Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1) je hebt een stroommeter nodig bij de hoofdaansluiting waaraan de batterij kan zien of die andere omvormer stroom produceert. De batterij compenseert dan door met het gelijke vermogen te laden waardoor je theoretisch op nul uit komt.
2) HomeAssistant of iets anders kan je gebruiken om ze tegelijkertijd hetzelfde te laten doen, in plaats van ieder voor zich doe maar wat doet.
3) Heb je het hier over 230V PV omvormers die dus 230V naar de batterij sturen? Daar is de 230V omvormer van de batterij de beperkende factor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-10 06:57
aeacus45 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:54:
[...]

Interessant punt, dit wist ik niet. Mag ik je een paar vragen stellen om een beter inzicht te krijgen in hoe dit werkt?
1. Moet de stroom van de niet-hybride omvormer via de hybride omvormer naar de batterij worden gekoppeld? Of werkt dit alsnog een aparte energie meter?
2. Veel thuisbatterijsystemen vereisen dat omvormers met elkaar en met de batterij kunnen communiceren. Hoe verloopt dit dan met meerdere omvormers?
3. Als je meerdere omvormers tegelijkertijd stroom naar de batterij sturen, hoe wordt de maximale laad- en ontlaadsnelheid gewaarborgd?
heel simpel.
hybride systeem bestaat uit:
zonnepanelen + omvormer + energiemeter in de meter kast + accu.

meet de energiemeter dat er stroom het huis uitgaat, dan kan de accu van het net geladen worden en word dus de stroom van een andere opbrengst gever gebruikt om de accu te laden.
dit kan een andere zonnepanelen set zijn, maar ook een windmolen of aggregaat etc etc...
alles wat maar stroom levert al zijn het 100 zonnepaneel setjes werkt allemaal het zelfde.
(dit zijn wel vaak opties die je aan moet zetten in de hybride omvormer.)

de meeste accu systemen en hybride omvormers hebben een begrenzing in hoeveel er in de accu geladen kan worden.
het is niet altijd dat een hybride omvormer van 5kW ook 5kW in een accu gestopt krijgt vaak stopt die al bij 3kW b.v. (vervang deze getallen voor jouw merk en keuze systeem)

en dan kom je in het verhaal: ja maar ik kan soms 5kW gebruiken in mijn huis en wil dit afvangen.
het mag, geen probleem, alleen dat kost veel geld.
en als je heel eerlijk tegen je zelf bent dan zie je 5 minuten per dag een 5kW en de andere 99,9% van de tijd dat je huis maar 0,5kW gebruikt.
de zaak optimaliseren van juist het lagere 0,5kW is dus eigenlijk 99,9% X belangrijker.
(of te wel, kijk niet te veel naar je piek belasting, maar naar je sluipverbruik.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@aeacus45
De SMA home manager 2.0 regelt al die stromen.
Zodra je die aanmeld via Ennexos dan zoekt hij de niet hybride SMA omvormers ook op.

Ik heb een HM 2.0 erin zitten, maar die voorkomt dat ik handmatig via modbus tcp mijn 3 SMA;s zelf kan regelen van 0 -100% helaas. (HM 2.0 overruled)
Batterij is voorlopig nog niet aan mij besteed.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2024 13:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:20
(of te wel, kijk niet te veel naar je piek belasting, maar naar je sluipverbruik.)
In België is het interessanter dan in Nederland om ook naar je piekbelasting te kijken (door het capaciteitstarief, je betaalt voor je hoogste maandpiek ). Maar dat kijkt naar gemiddelde piek over intervallen van 15 minuten, dus kortstondigere pieken worden wat uitgedempt.

Nog steeds helemaal met je eens overigens.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:24
aeacus45 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:54:
[...]

Interessant punt, dit wist ik niet. Mag ik je een paar vragen stellen om een beter inzicht te krijgen in hoe dit werkt?
Er zijn al meerdere reacties geven, maar onderstaand mijn antwoorden:
Bij een SMA hybride omvormer gaat het laden van de batterij alleen via de hybride omvormer waar de batterij fysiek aan gekoppeld is. En die regelt dus ook het maximum vermogen waarmee de batterij opgeladen wordt of kan worden. Idem voor de ontlading.

Via de SMA Home Manager 2.0 (energy meter in groepenkast) weet het systeem of er overschot is en zo ja, dan gaat dat de batterij in. Ook als je een niet-SMA omvormer er bij hebt zonder dat deze niet-SMA aan een energy meter gekoppeld is werkt dat zo. Het systeem heeft dan echter geen weet van wat je verbruik is, want daarvan wordt dan (een gedeelte) gedekt door de productie van die niet-SMA omvormer. En die productie is in dit voorbeeld ook niet bekend.
Als je alleen SMA omvormers hebt, dan weet de Home Manager 2.0 zowel de productie van iedere omvormer, als het verbruik en het overschot. En kan zodoende de energiestromen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:21
Ik heb een aantal keuzes te maken waar ik op blijf hangen 8)7 , wie helpt me op weg?
-Micro of string als je later accu wilt aansluiten? Of altijd string als het kan?
-Volleggen of op gebruik berekenen?
Topic aangemaakt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282488

[ Voor 4% gewijzigd door ZjelcoP op 15-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ZjelcoP schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:37:
Ik heb een aantal keuzes te maken waar ik op blijf hangen 8)7 , wie helpt me op weg?
-Micro of string als je later accu wilt aansluiten? Of altijd string als het kan?
Topic aangemaakt:
https://gathering.tweaker...nd/poster/768197/messages
Ik zou geen micro omvormers doen, tenzij je ze echt nodig hebt. Je bent dan meteen gebonden aan een AC accu, terwijl je liever DC (niet omgezet) wil hebben.

Volleggen zou mijn advies zijn: Heb ik in 2015 ook gedaan. En we hadden er genoeg aan. En nu is de installatie van het dak gehaald en vervangen.
Moet ik er wel bij zeggen dat we nu wel alle verbruikers goed in kaart hebben: WPB + WP zijn er nu bij gekomen. EV laden is weer een heel andere discussie. Wellicht dat ooit om die laatste verzwaring nog eens nodig gaat zijn.

Je kunt je zonnepanelen ook begrenzen, bijvoorbeeld op 75%. En je hebt tegenwoordig "0 teruglevering" features enz.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ZjelcoP schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:37:
Topic aangemaakt:
https://gathering.tweaker...nd/poster/768197/messages
Wil je hier alsjeblieft een link naar het gewenste topic van maken?
Ik ga niet jouw post historie doorzoeken om uit te vinden welk topic je bedoeld.
Ik wil graag in het juiste topic op je reageren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:21
onetime schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Wil je hier alsjeblieft een link naar het gewenste topic van maken?
Ik ga niet jouw post historie doorzoeken om uit te vinden welk topic je bedoeld.
Ik wil graag in het juiste topic op je reageren.
Ah my bad, heb de link nu gecorrigeerd.
Bedankt voor het opmerken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik heb twee Jinko JKM420N-54HL4-B zonnepanelen op een stukje plat dak liggen, deze heb ik zelf geïnstalleerd. Oriëntatie ZZO (150 graden). Deze zijn aangesloten op een APS DS3-L micro omvormer.

In de wintermaanden met laagstaande zon krijgt het achterste paneel wat schaduwval van de voorste. Het achterste paneel kan niet verder naar achteren want dan gaat hij over de erfgrens.

Ik had verwacht dat de impact van zo’n streepje schaduw minder groot zou zijn ivm de bypass diodes. Het achterste paneel doet echter vrijwel niks meer. 0,64 versus 0,16 kWh opbrengst vandaag.

Kan iemand verklaren waarom de impact zo groot is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Codx7AMYMjRhRm0kCvVILiWC4dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaZSZeesFiuFRxq40byovS34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6IkBqW3TCnZFdwm177ifDbfwQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wMHjNwgONQFD1ItmiL8KbFgQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 26-01-2025 21:53 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-10 17:48
nMad schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:49:
Ik heb twee Jinko JKM420N-54HL4-B zonnepanelen op een stukje plat dak liggen, deze heb ik zelf geïnstalleerd. Oriëntatie ZZO (150 graden). Deze zijn aangesloten op een APS DS3-L micro omvormer.

In de wintermaanden met laagstaande zon krijgt het achterste paneel wat schaduwval van de voorste. Het achterste paneel kan niet verder naar achteren want dan gaat hij over de erfgrens.

Ik had verwacht dat de impact van zo’n streepje schaduw minder groot zou zijn ivm de bypass diodes. Het achterste paneel doet echter vrijwel niks meer. 0,64 versus 0,16 kWh opbrengst vandaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bypass diodes regelen niet horizontaal maar verticaal zoals je panelen nu liggen? Als je paneel kwartslag zou draaien je optimaal benut maken van een bypass diodes die een strook uitschakeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:36

Bravo

Second Best

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke omvormer gebruik je? Hebben beide panelen een eigen MPPT? Keihard overheen gelezen

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit de specs:
Peak Power Tracking Voltage 28V-45V
Operating Voltage Range 26V-60V
Deze micro's zijn helemaal niet in staat die diodes te gebruiken, dan zouden ze onder hun werkspanning komen.

edit: met de specs van de panelen erbij, gaat het ook onder normale omstandigheden eigenlijk maar net goed.

edit2: kan je het voorste paneel niet dichter bij de lichtkoepel zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 26-01-2025 23:15 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt een standaard half-cell dus je zou idd verwachten dat je nog zeker 2/3e over houdt. Je zou wat schaduw kunnen veroorzaken om te testen welke bypass het wel doet, aangezien je er blijkbaar makkelijk bij kunt komen.

Paste er niet een O/W dakje?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Termy Mijn reactie niet gezien? @nMad Oost West dakje is inderdaad een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Nu online
@Soullancer @Bravo @onetime @Termy

Dank voor jullie reacties. MPPT voltage van omvormer (vanaf 28v) zit inderdaad dicht op het NOCT voltage (30v) van het paneel. Voltage van paneel is vrij laag i.v.m. 108 cells. Dat moet de reden dan wel zijn dat ik geen 2/3e deel werkend paneel krijg middels de bypass diodes.

Oost-West opstelling maken is mogelijk, dan draai ik het achterste paneel simpelweg om. Maar dit probleem speelt dus alleen tijdens zonnige momenten in de winterse maanden. Die zijn helaas erg schaars. De opbrengst tijdens de overige ~8 maanden zal dan minder zijn aangezien het 2e paneel naar NNW "kijkt".

Wat is wijsheid? :)

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 27-01-2025 13:28 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:36

Bravo

Second Best

nMad schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:17:
@Soullancer @Bravo @onetime @Termy

Dank voor jullie reacties. MPPT voltage van omvormer (vanaf 28v) zit inderdaad dicht op het NOCT voltage (30v) van het paneel. Voltage van paneel is vrij laag i.v.m. 108 cells. Dat moet de reden dan wel zijn dat ik geen 2/3e deel werkend paneel krijg middels de bypass diodes.

Oost-West opstelling maken is mogelijk, dan draai ik het achterste paneel simpelweg om. Maar dit probleem speelt dus alleen tijdens zonnige momenten in de winterse maanden. Die zijn helaas erg schaars. De opbrengst tijdens de overige ~8 maanden zal dan minder zijn aangezien het 2e paneel naar NNW "kijkt".

Wat is wijsheid? :)
Over het jaar gezien zal je huidige opstelling iets meer opwekken, dan een dakje NNW-ZZO. Gooi het maar eens in PVGIS of PVCalc. Maar als je wilt optimaliseren naar de winter toe (wanneer je toch de minste opbrengst hebt en iedere Wh opbrengst verbruikt wordt) zou je het kunnen overwegen. Moet je eens kijken of een NNW paneel meer opbrengt dan een paneeltje wat nu in de schaduw ligt.
Is een kwart slag draaien (dakje OOZ-WWN) een optie?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

onetime schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:01:
@Termy Mijn reactie niet gezien? @nMad Oost West dakje is inderdaad een goed idee.
Ja, gemist :P. Dat veklaart wel waarom hij niet goed in bypass gaat idd. Overigens denk ik niet dat het naar voren richting de koepel kan als ik de schaduw zo bekijk. Dan heeft ie hetzelfde probleem op de voorste.

@nMad ik bedoelde meer een kwart slag draaien idd. Geen idee wat de dimensies zijn of dat kan. Op jaarbasis zal dit wel meer doen, ja, maar als het je om de winter gaat is het wellicht beter om deze inefficientie op te lossen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Nu online
Bravo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Over het jaar gezien zal je huidige opstelling iets meer opwekken, dan een dakje NNW-ZZO. Gooi het maar eens in PVGIS of PVCalc. Maar als je wilt optimaliseren naar de winter toe (wanneer je toch de minste opbrengst hebt en iedere Wh opbrengst verbruikt wordt) zou je het kunnen overwegen. Moet je eens kijken of een NNW paneel meer opbrengt dan een paneeltje wat nu in de schaduw ligt.
Is een kwart slag draaien (dakje OOZ-WWN) een optie?
Kwartslag draaien en dan O/W dakje gaat helaas niet lukken. Daar is te weinig ruimte voor.

Ik ga eens spelen met pvcalc om te kijken wat de beste opstelling is. Of de buren eens vragen of ik het paneel deels op hun dak mag leggen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door nMad op 27-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Met een Hoymiles omvormer hebben gebruikers precies het zelfde. De MPPT doet het niet goed als een diode wordt getriggerd. Enphase heeft hier geen last van.

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:50
Wij zitten met de volgende situatie:

PV installatie: 6000wp piekvermogen
Omvormer 3fase: SE10K-RWB48
Batterij: BYD 20kwh Low Voltage set

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_u_XR57VygBZuXQ9X1t0s5RzGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rofMEpbIwl9hzj5y60fv9JHo.png?f=fotoalbum_large

Bij de specs ingang accu staat 5000W. Wat betekent dit precies voor het laden en het ontladen van de batterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Gbp9SAVaUj2kotDFSHAAyeU73k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57QhgaK9JyDHgVBGJcajWYM4.png?f=fotoalbum_large
Waarom zou ik dan een omvormer neerhangen van 10.000VA? Lijkt me overkill. Ook gezien het piekvermogen van 6000wp op mijn zonnepanelen. Of haal ik nu dingen door elkaar?

[ Voor 15% gewijzigd door aschja op 31-01-2025 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 17:18
aschja schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:49:

[Afbeelding]

Bij de specs ingang accu staat 5000W. Wat betekent dit precies voor het laden en het ontladen van de batterij?

[Afbeelding]
Waarom zou ik dan een omvormer neerhangen van 10.000VA? Lijkt me overkill. Ook gezien het piekvermogen van 6000wp op mijn zonnepanelen. Of haal ik nu dingen door elkaar?
Hoe ga je uit je SolarEdge omvormer 42-60Vdc krijgen als input voor je batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:39
Rouske schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Hoe ga je uit je SolarEdge omvormer 42-60Vdc krijgen als input voor je batterij?
Wel bijzonder dat het maximale vermogen 5000W is, maar:
-> 40Vmin * 130A = 5200W
-> 62Vmax * 130A = 8060W

De omvormer die bij de accu moet komen zal wel gelimiteerd moeten worden op 5000W gok ik ;)
@aschja je hebt een extra AC/DC omvormer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:50
kevi-n1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Wel bijzonder dat het maximale vermogen 5000W is, maar:
-> 40Vmin * 130A = 5200W
-> 62Vmax * 130A = 8060W

De omvormer die bij de accu moet komen zal wel gelimiteerd moeten worden op 5000W gok ik ;)
De solar edge omvormer zit zowel aangesloten op de PV installatie als ook op de BYD batterij. 1 systeem.
Waarom?

[ Voor 18% gewijzigd door aschja op 31-01-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:18
aschja schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:33:
[...]

De solar edge omvormer zit zowel aangesloten op de PV installatie als ook op de BYD batterij. 1 systeem.

[...]

Waarom?
Volgens mij heb je die niet nodig. Je hebt een hybride omvormer die laagspannigsbatterijen ondersteunt. De 5kW betekent precies dat, je kunt met max 5kW laden of ontladen. De rest van het vermogen, als de opwek meer is dan 5kW, wordt op het net gezet, hetzelfde wat gebeurt als de accu vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@aschja het AC uitgangsvermogen in on grid modus kan belangrijk zijn. Als dat hetzelfde werkt als met mijn SMA hybride omvormer, dan wordt de stroom op de backup groepen namelijk altijd (in zowel on grid als off grid) via de omvormer geleverd. Met max 5kW zul je dan ook moeten zorgen dat de backup groepen in on grid modus ook niet boven dat vermogen komen. Als dat wel waarschijnlijk is, dan zou dat een reden kunnen zijn om voor de 10kW omvormer te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aschja schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk kan de accu maar 100 ampère hebben voor goede levensduur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:39
aschja schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:33:
[...]

[...]

Waarom?
Van de SolarEdge geef je enkel de AC output en vervolgens probeer je dat de vergelijken met de DC input van het BYD systeem. Je kan geen AC in DC stoppen en andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:18
Ongeveer een jaar geleden heb ik panelen gelegd, ik ben nu mee aan het kijken bij offertes van m'n broertje.

Hoe hebben de prijzen zich ontwikkelt afgelopen jaar? Heeft iemand wellicht een referentie/range €/Wp voor redelijk eenvoudig systeem; ca. 15 panelen alles op 1 dakvlak, 5kW 1-fase string omvormer chinees/simpel?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30
assje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:10:
Ongeveer een jaar geleden heb ik panelen gelegd, ik ben nu mee aan het kijken bij offertes van m'n broertje.

Hoe hebben de prijzen zich ontwikkelt afgelopen jaar? Heeft iemand wellicht een referentie/range €/Wp voor redelijk eenvoudig systeem; ca. 15 panelen alles op 1 dakvlak, 5kW 1-fase string omvormer chinees/simpel?
Ehhh TS al gelezen? Een paar webshops bekeken? Ik heb er alvast 2 voor je:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik zie niet zo goed wat ik daar aan heb? Ik vraag naar ontwikkeling van marktomstandigheden inclusief installatie.

Daar helpt een webshop me niet mee.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 09:30
assje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:49:
[...]

Ik zie niet zo goed wat ik daar aan heb? Ik vraag naar ontwikkeling van marktomstandigheden inclusief installatie.

Daar helpt een webshop me niet mee.
Je schreef dat je panelen had gelegd, en je zit op een Tweakers forum :)
Maar ik heb even voor je doorgeklikt: https://www.winkelman-zon...n-inclusief-meterkas.html
Wat markt betreft, is het initiatief intussen meer aan de koper dan aan de verkoper, je kunt een paar offertes opvragen. Wat heeft je voorkeur: zoveel mogelijk PV voor je geld, een betrouwbare installateur die er volgend jaar (waarschijnlijk) ook nog is? Wat zijn je criteria?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Batilan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:00:
[...]

Je schreef dat je panelen had gelegd, en je zit op een Tweakers forum :)
Maar ik heb even voor je doorgeklikt: https://www.winkelman-zon...n-inclusief-meterkas.html
Wat markt betreft, is het initiatief intussen meer aan de koper dan aan de verkoper, je kunt een paar offertes opvragen. Wat heeft je voorkeur: zoveel mogelijk PV voor je geld, een betrouwbare installateur die er volgend jaar (waarschijnlijk) ook nog is? Wat zijn je criteria?
Ik heb vorig jaar 36x440 gelegd* voor €0,624/Wp
*laten leggen

Ik kijk nu dus mee bij mijn broertje. Ik heb dus geen specifieke criteria, ik probeer alleen een beeld voor hem te krijgen.

Eerste offerte voor16x420 was €0,86/Wp. Meer dan wat ik betaald heb jaar geleden maar ook de helft zo klein systeem.

Ik heb niet al die tijd het forum mee gelezen dus was enkel benieuwd wat beetje de range qua €/Wp is voor een simpele string omvormer. Als de prijzen afgelopen jaar eerder gedaald dan gestegen zijn vind ik dit een dure offerte.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 05-02-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
Prijzen zijn vaak eur 1 tot 1,5 p wp.
Dan komt er keurig eerst een verkoper langs.

Voor 0,6-0,7/wp zou het moeten kunnen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:28
assje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:06:
[...]

Ik heb vorig jaar 36x440 gelegd voor €0,624/Wp

Ik kijk nu dus mee bij mijn broertje. Ik heb dus geen specifieke criteria, ik probeer alleen een beeld voor hem te krijgen.

Eerste offerte voor16x420 was €0,86/Wp. Meer dan wat ik betaald heb jaar geleden maar ook de helft zo klein systeem.

Ik heb niet al die tijd het forum mee gelezen dus was enkel benieuwd wat beetje de range qua €/Wp is voor een simpele string omvormer. Als de prijzen afgelopen jaar eerder gedaald dan gestegen zijn vind ik dit een dure offerte.
Als dit een schuin dak is, vind ik het het een scherpe prijs. Alles on de euro per Wp is een nette prijs, denk ik. De prijzen op materiaal kunnen niet veel verder naar beneden.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@assje zomer vorig jaar heb ik meerdere offertes gehad en ben ik uiteindelijk voor eentje gegaan met 22 panelen (elk 455Wp) en kwam de prijs per Wp uit op €0,68 met 3-fasen SMA omvormer en montage op een hellend dak. Met een simpelere omvormer zal die prijs toen vast nog iets lager geweest zijn, met minder panelen is de prijs per Wp meestal weer wat hoger. Maar het lijkt me dat een kleinere instalatie van rond de 16 panelen voor dat bedrag of ietjes meer (max €0,75 per Wp) zou moeten kunnen anno 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
s020506 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Als dit een schuin dak is, vind ik het het een scherpe prijs. Alles on de euro per Wp is een nette prijs, denk ik. De prijzen op materiaal kunnen niet veel verder naar beneden.
Tegenwoordig kun je toch echt wel een stuk lager, vooral door goed te zoeken. Zoek een bedrijf dat niet een gigant is met een grote showroom enz. :)

Ik heb vorige maand:
- 13x Jinko 440WP Full Black zonnepanelen
- Growatt MOD5000TL3-XH Hybride omvormer
- Verwijderen oude zonnepanelen + dakconstructie
- Installatie nieuwe panelen + omvormer

laten leggen voor 4000 EUR ex btw.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:28
Tanuki schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Tegenwoordig kun je toch echt wel een stuk lager, vooral door goed te zoeken. Zoek een bedrijf dat niet een gigant is met een grote showroom enz. :)

Ik heb vorige maand:

Eens. Maar ik heb gewoon te weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen. Het valt of staat waarschijnlijk een beetje met de manuren. En bij jou lag het elektrawerk al gedaan en was de groepenkast voorbereid. Scheelt ook weer tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door s020506 op 05-02-2025 10:56 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Tanuki schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Ik heb vorige maand:

Dat is dus 0,70 euro per Wp. geen slechte prijs denk ik.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:52

timovd

Voorsprong door techniek

Interessante waarneming over bypass-diodes i.c.m. minimale spanning van een micro-omvormer.
Een vriend kwam laatst met het idee om 8 panelen op het pannendak (zuid) te leggen. Er is een flinke schoorsteen langs de gevel (op ca de helft) ter hoogte van (minimaal) de nok. Alle panelen krijgen daar gedurende de dag wel een keer te maken met schaduw erop en naar verwachting maximaal 3 tegelijkertijd.

Het idee is om er een 3kW SE omvormer met S440 op te hangen
8x Tiger Neo N-type 54HL4R-B 420-440 panelen (32<33Vmp) in portrait.
Andere optie is micro-omvormers, zoals de Hoymiles HMS (4x MPPT per omvormer).

Nu lees ik dat Hoymiles daar niet zo goed mee om kan gaan (Enphase eventueel wel), maar is SolarEdge dan niet een betere optie? Is 8 panelen voldoende waarbij 3 panelen aan het begin en eind van de dag een deel schaduw krijgen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
timovd schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:41:
Interessante waarneming over bypass-diodes i.c.m. minimale spanning van een micro-omvormer.
Een vriend kwam laatst met het idee om 8 panelen op het pannendak (zuid) te leggen. Er is een flinke schoorsteen langs de gevel (op ca de helft) ter hoogte van (minimaal) de nok. Alle panelen krijgen daar gedurende de dag wel een keer te maken met schaduw erop en naar verwachting maximaal 3 tegelijkertijd.

Het idee is om er een 3kW SE omvormer met S440 op te hangen
8x Tiger Neo N-type 54HL4R-B 420-440 panelen (32<33Vmp) in portrait.
Andere optie is micro-omvormers, zoals de Hoymiles HMS (4x MPPT per omvormer).

Nu lees ik dat Hoymiles daar niet zo goed mee om kan gaan (Enphase eventueel wel), maar is SolarEdge dan niet een betere optie? Is 8 panelen voldoende waarbij 3 panelen aan het begin en eind van de dag een deel schaduw krijgen?
Het ging over een (kleine) strook schaduw over de lengte van het paneel. Met andere situaties heeft de Hoymiles geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Laatst online: 18:10
Ik heb hier twee strings liggen (7x440 Wp) en (13x440 Wp). De string van 13 panelen lijkt niet te werken, hoe kom ik erachter waar de fout nu zit? Ik heb de spanning gemeten op de losse string (los van de omvormer) maar dat is (gek genoeg?) best lastig om een constante waarde te krijgen. Gevoelsmatig heb ik het idee dat het mogelijk verkeerd is gegaan met de plus en de min. De omvormer kan er in ieder geval niks mee. Hoe kan ik dit nu het beste uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

SL65 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:37:
Ik heb hier twee strings liggen (7x440 Wp) en (13x440 Wp). De string van 13 panelen lijkt niet te werken, hoe kom ik erachter waar de fout nu zit? Ik heb de spanning gemeten op de losse string (los van de omvormer) maar dat is (gek genoeg?) best lastig om een constante waarde te krijgen. Gevoelsmatig heb ik het idee dat het mogelijk verkeerd is gegaan met de plus en de min. De omvormer kan er in ieder geval niks mee. Hoe kan ik dit nu het beste uitsluiten?
Als je van de losse string niet de verwachte Voc krijgt dan zal er wel iets mis gegaan zijn met plus en min ja. Installateur vragen het op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Termy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Als je van de losse string niet de verwachte Voc krijgt dan zal er wel iets mis gegaan zijn met plus en min ja. Installateur vragen het op te lossen?
Is zelf aangelegd, dus ik ben de garantie :X . Gekke is alleen dat we het niet kunnen verklaren waarom het nu fout gaat. Voor en achter dezelfde logica gevolgd alleen maar een string geeft vermogen op de omvormer. A en B kant in de omvormer werken wel gewoon (strings al omgedraaid), dus ik vermoed toch iets verkeerd gedaan met de plus en min. Enige gekke vind ik dat het moeilijk te meten is met de multimeter. De waardes springen alle kanten op en blijven niet stabiel. Vraag mij af of het kwaad kan om anders vanavond de connectors om te draaien en dan opnieuw in de omvormer te pluggen en dan morgen te kijken wat de omvormer zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Krijg je op de andere string wel een correcte waarde in de multimeter? Voordat jouw meter ook defect is en je onzin aan het meten bent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Ja op de andere string wel. Het gekke is dat de waardes op de string die niet werkt alle kanten op schieten als ik meet. Dat is bij de werkende string niet het geval die is constant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

SL65 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:37:
Dat klinkt als een slecht contact ergens in de string, heb je de stekkers zelf aangeknepen op de kabels naar de panelen toe?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
SpongeRob schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Dat klinkt als een slecht contact ergens in de string, heb je de stekkers zelf aangeknepen op de kabels naar de panelen toe?
Ja dat hebben we gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De kans is dat er een slecht contact is, dus dat één van de stekker óf niet goed aangeknepen is (kleine kans denk ik) óf niet helemaal lekker vergendeld is.
Ook heb ik ooit iets gelezen over verschillen in de contacten van de stekkers waardoor er een slecht contact was tussen de stekkers, maar dat zou dan alleen van toepassing zijn op de stekkers die je er zelf aan hebt geknepen aangezien de panelen dezelfde stekkers en contacten hebben als ze van dezelfde fabrikant zijn.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@SL65 (@SpongeRob) Je verwacht het niet, maar ook nieuwe dingen kunnen kapot zijn.
@SL65 Probeer waar je er bij kan, liefst met binair zoeken, deelstrings te meten.
De delen die niet goed meten dan terug brengen tot uiteindelijk 1 paneel. (of draad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridc
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-02 12:28
We hebben twee ev's, vrijstaande woning gekocht. We willen graag twee laadpalen en zoveel mogelijk door zonnepanelen opladen. Klopt het dat we dan ongeveer 20000wp moeten hebben op het oosten en westen gericht? Aansluiting is max 17kw opel kan alleen 1 fase laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
Astridc schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:02:
We hebben twee ev's, vrijstaande woning gekocht. We willen graag twee laadpalen en zoveel mogelijk door zonnepanelen opladen. Klopt het dat we dan ongeveer 20000wp moeten hebben op het oosten en westen gericht? Aansluiting is max 17kw opel kan alleen 1 fase laden
20 kwp oost / west = 15.000 kWh per jaar.

lijkt me genoeg, maar hangt af van #km/jaar etc

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:39
Astridc schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:02:
moeten ze samen ie-de-re-dag aan de paal? kan het niet om de dag?
ik zou denken 1x laadpaal en 1x granny indien écht nodig.

Alles afdekken met je panelen opwek gaat niet lukken, salderen gaat er 100% zeker van af, dus tijdens zomermaanden flink overschot en wintermaanden flink te kort.

Zoals @BarryH aangaf, hoeveel km/jaar per auto?

Met iets meer info kunnen wij beter helpen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridc
Hansieo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:36:
[...]

moeten ze samen ie-de-re-dag aan de paal? kan het niet om de dag?
ik zou denken 1x laadpaal en 1x granny indien écht nodig.

Alles afdekken met je panelen opwek gaat niet lukken, salderen gaat er 100% zeker van af, dus tijdens zomermaanden flink overschot en wintermaanden flink te kort.

Zoals @BarryH aangaf, hoeveel km/jaar per auto?

Met iets meer info kunnen wij beter helpen.
_/-\o_

Ene auto 45000 andere 15000. Mijne moet elke week 1 keer laden, die van hem 3 keer per week. Het gaat er vooral om in de zomer “gratis” te kunnen tanken, door afschaffing salderingsregeling zijn de mooie tijden voorbij.

[ Voor 15% gewijzigd door Astridc op 09-02-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:13
Astridc schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:46:
[...]

_/-\o_

Ene auto 45000 andere 15000. Mijne moet elke week 1 keer laden, die van hem 3 keer per week. Het gaat er vooral om in de zomer “gratis” te kunnen tanken, door afschaffing salderingsregeling zijn de mooie tijden voorbij.
Dan zou ik zoveel mogelijk panelen leggen(prijs is nu al 35-40 euro per stuk), en de omvormer de export laten limiteren. Oost - West is mooi, dan kan je als je thuis komt in de zomer de auto ook nog een beetje opladen. Hier 1 elektrische auto, rij ongeveer 20.000km per jaar, auto ongeveer de helft van de werkdagen thuis. Met 25 kWp aan panelen lukt het om ongeveer 8 maanden per jaar voor de auto geen afname te hebben. Op een zonnige dag in februari wek ik nu in februari zo'n 30 kWh op, op een bewolkte dag als dit wek ik continue rond de 1-2 kWh op. Handig voor het overig verbruik van vaatwasser, wasmachine, warmtepomp e.d Ook laat mijn Zappi dan rustig op 1 fase de auto op.

Mooie volgende stap zou zijn om een auto met een 22 kWh lader te hebben, zodat ik bij volle zon met 17 kWh zou kunnen laden. Als ik jou was zou ik daar ook rekening mee houden dat je uiteindelijk liever op 3 fase wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:39
Astridc schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:46:
[...]

_/-\o_

Ok, 1 laadpaal lijkt mij dus prima te doen. (en voor nood Granny op Opel?).

Maar met best wel wat km's.....
zijn jullie dan overdag thuis om de zonne energie af te nemen? of slechts deels?

20.000wp, kan op mooie dagen ruim over de 100kWh per dág opwekken!
En als ik dan uitga van een 60kWh moeten laden (SoC 10%> 90%) voor de 75kWh(?) auto (45.000km/jaar) dan heb je vet over voor de opvolgende dagen.

De oppervlakte voor 2x 30(?) panelen is best flink én kostbaar én je zal ze vaak af moeten schakelen ivm terugleverkosten, dus je roi loopt dan flink terug (is dat erg? of reeds ingecalculeerd?)
Dynamisch kan ook, maar ook dán is de roi niet best, en blijft de vraag, kúnnen jullie overdag al die kWh-tjes sturen?

Als ik naar jullie gemiddelde werkweek kijk:
(45.000+15.000)/50weken ~1.200km
bij 1:5 (zomer/winter incl laadverliezen en wat positief) > geeft ca 240kWh / week nodig.
Dan lijkt mij 20.000wp érg veel (vroeger zeiden we:teveel bestaat niet..)

Willen jullie in de toekomst een batterij voor de woning? dan kan wat over-opwek in pv makkelijk zijn, maar die batterij is óók best een investering. Over-opwekking kan dan ook weer wat wegstrepen tegen stilstand en omzet (RTE) verliezen.

Dan terug naar je uitgangs vraag:
20.000 wp nodig? niet echt,
maar is wel makkelijk áls je veel wilt in voor/najaar én batterij, en de roi op de koop toe neemt.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 18:14
Wat @Hansieo al schrijft. De kilometrages komen overeen met mijn/onze situatie.
Aan 1 drie fasen laadpaal heb je voldoende. Ik heb zelf aanvullend nog 1 fase in gebruik, omdat de Nissan Leaf er eerder was.
Beide laadpalen kan ik tegelijk gebruiken op mijn 3x25a aansluiting. Binnenkort hoop ik op 56gw zonnepanelen te zitten met begrensde omvormers om de afschaffing van mijn draaistrooommeter te compenseren. Ik heb veel aan het leesvoer hier gehad :-)

Om en om rijden is natuurlijk het mooiste. Je eigen stroom van de zonnepanelen opmaken. Daar is genoeg over geschreven.

Het zo efficiënt mogelijk inzetten van die 15gw wordt de nieuwe uitdaging met de dynamische uurtarieven.
Is straks alle ruimte gebruikt op het dak?

Edit:
Ik zie inmiddels een uitgebreidere reactie met meer info boven mijn post staan. Ik laat het maar staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Arar op 09-02-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astridc
Sowieso kan er om de dag geladen worden, ik werk 1 dag thuis, mijn vriend 2 tot 3 dagen. Dat schept mogelijkheden en ik kan ook op,de fiets naar het werk bij mooi weer, is 7 kilometer fietsen, heb een elektrische fiets. Mijn vriend rijdt 250 tot 400 per dag als hij naar kantoor moet. Ik rij vooral in het weekend, ongeveer 200 kilometer per weekend naar vriendinnen. We kunnen nog veel meer laten leggen, we hebben ook nog een matelzorgwoning van 75m2 plat dak daar kan nog veel op. Maar lijkt mij niet wijs met salderingsregeling die eraan gaat of is zoveel mogelijk zonnepanelen het meest interessant met warmtepomp en twee ev’s? Accu kan gewoon niet uit, zit zo vol in de zomer en in de winter heb je er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridc
jeeedeee schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Dan zou ik zoveel mogelijk panelen leggen(prijs is nu al 35-40 euro per stuk), en de omvormer de export laten limiteren. Oost - West is mooi, dan kan je als je thuis komt in de zomer de auto ook nog een beetje opladen. Hier 1 elektrische auto, rij ongeveer 20.000km per jaar, auto ongeveer de helft van de werkdagen thuis. Met 25 kWp aan panelen lukt het om ongeveer 8 maanden per jaar voor de auto geen afname te hebben. Op een zonnige dag in februari wek ik nu in februari zo'n 30 kWh op, op een bewolkte dag als dit wek ik continue rond de 1-2 kWh op. Handig voor het overig verbruik van vaatwasser, wasmachine, warmtepomp e.d Ook laat mijn Zappi dan rustig op 1 fase de auto op.

Mooie volgende stap zou zijn om een auto met een 22 kWh lader te hebben, zodat ik bij volle zon met 17 kWh zou kunnen laden. Als ik jou was zou ik daar ook rekening mee houden dat je uiteindelijk liever op 3 fase wil laden.
Eens maar vastrecht is wel duurder bij 22 kWH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:05
Astridc schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:10:
Sowieso kan er om de dag geladen worden, ik werk 1 dag thuis, mijn vriend 2 tot 3 dagen. Dat schept mogelijkheden en ik kan ook op,de fiets naar het werk bij mooi weer, is 7 kilometer fietsen, heb een elektrische fiets. Mijn vriend rijdt 250 tot 400 per dag als hij naar kantoor moet. Ik rij vooral in het weekend, ongeveer 200 kilometer per weekend naar vriendinnen. We kunnen nog veel meer laten leggen, we hebben ook nog een matelzorgwoning van 75m2 plat dak daar kan nog veel op. Maar lijkt mij niet wijs met salderingsregeling die eraan gaat of is zoveel mogelijk zonnepanelen het meest interessant met warmtepomp en twee ev’s? Accu kan gewoon niet uit, zit zo vol in de zomer en in de winter heb je er niks aan.
Als je alleen bij zon overschot die 22kW benut hoef je geen zwaardere netaansluiting te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:06
Ik voel bouwplannen voor een solar carport aankomen 😎

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Astridc schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:10:
Accu kan gewoon niet uit, zit zo vol in de zomer en in de winter heb je er niks aan.
In Nederland hebben we 4 seizoenen :)
Met 20kWp waar je het over had kun je waarschijnlijk flink wat maanden zelfvoorzienend of bijna zelfvoorzienend zijn icm een thuisbatterij. En ook in de 3 wintermaanden zijn er dagen dat een batterij vol kan komen en zeker ook dagen dat hij tenminste gedeeltelijk bijgeladen kan worden met 20kWp aan PV. Natuurlijk ook afhankelijk van de batterijcapaciteit.
Of je een bepaalde mate van zelfvoorziening interessant vindt is uiteraard een tweede. Idem of het financieel zinvol is. Maar je stelling, althans zoals ik hem lees, vind ik te kort door de bocht. Mede gebaseerd op mijn eigen ervaringen met thuisbatterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Toen we in 2017 onze SolarEdge 5k set lieten installeren hadden we een mooi overschot aan opwek, helaas is dat door 2 EV's en 3x WP inmiddels veranderd in een chronisch tekort dat richting de 10.000 kWh/jaar gaat. Daarom wil ik graag een aantal panelen bijplaatsen op het platte garagedak en Noord-Oost schuin dak. Voorheen was dat niet rendabel (nu misschien nog steeds niet, dat accepteer ik met het oog op de toekomst, overschot werd destijds ook afgeraden...), maar met de huidige prijzen gaat dat al de goede kant op en wordt het wel interessant. Daarnaast hebben we een thuisaccu in gebruik die ik verder wil uitbreiden en bij voorkeur ook vul met zoveel mogelijk eigen opgewekte stroom.

Wie wil meekijken en meedenken over de geschetste situatie? Zie het eigen topic: Taro in "Upgrade PV, meterkast, WP/airco's & thuisaccu -> Suggesties?"

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 09-02-2025 16:05 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Astridc
jeeedeee schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Waar zijn zonnepanelen 35/40 per stuk uitgaande van minimaal 400wp? Is zeker geen standaardprijs als ik diverse partijen zie op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
ALs je ze via marktplaats koopt kan je vaak de tussenhandel overslaan en direct bij de importeur kopen. Zoek maar eens op bv jinko, solar loods of cecep(ken dat merk niet, lijkt wel erg goedkoop,,,). Als je net een variant kiest die iets lager is qua vermogen scheelt dat ook wel. Dus nu niet voor de Jinko 445 willen gaan, maar voor een net iets lagere zoals de 425, 430 of 435. Toen ik vorig jaar de Jinko 420 kocht voor 60 euro was de 435 72 euro. Dus je zal sowieso niet teveel betalen nu 😀

• Astridc
jeeedeee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:15:
ALs je ze via marktplaats koopt kan je vaak de tussenhandel overslaan en direct bij de importeur kopen. Zoek maar eens op bv jinko, solar loods of cecep(ken dat merk niet, lijkt wel erg goedkoop,,,). Als je net een variant kiest die iets lager is qua vermogen scheelt dat ook wel. Dus nu niet voor de Jinko 445 willen gaan, maar voor een net iets lagere zoals de 425, 430 of 435. Toen ik vorig jaar de Jinko 420 kocht voor 60 euro was de 435 72 euro. Dus je zal sowieso niet teveel betalen nu 😀
Graag een link waar ik ze kan kopen voor 35 a 40 per stuk. Alvast bedankt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeeedeee
@Astridc wat moeite doen om zelf een paneel te zoeken wat je wil kan natuurlijk ook .. maar bijvoorbeeld https://www.solarloods.nl...-hpb-400m-full-black.html. Los 39 euro, pallet voor 37 euro per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10 18:39
Tegenwoordig zijn PV-omvormers ook hybride te verkrijgen waardoor een accu kan worden aangesloten. Zoals de StorEdge van Solaredge. Nu vroeg ik me af, zijn deze efficienter in het opslaan van stroom? Minder omzettingsverlies? En verwachten jullie dat in de toekomst er wellicht per fase wordt afgerekend, waardoor dit soort oplossingen voordeel hebben t.o.v. een plug in accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:43
@fRiEtJeSaTe ik zou daar qua efficiency niet teveel van verwachten. De gelijkspanning van de panelen kan niet rechtstreeks een accu laden en wordt sowieso eerst omgezet naar wisselspanning. In een geïntegreerde oplossing kan dat iets efficiënter omdat het niet per se 230 V hoeft te zijn. Ik heb er geen cijfers van maar met een standaard omvormer verlies je maar een paar procent, dus meer kun je niet winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:44
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:34:
Tegenwoordig zijn PV-omvormers ook hybride te verkrijgen waardoor een accu kan worden aangesloten. Zoals de StorEdge van Solaredge. Nu vroeg ik me af, zijn deze efficienter in het opslaan van stroom? Minder omzettingsverlies? En verwachten jullie dat in de toekomst er wellicht per fase wordt afgerekend, waardoor dit soort oplossingen voordeel hebben t.o.v. een plug in accu?
Dat zie ik nog niet gebeuren, dan moet het hele meterpark in NL over de kop. Zelfs bij mij op het bedrijf groot gebuiker gaat het gewoon als totaal weg.

In prnciepe is een dc-dc omzeter naar de accu heel effiecient, ik heb dit ook van Victron een mppt lader. Doet ruim 4 kW 99% max eff. er zit maar een heel klein koelblok op als ik naar mijn andere 4kw naar 230 omvormer kijk.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 18:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Martin7182 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:30:
@fRiEtJeSaTe ik zou daar qua efficiency niet teveel van verwachten. De gelijkspanning van de panelen kan niet rechtstreeks een accu laden en wordt sowieso eerst omgezet naar wisselspanning. In een geïntegreerde oplossing kan dat iets efficiënter omdat het niet per se 230 V hoeft te zijn. Ik heb er geen cijfers van maar met een standaard omvormer verlies je maar een paar procent, dus meer kun je niet winnen.
Dat is wel wat te veel onzin. Zeker een HV accu zit soms direct na de MPPT aan de DC kant. Zelfs voor LV is het een DC/DC transformatie met betere efficiënte op een hogere frequentie dan 50Hz.

@fRiEtJeSaTe Ik zou wel kijken naar omvormers waar je de vrijheid hebt om je eigen merk opslag aan te koppelen. Zeker Deye of Solis met een 48v systeem is stukken goedkoper per kWh.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10 18:39
Rimco schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Dat is wel wat te veel onzin. Zeker een HV accu zit soms direct na de MPPT aan de DC kant. Zelfs voor LV is het een DC/DC transformatie met betere efficiënte op een hogere frequentie dan 50Hz.

@fRiEtJeSaTe Ik zou wel kijken naar omvormers waar je de vrijheid hebt om je eigen merk opslag aan te koppelen. Zeker Deye of Solis met een 48v systeem is stukken goedkoper per kWh.
Probleem is dat ik vast zit aan de optimizers van Solaredge. Neem aan dat die niet met andere merken werken?

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-02-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Dat zie ik nog niet gebeuren, dan moet het hele meterpark in NL over de kop. Zelfs bij mij op het bedrijf groot gebuiker gaat het gewoon als totaal weg.

In prnciepe is een dc-dc omzeter naar de accu heel effiecient, ik heb dit ook van Victron een mppt lader. Doet ruim 4 kW 99% max eff. er zit maar een heel klein koelblok op als ik naar mijn andere 4kw naar 230 omvormer kijk.
Hoe heb jij die efficiency bepaalt? Victron zegt zelf 97 procent. Ik wil een 250/100 gaan aanschaffen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@fRiEtJeSaTe Dan is het waarschijnlijk voordeliger om je opslag gewoon helemaal losstaand te doen. Hier heb ik ook 25kW SolarEdge, maar accu op basis van Victron omvormers.

De extra verliezen kosten waarschijnlijk minder dan ik zou moeten spenderen aan opslag met SolarEdge ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-10 23:08

M-ThijZ

Riding on Rails

Hoe bepaal ik nu wat het gewenste Wp vermogen is voor een nieuwe PV-installatie? Ik wil een aantal offertes opvragen, maar ik denk dat ik eerst moet bepalen of ik het maximale dakoppervlak wil benutten of dat ik het aantal panelen afstem op het (maximale) verbruik overdag. Anders ga ik erg uiteenlopende offertes krijgen en wordt het lastig vergelijken.

Op zich heb ik een dak met aardig potentieel op ZZW (203 graden azimut) en een dakhelling van 50 graden. De lengte van het pannendak is 12,50 meter en de breedte (tussen goot en nok) is 7,40 meter. In het midden zitten nog twee kleine dakramen (86 cm x 118 cm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BvvKHty5dITLx-Qtwm5iObmYVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1EH3CXk33iAwKLIcOy1kffA0.png?f=user_large

Ons verbruik is niet bijzonder hoog. We zijn aangesloten op een warmtenet met traditionele radiatoren en hebben geen plannen om op termijn onze parketvloer te vervangen en vloerverwarming te installeren. We koken wel op inductie en naast wasmachine, droger en vaatwasser heeft onze badkamer alleen een elektrische vloerverwarming die de temperatuur overdag behaaglijk houdt en dan dus redelijk wat verbruikt.

In januari was het gebruik per dag gemiddeld 13 kWh (totaal 408 kWh). Mijn energieleverancier verwacht op basis van gegevens sinds september 2024 een jaarverbruik van 3.150 kWh. Ik kan mij voorstellen dat we in de toekomst een aantal airco’s nemen om de kosten van de stadsverwarming te kunnen drukken en uiteindelijk zal er vast een elektrische auto komen, maar daar zijn nu nog geen plannen voor.

Als ik Sunny Design Tetris laat doen op mijn dak, dan kunnen er zomaar 24-34 panelen geplaatst worden met een opbrengst van 10-15 kWp. Dat is waarschijnlijk wel iets te optimistisch, maar ik kan blijkbaar een heel aantal panelen kwijt.

Als ik kijk naar mijn verbruik dan zou ik met 12 PV-panelen van 425 Wp met 5,10 kWp ruim mijn jaarlijkse energiebehoefte voorzien en hoef ik veel kleinere investering te doen.

De keuze voor type omvormer zal hier dan van afhankelijk zijn. Ik heb een 3-fase aansluiting. Geen schaduw van gebouwen, alleen van wat bomen bij lage zonnestand. Micro-omvormers / optimizers lijken mij daarom niet nodig. Mijn voorkeur gaat uit naar een zo simpel mogelijke setup, met weinig toeters en bellen om zo met een minimale investering zoveel mogelijk van de opgewekte energie zelf te kunnen gebruiken.

Wat is een redelijke kWp om in een offerte-uitvraag op te nemen als uitgangspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:44
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:34:
[...]

Hoe heb jij die efficiency bepaalt? Victron zegt zelf 97 procent. Ik wil een 250/100 gaan aanschaffen
https://www.victronenergy...-to-250-100-VE.Can-NL.pdf staat max 99%

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ Ik zou in een keer het dak zo vol mogelijk leggen. Relatief het goedkoopst. De hoogst mogelijk opbrengst ook in situaties met weinig opbrengst als de prijs het hoogst is, goed als je niet meer kan salderen.
Met een kleinere accu toch ook zo lang mogelijk niet afhankelijk van het net.

Ik heb voor een vriendin met 2 verschillende types panelen het dak zo vol mogelijk gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

onetime schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:32:
@M-ThijZ Ik zou in een keer het dak zo vol mogelijk leggen. Relatief het goedkoopst. De hoogst mogelijk opbrengst ook in situaties met weinig opbrengst als de prijs het hoogst is, goed als je niet meer kan salderen.
Met een kleinere accu toch ook zo lang mogelijk niet afhankelijk van het net.

Ik heb voor een vriendin met 2 verschillende types panelen het dak zo vol mogelijk gelegd.
Kan ik dan nog steeds met simpele omvormers toe? En bedoel je met ‘een kleinere accu’ een thuisbatterij met een stekker? Moet ik daar qua omvormer nog rekening mee houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

M-ThijZ schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Kan ik dan nog steeds met simpele omvormers toe? En bedoel je met ‘een kleinere accu’ een thuisbatterij met een stekker? Moet ik daar qua omvormer nog rekening mee houden?
Dat ligt aan hoeveel dakvlakken (lees: orientaties) er zijn. Als het er meer dan 2 worden is het lastig om op 1 omvormer te komen tenzij elke orientatie genoeg panelen kan hebben om op zich de omvormer goed te laten werken. Dit is bv met SolarEdge dan een optie. Of dat goedkoper is dan micro's van bv APS is de vraag echter.

Sowieso zou ik nu iets doen dat gebaseerd is op een situatie zonder salderen. Dat betekent dat jaarverbruik volstrekt irrelevant is en zo vaak mogelijk kunnen opwekken wat je gebruikt wel. Dat komt dan neer op je dak vol want zelfs met jouw aantal panelen zul je in de winter wel tekort komen, zeker als je gaat verwarmen met een airco en een EV hebt.

Maar goed, in principe is de topic warning dat je een eigen topic moet maken voor persoonlijke situaties dus doe dat en link daar dan heen in dit topic zou ik zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Rimco schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Hoezo onzin? Hoogfrequent transformatie is met name handiger omdat je kleinere componenten kunt gebruiken, maar niet per se veel efficiënter dan bij 50 Hz. Als mijn simpele 50 Hz omvormer 98 % efficiency haalt, dan kun je hooguit 2 % winnen, meer niet. Zo'n Victron MPPT lader haalt 99 % lees ik net, da's dus 1 % beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Termy schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:41:
Dat ligt aan hoeveel dakvlakken (lees: orientaties) er zijn.
Het gaat om 1 dakvlak.
Sowieso zou ik nu iets doen dat gebaseerd is op een situatie zonder salderen. Dat betekent dat jaarverbruik volstrekt irrelevant is en zo vaak mogelijk kunnen opwekken wat je gebruikt wel.
Ja, zo’n vermoeden had ik al. Veel installateurs zijn nog niet op de nieuwe situatie aangepast, want de eerste vraag bij elke offerteaanvraag is altijd: ”Wat is je jaarverbruik?”.

Vandaar dat hij mij realistischer leek om te kijken naar het verbruik op een dag als vandaag, waarbij de lampen veel aan zijn, de TV langer aan staat en de elektrische vloerverwarming van de badkamer vaker ingeschakeld en dat te zien als een maximum (in mijn geval 13 kWh).

Alleen zie ik ook wel in dat het afstemmen van het aantal panelen, ofwel het gewenste Wp vermogen, op dit getal ook niet zo zinvol is. De elektrische vloerverwarming van de badkamer verbruikt ’s ochtends en ’s avonds het meest, terwijl er dan geen zonlicht is en de verlichting is overdag uit.
Maar goed, in principe is de topic warning dat je een eigen topic moet maken voor persoonlijke situaties dus doe dat en link daar dan heen in dit topic zou ik zeggen :).
Ja, ik ben van plan om een eigen topic te openen zodra ik een aantal offertes binnen heb. Ik zag deze post meer ter algemene voorbereiding om te bepalen wat ik het beste kan vragen: een offerte om het dakvlak maximaal te benutten of een offerte voor 12 of 16 panelen om overdag (wanneer er zonlicht is) te voorzien in verbruik van vaatwasser/wasmachine/droger, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@M-ThijZ Als het maar 1 dakvlak is dan is het makkelijk ja. Als er mogelijk wat schaduw is dan een omvormer kiezen met schaduwmanagement maar dat is het dan wel.

Het betekent wel dat je niet goed over de dag verspreid kunt opwekken dus dan zit je voor maximaal afdekken van je verbruik redelijk vast aan een accu en gewoon domweg zoveel mogelijk panelen. Die accu is nu nog niet super relevant maar post-salderen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
M-ThijZ schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:32:
[...] Kan ik dan nog steeds met simpele omvormers toe? En bedoel je met ‘een kleinere accu’ een thuisbatterij met een stekker? Moet ik daar qua omvormer nog rekening mee houden?
Nee geen rekening mee houden, alles op zich, geen single point of failure. Een kleinere accu omdat je door meer panelen meer opbrengst hebt en dus met minder accu capaciteit toe kunt. Gewoon een of meerdere string omvormers, afhankelijk van het aantal mppt's dat je nodig hebt. En als je in totaal meer zou kunnen terugleveren dan je hoofdaansluiting moet je je omvormers dynamisch terug kunnen laten regelen zodat je binnen de grens blijft. In afwachting van je eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou helemaal top, ik heb vast van een oud model gezien, want ook de 64 volt laden is nieuw, ik ging van 60 uit.
Kan het mooi 18 cel accu worden...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Martin7182 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:55:
[...]

Hoezo onzin? Hoogfrequent transformatie is met name handiger omdat je kleinere componenten kunt gebruiken, maar niet per se veel efficiënter dan bij 50 Hz. Als mijn simpele 50 Hz omvormer 98 % efficiency haalt, dan kun je hooguit 2 % winnen, meer niet. Zo'n Victron MPPT lader haalt 99 % lees ik net, da's dus 1 % beter :)
De "onzin" waar ik op doelde was "De gelijkspanning van de panelen kan niet rechtstreeks een accu laden" omdat je daarmee suggereert dat er nog een stap nodig is met wisselspanning na de MPPT. Uiteindelijk gaat het om de vergelijking tussen:

PV DC --(MPPT)-> DC HV --(Omvormer)-> 230V 50Hz --(Omvormer)-> Accu DC

en

PV DC --(MPPT)-> DC HV, direct bruikbaar voor HV accu

Het gaat dus niet enkel om 98% omvormer efficiëntie van je PV, maar ook nog een keer de extra stap van AC terug naar DC. Daarnaast is het voor fabrikanten makkelijker/goedkoper om een efficiënte DC/DC omvormer te maken dan een efficiënte DC/AC full sine wave 50Hz.

Het gaat dus waarschijnlijk om een paar procent extra verliezen en het hangt dan vooral af van de prijzen wat economisch meer nut heeft. Simpelweg claimen dat het geen nut heeft noem ik dan "onzin".

Zeker als iemand nog PV moet gaan installeren is het vaak beter en goedkoper om dan maar meteen een LV hybride omvormer op te hangen zoals Deye of Solis, want dan kan je tenminste nog goedkoop DIY accu's er aan hangen.

Als je echter al SolarEdge hebt hangen kan je beter gewoon een tweede omvormer met bijbehorende verliezen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Het mooiste is een accu die qua voltage in de buurt zit van de PV-string.

400Vdc>230Vac>48Vdc is minimaal 10% weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:28:
Het mooiste is een accu die qua voltage in de buurt zit van de PV-string.

400Vdc>230Vac>48Vdc is minimaal 10% weggooien.
Zou kunnen. Heb je daar wat referenties van, of heb je dit zelf gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-10 16:39
Is er een site om te berekenen wat je aan zonnepanelen nodig hebt na afschaffing saldering? Ze zijn zo goedkoop dat ik neig naar 50 stuks of zelfs 100. Alleen overschot in zomer zelfs met twee ev,s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De calculator van Thomas Berge(niet de zanger) en dan alleen naar de maand december kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
peter123 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:47:
[...]

Zou kunnen. Heb je daar wat referenties van, of heb je dit zelf gemeten?
Victron verklaart zelf een efficiëntie van 88% bij het AC laden van een 48Vdc batterij. En dat is alleen op een specifiek vermogen, doe je laden op 200W of 3500W dan gelden er andere waardes in efficiëntie.
Voor de handelaren in stroom die laden als de stroom goedkoop is en ontladen als de stroom duur is geen verrassing.

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 16-02-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Rimco schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:15:
[...]

De "onzin" waar ik op doelde was "De gelijkspanning van de panelen kan niet rechtstreeks een accu laden" omdat je daarmee suggereert dat er nog een stap nodig is met wisselspanning na de MPPT. Uiteindelijk gaat het om de vergelijking tussen:

PV DC --(MPPT)-> DC HV --(Omvormer)-> 230V 50Hz --(Omvormer)-> Accu DC

en

PV DC --(MPPT)-> DC HV, direct bruikbaar voor HV accu

Het gaat dus niet enkel om 98% omvormer efficiëntie van je PV, maar ook nog een keer de extra stap van AC terug naar DC. Daarnaast is het voor fabrikanten makkelijker/goedkoper om een efficiënte DC/DC omvormer te maken dan een efficiënte DC/AC full sine wave 50Hz.

Het gaat dus waarschijnlijk om een paar procent extra verliezen en het hangt dan vooral af van de prijzen wat economisch meer nut heeft. Simpelweg claimen dat het geen nut heeft noem ik dan "onzin".

Zeker als iemand nog PV moet gaan installeren is het vaak beter en goedkoper om dan maar meteen een LV hybride omvormer op te hangen zoals Deye of Solis, want dan kan je tenminste nog goedkoop DIY accu's er aan hangen.

Als je echter al SolarEdge hebt hangen kan je beter gewoon een tweede omvormer met bijbehorende verliezen accepteren.
Voor "rechtstreeks" laden van een HV accu heb je toch nog steeds een DC-DC omzetting nodig, of mis ik iets? Hoe regel je anders de laadstroom? Volgens mij gaat dat altijd via een vorm van AC. Ik ben het eens dat "rechtstreeks" laden doorgaans efficiënter is, maar het scheelt natuurlijk hooguit maar enkele procenten. Dan blijft het verder gewoon een financiële afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-10 16:39
jadjong schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:40:
De calculator van Thomas Berge(niet de zanger) en dan alleen naar de maand december kijken.
Wat bedoel je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Martin7182 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Voor "rechtstreeks" laden van een HV accu heb je toch nog steeds een DC-DC omzetting nodig, of mis ik iets? Hoe regel je anders de laadstroom? Volgens mij gaat dat altijd via een vorm van AC. Ik ben het eens dat "rechtstreeks" laden doorgaans efficiënter is, maar het scheelt natuurlijk hooguit maar enkele procenten. Dan blijft het verder gewoon een financiële afweging.
Het punt is dat die MPPT er toch al in zit en dat je die direct kan gebruiken voor een HV accu. Het is dus een omzetting die altijd al wordt gedaan en geen extra stap is specifiek voor de accu. Maar verder snappen we elkaar wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:42:
[...]

Victron verklaart zelf een efficiëntie van 88% bij het AC laden van een 48Vdc batterij. En dat is alleen op een specifiek vermogen, doe je laden op 200W of 3500W dan gelden er andere waardes in efficiëntie.
Voor de handelaren in stroom die laden als de stroom goedkoop is en ontladen als de stroom duur is geen verrassing.
Victron is niet zo efficiënt. Er zijn echter laders die meer dan 92% doen, en PV omvormers kunnen tussen de 95% en 98% rendement halen. Voltage maakt daarbij weinig uit. Die laders kun je helaas niet dynamisch regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Rimco het is denk ik juist het stukje wat ik niet snap. Fictief voorbeeld: stel je panelen wekken 3000 W op waarvan 1000 W gebruikt wordt om de accu te laden. De MPPT maakt 2000 W bij 230 V AC voor netinvoeding, en 1000 W bij X V DC voor de accu. Rara hoe gaat dat laatste? Ik moet me er toch maar eens in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martin7182 Zoek maar eens op buck(-boost)converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
onetime schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:28:
@Rimco
Toch vraag ik me oprecht af of DC-DC laden echt zoveel efficiënter is dan DC-AC-DC laden. Als ik naar mijn PV omvormer kijk, dan heeft deze een efficiency van ca. 97%..98% over het grootste en belangrijkste bereik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epCELdPQiLf1e1CCFDSLflC9zaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZ5UyXGzmr3vJL6m3tovGZPO.png?f=fotoalbum_large

Wat ik zo snel van een Buck convertor kon vonden is een efficiency van ca. 88..93%.

De Victron Multiplus II heeft bijv. een efficiency van ca. 88..93%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phyBV5BBPszwmDwX9-3DLqH1p7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mEdXiQJUt4t54oVQiJpsRPRl.png?f=fotoalbum_large

Mijn PV omvormer en de multiplus samen zit volgens mij erg dicht bij de efficiency van een buck-convertor.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martin7182 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:16:
@Rimco het is denk ik juist het stukje wat ik niet snap. Fictief voorbeeld: stel je panelen wekken 3000 W op waarvan 1000 W gebruikt wordt om de accu te laden. De MPPT maakt 2000 W bij 230 V AC voor netinvoeding, en 1000 W bij X V DC voor de accu. Rara hoe gaat dat laatste? Ik moet me er toch maar eens in verdiepen :)
Een hybride omvormer heeft een 230 volt wissel spanning, naar 48 volt gelijkstroom accu lader aan boord. Ipv het uit de 230 wissel te halen, word de PV spanning terug gebracht naar 48 volt door die lader, en dat geeft minder verlies omdat het al PV gelijkstroom is.

Iedere omzetting van wissel naar gelijk stroom, of andersom, geeft een verlies van ongeveer tien procent.
Dus accu in en daarna weer uit, is 2×10=20 procent verlies

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
onetime schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:28:
Ja, ik weet wat dat is, ik maak ze zelf :)
Ze werken met een pulserende spanning, dat is in feite AC gesuperponeerd op DC. Misschien een kwestie van definitie, maar in mijn ogen komt er dus AC bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
reneeke1970 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Een hybride omvormer heeft een 230 volt wissel spanning, naar 48 volt gelijkstroom accu lader aan boord. Ipv het uit de 230 wissel te halen, word de PV spanning terug gebracht naar 48 volt door die lader, en dat geeft minder verlies omdat het al PV gelijkstroom is.

Iedere omzetting van wissel naar gelijk stroom, of andersom, geeft een verlies van ongeveer tien procent.
Dus accu in en daarna weer uit, is 2×10=20 procent verlies
Ik heb dus dezelfde bedenkingen als @Jojan265. DC naar DC geeft ook verlies. DC naar 230 V AC en dan naar DC accuspanning is een omzetting extra, maar het totale verlies is natuurlijk bepalend.
DC naar AC of andersom geeft doorgaans een stukje minder verlies dan 10%. Het verlies van de chemische omzetting in de accu komt er nog bij, roundtrip zit je dan inderdaad op ~20 % verlies.
Pagina: 1 ... 12 ... 22 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.