Ik wil op de camping wat solar neer gaan leggen. Elektra is best prijzig maar de meters draaien terug heb ik begrepen dus ook bij afwezigheid is productie wel handig. We hebben maar een 10A zekering dus kan niet te veel worden en er is geen enkele plek waar ik de hele dag zon heb. Ik zit te denken om op een paar plekken een enkel paneel neer te leggen met elk een micro inverter. Mijn gevoel zegt een paneel met zo hoog mogelijk vermogen zodat deze ook nog wat produceert als er geen direct zonlicht op staat.
Ik denk dat ik op twee of drie plaatsen een paneel kan plaatsen, mogelijk vier als ik deze verticaal plaats. Uitdaging is overigens wel dat we onder de zomereiken staan, daar vallen soms echte eikels uit...
Aangezien ik er ook een Home Assistant wil gaan draaien en dingen wil kunnen monitoren en gebruik wil kunnen sturen lijkt het logisch om Enphase micro omvormers te gebruiken. Tweedehands materiaal staat zeker op de lijst.
Iemand die hier wat meer ervaring mee heeft of wat advies kan geven?
Ik denk dat ik op twee of drie plaatsen een paneel kan plaatsen, mogelijk vier als ik deze verticaal plaats. Uitdaging is overigens wel dat we onder de zomereiken staan, daar vallen soms echte eikels uit...
Aangezien ik er ook een Home Assistant wil gaan draaien en dingen wil kunnen monitoren en gebruik wil kunnen sturen lijkt het logisch om Enphase micro omvormers te gebruiken. Tweedehands materiaal staat zeker op de lijst.
Iemand die hier wat meer ervaring mee heeft of wat advies kan geven?