• PaulieTheKid
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Hallo,

3 jaar geleden heb ik zelf een SolarEdge systeem (14 panelen) gelegd op het dak van ons huidige huis.
Nu gaan wij verhuizen naar een oude boerderij waar nog veel moet gebeuren (ook aan het dak) en wil ik daar graag nu al zonnepanelen leggen om zo nog sws 1 jaar van de salderingsregeling gebruikt te kunnen maken.

Dit zou dan een veldopstelling worden, van zo ergens tussen de 40 en 50 panelen (±430Wp) voor de beeldvorming.
Max. 3x 25A opwekken.
Mijn visie is lekker veel panelen - warmptepomp, auto/motor elektrisch laden enz - en dat er op slechte dagen nog steeds enigszins wat vermogen opgewekt wordt (Ik ben er mij bewust van dat dit op slechte dagen dan alsnog niet genoeg zal zijn om het huis volledig op te laten draaien).

De 14 panelen van ons huidige huis liggen allemaal op zuid, prima ivm met de huidige sladeringsregeling.

Mijn vraag is eigenlijk als volgt: m.b.t. de veldopstelling ben ik aan het overwegen wat slim is.
- Alle panelen op zuid
- Oost/West opstelling
- Of een mix van oost/west en een aantal panelen nog op zuid?

Dit laatste lijkt mij wel iets, alleen kom ik dat eigenlijk nergens tegen als ik daar naar zoek. Wat er op zou kunnen duiden dat dit het meest stomme idee ooit is... Vandaar even deze vraag hier.

Ik heb graag zo vroeg en zo laat mogelijk op de dag al/nog stroom, zodat ik hier max. van kan profiteren met eigen verbruik. Daar zou de O/W opstelling dan mooi voor passen. Alleen heeft die een redelijke dip als de zon op het zuiden staat.
Vandaar de vraag naar de mix van O/W + een aantal panelen op Z.

Hier heb ik voor de beeldvorming snel een opzetje getekend (aantal panelen enz. nog niet definitief)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnwfM0XKt4L42fR8DJq9K6RKHvM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bwTsn1gwByi5122rFErSx20U.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AL8eM4M5PcqkxY8yCDziWA3Eo34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cIYXFnK84Yj1IAJob47vktQs.png?f=fotoalbum_large

Ik heb chatgpt om een dagopbrengstgrafiek gevraagd van 3 mogelijke opstellingen. En dan krijg ik dit:
(hoe betrouwbaar dit exact is weet ik niet, maar de curves zien er redelijk hetzelfde uit als het geen wat ik online kan vinden over Z en O/W).
Het gaat mij voornamelijk om de dip in O/W als de zon op Z staat en hoe ik die er uit krijg en wat dat voor invloed heeft op de opbrengst als de zon volledig op O of W staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlkapWUnhN0f3VXN8-h1BXrYVsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZHVO3DfXVAiBPBiCIgOVUGtb.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast wil ik graag een systeem wat geen stroom terug levert aan het net als dit vanaf 2027 geld kan gaan kosten (vast contract).
En ook voel ik wel iets voor micro omvormers, zodat er geen hoge DC spanningen zijn, aangezien dit op het veld staat (veiliger).

Voorkeur voor nu gaat uit naar Enphase
Foto's
Nu nog even geen foto's. Gaat om een stuk gras met open ligging.
Beschikbare (dak)ruimte
Ruim genoeg.
Schaduw
Vrije ligging. Mogelijk alleen een klein beetje schaduw bij vroege lage ochtendzon (wintermaanden), door houtsingel meters verderop. Maar dat moet ik nog even goed bekijken.
Jaarverbruik
Nu in mid jaren 90 tweekapper ±3600kWh. Straks in oude jaren 40 boerderij geen idee en in verbouwsituatie met warmtepomp e.d. ook geen idee nog.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Gewoon maken. Doel ruim voldoende voor eigen gebruik opwekken. En om ook op slechte dagen nog enigszins wat vermogen op te wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf.
Bijhouden van data
Wenselijk m..b.t. opbrengst, eigen verbruik en teruglevering.
Reeds verkregen offertes
Geen. Wel prijzen bekeken:
±50 eur./paneel, ±435Wp
±90 eur/micro, IQ8MC
Ik ben er mij bewust van dat ik nog een hoop andere spullen nodig heb.
Regio
Omgeving Eindhoven.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:06
ipv een LLM een berekening te laten maken kan je misschien beter deze pagina gebruiken:

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Al jaren geeft het eem goede indicatie van wat er mogelijk is met een bepaalde opstelling, maar het blijft altijd een inschatting.

En wat je ook doet .. zorg dat je opstelling niet meer hoeft te veranderen, denk na over toekomstige bomen en struiken die gaan groeien, gebruik van de grond voor bijvoorbeeld andere doeleinden. Misschien wel hoger op poten en een mooie moestuin er onder?

En kijk eens naar historische tarieven rond de lunch .. misschien is de dip (als die er echt is) wel geen probleem maar juist prettig als de tarieven toch al bijna negatief zijn rond dat tijdstip? En kijk zeker ook naar andere dagen in het jaar om een beter gevoel te krijgen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Als aanvulling op @duvekot en als je toch genoeg overschot hebt komt een thuisaccu wellicht vanzelf om de hoek kijken als zinvol. Hou er dan met je bedrading rekening mee dat als je die direct op accu's wilt aansluiten je dit vaak anders moet doen dan een string bijvoorbeeld. Je kunt in je TVT ook kijken of je meteen PV-accu-grid wilt doen, scheelt je microinverters. Sterker nog: als je de PV verhoogt kun je je accu's er wellicht onder zetten - velen kunnen in principe buiten of beschut buiten staan. Heb je alles voor je energievoorziening op je eigen zonnepark. Geïnspireerd door de batterijen die ze recent onder nieuwe windmolens geplaatst hebben bij mij in de buurt.

Ps; verbruik WP en auto kun je wel uittellen, dat gaat echt heel rap > 10.000 kWh op jaarbasis.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-12-2025 10:58 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gebruik alsjeblieft geen PrutsBots voor dit werk... Blijkt maar weer, want met de geschetste opstelling klopt de opbrengstgrafiek echt helemaal niet.

Huiswerk opnieuw dus:
Ontwerp: https://www.sunnydesignweb.com/
Inzicht maximale dagcurve: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Heb je al naar het vergunning traject gekeken? Veldopstellingen zijn niet vergunning vrij.

Voor een grote veldopstelling, die ook nog schaduwarm is, ben je met Enphase waanzinnig veel geld over de balk aan het gooien voor 0,0 extra opbrengst... Zet je je zelf ook nog eens 1-0 achter als bij jou eens een hoge netspanning voor komt door een heel lang AC-traject.

Lekker op een 17kW hybride string omvormer hangen en klaar is @PaulieTheKid

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• NiGeLaToR
  • Nu online
@Ronald en meteen in een batterij laden al een zinvolle optie denk je?
Zat naar een Anker oplossing te kijken en daar zitten de inverters in de 'hoofdunit' van de accu, dus dan laad je met gelijkstroom meteen een accu of door het net op. Alleen parallel / max 60v aansluiten ipv een hoger voltage string.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:32
duvekot schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:53:
ipv een LLM een berekening te laten maken kan je misschien beter deze pagina gebruiken:

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Al jaren geeft het eem goede indicatie van wat er mogelijk is met een bepaalde opstelling, maar het blijft altijd een inschatting.

En wat je ook doet .. zorg dat je opstelling niet meer hoeft te veranderen, denk na over toekomstige bomen en struiken die gaan groeien, gebruik van de grond voor bijvoorbeeld andere doeleinden. Misschien wel hoger op poten en een mooie moestuin er onder?

En kijk eens naar historische tarieven rond de lunch .. misschien is de dip (als die er echt is) wel geen probleem maar juist prettig als de tarieven toch al bijna negatief zijn rond dat tijdstip? En kijk zeker ook naar andere dagen in het jaar om een beter gevoel te krijgen.
Ik zat zelf even te kijken op pvgis.com en met zulke aantallen (50 panelen) kun redelijk aardig zelf voorzienend zijn. In de wintermaanden kun je tot wel 500kWh opwekken.

Ik zou zelf juist geen micro omvormers nemen in die situatie en kijken naar een goede omvormer waar een batterij op aangesloten kan worden. Zeker als die buiten in de tuin staat.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:00:
@Ronald en meteen in een batterij laden al een zinvolle optie denk je?
Zat naar een Anker oplossing te kijken en daar zitten de inverters in de 'hoofdunit' van de accu, dus dan laad je met gelijkstroom meteen een accu of door het net op. Alleen parallel / max 60v aansluiten ipv een hoger voltage string.
In de regel trek je te weinig kWh door een passieve (alléén PV opslag) accu om de kWh prijs van de accu Te drukken tot onder inkoop net.

Dus alleen actief handelen maakt het rendabel, maar dat wordt door het eigen succes snel minder lucratief

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• NiGeLaToR
  • Nu online
@Ronald das waar: al heb je na saldering wel voordeel van enorme PV overschot en dan langer in seizoen je nacht compensatie. Zeker als je EV laadt..

Maar de rekensom komt nu niet snel uit met > 300€ per kWh. Had zelf omslag bij < 200€ kWh berekent, maar je hebt gelijk dat het koffie dik kijken blijft.

Qua TS opnieuw calculeren en kijken wat het wordt. Ik liet mezelf even meevaren op alle mogelijkheden van TS om wakker te worden in mijn eigen wat beperktere mogelijkheden :+

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:16
Als je genoeg plek hebt en eigen tijd niet in rekening brengt, dan zou ik tot 2027 alle panelen op het zuiden zetten en een modelcontract met hoge TLV afsluiten. Er zijn contracten waar je €0.15/kWh krijgt. Vanaf 2027 ombouwen naar oost-west.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@PaulieTheKid Wat mij betreft is 1 jaar tekort voor de suggestie van @Martin7182 .
Ik zou meteen optimaliseren voor zoveel mogelijk spreiding in de opbrengst. Dan heb je ook op duurdere momenten zelf stroom. De duurste momenten zou je alsnog zoveel mogelijk met een accu moeten overbruggen. Of alleen zoveel mogelijk beperken met zoveel mogelijk panelen. Die dip als de zon in het zuiden staat is niet zo groot en alleen als de opbrengst toch hoog is, en maakt naar mijn mening dus niet uit.

Ga voor een totaal van 20kW 3fase omvormers, (2x 10 of 11kW die de export begrenzen op 17.250W 25A per fase) en sluit daar oost-west 30-50kW aan panelen op aan. Ja je topt af in de zomer, maar dan is stroom toch al goedkoop. Dit levert je nog zoveel mogelijk op op mindere momenten zodat je met een kleinere accu een groter deel van het jaar het net niet nodig hebt, behalve om terug te leveren. Wie weet heb je in de winter met een grotere accu ook genoeg... en een groot deel van het jaar de auto gratis laden.

Plaats bij de weg een paal waar anderen betaald kunnen laden? Een optie? Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

En heb je ruimte voor een windmolen als je echt van het net zou willen? (zelden rendabel)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• PaulieTheKid
  • Nu online
Bedankt allen voor de reacties _/-\o_

Ik zal mijn huiswerk m.b.t. benodigde/verwachte opbrengst uitvoeren.

Optie voor batterijen wil ik graag open houden, maar waarschijnlijk nu nog niet meteen toepassen.

Stel ik ga voor 1x 17kw hybride stringomvormer of bv. 2x 10kw op 25A begrensd.
Wat gebeurt er dan in de volgende situatie:
- Er wordt 17 kWh PV opgewekt
- Er wordt 1 kWh verbruikt
- We leven in 2027 en er moet betaald worden voor teruggeleverde stroom. Wat ik niet wil, dus zero export.
- Er is geen batterij om te laden.

Hoe gaat een hybride stringomvormer hier mee om?

Enphase schakelt dan slechts een aantal micro's zodat er enkel ±1 kWh opgewekt wordt. Dat spreekt mij wel aan.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:01
@PaulieTheKid er zijn ook (hybride) stringomvormers waarmee je de export naar het net automatisch kan begrenzen of zelfs kan voorkomen en waarbij eigen verbruik nog wel afgedekt wordt. Bijvoorbeeld met mijn SMA systeem en vast ook andere merken waar ik geen ervaring mee heb.

• PaulieTheKid
  • Nu online
Franciesco schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:29:
@PaulieTheKid er zijn ook (hybride) stringomvormers waarmee je de export naar het net automatisch kan begrenzen of zelfs kan voorkomen en waarbij eigen verbruik nog wel afgedekt wordt. Bijvoorbeeld met mijn SMA systeem en vast ook andere merken waar ik geen ervaring mee heb.
Hoe werkt dat dan?

Stel de 17kW stringomvormer heeft 2 strings. Schakelt hij dan 1 string af en op de andere gaat hij 17/2 - 1 = 7,5kW verstoken? 8)7

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@PaulieTheKid Nee, alles blijft "aan" maar hij levert precies op wat je hebt ingesteld en nodig is om de meter op nul te houden, zolang hij genoeg beschikbaar heeft. Anders komt de rest toch uit het net.

De mppt zal zijn werkgebied verschuiven om de opbrengst aan te passen.

edit: er is dus 17kW beschikbaar, maar er wordt precies je verbruik opgewekt. Totdat er meer gevraagd wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 07-12-2025 22:52 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1