• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Er zijn niet veel gemeentes die zonnepanelen aan een gevel op deze manier toestaan, zie ook het topic Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw
Doet jouw gemeente niet moeilijk?

Overigens zal deze opstelling bij verwarmen (buitenunits blazen koele lucht) prima functioneren. Maar bij koelen blaast een buitenunit warme lucht. Die stijgt op en wordt door het schuine paneel naar achteren geleid → risico op kortsluiting van de lucht en dus een lager rendement. Maar dat is wellicht voor een ander topic.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 17-09-2025 16:19 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:22
Atomius schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:17:
Merci. Weet niet hoe dat softwarematig moet dus heb de omvormers maar uitgezet. Na de werkzaamheden weer aangezet en alles werkt weer.

Edit: wel voelt het als een vrij overbodige actie. Ik bedoel, als er een verhoogd risico zou zijn op dat zonnepanelensystemen door het wegvallen van de netspanning beschadigd zouden raken als mensen zelf de omvormers niet eerst uit zouden zetten, dan zou dat natuurlijk in de brief van de aangekondigde werkzaamheden staan. En er zijn zoveel mensen met zonnepanelen, ik denk echt niet dat veel mensen zelf dan handmatig omvormers uit en aan gaan zetten bij werkzaamheden.
In zekere zin is het ook overbodig. Vergelijk het met een noodstop maken met de auto. Daar kan de auto prima tegen, maar na 100 keer gaat er waarschijnlijk toch iets stuk.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.