Santee schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:51:
Als ik de berekeningen en reacties van pagina 35 lees ga ik maar gewoon eens emigreren denk ik. I.v.m. 2012-2021 lijk je wel gek als je nu een woning koopt in NL..
Ik heb nu echt het gevoel als ik mijzelf in de schulden steek voor een hypotheek ik iemands dikke overwaarde en vervroegde pensioen zit te betalen van iemand die in 2018 ofzo kocht. Moet ik dat risico wel lopen? Wie zegt dat de huizenmarkt in 2035 niet ineens instort ofzo. Alternatief is er alleen niet echt behalve emigreren, en dat is weer zo enorm grote stap waar je ook niet gegarandeerd gelukkig van wordt. Denken andere mensen hier wel eens over na? Ik denk overigens dat dit nog een veel groter probleem wordt voor de mensen van 20-25.
Ik dacht hier jaren over na als iemand die te lang vanaf de zijlijn heeft meegekeken (tot december 2021) waardoor de “schade” alleen maar bleef toenemen. Om geen pensioenen te spekken uiteindelijk maar besloten nieuwbouw te nemen

.
Nee, de reden voor nieuwbouw was vrij simpel. Ik ben geen klusser en ik fiets liever een paar minuten dan dat ik ook maar een beetje bezig hoef te te zijn met gasverbruik, op straat parkeren en onverwacht onderhoud.
Verder was inmiddels hier in de stad sprake van een sterke verschuiving van gezinswoningen naar appartementen en deze was dan ook al ruimschoots begonnen en de meeste appartementen stopten toch wel bij de 110m2 met vooral veel aanbod tussen de 65m2 en 90m2. Inmiddels is dit aanbod doorgeschoven naar hoofdzakelijk kleiner dan 65m2 en nog minder mogelijkheden voor gezinnen voor wie een auto toch wel fijn kan zijn. Allemaal leuk voor starters en mensen die nooit de stad uit hoeven, en ik heb echt wel genoeg vrienden zonder een eigen auto moet ik erbij vermelden, maar niet iedereen zit zo in elkaar.
Ergens verwacht (hoop?) ik op de lange termijn wel goed te zitten. In het slechtste geval stort ie enorm in zoals jij stelt in 2035 in en heb ik alweer ruim 1/3e afgelost met daarnaast nog een paar jaar aan stijging zoals het nu loopt. Dan zou ik zelfs met 50% niet eens heel veel pijn hebben.
Bij minder dan 50% daling maak ik me verder weinig zorgen door de aflossing, maar het scheelt ook wel dat ik sowieso niet op 100% van de woning zat, omdat ik in corona tijd m’n eigen “jubelton” had verzameld met beleggen. Ja, had ik een paar jaar (zeg 2-3) eerder iets gekocht waardoor m’n hypotheek gelijk was aan m’n vrije sector huur, dan had ik en de lage huizenprijs en dat beleggingsgeld gehad. Terug in de tijd gaan is lastig, dus hier doe ik het maar mee als second-best.
In die zin zou mijn advies, en dit is compleet gebaseerd op het voor mezelf goedpraten en niet op enige wetenschap gebaseerd, zijn om vooral niet in een
bloemkoolwijk te gaan zitten, want die stijgen relatief gezien amper en dus laten ze een laag interesse vanuit de markt zien (voor de Utrechters, denk aan Maarssenbroek), maar ook als het lukt eveneens niet in een woning waarvan er in 2024-2030 naar zeggen vele duizenden (100.000+ volgens de overheid) zullen worden gebouwd. Dat zijn immers de woningen waar ik zelf op de lange termijn een mogelijk, als ie er al ooit gaat komen, overschot aan aanbod zou zien ontstaan..
Voor buiten de grote steden heb ik daadwerkelijk geen idee, en nogmaals, voor de steden is het al gebaseerd op niets meer dan wat bestemmingsplannen en een zelfverzonnen theorie

.
Verder dan maar weer een Funda update (+1%) en er werd alweer gesproken over verdere stijgende CAO lonen in het nieuws, dus we gaan gestaag weer verder helaas...
@marcelcee, ik heb het relevante mo-deel met een editlater eruitgehaald maar de tags niet verwijderd
. Ze zijn nu weg.
[
Voor 17% gewijzigd door
Paprika op 04-10-2024 08:37
]