PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dit was precies één uur later, toen schoot het in dertig seconden van 160W naar 1943W.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aCiZyiJIKZfGMijJtPfPvxzc.jpg?f=user_large)
Parallel zetten net nog even aan zitten rekenen, maar dat kan idd niet met mijn omvormer. Ik overschrijd dan de maximale stroom die z'n MPPT mag hebben (18-19A vanuit de panelen, hij mag max. 12,5A hebben).
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2025 13:47 ]
Ik weet niet of je jouw omvormer met https://play.google.com/s...m.goodwe.solargo&hl=en-US kan benaderen maar dan kan je ook de interval van aanpassen van het optimale punt aanpassen afhankelijk van hoe snel je schaduw verplaatst. Aanpassen kost altijd een heel klein beetje rendement dus hoe langer de interval, hoe kleiner het verlies. Al vind ik het te verwaarlozen dat verlies.ThinkPad schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:55:
Net naar zolder gelopen, shadow mppt stond idd op 'off'Heb het aangepast, ben benieuwd! Morgen een vergelijkbare dag dus we gaan het zien.
Ja die app ken ik wel. Jaar of 4-5 geleden nog veel mee lopen klootviolen om de omvormer lokaal in Home Assistant e.d. te kunnen uitlezen, dat was destijds nog niet zo vanzelfsprekend dat je een Goodwe eenvoudig lokaal kon uitlezen i.p.v. hun Chinese portal te moeten scrapen.MotorBeast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:04:
[...]
Ik weet niet of je jouw omvormer met https://play.google.com/s...m.goodwe.solargo&hl=en-US kan benaderen maar dan kan je ook de interval van aanpassen van het optimale punt aanpassen afhankelijk van hoe snel je schaduw verplaatst. Aanpassen kost altijd een heel klein beetje rendement dus hoe langer de interval, hoe kleiner het verlies. Al vind ik het te verwaarlozen dat verlies.
De wifi-dongle ligt hier afgekoppeld omdat ik hem met een eigen tussenmeter uitlees. Zal hem eens aansluiten en met die app naar de settings kijken. Vond hier nog een interessant document over de shadow scan functie, de standaard interval lijkt 60 min. te zijn. Terwijl bijv. SMA 6 min. hanteert lees ik.
60 min. lijkt mij voor herfst-/winterperiode vrij traag, soms kan een paar minuten al het verschil maken. Mis je toch bijna een uur van de toch al spaarzame zon.
Ik las idd dat schaduwmanagement iets aan performance kan kosten, maarja in de zomer als de boel volle bak staat te produceren is zonnestroom toch al geen drol meer waard dus ik laat het vanaf nu lekker aan staan. Heb door de ligging bijna recht op het zuiden toch al enorme overproductie in de zomer.
Ben heel benieuwd naar morgen, kom er nog wel even op terug.
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2025 14:25 ]
Heb je een dag grafiek?ThinkPad schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:24:
[Afbeelding]
Foto van 10:25 vanochtend. Dit is wel stom, steile dakhelling (67° helling en 170° azimut dus praktisch recht op het zuiden) dus gunstig in de winter, groot deel van de panelen heeft zon en toch maar 120W totale opwekHet zijn JA Solar 280Wp, alle 12 in één string op een Goodwe 3000XS. Komt het door de gemengde oriëntatie dat de bypassdiodes niet goed genoeg hun werk doen?
Zou het werken om er 2x6 van te maken en die parallel aan te sluiten op de omvormer (die maar één MPPT heeft)? De 6 van de zolderverdieping in een string en de 6 van de liggende 'E' ook in een string.
Elk wattje is welkom voor de warmtepomp.
Je kan altijd op mp voor eur 200 een sma sb 3.6 kopen en die proberen
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 25-12-2025 14:20 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 48% gewijzigd door MotorBeast op 25-12-2025 14:20 ]
Zie grafiekje hierboven, vandaag is het een prachtige zonnige dag. Afgelopen dagen alleen maar grauw kwakkelweer met nauwelijks opbrengst, dus geen goed vergelijkingsmateriaal. Morgen (gezien het een vergelijkbare zonnige dag als vandaag lijkt te worden) post ik wel even een update.BarryH schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:18:
[...]
Heb je een dag grafiek?
Je kan altijd op mp voor eur 200 een sma sb 3.6 kopen en die proberen
Verder overigens totaal geen klachten over de set en in de lente, zomer (en herfst ook nog) vaak genoeg mooie parabolen gehad. Het is meer doordat de zon nu zó laag staat dat de achterburen in de weg zitten
Geld steken hierin gaan we zeker niet meer doen (al had een setje kabels en Y-splitters nog wel gekund, maar dat kan qua specs dus niet). De panelen liggen er sinds 2017 en heb ik al lang en breed terugverdiend.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2025 14:24 ]
Hoe kan je een omvormer nu uitlezen met een tussenmeter, daar kan je alleen de opbrengst mee zien.ThinkPad schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:13:
[...] De wifi-dongle ligt hier afgekoppeld omdat ik hem met een eigen tussenmeter uitlees. [...]
Een omvormer uitlezen wil zeggen dat je de string spanning , stroom, etc kan zien. Dan kan je bepalen wat er gebeurt of fout gaat en kan je gericht zoeken of actie ondernemen.
In jouw geval had je dus kunnen zien dat de stringspanning te hoog was voor de schaduw situatie.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
We kunnen nog
salderen.