Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Bensherman Dan is dat stuk ok; heb je meer dan je hoofdzekering aan opwek? Of heb je het verdeeld over verschillende fases bij een 3 fase aansluiting, dan is dat ook ok. (wel eigen aardlek/alamat voor de solar, toch?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:02
KoenVW76 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:57:
Ik heb 2 zonnepaneeltjes van een kennis gekregen, ze horen in een in dak systeem (wevolt x-roof). Ik heb ze in de volle zon gelegd maar ze geven beide 0 volt gemeten met een multimeter.

Nu lijkt mij het onwaarschijnlijk dat ze allebei defect zijn, is er een andere reden dat ik niks meet? Aangesloten op een geschikte omvormer doen ze ook niks....
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Twee panelen defect zou kunnen maar is inderdaad niet zo waarschijnlijk. Heb je je multimeter wel op DC ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:56
onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:40:
@Bensherman Dan is dat stuk ok; heb je meer dan je hoofdzekering aan opwek? Of heb je het verdeeld over verschillende fases bij een 3 fase aansluiting, dan is dat ook ok. (wel eigen aardlek/alamat voor de solar, toch?)
Een 5kw 3 fase omvormer op een eigen groep.

Een 3 kw met pv verdeler

En nu nog een 3kw op een eigen groep

In totaal dus 11 kw.

3fase verdeeld de 5kw. Dus zeg maar 1500w + max 3000 is 4500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunje
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 10:23
Ooit kreeg ik een offerte met dat wij een perfect dak hadden voor zonnepanelen op het zuiden. Dat klopt, maar ook op het noorden, want wij hebben een plat dak. Wij hebben toen 10 panelen op zuid laten plaatsen.

Een jaar extreem veel geprofiteerd met bizarre teruglevertarieven voor InNova, maar nu zijn we dat weer kwijt omdat alle panelen eraf moeten omdat het dak vervangen moet worden... Omdat we nu het post-salderingstijdperk ingaan, wel een mooi moment om mij af te vragen, of we iets aan de orientatie van de panelen kunnen doen. Want met een plat dak zijn die mogelijkheden er.

Gevoelsmatig zal het er mee te maken hebben op welke momenten je stroom gebruikt, ik denk gemiddeld meer aan de randen van de werkdag dan op het middaguur. Maar totale opbrengst is wel minder, maar ja, daar krijg je toch haast 0 voor / moet je voor bijbetalen.

We hebben geen EV & thuisaccu, maar dat sluit ik voor de toekomst niet uit. We kunnen op eigen oprit laden immers. We hebben nu een vast contract, maar overweeg ook om naar dynamisch te gaan. In 2024 netto 915 kwh teruggeleverd.

Zijn hier ergens tools voor om hier aan te rekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 08:41
Ik heb mijn eerste setje zonnepanelen in 2003 gelegd, en 17 jaar erna van het dak gehaald om ruimte te maken voor een nieuwe set. Mijn conclusie was daarna dat vogels zich niet willen nestelen achter zonnepanelen. En omdat ik bij mijn nieuwe installatie uit 2020 ook de temperatuur meet achter de panelen, en dat op warme dagen over de 55 graden C gaat, was ik er helemaal van overtuigd dat vogels dit niet (moeten) willen.

Maar... ik moet toch op m'n conclusie terugkomen (toepasselijk in het Engels: "eating crow"). Er zijn blijkbaar toch vogels die dom genoeg zijn om het te proberen. Een koppeltje kauwtjes heeft wekenlang net zoveel (redelijk forse) takken vanaf de nok achter de bovenste panelen gegooid in de hoop dat er iets 'nestbaars' zou ontstaan (niet dus, een groot deel van de takken donderde gewoon verder omlaag, en de stapel die wel bleef hangen was inmiddels ruim twee meter breed uitgedijt).

Ik heb ze even uit de droom geholpen door dit weekend alle takkenzooi weg te halen, het was alles bij elkaar toch flink wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVf76oeIXKAEACm3jN6L6gWr6pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfOiyxnBxeeDJcyABw6RpWVU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat panelen op zuid vogelwering nodig hebben (die de luchtstroom/koeling zal belemmeren). Ik denk toch dat het niet veel voorkomt. Hoe lang blijven die vogels daar zitten als het in mei serieus warm achter de panelen gaat worden? Of vormt het juist een prima broedmachine? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:52
@TCMR toen bij mij afgelopen jaar de set op ZZW vervangen werd, zaten daar ook meerdere nestjes onder. Inclusief eentje waar nog een dood jong vogeltje in zat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

plunje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:50:

We hebben geen EV & thuisaccu, maar dat sluit ik voor de toekomst niet uit. We kunnen op eigen oprit laden immers. We hebben nu een vast contract, maar overweeg ook om naar dynamisch te gaan. In 2024 netto 915 kwh teruggeleverd.

Tool:
Bravo in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12"

Een van de dingen die je daarmee kan:

Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

plunje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:50:
Ooit kreeg ik een offerte met dat wij een perfect dak hadden voor zonnepanelen op het zuiden. Dat klopt, maar ook op het noorden, want wij hebben een plat dak. Wij hebben toen 10 panelen op zuid laten plaatsen.

Een jaar extreem veel geprofiteerd met bizarre teruglevertarieven voor InNova, maar nu zijn we dat weer kwijt omdat alle panelen eraf moeten omdat het dak vervangen moet worden... Omdat we nu het post-salderingstijdperk ingaan, wel een mooi moment om mij af te vragen, of we iets aan de orientatie van de panelen kunnen doen. Want met een plat dak zijn die mogelijkheden er.

Gevoelsmatig zal het er mee te maken hebben op welke momenten je stroom gebruikt, ik denk gemiddeld meer aan de randen van de werkdag dan op het middaguur. Maar totale opbrengst is wel minder, maar ja, daar krijg je toch haast 0 voor / moet je voor bijbetalen.

Plat dak heeft geen oriëntatie. Met een hoek van zo'n 13 graden maakt het ook vrijwel niet uit in welke richting het georiënteerd is. Wat je dus idealiter doet is het dak zo vol mogelijk leggen met dakjes oost/west of noord/zuid, naar gelang wat beter past. Als er nu maar 10 panelen pasten op zuid dan heb je a) ruim niet genoeg voor de winter, zeker niet met een EV erbij en b) vast ruimte voor iets van 14+ in dakjes.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 18:23
Weten jullie of de resultaten van https://pvgis.com/en betrouwbaar zijn? Ik zit te kijken naar extra panelen tussen NW/NNW en de berekende waarden die ik zie zijn wel oke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
TCMR schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:25:
Ik heb mijn eerste setje zonnepanelen in 2003 gelegd, en 17 jaar erna van het dak gehaald om ruimte te maken voor een nieuwe set. Mijn conclusie was daarna dat vogels zich niet willen nestelen achter zonnepanelen. En omdat ik bij mijn nieuwe installatie uit 2020 ook de temperatuur meet achter de panelen, en dat op warme dagen over de 55 graden C gaat, was ik er helemaal van overtuigd dat vogels dit niet (moeten) willen.

Maar... ik moet toch op m'n conclusie terugkomen (toepasselijk in het Engels: "eating crow"). Er zijn blijkbaar toch vogels die dom genoeg zijn om het te proberen. Een koppeltje kauwtjes heeft wekenlang net zoveel (redelijk forse) takken vanaf de nok achter de bovenste panelen gegooid in de hoop dat er iets 'nestbaars' zou ontstaan (niet dus, een groot deel van de takken donderde gewoon verder omlaag, en de stapel die wel bleef hangen was inmiddels ruim twee meter breed uitgedijt).

Ik heb ze even uit de droom geholpen door dit weekend alle takkenzooi weg te halen, het was alles bij elkaar toch flink wat.

[Afbeelding]

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat panelen op zuid vogelwering nodig hebben (die de luchtstroom/koeling zal belemmeren). Ik denk toch dat het niet veel voorkomt. Hoe lang blijven die vogels daar zitten als het in mei serieus warm achter de panelen gaat worden? Of vormt het juist een prima broedmachine? :+
toon volledige bericht
10 jaar geleden had ik als een van de weinige in de wijk panelen op mijn dak en al snel werd dit ondekt door een familie duiven, overdag lekker tegen de rand van de panelen warm blijven, lekker beschut uit de wind. en maar heen en weer lopen langs de rand van de panelen. Ik werd gek van de geluiden op mijn dak als ik op mijn kantoor op zolder aan het werk was. Na een tijdje gingen geluiden ook in de avond door, toen bleek dat ze na zonsondergang hun weg onder de panelen vonden om op het gemaakte nesten te slapen. Toen ook mijn buurman panelen nam trok er nog een famie duif bij.... Dat was de druppel en heb ik vogelwering (gaas) rondom laten plaatsen en mijn burman het advies gegeven dit ook te doen. Hij heeft toen borstels laten plaatsen. Na nog wat pogingen van de familie duif een plek onder de panelen te vinden hebben ze besloten te verhuizen naar een dak een blok verder waar inmiddels ook panelen waren geplaatst. Daar bivakeren ze nu al een aantal jaar en een bezoekje bij mij zit er gelukkig niet meer bij. Voor mij is het duidelijk direct bij plaatsen/vervangen panelen ook vogelwering niet vergeten, gaas kost geen drol en zit er ook zo onder.
Plastic vogelwering zou ik links laten liggen, is duurder en geeft geen garantie op een vogelvrij dak. In mijn wijk zie ik bij meerdere daken die wel voor deze kunststof vogelwering hebben gekozen dat kauwen het leuk speelgoed vinden en de wering weten te slopen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 08:41
ArjoK schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 01:21:
[...]
Voor mij is het duidelijk direct bij plaatsen/vervangen panelen ook vogelwering niet vergeten, gaas kost geen drol en zit er ook zo onder.
Hopen er zich in de herfst geen bladeren op op dat gaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
TCMR schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Hopen er zich in de herfst geen bladeren op op dat gaas?
Hier niet maar heb ook niet veel hogere bomen dan mijn nok in de omgeving.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
Proton_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:35:
@Bravo dank, ik heb weer wat te doen vanavond :)
Apx uurprijzen ex taxes als xml bijvoorbeeld van easyenergy. Dat lijkt me een bruikbaar uitgangspunt voor de terugleververgoeding.

O/W moet het ook van goedkopere montage per paneel hebben (op platte daken).
In hoeverre dat nog steeds op gaat weet ik niet.

Als we de zon-data van een 1 kWp systeem in 2023 uit JRC PVGIS halen tegen de uurprijzen van 2024 levert dat het volgende plaatje:
[Afbeelding]
(niet helemaal fair, tenslotte beïnvloeden ze elkaar maar ik kon geen zondata van 2024 kiezen en uurprijzen van 2023 waren nog behoorlijk getekend door geopolitiek, dus dan maar zo.)
West levert weliswaar een 5% hogere kale prijs per kWh, maar 20% minder kWh dus niet de hoogste opbrengst (in kWh of €). Oost geeft een 3% hogere prijs dan zuid.
Neemt niet weg dat indien gecombineerd met lagere BoS kosten de businesscase net wat meer voordelen heeft van uurprijzen. Als een O/W systeem meer dan 18% goedkoper is per Wp (omdat hij groter kan en/of goedkopere montage heeft) dan kan het uit.

Een snelle kijk op solar-outlet.nl geeft O/W montagesysteem voor 4 panelen = €221 en 2x2 panelen zuid = €284. @emjen YMMV dus.

edit: 45 graden oost/west levert minder kWh maar meer € op dan 30 graden.

Bij een geschikte plek zou een bifacial oost/west schutting nog wel eens 30% meer op kunnen leveren ten opzichte van zuid bij spotgoedkope montage (schuttingpaal + handje stokschroeven).
[Afbeelding]
Wie gaat het proberen :)
toon volledige bericht
Bedankt voor de gedetailleerde info! Ik neig dan misschien toch naar een O/W legging.

Bedoel je met spotgoedkoop dat je gewoon en paar palen op het dak legt, en daar weer de panelen op legt, omdat ze met O/W wat platter mogen liggen?

Heeft iemand een tip voor de goedkoopste manier? Enige wat ik moet zien te doen is die dingen op het dak krijgen, de rest is al zo goed als aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
https://www.hmcs.nl/files/Solar/MC4_CrossMating_test.pdf
In verband met de (oude) berichten dat gemixte MC4 connectoren van verschillende merken problemen kunnen geven; dit rapport geeft geen aanleiding om dat te denken van de geteste merken.

Wel is er 1 combinatie van merken die een duidelijk hogere overgangsweerstand heeft.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@emjen Zie de TS voor wat voorbeelden. (beton steunen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:08
Antonl91 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:57:
Weten jullie of de resultaten van https://pvgis.com/en betrouwbaar zijn? Ik zit te kijken naar extra panelen tussen NW/NNW en de berekende waarden die ik zie zijn wel oke.
jep, pvgis is redelijk betrouwbaar.
met kleine marge klopt de berekening erg goed, en kun je van uit gaan. ;)

en jep, noord panelen kunnen best wel leuk zijn.
pas alleen een beetje op, de hoek van de panelen is wel sneller als op zuid een probleem.
dus probeer niet te stijl te leggen.

noord is vooral leuk als je kunt combineren met b.v. zuid (oost of west).
als panelen warm worden dan zakt de opbrengst, naar grofweg 70% (verschil van STP en NOCT).
maar dan staat de zon vrij hoog aan de horizon, en tikken de noord panelen net lekker bij.
het vult elkaar lekker aan.
(het is dan mogenlijk om b.v. 5000Wp op een 3000W omvormer te hangen grofweg.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

emjen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Bedankt voor de gedetailleerde info! Ik neig dan misschien toch naar een O/W legging.

Bedoel je met spotgoedkoop dat je gewoon en paar palen op het dak legt, en daar weer de panelen op legt, omdat ze met O/W wat platter mogen liggen?

Heeft iemand een tip voor de goedkoopste manier? Enige wat ik moet zien te doen is die dingen op het dak krijgen, de rest is al zo goed als aangelegd.
Spotgoedkoop ging over een bifacial schutting, dat is voor je dak niet relevant.
Dan ram je een C of H profiel de grond in, schuif je het paneel op de gewenste hoogte erin en je zet het vast met een parker.
Voor op een platdak weet ik niet wat nu het meest effectief werkt. Je zit dan met ballast etc.

Het is een poosje geleden dat ik naar platdak gekeken heb, maar in het verleden waren betonvoeten erg goedkoop, is ook zelf te maken met een draadeind in een emmer.
Bijvoorbeeld https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
migjes schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:21:
[...]

jep, pvgis is redelijk betrouwbaar.
met kleine marge klopt de berekening erg goed, en kun je van uit gaan. ;)

en jep, noord panelen kunnen best wel leuk zijn.
pas alleen een beetje op, de hoek van de panelen is wel sneller als op zuid een probleem.
dus probeer niet te stijl te leggen.

noord is vooral leuk als je kunt combineren met b.v. zuid (oost of west).
als panelen warm worden dan zakt de opbrengst, naar grofweg 70% (verschil van STP en NOCT).
maar dan staat de zon vrij hoog aan de horizon, en tikken de noord panelen net lekker bij.
het vult elkaar lekker aan.
(het is dan mogenlijk om b.v. 5000Wp op een 3000W omvormer te hangen grofweg.)
Mooizo! Dan klinkt het interessant.

Het gaat om 6 panelen NNW. Het platte dak ligt al vol (4 panelen ZO, 4 panelen ZW, maar hebben veel schaduw, wel allemaal microomvormer) en gaat puur om wat opwek waarmee ik in de zomer dan 'gratis' kan koken. Het dak is veel groter, maar dit dekt de avonduren dan. Tijdens de wintermaanden (nov, dec, jan, feb) zou ik volgens de berekeningen zo'n 130kWh opwekken en die gebruik ik dan ook direct verwacht ik. De hoek is zo'n 30 graden van wat ik uit de tekeningen kan afleiden.

Omdat alles al met een microomvormer zit ga ik deze ook met een microvormer aansluiten, hoymiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Laatst online: 13:51
Vraagje aan de kenners.

Werkt een Tigo optimizer met een Solplanet omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@moca007 1 tigo in een lange string? Vast wel. Alle panelen met een Tigo? Kan van de situatie afhangen.
Het uitruilen van spanning tegen stroom kan een mppt-tracker eventueel in de war brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
onetime schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 02:01:
@moca007 1 tigo in een lange string? Vast wel. Alle panelen met een Tigo? Kan van de situatie afhangen.
Het uitruilen van spanning tegen stroom kan een mppt-tracker eventueel in de war brengen.
Mijn leverancier gaf aan om 1 a 2 panelen te voorzien van een Tigo dit omdat deze panelen i.v.m. plaatsen dakkapel en dak van de buren schaduw zullen hebben en hierdoor de rest van de panelen om laag trekken.

Ik lees dat Solplanet een ShadeSol systeem zou hebben, maar wat dit betekent of wat het precies doet, kan ik weinig over vinden. Ben zelf een leek op dit gebied, maar wil me inlezen alvorens de installatie wordt geplaatst.

Panelen komen op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@moca007 Ik zou die 1 of 2 Tigo's doen. Waarschijnlijk! verloopt de overgang naar schaduw iets vloeiender, en achteraf toevoegen kost waarschijnlijk teveel om het waard te zijn. Verwacht er overigens niet teveel van, ze maken geen zon van schaduw... Wel voegen ze de resterende opbrengst alsnog aan de string toe.
(zonder Tigo worden de beschaduwde panelen door een goede mppt tracker uitgeschakeld door voor de beschaduwde panelen teveel stroom (de diodes bypassen ze dan) te vragen om de vol-in-de-zon panelen optimaal te benutten.
(als de vol in de zon panelen meer meer opbrengen dan de beschaduwde uitschakelen minder...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
onetime schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 02:48:
@moca007 Ik zou die 1 of 2 Tigo's doen. Waarschijnlijk! verloopt de overgang naar schaduw iets vloeiender, en achteraf toevoegen kost waarschijnlijk teveel om het waard te zijn. Verwacht er overigens niet teveel van, ze maken geen zon van schaduw... Wel voegen ze de resterende opbrengst alsnog aan de string toe.
(zonder Tigo worden de beschaduwde panelen door een goede mppt tracker uitgeschakeld door voor de beschaduwde panelen teveel stroom (de diodes bypassen ze dan) te vragen om de vol-in-de-zon panelen optimaal te benutten.
(als de vol in de zon panelen meer meer opbrengen dan de beschaduwde uitschakelen minder...)
Ja gaan we doen, bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:53
Ik wil graag een nieuwe omvormer kopen, bij voorkeur een Fronius. Die zijn in Duitsland een stuk goedkoper. Echter mag ik in Duitsland ook btw vrij kopen. Ik kan bij veel Duitse webshops niet echt vinden of dit mag.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:20:
Ik wil graag een nieuwe omvormer kopen, bij voorkeur een Fronius. Die zijn in Duitsland een stuk goedkoper. Echter mag ik in Duitsland ook btw vrij kopen. Ik kan bij veel Duitse webshops niet echt vinden of dit mag.
Nee alleen als je een particulier bent, en de pv installatie in DLD installeert.En hetzelfde geldt voor batterijen. Maar er zijn er veel die dit omzeilen via een DHL packstation in DLD.

[ Voor 11% gewijzigd door mrme12345 op 29-03-2025 09:30 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
moca007 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 03:27:
[...]

Ja gaan we doen, bedankt voor je reactie.
Ik zou geen tigo nemen, vraag je installateur om een Honey bee, is betrouwbaarder en kost net zo duur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-05 09:45
Offtopic: Maar toch leuk om te melden. Je ziet duidelijk een dip in de productie van de zonnepanelen tijdens de zonsverduistering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BquIivj2Dqb4sDuezqOSfvCqwVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fkge7PzvE4eeEvyoEsNMsPZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:33:
[...]

Ik zou geen tigo nemen, vraag je installateur om een Honey bee, is betrouwbaarder en kost net zo duur
Bedankt voor de tip, ga ik doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 18:03
Specifieke vraag maar misschien een snel antwoord: Ik heb een balkonsetje met 2 panelen die max 600 watt opleveren (softwarematig gecapt) met een 15 meter lange 1.5mm² Schucko kabel. Zou het op deze afstand uitmaken om deze 1.5mm² te vervangen voor een 2.5mm² kabel of zou dit irrelevant zijn bij dit soort vermogens?

Voor de rest geen verbruikers aan de andere kant van die 1.5mm², behalve een lichtslang van een paar Watt.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En wat zou je motivatie zijn om dat te doen? Als de omvormers hun volle vermogen voor die plek bereiken (even berekenen met pvcalc ?) dan zie ik de meerwaarde niet. Als ze nu regelmatig uitvallen vanwege een te hoge netspanning dan kan het wel zin hebben.

1,5mm22 mag overigens ruim meer doorheen dan 600W hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
ThinkPad schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:29:
Als ze nu regelmatig uitvallen vanwege een te hoge netspanning dan kan het wel zin hebben.

1,5mm22 mag overigens ruim meer doorheen dan 600W hoor.
Weet dat er meer doorheen mag en kan de netspanning aan die kant niet meten, alleen op de P1 en die komt niet boven de 234 Volt uit bij die fase. Gevalletje lekker zo laten en niet de boel open graven om die kabel te vervangen dus. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:59
Uberprutser schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Weet dat er meer doorheen mag en kan de netspanning aan die kant niet meten, alleen op de P1 en die komt niet boven de 234 Volt uit bij die fase. Gevalletje lekker zo laten en niet de boel open graven om die kabel te vervangen dus. :)
Lastig als je de spanning niet kan meten. Ik had 15 meter 2,5mm2 voor 3000Watt. Dat voltage werd regelmatig net te hoog en dus uitschakeling van de omvormer. Vervangen voor een dikkere kabel. Nu geen last meer van. Kan je niet een multimeter er tussen klussen? Dan kan je meten wat je voltage doet en weet je of je richting de max van 254v gaat. Of je omvormer uitlezen misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberprutser
g00gle schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Lastig als je de spanning niet kan meten. Ik had 15 meter 2,5mm2 voor 3000Watt. Dat voltage werd regelmatig net te hoog en dus uitschakeling van de omvormer. Vervangen voor een dikkere kabel. Nu geen last meer van. Kan je niet een multimeter er tussen klussen? Dan kan je meten wat je voltage doet en weet je of je richting de max van 254v gaat. Of je omvormer uitlezen misschien?
Had er even een Action powerplug tussen zitten (geen wifi ontvangst...) en die gaf niet veel anders aan; was wel bewolkt dus opwek was 150W op dat moment en niet de volle 600W die je ziet tijdens volle zon. Setje komt uit de goedkopie bak bij Kaufland, liepen we toevallig langs en was maar 79 euro. Inverter wifi doet het niet en dat wisten we toen we 'm kochten. Voor de mensen waar ie ligt dekt die set met dit weer hun dagelijkse verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yvuB_mp6KyS8HtIPT4IhhY79P8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOTQS9XstFYd31sneivcX2Ox.jpg?f=fotoalbum_large

Win win

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Uberprutser 80 EUR voor de hele 600Wp set? Dat is supergoedkoop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Volgens mij werkt dat via RFC 3251 via WiFi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het is morgen toch pas 1 april?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:52
g00gle schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Wat dacht je van een amperetang, daarmee kun je ook de kabel zelf testen zonder direct contact.
Let op, werkt niet bij de hierboven genoemde WiFi zonnepanelen van Donker-Veenstra, met deze tang kunt je geen wifi stroom meten, daarvoor het je een OWWC tang voor nodig. :), gezien de naam werken deze ook uitsluitend bij nacht met volle maan.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 31-03-2025 17:39 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@MacD007 Met een amperetang meet je toch het vermogen dat door een kabel gaat? Dus niet het verlies tgv weerstand? Geen ervaring, dus uit interesse, zou ik verwachten dat de meting aan beide kanten van de kabel gelijk zou zijn?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23
Ze zijn ook pas morgen verkrijgbaar. 8)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
franssie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:44:
@MacD007 Met een amperetang meet je toch het vermogen dat door een kabel gaat? Dus niet het verlies tgv weerstand? Geen ervaring, dus uit interesse, zou ik verwachten dat de meting aan beide kanten van de kabel gelijk zou zijn?
nee, in feite meet je contactloos alleen de stroomsterkte (I) in A, en dan weet je dus ook het vermogen W=I*U.
meet wel alleen één fase en dus bv niet de hele kabel met 3 draden (Fase, nul en aarde er in, want dan zul je zeer waarschijnlijk geen meting krijgen (resulaat is dan nul)).

Tevens kunnen deze meters veelal dus via meetsnoeren ook bv de spanning, weerstand meten, net wat je ook met een multimeter kunt doen.
wil het hier niet verder uitweiden omdat we anders te veel off-topic gaan, stuur anders een DM als je er meer over wilt weten.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 31-03-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MacD007 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:36:
[...]

nee, in feite meet je contactloos alleen de stroomsterkte (I) in A, en dan weet je dus ook het vermogen W=I*U.
meet wel alleen één fase en dus bv niet de hele kabel met 3 draden (Fase, nul en aarde er in, want dan zul je zeer waarschijnlijk geen meting krijgen (resulaat is dan nul)).

Tevens kunnen deze meters veelal dus via meetsnoeren ook bv de spanning, weerstand meten, net wat je ook met een multimeter kunt doen.
wil het hier niet verder uitweiden omdat we anders te veel off-topic gaan, stuur anders een DM als je er meer over wilt weten.
OK, maar dan heet een amprere tang dus weinig nut hier (het bepalen van een spanningsval tgv weerstand dan de kabel), want het aantal A kan niet anders zijn aan het begin dan aan het einde van een kabel.
Maar ik zal er eens eentje kopen, wel handig om zo nu en dan mijn NW panelen te controleren (hebben last van alg en mosgroei) en als de zon NW staat zouden beide strings evenveel moeten opleveren 8) Hoef ik niet steeds het platdak op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
en te bedenken dat dit bedrijf dus echt bestaat. gezien de naam was ik namelijk sterk aan het twijfelen.
wel een goede 1 april grap, alleen één dag te vroeg. :) _O- :9B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmDB31FJet1t8NrKMaAdKbiq3tc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/kjjQKSmSh0dbnudrXTZuV69c.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Malwarebytes slaat aan op de website:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP19BCv8Dq5RnckZ5dycJKXgMl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nx0IGLb1AZWEktAamlCKDMJB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 21:49

JT

VETAK y0

Ik ga nog 2 paneeltjes bijleggen onder een hoek van 16 graden. Zal 550-600 wattpiek bij elkaar zijn. Ik heb een dynamisch contract. Nu kan ik ze in de oriëntatie van mijn panelen op het schuine dak leggen. Dan heb je tijdens de ochtendpiek zon want de panelen liggen in de richting van waar de zon op komt. Met het kompas zegt-ie 125 graden zuidoost. De panelen op het dak onder een hoek van 40 graden verliezen zon/komen in de schaduw rond 15:30.

De andere optie is 215 graden zuidwest. Minder van de ochtendpiek en in de loop van de dag, zeker zolang de zon nog niet heel hoog staat, op enig moment schaduw. Het zou nu al een uurtje, misschien twee al in de schaduw van de huizen liggen.

Ergens denk ik, ik kies voor de ochtendpiek. Punt is dat ik in de ochtendpiek al zon heb op 4400wp aan panelen. Ik heb 5 panelen/1500wp liggen 205 graden zuiden. In de winter heb ik dus minder dat goed wordt aangestraald door de zon. Aan de andere kant is de opbrengst in de winter toch altijd heel minimaal.

Ik ben benieuwd wat jullie denken :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

@JT Gezien je dynamische contract zou ik gaan voor opwek op de duurste momenten en dat is eerder de avond dan de ochtend.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Termy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:24:
@JT Gezien je dynamische contract zou ik gaan voor opwek op de duurste momenten en dat is eerder de avond dan de ochtend.
In de avond heb ik sowieso geen zon op panelen ;) Vandaag zat ik rond 18:00 op 150watt ofzo van mijn in totaal 6000wp...Daarvoor moet ik panelen aan de andere kant hebben. Die komen ook nog. Maar dat staat los van dit.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@JT Je verliest meer opbrengst dan dat je wint aan kale prijs. Je zult het dus met je eigen zelfverpruiksprofiel moeten doorrekenen zodat je ook energiebelasting uitspaart.
Zie bijvoorbeeld de links in Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Proton_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:46:
@JT Je verliest meer opbrengst dan dat je wint aan kale prijs. Je zult het dus met je eigen zelfverpruiksprofiel moeten doorrekenen zodat je ook energiebelasting uitspaart.
Zie bijvoorbeeld de links in Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12"
Dank. Ik ben tot een ander inzicht gekomen. Op zuiden gericht kan ik 2 paneeltjes kwijt van max 300wp, ik heb 2 2e hands panelen van 275wp liggen. Richt ik echter op het oosten dan kan ik ineens 2 450wp panelen kwijt. Moet ik wel nog 2 andere micro's regelen, wordt denk ik iq7+. En dan ook nog opbrengst in de piekuren. Dus ik denk dat ik die berekening dan niet meer nodig heb.

Enige vraag die ik dan nog heb is over 2 nieuwe panelen. Ik kan 2 JA Solar panelen kopen voor 50e per stuk of 2 AEG panelen voor 80 euro per stuk. In hoeverre zit er nu verschil in die 2 merken? Zijn beide 450wp, beide n-type, zelfde afmetingen, glas-glas. AEG produceert onder andere in Europa, is dat het enige verschil?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JT Welke auto kun je nog politiek correct kopen? met dit topic in gedachten zou je voor Europese productie kunnen kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

onetime schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:49:
@JT Welke auto kun je nog politiek correct kopen? met dit topic in gedachten zou je voor Europese productie kunnen kiezen...
Ja, dat is zeker ook al een overweging :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-05 12:21
Ik kan tweedehands 31 panelen overnemen van 19x 300, 10x 320 en 2x 360 Wp. In combinatie met een apsystems yc500, yc600 en ik meen 2x qc1. Voor 1500 euro inclusief kabels en aansluit materiaal. Exclusief montage materiaal (dakbevestiging). Is dit een goede prijs/een goede koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kruimelvlaai schreef op woensdag 9 april 2025 @ 00:21:
Ik kan tweedehands 31 panelen overnemen van 19x 300, 10x 320 en 2x 360 Wp. In combinatie met een apsystems yc500, yc600 en ik meen 2x qc1. Voor 1500 euro inclusief kabels en aansluit materiaal. Exclusief montage materiaal (dakbevestiging). Is dit een goede prijs/een goede koop?
kan je het makkelijk kwijt zonder extra installatiemateriaal? Even rekenend is 1550/300/30 ca 16 ct per Wp. Voor een gebruikte set geen superdeal. Hoe oud zijn de omvormers?
Maar als je het copy paste kan neerleggen dan kan het waarschijnlijk wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knijnevel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:48
Situatieschets: wegens defect ben ik bezig met vervanging van een Omniksol-4k-TL3 omvormer door een Goodwe GWS3600-DNS. Beide omvormers zijn van het type 1-fase met 2 MMPT, met de gedachte dat het hele vervangingsproces simpelweg bestaat uit: uitschakelen systeem, afkoppelen AC en DC kabels, fysiek omwisselen omvormers, aankoppelen AC en DC kabels en inschakelen. Echter...

Kom ik in de installatie handleiding van de Goodwe omvormer een stap tegen waar een PE-kabel aan de behuizing moet worden gemonteerd. Een dergelijke aansluiting had de Omniksol niet, dus uitdaging gevolgd door internetspeurtocht naar aarding waarbij ik voorlopig twee conclusies trek:
  1. De behuizing moet separaat geaard worden. Uitdaging daarbij is dat omvormer is aangesloten op een PV-verdeler die een verdieping lager hangt en ik bij de omvormer zelf geen aansluitpunt voor de aardedraad heb. Ik zie twee potentiële oplossingen:
    • Een aardedraad trekken vanuit de PV-verdeler. Nadeel is dat dit helaas redelijk wat hak en breekwerk betekent. Daarom overweeg ik onderstaande optie.
    • Op de verdieping met omvormer een aarde afsplitsing maken door YMvK kabel te onderbreken in lasdoos, zie schema. Kan en mag dit? Kan ik hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van Wago klemmen, of zijn hier betere oplossingen voor?
  2. Ik betwijfel of het frame waarop de zonnepanelen liggen geaard is. Er loopt geen aarde draad met de DC-bekabeling mee naar binnen en ik zie niet hoe dit anders geaard zou moeten zijn. Om dit in orde te maken zou ik het frame uiteindelijk eveneens aan dezelfde aarde aftakking willen koppelen. Is dit een acceptabele oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6GQbERgu9bXzVYM4Qw2YJWunok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDOQGcVaxRXp6dRbqPNpT9Gz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:23
@Knijnevel je kan bij je omvormer ook een PV werkschakelaar maken, b.v. deze met een losse aansluiting die naar de omvormer kan
https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-25a-199536/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-05 12:21
franssie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 00:34:
[...]

kan je het makkelijk kwijt zonder extra installatiemateriaal? Even rekenend is 1550/300/30 ca 16 ct per Wp. Voor een gebruikte set geen superdeal. Hoe oud zijn de omvormers?
Maar als je het copy paste kan neerleggen dan kan het waarschijnlijk wel uit.
Ik heb op dit moment nog geen installatie materiaal om het te plaatsen op mijn dak (plat en schuin). Het elektrische aansluitmateriaal zit er als het goed is wel bij. Het zijn micro omvormers die erbij zitten. Dat is een pluspunt toch?

Hoe oud ze zijn weet ik niet. Als ik online de technische specificaties opzoek van de yc500 omvormer, dan zie ik daarin 2017 staan. Dus mogelijk zijn ze (gedeeltelijk) zo oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knijnevel
jeeedeee schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:28:
@Knijnevel je kan bij je omvormer ook een PV werkschakelaar maken, b.v. deze met een losse aansluiting die naar de omvormer kan
https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-25a-199536/
Top @jeeedeee, dit lijkt mij een elegante en niet al te ingewikkelde oplossing. (Regel)technisch gezien is dit dus een acceptabele manier om de omvormer (en eventueel het frame van de panelen in een later fase) van aarde te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
@Knijnevel het is toch 1-fase? Dan is een 2-polige werkschakelaar al voldoende, @jeeedeee linkte een 4-polige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:23
Rouske schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:26:
@Knijnevel het is toch 1-fase? Dan is een 2-polige werkschakelaar al voldoende, @jeeedeee linkte een 4-polige...
Excuus, daar had ik niet op gelet, maar dan inderdaad een 2-polige pakken, zullen er ook wel zijn met aarde aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
Ik twijfel even of ik mijn setje SF (10x) panelen van dik 10-12 jaar oud ga vervangen voor een 4 tal panelen van van 550 WP.

Probleem is echter de Vmpp.

Het liefst haal ik namelijk WEL de hele dag de opstart spanning van mij Sunnyboy 4000TL-21.

Welke panelen kan ik het beste overwegen als ik met 4 stuks de start spanning van 150 volt wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-05 16:27
Ik heb sinds 2 jaar 24 panelen (395wp) op oost/west oriëntatie op het dak van mijn garage liggen. Deze samen met een Goodwe 8k-DT.

Verbruik is hoog, wij hebben (met salderen) nog altijd meer verbruik dan productie, en er komt binnenkort ook nog een zwembadje bij.

Helaas worden de bomen van de buurman steeds hoger waardoor er steeds langere perioden van gedeeltelijke schaduw over het dak komt te liggen.

Ik ben mij aan het oriënteren op het ofwel vervangen van de goodwe voor micro’s, ofwel bijplaatsen van optimizers.

Welke ervaringen zijn er hier op het forum? Voor zover ik begrijp zijn er geen optimizers specifiek compatibel met de goodwe, maar ik denk dat 24 micro omvormers (a eur 100 per stuk) zich niet meer terugbetaalt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
studiostevus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:32:
Ik heb sinds 2 jaar 24 panelen (395wp) op oost/west oriëntatie op het dak van mijn garage liggen. Deze samen met een Goodwe 8k-DT.

Verbruik is hoog, wij hebben (met salderen) nog altijd meer verbruik dan productie, en er komt binnenkort ook nog een zwembadje bij.

Helaas worden de bomen van de buurman steeds hoger waardoor er steeds langere perioden van gedeeltelijke schaduw over het dak komt te liggen.

Ik ben mij aan het oriënteren op het ofwel vervangen van de goodwe voor micro’s, ofwel bijplaatsen van optimizers.

Welke ervaringen zijn er hier op het forum? Voor zover ik begrijp zijn er geen optimizers specifiek compatibel met de goodwe, maar ik denk dat 24 micro omvormers (a eur 100 per stuk) zich niet meer terugbetaalt…
Je zult misschien wel meer moeten aanpassen maar er zijn ook andere omvormers die goedkoper zijn. Maar als ik snel even google zijn er al optimizers vanaf zo'n 30 euro per stuk, dat is zeker goedkoper dan micro omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knijnevel
Rouske schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:26:
Check dank. Op tijd gezien en vanmiddag de 2-polige variant besteld. Komend weekend de boel installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
studiostevus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:32:

Ik gebruik tigo optimiser,staan vaak op marktplaats 10/20 euro.
Kunt ook honeybee nemen, werken hetzelfde maar geen logging mogelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Werken die dingen goed met mijn omvormer? Zie wel eens staan dat ze elkaar kunnen bijten.

De goodwe heeft ook al iets van schaduwmanagement (aftreksel van SMA dacht ik), leveren optimizers daar nog veel extra voordeel op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:52
@studiostevus misschien ook goed om je af te vragen: leveren die optimizers meer op, op de momenten dat je het daadwerkelijk nodig hebt?
Als ze namelijk vooral (potentieel) meer opwek generen op de momenten dat je toch al energie genoeg hebt, dan heb je er (zeker na saldering) niet zo heel veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Tijdens de winter/voor/naseizoen staat de zon laag, dus juist dan is er meer schaduw van de bomen van de buurman, is de gedachte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BasvanS 150 Volt met 4 panelen??? Kan je er 6 of liever nog 8 kwijt? Lukt beter.
@studiostevus Met optimizers haal je nog een deel van de opbrengst binnen, ze zouden gemixt moeten kunnen worden, maar allemaal dezelfde geeft meer zekerheid. Maar laat hier eerst een de opbrengst grafieken zien. Nu is het ook voor ons gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
onetime schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:40:
@BasvanS 150 Volt met 4 panelen??? Kan je er 6 of liever nog 8 kwijt? Lukt beter.
@studiostevus Met optimizers haal je nog een deel van de opbrengst binnen, ze zouden gemixt moeten kunnen worden, maar allemaal dezelfde geeft meer zekerheid. Maar laat hier eerst een de opbrengst grafieken zien. Nu is het ook voor ons gokken.
Was het maar zo'n feest, 4 is echt de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BasvanS Laat het lekker zo tot iets het begeeft. Doe geen moeite. Je zou er nauwelijks op vooruit gaan.

edit: daar komt nog bij dat SolarFrontier het relatief goed doet bij lage opbrengst. Ideaal.

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 10-04-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
onetime schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:56:
@BasvanS Laat het lekker zo tot iets het begeeft. Doe geen moeite. Je zou er nauwelijks op vooruit gaan.

edit: daar komt nog bij dat SolarFrontier het relatief goed doet bij lage opbrengst. Ideaal.
Er ligt 10x 130WP wat nog op zijn best 1100 watt eruit perst.

DMEGC 580Wp geeft tussen de 44 en 55 volt (VMPP-VOC)

Als ik er daar 4 van pak dan kan ik theoretisch naar 2300 watt top.. Maar wat vind mijn 4000TL-21 daarnvan..

voor de kosten van die 4 paneeltjes hoef je het niet te laten, voor 300 piek heb ik ze hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BasvanS
Technical Data Sunny Boy 4000TL
Input (DC) Max. DC power (at cos φ = 1) 4200 W 5250 W³
Max. input voltage 750 V 750 V
MPP voltage range / rated input voltage 175 V to 500 V / 400 V
Min. input voltage / initial input voltage 125 V / 150 V
Je kunt het proberen maar het zou wel eens tegen kunnen vallen.
Het liefst haal ik namelijk WEL de hele dag de opstart spanning van mij Sunnyboy 4000TL-21.
Die opstartspanning haal je wel, die haal je altijd als er licht op valt, maar het zou kunnen dat de mppt niet het echte optimum kan bereiken en je daar wat verlies oploopt, voornamelijk als het warm is.
En je hebt geen ruimte meer om schaduw op te vangen.

Als je het doet, niet je SFjes weggooien, dan kom ik ze wel ophalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
studiostevus schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:32:
Werken die dingen goed met mijn omvormer? Zie wel eens staan dat ze elkaar kunnen bijten.

De goodwe heeft ook al iets van schaduwmanagement (aftreksel van SMA dacht ik), leveren optimizers daar nog veel extra voordeel op?
Nee geen voordeel, want van schaduw kunnen ze geen zon maken, ze beperken wel het verlies van de rest van de goede panelen. Schaduw management moet je uitschakelen, tigo past op iedere omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BasvanS Passen er niet meer panelen van een andere maat?

edit: ik heb voor een vriendin 2 maten panelen uitgekozen om het dak maximaal te benutten.

[ Voor 44% gewijzigd door onetime op 10-04-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
onetime schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:43:
@BasvanS Passen er niet meer panelen van een andere maat?

edit: ik heb voor een vriendin 2 maten panelen uitgekozen om het dak maximaal te benutten.
Gaat om het dak van een schuur + overkappingHeb 240cm van oost naar west en 800 cm van noord naar zuid.

Zuid is de enige logische orientatie voor de panelen en ik heb ook maar 1 Mppt over dus 1 orientatie is zowieso wel makkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BasvanS schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:33:
[...]

Gaat om het dak van een schuur + overkappingHeb 240cm van oost naar west en 800 cm van noord naar zuid.

Zuid is de enige logische orientatie voor de panelen en ik heb ook maar 1 Mppt over dus 1 orientatie is zowieso wel makkelijk.
Ik zou vier naar oost en vier naar west doen, beide gelijke string parallel op één mppt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:33:
[...]

Ik zou vier naar oost en vier naar west doen, beide gelijke string parallel op één mppt.
Jammer dat zuid de enige logische orientatie is ;).

*Op zuid heb ik veel minder schaduw, er staat een huis van 9 meter hoog op 7 meter van schuurtje op west en op 9 meter op Oost.. Op zuid staat het eerst volgende huis op 30 meter.
*Heb geen montage materiaal voor dakjes oost/west. Wel voor landscape zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BasvanS Dus ook voor landscape Oost-West... Zuid is klaarblijkelijk in dit geval geen logische oriëntatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
onetime schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:38:
@BasvanS Dus ook voor landscape Oost-West... Zuid is klaarblijkelijk in dit geval geen logische oriëntatie...
Hoe krijg ik 2 x 4 panelen parallel, dat worden kleinere panelen met minder cellen en lager voltage..

Heb maar 1 x MPPTT en die kan max 15A hebben, 8 panelen gaat hij niet leuk vinden denk ik.

Heb nu overigens 2x5 parallel omdat anders het voltage te hoog word. Maar wel een hele lage stroom, want SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BasvanS Is alles in serie, eventueel met optimizers, een optie? Want meer panelen oost-west levert meer op dan minder panelen zuid. Er is met een kleine hellingshoek op een plat dak niet zoveel verschil tussen oriëntaties. Zie Het grote "jouw productie" topic - Deel 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
onetime schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:29:
@BasvanS Is alles in serie, eventueel met optimizers, een optie? Want meer panelen oost-west levert meer op dan minder panelen zuid. Er is met een kleine hellingshoek op een plat dak niet zoveel verschil tussen oriëntaties. Zie Het grote "jouw productie" topic - Deel 10
Alles is een optie, maar de kosten moeten wel leuk blijven ;) voor EUR 300 heb ik dus 2300 WP liggen dat is 13 cent per WP 😂 Als je het per WP extra bekijkt is het 25 cent per WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:52

Pimmuz

Roar

Hallo kort vraagje,

Ik hoor nu al een tijdje een reclame op de radio over een speciaal meldpunt voor mensen die de afgelopen jaren een dynamisch contract hadden en wellicht wat zijn opgelicht met de terugleverkosten als ik het goed begrijp.

Maar nu kan ik toch gewoon niet op die naam komen podverdikkeme 8)7

Weet iemand zo de naam of een linkje? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BasvanS schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:49:
[...]

Alles is een optie, maar de kosten moeten wel leuk blijven ;) voor EUR 300 heb ik dus 2300 WP liggen dat is 13 cent per WP 😂 Als je het per WP extra bekijkt is het 25 cent per WP
En voor 500 heb je 3600 wp met optimiser,alles in serie aansluiten, heb je 300 tot 400 volt met hooguit 9 ampère.
Oost west dakje maken onder 5 hooguit 10 graden, werkt prima, kun je eventueel mooi tussendoor lopen voor schoonmaak werk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:42
Pimmuz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:15:
Hallo kort vraagje,

Ik hoor nu al een tijdje een reclame op de radio over een speciaal meldpunt voor mensen die de afgelopen jaren een dynamisch contract hadden en wellicht wat zijn opgelicht met de terugleverkosten als ik het goed begrijp.

Maar nu kan ik toch gewoon niet op die naam komen podverdikkeme 8)7

Weet iemand zo de naam of een linkje? Thanks!
Het gaat om variable contracten, niet dynamische contracten.
En dan specifiek in de afgelopen jaren als je dan dus niet was gewisseld toen ze de tarieven aanpasten ook al mocht dat niet.
Consumentenbond.
https://www.consumentenbo...riabele-energiecontracten

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-05 17:22
Klein vraagje aan de kenners:

Heb sinds een jaartje 3x 410 Viessman panelen die gemiddeld maximum halen van 950W. Recent nog 4 extra panelen laten leggen allen van dezelfde serie met dezelfde specificaties in dezelfde configuratie en oriëntatie.
Ik ging uit van een vergelijkbaar rendement tov het geadverteerde theoretische maximum zoals de huidige 3 panelen. Helaas lijkt dit sterk achteruitgegaan:

'Oude' 3 panelen: +- 950W / 1230W (77% ongeveer)

3 'oude' + 4 'nieuwe' : +-1750W / 2870W (61% ongeveer)

Dit lijkt me nogal problematisch. Maw ik heb het aantal panelen meer dan verdubbeld maar de opbrengst is nog niet eens verdubbeld. Ik ben geen expert maar mij lijkt het niet logisch dat er dergelijk groot 'verlies' op zit tov de geadverteerde maximum. Met 75% a 80% was ik tevreden, niet 61%.

De leverancier is nogal moeilijk in de zin dat ik hem gevraagd heb de installatie na te kijken en zij dit maar trachten uit te stellen. Zit ik hier met een probleem? Of zijn dit juist te verwachte cijfers? De omvormer betreft een SAJ R5-3K-S1 met een geadverteerde Max. PV Array Power [Wp] van 4500 dus dit lijkt me niet een bottleneck te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door kayjay op 11-04-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@kayjay Opmerkelijk inderdaad. Is je voltage wel 7/3 omhooggegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:23:
[...]

En voor 500 heb je 3600 wp met optimiser,alles in serie aansluiten, heb je 300 tot 400 volt met hooguit 9 ampère.
Oost west dakje maken onder 5 hooguit 10 graden, werkt prima, kun je eventueel mooi tussendoor lopen voor schoonmaak werk
Hier ligt de oude zooi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzvvfUpgphpDGStFlSbh30O3ufQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N13Mok44ichxTHYMLIHJ3s6B.jpg?f=fotoalbum_large

Zal het eens uitleggen met het materiaal wat ik nu heb.. en exact opmeten

@reneeke1970 stuur je ook even je shop door met 3600 WP voor 500 piek incl optimizers ;)?

[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 11-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
franssie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:54:
@kayjay Opmerkelijk inderdaad. Is je voltage wel 7/3 omhooggegaan?
Dit zit allicht ergens in de SAJ af te lezen? Ik heb nog niet geprobeerd om hier toegang toe te verkrijgen want de omvormer zit in de garage waar er geen wifi/internet is.

Er hangt wel een dongle aan met een LED scherm waarop ik enkel de dagopbrengst, totale en live opbrengst kan zien maar ik kom er nu niet aan uit of ik hiermee via bluetooth of dat de omvormer een AP heeft waarmee ik kan verbinden.

Ik veronderstel dat ik dit op geen enkele andere manier kan te weten komen? (Ben echt een leek op dit vlak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik ken dat type omvormer niet maar meestal is het wel uit te lezen, bij mijn omnik en growatt op het schermpje op de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
Heb snel eens via Bluetooth gekeken en dit lees ik momenteel uit. Ik heb geen info van voor de installatie van de nieuwe panelen maar dit lijken mij wel cijfers te zijn die normaal zijn voor 7x410Wp panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVTgGWpSLwFTGm6Rq4jtSXDi4uU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/778MXSf9XcqPnoKdCZmJFks7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door kayjay op 11-04-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

34~35V lijkt wat ik zo snel zie wel normaal. Dus zijn wel alle 7 aangesloten; kunnen we wel aannemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:02
kayjay schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:28:
Heb snel eens via Bluetooth gekeken en dit lees ik momenteel uit. Ik heb geen info van voor de installatie van de nieuwe panelen maar dit lijken mij wel cijfers te zijn die normaal zijn voor 7x410Wp panelen.

[Afbeelding]
Heb je deze panelen?
https://www.viessmann.nl/...ystemen/vitovolt-300.html
Met een MPP voltage van 38.8V per paneel zit je veel dichterbij 6 panelen dan 7. Ik denk dat er eentje niet aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
Martin7182 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:17:
[...]

Heb je deze panelen?
Met een MPP voltage van 38.8V per paneel zit je veel dichterbij 6 panelen dan 7. Ik denk dat er eentje niet aangesloten is.
Klopt zijn inderdaad 7 stuks van deze Vitovolt 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Martin7182 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:17:
[...]

Heb je deze panelen?
Dan komen 6 panelen uit op een rendement van 71%, nog wel lager dan de eerdere drie maar valt wel binnen de marge van schommelingen van max opgebracht vermogen per maand/week/dag/uur/seconde.

Dus wat dat betreft lijkt het inderdaad dat er een paneel in de string mist.

@kayjay kan je makkelijk bij de installatie? Hoe dan ook zou ik met deze berekeningen weer even contact opnemen met de installateur.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 11-04-2025 16:40 . Reden: zinsopbouw sloeg nergens op ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kayjay
franssie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:36:
[...]

Dan komen 6 panelen uit op een rendement van 71%, nog wel lager dan de eerdere drie maar valt wel binnen de marge van schommelingen van max opgebracht vermogen per maand/week/dag/uur/seconde.

Dus wat dat betreft lijkt het inderdaad dat er een paneel in de string mist.

@kayjay kan je makkelijk bij de installatie? Hoe dan ook zou ik met deze berekeningen weer even contact opnemen met de installateur.
Ik kan er makkelijk bij maar zou er zelf niet aan beginnen prutsen. :D

Net nog telefoontje gehad van de installateur en die zegt nogmaals dat het normaal is dat zonnepanelen niet evenveel opbrengen als de geadverteerde maximum. Ik snap niet goed waarom ze daarop zo doorbomen. Een rendement van 48.7% is toch duidelijk genoeg dat er *iets* mis is?

Jullie suggestie overgemaakt dat er een paneel misschien niet werkt of aangesloten is en zij zeiden dat dit "heel onwaarschijnlijk is" en "nog nooit voorgevallen". Na aandringen en jullie uitleg over de MPP en dergelijk aan hen hebben verteld komen ze volgende week dan toch eens langs. Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik rapporteer terug eens ze zijn langsgekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door kayjay op 11-04-2025 17:13 . Reden: Extra zinnetjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

kayjay schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:08:
[...]

<>
Zou ik dan ook niet doen, maar als je met een spiegeltje oid onder de panelen kan kijken kan je de string gewoon volgen.
En een kapot paneel komt inderdaad zelden voor, maar als er bij een paneel een diode kapot is, of losgeraakt, dan krijg je dacht ik al vreemd gedrag. Dat kunnen zij meten, als ze goed zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:40
[...]

Dan zou ik op een zonnige dag even een deken of een stuk karton pakken en telkens een paneel afdekken. Als het goed is zie je dan steeds de opbrengst wegzakken. Als een paneel niet is aangesloten heb je de boosdoener zo te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:57:
[...]

Hier ligt de oude zooi:

[Afbeelding]

Zal het eens uitleggen met het materiaal wat ik nu heb.. en exact opmeten

@reneeke1970 stuur je ook even je shop door met 3600 WP voor 500 piek incl optimizers ;)?
De groene sf......dat ze het nog doen.

Mijn shop is marktplaats, nieuwe panelen zie ik voor 50 euro 450wp,en gebruikte nog goedkoper.
Optimiser zie ik gebruikte vanaf tien euro, en nieuwe voor hooguit 30 en vaak ook minder. Installateurs die rest partijen verkopen, overgebleven van klus en reeds door klant betaald.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Net nog telefoontje gehad van de installateur en die zegt nogmaals dat het normaal is dat zonnepanelen niet evenveel opbrengen als de geadverteerde maximum. Ik snap niet goed waarom ze daarop zo doorbomen. Een rendement van 48.7% is toch duidelijk genoeg dat er *iets* mis is?

Jullie suggestie overgemaakt dat er een paneel misschien niet werkt of aangesloten is en zij zeiden dat dit "heel onwaarschijnlijk is" en "nog nooit voorgevallen". Na aandringen en jullie uitleg over de MPP en dergelijk aan hen hebben verteld komen ze volgende week dan toch eens langs. Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik rapporteer terug eens ze zijn langsgekomen.
Op zonnige dag één voor één deken op gooien, weet je zo of ze het allemaal doen.
En als de oude gedaald zijn in vermogen, gaan die nieuwe hetzelfde lage vermogen leveren als het een string in serie is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:17:
[...]

Zou ik dan ook niet doen, maar als je met een spiegeltje oid onder de panelen kan kijken kan je de string gewoon volgen.
En een kapot paneel komt inderdaad zelden voor, maar als er bij een paneel een diode kapot is, of losgeraakt, dan krijg je dacht ik al vreemd gedrag. Dat kunnen zij meten, als ze goed zijn.
Zelden kapotte panelen????
Ik heb er 7 staan die nog maar voor 1/3 of 2/3 werken anders

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
597
Dagen
08
Uren
35
Minuten
46
Seconden

salderen.