Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:00
Ik wil op de camping wat solar neer gaan leggen. Elektra is best prijzig maar de meters draaien terug heb ik begrepen dus ook bij afwezigheid is productie wel handig. We hebben maar een 10A zekering dus kan niet te veel worden en er is geen enkele plek waar ik de hele dag zon heb. Ik zit te denken om op een paar plekken een enkel paneel neer te leggen met elk een micro inverter. Mijn gevoel zegt een paneel met zo hoog mogelijk vermogen zodat deze ook nog wat produceert als er geen direct zonlicht op staat.

Ik denk dat ik op twee of drie plaatsen een paneel kan plaatsen, mogelijk vier als ik deze verticaal plaats. Uitdaging is overigens wel dat we onder de zomereiken staan, daar vallen soms echte eikels uit... :+

Aangezien ik er ook een Home Assistant wil gaan draaien en dingen wil kunnen monitoren en gebruik wil kunnen sturen lijkt het logisch om Enphase micro omvormers te gebruiken. Tweedehands materiaal staat zeker op de lijst.

Iemand die hier wat meer ervaring mee heeft of wat advies kan geven?

PVoutput van mijn 4950Wp

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dit lijkt me een ideale situatie voor stekker panelen. Die gaan typisch tot 800W (4A), dus past mooi binnen je 10A.
Of heb je echt een stenen huisje?

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 03-10-2025 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of gewoon een venus A met 4 micro omvormers ingebouwd

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2025 20:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
99ruud99 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:36:
Dit lijkt me een ideale situatie voor stekker panelen. Die gaan typisch tot 800W (4A), dus past mooi binnen je 10A.
Of heb je echt een stenen huisje?
Dat is een term die ik nog niet kende en had gezocht, net €300 zie ik zo snel. Mooie tip voor verder onderzoek.

Het is geen stenen huisje maar een sta-caravan. Dak is een optie maar vrees dat daar niet de meeste zon staat, hij moet nog geplaatst worden maar afgelopen zomer er wel met de tourcaravan gestaan dus wel een indruk gekregen. Ik denk niet dat ze naast elkaar optimaal gaan liggen dus zal misschien wat langere kabels gaan gebruiken en misschien verplaatsen op enig moment.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:38:
Of gewoon een venus A met 4 micro omvormers ingebouwd
Ik denk niet dat een accu daar echt nuttig gaat zijn en zeker niet prijstechnisch vrees ik. Daarnaast weet ik niet of het überhaupt is toegestaan op de camping.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan gebruik je een lood-accu, die in vrijwel iedere camping zit. Maar als de tussenmeter terugdraait, dan is dat ook niet echt nodig.

Die eikels kan een beetje paneel wel tegen hoor. Zonder foto is het een beetje lastig bedenken wat er allemaal mogelijk is, maar heb je al eens nagedacht over een afdakje van hout met de panelen als dak?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Erasmo schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:24:
Dan gebruik je een lood-accu, die in vrijwel iedere camping zit. Maar als de tussenmeter terugdraait, dan is dat ook niet echt nodig.

Die eikels kan een beetje paneel wel tegen hoor. Zonder foto is het een beetje lastig bedenken wat er allemaal mogelijk is, maar heb je al eens nagedacht over een afdakje van hout met de panelen als dak?
Het nut van een batterij lijkt me minimaal inderdaad, zeker gezien de kosten en mogelijkheid van terugleveren.

De impact van de eikels heb ik eerder onderschat, het dak en de motorkap van de auto heb ik al bewijs helaas. Het zijn volgroeide eikels en er komen er _echt veel_ naar beneden van een flinke hoogte, heb een volle laag in de aanhanger naar de dump gebracht en er ligt nog meer.

De plaats is nu leeg in afwachting van de caravan dus weet niet wat een foto nu zou toevoegen? Wat zou je willen zien?

Panelen op een houten dak, er liggen er hier 12 in de achtertuin op die manier 8). We zijn van plan een veranda met dak te maken voor de caravan maar daar willen we toch echt voor transparante panelen gaan voor het licht.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Met de Venus a kun je opgeslagen stroom later zelf gebruiken, spaar je hele dure camping stroom mee uit. Hij is in te stellen dat hij niet terug levert indien accu vol. Er zitten vier micro omvormers reeds in. Logging per paneel ook aanwezig.
Prijs is misschien wel goedkoper dan enphase,namelijk 600 euro.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Vergeet de angst om de airfryer samen met het koffieapparaat aan te zetten niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:14
maar het kan best zijn dat de stroom daar niet erg goedkoop is maar wat kost het om 4 panelen, micro omvormers, montage materiaal, domotica etc te plaatsen. We hebben het over een camiping, woon je er permanent?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
reneeke1970 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 05:45:
Met de Venus a kun je opgeslagen stroom later zelf gebruiken, spaar je hele dure camping stroom mee uit. Hij is in te stellen dat hij niet terug levert indien accu vol. Er zitten vier micro omvormers reeds in. Logging per paneel ook aanwezig.
Prijs is misschien wel goedkoper dan enphase,namelijk 600 euro.
Ik had dacht ik al gemeld dat de meter terug draait, dus kan verkapt salderen. Alleen over productie wordt niet vergoed.

Maar ik zie nu dat er meerdere types zijn, weinig voorraad is de eerste indruk. Ik zie er een voor ruim €700 levering eind deze maand. Hij is ip65 dus zou zelfs onder de caravan buiten kunnen, dat is wel een leuk idee. Ik ga er eens verder naar kijken, maar had voor de Enphase zitten denken aan tweedehands.

Heb je een link naar die €600 die je noemt?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:07:
@reneeke1970
Vergeet de angst om de airfryer samen met het koffieapparaat aan te zetten niet ;)
Dat is geen probleem, we drinken geen koffie :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
No Hands schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:01:
maar het kan best zijn dat de stroom daar niet erg goedkoop is maar wat kost het om 4 panelen, micro omvormers, montage materiaal, domotica etc te plaatsen. We hebben het over een camiping, woon je er permanent?
Elektra is €0,60 per kWh maar verder geen vastrecht of andere dingen, niet goedkoop dus. We gaan er niet wonen maar wel vaak zijn en domotica komt er toch al. Ik wil dus voor zo laag mogelijk bedrag opbrengst hebben, mede omdat ik dus geen hele dag zon locatie heb. In theorie liever 4 kleine dan 2 grote panelen mits het voldoende oplevert. Ik las net dat ik niet meer dan 1600W mag neerleggen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit wordt dan de eerste niet-thuis batterij.
Altijd handig om de eerste 2,5 kWh a €0,60 niet af te hoeven rekenen als je er bent.

Zou wel even nagaan hoe het zit met de onbeveiligde bluetooth verbinding zoals op de Venus E.
En dus of de Venus A er ook last van heeft.
Voordat de buurman hem laat ontladen via zijn telefoon.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Pixelmagic Goed idee om je voor te bereiden op een meter die niet terugdraaid? Mogelijk accu?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
onetime schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:23:
@Pixelmagic Goed idee om je voor te bereiden op een meter die niet terugdraaid? Mogelijk accu?
Het zijn geen echte meters maar van die metertjes die in een centrale kast zitten. De camping vind het (op dit moment) prima dat je teruglevert, staat zelfs in de reglementen met dus als uitzondering dat negatieve standen niet worden verrekend.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Pixelmagic Je weet zeker dat ze terug lopen? Er zijn meters die, ongeacht de richting, alle stroom optellen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
onetime schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:41:
@Pixelmagic Je weet zeker dat ze terug lopen? Er zijn meters die, ongeacht de richting, alle stroom optellen...
Alle informatie wijst die kant op, weet het pas zeker als de boel er staat en ik iets teruglever uiteraard. Een mede camping-gast vertelde me dat hij het bij hem heeft zien werken. Bij een ander had hij het terugleveren als gebruik zien werken (oeps..) en daar is het metertje netjes vervangen voor een correct werkende (dus terugdraaiend).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:19
Ik zou hier erg mee oppassen en terughoudend zijn met al te veel geld er tegenaan gooien. Het zou mij niet verbazen namelijk als de camping hier vanaf 2027 maatregelen tegen gaat nemen, technisch of contractueel.

Zelf zou ik het beperken tot een paar zonnepanelen die een accutje vol kunnen krijgen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
Drardollan schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:13:
Ik zou hier erg mee oppassen en terughoudend zijn met al te veel geld er tegenaan gooien. Het zou mij niet verbazen namelijk als de camping hier vanaf 2027 maatregelen tegen gaat nemen, technisch of contractueel.

Zelf zou ik het beperken tot een paar zonnepanelen die een accutje vol kunnen krijgen.
De camping heeft een 900A aansluiting en aardig wat eigen gebruik (zwembad, restaurant, sanitair) wat stroom gebruikt en dan uiteraard nog de campingplaatsen. Daarnaast ligt de camping in het bos, dus er zal niet vreselijk veel solar liggen. De kans dat ze op die 900A terug gaan leveren lijkt me erg klein, het zal eerder zelf gebruikt worden denk ik.

En het is dus geen salderen, het is de meter terug laten draaien en daarmee in het camping net terug voeden. Als ik eind van het jaar op de teller lager zou eindigen, betaal ik geen gebruik en heb ik misschien de camping een stukje gesponsord. Die kans acht ik overigens erg klein, zoveel productie verwacht ik echt niet.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-10 20:07
Als bescherming tegen de vallende eikels, kan je misschien kijken of een net werkt en dan scheef plaatsen, zodat de eikels een kant oprollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Maak je niet druk om eikels, redelijk grote hagelstenen moeten ze al tegen kunnen, dus ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
@Pixelmagic de Venus a komt pas volgende maand op de markt, dus je vind nu nog weinig prijzen. Maar marstek heeft aangekondigd dat hij 600 gaat kosten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-10 17:00
Die eikels zijn echt het laatste waar je aan moet denken.
Je zegt het zelf, blutsen in carrosserie, geen gebroken ramen.

Die panelen kunnen perfect tegen behoorlijke hagelbollen, een eikel heeft heel wat minder impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005

Perkouw

Moderator General Chat
Niet om de azijnzeiker uit te hangen. Al ben ik wel van een beetje safety-first, helemaal als acties door mij impact kunnen hebben op anderen.

Wat ik probeer te zeggen. Ik heb geen idee of je überhaupt zonnepanelen mag plaatsen, maar let wel even op áls je dat doet. Een monteur aan je aansluiting is hier mogelijk niet van op de hoogte. Al is het maar dat je geen PV-sticker bij je meter kan plaatsen (mijn aanname is dat je geen toegang hebt omdat je ook niet per se weet of het een draai meter is?)

Zou daar wel een beetje mee opletten. Toch lullig als iemand een, verkeerde, opdoffer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Perkouw Je weet toch dat omvormers zonder netspanning uitschakelen?
Tenzij je een speciale omvormer voor eiland bedrijf hebt, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Perkouw schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:18:
Niet om de azijnzeiker uit te hangen. Al ben ik wel van een beetje safety-first, helemaal als acties door mij impact kunnen hebben op anderen.

Wat ik probeer te zeggen. Ik heb geen idee of je überhaupt zonnepanelen mag plaatsen, maar let wel even op áls je dat doet. Een monteur aan je aansluiting is hier mogelijk niet van op de hoogte. Al is het maar dat je geen PV-sticker bij je meter kan plaatsen (mijn aanname is dat je geen toegang hebt omdat je ook niet per se weet of het een draai meter is?)

Zou daar wel een beetje mee opletten. Toch lullig als iemand een, verkeerde, opdoffer krijgt.
Het is toegestaan (staat in reglement) en ik moet het vooraf melden. Bedankt voor de zorg maar is dus geen issue. Daarnaast met @onetime eens.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005

Perkouw

Moderator General Chat
onetime schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:33:
@Perkouw Je weet toch dat omvormers zonder netspanning uitschakelen?
Tenzij je een speciale omvormer voor eiland bedrijf hebt, natuurlijk.
Ja, maar het is niet voor niets dat er een aparte werkschakelaar geplaatst wordt + sticker(s) in de meterkast om aan te geven dat er ergens PV ligt en actief is. Safe first zeg maar. :+

Enfin, fijn om te horen dat het gewoon geplaatst mag worden. Zou het dan ook wel formeel even aanmelden als het zo is en afhankelijk v.d. gebruikte installatie dus een werkschakelaar en whatnot plaatsen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Mooie discussie zover en de nodige extra informatie, dank hiervoor.

Goed, nu we een beter beeld hebben en ook de noodzakelijke veiligheid hebben gehad (al 2 veilige installaties aanwezig thuis) kunnen we dan misschien door naar de mogelijk beste setups ?

Is mijn gedachte "groot paneel betekent ook opbrengst zonder directe zon" een optie, moet ik nog kijken naar specifieke soort panelen en nog andere ideeën dan de Venus A waar nog niemand ervaring mee heeft? Andere opties en ervaringen zijn ook welkom uiteraard.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als er nog dunne-film panelen te krijgen zijn, die zijn beter bestand tegen deel-schaduw. Mede omdat ze bij lage licht situaties relatief veel opbrengst hebben. En ook omdat ze een vloeiender opbrengst grafiek hebben, die ongelijkheden tussen delen beter opvangt. Wel per vierkante meter minder opbrengst.
Moet ook wel passen bij de omvormer, meestal hoge spanning per paneel. (dan een Soladin of Steca)

Pagina: 1