Astridc schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Ene auto 45000 andere 15000. Mijne moet elke week 1 keer laden, die van hem 3 keer per week. Het gaat er vooral om in de zomer “gratis” te kunnen tanken, door afschaffing salderingsregeling zijn de mooie tijden voorbij.
Ok, 1 laadpaal lijkt mij dus prima te doen. (en voor nood Granny op Opel?).
Maar met best wel wat km's.....
zijn jullie dan overdag thuis om de zonne energie af te nemen? of slechts deels?
20.000wp, kan op mooie dagen ruim over de 100kWh per dág opwekken!
En als ik dan uitga van een 60kWh moeten laden (SoC 10%> 90%) voor de 75kWh(?) auto (45.000km/jaar) dan heb je vet over voor de opvolgende dagen.
De oppervlakte voor 2x 30(?) panelen is best flink én kostbaar én je zal ze vaak af moeten schakelen ivm terugleverkosten, dus je roi loopt dan flink terug (is dat erg? of reeds ingecalculeerd?)
Dynamisch kan ook, maar ook dán is de roi niet best, en blijft de vraag, kúnnen jullie overdag al die kWh-tjes sturen?
Als ik naar jullie gemiddelde werkweek kijk:
(45.000+15.000)/50weken ~1.200km
bij 1:5 (zomer/winter incl laadverliezen en wat positief) > geeft ca 240kWh / week nodig.
Dan lijkt mij 20.000wp érg veel (
vroeger zeiden we:teveel bestaat niet..)
Willen jullie in de toekomst een batterij voor de woning? dan kan wat over-opwek in pv makkelijk zijn, maar die batterij is óók best een investering. Over-opwekking kan dan ook weer wat wegstrepen tegen stilstand en omzet (RTE) verliezen.
Dan terug naar je uitgangs vraag:
20.000 wp nodig? niet echt,
maar is wel makkelijk áls je veel wilt in voor/najaar én batterij, en de roi op de koop toe neemt.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)