Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@STIMPPYYY Kijk eens in de topicstart; het stukje over omvormers.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:42
onetime schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:52:
@STIMPPYYY Kijk eens in de topicstart; het stukje over omvormers.
Thanks, heb het doorgenomen. Maar echt een concreet antwoord kan ik er niet uithalen. Wellicht het gebrek aan technische know-how.

In principe lees ik dat de opbrenst nooit volle behaalt 100% wordt en dat alles wat 70 - 200% opzich heen goede keuze is. De juiste omvormer is belangrijk. Voor 4 panelen is er een aanbod gedaan voor Hyxipower m1600 micro-omvormer (8 stks). De andere offerte is gebasseerd op een Solaredge 12.5K-3-Fase met 31 optimzers.

Er komen 31 panelen op het dak van 455/460wp per stuk.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-11-2024 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@STIMPPYYY Waarom micro's of optimizers? Heb je zoveel wisselende schaduw? Meestal is een gewone string omvormer de beste keus.
Ja die aangeboden micro's zouden groot genoeg zijn. Klein beetje aftopping op het moment dat stroom toch bijna niets waard is.
Het begint er op te lijken dat een eigen topic beter is.
(dan graag je eerdere postings verplaatsen en vervangen door een link naar je topic.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
onetime schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:42:
@STIMPPYYY Waarom micro's of optimizers? Heb je zoveel wisselende schaduw? Meestal is een gewone string omvormer de beste keus.
Ja die aangeboden micro's zouden groot genoeg zijn. Klein beetje aftopping op het moment dat stroom toch bijna niets waard is.
Het begint er op te lijken dat een eigen topic beter is.
(dan graag je eerdere postings verplaatsen en vervangen door een link naar je topic.)
Bedankt!

Denk dat wisselende schaduw wel meevalt (Z/W opstelling).

Het is wel prettig om niet de hele serie te beperken door een paneel en om deze individueel uit te lezen. De verspreiding is over 2 platte daken en 1 schuindak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:46

silverball

De wagen voor moderne mensen

STIMPPYYY schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:00:
[...]

Bedankt!

Denk dat wisselende schaduw wel meevalt (Z/W opstelling).

Het is wel prettig om niet de hele serie te beperken door een paneel en om deze individueel uit te lezen. De verspreiding is over 2 platte daken en 1 schuindak.
Dat uitlezen deed ik de eerste 3 weken constant, en nu zal het aan mijn spreekwoordelijke r**t roesten of er een paneel is die procentueel net even wat minder presteert. Toegegeven, het is wel handig om een defect paneel op te sporen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@STIMPPYYY Kleine verschillen worden zonder veel verlies vanzelf opgevangen door kleine verschuivingen in het werkpunt van de panelen. In het optimale werkpunt van de panelen kan het paneel bijna zonder verlies "een beetje" spanning uitruilen tegen "een beetje" stroom. Dus een klein beetje schaduw wordt vanzelf opgevangen, zonder de verliezen van een optimizer.
Bij grote verschillen zal de MPPT tracker ervoor zorgen dat door het "inschakelen" van één of meer diodes ergens in de panelen het beschaduwde deel wordt "uitgeschakelt", de rest werkt gewoon op vol vermogen.

Dat uitschakelen gaat meestal in stapjes van 1/3 van de breedte van het paneel.
En een defecte optimizer komt vaker voor dan een defect paneel.
Elektronica op het dak, liever niet, dat is heel duur om te vervangen omdat het moeilijk te vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27
silverball schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:04:
Dat uitlezen deed ik de eerste 3 weken constant, en nu zal het aan mijn spreekwoordelijke r**t roesten of er een paneel is die procentueel net even wat minder presteert. Toegegeven, het is wel handig om een defect paneel op te sporen.
Dat laatste dus vooral, eens in de zoveel tijd even kijken of de opbrengstverhoudingen in stand blijven.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mawashigeri Als er wat mis is kan je dat ook zien aan de stringspanning van de hele string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:58
Kruimelvlaai schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:00:
[...]

[...]

Dit zijn de afmetingen van mijn schuurtje. Het zuiden zit in het verlengde van de schuur (dus je kijkt met het zuiden in de rug naar het korte muurtje). Ik heb het proberen eenvoudig en schematisch neer te zetten. De muur is enkel steens van ongeveer 10cm dik.

Is dit sterk genoeg om maximaal vol te leggen met panelen? (Gewicht proberen bovenop de muur te plaatsen?)
Moet ik extra dwarsbalken leggen?
Hoe kan ik omgaan met het schuine dak?
Het idee is micro omvormers te gebruiken.

[Afbeelding]

(Als dit een haalbaar plan is kan ik misschien beter een apart topic aanmaken)
Ik heb mijn vraag in een apart topic geplaatst, met nu ook de plattegrond en het zuiden erbij
Mogelijkheden zonnepanelen op schuur

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
Hi all,

Ik vond het niet nodig om een apart topic hiervoor te openen. Ik overweeg panelen te leggen en mijn electricien zou volgende willen plaatsen: AIKO Neostar S2+ Dual glass (440W-460W) - AIKO-A-MAH54Db

Op het eerste zicht lijken ze kwalitatief goed te zijn, ik ken het merk echter zelf niet.
Iemand ervaring met dit merk of opmerkingen?

https://www.comfycool.be/...ah54db-tier-1-n-type-abc/

Ik keek nu naar: vermogen, efficiëntie(%), garantie, degradatie per jaar.
Qua technologie monokristallijn, polykristallijn of N-type ABC-cellen. Monokristallijn en N-type zou beter zijn?

Deze van Aiko:
Cel type: Mono-crystalline Silicon ABC N-Type

Wat zijn jullie bevindingen?

Los daarvan, is het van belang welk type omvormer je koop afhankelijk van de panelen?

Bedankt alvast,

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@dendaak Ik "ken" het merk AIKO al een aantal jaar. Zelf geen ervaring mee, maar het zal niet super slecht zijn, dat hadden we hier vast wel al gehoord. Gewoon weer een merk dus.

Wat is beter? Dat wat lang goed blijft en de meeste opbrengst geeft. (per €, per m2, ...)

De omvormer moet bij de string spanning passen. En het vermogen ook een beetje, zie de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:59
@dendaak die panelen heb ik sinds september op mijn woning (22x455Wp). Ik vind ze qua specs prima en tot nu toe doen ze het goed voor zover dat te beoordelen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dendaak
Heb er onlangs een paar geplaatst op een platdak (455 wp glas folie) en zien er prima uit. Doen het ook prima

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-07 11:39

JT

VETAK y0

Wie heeft solar frontier CIS panelen en kan mij vertellen wat de opbrengst in deze omstandigheden (zonnig, eind november) in de schaduw is in procenten van het piekvermogen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• STIMPPYYY
onetime schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:04:
@STIMPPYYY Kleine verschillen worden zonder veel verlies vanzelf opgevangen door kleine verschuivingen in het werkpunt van de panelen. In het optimale werkpunt van de panelen kan het paneel bijna zonder verlies "een beetje" spanning uitruilen tegen "een beetje" stroom. Dus een klein beetje schaduw wordt vanzelf opgevangen, zonder de verliezen van een optimizer.
Bij grote verschillen zal de MPPT tracker ervoor zorgen dat door het "inschakelen" van één of meer diodes ergens in de panelen het beschaduwde deel wordt "uitgeschakelt", de rest werkt gewoon op vol vermogen.

Dat uitschakelen gaat meestal in stapjes van 1/3 van de breedte van het paneel.
En een defecte optimizer komt vaker voor dan een defect paneel.
Elektronica op het dak, liever niet, dat is heel duur om te vervangen omdat het moeilijk te vervangen is.
Ik ben inmiddels weer wat verder in het traject en denk dat ik goede keus kan maken. Heb nu twee offertes waar ik mee verder kan.

31x 440WP glas/glas + enphase Micro-omvormers ong. 10.5k
31x 440WP glas/glas + string omvormer ong. 8.5k

Een verschil van ruim 2k dus. Wat ook wel kan kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@STIMPPYYY Mijn keus zou de string omvormer zijn.

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-07 19:35
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:13:
[...]

Ik ben inmiddels weer wat verder in het traject en denk dat ik goede keus kan maken. Heb nu twee offertes waar ik mee verder kan.

31x 440WP glas/glas + enphase Micro-omvormers ong. 10.5k
31x 440WP glas/glas + string omvormer ong. 8.5k

Een verschil van ruim 2k dus. Wat ook wel kan kloppen.
Scherpe prijs wel. Mag ik vragen bij welke partij je deze offerte hebt gekregen? Eventueel via dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 12:34
Zojuist de nieuwe prijzen per 1-1-2025 gekregen voor variabel tarief bij mijn huidige leverancier "Pure Energie".

Uiteraard gaat kWh-prijs iets omhoog.
Terugleverkosten worden ook nog eens flink hoger.

Maar ook de vaste leveringskosten (van € 8,99 naar € 21,49 per maand).
En dat laatste begrijp ik niet.

Kijk dat netwerkkosten stijgen (vanwege netaanpassingen), dat begrijp ik.

Maar het gaat hier om de vaste kosten van de energieleverancier die naast het incasseren van terugleverkosten (die bij mij nu ook al € 855,-/jaar gaan worden), worden nu de vaste leveringskosten ook nog eens meer dan verdubbeld!!

Iemand enig idee wat daar de reden voor kan zijn?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:19
Zwerius schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:18:
Marktwerking en/of kartelvorming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:32
@Zwerius jouw als consument financieel uitknijpen voor winst, mede mogelijk gemaakt door het totale gebrek aan inzicht en regelgeving vanuit de overheid(?)… ofwel: omdat het kan en mag (winstmaximalisatie).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zwerius schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:18:
Zojuist de nieuwe prijzen per 1-1-2025 gekregen voor variabel tarief bij mijn huidige leverancier "Pure Energie".

Uiteraard gaat kWh-prijs iets omhoog.
Terugleverkosten worden ook nog eens flink hoger.

Maar ook de vaste leveringskosten (van € 8,99 naar € 21,49 per maand).
En dat laatste begrijp ik niet.

Kijk dat netwerkkosten stijgen (vanwege netaanpassingen), dat begrijp ik.

Maar het gaat hier om de vaste kosten van de energieleverancier die naast het incasseren van terugleverkosten (die bij mij nu ook al € 855,-/jaar gaan worden), worden nu de vaste leveringskosten ook nog eens meer dan verdubbeld!!

Ik ben naar dynamisch gegaan met mijn overcapaciteit aan zonnepanelen vanwege de terugleverkosten en probeer nu qua verbruik zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Vandaag om 0930 bijvoorbeeld de verwarming aan, wasje, droogje en nog gedouchet.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
martois schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:53:
[...]

Scherpe prijs wel. Mag ik vragen bij welke partij je deze offerte hebt gekregen? Eventueel via dm.
Stuur even PM anders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
JT schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:32:
[...]

Ik ben naar dynamisch gegaan met mijn overcapaciteit aan zonnepanelen vanwege de terugleverkosten en probeer nu qua verbruik zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Vandaag om 0930 bijvoorbeeld de verwarming aan, wasje, droogje en nog gedouchet.
Dat zet niet echt zoden aan de dijk, straks tussen 03:00 en 04:00 kost het maar de helft. Maar goed, ik snap dat dat niet zo praktisch is (m.u.v. opladen SWW-buffervat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:19
AUijtdehaag schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:06:
@dendaak
Heb er onlangs een paar geplaatst op een platdak (455 wp glas folie) en zien er prima uit. Doen het ook prima
Hebben ook de hoogte effecientie begrijp ik 23%.
Zoals ik het hoorde maakte ze bij Aiko eerst panelen voor SunPower en hebben ze die abc techniek (contacten aan de achterkant oid) gejat. (Cowboy verhalen hoor)

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Martin7182 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:24:
[...]

Dat zet niet echt zoden aan de dijk, straks tussen 03:00 en 04:00 kost het maar de helft. Maar goed, ik snap dat dat niet zo praktisch is (m.u.v. opladen SWW-buffervat).
Klopt maar de helft is niet zo goedkoop als de zon die mijn zonnepanelen op dat moment binnen hengelen ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-07 20:20
Ik ben bezig met het aanschaffen van zonnepanelen, maar loopt een beetje vast. Een jaar geleden was de strekking: zoveel mogelijke panelen op je dak plaatsen. Nu met terugleverkosten verandert dat het een en ander (volgens mij).

Ik schat dat ik op jaarbasis op dit moment zo’n 6000 kWh zal verbruiken. In huis hangen nog geen airco’s of (hybride) warmtepomp, dus wellicht zal dat nog meer worden in de toekomst. Qua oppervlak zou ik zo’n 20 panelen kwijt kunnen van 445wp.

Is het onverstandig om in deze tijd nog voor 20 panelen te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
synorluna schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:38:
Ik ben bezig met het aanschaffen van zonnepanelen, maar loopt een beetje vast. Een jaar geleden was de strekking: zoveel mogelijke panelen op je dak plaatsen. Nu met terugleverkosten verandert dat het een en ander (volgens mij).

Ik schat dat ik op jaarbasis op dit moment zo’n 6000 kWh zal verbruiken. In huis hangen nog geen airco’s of (hybride) warmtepomp, dus wellicht zal dat nog meer worden in de toekomst. Qua oppervlak zou ik zo’n 20 panelen kwijt kunnen van 445wp.

Dat hangt natuurlijk helemaal af van je doelstelling. Wil je een zo hoog mogelijk rendement, of gaat het je om zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken.
Als je meer panelen hebt zul je ook in de winter meer eigen opwek kunnen gebruiken. Misschien kun je ook denken aan een thuisaccu.
Heb je een EV en kun je regelmatig overdag laden dan kun je teruglevering beperken.
Zonder EV en warmtepomp vind ik 6000kWh wel een erg hoog verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik zou (he er verschijnt een nieuwe reactie!) zoveel mogelijk leggen, in ieder geval tot het punt dat je ook in de winter zonder het net zou kunnen. Maar dat is voor bijna iedereen onhaalbaar, dus zoveel mogelijk.
Met een relatief kleine accu zou je dan waarschijnlijk alleen de winter niet genoeg hebben.
Terugleveren kan je eventueel beperken door de omvormer terug te laten regelen.

Heb je hier nog wat aan? Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
deejeebv schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:42:
[...]

Dat hangt natuurlijk helemaal af van je doelstelling. Wil je een zo hoog mogelijk rendement, of gaat het je om zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken.
Als je meer panelen hebt zul je ook in de winter meer eigen opwek kunnen gebruiken. Misschien kun je ook denken aan een thuisaccu.
Heb je een EV en kun je regelmatig overdag laden dan kun je teruglevering beperken.
Zonder EV en warmtepomp vind ik 6000kWh wel een erg hoog verbruik.
We hebben inderdaad een Tesla Model 3. Afgelopen jaar heeft deze zo’n 4500 kWh verbruikt (op basis van wat de Tesla app aangeeft). Ons eigen jaarverbruik zit rond de 2500 kWh. Ik zou zoveel mogelijk eigen stroom willen gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

synorluna schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:38:

Met een dynamisch contract heb je geen terugleverkosten en zelden dat je echt negatieve tarieven hebt (inclusief belasting) dus als je daar last van hebt kan je altijd dat doen ondanks dat je dak vol ligt.

Ik zou iig je dak volleggen want zonder saldering moet je zo vaak mogelijk je verbruik afdekken om de belasting te voorkomen en het maakt het ook relatief goedkoper (per Wp).

Overigens: een vriendin van me woont in een nieuwbouwhuis met 17 panelen of zo (1 helft van het oost/west dak half gevuld) en die kijkt nu naar opties om alles helemaal vol te leggen. Hilarisch/tragisch genoeg kan ze tot nu toe niemand vinden die dat wil doen. Zelfs als je er om vraagt wil een partij als Coolblue a) de boel niet vervangen (bijplaatsen willen ze sowieso niet) en b) slechts 10 panelen plaatsen want "meer is niet nodig". Bizar dat je niet gewoon kan zeggen "hoi ik wil dit" en dat zij dan zeggen "ok, het kost dit"...

Als iemand nog een goede partij weet voor in de kop van Noord-Holland dan hou ik me aanbevolen..

[ Voor 23% gewijzigd door Termy op 03-12-2024 21:05 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
onetime schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:53:
Ik zou (he er verschijnt een nieuwe reactie!) zoveel mogelijk leggen, in ieder geval tot het punt dat je ook in de winter zonder het net zou kunnen. Maar dat is voor bijna iedereen onhaalbaar, dus zoveel mogelijk.
Met een relatief kleine accu zou je dan waarschijnlijk alleen de winter niet genoeg hebben.
Terugleveren kan je eventueel beperken door de omvormer terug te laten regelen.

Heb je hier nog wat aan? Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Ik hoop stiekem dat binnen afzienbare tijd de Tesla als accu zou kunnen gaan dienen, maar ik weet niet of dit realistisch is. Daarna schrijf je je auto ook wel weer snel af op deze manier.

Misschien dat ik dan toch voor de 20 ga. In de winter is het wel fijn als we ook nog stroom op kunnen wekken en eigenlijk werk ik maar 1 dag per week buitenshuis. De auto kan ik dus vaak overdag laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52
Wat is je angst voor terugleverkosten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:56
jadjong schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:35:
Misschien omdat het een oneerlijk systeem is?
Ik heb namelijk met ~2000kWh teruglevering namelijk 0 terugleveringskosten.Sterker, ik krijg de volle €0.05 per kWh terug! Dus €100 voor die ruim 2000kWh van de stroomboer. Ondanks dat ik bij Energie-direct zit. (en die rekenen keurig terugleverboete)
En waarom? Omdat mijn meter terug draait.
offtopic:
Nog steeds verbaasd dat NIEMAND een rechtszaak is gestart tegen die stroomboeren wegens oneerlijke handelspraktijken zolang er nog ferrarismeters in dit land hangen met zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
jadjong schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:35:
Ja, onder andere. Dat voelt een beetje genaaid, omdat je enerzijds investeert in de installatie en daar vervolgens mij de energie maatschappij ook nog voor moet gaan betalen. Dat weiger ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Maar kost het je onderaan de streep ook echt geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 15:21
Wel als je eerst een terugdraaiende ferraris meter had ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

LooneyTunes schreef op woensdag 4 december 2024 @ 01:47:
[...]

Misschien omdat het een oneerlijk systeem is?
Ik heb namelijk met ~2000kWh teruglevering namelijk 0 terugleveringskosten.Sterker, ik krijg de volle €0.05 per kWh terug! Dus €100 voor die ruim 2000kWh van de stroomboer. Ondanks dat ik bij Energie-direct zit. (en die rekenen keurig terugleverboete)
En waarom? Omdat mijn meter terug draait.
offtopic:
Nog steeds verbaasd dat NIEMAND een rechtszaak is gestart tegen die stroomboeren wegens oneerlijke handelspraktijken zolang er nog ferrarismeters in dit land hangen met zonnepanelen
Jij hebt een Ferrarismeter met netto teruglevering en je leverancier accepteert dat gewoon zonder een model of zo toe te passen op wanneer je ongeveer wat teruglevert? Dat is wel belachelijk idd..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Termy schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:54:
Jij hebt een Ferrarismeter met netto teruglevering en je leverancier accepteert dat gewoon zonder een model of zo toe te passen op wanneer je ongeveer wat teruglevert? Dat is wel belachelijk idd..
Ze mogen je geregeld (zeg maandelijks) een opgaaf van de standen vragen, maar iemand moet dat dan verwerken en kennelijk vinden ze dat meer moeite dan de paar centen die ze 'verliezen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
mawashigeri schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:16:
[...]

Ze mogen je geregeld (zeg maandelijks) een opgaaf van de standen vragen, maar iemand moet dat dan verwerken en kennelijk vinden ze dat meer moeite dan de paar centen die ze 'verliezen'.
Dat gaan ze niet doen. Dan gaan ze het wel schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
synorluna schreef op woensdag 4 december 2024 @ 03:04:
Ja, onder andere. Dat voelt een beetje genaaid, omdat je enerzijds investeert in de installatie en daar vervolgens mij de energie maatschappij ook nog voor moet gaan betalen.
Tja daar maken ze dan ook kosten voor en dat zal toch iemand moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
offtopic:
@jobr Je bedoeld dat iedereen minder betaald voor de elektra omdat er zoveel solar is? Misschien wel de extra winst die de energiebedrijven maken door die goedkopere elektra inkoop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
jobr schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:19:
Klopt.
De netbeheerders. Stoom die jij opwekt blijft in eerste instantie binnen jouw laagspanning segment en wordt verkocht voor de volle mep door de conculega van jouw stroomboer. Is het daar niet nodig, dan zal het 't middenspanningsnet (10kV) op gaan. En daar gaat het op in de massa. (zoekende naar de weg van de minste weerstand)
De stroomboer zal geen reedt uitvoeren, anders dan zijn veredelde excelsheet invullen en geld opstrijken.
De enige die daadwerkelijk 'terugleverkosten' zou mogen rekenen zijn de netbeheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Termy schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:54:
Welk model?
We kunnen immers nog steeds salderen en de vaste prijs voor terugleveren is bij Energie-Direct €0.05.
Bij een negatief gebruik over het jaar heen heb je niets aan modellen.

Stand op 1 januari 2022: 68000
Stand op 1 januari 2023: 66000

Succes met modelleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
jobr schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:19:
[...]

Gelukkig vind daar nu een discussie over plaats dat dit niet bij de consument zou moeten komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 15:21
Er zijn ook energie leveranciers die niets betalen voor teruggeleverde energie met een ferraris meter onder het motto "daar zijn deze meters niet voor gecertificeerd". Of ze betalen alleen als je je installatie aangemeld hebt (en dan volgt automatisch de vervanging door de netbeheerder)

In @LooneyTunes geval zou EnergieDirect direct voor de 2000 kwh teruggeleverd kunnen zeggen
- we betalen helemaal niets voor je teruggeleverde stroom want terugleveren bestaat niet met een ferraris meter
- we betalen 5ct per kw minus een terugleververgoeding obv 2000 Kwh/jr

Dat ze gewoon de 5ct betalen kan komen doordat hun systemen er vanuit gaan dat de terugleververgoeding bepaald wordt obv van dat gegeven uit de slimme meter (en dat is bij looneytunes 0, want geen slimme meter) . Omdat het een edge case is, de meeste mensen die meer opwekken dan verbruiken zullen om bovenstaande reden geen ferraris meter meer hebben

In het algemeen is er altijd gezegd dat het afschaffen van de saldering gepaard zou gaan met de definitieve afschaffing van de ferraris meter , nu er terugleverkosten bedacht zijn als een soort plaatsvervanger is er ongelijkheid ontstaan doordat de ferrarismeters nog niet volledig zijn uitgefaseerd (en de wetgeving nog steeds ontbreekt om dit af te dwingen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
exroosje schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:07:
In @LooneyTunes geval zou EnergieDirect direct voor de 2000 kwh teruggeleverd kunnen zeggen
- we betalen helemaal niets voor je teruggeleverde stroom want terugleveren bestaat niet met een ferraris meter
- we betalen 5ct per kw minus een terugleververgoeding obv 2000 Kwh/jr
dat laatste zou (afgezien van de algehele onzin van de terugleverboete) in ieder geval nog plausibel klinken.
Ook voor 'slimme'meter bezitters.
Eérst salderen (wettelijk) en daarna pas de terugleverboete (zelfbedachte winstmaker). Dus pas bij netto teruglevering ga je betalen.
Omdat het een edge case is, de meeste mensen die meer opwekken dan verbruiken zullen om bovenstaande reden geen ferraris meter meer hebben
Omdat ik een ferraris heb, heb ik juist meer panelen gelegd de afgelopen jaren ;)

Maar als Energiedirect een boetebedrag over die 2000kWh zou gaan rekenen, dan zou ik uiteraard het huis in december alleen nog maar elektrisch gaan verwarmen om maar weer op '0' te komen per 1-1-2025.
Scheelt een hoop gas én kosten aan ED. ;)
In het algemeen is er altijd gezegd dat het afschaffen van de saldering gepaard zou gaan met de definitieve afschaffing van de ferraris meter , nu er terugleverkosten bedacht zijn als een soort plaatsvervanger is er ongelijkheid ontstaan doordat de ferrarismeters nog niet volledig zijn uitgefaseerd (en de wetgeving nog steeds ontbreekt om dit af te dwingen...)
[sarc-mode]
Krijg je er van als je energiebeleid laat bedenken door een stel clowns met bestuurskunde-diploma's met alleen maar idealen die het liefst gisteren uitgevoerd moeten worden en vooral geen inzicht hoe de werkelijkheid er uit ziet {zwaait naar een ex-minister van een inmiddels splinterpartijtje in de kamer}
[/sarc-mode]

De wetgeving van Jetten die gesneuveld is in de Eerste kamer (met die idiote afbouwregeling van het salderen) had meer kans gehad als die in de (toen verre) toekomst in 1 keer was afgeschaft. (stel 1-1-2030).dan had iedereen een X aantal jaar om te wennen (en e.v.t. investeringen er op aan te passen) aan de nieuwe spelregels zonder zich genaaid bekocht te voelen door tijdens de wedstrijd de regels te veranderen.

Als hij geduld had gehad waren tegen die tijd alle ferrarismeters netjes opgeruimd geweest zonder dat netbeheerders voor het blok gezet werden om alles met spoed te vervangen zonder tekorten van digitale meters. (Wat 'Schoof-1' feitelijk ook doet met het voorstel het salderen per 1-1-27 af te schaffen).

En afkeur <> vervangen!
Hier draait nog steeds een in 2017 afgekeurde ferraris!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
LooneyTunes schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:49:
De wetgeving van Jetten die gesneuveld is in de Eerste kamer (met die idiote afbouwregeling van het salderen) had meer kans gehad als die in de (toen verre) toekomst in 1 keer was afgeschaft. (stel 1-1-2030).dan had iedereen een X aantal jaar om te wennen (en e.v.t. investeringen er op aan te passen) aan de nieuwe spelregels zonder zich genaaid bekocht te voelen door tijdens de wedstrijd de regels te veranderen.
Er was oorspronkelijk afgesproken vanaf 2021=>2031 af te bouwen, zie artikeltje van mei 2020
https://www.zonatlas.nl/s...an-de-salderingsregeling/
Dat dit vanaf 2025 alsnog in zou gaan was nu net geen probleem, 'we' hadden al 2 jaar extra gehad dus daar was helemaal geen sprake van spelregels veranderen tijdens de wedstrijd.
Onduidelijkheid over de regelgeving na 2027, rechtsongelijkheid door Ferrarismeters en nog wat zaken waren de echte pijnpunten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Termy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:59:
[...]
Overigens: een vriendin van me woont in een nieuwbouwhuis met 17 panelen of zo (1 helft van het oost/west dak half gevuld) en die kijkt nu naar opties om alles helemaal vol te leggen. Hilarisch/tragisch genoeg kan ze tot nu toe niemand vinden die dat wil doen. Zelfs als je er om vraagt wil een partij als Coolblue a) de boel niet vervangen (bijplaatsen willen ze sowieso niet) en b) slechts 10 panelen plaatsen want "meer is niet nodig". Bizar dat je niet gewoon kan zeggen "hoi ik wil dit" en dat zij dan zeggen "ok, het kost dit"...
[...]
Kwestie van een lokale installateur vragen? Coolblue en dat soort partijen zijn grote 'dozenschuivers', die hebben geen zin in custom oplossingen denk ik, die willen volume draaien.

De PV markt is aardig ingestort, denk dat een lokale installateur zit te springen om werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

ThinkPad schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:09:
[...]

Kwestie van een lokale installateur vragen? Coolblue en dat soort partijen zijn grote 'dozenschuivers', die hebben geen zin in custom oplossingen denk ik, die willen volume draaien.

De PV markt is aardig ingestort, denk dat een lokale installateur zit te springen om werk...
Ja ik ging er ook van uit dat men tegenwoordig wel wat happiger zou zijn maar ze heeft nog geen lokale gevonden gok ik. Alleen Coolblue en Zonneplan. Een issue met haar vloerverwarming uitvechten met de aannemer heeft prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
mawashigeri schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:34:
Er was oorspronkelijk afgesproken vanaf 2021=>2031 af te bouwen, zie artikeltje van mei 2020
[,,,]
Als je uitgaat van 7 jaar terugverdienen (wat toen nog normaal was, paneeltjes waren duurder en leverden een hoop minder Wp op per stuk) was dat m.i. toch 'tijdens de wedstrijd'. (en hoe je met een ferraris meter maar een percentage kan salderen blijft voor mij een raadsel).
En daar kwam ook nog eens het metertekort.
Haastbeleid doorgedrukt "door leken" met een ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
LooneyTunes schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:27:
[...]

Als je uitgaat van 7 jaar terugverdienen (wat toen nog normaal was, paneeltjes waren duurder en leverden een hoop minder Wp op per stuk) was dat m.i. toch 'tijdens de wedstrijd'. (en hoe je met een ferraris meter maar een percentage kan salderen blijft voor mij een raadsel).
En daar kwam ook nog eens het metertekort.
Haastbeleid doorgedrukt "door leken" met een ideaal.
Het interessante is vooral dat er totaal geen haast is/was - het afbouwen van saldering & opzetten van een beter systeem (en natuurlijk het versterken van het elektriciteitsnet). Al in begin 2017 was men voornemens de boel af te bouwen. In 2018 werd het startjaar van 2023 zelfs teruggebracht tot 2020!
We weten allemaal hoe het tot nu toe gelopen is, maar je kan toch moeilijk zeggen dat het na 2017/18 niet duidelijk was dat de salderingsregeling geen lang leven meer zou hebben.

Wat blijft staan is dat men dus in 8 jaar tijd niet in staat geweest is een coherent beleid op te stellen, noch een daadwerkelijk besuilt te nemen! Regeren is vooruitschuiven :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik heb een script geschreven dat je HomeWizard P1 data export afzet tegen de historische dynamische energieprijzen. Het geeft je inzichten in wat je kosten waren geweest als je een dynamisch contract had gehad.

Een jaar aan data koppelt 32.256 regels aan P1 data aan 6.360 prijzen om zo tot onderstaande inzichten te komen:

Afbeeldingslocatie: https://uploads.metsander.nl/Screenshot%202024-12-09%20at%2009.52.44.png

Bovenstaande is gebaseerd op mijn eigen data.

Mocht je dit willen testen én mij van feedback/inzichten willen voorzien:

https://metsander.nl/labs/energie-berekenen/

Ik sla je data op de server op, maar ben van plan dit straks ook weer automatisch te verwijderen. Wil met de eventuele terugkoppeling de tool beter kunnen maken :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
mawashigeri schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:41:
In 2018 werd het startjaar van 2023 zelfs teruggebracht tot 2020!
Vandaar dat er anno 2024 nog ongeveer 12% van de aansluitingen nog steeds bemetert wordt met een ferraris ;)
We weten allemaal hoe het tot nu toe gelopen is, maar je kan toch moeilijk zeggen dat het na 2017/18 niet duidelijk was dat de salderingsregeling geen lang leven meer zou hebben.
Maar op luchtballonnetjes kan je geen (privè)beleid maken hé. ;)
En zolang er nog één ferraris hangt in NL kan je in principe niet morrelen aan het salderen (voor de wet is iedereen gelijk hé).
Wat ze ook bedenken onder de 'Haagse Kaasstolp', je zal toch de praktijk onder ogen moeten zien.
En ik denk dat 1-1-2027 ook niet gehaald gaat worden door 'Schoof-1'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
LooneyTunes schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:36:
Maar op luchtballonnetjes kan je geen (privè)beleid maken hé. ;)
En zolang er nog één ferraris hangt in NL kan je in principe niet morrelen aan het salderen (voor de wet is iedereen gelijk hé).
Wat ze ook bedenken onder de 'Haagse Kaasstolp', je zal toch de praktijk onder ogen moeten zien.
En ik denk dat 1-1-2027 ook niet gehaald gaat worden door 'Schoof-1'.
Eigenlijk was ik helemaal niet van plan om zonnepanelen te nemen vanwege deze onzin (en omdat ze het huis lelijker maken), totdat in 2021 de gas- en stroomprijzen flink begonnen op te lopen en de buren ook de boel gingen vol leggen. Toevallig het goede moment gezien RUS/UKR maar *ondanks* het wanbeleid.

Mijn berekeningen en aannames waren gebaseerd op afbouw saldering vanaf 2025 volgens het originele plan - dat kan dus ook het raam uit als Schoof-1 z'n beloften kan waarmaken, en mogelijk ook vanwege de terugleverboetes die ik tot nu toe heb weten te ontlopen.
De warmtepomp zit ook in die planningen, ook daar wordt het minder zeker hoe dat financieel uitpakt.

Tegelijk... je kan oneindig wachten op het juiste moment en nooit wat doen maar als het financieel te verantwoorden is dan moet je vooral niet wachten op de vage plannen van de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-07 14:53
Ik heb een vraag. Ik heb in dit topic en in een eerder deel van dit topic al wat gezocht, maar vond alleen hele oude posts (10+ jaar oud). Vandaar alsnog de vraag. En mocht het toch hier niet thuishoren, hoor ik graag waar wel!
Ik heb nu 2.5 jaar zonnepanelen hangen, maar las gisteren op de site vd brandweer wat over brandveiligheid en daar stond bij de omvormer op brandveilige achtergrond te plaatsen zoals steen of gips. Klinkt logisch ook wel. Echter, mijn omvormer hangt aan een houten schot in mijn washok.. en ik vraag me nu dus af of dat dan wel veilig is. Ik heb foto's (eerste drie van die hieronder), wat ik las en die vraag ook naar de installateur gemaild, en die mailde terug dat ze de foto's beoordeeld hebben en het er prima uit ziet, ik me geen zorgen hoef te maken om de ruimte eromheen en ook niet over de achtergrond en dat ze schat dat het bij 75% zo gemonteerd wordt zeker bij particulieren thuis. Nou klinkt dat fijn, maar ja, zij hebben natuurlijk ook gewoon geen zin om het ergens anders op te hangen. Aangezien jullie hier er ook veel verstand van lijken te hebben, daarom ook hier de vraag. Is het echt onveilig zo, en zou bv plaatsing op het muurtje er links naast (karretje zou dan natuurlijk weggaan en wat op grond ligt ook) of de muur tegenover wasmachine/droger) niet veiliger zijn? Het is dus in een washok waar ook mijn wasmachine (stukje op de foto) en droger (daar rechts naast) staan. Of valt het allemaal wel mee, en is het niet per se echt onveiliger dan wanneer er een plaatje achter had gehangen van iets anders of hij op de muur links gemonteerd was? Ter extra info indien relevant: deur van het washok is altijd dicht, en het is een solis mini 3000 s6 omvormer.
Foto's van overzicht, omvormer, gat waar je kan zien wat voor plaat t is, bovenkant, zijkant, onderkant, muurtje er links naast, muur tegenover wasmachine/droger.

Als het namelijk wel echt onveiliger is zo, en een installateur het ook eigenlijk niet zo zou moeten aanleggen, ga ik kijken of ik via vastgoedmanager waarvan ik huur er wat druk op kan zetten. Bij mijn buur verderop is hij op de muur naast het ventilatieding gehangen, links van die buis boven de unit, dan wel vrij dicht op schuine dak en niet met overal veel cm vrij eromheen maar wel op gips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtLGowKB-YNwl1e6edXBxfbKbk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WatCMWUjHIIOaGFg65jbRQxF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLyGnYTeHqkShIT95pmgjrfnmQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlxGPSNdw5xcpGraWgZmXZKs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftuc_RV11ZzQM6qUMrHKytdXe78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbVE8ZuXSs1VLT58nISN7cqK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w98apkyiUk1h2fyUcjNGPCYuCKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1j6ddKtcKuCbCNQtyGPbdix.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsceyG1J6jhzwr6nLaY4bn-dZ4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSziOZU8d4pbKfB75QwXlyJ2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAsXIPCAxf9IR92rW1htkOJEF-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lP0FK7S10yIfDf66wHXyOhw3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv2anbbhKDulq5URIV02sxeaim8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlqFMKH0IxetQV9Nzr894DLq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHbSrwkc9SYhrEihj2I1sAlmLLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l8gyzzCtgxRSSBkPt0wqYdD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Nxq_hQIi1-ts0yPoIF5tdYAJjk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuABeOseTTprwhuYPXII3Y16.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNA1zqhXIqgsrt1XQhAZgCjYPds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqFFLy9zajjj5yij6fnMJpUk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
@carolien89 Niet druk over maken. Hier hangt ie ook op een plaat underlayment tegen de muur aan. De achterkant van de omvormer bestaat enkel uit dat enorme koelprofiel en is daarmee totaal niet brandgevaarlijk.
Ik zou wel zorgen dat er een rookmelder in die ruimte hangt, vooral ook omdat wasmachines en wasdrogers nogal eens een bron van rook (of brand) willen zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@carolien89 Je hebt theoretische en praktische veiligheid. In de praktijk is er geen significant verschil. Een omvormer vliegt niet snel in de brand. Theoretisch kan steen niet branden en hout wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 16:31
Ik schijn een probleem te hebben met mijn SolarEdge installatie. Ik heb 2 omvormers (deze installatie is niet door mij aangekocht, maar door de vorige eigenaar van dit huis) en op 1 omvormer krijg ik een outmelding, te weten:

Inverter not producing - Energy Limit mode
Beschrijving:
REF::NEW_ALERTS_INVERTER_BELOW_THRESHOLD_LIMIT_DESCRIPTION

Probleem oplossing:
Voer de volgende stappen uit om dit probleem op te lossen:
1. Voer een koppeling uit voor de omvormer (kan worden gedaan door met de rechtermuisknop op de omvormer te klikken in het tabblad Layout in het monitoring platform).
2. Gebruik het monitoring platform om de niet-communicerende power optimizer te lokaliseren en controleer op verbindingsproblemen. Als alle verbindingen zijn geverifieerd, controleer dan de veiligheidsspanning met behulp van de volgende procedure .
Let op: om het artikel te kunnen zien, moet u ingelogd zijn.

Als geen van de bovenstaande stappen uw probleem heeft opgelost, open dan een ondersteuningsaanvraag met de relevante informatie: SolarEdge Support

Op de betreffende omvormer nummer 2 zitten 6 panelen. De overige panelen zitten op omvormer 1. Het betreft 6 panelen die recht op het zuiden liggen, de overige panelen (dus op omvormer 1) liggen op het oosten en het westen.

Ik zie dus dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qxpvBd5.png

Dan denk je naja is erg lage opbrengst, maar ik heb vandaag alleen regen en whatever gezien. Ik weet ook dat die 6 panelen in deze tijd van het jaar nauwelijks zon krijgen vanwege andere huizen op het zuiden waar de zon eigenlijk vrijwel de hele dag achter schuil gaat.

Dat gezegd hebbende, dat was eerdere jaren ook zo, en toen had ik ook niet deze melding. Ik heb wel meldingen gehad toen er sneeuw op die panelen lag, etc, maar goed, terug naar deze melding.

We zien het uitroepteken op omvormer 2
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/astL5iO.png

De foutmelding is gelogd om 11:02 vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UUpbRNP.png

Productie van 3 van die 6 panelen is ook wel érg afwijkend, al heb ik sterk het vermoeden dat de identificatienummers niet kloppen met de werkelijke posities van de panelen, met andere woorden, ik denk dat de 3 panelen die het slechtste produceren stiekem eigenlijk allemaal op 1 rij liggen, te weten de onderste rij, die van de 6 dus het allerminste aangestraald worden.

Maar, dat gezegd hebbende, ik wil best een ticket openen, maar de installateur hoef ik niks van te verwachten, die bestaat niet meer.

Maar wat is deze melding? Wat er staat dat ik zelf kan doen kan niet, want ik kan wel klikken op die omvormer, maar ik zie nergens iets van 'koppeling' of whatever het is.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
Andrehj schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:00:
@carolien89 Niet druk over maken. Hier hangt ie ook op een plaat underlayment tegen de muur aan. De achterkant van de omvormer bestaat enkel uit dat enorme koelprofiel en is daarmee totaal niet brandgevaarlijk.
Ik zou wel zorgen dat er een rookmelder in die ruimte hangt, vooral ook omdat wasmachines en wasdrogers nogal eens een bron van rook (of brand) willen zijn.
Dank voor je reactie! Wat ik eerder las is dat bij heet worden vd omvormer het hout in brand kan vliegen, en dat bij vaak warm worden het hout erachter kan uitdrogen en dan dus nog sneller in brand vliegt. Maar het werd me inderdaad niet echt duidelijk in hoeverre dat in de praktijk ook echt kan gebeuren of meer theoretisch. In het hok zelf hangt geen brandmelder, maar op zolder buiten het hok wel (zie foto). Is dat ook voldoende, of zou je er toch ook één in het hok zelf hangen? En is de kans dan niet groot dat die regelmatig af gaat tijdens wassen/drogen ivm warmte oid? (Waarom je m ook niet in keuken of badkamer zelf hangt bv).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2h1uXOhYBF8hz6gck95sXzvc1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/735NTPuTD72JFCcMsRpLi5nH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCJFxrrhXm_RboSoR_-JZANF0jM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqotEDElLBkTsuGKtpZaK6lg.jpg?f=fotoalbum_large
onetime schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:19:
@carolien89 Je hebt theoretische en praktische veiligheid. In de praktijk is er geen significant verschil. Een omvormer vliegt niet snel in de brand. Theoretisch kan steen niet branden en hout wel.
Ook jij dank voor je reactie! Zie hierboven, ging dan inderdaad deels om overslaan op hout als omvormer in brand gaat, maar ook deels om in brand vliegen van het hout waar het aan hangt zelf. Ook dat zie jij dus meer als theoretisch risico dan als daadwerkelijk risico?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@carolien89 Papier ontbrand bij 270 graden celcius, (heb ik toevallig onthouden), hout ontbrand moeilijker dan papier, als je omvormer in de fik vliegt kan het hout makkelijker branden dan steen. Ik maak me er niet druk om. Ik zou me drukker maken om een wasdroger, met de stof afzetting bij het verwarmingselement.
(als het geen warmtepompdroger is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carolien89
onetime schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:14:
@carolien89 Papier ontbrand bij 270 graden celcius, (heb ik toevallig onthouden), hout ontbrand moeilijker dan papier, als je omvormer in de fik vliegt kan het hout makkelijker branden dan steen. Ik maak me er niet druk om. Ik zou me drukker maken om een wasdroger, met de stof afzetting bij het verwarmingselement.
(als het geen warmtepompdroger is.)
Het is een warmtepompdroger, maar ik snap je punt ;). Dank je wel voor je reactie weer!
Puur voor overslaan evt brand in omvormer op hout zou een plaat erachter of naar de linker muur sowieso ook niks oplossen, dan zit er alsnog hout vrij dicht boven van het schuine dak. En ook naar de muur er tegenover niet, ook daar zit bij een goede vlam het vrij snel tegen datzelfde hout van het schuine dak. En als de kans dat het hout zelf in de fik vliegt door omvormer-warmte nihil is, dan is verplaatsen idd niet echt heel zinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 11:24
@carolien89
Van welk materiaal is de behuizing van de omvormer? Wanneer dat (deels) kunstof is zou ik het hout iets spannender vinden dan bij een volledig aluminium behuizing.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
Skipper-93 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:45:
@carolien89
Van welk materiaal is de behuizing van de omvormer? Wanneer dat (deels) kunstof is zou ik het hout iets spannender vinden dan bij een volledig aluminium behuizing.
Ehm, ik denk kunststof en erachter aluminium koelprofiel (dus wat tegen de muur zit aluminium)? Het ophangprofiel denk ik kunststof. Zo vind ik het eruit zien iig - kun je de foto's van mijn post zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
carolien89 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:03:
Het ophangprofiel denk ik kunststof. Zo vind ik het eruit zien iig - kun je de foto's van mijn post zien?
Het profiel wat aan de muur hangt bij een Solis, is van staal/ijzer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBuyV556ZhkWL8_C2YHv0uMHcec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GaRWzpIL37Wek07qOr6Q9FHI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
LooneyTunes schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:19:
[...]

Het profiel wat aan de muur hangt bij een Solis, is van staal/ijzer.

[Afbeelding]
Je bedoelt die wall mount bracket, waar ook die vergroting van is met de schroef? Die is bij mij wit, maar misschien dan staal/ijzer en dan wit gemaakt (ik ging er even vanuit dat wit wel kunststof zou betekenen, gezien het koelprofiel wel gewoon ijzerkleur is). Maar gekleurd staal/ijzer zou natuurlijk ook kunnen.
In dat geval dan dus inderdaad geen probleem zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:48
Standaard worden er 7 zonnepanelen geleverd bij ons te bouwen nieuwbouwhuis. De technische omschrijving zegt dat deze Ca. 2.120 kWh opwekken. De panelen zijn volgens mij serie geschakeld, maar ik kan dat niet expliciet vinden in de documentatie. Nu heeft de bouwer een aanvullende optielijst beschikbaar gemaakt waarin de volgende twee opties staan mbt de zonnepanelen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

en

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit lijkt mij behoorlijk aan de prijs en ik vraag mij af of het nodig is dit te laten realiseren door de bouwer. Ze vragen ook 650 euro per extra paneel. Dat lijkt me ook een extreem hoog bedrag.

1) Kan zo'n module achteraf makkelijk worden toegevoegd om inzicht te krijgen in de energieopbrengsten?

2) Kan het opwaarderen naar parallele schakelingz achteraf gemakkelijk door een derde partij worden aangepast nadat de panelen zijn neergelegd door de bouwer?

3) Daarnaast vraag ik mij sowieso af of een parallele schakeling nodig gaat zijn want bij ons liggen de panelen allemaal naast elkaar. Er zijn geen hoge gebouwen/bomen in de buurt. Het kan dus niet voorkomen dat er schaduw op een van de zeven panelen valt. Is de serie schakeling dan gewoon prima/gewenst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tiuri
Gewoon lekker in serie houden als er geen schaduw is.
Weet je dan welke omvormer er wel geleverd wordt?

Monitoring kan ook met een HomeWizard kWh meter in de groepenkast

Edit:
Het zal gaan om dit systeem:
Het grote SolarEdge topic
Achteraf aanpassen is niet wenselijk, dan moet alles weer van het dak af eerst
Maar ook onnodig

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2024 17:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
carolien89 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:13:
Je bedoelt die wall mount bracket, waar ook die vergroting van is met de schroef? Die is bij mij wit, maar misschien dan staal/ijzer en dan wit gemaakt
Wat ik me er van kan herinneren was het zelfs gepoedercoat ;)
Maar hij is inderdaad wit en van ijzer/staal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tiuri Optimizers schakelen de panelen niet parallel. Als ze dat soort basis dingen al niet goed weten te verwoorden zou ik het zonder meer zo simpel mogelijk houden. Gewoon in serie, in een normale string.
Het opwaarderen van de pv panelen door middel van parallelle schakeling. Elk paneel krijgt een eigen optimizer die afzonderlijk de gelijkspanning naar de omvormer levert. Het grote voordeel hiervan is dat de opbrengst van één paneel geen minder invloed heeft op de opbrengst van de andere panelen.
Opwaarderen van panelen is meer Wp.
Het blijft een serie schakeling, alleen, een optimizer haalt het maximale uit een paneel bij de in de string gevraagde stroom en past daar zijn uitgangsspanning op aan. Die optimizers staan toch echt nog steeds in serie. En die optimizers hebben zelf natuurlijk ook een stukje verbruik = verlies.

Het beste is het minimum / goedkoopste wat er op moet via de bouw, na oplevering alles weg en dan dak vol.
Tegen veel betere prijzen. Via een goede installateur, of, veel goedkoper, zelf doen.
Alle kabels liggen er dan al naar de juiste plaatsen. (het vervelendste deel wmb)

Dan kan je jouw set waarschijnlijk aan buren kwijt, hebben zij uitbreiding met hetzelfde en krijg je nog wat terug voor dat spul. Kijk eventueel of het zonder kan voor minder, en dat je dat deel zelf regelt.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 11-12-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-07 11:24
carolien89 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:03:
[...]

Ehm, ik denk kunststof en erachter aluminium koelprofiel (dus wat tegen de muur zit aluminium)? Het ophangprofiel denk ik kunststof. Zo vind ik het eruit zien iig - kun je de foto's van mijn post zien?
Ik kan de foto's zien, maar het materiaal bepalen is lastig :P
Van een buurman heb ik wel eens vernomen dat een van zijn omvormers deels gesmolten was. Ik gok door een slechte AC of DC verbinding.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
Mijn reactie was wat vertraagd, ik wilde eerst even mijn afspraak met de kopersbegeleiding afwachten. Die hadden helaas niet veel meer informatie zoals typenummers..

@AUijtdehaag Bedankt voor de tip wbt de HomeWizard kWh, dat lijkt me meer dan voldoende voor mijn doeleinden.

@onetime duidelijk! De bouwer biedt de volgende optie aan: "Aansluiting voor (later te plaatsen) zonnepanelen met een bedrade 230V groep en 16 Ampere naar zolder, afgewerkt met een werkschakelaar" (380 euro). Heeft het dan zin om deze extra optie aan te vragen als ik zelf aan de slag wil met extra/meer zonnepanelen op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4ImZfQsZX4o-zwBmSwMBbdLmzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfjWu4fiuOIHRCqUn1m29vY0.png?f=fotoalbum_large

Het huis met de prachtige blauwe zonnepanelen is mijn huis. :) Jullie raden het al, ik wil de 13 245wp panelen gaan vervangen. Dit wilde ik al eerder, maar nu gaat het er toch echt van komen.

Het getoonde dak ligt op het zuiden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7DwUg9whaiz6RQYX2vv9YBZZks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Tp5DlGckCS3GnclEiZqhZ36.png?f=fotoalbum_large

Qua schaduw zullen enkel de pijpjes een echt probleem zijn - Het lijkt erop dat er nooit echt schaduw op de panelen zal liggen.

Ik zou in de toekomst nog een batterij systeem willen (iets in combinatie met een Victron systeem). :)

Ik heb nu 2 offertes liggen, van hetzelfde bedrijf, 1 met micro omvormers en 1 klassieke offerte. Het bedrijf lijkt te zweren bij micro omvormers. Maar ik denk dat dat niet zo handig is icm een batterij systeem, volgens mij is het een stuk efficienter om gewoonweg DC in te voeden, in plaats van dat eerst naar AC om te zetten om het vervolgens weer opnieuw om te zetten naar DC als het de batterij in moet.

Offerte 1:
13x AIKO "N-Type ABC" 450wp glas/glas 2e generatie paneel (1757mm x 1134mm x 30mm)
Hoymiles micro omvormers, parallel geschakeld
DTU Pro S
Installatie binnen 3 weken
30 jaar vermogensgarantie
Jaarlijkse productie belofte van 6238 kWh
Montage door install Q team
€5349,99
Offerte 2:
13x AIKO "N-Type ABC" 450wp glas/glas 2e generatie paneel (1757mm x 1134mm x 30mm)
GoodWe Omvormer 6K 3Fase (SDT G2, GW5K-DT)
Installatie binnen 3 weken
30 jaar vermogensgarantie
Verwachte opbrengst 6237 kWh
Montage door install Q team
€4649,97
Nu zegt het bedrijf wel heel graag de micro omvormers te willen installeren, omdat ze daar de beste ervaringen mee hebben. Mijn vraag is eigenlijk hoe nuttig dit nou daadwerkelijk is? Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen:
* 1 micro omvormer kapot = het dak op moeten om die micro omvormer te vervangen (het bedrijf zegt dit dan ook netjes te komen doen, maar zodra zij bijvoorbeeld failliet gaan o.i.d., komt niemand dat meer doen en zal ik het zelf moeten)
* AC systeem, lekker makkelijk aansluiten in de meterkast, maar wel lastig om daar dan weer een accu tussen te zetten, dan moet alles weer opnieuw omgezet worden naar DC
* Prijs is hoger, maar dat vind ik nog niet zo heel belangrijk

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Tanuki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:33:
[Afbeelding]

Het huis met de prachtige blauwe zonnepanelen is mijn huis. :) Jullie raden het al, ik wil de 13 245wp panelen gaan vervangen. Dit wilde ik al eerder, maar nu gaat het er toch echt van komen.

Het getoonde dak ligt op het zuiden:
[Afbeelding]

Qua schaduw zullen enkel de pijpjes een echt probleem zijn - Het lijkt erop dat er nooit echt schaduw op de panelen zal liggen.

Ik zou in de toekomst nog een batterij systeem willen (iets in combinatie met een Victron systeem). :)

Ik heb nu 2 offertes liggen, van hetzelfde bedrijf, 1 met micro omvormers en 1 klassieke offerte. Het bedrijf lijkt te zweren bij micro omvormers. Maar ik denk dat dat niet zo handig is icm een batterij systeem, volgens mij is het een stuk efficienter om gewoonweg DC in te voeden, in plaats van dat eerst naar AC om te zetten om het vervolgens weer opnieuw om te zetten naar DC als het de batterij in moet.

Offerte 1:

[...]

Offerte 2:

[...]

Nu zegt het bedrijf wel heel graag de micro omvormers te willen installeren, omdat ze daar de beste ervaringen mee hebben. Mijn vraag is eigenlijk hoe nuttig dit nou daadwerkelijk is? Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen:
* 1 micro omvormer kapot = het dak op moeten om die micro omvormer te vervangen (het bedrijf zegt dit dan ook netjes te komen doen, maar zodra zij bijvoorbeeld failliet gaan o.i.d., komt niemand dat meer doen en zal ik het zelf moeten)
* AC systeem, lekker makkelijk aansluiten in de meterkast, maar wel lastig om daar dan weer een accu tussen te zetten, dan moet alles weer opnieuw omgezet worden naar DC
* Prijs is hoger, maar dat vind ik nog niet zo heel belangrijk
Hou het simpel: ga voor 1 omvormer (en waarom een 3f omvormer?) , en kijk naar een hybride omvormer waar je nadien ook je batterij aan kan hangen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Micro's is onnodig. Daarnaast is het zo dat de materiaalkosten van zo'n micro (of optimizer) vaak wel onder garantie gedekt worden, maar uurloon niet altijd. Ik zie ook geen schaduwbronnen dus zonde van het geld.

Een stringomvormer kun je lekker warm en droog op je gemakje binnenshuis vervangen, desnoods zelf (als je een lamp kan aansluiten kan je ook een omvormer wisselen).

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:45:
[...]

Hou het simpel: ga voor 1 omvormer (en waarom een 3f omvormer?) , en kijk naar een hybride omvormer waar je nadien ook je batterij aan kan hangen.
3F omvormer zal te maken hebben met het vermogen? Op een goede dag zou je boven het vermogen (dat een 1F aan kan) komen? 5850 wp.

Hybride omvormer moet ik nog opzoeken, ik heb eigenlijk de voorkeur voor een batterij systeem dat ik er altijd ooit eens tussen kan plempen. :) Dus niet per se een batterij systeem dat in dit geval dan GoodWe gebonden moet zijn.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Of kies je accusysteem onafhankelijk van de panelen/omvormer, gewoon met AC. Om je accu op te laden gebeurt de omzetting van DC naar DC ook via AC, zo spannend is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Tanuki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:50:
[...]

3F omvormer zal te maken hebben met het vermogen? Op een goede dag zou je boven het vermogen (dat een 1F aan kan) komen? 5850 wp.

Hybride omvormer moet ik nog opzoeken, ik heb eigenlijk de voorkeur voor een batterij systeem dat ik er altijd ooit eens tussen kan plempen. :) Dus niet per se een batterij systeem dat in dit geval dan GoodWe gebonden moet zijn.
Je zal toch een omvormer van max 5000W nemen, en dat is in België het maximum voor 1 fase.
Met balans over de fases hoef je je niet bezig te houden. Het maakt echt niet uit dat je 5kW levert op fase 1 en 5 kW verbruikt op fase 3. Dat wordt nooit apart gezien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:26
@Tanuki wat ga je doen met de huidige set en de huidige bevestiging? Kan je wellicht wat hergebruiken of heb je plannen om iets op je noord dak te leggen, zodat je als je thuis komt ook nog wat eigen energie kan gebruiken om te koken/auto opladen?

Ik zie op marktplaats inmiddels prijzen van 40 euro per paneel en een keer 800 euro voor een omvormer; is 1300 euro....

Snap dan wel weer een 3 fase omvormer met 13*450 Wp = 5850 op 1 fase terugleveren is wel fors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
jeeedeee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:54:
@Tanuki wat ga je doen met de huidige set en de huidige bevestiging? Kan je wellicht wat hergebruiken of heb je plannen om iets op je noord dak te leggen, zodat je als je thuis komt ook nog wat eigen energie kan gebruiken om te koken/auto opladen?

Ik zie op marktplaats inmiddels prijzen van 40 euro per paneel en een keer 800 euro voor een omvormer; is 1300 euro....

Snap dan wel weer een 3 fase omvormer met 13*450 Wp = 5850 op 1 fase terugleveren is wel fors...
Inderdaad heel goede suggestie. :D

Het plan is eerst de zuidkant goed maken (100% afdekkend voor het hele verbruik dat we uberhaupt hebben). Dan hoeven dat we nooit meer te vervangen (totdat er een paneel kapot gaat, of de omvormer kapot gaat, oid).

En op een later termijn (minstens na 1 januari 2027) ooit eens nadenken over het bovenste deel van het dak aan de noordkant. Daar zou ik dan zelf wellicht 5 panelen naast elkaar kunnen leggen, die nog mooi wat opleveren op de momenten dat de zon nog aan de andere kant van het huis staat. Maar dat duurt erg lang. Het kan goed zijn dat dat in de praktijk enkel in de ochtend nuttig is. En in de avond wellicht helemaal niet.
Dit moet ik dus wat beter in de gaten gaan houden.

De panelen zal ik dan niet hergebruiken, die 245wp panelen hebben echt hun beste tijd gehad. Misschien de dakconstructie wel.

Ik vind zelf de 3F omvormer ook wel logisch, je zit anders gewoon echt letterlijk op het tandvlees van die ene fase te werken. 3F maakt het een stuk behapbaarder. En daar passen dan op termijn ook nog makkelijk de andere 5 panelen bij. Ik hoor dus erg graag waarom 3F echt uit den boze is, of erg onverstandig is om te doen.

Er zijn ook nog plannen voor 10 panelen achterin de tuin, ook op zuid. Maar we moeten maar eens kijken of dat er uberhaupt ooit van komt en of het uberhaupt nodig is. Die zou ik dan ook graag zelf leggen, want dat is op acceptabele hoogte (zuidkant dak = 3 rijen, op 6-8 meter hoogte, vind ik niet zo aantrekkelijk).

[ Voor 5% gewijzigd door Tanuki op 17-12-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:26
Tanuki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:05:
[...]

Inderdaad heel goede suggestie. :D

Het plan is eerst de zuidkant goed maken (100% afdekkend voor het hele verbruik dat we uberhaupt hebben). Dan hoeven dat we nooit meer te vervangen (totdat er een paneel kapot gaat, of de omvormer kapot gaat, oid).

En op een later termijn (minstens na 1 januari 2027) ooit eens nadenken over het bovenste deel van het dak aan de noordkant. Daar zou ik dan zelf wellicht 5 panelen naast elkaar kunnen leggen, die nog mooi wat opleveren op de momenten dat de zon nog aan de andere kant van het huis staat. Maar dat duurt erg lang. Het kan goed zijn dat dat in de praktijk enkel in de ochtend nuttig is. En in de avond wellicht helemaal niet.
Dit moet ik dus wat beter in de gaten gaan houden.

De panelen zal ik dan niet hergebruiken, die 245wp panelen hebben echt hun beste tijd gehad. Misschien de dakconstructie wel.

Ik vind zelf de 3F omvormer ook wel logisch, je zit anders gewoon echt letterlijk op het tandvlees van die ene fase te werken. 3F maakt het een stuk behapbaarder. En daar passen dan op termijn ook nog makkelijk de andere 5 panelen bij. Ik hoor dus erg graag waarom 3F echt uit den boze is, of erg onverstandig is om te doen.

Er zijn ook nog plannen voor 10 panelen achterin de tuin, ook op zuid. Maar we moeten maar eens kijken of dat er uberhaupt ooit van komt en of het uberhaupt nodig is. Die zou ik dan ook graag zelf leggen, want dat is op acceptabele hoogte (zuidkant dak = 3 rijen, op 6-8 meter hoogte, vind ik niet zo aantrekkelijk).
Flink wat plannen... Snap dat je niet zelf wilt leggen op die hoogte, maar kan me indenken dat je wel iemand kan vinden die dat voor je wil doen en wat minder vraagt dan een bedrijf wat eigenlijk alleen van 'nieuwe' situaties uit gaat. Die 5 panelen passen niet op een 3fase omvormer, je hebt dan een te lage spanning. De 10 panelen van de schuur kan je met DC naar je huis brengen en dat moet dan wel lukken om op een 2e MPPT aan te sluiten. Moet je nu al wel een grotere omvormer qua vermogen kiezen.

Doen die 245Wp het nu echt zo slecht, of kriebelt het om juist nu te upgraden? Een spaarrekening heeft ook rendament... Energie in de avond, levert qua terugleveren ook in de zomer meer op met een dynamisch contract dan rond het middaguur... Bovendien hoger eigen verbruik doordat je thuis bent qua koken, etc. Die panelen zijn dus meer toekomstproof in mijn visie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
jeeedeee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:18:
[...]

Flink wat plannen... Snap dat je niet zelf wilt leggen op die hoogte, maar kan me indenken dat je wel iemand kan vinden die dat voor je wil doen en wat minder vraagt dan een bedrijf wat eigenlijk alleen van 'nieuwe' situaties uit gaat. Die 5 panelen passen niet op een 3fase omvormer, je hebt dan een te lage spanning. De 10 panelen van de schuur kan je met DC naar je huis brengen en dat moet dan wel lukken om op een 2e MPPT aan te sluiten. Moet je nu al wel een grotere omvormer qua vermogen kiezen.

Doen die 245Wp het nu echt zo slecht, of kriebelt het om juist nu te upgraden? Een spaarrekening heeft ook rendament... Energie in de avond, levert qua terugleveren ook in de zomer meer op met een dynamisch contract dan rond het middaguur... Bovendien hoger eigen verbruik doordat je thuis bent qua koken, etc. Die panelen zijn dus meer toekomstproof in mijn visie...
Oeps! Je hebt helemaal gelijk, ik was even enkel aan het rekenen en had niet meegenomen dat de 2 verschillende orientaties elkaar natuurlijk niet aanvullen. Dus die 5 panelen moeten inderdaad apart. Anders krijg je inderdaad taferelen dat de GoodWe 6K niet opstart. Aan de andere kant, de omvormer (SDT G2 GW6K-DT) heeft een opstart voltage van 160V. Dat lijkt me nog relatief laag? Maar dan zullen die 5 panelen dat alsnog niet halen, of enkel en alleen onder ideale omstandigheden. Dat wordt dus een aparte omvormer dan voor die 5 panelen. Gelukkig is dat toekomst muziek. :)

Die 13 oude panelen zijn gebruikte panelen, gesaneerd, en destijds (9 jaar geleden) op het dak gelegd. Ze zijn niet meer je van het. :)

Zeker iets om het dak aan de achterkant dus te monitoren door het hele jaar heen. Om dan, hopelijk met nòg betere panelen, die 5 panelen daar neer te kunnen leggen. Of misschien zelfs meer. Tegen die tijd te bekijken.

De 10 panelen die evt ooit achter in de tuin komen, zouden dan wel met heel dikke DC kabels naar het huis moeten worden gebracht, gok ik, +- 20 meter naar het huis + dan nog 6 meter naar boven. Maar dat zijn zorgen voor later. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Tiuri schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:55:
Mijn reactie was wat vertraagd, ik wilde eerst even mijn afspraak met de kopersbegeleiding afwachten. Die hadden helaas niet veel meer informatie zoals typenummers..
[...]
@onetime duidelijk! De bouwer biedt de volgende optie aan: "Aansluiting voor (later te plaatsen) zonnepanelen met een bedrade 230V groep en 16 Ampere naar zolder, afgewerkt met een werkschakelaar" (380 euro). Heeft het dan zin om deze extra optie aan te vragen als ik zelf aan de slag wil met extra/meer zonnepanelen op het dak?
Zeker de moeite waard. Je kan het eventueel zelf doen, maar misschien krijg je het niet goed weggewerkt en het kan toch echt nogal een klus zijn om achteraf te doen.

Maar kan je van de standaard panelen af tegen een redelijke korting? Dat is nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tanuki Weet je zeker dat die nieuwe panelen passen? Ze zijn meestal wat groter.
En kijk of je de pijpjes kunt vervangen door ventilatie dakpannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:19
@Tanuki Ik zou even goed kijken naar de victron mppt module. Volgens mij gaan die niet tot een hoog DC voltage en vrij hoge amperages. b.v. 150V max.
Dus wellicht is het handig om de panelen over bv 3 strings te verdelen die naar binnen komen. Die bij de omvormer serieel aansluiten (dus 1 grote string).
Als je dan in de toekomst naar victron over wil kan je de panelen zo met victron mppt trackers op de accu's aansluiten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tanuki Ik heb van 11 panelen de aansluitingen individueel naar binnen gebracht. Worden er nog 15 meer. Nu op micro's die ik toch had, maar vooral voor flexibiliteit, ook richting eventuele accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:04:
[...]

Zeker de moeite waard. Je kan het eventueel zelf doen, maar misschien krijg je het niet goed weggewerkt en het kan toch echt nogal een klus zijn om achteraf te doen.

Maar kan je van de standaard panelen af tegen een redelijke korting? Dat is nog beter.
Bedankt, toch nog een follow-up vraag, kan je uitleggen wat deze optie extra levert ten opzichte van de standaard installatie-infrastructuur die wordt geplaatst voor de standaard 7 meegeleverde zonnepanelen? Die moeten toch ook linksom of rechtsom aangesloten worden? Ik probeer de materie beter te begrijpen maar het is nu nog vrij abstract :)

Ik gok dat ze niet de 7 zonnepanelen willen weglaten, zal vast weer in de knoop komen met het energielabel, en als ik ze zou kunnen weglaten dan moet ik vast extra bij betalen in plaats van dat ik korting zou krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:47:
@Tanuki Ik heb van 11 panelen de aansluitingen individueel naar binnen gebracht. Worden er nog 15 meer. Nu op micro's die ik toch had, maar vooral voor flexibiliteit, ook richting eventuele accu.
Heel slim! Ik denk dat ik niet geregeld krijg dat dit bedrijf dat op die manier gaat aanleggen. :p Dan ben je toch eigenlijk al meteen een lastige klant lijkt me. Ik neem aan dat je dan de kabeltjes onder de panelen ook hebt verlengd? Ik vind dat eigenlijk wel een mooie oplossing. Zo kun je zonder het dak op te gaan altijd vanalles ermee doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Tiuri Iemand anders kon ze weglaten met de verplichting het "snel" zelf minstens zoveel Wp te regelen.

Een drie fase aansluiting zou helemaal top zijn. Dan kan je bij te hoge netspanning daar makkelijker mee omgaan. En heb je desnoods ruimte voor een 11kW omvormer. Hoeveel panelen kan je kwijt (op je dak)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Tanuki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:13:
[...] Heel slim! Ik denk dat ik niet geregeld krijg dat dit bedrijf dat op die manier gaat aanleggen. :p Dan ben je toch eigenlijk al meteen een lastige klant lijkt me. Ik neem aan dat je dan de kabeltjes onder de panelen ook hebt verlengd? Ik vind dat eigenlijk wel een mooie oplossing. Zo kun je zonder het dak op te gaan altijd vanalles ermee doen. :)
Dat was het doel. Dus individueel naar binnen. Dus 2 kabels per paneel. Vraag het gewoon. En passen die nieuwe panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:46:
[...]

Dat was het doel. Dus individueel naar binnen. Dus 2 kabels per paneel. Vraag het gewoon. En passen die nieuwe panelen?
Ha, ja, dat is een goeie. Ik had ze ooit gemeten en besloten dat ze zouden passen. Maar dat valt toch vies tegen.

Er wordt gezegd dat ze precies zouden passen. Een nadeel is dat er een pijpje op het dak zit, waar de ventilatiebox op aangesloten zit.
In principe kan dat opgelost worden met een ventilatie pan.

Huidige panelen zijn 100 cm x 165,5 cm. (Breedte x hoogte.)
Nieuwe panelen zouden 113,4 cm x 175,7 cm worden.

Inmiddels nog een offerte erbij. :) dit keer met een growatt omvormer: Growatt MOD 5000TL3-XH (AFCI).

Komt op €4950 inclusief demonteren en inclusief installatie enz.

Morgen komt nog een bedrijf uit het dorp hiernaast langs, dan heb ik wel wat goed vergelijk. Het eerste bedrijf vertelde niets over pijpjes en/of ventilatie dakpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 10:29

Chielos

Inno Mini Cooper

Snelle dubbelcheck

Panelen: jinko 435 x 21 stuks
https://www.solar-outlet....ack-tiger-neo-n-type.html

Omvormer hybride 10k goodwe
https://en.goodwe.com/Ftp...%20PLUS+_Datasheet-EN.pdf

Open voc
39.36 x 21 = 826.56

Past binnen de tracker van de goodwe? 200 - 850

Of beter 2 strings.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Maximaal voltage is 1000vDC, dus je zit met 826 veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
Chielos schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 07:23:
Snelle dubbelcheck

Panelen: jinko 435 x 21 stuks
https://www.solar-outlet....ack-tiger-neo-n-type.html

Omvormer hybride 10k goodwe
https://en.goodwe.com/Ftp...%20PLUS+_Datasheet-EN.pdf

Open voc
39.36 x 21 = 826.56

Past binnen de tracker van de goodwe? 200 - 850
Voor de MPPT hoef je niet uit te gaan van de VOC, maar mag je uitgaan van het MPPT-voltage. Maar dat is lager, dus dat zit wel goed.

Verder moet je nog letten op de max 1000V van de omvormer. Daarvoor moet je wél rekenen met de VOC, maar dan er nog 10% bij optellen, omdat die bij lagere temperaturen stijgt.
Maar ook dat gaat bij jou nog ruim goed. Deze combi kan dus.

Wat wel opvalt is het hoge vermogen van de omvormer. Waarom een 10 kW versie? Plan je om er later nog een 2e string bij te zetten?
De string die je nu hebt kan ook wel op een 8 kW omvormer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

jep, dat is bij deze dus ook, omvormer begrenst op zijn max VA net zo als gewone omvormer's.

(het volgende kan verouderde info zijn, zo was het wel bij de voorgaande eigenaar/merk van het type omvormer.
dit kan veranderd zijn, geen idee, maar wil je dus wel de info geven. :?
intern zijn het 2 omvormers van elk de helft van de VA van de unit dus 2x1000VA.
de 2xmpp is eigenlijk 1x mpp per halve omvormer. maar 4x mpp schrijven is leuker en geeft fijnere reclame.
ach het werkt verder prima hoor, het is geen probleem.
pas alleen op als je panelen dus probeert niet te mixen op één halve omvormer, kan hier door vreemde resultaten geven als je de mpp's vult met verschillende panelen. dit moet je eigenlijk testen want ik weet nu ook niet het precieze van de interne werking van dit omvormertje met het huidige merk. )

verder datasheet:
https://cdn.webshopapp.co...8002000-eu-en-v202301.pdf
1. Maximum input voltage (V) 65
dit is de Voc van je panelen, moet je onder zitten + 10% voor de temperatuur van de cellen.
vergeet die temperatuur niet.
2. MPPT voltage range (V) 16–60
het zelfde geld voor de Vmpp + temperatuur. (maar als de Voc klopt dan zit je vaak ook al goed met de Vmpp)
3. Start-up voltage (V) 22
hier moet de Voc boven zitten.
4. Maximum input current (A) 4x16A
oke als je 2 panelen van 10Ampp hier parallel op zet is 20A, maar dan leveren de panelen nooit meer als 16A.
hier top je dus af zelfs als de 2000VA niet gehaald word.

is hij duidelijk zo?
De panelen liggen ondertussen op het dak en de boel werkt. De uitkomst is eigenlijk heel positief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hxsLKiByBtAFaUZlwNBbZNXdKM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5eUbjeABKItYfppWFt3UWqs.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb dus een extra rij panelen geplaatst en die parallel aan de Hoymiles micro-omvormer geknoopt mbv een t-splitter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXr0DJcruwgcCz0Ij5212iOxto8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0UsgwOmI5SrWz1ahZp9gV5b.jpg?f=fotoalbum_medium
Ik kon de panelen niet in serie zetten, omdat de onderste rij veel last van schaduw heeft. In parallel zouden beide panelen onafhankelijk van elkaar blijven werken en elkaar niet moeten beïnvloeden.

De spanning wordt door de MPTT netjes op 31V gehouden en er is een verdubbeling van het vermogen tov de microvormer ingang waar maar 1 paneel aan hangt. Dat betekend dat de het parallel schakelen van het zonnepaneel uitstekend werkt en de panelen elkaar niet negatief beïnvloeden. Als op beide panelen de zon staat wordt wel snel de max van 530W op de ingang bereikt.

Ik kon dit nergens vinden op internet, dus post het hier. Bedankt voor het meedenken!

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@peter123 Je kunt ze waarschijnlijk ook niet in serie zetten omdat die omvormer die spanning niet aan kan.
Maar met parallelschakeling beïnvloeden ze elkaar ook.
Dit heeft grofweg tot gevolg dat het paneel dat deels beschaduwd wordt in zijn geheel terugvalt tot wat het beschaduwde deel opwekt, omdat de spanning niet omlaag gaat door de mppt omdat het paneel dat wel helemaal in de zon ligt de overhand heeft.
Het deels beschaduwde paneel zou meer op kunnen brengen door meer stroom bij een lagere spanning te trekken, door het eigen mpp van het paneel te volgen.
Dat neemt niet weg dat jouw aansluiting best goed kan werken, goedkoper door minder omvormers, door aftopping op het moment dat er toch al teveel stroom is, maar wel relatief veel opbrengst op het moment dat het het meeste waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
onetime schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:39:
@peter123 Je kunt ze waarschijnlijk ook niet in serie zetten omdat die omvormer die spanning niet aan kan.
Maar met parallelschakeling beïnvloeden ze elkaar ook.
Dit heeft grofweg tot gevolg dat het paneel dat deels beschaduwd wordt in zijn geheel terugvalt tot wat het beschaduwde deel opwekt, omdat de spanning niet omlaag gaat door de mppt omdat het paneel dat wel helemaal in de zon ligt de overhand heeft.
Het deels beschaduwde paneel zou meer op kunnen brengen door meer stroom bij een lagere spanning te trekken, door het eigen mpp van het paneel te volgen.
Dat neemt niet weg dat jouw aansluiting best goed kan werken, goedkoper door minder omvormers, door aftopping op het moment dat er toch al teveel stroom is, maar wel relatief veel opbrengst op het moment dat het het meeste waard is.
De Hoymiles omvormer kan 65V input aan volgens spec.
Met schaduw is inderdaad anders. Een probleem bij de Hoymiles omvormer is dat de MPPT slecht is bij een strook schaduw over de lengte van het paneel. Het levert bij 20% schaduw slechts 20% vermogen. Ik heb hierover al geklaagd, maar ze kunnen dit waarschijnlijk niet fixen.
Het was dus als slecht in de schaduw en dat blijft in deze situatie ook slecht.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
Ik heb momenteel een zonnepaneleninstallatie van 5280 Wp, met een gemiddelde jaarlijkse opbrengst van 4.250 kWh. Na een dakrenovatie overweeg ik de installatie uit te breiden met 15 extra panelen van 445 Wp per stuk, vooral gericht op het zuiden. Dit zou het totale vermogen op 11.955 Wp brengen. Mijn huidige omvormer is een SMA SB3.6, maar ik twijfel hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik zie twee mogelijke opties:

Alle panelen op een nieuwe SMA 10 of 12 kW hybride omvormer
Voordeel: Een geïntegreerd systeem, direct klaar voor toekomstige thuisbatterij-integratie.
Nadeel: Hogere aanschafkosten en minder flexibiliteit door minder MPPT's. Mogelijk optimizers nodig.

De uitbreiding aansluiten op een nieuwe SMA 8 kW hybride omvormer, naast de bestaande SMA SB3.6
Voordeel: Meer MPPT's, waardoor betere verdeling en optimalisatie mogelijk is.
Nadeel: Complexere integratie als ik later een thuisbatterij wil toevoegen.

Welke optie zouden jullie aanbevelen, en zijn er andere factoren waar ik rekening mee moet houden? Alle tips en ervaringen zijn welkom! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@aeacus45 Neem de 8kW; zie Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12
Mocht er een reden zijn de panelen van de 3.6 erbij aan te sluiten dan kan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:59
@aeacus45 als je tzt aan een 8kW hybride SMA omvormer een thuisbatterij koppelt, dan wordt eventueel overschot van een andere omvormer ook gewoon in de thuisbatterij gestopt. Oftewel: laden van de batterij gebeurt wel via de hybride omvormer, maar de stroom kan ook afkomstig zijn van een andere omvormer (of van het net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
Franciesco schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:46:
@aeacus45 als je tzt aan een 8kW hybride SMA omvormer een thuisbatterij koppelt, dan wordt eventueel overschot van een andere omvormer ook gewoon in de thuisbatterij gestopt. Oftewel: laden van de batterij gebeurt wel via de hybride omvormer, maar de stroom kan ook afkomstig zijn van een andere omvormer (of van het net).
Interessant punt, dit wist ik niet. Mag ik je een paar vragen stellen om een beter inzicht te krijgen in hoe dit werkt?
1. Moet de stroom van de niet-hybride omvormer via de hybride omvormer naar de batterij worden gekoppeld? Of werkt dit alsnog een aparte energie meter?
2. Veel thuisbatterijsystemen vereisen dat omvormers met elkaar en met de batterij kunnen communiceren. Hoe verloopt dit dan met meerdere omvormers?
3. Als je meerdere omvormers tegelijkertijd stroom naar de batterij sturen, hoe wordt de maximale laad- en ontlaadsnelheid gewaarborgd?
Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.