Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Martin7182 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:16:
@Rimco het is denk ik juist het stukje wat ik niet snap. Fictief voorbeeld: stel je panelen wekken 3000 W op waarvan 1000 W gebruikt wordt om de accu te laden. De MPPT maakt 2000 W bij 230 V AC voor netinvoeding, en 1000 W bij X V DC voor de accu. Rara hoe gaat dat laatste? Ik moet me er toch maar eens in verdiepen :)
Het stukje dat lijkt de missen in deze discussie is dat veel of misschien zelfs alle PV omvormers in 2 stappen werken. Eerst zitten er 1 of meerdere MPPTs die de meest optimale PV spanning bepalen en dit omzetten in een constante 360v (1 fase) of 600v (3 fase) DC. Per fabrikant kan het een beetje verschillen wat deze spanning is.

Deze HV DC spanning wordt dan meestal met veel condensatoren gebufferd vooraleer dit door de tweede stap wordt omgezet in 230v AC. Naast de condensatoren kan je ook prima een accu toevoegen met het volgende schema als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://www.huntkeyenergystorage.com/wp-content/uploads/2023/12/DC-coupled-hybrid-inverter-products-are-the-mainstream-trend.webp

Dit werkt natuurlijk enkel efficiënt als je een HV accu hebt, waarbij deze niet nog een extra DC/DC stap nodig heeft. Ik kan niet direct een schema voor Deye/Solis vinden, maar dat zou best zoiets kunnen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://ecactussolar.co.uk/wp-content/uploads/2023/10/RE1-transformed.jpg

Alternatief is zoals Victron het heeft opgelost met low voltage DC bus en dan een redelijk unieke LVDC -> AC omvormer gebruiken. Dat is meer zoiets, waarbij de MPPT ook fysiek een los product is:

Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/media/pg/EasySolar-II_GX/en/image/166c457eb90b33.png

Er zijn dus nogal wat aspecten/nuances in deze discussie ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martin7182 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Ik heb dus dezelfde bedenkingen als @Jojan265. DC naar DC geeft ook verlies. DC naar 230 V AC en dan naar DC accuspanning is een omzetting extra, maar het totale verlies is natuurlijk bepalend.
DC naar AC of andersom geeft doorgaans een stukje minder verlies dan 10%. Het verlies van de chemische omzetting in de accu komt er nog bij, roundtrip zit je dan inderdaad op ~20 % verlies.
Er zijn verschillende omvormers die op vol vermogen maar 88 rendement halen, daarbij het accu verlies, kom je regelmatig tot 25 procent verlies.

Inderdaad heeft DC naar DC ook verlies, maar gemiddeld maar 2 a 3 procent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
Rimco schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:12:
[...]

Het stukje dat lijkt de missen in deze discussie is dat veel of misschien zelfs alle PV omvormers in 2 stappen werken. Eerst zitten er 1 of meerdere MPPTs die de meest optimale PV spanning bepalen en dit omzetten in een constante 360v (1 fase) of 600v (3 fase) DC. Per fabrikant kan het een beetje verschillen wat deze spanning is.

Deze HV DC spanning wordt dan meestal met veel condensatoren gebufferd vooraleer dit door de tweede stap wordt omgezet in 230v AC. Naast de condensatoren kan je ook prima een accu toevoegen met het volgende schema als resultaat:

[Afbeelding]

Dit werkt natuurlijk enkel efficiënt als je een HV accu hebt, waarbij deze niet nog een extra DC/DC stap nodig heeft. Ik kan niet direct een schema voor Deye/Solis vinden, maar dat zou best zoiets kunnen zijn:
[Afbeelding]

Alternatief is zoals Victron het heeft opgelost met low voltage DC bus en dan een redelijk unieke LVDC -> AC omvormer gebruiken. Dat is meer zoiets, waarbij de MPPT ook fysiek een los product is:

[Afbeelding]

Er zijn dus nogal wat aspecten/nuances in deze discussie ;)
Bedankt voor de toelichting, dit maakt wel veel duidelijk! Die 360 V wist ik wel, maar je hebt voor een HV accu natuurlijk wel nog een DC - DC omzetting nodig, zoals te zien in het plaatje. Maar goed, via 230 V AV heb je dat misschien ook wel ook omdat het efficiënter kan zijn dan rechtstreeks van 230 naar de laadspanning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:19
Gezien de discussie over de efficiënte in het laden/ontladen van de batterij: mij lijkt de systeemefficientie minstens zo belangrijk. Want daarin neem je het hele systeem mee en niet alleen 1 onderdeel.

Dus b.v. ook het verbruik van de (hybride) omvomer(s). Dit laatste kan een flinke impact hebben op de systeemefficientie. Sommige omvormer hebben mede afhankelijk van de functionaliteit zoals backup stroom b.v. een eigen gebruik van meer dan 100Watt (zie b.v. het Dye topic). Zeker bij een langdurge lage load kan dit deel dus een forse invloed hebben op de systeemefficientie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hij bedoelt dat je deze website kunt gebruiken om te simuleren wat je opbrengst in de slechtste maand is om te bepalen hoeveel je nodig hebt zonder salderen.

Ik zal je vast het antwoord verklappen: dak vol.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:44
Goedenavond, uiteindelijk na aanschaf van de phev wil nu dan toch panelen op ons dak gaan leggen.

Tot mijn grote schaamte ben ik er 3,5 jaar geleden niet verder mee gegaan https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2088286 :F

Maar nu dus wel serieus. Waar ik eerder dacht aan zelf de meterkast uitbreiden en gereed maken voor 3-fase en uitbreidingen aanbrengen, plus nog wat andere klussen, ga ik het nu uitbesteden. Een geschikte elektricien met goede offerte heb ik gevonden (volgens mij duur, maar wel goede componenten, goed plan en duidelijke offerte).
Hij doet geen panelen, dus daarvoor moet een andere partij komen. 3,5 Jaar geleden overtuigde men (hier op tweakers) mij geen micro's te nemen (zie gelinkt forum topic). Op aanraden van de elektricien heb ik nu een partij gebeld die vooral Enphase micro's neerlegt.
Die zouden voordelen hebben:
-schakelen minder snel af bij te hoge spanning
-zijn eenvoudiger terug te schakelen als de productie te groot is (handig na 2027)
en zo nog wat, kan het niet allemaal meer reproduceren merk ik.

Een offerte volgt. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, zijn de inzichten, tav micro-omvormers, in 3,5 jaar tijd veranderd? Is er nu wel een reden om deze aan te schaffen?

(nu ik het zelf zo opschrijf denk ik van niet. En anders; dan gaat een dergelijk advies niet lang mee.)

Mijn dak heeft vrijwel geen schaduw. Er kan een hele zooi op, meer dan ik nodig heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 17-02-2025 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Adam1980 Als je een enigszins normaal huis hebt en geen hele grote schuur, dan is het advies: DAK VOL.
Dan heb je ook in tijden van mindere opbrengst een zo hoog mogelijke opbrengst en zo min mogelijk gebruik van het net met zijn dan hoge prijzen. Liefst ook in december voldoende. Dan zou je ook met een kleinere accu los kunnen van het net.
En doe dat met een degelijke string omvormer die eventueel terug te regelen is.

(geen kookgroep maar een krachtgroep, alamat? ook een alamat voor de EV lader, zappi of zo, en welk topic?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:44
@onetime De link kwam niet goed mee https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2088286 ook weggeef aangepast in mijn eerdere post.

Dak vol? Dat zijn 3x10 of 11 panelen. Ik dacht zelf eerder aan 10 of 12 totaal voor nu. En uitbreiden als de warmtepomp komt. Gezien het verbruik van 6000kwh (3600kwh huis en 2400kwh phev, dat laatste is ruim genomen).
Ok, dat inzicht is nog steeds niet anders tov 3,5 jaar terug. Het komt me zo vreemd voor. Ik zie het ook nergens bij mij in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door Adam1980 op 17-02-2025 23:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Adam1980 Jaaropbrengst heb je niks aan zonder salderen. Zo weinig mogelijk moeten inkopen in de winter is uiteindelijk waar het om gaat op de lange termijn. Dus gewoon dak vol ;) Hier hebben we aan 99 panelen nog niet genoeg en gaan we binnenkort weer uitbreiden door meer dak te creëeren oOo

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Adam1980 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:30:
@onetime De link kwam niet goed mee https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2088286 ook weggeef aangepast in mijn eerdere post.

Dak vol? Dat zijn 3x10 of 11 panelen. Ik dacht zelf eerder aan 10 of 12 totaal voor nu. En uitbreiden als de warmtepomp komt. Gezien het verbruik van 6000kwh (3600kwh huis en 2400kwh phev, dat laatste is ruim genomen).
Ok, dat inzicht is nog steeds niet anders tov 3,5 jaar terug. Het komt me zo vreemd voor. Ik zie het ook nergens bij mij in de buurt.
Als het verschillende dakvlakken zijn dan zou je het per dakvlak vol kunnen leggen ipv alles in 1 keer. Idealiter gebruik je 1 omvormer voor 2 dakvlakken als die bv (grotendeels) oost/west georiënteerd zijn en nog 1 voor het 3e vlak.

Het probleem hiermee is dat het duurder is dan alles in 1 keer (voorrijkosten, schaalvergroting, etc) en dat je zeer waarschijnlijk niemand zal vinden die iets wil doen met een bestaande installatie. Dus stel dat je van de 3x10 a 11 die je kunt doen oost/west/zuid hebt, dan kun je nu zuid vol leggen en later oost/west op 1 omvormer erbij (oost/west spreid dan ook je opwek goed over de dag zodat je zo vaak mogelijk je eigen opwek kunt gebruiken).

Maar goed, dit hoort verder in een eigen topic :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 15:27
Is er een probleem met het goodwe portaal? Zowel mijn homewizard als mijn Chargee heeft een issue met het verkrijgen van data . Gewoon inloggen met de goodwe app doet het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-10 19:24
exroosje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:38:
Is er een probleem met het goodwe portaal? Zowel mijn homewizard als mijn Chargee heeft een issue met het verkrijgen van data . Gewoon inloggen met de goodwe app doet het wel
Ja de GoodWe api doet inderdaad moeilijk de afgelopen 24-48 uur. Zou een tijdelijk iets moeten zijn volgens GoodWe.

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-10 16:39
Wij krijgen nieuwbouw woning, volgens de bouwer kunnen er op het 9,70m lange dak 8 panelen, ik denk dat er zeker 16 opkunnen twee rijen want het dak is ongeveer 4 meter hoog, denk zelfs meer maar wel schaduw bij onderste rij van de buren. Heeft dat zin of zit je dan jezelf voor de gek te houden, dak is op het zuiden dak buren op het noorden. Alle huizen hebben dus een driehoek dak om het zo te zeggen dus onderaan schaduw van buren. Optimizers enzovoort zijn erg duur heb dan liever een string als dat het oplost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@el flaco Dak vol heeft zeker zin, maar de bouwer is waarschijnlijk veel te duur.
Waarschijnlijk beter eerst minimaal en na de oplevering maximaal via gewone installateur.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-10 16:39
onetime schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:39:
@el flaco Dak vol heeft zeker zin, maar de bouwer is waarschijnlijk veel te duur.
Waarschijnlijk beter eerst minimaal en na de oplevering maximaal via gewone installateur.
Ja klopt bouwer vraagt 500 per paneel absurd

• Termy

Termy

el flaco schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Ja klopt bouwer vraagt 500 per paneel absurd
Idealiter zoek je uit of je kan voorkomen dat ze er uberhaupt panelen op leggen zodat je niet direct hoeft we te halen wat ze gedaan hebben. Ik ben nog niet in de situatie geweest maar ik heb wel eens begrepen dat je voor de BENG norm en zo niet per se bij oplevering hoeft te voldoen.

Maar goed, dat zou je echt even goed moeten uitzoeken en daarna de bouwer dwingen te doen wat je wilt... Gl ;).

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:03

M-ThijZ

Riding on Rails

onetime schreef op zondag 16 februari 2025 @ 01:40:
[...]

Nee geen rekening mee houden, alles op zich, geen single point of failure. Een kleinere accu omdat je door meer panelen meer opbrengst hebt en dus met minder accu capaciteit toe kunt. Gewoon een of meerdere string omvormers, afhankelijk van het aantal mppt's dat je nodig hebt. En als je in totaal meer zou kunnen terugleveren dan je hoofdaansluiting moet je je omvormers dynamisch terug kunnen laten regelen zodat je binnen de grens blijft. In afwachting van je eigen topic.
Inmiddels heb ik een eigen topic lopen: Advies zonnepanelen-installatie op zuidzuidwest het is voor mij echter nog niet duidelijk wat de optimale opstelling is. Het maakt nogal uit of ik een offerte voor 12 of 24 panelen aanvraag. Er is ruimte genoeg, echter heb ik aan 12 panelen wellicht al voldoende. Ik hoor het graag indien je hier iets over kunt zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
M-ThijZ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Inmiddels heb ik een eigen topic lopen: Advies zonnepanelen-installatie op zuidzuidwest het is voor mij echter nog niet duidelijk wat de optimale opstelling is. Het maakt nogal uit of ik een offerte voor 12 of 24 panelen aanvraag. Er is ruimte genoeg, echter heb ik aan 12 panelen wellicht al voldoende. Ik hoor het graag indien je hier iets over kunt zeggen.
Je hebt pas voldoende als je elke dag van het jaar al je benodigde stroom op kan wekken.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:57
jadjong schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Je hebt pas voldoende als je elke dag van het jaar al je benodigde stroom op kan wekken.
Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht, er zijn dagen dat ik met mijn 11 kWp installatie nog geen kWh opwek. Dan zou je dus nooit genoeg panelen hebben. Het ligt er natuurlijk aan wat je definitie van genoeg is.
Ook al vind je terugverdientijd niet belangrijk, ook uit milieuoverwegingen wil je geen panelen leggen die nooit de eigen CO2 uitstoot ‘terugverdienen’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is inderdaad kort door de bocht. Vooralsnog hebben we het hier over 12 vs. 24 panelen en niet over 12 vs. 2400 panelen, die extra 5400Wp kan je altijd gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-10 06:57
Martin7182 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Bedankt voor de toelichting, dit maakt wel veel duidelijk! Die 360 V wist ik wel, maar je hebt voor een HV accu natuurlijk wel nog een DC - DC omzetting nodig, zoals te zien in het plaatje. Maar goed, via 230 V AV heb je dat misschien ook wel ook omdat het efficiënter kan zijn dan rechtstreeks van 230 naar de laadspanning.
jep grof weg een 340V tot 360V tussen de mpp en de DC/AC convertor.
(de V stijgt en daalt ook mee met de Vac voor de omvormer, nooit helemaal begrepen hoeveel en hoe dit verhoud, en eigenlijk nooit zin gehad om het uit te zoeken om eerlijk te zijn.)

heb nu grofweg dit staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nn_6LzP7VVxKnLPlVwmoE9hzEmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KgpLM2193m64VlG077uPxbc.jpg?f=fotoalbum_large
(ja ik ben nu de buisjes en de kabels aan het fatsoeneren.)
achtergrond de fronius gen24+ (1 fase)
hier aan hangt dus 10x300Wp + 2x7x245Wp deze Stringen leveren grof weg een 300-350Vmpp.
de mpp zet dit om naar +/-350V op de interne bus, kleine conversie dus erg effectief.
van de interne bus word het omgezet naar de DC/AC convertor, maar ook om,gezet naar de accu.
de accu bestaat uit 7x52V dus ook een grove 350V, kleine conversie dus effectief.
bij elkaar een 19,3kWh accu.
(+/- denk ik, heb nog geen volle accu gehad, dus ik gok nog een beetje. lege accu is 340V en volle accu is 410V)

hoe effectief dit is?
geen idee, draait nu +/- een dag of 2, en ik verander nog bijna dagelijks dingen.
kan allen nog maar zeggen, dat dit systeem de 5kW piekjes van vandaag voor 99,9% afgevangen kreeg.
er is maar 0,01kWh mijn huis uit gegaan. ;)
(maar de accu is nu al weer leeg, niet genoeg opbrengst.)

dit heb je dus als je niet loopt te piepen om een paar centen, en gewoon aanlegt met wat je echt wil.
je hoeft dus hellemaal niet te lopen klungelen met 48V accu's het kan gewoon met 350-400V varianten.

edit:
en de accu nog in doos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LM4VDVCwqCXD_BEvBDE5saW8DaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/680Pu5qI2F8XrXINFhmkNCgu.jpg?f=fotoalbum_large
het is wel even werk dat naar zolder krijgen, mijn arme rug.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 27-02-2025 18:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:27
migjes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:32:
[...]

jep grof weg een 340V tot 360V tussen de mpp en de DC/AC convertor.
(de V stijgt en daalt ook mee met de Vac voor de omvormer, nooit helemaal begrepen hoeveel en hoe dit verhoud, en eigenlijk nooit zin gehad om het uit te zoeken om eerlijk te zijn.)

heb nu grofweg dit staan:
[Afbeelding]
(ja ik ben nu de buisjes en de kabels aan het fatsoeneren.)
achtergrond de fronius gen24+ (1 fase)
hier aan hangt dus 10x300Wp + 2x7x245Wp deze Stringen leveren grof weg een 300-350Vmpp.
de mpp zet dit om naar +/-350V op de interne bus, kleine conversie dus erg effectief.
van de interne bus word het omgezet naar de DC/AC convertor, maar ook om,gezet naar de accu.
de accu bestaat uit 7x52V dus ook een grove 350V, kleine conversie dus effectief.
bij elkaar een 19,3kWh accu.
(+/- denk ik, heb nog geen volle accu gehad, dus ik gok nog een beetje. lege accu is 340V en volle accu is 410V)

hoe effectief dit is?
geen idee, draait nu +/- een dag of 2, en ik verander nog bijna dagelijks dingen.
kan allen nog maar zeggen, dat dit systeem de 5kW piekjes van vandaag voor 99,9% afgevangen kreeg.
er is maar 0,01kWh mijn huis uit gegaan. ;)
(maar de accu is nu al weer leeg, niet genoeg opbrengst.)

dit heb je dus als je niet loopt te piepen om een paar centen, en gewoon aanlegt met wat je echt wil.
je hoeft dus hellemaal niet te lopen klungelen met 48V accu's het kan gewoon met 350-400V varianten.

edit:
en de accu nog in doos:
[Afbeelding]
het is wel even werk dat naar zolder krijgen, mijn arme rug.
Welk merk heb je staan?

En aan wat voor kostenplaatje mogen we denken? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
2x7x245Wp panasonic.
10x300Wp LG
fronius prima gen24+
froinus ohm pilot + 200l boiler
BYD HVM 19,3kWh accu.
inventum ecolution combi 50 warmtepomp.
5kW panasonic monoblock (staat in de tuin maar nog geen kans gehad om hem aan te sluiten.)
5 poort switch netgear
grofweg +/- als ik niks vergeten ben.

edit:
o ja 5x460Wp canadian + hosola 3,6
4x190Wp suntech + steca 500.
vergeet bijna de schuur. 8)7
En aan wat voor kostenplaatje mogen we denken? :)
dat word wat lastiger te vertellen.
ik ben begonnen met 2 panelen voor 300€.
dat leverde geld op, en heb ik apart gehouden voor een uitbreiding.
dan een setje van 10 panelen, en ook hier het geld apart gehouden.
nog een setje en nog meer geld per jaar apart houden voor een uitbreiding.
etc etc.... een 15 jaar verder alles weer geTVTed.
dus voor ik de accu had aangesloten had ik de helft al weer verdiend. ;)
de eerste panelen die ik kocht waren meer als 1€/Wp dat was toen nog heel duur.
(beste gok ex accu ergens tussen de 20-25k€, maar als je het nu koopt is het een stuk minder met de huidige prijzen. mijn 5kW panasonic monoblock was maar 300€ dus sommige dingen zijn zo relatief voor de tweakert. de hosola van de schuur was dan weer gratis, tja wat reken je daar voor. en hier en daar wel wat snoepsidies mee gepikt natuurlijk, dat hielp.)

maar grofweg alleen de accu 8,5k€.
(alles inc BTW maar sommige BTW natuurlijk terug gevraagd en zo.)

edit:
nog niet denken dat ik al klaar ben, lol.
nog een jaartje of 2 tot 4 en dan is de special duurzaam spaar rekening al weer aan het groeien.
omdat ik nu natuurlijk al het geld wat ik bespaar opzij zet, op naar het volgende project. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 27-02-2025 19:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• elektriekert
migjes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:35:
[...]

2x7x245Wp panasonic.
10x300Wp LG
fronius prima gen24+
froinus ohm pilot + 200l boiler
BYD HVM 19,3kWh accu.
inventum ecolution combi 50 warmtepomp.
5kW panasonic monoblock (staat in de tuin maar nog geen kans gehad om hem aan te sluiten.)
5 poort switch netgear
grofweg +/- als ik niks vergeten ben.

edit:
o ja 5x460Wp canadian + hosola 3,6
4x190Wp suntech + steca 500.
vergeet bijna de schuur. 8)7

[...]

dat word wat lastiger te vertellen.
ik ben begonnen met 2 panelen voor 300€.
dat leverde geld op, en heb ik apart gehouden voor een uitbreiding.
dan een setje van 10 panelen, en ook hier het geld apart gehouden.
nog een setje en nog meer geld per jaar apart houden voor een uitbreiding.
etc etc.... een 15 jaar verder alles weer geTVTed.
dus voor ik de accu had aangesloten had ik de helft al weer verdiend. ;)
de eerste panelen die ik kocht waren meer als 1€/Wp dat was toen nog heel duur.
(beste gok ex accu ergens tussen de 20-25k€, maar als je het nu koopt is het een stuk minder met de huidige prijzen. mijn 5kW panasonic monoblock was maar 300€ dus sommige dingen zijn zo relatief voor de tweakert. de hosola van de schuur was dan weer gratis, tja wat reken je daar voor. en hier en daar wel wat snoepsidies mee gepikt natuurlijk, dat hielp.)

maar grofweg alleen de accu 8,5k€.
(alles inc BTW maar sommige BTW natuurlijk terug gevraagd en zo.)

edit:
nog niet denken dat ik al klaar ben, lol.
nog een jaartje of 2 tot 4 en dan is de special duurzaam spaar rekening al weer aan het groeien.
omdat ik nu natuurlijk al het geld wat ik bespaar opzij zet, op naar het volgende project. ;)
Ik doelde specifiek op de accu haha, maar bedankt voor je uiteenzetting :Y
8,5 vind ik nog meevallen. Ik had hem wat meer aan de prijs verwacht :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
elektriekert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Ik doelde specifiek op de accu haha, maar bedankt voor je uiteenzetting :Y
8,5 vind ik nog meevallen. Ik had hem wat meer aan de prijs verwacht :p
lol, we typen wel even door, vraag is antwoord.

de BYD viel mij wel een beetje tegen om eerlijk te zijn, was toch best duur.
toen ik dit wou gaan doen, ben ik 2 jaar geleden begonnen met een fronius gen24+.
(voor grofweg 2050€ inclusief 5x460Wp, vrouw kreeg 2k€ van werk voor duurzaamheid, bedrijf snoepsidie is ook lekker. dus kosten me maar 50€ lol.)
en daar door zal ik nu een beetje vast aan een BYD.
als ik dat had geweten was ik voor een goodwe/growat/solis of ander systeem gegaan is toch een stukje goedkoper.

maar pas op met mijn prijzen, ik doe alles zelf.
en dat bespaart best veel. ;)

ach ja achteraf is het mooi wonen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elektriekert
migjes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:07:
[...]

lol, we typen wel even door, vraag is antwoord.

de BYD viel mij wel een beetje tegen om eerlijk te zijn, was toch best duur.
toen ik dit wou gaan doen, ben ik 2 jaar geleden begonnen met een fronius gen24+.
(voor grofweg 2050€ inclusief 5x460Wp, vrouw kreeg 2k€ van werk voor duurzaamheid, bedrijf snoepsidie is ook lekker. dus kosten me maar 50€ lol.)
en daar door zal ik nu een beetje vast aan een BYD.
als ik dat had geweten was ik voor een goodwe/growat/solis of ander systeem gegaan is toch een stukje goedkoper.

maar pas op met mijn prijzen, ik doe alles zelf.
en dat bespaart best veel. ;)

ach ja achteraf is het mooi wonen. ;)
Ik doe ook (bijna) alles zelf. Hier destijds wel zonnepanelen laten leggen op een platdak. Ik kon ze laten leggen voor 700€ meer dan wanneer ik het zelf zou bestellen en plaatsen. Verzekeringstechnisch was dit ook makkelijker.
Maar dan krijg je ZZP’ers van een derde partij die de panelen nog net niet op je dak gooit.
In totaal heb ik ze nog 6 keer terug laten komen (10 jaar servicegarantie) en nu is het goed.

DC-kabels los op het dak,
na een eerste regenbui 3 stekkers in het water met als gevolg een PE-fault,
PE-kabel met een draadbout in het M6 gat van de omvormer vast gezet,
diverse klemmen die panelen vasthouden los,
bouten scheef in de frames gedraaid,
draden zover gestript dat de isolatie beschadig was,
of dit met een punttang zo hard geknepen dat de kern bloot is.

Dit schiet me zo ff te binnen ;)

Mijn motto:

Als je het zelf doet dan weet je dat het goed is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
elektriekert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Ik doe ook (bijna) alles zelf. Hier destijds wel zonnepanelen laten leggen op een platdak. Ik kon ze laten leggen voor 700€ meer dan wanneer ik het zelf zou bestellen en plaatsen. Verzekeringstechnisch was dit ook makkelijker.
Maar dan krijg je ZZP’ers van een derde partij die de panelen nog net niet op je dak gooit.
In totaal heb ik ze nog 6 keer terug laten komen (10 jaar servicegarantie) en nu is het goed.

DC-kabels los op het dak,
na een eerste regenbui 3 stekkers in het water met als gevolg een PE-fault,
PE-kabel met een draadbout in het M6 gat van de omvormer vast gezet,
diverse klemmen die panelen vasthouden los,
bouten scheef in de frames gedraaid,
draden zover gestript dat de isolatie beschadig was,
of dit met een punttang zo hard geknepen dat de kern bloot is.

Dit schiet me zo ff te binnen ;)

Mijn motto:

Als je het zelf doet dan weet je dat het goed is :)
Klopt. Ergste vind ik dat veel installatiebedrijven nogal hoog van de toren blazen en de dhz kleineren terwijl ze zelf het vout doen. Vind dat meer mensen het zelf even moeten uitzoeken en het dan zelf moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-10 15:39
deejeebv schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht, er zijn dagen dat ik met mijn 11 kWp installatie nog geen kWh opwek. Dan zou je dus nooit genoeg panelen hebben. Het ligt er natuurlijk aan wat je definitie van genoeg is.
Ook al vind je terugverdientijd niet belangrijk, ook uit milieuoverwegingen wil je geen panelen leggen die nooit de eigen CO2 uitstoot ‘terugverdienen’.
Dat is juist nóg een idioot gevolg van de overheids regeling.
Mensen gaan panelen uit zetten /terug regelen /affakkelen(ik had een mooie nieuwe term gelezen, maar weet die niet meer :N )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:35:
[...] 5kW panasonic monoblock (staat in de tuin maar nog geen kans gehad om hem aan te sluiten.)
[...] mijn 5kW panasonic monoblock was maar 300€ dus sommige dingen zijn zo relatief voor de tweakert. [...]
Waar kan ik die halen? Ik heb nog 6 adressen waar ik die voor die prijs zeker wel kan plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
onetime schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Waar kan ik die halen? Ik heb nog 6 adressen waar ik die voor die prijs zeker wel kan plaatsen...
In DE. Ben je installateur met kvk registratie? €300 is inclusief subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met Solarfast?

Gisteren een nogal opschepperige verkoper over de vloer gehad. Offerte op zich klinkt wel ok, afgezien van een ronduit misleidende rendementsberekening, maar ze zeggen met eigen personeel te werken. Dat vind ik wel een pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:52

Cbr

TheekAzzaBreek schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:50:
...ze zeggen met eigen personeel te werken. Dat vind ik wel een pré.
Zijn ze bereid dat vast te leggen? Bevestigen per email o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ik heb het ze nog niet gevraagd. Op hun site of brochure staat er niets over.

Maar als ze inderdaad 70-80 installaties per week doen, zoals de verkoper beweert, zou iemand hier wel eens van ze gehoord hebben, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15
Wij hebben nu 4 jaar zonnepanelen liggen op ons dak, na 3 jaar gaf mijn omvormer de storing "PvIsoFault - De isolatieweerstand is te laag - Controleer de isolatieweerstand tussen de PV-generator en aarde (massa) en verhelp de fout in geval van kortsluiting.

Ik vermoedde toen dat het vocht/slechte aansluiting was. Het had die nacht ook erg hard geregend.
Vervolgens ging de foutmelding weg en heeft alles het tot vorige week goed gedaan.
Nu weer PvIsoFault 56, en dit keer gaat het niet meer weg.
Dit maakt bij mij het vermoeden dat het om vocht/corrosie gaat alleen maar sterker.
De panelenlegger geeft aan, 2 jaar garantie, dus kan niets voor je doen.

Is dit doorgaans gebruikelijk? Het betreft een Sofar Solar 2700 TL-G3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:50:
Heeft iemand ervaring met Solarfast?

Gisteren een nogal opschepperige verkoper over de vloer gehad. Offerte op zich klinkt wel ok, afgezien van een ronduit misleidende rendementsberekening, maar ze zeggen met eigen personeel te werken. Dat vind ik wel een pré.
Ik heb die partij ook over de vloer gehad. Ik was er niet van gecharmeerd. Een mannetje met een blouseje en bijbehorend pakje. Inderdaad wel een opschepperige attitude. Houd ik niet van. Ik stelde hem wat vragen, maar hij wist helemaal niets. Hij wist niet eens wat een aardlekautomaat was. Je hoeft van mij echt niet elk saillant detail van een installatie te kunnen uitleggen, wellicht ben je al een tijdje niet meer het dak op geweest en heb je nu mensen onder je die dat doen, prima. Maar dat je niet eens weet wat een aardlekautomaat is, dat is wel echt een basis dingetje in zo'n installatie.

Vervolgens werd mij verteld dat ze al jaaaaaarenlang zonnepanelen installeren etc, maar dat deden ze dan onder een andere naam. Ik mocht die naam niet weten. Solarfast als naam is pas een paar jaar actief.

Vervolgens bleven ze aandringen op dat ik zo snel mogelijk een beslissing moest maken, want hun offerteprijs was maar een x dagen geldig. Ze bleven maar bellen. Ik was offertes aan het vergelijken en die zijn ook niet allemaal binnen een dag binnen. Het is gewoon een sales man, die targets heeft. Hoe meer offertes die een akkoord krijgen, hoe hoger zijn salaris. Voelde sowieso al helemaal niet lekker.

Daarnaast was al het eventuele meerwerk onbekend qua prijs:
- Verwijderen van oude panelen, wat treffen ze dan aan? "Hoort u dan"
- Ventilatiepan plaatsen "doen we op nacalculatie"
etc.

Offerte was ook erg duur. Een lokale installateur heeft hier een heel mooie installatie neergezet voor 1500 EUR minder.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Dank je.

Mij blijft vooral de rendementsberekening in de keel steken. Ze beginnen met een stroomprijs van 0.35/kWh, doen alsof er geen terugleververgoeding bestaat en salderen nog vrolijk 25 jaar door. Ja, dan kom je op een leuk rendement uit. Reden om deze maar te laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@TheekAzzaBreek sowieso zou ik nooit afgaan op de rendementsberekening die de verkopende partij maakt. Maar de berekening zelf maken op basis van de eigen situatie en verwachte toekomst. Dit laatste is nog het aller moeilijkste want geen mens weet wat bv de stroomprijs over een jaar is, hoe eventuele terugleververgoedingen gaan zijn vanaf 2027 etc.

Hoe meer opwek je zelf kunt hebben of beter gezegd: hoe minder netafname je gaat hebben, hoe minder afhankelijk je kunt worden van derde partijen. Het is persoonlijk, maar ook dat kan het nodige waard zijn zonder dat het direct financieel wat oplevert.
Mijn inziens is het dan ook slim om een systeem te hebben die je kunt terugregelen op de momenten dat terugleveren aan het net niet slim is. En een systeem waar je een thuisbatterij aan kunt koppelen zodat het verbruik zoveel mogelijk afgedekt kan worden door eigen opwek. Die thuisbatterij kan in principe altijd via AC, maar een DC gekoppelde batterij direct aan een hybride omvormer kan financieel slim zijn. Iets om wellicht te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
@Franciesco, dank.
Die rendementsberekeningen neem ik ook niet serieus, maar in dit geval vond ik het wél een goede indicator met wat voor partij ik van doen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:43
Iemand hier toevallig bekend met installateurs die zonnepanelen ook verticaal willen en kunnen installeren? Wij zijn op zoek naar een installatiebedrijf die op onze gevel ze wil monteren. Regio Zwolle zou mooi zijn, maar wat verder weg mag geen obstakel zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@TwingyTwingy niet zeker of zet dat doen, maar heb je ATI-Solar al gevraagd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
TwingyTwingy schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:27:
Iemand hier toevallig bekend met installateurs die zonnepanelen ook verticaal willen en kunnen installeren? Wij zijn op zoek naar een installatiebedrijf die op onze gevel ze wil monteren. Regio Zwolle zou mooi zijn, maar wat verder weg mag geen obstakel zijn. :)
Je bent je bewust dat voor verticale plaatsing een vergunning benodigd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Franciesco schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:11:
@TwingyTwingy niet zeker of zet dat doen, maar heb je ATI-Solar al gevraagd?
Heb ik benaderd en zijn bijzonder geinteresseerd. Ze waren stiekem al op zoek naar een leuk projectje, dus we gaan de mogelijkheden met ze verkennen. Dankjewel voor deze perfecte tip. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Oilman schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:39:
[...]

Je bent je bewust dat voor verticale plaatsing een vergunning benodigd is?
Ja, de gemeente is in principe akkoord. Dus zodra duidelijk is welke panelen het worden en ik een tekening heb gemaakt, gaat die het proces in. Vergunningaanvraag is kosteloos dus dat is mooi :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@TwingyTwingy Graag een paar mooie foto's, voor en achteraf, gratis vergunning, heel interessant!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
onetime schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:16:
@TwingyTwingy Graag een paar mooie foto's, voor en achteraf, gratis vergunning, heel interessant!
Die gaan er zeker komen! Vergunning is formeel niet kosteloos, alleen je krijgt subsidie ter hoogte van het legesbedrag. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

TwingyTwingy schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:27:
Sonkrag uit Meppel, goede ervaring mee (alsin schuindak plaatsing :+)

www.google.nl

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-10 21:08
Van 't weekend gebruik gemaakt van het mooie weer om zestien stuks 12 jaar oude 225Wp panelen te vervangen door 10x 440Wp panelen.

Alles zelf gedaan, net als 12 jaar terug.

Nieuw montagemateriaal toegepast (click evo), en bekabeling aangepast om inductielus te voorkomen.

Dag 1: verwijderen oude panelen en montagemateriaal
Dag 2: aanbrengen nieuw montagemateriaal
Dag 3: Transport panelen vanuit opslag. Eerste panelen op het dak. Positie montagemateriaal nog iets aangepast.
Dag 4: Alle panelen op het dak.
Dag 5: Netjes uitrichten van de panelen onderling, laatste kabels aangesloten, omvormer aangezet, en oude panelen en montagemateriaal afgevoerd naar de stort.

Heb het rustig aangedaan. Max 6 uur werken per dag. Het is tenslotte hobby.
Erg blij met het resultaat.

Nu heb ik nog twee jaar om de panelen terug te verdienen, daarna komen de terugleverkosten.
Tweede reden voor het vervangen is een toegenomen energieverbruik. (inductieplaat, droger, 3D printer, game PC's, en een thuiswerker)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OK1V6qy1iaEnW-lLv_lK0XbLkkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3UY63q2M2S04X33n759lqUK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Prop-er op 11-03-2025 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Prop-er Mooi! Maar waarom de oude naar de stort?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-10 21:08
Tja. Nieuwe panelen kosten minder dan €50,-/stuk.
Panelen van 12 jaar oud, duidelijk gedegenereerd. Ik heb ze gratis aan vrienden aangeboden, en aan de verenigingen waarvan we lid zijn, maar iedereen investeert dan liever in nieuw.

De panelen worden nu netjes gerecycled, en ik ben in 1x van de troep af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-10 14:54

duderuud

Sliden is koel

Ik kwam in eerdere topics meerdere vragen binnen wat de Solax unlock codes waren voor de "advanced" en "super" settings.

Die heb ik even opgevraagd:
- Advanced: 2014
- Super: 6868

And remember: With great power comes great responsibility...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Prop-er schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:10:
Tja. Nieuwe panelen kosten minder dan €50,-/stuk.
Panelen van 12 jaar oud, duidelijk gedegenereerd. Ik heb ze gratis aan vrienden aangeboden, en aan de verenigingen waarvan we lid zijn, maar iedereen investeert dan liever in nieuw.

De panelen worden nu netjes gerecycled, en ik ben in 1x van de troep af.
Waar hier op tweakers (en op marktplaats) kan ik het aanbod terug vinden?
Er zijn best mensen die er goed gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Of het nu het UV in het daglicht, of de contactreiniger uit de autoindustrie is (@Rol-Co WD40 heb ik niet gebruikt), veel rubberen O-ringen van de MC4-stekkers ben ik inmiddels verloren.
Vervangende MC4-stekker O-ring
Een NBR O-ring met de maat 7,65×1,63 mm is te ruim, dan krijg je de stekkers niet meer op elkaar geduwd.
Een NBR O-ring met de maat 6,07×1,63 mm past wel als vervangingsonderdeel. Noot: de eerste maat is de binnendiameter.
O-ring invetten
Dank aan @mux voor het advies om de droge O-ringen in te vetten. Ondanks al in 2018 gepost, lees ik dat bericht vandaag pas, zodat dit advies helaas voor zo'n vijfhonderd, gemaakt in 2008/2009, zonnepaneeltjes al te laat komt. De TS noemt het invetten van de O-ring niet.

Met welk middel/materiaal zou de O-ring het best ingevet kunnen worden? Vaseline? En waarmee NBR juist niet invetten?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

cj1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:30:
Of het nu het UV in het daglicht, of de contactreiniger uit de autoindustrie is (@Rol-Co WD40 heb ik niet gebruikt), veel rubberen O-ringen van de MC4-stekkers ben ik inmiddels verloren.
Vervangende MC4-stekker O-ring
Een NBR O-ring met de maat 7,65×1,63 mm is te ruim, dan krijg je de stekkers niet meer op elkaar geduwd.
Een NBR O-ring met de maat 6,07×1,63 mm past wel als vervangingsonderdeel. Noot: de eerste maat is de binnendiameter.
O-ring invetten
Dank aan @mux voor het advies om de droge O-ringen in te vetten. Ondanks al in 2018 gepost, lees ik dat bericht vandaag pas, zodat dit advies helaas voor zo'n vijfhonderd, gemaakt in 2008/2009, zonnepaneeltjes al te laat komt. De TS noemt het invetten van de O-ring niet.

Met welk middel/materiaal zou de O-ring het best ingevet kunnen worden? Vaseline? En waarmee NBR juist niet invetten?
Vaseline is prima en heeft iedereen al. Voor het echte werk (als je er een hoop gaat doen) bestaat er dedicated o-ringenvet op basis van siliconenvet. Dat overleeft het buiten wat beter op de lange termijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Zo we draaien weer :-) sinds 4 januari waren de panelen eraf ivm plaatsing dakkapel. 12 "oude" 310 wp panelen goodwee string zijn vervangen voor 10x 450 wp glas volledig zwart panelen op Enphase :-) Laat de zon maar weer schijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFJ7WnXXaPhuWngp-H9dRLETvG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQlDVEJwtCWdv9Sze0EqGTa4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEelKrHuax6nl7sKluZaydqilHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8UlHlTtqkGcQVYC5HLgwU0a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

mux schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:26:
[...]
Voor het echte werk (als je er een hoop gaat doen) bestaat er dedicated o-ringenvet op basis van siliconenvet. Dat overleeft het buiten wat beter op de lange termijn.
Het is voor buiten, met een hoge vochtbelasting. Dus vaseline laat ik voor wat het is.

Bij Super Lube O-ringvat zie ik een pot houdbaarheid van 5 jaar.
Bij OKS 1110 zie ik een symbool met meerdere kalenders die 20 jaar suggereren.

Ben je bekend met nog een ander siliconenvet (met een duidelijk langere houdbaarheid dan 5 jaar)?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

De houdbaarheidstermijn op de verpakking is minder belangrijk dan überhaupt invetten van de o-ringen. De houdbaarheid is namelijk bepaald door te bepalen wat het verdampingsverlies is bij een bepaalde temperatuur, of zaken als suspensiestabiliteit, maar daar heb je in dit geval geen last van - het doel van het vet is namelijk om de laatste paar microscopische oneffenheden tussen de o-ring en het drukoppervlak in te vullen. Dat is per definitie een afgesloten ruimte waar je geen verlies zult krijgen van het vet.

Alle vloeibare vetten hebben een beperkte levensduur die korter zal zijn dan de levensduur van je PV-installatie, maar... alle o-ringen hebben ook een levensduur die veel korter is dan de levensduur van de installatie! Dat ligt aan de manier waarop levensduur wordt bepaald, niet de daadwerkelijke levensduur in-applicatie.

De ultieme oplossing voor iets dat echt 100+ jaar moet blijven werken is een vast vulmiddel zoals grafiet. Helaas is grafiet niet compatible met EPDM, dus je zult altijd moeten kiezen voor een vloeibaar vet.

Vandaar dat ik ook geen grote vraagtekens zet bij vaseline. Zolang je een vet gebruikt dat het rubber en plastic niet aantast, zit je eigenlijk al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
Ik probeerde 'het grote zonnepanelen topic' te vinden hier dus :).

Ik kan 9 zonnepanelen overnemen van iemand maar met ook op eventuele boetes of bemoeilijkte teruglever-dingesen heb ik nog een vraag: 1 omvormer lijkt nu onhandiger dan eerst, omdat ik met 9 omvormers zou kunnen uitschakelen welke teveel zouden leveren?

En wat dat betreft, is er al een consensus of er een oost-west opstelling rendabeler is omdat je op de pieken wellicht of minder thuis bent of dat er dan al teveel wordt teruggeleverd door iedereen met panelen op het zuiden?

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
emjen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:19:
Ik probeerde 'het grote zonnepanelen topic' te vinden [mbr]hier dus :)[/].

Ik kan 9 zonnepanelen overnemen van iemand maar met ook op eventuele boetes of bemoeilijkte teruglever-dingesen heb ik nog een vraag: 1 omvormer lijkt nu onhandiger dan eerst, omdat ik met 9 omvormers zou kunnen uitschakelen welke teveel zouden leveren?

En wat dat betreft, is er al een consensus of er een oost-west opstelling rendabeler is omdat je op de pieken wellicht of minder thuis bent of dat er dan al teveel wordt teruggeleverd door iedereen met panelen op het zuiden?
Nee hoor.
Je moet even kijken hoe je de omvormer kan laten terugregelen. Dat kan bijna altijd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@emjen 1 omvormer is juist makkelijker regelen: sunspec modbus of iets anders, je wil niet aan/uit regelen maar bij negatieve prijzen (of juist het naderen van je vaste staffel) op eigenverbruikcompensatie regelen.

Als je je eigen opwek en verbruik per uur in excel oid hebt dan is er wel een educated guess te maken of O/W voor jou gunstiger is (of was, in 2024).

Heeft er iemand een idee hoe aan een genormeerde dataset van Wh/Wp per uur van een jaar van een 30 graden oost/west set en/of 30 graden zuid te komen?

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2025 14:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
  • Laatst online: 16-04 14:01
BarryH schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Nee hoor.
Je moet even kijken hoe je de omvormer kan laten terugregelen. Dat kan bijna altijd
Bedankt. Dus gewoon eentje, simpeler, is net zo handig? Enige nadeel is als er eentje uitvalt dat ik niet weet welke, toch?

IVM eventuele tropische dagen en een 'gratis' airco op zonne-energie zit ik trouwens toch aan zuid te denken.

@Proton_ ik heb op de website van sunspec gekeken maar snap er niet zoveel van. Bedoel je in algemenere termen dat ik met een software/hardware combinatie de boel goed genoeg zou moeten kunnen regelen? Ik zie bijvoorbeeld dit: https://www.solar-outlet....standaard-envoy-copy.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
emjen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:24:
[...]

Bedankt. Dus gewoon eentje, simpeler, is net zo handig? Enige nadeel is als er eentje uitvalt dat ik niet weet welke, toch?

IVM eventuele tropische dagen en een 'gratis' airco op zonne-energie zit ik trouwens toch aan zuid te denken.

@Proton_ ik heb op de website van sunspec gekeken maar snap er niet zoveel van. Bedoel je in algemenere termen dat ik met een software/hardware combinatie de boel goed genoeg zou moeten kunnen regelen? Ik zie bijvoorbeeld dit: https://www.solar-outlet....standaard-envoy-copy.html
ja. 1 omvormer. en van te voren even kijken in de handleiding (of het merk topic op tweakers ) hoe je het terugregelen kan realiseren (of door omvormer zelf icm een stroommeter in de meterkast, of met home assistant of zoiets)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:08

Bravo

Second Best

Proton_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:55:

Heeft er iemand een idee hoe aan een genormeerde dataset van Wh/Wp per uur van een jaar van een 30 graden oost/west set en/of 30 graden zuid te komen?
Net even de uurdata van https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html over de periode 2014-2023 gedownload en het gemiddelde genomen per uur over deze 10 jaar in een google sheet geplempt.:

Op het tweede tabblad twee grafieken:
Bovenste grafiek is de opbrengst van het betreffende uur
Onderste grafiek de verhouding tussen een oost/west opstelling ten opzichte van een zuid opstelling.

Ik vind het opmerkelijk dat er maar 1076 uren zijn dat een oost/west opstelling meer opwekking heeft dan een zuid opstelling als je over 10 jaar vergelijkt. Het is beperkt tot 1 of 2 uur aan de randen van de periode dat de zon schijnt.

edit: Als iemand voor deze periode de uurprijzen heeft, dan is het financiele verschil inzichtelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 17-03-2025 17:29 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bravo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:27:
[...]

Net even de uurdata van https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html over de periode 2014-2023 gedownload en het gemiddelde genomen per uur over deze 10 jaar in een google sheet geplempt.:

Op het tweede tabblad twee grafieken:
Bovenste grafiek is de opbrengst van het betreffende uur
Onderste grafiek de verhouding tussen een oost/west opstelling ten opzichte van een zuid opstelling.

Ik vind het opmerkelijk dat er maar 1076 uren zijn dat een oost/west opstelling meer opwekking heeft dan een zuid opstelling als je over 10 jaar vergelijkt. Het is beperkt tot 1 of 2 uur aan de randen van de periode dat de zon schijnt.

edit: Als iemand voor deze periode de uurprijzen heeft, dan is het financiele verschil inzichtelijk.
Klopt. In de winter heb je op oost/west veel meer last van de lagere stand van de zon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@emjen SunSpec Modbus is een soort standaard voor omvormercommunicatie waar volgens mij in ieder geval SMA, Fronius en SolarEdge omvormers aan voldoen. Hiermee is met een lokale netwerkverbinding realtime met software het geleverde vermogen te matchen met je verbruik. Er wordt dan dus nauwelijks teruggeleverd zonder dat je stroom (en belasting) hoeft in te kopen.
Er is wel een stuk software nodig dat de gegevens van de P1 hoofdmeter verwerkt en communiceert naar de omvormer. Domotica zoals Home Assistant is daar voor geschikt.
Praktisch alle omvormerfabrikanten leveren ook een kant-en-klare tussenmeter voor hetzelfde doel, maar dan moet de groepenkast open. Zoek daarvoor op Zero-Export modules.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Bravo dank, ik heb weer wat te doen vanavond :)
Apx uurprijzen ex taxes als xml bijvoorbeeld van easyenergy. Dat lijkt me een bruikbaar uitgangspunt voor de terugleververgoeding.

O/W moet het ook van goedkopere montage per paneel hebben (op platte daken).
In hoeverre dat nog steeds op gaat weet ik niet.

Als we de zon-data van een 1 kWp systeem in 2023 uit JRC PVGIS halen tegen de uurprijzen van 2024 levert dat het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxUnfCTuoyqaStCdHQ2upNYailA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5NVOFKg7wsLWaF4EQ02VNoUa.png?f=user_large
(niet helemaal fair, tenslotte beïnvloeden ze elkaar maar ik kon geen zondata van 2024 kiezen en uurprijzen van 2023 waren nog behoorlijk getekend door geopolitiek, dus dan maar zo.)
West levert weliswaar een 5% hogere kale prijs per kWh, maar 20% minder kWh dus niet de hoogste opbrengst (in kWh of €). Oost geeft een 3% hogere prijs dan zuid.
Neemt niet weg dat indien gecombineerd met lagere BoS kosten de businesscase net wat meer voordelen heeft van uurprijzen. Als een O/W systeem meer dan 18% goedkoper is per Wp (omdat hij groter kan en/of goedkopere montage heeft) dan kan het uit.

Een snelle kijk op solar-outlet.nl geeft O/W montagesysteem voor 4 panelen = €221 en 2x2 panelen zuid = €284. @emjen YMMV dus.

edit: 45 graden oost/west levert minder kWh maar meer € op dan 30 graden.

Bij een geschikte plek zou een bifacial oost/west schutting nog wel eens 30% meer op kunnen leveren ten opzichte van zuid bij spotgoedkope montage (schuttingpaal + handje stokschroeven).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyf2IaybFCaEaBIKHGj-g8faXHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LtPLV7M4dVwTTeExPFb2FFyy.png?f=user_large
Wie gaat het proberen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2025 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:03
Proton_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:35:
O/W moet het ook van goedkopere montage per paneel hebben (op platte daken).
In hoeverre dat nog steeds op gaat weet ik niet.
Op platte daken kan je ook meer kwijt per m2, je moet best veel ruimte tussen rijen houden met zuid. 1.5 meter bij 30 graden.

Met oost west kan je ze bijna tegen elkaar aan leggen. Zeker nu panelen zo goedkoop zijn kan je beter meer leggen en samen aansluiten op een inverter met 2 MPPT. Je kan daar ook een maat kleiner kopen, oost en west pieken op andere tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37
w00key schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Op platte daken kan je ook meer kwijt per m2, je moet best veel ruimte tussen rijen houden met zuid. 1.5 meter bij 30 graden.

Met oost west kan je ze bijna tegen elkaar aan leggen. Zeker nu panelen zo goedkoop zijn kan je beter meer leggen en samen aansluiten op een inverter met 2 MPPT. Je kan daar ook een maat kleiner kopen, oost en west pieken op andere tijden.
En zodra de salderingsregeling is afgeschaft is direct zelf verbruik veel belangrijk (zeker als je geen batterij opslag hebt). Denk dat in mijn geval ik aan het begin en einde van de dag meer eigen verbruik heb dan midden op de dag. Dan wordt oost/west denk ik ook sneller interessanter. Ook leuk om een analyse op te doen, maar wel veel meer afhankelijk van het individuele gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-10 18:11
Beste Tweakers,

Ik heb al een tijdje een aantal vraagtekens over de opwek van mijn recent gelegde set panelen, deze bestaan uit:

-10x Resun 560 Wp (Impp 13,3A, Umpp 42,12V)
-1x Growatt MIN 5000 TL-X omvormer (Umpp 80-550V, Imax 13,5A per MPPT)

Probleem is dat de installatie behoorlijk lijkt af te toppen op circa 4000W, ik heb nog een andere set die hetzelfde georiënteerd is die op een dag als vandaag een perfect paraboolvormige opwekgrafiek laat zien.

De DC spanning van de omvormer loopt keurig op naar Umpp van +- 410 Volt, maar de DC stroom blijft steken op ongeveer 10 Ampere met als gevolg een vlakke deuk in de opwekgrafiek. Gezien de uiterste ingangsstroom van 13,5A had ik wel wel verwacht iets op in te moeten leveren, maar dit lijkt wel vrij fors.
Ik heb hier niet direct een verklaring voor, maar wellicht heb ik toch iets over het hoofd gezien bij het samenstellen van deze set.

Is dit iets om bij de omvormerfabrikant neer te leggen?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
weasel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:45:
Beste Tweakers,

Ik heb al een tijdje een aantal vraagtekens over de opwek van mijn recent gelegde set panelen, deze bestaan uit:

-10x Resun 560 Wp (Impp 13,3A, Umpp 42,12V)
-1x Growatt MIN 5000 TL-X omvormer (Umpp 80-550V, Imax 13,5A per MPPT)

Probleem is dat de installatie behoorlijk lijkt af te toppen op circa 4000W, ik heb nog een andere set die hetzelfde georiënteerd is die op een dag als vandaag een perfect paraboolvormige opwekgrafiek laat zien.

De DC spanning van de omvormer loopt keurig op naar Umpp van +- 410 Volt, maar de DC stroom blijft steken op ongeveer 10 Ampere met als gevolg een vlakke deuk in de opwekgrafiek. Gezien de uiterste ingangsstroom van 13,5A had ik wel wel verwacht iets op in te moeten leveren, maar dit lijkt wel vrij fors.
Ik heb hier niet direct een verklaring voor, maar wellicht heb ik toch iets over het hoofd gezien bij het samenstellen van deze set.

Is dit iets om bij de omvormerfabrikant neer te leggen?
Zit er een aftop instelling in de omvormer ingesteld of last van oplopend voltage aan de ACzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
BarryH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:08:
[...]

Zit er een aftop instelling in de omvormer ingesteld of last van oplopend voltage aan de ACzijde?
Spanning loopt gedurende het aftoppen op vanaf 246 naar maximaal 250 Volt, dus dit lijkt nog binnen de marge te liggen.
Andere omvormer (SE) loopt echter op tot 251 Volt en topt in het geheel niet af, beide overigens netjes ingesteld op NL landcode.
Het lijkt inderdaad sterk op een productielimiet, maar alle schuifjes staan op maximaal in de instellingen.

Zal de typesticker eens verwijderen, kijken of het stiekem toch geen 4kW model is :X

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
weasel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Spanning loopt gedurende het aftoppen op vanaf 246 naar maximaal 250 Volt, dus dit lijkt nog binnen de marge te liggen.
Andere omvormer (SE) loopt echter op tot 251 Volt en topt in het geheel niet af, beide overigens netjes ingesteld op NL landcode.
Het lijkt inderdaad sterk op een productielimiet, maar alle schuifjes staan op maximaal in de instellingen.

Zal de typesticker eens verwijderen, kijken of het stiekem toch geen 4kW model is :X
Veelal is er een terugregelmechanisme wat vanaf 250 volt begint te minderen.......om te voorkomen dat het voltage oploopt naar 253v en de omvormer dan uit moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-10 13:20
Hebben of hadden hier nog mensen last van kauwen onder hun zonnepanelen? Wat is hiervoor de beste oplossing? Die RVS systemen met pinnen lijken mij de degelijkste oplossing, maar dit kost nogal wat gezien we een omtrek hebben van 34 meter. (panelen liggen in een C-vorm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
weasel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Dat heeft geen zin.
de tl-x3600 tot en met tl-x 6000 zijn identiek aan elkaar enige schil is de sticker.

wat zijn de laatste 4 cijfers van het serie nummer.

0032 is dat voor de tl-x 5000

[ Voor 12% gewijzigd door redbullwaning op 18-03-2025 20:29 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
@weasel Er was destijds wel een firmware probleempje waardoor omvormers onterecht werden afgeknepen. Wellicht kan dat nog verschil maken: Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
BarryH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Veelal is er een terugregelmechanisme wat vanaf 250 volt begint te minderen.......om te voorkomen dat het voltage oploopt naar 253v en de omvormer dan uit moet
Gezien de spanning in de tussentijd dan nog verder oploopt zou je zeggen dat het vermogen dan ook nog verder geknepen zou worden, en dat is niet het geval....
redbullwaning schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Dat heeft geen zin.
de tl-x3600 tot en met tl-x 6000 zijn identiek aan elkaar enige schil is de sticker.

wat zijn de laatste 4 cijfers van het serie nummer.

0032 is dat voor de tl-x 5000
Laatste vier cijfers van PN zijn 6800, laatste vier tekens van SN zijn 80P6
ThinkPad schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:29:
@weasel Er was destijds wel een firmware probleempje waardoor omvormers onterecht werden afgeknepen. Wellicht kan dat nog verschil maken: Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt
Akelig veel gelijkenissen, maar je zou toch zeggen dat dit 2 jaar later al eens opgelost zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
weasel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:41:

Laatste vier cijfers van PN zijn 6800, laatste vier tekens van SN zijn 80P6
Het gaat om bij parameters modus: en dan de laatste 4 cijfers achter de m.
bijvoorbeeld : S01B01D04T00P0FU01M0024

Kan ook zijn dat er toch ergens een begrenzer is ingesteld. op 80% onder actief vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door redbullwaning op 18-03-2025 21:00 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weasel
redbullwaning schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Het gaat om bij parameters modus: en dan de laatste 4 cijfers achter de m.
bijvoorbeeld : S01B01D04T00P0FU01M0024

Kan ook zijn dat er toch ergens een begrenzer is ingesteld. op 80% onder actief vermogen.
Daar staat inderdaad 0032.

Exportlimit staat echt uit in de webinterface, heb ik overigens ook nooit iets aan aangepast.

Ik ga een mailtje sturen aan Growatt, ik zie in het door @ThinkPad gelinkte topic nieuwere firmwareversies voorbij komen dan de 1401 in mijn omvormer...

Dank voor de snelle reacties, ik houd jullie op de hoogte _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:51
@weasel er staat in de datasheet:
Max. input current per MPP tracker 13.5A*

Verderop staat dan het sterretje.
* Only the latest version with max. input current 13.5A per MPP tracker, for details please contact Growat.

Vroeger was het vaak zo dat er een bepaalde max per MPP tracker was en moest je om de max van de omvormer te bereiken van die Y-MC4 kabeltjes/splitters gebruiken om zo de ene string op beide inputs aan te sluiten.

Geen idee of dat tegenwoordig ook nog zo is of dat ze dit via firmware kunnen oplossen...

[ Voor 39% gewijzigd door Rouske op 18-03-2025 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Stefannn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:50:
[...]

Ah… dan komt er dus nog een “ambiguïteit” om de hoek:
Opbrengst per schutting oppervlak versus opbrengst per paneel.
Oftewel: wil je weten hoeveel je uit een m2 schutting kan halen….
Versus: wil je weten hoeveel je uit een euro investering in een paneel kan halen…

En dat kan je dus prima zien :-)
2.3Wh/Wp versus 5.2Wh/Wp
Kortom:
“per paneel” krijg je ongeveer 45%
“Per m2 schutting” krijg je ongeveer 90%

Leuke berekening!
En inderdaad een voordeel op de uren dat de dynamische prijs hoger is. En ook beter met winter zon.
Even hier verder :)
De 2.3 Wh/Wp klopt niet en is een gevolg van het modelleren van een enkel 450Wp paneel door een 360Wp achterkant op oost en 450Wp voorkant op west. In werkelijkheid is het in het voorbeeld dus 1831Wh/450Wp = 4.1Wh/Wp.

Praktisch:
Als je bang bent voor beschadiging (kinderen, grasmaaiers) kun je makkelijk de onderste meter van planken maken of zelfs open laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:00
Inmiddels is er een classaction tegen de staat in de maak vanwege het promoten door de regering om daarna het salderen veel eerder af te schaffen. Velen voelen zich misleidt.
Helemaal nu terugleverkosten stijgen en de "redelijke vergoeding" naar nihil gaat, net genoeg om niet negatief te eindigen wat de waakhond wakker had gemaakt.

Salderingsclaim.nl

Meld je aan, ik denk dat niemand iets te verliezen heeft na zo misleid te zijn door de overheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 20-03-2025 22:50 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Laatst online: 27-10 14:33
Offtopic: ik weet niet of je gelieerd bent aan deze site maar waarom gebruikt die site TikTok-trackers? Wordt hier geblokkeerd door Pi-Hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Tarax
k heb geen idee waar je het over hebt, mijn Malwarebytes Browser Guard geeft aan dat er geen ads,trackers,malware of scams zijn om te blokkeren.
En nee, ik ben niet gelieerd. Vragen kun je stellen via info@salderingsclaim.nl las ik.
Ik kwam het op Welingelichte Kringen tegen, maar ook Solar Magazine komt er vandaag mee.

Ben wel genaaid door de overheid na een investering van bijna een ton in zonnepanelen die ik nooit in drie jaar terugverdiend krijg, dus me aangemeld.

[ Voor 70% gewijzigd door Teijgetje op 21-03-2025 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Teijgetje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:46:
@Tarax
k heb geen idee waar je het over hebt, mijn Malwarebytes Browser Guard geeft aan dat er geen ads,trackers,malware of scams zijn om te blokkeren.
En nee, ik ben niet gelieerd. Vragen kun je stellen via info@salderingsclaim.nl las ik.

Ben wel genaaid door de overheid na een investering van bijna een ton in zonnepanelen die ik nooit in drie jaar terugverdiend krijg, dus me aangemeld.
Een ton, als in €100.000? Hoe kan dat nu als particulier? Je moet al een hele beste keet hebben staan wil je daar voor €20k kwijt kunnen.

Anyway, kansloze zaak, er wordt al 10+ jaar lang gesproken over het afbouwen / afschaffen van salderen. Iedereen had kunnen weten dat het moment er aan kwam, omdat de situatie volledig onhoudbaar is geworden. Je hoort mij niet klagen dat we geld terug krijgen van de energie maatschappij, maar iemand moet die rekening wel betalen voor de 4800 kWh die ik wel jaarlijks uit het net aan het trekken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Oilman
Dat kan, zelfs zonder keet.
Wij hebben een veld dat 6 woningen en een bedrijf van stroom voorziet.
En zijn eerst een jaar tegengehouden door de gemeente omdat we de eerste waren, dat superdure jaar dat ons 20k aan stroom (28k energiekosten totaal) kostte hebben we dus al gemist door de overheid toen die nog stond te schreeuwen zonnepanelen te plaatsen.

Dat het er aan kwam was bekend, maar niet zo abrupt als de huidige regering besloten heeft, nadat alle aanwijzingen anders/gefaseerd aangaven, om geen belastinginkomsten meer te missen.
Het gaat mij dan ook niet om verdienen maar om mijn rekening omlaag te krijgen.
Er zijn meer mogelijkheden, in België kan je je teruglevering aan de buren verkopen dacht ik.

En als je 4800kwh uit het net trekt moet je dat inderdaad betalen, niet iemand, jijzelf. ;)
En als je zeker weet dat het kansloos is zou ik me zeker niet aanmelden. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 21-03-2025 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Teijgetje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:18:
Dat het er aan kwam was bekend, maar niet zo abrupt als de huidige regering besloten heeft, nadat alle aanwijzingen anders/gefaseerd aangaven, om geen belastinginkomsten meer te missen.
Dan heb je niet goed opgelet. Ook met de vorige al lang geleden aangekondigde gefaseerde afbouw was er al een flink deel te salderen verdwenen voor de jaren 2027 en verder. En in de tussentijd kun je nu 100% salderen tot 2027 wat in de oorspronkelijke afbouw niet het geval is.
En daarna waren er helemaal geen duidelijke aanwijzingen dat er nog steeds gefaseerd zou worden afgebouwd. En anders zouden ze veel sneller afbouwen.
En anders zou dat wel teniet worden gedaan door de oplopende terugleverkosten.

Die claim is gebaseerd op wat 1 energieleverancier nu heeft aangegeven. Er kan nog veel veranderen totdat het 2027 is. De enige die hier beter van worden zullen die advocaten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door jobr op 21-03-2025 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weasel
weasel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Daar staat inderdaad 0032.

Exportlimit staat echt uit in de webinterface, heb ik overigens ook nooit iets aan aangepast.

Ik ga een mailtje sturen aan Growatt, ik zie in het door @ThinkPad gelinkte topic nieuwere firmwareversies voorbij komen dan de 1401 in mijn omvormer...

Dank voor de snelle reacties, ik houd jullie op de hoogte _/-\o_
Na de omvormer in een DMZ gezet te hebben is mijn omvormer geupdatet door Growatt, en... probleem opgelost!
Voor degene die ook tegen dit probleem aanloopt, Growatt lost dit dus niet actief zelf op.
Ik had firmwareversie AKAA1401, nu AKAA2001.
Volgens Growatt hebben alleen de enkelfase MIN TL-X omvormers hier last van.

Iedereen dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-10 22:20
Ik heb een vrije groep waar ik de zonnepanelen op wil aansluiten. Het punt is dat ik hier door een buffervat van 500l niet goed bij kan. Nu zit er een stopcontact met een stekker erin met oude steca omvormers. Plug en play tot max 3600w. Nu is mij vraag of ik een goede stekker kan gebruiken in de wcd en een stukje kabel gebruik om daarop de werkschakelaar te zetten en daarna de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14
marcel h schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:44:
[...]

En zodra de salderingsregeling is afgeschaft is direct zelf verbruik veel belangrijk (zeker als je geen batterij opslag hebt). Denk dat in mijn geval ik aan het begin en einde van de dag meer eigen verbruik heb dan midden op de dag. Dan wordt oost/west denk ik ook sneller interessanter. Ook leuk om een analyse op te doen, maar wel veel meer afhankelijk van het individuele gebruik.
Juist hierdoor zit ik eraan te denken om wat panelen bij te plaatsen.

Liggen nu 4 panelen op ZO, met redelijk goede constante productie gedurende de dag, 4 op ZW met wat schaduw dus die is wat minder constant en dan zit ik eraan te denken om nog 4-6 panelen bij te plaatsen tussen NW en NNW. Die kunnen dan vooral voor de productie zorgen tijdens de momenten dat ik aan het koken ben in de maanden tussen maart-september?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-10 23:06
Proton_ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:13:
Een terugkerend onderwerp hier is of oost/west nou gunstiger is met day-ahead prijzen, omdat de begin ochtend- en einde-middag prijzen vaak het hoogst zijn.
Met hulp van wat modellen heb ik daar in deze post Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12" wat aan gerekend, met als conclusie dat afwijken van zuid inderdaad een hogere €/kWh oplevert maar nog meer kWh scheelt dus onder de streep is zuid op 30 graden nog steeds het gunstigst.

Een andere conclusie is dat een bifacial schutting die van noord naar zuid loopt met day-ahead prijzen wél tot 30% meer € oplevert dan een zuidopstelling (maar dat lijkt me voor daken niet bijster relevant).

Als mensen dit kunnen aanscherpen met real-world opbrengstdata ipv een model en/of met de 2025 instraling en prijzen dan houd ik me aanbevolen :)

Omdat de discussie denk ik meer over de PV kant dan de day-ahead kant gaat, graag even nadenken in welk topic je commentaar hoort
Maar dit kan je toch samen met één omvormer doen? Twee panelen, één omvormer, en wellicht minder batterijen om de dag door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Bensherman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:49:
Ik heb een vrije groep waar ik de zonnepanelen op wil aansluiten. Het punt is dat ik hier door een buffervat van 500l niet goed bij kan. Nu zit er een stopcontact met een stekker erin met oude steca omvormers. Plug en play tot max 3600w. Nu is mij vraag of ik een goede stekker kan gebruiken in de wcd en een stukje kabel gebruik om daarop de werkschakelaar te zetten en daarna de omvormer?
Is dat een wasmachine of droger groep? En dus het enige stopcontact op die groep? Dan is dat geen probleem, en heb je die werkschakelaar eigenlijk ook niet nodig, de stekker kan er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
jobr schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:31:
[...]

Dan heb je niet goed opgelet. Ook met de vorige al lang geleden aangekondigde gefaseerde afbouw was er al een flink deel te salderen verdwenen voor de jaren 2027 en verder. En in de tussentijd kun je nu 100% salderen tot 2027 wat in de oorspronkelijke afbouw niet het geval is.
En daarna waren er helemaal geen duidelijke aanwijzingen dat er nog steeds gefaseerd zou worden afgebouwd. En anders zouden ze veel sneller afbouwen.
En anders zou dat wel teniet worden gedaan door de oplopende terugleverkosten.

Die claim is gebaseerd op wat 1 energieleverancier nu heeft aangegeven. Er kan nog veel veranderen totdat het 2027 is. De enige die hier beter van worden zullen die advocaten zijn.
Ach, het kost niets. Ik heb geen idee wat je wil zeggen met dat alleen de advocaten er beter van worden.
Stond dat ergens dat zij 99% van de opbrengst rekenen? Had ik gemist.
Het komt een beetje over als fatalisme, of azijnp****n, van jouw kant.

Je kan ook denken, ja, 94% over alle zonnepaneelbezitters dat ons afgenomen wordt, dat is best veel geld.
Elke cent die extra terugkomt is winst.

En ik heb best goed opgelet.
Alleen denk ik dat jij niet zo goed kan rekenen dat je vindt dat tot eind 2026 100% salderen beter/prima is.
En je verhaaltje over terugleverkosten ......die heb je nu ook gewoon, die steeds hoger worden. ;)

De oorspronklijke afbouw, toen ik panelen nam, zou zijn:

2024 100% van eigen verbruik, laatste jaar
2025 64% van eigen verbruik
2026 64% van eigen verbruik
2027 55% van eigen verbruik
2028 46% van eigen verbruik
2029 37% van eigen verbruik
2030 28% van eigen verbruik
2031 0% Alle teruggeleverde kWh's

Dus als ik het even snel optel dan hebben we nu 100+100 ipv 64+64 = 72% meer
En van 2027-2030 , 55+46+37+28 = 166% niet

Dus ik, en jij, als je op zit te letten, wordt 94% saldering door de neus geboord.

Maar nogmaals, het was een tip, doe er mee wat je wil.
Maar ga mij er niet op aanvallen. ;)
En als je denkt dat het niets is moet je zeker niet meedoen, en je neerleggen dat er 94% saldering door je neus is geboord door een onbetrouwbare regering die vond dat nog een jaar energiebelasting missen (totaal) onaanvaardbaar was.
En je vanaf 2027 nog een drol krijgt voor teruggeleverde stroom, en dat je duur mag bijkopen.

Dus dat je eigenlijk nog meer moet investeren om jouw panelen rendabeler te maken, zodat je eindigt over 25 jaar met een hopelijk terugverdiende installatie, panelen, warmtepomp en accu`s, maar dat het netto niets opgeleverd heeft, behalve kopzorgen, extra brandrisico, ruimteverlies, beschadiging van je pand, en extra onderhoud.
En dat je concludeert dat als je niet in het verhaal van de regering was meegegaan, "allemaal aan de zonnepanelen, accu`s en warmtepompen", je gewoon je investering in je zak had gehouden om andere (leuke) dingen mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:12
Ik heb 2 zonnepaneeltjes van een kennis gekregen, ze horen in een in dak systeem (wevolt x-roof). Ik heb ze in de volle zon gelegd maar ze geven beide 0 volt gemeten met een multimeter.

Nu lijkt mij het onwaarschijnlijk dat ze allebei defect zijn, is er een andere reden dat ik niks meet? Aangesloten op een geschikte omvormer doen ze ook niks....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnr4q0oZ0cywCa7M_VxfN7TJ0vA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdRSJLEGSStaiR9TgvHZMhH0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_koVQEuaix4oNDBom4xG3R7CJiI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8JgxQQugU24E1gfbXkrykFW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T_jxbojTj_w0lHA2tOxlzsxQdw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2MMvZ6onytgUBjHLO1BvV4bD.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
@KoenVW76 0V klinkt best wel kortgesloten.

Beetje jammer, maar voor 112Wp zijn setjes mc4 stekkers de kosten al niet waard…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Teijgetje schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 00:22:

Je kan ook denken, ja, 94% over alle zonnepaneelbezitters dat ons afgenomen wordt, dat is best veel geld.
Elke cent die extra terugkomt is winst.

En ik heb best goed opgelet.
Alleen denk ik dat jij niet zo goed kan rekenen dat je vindt dat tot eind 2026 100% salderen beter/prima is.
En je verhaaltje over terugleverkosten ......die heb je nu ook gewoon, die steeds hoger worden. ;)

De oorspronklijke afbouw, toen ik panelen nam, zou zijn:

2024 100% van eigen verbruik, laatste jaar
2025 64% van eigen verbruik
2026 64% van eigen verbruik
2027 55% van eigen verbruik
2028 46% van eigen verbruik
2029 37% van eigen verbruik
2030 28% van eigen verbruik
2031 0% Alle teruggeleverde kWh's

Dus als ik het even snel optel dan hebben we nu 100+100 ipv 64+64 = 72% meer
En van 2027-2030 , 55+46+37+28 = 166% niet

Dus ik, en jij, als je op zit te letten, wordt 94% saldering door de neus geboord.

Maar nogmaals, het was een tip, doe er mee wat je wil.
Maar ga mij er niet op aanvallen. ;)
En als je denkt dat het niets is moet je zeker niet meedoen, en je neerleggen dat er 94% saldering door je neus is geboord door een onbetrouwbare regering die vond dat nog een jaar energiebelasting missen (totaal) onaanvaardbaar was.
En je vanaf 2027 nog een drol krijgt voor teruggeleverde stroom, en dat je duur mag bijkopen.

Dus dat je eigenlijk nog meer moet investeren om jouw panelen rendabeler te maken, zodat je eindigt over 25 jaar met een hopelijk terugverdiende installatie, panelen, warmtepomp en accu`s, maar dat het netto niets opgeleverd heeft, behalve kopzorgen, extra brandrisico, ruimteverlies, beschadiging van je pand, en extra onderhoud.
En dat je concludeert dat als je niet in het verhaal van de regering was meegegaan, "allemaal aan de zonnepanelen, accu`s en warmtepompen", je gewoon je investering in je zak had gehouden om andere (leuke) dingen mee te doen.
Get your facts straight. Je kunt vinden wat je wilt van de regering, maar die hebben er alles aan gedaan om het door beide kamers te krijgen. Het zijn de partijen die nu de regering vormen die hun kont tegen de krib hebben gegooid met een populistisch instelling in de 1e kamer, namelijk de PVV, BBB. Omtzigt zat overigens in hetzelfde kamp:
De BBB, die bij de Provinciale Statenverkiezingen in maart de grootste fractie in de Eerste Kamer werd met 16 zetels, vertoont overeenkomsten met de PVV met betrekking tot zonne-energie. Beide partijen stemden tegen het wetsvoorstel om de salderingsregeling af te bouwen. Pieter Omtzigt steunde dit standpunt met twee belangrijke argumenten: het ontbreken van ‘afdwingbaarheid’ om acties van energiebedrijven die consumenten benadelen aan te kunnen pakken, en de noodzaak voor betere afspraken over de vergoeding voor de teruggeleverde energie.

Het kabinet Rutte IV besloot vorig jaar om de afbouw van de salderingsregeling uit te stellen tot 1 januari 2025. De Tweede Kamer ging afgelopen februari akkoord met het wetsvoorstel voor de afbouw, maar de Eerste Kamer stelde kritische vragen aan demissionair minister Jetten.
En wie spreken er vervolgens af om het salderen per 2027 volledig af te schaffen ipv af te bouwen?

Maar goed veel plezier met jezelf in een slachtoffer positie manouvreren. Het afbouwen was niet meer dan een wetvoorstel dat er uiteindelijk niet is gekomen. Je hebt meer dan 20 jaar de kans gehad om van de regeling te profiteren. De regeling is in het leven geroepen om zonnepanelen rendabel te maken, dat is meer dan gelukt en de regeling is aan z'n eigen succes ten onder gegaan. Het enige wat je Den Haag kunt verwijten is dat ze niet eerder hun verantwoordelijk hebben genomen om een plan voor afbouw wettelijk vast te leggen.

Hoeveel ga je nu echt de boot in? Je hebt nog jaren volledig kunnen salderen. Zo duur kan een installatie in een weiland toch niet geweest zijn? Ik zou zeggen dat je dat eind 2026 voor een groot deel al terug verdiend moet hebben. Met 30% eigen verbruik betaal je de laatste jaren rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

The_Vice schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:38:
[...]
Maar dit kan je toch samen met één omvormer doen? Twee panelen, één omvormer, en wellicht minder batterijen om de dag door te komen.
Ik begrijp je vraag niet. Een bifacial paneel heeft geen samen en ik heb het niet over meerdere omvormers gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-10 14:24
KoenVW76 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:57:
Ik heb 2 zonnepaneeltjes van een kennis gekregen, ze horen in een in dak systeem (wevolt x-roof). Ik heb ze in de volle zon gelegd maar ze geven beide 0 volt gemeten met een multimeter.

Nu lijkt mij het onwaarschijnlijk dat ze allebei defect zijn, is er een andere reden dat ik niks meet? Aangesloten op een geschikte omvormer doen ze ook niks....
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dag Koen. Kun je eens proberen het kunststof kapje open te maken en daar dan even een foto van plaatsen. Er zitten meestal 3 diode's in. Deze kunnen defect zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
KoenVW76 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:57:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Krijg je de aansluitdoos netjes open? Zijn de diodes kortgesloten? etc... Als jij er niets meer mee kunt ben ik wel geïnteresseerd om te kijken of ik er nog wat mee zou kunnen, als ik ze een beetje bereisbaar op zou kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
onetime schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Is dat een wasmachine of droger groep? En dus het enige stopcontact op die groep? Dan is dat geen probleem, en heb je die werkschakelaar eigenlijk ook niet nodig, de stekker kan er uit.
De groep was oorspronkelijk voor de wasmachine. Maar aangezien er 3 vrije groepen op zolder zijn. Pak ik deze, de wasmachine en droger hebben elk hun eigen groep. De wasmachine heeft heb ik met een pv verdeler aangesloten op een andere omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Bensherman Het is me niet helemaal duidelijk; als dit de enige teruglevering op een pv-verdeler is of echt helemaal een eigen groep dan kan je met een degelijke steker en stopcontact voor je omvormer toe.
Zit er al een andere omvormer op de pv-verdeler dan kom je waarschijnlijk boven de max van de "hoofdgroep" waar de pv-verdeler op is aangesloten. En moet je dus wat anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:48:
@Bensherman Het is me niet helemaal duidelijk; als dit de enige teruglevering op een pv-verdeler is of echt helemaal een eigen groep dan kan je met een degelijke steker en stopcontact voor je omvormer toe.
Zit er al een andere omvormer op de pv-verdeler dan kom je waarschijnlijk boven de max van de "hoofdgroep" waar de pv-verdeler op is aangesloten. En moet je dus wat anders doen.
Het is de enige stekker op deze groep.

Op een andere groep heb ik de pv verdeler.
Pagina: 1 ... 13 ... 22 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.