• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:03
Gerco-M schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:22:
Het is een van de 49 panelen op mijn dak en deze ligt er net 5 jaar maar is toch echt stuk.
Wow, heftig. Is de rest van de craquelé op dat paneel dan ook door het klappen van die ene cell ontstaan? En de overige panelen van deze set zien er allemaal prima uit?
Inderdaad de vraag of je een vervangend paneel kunt vinden met dezelfde specs. Ik heb ooit geluk gehad bij kleinezonnepanelen.nl. Die bleken niet alleen maar kleine zonnepanelen te verkopen. Succes!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:02
TCMR schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Wow, heftig. Is de rest van de craquelé op dat paneel dan ook door het klappen van die ene cell ontstaan? En de overige panelen van deze set zien er allemaal prima uit?
Inderdaad de vraag of je een vervangend paneel kunt vinden met dezelfde specs. Ik heb ooit geluk gehad bij kleinezonnepanelen.nl. Die bleken niet alleen maar kleine zonnepanelen te verkopen. Succes!
@Gerco-M .. wat ik altijd begrepen had was dat de fabrikant een aantallen panelen in opslag heeft liggen om de garantie af te kunnen handelen.

Maar dat weet je pas als je er een beroep op doet natuurlijk >:)

Dus ga idd via de installateur naar de fabrikant en kijk of via die weg een vervangend paneel te krijgen is.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-04 10:31

Gerco-M

mijn tornado res.

duvekot schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:03:
[...]

@Gerco-M .. wat ik altijd begrepen had was dat de fabrikant een aantallen panelen in opslag heeft liggen om de garantie af te kunnen handelen.

Maar dat weet je pas als je er een beroep op doet natuurlijk >:)

Dus ga idd via de installateur naar de fabrikant en kijk of via die weg een vervangend paneel te krijgen is.
Ja ik hoop ook dat het via de fabrikant vervangen kan worden zonder problemen. Maar ook die garantie is na 12 jaar verlopen en statistisch gezien zou je denken dat daarna pas de meeste problemen komen dus ik denk toch dat ik zelf een aantal reserve panelen ga kopen, nu deze nog voor een normale prijs te koop zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:02
Gerco-M schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:43:
[...]

Ja ik hoop ook dat het via de fabrikant vervangen kan worden zonder problemen. Maar ook die garantie is na 12 jaar verlopen en statistisch gezien zou je denken dat daarna pas de meeste problemen komen dus ik denk toch dat ik zelf een aantal reserve panelen ga kopen, nu deze nog voor een normale prijs te koop zijn.
Als dat past in je portemonnee .. en je installatie niet met 1 paneeltje minder kan draaien na 12 jaar dan zou het een oplossing zijn. Hier kan ik toch geen paneel midden op het dak vervangen zonder ongeveer het geheel weer los te halen etc .. dus dan is het maar de vraag of het nog financieel handig is om slechts 1 paneel te vervangen .. of dat het dan misschien toch financieel handiger is om alles maar direct te vervangen ..

Hier zitten we op 13 jaar sinds installatie .. en ze doen het gelukkig allemaal nog voldoende.
🤞

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Gerco-M Dat is niet zo mooi. Welk merk/type zonnepanelen is dit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-04 10:31

Gerco-M

mijn tornado res.

Andrehj schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:23:
@Gerco-M Dat is niet zo mooi. Welk merk/type zonnepanelen is dit?
Dit zijn de Trina Solar TSM-330 DD06M.05(II) panelen. 330 Wp dus.
Verder heel mooi en werken goed dus geen idee of het gewoon volledig random van een paneel is of dat er meer aan de hand is. N=1 maakt nog geen statistiek of probleem.

Maar ik denk wel dat ik wat beter slaap als ik vast 3 reserve panelen aanschaf. Voor E100 stuk tegenwoordig is het te overzien om mijn 16 Kwp installatie probleemloos in bedrijf te houden de komende 25 jaar. In het beste geval ben ik ze nooit nodig maar slaap ik in elk geval goed de komende 25 jaar of zelfs langer 8)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

TCMR schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Ja, duidelijk, dan kom je op een werkbare spanning. En die die twee strings kun je samen (parallel) op 1 MPPT zetten, en dan mag de ene set op oost, en de ander op west, en dan hinderen ze elkaar niet?

[...]

Klopt, zo:

[Afbeelding]

(en (gelukkig) is het niet mijn installatie...)
Ze zullen elkaar wel een beetje hinderen vanwege schoorsteen,maar alles beter dan dit natuurlijk.
Het allerbeste is een 1 fase omvormer met 3 mppt,maar denk niet dat installateur daar mee akkoord gaat

1 PVoutput . Dongen NB

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-04 22:44
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:22:
Het allerbeste is een 1 fase omvormer met 3 mppt,maar denk niet dat installateur daar mee akkoord gaat
De enige die ik heb gevonden is niet leverbaar in NL.
De MS-Serie van GoodWe.
En die staat niet op de lijst bij Libra. :(
Maar mocht je er één vinden, ik hou me aanbevolen 8) .

• TCMR
Mooie vondst, en nog best betaalbaar ook.

Maar het verhaal wordt telkens vager. Want ik dacht dat die gekke deuken in de grafiek normaal waren, en de installatie op deze manier (alles op één string) slecht presteerde, zoals in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqclQiAP_AouRrLXV72T5g44el4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ci2tJIvfTxVStqWIC0W5CyMB.jpg?f=user_large

Maar ik krijg nu deze grafieken door, van resp. 16 juni en afgelopen 19 maart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iREKnnPEcn9mrvTj1XNFgAmXv8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvpMiWjvFfpv5gExmhrlo23p.jpg?f=fotoalbum_large

Die van 16 juni 2025 lijkt aardig op wat PVcalc aangeeft in z'n "Clear Sky vermogen". Maar volgens de specs van die 4kW Huawei Sun20004KTLM1 kan ie maar 10 seconden lang op 10% boven de max kan pieken (4400W). Ik zie daar toch een hele bult boven de 4kW. En op 19 maart tikt ie bijna de 3kW aan, terwijl PVcalc in z'n "Clear Sky vermogen" net de 2500W aantikt.

Ondanks de rare setup lijkt dit op sommige (?) dagen toch gewoon bovengemiddeld goed te presteren, met alles op één MPPT :?
TCMR schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Mooie vondst, en nog best betaalbaar ook.

Maar het verhaal wordt telkens vager. Want ik dacht dat die gekke deuken in de grafiek normaal waren, en de installatie op deze manier (alles op één string) slecht presteerde, zoals in:

[Afbeelding]

Maar ik krijg nu deze grafieken door, van resp. 16 juni en afgelopen 19 maart:

[Afbeelding]

Die van 16 juni 2025 lijkt aardig op wat PVcalc aangeeft in z'n "Clear Sky vermogen". Maar volgens de specs van die 4kW Huawei Sun20004KTLM1 kan ie maar 10 seconden lang op 10% boven de max kan pieken (4400W). Ik zie daar toch een hele bult boven de 4kW. En op 19 maart tikt ie bijna de 3kW aan, terwijl PVcalc in z'n "Clear Sky vermogen" net de 2500W aantikt.

Ondanks de rare setup lijkt dit op sommige (?) dagen toch gewoon bovengemiddeld goed te presteren, met alles op één MPPT :?
Je grafiek moet veel breder zijn ,op de piek staat zon er recht boven en doen alle panelen hetzelfde,maar ochtend en avond wordt gedempt doordat èèn van de twee string de andere dan dempt

1 PVoutput . Dongen NB

• TCMR
reneeke1970 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:02:
[...]
Je grafiek moet veel breder zijn ,op de piek staat zon er recht boven en doen alle panelen hetzelfde,maar ochtend en avond wordt gedempt doordat èèn van de twee string de andere dan dempt
Ja, je hebt helemaal gelijk! Ik zit teveel naar die piek te kijken, maar het is in ochtend en middag waar het verlies zit.
TCMR schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Ja, je hebt helemaal gelijk! Ik zit teveel naar die piek te kijken, maar het is in ochtend en middag waar het verlies zit.
Het bedrijf kwam toch aanpassingen doen ,al iets van bekend?

1 PVoutput . Dongen NB

• TCMR
reneeke1970 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:18:
[...]
Ja, ze komen vanmiddag, blijkbaar. Nogmaals: het is niet mijn installatie, maar van iemand die ik ken. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen, en of er verbetering komt.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gerco-M schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:22:
Zonnepanelen gaan minstens 20 jaar mee.
Nou niet deze van mij:

[Afbeelding]

Het is een van de 49 panelen op mijn dak en deze ligt er net 5 jaar maar is toch echt stuk. Cel opgeblazen en barsten in het glas in het hele paneel. Ik kan met de IR camera zien dat deze extra heet is en de cellen er onder ook. En nog een paar andere cellen in dit paneel. Ik neem aan dat het barsten het gevolg is van de hete cellen en niet andersom? Ik zie geen impact schade hier of zo.

Ik ga de installateur vragen om vervanging onder garantie (12 jaar) maar of deze deze panelen nog leverd betwijfel ik. Ik zie ze nog wel leverbaar online dus misschien zelf toch even wat vervangings panelen regelen?

Zijn er meer die reserve panelen hebben liggen voor het geval er een stuk gaat? Met mijn 49 is de kans wel heel iets groter natuurlijk. En ik heb een “tetris” dak dus er “mist” niet snel een paneel natuurlijk maar wil toch graag de 49 stuks op het dak behouden.
Het lijkt me ook niet onrealistisch dat je dit paneel nog tweedehands kan vinden op Marktplaats of elders.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• TCMR
reneeke1970 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:18:
[...]
Bedrijf is geweest, hebben drie voorstellen gedaan, waaronder twee voorstellen met "meer optimizers", wat me meteen hier aan deed denken ;)

Het derde voorstel was om de string op west op eigen MPPT te leggen, alle panelen op oost op de tweede MPPT. Ja, die hadden we hier ook al langs zien komen. Maar we hebben hier ook van @Ronald en/of @reneeke1970 het voorstel gezien om de 12 x 405Wp op te splitsen in twee lussen van 6, en die parallel op één MPPT aan te sluiten. Niet iets waar de installateur mee kwam, begrijp ik.

Dat lijken me de enige twee realistische opties. De hamvraag: welke van deze twee heeft wat jullie betreft de voorkeur, en waarom?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07
@TCMR De polystring kan niet op elke omvormer... Die moet (Te toetsen met sunny design) een hele hoge stroom aankunnen. De standaard GoodWe en Growatt kunnen dat niet in enkelfase.

Het wordt residentieel amper gedaan. Zelden nodig... maar commercieel vrijwel standaard... Maar dan hebben we het over 30-50 en meer kW per omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

TCMR schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Bedrijf is geweest, hebben drie voorstellen gedaan, waaronder twee voorstellen met "meer optimizers", wat me meteen hier aan deed denken ;)

Het derde voorstel was om de string op west op eigen MPPT te leggen, alle panelen op oost op de tweede MPPT. Ja, die hadden we hier ook al langs zien komen. Maar we hebben hier ook van @Ronald en/of @reneeke1970 het voorstel gezien om de 12 x 405Wp op te splitsen in twee lussen van 6, en die parallel op één MPPT aan te sluiten. Niet iets waar de installateur mee kwam, begrijp ik.

Dat lijken me de enige twee realistische opties. De hamvraag: welke van deze twee heeft wat jullie betreft de voorkeur, en waarom?
Optie 3 kan prima ,mits alle oost dan een optimiser krijgen ,en het voltage van de west string moet passen bij de omvormer,jij weet vast waar op te letten....

1 PVoutput . Dongen NB

• TCMR
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:44:
[...]
Optie 3 kan prima ,mits alle oost dan een optimiser krijgen
Waarom allemaal een optimizer? Ze gaan allemaal samen op één MPPT, de zes 250Wp panelen hebben al een optimizer, van de zes 405Wp panelen op oost twee ivm. een schoorsteen. Waarom hebben de resterende 4 405Wp panelen dan nog een optimizer nodig?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07
TCMR schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:30:
[...]

Waarom allemaal een optimizer? Ze gaan allemaal samen op één MPPT, de zes 250Wp panelen hebben al een optimizer, van de zes 405Wp panelen op oost twee ivm. een schoorsteen. Waarom hebben de resterende 4 405Wp panelen dan nog een optimizer nodig?
Omdat optimizers alleen de stroom van achterblijvers opkrikken. Niet voorlopers kan remmen.

Beide scenarios spelen door de loop van de dag, dus als je meerdere typen op meerdere richtngen in 1 string hebt, dan heeft alles optimizer nodig... en had je beter SolarEdge kunnen kopen of micro's als SE ongeschikt is door de situatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

TCMR schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:30:
[...]

Verschillende eigenschappen panelen,andere helling hoek. Wat Ronald ook zegt,sluit ik me bij aan

1 PVoutput . Dongen NB

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:21
We zijn verhuisd, en dat betekent weer zonnepanelen leggen!

Kodess in "Zonnepanelen leggen"

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:56

Pixelmagic

Ubergeek

Heeft er iemand een goeie tip om een paar paneeltjes vast te maken op een stacaravan met van deze metalen dakpanplaten ? Ik zit te denken aan stokschroef van Clickfit maar misschien is er wel een beter plan, mogelijk met hergebruik van de huidige schroeven die in het dal van de pan zitten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.