Ik bied meer of naja minder.
Vorig jaar was hier de ratio 1 op 18 op een set richting het zuiden.

Zelfs 1/17.5. Geen schaduw. 1100 kWh afgelopen Mei. 63 kWh afgelopen December. Januari was met 119 alweer een stuk beter. Misschien een verkeerde momentopname.onetime schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:28:
@Rctworld Hoe krijg je dat voor elkaar? Die 1:10 betreft een Noord opstelling...
Foto's? Specs van je panelen en omvormer? Veel schaduw in de winter?
Maar die 10% zijn straks misschien wel meer waard dan die andere 90% 🙈GioStyle schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:21:
Als ik hier de omvormers in de maanden november, december, januari en februari uitzet, dan is de opbrengst in het beste jaar 10% lager, tot teruglopend naar 7%. Dus een 1/3e van het jaar voor 10% van de opwek. Het is wel iets, maar het doet niet veel.
Gelukkig ligt het dan toch niet specifiek aan mijn setup.GioStyle schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:08:
Ik bied meer of naja minder.Vorig jaar was hier de ratio 1 op 18 op een set richting het zuiden.
[ Voor 41% gewijzigd door Rctworld op 01-06-2025 20:29 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zou het kunnen dat je Noord opstelling sowieso weinig direct zonlicht heeft /veel meer baat heeft bij bewolkte dagen en dat relatief veel meer in de winter voorkomt waardoor de impact van de winter relatief lager is?onetime schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:28:
Ja uitschieters komen voor. Het gaat om de gemiddelden, tenzij je off-grid wilt.
~10:130~ voor ONNO 20°. ~20:110~ voor ZO 40°.
Zie de grafieken in deze TS: Het grote "jouw productie" topic - Deel 10
Dat kan goed kloppen. Ik overweeg om de panelen van mijn eerste set (2014) en tweede set (2018) te vervangen door nieuwere, zodat ik straks samen met een thuisaccu de wintermaanden beter door kan komen.Rctworld schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:22:
Maar die 10% zijn straks misschien wel meer waard dan die andere 90% 🙈
Zeker niet. Het is ook wel logisch verklaarbaar. In de zomer heb je per dag 16 uur lang licht, in de winter 8 uur. Tel daar ook nog eens paar dagen (natte) sneeuw bij op, waardoor je opbrengst nog verder terugvalt en je hebt bijna helemaal niets.Rctworld schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:22:
Gelukkig ligt het dan toch niet specifiek aan mijn setup.
kijk hier eens naar:Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:53:
morgen zouden bij mij zwarte glas glas panelen worden geinstalleerd. Nu belt de installateur mij met de mededeling dat de leverancier waarschijnlijk een fout heeft gemaakt met de voorraadstatus; deze zijn alsnog niet op voorraad. Het was een uitlopend model en daarom ook niet meer leverbaar (speciaal 1722mm waardoor er 30 op het dak passen).
Hij kan een alternatief leveren in exact dezelfde maat (en 5w per paneel meer opwekvermogen). Deze hebben een witte folie aan de achterkant (ipv de in NL gangbare zwarte) waardoor het hele vlak van 30 panelen er niet egaal zwart uitziet.
Heeft iemand toevallig voorbeelden hoe dit er in de praktijk uitziet? Als alles morgen moet doorgaan, dan moet ik rap beslissen (wat wat mij betreft niet hoeft).
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Deze bood hij me vanochtend aan. Dat is inderdaad niet meer dan een paar dunne witte lijnen. Maar op een groot vlak wel zichtbaar. Het is meer in de relatie tot wat er op de rest van de daken ligt dat ik er over twijfel. Als om ons heen geen huizen stonden, dan maakte het me niet uit.MacD007 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:14:
[...]
kijk hier eens naar:
welk merk en type heeft hij aangeboden, want dat is echt bij elk merk net iets anders, bij bepaalde panelen zie je maar heel dunne lijnen van de witte backfolie en bij andere is dat iets meer.
dit is wel een erg onbekend merk, volgens info wel TIR 1, maar ik heb deze nog nooit gehoort, maar dat wil ook niet alles zeggen.Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:21:
[...]
Deze bood hij me vanochtend aan. Dat is inderdaad niet meer dan een paar dunne witte lijnen. Maar op een groot vlak wel zichtbaar. Het is meer in de relatie tot wat er op de rest van de daken ligt dat ik er over twijfel. Als om ons heen geen huizen stonden, dan maakte het me niet uit.
Ik merk dat ik er nu over moet nadenken...
Waar heb je dit met "hoger rendement white backsheett pv-panel bij hoge temperaturen" gelezen?Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:51:
Waar ik overigens ook nog benieuwd naar ben, een 'white backsheet solar panel' zou bij hoge temperaturen een iets hoger rendement hebben. klopt dit?
En betekent dit ook dat ze bij lagere temperaturen iets minder rendement hebben?
In de praktijk zal ik de komende 2 jaar waarschijnlijk (veel) meer opwekken dan dat ik nodig heb in de warme maanden (waarbij de installatie uitgeschakeld gaat worden indien ongunstig qua kosten).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nee, glas/glas heeft voordelen, mn indien je via indirect licht ook de de onderkant van de cellen, die nu dus vrij liggen, ook licht kunnen opvangen, alleen op een pannendak is dat dus vrijwel nihil.Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:40:
ik heb vertrouwen in de leverancier. Met dit kwamen zij aan, iets uit Taiwan. Daar vind ik verder niet heel veel van.
Glas/glas vs glas/folie; dat is volledig aan me voorbij gegaan. Ik heb een eigen topic geopend, daarin heb ik niet een dergelijk opmerking gekregen. Ik was in de veronderstelling dat glas/glas gangbaar is. Is dat niet zo?
bepaald is de prijs; als ik nu bij bv Jinko JKM450N-54HL4R-V-B-2 kijk (solar-outlet.nl) kost deze 60 euro en heeft 450 Wp, maar is wel iets langer (1762mm), dat is dus 4cm langer, is dat echt een probleem ?, bij 2 rijen zou dat 8 cm langer worden.Zijn er trouwens schademeldingen van vernielde panelen afgelopen weekend? Of eerdere hagelbuien dit jaar? Dat ben ik niet tegengekomen.
Het wordt dan 12cm meer. En ja, dat zou een probleem zijn. Bij 3x1722mm in de lengte blijft er boven en onder een halve pan over. Meer bedekken zou niet mogelijk zijn.MacD007 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:08:
[...]
bepaald is de prijs; als ik nu bij bv Jinko JKM450N-54HL4R-V-B-2 kijk (solar-outlet.nl) kost deze 60 euro en heeft 450 Wp, maar is wel iets langer (1762mm), dat is dus 4cm langer, is dat echt een probleem ?, bij 2 rijen zou dat 8 cm langer worden.![]()
een 435 Wp paneel (Jinko JKM435N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 435Wp (winkelman) kost slechts 53 euro, dit is een full black 1762 mm.
oke, ik vrees alleen dat die maat 1722mm niet meer veel voorkomt, ik kwam bij een snele check in ieder geval weinig panelen tegen met deze lengte. dus als je in die situatie zit heb je vrees ik gewoon weinig keuze.Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Het wordt dan 12cm meer. En ja, dat zou een probleem zijn. Bij 3x1722mm in de lengte blijft er boven en onder een halve pan over. Meer bedekken zou niet mogelijk zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 02-06-2025 13:34 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 02-06-2025 13:30 ]
[ Voor 17% gewijzigd door Vogels60 op 02-06-2025 14:29 ]
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Zojuist bij de installateur bevestigd; ik neem de 430w panelen met witte achtergrondfolie. Dank voor het meedenken allen.Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:29:
Inmiddels ben ik er wel uit en ga ik de witte achtergrond panelen met iets meer opbrengst.
Bij een buurman die ik heb geholpen hadden we een "beperking" van max 173 cm lengte.Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:29:
1722 komt inderdaad niet veel meer voor, dat is het hele punt. in 'landscape'-postie kunnen er 24 panelen op, dat is flink minder opbrengst...
Inmiddels ben ik er wel uit en ga ik de witte achtergrond panelen met iets meer opbrengst.
[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 02-06-2025 15:53 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
past precies!nMad schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:52:
[...]
Bij een buurman die ik heb geholpen hadden we een "beperking" van max 173 cm lengte.
Voor deze gekozen: Jinko Tiger Neo N-type 54HL4-B
420 watt
172,2 cm lang
Resultaat: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80084566
Als je snachts ook al niet onder 240 volt komt, denk ik dat netbeheerder het expres doet om het vermogen te reduceren. Dus je kunt klagen tot je een ons weegt.Kodess schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:03:
Ik kan hierover niet bij de netbeheerder klagen ofwel:
[Afbeelding]
Ik verlies behoorlijk wat opwek, maar kan er niet zoveel aan doen.
Alleen maar 16mm buizen door het huis. Geen manier om vanaf de meterkast, die niet grenst aan een gevel, makkelijk naar de zolder te komen.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 03-06-2025 16:15 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
's nachts 225 volt.reneeke1970 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Als je snachts ook al niet onder 240 volt komt, denk ik dat netbeheerder het expres doet om het vermogen te reduceren. Dus je kunt klagen tot je een ons weegt.
hmm, dat is toch wel een poging waard inderdaadonetime schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:14:
@Kodess Ik heb bij een vriendin zowel de nul als de fase draad dubbel getrokken. Wel gewoon gezekerd als een enkele draad. Ik had toch een paar honderd meter draad liggen. Zou jou ook een stuk kunnen helpen.
edit: als je er maar één draad bij krijgt, dan de nul dubbelen.
Ik heb elke fase al geprobeerd, het is gewoon de afstand tussen de omvormer en de meterkast die de laatste voltjes meegeeft.Proton_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:16:
@Kodess als je 3x25A hebt kan je een andere fase proberen.
Het lijkt er ook op dat je omvormer sowieso 3V meer meet.
Er zijn thuisaccu's die aan de DC zijde aangesloten worden. Wanneer je geld over hebt, kan je dat nog overwegen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dat is eigenlijk best prima. Dit is vrij hopeloos imho.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Als die in de meterkast maar max 253 volt is, is het toch goed?Kodess schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:03:
Ik kan hierover niet bij de netbeheerder klagen ofwel:
[Afbeelding]
Ik verlies behoorlijk wat opwek, maar kan er niet zoveel aan doen.
Alleen maar 16mm buizen door het huis. Geen manier om vanaf de meterkast, die niet grenst aan een gevel, makkelijk naar de zolder te komen.
[Afbeelding]
Het aanpassen van de spanning van de omvormer is simpelweg slecht advies.AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:17:
[...]
Als die in de meterkast maar max 253 volt is, is het toch goed?
Dus even een waarde in de omvormer aanpassen.
Vul eens in op: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html en kijk wat voor meer opbrengst een grotere omvormer zou bieden.cky schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:59:
even een vraag over de efficiëntie van mijn systeem, op goede opbrengst dagen zie ik dat de opbrengt blijft steken bij 3,5kw per uur. 12 panelen zijn 390 watt, omvormer is enphase iq7+.
ik snap dat panelen in de praktijk niet de volledige opbrengt kunnen geven, maar heb toch het idee dat door de aftopping van de omvormer (295w) ik een hoop opbrengst mis:
3,5kw/12=291w door de aftopping, zou toch 4680kw kunnen zijn op basis van de panelen. 1kw per uur mis ik dus 5 uur lang mis ik bijna 6kw per dag?
Klopt mijn conclusie, heeft de installateur hier voor de verkeerde omvormers gekozen? Of voor te hoge watt panelen?
[Afbeelding]
Puur gebaseerd op je plaatje, wat gok ik een mooie heldere recente dag was, verlies je vrijwel niks en heeft je installateur goed gekozen.cky schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:59:
even een vraag over de efficiëntie van mijn systeem, op goede opbrengst dagen zie ik dat de opbrengt blijft steken bij 3,5kw per uur. 12 panelen zijn 390 watt, omvormer is enphase iq7+.
ik snap dat panelen in de praktijk niet de volledige opbrengt kunnen geven, maar heb toch het idee dat door de aftopping van de omvormer (295w) ik een hoop opbrengst mis:
3,5kw/12=291w door de aftopping, zou toch 4680kw kunnen zijn op basis van de panelen. 1kw per uur mis ik dus 5 uur lang mis ik bijna 6kw per dag?
Klopt mijn conclusie, heeft de installateur hier voor de verkeerde omvormers gekozen? Of voor te hoge watt panelen? Of heeft dit met de max van de meterkast te maken (1 groep)?
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
aardig wat context hoorTrue schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:02:
[...]
Vul eens in op: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html en kijk wat voor meer opbrengst een grotere omvormer zou bieden.
Je geeft nu in ieder geval te weinig context.
Nee, je omvormer is gemiddeld efficiënter door dichter bij z'n maximum werkpunt te zitten. Dat je hoogzomer bij negatieve energieprijzen niet het maximum haalt is totaal onbelangrijk!cky schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:14:
[...]
aardig wat context hoormijn vraag is alleen of dit specifiek zo is ingestoken of dat er met lagere watt panelen hetzelfde resultaat haalbaar zou zijn.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Nee want je wilt eigenlijk je helling en oriëntatie weten. Dan kun je gemakkelijk uitrekenen (of laten uitrekenen) wat je maximale opbrengst zou zijn met een 'onbeperkte' omvormer. En dat vergelijken met je huidige omvormer(s). Het verschil is wat je meer zou kunnen opwekken. Zoals al gezegd boven mij zitten we hoog in het zonseizoen waardoor je maximale opbrengst hebt. Dit heb je in de andere 9 à 10 maanden niet en dat verschil is zeer waarschijnlijk niet de investering voor grotere omvormer(s) waard. En kleinere panelen wil je niet want dan heb je minder opwek als er minder zon is.cky schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:14:
[...]
aardig wat context hoormijn vraag is alleen of dit specifiek zo is ingestoken of dat er met lagere watt panelen hetzelfde resultaat haalbaar zou zijn.
Misschien goed om ook wat zaken meer helder te maken:cky schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:59:
Klopt mijn conclusie, heeft de installateur hier voor de verkeerde omvormers gekozen? Of voor te hoge watt panelen? Of heeft dit met de max van de meterkast te maken (1 groep)?
[Afbeelding]
En12 panelen zijn 390 watt
Maar nu haal je aantal dingen door elkaar (en een vermenigvuldiging met 1000)zou toch 4680kw kunnen zijn op basis van de panelen
Omdat je dan zelf eea nagekeken hebt.klinkt in ieder geval dat mijn installateur goed weet waar die mee bezig is, mind at ease
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Persoonlijk vind ik de productie tussen "half 3" en "half 6" wat "vlakjes" .. maar dat kan ook aan de ligging etc liggen. Sowieso is het een meer west georiënteerde installatie volgens mij .. gezien de tijden waarop de productie begint te stijgen ...Termy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:34:
@duvekot Op zich allemaal waar maar het feit dat er geen enorm afgeplatte grafiek van de opwek is zegt al genoeg. Misschien nog even kijken of alle panelen/omvormers het doen maar verder is er weinig reden tot twijfel.
Het topt duidelijk wel wat af maar niet noemenswaardig en dat is waar het om gaat. Overdimensioneren zodat je wanneer het telt meer opwek hebt is heel gebruikelijk en verstandig.duvekot schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:43:
[...]
Persoonlijk vind ik de productie tussen "half 3" en "half 6" wat "vlakjes" .. maar dat kan ook aan de ligging etc liggen. Sowieso is het een meer west georiënteerde installatie volgens mij .. gezien de tijden waarop de productie begint te stijgen ...
Maar alleen @cky kan eea echt narekenen en nakijken.
Idd .. zoals aangegeven heb ik dat ook gedaan .. maar daar moet je wel aan rekenen .. om te kijken wat het verschil zou zijn over bijvoorbeeld een heel jaar.Termy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:44:
[...]
Het topt duidelijk wel wat af maar niet noemenswaardig en dat is waar het om gaat. Overdimensioneren zodat je wanneer het telt meer opwek hebt is heel gebruikelijk en verstandig.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 10-06-2025 14:48 ]
Rond dak zo te zien en daardoor de bovenste panelen onder een kleine hoek (<10°?) dan kan er idd bij de rand wat vuil ophopen. Ik verwacht echter geen significant verschil in opwek met dit kleine randjeTanuki schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:38:
Een vriend van me heeft een raar verschijnsel met zijn zonnepanelen. Dit is zijn dak (van boven, met drone foto gemaakt):
[Afbeelding]
Er is een soort "kalk" of "zand" of een bepaalde aanslag of zoiets te zien op de panelen:
[Afbeelding]
De panelen zijn van het merk DMEGC.
Heeft iemand dit weleens eerder gezien?
Zijn buren hebben precies hetzelfde. Toevallig ook panelen van het merk DMEGC.
Zou simpelweg dit schoonmaken voldoende zijn? Of is het niet boeiend? Zijn huis is hoger dan de bomen enz in de straat, dus het zou niet "afval" van bomen moeten zijn.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Inderdaad, in zijn geval zal hij 8 meter hoog het dak op moeten. En dat dan elk jaar. Ook een beetje lastig. Er liggen optimizers onder, dus het is niet zo dat die panelen helemaal niks meer opbrengen.Martin7182 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:36:
Ik zou eerst een kosten/baten analyse doen. Vuil heeft wel degelijk invloed, maar als je honderden euro's kwijt bent voor professionele reiniging dan is het financieel gezien misschien niet verstandig.
Ik maak mijn platte panelen vaak schoon, maar alleen omdat ik zelf goed bij kan
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Niet naar kijken, zo lang ze stroom leveren is het goed.STIMPPYYY schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:21:
Een weekje of 2 ook al de vraag gesteld hier (kan ‘m even niet zo snel vinden), maar nu kon ik een foto nemen.
Mijn zonnepanelen kleuren van een blauwig naar volledig zwart zodra het warmer wordt. Is dat normaal?
[Afbeelding]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Haha, nee dat snap ik. Maak me geen zorgen, zoiets is mij alleen nooit opgevallen bij andere woningen. Ben alleen benieuwd of het 'normaal' is.Tommie12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:41:
[...]
Niet naar kijken, zo lang ze stroom leveren is het goed.
Ja eens, kan wel iets netterGioStyle schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:46:
Ik zou me eerder zorgen maken om de kabels die daar los hangen.
Thanks, zal eens navragen.onetime schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:14:
@STIMPPYYY Ik kan me twee dingen voorstellen; of water of vet dat ergens zit. Dat vet zou ook ingesloten siliconenvet of zo kunnen zijn. Maar vraag het aan de leverancier en de fabrikant, vooral de laatste zou je verder moeten kunnen helpen. Wij kunnen alleen maar gokken met beperkte kennis van jouw panelen.
Een object wordt van nature iets donkerder als het warm wordt.STIMPPYYY schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:19:
[...]
Thanks, zal eens navragen.
Zijn DMEGC 450WP full black panelen. Water had ik gelezen, maar lijkt mij niet aangezien het niet op water reageert. Alleen op warmte/zon.
En ook nog onbeschermd langs een scherpe aluminium rand. Als dat 10 jaar in weer en wind heen en weer gaat is de kabel doorgesleten...GioStyle schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:46:
Ik zou me eerder zorgen maken om de kabels die daar los hangen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zal het even aangeven bij de installateur. Ze komen toch wat restpunten afmaken en dit stond op het lijstje. Thanks guys.Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:56:
[...]
En ook nog onbeschermd langs een scherpe aluminium rand. Als dat 10 jaar in weer en wind heen en weer gaat is de kabel doorgesleten...
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 11-06-2025 12:23 ]
[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-06-2025 12:38 ]
Goed punt, dat is best een logische verklaring... was ook wel heftig deze morgen. Wellicht een reactie inderdaad van dauw en de waxlaag/beschermlaag die erop ligt.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Je moet juist al eerder gaan dimmen omdat het voltage dan niet verder oploopt.Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:24:
Leuk om te zien, maar waarom zou je bij 247 V al gaan dimmen terwijl de omvormer dat bij 253 V zelf doet? M.a.w. wat is er mis met de huidige grens (230 V + 10%)?
Het probleem blijft bestaan, als je tegen de grens aanzit, welke grens dan ook, en er komen huishoudens met PV bij.
[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 12:41 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
De omvormers worden uitgeschakeld als de 253 volt wordt bereikt, dus iedereen in de wijk doe al mee.BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Je moet juist al eerder gaan dimmen omdat het voltage dan niet verder oploopt.
Bij 253 volt ben je al te laat. En de instelling is een curve, geen harde grens.
Uiteindelijk werkt zoiets alleen als iedereen meedoet in een wijk.
Eigenlijk zou het een verplichte instelling moeten zijn in omvormers, dan zou je heel wat problemen voorkomen.
Piekvermogen levert (straks) toch niets meer op, dus "knijpen" van vermogen overdag is helemaal niet erg.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Ik snap wat je zegt.clodders schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:45:
[...]
De omvormers worden uitgeschakeld als de 253 volt wordt bereikt, dus iedereen in de wijk doe al mee.
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 13:00 ]
Het voltage op het net loopt op omdat er een bepaald vermogen meer wordt ingevoed dan wordt afgenomen. Als je alle omvormer op 80% limiteert, dan is dit probleem inderdaad (even) verholpen. Er wordt minder vermogen ingevoed, waardoor het voltage niet de 253V aantikt.BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:52:
[...]
Ik snap wat je zegt.
Maar deze instelling is juist om te voorkomen dat omvormers uit gaan in de wijk.
Als iedereen dit instelt, komt het voltage niet meer op 253 volt en gaan omvormers dus ook niet meer uit.
Een omvormer die uitstaat daar heb je niets aan, dan liever wat minder vermogen leveren.
De enige reden dat het voltage stijgt is omdat (op mooie, zonnige dagen) het geleverde vermogen uit omvormers maar blijft oplopen terwijl er geen vraag is.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik zeg niet dat je ze op 80% moet limiteren. De waarde daarvoor zal nog vastgesteld moeten worden.Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:08:
[...]
Het voltage op het net loopt op omdat er een bepaald vermogen meer wordt ingevoed dan wordt afgenomen. Als je alle omvormer op 80% limiteert, dan is dit probleem inderdaad (even) verholpen. Er wordt minder vermogen ingevoed, waardoor het voltage niet de 253V aantikt.
Maar dan krijgen een paar mensen het lumineuze idee om zonnepanelen te nemen, waardoor het totale vermogen weer oploopt en je weer de 253V zal gaan aantikken.
Dus ja, je kunt je (piek)vermogen terugregelen, zodat dat er in gelijkblijvende omstandigheden e 253V niet meer wordt gehaald. Maar dan moet je ook regelen dat niet iemand anders extra vermogen gaat leveren, en dat lijkt mij niet realistisch.
[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 13:19 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Martin7182 op 12-06-2025 14:31 ]
Vlak onder de 253 volt is niet echt bruikbaar, dan zit je al op een kantelpunt waarbij een kleine piek al zorgt voor uitschakelen. Ik zou meer willen toewerken naar het voorkomen van die piek.Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:27:
@BlueTooth76 wat probeer je precies te bereiken? De grens zit nu op 253 V, zou die naar beneden moeten? Het is sowieso een curve; omvormers regelen terug vlak voor of op 253 V, in de meterkast is de spanning dan 1 of 2 V lager (251-252 V). Er ontstaat zo vanzelf evenwicht iets onder de 253 V.
Een "betere omvormer"? Alle omvormers gaan uit bij 253 volt, dat is de Nederlandse richtlijn.Of heb je het over omvormers die helemaal uitschakelen? Tja, dan zou ik gewoon een betere omvormer aanschaffen. Sterker nog, je zegt zelf dat iedereen mee zou moeten doen. Maar dan is het probleem toch al weg?
Nee, ze gaan niet uit maar regelen terug waardoor de spanning vanzelf iets zakt.BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:33:
Een "beter omvormer"? Alle omvormers gaan uit bij 253 volt, dat is de Nederlandse richtlijn.
Juist door het vermogen van alle (!) omvormers in een wijk al bij een lager voltage terug te schroeven kom je nooit aan die 253 volt en gaan er geen omvormers meer uit.
Ik zal mij nog een keer herhalen: Het voltage wat op de aansluiting gemeten wordt is het gevolg van de verhouding tussen productie en gebruik bij jou in de buurt (en wat de lokale trafo naar het 10kV net kan sturen).BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:18:
[...]
Ik zeg niet dat je ze op 80% moet limiteren. De waarde daarvoor zal nog vastgesteld moeten worden.
Misschien moet dat wel 50 of 35% worden.
Als bij iedereen in de wijk de output naar 50% of 35% kan zakken bij een oplopend voltage, dan zal dat in de praktijk juist helemaal niet zo vaak gebeuren. In de meeste gevallen zal 80% dan misschien wel genoeg zijn.
Zoals ik zei, het is een curve, het is geen vlakke lijn. Als de output overal daalt bereik je vanzelf een evenwichtstoestand.
Omgekeerd zie je het bij verbruik ook, als je alle laadpalen vol aanknalt gaat het ook niet goed. Zou je het vermogen dynamisch aanpassen dan kan een wijk prima meer laadpalen kwijt.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Nee, want een pak van die omvormers die 4kW gaven en uitgeschakeld werden van de ene op de andere seconde gaan nu teruggeregeld worden tot er ergens terug een lagere spanning is en ze één voor één terug opkomen.Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:42:
[...]
Nee, ze gaan niet uit maar regelen terug waardoor de spanning vanzelf iets zakt.
Je spreekt jezelf tegen; als je bij een lager voltage terugregelt, en iedereen doet dat, dan heb je gewoon een lagere grens dan 253 V en kun je minder vermogen transporteren. Het "probleem" is er dan nog steeds, zij het bij een lager voltage. En je hebt een "probleem" erbij.
Uiteindelijk gaan ze natuurlijk uit, niet allemaal maar degenen die het eerst de 253 Volt bereiken wel.Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:42:
[...]
Nee, ze gaan niet uit maar regelen terug waardoor de spanning vanzelf iets zakt.
Uiteraard kan je minder vermogen transporteren als je het vermogen van omvormers (dynamisch) verlaagt.Je spreekt jezelf tegen; als je bij een lager voltage terugregelt, en iedereen doet dat, dan heb je gewoon een lagere grens dan 253 V en kun je minder vermogen transporteren. Het "probleem" is er dan nog steeds, zij het bij een lager voltage. En je hebt een "probleem" erbij.
Dat is inderdaad wat ik bedoel.Tommie12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:44:
[...]
Nee, want een pak van die omvormers die 4kW gaven en uitgeschakeld werden van de ene op de andere seconde gaan nu teruggeregeld worden tot er ergens terug een lagere spanning is en ze één voor één terug opkomen.
Met bv terugregelen tussen 250 en 253V gaan die omvormers maar 2kW geven. Iedereen levert een beetje, en het net blijft ook onder de 253V.
[ Voor 34% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 14:50 ]
Ik begrijp de theorie en dus ook wat je zegt.Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:43:
[...]
Ik zal mij nog een keer herhalen: Het voltage wat op de aansluiting gemeten wordt is het gevolg van de verhouding tussen productie en gebruik bij jou in de buurt (en wat de lokale trafo naar het 10kV net kan sturen).
Momenteel is het vanuit de netcode geregeld dat 253V leidt tot directe uitschakeling, langdurig >250 V vaak ook. Door de uitschakeling van de omvormer wordt het geleverde vermogen verlaagd en zal het Voltage (iets) zakken en kan de omvormer waarschijnlijk weer opstarten. Ik laat de voltagedrop in je eigen bekabeling even buiten beschouwing.
Als het gebruik niet wijzigt, en de lokale trafo ook niet, dan is het vermogen wat kan worden geproduceerd een vast gegeven bij 250-ish Volt. Om te voorkomen dat die 253V wordt bereikt moet je gezamenlijk afspreken hoe wie welk gedeelte van het 'beschikbare' vermogen mag produceren.
En de mensen aan het einde van de lijn moeten een andere curve instellen (die mogen de 253V net niet bereiken) dan de mensen aan het begin van de lijn (die moeten mogelijk zelfs onder de 240V blijven).
Vanuit de netcode mogen de mensen die het laagste voltage bij de omvormer hebben het meeste produceren, de mensen die een hoger voltage krijgen zijn verplicht om als eerste af te schakelen.
Is dit eerlijk? Misschien niet helemaal.
Maar is jouw voorstel om afspraken te maken wie hoeveel vermogen mag leveren eerlijker? Misschien... Hangt er helemaal van af waar deze afspraak op wordt gebaseerd en wie de kosten gaat dragen voor het niet produceren.
[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 14:57 ]
Maar dat zou inhouden dat de persoon aan het begin van de lijn (die helemaal geen probleem heeft/ervaart) moet gaan reduceren bij een 245V (of nog lager), om te voorkomen dat de persoon aan het eind van de lijn door hun eigen invoeding 253V gaan aantikken.BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:52:
[...]
Ik begrijp de theorie en dus ook wat je zegt.
Ik stel ook niet dat mijn oplossing uitgewerkt of perfect is maar het zou wel het dagelijkse geklapper van omvormers kunnen oplossen, wat ook niet ideaal is.
Ik heb liever 2 ipv 5kW productie uit m'n omvormer dan geen opwek.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Bestaat dat nog dat 'begin van de lijn', en 'het einde van de lijn'?Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:02:
[...]
Maar dat zou inhouden dat de persoon aan het begin van de lijn (die helemaal geen probleem heeft/ervaart) moet gaan reduceren bij een 245V (of nog lager), om te voorkomen dat de persoon aan het eind van de lijn door hun eigen invoeding 253V gaan aantikken.
En als er nog een invoedende PV installatie ergens op de lijn bijkomt, de persoon bij het begin van de lijn nog verder moet gaan beperken.
Wat je zelf kunt instellen (en dat kan met SE) is dat je vermogensbeperking doet op basis van het gemeten voltage. Wordt er bij 0W vermogen invoeding nog steeds 253V bij de omvormer gemeten, dan mag je de netbeheerder gaan bellen omdat zij zich niet aan de netcode houden.
Ik heb geen klapperende omvormer.Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:57:
Je wilt dus dat anderen jouw probleem gaan oplossen. Want als je een klapperende omvormer hebt, dan kan die dus niet netjes terugregelen.
Weet ik ook niet zeker.Tommie12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:19:
[...]
Bestaat dat nog dat 'begin van de lijn', en 'het einde van de lijn'?
Ik dacht dat netten circulair opgebouwd werden..
Klopt, het is een SE idd. Ik ben bij haar wel benieuwd of het voltage ook nog 253 Volt haalt nu het vermogen beperkt is. Zal wel tot een zondag met mooi weer moeten wachten voor ik het zeker weet.Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:02:
[...]
Maar dat zou inhouden dat de persoon aan het begin van de lijn (die helemaal geen probleem heeft/ervaart) moet gaan reduceren bij een 245V (of nog lager), om te voorkomen dat de persoon aan het eind van de lijn door hun eigen invoeding 253V gaan aantikken.
En als er nog een invoedende PV installatie ergens op de lijn bijkomt, de persoon bij het begin van de lijn nog verder moet gaan beperken.
Wat je zelf kunt instellen (en dat kan met SE) is dat je vermogensbeperking doet op basis van het gemeten voltage. Wordt er bij 0W vermogen invoeding nog steeds 253V bij de omvormer gemeten, dan mag je de netbeheerder gaan bellen omdat zij zich niet aan de netcode houden.
[ Voor 50% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 15:23 ]
als bij bv 253V er 1.000 afschakelen...BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:18:
[...]
Ik zeg niet dat je ze op 80% moet limiteren. De waarde daarvoor zal nog vastgesteld moeten worden.
Misschien moet dat wel 50 of 35% worden.
Als bij iedereen in de wijk de output naar 50% of 35% kan zakken bij een oplopend voltage, dan zal dat in de praktijk juist helemaal niet zo vaak gebeuren. In de meeste gevallen zal 80% dan misschien wel genoeg zijn.
Zoals ik zei, het is een curve, het is geen vlakke lijn. Als de output overal daalt bereik je vanzelf een evenwichtstoestand.
Omgekeerd zie je het bij verbruik ook, als je alle laadpalen vol aanknalt gaat het ook niet goed. Zou je het vermogen dynamisch aanpassen dan kan een wijk prima meer laadpalen kwijt.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De meeste netten zijn inderdaad sterringvormig opgebouwd, zeker in de bebouwde omgeving.Tommie12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:19:
[...]
Bestaat dat nog dat 'begin van de lijn', en 'het einde van de lijn'?
Ik dacht dat netten circulair opgebouwd werden..
Toevallig bij mijn ouders ook naar gekeken (SE3000 met 4200Wp Oost/West). Sinds de buren een 6 kWp installatie hebben liggen wordt de 253V op hun fase ook aangetikt en schakelt de omvormer af (bij 2 kW opwekBlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:20:
[...]
Ik heb geen klapperende omvormer.
Bij m'n moeder is het vooral op zondagen wel eens eens een probleem dat de omvormer uitschakelt maar ook niet altijd (SE5000H).
Ik kijk hier meer naar als "hoe kunnen we dit in het algemeen gaan oplossen"?
Want als je aan het eind van de lijn zit, dan heb je toch wel meer kans op uitval, zoals @Bravo ook al uitlegt.
Ik probeer een constructieve discussie te voeren over hoe dit landelijk op te lossen zou zijn en daarom ben ik wat aan het experimenteren.
[...]
Weet ik ook niet zeker.
Maar je zal altijd mensen hebben die op een grotere afstand van de wijktrafo zitten dan anderen.
Dus een spanningsval zal er wel zijn.
[...]
Klopt, het is een SE idd. Ik ben bij haar wel benieuwd of het voltage ook nog 253 Volt haalt nu het vermogen beperkt is. Zal wel tot een zondag met mooi weer moeten wachten voor ik het zeker weet.
Die 1.000 zullen er geen 10.000 ineens worden, het gaat om de omvormers die de 235V (jouw voorbeeld) meten die zullen afschakelen. Stuk voor stuk.Hansieo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:38:
[...]
als bij bv 253V er 1.000 afschakelen...
en je gaat de grens verlágen, bv 235V.. (lol..)
dan gaan ineens 10.000 omvormers afschakelen... lijkt mij ongewenst.
(je gebruikt het NET dan vérre van optimaal)
[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 13-06-2025 14:44 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
wat ik "vroeger" deed was de auto op bv 1.500W instellen, en op de meest foute Fase zetten,Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:40:
[...]
De meeste netten zijn inderdaad stervormig opgebouwd, zeker in de bebouwde omgeving.
Begin en eind van de lijn zijn relatief gesproken vanuit de kabel in de trafo bekeken. In de trafo wordt namelijk de gewenste verhouding tussen lokaal net en middennet ingesteld (en daarmee het voltage aan het begin van de lijn).
[...]
Toevallig bij mijn ouders ook naar gekeken (SE3000 met 4200Wp Oost/West). Sinds de buren een 6 kWp installatie hebben liggen wordt de 253V op hun fase ook aangetikt en schakelt de omvormer af (bij 2 kW opwek). Trouwens schakelt hij ook af bij 10 minuten boven de 250V.
We kijken nu naar het verzwaren van de kabel naar de schuur waar de omvormer hangt, ook omdat er een EV-lader en er een draaibank bij zijn gekomen.
Zolang de auto aan de lader hangt, wordt de 253V niet aangetikt.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Begrijp ik het goed dat je moeder een omvormer heeft die wel netjes kan terugregelen, maar dat standaard niet doet en bij 253 V hard afschakelt?BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:20:
[...]
Ik heb geen klapperende omvormer.
Bij m'n moeder is het vooral op zondagen wel eens eens een probleem dat de omvormer uitschakelt maar ook niet altijd (SE5000H).
Ik denk dat je niet gelezen hebt dat het om een curve gaat.Hansieo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:38:
[...]
als bij bv 253V er 1.000 afschakelen...
en je gaat de grens verlágen, bv 235V.. (lol..)
dan gaan ineens 10.000 omvormers afschakelen... lijkt mij ongewenst.
(je gebruikt het NET dan vérre van optimaal)
zeer zeker wel! als er bij 253V 1.000 afschakelen, blijf er bv nog 245V over...Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:40:
[...]
[...]
Die 1.000 zullen er geen 10.000 ineens worden, het gaat om de omvormers die de 235V (jouw voorbeeld) meten die zullen afschakelen. Stuk voor stuk.
Mogelijk kunnen ze niet eens wakker worden in de ochtend, omdat het voltage al te hoog is
[ Voor 13% gewijzigd door Hansieo op 12-06-2025 15:53 ]
Ik heb niet 100% inzicht in hoe SE dat standaard regelt. Maar bij langdurig >250 volt valt de omvormer iig uit.Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:46:
[...]
Begrijp ik het goed dat je moeder een omvormer heeft die wel netjes kan terugregelen, maar dat standaard niet doet en bij 253 V hard afschakelt?
Mijn doel is ook niet om die grens van 253 volt te verlagen maar meer om vermogen eerder terug te schroeven zodat je niet aan die 253 volt grens komt.Dat lijkt mij de oplossing om SE omvormers gewoon goed af te stellen. Iets wat andere omvormers automatisch al doen. Ik geloof dat GoodWe standaard begint terug te regelen vanaf ~250 V, dat zou je dan in SE misschien zo in kunnen stellen, of er iets tegenaan programmeren dat dat doet. Ik voel er niets voor om de grens van 253 V te verlagen. Dan zit je op een lagere grens waar hetzelfde probleem speelt, en meer.
Het idee is dat we die 253 volt niet meer halen, dus er schakelen er 0 uit.Hansieo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:51:
[...]
zeer zeker wel! als er bij 253V 1.000 afschakelen, blijf er bv nog 245V over...
Ik wil niet perse 234 volt, ik wil alleen dat we de 253 volt in een wijk niet halen zodat iedereen stroom kan blijven leveren.en als jij 235V wil... dan gaan er nog véél meer uit, totdat het NET uiteindelijk 235V is.
Een ongezonde manier van verspilling van "bandbreedte" op het NET.
Op 225 volt zullen er geen omvormers terugregelen, dan zit je echter wel met een te hoge vraag in een wijk.* of het nu via een curve gaat of niet, jij krijgt veel meer problemen (lees terug regelingen.)
bedenk je standpunt maar eens met 225V... wat gaat er dán "geregeld" worden?? curve?
Het ging mij niet om het aantal van 10.000, maar om de term ineens. Als die 235V wordt ingevoerd, dan zal dat niet in 1 seconden zijn waardoor alle omvormers uitschakelen (sterker nog de meeste zullen handmatig geupdatet moeten worden met een nieuw profiel voor de netcode van NL). Ze zullen stuk voor stuk bij het bereiken van 235V uitschakelen op de dag dat ze zo staan ingesteld.Hansieo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:51:
[...]
zeer zeker wel! als er bij 253V 1.000 afschakelen, blijf er bv nog 245V over...
en als jij 235V wil... dan gaan er nog véél meer uit, totdat het NET uiteindelijk 235V is.
Een ongezonde manier van verspilling van "bandbreedte" op het NET.
Om deze serieuze hulpvraag niet onder te laten sneeuwen in de discussie:Spixo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:04:
Vanwege de plaatsing van een dakkapel, wijzigt een en ander in de samenstelling van de zonnepanelen op mijn dak. Daarom heb ik een nieuwe omvormer nodig en daarbij vraag ik mij af wat de beste optie is.
Allereerst de panelen:
Dakvlak zuidoost (kompasrichting 140, helling 42 graden)
- 3x DMEGC Solar 500Wp (type DM500M10RT-B60HBB)
- 6x Canadian Solar Mono 280Wp (type CS6K-280)
Dakvlak noordwest (kompasrichting 320, helling 42 graden)
- 6x Canadian Solar Mono 280Wp (type CS6K-280)
Er is geen schaduwvorming op de panelen.
Vraag: welke omvormer kan ik het beste aanschaffen om deze panelen op aan te sluiten?
Subvragen:
- Ik heb verschillende paneeltypes en twee oriëntaties: hoeveel MPPT's heb ik nodig?
- Hoe kan ik de strings het beste indelen?
- Kunnen alle panelen op 1 omvormer?
Ioniq 6 LR Lounge 20"
En dus schakelt de omvormer bij 253V kortdurend of 250V langduriger uit. Dat is het voltage wat het invoedende vermogen beperkt op het laagspanningsnet.BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Het idee is dat we die 253 volt niet meer halen, dus er schakelen er 0 uit.
[...]
Is het echt verspilling? Als je op 253 volt zit zijn er duidelijk overschotten in een wijk.
[...]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Maar die 253 volt zien we alleen door invoeding, daarom daalt het ook weer zodra de zonnesterkte afneemt en alle omvormers in een wijk weer wat gas terugnemen.Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:09:
[...]
En dus schakelt de omvormer bij 253V kortdurend of 250V langduriger uit. Dat is het voltage wat het invoedende vermogen beperkt op het laagspanningsnet.
Het maakt het net niet uit of het vermogen wordt beperkt doordat alle omvormers throttelen met een curve, of doordat er een aantal uitschakelen naar 0.
Alleen de personen met de uitvallende omvormer zit met de 'schade' (gaat weer stroom afnemen van het net en hogere slijtage van de omvormer door het geklapper).
Nogmaals, er is geen probleem voor het net, alleen voor de eigenaren die door de 253V problematiek hun opbrengsten zien teruglopen.
Dit is wat normale omvormers automatisch al doen tussen de 250 en 253 V. Dat SE het niet doet is jammer, maar dat probleem moet je bij SE neerleggen en niet bij de rest.BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:49:
[...]
Ik denk dat je niet gelezen hebt dat het om een curve gaat.
Er schakelt niets af, er wordt alleen (dynamisch op basis van het netvoltage) vermogen beperkt en omdat dat langs een curve gaat, vindt dat vanzelf een equilibrium.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq