Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:46
Ik ben aan het kijken welke mogelijkheden ik heb om zonnepanelen op mijn schuur te leggen. Mijn voorkeur gaat uit naar zonnepanelen met micro omvormers. Maar ik zit vooral met de vraag, wat kan überhaupt op mijn schuur? Welke gewichten kan het aan?

Ik heb geprobeerd de situatie zo compleet mogelijk te schetsen.
Dit is de plattegrond van de schuur. De garagedeur links is wat je ook op de 2e plaatje in het aanzicht ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbFeBZiTqOFggnVHsc89k9v29hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VIPneezrZVyXxUKNCxM9h5DY.png?f=fotoalbum_large
En in de afbeelding hieronder is de hoek van het dak te zien. De grootte van de balken en de afstand tussen alle balken onderling. De muur is enkel steens van ongeveer 10cm dik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IVmoJlnbrU2tqWqr7oO-p60ibM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pvYM8y0obPYlTy4P3wJIEHQo.png?f=user_large
Is dit sterk genoeg om maximaal vol te leggen met panelen? (Gewicht proberen bovenop de muur te plaatsen?)
Moet ik extra dwarsbalken leggen?
Hoe kan ik omgaan met het schuine dak?
Oost-west is denk ik de slimste methode om het te leggen?

Is er nog informatie die er mist om mij te helpen met deze vraag?

[ Voor 4% gewijzigd door Kruimelvlaai op 18-11-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 11:53
Wat is de dakbedekking? Bitumen, epdm, shingles, golfplaat of iets exotischer?

Standaard dakbalkmaat is 60cm hart op hart en 5cm hoogte per overspande meter. Dat is hier zo. Gewicht van de zonnepanelen is geen probleem.

2,9m breed is een rotmaat. Dan kom je op een rij van 8 in portrait en dan mogelijk een rij van 4 of 5 in landschap. Of dat kan is afhankelijk van de dakbedekking, de exacte paneelmaat en of er een opstaande dakrand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Ik zou juist 2 rijen van 5 in landscape leggen, zie er mooier uit . 176 x 5 = 880 cm, jou je aan beide kanten 15 cm over.... Past nipt...

Dan op oost geeft wel nadeel, je kan een extra schans maken maar dan ga je altijd tegen een "gat" aankijken doordat de west panelen hoger staan dan de oost panelen.
Oost is juist de hoek die je minder hard nodig hebt...

Mbt constructie garage ga ik geen uitspraken doen. Normale garages houden het wel, maar ik ken jouw garage niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
Met betrekking kan mijn garage dit aan.

Zou ik altijd een fysieke schouw laten doen.

Sommige bedrijven doen dat niet, maar gelukkig zijn er nog bedrijven die het wel doen.

Bijvoorbeeld coolblue energie doet geen fysieke schouw en ze wilde dus bij mij het niet op de uitbouw plaatsen.
Alleen op de schuur en ik wilde juist niet op de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

Voor houten balken is een richtlijn dat ze (bij een 60 cm afstand) 4 cm dik moeten zijn per 1 meter overspanning wil je ze kunnen belasten. Dus een balk van 20 cm dik is dan (net) voldoende voor een overspanning van 5 meter.. Jouw garage is 3 meter breed. Hiertoe zouden je balken een dikte moeten hebben van minimaal 12 cm wil je het dak veilig kunnen belasten. Gezien je balken méér dan 12 cm dik zijn (namelijk 15 cm) moet dit dus geen enkel probleem zijn voor je dak.

Persoonlijk zou ik de panelen gewoon plat op het dak leggen. Ze liggen dan niet helemaal optimaal, maar het maken van een extra oost-west constructie is niet gratis en is zowat een extra dak op je dak plaatsen wil je ze ook echt (bijv) 15% naar het westen kunnen richten. Het moet namelijk ook windkracht 11 kunnen overleven. Dan kun je beter gewoon je dak vol leggen en accepteren dat je bijv 5% minder opbrengst hebt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Kruimelvlaai Graag een foto van het dak. Je hebt het over een foto van de garagedeur, maar er is geen foto.
Want gaat er nog ruimte van die 2,90m af door randen?
Ik denk namelijk voor maximale opbrengst aan portrait op Oost, en landscape op West.
Geeft ook een beetje vergelijkbare hellingshoek.
De aantallen hangen nog een beetje af van de maten. (panelen en dak)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Zo ziet het dak eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6afmcKxp7pJBi8Xq40e7mQAXuPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78gz91EBceujoHwfEmySfGFT.jpg?f=fotoalbum_large

Het plan is om de garage in de toekomst (ik verwacht op z'n vroegst over 1,5 jaar. Hopelijk niet veel later) plat te gooien en een grotere terug op te bouwen. Dus als het een minder mooie oplossing is, dan kan ik daar mee leven.

Ik had zelf het idee om de panelen in portrait te zetten in O-W opstelling. Als ik daarvoor een constructie moet maken die iets uitsteekt, dan vind ik dat ook niet erg. Of dat het daardoor onder een grotere hoek moet staan is volgens mij ook verwaarloosbaar qua opbrengst. (Wel de vraag of er kant-en klaar constructies zien die een grotere hoek aankunnen) Ik zal later vandaag even het type paneel opzoeken welke ik in gedachte had voor de afmetingen.
onetime schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:15:
@Kruimelvlaai Graag een foto van het dak. Je hebt het over een foto van de garagedeur, maar er is geen foto.
Want gaat er nog ruimte van die 2,90m af door randen?
Ik denk namelijk voor maximale opbrengst aan portrait op Oost, en landscape op West.
Geeft ook een beetje vergelijkbare hellingshoek.
De aantallen hangen nog een beetje af van de maten. (panelen en dak)
2.70m is de binnenmaat tussen de muren. 2.90m is de buitenmaat van de muren. Het dak is ietsjes groter omdat het een beetje uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 11:53
Oost west in portrait heb ik een keer berekend op een plat dak van 3,4 meter breed. Dat kwam uit op een hoek van +-40 graden en panelen die +-80cm boven het dak uitsteken. Is dus niet gedaan.

2,9 meter is echt veel te weinig. De regen die op die zonnepanelen valt gaat dan ook nog over die dakgoot heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als het voor zo tijdelijk is zou ik 2 x 4 grote panelen, (als het past eventueel 2 x 5 iets kleinere) panelen neerleggen en daar van leren voor de definitieve situatie. Je hebt ook nog schaduw van bomen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Ik hoopte dat portrait in O-W zou kunnen. Ik kan namelijk voor een leuke prijs een complete set met micro omvormers en 35 zonnepanelen overnemen. Panelen van het type Winaico WSP-300M6. In portrait zou ik dan denk ik 14 of 16 panelen kunnen plaatsen. Maar dan moet het wel mogelijk zijn.
Dit zijn de afmetingen: 1,665 x 999 x 40 mm
Zonder uitsteken zou ik dan op ongeveer 30 graden uitkomen in portrait. En rond de 80cm hoog. Heb ik alleen nog geen rekening gehouden met een schuin dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Kruimelvlaai Als die schuur / garage toch tegen de vlakte gaat en vervangen wordt, leef je uit met 18? (~6kWp) panelen portrait, en doe daar ervaring mee op voor de definitieve situatie. Zorg wel dat het stevig is en niet weg waait...
Een beetje overstek zou je je ook kunnen veroorloven, -voor een tijdelijke situatie-. boven eigen grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
onetime schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:01:
@Kruimelvlaai Als die schuur / garage toch tegen de vlakte gaat en vervangen wordt, leef je uit met 18? (~6kWp) panelen portrait, en doe daar ervaring mee op voor de definitieve situatie. Zorg wel dat het stevig is en niet weg waait...
Een beetje overstek zou je je ook kunnen veroorloven, -voor een tijdelijke situatie-. boven eigen grond.
Dat wil ik ook doen, ik had alleen twee vragen. Kan de schuur het gewicht aan en hoe kan ik het monteren?
Nu weet ik uit de reacties hier dat mijn dak het aan zou moeten kunnen. Ik weet echter alleen niet hoe ik dit kan plaatsen. Het kan hier nogal waaien en wind kan vanuit alle kanten naar mijn schuurtje waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dan zou ik me toch beperken tot een rij portrait en een rij landscape om boven het dak zelf te blijven.
En dat in een dakje, landscape aan de hoge kant, portrait aan de lag kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
Ik ben gekomen tot het volgende.
West 9x portrait (is wel echt tot het limiet, de buren vinden dat niet erg. Ik kan eventueel ook 8x pakken)
Oost 5x landscape.
Deze indeling omdat ik meer energie zal verbruiken in de avond dan in de ochtend.

Dan kom het er zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8b_A8QuykCAoD67G--W2uOaM9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQ5dt2IxpkoUXCQyysEwgjmE.jpg?f=fotoalbum_large

En dan kom ik met zij aanzicht tot de volgende 3 opties.
Optie A:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTdmQWW96ij0at6cvPncqEQjS24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKwg4VfwsE8DmVuZE4PqOGZp.jpg?f=fotoalbum_large

Optie B:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9as14PfwtFjIr4sExwL6uFY1lhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSzS679jG3hFKb30RZvTFUAk.jpg?f=fotoalbum_large

Optie C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYvcTImQaffPHYzSqUsAjgT3Q4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxFo5LqVdb6yE2ekaMVxlTop.jpg?f=fotoalbum_large
(ik kon zo snel geen fatsoenlijk programma online vinden om op schaal te tekenen, dus ik heb het even op papier gedaan)

Wat vinden jullie hier van? Zijn er betere/andere alternatieven?

En dan kom ik bij het lastigste stukje. Hoe ga ik het monteren?
Is de beste optie een custom betonnen onderstel te maken? Hoe lastig is dat?
Kan ik beter een plat dak constructie aanpassen?
Kan ik het beste zelf iets "beunen"?

Want oost en west lijnen natuurlijk niet uit met elkaar. Stel ik ga voor beton, dan zou ik daar een rail op kunnen bevestigen? Dat je een soort schuin dak constructie krijgt? En dan het beton bijvoorbeeld om en om leggen met de draagbalken (om de 110 cm. Of is dat te veel of te weinig?)

[ Voor 45% gewijzigd door Kruimelvlaai op 23-11-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Kruimelvlaai Ik adviseerde <A> maar dan omgekeerd voor een meer gelijkmatige opbrengst, maar als jij liever in de avond iets meer opbrengst wilt kan dat natuurlijk ook. Zorg dat er geen wind onder kan slaan. Winddicht. Heb je nog ergens hout over voor de montage, het is toch maar tijdelijk.
Zorg anders voor een herbruikbaar systeem. Eventueel aan het dak vastmaken?

Pagina: 1