MacD007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:43:
[...]
Weet je wel wat een aardlekschakelaar doet? En waarom bij heel veel merken omvormers je dus een 100mA aardlekschakelaar of hoger ( bv 300 mA ) moet gebruiken.
Mogelijk is dat ook de reden dat je als leek geen eigen PV installatie moet gaan aanleggen, m’n omdat je als leek gewoon niet over de noodzakelijke kennis beschikt om de installatie veilig ( = conform de regels ) te kunnen plaatsen.
Dus schakel aub een deskundige in voordat het echt levensgevaarlijk voor jou en je familie gaat worden en je huis afbrand. Ik denk dat je daar namelijk ook niet op zit te wachten.
Ik weet prima wat een aardlekschakelaar doet en die kies ik daarom altijd zo klein mogelijk. Ik ga juist niet zomaar een 300mA erin knallen, ik wil eerst begrijpen wat er gebeurt. Risico op brand is als ik zo maar ergens de beveiliging verminder zonder de situatie te begrijpen.
Eerder zat dit dus op DC zonnelader aangesloten, wat ook draaide op een 30mA aardlekschakelaar uiteindelijk (door accusysteem met omvormer).
Ik refereer aan het feit dat ik gewerkt heb aan (de warmte zijde van) een PVT installatie.
Daar waren de zonnepanelen door iemand anders geïnstalleerd die het aarden niet nodig vond.
Toen stond er echter een spanning op de PVT installatie totdat die geaard was of je zelf onbewust de aarding maakte.
Ik dacht wellicht is er ook een spanningsopbouw mogelijk tot het moment dat de omvormer inschakelt na zijn 30 seconde metingen. Maar goed, die gedachtegang klopt niet.
Het zal een grotere aardlekschakelaar moeten worden, maar ik zal ook de rails gaan aarden omdat dit voorgeschreven is. Ook al krijg je dan mogelijk meer stroom naar aarde omdat je weerstand verlaagt.
Anyway, lang verhaal kort: Het is dezelfde installatie, maar het pad via DC accusysteem naar AC is anders dan direct naar AC. Zelfde installatie, maar de een werkt wel met 30mA, de ander niet.
[
Voor 5% gewijzigd door
!null op 25-05-2025 20:50
]