franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat weet ik, maar ze gaan dus echt wel kapot.
Gelukkig snel zichtbaar met de logging van tigo
1 PVoutput . Dongen NB
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dynamische contracten ?Pimmuz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:15:
Hallo kort vraagje,
Ik hoor nu al een tijdje een reclame op de radio over een speciaal meldpunt voor mensen die de afgelopen jaren een dynamisch contract hadden en wellicht wat zijn opgelicht met de terugleverkosten als ik het goed begrijp.
Maar nu kan ik toch gewoon niet op die naam komen podverdikkeme![]()
Weet iemand zo de naam of een linkje? Thanks!
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Das nou eens een goeie vraag, heb daar geen ervaring mee.onetime schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:11:
@reneeke1970 Al knip je die diodes eruit, doen ze het dan weer voor een micro?
Zag er ook tegenop want de aansluit box zit dicht gelijmd of vol met kit.
Voor 15 euro had ik ander paneel.
Zal ze toch eens open slopen als ik me eens verveel.
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad variabel, en het is oproep consumenten bond.MacD007 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:39:
[...]
Dynamische contracten ?![]()
![]()
, moet dat geen variabele contracten zijn ? het is maar een vraag, ik heb overigens dergelijke radioreklame nog nooit gehoord.
https://www.claimservice.nl/meldpuntenergiekosten/
1 PVoutput . Dongen NB
M'n ouders gaan over een poosje (ong 1 jaar) verhuizen (nieuwbouw).
Ze willen uiteraard weer zonnepanelen.
Het platte dak is 6m x 6m (buitenmuur naar buitenmuur maat).
We zitten te denken aan een oost_west opstelling van 2 rijen a 3 panelen per windrichting per rij.
Gezien de goede en fijne ervaringen met APSystems is de kans zeer groot dat we voor de 3-fase omvormers gaan.
Destijds waren de Q-Cell panelen (G5) goed. Maar de ontwikkelingen hebben gelukkig niet stilgestaan.
Welke panelen zijn tegenwoordig goed?
Niet alleen qua piek vermogen, maar vooral qua gehele opbrengst. Dus ook bij bewolkte dagen etc.
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Zitten daar echt relevante verschillen tussen? Moeilijk voor te stellen dat je meer rendement gaat halen dan door panelen te kiezen zodanig dat je het dak het best vol krijgt. Als je toch voor micro's gaat, dan hoeft dat niet eens overal exacte hetzelfde paneel te zijn. Waarschijnlijk wel dezelfde lengte (als je landscape legt) aangezien het onderstel natuurlijk niet anders kan zijn (als je het onderling verbindt zoals bij solarstell/blubase), maar het paneel kan dan best wat smaller of breder zijn.HellStorm666 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:27:
Heej mede tweakers,
We zitten te denken aan een oost_west opstelling van 2 rijen a 3 panelen per windrichting per rij.
Gezien de goede en fijne ervaringen met APSystems is de kans zeer groot dat we voor de 3-fase omvormers gaan.
Destijds waren de Q-Cell panelen (G5) goed. Maar de ontwikkelingen hebben gelukkig niet stilgestaan.
Niet alleen qua piek vermogen, maar vooral qua gehele opbrengst. Dus ook bij bewolkte dagen etc.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
3-fase bij 2 rijen van elk 3 panelen, dan lijkt me 3-fase volledig overdone en nergens voor nodig, je slimme meter rekend het toch al om dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.HellStorm666 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:27:
Heej mede tweakers,
Waarom zo weinig, past er niet meer op ? bij dit aantal zou je al bijna een balkon setje neer kunnen leggen (of twee)
Jinko en Ja-solar zijn prima merken, maar er zijn er meer, neem in ieder geval een TIR 1 producent en een paneel van circa 450 Wp kost op dit moment zelfs rond de 50 euro. Neem daarbij een goed merk omvormer (ergens tussen 200-300 euro) dan ben je met wat kabels en bevestigingen al klaar.Destijds waren de Q-Cell panelen (G5) goed. Maar de ontwikkelingen hebben gelukkig niet stilgestaan.
ik snap je voorliefte voor APSystems niet echt, een 1-fase micro-omvormer kost al snel circa ruim 100 euro, voor 6 panelen heb je al minimaal 3 nodig en je hebt dan ook nog 230V op je dak liggen.
vergeet niet dat je omdat de saldering wegvalt je hiervoor eigenlijk ook nog een thuis-batterij nodig hebt anders ga je blauw betalen aan terugleverkosten, zeker als je kijkt wat de prijspolitiek van de energieboeren nu is.
als ik kijk wat ik op een plat dak van 6m bij 6m met redelijk standaard panelen kwijt kan kom je op circa dit uit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OGAsMbMBHhpIFOHthxVb1NGC.jpg?f=user_large)
dus totaal 12 panelen in een oost west opstelling, prijs voor 6 landscape panelen oost/west zul je circa 350-400 euro moeten rekenen (dat is dus alleen de bevestiging), hier dus keer 2.
opbrengst circa 4.500 kWh per jaar.
:strip_exif()/f/image/VCNdreJQfyb6yqxNf8ITv9mG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 13-04-2025 13:22 ]
Ik heb tot nu toe alleen dicht geklikte aansluitdoosjes gezien. Waar heb je de panelen ergens?reneeke1970 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:07:
[...] Das nou eens een goeie vraag, heb daar geen ervaring mee.
Zag er ook tegenop want de aansluit box zit dicht gelijmd of vol met kit.
Voor 15 euro had ik ander paneel.
Zal ze toch eens open slopen als ik me eens verveel.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als ik zo'n groot plat dak zou hebben zou ik inderdaad voor oost-west gaan, maar de binnenste rij dan onder een steilere hoek. Omdat je dan vroeger/later en in de wintermaanden wat meer opbrengst hebt.HellStorm666 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:27:
Heej mede tweakers,
Juist in de winter heb je het minst aan een oost/west opstelling in een stijle hoek. Zo plat mogelijk om al het diffuse licht op te vangen of stijl richting het zuiden als je in de winter nog opbrengst wil hebben.Antonl91 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:44:
[...]
Als ik zo'n groot plat dak zou hebben zou ik inderdaad voor oost-west gaan, maar de binnenste rij dan onder een steilere hoek. Omdat je dan vroeger/later en in de wintermaanden wat meer opbrengst hebt.
In de andere drie seizoenen pakt een stijler setje in het midden wel extra zon in de ochtend/avond, maar zorgt ook voor schaduw op de buren. Even simuleren of de extra opbrengst opweegt tegen de extra schaduw.
En je moet dan voor micro's gaan, een stringomvormer kan hier niet lekker mee overweg (zonder de rest van optimizers te moeten voorzien).
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Je lijkt inderdaad gelijk te hebben voor oost/west. Maar als het om zuid oost gaat heeft een hogere hellingsgraad wel weer een positief effect voor de wintermaanden. Daar zit tussen 12.5 en 20 graden al wat verschil. Dus de vraag is ook hoe de woning gepositioneerd is.Bravo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:10:
[...]
Juist in de winter heb je het minst aan een oost/west opstelling in een stijle hoek. Zo plat mogelijk om al het diffuse licht op te vangen of stijl richting het zuiden als je in de winter nog opbrengst wil hebben.
In de andere drie seizoenen pakt een stijler setje in het midden wel extra zon in de ochtend/avond, maar zorgt ook voor schaduw op de buren. Even simuleren of de extra opbrengst opweegt tegen de extra schaduw.
En je moet dan voor micro's gaan, een stringomvormer kan hier niet lekker mee overweg (zonder de rest van optimizers te moeten voorzien).
Heb voor die vergelijking gekeken op https://pvgis.com/en
met de al door mij vermelde pvcalc kun je elke ligging op een graad naukeurig en dus ook exact op jouw locatie dit opgeven, de benodigde locatiedata krijg je heel eenvoudig via google maps.Antonl91 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:35:
[...]
Je lijkt inderdaad gelijk te hebben voor oost/west. Maar als het om zuid oost gaat heeft een hogere hellingsgraad wel weer een positief effect voor de wintermaanden. Daar zit tussen 12.5 en 20 graden al wat verschil. Dus de vraag is ook hoe de woning gepositioneerd is.
Heb voor die vergelijking gekeken op https://pvgis.com/en
Heb je niet zoiets van, ik ga even verder vooruit kijken. En kijken naar een systeem waarbij de batterij en zonnepanelen samen komen op 1 DC-Bus? (Zoals een hybride omvormer?)HellStorm666 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:27:
Heej mede tweakers,
Of sowieso al niet van plan om ooit een batterij te kopen ?

Een hybrid inverter is een apparaat waar eigenlijk centraal systeem waar alle energie samen komt.
- Zonnepanelen
- Batterijen
- Net aansluiting (grid)
- Het huis. (je meterkast)
Qua zonnepanelen, waarom maak je je daar zo druk over? Heb ook gewoon Jinko's zijn gewoon lekker goedkoop en goed.
Maar omdat dit nog niet zo gemeengoed is, ook denk ik nog te complex voor veel mensen. Ik weet het niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Immutable op 13-04-2025 15:45 ]
ja, naast eenvoudig kan het dus ook heel ingewikkeld, tenslotte zitten we hier op tweakers, dus waarom gemakkelijk maken als het ook ingewikkeld kan.Immutable schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:32:toon volledige bericht
[...]
Heb je niet zoiets van, ik ga even verder vooruit kijken. En kijken naar een systeem waarbij de batterij en zonnepanelen samen komen op 1 DC-Bus? (Zoals een hybride omvormer?)
Of sowieso al niet van plan om ooit een batterij te kopen ?
[Afbeelding]
Een hybrid inverter is een apparaat waar eigenlijk centraal systeem waar alle energie samen komt.
- Zonnepanelen
- Batterijen
- Net aansluiting (grid)
- Het huis. (je meterkast)
Qua zonnepanelen, waarom maak je je daar zo druk over? Heb ook gewoon Jinko's zijn gewoon lekker goedkoop en goed.
En natuurlijk kan het zo ook, alleen heb je ook rekening gehouden at dit allemaal aan kosten met zich mee brengt ?
en je zal in mijn simpel recht toe recht aan systeem heb je ook ruimte voor batterijen, en deze kun je vaak ook gewoon met een stekker aansluiten.
Een hybrid omvormer heeft door een truukje, omdat er MPPT kanalen op zit. Dat je dus belastingvrij dus de gehele omvormer kunt kopen. Terwijl een losse batterij lader dus belasting op moet betalen.MacD007 schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:45:
[...]
ja, naast eenvoudig kan het dus ook heel ingewikkeld, tenslotte zitten we hier op tweakers, dus waarom gemakkelijk maken als het ook ingewikkeld kan.
En natuurlijk kan het zo ook, alleen heb je ook rekening gehouden at dit allemaal aan kosten met zich mee brengt ?![]()
en je zal in mijn simpel recht toe recht aan systeem heb je ook ruimte voor batterijen, en deze kun je vaak ook gewoon met een stekker aansluiten.
Dit scheelt in de kosten, je kan bijvoorbeeld ook eerst geen batterijen aansluiten.
Tevens als je alles wil doen op je "grid" en "thuis" aansluiting ben je gevoelig voor spannings schommelingen en netcode. Bij een te hoge spanning kan je dan niet eens je batterij laden. Als alles op DC zit wel. No problemo. Netcode schakelt alleen bij hybride de net aansluiting eraf. (Zie diagram die ik net gaf.)
Majha heb nog niet echt veel installateurs gezien die hier echt diep in zitten en echt fatsoenlijk advies + installatie kunnen leveren. Het is gewoon denk ik nog te ver in de tijd vooruit. Zeker na 2027 zullen hybrid omvormers de standaard worden.
https://www.deyeinverter....lv-battery-supported.html
Voor 2600 euro.
[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 13-04-2025 15:53 ]
Vandaag per toeval eigenlijk interessant gedrag opgemerkt. Nu het wat bewolkt is zie ik plots wel grote pieken tot wel 2300W zodra een wolk verdwijnt. Dus het lijkt er ergens op dat de setup, voor welke reden dan ook, wel pieken tot 2300W aankan maar dit niet kan aanhouden(?).kayjay schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:08:
[...]
Ik kan er makkelijk bij maar zou er zelf niet aan beginnen prutsen.![]()
Net nog telefoontje gehad van de installateur en die zegt nogmaals dat het normaal is dat zonnepanelen niet evenveel opbrengen als de geadverteerde maximum. Ik snap niet goed waarom ze daarop zo doorbomen. Een rendement van 48.7% is toch duidelijk genoeg dat er *iets* mis is?
Jullie suggestie overgemaakt dat er een paneel misschien niet werkt of aangesloten is en zij zeiden dat dit "heel onwaarschijnlijk is" en "nog nooit voorgevallen". Na aandringen en jullie uitleg over de MPP en dergelijk aan hen hebben verteld komen ze volgende week dan toch eens langs. Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik rapporteer terug eens ze zijn langsgekomen.
Wat dit kan verklaren weet ik als leek niet echt.
Interessante opmerking; kun je uitleggen waarom dit kosten bespaard?Immutable schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:50:
[...]
Een hybrid omvormer heeft door een truukje, omdat er MPPT kanalen op zit. Dat je dus belastingvrij dus de gehele omvormer kunt kopen. Terwijl een losse batterij lader dus belasting op moet betalen.
Dit scheelt in de kosten, je kan bijvoorbeeld ook eerst geen batterijen aansluiten.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Je bent zeker niet de eerste en vermoedelijk ook niet de laatste die dit "gedrag" opmerkt.kayjay schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:23:
[...]
Vandaag per toeval eigenlijk interessant gedrag opgemerkt. Nu het wat bewolkt is zie ik plots wel grote pieken tot wel 2300W zodra een wolk verdwijnt. Dus het lijkt er ergens op dat de setup, voor welke reden dan ook, wel pieken tot 2300W aankan maar dit niet kan aanhouden(?).
Wat dit kan verklaren weet ik als leek niet echt.
Volstrekt normaal, maar voor de totale opwek niet echt interessant.
En een bruikbare verklaring kan je hopelijk ergens anders vinden - een beetje natuurkunde kan geen kwaad.
"Vermogenspieken uit zonnepanelen op bewolkte dagen"
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 13-04-2025 17:35 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Staat in het bericht. Je koopt een omvormer van 20kW a 2600 euro belastingvrij.(daarin bespaar je zolang het nog belastingvrij zal blijven.)cville schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:25:
[...]
Interessante opmerking; kun je uitleggen waarom dit kosten bespaard?
Maar het bespaard zeg maar vooral als je richting de gouden combi uiteindelijk wil gaan, mijn voorspelling is dat iedereen met zonnepanelen straks de gouden combi straks heeft na 2027:
1. Zonnepanelen.
2. Batterijen.
3. Dynamisch contract.
Deze 3 zijn zeer belangrijk om gezamenlijk te implementeren. Ik ben wel zelf van mening, dat deze 3 zaken juist bij elkaar horen. (En elkaar aanvullen, en niet zonder elkaar kunnen.)
Met alleen zonnepanelen heb je nog de terugleverkosten tot 2027, zeker bij een nieuwbouw woning. (ik heb een A++++ nieuwbouw woning) verbruik je niet zoveel en ga je meer terug leveren. Helemaal in de zomer.
Dus dan moet je wel naar dynamisch. Maar dan gebruik je je stroom op he verkeerde tijdstip -> Tada Thuisbatterij.
Ik zelf denk dat je na 2027 altijd voor de gouden combi zult gaan. En hybrid omvormer is een integraal oplossing hiervoor.
Omvormer 20kW belastingvrij: (kan je je hele huis achter hangen, en zelfs offgrid gaan.)
https://nova-cell.com/pro...-lv-batterij-ondersteund/
Wil je dan toch gelijk voor een batterij gaan, voor 1900 euro heb je 16kWh: (Je kan er ook 2 of 3 kopen, en deze koppelen als 1 batterij met meer kWh)
https://www.basengreen.co...ted-battery-pack-lifepo4/
Een pallet aan zonnepanelen:
https://solarkopen.nl/col...l-black-abc-zonnepaneel-1
2600(omvormer) + 1900(16kWh batterij) + 1900(36 zonnepanelen) = 6400 euro met rappe terug verdientijd.
(Plus nog een monteur die dit voor je gaat installeren.)
[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 13-04-2025 17:46 ]
Klopt, daar is zelfs een topic over. Waar @kayjay op doelt is dat hij eerder melde dat ie van 3 naar 7 panelen is gegaan op dezelfde string. Hij haal echter nog niet 6/3 van de opbrengst lijkt het (W en V)dunklefaser schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:29:
[...]
Je bent zeker niet de eerste en vermoedelijk ook niet de laatste die dit "gedrag" opmerkt.
Volstrekt normaal, maar voor de totale opwek niet echt interessant.
En een echte verklaring kan je hopelijk ergens anders vinden - een beetje natuurkunde kan geen kwaad.
"Vermogenspieken uit zonnepanelen op bewolkte dagen"
Inderdaad is dit normaal gedrag, ik heb een NW/ZO setje op 13 graden flatflix en die piekt soms ook tot 1200 Watt (6 x 235 Wp, tien jaar oud ruim), leuk om te zien maar de dag opbrengst is altijd lager dan wanneer het strak blauw is en de set net onder de 900 piekt deze weken, ook met een koude doorzettende wind, dus reflecties van wolken spelen ook mee, niet alleen de T.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 13-04-2025 17:44 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
klopt, alleen daarvoor heb je dus niet een hybride omvormer nodig, zeker als je al dingen hebt die nog helemaal niet aan vervanging toe zijn.Immutable schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:31:toon volledige bericht
[...]
Staat in het bericht. Je koopt een omvormer van 20kW a 2600 euro belastingvrij.(daarin bespaar je zolang het nog belastingvrij zal blijven.)
Maar het bespaard zeg maar vooral als je richting de gouden combi uiteindelijk wil gaan, mijn voorspelling is dat iedereen met zonnepanelen straks de gouden combi straks heeft na 2027:
1. Zonnepanelen.
2. Batterijen.
3. Dynamisch contract.
Deze 3 zijn zeer belangrijk om gezamenlijk te implementeren. Ik ben wel zelf van mening, dat deze 3 zaken juist bij elkaar horen. (En elkaar aanvullen, en niet zonder elkaar kunnen.)
Met alleen zonnepanelen heb je nog de terugleverkosten tot 2027, zeker bij een nieuwbouw woning. (ik heb een A++++ nieuwbouw woning) verbruik je niet zoveel en ga je meer terug leveren. Helemaal in de zomer.
Dus dan moet je wel naar dynamisch. Maar dan gebruik je je stroom op he verkeerde tijdstip -> Tada Thuisbatterij.
Ik zelf denk dat je na 2027 altijd voor de gouden combi zult gaan. En hybrid omvormer is een integraal oplossing hiervoor.
Omvormer 20kW belastingvrij: (kan je je hele huis achter hangen, en zelfs offgrid gaan.)
https://nova-cell.com/pro...-lv-batterij-ondersteund/
Wil je dan toch gelijk voor een batterij gaan, voor 1900 euro heb je 16kWh:
https://www.basengreen.co...ted-battery-pack-lifepo4/
Een pallet aan zonnepanelen:
https://solarkopen.nl/col...l-black-abc-zonnepaneel-1
2600(omvormer) + 1900(16kWh batterij) + 1900(36 zonnepanelen) = 6400 euro met rappe terug verdientijd.
(Plus nog een monteur die dit voor je gaat installeren.)
plus er zijn een heleboel merken die hybride omvormers aanbieden.
Waar mensen in de fout gaan, is door het AC netwerk te misbruiken voor grote energiestromen en opslag. AC netwerk moet alleen gebruikt worden. (je meterkast) voor afnemers. Het liefst niet voor bidirectionele energiestromen(PV aansluiten op je meterkast). Daar is DC dus als "point of common coupling", veel geschikter voor. Zeker omdat je AC netwerkje niet los staat van het "harde" netspanning waarbij we best wel uitdagingen hebben met transformator huisjes die ondermaats zijn. En door de netcode je batterij uitgaat... OOK als je hem wil laden bij hoge spanning. Dit euvel heb je niet bij een DC point of common coupling van je energie opwekking en opslag.MacD007 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
[...]
klopt, alleen daarvoor heb je dus niet een hybride omvormer nodig, zeker als je al dingen hebt die nog helemaal niet aan vervanging toe zijn.
plus er zijn een heleboel merken die hybride omvormers aanbieden.
Dit is echter hoe ik er naar kijk, en is mijn persoonlijke mening. We kunnen er altijd over debatteren. Zelf ben ik ook tegen micro-omvormers die direct DC van zonnepanelen omzetten naar AC. Ook niet geschikt voor de toekomst. Zit je ook met je netcode, en lastiger om bijvoorbeeld offgrid systeem te maken als je dat wil als gratis optie.
UPS / Off-grid zit al ingebouwd in die hybride omvormer. Pass-trough relays noem het maar op. Krijg je er gratis bij. Ga je dit met AC systemen bouwen krijg je grote schakel kasten, en kost vaak enorm veel geld. En neemt meer ruimte in.
Puur een mening gebaseerd op de technische eigenschappen en hoe ik de toekomst zie.
En ja er zijn veel merken die hybride omvormers aanbieden. Eens, ik ben altijd voor: veel waarde voor je euro.
[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 13-04-2025 17:57 ]
Ik heb een drie-fase 8 kW zonnepaneel omvormer in het woonhuis en een 1-fase 3 kW zonnepaneel omvormer in het nieuwe tuinhuisje (11m van het woonhuis). Ik heb wel meteen 2 kabels naar het tuinhuisje gelegd. 1 voor de voeding en 1 voor eventuele toekomstige batterij terugvoeding. Ik ga waarschijnlijk na 2027 ook wel een thuisbatterij installeren, maar wil deze niet in het woonhuis, maar in het tuinhuisje.Immutable schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:55:toon volledige bericht
[...]
Waar mensen in de fout gaan, is door het AC netwerk te misbruiken voor grote energiestromen en opslag. AC netwerk moet alleen gebruikt worden. (je meterkast) voor afnemers. Het liefst niet voor bidirectionele energiestromen(PV aansluiten op je meterkast). Daar is DC dus als "point of common coupling", veel geschikter voor. Zeker omdat je AC netwerkje niet los staat van het "harde" netspanning waarbij we best wel uitdagingen hebben met transformator huisjes die ondermaats zijn. En door de netcode je batterij uitgaat... OOK als je hem wil laden bij hoge spanning. Dit euvel heb je niet bij een DC point of common coupling van je energie opwekking en opslag.
Dit is echter hoe ik er naar kijk, en is mijn persoonlijke mening. We kunnen er altijd over debatteren. Zelf ben ik ook tegen micro-omvormers die direct DC van zonnepanelen omzetten naar AC. Ook niet geschikt voor de toekomst. Zit je ook met je netcode, en lastiger om bijvoorbeeld offgrid systeem te maken als je dat wil als gratis optie.
UPS / Off-grid zit al ingebouwd in die hybride omvormer. Pass-trough relays noem het maar op. Krijg je er gratis bij. Ga je dit met AC systemen bouwen krijg je grote schakel kasten, en kost vaak enorm veel geld. En neemt meer ruimte in.
Puur een mening gebaseerd op de technische eigenschappen en hoe ik de toekomst zie.
En ja er zijn veel merken die hybride omvormers aanbieden. Eens, ik ben altijd voor: veel waarde voor je euro.Tenzij je niet van geld blij gaat worden kun je altijd voor andere systemen kiezen.
Daarom is voor mij een hybride omvormer niet zo interessant. Er zijn ook al AC systemen met noodstroom voorzieningen, dus die grote schakelkast is misschien een beetje overdreven.
Tevens vind ik een alles in 1 systeem ook niet heilig. Als er dan iets defect raakt, ben je gelijk alles kwijt. Ook zit je vaak aan specifieke batterijen vast. Ook is het voor mij goedkoper om een losse batterij-omvormer te kopen dan mijn zonnepaneel omvormers te vervangen voor hybride systemen.
Zo heeft iedereen voor zichzelf zijn eigen ideeën en kun je dus niet zomaar zeggen dat andere mensen de fout ingaan.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
mwah, je zegt zelf dat je panelen op je thuishuisje hebtJojan265 schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:50:
[...]
Ik heb een drie-fase 8 kW zonnepaneel omvormer in het woonhuis en een 1-fase 3 kW zonnepaneel omvormer in het nieuwe tuinhuisje (11m van het woonhuis). Ik heb wel meteen 2 kabels naar het tuinhuisje gelegd. 1 voor de voeding en 1 voor eventuele toekomstige batterij terugvoeding. Ik ga waarschijnlijk na 2027 ook wel een thuisbatterij installeren, maar wil deze niet in het woonhuis, maar in het tuinhuisje.
Daarom is voor mij een hybride omvormer niet zo interessant. Er zijn ook al AC systemen met noodstroom voorzieningen, dus die grote schakelkast is misschien een beetje overdreven.
Tevens vind ik een alles in 1 systeem ook niet heilig. Als er dan iets defect raakt, ben je gelijk alles kwijt. Ook zit je vaak aan specifieke batterijen vast. Ook is het voor mij goedkoper om een losse batterij-omvormer te kopen dan mijn zonnepaneel omvormers te vervangen voor hybride systemen.
Zo heeft iedereen voor zichzelf zijn eigen ideeën en kun je dus niet zomaar zeggen dat andere mensen de fout ingaan.
De fout, zoals eerder genoemd, of hoe je het ook noemen wilt, blijft gewoon staan, als je panelen hebt, die DC maken, en je hebt een accusysteem dat AC gekoppeld is, heb je gewoon extra verliezen.
En hoeveel zijn die extra verliezen dan? Ook in een hybride omvormer heb je verliezen van PV naar de DC-bus. Als ik ervan uit mag gaan, dat die verliezen even groot zijn dan van AC naar de DC-bus is het enige extra verlies dat ik nu heb in mijn AC PV omvormer. Die heeft gemiddeld een rendement van ca. 97% (zelf aantoonbaar gemeten).borft schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:16:
[...]
mwah, je zegt zelf dat je panelen op je thuishuisje hebtAls je je batterij op AC koppelt heb je een omvormer extra, en dus extra onderdelen die stuk kunnen gaan. Als je zo redeneert kan je ook eeen extra hybride omvormer op de plank leggen, voor als het stukgaat, heb je evenveel omvormers, maar niet de extra dubbele dc ->ac -> dc omzetting, met alle verliezen van dien
Die specifieke accu's vallen wel redelijk mee, dat is een kwestie van van tevoren je even verdiepen, maar dat is met AC gekoppelde systemen niet anders natuurlijk.
De fout, zoals eerder genoemd, of hoe je het ook noemen wilt, blijft gewoon staan, als je panelen hebt, die DC maken, en je hebt een accusysteem dat AC gekoppeld is, heb je gewoon extra verliezen.
Ik heb dus al een AC PV omvormer en zou dus een hybride omvormer moeten aanschaffen voor het tuinhuisje. De extra kosten t.o.v. alleen batterij omvormer zou ik moeten besparen met de betere efficiëntie.
Vanaf 2027 is de zonne energie in de zomer waarschijnlijk niets meer waard en dan maakt het dus niet zoveel uit dat het rendement iets slechter is om de batterij te laden. Vanuit de batterij ontladen blijft het namelijk hetzelfde voor een hybride omvormer of een batterij omvormer. Blijft dus over de periode tussen oktober en maart waar het iets zou uitmaken.
Is helemaal merk afhankelijk. Gemiddeld kun je zeggen tien procent verlies één kant op. Maar chinees spul doet ook wel 15 procent verlies. Ik geloof dat victron de beste is, maar alleen met lage vermogens tot 1000 watt, dan heeft hij 95 rendement.Jojan265 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:18:
[...]
En hoeveel zijn die extra verliezen dan? Ook in een hybride omvormer heb je verliezen van PV naar de DC-bus. Als ik ervan uit mag gaan, dat die verliezen even groot zijn dan van AC naar de DC-bus is het enige extra verlies dat ik nu heb in mijn AC PV omvormer. Die heeft gemiddeld een rendement van ca. 97% (zelf aantoonbaar gemeten).
Ik heb dus al een AC PV omvormer en zou dus een hybride omvormer moeten aanschaffen voor het tuinhuisje. De extra kosten t.o.v. alleen batterij omvormer zou ik moeten besparen met de betere efficiëntie.
Vanaf 2027 is de zonne energie in de zomer waarschijnlijk niets meer waard en dan maakt het dus niet zoveel uit dat het rendement iets slechter is om de batterij te laden. Vanuit de batterij ontladen blijft het namelijk hetzelfde voor een hybride omvormer of een batterij omvormer. Blijft dus over de periode tussen oktober en maart waar het iets zou uitmaken.
Wat jij met je tuin huisje doet, ga ik met een string van 24 panelen doen, ombouwen om aan te sluiten op een victron 250/100 ,die stopt het met 98 rendement gelijk in accu.
Jou omvormer doet op zijn best 97 en dan moet het nog een keer omgezet worden naar de accu. Komt er dus weer 5/10 procent verlies bij, totaal dus tussen 8/13 procent. Terwijl ik er maar 2 procent verlies. In de winter ben je blij met die tien procent extra stroom
1 PVoutput . Dongen NB
nja, je hebt dus dc -> dc, dc -> ac, daarna ac ->dc en dc -> dc voor je lader, met een hybride omvormer heb je alleen een dc->dc omzetting, dus je hebt meer omzettingen, die in principe niet nodig zijn, en dus ook meer warmteontwikkeling in je componenten. Daarnaast heb je als voordeel dat als de stroom uitvalt, je panelen nog steeds hun stroom in de accu kwijt kunnen. dc naar dc omzettingen zijn typically erg efficient, als in boven de 99%. dus als je de dc->ac en ac->dc kunt vermijden (wat in mijn ogen ook een mooiere architectuur is), zou het wel moeten schelen.Jojan265 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:18:
[...]
En hoeveel zijn die extra verliezen dan? Ook in een hybride omvormer heb je verliezen van PV naar de DC-bus. Als ik ervan uit mag gaan, dat die verliezen even groot zijn dan van AC naar de DC-bus is het enige extra verlies dat ik nu heb in mijn AC PV omvormer. Die heeft gemiddeld een rendement van ca. 97% (zelf aantoonbaar gemeten).
Of je het waard vindt om een hybride omvormer te kopen (en evt je oude te verkopen) moet je natuurlijk zelf weten, en daarnaast moet het ook passen in je setup. Een losse omvormer maakt je wel flexibeler qua plaastsing.
Een hoog voltage accu bouwen zie ik niet zo zittenjadjong schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:27:
Nog mooier als PV- en accuspanning gelijk is en boven de AC-piek ligt.
1 PVoutput . Dongen NB
Het is inderdaad een afweging tussen efficiency, flexibiliteit en kosten. 1 paneel extra op je dak vangt ook al veel op. En die kost maar €50borft schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:37:
[...]
nja, je hebt dus dc -> dc, dc -> ac, daarna ac ->dc en dc -> dc voor je lader, met een hybride omvormer heb je alleen een dc->dc omzetting, dus je hebt meer omzettingen, die in principe niet nodig zijn, en dus ook meer warmteontwikkeling in je componenten. Daarnaast heb je als voordeel dat als de stroom uitvalt, je panelen nog steeds hun stroom in de accu kwijt kunnen. dc naar dc omzettingen zijn typically erg efficient, als in boven de 99%. dus als je de dc->ac en ac->dc kunt vermijden (wat in mijn ogen ook een mooiere architectuur is), zou het wel moeten schelen.
Of je het waard vindt om een hybride omvormer te kopen (en evt je oude te verkopen) moet je natuurlijk zelf weten, en daarnaast moet het ook passen in je setup. Een losse omvormer maakt je wel flexibeler qua plaastsing.
Dat is niet per defintie zo: een hybride omvormer zal normaal gesproken zonder stroomnet uitvallen net als een reguliere PV omvormer. En dus ook geen stroom meer aan de gekoppelde batterij leveren. Tenzij de hybride omvormer direct of indirect uitgerust is met een back systeem en het net ontkoppelt middels bijvoorbeeld een ATS.borft schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:37:
[...]hybride omvormer[...]
Daarnaast heb je als voordeel dat als de stroom uitvalt, je panelen nog steeds hun stroom in de accu kwijt kunnen.
Dit laatste is zoals het met mijn SMA hybride omvormer werkt: deze heeft een ingebouwde ATS en op de AC backup output is een groot gedeelte van de woning aangesloten. Bij uitvallen van het stroomnet zal de ingebouwde ATS het net ontkoppelen en de hybride omvormer blijft dan werken en het backup circuit van stroom voorzien vanuit PV en/of vanuit de gekoppelde batterij.
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Thx! De panelen gaan aan een Solaredge komen die er al hangt. Ik ben dus een beetje in dubio over:Proton_ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:37:
@Fiets Dat hangt af van de omvormer en het paneel. Een micro-omvormer kan doorgaans weinig met bypassdiodes dus heeft liever half-cell panelen in portrait zodat bij een streepje schaduw nog 1/2 paneel werkt. Een stringomvormer met plenty stringspanning heeft liever landscape zodat schaduw in stapjes van 1/3 paneel gemanaged kan worden.
A: --- ---
B: ||| |||
A horizontaal of B verticaal opstelling. De panelen komen aan de kant waar de zon onder gaat, vandaar dat ik informatie zoek over schaduw van onderen. Ik ga er eens verder in duiken en de verschillende opbouw van panelen checken.
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Ze krijgen dan allemaal tegelijk het streepje schaduw, dus je kunt dan een vermogenstrapje gaan zien zoals mijn terrasoverkapping die om 12:00 schaduw krijgt van de dakgoot:
/f/image/NYTwQqpg3RuJc6TFAZGPObLe.png?f=fotoalbum_large)
Maar als het alleen bij zonsondergang is, dan is er toch al minder instraling en is optimaliseren nauwelijks de moeite waard.
Zoals je het schetst kan je landscape weer hoger leggen, dat levert dan het meeste op.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zit nog wel steeds met de extra verliezen, welke logischerwijs meer zouden zijn met een losse batterij omvormer. Ik heb geprobeerd om dit in een simulatie programma te simuleren, maar zie dan juist dat met een losse batterij omvormer er minder verliezen zijn dan met een hybride. Ik kan dat nog niet verklaren.borft schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:37:
[...]
nja, je hebt dus dc -> dc, dc -> ac, daarna ac ->dc en dc -> dc voor je lader, met een hybride omvormer heb je alleen een dc->dc omzetting, dus je hebt meer omzettingen, die in principe niet nodig zijn, en dus ook meer warmteontwikkeling in je componenten. Daarnaast heb je als voordeel dat als de stroom uitvalt, je panelen nog steeds hun stroom in de accu kwijt kunnen. dc naar dc omzettingen zijn typically erg efficient, als in boven de 99%. dus als je de dc->ac en ac->dc kunt vermijden (wat in mijn ogen ook een mooiere architectuur is), zou het wel moeten schelen.
/f/image/GmWU13s1G4ZeA2ar3Cgp7XkT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/B1eXIfimDllQrcBxFYD98Mgg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/X6ghjoS4GXwyUoDa4LUp5FDO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LOmcSrmNRZQz1KMzOawV3480.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OoPaOkHNqchlvfjs6T5mlAb1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GP4BjggCSmSOIh3h49xlLksm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IjFC7kUkQzDiQ9BVouyk0VbA.png?f=fotoalbum_large)
Ik kreeg twee offertes binnen voor een 18270 Wp installatie verdeeld over drie dakoppervlaktes, eentje met een Huawei SUN2000-3-10KTL-M1 (€10800) en de andere met een AlphaESS SMILE-G3-T10-INV (€11050).
De AlphaESS kan volgens de specsheet beter overweg met drie verschillende oppervlaktes (ipv 2 bij de Huawei) en een overdimensionering van 200% ipv 150% bij de Huawei. De eerste is natuurlijk wel een pak populairder, dus meer support en ook compatibel met FCR netbalancering bij Flexio.
De prijzen liggen in elk geval dicht genoeg bij elkaar...
Ben in dubio
Zo ja, dan heb je het dus over de systeemefficientie. Als je dan hybride met niet-hybride vergelijkt, dan zou je ook de efficientie én het standby verbruik van zowel de PV omvormer als de batterij omvormer moeten meenemen in het geval van de aparte batterijomvormer/niet-hybride omvormer.
En welke dedicated batterijomvormer heb je genomen in deze simulatie? Ik zie in dat screenshot alleen de BYD HVM batterij staan zonder omvormer. En doorgaans zijn die batterijomvormers compatibele met LV en niet HV batterijen. Dit in tegenstelling tot de (SMA) hybride omvormers.
PS: zelf heb ik ook een SMA hybride omvormer icm BYD HVM batterijen. En ligt de systeemefficientie afhankelijk van het gebruik vaak tussen ca 77% en 85%. De batterij wordt daarbij voor eigen gebruik ingezet en niet om te handelen. Dus doorgaans werkt het systeem op relatief lage vermogens.
Kan ik bevestigen, meerdere jaren SMA STP 10kW SE in gebruik in combinatie met BYD HVM batterijen. Lifetime battery discharge / Lifetime battery discharge = 82%Franciesco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:41:
@Jojan265 het is me niet 100% duidelijk waar ik naar kijk in de tabel. Die verliezen zijn in kWh? En is ook inclusief het standby verbruik van de (hybride) omvormer als ik het goed zie?
Zo ja, dan heb je het dus over de systeemefficientie. Als je dan hybride met niet-hybride vergelijkt, dan zou je ook de efficientie én het standby verbruik van zowel de PV omvormer als de batterij omvormer moeten meenemen in het geval van de aparte batterijomvormer/niet-hybride omvormer.
En welke dedicated batterijomvormer heb je genomen in deze simulatie? Ik zie in dat screenshot alleen de BYD HVM batterij staan zonder omvormer. En doorgaans zijn die batterijomvormers compatibele met LV en niet HV batterijen. Dit in tegenstelling tot de (SMA) hybride omvormers.
PS: zelf heb ik ook een SMA hybride omvormer icm BYD HVM batterijen. En ligt de systeemefficientie afhankelijk van het gebruik vaak tussen ca 77% en 85%. De batterij wordt daarbij voor eigen gebruik ingezet en niet om te handelen. Dus doorgaans werkt het systeem op relatief lage vermogens.
De verliezen zijn inderdaad in kWh.Franciesco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:41:
@Jojan265 het is me niet 100% duidelijk waar ik naar kijk in de tabel. Die verliezen zijn in kWh? En is ook inclusief het standby verbruik van de (hybride) omvormer als ik het goed zie?
Dat heb ik gedaan. Vandaar de kolomnaam Standby totaal.Zo ja, dan heb je het dus over de systeemefficientie. Als je dan hybride met niet-hybride vergelijkt, dan zou je ook de efficientie én het standby verbruik van zowel de PV omvormer als de batterij omvormer moeten meenemen in het geval van de aparte batterijomvormer/niet-hybride omvormer.
Ik heb voor de AC batterij omvormer de SMA Sunny Boy Storage 3.6 kW gebruikt met de BYD B-Box Premium HVM 13.8 kWh. Als Hybride 1-fase omvormer heb ik de Sunny Boy Smart Energy geselecteerd met de SMA Home Storage 13.1 kWh accu. En als laatste vergelijk de Sunny Tripower Smart Energy 8.0 + BYD HVM 13.8 kWh.En welke dedicated batterijomvormer heb je genomen in deze simulatie? Ik zie in dat screenshot alleen de BYD HVM batterij staan zonder omvormer. En doorgaans zijn die batterijomvormers compatibele met LV en niet HV batterijen. Dit in tegenstelling tot de (SMA) hybride omvormers.
Hartelijk dank voor deze informatie. Hier heb ik iets aan. Ik heb de efficiëntie ook even in een tabel gezet:PS: zelf heb ik ook een SMA hybride omvormer icm BYD HVM batterijen. En ligt de systeemefficientie afhankelijk van het gebruik vaak tussen ca 77% en 85%. De batterij wordt daarbij voor eigen gebruik ingezet en niet om te handelen. Dus doorgaans werkt het systeem op relatief lage vermogens.
:strip_exif()/f/image/MFMgGkS0p0JXjsxdFXb2QVSf.png?f=user_large)
Als ik dan voor het opwekken van de PV energie 96% neem, wordt de tabel:
:strip_exif()/f/image/wAukUqrkzVFk49urduoxLlJH.png?f=user_large)
De hybride getallen komen dus goed overeen met jouw echte praktijk getallen. Maar wat ik zo vreemd vind, dat de efficientie van de AC omvormer in de simulatie dus beter is dan van hetzelfde merk Hybride omvormer.
Maar dit sterkt me in de overtuiging dat ik mijn PV omvormers niet hoef in te ruilen voor een hybride omvormer.
Ik heb de post even aangepast met inderdaad een Sunny Boy Storage. Het simulatie programma geeft wel aan dat de HVM batterij wel compatibel is met die omvormer en ook het document van SMA zelf geeft dit ook aan:Franciesco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:34:
@Jojan265 sorry, ik begrijp het nog steeds niet helemaal. De Sunny Boy is een PV omvormer, wat gebruik je dan in de tabel als batterij omvormer die aan de HVM gekoppeld wordt? Een Sunny Boy Storage? Zo ja, die is niet compatibel met een HVM batterij, wel met bijvoorbeeld de HVS van BYD.
/f/image/k6N0O01Um5zaG7iDmdaoqTHr.png?f=fotoalbum_large)
Dit geldt niet voor de Sunny Boy Storage 2.5. Die kan alleen de HVS aan.
Mocht je t.z.t. over gaan tot de aanschaf @Jojan265 , dan ben ik benieuwd naar je ervaringen.
Uiteraard zal ik die dan delen. Ik weet alleen nog niet of het SMA wordt, aangezien je dan aan duurdere batterijen vastzit. Maar het nut van een Hybride zie ik nu nog niet meteen, aangezien ik de batterijen in het tuinhuisje wil en dan eigenlijk vastzit aan een AC omvormer. De nadelen van een slechtere efficiëntie lijken dus eigenlijk wel mee te vallen.Franciesco schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:57:
Ah ok, dan heb ik me waarschijnlijk verkeken op de SB Storage 2.5. Duidelijk nu.
Mocht je t.z.t. over gaan tot de aanschaf @Jojan265 , dan ben ik benieuwd naar je ervaringen.
Ik volg vooral nu ook de Zendure AC2400. Die lijkt me voor mij wel interessant. Ik moet alleen nog uitzoeken of deze ook via HA aan te sturen is.
Maar ik wil ook nog een EV-lader om zoveel mogelijk PV direct in de auto te krijgen. Ook daar ben ik nog onderzoek naar het doen, zodat ik die bijv. ook via Modbus ook kan aansturen.
Ik heb nog even. Mijn vast contract zonder TLK loopt nog tot 1-1-2027. Voor die tijd ga ik waarschijnlijk wel iets installeren, zodat mijn afname van het net zo min mogelijk wordt tegen redelijke kosten.
ja, dat kan. kijk bv in de TSJojan265 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:53:
[...]
Uiteraard zal ik die dan delen. Ik weet alleen nog niet of het SMA wordt, aangezien je dan aan duurdere batterijen vastzit. Maar het nut van een Hybride zie ik nu nog niet meteen, aangezien ik de batterijen in het tuinhuisje wil en dan eigenlijk vastzit aan een AC omvormer. De nadelen van een slechtere efficiëntie lijken dus eigenlijk wel mee te vallen.
Ik volg vooral nu ook de Zendure AC2400. Die lijkt me voor mij wel interessant. Ik moet alleen nog uitzoeken of deze ook via HA aan te sturen is.
zie de topic hier op tweakers
Zendure heeft een api gemaakt voor het uitlezen van de Hyper 2000 en batterijen:
https://github.com/Zendure/developer-device-data-report
Maar ik wil ook nog een EV-lader om zoveel mogelijk PV direct in de auto te krijgen. Ook daar ben ik nog onderzoek naar het doen, zodat ik die bijv. ook via Modbus ook kan aansturen.
Ik heb nog even. Mijn vast contract zonder TLK loopt nog tot 1-1-2027. Voor die tijd ga ik waarschijnlijk wel iets installeren, zodat mijn afname van het net zo min mogelijk wordt tegen redelijke kosten.
Het lijkt erop dat het niet werkt voor de 2400AC.MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:20:
[...]
ja, dat kan. kijk bv in de TS
zie de topic hier op tweakers
Zendure heeft een api gemaakt voor het uitlezen van de Hyper 2000 en batterijen:
https://github.com/Zendure/developer-device-data-report
[/ot]
dat kan, maar de 2400AC is ook een heel nieuw product, ik verwacht hier wel dat ook net als bij hun andere producten hier een API voor ontwikkeld gaat worden.Jojan265 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:03:
[...]
Het lijkt erop dat het niet werkt voor de 2400AC.
Zelf zijn ze ook nog bezig met hun eigen P1 meter en andere aanvullende zaken, dus dit lijkt pas het begin hiervan.
zelf verwacht ik ook nog wel een 4 kWh type batterij, maar dat is puur mijn verwachting.
Vaatwasser zet je in de middag aan en rond etenstijd nog grotendeels op zonnestroom koken, aircotje aan etc?
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 21-04-2025 22:08 ]
Je dan in de ochtend je accu alweer wat kunt vullen? Lijkt een goed idee te worden, is ook veel belangstelling.
Thuisaccu is nog een ver-van-bed show. Dak volgooien is met het oog op terugleverboete niet handig. Een Tweaker laat dan z'n omvormer terugregelen etc, maar deze persoon is geen Tweaker
Dat stel je toch één keer in op je omvormer?ThinkPad schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:09:
Een Tweaker laat dan z'n omvormer terugregelen etc, maar deze persoon is geen Tweaker
Tenminste, daar kan je tegenwoordig je omvormer op uitzoeken.
Meetspoel in de meterkast en één keer instellen en nooit meer naar kijken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb mijn dakbedekking laten vervangen en daarvoor moesten de zonnepanelen worden verwijderd en weer teruggeplaatst.
Nu is alles weer aangesloten maar geeft mijn Growatt (3000) een foutmelding: (25) NO AC Connection.
Aan de zonnepanelen-zijde meldt de app ook netjes ~39Volt per paneel dus het lijkt inderdaad aan wisselstroom(netwerk) zijde te liggen.
Ik heb het nog een dagje afgewacht of het vanmorgen goed zou aanslaan maar dat lijkt niet het geval. Iemand enig idee of ik iets eenvoudigs over het hoofd zie wat ik nog zou kunnen proberen?
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
AC is aan de kant van de netaansluiting... HEb je de zekering terug aan gezet?Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:10:
Ik weet niet of iemand hier misschien iets zinnigs over kan zeggen:
Ik heb mijn dakbedekking laten vervangen en daarvoor moesten de zonnepanelen worden verwijderd en weer teruggeplaatst.
Nu is alles weer aangesloten maar geeft mijn Growatt (3000) een foutmelding: (25) NO AC Connection.
Aan de zonnepanelen-zijde meldt de app ook netjes ~39Volt per paneel dus het lijkt inderdaad aan wisselstroom(netwerk) zijde te liggen.
Ik heb het nog een dagje afgewacht of het vanmorgen goed zou aanslaan maar dat lijkt niet het geval. Iemand enig idee of ik iets eenvoudigs over het hoofd zie wat ik nog zou kunnen proberen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit heb je met een multimeter toch in 1 minuut opgelost?Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:10:
Hij geeft een duidelijke foutmelding.
Dus even meten of er wel een AC-verbinding is (en bij een drie-fasen apparaat of alle fasen wel aanwezig zijn).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt, dat was een voordehandliggende inderdaadTommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:13:
[...]
AC is aan de kant van de netaansluiting... HEb je de zekering terug aan gezet?
Dat is voor mij geen voordehandliggende oplossing want ík zou echt moeten uitzoeken waar ik dat dan moet meten bij zowel de omvormer als in de meterkast. Voor de duidelijkheid, ik heb deze PV niet zelf aangelegd.- ja dat heb ik gedaan. Andrehj schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:56:
[...]
Dit heb je met een multimeter toch in 1 minuut opgelost?
Hij geeft een duidelijke foutmelding.
Dus even meten of er wel een AC-verbinding is (en bij een drie-fasen apparaat of alle fasen wel aanwezig zijn).
En om de situatie te beschrijven - er heeft geen change plaatsgevonden aan de AC zijde. Vóór de onderhoudswerkzaamheden werkte alles, ná de onderhoudswerkzaamheden niet. Aan de wisselspanning-zijde heb ik ineens een probleem. De hoogspanningszijde lijkt prima te werken: de Growatt geeft geen foutmelding en de data geeft aan dat daar ongeveer 39V per paneel op staat.
Dus in mijn persoonlijke troubleshoot flowchart wil ik graag weten of er iets voordehandliggends vaker gebeurt aan AC zijde wat ik zelf zou kunnen oplossen of herleiden. Of de energiemaatschappij bijvoorbeeld levering blokkeert bij een weekje geen signaal/levering...
Want stel dat ik ga meten, wat zijn dan vervolgens de opties? Meet ik in de meterkast én bij de omvormer? En wat voor informatie geeft mij dit als er verder fysiek niets is aangepast? Is er mogelijk in de Growatt een zekering gesprongen die deze fout kan veroorzaken? Geeft dat in de Growatt deze foutcode of juist een andere?
Als ik nl. niets verder zelf kan uitvogelen dan zou mijn volgende stap een belletje naar de energieleverancier zijn.
En die gaan dan zeggen: en waarom belt u ons dan? probeer het eens bij de netbeheerderTwee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:28:
[...]
Als ik nl. niets verder zelf kan uitvogelen dan zou mijn volgende stap een belletje naar de energieleverancier zijn.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Staat de zekering wel terug aan?Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:28:toon volledige bericht
[...]
Bedankt, dat was een voordehandliggende inderdaad
[...]
Dat is voor mij geen voordehandliggende oplossing want ík zou echt moeten uitzoeken waar ik dat dan moet meten bij zowel de omvormer als in de meterkast. Voor de duidelijkheid, ik heb deze PV niet zelf aangelegd.
En om de situatie te beschrijven - er heeft geen change plaatsgevonden aan de AC zijde. Vóór de onderhoudswerkzaamheden werkte alles, ná de onderhoudswerkzaamheden niet. Aan de wisselspanning-zijde heb ik ineens een probleem. De hoogspanningszijde lijkt prima te werken: de Growatt geeft geen foutmelding en de data geeft aan dat daar ongeveer 39V per paneel op staat.
Dus in mijn persoonlijke troubleshoot flowchart wil ik graag weten of er iets voordehandliggends vaker gebeurt aan AC zijde wat ik zelf zou kunnen oplossen of herleiden. Of de energiemaatschappij bijvoorbeeld levering blokkeert bij een weekje geen signaal/levering...
Want stel dat ik ga meten, wat zijn dan vervolgens de opties? Meet ik in de meterkast én bij de omvormer? En wat voor informatie geeft mij dit als er verder fysiek niets is aangepast? Is er mogelijk in de Growatt een zekering gesprongen die deze fout kan veroorzaken? Geeft dat in de Growatt deze foutcode of juist een andere?
Als jij niks kan vinden, dan moet je bellen naar een installateur van PV die de omvormer kan testen.
Enkel als je kan aantonen dat je continu boven de 253V zit heeft het zin om je energieleverancier te bellen.
Heb je al gemeten welke spanningen er staan op de omvormer? (en als je dat niet kan, dan bel je best een vakman)
De verantwoordelijkheid van de energieleverancier stopt toch aan de teller?
Werkt de rest van je huisinstallatie? Kan je koken, TV kijken etc? Dan is het echt geen 'netprobleem'.
Plaats anders een foto van je groepenkast.
"Bedankt, dat was een voordehandliggende inderdaad" - daarmee bedoelde ik "ja dat had ik gedaan" maar was misschien nog niet volledig daarmee...onetime schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:45:
@Twee Dee Je hebt nog niet geantwoord of de groep in de meterkast weer aan staat.
Plaats anders een foto van je groepenkast.
Ja de rest werkt wel gewoon... Klinkt alsof het probleem dan inderdaad achter de meterkast, dus in huis zit. dan zal ik wel proberen (wanneer ik thuis ben) of ik aan de aansluiting bij de omvormer kan meten.Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:39:
[...]
Als jij niks kan vinden, dan moet je bellen naar een installateur van PV die de omvormer kan testen.
Enkel als je kan aantonen dat je continu boven de 253V zit heeft het zin om je energieleverancier te bellen.
Heb je al gemeten welke spanningen er staan op de omvormer? (en als je dat niet kan, dan bel je best een vakman)
Werkt de rest van je huisinstallatie? Kan je koken, TV kijken etc? Dan is het echt geen 'netprobleem'.
(Kan nu dus ook even geen foto sturen)
En de werkschakelaar bij de pv installatie staat die weer aan?Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:00:
[...]
"Bedankt, dat was een voordehandliggende inderdaad" - daarmee bedoelde ik "ja dat had ik gedaan" maar was misschien nog niet volledig daarmee...
[...]
Ja de rest werkt wel gewoon... Klinkt alsof het probleem dan inderdaad achter de meterkast, dus in huis zit. dan zal ik wel proberen (wanneer ik thuis ben) of ik aan de aansluiting bij de omvormer kan meten.
(Kan nu dus ook even geen foto sturen)
Ik keek nog eens goed en zag dat het montagekastje onder de omvormer nog een schakelaar had...
:strip_exif()/f/image/09Q8GPZXU0CsiHmrN4imKPLw.jpg?f=fotoalbum_large)
Case closed, bedankt voor het lachen ...
Twee Dee schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:25:
Ok. Dit was misschien wel een gevalletje hopeloos maar erg bedankt voor het meedenken....
Ik keek nog eens goed en zag dat het montagekastje onder de omvormer nog een schakelaar had...
[Afbeelding]
Case closed, bedankt voor het lachen ...

Het lijkt wel of de pv kabels bij een spiropijp door de muur zijn gepropt...onetime schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:09:
@Twee Dee Ik moet niet lachen maar misschien moet ik wel "huilen"... Geef nog eens een goede foto van hoe de solar kabel verder loopt?
Ik ga mee huilen denk ik.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dat werd toen aanbevolen en ik vond het toen wel handig dat de kabel niet buitenom hoefde langs gevel en over dakterras...Ronald.42 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:13:
[...]
Het lijkt wel of de pv kabels bij een spiropijp door de muur zijn gepropt...
Ik ga mee huilen denk ik.
Plaatsing van meterkast & indeling 1e verdieping gaf weinig nette opties en ik had toen niet de indruk dat dat een "beun" oplossing zou zijn...
Mijn tranen zijn wel op...
Echt beunhazen werk....

Als het werkt dan werkt het toch?Twee Dee schreef op donderdag 24 april 2025 @ 01:34:
[...]
Dat werd toen aanbevolen en ik vond het toen wel handig dat de kabel niet buitenom hoefde langs gevel en over dakterras...
Plaatsing van meterkast & indeling 1e verdieping gaf weinig nette opties en ik had toen niet de indruk dat dat een "beun" oplossing zou zijn...
Mijn tranen zijn wel op...
Ik had me beter gevoeld als ze even een nieuw gaatje hadden geboort en de pv kabels door een eigen mantelbuisje in de muur hadden getrokken.
Zolang de draden niet beschadigen zal het wel goed gaan.
De draden vanaf de panelen hebben geen enkele vorm van bescherming in het geval van beschadiging blijft de stroom lopen en dat kan vervelende gevolgen hebben.
https://youtu.be/y2uPfn44ksg?si=u4-0lyVt1Fu08oW6
Dat de omvormer wat hoog hangt zal het gevolg zijn van dat ze anders last hadden van de inbouwdoos waar de werkschakelaar op zit vermoed ik.
Daar zou ik me verder ook niet heel druk om maken.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
K2 systems heeft een SolidRail waar hamerkopbouten in gaan (aan de onderzijde).
Wie kent er andere montagerails voor standaard hamerkopbouten type 28/15?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Beter toch een kWh meter plaatsen & idd eenmalig op de omvormer instellen dat hij niet mag terugleveren.ThinkPad schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:09:
Ik ben iemand anders aan het helpen, eigen verbruik is maar laag (1800 kWh op jaarbasis ofzo). Dak past nog véél meer op, maar idee is om met verduurzamingssubsidie (bevingsschade) wat panelen te plaatsen (nu nog niks aanwezig) en bijv. een airco om gasverbruik te verminderen.
Thuisaccu is nog een ver-van-bed show. Dak volgooien is met het oog op terugleverboete niet handig. Een Tweaker laat dan z'n omvormer terugregelen etc, maar deze persoon is geen Tweaker
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Kijk eens in Sunny Design met een ingesteld gebruiksprofiel welke opstelling meer verbruik afdekt. Een beetje opwek in de ochtend is ook fijnThinkPad schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:09:
Ik ben iemand anders aan het helpen, eigen verbruik is maar laag (1800 kWh op jaarbasis ofzo). Dak past nog véél meer op, maar idee is om met verduurzamingssubsidie (bevingsschade) wat panelen te plaatsen (nu nog niks aanwezig) en bijv. een airco om gasverbruik te verminderen.
En om de terugleverpiek af te vlakken: een kleinere omvormer kiezen
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Ik zou eerst proberen om een grote omvormer dynamisch terug te regelen op basis van de actuele invoeding. Met een kleinere omvormer loop je het risico dat je met laag stroomverbruik nog steeds veel teruglevert en met hoog stroomverbruik moet bijkopen terwijl er in feite genoeg panelen op het dak liggen.Bravo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:47:
[...]
Kijk eens in Sunny Design met een ingesteld gebruiksprofiel welke opstelling meer verbruik afdekt. Een beetje opwek in de ochtend is ook fijn![]()
En om de terugleverpiek af te vlakken: een kleinere omvormer kiezen
Ik zie dat een Growatt inline meter (want geen tweaker) een stuk goedkoper is (100 euro) dan de 300-450 euro die ik in mijn hoofd had voor een inline meter (SE, SMA). De impact op de 1200 euro aan spullen is daarmee een stukje kleiner dan ik dacht.Martin7182 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:21:
[...]
Ik zou eerst proberen om een grote omvormer dynamisch terug te regelen op basis van de actuele invoeding. Met een kleinere omvormer loop je het risico dat je met laag stroomverbruik nog steeds veel teruglevert en met hoog stroomverbruik moet bijkopen terwijl er in feite genoeg panelen op het dak liggen.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Dat kan nog goedkoper hoor!Bravo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:55:
[...]
Ik zie dat een Growatt inline meter (want geen tweaker) een stuk goedkoper is (100 euro) dan de 300-450 euro die ik in mijn hoofd had voor een inline meter (SE, SMA). De impact op de 1200 euro aan spullen is daarmee een stukje kleiner dan ik dacht.
Ik heb nog een aantal Eastron SDM630 Modbus liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door Tanuki op 25-04-2025 15:52 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Mag ik ook een PB? Of is het misschien zo interessant om dit met iedereen te delen?
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Wat voor materiaal heb ik wel?
De bouten (m8 vermoed ik) passen ook niet lekker meer in elke klem, alsof het schroefgat te groot is. En van de tussenklem mis ik wat van die zwarte onderdelen.
De dakdekker die de panelen eraf haalde meldde al dat hij ging kijken of hij nog wat had liggen, maar wil graag voorbereid/ingelicht zijn.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik zit al een aantal dagen over deze deal te twijfelen 800w voor €200 inclusief verzendkosten https://www.amazon.de/dp/B0F1W9YCFD.
Maar mischien is het ook mogelijk om voor die prijs zelf een set te maken met merk panelen + omvormer? Gezien de prijzen die ik zie voor losse panelen.
Ik denk dat deze prijs behoorlijk scherp is. 2 panelen, kabels en een omvormer klik ik zo 123 niet bij elkaar. De micro omvormer lijkt los al zo ronde de EUR 100,- te kosten. Je zou dan wellicht betere panelen kunnen vinden maar of je dat echt gaat merken?Rogers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:46:
Weet iemand een goede leesbron om zelf een plug & play zonnepanelen set samen te stellen?
Ik zit al een aantal dagen over deze deal te twijfelen 800w voor €200 inclusief verzendkosten https://www.amazon.de/dp/B0F1W9YCFD.
Maar mischien is het ook mogelijk om voor die prijs zelf een set te maken met merk panelen + omvormer? Gezien de prijzen die ik zie voor losse panelen.
Let wel dat je ze ook nog moet installeren.
Gaat mij ook een beetje om fatsoenlijke garantie te hebben en veiligheid i.t.t. een onbekend merk. Paar tientjes meer is dan niet erg.franssie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:10:
[...]
Ik denk dat deze prijs behoorlijk scherp is. 2 panelen, kabels en een omvormer klik ik zo 123 niet bij elkaar. De micro omvormer lijkt los al zo ronde de EUR 100,- te kosten. Je zou dan wellicht betere panelen kunnen vinden maar of je dat echt gaat merken?
Let wel dat je ze ook nog moet installeren.
Installeren wil ik zelf op het platdak van de berging doen. Waarschijnlijk lage hoek (5 of 10°) om zoveel mogelijk zuid + westen zonlicht te vangen (oost zon is geblokkeerd door het huis).
[ Voor 6% gewijzigd door Rogers op 29-04-2025 16:23 ]
ik heb voor een vriend een week of 2 geleden nog een setje samen gesteld die grofweg wel onder stekker paneel valt.Rogers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:19:
[...]
Gaat mij ook een beetje om fatsoenlijke garantie te hebben en veiligheid i.t.t. een onbekend merk. Paar tientjes meer is dan niet erg.
Installeren wil ik zelf op het platdak van de berging doen. Waarschijnlijk lage hoek (5 of 10°) om zoveel mogelijk zuid + westen zonlicht te vangen (oost zon is geblokkeerd door het huis).
kosten 555€ inc bezorging logging bevestiging platdak.
klinkt pittig maar dan wel 2x585Wp ipv 2x400Wp (geen probleem om dat te doen.).
en dan de juiste hoge V voor de micro omvormer, niet de halve bak.
panelen liggen een beetje oost-west achtig, maar zuid noord/het boeit niet
geeft je een idee hoe je een "leuke" set samen stelt en niet de goedkoopste set.
(meer opbrengst is belangrijker als laagste prijs zonder veel opbrengst.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Momenteel ook in het bezit van zonnepanelen totaal 3.000 Wp. Dit ging ik even met de andere panelen vergelijken:
Januari, nieuw 69 kwh om huidig 41 kwh
Februari, nieuw 132 kwh om huidig 71 kwh
Maart, nieuw 257 kwh om huidig 317 kwh
April, nieuw 224 kwh om huidig 334 kwh
Waarbij nieuw de toekomstige woning betreft en huidig onze huidige woning. Orientatie is beide redelijk gelijk, namenlijk zuid. Hellingshoek verschilt wel, huidig plat dak volgens mij 15 graden, nieuw zadeldak.
Iemand nog tips qua instellingen rondom de solis omvormer of andere tips om het afslaan te voorkomen?
:strip_exif()/f/image/QGbHhjf5RqHiRfszvEj4pL9f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l691YYiYh1Pw7MxYR0YwyWVO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F11CyKBH1c2eWmook8ryjNQc.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is flink duurder. Ik wil overigens niet te hoog gaan met opbrengst want Van de Bron rekent fikse teruglever vergoedingen in schalen. Vind het moeilijk inschatten hoeveel ik zal salderen.migjes schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:09:
[...]
ik heb voor een vriend een week of 2 geleden nog een setje samen gesteld die grofweg wel onder stekker paneel valt.
geeft je een idee hoe je een "leuke" set samen stelt en niet de goedkoopste set.![]()
Heb je tips welke micro omvormer ik moet gebruiken voor 2 panelen tussen de 400 en 440w? Kan je aan alle micro omvormers gewoon een stekker hangen?
Die solis S5-GR1P3K-M is een 3000 Watt enkelfase omvormer wat ik zo snel zie? Heeft je woning meerdere fases? Dan zou je kunnen kijken of een andere fase minder overspanning heeft.Toekejoeke schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:22:
Binnenkort eigenaar van een andere woning, op de bijgebouwde garage liggen 28 zonnepanelen. Deze zijn zo'n 15 jaar oud en was wel benieuwd wat deze nog opwekken. Uit het energielabel haal ik 6944 Wp. Deze zitten aangesloten op een solis S5-GR1P3K-M. Er zit geen wifi stick in en dus nog niet digitaal uit te lezen. Vanmiddag gaf de omvormer de volgende melding OV-G-V01, was dus uitgegaan ivm te hoge netspanning.
{}
Nu is een beetje overdimensioneren helemaal prima, maar dit is wel een forse overboeking lijkt het.
edit: Hier een hele checklist om af te gaan
https://solis-service.sol...85769-1010-ov-g-v01-to-05
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 29-04-2025 17:42 ]
hoeveel je saldeert, jep sorrie dat is lastig schatten.Rogers schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:33:
[...]
Dat is flink duurder. Ik wil overigens niet te hoog gaan met opbrengst want Van de Bron rekent fikse teruglever vergoedingen in schalen you. Vind het moeilijk inschatten hoeveel ik zal salderen.
Heb je tips welke micro omvormer ik moet gebruiken voor 2 panelen tussen de 400 en 440w? Kan je aan alle micro omvormers gewoon een stekker hangen?
ik: 8000kWh gebruik per jaar.
6000kWh opwek met alle setjes.
2000kWh zelf gebruik en maar 4000kWh salderen.
dus ga grofweg uit van 33% zelf gebruik.
(oke nu al een aantal dingen geupdate:
8000kWh gebruik per jaar.
6000kWh opwek met alle setjes.
3000kWh zelf gebruik en maar 3000kWh salderen.
en nog meer geupdate:
maar dat kan ik je volgend jaar pas vertellen, maar nu al 500kWh in 3 maanden van salderen naar zelf gebruiken gebracht met accu, ik ga een 1000+kWh voor heel het jaar.)
geeft je grove richtlijnen, reken maar uit.
een setje zoals ik je geef, doordat je te "veel" Wp hebt (onder dimensioneren van de omvormer) zal als er veel zon is de zaak niet hoger gaan als de max van de omvormer.
maar is het bewolkt dan komt er toch meer uit als een niet onder gedimensioneerd setje.
en heb je toch meer eigen gebruik.
zeker bij die kleine setjes, onder dimensioneren tot de max.
(maar eigenlijk zijn dit de post op het forum niet waard, de past op het forum kosten al meer energie als de opbrengst. lol. zie het relatief.)
ik dm je de offerte wel, geeft je ideeën.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja dat vond ik ook al, alhoewel ik me afvraag of dat invloed heeft op een te hoge netspanning? Ben leek op dit gebied.franssie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:40:
[...]
Die solis S5-GR1P3K-M is een 3000 Watt enkelfase omvormer wat ik zo snel zie? Heeft je woning meerdere fases? Dan zou je kunnen kijken of een andere fase minder overspanning heeft.
Nu is een beetje overdimensioneren helemaal prima, maar dit is wel een forse overboeking lijkt het.
edit: Hier een hele checklist om af te gaan
https://solis-service.sol...85769-1010-ov-g-v01-to-05
Of het een 1 of 3-fase aansluiting betreft, weet ik niet.
Het zo ver overdimentioneren heeft geen extra invloed op de AC spanning, de omvormer geeft max 3kW.Toekejoeke schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:58:
[...]
Ja dat vond ik ook al, alhoewel ik me afvraag of dat invloed heeft op een te hoge netspanning? Ben leek op dit gebied.
Of het een 1 of 3-fase aansluiting betreft, weet ik niet.
Heb je een foto van de meterkast of van de kWh-meter.
Enig idee hoe lang de kabel van de omvormer naar de groepenkast is?
En welke aderdikte de kabel heeft, iets van type op de kabel te zien, zoals 3G4 of 3G2.5?
Als de kabel 3G2.5 is en een aardige afstand aflegt, dan zou een dikkere kabel helpen.
In geval van een 3-fase hoofdaansluiting is op een andere fase zetten misschien nog een optie.
Maar beter om dat gewoon eerst te meten in de groepenkast, als het daar al te hoog is zal het bij de omvormer nog hoger zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 29-04-2025 19:46 ]
De kabels en stekkers? die links onder de panelen vandaan komen wel weer even opbinden onder de panelen, zodat de stekkers niet nat worden...Toekejoeke schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:47:
Ik heb alleen nog maar de sleutel van de garage en niet de woning. Vermoed een 1-fase meterkast. Afstand zal snel zo'n 30 tot 40 meter zijn vermoed ik. Ga de kabel even checken.. lees ook nog wat over instellingen van de omvormer zodat'ie afschaalt maar daar kom ik niet helemaal uit
Scherp, bedankt voor de tip!Rouske schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:54:
[...]
De kabels en stekkers? die links onder de panelen vandaan komen wel weer even opbinden onder de panelen, zodat de stekkers niet nat worden...
Die dingen zijn zeker mogelijk, maar ze staan in België niet op de lijst van goedgekeurde spullen, dus mag je ze niet gebruiken.migjes schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:09:
[...]
ik heb voor een vriend een week of 2 geleden nog een setje samen gesteld die grofweg wel onder stekker paneel valt.
geeft je een idee hoe je een "leuke" set samen stelt en niet de goedkoopste set.![]()
Geen idee wat er juist gebeurt (en kan me niet voorstellen dat ze echt gaan controleren), maar bij brand of zo kunnen er rare dingen gebeuren. Of als zo'n cheap-ass omvormer ineens voor pieken op je installatie zorgt die daarna je electronica gaan vernielen, dan is je business case nooit goed...
Gewoon zorgen dat je omvormer van de Plug&Play Synergrid lijst neemt. Momenteel geen 800W limiet, dus als je bij Fluvius >800W registreert is de kans groot dat deze ook in de toekomst mag blijven gebruiken (wanneer 800W limiet er komt). Wel zien dat je aparte groep neemt bij ansluiting van meer dan 800W.Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:49:
[...]
Die dingen zijn zeker mogelijk, maar ze staan in België niet op de lijst van goedgekeurde spullen, dus mag je ze niet gebruiken.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
We kunnen nog
salderen.