Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:41
Ik bied meer of naja minder. :D Vorig jaar was hier de ratio 1 op 18 op een set richting het zuiden. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:13
Ben het er mee eens dat het niet waar is dan zonnepanelen in de winter niks opbrengen. Maar de verhouding 1:10 zie ik ook niet bij mijn installatie. B.v. afgelopen december (de slechtste wintermaand) had ik 223kWh opbrengst versus afgelopen mei 3147kWh. Dat is een factor 14.
Januari was overigens weer veel beter met 445kWh en dit geeft een factor 7 tov mei 2025.

Bovenstaande opbrengst over totaal 3 orientaties (OZO, WNW en ZZW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Als ik hier de omvormers in de maanden november, december, januari en februari uitzet, dan is de opbrengst in het beste jaar 10% lager, tot teruglopend naar 7%. Dus een 1/3e van het jaar voor 10% van de opwek. Het is wel iets, maar het doet niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:10
onetime schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:28:
@Rctworld Hoe krijg je dat voor elkaar? Die 1:10 betreft een Noord opstelling...
Foto's? Specs van je panelen en omvormer? Veel schaduw in de winter?
Zelfs 1/17.5. Geen schaduw. 1100 kWh afgelopen Mei. 63 kWh afgelopen December. Januari was met 119 alweer een stuk beter. Misschien een verkeerde momentopname.

16x Solar Frontier SF170-S in 4 parallelle strings op Oost (klein beetje naar Zuid) aan Goodwe 3kW GW3000-NS.
12x Jinko 385Wp N-type op West (klein beetje naar Noors) aan Goodwe 3.68kW GW3600D-NS

Is er qua omvormers echt veel gewonnen qua efficiëntie bij lage opwek? Was initieel veel te doen over start voltage (is 80V bij de 8 jaar oude GW3000-NS) maar volgens mij is dat voltage weinig zeggend.

De winter is overigens wel de reden dat ik er op de uitbouw 3 bi-facials bij wil. Op termijn misschien ook nog de Solar Frontiers vervangen als vrouwlief echt een dakkapel wil en ze er toch al af moeten.
GioStyle schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:21:
Als ik hier de omvormers in de maanden november, december, januari en februari uitzet, dan is de opbrengst in het beste jaar 10% lager, tot teruglopend naar 7%. Dus een 1/3e van het jaar voor 10% van de opwek. Het is wel iets, maar het doet niet veel.
Maar die 10% zijn straks misschien wel meer waard dan die andere 90% 🙈
GioStyle schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:08:
Ik bied meer of naja minder. :D Vorig jaar was hier de ratio 1 op 18 op een set richting het zuiden. _O-
Gelukkig ligt het dan toch niet specifiek aan mijn setup.

Ik zou in de winter graag de Solar Frontiers aan de tweede MPPT van de nieuwe omvormer willen koppelen zodat ze samen tot een wat hogere m efficiëntie kunnen komen, maar na alle horror verhalen durf ik zelf niet te klooien met MC4 connectoren :+

[ Voor 41% gewijzigd door Rctworld op 01-06-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ja uitschieters komen voor. Het gaat om de gemiddelden, tenzij je off-grid wilt.
~10:130~ voor ONNO 20°. ~20:110~ voor ZO 40°.
Zie de grafieken in deze TS: Het grote "jouw productie" topic - Deel 10

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:10
onetime schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:28:
Ja uitschieters komen voor. Het gaat om de gemiddelden, tenzij je off-grid wilt.
~10:130~ voor ONNO 20°. ~20:110~ voor ZO 40°.
Zie de grafieken in deze TS: Het grote "jouw productie" topic - Deel 10
Zou het kunnen dat je Noord opstelling sowieso weinig direct zonlicht heeft /veel meer baat heeft bij bewolkte dagen en dat relatief veel meer in de winter voorkomt waardoor de impact van de winter relatief lager is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:54
1:10 of beter voor een noordopstelling kan makkelijk want bij slecht weer doen alle orientaties zo ongeveer hetzelfde, bij goed weer doet zuid het veel beter. Ik haal hier overigens tussen de 1:7 en 1:11 voor een zuidopstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rctworld schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:22:

Maar die 10% zijn straks misschien wel meer waard dan die andere 90% 🙈
Dat kan goed kloppen. Ik overweeg om de panelen van mijn eerste set (2014) en tweede set (2018) te vervangen door nieuwere, zodat ik straks samen met een thuisaccu de wintermaanden beter door kan komen.
Rctworld schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:22:

Gelukkig ligt het dan toch niet specifiek aan mijn setup.
Zeker niet. Het is ook wel logisch verklaarbaar. In de zomer heb je per dag 16 uur lang licht, in de winter 8 uur. Tel daar ook nog eens paar dagen (natte) sneeuw bij op, waardoor je opbrengst nog verder terugvalt en je hebt bijna helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:41
morgen zouden bij mij zwarte glas glas panelen worden geinstalleerd. Nu belt de installateur mij met de mededeling dat de leverancier waarschijnlijk een fout heeft gemaakt met de voorraadstatus; deze zijn alsnog niet op voorraad. Het was een uitlopend model en daarom ook niet meer leverbaar (speciaal 1722mm waardoor er 30 op het dak passen).

Hij kan een alternatief leveren in exact dezelfde maat (en 5w per paneel meer opwekvermogen). Deze hebben een witte folie aan de achterkant (ipv de in NL gangbare zwarte) waardoor het hele vlak van 30 panelen er niet egaal zwart uitziet.

Heeft iemand toevallig voorbeelden hoe dit er in de praktijk uitziet? Als alles morgen moet doorgaan, dan moet ik rap beslissen (wat wat mij betreft niet hoeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:53:
morgen zouden bij mij zwarte glas glas panelen worden geinstalleerd. Nu belt de installateur mij met de mededeling dat de leverancier waarschijnlijk een fout heeft gemaakt met de voorraadstatus; deze zijn alsnog niet op voorraad. Het was een uitlopend model en daarom ook niet meer leverbaar (speciaal 1722mm waardoor er 30 op het dak passen).

Hij kan een alternatief leveren in exact dezelfde maat (en 5w per paneel meer opwekvermogen). Deze hebben een witte folie aan de achterkant (ipv de in NL gangbare zwarte) waardoor het hele vlak van 30 panelen er niet egaal zwart uitziet.

Heeft iemand toevallig voorbeelden hoe dit er in de praktijk uitziet? Als alles morgen moet doorgaan, dan moet ik rap beslissen (wat wat mij betreft niet hoeft).
kijk hier eens naar:
welk merk en type heeft hij aangeboden, want dat is echt bij elk merk net iets anders, bij bepaalde panelen zie je maar heel dunne lijnen van de witte backfolie en bij andere is dat iets meer.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
MacD007 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:14:
[...]

kijk hier eens naar:
welk merk en type heeft hij aangeboden, want dat is echt bij elk merk net iets anders, bij bepaalde panelen zie je maar heel dunne lijnen van de witte backfolie en bij andere is dat iets meer.
Deze bood hij me vanochtend aan. Dat is inderdaad niet meer dan een paar dunne witte lijnen. Maar op een groot vlak wel zichtbaar. Het is meer in de relatie tot wat er op de rest van de daken ligt dat ik er over twijfel. Als om ons heen geen huizen stonden, dan maakte het me niet uit.
Ik merk dat ik er nu over moet nadenken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Deze bood hij me vanochtend aan. Dat is inderdaad niet meer dan een paar dunne witte lijnen. Maar op een groot vlak wel zichtbaar. Het is meer in de relatie tot wat er op de rest van de daken ligt dat ik er over twijfel. Als om ons heen geen huizen stonden, dan maakte het me niet uit.
Ik merk dat ik er nu over moet nadenken...
dit is wel een erg onbekend merk, volgens info wel TIR 1, maar ik heb deze nog nooit gehoort, maar dat wil ook niet alles zeggen.
bedenk wel dat je bij een Glas/Glas paneel de bovenste laag slechts 2mm dik is, dus meer kans op hagelbreuk. Zeker niet onbelangrijk als je de afgelopen week hebt gezien wat je ook in Nederland kunt krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojDTKnBSiyaNUISnhG4RCQSe6f4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/anbhROIzNlgLofg9gbyyPLlN.png?f=user_large
Een glas/folie paneel heeft een dikte van 3,2mm.
waarom voor glas/glas op een dak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
ik heb vertrouwen in de leverancier. Met dit kwamen zij aan, iets uit Taiwan. Daar vind ik verder niet heel veel van.
Glas/glas vs glas/folie; dat is volledig aan me voorbij gegaan. Ik heb een eigen topic geopend, daarin heb ik niet een dergelijk opmerking gekregen. Ik was in de veronderstelling dat glas/glas gangbaar is. Is dat niet zo?

Zijn er trouwens schademeldingen van vernielde panelen afgelopen weekend? Of eerdere hagelbuien dit jaar? Dat ben ik niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Waar ik overigens ook nog benieuwd naar ben, een 'white backsheet solar panel' zou bij hoge temperaturen een iets hoger rendement hebben. klopt dit?
En betekent dit ook dat ze bij lagere temperaturen iets minder rendement hebben?

In de praktijk zal ik de komende 2 jaar waarschijnlijk (veel) meer opwekken dan dat ik nodig heb in de warme maanden (waarbij de installatie uitgeschakeld gaat worden indien ongunstig qua kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:51:
Waar ik overigens ook nog benieuwd naar ben, een 'white backsheet solar panel' zou bij hoge temperaturen een iets hoger rendement hebben. klopt dit?
En betekent dit ook dat ze bij lagere temperaturen iets minder rendement hebben?

In de praktijk zal ik de komende 2 jaar waarschijnlijk (veel) meer opwekken dan dat ik nodig heb in de warme maanden (waarbij de installatie uitgeschakeld gaat worden indien ongunstig qua kosten).
Waar heb je dit met "hoger rendement white backsheett pv-panel bij hoge temperaturen" gelezen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Donkerder panelen worden warmer, lichtere panelen iets minder, -> lichtere panelen iets hoger rendement.
Maar wel meestal op het moment dat er toch al genoeg opbrengst is, dus dat maakt niet uit.
@dunklefaser In specsheet staat een temperatuur coëfficiënt.
@Adam1980 Nee, alleen hoger rendement door minder opwarming, als verder alles gelijk is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:40:
ik heb vertrouwen in de leverancier. Met dit kwamen zij aan, iets uit Taiwan. Daar vind ik verder niet heel veel van.
Glas/glas vs glas/folie; dat is volledig aan me voorbij gegaan. Ik heb een eigen topic geopend, daarin heb ik niet een dergelijk opmerking gekregen. Ik was in de veronderstelling dat glas/glas gangbaar is. Is dat niet zo?
Nee, glas/glas heeft voordelen, mn indien je via indirect licht ook de de onderkant van de cellen, die nu dus vrij liggen, ook licht kunnen opvangen, alleen op een pannendak is dat dus vrijwel nihil.
gebruik je bv deze panelen bij een overkapping, heb je dat dus veel meer.
Zijn er trouwens schademeldingen van vernielde panelen afgelopen weekend? Of eerdere hagelbuien dit jaar? Dat ben ik niet tegengekomen.
bepaald is de prijs; als ik nu bij bv Jinko JKM450N-54HL4R-V-B-2 kijk (solar-outlet.nl) kost deze 60 euro en heeft 450 Wp, maar is wel iets langer (1762mm), dat is dus 4cm langer, is dat echt een probleem ?, bij 2 rijen zou dat 8 cm langer worden. :?
een 435 Wp paneel (Jinko JKM435N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 435Wp (winkelman) kost slechts 53 euro, dit is een full black 1762 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
MacD007 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:08:
[...]
bepaald is de prijs; als ik nu bij bv Jinko JKM450N-54HL4R-V-B-2 kijk (solar-outlet.nl) kost deze 60 euro en heeft 450 Wp, maar is wel iets langer (1762mm), dat is dus 4cm langer, is dat echt een probleem ?, bij 2 rijen zou dat 8 cm langer worden. :?
een 435 Wp paneel (Jinko JKM435N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 435Wp (winkelman) kost slechts 53 euro, dit is een full black 1762 mm.
Het wordt dan 12cm meer. En ja, dat zou een probleem zijn. Bij 3x1722mm in de lengte blijft er boven en onder een halve pan over. Meer bedekken zou niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:14:
[...]

Het wordt dan 12cm meer. En ja, dat zou een probleem zijn. Bij 3x1722mm in de lengte blijft er boven en onder een halve pan over. Meer bedekken zou niet mogelijk zijn.
oke, ik vrees alleen dat die maat 1722mm niet meer veel voorkomt, ik kwam bij een snele check in ieder geval weinig panelen tegen met deze lengte. dus als je in die situatie zit heb je vrees ik gewoon weinig keuze.
want landscape zal dan waarschijnlijk ook geen optie zijn.
deze hebben veelal ook maximaal 400-420 Wp, dus het aanbod is eigenlijk niet eens zo slecht.

deze panelen vond ik zo snel:
Jinko 420 wp - JKM420N-54HLR-B
veel andere merken zijn niet meer op voorraad en ik vrees dat dit dus ook niet meer zo snel gaat komen, de standaard is nu 1762 of zelfs groter.

[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 02-06-2025 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
1722 komt inderdaad niet veel meer voor, dat is het hele punt. in 'landscape'-postie kunnen er 24 panelen op, dat is flink minder opbrengst...

Inmiddels ben ik er wel uit en ga ik de witte achtergrond panelen met iets meer opbrengst.

[ Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 02-06-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:03
Even snel hierop aanhakend, glas-glas zijn dus juist niet sterker in tegenstelling tot wat ik op sommige plaatsen lees? Je leest dan dikker glas maar dit is dan juist twee keer dun glas?
Mijn vraag welk type panelen zijn dan nu het beste om te kopen qua opbrengst/rendement? De mooiste black/black zijn eigenlijk de slechtste qua warmte heb ik begrepen maar bij mij komen ze toch op de schuur met pannen dak te liggen dus optisch maakt niet zo veel uit als ze het in de winter maar goed doen.
Gaat om 36stuks/1pallet, O/W opstelling en ik had dus juist glas-glas op het oog.

[ Voor 17% gewijzigd door Vogels60 op 02-06-2025 14:29 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:29:
Inmiddels ben ik er wel uit en ga ik de witte achtergrond panelen met iets meer opbrengst.
Zojuist bij de installateur bevestigd; ik neem de 430w panelen met witte achtergrondfolie. Dank voor het meedenken allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:58
Adam1980 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:29:
1722 komt inderdaad niet veel meer voor, dat is het hele punt. in 'landscape'-postie kunnen er 24 panelen op, dat is flink minder opbrengst...

Bij een buurman die ik heb geholpen hadden we een "beperking" van max 173 cm lengte.

Voor deze gekozen: Jinko Tiger Neo N-type 54HL4-B
420 watt
172,2 cm lang

Resultaat: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80084566

[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 02-06-2025 15:53 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
nMad schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Bij een buurman die ik heb geholpen hadden we een "beperking" van max 173 cm lengte.

Voor deze gekozen: Jinko Tiger Neo N-type 54HL4-B
420 watt
172,2 cm lang

Resultaat: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80084566
past precies!

maar ik heb ze zelf niet voor het uitzoeken. ik heb een installateur die dat doet en die heeft weer zijn leverancier. Inmiddels dus wel al de knoop doorgehakt voor 1722mm panelen. Bij blijft er iets meer ruimte over dan bij jouw plaatje, maar ook niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08
Ik kan hierover niet bij de netbeheerder klagen ofwel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ufd9JJ46Aodjmnb1EyaREpmV2g0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yXyioMkmruBfXjTHhn8b6Ltz.png?f=fotoalbum_large

Ik verlies behoorlijk wat opwek, maar kan er niet zoveel aan doen.
Alleen maar 16mm buizen door het huis. Geen manier om vanaf de meterkast, die niet grenst aan een gevel, makkelijk naar de zolder te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV-K2z3pErQhu7QwYCMkeMwa3Ow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J4G1nOO6qyhIWNr3axqei5Zi.png?f=user_large

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kodess schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:03:
[Afbeelding]

Alleen maar 16mm buizen door het huis. Geen manier om vanaf de meterkast, die niet grenst aan een gevel, makkelijk naar de zolder te komen.

[Afbeelding]
Als je snachts ook al niet onder 240 volt komt, denk ik dat netbeheerder het expres doet om het vermogen te reduceren. Dus je kunt klagen tot je een ons weegt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Kodess Ik heb bij een vriendin zowel de nul als de fase draad dubbel getrokken. Wel gewoon gezekerd als een enkele draad. Ik had toch een paar honderd meter draad liggen. Zou jou ook een stuk kunnen helpen.

edit: als je er maar één draad bij krijgt, dan de nul dubbelen.

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 03-06-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Kodess als je 3x25A hebt kan je een andere fase proberen.
Het lijkt er ook op dat je omvormer sowieso 3V meer meet.

Er zijn thuisaccu's die aan de DC zijde aangesloten worden. Wanneer je geld over hebt, kan je dat nog overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Als je snachts ook al niet onder 240 volt komt, denk ik dat netbeheerder het expres doet om het vermogen te reduceren. Dus je kunt klagen tot je een ons weegt.
's nachts 225 volt.
onetime schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:14:
@Kodess Ik heb bij een vriendin zowel de nul als de fase draad dubbel getrokken. Wel gewoon gezekerd als een enkele draad. Ik had toch een paar honderd meter draad liggen. Zou jou ook een stuk kunnen helpen.

edit: als je er maar één draad bij krijgt, dan de nul dubbelen.
hmm, dat is toch wel een poging waard inderdaad
Proton_ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:16:
@Kodess als je 3x25A hebt kan je een andere fase proberen.
Het lijkt er ook op dat je omvormer sowieso 3V meer meet.

Er zijn thuisaccu's die aan de DC zijde aangesloten worden. Wanneer je geld over hebt, kan je dat nog overwegen.
Ik heb elke fase al geprobeerd, het is gewoon de afstand tussen de omvormer en de meterkast die de laatste voltjes meegeeft.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat is eigenlijk best prima. Dit is vrij hopeloos imho.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kodess schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als die in de meterkast maar max 253 volt is, is het toch goed?
Dus even een waarde in de omvormer aanpassen. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:17:
[...]

Als die in de meterkast maar max 253 volt is, is het toch goed?
Dus even een waarde in de omvormer aanpassen. ;)
Het aanpassen van de spanning van de omvormer is simpelweg slecht advies.
Ten eerste mag de spanning niet boven de 253V komen - hierom wordt de omvormer uitgeschakeld - en ja de crux zit 'm in het feit dat de spanning op het net niet zo hoog mag worden dus vanaf omvormer naar groepenkast zou het in theorie mogen/kunnen.
Maar door dit soort gedrag aan te moedigen krijgen we ook mensen die dat allemaal niet meenemen en klakkeloos zaken aanpassen én het is simpelweg ontzettend egoïstisch. Iedereen die dit doet benadeeld zijn of haar buren hier direct mee.

Ik vind dit soort adviezen afkeurenswaardig én het zet de deur open voor overtredingen van de netcode elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Het is inderdaad geen best advies, want de situatie kan zich voordoen dat de netspanning tegen of op 253 V is en je omvormer (b.v. vanwege lokale bewolking) weinig stroom teruglevert. Je gaat dan in de meterkast mogelijk over de 253 V heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 17:13

cky

even een vraag over de efficiëntie van mijn systeem, op goede opbrengst dagen zie ik dat de opbrengt blijft steken bij 3,5kw per uur. 12 panelen zijn 390 watt, omvormer is enphase iq7+.

ik snap dat panelen in de praktijk niet de volledige opbrengt kunnen geven, maar heb toch het idee dat door de aftopping van de omvormer (295w) ik een hoop opbrengst mis:

3,5kw/12=291w door de aftopping, zou toch 4680kw kunnen zijn op basis van de panelen. 1kw per uur mis ik dus 5 uur lang mis ik bijna 6kw per dag?

Klopt mijn conclusie, heeft de installateur hier voor de verkeerde omvormers gekozen? Of voor te hoge watt panelen? Of heeft dit met de max van de meterkast te maken (1 groep)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu4nGWVj2zMNDhIDgxRcJ-pol0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNl9S8gYKAdkaLsRmneih3qM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cky schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:59:
even een vraag over de efficiëntie van mijn systeem, op goede opbrengst dagen zie ik dat de opbrengt blijft steken bij 3,5kw per uur. 12 panelen zijn 390 watt, omvormer is enphase iq7+.

ik snap dat panelen in de praktijk niet de volledige opbrengt kunnen geven, maar heb toch het idee dat door de aftopping van de omvormer (295w) ik een hoop opbrengst mis:

3,5kw/12=291w door de aftopping, zou toch 4680kw kunnen zijn op basis van de panelen. 1kw per uur mis ik dus 5 uur lang mis ik bijna 6kw per dag?

Klopt mijn conclusie, heeft de installateur hier voor de verkeerde omvormers gekozen? Of voor te hoge watt panelen?

[Afbeelding]
Vul eens in op: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html en kijk wat voor meer opbrengst een grotere omvormer zou bieden.
Je geeft nu in ieder geval te weinig context.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Klopt mijn conclusie, heeft de installateur hier voor de verkeerde omvormers gekozen? Of voor te hoge watt panelen? Of heeft dit met de max van de meterkast te maken (1 groep)?

[Afbeelding]
Puur gebaseerd op je plaatje, wat gok ik een mooie heldere recente dag was, verlies je vrijwel niks en heeft je installateur goed gekozen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

True schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:02:
[...]

Vul eens in op: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html en kijk wat voor meer opbrengst een grotere omvormer zou bieden.
Je geeft nu in ieder geval te weinig context.
aardig wat context hoor ;) mijn vraag is alleen of dit specifiek zo is ingestoken of dat er met lagere watt panelen hetzelfde resultaat haalbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
cky schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:14:
[...]

aardig wat context hoor ;) mijn vraag is alleen of dit specifiek zo is ingestoken of dat er met lagere watt panelen hetzelfde resultaat haalbaar zou zijn.
Nee, je omvormer is gemiddeld efficiënter door dichter bij z'n maximum werkpunt te zitten. Dat je hoogzomer bij negatieve energieprijzen niet het maximum haalt is totaal onbelangrijk!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cky schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Nee want je wilt eigenlijk je helling en oriëntatie weten. Dan kun je gemakkelijk uitrekenen (of laten uitrekenen) wat je maximale opbrengst zou zijn met een 'onbeperkte' omvormer. En dat vergelijken met je huidige omvormer(s). Het verschil is wat je meer zou kunnen opwekken. Zoals al gezegd boven mij zitten we hoog in het zonseizoen waardoor je maximale opbrengst hebt. Dit heb je in de andere 9 à 10 maanden niet en dat verschil is zeer waarschijnlijk niet de investering voor grotere omvormer(s) waard. En kleinere panelen wil je niet want dan heb je minder opwek als er minder zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

klinkt in ieder geval dat mijn installateur goed weet waar die mee bezig is, mind at ease :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:19

[Afbeelding]
Misschien goed om ook wat zaken meer helder te maken:

Je zegt:
12 panelen zijn 390 watt
En
zou toch 4680kw kunnen zijn op basis van de panelen
Maar nu haal je aantal dingen door elkaar (en een vermenigvuldiging met 1000)

Je panelen zijn 390Wp (Watt Peak) .. dat is het maximale vermogen onder ideale instraling van 1000W aan zonne energie per vierkante meter bij een temperatuur van 25 graden.

Het is dus niet zo dat je panelen 390 watt opwekken .. want die ideale situatie wordt vrijwel nooit bereikt. En de zon instraling in Nederland zeker ook nooit 1000W per m2 (hoewel bepaalde plekken er redelijk in de buurt komen).

Je maximaal theoretische vermogen van alle 12 panelen samen is dus 4680Wp (en dus geen Kilo Watt .. want dan zouden je 12 panelen 4.6 MegaWatt aan stroom opwekken .. )

Dus wat je theoretisch zou kunnen opwekken is mede afhankelijk van de ligging en hellingshoek van je panelen .. en vandaar dat die site ook werd aangeraden .. om te zien wat de theoretische opbrengst zou kunnen zijn voor jou specifieke panelen en installatie.

Daarnaast zeg je dat je enphase iq7+ micro omvormers gebruikt. En die kunnen idd maar maximaal 295 VA verwerken. Wat dus idd een stuk lager is dan wat je panelen onder ideale omstandigheden zou kunnen produceren. Dus vandaar dat het ook handig is om de details eens in die berekening te stoppen .. om te kijken of je panelen in jou specifieke opstelling überhaupt ooit die 295VA zouden gaan raken .. of dat ze er overheen zouden kunnen gaan. En dan is dus de vraag .. is dat erg .

Ik heb bijvoorbeeld 2 x 4320Wp op twee omvormers zitten die maximaal 3680Watt kunnen produceren.. maar omdat mijn installatie op het oosten uit kijkt, met 20 graden helling .. ga ik bijna nooit in de problemen komen . Ook niet op de meest zonnige dagen met ideale temperatuur. Dus daarmee kon ik bewust wel die extra vermogen op mijn dak leggen.

Maar dat zijn dus wel allemaal zaken die je zelf dus kan na rekenen om zelf tot een geïnformeerde beslissing dan wel conclusie te komen of je huidige installatie toereikend is.

Dus mijn advies zou zijn .. ga toch eens je gegevens invoeren op die site en ga kijken wat er gebeurt met je Voltages en Amperages als het heel zonnig is .. maar ook op de minder dagen...

Pas dan kan je stellen ..
klinkt in ieder geval dat mijn installateur goed weet waar die mee bezig is, mind at ease :)
Omdat je dan zelf eea nagekeken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@duvekot Op zich allemaal waar maar het feit dat er geen enorm afgeplatte grafiek van de opwek is zegt al genoeg. Misschien nog even kijken of alle panelen/omvormers het doen maar verder is er weinig reden tot twijfel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Termy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:34:
@duvekot Op zich allemaal waar maar het feit dat er geen enorm afgeplatte grafiek van de opwek is zegt al genoeg. Misschien nog even kijken of alle panelen/omvormers het doen maar verder is er weinig reden tot twijfel.
Persoonlijk vind ik de productie tussen "half 3" en "half 6" wat "vlakjes" .. maar dat kan ook aan de ligging etc liggen. Sowieso is het een meer west georiënteerde installatie volgens mij .. gezien de tijden waarop de productie begint te stijgen ...
Maar alleen @cky kan eea echt narekenen en nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

duvekot schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:43:
[...]

Persoonlijk vind ik de productie tussen "half 3" en "half 6" wat "vlakjes" .. maar dat kan ook aan de ligging etc liggen. Sowieso is het een meer west georiënteerde installatie volgens mij .. gezien de tijden waarop de productie begint te stijgen ...
Maar alleen @cky kan eea echt narekenen en nakijken.
Het topt duidelijk wel wat af maar niet noemenswaardig en dat is waar het om gaat. Overdimensioneren zodat je wanneer het telt meer opwek hebt is heel gebruikelijk en verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Termy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:44:
[...]
Het topt duidelijk wel wat af maar niet noemenswaardig en dat is waar het om gaat. Overdimensioneren zodat je wanneer het telt meer opwek hebt is heel gebruikelijk en verstandig.
Idd .. zoals aangegeven heb ik dat ook gedaan .. maar daar moet je wel aan rekenen .. om te kijken wat het verschil zou zijn over bijvoorbeeld een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een vriend van me heeft een raar verschijnsel met zijn zonnepanelen. Dit is zijn dak (van boven, met drone foto gemaakt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76IpYuWcixaq3qDfhqTjIYFiKwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doA66vGv2Q2RkmLAGTfgnbWO.jpg?f=fotoalbum_large

Er is een soort "kalk" of "zand" of een bepaalde aanslag of zoiets te zien op de panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_ZHGNhtCpPmZ7_w3nL61_KYr6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoeF79DbTarF2b6cnbVcMnm0.jpg?f=fotoalbum_large

De panelen zijn van het merk DMEGC.

Heeft iemand dit weleens eerder gezien?

Zijn buren hebben precies hetzelfde. Toevallig ook panelen van het merk DMEGC.

Zou simpelweg dit schoonmaken voldoende zijn? Of is het niet boeiend? Zijn huis is hoger dan de bomen enz in de straat, dus het zou niet "afval" van bomen moeten zijn.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik vermoed dat het gewoon vuilophoping is. Waarschijnlijk blijft daar telkens na een regenbui een laagje water staan, uiteindelijk opdroogt en het vuil blijft achter.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 10-06-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:56
Tanuki schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:38:
Een vriend van me heeft een raar verschijnsel met zijn zonnepanelen. Dit is zijn dak (van boven, met drone foto gemaakt):
[Afbeelding]

Er is een soort "kalk" of "zand" of een bepaalde aanslag of zoiets te zien op de panelen:
[Afbeelding]

De panelen zijn van het merk DMEGC.

Heeft iemand dit weleens eerder gezien?

Zijn buren hebben precies hetzelfde. Toevallig ook panelen van het merk DMEGC.

Zou simpelweg dit schoonmaken voldoende zijn? Of is het niet boeiend? Zijn huis is hoger dan de bomen enz in de straat, dus het zou niet "afval" van bomen moeten zijn.
Rond dak zo te zien en daardoor de bovenste panelen onder een kleine hoek (<10°?) dan kan er idd bij de rand wat vuil ophopen. Ik verwacht echter geen significant verschil in opwek met dit kleine randje

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tanuki Wat @GioStyle zegt, maar ik ben het hier niet eens met @ArjoK. Ik zou deze rand wel schoonmaken, het is niet beperkt tot minder dan 1cm, er zijn uitschieters tot een hele ("halve") cel.
Dat heeft wel significante invloed. Maar vaak zal het niet schoon gemaakt hoeven worden, maximaal 1x per jaar. Misschien is 1x per 5jaar ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Ik zou eerst een kosten/baten analyse doen. Vuil heeft wel degelijk invloed, maar als je honderden euro's kwijt bent voor professionele reiniging dan is het financieel gezien misschien niet verstandig.
Ik maak mijn platte panelen vaak schoon, maar alleen omdat ik zelf goed bij kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:36:
Ik zou eerst een kosten/baten analyse doen. Vuil heeft wel degelijk invloed, maar als je honderden euro's kwijt bent voor professionele reiniging dan is het financieel gezien misschien niet verstandig.
Ik maak mijn platte panelen vaak schoon, maar alleen omdat ik zelf goed bij kan :)
Inderdaad, in zijn geval zal hij 8 meter hoog het dak op moeten. En dat dan elk jaar. Ook een beetje lastig. Er liggen optimizers onder, dus het is niet zo dat die panelen helemaal niks meer opbrengen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tanuki Hoelang zijn de panelen al niet schoongemaakt? Hoeveel minder opbrengst wordt er gemeten?
10jaar? En nog geen opvallende minder opbrengst? Dan 1x per 10 jaar? Als het lukt in de gaten houden.
Zowel qua opbrengst als met drone beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Had een keer gelezen over de afvoer van water en vuil van de zonnepanelen, een plastic apparaatje 2 stuks die je aan beide uiteinden bevestigd, van die drainage clips, heb er zo mijn twijfels over, iemand ervaringen?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Die drainageclips werken prima. Ze worden wel snel vuil omdat een deel van het vuil blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 11-06 13:01
Ik ga zonnenepanelen op dak leggen met clickfit evo
ze komen in landscape. De evo heeft de geleiders verticaal 2 per paneel
moet ik deze allemaal aarden of 1 per paneel?

Welke klemmen worden daar meest voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26
Een weekje of 2 ook al de vraag gesteld hier (kan ‘m even niet zo snel vinden), maar nu kon ik een foto nemen.

Mijn zonnepanelen kleuren van een blauwig naar volledig zwart zodra het warmer wordt. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaFrhJnw8Y0EgVB2haxg23tfcQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysRnakQJxZsSGOC9LSETBo8U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:21:
Een weekje of 2 ook al de vraag gesteld hier (kan ‘m even niet zo snel vinden), maar nu kon ik een foto nemen.

Mijn zonnepanelen kleuren van een blauwig naar volledig zwart zodra het warmer wordt. Is dat normaal?

[Afbeelding]
Niet naar kijken, zo lang ze stroom leveren is het goed.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ik zou me eerder zorgen maken om de kabels die daar los hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Tommie12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Niet naar kijken, zo lang ze stroom leveren is het goed.
Haha, nee dat snap ik. Maak me geen zorgen, zoiets is mij alleen nooit opgevallen bij andere woningen. Ben alleen benieuwd of het 'normaal' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
GioStyle schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:46:
Ja eens, kan wel iets netter :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@STIMPPYYY Ik kan me twee dingen voorstellen; of water of vet dat ergens zit. Dat vet zou ook ingesloten siliconenvet of zo kunnen zijn. Maar vraag het aan de leverancier en de fabrikant, vooral de laatste zou je verder moeten kunnen helpen. Wij kunnen alleen maar gokken met beperkte kennis van jouw panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
onetime schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:14:
@STIMPPYYY Ik kan me twee dingen voorstellen; of water of vet dat ergens zit. Dat vet zou ook ingesloten siliconenvet of zo kunnen zijn. Maar vraag het aan de leverancier en de fabrikant, vooral de laatste zou je verder moeten kunnen helpen. Wij kunnen alleen maar gokken met beperkte kennis van jouw panelen.
Thanks, zal eens navragen.

Zijn DMEGC 450WP full black panelen. Water had ik gelezen, maar lijkt mij niet aangezien het niet op water reageert. Alleen op warmte/zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Thanks, zal eens navragen.

Zijn DMEGC 450WP full black panelen. Water had ik gelezen, maar lijkt mij niet aangezien het niet op water reageert. Alleen op warmte/zon.
Een object wordt van nature iets donkerder als het warm wordt.
Als ik mijn kamado op stook wordt het helder rood eerder wat bordeaux achtig, en dan gaat de temp van 20 graden naar ca 150 graden aan de buitenkant.

Mogelijk is het dat fenomeen dat ook speelt bij je panelen. Ik heb zelf een pak panelen, maar nooit echt naar gekeken. De eerste jaren tuurde ik me alleen suf op de opbrengstgrafiekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:23
GioStyle schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:46:
En ook nog onbeschermd langs een scherpe aluminium rand. Als dat 10 jaar in weer en wind heen en weer gaat is de kabel doorgesleten...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Andrehj schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:56:
[...]

En ook nog onbeschermd langs een scherpe aluminium rand. Als dat 10 jaar in weer en wind heen en weer gaat is de kabel doorgesleten...
Zal het even aangeven bij de installateur. Ze komen toch wat restpunten afmaken en dit stond op het lijstje. Thanks guys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik ben even aan het zoeken, en dit kwam ik alvast tegen: Several failure types of solarpanels (het einde is reclame)

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 11-06-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KXEMGUdpQUpWjRGBdEZeYsA_S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh2cIQf6wHWARjl6RAN4Q5kO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een paar uur later. Dat verkleuren gebeurt trouwens snel, binnen 20-30 minuten. Verder geen beschadigingen op de panelen zelf voor zover ik kan zien. Dit gebeurt dus ook met een aantal panelen op het schuine dak. Opbrengst is ook in orde en per paneel egaal.

[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-06-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@STIMPPYYY Kan het verdampende dauw aanslag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
onetime schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:46:
@STIMPPYYY Kan het verdampende dauw aanslag zijn?
Goed punt, dat is best een logische verklaring... was ook wel heftig deze morgen. Wellicht een reactie inderdaad van dauw en de waxlaag/beschermlaag die erop ligt.

Zal direct contact openmen met de fabrikant. Eens kijken wat die nu aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:08

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het energiecontract van m'n moeder loopt in juli af en haar toekomstige contract zal wat minder gunstig zijn dan wat ze nu heeft.

Tevens loopt het voltage in de wijk behoorlijk op.

Daarom al wat aan het experimenteren met het beperken van het vermogen van de omvormer (minder piekproductie, meer spreiding) van 5kW naar 4kW en het verlagen van de output als het voltage op het lichtnet oploopt.

Dat werkt wel aardig, zo te zien. De daling die je in de productie ziet komt niet door de zon, die is volop aanwezig. Maar het voltage loopt op dus de output daalt.

Als iedereen dat in de wijk zou instellen, zou het probleem van te hoog voltage wss opgelost zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8VZcWZw.png

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Leuk om te zien, maar waarom zou je bij 247 V al gaan dimmen terwijl de omvormer dat bij 253 V zelf doet? M.a.w. wat is er mis met de huidige grens (230 V + 10%)?
Het probleem blijft bestaan, als je tegen de grens aanzit, welke grens dan ook, en er komen huishoudens met PV bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:24:
Leuk om te zien, maar waarom zou je bij 247 V al gaan dimmen terwijl de omvormer dat bij 253 V zelf doet? M.a.w. wat is er mis met de huidige grens (230 V + 10%)?
Het probleem blijft bestaan, als je tegen de grens aanzit, welke grens dan ook, en er komen huishoudens met PV bij.
Je moet juist al eerder gaan dimmen omdat het voltage dan niet verder oploopt.
Bij 253 volt ben je al te laat. En de instelling is een curve, geen harde grens.

Uiteindelijk werkt zoiets alleen als iedereen meedoet in een wijk.

Eigenlijk zou het een verplichte instelling moeten zijn in omvormers, dan zou je heel wat problemen voorkomen.

Piekvermogen levert (straks) toch niets meer op, dus "knijpen" van vermogen overdag is helemaal niet erg.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 12:41 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:56
BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:31:
[...]

Je moet juist al eerder gaan dimmen omdat het voltage dan niet verder oploopt.
Bij 253 volt ben je al te laat. En de instelling is een curve, geen harde grens.

Uiteindelijk werkt zoiets alleen als iedereen meedoet in een wijk.

Eigenlijk zou het een verplichte instelling moeten zijn in omvormers, dan zou je heel wat problemen voorkomen.

Piekvermogen levert (straks) toch niets meer op, dus "knijpen" van vermogen overdag is helemaal niet erg.
De omvormers worden uitgeschakeld als de 253 volt wordt bereikt, dus iedereen in de wijk doe al mee.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

clodders schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:45:
[...]

De omvormers worden uitgeschakeld als de 253 volt wordt bereikt, dus iedereen in de wijk doe al mee.
Ik snap wat je zegt.

Maar deze instelling is juist om te voorkomen dat omvormers uit gaan in de wijk.

Als iedereen dit instelt, komt het voltage niet meer op 253 volt en gaan omvormers dus ook niet meer uit.
Een omvormer die uitstaat daar heb je niets aan, dan liever wat minder vermogen leveren.

De enige reden dat het voltage stijgt is omdat (op mooie, zonnige dagen) het geleverde vermogen uit omvormers maar blijft oplopen terwijl er geen vraag is.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:01

Bravo

Second Best

BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Ik snap wat je zegt.

Maar deze instelling is juist om te voorkomen dat omvormers uit gaan in de wijk.

Als iedereen dit instelt, komt het voltage niet meer op 253 volt en gaan omvormers dus ook niet meer uit.
Een omvormer die uitstaat daar heb je niets aan, dan liever wat minder vermogen leveren.

De enige reden dat het voltage stijgt is omdat (op mooie, zonnige dagen) het geleverde vermogen uit omvormers maar blijft oplopen terwijl er geen vraag is.
Het voltage op het net loopt op omdat er een bepaald vermogen meer wordt ingevoed dan wordt afgenomen. Als je alle omvormer op 80% limiteert, dan is dit probleem inderdaad (even) verholpen. Er wordt minder vermogen ingevoed, waardoor het voltage niet de 253V aantikt.
Maar dan krijgen een paar mensen het lumineuze idee om zonnepanelen te nemen, waardoor het totale vermogen weer oploopt en je weer de 253V zal gaan aantikken.

Dus ja, je kunt je (piek)vermogen terugregelen, zodat dat er in gelijkblijvende omstandigheden e 253V niet meer wordt gehaald. Maar dan moet je ook regelen dat niet iemand anders extra vermogen gaat leveren, en dat lijkt mij niet realistisch.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Het voltage op het net loopt op omdat er een bepaald vermogen meer wordt ingevoed dan wordt afgenomen. Als je alle omvormer op 80% limiteert, dan is dit probleem inderdaad (even) verholpen. Er wordt minder vermogen ingevoed, waardoor het voltage niet de 253V aantikt.
Maar dan krijgen een paar mensen het lumineuze idee om zonnepanelen te nemen, waardoor het totale vermogen weer oploopt en je weer de 253V zal gaan aantikken.

Dus ja, je kunt je (piek)vermogen terugregelen, zodat dat er in gelijkblijvende omstandigheden e 253V niet meer wordt gehaald. Maar dan moet je ook regelen dat niet iemand anders extra vermogen gaat leveren, en dat lijkt mij niet realistisch.
Ik zeg niet dat je ze op 80% moet limiteren. De waarde daarvoor zal nog vastgesteld moeten worden.
Misschien moet dat wel 50 of 35% worden.

Als bij iedereen in de wijk de output naar 50% of 35% kan zakken bij een oplopend voltage, dan zal dat in de praktijk juist helemaal niet zo vaak gebeuren. In de meeste gevallen zal 80% dan misschien wel genoeg zijn.

Zoals ik zei, het is een curve, het is geen vlakke lijn. Als de output overal daalt bereik je vanzelf een evenwichtstoestand.

Omgekeerd zie je het bij verbruik ook, als je alle laadpalen vol aanknalt gaat het ook niet goed. Zou je het vermogen dynamisch aanpassen dan kan een wijk prima meer laadpalen kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@BlueTooth76 wat probeer je precies te bereiken? De grens zit nu op 253 V, zou die naar beneden moeten? Het is sowieso een curve; omvormers regelen terug vlak voor of op 253 V, in de meterkast is de spanning dan 1 of 2 V lager (251-252 V). Er ontstaat zo vanzelf evenwicht iets onder de 253 V.
Of heb je het over omvormers die helemaal uitschakelen? Tja, dan zou ik gewoon een betere omvormer aanschaffen. Sterker nog, je zegt zelf dat iedereen mee zou moeten doen. Maar dan (zodra alle omvormers rustig kunnen terugregelen) is het probleem toch al weg?

[ Voor 14% gewijzigd door Martin7182 op 12-06-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:27:
@BlueTooth76 wat probeer je precies te bereiken? De grens zit nu op 253 V, zou die naar beneden moeten? Het is sowieso een curve; omvormers regelen terug vlak voor of op 253 V, in de meterkast is de spanning dan 1 of 2 V lager (251-252 V). Er ontstaat zo vanzelf evenwicht iets onder de 253 V.
Vlak onder de 253 volt is niet echt bruikbaar, dan zit je al op een kantelpunt waarbij een kleine piek al zorgt voor uitschakelen. Ik zou meer willen toewerken naar het voorkomen van die piek.
Of heb je het over omvormers die helemaal uitschakelen? Tja, dan zou ik gewoon een betere omvormer aanschaffen. Sterker nog, je zegt zelf dat iedereen mee zou moeten doen. Maar dan is het probleem toch al weg?
Een "betere omvormer"? Alle omvormers gaan uit bij 253 volt, dat is de Nederlandse richtlijn.

Juist door het vermogen van alle (!) omvormers in een wijk al bij een lager voltage terug te schroeven kom je nooit aan die 253 volt en gaan er geen omvormers meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:33:
Een "beter omvormer"? Alle omvormers gaan uit bij 253 volt, dat is de Nederlandse richtlijn.

Juist door het vermogen van alle (!) omvormers in een wijk al bij een lager voltage terug te schroeven kom je nooit aan die 253 volt en gaan er geen omvormers meer uit.
Nee, ze gaan niet uit maar regelen terug waardoor de spanning vanzelf iets zakt.
Je spreekt jezelf tegen; als je bij een lager voltage terugregelt, en iedereen doet dat, dan heb je gewoon een lagere grens dan 253 V en kun je minder vermogen transporteren. Het "probleem" is er dan nog steeds, zij het bij een lager voltage. En je hebt een "probleem" erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Ik zeg niet dat je ze op 80% moet limiteren. De waarde daarvoor zal nog vastgesteld moeten worden.

Als bij iedereen in de wijk de output naar 50% of 35% kan zakken bij een oplopend voltage, dan zal dat in de praktijk juist helemaal niet zo vaak gebeuren. In de meeste gevallen zal 80% dan misschien wel genoeg zijn.

Zoals ik zei, het is een curve, het is geen vlakke lijn. Als de output overal daalt bereik je vanzelf een evenwichtstoestand.

Omgekeerd zie je het bij verbruik ook, als je alle laadpalen vol aanknalt gaat het ook niet goed. Zou je het vermogen dynamisch aanpassen dan kan een wijk prima meer laadpalen kwijt.
Ik zal mij nog een keer herhalen: Het voltage wat op de aansluiting gemeten wordt is het gevolg van de verhouding tussen productie en gebruik bij jou in de buurt (en wat de lokale trafo naar het 10kV net kan sturen).

Momenteel is het vanuit de netcode geregeld dat 253V leidt tot directe uitschakeling, langdurig >250 V vaak ook. Door de uitschakeling van de omvormer wordt het geleverde vermogen verlaagd en zal het Voltage (iets) zakken en kan de omvormer waarschijnlijk weer opstarten. Ik laat de voltagedrop in je eigen bekabeling even buiten beschouwing.

Als het gebruik niet wijzigt, en de lokale trafo ook niet, dan is het vermogen wat kan worden geproduceerd een vast gegeven bij 250-ish Volt. Om te voorkomen dat die 253V wordt bereikt moet je gezamenlijk afspreken hoe wie welk gedeelte van het 'beschikbare' vermogen mag produceren.
En de mensen aan het einde van de lijn moeten een andere curve instellen (die mogen de 253V net niet bereiken) dan de mensen aan het begin van de lijn (die moeten mogelijk zelfs onder de 240V blijven).

Vanuit de netcode mogen de mensen die het laagste voltage bij de omvormer hebben het meeste produceren, de mensen die een hoger voltage krijgen zijn verplicht om als eerste af te schakelen.
Is dit eerlijk? Misschien niet helemaal.
Maar is jouw voorstel om afspraken te maken wie hoeveel vermogen mag leveren eerlijker? Misschien... Hangt er helemaal van af waar deze afspraak op wordt gebaseerd en wie de kosten gaat dragen voor het niet produceren.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Nee, ze gaan niet uit maar regelen terug waardoor de spanning vanzelf iets zakt.
Je spreekt jezelf tegen; als je bij een lager voltage terugregelt, en iedereen doet dat, dan heb je gewoon een lagere grens dan 253 V en kun je minder vermogen transporteren. Het "probleem" is er dan nog steeds, zij het bij een lager voltage. En je hebt een "probleem" erbij.
Nee, want een pak van die omvormers die 4kW gaven en uitgeschakeld werden van de ene op de andere seconde gaan nu teruggeregeld worden tot er ergens terug een lagere spanning is en ze één voor één terug opkomen.

Met bv terugregelen tussen 250 en 253V gaan die omvormers maar 2kW geven. Iedereen levert een beetje, en het net blijft ook onder de 253V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Uiteindelijk gaan ze natuurlijk uit, niet allemaal maar degenen die het eerst de 253 Volt bereiken wel.
Uiteraard kan je minder vermogen transporteren als je het vermogen van omvormers (dynamisch) verlaagt.

Dat lijkt me echter niet zo'n groot probleem aangezien de hoge voltages voornamelijk voorkomen bij lage vraag een een hoog aanbod van stroom. Die piekstroom is toch al niets meer waar (straks) als salderen verdwijnt.
Tommie12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Nee, want een pak van die omvormers die 4kW gaven en uitgeschakeld werden van de ene op de andere seconde gaan nu teruggeregeld worden tot er ergens terug een lagere spanning is en ze één voor één terug opkomen.

Met bv terugregelen tussen 250 en 253V gaan die omvormers maar 2kW geven. Iedereen levert een beetje, en het net blijft ook onder de 253V.
Dat is inderdaad wat ik bedoel.

Nu staan er in veel wijken de hele middag omvormers aan en uit te klapperen en als je pech hebt dat je aan het eind van de lijn zit, komt je omvormer helemaal niet meer "up" als het mooi weer is.

Met het dynamisch beperken van het vermogen kan je dat voorkomen.

Voor je spreiding over de dag maakt het verder weinig uit, in de ochtend en eind van de middag is het probleem vaak sowieso verholpen omdat de zon dan lager staat en de omvormers minder vermogen afgeven.

[ Voor 34% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:43:
[...]

Ik zal mij nog een keer herhalen: Het voltage wat op de aansluiting gemeten wordt is het gevolg van de verhouding tussen productie en gebruik bij jou in de buurt (en wat de lokale trafo naar het 10kV net kan sturen).

Momenteel is het vanuit de netcode geregeld dat 253V leidt tot directe uitschakeling, langdurig >250 V vaak ook. Door de uitschakeling van de omvormer wordt het geleverde vermogen verlaagd en zal het Voltage (iets) zakken en kan de omvormer waarschijnlijk weer opstarten. Ik laat de voltagedrop in je eigen bekabeling even buiten beschouwing.

Als het gebruik niet wijzigt, en de lokale trafo ook niet, dan is het vermogen wat kan worden geproduceerd een vast gegeven bij 250-ish Volt. Om te voorkomen dat die 253V wordt bereikt moet je gezamenlijk afspreken hoe wie welk gedeelte van het 'beschikbare' vermogen mag produceren.
En de mensen aan het einde van de lijn moeten een andere curve instellen (die mogen de 253V net niet bereiken) dan de mensen aan het begin van de lijn (die moeten mogelijk zelfs onder de 240V blijven).

Vanuit de netcode mogen de mensen die het laagste voltage bij de omvormer hebben het meeste produceren, de mensen die een hoger voltage krijgen zijn verplicht om als eerste af te schakelen.
Is dit eerlijk? Misschien niet helemaal.
Maar is jouw voorstel om afspraken te maken wie hoeveel vermogen mag leveren eerlijker? Misschien... Hangt er helemaal van af waar deze afspraak op wordt gebaseerd en wie de kosten gaat dragen voor het niet produceren.
Ik begrijp de theorie en dus ook wat je zegt.
Ik stel ook niet dat mijn oplossing uitgewerkt of perfect is maar het zou wel het dagelijkse geklapper van omvormers kunnen oplossen, wat ook niet ideaal is.

Ik heb liever 2 ipv 5kW productie uit m'n omvormer dan helemaal geen opwek.

Het andere punt van m'n eerste reactie is dat ik het vermogen van de omvormer zelf ook beperkt heb.
Maar dat heeft als reden vooral dat piekstroom straks toch niets meer oplevert (of geld kost) en de spreiding over de dag wel belangrijk is. In dit geval gaat het over het huishouden van mijn moeder. Ze krijgt in september een 5kWh HomeWizard plug-in thuisaccu dus dat geeft nog wat meer spreiding.

In de tijd van salderen was het gewoon "100% knallen de hele dag en alles op het zuiden" maar daar moeten we nu anders naar gaan kijken.

De discussie daarover is interessant, denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Je wilt dus dat anderen jouw probleem gaan oplossen. Want als je een klapperende omvormer hebt, dan kan die dus niet netjes terugregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Ik begrijp de theorie en dus ook wat je zegt.
Ik stel ook niet dat mijn oplossing uitgewerkt of perfect is maar het zou wel het dagelijkse geklapper van omvormers kunnen oplossen, wat ook niet ideaal is.

Ik heb liever 2 ipv 5kW productie uit m'n omvormer dan geen opwek.
Maar dat zou inhouden dat de persoon aan het begin van de lijn (die helemaal geen probleem heeft/ervaart) moet gaan reduceren bij een 245V (of nog lager), om te voorkomen dat de persoon aan het eind van de lijn door hun eigen invoeding 253V gaan aantikken.
En als er nog een invoedende PV installatie ergens op de lijn bijkomt, de persoon bij het begin van de lijn nog verder moet gaan beperken.

Wat je zelf kunt instellen (en dat kan met SE) is dat je vermogensbeperking doet op basis van het gemeten voltage. Wordt er bij 0W vermogen invoeding nog steeds 253V bij de omvormer gemeten, dan mag je de netbeheerder gaan bellen omdat zij zich niet aan de netcode houden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:19
Vanwege de plaatsing van een dakkapel, wijzigt een en ander in de samenstelling van de zonnepanelen op mijn dak. Daarom heb ik een nieuwe omvormer nodig en daarbij vraag ik mij af wat de beste optie is.

Allereerst de panelen:

Dakvlak zuidoost (kompasrichting 140, helling 42 graden)
- 3x DMEGC Solar 500Wp (type DM500M10RT-B60HBB)
- 6x Canadian Solar Mono 280Wp (type CS6K-280)

Dakvlak noordwest (kompasrichting 320, helling 42 graden)

Er is geen schaduwvorming op de panelen.

Vraag: welke omvormer kan ik het beste aanschaffen om deze panelen op aan te sluiten?

Subvragen:
- Ik heb verschillende paneeltypes en twee oriëntaties: hoeveel MPPT's heb ik nodig?
- Hoe kan ik de strings het beste indelen?
- Kunnen alle panelen op 1 omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Maar dat zou inhouden dat de persoon aan het begin van de lijn (die helemaal geen probleem heeft/ervaart) moet gaan reduceren bij een 245V (of nog lager), om te voorkomen dat de persoon aan het eind van de lijn door hun eigen invoeding 253V gaan aantikken.
En als er nog een invoedende PV installatie ergens op de lijn bijkomt, de persoon bij het begin van de lijn nog verder moet gaan beperken.

Wat je zelf kunt instellen (en dat kan met SE) is dat je vermogensbeperking doet op basis van het gemeten voltage. Wordt er bij 0W vermogen invoeding nog steeds 253V bij de omvormer gemeten, dan mag je de netbeheerder gaan bellen omdat zij zich niet aan de netcode houden.
Bestaat dat nog dat 'begin van de lijn', en 'het einde van de lijn'?
Ik dacht dat netten circulair opgebouwd werden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:57:
Je wilt dus dat anderen jouw probleem gaan oplossen. Want als je een klapperende omvormer hebt, dan kan die dus niet netjes terugregelen.
Ik heb geen klapperende omvormer.

Bij m'n moeder is het vooral op zondagen wel eens eens een probleem dat de omvormer uitschakelt maar ook niet altijd (SE5000H).

Ik kijk hier meer naar als "hoe kunnen we dit in het algemeen gaan oplossen"?

Want als je aan het eind van de lijn zit, dan heb je toch wel meer kans op uitval, zoals @Bravo ook al uitlegt.

Ik probeer een constructieve discussie te voeren over hoe dit landelijk op te lossen zou zijn en daarom ben ik wat aan het experimenteren.
Tommie12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:19:
[...]

Weet ik ook niet zeker.
Maar je zal altijd mensen hebben die op een grotere afstand van de wijktrafo zitten dan anderen.
Dus een spanningsval zal er wel zijn.
Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Klopt, het is een SE idd. Ik ben bij haar wel benieuwd of het voltage ook nog 253 Volt haalt nu het vermogen beperkt is. Zal wel tot een zondag met mooi weer moeten wachten voor ik het zeker weet.

[ Voor 50% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-06-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:18:
[...]

als bij bv 253V er 1.000 afschakelen...
en je gaat de grens verlágen, bv 235V.. (lol..)

dan gaan ineens 10.000 omvormers afschakelen... lijkt mij ongewenst.

(je gebruikt het NET dan vérre van optimaal)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Tommie12 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:19:
[...]

De meeste netten zijn inderdaad sterringvormig opgebouwd, zeker in de bebouwde omgeving.
Begin en eind van de lijn zijn relatief gesproken vanuit de kabel in de trafo bekeken. In de trafo wordt namelijk de gewenste verhouding tussen lokaal net en middennet ingesteld (en daarmee het voltage aan het begin van de lijn).
BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Bij m'n moeder is het vooral op zondagen wel eens eens een probleem dat de omvormer uitschakelt maar ook niet altijd (SE5000H).

Ik kijk hier meer naar als "hoe kunnen we dit in het algemeen gaan oplossen"?

Want als je aan het eind van de lijn zit, dan heb je toch wel meer kans op uitval, zoals @Bravo ook al uitlegt.

Ik probeer een constructieve discussie te voeren over hoe dit landelijk op te lossen zou zijn en daarom ben ik wat aan het experimenteren.

[...]

Weet ik ook niet zeker.
Maar je zal altijd mensen hebben die op een grotere afstand van de wijktrafo zitten dan anderen.
Dus een spanningsval zal er wel zijn.

[...]

Klopt, het is een SE idd. Ik ben bij haar wel benieuwd of het voltage ook nog 253 Volt haalt nu het vermogen beperkt is. Zal wel tot een zondag met mooi weer moeten wachten voor ik het zeker weet.
Toevallig bij mijn ouders ook naar gekeken (SE3000 met 4200Wp Oost/West). Sinds de buren een 6 kWp installatie hebben liggen wordt de 253V op hun fase ook aangetikt en schakelt de omvormer af (bij 2 kW opwek :/ ). Trouwens schakelt hij ook af bij 10 minuten boven de 250V.
We kijken nu naar het verzwaren van de kabel naar de schuur waar de omvormer hangt, ook omdat er een EV-lader en er een draaibank bij zijn gekomen.

Zolang de auto aan de lader hangt, wordt de 253V niet aangetikt.
Hansieo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Die 1.000 zullen er geen 10.000 ineens worden, het gaat om de omvormers die de 235V (jouw voorbeeld) meten die zullen afschakelen. Stuk voor stuk.
Mogelijk kunnen ze niet eens wakker worden in de ochtend, omdat het voltage al te hoog is :X

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 13-06-2025 14:44 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:40:
[...]

De meeste netten zijn inderdaad stervormig opgebouwd, zeker in de bebouwde omgeving.
Begin en eind van de lijn zijn relatief gesproken vanuit de kabel in de trafo bekeken. In de trafo wordt namelijk de gewenste verhouding tussen lokaal net en middennet ingesteld (en daarmee het voltage aan het begin van de lijn).

[...]

Toevallig bij mijn ouders ook naar gekeken (SE3000 met 4200Wp Oost/West). Sinds de buren een 6 kWp installatie hebben liggen wordt de 253V op hun fase ook aangetikt en schakelt de omvormer af (bij 2 kW opwek :/ ). Trouwens schakelt hij ook af bij 10 minuten boven de 250V.
We kijken nu naar het verzwaren van de kabel naar de schuur waar de omvormer hangt, ook omdat er een EV-lader en er een draaibank bij zijn gekomen.

Zolang de auto aan de lader hangt, wordt de 253V niet aangetikt.
wat ik "vroeger" deed was de auto op bv 1.500W instellen, en op de meest foute Fase zetten,
om de spanning nét genoeg te drukken en de auto het dan úúúren vol kan houden voordat hij vol is, O-)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Begrijp ik het goed dat je moeder een omvormer heeft die wel netjes kan terugregelen, maar dat standaard niet doet en bij 253 V hard afschakelt?
Dat lijkt mij de oplossing om SE omvormers gewoon goed af te stellen. Iets wat andere omvormers automatisch al doen. Ik geloof dat GoodWe standaard begint terug te regelen vanaf ~250 V, dat zou je dan in SE misschien zo in kunnen stellen, of er iets tegenaan programmeren dat dat doet. Ik voel er niets voor om de grens van 253 V te verlagen. Dan zit je op een lagere grens waar hetzelfde probleem speelt, en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hansieo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat je niet gelezen hebt dat het om een curve gaat.

Er schakelt niets af, er wordt alleen (dynamisch op basis van het netvoltage) vermogen beperkt en omdat dat langs een curve gaat, vindt dat vanzelf een equilibrium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:40:
[...]

[...]

Die 1.000 zullen er geen 10.000 ineens worden, het gaat om de omvormers die de 235V (jouw voorbeeld) meten die zullen afschakelen. Stuk voor stuk.
Mogelijk kunnen ze niet eens wakker worden in de ochtend, omdat het voltage al te hoog is :X
zeer zeker wel! als er bij 253V 1.000 afschakelen, blijf er bv nog 245V over...
en als jij 235V wil... dan gaan er nog véél meer uit, totdat het NET uiteindelijk 235V is.
Een ongezonde manier van verspilling van "bandbreedte" op het NET.

* of het nu via een curve gaat of niet, jij krijgt veel meer problemen (lees terug regelingen.)

bedenk je standpunt maar eens met 225V... wat gaat er dán "geregeld" worden?? curve?

[ Voor 13% gewijzigd door Hansieo op 12-06-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Martin7182 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Begrijp ik het goed dat je moeder een omvormer heeft die wel netjes kan terugregelen, maar dat standaard niet doet en bij 253 V hard afschakelt?
Ik heb niet 100% inzicht in hoe SE dat standaard regelt. Maar bij langdurig >250 volt valt de omvormer iig uit.

Maar er is een optie "Power Control" en daar kan je wel aardig wat tunen, als je begrijpt wat je doet.
Dat lijkt mij de oplossing om SE omvormers gewoon goed af te stellen. Iets wat andere omvormers automatisch al doen. Ik geloof dat GoodWe standaard begint terug te regelen vanaf ~250 V, dat zou je dan in SE misschien zo in kunnen stellen, of er iets tegenaan programmeren dat dat doet. Ik voel er niets voor om de grens van 253 V te verlagen. Dan zit je op een lagere grens waar hetzelfde probleem speelt, en meer.
Mijn doel is ook niet om die grens van 253 volt te verlagen maar meer om vermogen eerder terug te schroeven zodat je niet aan die 253 volt grens komt.

Ik begrijp best dat dat lastig is omdat niet iedereen op dezelfde afstand van de wijktrafo zit maar zou dynamisch wel iets te regelen moeten zijn.

Bedenk dat het vrijwel altijd gaat om een piekmoment op de dag. En juist op zo'n piekmoment is er meestal geen tekort aan stroom en kan het juist wel wenselijk zijn om "gas terug te nemen".

Aangezien salderen wordt afgeschaft en energiecontracten sowieso vaker dynamisch worden, is die piekstroom straks toch waardeloos als iedereen op 100% staat te produceren.

Dus je verliest er niet echt iets mee.

Ik heb de antwoorden ook niet maar ik heb wel het idee dat we als Tweakers open staan voor tweaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hansieo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Het idee is dat we die 253 volt niet meer halen, dus er schakelen er 0 uit.
en als jij 235V wil... dan gaan er nog véél meer uit, totdat het NET uiteindelijk 235V is.
Ik wil niet perse 234 volt, ik wil alleen dat we de 253 volt in een wijk niet halen zodat iedereen stroom kan blijven leveren.

Is het echt verspilling? Als je op 253 volt zit zijn er duidelijk overschotten in een wijk.
* of het nu via een curve gaat of niet, jij krijgt veel meer problemen (lees terug regelingen.)

bedenk je standpunt maar eens met 225V... wat gaat er dán "geregeld" worden?? curve?
Op 225 volt zullen er geen omvormers terugregelen, dan zit je echter wel met een te hoge vraag in een wijk.

Dan zal je aan de vraagkant iets moeten throttelen, bijvoorbeeld met smart grid opladers.

Maar op zich is 225 volt nog geen 207 volt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Hansieo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Het ging mij niet om het aantal van 10.000, maar om de term ineens. Als die 235V wordt ingevoerd, dan zal dat niet in 1 seconden zijn waardoor alle omvormers uitschakelen (sterker nog de meeste zullen handmatig geupdatet moeten worden met een nieuw profiel voor de netcode van NL). Ze zullen stuk voor stuk bij het bereiken van 235V uitschakelen op de dag dat ze zo staan ingesteld.
Totaal zullen er 10.000 omvormers uit staan, maar niet in 1 klap (ineens).

Eens, niet een bandbreedte waar het net goed mee wordt uitgenut, dat is tot 250V voor laagspanning.
Spixo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:04:
Vanwege de plaatsing van een dakkapel, wijzigt een en ander in de samenstelling van de zonnepanelen op mijn dak. Daarom heb ik een nieuwe omvormer nodig en daarbij vraag ik mij af wat de beste optie is.

Allereerst de panelen:

Dakvlak zuidoost (kompasrichting 140, helling 42 graden)
- 3x DMEGC Solar 500Wp (type DM500M10RT-B60HBB)

Dakvlak noordwest (kompasrichting 320, helling 42 graden)

Er is geen schaduwvorming op de panelen.

Vraag: welke omvormer kan ik het beste aanschaffen om deze panelen op aan te sluiten?

Subvragen:
- Ik heb verschillende paneeltypes en twee oriëntaties: hoeveel MPPT's heb ik nodig?
- Hoe kan ik de strings het beste indelen?
- Kunnen alle panelen op 1 omvormer?
Om deze serieuze hulpvraag niet onder te laten sneeuwen in de discussie:
2 verschillende orientaties, waarbij 2 soorten in 1 orientatie vraagt om 3 MPPT voor een efficiente output.
Uit de losse pols zou ik een stringomvormer met 2x MPPT voor de 2x 6x 280Wp adviseren en een stel micro's of losse omvormer voor de 3x 500Wp.
Je zou het eens in Sunnydesign kunnen intekenen om te zien of de strings passen

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Het idee is dat we die 253 volt niet meer halen, dus er schakelen er 0 uit.

[...]

Is het echt verspilling? Als je op 253 volt zit zijn er duidelijk overschotten in een wijk.

[...]
En dus schakelt de omvormer bij 253V kortdurend of 250V langduriger uit. Dat is het voltage wat het invoedende vermogen beperkt op het laagspanningsnet.
Het maakt het net niet uit of het vermogen wordt beperkt doordat alle omvormers throttelen met een curve, of doordat er een aantal uitschakelen naar 0.
Alleen de personen met de uitvallende omvormer zit met de 'schade' (gaat weer stroom afnemen van het net en hogere slijtage van de omvormer door het geklapper).

Nogmaals, er is geen probleem voor het net, alleen voor de eigenaren die door de 253V problematiek hun opbrengsten zien teruglopen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bravo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:09:
[...]

En dus schakelt de omvormer bij 253V kortdurend of 250V langduriger uit. Dat is het voltage wat het invoedende vermogen beperkt op het laagspanningsnet.
Het maakt het net niet uit of het vermogen wordt beperkt doordat alle omvormers throttelen met een curve, of doordat er een aantal uitschakelen naar 0.
Alleen de personen met de uitvallende omvormer zit met de 'schade' (gaat weer stroom afnemen van het net en hogere slijtage van de omvormer door het geklapper).

Nogmaals, er is geen probleem voor het net, alleen voor de eigenaren die door de 253V problematiek hun opbrengsten zien teruglopen.
Maar die 253 volt zien we alleen door invoeding, daarom daalt het ook weer zodra de zonnesterkte afneemt en alle omvormers in een wijk weer wat gas terugnemen.

Als er nergens zonnepanelen lagen was het netvoltage overal 230 volt of iets lager als er veel verbruikers zijn.

Op het moment dat het mooi weer is en het verbuik laag, dan staan alle omvormers nu op vol vermogen te leveren en schiet het voltage omhoog.

Je zou toch iets moeten kunnen bedenken waarbij iedereen iets gas terugneemt en alle omvormers keurig hun werk blijven doen.

Misschien is een vermogenscurve op basis van een gemeten voltage niet optimaal en moeten we dat idee snel weer vergeten.

Voor lokale problemen met je eigen omvormer kan het in sommige gevallen wel helpen, zolang die 253 volt sowieso niet al bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
BlueTooth76 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:49:
[...]

Ik denk dat je niet gelezen hebt dat het om een curve gaat.

Er schakelt niets af, er wordt alleen (dynamisch op basis van het netvoltage) vermogen beperkt en omdat dat langs een curve gaat, vindt dat vanzelf een equilibrium.
Dit is wat normale omvormers automatisch al doen tussen de 250 en 253 V. Dat SE het niet doet is jammer, maar dat probleem moet je bij SE neerleggen en niet bij de rest.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.