Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:49
martinvdm schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:05:
[...]

Ik heb nu 6 panelen naast elkaar 99cm breed op clickfit en dit komt neer op ongeveer 6m breed. Als ik jou goed begrijp is dit zelfs meer als 6m dus 608cm in de huidige opstelling idd.
Ja, ik veronderstelde Clickfit Evo, maar zoals @reneeke1970 terecht opmerkt, de oude Clickfit is wellicht iets smaller. 6 bredere panelen gaan misschien niet passen, maar het zou handig zijn om de exacte dakmaat te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:46

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Martin7182 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 06:21:
[...]

Ja, ik veronderstelde Clickfit Evo, maar zoals @reneeke1970 terecht opmerkt, de oude Clickfit is wellicht iets smaller. 6 bredere panelen gaan misschien niet passen, maar het zou handig zijn om de exacte dakmaat te weten.
Dit zal uiterst 640 x 330 zijn.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Korte vraag ik heb onderstaande grond kabel liggen vanaf de schuur. Zou dit voldoende zijn voor 8-10 panelen van 400/425?

Afstand is zo een 35-40m.

Helaas moet de hele stoep over als er een andere kabel in moet. Ik kan prima leven met een kleinere hoeveelheid panelen omdat er ook max 10 op de schuur passen.

Ik heb een 3 fase meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIBsvTw5jRn1jYiwVzcnHu7yN4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWFb0TMm48W9HnXcoFnXuEdP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 07-08-2025 08:04 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Probeer het, de ene heeft nergens last van en bij de ander schakelt de omvormer al ui bij een kabel die half zo lang is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:57
Termy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Ik zou ook graag willen denken dat over 2 jaar er zoveel zon/wind/batterij is dat we praktisch 0 betalen voor stroom maar iets zegt mij dat dat niet het geval zal zijn, dus is je eigen zonnestroom nog steeds wat waard. Waarschijnlijk vooral als je het zelf verbruikt dus dan is het handig als je dat zo veel mogelijk op de dag kan en/of kan opslaan. Het is sowieso een fabel dat stroom altijd duur is in de winter.

Dit dus. Zonder een politieke discussie te willen starten: de energieprijzen zullen niet gaan dalen. Al zet je 5 kerncentrales neer en maak je van de hele Flevopolder 1 grote zonneweide, dat gaat niet gebeuren. Wellicht in vroeger tijden - vertel nog eens opa - toen energie nog niet geprivatiseerd was en beleid nog een langetermijnvisie was.

Goedkope(re) energie trekt namelijk energievreters aan zoals een datacenter. Met heel veel subsidies (=jouw belastinggeld) werden/worden zonneweides, windmolens en opslagcapaciteit gebouwd. Als je denkt dat dat jou ten goede komt dan is dat wat naïef.

Ook wordt nu bijvoorbeeld het balletje opgeworpen voor aanvullende certificeringseisen aan thuisbatterijen. Batterijen maken namelijk de duck-curve vlakker en dan wordt het slijten van een onbegrijpelijk dynamisch contract met 161 onbegrijpelijke afkortingen erin ook wat lastiger. Een goedkope thuisbatterij is ongewenst voor energieleveranciers. En ongewenst voor overheid want btw mislopen op teruggeleverde energie is ook niet fijn.

We worden bestookt met goede adviezen (isolatie, zonnepanelen op oost-west, koop een accu) die allemaal zeker helpen. Maar houd er ook rekening mee dat de overheid de regels tijdens het spel kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Workaholic Als ik het goed zie is dat een 5x 2,5 en dus 3fase. Neem een 3fase omvormer van 3 - 4 kW. Desnoods 5kW. Uitzonderingen daar gelaten zou het helemaal goed moeten komen.
Als dat de enige kabel naar je schuur is: plaats in de groepenkast geen 3P+N maar een 4P automaat of alamat, en een onderverdeler in de schuur.
Dat stukje verder in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:12:
[...]

Dit dus. Zonder een politieke discussie te willen starten: de energieprijzen zullen niet gaan dalen. Al zet je 5 kerncentrales neer en maak je van de hele Flevopolder 1 grote zonneweide, dat gaat niet gebeuren. Wellicht in vroeger tijden - vertel nog eens opa - toen energie nog niet geprivatiseerd was en beleid nog een langetermijnvisie was.

Goedkope(re) energie trekt namelijk energievreters aan zoals een datacenter. Met heel veel subsidies (=jouw belastinggeld) werden/worden zonneweides, windmolens en opslagcapaciteit gebouwd. Als je denkt dat dat jou ten goede komt dan is dat wat naïef.

Ook wordt nu bijvoorbeeld het balletje opgeworpen voor aanvullende certificeringseisen aan thuisbatterijen. Batterijen maken namelijk de duck-curve vlakker en dan wordt het slijten van een onbegrijpelijk dynamisch contract met 161 onbegrijpelijke afkortingen erin ook wat lastiger. Een goedkope thuisbatterij is ongewenst voor energieleveranciers. En ongewenst voor overheid want btw mislopen op teruggeleverde energie is ook niet fijn.

We worden bestookt met goede adviezen (isolatie, zonnepanelen op oost-west, koop een accu) die allemaal zeker helpen. Maar houd er ook rekening mee dat de overheid de regels tijdens het spel kan veranderen.
Ik zeg amen, bij deze vijf Duimpjes.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Hehe, ik denk dat je me niet helemaal goed begrepen hebt. Ik reageerde op @reneeke1970 die klaagde over dat z'n zonnepanelen niks meer waard zouden zijn en hij ze net zo goed van z'n dak kan halen. Mijn punt was dat dat suggereert dat je eigen stroom opwekken over 2 jaar (post-salderen dus) niks meer waard is wat impliceert dat stroom praktisch gratis is tegen die tijd. Ik denk dat de marginale kosten van stroom (dus per kWh) zeker (sterk) zullen dalen richting 0, maar niet in 2 jaar. Daar gaat de ontwikkeling niet hard genoeg voor (niet in Europa/NL althans).

Dus wmb kun je niet mis gaan met bergen (goedkope) zonnepanelen. Of je wekt zoveel stroom zelf op dat je vrijwel niks duur hoeft af te nemen of het wordt steeds goedkoper en dan hoef je ook niks meer te betalen voor meer verbruik. Zoals je al zegt zal er sowieso wel nut voor de stroom zijn aangezien er genoeg te verzinnen is om te doen met die stroom, zeker als ze bijna niks meer kost.

Internet per minuut betalen/belasten is ook verdwenen aangezien de marginale kosten vrijwel 0 zijn geworden. Ik zie geen reden waarom dat niet ook met stroom kan gebeuren. Als er iets is dat nu moet gebeuren is het wel het verschuiven van de belasting naar de dure fossiele stroom ipv overvloedige duurzame. Dat zal al helemaal inspireren om minder fossiel en meer duurzaam te gebruiken/bouwen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
[...]

In absolute cijfers zullen ze niet dalen. (Mensen zijn geneigd om huidige prijzen te vergelijken met die van toen ze zelf voor de eerste keer een energiefactuur moesten betalen)

Maar groene stroom is een stuk minder gevoelig aan inflatie en plotse prijsschokken dan fossiel.
Dus in verhouding tot uw inkomen is de prijs voor energie lager geworden.

Mijn eigen energiefactuur is in ieder geval veel minder sterk gestegen dan mijn inkomen over een periode van 20 jaar. En dan heb ik zelf maar sinds kort eigen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Sonero Geen thumbs-up wegens of-topic. [/ot]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:57
onetime schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:50:
@Sonero Geen thumbs-up wegens of-topic. [/ot]
Deels. Wat ik probeer aan te geven is dat de marktprijs niet snel zal wijzigen. Het leggen van (extra) zonnepanelen heeft wel degelijk nut omdat voor jou de prijs op dat moment effectief daalt.

Tussen zonsondergang en zonsopgang ga je gewoon de hoofdprijs betalen. zoals @Termy ook al aangeeft, investeer daarom ook in opslag: het is namelijk niet de bedoeling dat je je eigen zonnestroom daadwerkelijk gebruikt. Dat is alleen een praatje voor de bühne. Het is de bedoeling dat je je stroom teruglevert aan het net en daar gewoon netjes voor betaalt. En om congestie te voorkomen geven sommige burgemeesters hun toestemming - echt, heus zonder douceurtjes gekregen te hebben - om in hun gemeente een of meer datacenters neer te zetten. Voor wel 4 mensen werk, maar voor 10000 mensen elektriciteitsgebruik. Of de burger tussen 15-21 uur zuiniger aan wil doen met energie a.u.b.

Dus ja, plaats er panelen bij. Ook al lijken bedrijven en overheden je tegen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:04:
@Workaholic Als ik het goed zie is dat een 5x 2,5 en dus 3fase. Neem een 3fase omvormer van 3 - 4 kW. Desnoods 5kW. Uitzonderingen daar gelaten zou het helemaal goed moeten komen.
Als dat de enige kabel naar je schuur is: plaats in de groepenkast geen 3P+N maar een 4P automaat of alamat, en een onderverdeler in de schuur.
Dat stukje verder in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Dank! Het is een grond kabel 3x2.5. Dus helaas geen 5x. Vrees dat dit te weinig is.

Het alternatief zou kunnen zijn om een batterij te plaatsen icm de panelen op het dak. Puur en alleen voor de grondwater pomp, buitenverlichting etc.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
Ik heb sinds 2003 6 strings met PV panelen in gebruik. Totaal 15,5 kWp. Helft oost en helft west.
Het zijn Kyocera 125 Wp panelen met per string een SMA 2100 TL omvormer.
Tot voor kort heeft de installatie feilloos gewerkt. Behalve een keer een omvormerwissel na 6 jaar. Destijds kon je dat nog rechtstreeks met SMA regelen. Een ruilomvormer voor € 300,- incl. verzend en ophaalkosten.
Verder altijd goed gewerkt.
De 6 strings zitten elk achter een eigen zekeringautomaat (16A) en die 6 automaten zitten achter een gezamenlijke 3-fasen aardlek.
Eergisteren ineens alle panelen uitgevallen (om ca 16:00 uur).
Bij controle bleek één zekeringautomaat uitgeschakeld en tevens de gezamenlijke aardlek.
Volgende dag pas gemerkt. Toen eerst maar eens alles weer opnieuw ingeschakeld om te proberen.
Alles werkte weer gewoon.
Vanochtend bij controle van de opbrengst bleek dezelfde string weer uitgevallen, maar niet de zekering of aardlek.
In de jaren dat deze omvormers gebouwd zijn, hadden ze nog geen display (laat staan een internetverbinding), maar wel controlelampjes: Operation, Earth Fault en Failure.
De laatstgenoemde brandt nu. De vraag is natuurlijk is het een failure in het apparaat of in de string.
Wat kan er nu aan de hand zijn. Ik verdenk de omvormer. Maar is er een manier om dat te controleren?

[ Voor 11% gewijzigd door Zwerius op 09-08-2025 13:34 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:55
Wozmro schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:49:

Maar groene stroom is een stuk minder gevoelig aan inflatie en plotse prijsschokken dan fossiel.
Dus in verhouding tot uw inkomen is de prijs voor energie lager geworden.
Dat is wel vreemd. Toen de gaskranen vanuit Rusland werden dichtgedraaid gingen de prijzen hier over de kop van zowel, gas, elektriciteit, grijs en groen. De prijs van windenergie steeg lekker mee door de hogere gasprijzen.
Mijn eigen energiefactuur is in ieder geval veel minder sterk gestegen dan mijn inkomen over een periode van 20 jaar. En dan heb ik zelf maar sinds kort eigen zonnepanelen.
Dan woon je sowieso niet in Nederland. De netbeheerkosten en de vaste leveringskosten van energieleveranciers stijgen de laatste jaren met dubbele cijfers in procenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Zou de prijs voor stroom niet nog meer gestegen zijn zonder het aanbod stroom uit zon/wind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:42
GioStyle schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:37:

[...]

Dan woon je sowieso niet in Nederland. De netbeheerkosten en de vaste leveringskosten van energieleveranciers stijgen de laatste jaren met dubbele cijfers in procenten.
Dat is vrij zwart/wit geredeneerd: door onder andere isolatiemaatregelen en zonnepanelen kan het energieverbruik en daarmee de kosten ook gereduceerd zijn. In mijn geval betaalde ik ruim 20 jaar geleden €100 per maand aan energie voor een 2-persoons huishouden en nu in hetzelfde huis met een 5-persoons huishouden €110 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wozmro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:43:
Zou de prijs voor stroom niet nog meer gestegen zijn zonder het aanbod stroom uit zon/wind?
Volgens de energieleveranciers niet. Mijn opwek is volgens hen geen cent waard.
dennisfr schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:00:
[...]

Dat is vrij zwart/wit geredeneerd: door onder andere isolatiemaatregelen en zonnepanelen kan het energieverbruik en daarmee de kosten ook gereduceerd zijn. In mijn geval betaalde ik ruim 20 jaar geleden €100 per maand aan energie voor een 2-persoons huishouden en nu in hetzelfde huis met een 5-persoons huishouden €110 per maand.
Is dat inclusief of exclusief de kosten van het isoleren en aanschaf panelen? Anders vergelijk je appels met peren.

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 09-08-2025 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zwerius schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:10:
Ik heb sinds 2003 6 strings met PV panelen in gebruik. Totaal 15,5 kWp. Helft oost en helft west.
Tot voor kort heeft de installatie feilloos gewerkt. Behalve een keer een omvormerwissel na 6 jaar. Destijds kon je dat nog rechtstreeks met SMA regelen. Een ruilomvormer voor € 300,- incl. verzend en ophaalkosten.
De 6 strings zitten elk achter een eigen zekeringautomaat (16A) en die 6 automaten zitten achter een gezamenlijke 3-fasen aardlek.
Bij controle bleek één zekeringautomaat uitgeschakeld en tevens de gezamenlijke aardlek.
Volgende dag pas gemerkt. Toen eerst maar eens alles weer opnieuw ingeschakeld om te proberen.
Vanochtend bij controle van de opbrengst bleek dezelfde string weer uitgevallen, maar niet de zekering of aardlek.
In de jaren dat deze omvormers gebouwd zijn, hadden ze nog geen display (laat staan een internetverbinding), maar wel controlelampjes: Operation, Earth Fault en Failure.
De laatstgenoemde brandt nu. De vraag is natuurlijk is het een failure in het apparaat of in de string.
Wat kan er nu aan de hand zijn. Ik verdenk de omvormer. Maar is er een manier om dat te controleren?
Het stringetje even aan andere omvormer knopen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
GioStyle schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

[...]

Is dat inclusief of exclusief de kosten van het isoleren en aanschaf panelen? Anders vergelijk je appels met peren.
Tja als je zo wilt gaan rekenen: mijn vriezer, koelkast, wasmachine en droger van 20 jaar geleden waren ook lang niet zo energiezuinig als de huidige. En als je kozijnen aan vervanging toe zijn vervang je ze door kunststof kozijnen met HR++ glas, dus in hoeverre je die kosten allemaal wil en moet doorrekenen als energiekosten is maar de vraag.
Feit is dat ook in mijn geval de energiekosten veel minder hard zijn gestegen dan mijn inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
[...]

[...]

Tijdens de energiecrisis werd er toch mooi geld betaalt voor iedere kWh die je terugleverde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wozmro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Tijdens de energiecrisis werd er toch mooi geld betaalt voor iedere kWh die je terugleverde?
Dankzij administratie fout van energie leveranciers wel ja.
Koppeling aan kale prijs hebben ze snel terug gedraaid

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
dennisfr schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:00:
[...]

Tja als je zo wilt gaan rekenen: mijn vriezer, koelkast, wasmachine en droger van 20 jaar geleden waren ook lang niet zo energiezuinig als de huidige. En als je kozijnen aan vervanging toe zijn vervang je ze door kunststof kozijnen met HR++ glas, dus in hoeverre je die kosten allemaal wil en moet doorrekenen als energiekosten is maar de vraag.
Feit is dat ook in mijn geval de energiekosten veel minder hard zijn gestegen dan mijn inkomsten.
Je huis isoleren en zonnepanelen plaatsen heeft als hoofdoel om te besparen op energiekosten. Zonder die investeringen zou je veel meer kwijt zijn aan energiekosten. Maar goed, ik zal het wel weer zwart/wit zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:37:
[...]

Het stringetje even aan andere omvormer knopen...
Tja, dat had ik natuurlijk zelf ook kunnen bedenken. Stom 8)7
Maar inmiddels geprobeerd en het lijkt er op dat de panelen prima zijn, maar de omvormer niet. Mag misschien ook wel een keer na 22 jaar gebruik.....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

GioStyle schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:37:
Dat is wel vreemd. Toen de gaskranen vanuit Rusland werden dichtgedraaid gingen de prijzen hier over de kop van zowel, gas, elektriciteit, grijs en groen. De prijs van windenergie steeg lekker mee door de hogere gasprijzen.
Dat komt door hoe de prijzen tot stand komen, de merit order. De duurste bron bepaalt de prijs voor alle stroom. Dat is niet wind/zon maar gas, vandaar dat het destijds zo duur was (en is, overigens). Ik hoop dat je niet serieus denkt dat de gasprijs exact gelijk was geweest zonder alle wind/zon.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwerius schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Tja, dat had ik natuurlijk zelf ook kunnen bedenken. Stom 8)7
Maar inmiddels geprobeerd en het lijkt er op dat de panelen prima zijn, maar de omvormer niet. Mag misschien ook wel een keer na 22 jaar gebruik.....
Toch ietsjes langer dan de 10 jaar die altijd geroepen wordt.
Op MP staan er nog wel denk ik.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Zwerius schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:10:
De aardlekmeting doen van de string. Wel een goede multimeter die de dc spanning aan kan.
1/ meten tussen de 2 connectoren: dc voltage string
2/ meten tussen de - connector en een aardpunt : als voltage dan opschrijven en ook even de weerstand: laag, dan duidelijk aardlekfout
3/ meten tussen + connector en aardpunt: voltage opschrijven
Voltage stap 1 = voltage stap 2 + 3
Het % van stap 2 / stap 1 geeft aan waar in de string de lekstroom zit
Daar zit dan slecht paneel of slechte connector

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
AUijtdehaag schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:41:
[...]

Toch ietsjes langer dan de 10 jaar die altijd geroepen wordt.
Op MP staan er nog wel denk ik.
Ik heb er al één gevonden!

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
BarryH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

De aardlekmeting doen van de string. Wel een goede multimeter die de dc spanning aan kan.
1/ meten tussen de 2 connectoren: dc voltage string
2/ meten tussen de - connector en een aardpunt : als voltage dan opschrijven en ook even de weerstand: laag, dan duidelijk aardlekfout
3/ meten tussen + connector en aardpunt: voltage opschrijven
Voltage stap 1 = voltage stap 2 + 3
Het % van stap 2 / stap 1 geeft aan waar in de string de lekstroom zit
Daar zit dan slecht paneel of slechte connector
Zoals ik al aangaf, zat het niet in de panelen.
Want van de 6 strings en 6 omvormers even de betreffende string omgewisseld met een andere. Géén verschil.
Dus het zit niet in de string, maar in de omvormer.
Ik kan nog wel zien dat de lekstroom van alle 6 strings 4-6 mA is. Maar dat is allemaal geen probleem.
Inmiddels een vervanger gevonden op marktplaats.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:22:
[...] Dank! Het is een grond kabel 3x2.5. Dus helaas geen 5x. Vrees dat dit te weinig is.

Het alternatief zou kunnen zijn om een batterij te plaatsen icm de panelen op het dak. Puur en alleen voor de grondwater pomp, buitenverlichting etc.
Met 3x 2,5mm2 -AS kan het ook, je moet alleen met meer rekening houden.
Dan moeten we dus ook beter weten wat je precies wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Zwerius schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Zoals ik al aangaf, zat het niet in de panelen.
Want van de 6 strings en 6 omvormers even de betreffende string omgewisseld met een andere. Géén verschil.
Dus het zit niet in de string, maar in de omvormer.
Ik kan nog wel zien dat de lekstroom van alle 6 strings 4-6 mA is. Maar dat is allemaal geen probleem.
Inmiddels een vervanger gevonden op marktplaats.
Wellicht ten overvloede: maar de kans is (erg) groot dat de andere omvormers (mits even oud) ook de geest gaan geven binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

Tuurlijk wel, maar niet op momenten met gigantische overschotten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
dennisfr schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:42:
[...] Wellicht ten overvloede: maar de kans is (erg) groot dat de andere omvormers (mits even oud) ook de geest gaan geven binnenkort.
@Zwerius dennisfr kan gelijk hebben, misschien is het een idee de omvormers te laten reviseren? Waarschijnlijk kom je een heel eind met het vervangen van condensatoren.
Als je de defecte open maakt, en de condensatoren staan bol in plaats van dat de bovenkant netjes vlak is, dan zijn de condensatoren de eerste verdachte.
In welke omgeving zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 23:42
Zwerius schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Ik heb er al één gevonden!
Dat is mooi voor een product wat al zo oud is :)
Maar waarom niet vervangen door een iets nieuwere meer hedendaagse omvormer die met de specs van je string voldoet. Je hebt dan wat meer uitleesmogelijkheden dan de paar ledjes die je nu hebt, en bent wellich betert in staat om tzt je oude panelen te vervangen door meer hedendaagse types?

Er kunnen natuurlijk praktische bezwaren zijn zoals ruimte om het ding te plaatsen, of specs van je panelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 11-08-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
dennisfr schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Wellicht ten overvloede: maar de kans is (erg) groot dat de andere omvormers (mits even oud) ook de geest gaan geven binnenkort.
Daar hou ik al een aantal jaren rekening mee..... ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
Batilan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Dat is mooi voor een product wat al zo oud is :)
Maar waarom niet vervangen door een iets nieuwere meer hedendaagse omvormer die met de specs van je string voldoet. Je hebt dan wat meer uitleesmogelijkheden dan de paar ledjes die je nu hebt, en bent wellich betert in staat om tzt je oude panelen te vervangen door meer hedendaagse types?

Er kunnen natuurlijk praktische bezwaren zijn zoals ruimte om het ding te plaatsen, of specs van je panelen.
In het kader van de duurzaamheid, gebruik ik spullen graag zo lang mogelijk.

Ook de panelen. Daar ligt mijn hele dak vol mee (oost en west). Totaal 15,5 kWp. Als ik die door moderne panelen zou vervangen, zou ik gemakkelijk op meer dan 20 kWp komen, omdat de rendementen van panelen tegenwoordig veel beter zijn dan mijn Kyocera 125 Wp panelen uit 2002.
Maar waarom zou ik ze vervangen. Het rendement van de panelen is nauwelijks teruggelopen.
Ik kijk niet alleen naar de opbrengst, maar naar de opbrengst gedeeld door de ingestraalde hoeveelheid zonlicht (gegevens gratis bij KNMI te downloaden voor verschillende weerstations in Nederland).

Mijn jaaropbrengst is voldoende voor normaal huishoudelijk verbruik + verbruik van de WP's (een aparte WP boiler) + verbruik van de EV (ca 30.000 km/jaar). Dus ik heb eigenlijk niet meer nodig.

Uitlezen kan ik een aantal zaken via een signaal dat over het lichtnet van mijn omvormers naar een Sunny Boy Control Light gaat.
Deze heeft wel een display waarop een aantal zaken zichtbaar zijn. Bovendien is deze aan de laptop gekoppeld. Vroeger was dat via een parallele poort, maar die zijn ongeveer uitgestorven. Dus daar is in de loop der jaren een keer een parralel naar USB verloop tussen gezet.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
onetime schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

@Zwerius dennisfr kan gelijk hebben, misschien is het een idee de omvormers te laten reviseren? Waarschijnlijk kom je een heel eind met het vervangen van condensatoren.
Als je de defecte open maakt, en de condensatoren staan bol in plaats van dat de bovenkant netjes vlak is, dan zijn de condensatoren de eerste verdachte.
In welke omgeving zit je?
Daar ga ik naar kijken. Bedaankt voor de tip.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 13-09 23:42
Zwerius schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

In het kader van de duurzaamheid, gebruik ik spullen graag zo lang mogelijk.

Ook de panelen. Daar ligt mijn hele dak vol mee (oost en west). Totaal 15,5 kWp. Als ik die door moderne panelen zou vervangen, zou ik gemakkelijk op meer dan 20 kWp komen, omdat de rendementen van panelen tegenwoordig veel beter zijn dan mijn Kyocera 125 Wp panelen uit 2002.
Maar waarom zou ik ze vervangen. Het rendement van de panelen is nauwelijks teruggelopen.
Ik kijk niet alleen naar de opbrengst, maar naar de opbrengst gedeeld door de ingestraalde hoeveelheid zonlicht (gegevens gratis bij KNMI te downloaden voor verschillende weerstations in Nederland).

Mijn jaaropbrengst is voldoende voor normaal huishoudelijk verbruik + verbruik van de WP's (een aparte WP boiler) + verbruik van de EV (ca 30.000 km/jaar). Dus ik heb eigenlijk niet meer nodig.

Uitlezen kan ik een aantal zaken via een signaal dat over het lichtnet van mijn omvormers naar een Sunny Boy Control Light gaat.
Deze heeft wel een display waarop een aantal zaken zichtbaar zijn. Bovendien is deze aan de laptop gekoppeld. Vroeger was dat via een parallele poort, maar die zijn ongeveer uitgestorven. Dus daar is in de loop der jaren een keer een parralel naar USB verloop tussen gezet.
Helder verhaal. En je bent al lekker aan het tweaken geweest mbt monitoring zie ik. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
ik heb de defecte omvormer geopend, om te kijken naar de conditie van de condensatoren. Ik zie er slechts minieme blaasjes opzitten.
Wat denken jullie. Kan dat echt de oorzaak van het falen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9nYOJKWLod6TAVfdpVAkourqjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3paDqGqHIc7sBgbKO9AOXSv3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HhBl5Q_pTyzlyx86KaZx1iq_hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWOi9hGgsVi8COf8ZaqYyjdy.jpg?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:23
Zwerius schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:29:
ik heb de defecte omvormer geopend, om te kijken naar de conditie van de condensatoren. Ik zie er slechts minieme blaasjes opzitten.
Wat denken jullie. Kan dat echt de oorzaak van het falen zijn?
The real deal; Epcos. Die gebruikt ABB ook in zijn frequentieomvormers (wel steeds minder helaas).

Deze elco's hoeven niet bol te staan om toch defect te zijn. De ESR kan ook buiten spec liggen waardoor ze langzamer laden en ontladen. Dat kan je alleen controleren met een LCR meter.

Bij de frequentieomvormers worden ze preventief om de 9 jaar vervangen. En dan zijn er genoeg klanten die dat te duur vinden en ze tot meer als 20 jaar laten zitten. Soms gaat dat goed. Soms ook niet...

Advies; tja, Als de panelen goed zijn. Lekker laten. Maar de omvormers zou ik zeker wel rekening mee gaan houden dat die allemaal een keer gaan. Dus een plan maken om daar iets moderners voor aan te schaffen zou niet verkeerd zijn. Misschien wat herindelen met de strings. En maak vooral gebruik van de online calculators van de verschillende omvormermerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Zwerius Ja dat zou zeker kunnen, maar is niet gegarandeerd de oorzaak.
Goed is het zeker niet, en ik ben zeker ook niet verbaasd als dat het wel is.

Die blaasjes zijn het gevolg van verdampend elektroliet. En ze kunnen pas ontstaan als de druk in de condensator zo hoog is geworden dat de veiligheidsribbels (/ ventielen) in de aluminium container zijn gescheurd. (die zijn er om exploderen te voorkomen) Doordat er elektroliet is verdampt is de capaciteit van de condensator (sterk) verminderd en niet meer genoeg om de schakeling correct te laten functioneren. Dat verdampen kan "explosief" zijn gebeurt toen de druk daalde door het lek. Vrij snel dus, "op een moment."

Niet verder open maken in de omvormer, je wilt geen lekkend elektroliet in je omvormer. (waar woon je?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
onetime schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:25:
@Zwerius Ja dat zou zeker kunnen, maar is niet gegarandeerd de oorzaak.
Goed is het zeker niet, en ik ben zeker ook niet verbaasd als dat het wel is.

Die blaasjes zijn het gevolg van verdampend elektroliet. En ze kunnen pas ontstaan als de druk in de condensator zo hoog is geworden dat de veiligheidsribbels (/ ventielen) in de aluminium container zijn gescheurd. (die zijn er om exploderen te voorkomen) Doordat er elektroliet is verdampt is de capaciteit van de condensator (sterk) verminderd en niet meer genoeg om de schakeling correct te laten functioneren. Dat verdampen kan "explosief" zijn gebeurt toen de druk daalde door het lek. Vrij snel dus, "op een moment."

Niet verder open maken in de omvormer, je wilt geen lekkend elektroliet in je omvormer. (waar woon je?)
Ik woon in Twente. Hoezo?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Zwerius Ik zou zelf instaat zijn condensatoren te vervangen, ook heb ik jaren terug wat spullen overgenomen van iemand uit Drachten die dit soort dingen ook deed. Laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:22
Mijn installateur/electricien stuurde mij vandaag naar de Toolstation om ringkabelschoentjes te halen, zodat we de aarde kunnen vaststappen op de dakrails.

Echter ontstond aan de balie een discussie en gaven ze deze niet mee.... Want ze zeiden dit is niet veilig. Ze zeiden; dit is voor autos en niet voor panelen, want dit brand door..

Wie heeft er nu gelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJQQ1TsedUoHcGa-CQO6bydcOgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIaxWOvIiHwM2aIiH1qrCIQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@darkfujita
Het is ook niet voor panelen maar voor de potentiaal vereffening van de montagerails.

[ Voor 118% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2025 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:37:
@darkfujita
Het is ook niet voor panelen maar voor de potentiaal vereffening van de montagerails.
Jep, dat is ook wat ik zeg in de eerste alinea, maar toen ze dus hoorden dat het zonnepaneel gerelateerd was, gingen alle stoppen op rood.

Maar even drie dubbel checken; dit is toch gewoon goed daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@darkfujita
Ja prima hoor.
Heeft weinig met de stroom te maken die het zonnepaneel opwekt. Daar gebruik je MC4 voor en geen amp ringetjes..

Wil je nog een degelijkere verbinding neem een perskabelschoen
https://webshop.cedel.nl/...elschoen-6mm2-M6-Per-stuk
Maar daar heb je een KLAUKE perstang voor nodig (maar goed is goed hoor, neem gewoon amp)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
darkfujita schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Jep, dat is ook wat ik zeg in de eerste alinea, maar toen ze dus hoorden dat het zonnepaneel gerelateerd was, gingen alle stoppen op rood.

Maar even drie dubbel checken; dit is toch gewoon goed daarvoor?
Jazeker. Wel altijd rekening houden met galvanische corrosie, maar dat zit hier volgens mij wel goed (is alu toch?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkfujita
Martin7182 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

Jazeker. Wel altijd rekening houden met galvanische corrosie, maar dat zit hier volgens mij wel goed (is alu toch?)
Ja, we hebben een van der Valk montage set gekocht!

We hebben net de bestelling bij toolstation geplaatst, mijn vriendin haalt het morgen op zonder iets te zeggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
//offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2025 05:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:13

DropjesLover

Dit dus ->

Kleine vraag over de elektrische aansluiting in de meterkast.
Ik heb nu 6 jaar een 3-fase GoodWe GW5K-DT hangen aan 18 panelen in een noord-oost / zuid-west opstelling.
Hij is wat te groot, ik heb nog nooit meer dan 3,2kW aangetikt, maar goed.

Ik heb afgelopen 3 jaar enkele keren per jaar dat de 3-fase aardlek-automaat in de meterkast er uit ligt. Door de aardlek, deze is 0,03A / 30mA. Nu lees ik ook dikwijls dat deze 300mA mag zijn voor zonnepanelen?
Goed, zo'n automaat kost €150, maar een paar dagen geen zonnestroom is ook zonde en na 10+ keer de aardlek getript te hebben is ook slijtage.

Vraag: kan ik zonder problemen, met in acht nemen van de huidige normen de aardlek-automaat vervangen voor een 300mA variant?

Google-resultaten geven geen eenduidig antwoord.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
DropjesLover schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:35:
Ik heb nu 6 jaar een 3-fase GoodWe GW5K-DT hangen aan 18 panelen in een noord-oost / zuid-west opstelling.

Ik heb afgelopen 3 jaar enkele keren per jaar dat de 3-fase aardlek-automaat in de meterkast er uit ligt. Door de aardlek, deze is 0,03A / 30mA. Nu lees ik ook dikwijls dat deze 300mA mag zijn voor zonnepanelen?
Goed, zo'n automaat kost €150, maar een paar dagen geen zonnestroom is ook zonde en na 10+ keer de aardlek getript te hebben is ook slijtage.

Vraag: kan ik zonder problemen, met in acht nemen van de huidige normen de aardlek-automaat vervangen voor een 300mA variant?

Ja. Voor de netheid kan je ook eerst een 100mA proberen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:04

Ik heb even gezocht voor je en het volgende gevonden, 300 mA is voorgeschreven...
https://en.goodwe.com/Ftp...20G2_User%20Manual-EN.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BYJV9zxdT82WRPUBI9ySYAvGtY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lNIBABMjiwLufsSWUqoHlKFt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja hoor, word zelfs voorgeschreven.
150 euro!!!!! Nou dan zou ik toch even beter gaan zoeken, veul te duur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

jeeedeee schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:42:
[...]

Ik heb even gezocht voor je en het volgende gevonden, 300 mA is voorgeschreven...
https://en.goodwe.com/Ftp...20G2_User%20Manual-EN.pdf
[Afbeelding]
:F van de installateur dus, 6 jaar later....

Hoe zit het eigenlijk als ik tussen de inverter en de meterkast thuisaccu's wil plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfF9BsWH67JOcYZJCgLBUZLnqh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iNaoBiAYc1AdTGDB8zfXBEee.png?f=fotoalbum_large
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Ja hoor, word zelfs voorgeschreven.
150 euro!!!!! Nou dan zou ik toch even beter gaan zoeken, veul te duur
Linkje?
Ik kom voor ABB (dat is alles bij mij) niet anders tegen dan €150 - 165.

[ Voor 14% gewijzigd door DropjesLover op 19-08-2025 16:21 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DropjesLover schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Hoe zit het eigenlijk als ik tussen de inverter en de meterkast thuisaccu's wil plaatsen?

[Afbeelding]

[...]

Linkje?
Ik scroll abb juist heel hard voorbij.
Maar vooruit, op bol punt com voor 136 euro. Succes ermee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15

Bij mijn SMA kan ik instellen dat ie achter een 30 mA aardlek zit. Kan dat bij deze GoodWe niet? Dat zou je de aanschaf van een nieuwe alamat besparen.
Dat lijkt me geen probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
DropjesLover schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Linkje?
Heb je dit 2e plaatje zelf verzonnen?
Zoek even op "ik zoek een electricien" op google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Heb je dit 2e plaatje zelf verzonnen?
Zoek even op "ik zoek een electricien" op google
Beiden leveren stroom terug. De zonnepanelen als er zon is, de accu's wanneer er zonnestroom tekort is.
Ik bedoel dus 3 accu's, elk op 1 fase.
Ik heb nergens anders elke fase zo makkelijk bij elkaar zitten
Zelfs bij volledige belasting van accu (800W) en panelen (5000W/3) blijft het ruim onder de 16A.

Plus dat de accu's en zonnepanelen met 1 werkschakelaar uit te zetten zijn.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DropjesLover Omvormer - Accu - Automaat , dat kan.

Maar:

Omvormer
|
| -- Accu
|
Automaat

mag niet, en beter is de eerste optie, als de accu dat kan, of gewoon apart op eigen kabels en automaten.

Maar het beste is:

Net
. |
Hoofdschakelaar
. |
. | -- Omvormer
. |
Accu
. |
Groepenkast voor de verbruikers in huis.

Dan kan je stroom in huis hebben, ook bij net uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DropjesLover schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:58:
[...]

Beiden leveren stroom terug. De zonnepanelen als er zon is, de accu's wanneer er zonnestroom tekort is.
Ik bedoel dus 3 accu's, elk op 1 fase.
Ik heb nergens anders elke fase zo makkelijk bij elkaar zitten
Zelfs bij volledige belasting van accu (800W) en panelen (5000W/3) blijft het ruim onder de 16A.

Plus dat de accu's en zonnepanelen met 1 werkschakelaar uit te zetten zijn.
Waarom zou je je beperken tot 800 watt als op een aparte groep je 2500 watt kan terugleveren.

Er mogen gewoon geen aftakkingen zitten tussen beveiliging en omvormer
Voor als de nieuwe huishoudster er een halfbakken stofzuiger in plugt als je batterij in reparatie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

Waarom zou je je beperken tot 800 watt als op een aparte groep je 2500 watt kan terugleveren.

Er mogen gewoon geen aftakkingen zitten tussen beveiliging en omvormer
Voor als de nieuwe huishoudster er een halfbakken stofzuiger in plugt als je batterij in reparatie is
Geen groepen meer over (al 12+kookgroep+3fase warmtepomp+3fase zonnepanelen), en al helemaal niet in de garage (waar de omvormer hangt). De accu er uit en stofzuiger inprikken trekt helemaal niks onderuit.

BThGvNeOA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DropjesLover schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Geen groepen meer over (al 12+kookgroep+3fase warmtepomp+3fase zonnepanelen), en al helemaal niet in de garage (waar de omvormer hangt). De accu er uit en stofzuiger inprikken trekt helemaal niks onderuit.
Onderverdeler maken, aangesloten op de inkomende kabel bij de omvormer, daarin groep voor de omvormer en groepen voor die accu's.

En ik ga nu een selectiviteits(illusie)-discussie om mijn oren krijgen...

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 19-08-2025 20:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DropjesLover
Kookgroep is een 3-fase aardlekautomaat of verdeeld over 2 fasen op een 3-fase aardlekschakelaar?
Anders niet toegestaan op 1 fase in een 3-fasekast. 32A op 25A hoofd

Voorbeeld:
Omvormer levert 1660 watt
Zekering gaat leveren 3600 watt (klapt niet)
Halfbakken stofzuiger neemt 5260 op
Dat gaat je 2.5 mm2 op lange duur niet leuk vinden

Ver gezocht maar het kan

Hoe ga je de nul verdelen van wcd’s naar omvormer? 3 blauwe draden onder 1 klem? Welke kabel?

Hoop niet dat het mis gaat voor je.
Verzekering betaalt niks uit

Edit: en mocht je het doorzetten:
300 mA is niet toegestaan op een wcd waar vanalles ingeplugd kan worden
Enkel op een directe verbinding op een omvormer zonder aftakkingen
Alles boven 30 mA is dodelijk

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2025 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoewel 300 mA is voorgeschreven heb ik wel de ervaring dat 10 kWp kan op een 30 mA ALS. Jaren zonder problemen.

Zou eerst eens gaan meten of er niet iets met je zonnepanelen aan de hand is. Bij mij ontdekte ik dat de zonnepanelen lek waren (CSUN panelen) na het trippen van de aardlek. Er kwam vocht in de panelen. Toch een voordeel dat die 30 mA dat vroegtijdig detecteert ;) (eerder dan de omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:43
Andrehj schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:30:
Bij mijn SMA kan ik instellen dat ie achter een 30 mA aardlek zit. Kan dat bij deze GoodWe niet? Dat zou je de aanschaf van een nieuwe alamat besparen.
Hier hangt mijn GoodWe (1 fase) achter 30mA en die is er nog nooit uitgeknald de afgelopen ~3 jaar. (en de Omnik de 11 jaar daarvoor ook niet)
Misschien dat er iets anders in de installatie aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
LooneyTunes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Hier hangt mijn GoodWe (1 fase) achter 30mA en die is er nog nooit uitgeknald de afgelopen ~3 jaar. (en de Omnik de 11 jaar daarvoor ook niet)
Misschien dat er iets anders in de installatie aan de hand is?
Even in de handleiding kijken?

ALS het advies in de handleiding 300mA is EN je netjes een eigen groep met eigen aardlek(automaat) voor die omvormer hebt is het toch goed?
En bij 18panelen x ca2m2 per paneel heb je toch al snel meer dan 30mA?

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 19-08-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:42:
@DropjesLover
Kookgroep is een 3-fase aardlekautomaat of verdeeld over 2 fasen op een 3-fase aardlekschakelaar?
Anders niet toegestaan op 1 fase in een 3-fasekast. 32A op 25A hoofd
Rustaaag, kookgroep 2 fase op 2 fases/aardlekken ja.
Voorbeeld:
Omvormer levert 1660 watt
Zekering gaat leveren 3600 watt (klapt niet)
Halfbakken stofzuiger neemt 5260 op
Dat gaat je 2.5 mm2 op lange duur niet leuk vinden

Ver gezocht maar het kan

Hoe ga je de nul verdelen van wcd’s naar omvormer? 3 blauwe draden onder 1 klem? Welke kabel?
Nul verdelen middels een Wago?
Hoop niet dat het mis gaat voor je.
Verzekering betaalt niks uit

Edit: en mocht je het doorzetten:
300 mA is niet toegestaan op een wcd waar vanalles ingeplugd kan worden
Enkel op een directe verbinding op een omvormer zonder aftakkingen
Alles boven 30 mA is dodelijk
300mA is niet toegestaan voor normale wandcontactdozen.
Kijk, dat is een antwoord waar ik wat mee kan :)

Ik heb wel 1 ander dubbel stopcontact in de garage, waar nu ook de garage-koelkast en auto (Granny) lader op zit. Maar dat is maar 1 fase. An sich kan dat wel, en dan de koelkast op de noodstroom externe poort aansluiten.
Dan daar eventueel dus een stacked thuisaccu op zetten.

Maar mooiste zou zijn een nieuwe (Victron) inverter met accu en laadpaal, op die 3-fase. Dat mag dan dus wel achter die 300mA begrijp ik.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Dre schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:49:
[...]

Hoewel 300 mA is voorgeschreven heb ik wel de ervaring dat 10 kWp kan op een 30 mA ALS. Jaren zonder problemen.

Zou eerst eens gaan meten of er niet iets met je zonnepanelen aan de hand is. Bij mij ontdekte ik dat de zonnepanelen lek waren (CSUN panelen) na het trippen van de aardlek. Er kwam vocht in de panelen. Toch een voordeel dat die 30 mA dat vroegtijdig detecteert ;) (eerder dan de omvormer).
Dan moet ik het dak op en gaan meten. Niet zo'n zin in.
Gebeurt ook bij niet vochtig weer en zo'n 3x per jaar, verspreid door het jaar (geen vogelnestje). En die 300mA mag dus gewoon/is voorgeschreven.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:43
BarryH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:42:
ALS het advies in de handleiding 300mA is EN je netjes een eigen groep met eigen aardlek(automaat) voor die omvormer hebt is het toch goed?
Inderdaad. Maar blijkbaar toch iets dat afwijkt waardoor er een verbinding met aarde is waardoor er stroom wegloopt.
En bij 18panelen x ca2m2 per paneel heb je toch al snel meer dan 30mA?
Als het goed is, is het zelfs 0 mA. Hoe groot of hoeveel panelen je ook hebt.
Als de aardlek aanspreekt is er dus ergens een stroompje dat "illegaal" naar aarde loopt (en dus de beveiliging laat werken).
Misschien een connector op het dak die (te) nat wordt? Een of andere kraaiachtige die ruzie heeft met een kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
LooneyTunes schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 03:33:
[...]

Inderdaad. Maar blijkbaar toch iets dat afwijkt waardoor er een verbinding met aarde is waardoor er stroom wegloopt.

[...]

Als het goed is, is het zelfs 0 mA. Hoe groot of hoeveel panelen je ook hebt.
Als de aardlek aanspreekt is er dus ergens een stroompje dat "illegaal" naar aarde loopt (en dus de beveiliging laat werken).
Misschien een connector op het dak die (te) nat wordt? Een of andere kraaiachtige die ruzie heeft met een kabel?
Capacitieve koppeling met het frame/aarde zorgt ook voor lekstroom. Bij een trafoloze omvormer (dat zijn ze praktisch allemaal) staat de DC paneelspanning gesuperponeerd op de AC netspanning van 50 Hz, dus dat geeft een kleine lekstroom.
In theorie zou de lekstroom kleiner moeten worden als je de panelen iets verhoogt. De parasitaire "condensator" wordt dan kleiner. Maar goed, dit kan soms niet makkelijk en het effect is waarschijnlijk ook minimaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Martin7182 op 20-08-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

DropjesLover schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:54:
[...]

Dan moet ik het dak op en gaan meten. Niet zo'n zin in.
Gebeurt ook bij niet vochtig weer en zo'n 3x per jaar, verspreid door het jaar (geen vogelnestje). En die 300mA mag dus gewoon/is voorgeschreven.
Dat is wel een nadeel van microomvormers, je moet het dak op bij de een storing. Bij mijn stringomvormer kan ik het gewoon meten vanuit de zolder :) Maar een GoodWe GW5K-DT zou ik op een onderhoudsvriendelijke plek ophangen als ik jou was. Eventjes spanning meten van de string+ t.o.v. aarde en string- t.o.v. aarde en je weet al meer. Als je 2x 0 Volt DC meet is het wel goed geïsoleerd. Alle strings even loskoppelen van de omvormer en daarna meten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 20-08-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Normaal kan je de lekstroom wel ergens uitlezen via een parameter in de omvormer.

Bij mij zie ik nu bijvoorbeeld 5mA staan in home assistant. (SMA omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Weet er iemand in Nederland 10mm2 solar kabel(dubbel geïsoleerd, 1000V) te vinden? Kom zelf niet verder dan 6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:58
jadjong schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:51:
Weet er iemand in Nederland 10mm2 solar kabel(dubbel geïsoleerd, 1000V) te vinden? Kom zelf niet verder dan 6mm2.
https://solarnrg.shop/sea...dv=solar+kabel+10&x=0&y=0
Alleen in grote hoeveelheden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Wozmro schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:44:
Normaal kan je de lekstroom wel ergens uitlezen via een parameter in de omvormer.

Bij mij zie ik nu bijvoorbeeld 5mA staan in home assistant. (SMA omvormer)
Ik heb geen tooltje voor de string stekkers los te halen, dus kan niet direct meten.

In de GoodWe sems app staat er voor GFCI --mA, bij wel 250 en 350V op de strings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY0O8934NnLM2UbdUXoWQayh3QI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VB8YwZvPgnXcCMAIhpEGCKGu.png?f=fotoalbum_large
Lijkt me dat er incidenteel iets mis gaat dan.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Thanx, zo ver ben ik niet van plan te gaan. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
Zoals ik recent al een keer melde had één van mijn zes SMA2100TL omvormers (van 22 jaar oud) de geest gegeven. Met uitschakeling van de betreffende zekering en aardlek.
Je denkt natuurlijk het eerst aan ELCO's die kapot zijn, omdat dat een algemene storing schijnt te zijn na vele jaren gebruik, maar bij mij waren 3 van de 6 FET's geëxplodeerd!
Ter illustratie hierbij een paar foto's.
Van één van de FET's vond ik een stuk onderin de behuizing terug.

Ik vrees dat alleen vervangen van de FET's niet voldoende is om hem weer te repareren. Want immers, wat is de oorzaak van deze geëxplodeerde FET's?
Ik heb ondertussen via MP een andere omvormer gevonden die het ook prima doet.
Alleen de communicatie zoals ik die van alle 6 omvormers had (via een speciale Piggy Back) naar een Sunny Boy Control Light (en van daar naar de laptop) werkt niet meer.
Helaas helpt de helpdesk van SMA ook nog niet geweldig. De huidige medewerkers weten soms niet van het bestaan van oude componenten :)
Maar zien of ik dat nog weer werkend krijg. In elk geval zit er nu een display op de omvormer (de ouden hadden dat nog niet), zodat ik wel de opbrengst kan uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3yQyjNd3CfHf_eJbnIhHyG1uEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNgdVebP2WArmTG8MEF154Q0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-6XZaYCiUelP9fArivZ_WarKSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qleMJiat7x5lkZ0Ij3DiZU93.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V-dzv_qIFYdJVsab-yxQpOZew8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rONdEcugBNn5nDvCMVjvWTRw.jpg?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Zwerius schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:20:
Zoals ik recent al een keer melde had één van mijn zes SMA2100TL omvormers (van 22 jaar oud) de geest gegeven. Met uitschakeling van de betreffende zekering en aardlek.
Je denkt natuurlijk het eerst aan ELCO's die kapot zijn, omdat dat een algemene storing schijnt te zijn na vele jaren gebruik, maar bij mij waren 3 van de 6 FET's geëxplodeerd!

Ik vrees dat alleen vervangen van de FET's niet voldoende is om hem weer te repareren. Want immers, wat is de oorzaak van deze geëxplodeerde FET's?
En zo kom je waarschijnlijk toch weer uit bij een kapotte elco die kortsluiting heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Ik heb ondertussen via MP een andere omvormer gevonden die het ook prima doet.
Alleen de communicatie zoals ik die van alle 6 omvormers had (via een speciale Piggy Back) naar een Sunny Boy Control Light (en van daar naar de laptop) werkt niet meer.
Helaas helpt de helpdesk van SMA ook nog niet geweldig. De huidige medewerkers weten soms niet van het bestaan van oude componenten :)
Maar zien of ik dat nog weer werkend krijg. In elk geval zit er nu een display op de omvormer (de ouden hadden dat nog niet), zodat ik wel de opbrengst kan uitlezen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch knap dat die het 22jaar uitgehouden heeft.

Ik zou een tweedehandse omvormer scoren op 2dehands/MP. Er staat nogal wat te koop van mensen die een hybride nemen om een thuisbatterij te installeren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:27
[...]
[...]
Ik las in een eerdere post van je dat het achter één gezamenlijke aardlek hangt. Je zou dan een DIN-rail kWh-meter ertussen kunnen zetten. Bijv. die van HomeWizard. Nog hun slimme meter P1-uitleesdongle erbij en je hebt verbruik + opwek in één gemakkelijke app in beeld en zelf geen omkijken naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
Tommie12 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:18:
[...]

Ik zou een tweedehandse omvormer scoren op 2dehands/MP. Er staat nogal wat te koop van mensen die een hybride nemen om een thuisbatterij te installeren.
Nog even een keer lezen? ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 12:19
Ronald schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:37:
[...]
En ik ga nu een selectiviteits(illusie)-discussie om mijn oren krijgen...
Nee joh, selectiviteit is verleden tijd! :+

Werd laatst weer eens bevestigd op een seminar van ABB over de "meterkast van de toekomst". Niet meer druk over maken, was het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
TCMR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:11:
[...] Nee joh, selectiviteit is verleden tijd! :+

Werd laatst weer eens bevestigd op een seminar van ABB over de "meterkast van de toekomst". Niet meer druk over maken, was het advies.
Heb je daar ook een link bij? Daar kunnen we net wat meer mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
onetime schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:30:
[...]
Heb je daar ook een link bij? Daar kunnen we net wat meer mee...
Nee, helaas. Had ik moeten vragen. Zal nog eens in de documentatie kijken die we toegestuurd gekregen hebben.

Vraag: stel, ik wil in het laatste saldeerjaar m'n zelfverbruik minimaliseren en (dus) teruglevering maximaliseren, hoe pak ik dat aan zonder een SAP? Gewoon zoveel mogelijk 's nachts en op druilerige dagen de grote verbruikers aanzetten? En als dat niet handig uitkomt, en de zon staat volop te knallen? Ik zie geen andere optie, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Een accu er tussen, maar dat is echt een paardenmiddel wat drie stuivers oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:38
TCMR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:11:
[...]

Nee joh, selectiviteit is verleden tijd! :+

Denk dat dat een beetje situatie afhankelijk is. Maar ik heb er ook wel eens opmerkingen over gehad aan de hand van wat posts hier. Heb 3x25A aansluiting met 3x een D25A automaat. Daarachter zit (op basis van de datasheet van mijn warmtepomp) een B25 automaat. Dat is niet heel selectief en mocht er iets mis zijn met de warmtepomp dan zullen waarschijnlijk beide automaten trippen, maar daarin zie ik ook weer geen probleem want de hoofdautomaten kan ik gewoon in en uitschakelen zonder zegels te verbreken. Vervelend, maar het grootste probleem zal het probleem met de warmtepomp zijn.

• TCMR
jadjong schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:59:
Een accu er tussen, maar dat is echt een paardenmiddel wat drie stuivers oplevert.
Leg uit, want er zit nu een accu tussen, en die zorgt precies voor het omgekeerde. Die gaat (er) dus uit.

Ik zou alle zonne-opwek het net in willen drukken, maar ik denk dat dat alleen maar kan met een SAP. Dat gaat teveel gedoe opleveren voor zo'n korte periode (als ze 'm al zouden komen installeren vóór 1-1-2027...).

Dus zit er niets anders op dan zelfverbruik te minimaliseren. Ik zal via Nord Pool o.i.d. dan de uren moeten kiezen dat de stroom grote kans heeft groen te zijn opgewekt. Ik zou het een beetje lullig vinden als het uit gasgestookte centrales komt (al is die garantie er natuurlijk nooit)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TCMR schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:28:
[...]

Leg uit, want er zit nu een accu tussen, en die zorgt precies voor het omgekeerde. Die gaat (er) dus uit.
Er komt 4kW van het dak, dat gooi jij het net op. Vervolgens zet je de waterkoker aan die 2kW vreet. In een modus waarbij de accu gericht is op zelfconsumptie zal er nu 2kW naar het net gaan en 2kW naar de waterkoker, accu doet niets zolang PV meer is dan verbruik. Je kan ook instellen dat PV los gezien moet worden van de accu, dan zal deze met 2kW gaan ontladen als jij de waterkoker aan zet en op een later moment weer zichzelf opladen. Bijvoorbeeld als de stroom goedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
jadjong schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:03:
[...]
In een modus waarbij de accu gericht is op zelfconsumptie zal er nu 2kW naar het net gaan en 2kW naar de waterkoker, accu doet niets zolang PV meer is dan verbruik.
Ja, ik zie wat je bedoelt. Om dat verbruik te 'zien' moet ik dan de PV-opwek en wat de P1 meter aan teruglevering ziet vergelijken. Dat verschil moet de accu dan even bij gaan leveren, in wezen de 'deuken' in je opwekgrafiek die je nu bij zelfverbruik ziet opvangen. Dat is geen slecht idee, thanks. En dan 's nachts de accu opladen. Goedkoop laden interesseert me niet: dit is een vast contract.

Ik ga het eens proberen, kijken wat het doet.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

Hi all, even een korte checkvraag

Ik heb 12x245w op het dak (10 jaar oude panelen, elke 60 cellen), en mijn omvormer is dood. De oude had een max spanning van 900v. Nu wil ik daar een Solis mini S6 3KW voor in de plaats hangen, die heeft een nominale spanning van 300v, en een max van 600v.

Als ik het goed begrijp doet elke pv cel 0.7v open klemspanning, en zakt tot ~0.5v onder belasting. Dan kom ik dus uit op 42v openklem per paneel, en dus een max spanning van 504v over mijn string, of 30v per paneel onder load, en 360 voor de hele string. Met de multimeter heb ik wel eens open klemspanning van ~400v gezien op de string, en volgens mij nooit boven de 500

Klopt het dat die solis mini s6 hier goed mee om kan gaan? Ik kan niet duidelijk vinden wat die nominale spanning inhoudt, maar als ie max 600v kan hebben verwacht ik dat ie met ~360v ingang gewoon netjes zn werk doet, zij het misschien een tikje minder efficient dan als ik netjes op die 300v zou zitten.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
vectormatic schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:31:
Hi all, even een korte checkvraag

Ik heb 12x245w op het dak (10 jaar oude panelen, elke 60 cellen), en mijn omvormer is dood. De oude had een max spanning van 900v. Nu wil ik daar een Solis mini S6 3KW voor in de plaats hangen, die heeft een nominale spanning van 300v, en een max van 600v.

Als ik het goed begrijp doet elke pv cel 0.7v open klemspanning, en zakt tot ~0.5v onder belasting. Dan kom ik dus uit op 42v openklem per paneel, en dus een max spanning van 504v over mijn string, of 30v per paneel onder load, en 360 voor de hele string. Met de multimeter heb ik wel eens open klemspanning van ~400v gezien op de string, en volgens mij nooit boven de 500

Klopt het dat die solis mini s6 hier goed mee om kan gaan? Ik kan niet duidelijk vinden wat die nominale spanning inhoudt, maar als ie max 600v kan hebben verwacht ik dat ie met ~360v ingang gewoon netjes zn werk doet, zij het misschien een tikje minder efficient dan als ik netjes op die 300v zou zitten.
Weet je merk en type van de panelen? dan kan je het gewoon opzoeken in de datasheet

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

BarryH schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:14:
[...]

Weet je merk en type van de panelen? dan kan je het gewoon opzoeken in de datasheet
Nee niet direct, de boel lag al op het dak bij koop van het huis, dus daarvoor zou ik er een los moeten halen. Niet onmogelijk, maar ook niet even tussendoor gedaan

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
ok.
nominaal = voltage waarbij de omvormer het beste functioneert.
Maar 400V gaat wel goed als de max dc600v is.
Hoe erg is het als de omvormer kapot gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@vectormatic heb je een knappe multimeter, dus geen Chinese prul (voor dit echt wel van belang) die geschikt is voor 700+V gelijkspanning? Dan kun je overdag gewoon de open klem spanning meten.

Ook al is de omvormer kapot… wel even van de netstroom voor je de kabels los haalt… en niet per ongeluk kortsluiten… dat is erg spectaculair.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

BarryH schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:37:
ok.
nominaal = voltage waarbij de omvormer het beste functioneert.
Maar 400V gaat wel goed als de max dc600v is.
Hoe erg is het als de omvormer kapot gaat?
Dank, dat wou ik effe weten. En hoe erg het is als de omvormer stul gaat... Tja geen ramp, maar ik heb die panelen om op de energierekening te besparen, niet om geld weg te gooien aan elke keer een nieuwe omvormer.
Ronald schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:28:
@vectormatic heb je een knappe multimeter, dus geen Chinese prul (voor dit echt wel van belang) die geschikt is voor 700+V gelijkspanning? Dan kun je overdag gewoon de open klem spanning meten.

Ook al is de omvormer kapot… wel even van de netstroom voor je de kabels los haalt… en niet per ongeluk kortsluiten… dat is erg spectaculair.
De MM gaat tot 600v dc, dus overdag de open klem meten durf ik wel aan. Het ging me ook om hoe ik die nominale spanning moet zien

En dank voor het veiligheidsadvies, over t algemeen weet ik wel hoe ik veilig werk met elektra, maar beter een keer te vaak gezegd dan te weinig

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.