5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb inmiddels een Victron accu systeem.
Nu heb ik een PV systeem op het dak bestaande uit 20 stuks Solar frontier SF-170S panelen welke aan een Omnik TL4000 aangesloten zijn.
2 x 5 Panelen op elke mppt.
Nu wil ik die panelen en omvormer direct aan de uitgang van het Victron systeem hangen. Dat kan echter niet omdat de Omnik uit 2016 niet bestuurbaar is. Nu is dat ding uit 2016 en gaat toch binnenkort de geest geven.
Nu had ik bedacht om over te gaan op een Fronius omvormer. Nu heb ik al een hele tijd in de Fronius designer zitten wroeten om en geschikte omvormer te vinden die het volgende kan
1 De bestaande 20 panelen in 2x5 x 2 mppt te vervangen
2 De omvormer moet het liefst een 3 fase worden
3 Als het kan een bv 5000VA type mocht ik de panelen gaan vervangen door nieuwe dat ik niet direct weer een nieuwe omvormer moet kopen.
Waar ik tegen aanloop is dat de nieuwe panelen een veel lagere voc spanning hebben.
Ik lees in de datasheet van een Primo 5.0-3m
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| INPUT DATA Number of MPP trackers 2 Max. input current (Idc max) 16 / 16 A Max. short circuit current, module array* 31 / 31 A DC input voltage range (Udc min - Udc max) 150 - 1000 V Feed-in start voltage (Udc start) 200 V Nominal input voltage (Udc,r) 595 V MPP voltage range (Umpp min - Umpp max) 163 - 800 V Usable MPP voltage range 150 - 800 V Number of DC connections 2 + 2 Max. PV generator power (Pdc max) 10 kWpeak OUTPUT DATA AC nominal output (Pac,r) 5000 W Max. output power (Pac max) 5000 VA AC output current (Iac nom) 7,2 A Grid connection (Uac,r) 3~ NPE 400/230, 3~ NPE 380/220 V AC voltage range (Umin - Umax) 150 - 280 V Frequency (fr) 50 / 60 Hz Frequency range (fmin - fmax) 45 - 65 Hz Total harmonic distortion <3% @Pnom (230/400VAC 50Hz) Power factor (cos φac,r) 0,85 - 1 ind,/cap, |
Vraag is dus past dit met mijn huidige 20 panelen , ik zit te kijken naar de nominal input voltage 595V
Ik kan ook een 4 kw output nemen, heeft echter de zelfde nominal input voltage.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Nu zitten de busbars van de panelen in het midden dus maak ik alsnog een flinke lus als ik een van de kabels over de rails mee laat lopen. Nu heb ik de mogelijkheid om een buis onder de pannen door te leggen en daar de kabel doorheen te laten lopen, afstand is dan over het hele vlak een 20 tot 25cm tussen + en - en houd ik de lus zo klein als mogelijk zonder dat ik de kabel in het midden van het paneel moet gaan klemmen.
Zijn hier nog bezwaren tegen behalve dat de langste kabel onder de pannen komt te liggen? Zijn er mensen die dit ook ooit gedaan hebben? Maak ik me druk om niks
Mijn eerdere plannen heb ik niet waar gemaakt door de steeds veranderende regelgeving, maar het lijkt die kant op te gaan. Ik plaats steeds meer zonnepanelen. Voorla de huidige prijzen zijn laag en de kosten van plaatsen zijn laag.
Huidige situatie:
3x25a aansluiting
Meterkast in het huis met een twee aparte onderverdeelstations naar de twee schuren. Beide schuren hebben hun eigen meterkast., waar de omvormers op zijn aangesloten. De schuren zijn vroeger een werkplaatsen geweest en hebben vanaf de bouw krachtsroom.
Schuur 1: twee drie fase Goodwe omvormers: 4K + 10K en 52 zonnepanelen (12 x400wp & 40x 410wp).
Schuur 2 : driefase Goodwe 6K omvormer en 29 zonnepanelen (395 wp).
Grootverbruikers:
2x EV, airco, Inductieplaat en daar komt de later nog een warmtepomp bij (met een grote buffervat voor de zonnestroom.
Mijn hoofdzekering wordt niet aangesproken en dat wil ik graag zo houden.
Mijn vraag is of het mogelijk is om meer zonnepanelen op schuur 2 te plaatsen, zonder de hoofdzekering te hoeven laten verzwaren?
Nut en noodzaak: Eigenlijk niet, maar ik vind het fijn om het geheld jaar door op zonnestroom overdag te kunnen werken en wil bij dit motregen weer ook een wat hogere opbrengst hebben en gelijkmatiger over het jaar. Het pieken in de zomer is minder belangrijk.
Ik zag in de instelling van de omvormers dat je de percentage van teruglevering kan aanpassen. Klopt het dat de hoofdzekering dan minder te verwerken krijgt en ik mijn doel bereik met nog een omvormer+zonnepanelen, of werkt het niet zoals ik denk?
Werken jouw Goodwe omvormers samen als je ze instelt dat de teruglevering beperkt moet worden tot X? Want dat lijkt me wel noodzakelijk om te voorkomen dat ze elk los van elkaar gaan besluiten te gaan minderen waardoor het minderen onnodig groot is?
Als ik naar mijn eigen SMA systeem kijk, dan kan ik ook instellen dat teruglevering beperkt moet worden. Maar dan is dan op "PV systeem" niveau (dus alle aangesloten omvormers samen) en niet op omvormer niveau. Wellicht kan dat ook met Goodwe?
Nu noem je mij iets, waarvan ik niet wist dat het bestond. Ik wilde ze eigenlijk alle drie (en later dus met meer omvormers) reduceren op een percentage en proefondervindelijk vaststellen hoeveel dat moet zijn.
Laag starten en geleidelijk opvoeren.
Ik weet alleen dus niet of dat werkt en onderzoek dat liever vooraf ik extra panelen gemonteerd heb.
Het samenwerken zal ik online proberen op te zoeken. Misschien staat dat ook wel in de handleiding.
De primo is geen 3 fase weet je neem ik aanhabbekrats schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:03:
2 De omvormer moet het liefst een 3 fase worden
Ik lees in de datasheet van een Primo 5.0-3m
Dan ben je er toch?
edit: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 23-10-2024 20:08 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat aantal dat in het zelfde vlak ligt x 30V is de spanning die je beschikbaat hebt voor je omvormer.
Ligt dat ruim binnen het MPP bereik? Dan is het ok.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
https://www.fronius.com/e...symo/fronius-symo-5-0-3-m Ik bedoelde dus de Symo
Krijg je ervan als je de hele avond in die documentatie zit rommelen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
De panelen liggen op het westen in een hoek van 2 tot 10 graden.
Iemand advies?
Even checken met Sunny Web Design van SMA of Pv Calc en dan de specs van de omvormer ernaast leggen.Pringo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:06:
Binnenkort worden er 24 panelen bij mij gelegd, 440wp. Nu twijfel ik over wat de juiste omvormer is. Het zal een growatt omvormer worden. Maar welke kan ik dan het beste nemen. De 8k(7700-8800) de 9k(8800-9900 of zelfs de 10k (9500-11000).
Iemand advies?
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 24-10-2024 12:08 ]
De nieuwe uitbreiding zal deels komen op een gedeelte met schaduw. Ik heb nog een niet aangesloten 5K omvormer en die zou ik dan willen aansluiten.
Dat werkt zoals je denkt. Zet een 8k op 75% en het ding piekt tot max 6k ongeacht de hoeveelheid panelen en zonneschijn. Onthoud dat de omvormer bepaalt hoeveel stroom die van de panelen af neemt, het zijn niet de panelen die bepalen hoeveel stroom ze naar de omvormer sturen.Arar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:00:
Ik zag in de instelling van de omvormers dat je de percentage van teruglevering kan aanpassen. Klopt het dat de hoofdzekering dan minder te verwerken krijgt en ik mijn doel bereik met nog een omvormer+zonnepanelen, of werkt het niet zoals ik denk?
Als je wilt dat ze naar 100% schakelen wanneer beide auto's geladen worden zal je er een extra energie management systeem tegenaan moeten gooien die het vermogen dynamisch regelt of dit de omvormer zelf laten doen. Voor dat laatste heb je wel omvormers nodig van hetzelfde merk die met elkaar kunnen praten, anders doen ze allemaal maar wat en dat wordt chaos.
[ Voor 22% gewijzigd door jadjong op 24-10-2024 17:40 ]
Ik heb een tijdje 8 panelen met circa 280V DC aangesloten gehad op een Symo 7.0. Dat ging prima.habbekrats schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
https://www.fronius.com/e...symo/fronius-symo-5-0-3-m Ik bedoelde dus de Symo.
Krijg je ervan als je de hele avond in die documentatie zit rommelen.
Als je maar (ruim) boven het start voltage zit en in je MPPT bereik.
Als die 10k omvormer te regelen is en je laat die dynamisch terugregelen tot maximaal 3x 25A terugleveren dan kan je gewoon die 5k omvormer zonder problemen aansluiten. Te hoge opbrengst wordt dan opgevangen. En je directe eigen verbruik komt dan ook nog steeds van je panelen dus je maximaliseert je opbrengst door tot het maximum van je netaansluiting te gaan. De omvormers onderdimensioneren doe je met die 6k omvormer al goed. De rest zou meer kunnen hebben. Maar je hebt niets verteld over de oost-west verdeling over de omvormers, die zouden eventueel meer kunnen hebben.Arar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:25:
@onetime Ik kan alleen op het dak met de omvormer van 6K uitbreiden. Daar is nu 29*395 op aangesloten.
De nieuwe uitbreiding zal deels komen op een gedeelte met schaduw. Ik heb nog een niet aangesloten 5K omvormer en die zou ik dan willen aansluiten.
De kleinste waar je volgens de specs dit vermogen op mag aansluiten? Om het net te beschermen. Kost je maar relatief weinig verlies. Of de kleinste waar je volgens de specs het maximaal plaatsbare vermogen op mag aansluiten, in geval van mogelijke uitbreiding. Liefst meteen maximaal. Als je een EV hebt, met een smart lader het laden beperken tot het overschot dat anders het net op zou gaan. En in het geval dat die er vaak overdag is zou je wel de 10k omvormer kunnen nemen.Pringo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:06:
Binnenkort worden er 24 panelen bij mij gelegd, 440wp. Nu twijfel ik over wat de juiste omvormer is. Het zal een growatt omvormer worden. Maar welke kan ik dan het beste nemen. De 8k(7700-8800) de 9k(8800-9900 of zelfs de 10k (9500-11000).
Iemand advies?
De 10K omvormer is ook ondergedimensioneerd. Daar zitten 40x410wp panelen op.
De 4K is minder ondergedimensioneerd met 12x400wp. De omvormer met de 12 zonnepanelen had ik twee jaar voor de 10K in bedrijf genomen en topt veel minder af in de zomer.
Op die 12 panelen zat eerst een Growatt driefase 3K omvormer, maar die viel te snel uit door een hoge netspanning, terwijl de 253v niet gehaald werd (op Tweakers las ik al vaker over dit probleem met Growatt).
De kleinste driefase Goodwe is een 4K en ik heb heb daarom deze geïnstalleerd als vervanger.
Het dak met deze twee omvormers is vol (op de lichtstraten na dan). Anders was het uitbreiden op de 4K omvormer wel een optie geweest.
Als je de gemiddelde prijzen op internet hanteert kom je rond de 8-9k uit.
Ik snap dat je installatiekosten voor de meterkast en panelen hebt, laten we zeggen 1800 euro?
Het verschil is vrij groot, mis ik iets...?
Uiteindelijk ben ik voor 22 panelen gegaan (elk 455Wp) en kwam de prijs per Wp uit op €0,68 met SMA omvormer en montage.
Mag ik vragen waarom je nu al oudere panelen wil vervangen?Franciesco schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:31:
@STIMPPYYY om je een idee te geven: ik heb afgelopen zomer diverse offertes opgevraagd voor 18 panelen op een schuin pannendak in combinatie met een 3-fase SMA omvormer (die zijn over het algemeen wat duurder dan andere string omvormers). De prijzen per Wp varieerde van ca €0,73 tot €0,86. Dat was overigens inclusief het verwijderen van de bestaande panelen, al werd daar volgens mij niet veel voor gevraagd (niet apart gespecificeerd).
Uiteindelijk ben ik voor 22 panelen gegaan (elk 455Wp) en kwam de prijs per Wp uit op €0,68 met SMA omvormer en montage.
Die werken toch nog?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bedankt, rond de 7k dus. Welke club was dat als ik mag vragen.Franciesco schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:31:
@STIMPPYYY om je een idee te geven: ik heb afgelopen zomer diverse offertes opgevraagd voor 18 panelen op een schuin pannendak in combinatie met een 3-fase SMA omvormer (die zijn over het algemeen wat duurder dan andere string omvormers). De prijzen per Wp varieerde van ca €0,73 tot €0,86. Dat was overigens inclusief het verwijderen van de bestaande panelen, al werd daar volgens mij niet veel voor gevraagd (niet apart gespecificeerd).
:strip_exif()/f/image/T5eUbjeABKItYfppWFt3UWqs.jpg?f=fotoalbum_medium)
De spanning van de omvormer is constant 30-33V en de stroom wisselt met de zon 0,1-14A.
Gaat het goed als ik het paneel van de 2de rij combineer met de 3de rij in parallel? Of beter dat beide panelen evenveel doen en de 2de en 3de rij met elkaar combineer? Dus 2 panelen op 1 ingang.
Moeten er diodes tussen?
10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Natuurlijk moet de spanning van de parallel geschakelde panelen nagenoeg gelijk zijn.
Dank voor je reactie.onetime schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:31:
@peter123 Mag je dat vermogen op die micro's aansluiten? Zo ja, dan de panelen die het minst opbrengen parallel. Er zitten zeker niet meer dan 4 mpp's in als het er al meer dan 1 is.
Natuurlijk moet de spanning van de parallel geschakelde panelen nagenoeg gelijk zijn.
Bij gewone omvormers heb ik begrepen dat je kunt onder dimensioneren en dat de omvormer het vermogen begrenst. Ik weet niet of dat bij de Hoymiles het geval is. Op zijn max kan er 800W op komen en dat is volgens spec's teveel. 670W kan nog wel. Die 800W heb ik 1x gezien bij koud weer (0°C) en maximale zon (12:00). Alleen in de winter is het zo koud en dan ligt de onderste rij in de schaduw. Daarom dacht ik ik ga de bovenste met die er onder combineren. Maar als de ene 300W en de andere 60W doet dan weet ik het niet.
Aan de voorkant heb ik 4 panelen en daar kunnen 2 naast. Ik ga daar denk ik een testje doen en daarna het grote dak.
Maar ik weet zeker dat je het best de zwakste panelen kunt combineren. Grootste kans dat je binnen spec blijft. De spanning van panelen blijft nagenoeg gelijk, het verschil in vermogen met meer licht komt voornamelijk door meer stroom.
De kou zorgt dat je panelen meer vermogen leveren, de schaduw beperkt het.
jep, dat is bij deze dus ook, omvormer begrenst op zijn max VA net zo als gewone omvormer's.peter123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:46:
[...]
Dank voor je reactie.
Bij gewone omvormers heb ik begrepen dat je kunt onder dimensioneren en dat de omvormer het vermogen begrenst. Ik weet niet of dat bij de Hoymiles het geval is. Op zijn max kan er 800W op komen en dat is volgens spec's teveel. 670W kan nog wel. Die 800W heb ik 1x gezien bij koud weer (0°C) en maximale zon (12:00). Alleen in de winter is het zo koud en dan ligt de onderste rij in de schaduw. Daarom dacht ik ik ga de bovenste met die er onder combineren. Maar als de ene 300W en de andere 60W doet dan weet ik het niet.
Aan de voorkant heb ik 4 panelen en daar kunnen 2 naast. Ik ga daar denk ik een testje doen en daarna het grote dak.
(het volgende kan verouderde info zijn, zo was het wel bij de voorgaande eigenaar/merk van het type omvormer.
dit kan veranderd zijn, geen idee, maar wil je dus wel de info geven.
intern zijn het 2 omvormers van elk de helft van de VA van de unit dus 2x1000VA.
de 2xmpp is eigenlijk 1x mpp per halve omvormer. maar 4x mpp schrijven is leuker en geeft fijnere reclame.
ach het werkt verder prima hoor, het is geen probleem.
pas alleen op als je panelen dus probeert niet te mixen op één halve omvormer, kan hier door vreemde resultaten geven als je de mpp's vult met verschillende panelen. dit moet je eigenlijk testen want ik weet nu ook niet het precieze van de interne werking van dit omvormertje met het huidige merk. )
verder datasheet:
https://cdn.webshopapp.co...8002000-eu-en-v202301.pdf
1. Maximum input voltage (V) 65
dit is de Voc van je panelen, moet je onder zitten + 10% voor de temperatuur van de cellen.
vergeet die temperatuur niet.
2. MPPT voltage range (V) 16–60
het zelfde geld voor de Vmpp + temperatuur. (maar als de Voc klopt dan zit je vaak ook al goed met de Vmpp)
3. Start-up voltage (V) 22
hier moet de Voc boven zitten.
4. Maximum input current (A) 4x16A
oke als je 2 panelen van 10Ampp hier parallel op zet is 20A, maar dan leveren de panelen nooit meer als 16A.
hier top je dus af zelfs als de 2000VA niet gehaald word.
is hij duidelijk zo?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Goed dat je zegt dat het eigenlijk 2 omvormers in 1 zijn en dat die 2 weer 2 ingangen hebben. Dan zet ik de paralelle panelen niet aan dezelfde kant van de omvormer.
Die MPPT van Hoymiles werkt daarom misschien wel niet zo goed als de Enphase.
Ja, duidelijk zo. Dat aftoppen is geen probleem, als dat ding maar aftopt en niet kapot gaat. Maar ik kan de omvormer in % instellen, dus dat zal wel.
of hij ook nog steeds 2x een omvormer is intern?peter123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:35:
Ik heb mijn slag geslagen en kon nog net dezelfde panelen krijgen in de uitverkoophoek. Was ook nodig vanwege de afmetingen.
Goed dat je zegt dat het eigenlijk 2 omvormers in 1 zijn en dat die 2 weer 2 ingangen hebben. Dan zet ik de paralelle panelen niet aan dezelfde kant van de omvormer.
Die MPPT van Hoymiles werkt daarom misschien wel niet zo goed als de Enphase.
Ja, duidelijk zo. Dat aftoppen is geen probleem, als dat ding maar aftopt en niet kapot gaat. Maar ik kan de omvormer in % instellen, dus dat zal wel.
geen idee, kastje is niet veranderd aan de buiten kant, en niemand die mij er 1 sponsort die ik kan open schroeven om te testen en kijken.
aftoppen is eigenlijk nooit echt een probleem.
het is vaker de bloeddruk van de eigenaar die er problemen mee heeft als het aftoppen zelf.
in theorie als aftoppen geen probleem is: de Maximum input short circuit current (A) 4x25A.
is eigenlijk een suggestie, daar kun je over heen gaan.
(maar dan kom je wel snel op andere grenzen uit, die je dan ook moet oplossen. dus is toch niet simpel even te doen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ons huis beschikt over een Goodwe gw-3600-DS omvormer. Deze hebben we er bij gekregen toen we het huis kochten. De omvormer is meer dan 10 jaar oud.
Vandaag stond ik toevallig bij de omvormer en zag dat er ineens een rood lampje ging branden en de omvormer opnieuw ging opstarten.
Heel kort kwam de volgende melding: Ground I Failure
De installatie was op dat moment in bedrijf en had een opwek van 35watt ofzo.
In de handleiding staat daarover het volgende:
1.Disconnect DC switch, check the insulation of PV string wiring to earth. 2.Reconnect the DC switch again. 3.If the problem still exits, please call the local service office.
Bij mijn weten zijn de DC kabels helemaal niet voorzien van aarde oid. Het zijn gewoon van die zwarte man/vrouw pluggen. Ook de installatie is buiten niet geaard.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Moet dit opgelost worden?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Volgens mij suggereert de handleiding om de isolatie (vs aarde) van de dc kabels te meten. Oftewel om een isolatiemeting van de kabels te doen. Dit duidt wellicht op beschadigde kabels of slechte/vochtige connectoren.CPM schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:34:
Dag allen,
Ons huis beschikt over een Goodwe gw-3600-DS omvormer. Deze hebben we er bij gekregen toen we het huis kochten. De omvormer is meer dan 10 jaar oud.
Vandaag stond ik toevallig bij de omvormer en zag dat er ineens een rood lampje ging branden en de omvormer opnieuw ging opstarten.
Heel kort kwam de volgende melding: Ground I Failure
De installatie was op dat moment in bedrijf en had een opwek van 35watt ofzo.
In de handleiding staat daarover het volgende:
1.Disconnect DC switch, check the insulation of PV string wiring to earth. 2.Reconnect the DC switch again. 3.If the problem still exits, please call the local service office.
Bij mijn weten zijn de DC kabels helemaal niet voorzien van aarde oid. Het zijn gewoon van die zwarte man/vrouw pluggen. Ook de installatie is buiten niet geaard.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Moet dit opgelost worden?
Hoe zou ik zoiets kunnen meten dan?Gecko123 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:08:
[...]
Volgens mij suggereert de handleiding om de isolatie (vs aarde) van de dc kabels te meten. Oftewel om een isolatiemeting van de kabels te doen. Dit duidt wellicht op beschadigde kabels of slechte/vochtige connectoren.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Dat is leuk voor de AC zijde, maar het gaat hier om de DC kant.mawashigeri schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:23:
YouTube: Hoe de isolatieweerstand meten? Hoe meet je met een isolatiemeter?
Vermoedelijk lekt er dus stroom weg via het dak naar aarde.
Heb ik hier ook gehad (plat dak) waar een connector in het water lag.
Dit heb ik toen tijdelijk opgelost (jaja, vooral NIET thuis doen
Pas later, toen ik op het dak was om het te bekijken, kreeg ik dan ook een schokje van de panelen.
De DC kabel opgebonden met een tie-wrap en daarna alles weer verbonden met de aarde. (dit was nog voor de verplichting je panelen te aarden, ergens in 2017 of 2018 toen hier nog een Omnik draaide)
Met goede multimeter die je DC voltage van je string aan kan. En dan de string losmaken van de omvormer (na afschakelen of 's nachts).
Vervolgens de + versus aarde de weerstand doormeten en idem de -
Als die niet oneindig zijn, dan is er een aardfout op het dak.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De WP is natuurlijk de grootste verbruiker en draait ook veel overdag. Deze zit op L2.
Mijn zonnepanelen zitten op L1
Maakt dit nog iets uit voor Teruglevering en dierct gebruiken zelf opgewekte stroom? Streept de slimme meter dit gewoon tegen elkaar weg en maakt de fase voor zonnepanelen niet uit?
Lees er wat wisselende berichten over
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Maakt niks uit voor de rekening.pentaw1nz schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:47:
Even een checkvraag. Sinds kort heb ik een 3x25a aansluiting en ook een WP en WPB.
De WP is natuurlijk de grootste verbruiker en draait ook veel overdag. Deze zit op L2.
Maakt dit nog iets uit voor Teruglevering en dierct gebruiken zelf opgewekte stroom? Streept de slimme meter dit gewoon tegen elkaar weg en maakt de fase voor zonnepanelen niet uit?
Lees er wat wisselende berichten over
Geen enkele maatschappij kijkt naar verbruik per fase.
Maar ik zou het wel veranderen als je dat zelf kan. Het gaat de kans op het doen springen van de zekering met een heel klein beetje verlagen. (Als je op de grens zou zitten. ).
Die zou ik nou op dezelfde fase hebben gezet, wel zo netjes richting de netbeheerder.pentaw1nz schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:47:
Even een checkvraag. Sinds kort heb ik een 3x25a aansluiting en ook een WP en WPB.
Nee, het is wettelijk verplicht dat je vrij over de fasen mag salderen. De meter houdt het verbruik per fase ook niet apart bij, dus je leverancier kan niet eens anders.Maakt dit nog iets uit voor Teruglevering en dierct gebruiken zelf opgewekte stroom? Streept de slimme meter dit gewoon tegen elkaar weg en maakt de fase voor zonnepanelen niet uit?
Geen idee waar je het tegendeel gelezen hebt? Heb je een link?Lees er wat wisselende berichten over
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb bij vervangen meterkast (tijdje geleden) berichten gelezen waarin mensen zeiden dat er een verschil kan zitten in direct gebruik zelf opgewekte stroom waarin dat over verschillende fasen gaat.Andrehj schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:16:
[...]
Die zou ik nou op dezelfde fase hebben gezet, wel zo netjes richting de netbeheerder.
[...]
Nee, het is wettelijk verplicht dat je vrij over de fasen mag salderen. De meter houdt het verbruik per fase ook niet apart bij, dus je leverancier kan niet eens anders.
[...]
Geen idee waar je het tegendeel gelezen hebt? Heb je een link?
En hoezo wel zo netjes richting de netbeheerder?
Ik kan het natuurlijk dit natuurlijk eenvoudig wisselen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Sommige mensen roepen helaas maar wat.pentaw1nz schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:19:
Ik heb bij vervangen meterkast (tijdje geleden) berichten gelezen waarin mensen zeiden dat er een verschil kan zitten in direct gebruik zelf opgewekte stroom waarin dat over verschillende fasen gaat.
Als je PV 2 kW opwekt en je WP 2 kW verbruikt (bijvoorbeeld tijdens een SWW-cyclus) veroorzaak je 4 kW scheeflast die de netbeheerder weer recht moet breien.En hoezo wel zo netjes richting de netbeheerder?
Dat heeft de voorkeur.Ik kan het natuurlijk dit natuurlijk eenvoudig wisselen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
https://www.eigenhuis.nl/...itie-zonnepanelen#petitie
Nee, sorry, dat werkt niet. @mawashigeri heeft in principe gelijk. Ik zou de string(s) los nemen en zowel de plus als de min naar aarde meten met een "megger". Als die meter DC zou gebruiken voor zijn meting zou ik de meting 2x uitvoeren; 1x met de nul aan aarde en 1x met de nul aan de string aansluiting. Hoe hoger de spanning, hoe eerder er een te meten lekstroom is. Wel onder de 1500V blijven graag.BarryH schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:29:
[...] Met goede multimeter die je DC voltage van je string aan kan. En dan de string losmaken van de omvormer (na afschakelen of 's nachts).
@LooneyTunes @CPM
Dat zijn ze toch al? Probleem is veel meer dat mensen bang zijn voor veranderend beleid.JazekerXX schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:25:
Hier een petitie van vereniging eigen huis en de consumentenbond om zonnepanelen lonend te laten blijven!
En die terugverdientijd van 7 jaar hoeft echt niet. Dat betekent namelijk een rendement van 14% over de investering na die 7 jaar, iets wat veel hoger is dan een spaarrekening of zelfs het lange-termijn-beleggingsrendement.
Terugverdienen in 15 jaar is ook prima, en dat lukt zonder extra stimulerende maatregelen (= subsidie die we met z'n allen betalen) ook prima.
Ik zou dus willen oproepen om de motie juist niet te ondertekenen.
Heb het zojuist omgewisseld naar L2.
Dat is de komende maanden zeker de meest gebruikte fase door de warmtepomp.
Al wisselt dat natuurlijk ook weer.. in de zomer is het een heel ander verhaal. Ik heb geprobeerd alle apparatuur zo goed mogelijk over de verschillende fasen proberen te verspreiden. Wat dan de 'perfecte fase' is ,blijft natuurlijk lastig.
Zo zit er een WPB op L3 die ook een PV contact heeft. Of een oven.
L1 is bij mij nog een fase waar relatief weinig op zit, dus het is nu in ieder geval meer in balans dan dat het was.
[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 26-10-2024 16:27 ]
Je rekent verkeerd.Andrehj schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:36:
[...]
Dat zijn ze toch al? Probleem is veel meer dat mensen bang zijn voor veranderend beleid.
En die terugverdientijd van 7 jaar hoeft echt niet. Dat betekent namelijk een rendement van 14% over de investering na die 7 jaar, iets wat veel hoger is dan een spaarrekening of zelfs het lange-termijn-beleggingsrendement.
Terugverdienen in 15 jaar is ook prima, en dat lukt zonder extra stimulerende maatregelen (= subsidie die we met z'n allen betalen) ook prima.
Terugverdienen op 15 jaar is echt een heel mager rendement.
Je geeft vandaag 5000€ uit, en pas na 15 jaar heb je dat geld terugverdiend. Ondertussen heb je geen rente gekregen, en je installatie heeft ook maar een beperkte waarde omdat de kans toe neemt dat je die mag vervangen.
Terugverdienen op 7-10 jaar is echt geen buitensporig rendement hoor.
En het levert zeker geen 14% op….
onetime schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:35:
[...]
Nee, sorry, dat werkt niet. @mawashigeri heeft in principe gelijk. Ik zou de string(s) los nemen en zowel de plus als de min naar aarde meten met een "megger". Als die meter DC zou gebruiken voor zijn meting zou ik de meting 2x uitvoeren; 1x met de nul aan aarde en 1x met de nul aan de string aansluiting. Hoe hoger de spanning, hoe eerder er een te meten lekstroom is. Wel onder de 1500V blijven graag.
@LooneyTunes @CPM
Aardfout op het dak.....er zit geen aarde op het dak.BarryH schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:29:
[...]
Met goede multimeter die je DC voltage van je string aan kan. En dan de string losmaken van de omvormer (na afschakelen of 's nachts).
Er komen twee kabels naar beneden en dat is van de string van de zonnepanelen.
Dit alles gaat mijn petje te boven.
Ik heb een multimeter van de Action dus geen idee of ik het daarmee kan meten.
Maar als het niet in Jip en Janneke taal wordt uitgelegd dan gaat het lastig worden....
Het gaat om 9 panelen die in serie aangesloten zijn, dus begrijp ik het goed dat er stroom vanuit een paneel contact maakt met iets anders?
[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 26-10-2024 17:22 ]
"Terugverdienen" betekent dat je de investering eruit gehaald hebt... zonder rente of opportuniteitsverlies mee te rekenen. Je hebt op dat moment dus 0 rendement. Na jaar zeven ga je voor het eerst iets positiefs terugzien van je investering, en in jaar 10 of 11 moet je kosten maken omdat je omvormer waarschijnlijk stuk gaat. Tussendoor kan er ook nog iets misgaan met de bekabeling of een paneel, allemaal kosten waarvoor je moet budgetteren.Andrehj schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:36:
[...]
Dat zijn ze toch al? Probleem is veel meer dat mensen bang zijn voor veranderend beleid.
Ofwel: een rooskleurige terugverdientijd van 7 jaar (die is niet gegarandeerd) is een goed streven.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Toch een poging: Je dak zelf is de aarde... door de wisselspanning die door / via je omvormer naar de panelen lekt, lekt er via de parasitaire condensator die de panelen met je dak vormen wisselstroom weg naar aarde. Daarom heeft een PV-groep geregeld een aardlek van meer dan 30mA nodig. Dat effect is sterker als het vochtig is.
Wat iets waarschijnlijker is in jouw geval, door ingedrongen vocht in een connector ergens gaat er stroom lopen via het vocht. Dat levert ook een DC lekstroom op. Soms is er ook een kabel beschadigd.
edit: dat ga je niet met een multimeter kunnen meten.
[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 26-10-2024 20:05 ]
Stekkers dus controleren en insprayen met WD-40 kan wel eens helpen.onetime schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:02:
@CPM Gezien het schijnbaar ontbreken van elektro basiskennis gaat het lastig worden het uit te leggen.
Toch een poging: Je dak zelf is de aarde... door de wisselspanning die door / via je omvormer naar de panelen lekt, lekt er via de parasitaire condensator die de panelen met je dak vormen wisselstroom weg naar aarde. Daarom heeft een PV-groep geregeld een aardlek van meer dan 30mA nodig. Dat effect is sterker als het vochtig is.
Wat iets waarschijnlijker is in jouw geval, door ingedrongen vocht in een connector ergens gaat er stroom lopen via het vocht. Dat levert ook een DC lekstroom op. Soms is er ook een kabel beschadigd.
edit: dat ga je niet met een multimeter kunnen meten.
Dak kan wat optreden als aarde als het nat is maar na wat dagen zon is er geen weerstand overgang aanwezig. Leg er een aarde draad erbij.
Veiligheid: Vermindert risico op elektrische schokken.
Bescherming tegen bliksem: Beperkt schade door overspanning.
Minder storingen (EMI): Voorkomt elektrische ruis en interferentie.
Voldoen aan normen: Verplicht voor veiligheidscertificering en in veel andere landen.
Omvormer bescherming : Verhoogt levensduur van componenten.
Bij mij en op elk gelegd systeem door mij zit er aan elk frame een aardkabel naar een in huis aardpunt. Nooit meer last gehad van stroom op het frame.
Niet verstandig. Trekt alleen maar vuil aan. Wordt alleen mottig. En is zeer tijdelijk. Stekker vernieuwen of in uiterste geval een siliconen spray.CPM schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:46:
[...]
Stekkers dus controleren en insprayen met WD-40 kan wel eens helpen.
YouTube: Hoymiles Microinverter Reverse Engineering CORRECTIONmigjes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:48:
[...]
of hij ook nog steeds 2x een omvormer is intern?
geen idee, kastje is niet veranderd aan de buiten kant, en niemand die mij er 1 sponsort die ik kan open schroeven om te testen en kijken.![]()
aftoppen is eigenlijk nooit echt een probleem.
het is vaker de bloeddruk van de eigenaar die er problemen mee heeft als het aftoppen zelf.![]()
in theorie als aftoppen geen probleem is: de Maximum input short circuit current (A) 4x25A.
is eigenlijk een suggestie, daar kun je over heen gaan.![]()
(maar dan kom je wel snel op andere grenzen uit, die je dan ook moet oplossen. dus is toch niet simpel even te doen.)
Misschien ken je deze?
Bij LG USA vind ik dat er 10 jaar garantie op gegeven werd.
Het paneel is deel van een solaredge systeem, en het paneel draait al bijna 2 maanden op 2/3e opbrengst. Laatst gerapporteerde paneel spanning heeft indicatie dat 1 paneel segment in bypass draait.
(SE systeem is van mijn vader, hangt nu in mijn installateur account…)
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 28-10-2024 20:34 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
~ update 15:28: heb net twee willekeurige webshops gebeld en zij gaven aan dat ze (na plaatsen bestelling) de bestelling met je doorlopen, om er zeker van te zijn dat je geen dingen mist en/of bijv andere omvormer moet kiezen bij je keuze. Dit om teleurstelling/gezeik achteraf te voorkomen. Maw: komt goed.
[ Voor 43% gewijzigd door darkfujita op 29-10-2024 15:29 ]
- Aantal zonnepanelen? Moet ik nog bepalen, hoeveel kan ik er fatsoenlijk kwijt op 9x2.7m? (De 9m staat in de richting van het zuiden)
- type omvormer (indien dat verschil maakt) Micro omvormer lijkt mij het meest ideaal.
Een tijdelijk nieuwe kabel trekken vanuit de meterkast naar achterin de tuin is geen optie.
Het enige wat nu aangesloten is in de garage zijn twee tl-bakken.
Wel met het voorbehoud dat de schuur al op een eigen groep zit. Anders moet je dat vast (tijdelijk) regelen.
Als er 3 draadjes van 2.5mm van het huis naar de garage lopen en die zijn volgens de nederlandse normen op 16A af gezekerd, dan zal je omvormer niet meer van 3.7kW mogen leveren. Je zal toch een extra verdeelkastje moeten plaatsen in de garage.Kruimelvlaai schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:43:
Ik heb een (oud) huis gekocht waar achterin de tuin een garage met plat dak van 9x2.7m bij zit. De hele bedrading in het huis moet nog worden aangepakt maar dat zal waarschijnlijk pas eind volgend jaar gebeuren. Hoe kan ik erachter komen of de huidige bekabeling in de garage geschikt is voor zonnepanelen?
- Aantal zonnepanelen? Moet ik nog bepalen, hoeveel kan ik er fatsoenlijk kwijt op 9x2.7m? (De 9m staat in de richting van het zuiden)
- type omvormer (indien dat verschil maakt) Micro omvormer lijkt mij het meest ideaal.
Een tijdelijk nieuwe kabel trekken vanuit de meterkast naar achterin de tuin is geen optie.
Het enige wat nu aangesloten is in de garage zijn twee tl-bakken.
Waarschijnlijk heb je ook een remautomaat nodig in de verdeelkast in de garage naast de differentieel.
Daar kan je ca 5000-5000Wp aan panelen op aansluiten bv in O-W orientatie. Meer kan als de omvormer dat aan kan, en je aanvaardt dat je af en toe aftopping hebt.
Fysiek schat ik dat je 10 panelen van ca 450Wp zou kunnen plaatsen op dat dak, maar dat kan je pas exact bepalen als
Zijn er sites waarbij ik kan zien hoeveel schaduw er op een dak valt op ieder uur van de dag?STIMPPYYY schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:00:
Ik ben bezig om op korte termijn zonnepanelen te laten plaatsen (18-22stks). Wat ik niet goed begrijp is wanneer ik een set samenstel voor 18 panelen (450wp Aiko) er een offerte van rond de 4k uit komt rollen (inclusief omvormer en toebehoren). Redelijk recht-toe-recht aan (geen optimzer etc, platdak en stukje schuin).
Als je de gemiddelde prijzen op internet hanteert kom je rond de 8-9k uit.
Ik snap dat je installatiekosten voor de meterkast en panelen hebt, laten we zeggen 1800 euro?
Het verschil is vrij groot, mis ik iets...?
Ben inmiddels vrij ver in het traject en ik denk dat er een mooie aanbieding tussen zit. Sowieso zullen er optimizers bij zitten. Daarnaast wil ik graag een glas/glas paneel met minimaal 430wp (aanbieding is 450wp)
De vraag nu is of het verstandig is om micro-omvormers erbij te nemen. Ik zie er eigenlijk weinig voordeel van in.
Verder vraag ik mij af of we uit moeten gaan van de 'ideale' opstelling waarbij in de ochtend de panelen weinig opwekken, maar vanaf een uurtje of 11/ 12 uur gedurende de hele dag licht vangen (enkel aan achterzijde van de woning waarvan 1 deel schuiddaak 2 delen plattdak).
Gezien het afbouwen van de saldering zou het bijvoorbeeld ook een optie zijn om aan de voorzijde panelen te legggen en achterzijde (beide schuindak). In totaal meer panelen met dezelfde kW's aan opbrengst, maar waarbij je wel de zonuren meepakt in de ochtend. Dus ook in de ochtend goed stroom kunt verbruiken in plaats vanaf de middag-uren.
Is moeilijk als iedereen aangeeft dat het heul belangrijk isonetime schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:14:
@sjaft Maak je niet al te druk om inductielussen. Probeer ze zoveel mogelijk te beperken voor zover het niet teveel moeite kost. Eventueel een zig-zag patroon.
Dan nog wat; de panelen zijn geleverd met lange kabels (landscape lengte zeg maar)a, zitten op een rolletje aan de zijkant, Ik leg alles straks in portrait, kan dat gewoon opgerold blijven onder het paneel of moet dit afgerold worden?
Vandaag weer een andere installateur gesproken. Die leggen met micro-omvormers omdat je dan per paneel kunt uitschakelen/ Er komen dan extra meter in de meterkast waarbij dit dan afgestemd wordt op het gebruik. Weet niet of het klopt, maar lijkt dan meer klaar voor slimgebruik en voorkomt na 2027 terugleverboetes, wat denk jij?MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:40:
@STIMPPYYY Ik zou sowieso geen optimizers en micro's nemen. Ik heb hier echt wel schaduw maar combi van panelen in landscape leggen (optimale werking diodes) en een Goodwe met schaduwmanagement werkt als een trein. Ik heb zelf ook verdeling van NO en ZW. Verdeling van panelen en ander voordeel kon net net toe met een 1 fase omvormer dus geen kosten meterkast.
Tja. String omvormers kan je ook remmen. En dan hebben we nog accu's. En dan moeten we eerst nog zien of salderen dan verdwijnt. En teruglevering zal wellicht ook gewoon nog geld opleveren. Ellende is dat er nog niets zeker is. Zie daar maar op in te spelen.STIMPPYYY schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:48:
[...]
Vandaag weer een andere installateur gesproken. Die leggen met micro-omvormers omdat je dan per paneel kunt uitschakelen/ Er komen dan extra meter in de meterkast waarbij dit dan afgestemd wordt op het gebruik. Weet niet of het klopt, maar lijkt dan meer klaar voor slimgebruik en voorkomt na 2027 terugleverboetes, wat denk jij?
goed verhaal wel, waarom zou je met een micro-omvormer wel kunnen terugregelen, maar met een stringomvormer niet? Ze leggen micro's omdat ze dan meer geld kunnen verdienen! en als klap op de vuurpijl smeren ze je ook nog een extra meter aan, dubbelkassa!STIMPPYYY schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:48:
[...]
Vandaag weer een andere installateur gesproken. Die leggen met micro-omvormers omdat je dan per paneel kunt uitschakelen/ Er komen dan extra meter in de meterkast waarbij dit dan afgestemd wordt op het gebruik. Weet niet of het klopt, maar lijkt dan meer klaar voor slimgebruik en voorkomt na 2027 terugleverboetes, wat denk jij?
Als je echt zoveel mogelijk inductie effecten wilt verminderen moet je rolletjes vermijden, dat zijn spoelen die inductie beter oppikken dan een rechte draad. Zoek beginnetje: Wikipedia: Bifilairsjaft schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:32:
[...] Is moeilijk als iedereen aangeeft dat het heul belangrijk is. Moeite is het niet, kan overal makkelijk bij, wil het graag in één keer zo goed mogelijk hebben en in het geval van de mantelbuis kan ik bij schade het spul makkelijk vervangen zonder de panelen los te moeten halen. Dit weekend weer het dak op, dan hak ik de knoop (of buis) door
.
Dan nog wat; de panelen zijn geleverd met lange kabels (landscape lengte zeg maar)a, zitten op een rolletje aan de zijkant, Ik leg alles straks in portrait, kan dat gewoon opgerold blijven onder het paneel of moet dit afgerold worden?
Als je de draden horizontaal zig-zag (heen en weer) legt zodat de over lengte heen-en-terug langs elkaar ligt reduceer je de invloed van inductie tot de resterende lengte. (ik hoop dat dit begrijpelijk is.)
Tegen de tijd dat er deftige wetgeving is geschreven, en die door de kamers heen is, zijn mijn zonnepanelen denk ik alweer versleten…MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:16:
[...]
Tja. String omvormers kan je ook remmen. En dan hebben we nog accu's. En dan moeten we eerst nog zien of salderen dan verdwijnt. En teruglevering zal wellicht ook gewoon nog geld opleveren. Ellende is dat er nog niets zeker is. Zie daar maar op in te spelen.
Leuk al die plannen maar pff.. kom eens met duidelijkheid. 1 van mijn leveranciers (oudste installatie van circa 5 jaar oud) is al gestopt…
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ik vind het verdomd mooi ingepast. 5 panelen levert ook nog best wat op.GudZ schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:08:
Is dit nu vergunningsplichtig?
Serieus wel knap ingepast zo op de gevel.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk is 1 diode stuk en die maken dan vaak kortsluiting waardoor dit deel van het paneel uitvalt.Ronald schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:32:
Heeft er iemand ervaring met garantie claimen voor een defect LG 300W paneel geïnstalleerd in 2015 door inmiddels failliete installateur?
Bij LG USA vind ik dat er 10 jaar garantie op gegeven werd.
Het paneel is deel van een solaredge systeem, en het paneel draait al bijna 2 maanden op 2/3e opbrengst. Laatst gerapporteerde paneel spanning heeft indicatie dat 1 paneel segment in bypass draait.
(SE systeem is van mijn vader, hangt nu in mijn installateur account…)
4 oplossingen:
1) zo laten: als je gaat rekenen wat het verlies is is daar niet veel mee te verdienen.
2) paneel er af, dekseltje (s) achterop netjes open maken, diode uitgraven (zit meestal in en soort kit) kapotte diode dan wel verwijderen (als r geen schaduw is waar die komt te liggen) dan wel vervangen.
3) installateur zoeken die het voor je gaat regelen. Er zijn ook bedrijven die door de terugloop in nieuwe systemen zicht hebben gespecialiseerd in service. bedenk wel dat je vaak alleen het paneel vergoed krijgt, niet de transport kosten, die vaak hoger zijn dan 1 paneel.
4) marktplaats afstruinen naar een zelfde 2e hands paneel.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dat huis zou zo in mijn wijk kunnen staan. Hier hebben heel veel huizen dit, als het schuine dak op het noorden ligt. Geen idee of het vergunningsplichig is, als dat zo is, krijg je die hier heel gemakkelijk.GudZ schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:08:
Is dit nu vergunningsplichtig?
Serieus wel knap ingepast zo op de gevel.
[Afbeelding]
onetime schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:49:
@Kruimelvlaai Hangt af van de maten van de panelen die je kiest, maar 2x 4 in O-W opstelling met grote panelen lijkt me zo de mooiste / handigste oplossing. Als je zeker weet dat je de elektra echt binnenkort gaat aanpakken zou ik het gewoon op een onderverdeler in de schuur aansluiten, dan is dat deel vast gedaan.
Wel met het voorbehoud dat de schuur al op een eigen groep zit. Anders moet je dat vast (tijdelijk) regelen.
Dit zijn de afmetingen van mijn schuurtje. Het zuiden zit in het verlengde van de schuur (dus je kijkt met het zuiden in de rug naar het korte muurtje). Ik heb het proberen eenvoudig en schematisch neer te zetten. De muur is enkel steens van ongeveer 10cm dik.Tommie12 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:29:
[...]
Als er 3 draadjes van 2.5mm van het huis naar de garage lopen en die zijn volgens de nederlandse normen op 16A af gezekerd, dan zal je omvormer niet meer van 3.7kW mogen leveren. Je zal toch een extra verdeelkastje moeten plaatsen in de garage.
Waarschijnlijk heb je ook een remautomaat nodig in de verdeelkast in de garage naast de differentieel.
Daar kan je ca 5000-5000Wp aan panelen op aansluiten bv in O-W orientatie. Meer kan als de omvormer dat aan kan, en je aanvaardt dat je af en toe aftopping hebt.
Fysiek schat ik dat je 10 panelen van ca 450Wp zou kunnen plaatsen op dat dak, maar dat kan je pas exact bepalen als
Is dit sterk genoeg om maximaal vol te leggen met panelen? (Gewicht proberen bovenop de muur te plaatsen?)
Moet ik extra dwarsbalken leggen?
Hoe kan ik omgaan met het schuine dak?
Het idee is micro omvormers te gebruiken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R3wAqKfl9IHbNO30jB31yVxZ.jpg?f=user_large)
(Als dit een haalbaar plan is kan ik misschien beter een apart topic aanmaken)
Er komen vast meer vragen.
Zie ik iets over het hoofd of zijn er beter tips ?
Ze liggen in landscape dus diodes doen hun werk dan goed met schaduw. Niet hele paneel valt uit. Als dat in deze tijd van het jaar is, is het verlies denk ik te verwaarlozen. Kosten/baten afweging.edddy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:53:
Begin vorig jaar zijn er een aantal zonnepanelen bij geplaatst. Nu zie ik dat er een beetje schaduw valt door de hoge dakrand. Ik overweeg om de panelen iets naar achteren te schuiven en ze te verhogen door de originele pootjes en een ophoogblok van Blue Base Connect te gebruiken. Ondertussen is er wel een rubber matje aan het einde geplaatst omdat deze direct op het dak lag.
[Afbeelding]
Dus ik zou wel verhogen, maar probeer het goedkoop te doen.
Wel zwaar genoeg, want de wind belasting neemt toe...
En de achterrand, het hoogste punt van de panelen, net niet boven de rand uit.
Laagje 2e hands rubberen tegels onder? Die zijn niet te idioot zwaar en kan je in allerlei maten krijgen.edddy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:53:
Begin vorig jaar zijn er een aantal zonnepanelen bij geplaatst. Nu zie ik dat er een beetje schaduw valt door de hoge dakrand. Ik overweeg om de panelen iets naar achteren te schuiven en ze te verhogen door de originele pootjes en een ophoogblok van Blue Base Connect te gebruiken. Ondertussen is er wel een rubber matje aan het einde geplaatst omdat deze direct op het dak lag.
[Afbeelding]
Dat is ook wel een goed idee, en dan ook nog de pootjes er onder of direct op de rubberen tegel?mawashigeri schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:22:
[...]
Laagje 2e hands rubberen tegels onder? Die zijn niet te idioot zwaar en kan je in allerlei maten krijgen.
Ik zou er geen ruimte onder laten waar de wind kan komen, dat geeft een eventuele storm meer kans. Met pootjes ga je ook het gewicht concentreren in plaats van spreiden. Waarschijnlijk is het ook goed genoeg als je bijvoorbeeld 60x30 halve tegels onder de randen van de paneelsteunen 'metselt', als de wind er maar niet onder kan komen.edddy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:36:
[...]
Dat is ook wel een goed idee, en dan ook nog de pootjes er onder of direct op de rubberen tegel?
Portrait? Ik denk toch echt landscape.onetime schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:13:
@edddy Ze liggen zo te zien in portrait, als dat is om te bouwen naar landscape is dat beter.
En de achterrand, het hoogste punt van de panelen, net niet boven de rand uit.
Ik heb toch echt niet weinig liggen met 7310WP maar om nu over de opbrengst in de winter allerlei zaken op je nek te halen lijkt me overdreven. Afgelopen januari 137kWh. Als ik 20% zou winnen heb je het over 27kWh. Tja.onetime schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:11:
@edddy Na de afschaf van salderen neemt het belang van opbrengst in de winter toe.
Dus ik zou wel verhogen, maar probeer het goedkoop te doen.
Wel zwaar genoeg, want de wind belasting neemt toe...
Ik denk toch echt portraitMotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:42:
[...]
Portrait? Ik denk toch echt landscape.
Anyway, @edddy, als je ze kunt opschuiven omdat je toch nog wat ruimte hebt dan is dat gratis winst natuurlijk. Qua investering zou ik idd even kijken naar in welk jaargetijde je echt schaduw hebt want een hoop verlies van bijna niks is nog steeds bijna niks.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Wanneer je op zeker wil spelen ga je gewoon voor eigen productie en eigen opslag, eventueel met een back up voor eigen import waarbij productie afgesteld kan worden op het verbruik.MotorBeast schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:16:
[...]
Ellende is dat er nog niets zeker is. Zie daar maar op in te spelen.
Samengevat: off grid.
Of nog beter, on grid met de mogelijkheid zelf te bepalen wanneer je on/off grid bent. Heb je teveel productie en men wil je er geld voor geven => naar het grid. Heb je teveel productie en men wil je energie niet betalen of je er zelfs voor laten betalen => knop om en zelf bijhouden.
Uiteraard komt dat, zoals alles, met zijn eigen prijs.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 12-11-2024 19:11 ]
Klemmen lopen? De mijne liggen, weet ik zeker, in landscape en die klemmen liggen ook zo. Bewust zelfs zodat de profielen verticaal lopen zodat die ellendige kauwen niet meer kunnen nestelen onder mijn panelen.Termy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:17:
[...]
Ik denk toch echt portrait. Kijk hoe de klemmen zitten en waar de rand loopt.
Anyway, @edddy, als je ze kunt opschuiven omdat je toch nog wat ruimte hebt dan is dat gratis winst natuurlijk. Qua investering zou ik idd even kijken naar in welk jaargetijde je echt schaduw hebt want een hoop verlies van bijna niks is nog steeds bijna niks.
Vraagsteller zal het zelf wel weten. Is het portrait dan heb je wel een dik probleem want dan doen die panelen in schaduw niets.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 12-11-2024 16:58 ]
Het is nu inderdaad Portrait (Solarstell Connect Basiselement Portrait). Plat dat is 5400 x 2730. Zou dan in de beste optie 3 naast elkaar en portrait en 1 er voor? Dan zou ik wel een nieuwe montageset moeten hebben, dan kan volgens mij niet met de huidige.MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:56:
[...]
Klemmen lopen? De mijne liggen, weet ik zeker, in landscape en die klemmen liggen ook zo. Bewust zelfs zodat de profielen verticaal lopen zodat die ellendige kauwen niet meer kunnen nestelen onder mijn panelen.
Vraagsteller zal het zelf wel weten. Is het portrait dan heb je wel een dik probleem want dan doen die panelen in schaduw niets.
Dan vertekent de foto wel enorm want ik zie, maar dat klopt dan niet, dat de lange zijde van de panelen boven en onder ligt.edddy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:14:
[...]
Het is nu inderdaad Portrait (Solarstell Connect Basiselement Portrait). Plat dat is 5400 x 2730. Zou dan in de beste optie 3 naast elkaar en portrait en 1 er voor? Dan zou ik wel een nieuwe montageset moeten hebben, dan kan volgens mij niet met de huidige.
Voordeel van landscape is dat de diodes horizontaal werken en dan valt dus niet het hele paneel uit maar alleen waar de schaduw over valt over het gebied van de diodes. Meestal, voor zover ik weet, 3 stroken per paneel. Ik heb hier bewust voor alle panelen in landscape gekozen met een Goodwe met schaduwmanagement. Dat laatste is ook nog belangrijk of je moet (dure) micro's nemen.
Maar die schaduw is alleen in deze tijd van het jaar? Weegt die investering daar dan tegen op? Vrees van niet.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 12-11-2024 18:32 ]
In een eerdere post van jouw staat Hyundai genoemd, dan kan schaduw over de korte kant wel eens veel minder impact hebben t.o.v. een 'standaard' paneel met 3 diodes...
Het zijn 4 Jinko Solar Tiger Neo N-Type 430wp glas-glasRouske schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:34:
@edddy welke panelen zijn het precies?
In een eerdere post van jouw staat Hyundai genoemd, dan kan schaduw over de korte kant wel eens veel minder impact hebben t.o.v. een 'standaard' paneel met 3 diodes...
Heb nog een foto gevonden.
Beter lezenMotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:56:
[...]
Klemmen lopen? De mijne liggen, weet ik zeker, in landscape en die klemmen liggen ook zo. Bewust zelfs zodat de profielen verticaal lopen zodat die ellendige kauwen niet meer kunnen nestelen onder mijn panelen.
Sowieso valt ook een niet-shingled paneel niet volledig uit met deze schaduw. Die zullen nl minstens half-cell zijn dus de helft van het paneel doet het nog met deze schaduw over de korte kant. Maar hoger tot gelijk aan de rand zou vast beter zijn, mits dat tegen vrijwel geen kosten kan.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren
We kunnen nog
salderen.
:strip_exif()/f/image/mFEOMLtADprd1roreZqdb5He.jpg?f=fotoalbum_large)