Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Dit is wat normale omvormers automatisch al doen tussen de 250 en 253 V. Dat SE het niet doet is jammer, maar dat probleem moet je bij SE neerleggen en niet bij de rest.
@BlueTooth76 Solaredge omvormers kunnen het wel, maar lijken er vanuit de fabriek niet op te zijn ingesteld. Dan wordt het een taak voor de installateur, die er waarschijnlijk geen aandacht aan schenkt.
Als eindgebruiker kun je het gelukkig ook instellen (SetApp of via LCD):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HPbBuL3m_tckZQcQrz1Y9rtP8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vrUkRi9t34RkMLWpkbflmQ1n.png?f=fotoalbum_large
Als de 253V door de lokale invoeding wordt bereikt, kun je het voorkomen door het vermogen te gaan beperken door de 100.0% te vervangen door een lagere waarde. Hopelijk loopt daardoor het voltage niet verder op, of je stelt bij een hoger voltage een nog lagere output waarde in.
Zo kun je je eigen curve instellen en zorgen dat bij jouw omvormer de 250V niet langdurig wordt overschreden.
Hmz, screenshot lijkt voor US market met 60 Hz

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Dit is wat normale omvormers automatisch al doen tussen de 250 en 253 V. Dat SE het niet doet is jammer, maar dat probleem moet je bij SE neerleggen en niet bij de rest.
Het verschil in visie / opvatting is dat jij lager gaan dan 250 - 253 volt een verlies van capaciteit vindt.
Ik vind dat als een wijk rond de 250 volt zit, dat er dan sowieso al teveel opwek is en dat dat niet zo erg is.

Voor mij was juist de vraagstelling hoe je alle omvormers die achter die wijktrafo zitten ingeschakeld kan houden door bij iedere omvormer het vermogen iets te knijpen.

@Bravo die dacht ook mee en kwam terecht met het punt dat het voltage niet overal hetzelfde is en dat dat lastig uitvoerbaar is.

En daarmee komen we tot de conclusie dat het een idee is en dat het daar bij blijft.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:44:
[...]

@BlueTooth76 Solaredge omvormers kunnen het wel, maar lijken er vanuit de fabriek niet op te zijn ingesteld. Dan wordt het een taak voor de installateur, die er waarschijnlijk geen aandacht aan schenkt.
Als eindgebruiker kun je het gelukkig ook instellen (SetApp of via LCD):
[Afbeelding]
Als de 253V door de lokale invoeding wordt bereikt, kun je het voorkomen door het vermogen te gaan beperken door de 100.0% te vervangen door een lagere waarde. Hopelijk loopt daardoor het voltage niet verder op, of je stelt bij een hoger voltage een nog lagere output waarde in.
Zo kun je je eigen curve instellen en zorgen dat bij jouw omvormer de 250V niet langdurig wordt overschreden.
Hmz, screenshot lijkt voor US market met 60 Hz
Klopt, het is er ook voor ons ;)
Had er al wat mee getest (dit was overigens wel heel laag maar heb diverse waarden getest).

Ik weet trouwens niet of het echt voor iedere eindgebruiker toegankelijk is, ik heb een installateursaccount dus dan sowieso wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GWaiUFA.png

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 16:52 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Spixo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:04:
Vanwege de plaatsing van een dakkapel, wijzigt een en ander in de samenstelling van de zonnepanelen op mijn dak. Daarom heb ik een nieuwe omvormer nodig en daarbij vraag ik mij af wat de beste optie is.

Allereerst de panelen:

Dakvlak zuidoost (kompasrichting 140, helling 42 graden)
- 3x DMEGC Solar 500Wp (type DM500M10RT-B60HBB)
- 6x Canadian Solar Mono 280Wp (type CS6K-280)

Dakvlak noordwest (kompasrichting 320, helling 42 graden)

Er is geen schaduwvorming op de panelen.

Vraag: welke omvormer kan ik het beste aanschaffen om deze panelen op aan te sluiten?

Subvragen:
- Ik heb verschillende paneeltypes en twee oriëntaties: hoeveel MPPT's heb ik nodig?
- Hoe kan ik de strings het beste indelen?
- Kunnen alle panelen op 1 omvormer?
Voor de 2x 6x 280Wp de kleinste 2mppt omvormer, minstens een 2kW model. Dat is groot genoeg, Let wel op dat de mppt's minstens 1,5 kW aankunnen.
Die 3x 500Wp best op een aparte kleine omvormer of micro's.
3mppt omvormers zijn vaak veel te groot voor jouw panelen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:41
BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:48:
[...]

Het verschil in visie / opvatting is dat jij lager gaan dan 250 - 253 volt een verlies van capaciteit vindt.
Ik vind dat als een wijk rond de 250 volt zit, dat er dan sowieso al teveel opwek is en dat dat niet zo erg is.
Het is ook daadwerkelijk verlies van capaciteit. Je kent vast wel de wet van Ohm; als je de spanning verlaagt, dan kan er bij gelijkblijvende stroom evenredig minder vermogen getransporteerd worden. Omgekeerd zetten netbeheerders wel eens opzettelijk de spanning in de wijktrafo iets hoger om de netcapaciteit te vergroten. Ze hoeven dan niet te graven o.i.d. Teveel opwek betekent in feite dat de spanning te hoog oploopt, niet de stroom. Realiseer je dat er een stroomverbruiker moet zijn (die is er ook zonder PV). Om het probleem te beteugelen is er de netcode die voorschrijft dat de spanning maximaal 253 V mag zijn. Een lagere grens lost niets op. Een lagere grens behalve voor SE lost iets op voor SE, maar dat had ik al genoemd.
Voor mij was juist de vraagstelling hoe je alle omvormers die achter die wijktrafo zitten ingeschakeld kan houden door bij iedere omvormer het vermogen iets te knijpen.
Omvormers gaan knijpen tussen de 250 en 253 V of schakelen hard af bij 253 V. Het zou niet eerlijk zijn als de eerste groep moet terugregelen om de tweede groep in de lucht te houden. Als iedere omvormer kan knijpen dan kunnen we dat toch bij 250 - 253 V houden? Een lagere spanning werkt dan alleen maar averechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37
onetime schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:46:
@STIMPPYYY Kan het verdampende dauw aanslag zijn?
Heb een antwoord van DMEGC.

It is moisture mark on the surface of glass due to strong self-clean function of AR coating.
Attached our study report on this phenomenon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@STIMPPYYY Kan je dat rapport op de een of andere manier delen? Ik lees het graag.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:28
[b]BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:33:
Juist door het vermogen van alle (!) omvormers in een wijk al bij een lager voltage terug te schroeven kom je nooit aan die 253 volt en gaan er geen omvormers meer uit.
Maar hoe ga jij dat tegen mijn 12 jaar oude omvormer vertellen die alleen maar uitschakelt bij 253? ;)
Maar misschien wel iets voor een nieuw te bouwen wijk.

Hier is trouwens op 31-4 een nieuwe trafo (10kV > 230) geplaatst en sindsdien is de "230" ruim 240V. (ik zit ~55 meter van de trafo, bij het bord 'verkocht' in de tuin). (Goegel is pas langs geweest)
Was de hoogste spanning voorheen ongeveer 240 bij de omvormer, (die heeft 25 meter 4² kabel) gaat dat tegenwoordig richting de 252V. (nog geen uitval gehad).
En volgens mij kan ik kan ik deze relatief-nieuwe (2019) Solis-3.6K-4G niet africhten om te "dimmen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:28
Tommie12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:19:
Bestaat dat nog dat 'begin van de lijn', en 'het einde van de lijn'?
Ik dacht dat netten circulair opgebouwd werden..
Als ik kijk op PDOK, zie ik nog een hoop 'einde van de lijn'-tjes. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VN_XXtQcj7GFLAlcQjoIV_25Dfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BzeEZTpflRvsuuJty6xPzmgl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
onetime schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:54:
@STIMPPYYY Kan je dat rapport op de een of andere manier delen? Ik lees het graag.
Sure: https://drive.google.com/...ZMcbd08C/view?usp=sharing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:30
Spixo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:04:
Vanwege de plaatsing van een dakkapel, wijzigt een en ander in de samenstelling van de zonnepanelen op mijn dak. Daarom heb ik een nieuwe omvormer nodig en daarbij vraag ik mij af wat de beste optie is.

Allereerst de panelen:

Dakvlak zuidoost (kompasrichting 140, helling 42 graden)
- 3x DMEGC Solar 500Wp (type DM500M10RT-B60HBB)

Dakvlak noordwest (kompasrichting 320, helling 42 graden)

Er is geen schaduwvorming op de panelen.

Vraag: welke omvormer kan ik het beste aanschaffen om deze panelen op aan te sluiten?

Subvragen:
- Ik heb verschillende paneeltypes en twee oriëntaties: hoeveel MPPT's heb ik nodig?
- Hoe kan ik de strings het beste indelen?
- Kunnen alle panelen op 1 omvormer?
Hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Als je de opbrengst wilt maximaliseren dan is het advies van @onetime prima.

Als je het simpel wilt houden dan kun je er ook voor kiezen om de twee strings van 6 Canadians parallel te schakelen (polystring) en die op één MPPT te zetten. De drie DMEGG's zet je dan op de andere MPPT. Hou in de gaten dat je dan een omvormer kiest met lage opstartspanning in verband met de drie DMEGG's. Je moet bij deze configuratie wel even opletten bij de bekabeling (aparte strings voor de Canadian en DMEGG op het zuidoostelijke dakvlak).

Mocht het apart bekabelen lastig zijn en wil je het helemaal simpel houden, dan kan je eventueel alle panelen op zuidoost (dus zowel de Canadians als de DMEGG's) in één lange string schakelen. Die zet je dan op een eigen MPPT en de noordwestelijke string op de andere MPPT. Deze schakeling kost je wel wat rendement. Hou er rekening mee dat de drie DMEGG's beperkt worden door de Canadians en ongeveer 30-40% minder opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:52

bert pit

asdasd

Ik ben nu drie jaar zonnestroom aan het opwekken en heb mij nooit verdiept in de werking van de slimme meter. Maar bij mijn drie fase aansluiting zitten de zonnepanelen op fase 1 gekoppeld. Alle verbruikers zijn gelijkelijk verdeeld over de drie fasen.
Nu vroeg ik mij af hoe de opwek van mijn zonnepanelen verrekend gaat worden met het verbruik op de andere fasen, omdat dat vanaf 2027 actueel wordt ivm einde saldering.

Ofwel, vindt die verrekening in de meter plaats of ga ik via fase 1 veel terugleveren en via fase 2 en drie van het net gebruiken?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

bert pit schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:40:
Ik ben nu drie jaar zonnestroom aan het opwekken en heb mij nooit verdiept in de werking van de slimme meter. Maar bij mijn drie fase aansluiting zitten de zonnepanelen op fase 1 gekoppeld. Alle verbruikers zijn gelijkelijk verdeeld over de drie fasen.
Nu vroeg ik mij af hoe de opwek van mijn zonnepanelen verrekend gaat worden met het verbruik op de andere fasen, omdat dat vanaf 2027 actueel wordt ivm einde saldering.

Ofwel, vindt die verrekening in de meter plaats of ga ik via fase 1 veel terugleveren en via fase 2 en drie van het net gebruiken?
Vooralsnog gewoon verrekening in de meter, is ook anders ongelijk dan met een fase huishoudens

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:40:

Ik denk dat het uitlezen van je slimme meter (P1) / digitale meter (seriële probe) de volgende stap zal zijn. :) Dan kun je dat inzichtelijk maken.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Heeft er iemand al nagedacht hoe het eindigen van salderen en potentieel zelfs negatieve opbrengst gedurende piekuren voor gevolgen heeft hoe panelen op te stellen ? Bij salderen gaf altijd 35 graden op zuid de hoogste opbrengst per paneel, maar wel op financieel het meest ongunstige momenten blijkt nu /straks. Een Oost West opstelling op ca 10-15 graden verspreid de opbrengst meer over de dag (te koste van het rendement per paneel, maar je kunt er meer kwijt). Echter deze spreiding kun je ook met een batterij realiseren.

De spreiding over het jaar is veel lastiger. Een andere invalshoek zou dus kunnen zijn om juist de winteropbrengst te optimaliseren, Dan zou ik zeggen dat op zuid met een grotere paneelhoek gunstiger is. Maar hoe groot dan? Zou bv 50 of 60 graden niet er voor zorgen dat je opbrengst in de winter een stuk omhoog gaat ? Om misshien wel gewoon 90 graden (en dan voor lief nemen dat je in de zomer echt een stuk inlevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Tanuki schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Ik denk dat het uitlezen van je slimme meter (P1) / digitale meter (seriële probe) de volgende stap zal zijn. :) Dan kun je dat inzichtelijk maken.
Ik lees hem uit, nu nog met de HomeWizard P1 meter en zie daar ook de diverse fasen met het verbruik. Maar ik ben er nog niet 100% van overtuigd dat er in de slimme meter over de fasen heen gesaldeerd wordt. De allesweter (Chatgpt) denkt er anders over.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

exroosje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:21:
Heeft er iemand al nagedacht hoe het eindigen van salderen en potentieel zelfs negatieve opbrengst gedurende piekuren voor gevolgen heeft hoe panelen op te stellen ? Bij salderen gaf altijd 35 graden op zuid de hoogste opbrengst per paneel, maar wel op financieel het meest ongunstige momenten blijkt nu /straks. Een Oost West opstelling op ca 10-15 graden verspreid de opbrengst meer over de dag (te koste van het rendement per paneel, maar je kunt er meer kwijt). Echter deze spreiding kun je ook met een batterij realiseren.

De spreiding over het jaar is veel lastiger. Een andere invalshoek zou dus kunnen zijn om juist de winteropbrengst te optimaliseren, Dan zou ik zeggen dat op zuid met een grotere paneelhoek gunstiger is. Maar hoe groot dan? Zou bv 50 of 60 graden niet er voor zorgen dat je opbrengst in de winter een stuk omhoog gaat ? Om misshien wel gewoon 90 graden (en dan voor lief nemen dat je in de zomer echt een stuk inlevert?
Een dynamisch contract nemen, de zonne energie in een Zendure batterij (of ander merk) opslaan en NOM draaien. Je opwek zit dan in de goedkope uren en je verbruik zit doorgaans in de dure uren. Maar in de dure uren trek je je eigen batterij leeg. Op dit moment levert dat nog niet veel op t.o.v. salderen maar in 2027 wel.

Heb je de mogelijkheid om op het NW een paar panelen te leggen, dan heb je weliswaar een lager rendement, maar met de dynamische tarieven (vandaag 14 cent van 10.00 tot 15.00 en 43 cent om 20.00 uur) pakt dat ook gunstig uit. Het gunstige van een accu is dat deze zich de gehele dag kan vullen en dus niet afhankelijk is van het exacte moment dat de zon schijnt.

Rule of thumb: Met een accu van 10kW verdien je circa 300 Euro met heen en terug leveren per jaar, op basis van een delta van 11 cent (wat ongeveer het gemiddelde is). Edit: op basis van dynamische tarieven.

In 2027 als de saldering wordt afgeschaft wordt de berekening gunstiger er vanuit gaande dat je praktisch niks terugkrijgt voor je geleverde stroom en je je eigen verbruik van circa 30% kunt verhogen naar 65% op jaarbasis. Ik vermoed dat je dan richting de 600 a 700 euro verdient met 10kW accu, maar heb het nog niet precies berekend. Edit op basis van vullen met zonnestroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
bert pit schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Ik lees hem uit, nu nog met de HomeWizard P1 meter en zie daar ook de diverse fasen met het verbruik. Maar ik ben er nog niet 100% van overtuigd dat er in de slimme meter over de fasen heen gesaldeerd wordt. De allesweter (Chatgpt) denkt er anders over.
ChatGPT is geen allesweter .. maar een alles aanvuller .. dus daarom staat er ook onder .. controleer zelf wat ChatGPT zegt ..

Maar je leest eea al uit . Kan je nu dan ook per fase zien wat de levering en teruglevering standen zijn?
Dus in kWh per fase? Of zie je alleen per fase de watt in/uit .. en als je dat meet en rekent .. zie je dan dat de kWh tellers daar ook mee veranderen? Of lijkt het op een netto verrekening binnen de meter?

Want als ik de DSMR 5 specificaties lees dan is er helemaal geen plek voor standen per fase ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

duvekot schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:02:
[...]

ChatGPT is geen allesweter .. maar een alles aanvuller .. dus daarom staat er ook onder .. controleer zelf wat ChatGPT zegt ..

Maar je leest eea al uit . Kan je nu dan ook per fase zien wat de levering en teruglevering standen zijn?
Dus in kWh per fase? Of zie je alleen per fase de watt in/uit .. en als je dat meet en rekent .. zie je dan dat de kWh tellers daar ook mee veranderen? Of lijkt het op een netto verrekening binnen de meter?

Want als ik de DSMR 5 specificaties lees dan is er helemaal geen plek voor standen per fase ..
OK dat is interessant, ik kan een export maken van de P1 gegevens, als ik tijd heb zal ik een kijken of daar de diverse fasen op staan ik dacht het wel. Ik heb ook zo'n DSMR5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
bert pit schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:25:
[...]
OK dat is interessant, ik kan een export maken van de P1 gegevens, als ik tijd heb zal ik een kijken of daar de diverse fasen op staan ik dacht het wel. Ik heb ook zo'n DSMR5 meter.
Lees de Specs maar eens na ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@duvekot Hij meet overigens wel de Instantaneous active power L1, L2 en L3. dat is het vermogen per fase en dat gebeurt elke seconde. Hoe het door de netbeheerder wordt berekend weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
bert pit schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:44:
@duvekot Hij meet overigens wel de Instantaneous active power L1, L2 en L3. dat is het vermogen per fase en dat gebeurt elke seconde. Hoe het door de netbeheerder wordt berekend weet ik niet.
Die gebruiken alleen de kWh standen voor verbruik en teruglevering.

Maar ga maar eens zelf rekenen met die actuele vermogens per fase ..en kijken wat dat doet met de kWh standen ... Zeker als op 1 fase een levering is ... en op de andere verbruik.

[ Voor 19% gewijzigd door duvekot op 17-06-2025 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

exroosje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:21:

Als je niet meer kunt salderen zijn er twee mogelijkheden om de maximale opbrengst uit je panelen te halen zoals je al aangeeft. Ik neem aan dat je uitgaat van dynamische tarieven omdat je het hebt over 'negatieve opbrengsten gedurende piekuren'.

Een oost/west opstelling geeft in de zonnige maanden inderdaad een bredere opbrengstcurve, Proton heeft er eens een berekening tegenaan gegooid of het in euro's ook meer oplevert. Hoe stijler de panelen zijn opgesteld, hoe hoger de opbrengst.
Maar in de winter levert dit het minste op, dan zijn zuid gerichte panelen onder een hoek van 60-70 graden in het voordeel. 's Zomers lever je dan wel wat in qua opbrengst, maar zoals je al aangaf is het dan minder (of niets) waard.

Met een batterij kun je de opbrengst binnenshuis houden en later inzetten. Als salderen niet meer mogelijk is, is iedere kWh die je zelf opwekt en gebruikt 12 ct (of wat de energiebelasting tegen die tijd ook is) meer waard (minus de omzettingsverliezen). Mijn verwachting is dat een zuid set dan weer meer waarde zal creeeren, maar dat kan je zelf ook grof simuleren met PVGIS met batterij (kies voor off-grid).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@exroosje
Normaliter is je huis bepalend.
Bifacial verticaal oost-west opgesteld is heel gunstig. Maar moet je hele grote tuin hebben.
Zuid verticaal (of 68 graden = optimaal) ook heel goed

Maar in de praktijk: gewoon zoveel mogelijk watt piek op je dak.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Het hangt natuurlijk erg af over hoeveel capaciteit we het hebben tov je actuele verbruik. Pas als je op veel zomerdagen overcapaciteit hebt (zelfs met een accu) wordt het relevant de panelen verticaler te zetten.

Ik heb overigens een plat dak, dus zit niet vast aan de hellingshoek van mijn dak. Echter met een plat dak is kun je panelen niet ongestraft verticaler zetten, vanwege de afstand tussen de rijen (en >20-30 graden wordt altijd iets zelf knutselen) . Een setje gevel of balkon panelen zou dan een uitkomst zijn, helaas is in den Haag de welstand daar niet echt voorstander van.

Waarom is 68 graden optimaal ( is dat obv de gemiddelde instraalhoek)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:31:
[...] Ik lees hem uit, nu nog met de HomeWizard P1 meter en zie daar ook de diverse fasen met het verbruik. Maar ik ben er nog niet 100% van overtuigd dat er in de slimme meter over de fasen heen gesaldeerd wordt. De allesweternaprater (Chatgpt) denkt er anders over.
edit: even afgeleid, sorry: DSMR meters moeten meten als een Ferraris; gesommeerd over de fasen.
Er zijn in het verleden meters gevonden die het fout deden, tegelijkertijd oplopende afname en teruglevering tellers, dat is ook wel met een firmware update opgelost.
- Dat kan te zijner tijd dus ook andersom. -

[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 18-06-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@exroosje Om de opbrengst op een plat dak post salderen te maximaliseren kan je panelen landscape op zuid leggen, en portait op noord. Maximale Wp op het dak. Om dezelfde hoogte te overbruggen liggen de zuid panelen dan steiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:30
BarryH schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:44:
@exroosje
Normaliter is je huis bepalend.
Bifacial verticaal oost-west opgesteld is heel gunstig. Maar moet je hele grote tuin hebben.
Zuid verticaal (of 68 graden = optimaal) ook heel goed

Maar in de praktijk: gewoon zoveel mogelijk watt piek op je dak.
Volgens Milieu Centraal heb je de hoogste opbrengst bij een helling hoek tussen 30 en 45 graden met de richting naar het zuiden de hoogte opbrengst.
Waar komt het getal 68 graden vandaan.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:30
clodders schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Volgens Milieu Centraal heb je de hoogste opbrengst bij een helling hoek tussen 30 en 45 graden met de richting naar het zuiden de hoogte opbrengst.
Waar komt het getal 68 graden vandaan.
De vraag is wat is de hoogste opbrengst? In kWh of in EUR? Bij een dynamisch contract is dat niet hetzelfde.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55

_Arthur

blub

Input gevraagd:
Situatie: 3 dak hellingen. 1x West, 1x Oost en 1x Zuid. Panelen op Oost liggen al en zijn 14x320Wp.
Nieuwe panelen op Zuid: 8x450Wp en op Oost, 16x450Wp.

Verwarmings type: warmtepomp met totaal jaarlijkse netafname van 8600 kWh en (nu) terug levering van 4900 kWh. Netto verbruik van 3700 kWh na salderen.

Totaal: 15280 Wp (Oost: 7200 Wp West: 4480 Wp en Zuid 3600 Wp)

Wensen: 1 omvormer + mogelijkheid tot een thuisbatterij van +/- 20kWh.

Als ik SMA Sunny Design gebruik komt daar een STP 12-50 uit. Maar dat is dan weer geen hybride omvormer. Of is het toch handiger om de zonnepaneel omvormer en de thuisbatterij los van elkaar te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@clodders Even de linkjes van de quotes terug volgen; het gaat om de maximale opbrengst in de winter, als de stroom het duurst is omdat de opbrengst laag is. Als je dan genoeg hebt zal je in de rest van het jaar ook wel genoeg hebben. En kan je misschien met een 10kWh accu wel los van het net met de juiste omvormer(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@_Arthur Zorg dat je omvormer niet aan merk gebonden accu's vast zit. Dan nog wil ik een accu liefst onafhankelijk van solar, en wat mij betreft moet hij ook het huis van 230V kunnen voorzien als het net uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
_Arthur schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:15:

Wensen: 1 omvormer + mogelijkheid tot een thuisbatterij van +/- 20kWh.
Waarom maar 1 (3 fase) omvormer? Klinkt als een single point of failure . Zeker als je er ook nog van afhankelijk bent om je accu aan te sturen ...
Je hebt 3 mooie vlakken die volgens mij prima met 3 kleinere omvormers op te vangen zijn ... En kijk dan ook of je idd kan zorgen dat je omvormer en accu niet heel erg afhankelijk zijn van elkaar ..

En wie weet heeft Victron voor jou situatie wel een mooie oplossing .. zo lang mogelijk gelijkstroom ... En direct de accus in ..en dan de oplossingen van Victron om die accu stroom weer om te zetten naar DC voor het huis.

Dus wat andere ook zeiden .. probeer wat flexibiliteit en onafhankelijkheid te behouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
onetime schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:33:
@clodders Even de linkjes van de quotes terug volgen; het gaat om de maximale opbrengst in de winter, als de stroom het duurst is omdat de opbrengst laag is. Als je dan genoeg hebt zal je in de rest van het jaar ook wel genoeg hebben. En kan je misschien met een 10kWh accu wel los van het net met de juiste omvormer(s).
BarryH o.a. zegt op een bericht van @exroosje
Maar moet je hele grote tuin hebben. Zuid verticaal (of 68 graden = optimaal) ook heel goed.
Ben benieuwd waar de of 68 graden = optimaal vandaan komt.
Even goed lezen waar mijn opmerking overgaat mogelijk de tekst bij een verkeerde naam geplaatst?

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
cville schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:07:
[...]

De vraag is wat is de hoogste opbrengst? In kWh of in EUR? Bij een dynamisch contract is dat niet hetzelfde.
BarryH o.a. zegt op een bericht van @exroosje
Maar moet je hele grote tuin hebben. Zuid verticaal (of 68 graden = optimaal) ook heel goed.
Deze opmerking begrijp ik niet mogelijk de tekst bij een verkeerde naam geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
onetime schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:45:
@_Arthur Zorg dat je omvormer niet aan merk gebonden accu's vast zit. Dan nog wil ik een accu liefst onafhankelijk van solar, en wat mij betreft moet hij ook het huis van 230V kunnen voorzien als het net uitvalt.
Vrije keuze batterijen vind ik een belangrijke, maar die onafhankelijkheid...
Kost gewoon een pak geld, en zou ik de laatste 20 jaar 2 keer gebruikt hebben voor een uurtje...

Wij hebben toen andere 'leuke' dingen gedaan.

https://www.nytimes.com/1...itals-report-rise-in.html

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
clodders schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 06:53:
[...] BarryH o.a. zegt op een bericht van @exroosje
Even goed lezen waar mijn opmerking overgaat mogelijk de tekst bij een verkeerde naam geplaatst?
Dat was toch echt een reactie op jou, maar je hebt waarschijnlijk gemist dat die opmerking over een grote tuin sloeg op bifaciat. Dan gebruiken panelen licht zowel aan de "bovenkant" als aan de "onderkant".
Dus bijvoorbeeld als schutting of tuinscherm verticaal, krijgen ze licht aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:16:
[...] Vrije keuze batterijen vind ik een belangrijke, maar die onafhankelijkheid...
Kost gewoon een pak geld, en zou ik de laatste 20 jaar 2 keer gebruikt hebben voor een uurtje...

Wij hebben toen andere 'leuke' dingen gedaan.

https://www.nytimes.com/1...itals-report-rise-in.html
Accu onafhankelijk van solar kost helemaal niet (veel) extra. Als je er maar vanaf het begin rekening mee houdt en niet aan merkgebonden spullen vast komt te zitten, want dan ben je duurder uit.

En ook eiland-modus beschikbaar hebben hoeft niet (veel) meer te kosten.

:+ Maar veel plezier met je vruchtafwerpende hobby. Het is wel duidelijk waar je met je hoofd bent. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Jullie mening over het volgende. Ik heb een maand of 1,5 panelen laten leggen. Nu is de onderste rij niet helemaal uitgelijnd met links-rechts. Het scheelt een cm of 5-10. Ik heb destijds aangegeven om er niets mee te doen. Ben zelf altijd huiverig voor potentieel gedoe als eenmaal iets gereed is.
Inmiddels heb ik contact gehad en aangegeven om het toch op te schuiven. Echter vraag ik mij of ik niet onredelijk ben in dit verzoek.

Volgens mij is het een kwestie van een klein stukje rails bijplaatsen, de panelen een voor een losmaken en opschuiven. Misschien mis ik het, maar ze geven aan uren werk te hebben ermee. Niet dat dit de doorslag geeft, maar ik wil wel graag in alle redelijkheid de oplevering achter de rug hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@STIMPPYYY Graag in ieder geval een duidelijke overzichtsfoto en liefst ook detail foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02
STIMPPYYY schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:35:
Jullie mening over het volgende. Ik heb een maand of 1,5 panelen laten leggen. Nu is de onderste rij niet helemaal uitgelijnd met links-rechts. Het scheelt een cm of 5-10. Ik heb destijds aangegeven om er niets mee te doen. Ben zelf altijd huiverig voor potentieel gedoe als eenmaal iets gereed is.
Inmiddels heb ik contact gehad en aangegeven om het toch op te schuiven. Echter vraag ik mij of ik niet onredelijk ben in dit verzoek.

Volgens mij is het een kwestie van een klein stukje rails bijplaatsen, de panelen een voor een losmaken en opschuiven. Misschien mis ik het, maar ze geven aan uren werk te hebben ermee. Niet dat dit de doorslag geeft, maar ik wil wel graag in alle redelijkheid de oplevering achter de rug hebben.
Tja, eerste zeggen dat het zo OK is en dan 1,5 maand later opeens komen met dat het toch opgeschoven moet worden... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ja beetje stom inderdaad, maar goed het is niet zo dat het ineens meer werk is natuurlijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zo ziet het eruit als je een 5kW omvormer (die al is over gedimensioneerd) aftopt op 3kW :D

De dipjes zijn vanwege oplopende net-voltages, dan laat ik hem nog wat verder gas terugnemen.

Het is om wat te experimenteren met het spreiden van opbrengst, omdat piekstroom in de toekomst niets (of weinig) opbrengt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AY8NCCy.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BlueTooth76 Kan je in plaats van begrenzen op opbrengst, ook begrenzen op teruglevering? Heb je meer aan, dan gaat je eigen verbruik direct van je panelen. Maar mooi om de experimenten te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIM7TXWAjdUkq8aK7XgDSW2xm2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quwYPhuQAI2jXfUl8fR25Kkf.jpg?f=fotoalbum_large
Gespot bij Lidl in Duitsland, hier liggen zonnepanelen gewoon in het schap :D

De zgn. “Balkonkraftwerk” setjes (stekkerklaar) zijn hier erg populair omdat je ze zelf mag installeren aan je balkon o.i.d.

https://www.lidl.de/p/tro...0-w-full-black/p100387536

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2025 05:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
BlueTooth76 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:11:
Zo ziet het eruit als je een 5kW omvormer (die al is over gedimensioneerd) aftopt op 3kW :D

De dipjes zijn vanwege oplopende net-voltages, dan laat ik hem nog wat verder gas terugnemen.

Het is om wat te experimenteren met het spreiden van opbrengst, omdat piekstroom in de toekomst niets (of weinig) opbrengt.

[Afbeelding]
Dit is niet spreiden van opbrengst, maar weggooien. Misschien haal je oorzaak en gevolg door elkaar; door spreiding krijg je lagere toppen, maar door af te toppen krijg je geen spreiding. Wat je aftopt krijg je namelijk niet op een ander moment weer terug. Er is alleen iets voor te zeggen als terugleveren geld kost, maar goed dan kun je beter daarop sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Martin7182 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Dit is niet spreiden van opbrengst, maar weggooien.
Het dak bij m'n moeder is een paar jaar geleden volgegooid met het idee dat je dan, mocht het zover komen dat stroom terug leveren niets meer oplevert, de opbrengst kan "spreiden" over de dag (en accepteert dat je de toppen weggooit). De opbrengst is (zonder knijpen) bijna 100% hoger dan het jaarverbruik dus er is ruimte om dat te doen.

Ik begrijp best dat je het niet letterlijk kan spreiden maar het lijkt me duidelijk hoe ik het bedoel.
Als terug leveren geld gaat kosten, zal weggooien vaker voorkomen.

Het is experimenteel, in combinatie met 2 HW plug-in batterijen (1e is aangesloten, 2e is onderweg).
onetime schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:36:
@BlueTooth76 Kan je in plaats van begrenzen op opbrengst, ook begrenzen op teruglevering? Heb je meer aan, dan gaat je eigen verbruik direct van je panelen. Maar mooi om de experimenten te zien.
Misschien dat dat uiteindelijk nodig gaat zijn. Ik weet nog niet hoe ik dat moet aanvliegen, gaat m'n kennis voorbij op dit moment. Daarom gekozen voor deze "keep it simple" oplossing.

[ Voor 29% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-06-2025 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:28
BlueTooth76 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:11:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lXNQD6PkIKFBS3QkQNq5HJ0S0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9xSiVRx5xhifltx8Fcf2pXl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe het liever zo.

Zero-export als de prijs te laag is om te injecteren. Tijdens de lage prijzen dan boiler opwarmen, airco, wasmachine.

En 's morgens en 's avonds zoveel mogelijk injecteren. Het valt mij op dat de prijzen best hoog zijn de laatste dagen. Gemiddeld ongeveer 10€c/kWh buiten de zonuren, 's avonds tussen 20h en 22h gaat het soms richting meer dan 15€c/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wozmro schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik doe het liever zo.

Zero-export als de prijs te laag is om te injecteren. Tijdens de lage prijzen dan boiler opwarmen, airco, wasmachine.

En 's morgens en 's avonds zoveel mogelijk injecteren. Het valt mij op dat de prijzen best hoog zijn de laatste dagen. Gemiddeld ongeveer 10€c/kWh buiten de zonuren, 's avonds tussen 20h en 22h gaat het soms richting meer dan 15€c/kWh.
Ik zag inmiddels ook dat daar in de SolarEdge App een instelling voor is, waarschijnlijk de beste manier om dat te doen als je omvormer dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Het dak bij m'n moeder is een paar jaar geleden volgegooid met het idee dat je dan, mocht het zover komen dat stroom terug leveren niets meer oplevert, de opbrengst kan "spreiden" over de dag (en accepteert dat je de toppen weggooit). De opbrengst is (zonder knijpen) bijna 100% hoger dan het jaarverbruik dus er is ruimte om dat te doen.

Ik begrijp best dat je het niet letterlijk kan spreiden maar het lijkt me duidelijk hoe ik het bedoel.
Als terug leveren geld gaat kosten, zal weggooien vaker voorkomen.

Het is experimenteel, in combinatie met 2 HW plug-in batterijen (1e is aangesloten, 2e is onderweg).

[...]

Misschien dat dat uiteindelijk nodig gaat zijn. Ik weet nog niet hoe ik dat moet aanvliegen, gaat m'n kennis voorbij op dit moment. Daarom gekozen voor deze "keep it simple" oplossing.
De panelen via een mppt lader aan een accu(grootte van dag verbruik ) koppelen, gaat er volledig automatisch niks meer het net op. Zo ga ik het doen in 2027,het klimaat krijgt van mij 20000 kWh minder per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:46
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:01:
[...]

De panelen via een mppt lader aan een accu(grootte van dag verbruik ) koppelen, gaat er volledig automatisch niks meer het net op. Zo ga ik het doen in 2027,het klimaat krijgt van mij 20000 kWh minder per jaar
Heb je al uitgerekend wat die kWh kunnen opbrengen. Met een kleine investering te halen voor jou.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerardus1956 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Heb je al uitgerekend wat die kWh kunnen opbrengen. Met een kleine investering te halen voor jou.
Ja ik volg de dynamische prijzen al een tijdje, en dat is bar weinig, kan wel wat verplaatsen via accu, maar die investeringen zijn ook niet terug te verdienen, dus veel meer dan het eigen gebruik zal het niet gaan worden. Tussen 10.00 en 18.00 levert stroom niks meer op, globaal gezien.

Wat is jou idee van kleine investering?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:46
reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:30:
[...]

Ja ik volg de dynamische prijzen al een tijdje, en dat is bar weinig, kan wel wat verplaatsen via accu, maar die investeringen zijn ook niet terug te verdienen, dus veel meer dan het eigen gebruik zal het niet gaan worden. Tussen 10.00 en 18.00 levert stroom niks meer op, globaal gezien.

Wat is jou idee van kleine investering?
Uitschakeling met negatieve prijzen. Dat kan soms heel goedkoop. Wat duurder via wat HA software. Zeker met zulke hoeveelheden stroom kan er voor een aardig hoog bedrag geïnvesteerd worden.Mogelijkheden genoeg om je stroom nuttig te gebruiken.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerardus1956 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 00:26:
[...]

Uitschakeling met negatieve prijzen. Dat kan soms heel goedkoop. Wat duurder via wat HA software. Zeker met zulke hoeveelheden stroom kan er voor een aardig hoog bedrag geïnvesteerd worden.Mogelijkheden genoeg om je stroom nuttig te gebruiken.
Ik schakel niks uit, moet ik andere omvormers kopen, wat via mppt de accu in past is alles wat ik zal gebruiken. De rest gaat verloren tot 125 kWh per dag. Kan het niet opslaan, en ook niet terug leveren op later tijdstip.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

reneeke1970 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:42:
[...]

Ik schakel niks uit, moet ik andere omvormers kopen, wat via mppt de accu in past is alles wat ik zal gebruiken. De rest gaat verloren tot 125 kWh per dag. Kan het niet opslaan, en ook niet terug leveren op later tijdstip.
Het zal wel aan mij liggen maar waarom? Hoe is het niet beter om gewoon toch terug te leveren als de kale prijs > 0 ct/kWh is (dynamisch)? Met zo veel vermogen als jij hebt lijkt het me sterk dat je niet ook significante opwek hebt in de dure uren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:56

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik zoek een beetje hulp bij het vinden van de juiste string Inverter.

Nu heb ik hangen een SAJ suntrio plus 6K ( 3 fase)
Er hangen 24 panelen, 280 wp achter dus in toaal 6720 wp.
dit is gekoppeld aan 1 totale string.
verdere specs hier: https://www.enfsolar.com/pv/inverter-datasheet/9005

Nu wil ik deze vervangen met een inveter die aan Frequency Shift Power Control doet.
o.a SMA heeft dit erin zitten
https://my.sma-service.co...ontrol-P-f?language=en_US

maar nu dus de hamvraag welke SMA inverter kan ik toepassen?
de sunny boy is een fase dus valt voor mij af.
de tripower is 3 fase, maar deze heeft een max van 12A per DC input, waardoor ik niet die ene volle string er achter kan plaatsen.

of heb ik bovenstande verkeerd?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Nvm, ik ging uit van micro's.

[ Voor 179% gewijzigd door Martin7182 op 23-06-2025 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:16
luigi87 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:30:
Ik zoek een beetje hulp bij het vinden van de juiste string Inverter.

Nu heb ik hangen een SAJ suntrio plus 6K ( 3 fase)
Er hangen 24 panelen, 280 wp achter dus in toaal 6720 wp.
dit is gekoppeld aan 1 totale string.
verdere specs hier: https://www.enfsolar.com/pv/inverter-datasheet/9005

Nu wil ik deze vervangen met een inveter die aan Frequency Shift Power Control doet.
o.a SMA heeft dit erin zitten
https://my.sma-service.co...ontrol-P-f?language=en_US

maar nu dus de hamvraag welke SMA inverter kan ik toepassen?
de sunny boy is een fase dus valt voor mij af.
de tripower is 3 fase, maar deze heeft een max van 12A per DC input, waardoor ik niet die ene volle string er achter kan plaatsen.

of heb ik bovenstande verkeerd?
De tripower heeft inderdaad in de specificaties max. 12 A staan. Dit is echter zeer conservatief (Geeft SMA zelf ook aan) en mag gerust hoger zijn. Het moet wel onder de max. Kortsluitstroom blijven.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Jojan265 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:58:
[...]

De tripower heeft inderdaad in de specificaties max. 12 A staan. Dit is echter zeer conservatief (Geeft SMA zelf ook aan) en mag gerust hoger zijn. Het moet wel onder de max. Kortsluitstroom blijven.
Denk pak even de stroomtang erbij en meet 12A vol vermogen :? :?
Wat blijkt, heb niet goed gekeken heb wel 2 strings zitten.

Dus Tripower is dan toch de juiste :)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Maar met 6720 wp kan dan dus het beste de 4K pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su9Tc44Yl9da-MH3iSY8LXCKOrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRGRkvqUAbGwtqwXhFdBvSfq.jpg?f=fotoalbum_large

Maar deze levert max 4000watt, nu levert mijn SAJ piek 5990 watt.
Kan ik dan niet beter voor de 6.0 gaan?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:16
luigi87 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:56:

[Afbeelding]

Dat ligt aan de orientatie van de panelen. Als je bijv. Oost-West hebt kan een 4K. Heb je alleen Oost of Noord kan ook een 4K. Heb je Zuid of West is een 6K de betere keuze.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

luigi87 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:56:

[Afbeelding]

Op https://www.sunnydesignweb.com kan je je eigen installatie intekenen en kan een voorstel worden gedaan welke omvormer het beste past. (Maar helaas is de website nu even stuk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Termy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Het zal wel aan mij liggen maar waarom? Hoe is het niet beter om gewoon toch terug te leveren als de kale prijs > 0 ct/kWh is (dynamisch)? Met zo veel vermogen als jij hebt lijkt het me sterk dat je niet ook significante opwek hebt in de dure uren.
Die kale prijs is zo globaal tussen 10.00 en 18.00 ,daar buiten produceer ik zeker nog, maar echt veel zal dat niet opleveren. Dus ik kan net zo goed 30 kWh opslaan om later terug te leveren, en het overige maar voor lief laten. Die 30 kWh krijg ik makkelijk via mppt de accu in, grotere accu heeft geen zin want dan in de winter werkeloos, verdient niet terug.
Maar we gaat het zien in 2027,gooi ze heus niet op voorhand van dak af.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Die kale prijs is zo globaal tussen 10.00 en 18.00 ,daar buiten produceer ik zeker nog, maar echt veel zal dat niet opleveren. Dus ik kan net zo goed 30 kWh opslaan om later terug te leveren, en het overige maar voor lief laten. Die 30 kWh krijg ik makkelijk via mppt de accu in, grotere accu heeft geen zin want dan in de winter werkeloos, verdient niet terug.
Is het in de winter dan niet interessant om vanuit het netwerk op "goedkopere" momenten de accu vol te laden en weer terug te leveren als het duurder is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Vrijdag de 2 panelen van de schuur (150/35 graden) naar het dak (180/20 graden) verhuisd en van 4.7kWh naar 6.2kWh opbrengst gegaan per dag. Kunnen net wat langer de zon mee pakken en dat is zeker in de winter een uitkomst aangezien er dan maar weinig licht op valt.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:57
Vorige week op de bedrijfshal zonnepanelen laten leggen.

In totaal 6000m2 dak beschikbaar, maar helaas mogen we niet terugleveren.

We hebben een groot zakelijk aansluiting (3x400A) en m.b.v. een externe partij die bij ons in de buurt zit bepaald hoe we "the most bang for the buck" konden krijgen.

Aan de ene kant ga je er geen 10 of 20 opleggen, want wegen de kosten van de omvormer + montagewerkzaamheden te zwaar door.
Aan de andere kant ga je er ook geen 2000 opleggen als je niet mag terug leveren.

Goed ons verbruiksprofiel bekeken, en tot de conclusie gekomen dat 156 stuks (70.980WP) een "mooi" getal is.

Hier heb ik ze op laten leggen (Ooost/West)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y5DJjCj.png

Panelen zijn 156x Autarco 455Wp half-cut TOPCON bifacial glasglas zonnepaneel met zwarte frame
Omvormer = 1x Autarco 50kW 3-fase omvormer

Alles is aangesloten op een EMS systeem (SmartGridOne) van Eniris, we hebben ook een Aflen Laadpaal, die kan er ook mooi aan gekoppeld worden.

Er miste helaas nog 1 dongle waardoor de EMS nog niet operationeel is, maar de Autarco omvormer wel, en het verbaast mij hoe vlak hij die lijn op 0KWH houdt en hoe snel dat allemaal schakelt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qLtXkXQ.png

Verbruik is als de fabriek "draait" +- 70.000W continu, dat schommelt dussen de 70.000W & 100.000W zo ongeveer.

Fabriek draait van 07.00 tot 17.00, dus wat dat betreft een gunstig tijdvak voor PV.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oQIRish.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/adVov2g.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ejZVWad.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wBZwSqu.jpeg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

reneeke1970 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Het lijkt me een stuk logischer om die 30 kWh terug te leveren en in de middag de accu op te laden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rare vraag misschien... Maar ik zit te zoeken naar een enkel plug-and-play paneeltje. Dit bij wijze van dakje voor de warmtepomp van mn zwembad.

Heb een paneel gevonden met interessante maten (102x54).

Maar nu komt het. Dat ding is natuurlijk maar 100 watt. Iemand enig idee of er een omvormer te vinden is die dat accepteren?

De meeste gaan uit van 300+ wp.

Specs van het paneel:

Artikelnummer: 110B100
Max. Vermogen (Pmax): 100W
Max. Spanning (Vmp): 20.88V
Max. Stroom (Imp): 4.79A
Nullastspanning (Voc): 24.25V
Kortsluitstroom (Isc): 5.06A
Bedrijfstemperatuur: -40 °C ~ + 85 °C
Cellen: 36 (3*12) Monokristallijn
Max. Netspanning: 1000VDC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 10:35
MikeyMan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:54:
Rare vraag misschien... Maar ik zit te zoeken naar een enkel plug-and-play paneeltje. Dit bij wijze van dakje voor de warmtepomp van mn zwembad.

Maar nu komt het. Dat ding is natuurlijk maar 100 watt. Iemand enig idee of er een omvormer te vinden is die dat accepteren?

Een Mastervolt Soladin 120 moet wel passen, dient wel droog te hangen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:35:
Vorige week op de bedrijfshal zonnepanelen laten leggen.
In totaal 6000m2 dak beschikbaar, maar helaas mogen we niet terugleveren.

We hebben een groot zakelijk aansluiting (3x400A) en m.b.v. een externe partij die bij ons in de buurt zit bepaald hoe we "the most bang for the buck" konden krijgen.
Aan de ene kant ga je er geen 10 of 20 opleggen, want wegen de kosten van de omvormer + montagewerkzaamheden te zwaar door.
Aan de andere kant ga je er ook geen 2000 opleggen als je niet mag terug leveren.

Goed ons verbruiksprofiel bekeken, en tot de conclusie gekomen dat 156 stuks (70.980WP) een "mooi" getal is.
Hier heb ik ze op laten leggen (Ooost/West)
[Afbeelding]

Panelen zijn 156x Autarco 455Wp half-cut TOPCON bifacial glasglas zonnepaneel met zwarte frame
Omvormer = 1x Autarco 50kW 3-fase omvormer

Alles is aangesloten op een EMS systeem (SmartGridOne) van Eniris, we hebben ook een Aflen Laadpaal, die kan er ook mooi aan gekoppeld worden.
Er miste helaas nog 1 dongle waardoor de EMS nog niet operationeel is, maar de Autarco omvormer wel, en het verbaast mij hoe vlak hij die lijn op 0KWH houdt en hoe snel dat allemaal schakelt.

[Afbeelding]

Verbruik is als de fabriek "draait" +- 70.000W continu, dat schommelt dussen de 70.000W & 100.000W zo ongeveer.
Fabriek draait van 07.00 tot 17.00, dus wat dat betreft een gunstig tijdvak voor PV.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo dat is een mooie set. Top.
Ik begrijp het helemaal als de portefeuille even leeg is.
Maar serieuze vraag: dit lijkt voor mij inderdaad een hele mooie set om het zomer verbruik af te dekken. In voor en na seizoen en zeker in de winter zal je hier je verbruik niet mee af kunnen dekken. Is voor het hele jaar nog zo een identieke set erbij niet +/- € optimaal?
En / of een peak-shaving accu. (en nacht verbruik)

Zal ook van het contract afhangen, maar als je ook maar enigszins de momentane prijzen volgt neemt de financiële opbrengst dan erg toe. Je hebt dan meer stroom op het moment dat die stroom duurder is. Overschot met "waardeloze" stroom maakt niet uit. Extra laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
onetime schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Zo dat is een mooie set. Top.
Ik begrijp het helemaal als de portefeuille even leeg is.
De portefeuille is niet leeg hoor, dit is relatief gezien een kleine investering, maar ik wil wel rendement op mijn investering hebben, en dit was voor ons de beste investering met de kortste terugverdientijd.
Maar serieuze vraag: dit lijkt voor mij inderdaad een hele mooie set om het zomer verbruik af te dekken. In voor en na seizoen en zeker in de winter zal je hier je verbruik niet mee af kunnen dekken. Is voor het hele jaar nog zo een identieke set erbij niet +/- € optimaal?
En / of een peak-shaving accu. (en nacht verbruik)

Zal ook van het contract afhangen, maar als je ook maar enigszins de momentane prijzen volgt neemt de financiële opbrengst dan erg toe. Je hebt dan meer stroom op het moment dat die stroom duurder is. Overschot met "waardeloze" stroom maakt niet uit. Extra laadpaal.
De feiten op een rij:

1 = We mogen niet (0) terugleveren
2 = Energiecontract nog ruim 2 jaar vast op de gemiddelde maandprijs

We hebben aan de hand van jaren kwartierdata van ons verbruik een analyse laten maken en dit was voor ons het gunstigste met de kortste t.v.t.

Accu hebben we ook naar gekeken, maar met een terugverdientijd van +10 jaar absoluut niet interessant op dit moment.

Deze hele installatie heeft een t.v.t. van <5 jaar, en dus best interessant.

Vergeet niet dat zakelijk de stroom en de EB niet zo hoog is met zulke verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mag je met een 3x25A aansluiting meer dan 16000Wp neerleggen als je deze kan uitschakelen om niet boven deze grens te komen?

Panelen zijn vrij goedkoop, mijn idee is om 100 panelen neer te leggen verdeel over 3 omvormers zodat ik in de winter ook een beetje stroom heb. In de zomer zet ik er 2 uit, of schakel ik ze terug.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rookieblue schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:02:
[...]

Een Mastervolt Soladin 120 moet wel passen, dient wel droog te hangen denk ik.
Ziet er interessant uit. Maar wel al heel lang uit productie geloof ik? Gaat dat nog tien jaar mee?

Kleinste nieuwe die ik kan vinden lijken 300wp te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Moby schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:01:
Mag je met een 3x25A aansluiting meer dan 16000Wp neerleggen als je deze kan uitschakelen om niet boven deze grens te komen?

Panelen zijn vrij goedkoop, mijn idee is om 100 panelen neer te leggen verdeel over 3 omvormers zodat ik in de winter ook een beetje stroom heb. In de zomer zet ik er 2 uit, of schakel ik ze terug.
Ik denk niet dat hier actief op gecontroleerd wordt. Als jij ervoor zorgt dat de boel technisch goed is aangesloten en je ervoor zorgt dat je niet over de limieten heen gaat dat niemand klaagt.

Je kunt ook nog met verschillende oriëntaties werken waardoor je nooit boven de limieten kunt komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 24-06-2025 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Sluit ze aan op een 10kW omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duvekot schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:21:
[...]

Is het in de winter dan niet interessant om vanuit het netwerk op "goedkopere" momenten de accu vol te laden en weer terug te leveren als het duurder is?
Nu wel, maar vanaf 2027 niet meer.
En daarbij dit geld ook voor de zomer, investeren in PV is eigenlijk zinloos, een redelijk grote accu met dynamisch contract is al voldoende. Kunt bijna alle dagen voor 10/15 cent laden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Termy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Het lijkt me een stuk logischer om die 30 kWh terug te leveren en in de middag de accu op te laden.
Dat doe ik dan ook, alleen tussen die tijdstippen krijg ik geen 125 kWh in een accu, dus gaat er helaas wat verloren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Om te beginnen gaat het niet om het aantal of het vermogen van de panelen.
De omvormer bepaald / begrenst hoeveel vermogen er maximaal beschikbaar is.
Neem een goede omvormer die kan terugregelen tot een door jou in te stellen / automatisch te regelen maximum vermogen en je bent er.
Neem het aantal panelen dat ook in de winter in je behoefte voorziet.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

onetime schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Om te beginnen gaat het niet om het aantal of het vermogen van de panelen.
De omvormer bepaald / begrenst hoeveel vermogen er maximaal beschikbaar is.
Neem een goede omvormer die kan terugregelen tot een door jou in te stellen / automatisch te regelen maximum vermogen en je bent er.
Neem het aantal panelen dat ook in de winter in je behoefte voorziet.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Dat is nog veel eenvoudiger, dank je. Goedkope panelen erbij zoeken, omvormer van 15kW en gaan. Verbruik in de winter is behoorlijk met een L/W warmtepomp, L/L warmtepomp voor boven en een elektrische auto. Maar als ruimte geen gebrek is, is er behoorlijk wat mogelijk voor relatief weinig.

Edit: zit er een maximum aan hoeveel je aan kan sluiten op een omvormer? En zo ja, hoe kan ik dat zien in de specificaties?

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 24-06-2025 11:53 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Moby (PV) : - omvormer om te beginnen.
Er staat meestal een maximum PV / generator vermogen in de specsheet.

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 24-06-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:15
@Grolsch Ik kende het merk 'Autarco' niet. Lijkt Solis met een ander jasje: https://www.solisinverter...er8/25_50k_s5_global.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ThinkPad schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:11:
@Grolsch Ik kende het merk 'Autarco' niet. Lijkt Solis met een ander jasje: https://www.solisinverter...er8/25_50k_s5_global.html :)
Daar lijkt het inderdaad wel op, maar de specs zijn wel wat anders.

Ik kende het ook niet, en bij een particulier nog nooit tegengekomen.
Maar de partij waar we zaken mee doen is er erg enthousiast over en heeft heel veel ervaring met grote PV omgevingen. Dat is natuurlijk hele andere handel dan de huis tuin en keuken cowboy's die wij als particulieren tegenkomen.

Met name de ondersteuning schijnt erg goed te zijn.

Wij hebben de Autarco S2.UX50000(S)-MII, deze lijn begint pas vanaf 50KW, dat linkje va jou is tot 50KW.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vEAOUCC.png

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 24-06-2025 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:30:
[...]

Daar lijkt het inderdaad wel op, maar de specs zijn wel wat anders.

Ik kende het ook niet, en bij een particulier nog nooit tegengekomen.
Maar de partij waar we zaken mee doen is er erg enthousiast over en heeft heel veel ervaring met grote PV omgevingen. Dat is natuurlijk hele andere handel dan de huis tuin en keuken cowboy's die wij als particulieren tegenkomen.

Met name de ondersteuning schijnt erg goed te zijn.

Wij hebben de Autarco S2.UX50000(S)-MII, deze lijn begint pas vanaf 50KW, dat linkje va jou is tot 50KW.
[Afbeelding]
Ik heb er twee, en zie er ook genoeg op marktplaats, meestal wel één fase modellen. Prima dingen hoor, regelen hun koeling wel mooi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02
MikeyMan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:54:

Specs van het paneel:

Artikelnummer: 110B100
Max. Vermogen (Pmax): 100W
Max. Spanning (Vmp): 20.88V
Max. Stroom (Imp): 4.79A
Nullastspanning (Voc): 24.25V
Kortsluitstroom (Isc): 5.06A
Bedrijfstemperatuur: -40 °C ~ + 85 °C
Cellen: 36 (3*12) Monokristallijn
Max. Netspanning: 1000VDC
Micro omvormer onder het paneel hangen, zoals ze ook doen bij al die plug&play / balkon setjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rouske schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Micro omvormer onder het paneel hangen, zoals ze ook doen bij al die plug&play / balkon setjes
Ja de vraag is welke. Als ik de specs bekijk vragen die vaak ook minimaal 250wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

MikeyMan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Ja de vraag is welke. Als ik de specs bekijk vragen die vaak ook minimaal 250wp.
Als je weet wat het voltage is wat het paneeltje kan leveren kun je op zoek naar een passende micro omvormer. APS wil minimaal 25V om op te starten (22V min werkbereik), Hoymiles 22V om te starten (16V min werkbereik). Kijk voor de zekerheid ook naar de kortsluitstroom (Isc)

Maar met de huidige prijzen is een 300Wp+ paneel vaak even duur (of goedkoper) als een klein paneeltje.
Maargoed, jij zoekt een afdak met bonusfunctie PV.

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 24-06-2025 13:37 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bravo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Als je weet wat het voltage is wat het paneeltje kan leveren kun je op zoek naar een passende micro omvormer. APS wil minimaal 25V om op te starten (22V min werkbereik), Hoymiles 22V om te starten (16V min werkbereik). Kijk voor de zekerheid ook naar de kortsluitstroom (Isc)

Maar met de huidige prijzen is een 300Wp+ paneel vaak even duur (of goedkoper) als een klein paneeltje.
Maargoed, jij zoekt een afdak met bonusfunctie PV.
Ja grotere panelen zijn goedkoper. Iknow ;)

Maar ik hoef dus niet naar de minimale wp in de specs van de omvormer te kijken als het voltage voldoende is?

Bijvoorbeeld deze zou passen:
https://kleinezonnepanele...-mm-stuks/a-4916-10000124

De specs zijn:
Max. Vermogen (Pmax): 130W
Max. Spanning (Vmp): 20.8V
Max. Stroom (Imp): 6.25A
Nullastspanning (Voc): 24.4V
Kortsluitstroom (Isc): 6.79A

Das als start spanning al lager dan de hoymiles...

Gok dat het gewoon een dakje met shingles wordt :P

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 24-06-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:25:
[...]

Ja grotere panelen zijn goedkoper. Iknow ;)

Maar ik hoef dus niet naar de minimale wp in de specs van de omvormer te kijken als het voltage voldoende is?

Bijvoorbeeld deze zou passen:
https://kleinezonnepanele...-mm-stuks/a-4916-10000124

De specs zijn:
Max. Vermogen (Pmax): 130W
Max. Spanning (Vmp): 20.8V
Max. Stroom (Imp): 6.25A
Nullastspanning (Voc): 24.4V
Kortsluitstroom (Isc): 6.79A

Das als start spanning al lager dan de hoymiles...

Gok dat het gewoon een dakje met shingles wordt :P
Voltage van 20.8 is te laag, daar werken veel micro omvormers niet mee, je moet naar 30 volt.
Ik heb wel eens panelen gehad van 54×56 cm, als je die dan twee hebt, krijg je 2×17=34 volt.
Dus als je echt aan die maat vast zit, zou ik daar naar zoeken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reneeke1970 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Voltage van 20.8 is te laag, daar werken veel micro omvormers niet mee, je moet naar 30 volt.
Ik heb wel eens panelen gehad van 54×56 cm, als je die dan twee hebt, krijg je 2×17=34 volt.
Dus als je echt aan die maat vast zit, zou ik daar naar zoeken
2 nog kleinere kan idd ook.

Kwam deze nog tegen:
https://kleinezonnepanele...-mm-stuks/a-2079-10000124

Max 38 volt. Dat zou dan een optie kunnen zijn. Formaat ook niet te gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:33:
[...]

2 nog kleinere kan idd ook.

Kwam deze nog tegen:
https://kleinezonnepanele...-mm-stuks/a-2079-10000124

Max 38 volt. Dat zou dan een optie kunnen zijn. Formaat ook niet te gek.
Zo eentje is uitstekend, even geduldig zoeken op marktplaats en je vind hem voor tien of twintig euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Nu wel, maar vanaf 2027 niet meer.
En daarbij dit geld ook voor de zomer, investeren in PV is eigenlijk zinloos, een redelijk grote accu met dynamisch contract is al voldoende. Kunt bijna alle dagen voor 10/15 cent laden
Alleen is die 'redelijk grote' accu nog altijd behoorlijk duur.

PV is intussen zo goedkoop dat het echt een no-brainer wordt om op zijn minst een goede basisload af te dekken. In de winter is elke kWh wel wat waard, en in tussenseizoen zeker ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Moby schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:27:
Edit: zit er een maximum aan hoeveel je aan kan sluiten op een omvormer? En zo ja, hoe kan ik dat zien in de specificaties?
Hangt van je merk af, en van de oriëntatie van je panelen. SMA heeft daarvoor Sunny Design Web, waarin je je installatie kunt modelleren en netjes de verwachtte opbrengst ziet en ook of je niet ergens een grens overgaat.
Ik kan daarin wel 22 kWp (Oost, West en Zuid op steil dak) op mijn 8 kW omvormer aansluiten, zonder dat er iets stuk gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:33:
[...]

Alleen is die 'redelijk grote' accu nog altijd behoorlijk duur.

PV is intussen zo goedkoop dat het echt een no-brainer wordt om op zijn minst een goede basisload af te dekken. In de winter is elke kWh wel wat waard, en in tussenseizoen zeker ook.
Een installatie die in de winter 15 kWh opwekt heb je niet voor 3000 euro, en een accu met omvormer wel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:34:
[...]

Een installatie die in de winter 15 kWh opwekt heb je niet voor 3000 euro, en een accu met omvormer wel.
Een accu wekt niks op, en als jij een batterij van 15kWh kan vinden voor 3000€, dan lees ik dat graag.
Voor een vaste batterij kom ik voorlopig niet verder dan ca 5000€ voor 10kWh.
Enkel de plug-ins kan je vinden voor ca 1400€ per 5kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:39:
[...]

Een accu wekt niks op, en als jij een batterij van 15kWh kan vinden voor 3000€, dan lees ik dat graag.
Voor een vaste batterij kom ik voorlopig niet verder dan ca 5000€ voor 10kWh.
Enkel de plug-ins kan je vinden voor ca 1400€ per 5kWh.
Ja oke, ik speel beetje vals, heb hem zelf gebouwd voor 1300 euro, en dan nog een omvormer, een mp 5000 is 800 euro geloof ik.

Maar als je kant en klaar wilt, 2×5kwh marstek ,heb je toch 10 kWh en 5000 watt laden, dat kost 2×1445 euro, dat is een plug in die je ook vast aan kunt sluiten en dan doet ie 2500 watt ipv 800

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 25-06-2025 19:10 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik weet het even niet meer en zoek eigenlijk even jullie advies.

Ik heb 24 280 Wpk panelen, van ca 8 jaar oud. dus totaal 6720wp.liggen op Zuid-west onder een hoek van 30%

Nu wilde ik mijn SAJ inverter vervangen met een SMA 6000TL-20, maar nu zie ik een mogelijk probleem.
de specs van de STp 6000 zeggen:

Max. DC-vermogen: 6125W
nu heb je eigenlijk nooit 100% vermogen uit je panelen, maar kan ik er nu wel die 6720wp achter hangen?

[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 27-06-2025 09:41 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

luigi87 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:26:
Ik weet het even niet meer en zoek eigenlijk even jullie advies.

Ik heb 24 280 Wpk panelen, van ca 8 jaar oud. dus totaal 6720wp.liggen op Zuid-west onder een hoek van 30%

Nu wilde ik mijn SAJ inverter vervangen met een SMA 6000TL-20, maar nu zie ik een mogelijk probleem.
de specs van de STp 6000 zeggen:

Max. DC-vermogen: 6125W
nu heb je eigenlijk nooit 100% vermogen uit je panelen, maar kan ik er nu wel die 6720wp achter hangen?
Beste is om het even te simuleren in Sunny Design; https://www.sunnydesignweb.com/sdweb#/Home

Dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

_Arthur schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:50:
[...]

Beste is om het even te simuleren in Sunny Design; https://www.sunnydesignweb.com/sdweb#/Home

Dan weet je het zeker.
Had ik ook al ondernomen naar een eerdere tip, handmatig kan ik hem toevoegen. Automatisch gaat die naar een STp 6.0 (omdat die 6000 daar niet in zit).
Dus helaas wordt ik niet veel wijzer van.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ja dus meer panelen is helemaal prima. Ik schrok ff van de max in de spec. Maar daar kom je in princiepe dus niet. Ik zit dus op ca112% dus helemaal prima.

Dank had dit stukje niet eerder gezien.

- leeg -

Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.