Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
duvekot schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Let even goed op wat er in je overeenkomst staat .. want schade aan pannen is vaak uitgesloten en de opdrachtgever moet zorgen voor reserve pannen.

En je wilt niet dat er kapotte pannen straks onder je panelen zitten waar je niet meer makkelijk bij kan komen ...
Ga zo snel mogelijk een paar pannen kopen. Dat is het geld niet. Zeker als het wat oudere betonpannen zijn kunnen er een paar kapot gaan.
Bij mijn 18 jaar oude betonpannen zijn er 2 gesneuveld bij het leggen van 13 panelen.
Bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
Kruipruimte wil ook nog wel eens wat liggen, daar heb ik ze opgeslagen. En als je dezelfde pannen hebt als andere huizen dan kan rondvragen ook even lonen, soms hebben mensen er ineens flink wat over omdat ze een dakkapel laten plaatsen o.i.d.

Standaard beton sneldekker is overigens niet zo duur, nog geen €2 per stuk.

https://www.bmn.nl/dak/hellenddak/dakpannen

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
We horen morgen avond wel van @STIMPPYYY wat de score was van gebroken pannen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:40
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:06:
Morgen komen ze 40 zonnepanelen installeren. Lompe vraag, maar zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten. Betreft een 3-fase aansluiting met micro-omvormers.

Betreft 50/50 platdak en schuindak (pannen)
Koffie en cola/water voor de installateurs.
Als het goed is weten ze wel hoe ze dat allemaal gaan aansluiten omdat ze dat vooraf bekeken hebben neem ik aan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:04
Thanks, heb natuurlijk weer niet standaard pannen wat super handig is :). Heb gebeld en het aangeven. Maar eens kijken of we vandaag of morgen nog iets kunnen halen. Sowieso fijn om te hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:38
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:50:
Thanks, heb natuurlijk weer niet standaard pannen wat super handig is :). Heb gebeld en het aangeven. Maar eens kijken of we vandaag of morgen nog iets kunnen halen. Sowieso fijn om te hebben.
Als ze toch er een paar kapot maken en je hebt nog geen nieuwe, zou ik er in elk geval op aan sturen dat ze b.v. de gebroken pannen onderaan bij de dakgoot plaatsen. Zodat je ze alsnog snel kan vervangen (en ze zichtbaar zijn). Dus vooral niet erop aan sturen dat ze niet mogen kapot gaan, want dan leggen ze die als je pech hebt onder de panelen en merk je het pas in het najaar als je geluk hebt :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:06:
Morgen komen ze 40 zonnepanelen installeren. Lompe vraag, maar zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten. Betreft een 3-fase aansluiting met micro-omvormers.

Betreft 50/50 platdak en schuindak (pannen)
Ik hoop dat ze in het legplan rekening hebben gehouden met de verdeling plat/schuin over de 3 fasen. Ongelijke verdeling hoeft niet nadelig te zijn, naar als je de keus hebt dan zou ik zo gelijkmatig mogelijk verdelen.
En zorg dat je de (wifi) instellingen/toegangscodes krijgt zodat je niet de installateur nodig hebt om de zaak te resetten e.d. als dat ooit nodig is.
Laatst nog meegemaakt bij een kennis dat de (wifi) micro's geen connectie meer konden krijgen na een app-update. We hadden geen documentatie of foto's van de micro's en de installateur is failliet. Op de micro's zit vast een sticker met default toegangscodes, maar ja dan moet je eerst het dak op.

[ Voor 29% gewijzigd door Martin7182 op 13-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Ik zag vandaag voor het eerst dat er wat gaten in mijn opwek zat. In de app zag ik staan ‘Grid Overvoltage’:
code:
1
The grid voltage exceeds the higher threshold or the high voltage duration has lasted for more than the value specified by HVRT.

Ik dacht eigenlijk dat Stedin dit niet deed in Amersfoort.. ben je mooi klaar mee want zie dat ik in die tijden dus weer stroom van het net gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Koptelefoontje Ik laad hier mijn auto momenteel met 2kW, bij 3kW opwek. @239,2V bij de meter.
Heb jij ook de mogelijkheid een auto, een boiler, of een andere grote gebruiker in te schakelen?
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) staan hier ook ideeën voor jou?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Koptelefoontje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:38:
Ik zag vandaag voor het eerst dat er wat gaten in mijn opwek zat. In de app zag ik staan ‘Grid Overvoltage’:
code:
1
The grid voltage exceeds the higher threshold or the high voltage duration has lasted for more than the value specified by HVRT.

Ik dacht eigenlijk dat Stedin dit niet deed in Amersfoort.. ben je mooi klaar mee want zie dat ik in die tijden dus weer stroom van het net gebruik.
Heeft niets met Stedin te maken .. maar met het voltage op het locale net waar je zit wat te hoger dan 253V geworden is. Als je logging van je omvormer hebt kan je dat waarschijnlijk ook wel terug zien.
Hier hebben we dat ook gehad in het verleden waarbij verschillende huizen in de straat die toevallig allemaal zonnepanelen hadden ook op de zelfde fase aangesloten waren (hier waren het oorspronkelijk alleen 1 fase aansluitingen). Door de fases om te switchen en sommige buren die maar 3 fase aansluitingen zijn gegaan geen last meer van gehad ..

Maar het is dus niet iets wat (zo ver ik weet) actief door de netbeheerder gedaan wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@duvekot er zijn plekken waar de wijktrafo preventief een tandje hoger wordt gezet om overbelasting te voorkomen, maar je hebt gelijk dat het waarschijnlijker is dat er rond @Koptelefoontje gewoon meer PV is bijgezet.
Dus het standaardverhaal: check de fasespanningen, check de volt-watt response, en daarna gebruikers/accu's/...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Een tandje lager toch juist? Ik zou het geen overbelasting willen noemen want alleen het voltage wordt iets te hoog. De stroom neemt juist iets af bij gelijkblijvend vermogen. Zonder PV zou de stroom van de centrale komen bij lagere spanning.
Het probleem van overbelasting ontstaat juist nadat de wijktrafo een tandje lager gezet is, de zon onder is en we allemaal elektrisch gaan koken of de auto aan de lader hangen.

Edit: ja, een tandje hoger om overbelasting te voorkomen. Maar niet de "overbelasting" a.g.v. zonnepanelen waarover je de media telkens hoort :)

[ Voor 14% gewijzigd door Martin7182 op 13-05-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
jeeedeee schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Als ze toch er een paar kapot maken en je hebt nog geen nieuwe, zou ik er in elk geval op aan sturen dat ze b.v. de gebroken pannen onderaan bij de dakgoot plaatsen. Zodat je ze alsnog snel kan vervangen (en ze zichtbaar zijn). Dus vooral niet erop aan sturen dat ze niet mogen kapot gaan, want dan leggen ze die als je pech hebt onder de panelen en merk je het pas in het najaar als je geluk hebt :o
Goed punt inderdaad. Al aangegeven dat ze dan maar moeten wisselen onderaan zodat ik er bij platdak bij kan. Dat was geen issue. Moet goedkomen. Zijn overigens platte pannen. Op internet prima verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Martin7182 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Ik hoop dat ze in het legplan rekening hebben gehouden met de verdeling plat/schuin over de 3 fasen. Ongelijke verdeling hoeft niet nadelig te zijn, naar als je de keus hebt dan zou ik zo gelijkmatig mogelijk verdelen.
En zorg dat je de (wifi) instellingen/toegangscodes krijgt zodat je niet de installateur nodig hebt om de zaak te resetten e.d. als dat ooit nodig is.
Laatst nog meegemaakt bij een kennis dat de (wifi) micro's geen connectie meer konden krijgen na een app-update. We hadden geen documentatie of foto's van de micro's en de installateur is failliet. Op de micro's zit vast een sticker met default toegangscodes, maar ja dan moet je eerst het dak op.
Goede tips, super. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:49:
@Koptelefoontje Ik laad hier mijn auto momenteel met 2kW, bij 3kW opwek. @239,2V bij de meter.
Heb jij ook de mogelijkheid een auto, een boiler, of een andere grote gebruiker in te schakelen?
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) staan hier ook ideeën voor jou?
Nog niet, EV is onderweg!
Ik kan wel de airco’s aan zetten, zal is kijken of dat effect heeft.
duvekot schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:27:
[...]

Heeft niets met Stedin te maken .. maar met het voltage op het locale net waar je zit wat te hoger dan 253V geworden is. Als je logging van je omvormer hebt kan je dat waarschijnlijk ook wel terug zien.
Hier hebben we dat ook gehad in het verleden waarbij verschillende huizen in de straat die toevallig allemaal zonnepanelen hadden ook op de zelfde fase aangesloten waren (hier waren het oorspronkelijk alleen 1 fase aansluitingen). Door de fases om te switchen en sommige buren die maar 3 fase aansluitingen zijn gegaan geen last meer van gehad ..

Maar het is dus niet iets wat (zo ver ik weet) actief door de netbeheerder gedaan wordt
Oké duidelijk.
Die van mij zit al op 3 fase, meerdere buren hebben ook een dak vol (24 stuks) en neem even aan ook 3 fase.
Proton_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:34:
@duvekot er zijn plekken waar de wijktrafo preventief een tandje hoger wordt gezet om overbelasting te voorkomen, maar je hebt gelijk dat het waarschijnlijker is dat er rond @Koptelefoontje gewoon meer PV is bijgezet.
Dus het standaardverhaal: check de fasespanningen, check de volt-watt response, en daarna gebruikers/accu's/...
Zal het in de gaten houden, jammer genoeg kan ik niet zien wat de HVRT instelling precies is. De volt per fase word jammer genoeg niet gelogd (ook niet in HA) maar is wel in te zien.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Koptelefoontje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:31:
Zal het in de gaten houden, jammer genoeg kan ik niet zien wat de HVRT instelling precies is. De volt per fase word jammer genoeg niet gelogd (ook niet in HA) maar is wel in te zien.
Kijk ook eens naar de output van je P1 poort .. daar zou waarschijnlijk ook wel het voltage per fase in te zien zijn ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Nu online
duvekot schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:37:
[...]

Kijk ook eens naar de output van je P1 poort .. daar zou waarschijnlijk ook wel het voltage per fase in te zien zijn ..
Ja ik ben even gaan zoeken maar helaas heeft homewizard niet de ‘overvoltage’ grafiek beschikbaar. Ik denk dat mijn meter het niet doorgeeft?

Wat wel gek is dat ik in HA zie dat homewizard wel Current, Power en Voltage Sags / Voltage Swells heeft. Maar geen ‘Voltage’.
De Voltage Sags teller is 0, maar Voltage Swells teller doet het wel - phase 2 lijkt dan de meeste swells te hebben.. maar geen idee hoe die verder werkt.
nog maar even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:38
Weet iemand of als je je inverter softwarematig terugregelt (bv bij dynamisch contract) de belasting en temperatuur van de electronica afneemt en daardoor de levensduur langer wordt? Ik heb een SMA en dat gaat heel makkelijk. Ik regel dan van 9 kW max naar bv 4 of 5 kW, of nog verder terug.

Heb wel gezien dat de string voltages toenemen bij terugregelen en maar de ventilator niet meer aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Koptelefoontje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:49:
[...]

Ja ik ben even gaan zoeken maar helaas heeft homewizard niet de ‘overvoltage’ grafiek beschikbaar. Ik denk dat mijn meter het niet doorgeeft?

Wat wel gek is dat ik in HA zie dat homewizard wel Current, Power en Voltage Sags / Voltage Swells heeft. Maar geen ‘Voltage’.
De Voltage Sags teller is 0, maar Voltage Swells teller doet het wel - phase 2 lijkt dan de meeste swells te hebben.. maar geen idee hoe die verder werkt.
nog maar even googlen.
Welke versie van de P1 data poort zit er op je meter?
Ik geloof dat alleen in versie 5 de voltages per fase los beschikbaar zijn.

Als ik naar dit document kijk zou het :

Instantaneous voltage L1 in V resolution
1-0:32.7.0.255

Moeten zijn (en er zijn natuurlijk ook L2 en L3 beschikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Crapton schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:53:
Weet iemand of als je je inverter softwarematig terugregelt (bv bij dynamisch contract) de belasting en temperatuur van de electronica afneemt en daardoor de levensduur langer wordt? Ik heb een SMA en dat gaat heel makkelijk. Ik regel dan van 9 kW max naar bv 4 of 5 kW, of nog verder terug.

Heb wel gezien dat de string voltages toenemen bij terugregelen en maar de ventilator niet meer aanslaat.
Daar is je antwoord al. De temperatuur blijft lager en de ventilator hoeft niet aan. Maar omdat de ventilator niet aan gaat, gaat die langer mee, maar is er minder invloed op de levensduur van de rest. En of die invloed groot is, is alleen statistisch van belang. Of het op jouw exemplaar invloed heeft hangt af van meer individuele factoren, ook onbekende en niet te kennen factoren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hoe zit het met de levensduur van de panelen zelf? Als je de omvormer terug regelt zullen deze toch warmer worden. Pak dat we dat in de toekomst bijna elke dag in de lente en zomer moeten doen, gaat de levensduur van de panelen niet sterk achteruit gaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Avenger 2.0 Sterk? Zou die invloed zelfs wel meetbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:28:
@Avenger 2.0 Sterk? Zou die invloed zelfs wel meetbaar zijn?
Geen idee, kon er niet direct iets over terug vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Het valt wel mee. Het maximale rendement zit rond de 25%, dus meer dan 75% van het zonlicht wordt sowieso al in warmte omgezet. Het nog wel kunnen zijn dat panelen die minder stroom leveren iets meer licht gaan reflecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:38
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:06:
Hoe zit het met de levensduur van de panelen zelf? Als je de omvormer terug regelt zullen deze toch warmer worden. Pak dat we dat in de toekomst bijna elke dag in de lente en zomer moeten doen, gaat de levensduur van de panelen niet sterk achteruit gaan dan?
Gelukkig werkt het niet zo: bij terugregelen wordt er simpelweg minder afgenomen en 'dus' minder opgewekt. Elektronen proberen in een gat te springen (de basis van PV), maar als er geen of minder gaten zijn zullen er minder springen. Waar gaan ze dan naartoe zal je je afvragen? Nergens, ze blijven een beetje heen en weer rammelen zoals ze anders ook zouden doen, maar dan zonder sprong omdat er geen stroomafname is. Wel zal je dus een voltage op je paneel krijgen (ze 'schuiven allemaal naar 1 kant') en mogelijk iets hogere temperatuur, dus het zou misschien niet zo goed zijn om dit heel erg lang te doen - dat gebeurt ook niet, dagelijks zijn er genoeg momenten dat alles open staat.
Vergelijk het met je waterkraan: er is weinig verschil tussen dicht, een beetje open en helemaal open. Bij de eerste twee staat er wel meer druk op de kraan zelf.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:14:
[...]

Goed punt inderdaad. Al aangegeven dat ze dan maar moeten wisselen onderaan zodat ik er bij platdak bij kan. Dat was geen issue. Moet goedkomen. Zijn overigens platte pannen. Op internet prima verkrijgbaar.
Resultaat is 0 pannen defect. Echter heb er 1 paneel bij laten leggen waar de cv doorvoer zat (hebben ze even verwijderd). Dus moet er ergens nog wat op de kop zien te tikken want gewisseld met onderzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@STIMPPYYY Mooie snelle actie, pijp weg, paneel erbij.
Vergeet niet de isolatie en de binnenkant af te werken.
Foto's?

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 14-05-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
onetime schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:27:
@STIMPPYYY Mooie snelle actie, pijp weg, paneel erbij.
Vergeet niet de isolatie en de binnenkant af te werken.
Foto's?
Even afwachten want zijn wat restpunten die opgelost moeten worden. Vind ook redelijk wat kleurverschil in de panelen en vette handen. Dat laatste hoort weg te trekken vanzelf las ik.

Overigens wekken ze wel goed op, nu al bijna 40kWh en het is pas half 2 :)

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 15-05-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-05 23:44
Ik ben bij mijn schoonouders bezig met een plan voor zonnepanelen, ze hebben een stalen felsdak en ze hebben zelf al klemmen geregeld. Ik probeer alleen iets te vinden om de rails vast te kunnen zetten op het m8 schroefdraad maar ik kan niets vinden. Weet iemand misschien een oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ajlkIKztcoHdbZr-3HtVhr0E4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CNSmqTXPrPiV2lIouQM57ei.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeNLZlepNDsZsZJ3C67gr2QZ70o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXWOnFaPhIHfOzkYWiuw2YOE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:45
KoenVW76 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:42:
Ik ben bij mijn schoonouders bezig met een plan voor zonnepanelen, ze hebben een stalen felsdak en ze hebben zelf al klemmen geregeld. Ik probeer alleen iets te vinden om de rails vast te kunnen zetten op het m8 schroefdraad maar ik kan niets vinden. Weet iemand misschien een oplossing?
[Afbeelding][Afbeelding]
Is dit misschien iets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4SF-5NzBsLCpla1fPqcBEiQ4RQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jEWy5ezvPd0hwpZln3S7MhtC.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ik heb sinds de installatie van de panelen structureel 2 omvormers (4 panelen per omvormer) die in foutmelding schieten: AC overvoltage (gaat meer dan 250v doorheen kennelijk). Gevraagd aan installateur en geeft aan dat dit in het net zit en er veel zonnepanelen-eigenaren terugleveren. Ik vind het twijfelachtig dat 8 panelen nu structureel een tijd niets staan te doen. Daar heb ik niet voor betaald natuurlijk.

Jullie een idee?

Overigens staan de landcodes door elkaar. Duitsland, Frankrijk (mainland) en Hongarije.... lijkt mij ook niet helemaal zoals het hoort.

[ Voor 13% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-05-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:15:
Ik heb sinds de installatie van de panelen structureel 2 omvormers (4 panelen per omvormer) die in foutmelding schieten: AC overvoltage (gaat meer dan 250v doorheen kennelijk). Gevraagd aan installateur en geeft aan dat dit in het net zit en er veel zonnepanelen-eigenaren terugleveren. Ik vind het twijfelachtig dat 8 panelen nu structureel een tijd niets staan te doen. Daar heb ik niet voor betaald natuurlijk.

Jullie een idee?
Je kunt meten of een andere fase een lager voltage heeft, misschien kun je daar dan de omvormer aan hangen.
Soms is het af te lezen van je slimme meter....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
reneeke1970 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Je kunt meten of een andere fase een lager voltage heeft, misschien kun je daar dan de omvormer aan hangen.
Soms is het af te lezen van je slimme meter....
Je bedoeld dat het gebonden is aan huis per fase of wat de fase te verwerken heeft in de 'buurt'? Sorry niet helemaal thuis in de materie.

Het eerste kan nu geen probleem zijn aangezien er nog een 3x40A aansluiting ligt (dit wordt omgebouwd naar 3x25A binnnekort)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Je bedoeld dat het gebonden is aan huis per fase of wat de fase te verwerken heeft in de 'buurt'? Sorry niet helemaal thuis in de materie.

Het eerste kan nu geen probleem zijn aangezien er nog een 3x40A aansluiting ligt (dit wordt omgebouwd naar 3x25A binnnekort)
Niet alle fases hebben hetzelfde voltage, als alle panelen, ook die van de buren, op dezelfde fase zitten loopt die hoog op, en de andere fase juist niet. Dus soms kun je switchen en schakelt hij niet meer af.

Mogelijk staat er nu een landcode in die lager voltage toe staat, zou ze wel op nl laten zetten

En het amperage van je hoofd zekering heeft niks met het voltage van je fasen te maken.

Volgende stap zou kunnen zijn, in meterkast is spanning laag, maar bij de omvormer hoog, dan zijn er bv te dunne kabels gebruikt

[ Voor 13% gewijzigd door reneeke1970 op 19-05-2025 12:36 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Laatst online: 10:31
Ik ben aan het puzzelen om zonnepanelen op mijn platte dak te leggen. Bijgaande de afmetingen. In het rode stuk staan een paar dak doorvoeren, gelijk rechts (oost) naast het dak staat een schoorsteen. Beide zorgen voor enige schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbHV2FZc5nFLVpwg1Lbi7nPdOvA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8RTwGVPKrWxJpewOH8TzVxYQ.jpg?f=user_large

Hoeveel panelen gaan nu passen? Ik ben aan het puzzelen op een oost-west opstelling. Een paneel is tegenwoordig ongeveer 113cm breed, maar deze komen (bijv. met Flatfix fusion) onder een kleine hoek te staan, wordt het dan veel minder?
Ik ben bang dat ik er in de breedte naast het rode stuk geen 3 kwijt kan (bijv. oost-west-oost); en op de totale breedte geen 4 (oost-west-oost-west). Dus dan kom ik maximaal op 10. (Een rij van 4 panelen oost-west) en dan twee losse panelen (onder en boven het rode stuk).

Iemand wellicht nog een briljant idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tromp.et Ik heb bij een vriendin het dak opgemeten, en daar 2 verschillende soorten panelen bij gekocht.
Van de ene soort kunnen er geen 3 portrait boven elkaar, van de andere soort kunnen er geen 3 landscape naast elkaar. Dus 5 portrait naast elkaar van de ene soort, 2 rijen boven elkaar, en daar nog een rij van de andere soort 3 in landscape naast elkaar er boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tromp.et Op het smalle stuk 2 panelen in landscape als een dakje, /\
Op de brede stukken ieder 4 panelen in portrait als een dakje. 10 totaal.

edit: of met optimizers of met micro's.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 20-05-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wat zijn het voor dak doorvoeren? Kunnen die ingekort en onder de panelen uitkomen? En hoe precies is de vrije ruimte? Het hangt op cm's om met 1m brede panelen er 6 op 3m brede deel kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Laatst online: 10:31
@onetime
3,17 is precies en de max (naar de meest kleine dakdoorvoer die je vooraan ziet). Daarvoor en erna is er wel meer ruimte in het rode stuk, zeg 20/30 cm (dat zou ik na moeten meten).
E.e.a. lijkt me lastig in te korten zonder aan de waterdichtheid te komen.

Ik kom ook niet verder dan 10 met standaard panelen (8 als een dakje /\, 4 oost, 4 west), en dan nog twee losse op het oosten gericht op het wat bredere stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DRCcT3oMeZJ7q015ACZG-CL7oQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JX0b9SBxaNlidVauJWfbKRfb.jpg?f=fotoalbum_medium
Foto is genomen staande in de hoek noord/oost, kijkend naar het rode stuk

[ Voor 32% gewijzigd door Tromp.et op 20-05-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tromp.et Maar waar zijn die pijpjes nu precies van? En welke is wat? Want voor sommige is het goed als er gewoon een pijp onder de panelen uitkomt. Zonder kap. Die bewaar je gewoon in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

Die zwarte zien er uit alsof ze van een mechanische ventilatie zijn en als dat zo zit als bij mij dan is dat erg onhandig want die buis is 1 stuk door het dak heen. Dat valt niet los te maken of te vervangen zonder een hoop geneuzel. Mocht het wel los kunnen (zwarte stuk los kunnen trekken van het zilveren stuk, bv) en onder een paneel uit kunnen komen dan is het wel handig natuurlijk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-05 16:54
Voor de oudere Growatt 1000-3000S omvormers (die vierkante grijze units) wordt niks aan aardlek voorgeschreven. Geen 30mA of 300mA.
Ik heb nu een 1500s en een 3000s op 1 aardlek van 30mA en die klapt eruit bij regenval+opwek.
Volgens mij moet ik dit op het dak oplossen door de montagerail te aarden.

Maar uit de handleidingen wordt ik dus niet wijzer wat ik zou moeten doen met de aardlek.
De zonnepanelen functioneren overigens al 5 jaar door middels DC te laden naar een accusysteem, ik heb ze nu alleen tijdelijk even op AC gezet middels de growatts.
Daarom vermoed ik ook niet dat er iets mis is zoals een MC4 connector die in het water zou liggen ofzo, maar dat de opzet niet helemaal goed is. Dus montage rails aarden (of toch een 300mA aardlek)

In de handleiding staat wel de montage rails te aarden maar de zonnepanelen zelf niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
!null schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:53:
Voor de oudere Growatt 1000-3000S omvormers (die vierkante grijze units) wordt niks aan aardlek voorgeschreven. Geen 30mA of 300mA.
Ik heb nu een 1500s en een 3000s op 1 aardlek van 30mA en die klapt eruit bij regenval+opwek.
Volgens mij moet ik dit op het dak oplossen door de montagerail te aarden.

Maar uit de handleidingen wordt ik dus niet wijzer wat ik zou moeten doen met de aardlek.
De zonnepanelen functioneren overigens al 5 jaar door middels DC te laden naar een accusysteem, ik heb ze nu alleen tijdelijk even op AC gezet middels de growatts.
Daarom vermoed ik ook niet dat er iets mis is zoals een MC4 connector die in het water zou liggen ofzo, maar dat de opzet niet helemaal goed is. Dus montage rails aarden (of toch een 300mA aardlek)

In de handleiding staat wel de montage rails te aarden maar de zonnepanelen zelf niet.
Volgens mij kan een vlak aan pv ook de aardlek genereren ( interactie van het paneelvlak met de omgeving).
Op de haven 24 panelen van 1,05mx2,1m op 100mA aardlek gezet (na wat rekenen door een deskundige) omdat 30mA er ook af en toe uitklapte

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BarryH schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:57:
[...]

Volgens mij kan een vlak aan pv ook de aardlek genereren ( interactie van het paneelvlak met de omgeving).
Op de haven 24 panelen van 1,05mx2,1m op 100mA aardlek gezet (na wat rekenen door een deskundige) omdat 30mA er ook af en toe uitklapte
Het zit verder op een EPDM dak met allemaal hout eronder. Er staat wel een (met de grond verbonden) kas naast.

Maar het lijkt me dat ik beter eerst de montage rails kan aarden voordat ik aan symptoombestrijding doe.

100mA aardlek kan ook nog ja.
Ging me er meer om dat er niks is voorgeschreven in de handleiding.

Het zijn 3 strings van 5 panelen, waarvan 2 op de 3000s en 1 op de 1500s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@!null Als je iets gaat aarden wordt de weerstand alleen maar lager, en de aardlekstroom dus groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
onetime schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:31:
@!null Als je iets gaat aarden wordt de weerstand alleen maar lager, en de aardlekstroom dus groter.
Maar door aardig kan er zich toch ook minder opbouwen door het meteen af te voeren?

Hoe dan ook is het aarden van de zonnepanelen sowieso een goed idee volgens mij, dus kan ik het beste dat eerst doen, en daarna kijken wat er gebeurt en eventueel hogere mA aardlek plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 23-05-2025 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
!null schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Maar door aardig kan er zich toch ook minder opbouwen door het meteen af te voeren?
Dus wordt de stroom naar aarde groter. Lading die zich opbouwt laat de aardlek niet klappen.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.