Offertes zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:39

Ligt er inmiddels op! Timelapse filmpje van installatie + PVoutput linkje HIER

Jaja, het is zover. * ThinkPad gaat aan de zonnepanelen 8)

Onlangs verhuisd naar een mooie rijtjeswoning met tuin en dak vol op het zuiden.
Idee is om 12 panelen neer te leggen, al zouden we met 9 ons huidige verbruik (2000 kWh) ook af kunnen dekken. Ik leg liever wat meer, de montage betaal je toch al en op deze manier heb ik wat overproductie voor in de toekomst (keukenboiler/e-bike/extra vriezer).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik neig het meeste naar optie 3 omdat het panelen zijn die veel weggelegd worden op daken en omdat de omvormer een wat bekender merk is.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2020 23:04 ]

Beste antwoord (via ThinkPad op 11-04-2017 12:41)

• ThinkPad
Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2017 11:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ziet er steil uit, mooi in de winter :)

Het legplan vind ik ook wel OK, niet echt tetris maar wel 'zo vol mogelijk'.
Eventueel kan je nog uitbreiden op je schuurtje zo te zien.

Prijzen lijken me prima in orde.
Hoe is de monitoring van de Solax omvormer?

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 10-04-2017 21:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Proton_ Over de monitoring van die Solax kan ik dus niks terugvinden. Ik ben gek op grafiekjes en logging e.d., dus die Solax is niet echt mijn ding. Er zit niet eens een display op, alleen een aantal LEDs. Er zal vast een portal + app voor zijn, maar ik heb liever wat uitgebreidere mogelijkheden zodat ik lekker zelf kan klooien met scripts om de data naar PVoutput te krijgen.

Kan die GW3000-NS een 3360Wp set aan, of gaat hij dan aftoppen op een onbewolkte zomerdag?
De datasheet heeft het over 3900W bij 'Max. allowed PV Power [W]', 3200W bij 'Nominal DC Power [W]' en 3000W bij 'Norminal AC power [W]'

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:05
Die omvormer zal in 99% van de tijd prima zijn. Zonnepanelen halen in NL slechts zeer zelden max. Power output.

Mocht je nieuwsgierig zijn, je kunt op pvoutput.org systemen in NL bekijken. Check dan 1 met vergelijkbare dakhelling en oriëntatie en de logging op een mooie zonnige dag. Dan kun je zien hoeveel of weinig er wordt afgetopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op zo een schuin dak kan je ook overwegen om een combinatie te maken met PV + zonneboiler
De schuinte is ideaal voor een zonnecollector. Zo heb je daar in de maanden met lage zonstand, langer profijt van.
https://www.hrsolar.nl/zo...sets/tapwater/hpc-16-sets

Wat je tekort komt aan stroom, leg je aan pv bij in de toekomst op je platdak in een oost/west opstelling eventueel. Daar kan je de omvormer nu al op uitkiezen..
Zo heb je spreiding van pv opwek over de hele dag heen. En direkter verbruik.

En hou nog wat ruimte over voor een l/w warmtepomp eventueel te plaatsen.
Nu zit ik in een zelfde situatie qua rijtjes huis, dus geluid (overlast) is wel een puntje van aandacht.
Mijn l/w warmtepomp staat laag en in het schuurtje met uitblaas naar buiten. Geluid wordt weerkaast door de erf afscheidingen. Een DIY geluidsdemper lost dat hier op.

Vraag is altijd weer, wil je dit investeren?
Met een combinatie van dit alles is gasloos heel goed mogelijk.

Op noord heb ik de constructie/bevestiging van de rails wat aangepast om zo laag mogelijk op het dak uit te komen.
https://www.mupload.nl/img/qitcwjbjfmfvc.jpg
https://www.mupload.nl/img/zofxnlz2pdbmn.jpg

Doe je dat op zuid, heb je minder koeling. Een paneel met een hogere temperatuurs coefficient is dan wel aan te bevelen. (SF bijvoorbeeld). Maar dat combineert weer slecht met de zonnecollectoren, die de maat hebben van een standaard pv paneel.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2017 05:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Waarom zou je zoveel panelen neerleggen als je maar 2000kwh verbruikt? je gaat veel meer opwekken dan dat en voor zover ik altijd begrepen heb is meer opwekken dan je verbruikt niet echt heel rendabel.

[ Voor 48% gewijzigd door RodeStabilo op 11-04-2017 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Omdat ik wat ruimte wil overhouden voor in de toekomst. Als ik een elektrisch keukenboilertje aanschaf (om gasverbruik te drukken) dan komt er al ±550 kWh aan verbruik bij. Met 9 panelen kan ik m'n huidige verbruik (die 2000 kWh) afdekken, maar is er niks meer over voor evt. extra elektrische verbruikers.

En de TVT tussen 9 en 12 panelen scheelde maar iets van een jaar ofzo.

De terugverdientijd voor optie 3 zit op 8,53 jaar bij 2000 kWh verbruik. Zou ik 2600 kWh gaan gebruiken dan wordt de terugverdientijd al 7,32 jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Okay, die redenatie volg ik maar ik wou het toch even opmerken ;)

Waarom zet je trouwens alle informatie achter MO-tags? Het is niet echt classified infomatie toch? :)

[ Voor 25% gewijzigd door RodeStabilo op 11-04-2017 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
offtopic:
Niet alles, maar met aantal panelen, dakligging e.d. verraad ik al aardig veel en dat hoeft van mij niet zo nodig. De foto's wil ik sowieso niet voor iedereen zichtbaar hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2017 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik hou van een gezonde dosis paranoia, maar dit gaat wel erg ver imho. wat zou het moeten verraden? waar je woont? wie zou zoiets interessant vinden? Sowieso als iemand het echt wil weten, even binnen 5 seconden een account registreren en ze zien de informatie alsnog ;)

maar goed, genoeg offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Leg maar gerust een hoop neer. Ik dacht ook eerst uit te kunnen met 2250wp. Totdat er een aquarium van 1000 liter in de woonkamer kwam en we 2 kinderen kregen. Dan gaat het verbruik wel omhoog :)

Heb je trouwens bovenop niet een bijna plat stuk dak? Kun je daar niet wat kwijt?

Eventueel een zonneboiler zou ik zeker doen. Ik heb er geen een, maar als ik het over mocht doen had ik er zeker een genomen. Ik zat destijds met nieuwbouw en een ongeschikte CV ketel (die later wel geschikt bleek te zijn!) en een wasmachine die niet geschikt is. Als dat niet het geval was geweest was een zonneboiler voor ons perfect geweest.

Mocht ik ooit verhuizen dan komt er zeker een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Fairy schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:59:
[...]
Heb je trouwens bovenop niet een bijna plat stuk dak? Kun je daar niet wat kwijt?
[...]
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Oke.

Ik verbaas me inderdaad wel eens over de praktische instelling van sommige architecten ;)

Als je hele goedkope platen kan scoren zou je ze daar wel neer kunnen leggen overigens. Ik heb er ook een aantal die binnenkort het dak op gaan richting noord. Een dure set met je echter wel goed oriënteren.

Moeilijk!

O ja, of je bouwt een dikke dakkapel aan de vlakke kant. Perfect dak ervoor :) Kun je de panelen net zo leggen als je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:15

Wailing_Banshee

You're Next

Fairy schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:18:
O ja, of je bouwt een dikke dakkapel aan de vlakke kant. Perfect dak ervoor :) Kun je de panelen net zo leggen als je wilt :)
Hmm, hoe kan ik zo veel mogelijk panelen kwijt? Hmm, een dakkapel! Heb die verder niet nodig, maar alleen als platform voor panelen :D

@ThinkPad Past er niet net nog een paneel tussen die twee linker dakramen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zit al een dakkapel op, maar is niet heel groot, 2,5x3 ofzo. Maar op het schuine dak is wel zo mooi dan een schansje op de dakkapel :+

@Wailing_Banshee Wellicht, maar dan is het voor het uitzicht niet zo mooi. Zou later altijd nog kunnen evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@ThinkPad
tja ben ook voorstander om meer Wp te leggen als je nodig hebt.
zelf als je 2x de hoeveelheid kWh produceert en verkoopt tegen kolenfooi word je TVT maar amper langer.
(hoe groter de set de lager de prijs in €/Wp word, dat maakt een hoop goed.)

55 graden daken zijn eigenlijk niet tof voor een goede opbrengst. :-(
in de zomer maanden produceer je daardoor eigenlijk best weinig.
maar dat nadeel valt wel om te draaien in een voordeel. ;)

met 55 graden wil je wel de panelen zo hoog mogelijk hebben hangen.
door de moeilijke hoek, vangen ze in de lente/herfst best veel schaduw in de ochtend en avond.
dus hoog is beter. ;)

over het algemeen Wp is relatief goedkoop, omvormer (en de rest) is relatief duur.

heb je toevallig ergens op zolder een groep over?
(meestal word hiervoor de wasmaschiene groep voor gebruikt.)
dan kun je die splitsen en zo kun je een 16A groep op zolder hebben zonder dat je kabels naar de meter kast hoeft te trekken. ;)

voorstel:
(omvormer kan gerust iets anders worden, ook de panelen kunnen vervangen worden voor een ander merk/type, gaat over het grove idee niet de materialen die ik gebruik.)

omvormer van 16A:
http://shop.winkelman-zon...aar-en-interne-wifi-.html
deze omvormer heeft 2x een mpp, dus kun je 2 string op aansluiten, die verschillende richting op kijken.

op zuid doe je dan 6x deze panelen:
http://shop.winkelman-zon...-N325%20SJ47%20325Wp.html
(kunnen ze lekker hoog hangen. deze panelen leveren een hoge Vmpp dus 6x is geen probleem. ;) )
of
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-176-euro-sunsolar/

op noord doe je dan 12X(max, 6x kan ook) van deze panelen:
http://shop.winkelman-zon...0wp--polykristallijn.html
of
http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html
(hoe verder je in de zomer komt de minder je zuid panelen het gaan doen, maar de meer je noord panelen gaan helpen, mooie combi)

op deze manier kun je dus met gemak een 5kWp op een 16A omvormer hangen zonder dat je iets van verlies hebt.
(ook als het bewolkt is werken de panelen, maar dan maakt de richting die ze liggen een stuk minder uit.
door de "teveel" Wp werkt de omvormer dan ook gewoon lekker door. ;) )

in dit plannetje is nog veel te schuiven, andere kleur panelen of verhoudingen zijn goed mogelijk.
etc etc... een beetje creatief denken en je maakt er een leuke set van.
(kWh's over hebben is heerlijk, gewoon verkopen no prob, of gas besparen ook leuk.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-04-2017 10:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ThinkPad
alernatief plan:

6x http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-176-euro-sunsolar/
op zuid.
en 6x http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-176-euro-sunsolar/
op noord.

dan heb je zelfs geen omvormer met 2x een mpp nodig (de 2 strings parallel) en zou je zelfs deze omvormer kunnen gebruiken:
http://shop.winkelman-zon...laar-en-interne-wifi.html

dit is wel de goedkoopste optie.
maar je zou ook nog de solarfrontier panelen kunnen gebruiken, of nog iets ingewikkelder.
het is maar net wat je wil. ;)
(zou je 6x of zo iets halen op het dakkapel?, dan kan noord nog relatief plat zuid worden ook.)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 11-04-2017 11:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@migjes Bedankt voor de ideeën. Maar wordt toch wel een beetje een knutsel oplossing en dat zie ik de installateur niet zo gauw doen :D (ik ga het niet zelf leggen)

Is de eerste keer dat ik aan zonnepanelen begin, dan liever gewoon laten leggen zodat ik ook garantie heb. Ik hoef het systeem ook niet tot de laatste kWh uit te knijpen, met 12 panelen op zuid wek ik al flink wat kWh op lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ThinkPad
een fatsoenlijke installateur legt dit gewoon voor je aan hoor, met garantie, no probleem.
(zit geen geknutsel in, is gebruik van standaard spul, op standaard manier.
niks speciaals.)

met mijn alternatief plan, is het goedkoper, en wek je meer/gelijk kWh op. ;)
(ik moet alleen een beetje gokken hoeveel plek je hebt op noord/dakkapel.
dat moet je zelf doen of info geven.)

studeer eens op dit plaatje:
http://www.weerstationuithoorn.nl/weer/zonnestand.htm
(en vergeet niet dat plaatje 2 heel belangrijk is om het te begrijpen. ;)
de zon komt in de zomer niet op in het oosten of gaat onder in het westen. ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 11-04-2017 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 07:12

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En wat als je met SF'jes werkt? Lijkt me met die aparte hoeken ook ideaal. Die zijn 112euro ex btw per stuk. (66cent ex btw per Wp)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ThinkPad , @Atomic2005
jep dat kan ook.
gewoon SF gebruiken, die op een TL omvormer zoals:
http://shop.winkelman-zon...laar-en-interne-wifi.html
dan wil je 3 tot 4 van die panelen serieel, en verder werk je met stringen parallel.
en dan kan elke parallel string een andere kant op kijken.

voorbeeld van stringen met 4 serieel:
1x4 stuks op de uitbouw(10 graden), 2x4 op het stijlen dak(55 graden), en dan nog 1x4 op noord (?? graden).
etc etc....

met SF is het heel normaal dat je stringen parallel maakt.
(moet met die panelen, de Vmpp is erg hoog en de Ampp is laag)
is wel een heel andere maatje paneel, maar soms is dat juist tof. ;)

http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-04-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@migjes Het probleem is misschien niet dat het moeilijk is, maar om een installateur te vinden die dit kan en wil doen. Ik heb een aantal offertes aangevraagd voor een wat andere dan standaard installatie, en er is er tot nu toe maar 1 die werkelijk meedenkt.

En zeker omdat @ThinkPad waarschijnlijk dit niet als zijn uiteindelijke woning ziet, zou ik niet zo moeilijk doen en meepikken wat er meegepikt kan worden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
En naast een kwestie van doen moet de installateur er ook nog garantie op willen verlenen. Als het producten zijn waar hij nooit mee werkt zal hij dat niet willen.

Ik zit wel op één lijn met @Wailing_Banshee, idee is voor nu gewoon om dak vol te knallen en van PV te genieten en bij een volgend huis zien we dan wel weer wat er mogelijk is. Dan zijn we een aantal jaren verder en is de techniek toch weer een heel stuk verbeterd waarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 07:12

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:05:
En naast een kwestie van doen moet de installateur er ook nog garantie op willen verlenen. Als het producten zijn waar hij nooit mee werkt zal hij dat niet willen.

Ik zit wel op één lijn met @Wailing_Banshee, idee is voor nu gewoon om dak vol te knallen en van PV te genieten en bij een volgend huis zien we dan wel weer wat er mogelijk is. Dan zijn we een aantal jaren verder en is de techniek toch weer een heel stuk verbeterd waarschijnlijk.
Als je sun-solar mailt wil Daniel het vast wel plaatsen etc etc. Hij levert volgens mij ook gewoon SF.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb de installateur al akkoord gegeven voor optie 3, dus dat kan niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:05
Dan kan het topic dus dicht ;)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je dan niet genoeg hebt kun je altijd nog een setje op de bijkeuken plaatsen :Y)

Het is verslavend hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

De panelen andersom neerleggen en je dan laten sponsoren door die hamburgerbakker is geen optie? :+

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jammer dat je al akkoord gegeven hebt.
Ik denk in de wintermaanden is zo een schuin dak ideaal voor de opbrengst (mits enigszins uit de schaduw gehouden, zoals Migjes aangaf)
En inderdaad je dakkapel is weer ideaal in de zomermaanden.
Geeft een mooie spreiding van opbrengst.
Nu is dat niet meer mogelijk met die omvormer.

Had deze maar genomen: http://www.mg-solar-shop....richter-SB5-0-1AV-40.html O+
SBFspot en loggen maar...Stringspanningen, netspanning, frequentie, vermogens etc.

Hoe goed gaat de Goodwe om met eventuele schaduw in de maanden met lage zonstand?
Deze heeft 2 strings zo te zien. En een hapje uit de grafiek... Maar ik ken de daksituatie niet.
https://www.pvoutput.org/...dt=20170315&gs=0&da=1&m=1
Met 12 "gewone" panelen wordt dat lastig vanwege de wat lage Vmpp als je ze opdeelt in 2x 6.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De installateur is vandaag geweest om nog e.e.a. op te meten en dergelijke. Hij vindt de onderste rij panelen net als ik ook een lastig aspect m.b.t. het vraagstuk of het water niet over de dakgoot heenschiet als het hard regent.

We hadden het er samen over en het is misschien 5x per jaar dat het echt gigantisch hoost. Ellende is wel dat als ik daardoor een paar keer per jaar het terras blank heb staan, het terras waarschijnlijk gaat verzakken op den duur.

Ik zit dus nogal in de knoop wat ik moet doen.

Het viel mij wat tegen hoe ver de panelen van het dak af staan met die Clickfit haken. Verderop in de wijk is iemand die ze op dezelfde afstand van de dakgoot heeft liggen (halve pan), maar die heeft er een veranda onder zitten, daar maakt het dus niet uit als het over de dakgoot heen stroomt. Ben daar al eens geweest om te vragen en heb toen een rondleiding gehad door huis heen om de set te kunnen bekijken. Wil daar nog even weer gaan vragen of zij er ervaring mee hebben.

Members only:

Ik zou die twee rechter landscapes kunnen laten vervallen, en dan boven tussen de raampjes nog eentje. Die landscape thv bijkeuken kan blijven zitten, daar is het niet erg als het over de dakgoot heen schiet.

Hij gaf nog wel aan dat hij de 3x3 wel strak tegen de nok aan kon zetten, zodat er tussen die rijen en de onderste rij wat ruimte komt, zodat het water van de 3x3 op de dakpannen kan stromen en dan onder die 3x landscape door in de goot kan stromen. Het grootste gedeelte ben je dan al kwijt en waarschijnlijk valt het dan ook wel weer mee aan doorschieten over de goot heen.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2017 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ben sowieso niet echt een liefhebben van clickfit. Ik heb onder de pannen lange latten gemaakt die vast aan het dak zitten. Daarop zitten de dragers die onder de pannen vandaan komen. De pannen zijn aan de onderkant iets ingeslepen. Het voordeel is dat er dus geen enkel contact is met de dakpannen en de hoogte is ook zelf te bepalen.

Mocht je mijn profielen willen verwijderen ben je wel 200+ schroeven verder ;)

Geeft me een stuk prettiger gevoel als er eens een dikke storm overwaait.

Uiteraard houd je altijd op zijn minst de paneeldikte en de profieldikte over.

Denk overigens niet meteen dat het water als een malle skischans over de panelen gaat. Het water gaat redelijk loodrecht naar beneden.

Wat je wél kan doen, is de panelen verticaal niet strak tegen elkaar leggen. Als je er 2 centimeter ruimte tussen laat valt het water van de bovenste 3 panelen gewoon op de pannen er onder! Scheelt je een factor 4. Die onderste rij is ook nog eens horizontaal, dus al sowieso minder oppervlak in de hoogte.

Volgens mij heb ik mijn panelen ook een centimeter tussen elk paneel zitten. Is voor de ventilatie ook wel fijn.
Pietervs schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:02:
De panelen andersom neerleggen en je dan laten sponsoren door die hamburgerbakker is geen optie? :+
Pannen geel maken en rode panelen. Schijnt tegenwoordig te kunnen, panelen met een bepaalde kleur. Laatst iets over gezien. Lijkt me wel een maf gezicht O-)

[ Voor 46% gewijzigd door Fairy op 15-04-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
Kun je met ECsolar 210 Wp het niet anders doen?
1580 x 808
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-163-euro-sunsolar/

Of Panasonic hit 245 Wp
http://shop.winkelman-zon...-N245%20SJ25%20245Wp.html

Het maakt het er allemaal niet makkelijker op met die dakramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik blijf bij de opstelling van 12 panelen. Heb het er met m'n vader en een kennis over gehad, allemaal geven ze aan dat het waarschijnlijk wel losloopt. En als ik de 3x3 strak tegen de nok aan laat leggen zodat ik tussen die rijen en de onderste landscape rij een opening heb dan zal de hoeveelheid water die van boven komt ook wel meevallen verwacht ik.

En anders een gootje maken bij het terras, de aansluiting op de regenpijp is zo gepiept immers. We zitten hier immers wel op Tweakers waar het motto is om het dak volledig vol te gooien :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Geen 13? Er past er nog eentje tussen linksboven ;)

Wordt vast mooi zo!

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:22
Loopt wel los. Als het terras verzakt deed 'ie dat toch wel van directe regeninval.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Jim423 schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:20:
Loopt wel los. Als het terras verzakt deed 'ie dat toch wel van directe regeninval.
Het loopt wel los, dat denk ik ook wel, maar je kunt extra verzakkingen krijgen als je watervallen gaat creëren. Maar ik denk niet dat dat een probleem zal zijn.

@ThinkPad we hebben gewoon panelen nodig die je op maat kunt maken! Al die vaste maten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk inderdaad dat het wel los zal lopen. Montage staat nu gepland voor 10 mei.
Ze gaan op zolder op de groep van de wasmachine een onderverdeling maken. Ik zal eens op zoek gaan naar een kWh-meter die ik daartussen kan zetten (er was een Finder die maar één kant op telde toch @AUijtdehaag ?) en even een YouLess zien te scoren. Logging van die GoodWe zijn ook wel mogelijkheden voor zag ik wel, maar zo'n YouLess met PVoutput firmware is plug and forget :)

@Wailing_Banshee Precies, even met de decoupeerzaag een mooi rondje eruit zagen voor die lastige pijpjes op het dak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt.
Telt een kant op, geeft wel negatief de watts aan, maar geeft geen pulsen af in de verkeerde richting.
https://www.installatieva...meter-el-7e-23-8-230-0010

Wel 1 kanttekening.
Bij langdurig onder 0 zal de youless geen pulsen krijgen en de laatste waarde doorgeven aan pvoutput.
Het totaal klopt wel in kWh maar de watts blijven langduriger hetzelfde die doorgegeven worden zonder nieuwe pulsen

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@AUijtdehaag Bedankt. Wel een duur dingetje. Ik vraag mij af of het echt nadelig is als er soms ook het eigenverbruik van de omvormer gemeten wordt. Dat lijkt mij miniem toch?

Waarom dan niet zoiets pakken: kWh-meter.

Ik meen ook eens ergens hier op Tweakers gelezen te hebben dat iemand een meter had aangepast zodat hij maar één kant op pulste, maar dat kan ik natuurlijk niet weer terugvinden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is inderdaad miniem, een paar watt per 10 minuten wordt er geregistreerd op pvoutput.
Ik heb ook de indruk dat niet alle omvormers dit stand-by verbruik hebben.
Maar ik heb zelf enkel ervaring met finders.
Xcsource kWh meters zijn erg goedkoop te vinden ook voor 12 euro of iets dergelijks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:38
Dit is het resultaat van een terug tellende kWh S0-pulsmeter bij mijn SE3000 omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PLIRpxyPStvG1JcVGtJVPUad/medium.png

Sinds een jaartje gebruik ik overigens een MID-meter die niet terug telt. Die zijn wel aanzienlijk duurder. Maar dat had ik er wel voor over omdat er verschil in metingen zat tussen de omvormer data en de S0-meter/Youless combinatie.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ga nog even kijken of ik een betaalbare kWh-meter kan vinden.

Net trouwens even gekeken met PVGIS en dit is wat er ongeveer uit komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7IovQ9inT2d84mTZWFIMfDba/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aWTFGxkvP7BTRczBP9gRKpfy/full.png

Ik hecht niet al teveel waarde aan die PVGIS dingen, maar altijd leuk om te posten en dan over een jaar hier de echte opbrengst te kunnen vergelijken :9

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 18-04-2017 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sneaky!
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:40:
Ik hecht niet al teveel waarde aan die PVGIS dingen, maar altijd leuk om te posten en dan over een jaar hier de echte opbrengst te kunnen vergelijken :9
Ik was vooral benieuwd hoe de werkelijkheid overeenkwam met wat er op de offerte stond. Uiteindelijk lijkt het aardig te kloppen. Zowel het eerste jaar als het tweede jaar heb ik uiteindelijk iets meer opgehaald dan geoffereerd. Voor de rest kan ik die twee jaren nauwelijks met elkaar vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oke, kleine kink in de kabel: de panelen zouden eerst volgende week worden gelegd, maar de installateur kan de JA Solar 280Wp mono black niet op tijd binnenkrijgen. Aantal opties:
  1. Ik kan de panelen uit de eerste offerte (Solarclarity Denim SC R 280 Wp Mono Black) tegen dezelfde prijs krijgen als de offerte met JA Solar
  2. Ik kan 2-3 week wachten, dan heeft hij de JA Solar 280Wp weer binnen en tijd om te leggen
  3. Ik kan kiezen voor JA Solar 275Wp, dan kan de montage volgende week gewoon doorgaan. Als compensatie wil hij 50 euro van het totaalbedrag (3805) af doen
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Die Solarclarity heb ik een beetje een 'meh' gevoel bij. Het is het huismerk paneel van de groothandel (Solarclarity). Ik heb liever bewezen techniek zoals JA Solar wat op duizenden huishoudens wordt geplaatst. Op de Facebook pagina van de installateur zie ik dat hij vorig jaar 10-15 projecten met JA Solar heeft gedaan en maar 2 met Solarclarity :?

Wat adviseren jullie? (@migjes @AUijtdehaag @Wailing_Banshee @Proton_ )

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@ThinkPad
* Wailing_Banshee kijkt naar het weer voor de komende tijd...

Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan.
Optie 1: ik heb nog nooit van die panelen gehoord en zou het zelfde gevoel hebben als jij.
Optie 3 zou kunnen, maar dan zou ik eerst uitzoeken hoe duur de 275Wp's zijn tov de 280Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Rekenkundig levert €50 voor die 60 Wp minder je na 6 jaar verlies op ;)
Mei levert je zo'n beetje 4 kWh/kWp per dag op dus drie weken wachten is een verlies van 250 kWh / €50.
Al zijn de vooruitzichten niet fantastisch, YMMV ;).

Welke fabriek maakt de Solarclarity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Proton_ daar had ik nog niet eens over nagedacht: het verschil op de langere termijn... Helemaal een reden om voor optie 2 te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Jammer dat je geen optie kreeg voor een upgrade naar 285's voor 50 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Optie 2 klinkt wel het meest verstandige, al is het wel stom om weer 2-3 wk. te moeten wachten :P Maar op een TVT van ~8 jaar is 3 wk. extra niks natuurlijk :P

Kan ik nog over een korting beginnen (mei is de beste maand qua estimates en ik mis dus 2-3 wk. aan opbrengst) of drijf ik de boel dan op het spits en is hij al schappelijk qua opties?
TWyk schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:16:
Jammer dat je geen optie kreeg voor een upgrade naar 285's voor 50 euro
Was ook een leuke upgrade geweest, maar die 285Wp zie ik alleen met zo'n rasterpatroon beschikbaar en niet in 'all black' uitvoering. Ze komen flink in het zicht dus dat is geen optie helaas.

[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
ThinkPadd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:31:
Was ook een leuke upgrade geweest, maar die 285Wp zie ik alleen met zo'n rasterpatroon beschikbaar en niet in 'all black' uitvoering. Ze komen flink in het zicht dus dat is geen optie helaas.
Die heb ik (290Wp).
Gewoon in het zicht en in een tetris patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Smaken verschillen, ik heb liever één zwart vlak dan zo'n rasterpatroon. Al was het alleen maar omdat ik het 'grid illusion'-fenomeen irritant vind :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
Eigenlijk maakt het allemaal geen r...t uit, over 5 jaar is de techniek alweer hopeloos verouderd, tegenover wat je dan kan krijgen... (ja dat gaat wringen....heb hier 245 Wp panelen van bijna 4 jaar oud, met nog 1 jaar tvt) 8)

Misschien dit wat, als je toch moet wachten?
http://www.mg-solar-shop....-A5---monokristallin.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Om over te dromen/plaatjes kijken? De JA Solar heb ik nu voor 154 euro ex. geoffreerd gekregen. Die LG zit op 253 ex.

M'n TVT stijgt met 2 jaar (naar 10 jaar) met die panelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom is het 8 jaar dan?
Je had toch geen solaredge genomen zeker, maar toch gewoon een chinees?
Maw, waar zitten de kosten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:57:
Waarom is het 8 jaar dan?
Je had toch geen solaredge genomen zeker, maar toch gewoon een chinees?
Maw, waar zitten de kosten in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YM6UDJuA59MwP9rrqyN1k1Il/full.png

Als ik de volledige opwek zelf gebruik dan daalt het al naar 6,9 jaar. Zie ook m'n Excel-berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vind het nog duur:
http://www.sun-solar.nl/i...-voor-3370-euro-incl-btw/

3370 + 800 (geschat) installatie = 4170 incl btw
Veel scheelt het niet, maar ik vind clickfit ook niet goedkoop...
En bevestiging vind ik ook mooier van sunsolar, steekt niet veel boven de panelen uit, enkel een plaatje.
https://www.mupload.nl/img/t4u2kc5iolc53.jpg

En je kan er mee sjoemelen om zo laag mogelijk uit te komen. >:)
https://www.mupload.nl/img/frxctk3bqqagd.jpg
(maar niet zo als het hoort natuurlijk)

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Die clockfit is hoog inderdaad, ik betaalde voor 5 panelen montage spullen 175,- met zwarte kapjes enz en heb nog 4-5 dakhaken over ook.
Of het ligt heel apart op dak? Bij 2 rijen van 5 of 6 kost het hooguit 400 of zo?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Rol-Co Zie topicstart voor plaatje van legplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah dat verklaard iets :)
Jij hebt al snel 8 lengten rails, dat is al 270,- , en wat meer dakhaken, de rest is denk ik wel het zelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ThinkPadd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:49:
Smaken verschillen, ik heb liever één zwart vlak dan zo'n rasterpatroon. Al was het alleen maar omdat ik het 'grid illusion'-fenomeen irritant vind :D
Bij ons zou echt zwart niet mooi zijn, omdat onze pannen niet echt zwart zijn (eerder antraciet). Maar op een rood dak zou ik ook echt zwart willen en niet dat streepjes patroon. En helemaal al niet op een dak zoals jij hebt.

En ja, mei zou één van de twee/drie top maanden (in mijn geval zijn mei, juni en juli qua prognose practisch gelijk) moeten zijn, hoewel ik betwijfel of dat dit jaar ook gaat lukken...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ThinkPad
En inmiddels ligt het erop!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ITKEzhCdpokzPmLwiPjq1EDo/full.jpg
Gisteravond laat bedacht ik mij ineens dat het wel leuk zou zijn om een timelapse te maken, dat is goed gelukt:
Members only:

Het is vrij grauw weer hier, maar toch heeft het systeem sinds het live gaan om 13:40 al bijna 2 kWh opgewekt: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=38706&sid=35414

Logging doe ik nu met een losse kWh-meter waarvan ik de S0 (2000 pulsen per kWh) met een YouLess uitlees. Op de YouLess staat PVoutput firmware. Binnenkort even kijken of ik de RS485-poort van de omvormer kan uitlezen met een ESP8266 o.i.d. zodat ik ook string voltage e.d. kan uitlezen zonder afhankelijk te zijn van de GoodWe-portal.

* ThinkPad is happy :D

Edit na één jaar productie: ThinkPadd in "Offertes zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid"

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is allemaal gelukt met de meter en de youless? :)
Nog even afwachten wat hij vanavond gaat doen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rol-Co schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:21:
Het is allemaal gelukt met de meter en de youless? :)
Nog even afwachten wat hij vanavond gaat doen zeker?
Ja, de installateur wilde mijn eigen kWh-meter (cheapo analoge Dengli, maar wel met 2000 pulsen per kWh op de S0) er wel voor mij tussen zetten. YouLess ook nog even samen aangesloten, had ik zelf ook wel gekund maar hij vond het ook allemaal machtig interessant _/-\o_

Eigen verbruik van de omvormer lijkt goed te gaan, YouLess geeft 0W aan. Morgen even kijken of er afgelopen nacht 'opwek' is geregistreerd. Edit 19/6/2017: De omvormer (GoodWe GW3000-NS) schakelt als het donker is volledig uit en de YouLess registreert dan geen verbruik meer :)

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:40:
Ik ga nog even kijken of ik een betaalbare kWh-meter kan vinden.

Net trouwens even gekeken met PVGIS en dit is wat er ongeveer uit komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7IovQ9inT2d84mTZWFIMfDba/full.png

[afbeelding]

En vandaag liggen ze er dus exact één jaar op. In die tijd hebben ze 2968 kWh binnengeslurpt.
Ik ben tevreden :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/USHUA8Z0fu9VPzHk3adl9lzz/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2018 21:30 ]

Pagina: 1