Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 22:49

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik wil zoveel mogelijk eigen gebruik creëren.
Daarvoor wil ik een zelfbouw accu systeem plaatsen (direct met UPS functie).
Ook wil ik het huidige PV systeem uitbreiden.

M'n schuine dak is nog geheel vrij (Oost kant 10m lang, west kant 2x 3m) en staat onder een hoek van 50gr (van die vlakke dakpannen).

Destijds was Q-Cell heel interessant omdat ze het bij bewolkte dagen ook goed doen.

Welke panelen (of merken of soorten) zijn er nu heel interessant om te nemen die het bij bewolking ook goed doen (vooral in de winter wil ik m'n opbrengst verhogen).

Omvormers zullen weer de microomvormers van APsystems worden zoals ik nu ook al heb.
Accusysteem waarschijnlijk van Victron Energy.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
HellStorm666 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:48:
Welke panelen (of merken of soorten) zijn er nu heel interessant om te nemen die het bij bewolking ook goed doen (vooral in de winter wil ik m'n opbrengst verhogen).
Het probleem in de winter is dat er dan erg weinig licht (= zonne-energie) is. Daar kun je gewoonweg niet veel stroom van maken, simpel omdat die energie er niet is. In de praktijk werkt elk paneel dan ongeveer even goed.
Hier haal ik in december gemiddeld maar 12 kWh/kWp. Gedeeld door 8 uur per dag en 31 dagen geeft een gemiddeld vermogen van slechts 48 W / kWp.
Als je wat wilt verbeteren moet je de mist en de wolken in die maanden weghalen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Inderdaad. Afgelopen december had ik zelfs maar 8,6kWp/kWp over 3 dakoriëntaties. Zelf heb ik in september 2024 ook PV bijgelegd om vooral in de wintermaanden wat meer opwek te hebben. En daar ben ik erg blij mee, maar genoeg is het in met name december en januari nog steeds niet met totaal 25,81kWp aan PV en een thuisbatterij. Had ik ook niet verwacht trouwens.
De onderlinge verschillen tussen panelen is bij mijn weten klein. Eén extra paneel zal meer opwek genereren in de winter dan de onderlinge verschillen tussen merken/types verwacht ik.

Overigens reageren we nu hier met de veronderstelling dat @HellStorm666 bedoeld meer opwek te willen krijgen om zelf te kunnen gebruiken. Want voor alleen ‘“zoveel mogelijk eigen gebruik creëren” kun je beter een paar energieslurpers in de vorm van COP 1 elektrische kacheltjes ofzo kopen in plaats van extra PV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Franciesco schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:50:
Inderdaad. Afgelopen december had ik zelfs maar 8,6kWp/kWp over 3 dakoriëntaties. Zelf heb ik in september 2024 ook PV bijgelegd om vooral in de wintermaanden wat meer opwek te hebben. En daar ben ik erg blij mee, maar genoeg is het in met name december en januari nog steeds niet met totaal 25,81kWp aan PV en een thuisbatterij. Had ik ook niet verwacht trouwens.
De onderlinge verschillen tussen panelen is bij mijn weten klein. Eén extra paneel zal meer opwek genereren in de winter dan de onderlinge verschillen tussen merken/types verwacht ik.

Overigens reageren we nu hier met de veronderstelling dat @HellStorm666 bedoeld meer opwek te willen krijgen om zelf te kunnen gebruiken. Want voor alleen ‘“zoveel mogelijk eigen gebruik creëren” kun je beter een paar energieslurpers in de vorm van COP 1 elektrische kacheltjes ofzo kopen in plaats van extra PV :)
Klopt,
Ik wil inderdaad meer energie opwekken zodat ik minder uit het net hoef te halen.
Het accusysteem moet daar bij helpen om 's nachts (en momenten met weinig zon) op te vangen voor de momenten dat er "te veel" is.
Uiteraard is het niet haalbaar om de zonneenergie van de zomer mee te nemen naar de winter.
Maar op z'n minst van de dag naar de nacht. Of hopelijk zelfs van een zonnige dag naar een mindere dag er na.
Door meer zonnepanelen neer te leggen wil ik sowieso een hogere opbrengst genereren zodat ik ook op mindere dagen en rond de winter genoeg opwek om geen netverbruik te hebben.

Verwarmen etc. gebeurt hier (gelukkig) nog met gas.

Voorkomen dat ik teruglever is met de APsystems micro-omvormers en de ECU-C die ik heb al mogelijk.
(tzt als terugleveren meer kost dan het opleverd, gaat die stand ingeschakeld worden).

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:01
Ik vind dat je het totaalplaatje moet bekijken.

Ik heb zelf eigen PV en combineer dit met energie kopen van een energiecoöperatie (waar ik dus mede-eigenaar van ben en die een dertigtal eigen windmolens heeft).

Dit vanzelfsprekend gecombineerd met streven naar zo efficiënt mogelijk omgaan met energie. Want hoe minder energie je nodig hebt hoe hoger de kans dat je voldoende hebt aan energie uit zon en wind.

Binnenkort begint de energiecoöperatie met het plaatsen van eigen grote batterijen en ik zal er zelf ook wel eens een keer thuis een kleintje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Zit dan te denken aan 8x verticaal naast elkaar de JA Solar JAM54D41-450/LB Full Black Bifacial glas - glas 450Wp op de oostkant. (bifacial kost eigenlijk niets extra, en mogelijk dat de glimmende dakpannen nog iets extra doen via de achterkant.)
En dan misschien nog 2x 4st op de westkant?

Volgens Sunnydesign komt er dan ong. 5MWh op jaarbasis bij.
En het lijkt er dan op (per maand bekeken) dat ik alleen in november, december en januari stroom uit het net nodig heb. Alle andere maanden heb ik genoeg opbrengst.

Enig nadeel (mogelijk) is dat ik vanaf april t/m september echt heel veel energie over heb (of dus terug kan leveren).

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Dat is het gevolg van een grote PV installatie (heb ik zelf ook mee te maken). Maar zo lang energie terugleveren geld oplevert zie ik daar geen probleem in. Wel is het goed om voorbereid te zijn op de dag dat terugleveren wel geld kost. Dus een systeem nemen die naar keuze automatisch kan terugregelen zodat er niks terug geleverd wordt aan het stroomnet maar alleen de woning van stroom voorziet inclusief het bijladen van de thuisbatterij en EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Teveel energie is een luxe-probleem.

Als de prijs te laag is dan gewoon productie terugregelen naar zero-export en naar wens besteden aan eigen comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:34
Over twee weken dakonderhoud, panelen gaan er een week vanaf. Ik twijfel om de huidige panelen te vervangen om zo 50% meer paneelvermogen te hebben. Ik kan nog 1,5 jaar salderen zonder terugleverboete plus nog twee jaar een goede terugleververgoeding. Panelen zijn nog prima goed terug te verdienen zonder dat ik rekening houd met de verkoop van oude panelen, alhoewel de oude waarschijnlijk amper nog wat opleveren. Enig nadeel is dat ik momenteel helemaal zwarte panelen heb, en diegene die ik op het oog heb zilveren frames. Lastig, lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:27
GioStyle schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:04:
Over twee weken dakonderhoud, panelen gaan er een week vanaf. Ik twijfel om de huidige panelen te vervangen om zo 50% meer paneelvermogen te hebben. Ik kan nog 1,5 jaar salderen zonder terugleverboete plus nog twee jaar een goede terugleververgoeding. Panelen zijn nog prima goed terug te verdienen zonder dat ik rekening houd met de verkoop van oude panelen, alhoewel de oude waarschijnlijk amper nog wat opleveren. Enig nadeel is dat ik momenteel helemaal zwarte panelen heb, en diegene die ik op het oog heb zilveren frames. Lastig, lastig.
Ik zou echt wel voor all black gaan. Er zijn er nog genoeg te vinden. Welk merk en type wil je persé dat je vastzit aan een zilveren frame?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Jojan265 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Ik zou echt wel voor all black gaan. Er zijn er nog genoeg te vinden. Welk merk en type wil je persé dat je vastzit aan een zilveren frame?
DMEGC 585Wp. Ik heb nu op schuin dak één rij met 8x C’Sun 355Wp (2m) in portrait. Daar passen precies 7 van DMEGC op. Op plat dak heb ik 1 grote schans met betonvoeten met ook 8x C’Sun 355Wp panelen. Met twee rails op de betonvoeten kan ik ook weer precies 7 panelen kwijt van DMEGC.

Ik kies voor die maten, omdat het eigenlijk perfect uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
GioStyle schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:23:
[...]

DMEGC 585Wp. Ik heb nu op schuin dak één rij met 8x C’Sun 355Wp (2m) in portrait. Daar passen precies 7 van DMEGC op. Op plat dak heb ik 1 grote schans met betonvoeten met ook 8x C’Sun 355Wp panelen. Met twee rails op de betonvoeten kan ik ook weer precies 7 panelen kwijt van DMEGC.

Ik kies voor die maten, omdat het eigenlijk perfect uitkomt.
Tja, in dat formaat heb ik ook nog geen all black kunnen vinden. Ik vind zelf de zilveren rand niet zo mooi en zou daar nooit voor kiezen. Dan maar iets minder opbrengst, want het oog wil ook wat. De 500 Wp van DMEGC zijn er wel in all black, maar dat zul je waarschijnlijk wel al weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Jojan265 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Tja, in dat formaat heb ik ook nog geen all black kunnen vinden. Ik vind zelf de zilveren rand niet zo mooi en zou daar nooit voor kiezen. Dan maar iets minder opbrengst, want het oog wil ook wat. De 500 Wp van DMEGC zijn er wel in all black, maar dat zul je waarschijnlijk wel al weten.
Het grappige is dat je mijn panelen op plat dak niet eens kunt zien, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar zwart. Ook op schuin dak zijn de panelen amper zichtbaar, alleen als je er specifiek op let en dan zie je eigenlijk maaar alleen de eerste en tweede paneel van de rij.

Ja, mijn huidige panelen zijn 990mm breed en de meeste nieuwe panelen zijn 1134 breed. Betekent dat ik eentje minder kwijt kan. Is niet erg, maar als ik 500Wp panelen neem dan is mijn 'winst' in paneelvermogen beperkter, dan wanneer ik 585Wp panelen kwijt kan. Schuin dak is bij mij 9 meter breed en 3 meter hoog. Gaat suboptimaal samen met 1134 mm bij 1762 mm panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
GioStyle schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Het grappige is dat je mijn panelen op plat dak niet eens kunt zien, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar zwart. Ook op schuin dak zijn de panelen amper zichtbaar, alleen als je er specifiek op let en dan zie je eigenlijk maaar alleen de eerste en tweede paneel van de rij.

Ja, mijn huidige panelen zijn 990mm breed en de meeste nieuwe panelen zijn 1134 breed. Betekent dat ik eentje minder kwijt kan. Is niet erg, maar als ik 500Wp panelen neem dan is mijn 'winst' in paneelvermogen beperkter, dan wanneer ik 585Wp panelen kwijt kan. Schuin dak is bij mij 9 meter breed en 3 meter hoog. Gaat suboptimaal samen met 1134 mm bij 1762 mm panelen.
Wellicht dat je de 500 Wp in landscape kunt leggen. Je kunt dan 2x4 leggen. Moet je natuurlijk wel iets aan de rails veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:14:
[...] Het grappige is dat je mijn panelen op plat dak niet eens kunt zien, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar zwart. Ook op schuin dak zijn de panelen amper zichtbaar, alleen als je er specifiek op let en dan zie je eigenlijk maaar alleen de eerste en tweede paneel van de rij.

Past één rij landscape en één rij portrait? 5 + 7 = 12 stuks, toch?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
onetime schreef op maandag 30 juni 2025 @ 00:42:
[...]

Past één rij landscape en één rij portrait? 5 + 7 = 12 stuks, toch?
In theorie wel, in praktijk zou het uitkomen op één rij met 7 panelen in portait en één rij 4 panelen in landscape en dan links en rechts uitlijnen. Is het overwegen waard, ik ga er over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangofrs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-09 22:06
Ik heb me hier gewaagd aan het installeren van een plug and play zonnepaneel set. Nu laten de bijgeleverde instructies te wensen over... Het aluminium onderstel voor de zonnepanelen heeft punten voorzien voor een 'optionele' aarding van het frame. Ik vroeg me af of die aarding moet voor een frame van plug and play zonnepanelen. Ik had hier alvast totaal geen rekening mee gehouden... Iemand ervaring hiermee?

Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:46
gangofrs schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:21:
Ik heb me hier gewaagd aan het installeren van een plug and play zonnepaneel set. Nu laten de bijgeleverde instructies te wensen over... Het aluminium onderstel voor de zonnepanelen heeft punten voorzien voor een 'optionele' aarding van het frame. Ik vroeg me af of die aarding moet voor een frame van plug and play zonnepanelen. Ik had hier alvast totaal geen rekening mee gehouden... Iemand ervaring hiermee?
ja, je moet aarden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangofrs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-09 22:06
Dat leek me logisch, maar dat maakt het opeens een stuk minder plug and play. Ik heb enkel een stopcontact in de buurt en natuurlijk geen rechtstreekse aardingsdraad naar de hoofdaardingsgeleider 8)7

De aarding van de plug and play zonnepanelen en (micro-)omvormers gebeuren waarschijnlijk rechtstreeks via het stopcontact. Ik probeer nu uit te zoeken of ik het frame misschien ook kan aarden via die omvormers. Maar zoals ik al zei laat de handleiding te wensen over...

Ik voel me erg dom dat ik hier niet eerder aan dacht :( . Voor zonnepanelen die aan balkonrailingen gehangen worden, is dit toch ook een probleem? De meeste van die balkonrailingen verwacht ik dat ook geen aarding gaan hebben.

Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
gangofrs schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Dat leek me logisch, maar dat maakt het opeens een stuk minder plug and play. Ik heb enkel een stopcontact in de buurt en natuurlijk geen rechtstreekse aardingsdraad naar de hoofdaardingsgeleider 8)7

De aarding van de plug and play zonnepanelen en (micro-)omvormers gebeuren waarschijnlijk rechtstreeks via het stopcontact. Ik probeer nu uit te zoeken of ik het frame misschien ook kan aarden via die omvormers. Maar zoals ik al zei laat de handleiding te wensen over...

Ik voel me erg dom dat ik hier niet eerder aan dacht :( . Voor zonnepanelen die aan balkonrailingen gehangen worden, is dit toch ook een probleem? De meeste van die balkonrailingen verwacht ik dat ook geen aarding gaan hebben.
Vaak zit er een aardpunt aan de omvormer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:01
duvekot schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:49:
[...]

Op die foto ⬆️ zie ik code D3YBd en 1966 .. en volgens mij vind ik die terug in de lijst:
[Afbeelding]

Of is dat een andere netbeheerder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VybxKE4uDqjQyoTroTQhf5PMdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtBYib5eD8FCEvtGQeYBTtfX.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is bij een nieuwe lijst toegevoegd maar ik kan hem nog 1,5 jaar laten hangen en de teller terug laten lopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3__xJLDEQc9SrdX9Vk-ZjS-cIpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvH5Z1ucxorayz5mFRLlw4Yr.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik nog een klein dakje waar ik in principe 3 panelen in landscape op beton schansen kwijt kan.
Hiervoor wil ik Trina's gebruiken van 450Wp (1350Wp) totaal.
De rode cirkel is een pijpje van een CV-ketel (schaduw management nodig?)

Ik zoek een simpel omvormertje die ik via modbus kan aansturen met HA ( Dat doe ik nu al met een SAJ/Zonneplan One waar 8400kWp aan hangt.)

Ik zag de Growatt MIC1000X / MIC1500X.

Mijns inziens zou de MIC1000X al voldoende zijn aangezien hier 1400 Wp mag aanhangen.
Volgens de datasheet doet de Trina 450Wp in STC omstandheden (labo) en slechts 343Wp in NOTC (real world)
Hierbij is de MPP voltage range at max power tussen de 85V-450V.
De 1500X is tussen de 130V-450V en met 3 paneeltjes van ~41V vrij magertjes.

Deze omvormer is via modbus aan te sturen wat ik had gezien, maar wellicht is er een leuk omvormertje van MP af te halen die ook via modbus is aan te sturen.

Heeft er iemand nog tips m.b.t. schaduwmanagement (of zijn de bypass diodes genoeg {3 stuks per paneel})
en een geschikt omvormertje.

Het boeltje komt op 4 beton schanzen te liggen (2 korte en 2 lange voor dubbel landscape).

Zie ik wat over het hoofd of is mijn gedachtengang wel oke?

edit: het pijpje is wat minder natuurlijk. Met een SMA omvormer uit de design software zou ik op zo'n 600kWh per jaar uitkomen.

Edit: bypass diode beïnvloed de stroom over alle panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 09-07-2025 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@elektriekert Wild idee: kan dat pijpje met een 90° bocht tot onder de panelen komen en daar (met 45°?) omhoog onder of achter de panelen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
onetime schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 02:04:
@elektriekert Wild idee: kan dat pijpje met een 90° bocht tot onder de panelen komen en daar (met 45°?) omhoog onder of achter de panelen?
Vrij lastig, het schoorsteen deel begint al vanaf 8cm boven de dakbedekking. Deze is zo'n 50cm hoog. Wellicht dat er korte vervangende delen voor zijn, hier ben ik niet zeker van.
Plus, dan zal ik met een rookgaspijp van ik meen 125mm? Haaks om moeten en tussen een beton schans en paneel door.

De hoogte aan het einde van die schans zo'n 50cm verder is dan 17cm hoog vanaf het dak.
Idealiter zou hij onder het paneel uit moeten komen omdat hij anders voor schaduw op het volgende paneel gaat zorgen :X

Ik zal ff na moeten rekenen met de stelling van Pietje hoeveel hoogte ik kwijt kan rond het eind van het paneel. Die zal 15-20cm doorsteken schat ik.

Geen slechte tip, ik ga in ieder geval kijken wat de mogelijkheden zijn. d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 09-07-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
onetime schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 02:04:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y1Y2O4Ee425C7fxDrEIOieQkOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56hPfXMvbCXiJBRd9w9tHBAV.jpg?f=fotoalbum_large

Redelijke maatje dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Dit is een cross post uit een klein topic:

Ik heb een AP DS3-H gezien

Die heeft 2 MPPT's die goed werken tussen 28-45V
Maximum input current per MPPT is 20A max.
https://apsystems.fileclo...GTHdnW/RfFfh8PIu7nu2oBD#/

Als ik op 1 MPPT 1 paneel aansluit waar het meeste schaduw op valt en op de andere MPPT 2 panelen parallel, dan overschrijd ik het ingangsamperage maar net (onder lab omstandigheden SCT. In de echte wereld zal ik dit maximum ook nooit halen.

Technisch gezien lijkt mij dit mogelijk, of zie ik iets over het hoofd?

De Trina Vertex S+ 450Wp die ik op het oog heb:
44,6V (STC)
10,09A STC
https://www.stralendgroen...WSAZIxoCSh0QAvD_BwE[/url]
Qua prijs is de micro-omvormer gelijk met een mini-string omvormer, maar zo houd ik misschien wat meer rendement door de 2 andere panelen op een aparte MPPT te hebben.

Mijns inziens zou dit moeten werken.
Wat denken jullie ervan?

[ Voor 22% gewijzigd door elektriekert op 11-07-2025 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@elektriekert je links werken niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@elektriekert Je blijft wel onder de maximum shortcircuit current. Ik zou het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
onetime schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 02:00:
@elektriekert Je blijft wel onder de maximum shortcircuit current. Ik zou het doen.
Desnoods zou een paneeltje met een wat lagere Wp sowieso safe zijn natuurlijk.

Bedankt voor je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Helaas niet aan te sturen met de ECU-B van AP systems, een ECU-pro wordt dan weer een beetje duur.
Maar dan hang ik liever een Shelly pro 1pm in de pv-verdeler erbij.
Die ene kWh die ik met negatieve prijzen het net op zou sturen valt nog te overzien :p.

Ik wil hem wel uit kunnen lezen zodat ik mijn energie Dashboard in HA goed kan uitlezen en ook de laadpaal beter kan aansturen, via HA uiteraard :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:52
Betonsteunen voor platdak montage zijn in de aanbieding, 25% korting: https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
ThinkPad schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:04:
Betonsteunen voor platdak montage zijn in de aanbieding, 25% korting: https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/
Klopt!
Die hoop ik een deze dagen binnen te krijgen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een genot om te zien, de victron 48/250/100 gooit de accu vol met 2 a 2.5 procent verlies, 300 of 3500 watt maakt daarbij geen verschil, vervolgens haalt de mp het er weer met 5 procent verlies uit(1200 watt ), rte van 92.5 ,ben zeer tevreden.
Voorheen deed die 300 watt op mijn 5 kW drie fase omvormer slechts 80 procent rendement.... Toch weer paar kWh winst per dag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Hier geen batterij maar wel nieuwe PV 9000Wp/5kVA ainstallatie+home assistant als EMS+dynamisch tarief.

We zijn halverwege jullie en reeds 400kWh teruggeleverd (enkel terugleveren bij positieve prijs) en 10kWh afgenomen van het net.

Boiler, airco, wasmachine,... in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
Mogen we het hier ook hebben over de prijzen van zonnepanelen? Ik weet dat er andere topics voor zijn maar daar is het heel stil. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

reneeke1970 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:47:
Wat een genot om te zien, de victron 48/250/100 gooit de accu vol met 2 a 2.5 procent verlies, 300 of 3500 watt maakt daarbij geen verschil, vervolgens haalt de mp het er weer met 5 procent verlies uit(1200 watt ), rte van 92.5 ,ben zeer tevreden.
Voorheen deed die 300 watt op mijn 5 kW drie fase omvormer slechts 80 procent rendement.... Toch weer paar kWh winst per dag
Hoe meet je dit?

Ik ben benieuwd omdat ik ook het homewizard plug-in battery topic volg en daar rapporteert men een RTE van rond de 74% terwijl die zg geoptimaliseerd is voor kleine vermogens (max 800W) omdat grote omvormers zg erg slecht zouden zijn bij lage vermogens zoals vaak nodig voor het NOM draaien van een huis. Als jij echt 92,5% haalt over een groot bereik aan vermogens dan gaat er ergens iets mis lijkt me.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Bouwertje Wat mij betreft geen discussie over de prijs, maar vragen / meldingen waar ze goedkoop te krijgen zijn wel. Zeker als je een specifiek type zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
onetime schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:36:
@Bouwertje Wat mij betreft geen discussie over de prijs, maar vragen / meldingen waar ze goedkoop te krijgen zijn wel. Zeker als je een specifiek type zoekt.
Ik ben ook niet zo van de discussie maar de bouwer van mijn nieuwe huis wil er gelijk peperdure panelen opleggen. Ik laat nu alleen de kabel trekken maar wil ooit wel 9 en 10 panelen op 2 dakvlakken. Dus ik ben straks in de markt. Ik kan uiteraard googelen maar dat is altijd vrij algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Bouwertje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:49:
[...]

Ik ben ook niet zo van de discussie maar de bouwer van mijn nieuwe huis wil er gelijk peperdure panelen opleggen. Ik laat nu alleen de kabel trekken maar wil ooit wel 9 en 10 panelen op 2 dakvlakken. Dus ik ben straks in de markt. Ik kan uiteraard googelen maar dat is altijd vrij algemeen.
Kijk eens bij Winkelman voor een goed overzicht van huidige prijzen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Termy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Hoe meet je dit?

Ik ben benieuwd omdat ik ook het homewizard plug-in battery topic volg en daar rapporteert men een RTE van rond de 74% terwijl die zg geoptimaliseerd is voor kleine vermogens (max 800W) omdat grote omvormers zg erg slecht zouden zijn bij lage vermogens zoals vaak nodig voor het NOM draaien van een huis. Als jij echt 92,5% haalt over een groot bereik aan vermogens dan gaat er ergens iets mis lijkt me.
Ik meet het zelf niet, maar had het al van anderen vernomen. Maar wel visueel gecontroleerd, 225 watt uit de panelen, en 200 de accu in, op twee schermen naast elkaar even zitten volgen.
Bij 3000 de accu in, kwam er 3065 uit panelen. En tja als de meting van victron niet correct is dan weet ik het ook niet. Maar ze geven dit ook in de specificatie op, 98.2 rendement. Er kan natuurlijk niks op tegen DC DC laden, zeker als het maar van 110 volt naar 56 hoeft.
En de multiplus word opgegeven als 95 procent tot 1200 watt, bij 4000 is het dan nog 85 ofzo.
Ik gebruik de easysolar ,dat is een 3 in 1 apparaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Ik meet het zelf niet, maar had het al van anderen vernomen. Maar wel visueel gecontroleerd, 225 watt uit de panelen, en 200 de accu in, op twee schermen naast elkaar even zitten volgen.
Bij 3000 de accu in, kwam er 3065 uit panelen. En tja als de meting van victron niet correct is dan weet ik het ook niet. Maar ze geven dit ook in de specificatie op, 98.2 rendement. Er kan natuurlijk niks op tegen DC DC laden, zeker als het maar van 110 volt naar 56 hoeft.
En de multiplus word opgegeven als 95 procent tot 1200 watt, bij 4000 is het dan nog 85 ofzo.
Ik gebruik de easysolar ,dat is een 3 in 1 apparaat
Ah, DC DC met klein voltageverschil. Dat is wel wat anders dan bij de HW PIB ja.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Termy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:15:
[...]

Ah, DC DC met klein voltageverschil. Dat is wel wat anders dan bij de HW PIB ja.
Yep, je moet wel je panelen er op aan kunnen passen, maar dan heb je ook wat.
En mijn rte is vanaf panelen gezien, dus de rte van thuis accus, daar moet je ook het verlies van de aanwezige PV omvormer nog bij optellen. En die is best fors in de winter met slechts paar honderd watt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:22
Stringomvormer / MPP dilemma.

Heb 11 panelen, met een Growatt MOD 5000 TL3-X 3-fase omvormer liggen, welke ik dit weekend ga leggen met mijn electricien:
- 8 panelen komen op het platte dak, op een zonneschans van beton. Hellingshoek = 10 graden.
- 3 panelen komen op het schuine dak, onder het raam van de dakkapel. Hellingshoek = 30 graden.
- Opstelling word allebei landscape (1x3 en 2x4), volledig op zuid!

Aangezien ik 2MPP trackers heb, zou ik ervoor kunnen kiezen om de 3 panelen op het dak op een aparte string kunnen aansluiten, en de andere 8 ook.
Echter, staat er een muurtje (scheidingsmuur naar buren), die schaduw zal veroorzaken op de bovenste rij van de 8 panelen (platte dak) vanaf 15uur.

Ik heb dus nu twee scenarios, en ben benieuwd of jullie kunnen meedenken welke voordeligste is:
Scenario 1: 3 panelen op schuine dak apart, 8 panelen op platte dak apart. Schaduw op bovenste drie vanaf 15uur. Resultaat: minder invloed van hellingshoek verschil, maar groter impact van schaduw op de overige panelen die niet in schaduw liggen
Scenario 2: 3 panelen van platte dak die in schaduw komen apart, en overige 8 (waarvan 3 schuine dak) apart. Resultaat: minder invloed van schaduw, maar een 'mix' van de hellingshoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esWoOuWx39s502UglCdhz00GSUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1jJCZ7eHFzDBJS0bj91n7aZ.jpg?f=fotoalbum_large
rood = muurtje
groen = panelen

[ Voor 13% gewijzigd door darkfujita op 28-07-2025 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
darkfujita schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:13:

Heb 11 panelen, met een Growatt MOD 5000 TL3-X 3-fase omvormer liggen, welke ik dit weekend ga leggen met mijn electricien:
- 8 panelen komen op het platte dak, op een zonneschans van beton. Hellingshoek = 10 graden.
- 3 panelen komen op het schuine dak, onder het raam van de dakkapel. Hellingshoek = 30 graden.

Aangezien ik 2MPP trackers heb, zou ik ervoor kunnen kiezen om de 3 panelen op het dak op een aparte string kunnen aansluiten, en de andere 8 ook.
Echter, staat er een muurtje (scheidingsmuur naar buren), die schaduw zal veroorzaken op de bovenste rij van de 8 panelen (platte dak) vanaf 15uur.

Ik heb dus nu twee scenarios, en ben benieuwd of jullie kunnen meedenken welke voordeligste is:
Scenario 1: 3 panelen op schuine dak apart, 8 panelen op platte dak apart. Schaduw op bovenste drie vanaf 15uur. Resultaat: minder invloed van hellingshoek verschil, maar groter impact van schaduw op de overige panelen die niet in schaduw liggen
Scenario 2: 3 panelen van platte dak die in schaduw komen apart, en overige 8 (waarvan 3 schuine dak) apart. Resultaat: minder invloed van schaduw, maar een 'mix' van de hellingshoeken.

[Afbeelding]
rood = muurtje
groen = panelen
Je moet ook even kijken of je met 3 panelen wel uitkomt m.b.t. de benodigde spanning. Je geeft niet aan welke panelen, maar waarschijnlijk zullen 3 panelen te weinig spanning opwekken.

Dus w.s. heb je geen keus en zul je ze in 1 string moeten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Jojan265 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Je moet ook even kijken of je met 3 panelen wel uitkomt m.b.t. de benodigde spanning. Je geeft niet aan welke panelen, maar waarschijnlijk zullen 3 panelen te weinig spanning opwekken.

Dus w.s. heb je geen keus en zul je ze in 1 string moeten aansluiten.
Zojuist contact gehad met de leverancier. Dit werd er inderdaad ook aangegeven. Het zijn AIKO 480wp panelen. Er wordt mij geadviseerd om optimisers te plaatsen op de panelen die in de schaduw liggen. Echter lijkt het mij goedkoper om te gaan voor een andere omvormer (1 fase), met twee MPP trackers. Zoals de Growatt MIN 5000TL-X. Deze heeft ook minder minimale spanning nodig (100V). Wat ik dan zou kunnen doen is de drie panelen van het dak + de 3 panelen die in de schaduw komen te liggen met elkaar kan verbinden (incl. optimisers). Dan zou ik ook de minimale spanning moeten halen, en het voordeel dat ik haal uit de goedkopere omvormer, kunnen gebruiken voor de kosten van de optimisers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:52
Goodwe heeft de DNS-30 serie met 2x MPPT die al bij 50V opstart: https://cdn.webshopapp.co...es/459176022/gw-30dns.pdf

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/brands/goodwe/

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Sinds recent hebben wij zonnepanelen op huis, APS QT2 (3x) in combinatie met 16x DMEG 450Wp panelen en een APS EC-C. Deze laatste heb ik omdat deze de zgn 'zero export' functionaliteit heeft, om na 2026 (als salderen stopt) niet teveel terug te leveren en zo geen terugleverboete te hoeven betalen.

Het systeem werkt qua opwekking prima, alleen gaat het niet helemaal goed met de CT klemmen die de productie/grid load moeten meten. De productie lijkt hierbij correct, maar de grid load niet; deze gaat 's nachts bijvoorbeeld in de min, en loopt op naarmate de panelen meer produceren overdag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7skXGlyaprZW2R_lSI7gkeleCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3v3gM7UtH8puxuNTitDUpGEm.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe dit komt en hoe dit te verhelpen valt? Op deze manier werkt de Zero Export functionaliteit namelijk ook niet.

(Uiteraard ook contact opgenomen met de zonnepaneel leverancier, maar als het een relatief simpele instelling is die ik zelf kan doen dan moet dat ook wel lukken :))

iStockphoto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:36
darkfujita schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:02:
[...]

Zojuist contact gehad met de leverancier. Dit werd er inderdaad ook aangegeven. Het zijn AIKO 480wp panelen. Er wordt mij geadviseerd om optimisers te plaatsen op de panelen die in de schaduw liggen. Echter lijkt het mij goedkoper om te gaan voor een andere omvormer (1 fase), met twee MPP trackers. Zoals de Growatt MIN 5000TL-X. Deze heeft ook minder minimale spanning nodig (100V). Wat ik dan zou kunnen doen is de drie panelen van het dak + de 3 panelen die in de schaduw komen te liggen met elkaar kan verbinden (incl. optimisers). Dan zou ik ook de minimale spanning moeten halen, en het voordeel dat ik haal uit de goedkopere omvormer, kunnen gebruiken voor de kosten van de optimisers.
Optimizers zullen bij jouw opstelling onder alle panelen moeten omdat het opbrengst profiel voor beide oriëntaties zowel hoger als lager kan zijn afhankelijk van moment op dag en in jaar.
Optimizers onder alle panelen is onzin in een string-systeem want dan is solaredge superieur.

Het is of enkelfase met het model omvormer benoemd door @ThinkPad, of micro omvormers of solaredge enkelfase of short string 3-fase.

Let bij een hoog vermogen enkelfase systeem op de netspanning. Netcongestie is bij hoge stroom sneller een issue en moeilijker te mitigeren met een zwaar kort uitgevoerd AC-traject

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 28-07-2025 15:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darkfujita schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:13:

[Afbeelding]
rood = muurtje
groen = panelen
Alles op zuid, dat betekend smorgens en avonds een draaiende schaduw van je eigen huis over de panelen heen.
Twee opties
1 alles 11 een optimiser en alles in één string.
2 alle panelen een micro omvormer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Ronald schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Optimizers zullen bij jouw opstelling onder alle panelen moeten omdat het opbrengst profiel voor beide oriëntaties zowel hoger als lager kan zijn afhankelijk van moment op dag en in jaar.
Optimizers onder alle panelen is onzin in een string-systeem want dan is solaredge superieur.

Het is of enkelfase met het model omvormer benoemd door @ThinkPad, of micro omvormers of solaredge enkelfase of short string 3-fase.

Let bij een hoog vermogen enkelfase systeem op de netspanning. Netcongestie is bij hoge stroom sneller een issue en moeilijker te mitigeren met een zwaar kort uitgevoerd AC-traject
Ja, denk toch dat ik het bij 3fase wil laten dan, lijkt mij het 'veiligst'.

Ik ga toch eens even verdiepen of SolarEdge een optie voor mij zou zijn, want dat lijkt mij namelijk het beste. Zag toevallig dat Solaredge SE5K Energy Net Ready ergens in de aanbieding is... heb alleen nog niet in SE verdiept, dus geen idee of dit gaat werken voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
darkfujita schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:17:
[...]

Ik ga toch eens even verdiepen of SolarEdge een optie voor mij zou zijn, want dat lijkt mij namelijk het beste. Zag toevallig dat Solaredge SE5K Energy Net Ready ergens in de aanbieding is... heb alleen nog niet in SE verdiept, dus geen idee of dit gaat werken voor mijn situatie.
Ik heb nu niet alle laatste updates gezien, maar waarom niet:
3 panelen op 1 mppt (al is je opstartspanning met 160V wel hoog...)
8 panelen op 1 mppt, maar dan wel 2x4 parallel. Kan je gerust aansluiten met
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ffBgVkioL5DY5g9gO_lE4YJLo8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HjoYeP3xNnFE8WFTMXRlHtNb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
darkfujita schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:17:
[...]

Die omvormer is geen korte string editie. Zou wellicht kunnen met de s650A optimizer… maar daar heb ik nog geen ontwerp voor gemaakt in designer…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Ronald schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:52:
[...]

Die omvormer is geen korte string editie. Zou wellicht kunnen met de s650A optimizer… maar daar heb ik nog geen ontwerp voor gemaakt in designer…
Hmm shit, dan moet ik dus gaan voor een andere SE omvormer. En micro-omvormer (enphase) is overkill he? Want dat lijkt me ook namelijk.

~update

Als ik voor de SE5K ga, en alsnog kies voor 1 string, dan is het toch opgelost? Hellingsgraad verschil wordt opgelost door de optimisers, en zelfde als de schaduw inval.

[ Voor 18% gewijzigd door darkfujita op 28-07-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darkfujita schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:01:
[...]

Hmm shit, dan moet ik dus gaan voor een andere SE omvormer. En micro-omvormer (enphase) is overkill he? Want dat lijkt me ook namelijk.
Snap niet zo goed waarom je naar andere omvormer kijkt terwijl je er al eentje hebt liggen. Zet gewoon tigo of Honey bee optimiser eronder en klaar voor 500 euro.
Op marktplaats zie je ze soms voor 15 euro per stuk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
reneeke1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:04:
[...]

Snap niet zo goed waarom je naar andere omvormer kijkt terwijl je er al eentje hebt liggen. Zet gewoon tigo of Honey bee optimiser eronder en klaar voor 500 euro.
Op marktplaats zie je ze soms voor 15 euro per stuk
Ik dacht dat deze vandaag bij de panelen werd geleverd, maar dat is niet zo. Deze wordt nog apart later deze week geleverd, dus kan nu 'makkelijk' cancellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darkfujita schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:44:
[...]

Ik dacht dat deze vandaag bij de panelen werd geleverd, maar dat is niet zo. Deze wordt nog apart later deze week geleverd, dus kan nu 'makkelijk' cancellen.
Oke, ik zou wel iemand met verstand ervan naar se laten kijken. Want ik vermoed als helft in schaduw komt dat je omvormer gewoon uit blijft vanwege te lage spanning. (Te weinig panelen)
Vergeet niet met felle zon komt zon achter je huis vandaan, en avonds omgekeerd.
Ik persoonlijk zou geen se nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
reneeke1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Oke, ik zou wel iemand met verstand ervan naar se laten kijken. Want ik vermoed als helft in schaduw komt dat je omvormer gewoon uit blijft vanwege te lage spanning. (Te weinig panelen)
Vergeet niet met felle zon komt zon achter je huis vandaan, en avonds omgekeerd.
Maar 2 a 3 panelen krijgen (deels) schaduw. Vanaf 19uur +- valt de zon sowieso weg op meeste panelen.

Kan uiteraard ook nog gaan voor Enphase, maar dan ben ik echt gruwelijk veel geld kwijt. Zodoende dacht ik dat SE (op 1 string met optimisers) prima zou zijn. Heb dan nog altijd 8 panelen die spanning leveren (als de schaduw valt op 3 panelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Wat ... een ... onzin...

Panelen in de schaduw geven gewoon het grootste deel van hun mogelijke spanning...
De genoemde GoodWe start met 3 van de panelen met de allerlaagste spanning op de markt, en blijft draaien met 2.

Liggen er slechts 2 in de zon, en de rest in nachtelijke schaduw... dan draait het gewoon met 5-6 panelen in bypass als er op die manier meer vermogen te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
darkfujita schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Maar 2 a 3 panelen krijgen (deels) schaduw. Vanaf 19uur +- valt de zon sowieso weg op meeste panelen.

Kan uiteraard ook nog gaan voor Enphase, maar dan ben ik echt gruwelijk veel geld kwijt. Zodoende dacht ik dat SE (op 1 string met optimisers) prima zou zijn. Heb dan nog altijd 8 panelen die spanning leveren (als de schaduw valt op 3 panelen).
SE is echt geen goedkoop systeem... Wil je goedkoop dan pak je een stringomvormer van de Chinezen (GoodWe/Growatt/etc)...

Ben je bang voor teveel vermogen op 1-fase... dan pak je 2 (1-mppt, extra voordelig, tot ca 3kW) omvormers en zet je die op verschillende fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darkfujita schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Ik heb op twee lokaties, totaal zon 32 panelen, achter een gebouw liggen, dus ik weet wat de schaduw doet, zeker omdat ik logging heb per paneel.

Enphase is wat duur ja, maar je hebt nog aps en hoymiles ,kost maar de helft denk.
Zijn toch beter dan se in dit geval. Heb al van zoveel mensen tegenvallende resultaten gehoord. Er is zelfs een speciaal topic over, zou er eens naar gaan zoeken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:24:
[...]

Ik heb op twee lokaties, totaal zon 32 panelen, achter een gebouw liggen, dus ik weet wat de schaduw doet, zeker omdat ik logging heb per paneel.

Enphase is wat duur ja, maar je hebt nog aps en hoymiles ,kost maar de helft denk.
Zijn toch beter dan se in dit geval. Heb al van zoveel mensen tegenvallende resultaten gehoord. Er is zelfs een speciaal topic over, zou er eens naar gaan zoeken.
Dat topic is half geschreven door ondergetekende… misschien weet ik iets van SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Dat topic is half geschreven door ondergetekende… misschien weet ik iets van SE?
Moet je hem er even naar toe verwijzen, kan ie alle mogelijke problemen lezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-09 09:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-bYaYftJ_ZtuuWJYrxXqPZKa1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlF6T7UnDnLAJokUrPeE3p6A.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou qua omvormers in mijn situatie wenselijk zijn? Ik heb twee dakhelften oost-west zonder schaduw.
Een string-omvormer? Twee string omvormers?
Micro-omvormers lijken mij niet nodig en zijn wat duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
@RareHenk ik zou twee parallelle strings maken (zelfde aantal panelen) op een enkele stringomvormer (1 MPPT) en kijken of dat goed werkt. Een tweede omvormer kan altijd nog.

[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 29-07-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RareHenk Hangt ook af de maten van je dakvlakken, en welke en hoeveel panelen daar op passen.
Heb je een 1fase of een 3fase netaansluiting?
En dan heb je ook nog de meer verticale delen van je dak.
Als je genoeg (kunt) neerleggen kom je eigenlijk vanzelf bij een omvormer met 2 mppt's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-09 09:02
onetime schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:33:
@RareHenk Hangt ook af de maten van je dakvlakken, en welke en hoeveel panelen daar op passen.
Heb je een 1fase of een 3fase netaansluiting?
En dan heb je ook nog de meer verticale delen van je dak.
Als je genoeg (kunt) neerleggen kom je eigenlijk vanzelf bij een omvormer met 2 mppt's.
Ik heb een 3 fase aansluiting.
De meer verticale delen ga ik niks plaatsen.

In totaliteit kunnen er op beide dakhelften samen ongeveer 6400-7200WP aan panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@RareHenk Probeer die pijpjes zoveel mogelijk te vervangen door ventilatie dakpannen of zoiets. Staat ergens in het topic meer over.
En dan zoveel mogelijk panelen, ook daar overheen.
Liefst symmetrisch, maar zoveel mogelijk en beide dakvlakken op hun eigen mppt.
Een 3fase omvormer. 5kW zou al genoeg kunnen zijn.
Wel opletten dat je met de strings panelen voldoende spanning voor de omvormer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ondanks dat dit misschien niet het juiste topic is, is er hopelijk iemand de me kan helpen. Nu ik een thuisaccu heb zit ik te overwegen of het zin heeft om nog meer zonnepanelen neer te leggen om zodoende in de herfst/winter meer NOM te kunnen draaien. Met het oog op het afschaffen van de saldering weet ik echter niet of dit wijsheid is. Zou gaan om 6 extra panelen inclusief installatie voor €1500. Zelf twijfel ik of ik het er uit haal met het extra laden van de accu, zeker omdat ik ook geen EV of warmtepomp heb. Mogelijk kan iemand dat voor me bevestigen of ontkennen :P
Huidige situatie is met 6 panelen 2500kWh opwek en 1700kWh terugleveren (is zonder thuisaccu aanwezig). Volgens mijn eigen berekening wordt de situatie met extra panelen tov huidige situatie 150kWh meer eigen verbruik maar ook 2000kWh extra terug leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
dennisdew16 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:39:
Ondanks dat dit misschien niet het juiste topic is, is er hopelijk iemand de me kan helpen. Nu ik een thuisaccu heb zit ik te overwegen of het zin heeft om nog meer zonnepanelen neer te leggen om zodoende in de herfst/winter meer NOM te kunnen draaien. Met het oog op het afschaffen van de saldering weet ik echter niet of dit wijsheid is. Zou gaan om 6 extra panelen inclusief installatie voor €1500. Zelf twijfel ik of ik het er uit haal met het extra laden van de accu, zeker omdat ik ook geen EV of warmtepomp heb. Mogelijk kan iemand dat voor me bevestigen of ontkennen :P
Huidige situatie is met 6 panelen 2500kWh opwek en 1700kWh terugleveren (is zonder thuisaccu aanwezig). Volgens mijn eigen berekening wordt de situatie met extra panelen tov huidige situatie 150kWh meer eigen verbruik maar ook 2000kWh extra terug leveren...
Er zijn er die zweren bij méérleggen, ik dus NIET.
Bedenk:
In de zomer (en andere superdagen) krijg je meer DDS "doordraaistroom" en met €0.025ct! is dat niks,
dus in de zomer ,e.a. mooie opwek, dagen krijg je nagenoeg niets extra.

In de winterdagen ga je nagenoeg niets opwekken met die 6 extra panelen, maar wél á € 0.35ct/kWh?
maarrrrrr... je opwek rendement in die wintermaanden is nov ca 2%! dec ca1% Jan ca2% dus reken gerust wat een kapitaal dit gaat opwekken.

Tel dit bij elkaar op, kijk naar je investering... en vraag je af... wáárom zou ik die moeite doen als de (r)overheid je laat bestelen?

Heb je nog 0.0 PV, ja dan kunnen een paar panelen je helpen. Bijleggen? ik betwijfel het.
m2C

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

dennisdew16 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:39:
Leg je die op dezelfde orientatie of heb je opties?

Sowieso heb je in een situatie zonder salderen meer eigen opwek nodig om je verbruik af te dekken aangezien de zomerse kWhs niet meer tellen voor de winter. Je moet echt opwekken wat je verbruikt op dat moment.

Afhankelijk van je situatie zou je dan kunnen kijken naar een dynamisch contract zodat je geen terugleverboete hebt (blijkbaar moet je daar tegenwoordig wel ook goed naar kijken bij dynamisch las ik..) en als je op de dure uren opwek hebt (dus oost/west) dan is het gunstig dan meer op te wekken. Het alternatief is te optimaliseren voor je accu en dus maximale opwek op zuid, voornamelijk in de winter doet vooral zuid iets (steile hoek) als het zonnig is. Dat is wel nogal een 'als' in NL tegenwoordig maar goed. Als je niet dynamisch wilt maar ook geen boete wilt dan moet je kijken naar een omvormer die kan terugmoduleren naar 0 export.

Uiteindelijk is de grote vraag natuurlijk wat deze panelen je gaan kosten. Koop en leg je ze zelf voor een prikkie (het is vrij goedkoop tegenwoordig) dan is het een no-brainer. Betaal je een partij >1 euro/Wp dan is het een stuk minder goed te rechtvaardigen. Als dit letterlijk bijleggen op hetzelfde dakvlak is dan is dit dus de reden dat bijna iedereen op dit forum adviseert om een vlak direct helemaal vol te leggen. Bijleggen is duur.

@Hansieo Er is ook nog zoiets als 'het tussenseizoen'. Daarnaast is er ook nog zoiets als 'bewolkt'. Zonder salderen is het helemaal niet relevant wat je per maand opwekt, het gaat om exact nu. Nu heeft @dennisdew16 een thuisbatterij dus is het minder 'nu' en meer 'vandaag', maar dat betekent dus ook dat een bewolkte dag met de kleine set die hij nu heeft mogelijk ruim niet genoeg is, afhankelijk van wat z'n verbruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@dennisdew16 Ik leg zelf dus dat is goedkoper, ik leg dus het dak vol, ook op noord.

@Hansieo Je mist voor en na-seizoen, dan hebben extra panelen met een accu het meeste zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Termy schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:38:
[...]

Leg je die op dezelfde orientatie of heb je opties?

Sowieso heb je in een situatie zonder salderen meer eigen opwek nodig om je verbruik af te dekken aangezien de zomerse kWhs niet meer tellen voor de winter. Je moet echt opwekken wat je verbruikt op dat moment.

Afhankelijk van je situatie zou je dan kunnen kijken naar een dynamisch contract zodat je geen terugleverboete hebt (blijkbaar moet je daar tegenwoordig wel ook goed naar kijken bij dynamisch las ik..) en als je op de dure uren opwek hebt (dus oost/west) dan is het gunstig dan meer op te wekken. Het alternatief is te optimaliseren voor je accu en dus maximale opwek op zuid, voornamelijk in de winter doet vooral zuid iets (steile hoek) als het zonnig is. Dat is wel nogal een 'als' in NL tegenwoordig maar goed. Als je niet dynamisch wilt maar ook geen boete wilt dan moet je kijken naar een omvormer die kan terugmoduleren naar 0 export.

Uiteindelijk is de grote vraag natuurlijk wat deze panelen je gaan kosten. Koop en leg je ze zelf voor een prikkie (het is vrij goedkoop tegenwoordig) dan is het een no-brainer. Betaal je een partij >1 euro/Wp dan is het een stuk minder goed te rechtvaardigen. Als dit letterlijk bijleggen op hetzelfde dakvlak is dan is dit dus de reden dat bijna iedereen op dit forum adviseert om een vlak direct helemaal vol te leggen. Bijleggen is duur.

@Hansieo Er is ook nog zoiets als 'het tussenseizoen'. Daarnaast is er ook nog zoiets als 'bewolkt'. Zonder salderen is het helemaal niet relevant wat je per maand opwekt, het gaat om exact nu. Nu heeft @dennisdew16 een thuisbatterij dus is het minder 'nu' en meer 'vandaag', maar dat betekent dus ook dat een bewolkte dag met de kleine set die hij nu heeft mogelijk ruim niet genoeg is, afhankelijk van wat z'n verbruik is.
Mijn huis is niet zo groot dus heb niet veel keuze :) Huidige dakdeel ligt dus al vol met 6 panelen op zuidwest. Ik zou er dan nog 6 bij kunnen leggen op noordoost. Betreft een zinken dak waar ik het zelf niet aandurf om het te leggen dus het door een bedrijf wil laten doen (kosten €1500 voor 2730Wp). Als ik het bedrag zo zie staan dan zou ik denken dat verrdien je nooit terug maar daar zou ik eens meer aan moeten rekenen.
Dynamisch overweeg ik ook, zeker omdat ik met ploegendienst vaak midden op de dag ook een wasmachine, droger, etc aan kan zetten. En de terugleverboete natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

dennisdew16 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:59:
[...]

Mijn huis is niet zo groot dus heb niet veel keuze :) Huidige dakdeel ligt dus al vol met 6 panelen op zuidwest. Ik zou er dan nog 6 bij kunnen leggen op noordoost. Betreft een zinken dak waar ik het zelf niet aandurf om het te leggen dus het door een bedrijf wil laten doen (kosten €1500 voor 2730Wp). Als ik het bedrag zo zie staan dan zou ik denken dat verrdien je nooit terug maar daar zou ik eens meer aan moeten rekenen.
Dynamisch overweeg ik ook, zeker omdat ik met ploegendienst vaak midden op de dag ook een wasmachine, droger, etc aan kan zetten. En de terugleverboete natuurlijk :P
Nette prijs :).

Afhankelijk van hoe oost/west je huis staat geeft dit wel een stuk meer opwek over de dag dus dat is zeker gunstig na salderen. Ook zomers handig om al ochtendopwek te hebben.

Al met al klinkt het als een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 11:03
@dennisdew16 ik heb even een berekening gemaakt op basis van 7,8 cent (terugleververgoeding op basis van dynamisch van mijn opstelling die denk ik het meest weg heeft van een zuid opstelling). Dan kom je op 8,2 jaar terugverdientijd. Allemaal wel sterk afhankelijk van je stroomprijs en zelfgebruik natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_jDL3aFf5G0w4CkfqzGFJ-Hb-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FuISAXttK6GwjbzdTpUd0rRk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@Termy Komt nog wel een omvormer bij die ik wel redelijk goedkoop denk te kunnen kopen maar dan zal het misschien 10 jaar worden dat ik de set terug verdien. En mogelijk kan ik volgend jaar met dynamisch en gunstig terugleveren nog een paar tientjes winnen.
De omvormer wordt dan een Goodwe 5000-DNS-30 of een Goodwe 4200-DNS-30. Met 12 panelen moet beide kunnen volgens mij al kan ik de 5000 versie €50 goedkoper krijgen dus dat is snel verdiend. Tevens zou ik die dan softwarematig willen begrenzen zodat ik op een 16A groep kan blijven waar de oude omvormer nu ook op zit. Hoef ik alleen AC en DC stekkers om te zetten. Deze lijken hetzelfde als de omvormer die ik nu heb (Goodwe 2500xs). Laat het vooral weten als ik er te makkelijk over denk :P
Tevens oriëntatie noordoost is bij mij 50 en zuidwest 230 graden mocht dat nog veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:38:
@Termy Komt nog wel een omvormer bij die ik wel redelijk goedkoop denk te kunnen kopen maar dan zal het misschien 10 jaar worden dat ik de set terug verdien. En mogelijk kan ik volgend jaar met dynamisch en gunstig terugleveren nog een paar tientjes winnen.
De omvormer wordt dan een Goodwe 5000-DNS-30 of een Goodwe 4200-DNS-30. Met 12 panelen moet beide kunnen volgens mij al kan ik de 5000 versie €50 goedkoper krijgen dus dat is snel verdiend. Tevens zou ik die dan softwarematig willen begrenzen zodat ik op een 16A groep kan blijven waar de oude omvormer nu ook op zit. Hoef ik alleen AC en DC stekkers om te zetten. Deze lijken hetzelfde als de omvormer die ik nu heb (Goodwe 2500xs). Laat het vooral weten als ik er te makkelijk over denk :P
Tevens oriëntatie noordoost is bij mij 50 en zuidwest 230 graden mocht dat nog veel uitmaken.
Je ging toch met accu werken? Neem dan gelijk een DC DC lader als je toch moet kopen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Je ging toch met accu werken? Neem dan gelijk een DC DC lader als je toch moet kopen.
Is wel efficiënter inderdaad, maar heb de accu al staan dus wordt een normale omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Is wel efficiënter inderdaad, maar heb de accu al staan dus wordt een normale omvormer.
Jammer, scheelt je zeker tien procent.
Wat voor accu heb je dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Jammer, scheelt je zeker tien procent.
Wat voor accu heb je dan?
Heb een zendure 2400AC. Maar daar gaat dit topic niet over natuurlijk :P
Ben alleen nog niet helemaal overtuigd over de extra panelen. Ga er dit weekend nog eens goed over nadenken.

[ Voor 4% gewijzigd door dennisdew16 op 31-07-2025 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dennisdew16 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:57:
[...]

Heb een zendure 2400AC. Maar daar gaat dit topic niet over natuurlijk :P
Ben alleen nog niet helemaal overtuigd over de extra panelen. Ga er dit weekend nog eens goed over nadenken.
Sommige hebben roze PV bril op....
En sommige kijken wat realistisch naar kosten baten, zoals @Hansieo .
Ik zou met de huidige situaties ook geen panelen meer leggen, tenzij je echt alles zelf kunt en goedkoop van marktplaats koopt.
Hier ga ik het aankijken wat 2027 brengt, maar zit best kans in dat deel van dak af gaat als het niks meer oplevert, maarja ik heb ook ietsje veel overschot...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:45:
Ik zou met de huidige situaties ook geen panelen meer leggen, tenzij je echt alles zelf kunt en goedkoop van marktplaats koopt.
Hier ga ik het aankijken wat 2027 brengt, maar zit best kans in dat deel van dak af gaat als het niks meer oplevert, maarja ik heb ook ietsje veel overschot...
Waarom zou je panelen van het dak halen? Dat levert (behalve extra werk) toch niks op? En op donkere winterdagen zul je ze nog wel nodig hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Waarom zou je panelen van het dak halen? Dat levert (behalve extra werk) toch niks op? En op donkere winterdagen zul je ze nog wel nodig hebben.
Zal ook wel niet bewust eraf halen zijn, want dan zet ik wel één of twee van de vijf omvormers uit.
Maar na dak onderhoud ofzo niet meer terug leggen.
Of een kapotte omvormer niet meer vervangen...
We gaan het mee maken komende jaren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Laatst online: 01-08 16:28
Hoi, kan iemand mijn vertellen of mijn set naar behoren functioneerd, want er zit een afvoerpijp naast de panelen, maar gisteren toch 25 kwh opgeleverd met 4600 Wp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSn8BiTvVNQpnwJ6KBPk3YaUdnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gut9c0DX8eyFR6BQsUUyDdz3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door jbkappirossi op 31-07-2025 19:55 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BarryH
jbkappirossi schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:09:
Hoi, kan iemand mijn vertellen of mijn set naar behoren functioneerd, want er zit een afvoerpijp naast de panelen, maar gisteren toch 25 kwh opgeleverd met 4600 Wp.
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
jbkappirossi schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:09:
Hoi, kan iemand mijn vertellen of mijn set naar behoren functioneerd, want er zit een afvoerpijp naast de panelen, maar gisteren toch 25 kwh opgeleverd met 4600 Wp.
Zonder meer info is dit een vraag in de vorm: kan deze auto met lekke band wel of niet harder dan 110 ..
kom met meer info dan kunnen we je helpen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Laatst online: 01-08 16:28
Sorry, ik ben nogal druk atm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:45:
[...]

En sommige mensen roepen maar dat de hemel gaat vallen.

Gewoon rekenen aan wat er daadwerkelijk het geval is. Het is sowieso te simpel om gewoon lineair door te trekken hoeveel eigenverbruik/teruglevering @dennisdew16 zal hebben met een set die 180 graden anders georiënteerd ligt. Als je een idee wilt hebben van wanneer je welke opwek ongeveer zult hebben (per dag/maand) kun je iets als dit gebruiken en dat modelleren op gemiddelde dynamische uurtarieven. Bedenk ook dat je dan anders van je batterij gebruik zult maken aangezien je a) meer opwekt en b) op meer momenten van de dag.

Ik zou ook graag willen denken dat over 2 jaar er zoveel zon/wind/batterij is dat we praktisch 0 betalen voor stroom maar iets zegt mij dat dat niet het geval zal zijn, dus is je eigen zonnestroom nog steeds wat waard. Waarschijnlijk vooral als je het zelf verbruikt dus dan is het handig als je dat zo veel mogelijk op de dag kan en/of kan opslaan. Het is sowieso een fabel dat stroom altijd duur is in de winter. Ik zit nu al bijna 3 jaar dynamisch en als je geen noodzaak hebt om heel veel te verbruiken op de avondpiek dan zijn de nachten vaak zoals de middagen in de zomer. Dat werkt dus ook prima met een batterij en elke kWh die je dan opwekt is mooi meegenomen. Als hij nou de keuze had tussen 100 of 200 panelen dan heb je een punt voor meer/minder leggen maar we hebben het hier over een vrij klein aantal panelen dat nu alleen maar overkill lijkt omdat er nog vooral fossiele energie gebruikt wordt.

@dennisdew16 Ik heb de specs van die omvormers niet in m'n hoofd maar als die 5000 2 MPPT's heeft en het aantal panelen per string kan hebben qua voltage/vermogen dan zal dat vast werken op 1 omvormer, ja. De eerder genoemde pvcalc is ook handig om te checken of aftoppen een probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:43
Pas mijn installatie (Solaredge) omgebouwd naar Hybrideomvormer met 3x Pylontech US5000 batterijen na installtie digitale teller (belgie) tot nu toe lijkt het goed te werken en heb in de familie ook een paar mensen met interesse zitten.

Ik zou hier van 2 specifieke situaties even raad willen vragen hoe ik het beste batterijen zou kunnen installeren bij deze.

1. 1f solaredge installatie 5kwp omvormer.
-> Er zijn geen 1f solaredge hybride omvormers en andere merken wellicht ook niet, ander merk zal niet werken owv de optimizers.
--> Wat zou ik hier kunnen doen? Victron Multiplus met dan batterij erop?

2. 3f SMA omvormer
-> Deze wou ik omvormen naar een 3f Hybride omvormer maar weet niet goed welke merken goed zijn in performance, ik merk wel dat voornamelijk de chinezen flexibeler zijn in batterijkeus, bvb Goodwe, Solax?
--> Is momenteel 5kw maar zou ook nog op termijn panelen willen bijleggen dus ideaal moment om dan ineens een groter vermogen omvormer te nemen.

Alle tips zijn meer dan welkom :)

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 18:30

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik wil graag de huidige clickfit rails behouden en slechts mijn panelen vervangen door hogere wp.
Op dit moment heb ik panelen in de “oudere” maat namelijk 165x100. Weet iemand welke panelen de hoogste wp hebben in dit nog oudere formaat en liefst ook nog n-type? Of moet je dan echt naar 176x113.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
martinvdm schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:24:
Ik wil graag de huidige clickfit rails behouden en slechts mijn panelen vervangen door hogere wp.
Op dit moment heb ik panelen in de “oudere” maat namelijk 165x100. Weet iemand welke panelen de hoogste wp hebben in dit nog oudere formaat en liefst ook nog n-type? Of moet je dan echt naar 176x113.
Anderhalf jaar geleden nog 169x100 330wp jasolar gebruikt
Maar 176x113 geeft je meer WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@martinvdm als je die al kunt vinden, zul je daar flink voor moeten betalen. Je hebt koppelstukken voor de rails. Het is alleen de vraag of dat nog steeds past op je dak.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

timovd schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:27:
@martinvdm als je die al kunt vinden, zul je daar flink voor moeten betalen. Je hebt koppelstukken voor de rails. Het is alleen de vraag of dat nog steeds past op je dak.
Ja dit het namelijk. Het dak is 330 hoog en 600 lang, dus in de hoogte past dat op dit moment exact 2 rijen portrait 165 op.
Of een paneel zou 109 breed moeten zijn en dan in portrait, dan kom je met 109 op 327 in 3 rijen en past ook wel maar die maat zie je ook weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@martinvdm binnen 600 cm passen geen 6 panelen van 100 cm breed want je hebt ook nog 2 eindklemmen van 4 cm en 5 tussenklemmen van 1.25 cm. Bij elkaar 14.25 cm.
5 panelen van b.v. 113 cm breed zou wel makkelijk moeten passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@martinvdm Voor het noord-dak van een vriendin heb ik 15 2e hands 250Wp panelen gescoord; vanwege de maat. Het zuid dak had 8x 215Wp portrait, dat is nu 8x 385Wp portrait + 3x 400Wp landscape.
De 385 zijn groter dan de 215, daarvan paste wel eventueel 3 rijen boven elkaar, maar van de 385 niet.
Die 400 passen dan weer geen 5 naast elkaar. Of 3 boven elkaar. Maar wel 3 in landscape.
Dus 2 rijen 385 portrait (met een dakraam) en daarboven een rij 400 landscape.

Inspiratie voor jou om andere oriëntaties en combinaties te proberen?
Kijk maar wat voor panelen je goedkoop kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Martin7182 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:15:
@martinvdm binnen 600 cm passen geen 6 panelen van 100 cm breed want je hebt ook nog 2 eindklemmen van 4 cm en 5 tussenklemmen van 1.25 cm. Bij elkaar 14.25 cm.
5 panelen van b.v. 113 cm breed zou wel makkelijk moeten passen.
Niet van 113 nee. Op dit moment liggen er 6 naast elkaar van 99cm breed. Van 113 past dit idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

onetime schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:16:
@martinvdm Voor het noord-dak van een vriendin heb ik 15 2e hands 250Wp panelen gescoord; vanwege de maat. Het zuid dak had 8x 215Wp portrait, dat is nu 8x 385Wp portrait + 3x 400Wp landscape.
De 385 zijn groter dan de 215, daarvan paste wel eventueel 3 rijen boven elkaar, maar van de 385 niet.
Die 400 passen dan weer geen 5 naast elkaar. Of 3 boven elkaar. Maar wel 3 in landscape.
Dus 2 rijen 385 portrait (met een dakraam) en daarboven een rij 400 landscape.

Inspiratie voor jou om andere oriëntaties en combinaties te proberen?
Kijk maar wat voor panelen je goedkoop kunt kopen.
De best mogelijke indeling kom ik op 5 portrait en eronder 3 landscape in de maten 176x113, meest gangbaar. Dan zou de bovenste 5 naast elkaar nog best langer mogen zijn bijv 195, maar dan kom je in de bifacial panelen wat op een schuin dak tegen donkere dakpannen niet zo veel zin heeft.

Wat waren de hoogste wp een paar jaar geleden op de 165x99 maat?

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 03-08-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
martinvdm schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

Niet van 113 nee. Op dit moment liggen er 6 naast elkaar van 99cm breed. Van 113 past dit idd niet.
Dan snap ik hem niet; 6×99 + 2×4 (eindklemmen) + 5×1.25 (tussenklemmen) is groter dan 600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Martin7182 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

Dan snap ik hem niet; 6×99 + 2×4 (eindklemmen) + 5×1.25 (tussenklemmen) is groter dan 600.
Het oude clickfit heeft hij nu tussen is 8 mm en eind 12 uit mijn hoofd, maar kan er wat naast zitten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Martin7182 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

Ik heb nu 6 panelen naast elkaar 99cm breed op clickfit en dit komt neer op ongeveer 6m breed. Als ik jou goed begrijp is dit zelfs meer als 6m dus 608cm in de huidige opstelling idd.

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 03-08-2025 23:08 ]

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.