Het stukje dat lijkt de missen in deze discussie is dat veel of misschien zelfs alle PV omvormers in 2 stappen werken. Eerst zitten er 1 of meerdere MPPTs die de meest optimale PV spanning bepalen en dit omzetten in een constante 360v (1 fase) of 600v (3 fase) DC. Per fabrikant kan het een beetje verschillen wat deze spanning is.Martin7182 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:16:
@Rimco het is denk ik juist het stukje wat ik niet snap. Fictief voorbeeld: stel je panelen wekken 3000 W op waarvan 1000 W gebruikt wordt om de accu te laden. De MPPT maakt 2000 W bij 230 V AC voor netinvoeding, en 1000 W bij X V DC voor de accu. Rara hoe gaat dat laatste? Ik moet me er toch maar eens in verdiepen
Deze HV DC spanning wordt dan meestal met veel condensatoren gebufferd vooraleer dit door de tweede stap wordt omgezet in 230v AC. Naast de condensatoren kan je ook prima een accu toevoegen met het volgende schema als resultaat:

Dit werkt natuurlijk enkel efficiënt als je een HV accu hebt, waarbij deze niet nog een extra DC/DC stap nodig heeft. Ik kan niet direct een schema voor Deye/Solis vinden, maar dat zou best zoiets kunnen zijn:

Alternatief is zoals Victron het heeft opgelost met low voltage DC bus en dan een redelijk unieke LVDC -> AC omvormer gebruiken. Dat is meer zoiets, waarbij de MPPT ook fysiek een los product is:

Er zijn dus nogal wat aspecten/nuances in deze discussie
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
:strip_exif()/f/image/9KgpLM2193m64VlG077uPxbc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/680Pu5qI2F8XrXINFhmkNCgu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t3UY63q2M2S04X33n759lqUK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CQlDVEJwtCWdv9Sze0EqGTa4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z8UlHlTtqkGcQVYC5HLgwU0a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5NVOFKg7wsLWaF4EQ02VNoUa.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LtPLV7M4dVwTTeExPFb2FFyy.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/UdRSJLEGSStaiR9TgvHZMhH0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/e8JgxQQugU24E1gfbXkrykFW.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/2MMvZ6onytgUBjHLO1BvV4bD.png?f=fotoalbum_tile)