" de bergen inderdaad niet zo gek. Ziet er waanzinnig mooi uit voordat de zon ondergaat.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:39
[...]

Spanje is ook niet leuk met een tonnetje overwaarde, dan moet je gewoon echt rijk zijn en iets kopen met alle gemakken op Mallorca ofzo, aan de achterkant van het eiland (andere kant dan vliegveld).

Tien a vijftien jaar geleden heb ik daar nog ergens een mooie vrijstaande woning gezien van 6000 euro. Dat is ook niet meer, sowieso niet leuk om alleen te wonen.

Ken ook veel mensen die hier vlak over de grens (Duitsland) een vrijstaande woning hebben gekocht voor de prijs van een rijtje hier, die ook gewoon weer terug kwamen na een paar jaar.

Toch wel goed hier.
MAW, het gras is altijd groener bij de buren. Ik ken redelijk wat mensen die na hun vroegpensioen naar Zuid Europa gegaan zijn toen ze nog van goede gezondheid waren, iets van 15 prima kunnen leven buiten een grote stad, maar nu ze ouder zijn en wat gaan mankeren is de ziekenzorg toch niet zo goed als in Nederland merken ze, en terugkomen is vrij lastig door de hele hoge huren, ze kunnen niks meer kopen want de overwaarde is geheel op.

Duitsland klinkt als een walhalla, totdat je ziet dat Duitsland behoorlijk conservatief is, behoorlijk achterlopen en buiten de brandstof, boodschappen en belastingen om behoorlijk duur om te wonen is. Plus je moet 30% van de totale koopsom meenemen als eigen geld. Ik heb overigens verhalen gehoord dat Nederlanders 'vast' zitten in Duitsland, hun woning is fors in waarde gezakt en zij kunnen niet verkopen en wat in Nederland terugkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Toevallig gisteren met iemand over gesproken, alleenstaande man van 70+ die in een appartement zonder hypotheek woont. Kinderen van hem hebben het geld ook niet nodig. Dus hij ging informeren of het mogelijk was zijn woning 'op te eten'. Dat bleek te kunnen, wel tegen 6,8% rente. Geen tussentijdse betalingen, pas na overlijden los je af + rente.
Dan kun je beter gaan huren of kleiner gaan wonen, maar dat gaat ook niet, zeker geen vergelijkbare woning (100m2 met goede keuken/badkamer).

Dat is natuurlijk anders als je een inkomen hebt, dan verhoog je de hypotheek vrij eenvoudig tegen de dan geldende rente.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

spijkerhoofd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

MAW, het gras is altijd groener bij de buren.
Dit is het inderdaad, zie zo vaak in de comments op bijvoorbeeld NU, jaaa zo gauw als ik kan ga ik emigreren uit dit kutland :') uiteindelijk zijn ze 80 zitten nog op dezelfde stoel in dezelfde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Toevallig gisteren met iemand over gesproken, alleenstaande man van 70+ die in een appartement zonder hypotheek woont. Kinderen van hem hebben het geld ook niet nodig. Dus hij ging informeren of het mogelijk was zijn woning 'op te eten'. Dat bleek te kunnen, wel tegen 6,8% rente. Geen tussentijdse betalingen, pas na overlijden los je af + rente.
Dan kun je beter gaan huren of kleiner gaan wonen, maar dat gaat ook niet, zeker geen vergelijkbare woning (100m2 met goede keuken/badkamer).

Dat is natuurlijk anders als je een inkomen hebt, dan verhoog je de hypotheek vrij eenvoudig tegen de dan geldende rente.
Ook al is het huur, dan kan je toch altijd nog zelf of in overleg een badkamer en keuken plaatsen? Maakt toch niet uit als je er tot je dood zit. Heb ooit tijdelijk in een sociale huurwoning gezeten, vantevoren een nieuwe badkamer laten plaatsen tegen een kleine huurverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Dit is het inderdaad, zie zo vaak in de comments op bijvoorbeeld NU, jaaa zo gauw als ik kan ga ik emigreren uit dit kutland :') uiteindelijk zijn ze 80 zitten nog op dezelfde stoel in dezelfde woning.
Familie van mij heeft dat recent gedaan, huis verkocht en goedkoop appartement terug gekocht in Spanje (beide 67 en een zoon van bijna 30).
Ik zie iedere dag foto's voorbij komen van het strand, klinkt allemaal als een mooi leven behalve, toch zou ik niet willen ruilen. Misschien ben ik sneller tevreden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Familie van mij heeft dat recent gedaan, huis verkocht en goedkoop appartement terug gekocht in Spanje (beide 67 en een zoon van bijna 30).
Ik zie iedere dag foto's voorbij komen van het strand, klinkt allemaal als een mooi leven behalve, toch zou ik niet willen ruilen. Misschien ben ik sneller tevreden :+.
Had het al eerder gepost hier als reactie op iemand die naar een tweekapper wilde, maar ook eigenlijk wel prima vindt in z'n rijtje, enige wat je krijgt is een grotere tuin en een oprit (of was jij dat?).

Hoe meer ik de prijzen zie stijgen om me heen en hoe minder er beschikbaar is, hoe meer tevreden ik ben met wat ik heb. Het zou op dit moment gewoon onmogelijk zijn voor mij en veel starters om dit huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Ook al is het huur, dan kan je toch altijd nog zelf of in overleg een badkamer en keuken plaatsen? Maakt toch niet uit als je er tot je dood zit. Heb ooit tijdelijk in een sociale huurwoning gezeten, vantevoren een nieuwe badkamer laten plaatsen tegen een kleine huurverhoging.
Klopt, heb zelf ook een sociale huurwoning gehad en een deel verbouwd, vanwege de lage huurprijs (200 inc subsidie) was die verbouwing geen probleem.
Maar het aanbod is zeer gering momenteel, en het aanbod dat er is heeft een hoge huurprijs dus dan ga je ook niet snel 'investeren' in de woning van een verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Klopt, heb zelf ook een sociale huurwoning gehad en een deel verbouwd, vanwege de lage huurprijs (200 inc subsidie) was die verbouwing geen probleem.
Maar het aanbod is zeer gering momenteel, en het aanbod dat er is heeft een hoge huurprijs dus dan ga je ook niet snel 'investeren' in de woning van een verhuurder.
Daarom nu alvast inschrijven voor over 15 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

Had het al eerder gepost hier als reactie op iemand die naar een tweekapper wilde, maar ook eigenlijk wel prima vindt in z'n rijtje, enige wat je krijgt is een grotere tuin en een oprit (of was jij dat?).

Hoe meer ik de prijzen zie stijgen om me heen en hoe minder er beschikbaar is, hoe meer tevreden ik ben met wat ik heb. Het zou op dit moment gewoon onmogelijk zijn voor mij en veel starters om dit huis te kopen.
Dat was ik niet, ik woon vrijstaand :P. Zou het nooit gedaan hebben met hoge hypotheek, maar met de enorme overwaarde uit een van de grote steden en 1,5% rente op het resterende deel is het het mij wel waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

En dan blijkt dat de prijzen in Nederland zo hard gestegen zijn, dat je van de verkoopopbrengst alleen nog maar een appartementje terug kunt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Toch wel goed hier.
Alles hangt ook sterk af van de indeling van je leven op dat moment. Ben je nog werkzaam / wil je nog werkzaam zijn, dan zijn veel van dit soort goedkope woonlocaties simpelweg beroerd.

Ben je erg uitgaand, heb je weinig met wijde open vlaktes met nauwelijks beschaving, dan zijn dat soort riante vrijstaande woningen net over de grens in Duitsland gewoonweg niet wat je zult zoeken.

Onder de streep, is en blijft er tenslotte gewoonweg een reden waarom iets goedkoop is. Of omdat er nauwelijks wat te beleven is en nagenoeg iedereen vertrekt. Of omdat het zich in een land / gebied bevindt met lagere levensstandaard / andere economie dan alhier. Waarbij indien je nog werkzaam bent, betaalbaarheid mede sterk afhankelijk zal zijn van je werkperspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

redwing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:50:
[...]

Ik ben er daar 1 van. Ga van een 2-onder-1-kap woning naar een appartement. Alleenstaand en 1 van de twee kinderen het huis al uit en ander zal niet lang wachten. Wat moet ik met een volwaardige eengezinswoning in mijn eentje. Huis is voor mij echt te groot.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sircuri schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ik ben er daar 1 van. Ga van een 2-onder-1-kap woning naar een appartement. Alleenstaand en 1 van de twee kinderen het huis al uit en ander zal niet lang wachten. Wat moet ik met een volwaardige eengezinswoning in mijn eentje. Huis is voor mij echt te groot.
Lukte mij dat maar, hier zijn appartementen nog schaarser en duurder dan rijtjeswoningen :'(

wil altijd nog wat leuks doen met de lege slaapkamers, geen idee wat, grote Legostad ofzo :+ haha

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 06-10-2024 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 15:32
[...]

Is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van hobbies, als je graag aan auto's of motoren sleutelt heb je een schuur nodig, als je graag tuiniert heb je een tuin nodig, als je een modelspoorbaan hebt heb je een extra kamer nodig. Zijn legio redenen te verzinnen om als alleenstaande wel graag die tuin of extra ruimte wilt hebben. Een woning is meer dan een plek om te slapen zegmaar. Bovendien zou ik zelf niet zonder oprit willen, maarja dat is ook voor iedereen anders.

Een appartement is in mijn ogen alleen interessant als je of heel veel waarde hecht aan een locatie in het centrum of dat je daarmee je woonkosten kunt verlagen, en dat valt vaak tegen in mij optiek. Teveel ruimte is opzich niet iets waar je last van hebt.

Zoveel mensen zoveel wensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik zou dan de eerste tijd vooral nog ruimte willen houden voor de kinderen, dat ze altijd nog een 'veilige haven' thuis hebben. Daarnaast is een kleiner appartement niet altijd goedkoper dan een eengezinswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

indifined1 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van hobbies, als je graag aan auto's of motoren sleutelt heb je een schuur nodig, als je graag tuiniert heb je een tuin nodig, als je een modelspoorbaan hebt heb je een extra kamer nodig. Zijn legio redenen te verzinnen om als alleenstaande wel graag die tuin of extra ruimte wilt hebben. Een woning is meer dan een plek om te slapen zegmaar. Bovendien zou ik zelf niet zonder oprit willen, maarja dat is ook voor iedereen anders.

Een appartement is in mijn ogen alleen interessant als je of heel veel waarde hecht aan een locatie in het centrum of dat je daarmee je woonkosten kunt verlagen, en dat valt vaak tegen in mij optiek. Teveel ruimte is opzich niet iets waar je last van hebt.

Zoveel mensen zoveel wensen :)
Ik weet niet of je recent nog wel eens naar appartementen hebt gekeken, maar die zijn best wel gewild en een appartement nemen vanwege de locatie in het centrum is bijna niet te betalen, tenzij je uit een grote vrijstaande woning komt ofzo red je dat niet met overwaarde. En in een beetje appartement heb je nog dure VVE en servicekosten. Je gaat natuurlijk ook niet terug naar een verwaarloosde studio.

Ik ben ook benieuwd of @Sircuri al iets op het oog heeft, of in ieder geval heeft rondgekeken, want veel is er niet, maar misschien ook al veel afgelost, dat kan natuurlijk ook. Het is niet alleen dat je met allemaal loze ruimte zit, je moet ook veel meer schoonhouden en onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Rubbergrover1 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Ik zou dan de eerste tijd vooral nog ruimte willen houden voor de kinderen, dat ze altijd nog een 'veilige haven' thuis hebben. Daarnaast is een kleiner appartement niet altijd goedkoper dan een eengezinswoning.
Sterker nog, kies je voor een appartement op een beetje leuke locatie, is het vaak eerder het tegenovergestelde. Dit soort appartementen zijn tenslotte eenmaal ook gewoon best gewild.

Verhuizen van een degelijke eengezinswoning naar een geschikt appartement klinkt op papier dan ook leuk. Maar in de praktijk vinden van een appartement dat aan de wensen voldoet, is zo makkelijk nog niet. Een mooi huis, vermoedelijk goede buurt, etc. zul je tenslotte niet snel willen inleveren voor een appartement op een suboptimale locatie enkel om prijs te drukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 18:27
Onder het mom van kennisdeling:

en hier: https://www.vpro.nl/progr...5/bouwen-met-de-boer.html

Het is toch machtig mooi om te zien dat een voormalig veeteeltboer met tranen in z'n ogen door de lege stal loopt om daarna met een grote glimlach naast z'n nieuwe manier van boeren (mammoetgras voor o.a. isolatiemateriaal) te staan.
Nederland (en eigenlijk de hele wereld) moet gaan beseffen dat vasthouden aan de huidige manier van produceren en geld verdienen binnen afzienbare tijd (ik geef ze max 25 jaar wat ze kunnen rekken) gewoon over en uit is.

Ik heb het in dit topic al vaker genoemd, maar traditioneel boeren en bouwen is een doodlopend pad. Dus niet meer à la BBB-stijl krampachtig vasthouden aan de huidige werkwijzen en "met nieuwe metingen" proberen onder de normen te blijven, terwijl Nederland al veel te lang een uitzonderingspositie heeft gehad op dit vlak. En dat zelfs mét allerlei technologisch vernieuwingen en schaalvergroting/intensivering de boeren uiteindelijk alsnog moeten stoppen en met name de banken en agro-lobby er financieel bij winnen.

Tevens blij om te zien dat er steeds meer bedrijven aan het onderzoeken en experimenteren zijn met alternatieve materialen. Nederland heeft simpelweg te weinig oppervlakte om met traditionele houtkap te voorzien in de bouw van alle woningen. Daarentegen zijn materialen gemaakt van hennep of vlas (en wat verder van huis jute en bamboe) veelbelovend als het gaat om duurzame bouwmaterialen:
https://www.vpro.nl/progr...vergeet-biocomposiet.html
En nog wat nieuwer, een inert materiaal gemaakt van mycelium/"schimmel": https://www.rijksvastgoed...iemateriaal-van-schimmels

Ik zou persoonlijk nul problemen hebben met een (samengesteld) houtskeletbouw woning en biobased isolatie- en plaatmateriaal. Het lijkt mij ergens een stuk gezonder wonen dan de betonnen bunkers vol pur, pir en gips waarvan al lang bekend is dat de luchtkwaliteit te wensen over laat of op z'n minst zeer bedenkelijk is.

Maja, stap 1 is mensen überhaupt bekend maken met dit soort alternatieven om de huidige staal/betonlobby te doorbreken. Dus hopelijk bereikt deze post wat mensen om het bij een verjaardag eens te hebben over de starheid van de huidige sectoren en de mogelijkheden die er zijn om binnen de huidige kaders toch te kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 10:49

kgl

[...]

Mijn huis is niet extreem veel in waarde gestegen, zeg van 128.000 hypotheek naar een waarde van 180.000, de voorgevel uit 1967 moet echt wel vervangen worden, maar kan geen 15.000 euro opnemen, dan gaan ze kijken of ik 128.000 + 15.000 kan lenen en daar moet ik op dit moment toch meer dan 3000 euro per maand voor verdienen.

Terwijl ik dit huis heb gekocht met een inkomen van 1820 bruto/maand. Maar goed, dat was in 2006.
Zo dramatisch is het niet lijkt me, tenzij je inkomen in die 18 jaar extreem weinig gegroeid is.Voor de 143k die je nodig hebt is een inkomen van ongeveer 32.750 euro op jaarbasis nodig, wat neerkomt op iets meer dan 2500 euro bruto per maand. En heb je in 2006 een volledig aflossingsvrije hypotheek afgesloten? Dat was wel mogelijk in die tijd, maar niet echt gebruikelijk. Meestal werd er een levenhypotheek afgesloten, dwz een aflossingsvrije hypotheek + een verzekeringspolis waarin kapitaal wordt opgebouwd. Zo'n levenhypotheek kan meestal omgezet worden in een annuiteitenhypotheek waardoor je ook de benodigde ruimte vrijspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kgl schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Zo dramatisch is het niet lijkt me, tenzij je inkomen in die 18 jaar extreem weinig gegroeid is.Voor de 143k die je nodig hebt is een inkomen van ongeveer 32.750 euro op jaarbasis nodig, wat neerkomt op iets meer dan 2500 euro bruto per maand. En heb je in 2006 een volledig aflossingsvrije hypotheek afgesloten? Dat was wel mogelijk in die tijd, maar niet echt gebruikelijk. Meestal werd er een levenhypotheek afgesloten, dwz een aflossingsvrije hypotheek + een verzekeringspolis waarin kapitaal wordt opgebouwd. Zo'n levenhypotheek kan meestal omgezet worden in een annuiteitenhypotheek waardoor je ook de benodigde ruimte vrijspeelt.
Dat is nog afwachten hoe het afloopt met die woekerpolis claims, die levenhypotheek zou na 30 jaar 60.000 euro waard zijn, maar ik sta nu op 12.000 na 18 jaar. Het is wel bevestigd dat het een woekerpolis is.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 06-10-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Dat is nog afwachten hoe het afloopt met die woekerpolis claims, die levenhypotheek zou na 30 jaar 60.000 euro waard zijn, maar ik sta nu op 12.000 na 18 jaar. Het is wel bevestigd dat het een woekerpolis is.
We dwalen offtopic, maar het klinkt alsof je helaas behoorlijk klem zit met een laag inkomen, woekerpolis en een oud huis met gebreken. Je loopt het risico geconfronteerd te worden met kosten aan het huis die je op geen enkele manier kunt dragen, ik hoop dat je een plan hebt om uit die situatie te komen, want dit lijkt me niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Ik weet niet of je recent nog wel eens naar appartementen hebt gekeken, maar die zijn best wel gewild en een appartement nemen vanwege de locatie in het centrum is bijna niet te betalen, tenzij je uit een grote vrijstaande woning komt ofzo red je dat niet met overwaarde. En in een beetje appartement heb je nog dure VVE en servicekosten. Je gaat natuurlijk ook niet terug naar een verwaarloosde studio.

Ik ben ook benieuwd of @Sircuri al iets op het oog heeft, of in ieder geval heeft rondgekeken, want veel is er niet, maar misschien ook al veel afgelost, dat kan natuurlijk ook. Het is niet alleen dat je met allemaal loze ruimte zit, je moet ook veel meer schoonhouden en onderhouden.
Ik sta inderdaad op het punt het koopcontract te tekenen (in Nijmegen). Mijn beweegredenen zijn inderdaad dat ik nu een tuin heb zonder groene vingers en ook een bloedhekel aan tuinieren, allemaal ongebruikte ruimtes die ik moet schoonhouden. Een leegstaande garage die alleen maar troep lijkt aan te trekken.
Het nieuwe appartement kan ik voor 60% uit overwaarde betalen. Uiteraard maak ik kosten m.b.t. de VVE.
Daarnaast is een appartement niet per definitie klein zoals hierboven gesuggereerd wordt. Mijn beide kinderen kunnen altijd bij mij terecht.
Neemt niet weg dat ik het toch wel spannend vind van een normaal huis naar een appartement. Ik loop hier echter al jaren mee in mijn hoofd en nu diende het moment zich aan.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

psychodude schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Sterker nog, kies je voor een appartement op een beetje leuke locatie, is het vaak eerder het tegenovergestelde. Dit soort appartementen zijn tenslotte eenmaal ook gewoon best gewild.

Verhuizen van een degelijke eengezinswoning naar een geschikt appartement klinkt op papier dan ook leuk. Maar in de praktijk vinden van een appartement dat aan de wensen voldoet, is zo makkelijk nog niet. Een mooi huis, vermoedelijk goede buurt, etc. zul je tenslotte niet snel willen inleveren voor een appartement op een suboptimale locatie enkel om prijs te drukken.
Ik verhuis naar een hele andere regio en kosten drukken is voor mij geen beweegreden geweest. Ik vermoed dat ik onder de streep wellicht iets meer of evenveel kwijt ga zijn aan het appartement. Ik heb zelf nooit binding gehad met de plek waar ik nu woon, terwijl de plek waar ik heen ga veel familieleden in de buurt heeft. Tevens worden mijn ouders hulpbehoevender en dan is het prettig dat je slechts 10 minuten rijden uit de buurt woont, i.p.v. nu ruim een uur rijden. Mijn huidige woning is nooit echt mijn "thuis" geweest, slechts een huis.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kgl schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

We dwalen offtopic, maar het klinkt alsof je helaas behoorlijk klem zit met een laag inkomen, woekerpolis en een oud huis met gebreken. Je loopt het risico geconfronteerd te worden met kosten aan het huis die je op geen enkele manier kunt dragen, ik hoop dat je een plan hebt om uit die situatie te komen, want dit lijkt me niet fijn.
Geld zit wel goed, ging erom dat je vaak niks aan je overwaarde hebt. Er zit geld in je huis, virtueel dan, maar je kan het niet gebruiken voor je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:27:
[...]

Geld zit wel goed, ging erom dat je vaak niks aan je overwaarde hebt. Er zit geld in je huis, virtueel dan, maar je kan het niet gebruiken voor je huis.
Ik denk eigenlijk dat dit (geruime tijd na aanvang van de hypotheek) bijna niet voorkomt. Inkomen is meestal voldoende gestegen om (een deel van) de overwaarde te kunnen opnemen middels verhoging van de hypotheek. Tenminste, als je gewoon bent blijven werken met hetzelfde aantal uren. Het modale inkomen in nederland is in de periode 2006 tot 2024 met bijna 51% gestegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik weet niet hoeveel kosten je in de tussentijd aan onderhoud hebt gehad? Maar er is niet voor niets een vuistregel dat je jaarlijks ongeveer een procent van de woningwaarde moet reserveren voor onderhoud. In jouw geval zou je op die manier in 18 jaar 18 maal ongeveer 1500 = ongeveer 27k moeten hebben reserveren voor onderhoud. Je zult ongetwijfeld in die 18 jaar ook kosten voor gewoon (klein) onderhoud hebben gehad. Maar ik denk dat daar niet die volledige reservering aan op zal zijn gegaan? Dus ik denk dat als je ieder jaar die reservering zou hebben gedaan, je een groot deel van die nieuwe gevel uit de reservering voor onderhoud zou moeten kunnen betalen.

Of kort gezegd, voor normaal (groot) onderhoud zullen de meeste mensen geen extra hypotheek hoeven op te nemen. Dat zou eigenlijk alleen moeten als je een grote verbouwing wilt doen .

[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 06-10-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kgl schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

Ik denk eigenlijk dat dit (geruime tijd na aanvang van de hypotheek) bijna niet voorkomt. Inkomen is meestal voldoende gestegen om (een deel van) de overwaarde te kunnen opnemen middels verhoging van de hypotheek. Tenminste, als je gewoon bent blijven werken met hetzelfde aantal uren. Het modale inkomen in nederland is in de periode 2006 tot 2024 met bijna 51% gestegen....
Tegelijk is op het moment dat dit speelt, de leeftijd van de bewoners ook vaak al zodanig dat de pensioenleeftijd in het verschiet ligt. En de geldverstrekkers ook (moeten) gaan kijken naar het inkomen na pensionering. Dat ligt toch in de regel juist een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

Rubbergrover1 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Tegelijk is op het moment dat dit speelt, de leeftijd van de bewoners ook vaak al zodanig dat de pensioenleeftijd in het verschiet ligt. En de geldverstrekkers ook (moeten) gaan kijken naar het inkomen na pensionering. Dat ligt toch in de regel juist een stuk lager.
Dat geldt vanaf 10 jaar voor bereiken pensioenleeftijd. Dan heb je het dus over een leeftijd van 57 jaar of ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kgl schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

Maar je sluit dan weer een nieuwe lening af aan de hand van je inkomen, met je huis met overwaarde als onderpand, het is niet dat je echt je overwaarde kan cashen zeg maar.

En @Rubbergrover1 zoals ik zei hiervoor geld is geen problemen, kunststof kozijnen, isolatie, warmtepompen, zonnepanelen, keuken, energie rekening van niks, probleem zit m alleen in nieuwe hypotheek afsluiten, ook misschien in 2036 als de hypotheek afloopt. Maar dat is allemaal persoonlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:16:
[...]

Maar je sluit dan weer een nieuwe lening af aan de hand van je inkomen, met je huis met overwaarde als onderpand, het is niet dat je echt je overwaarde kan cashen zeg maar.
Het ging toch ook niet om cashen, maar om het verbeteren van de woning? Daar maakt je geldverstrekker geen probleem van, mits je inkomen toereikend en voldoende overwaarde. Overigens bestaan er ook zogenaamde verzilverhypotheken of opeethypotheken, meestal gericht op mensen die hun pensioen willen aanvullen mbv hun overwaarde. Maar daar zitten wel restricties aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 14:26
geekeep schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:39:
Onder het mom van kennisdeling:
[YouTube: Is dit hoe we in de toekomst huizen gaan bouwen? | VPRO Tegenlicht]
en hier: https://www.vpro.nl/progr...5/bouwen-met-de-boer.html

Het is toch machtig mooi om te zien dat een voormalig veeteeltboer met tranen in z'n ogen door de lege stal loopt om daarna met een grote glimlach naast z'n nieuwe manier van boeren (mammoetgras voor o.a. isolatiemateriaal) te staan.
Nederland (en eigenlijk de hele wereld) moet gaan beseffen dat vasthouden aan de huidige manier van produceren en geld verdienen binnen afzienbare tijd (ik geef ze max 25 jaar wat ze kunnen rekken) gewoon over en uit is.

Ik heb het in dit topic al vaker genoemd, maar traditioneel boeren en bouwen is een doodlopend pad. Dus niet meer à la BBB-stijl krampachtig vasthouden aan de huidige werkwijzen en "met nieuwe metingen" proberen onder de normen te blijven, terwijl Nederland al veel te lang een uitzonderingspositie heeft gehad op dit vlak. En dat zelfs mét allerlei technologisch vernieuwingen en schaalvergroting/intensivering de boeren uiteindelijk alsnog moeten stoppen en met name de banken en agro-lobby er financieel bij winnen.

Tevens blij om te zien dat er steeds meer bedrijven aan het onderzoeken en experimenteren zijn met alternatieve materialen. Nederland heeft simpelweg te weinig oppervlakte om met traditionele houtkap te voorzien in de bouw van alle woningen. Daarentegen zijn materialen gemaakt van hennep of vlas (en wat verder van huis jute en bamboe) veelbelovend als het gaat om duurzame bouwmaterialen:
https://www.vpro.nl/progr...vergeet-biocomposiet.html
En nog wat nieuwer, een inert materiaal gemaakt van mycelium/"schimmel": https://www.rijksvastgoed...iemateriaal-van-schimmels

Ik zou persoonlijk nul problemen hebben met een (samengesteld) houtskeletbouw woning en biobased isolatie- en plaatmateriaal. Het lijkt mij ergens een stuk gezonder wonen dan de betonnen bunkers vol pur, pir en gips waarvan al lang bekend is dat de luchtkwaliteit te wensen over laat of op z'n minst zeer bedenkelijk is.

Maja, stap 1 is mensen überhaupt bekend maken met dit soort alternatieven om de huidige staal/betonlobby te doorbreken. Dus hopelijk bereikt deze post wat mensen om het bij een verjaardag eens te hebben over de starheid van de huidige sectoren en de mogelijkheden die er zijn om binnen de huidige kaders toch te kunnen bouwen.
Geloof me, houtskelet en "bio based" huizen zitten net zo vol met pur, pir, kit, renoband, blanke lak, lijm etc. Het enige verschil is hout vs beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kgl schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

Het ging toch ook niet om cashen, maar om het verbeteren van de woning? Daar maakt je geldverstrekker geen probleem van, mits je inkomen toereikend en voldoende overwaarde. Overigens bestaan er ook zogenaamde verzilverhypotheken of opeethypotheken, meestal gericht op mensen die hun pensioen willen aanvullen mbv hun overwaarde. Maar daar zitten wel restricties aan.
Het begon met dat overwaarde leuk klinkt op feestjes en iemand die vroeg hoe het zit met overwaarde, of dat aan het uitzoeken was. En dat je daar niet direct iets aan hebt behalve bij verkoop. Je hebt er wel wat aan als onderpand voor een hogere hypotheek (en hogere maandlasten). Maar als je een laag inkomen hebt kan je lang niet meer een hypotheek afsluiten die in 2006 kon, laat staan nog 15.000 erbij.

Je huis is 50.000 euro meer waard, maar je kan daar niet even 15.000 uit halen voor bijvoorbeeld een nieuwe voorgevel. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik neem aan dat je voor dat deel nieuwe annuïteiten hypotheek gaat afsluiten die over 12 jaar bij het aflopen van de rest van de hypotheek afgelost moet zijn. Tegen de huidige rente. 15.000/12/12 is dik 100 euro per maand ex rente.

Als het zo werkt. Het zou mooi zijn als je 15.000 gewoon kan opnemen mits je het in je huis steeks, die wordt daar dan ook zeker 10.000 euro meer waard van, aflossen doe je als je het huis verkoopt met overwaarde. Maar zo werkt het sowieso niet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:21:
[...]
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik neem aan dat je voor dat deel nieuwe annuïteiten hypotheek gaat afsluiten die over 12 jaar bij het aflopen van de rest van de hypotheek afgelost moet zijn. Tegen de huidige rente. 15.000/12/12 is dik 100 euro per maand ex rente.
Nee, voor de verhoging kun je vaak gewoon 30 jaar doenover de aflossing. Als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
Eärendil schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:43:
[...]

Als je de corporaties kapot wilt krijgen is dit wel de manier.
Voor het efficiënte beheer en onderhoud van een complex wil je niet dat dit opgeknipt wordt. In huizen waar de corporaties net veel geld in hebben gestoken (relatief nieuw, of net gerenoveerd) zullen huurders het graag willen kopen, waardoor de corporatie die investering niet terugverdiend.
Er zijn zat complexen met gemengd eigenaarschap, eigenaren, particuliere verhuurders maar ook corporaties. Dat werkt prima. Zijn gewoon VvE's en daar zijn we in Nederland goed mee bekend. Met een beetje goede wil kunnen de corporaties hun schaalvoordeel behouden en delen met de andere eigenaren door in te kopen via de corporaties.

Corporaties hebben altijd al rekening moeten houden met de bewoners, dat veranderd niet als de bewoners nu ook als eigenaar hun zegje mogen doen binnen een VvE. Lijkt mij zelfs een hele gezonde situatie.

Verder verwacht ik van corporaties niet anders dan dat ze goed onderhouden woningen in hun portefeuille hebben. De gewoonte om de meest uitgeleefde, verrotte meuk in de verkoop te doen is juist een misstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
jellybrah schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Geloof me, houtskelet en "bio based" huizen zitten net zo vol met pur, pir, kit, renoband, blanke lak, lijm etc. Het enige verschil is hout vs beton.
Je zult vast je bronnen/ervaring hebben en geloof best dat dit geldt voor 'traditionele houtskeletbouw'. Van de andere kant lijkt het mij sterk als ze alle isolatie- en plaatmateriaal vervangen door bio based varianten die woningen "net zo vol" zitten met pur, pir, etc. En zo wel, dan geldt nog altijd dat het niet zo hóeft te zijn. Hier en daar wat van deze materialen gebruiken voor bijv het installeren van kozijnen is natuurlijk heel wat anders dan de volledige schil voorzien van petrochemische isolatie. En zelfs dan kom je met bijv hennepwol of spuitkurk voor kieren als alternatief een heel eind.

Maar goed, het ging mij niet om een pur-vrij huis, maar om het feit dat er meer mogelijk is binnen onze zelfgecreëerde crises dan men denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:37
geekeep schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:52:
Maar goed, het ging mij niet om een pur-vrij huis, maar om het feit dat er meer mogelijk is binnen onze zelfgecreëerde crises dan men denkt.
Als een huis van zeewier goedkoper is dan een huis vol pur zien we dat snel genoeg als 'zee georiënteerde blue zone' conceptwoning... :P

Bouwmaterialen zijn duur maar slechts een fractie van het plaatje, zie niet goed welk probleem je hiermee op wilt lossen. Wat is er mis met beton en andere traditionele materialen?

Je hebt nu weer zoiets nodig:
Snelst groeiende stad van Nederland in jaren 70 was toen dé oplossing tegen woningnood

Het dorp Zoetermeer bestaat al eeuwen, als het in de jaren zestig als groeikern wordt aangewezen. Een team van jonge stedenbouwers, planologen en architecten heeft een duidelijke missie: zo snel en zoveel mogelijk nieuwe woningen neerzetten, volgens een vooraf bedacht stadsplan.

Het is de zogeheten CIAM-gedachte in de architectuur: functionele steden bouwen, waarin wonen en recreatie van elkaar zijn gescheiden. Licht, lucht en ruimte, veel groen en een goede bereikbaarheid.

[ Voor 39% gewijzigd door hoevenpe op 06-10-2024 23:02 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:39:

Volgens mij zijn er genoeg mensen die daar wel bekend mee zijn. Ook bij de bouwers. Die stap 1 is dus al lang en breed voorbij. Er wordt ook op veel plekken gewoon mee gebouwd.

Veel belangrijker is dat veel van die materialen duurder zijn en meer ruimte innemen (bv omdat ze een lagere isolatiewaarde hebben). Dat maakt dat woningen duurder zouden worden en soms een kleinere bruikbare binnenruimte krijgen (bij gelijke buitenafmetingen). Dat maakt dat je als koper (en bouwer) bewust voor een relatief dure bouwmethode kiest. En het gros van de mensen zit daar simpelweg niet op te wachten. (Net als dat bij de meeste andere producten de duurzame variant slechts een nichemarkt is.)

Aan de kennis en de beschikbare technologieën ligt het dus niet. Als je hier grote stappen in zou willen maken, dan zul je daar vanuit de overheid bewust op moeten sturen. Door bijvoorbeeld subsidies of heffingen of door in bepaalde wijken alleen duurzame woningen toe te staan. Maar daarvoor zit de Nederlandse samenleving momenteel in een verkeerd sentiment. Het is nu vooral egocentrisme dat de klok slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Van 184.000 in januari naar 198.000 niet normaal

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FKHQyPx.png

Al enige tijd zijn er geen woningen meer van mijn type in mijn buurt, zou het daarom in 1 klap terug zijn geschoten naar gemiddeld?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wTse3AU.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JDx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:14:
Van 184.000 in januari naar 198.000 niet normaal

[Afbeelding]

Al enige tijd zijn er geen woningen meer van mijn type in mijn buurt, zou het daarom in 1 klap terug zijn geschoten naar gemiddeld?

[Afbeelding]
Via welke site is dat? Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mijn woning waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

spijkerhoofd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Via welke site is dat? Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mijn woning waard is...
Funda, aanmelden, adres invoeren en dan rechtsboven Mijn Huis.

Het zegt niet per se dat jouw huis zo veel waard is, het maakt een schatting naar wat er verkocht is of te koop staat aan vergelijkbare woningen in jouw buurt. Maar het klopt daardoor wel redelijk.

Maar het blijft gewoon maar door gaan, geen houden aan zo.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 07-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JDx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Het zegt niet per se dat jouw huis zo veel waard is, het maakt een schatting naar wat er verkocht is of te koop staat aan vergelijkbare woningen in jouw buurt. Maar het klopt daardoor wel redelijk.

Ik zie het, in 2 jaar is onze woning ook ineens 65k in waarde gestegen, en dan zijn de zaken als zonnepanelen en warmtepomp nog niet eens meegenomen! Echt bizar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:56
JDx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

De bandbreedte die ze geven is ook best breed, maar als je een huis hebt dat niet al te apart is dan kloppen de inschattingen wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 10:33
spijkerhoofd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Ik zie het, in 2 jaar is onze woning ook ineens 65k in waarde gestegen, en dan zijn de zaken als zonnepanelen en warmtepomp nog niet eens meegenomen! Echt bizar!
tijd voor een desktop taxatie om je risico opslag naar beneden te krijgen ;)

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Squixx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Kost 90 euro toch? Als ze de waarde niet kunnen bepalen krijg je dan je geld terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 10:33
JDx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Kost 90 euro toch? Als ze de waarde niet kunnen bepalen krijg je dan je geld terug?
Daar komt het wel op neer ja. Plus die 90e is aftrekbaar

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Squixx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Daar komt het wel op neer ja. Plus die 90e is aftrekbaar
Van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45
Squixx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Tenzij je een hypotheek met NHG hebt, dan heb je volgens mij (bijna?) nooit een risico opslag en heeft het dus geen zin om hiervoor een taxatie te doen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dit is een berekening van begin dit jaar, maar op een of andere manier met de gegevens van 2021.

Heb helemaal geen 3.35% meer zit op 2.25% maar het kan flink schelen tegenwoordig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FXJUGXu.png

Stel dit was de situatie, dan ga je van 357 euro per maand naar 288 euro per maand.

Na een taxatie die je 90 euro kost.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 07-10-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Denman schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Tenzij je een hypotheek met NHG hebt, dan heb je volgens mij (bijna?) nooit een risico opslag en heeft het dus geen zin om hiervoor een taxatie te doen.
Klopt.

Vrijwel elke hypotheekverstrekker in Nederland kent een risico opslag met LTV risicoklasses. Ze lopen vaak van 100% naar 90/80/70/60/50. Bij 50 en lager zit je veelal in de laagste risicoklasse. Toevallig zelf vorige maand nog een desktop taxatie laten doen om in de <50% LTV risico klasse te komen. Hypotheekrente is wat gezakt en ik haal de mini investering er makkelijk uit.

Bij een NHG hypotheek val je al in de NHG risicoklasse, daar heb je dus geen risico opslag en heeft een taxatie geen zin. Er is dan geen lagere risicoklasse. Ook wel logisch, want NHG is natuurlijk een sociaal vangnet en daarmee voor de bank een veel minder risicovolle lening.
Je kan een taxatie vaak aftrekken van je inkomstenbelasting, dus je krijgt vaak +- 37% terug (uiteraard wel afhankelijk van je inkomen etc.).

[ Voor 65% gewijzigd door stin00 op 07-10-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:42
stin00 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Je kan een taxatie vaak aftrekken van je inkomstenbelasting, dus je krijgt vaak +- 37% terug (uiteraard wel afhankelijk van je inkomen etc.).
Geldt de aftrekbaarheid ook voor het energielabel eigenlijk? Sta ook op het punt om een desktoptaxatie te doen om naar de <50% risicoklasse te gaan, maar ik wil eigenlijk daarvoor ook een nieuw energielabel aanvragen omdat behoorlijk veel van de waardevermeerdering uit verduurzaming komt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:16:
[...]
Geldt de aftrekbaarheid ook voor het energielabel eigenlijk? Sta ook op het punt om een desktoptaxatie te doen om naar de <50% risicoklasse te gaan, maar ik wil eigenlijk daarvoor ook een nieuw energielabel aanvragen omdat behoorlijk veel van de waardevermeerdering uit verduurzaming komt.
Nee, een energielabel is helaas niet aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
hoevenpe schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:59:
[...]

Als een huis van zeewier goedkoper is dan een huis vol pur zien we dat snel genoeg als 'zee georiënteerde blue zone' conceptwoning... :P

Bouwmaterialen zijn duur maar slechts een fractie van het plaatje, zie niet goed welk probleem je hiermee op wilt lossen. Wat is er mis met beton en andere traditionele materialen?

Je hebt nu weer zoiets nodig:
[...]
geekeep in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7" gezien en gelezen?

Het punt was dat we enerzijds de agrarische issues kunnen aanpakken door anders te gaan boeren én daarbij ook nog eens (lokaal!) bouwmateriaal creëren wat co2 opslaat i.p.v. genereert. Dat is een driedubbelsnijdend mes waarmee we mogelijk uit de patstelling van arme-boeren-moeten-stoppen-en-geen-huizen-bouwen-want-stikstof-en-ruimte komen.

Er zijn simpelweg gewoon (deel)oplossingen beschikbaar die kunnen bijdragen aan meerdere problemen die er nu spelen. Maar dit soort alternatieven ridiculiseren als "zeewier woningen" gaat ons in ieder geval niet helpen.
Zoals gesteld kan onze huidige gang van marktdenken simpelweg niet nog decennia doorgaan, zowel sociaalmaatschappelijk als met betrekking tot beperkte grondstoffen en blijvend groeiende afvalbergen. We ontkomen er niet aan dat we binnen afzienbare tijd anders moeten omgaan met wat we hebben en gebruiken.

@Rubbergrover1 Zoals ook in de video gesteld wordt, zal de balans qua goedkoop materiaal een heel stuk anders worden als zaken als milieubelasting en recyclebaarheid meegenomen gaan worden in de prijzen. De vervuiler betaalt is iets wat we veel breder moeten trekken (ook bij bijv kleding), maar ik ben blij dat sommige mensen nu al wel geloven in de alternatieven. Het is echter wel een beetje triest om te zien/horen dat overheden blijkbaar bepaalde vooruitgang moeten afdwingen met regels en normen, terwijl de gemiddelde mens iedere vorm van overheidsinmenging bij voorbaat afschiet. Tot dusver het utopische 'overlaten aan de markt'...
Anyway, in mijn kennissenkring kennen ze echt wel de glaswol en "witte piepschuimplaten" om te isoleren, maar bij vlaswol of hennepplaat zie je al snel vragende blikken. Hoe meer mensen het kennen, hoe meer er naar gevraagd zal worden bij offertes. Meer vraag -> meer aanbod -> lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:35:
@Rubbergrover1 Zoals ook in de video gesteld wordt, zal de balans qua goedkoop materiaal een heel stuk anders worden als zaken als milieubelasting en recyclebaarheid meegenomen gaan worden in de prijzen.
Uiteraard. Maar daarom geef ik ook aan dat dit er voorlopig niet in zit. Omdat het gros van de Nederlanders niet verder kijkt dan zijn neus lang is en niet verder denkt dan de volgende loonstrook. (Als ze überhaupt al denken...) En het sentiment daarom zodanig is dat men liever de wereld naar de kloten helpt als dat een euro goedkoper zou zijn. Wat ook zijn weerslag heeft in de stemkeuze en de beleidsmakers managers die daardoor aan het roer staan.
Anyway, in mijn kennissenkring kennen ze echt wel de glaswol en "witte piepschuimplaten" om te isoleren, maar bij vlaswol of hennepplaat zie je al snel vragende blikken. Hoe meer mensen het kennen, hoe meer er naar gevraagd zal worden bij offertes. Meer vraag -> meer aanbod -> lagere prijs.
Dat is een nobele gedachte. Maar helaas is de praktijk dat dit nauwelijks effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

Uiteraard. Maar daarom geef ik ook aan dat dit er voorlopig niet in zit. Omdat het gros van de Nederlanders niet verder kijkt dan zijn neus lang is en niet verder denkt dan de volgende loonstrook. (Als ze überhaupt al denken...) En het sentiment daarom zodanig is dat men liever de wereld naar de kloten helpt als dat een euro goedkoper zou zijn. Wat ook zijn weerslag heeft in de stemkeuze en de beleidsmakers managers die daardoor aan het roer staan.

[...]

Dat is een nobele gedachte. Maar helaas is de praktijk dat dit nauwelijks effect heeft.
Cynisch perspectief heb je, hoewel het wellicht tekenend is voor het vooruitzicht/hoop wat de overheid geeft en heeft gegeven. Er is echter niks nobels aan mijn gedachten. Kijk naar zonnepanelen, elektrische auto's, gevelisolatie, thuisbatterijen en warmtepompen. 10 jaar geleden sprak er geen mens over (op wat fanatieke tweakers na), nu weten ook Henk en Ingrid wat het is en oplevert op de lange termijn. Terwijl ook de toegevoegde waarde van die producten door velen in twijfel werden getrokken ("want stroom/gas is zo goedkoop").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Cynisch perspectief heb je, hoewel het wellicht tekenend is voor het vooruitzicht/hoop wat de overheid geeft en heeft gegeven. Er is echter niks nobels aan mijn gedachten. Kijk naar zonnepanelen, elektrische auto's, gevelisolatie, thuisbatterijen en warmtepompen. 10 jaar geleden sprak er geen mens over (op wat fanatieke tweakers na), nu weten ook Henk en Ingrid wat het is en oplevert op de lange termijn. Terwijl ook de toegevoegde waarde van die producten door velen in twijfel werden getrokken ("want stroom/gas is zo goedkoop").
Dat was toen. Maar het sentiment is intussen danig gekeerd. "We stoppen met de hysterische reductie van CO2." " De Klimaatwet, het Klimaatakkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder" Om maar een paar statements te noemen waar Henk en Ingrid en een hoop andere mensen maar graag in meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Dat was toen. Maar het sentiment is intussen danig gekeerd. "We stoppen met de hysterische reductie van CO2." " De Klimaatwet, het Klimaatakkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder" Om maar een paar statements te noemen waar Henk en Ingrid en een hoop andere mensen maar graag in meegaan.
Mwah, dat soort ongefundeerde uitspraken komt met name van partijen die jarenlang vanaf de zijkant hebben staan roepen en wijzen. Nu ze zelf op de regeerstoel zitten blijkt dat de realiteit van een land regeren toch wat anders in elkaar steekt.

Inderdaad viert het populisme hoogtij: vooral stemmen op partijen die anti-alles zijn, want verandering is eng.
Ik heb ze bij ieder bedrijf of project waar ik kom ook gehoord, mensen die vooral eindeloos kritiek uiten op xyz, zonder zélf eens te checken wat je kan bijdragen aan verbetering. Onder de streep zijn het fixen van die tig crises waar we ons in begeven niet de belangrijkste opgaven, maar de gemiddelde burger weer hoop en een positief vooruitzicht bieden. Een stip aan de horizon, ook al is die wellicht nog ver weg.
Pagina: 1 ... 10 ... 81 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg