• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

.Frank

Frank.

Ik heb 1.6 meter in de breedte - genoeg voor twee panelen OW tegen elkaar aan in een hoek van 45 graden. Met een lagere hellingshoek kan ik maar één paneel in de breedte kwijt.

Maar misschien is 45 graden pakken een onzalig plan; ik heb dan wel veel extra ballast nodig. En op 45 graden gaan de panelen op noord-oost-oost weinig doen...

Wellicht dan toch maar twee panelen, en dan maakt de hellingshoek inderdaad niet uit.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:11
.Frank schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:16:
Ik heb 1.6 meter in de breedte - genoeg voor twee panelen OW tegen elkaar aan in een hoek van 45 graden. Met een lagere hellingshoek kan ik maar één paneel in de breedte kwijt.

Maar misschien is 45 graden pakken een onzalig plan; ik heb dan wel veel extra ballast nodig. En op 45 graden gaan de panelen op noord-oost-oost weinig doen...

Wellicht dan toch maar twee panelen, en dan maakt de hellingshoek inderdaad niet uit.
Past zoiets dan niet? Een wat ouder paneel die smaller zijn? https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Je denkfout is dat je denkt dat plat dak een oriëntatie heeft, dat heeft het niet.

Afhankelijk van wat je nu al hebt liggen is het waarschijnlijk nuttiger zo veel mogelijk Wp te passen in oost/west dakjes (of noord/zuid, want oriëntatie boeit niet met lage helling). Als het zonnig is wek je mogelijk toch al zat op en als het bewolkt is dan heb je meer aan zoveel mogelijk panelen die zo veel mogelijk van de hemel zien (kortom, plat).

Als dakjes niet meer Wp opleveren dan op zuid mikken dan is op zuid mikken beter.

Hou er nog rekening mee dat vergunningsvrij panelen leggen alleen kan op plat dak als de afstand tot de rand niet korter is dan de hoogte van de panelen (onder 45 graden kunnen zien zeg maar). Dus hoe steiler je legt hoe minder je kwijt kunt, ook ivm schaduw als je meer dan 1 rij wilt leggen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.