Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:22
True schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:38:
[...]

Daar is geen zinnig antwoord op te geven zonder te weten wat het vermogen is van je panelen en micro-omvormers. Ga je de nieuwe PV-installatie op diezelfde YMVK aansluiten? Door de faseverschuiving moet je rekenen en kijken of je die nulstroom wel over die 4mm2 kunt trekken (ligt ook aan de lengte van de kabel en het isolatiemateriaal).
Dat moest je eigenlijk bij je eerste PV-installatie ook al doen omdat je (in theorie) wel schaduw kunt hebben op de ene set panelen met aangesloten micro maar niet op de andere.

Ik heb niet de kennis om je te kunnen voorzien in een definitief antwoord/advies, maar wellicht kom je hier al iets verder mee.
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij is er in zo'n systeem nooit sprake van faseverschuiving omdat het geen écht driefase systeem is: het zijn gewoon enkelfase omvormers die een nul delen.

Daarom is een ongelijke verdeling tussen de fases ook geen enkel probleem. De frequenties van de sinussen liggen toch al niet op lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

drboneym schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:20:
[...]

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij is er in zo'n systeem nooit sprake van faseverschuiving omdat het geen écht driefase systeem is: het zijn gewoon enkelfase omvormers die een nul delen.

Daarom is een ongelijke verdeling tussen de fases ook geen enkel probleem. De frequenties van de sinussen liggen toch al niet op lijn.
Incorrect maar ik laat het staan:
spoiler:
Volgens mij wel omdat ze de nul delen en ik (neem aan) maar één krachtautomaat gebruikt wordt voor de hele PV-installatie.
Ik weet het ook niet 100% zeker, maar als ik nog even zoek: hier enkele posts achter elkaar: mcDavid in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" en ook deze duidelijke uitleg: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" zou ik zeggen dat het wel degelijk een faseverschuiving zou kunnen zijn en dat je dus meer belasting op de nul kunt krijgen.

In de praktijk is dat vooral een probleem wanneer die belasting niet helemaal 1:1:1 is wat kan in dit geval gezien er op 1 fase minder opwek is (want minder panelen/micro's). En hiernaast ook de theoretische mogelijkheid dat er meer schaduw op één setje valt waardoor de verschuiving nog meer is.

Die nulstroom moet berekent worden en gekeken worden of dat over die 4mm2 probleemloos teruggevoerd kan worden.

Nogmaals, voor @kawouter80 neem mijn woord hierin zeker niet klakkeloos als waarheid aan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@kawouter80 @True @drboneym Zolang er -alleen- opwek of alleen verbruik over een verbinding loopt zorgt de fase verschuiving ervoor dat de stroom door de nul maximaal gelijk is aan de hoogste stroom door een van de fases. Je kunt dus zonder problemen de omvormers verdelen over de fases zolang je de maximale belasting van een fasedraad niet overschrijdt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:04
Een snelle vraag waar ik niet zo snel het antwoord op kan vinden.
Wat is gebruikelijk betreffende de kleur van kabels op een dak?
Gebruik je effectief 2 kleuren kabels (zwart en rood) voor panelen die in serie geschakeld staan?
Of gebruik je 1 kleur? Misschien enkel de laatste "terugkerende" kabel naar de omvormer in de andere kleur?

Had wel al bedacht dat je aan het type connector (man / vrouw) zou moeten kunnen zien of het en plus of min betreft?

Ik moet kabel bestellen, vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als je nog moet kopen zou ik de uiteinden inderdaad rood voor plus en zwart voor min gebruiken.
De eventuele tussen kabels wat je het best uitkomt, maar liefst wel gelijk. (kleur dakpannen?)
Aan de panelen normaal gesproken zwart. Is dat wat? ;) @Breezz

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 10:04
onetime schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:19:
Als je nog moet kopen zou ik de uiteinden inderdaad rood voor plus en zwart voor min gebruiken.
De eventuele tussen kabels wat je het best uitkomt, maar liefst wel gelijk. (kleur dakpannen?)
Aan de panelen normaal gesproken zwart. Is dat wat? ;) @Breezz
Zeker bedankt.
Bedoeling is dat er geen kabel zichtbaar is op het dak (dak moet nog geplaatst worden, is nieuwbouw), dus dat maakt niet zoveel uit.
Als je de uiteindes in 2 verschillende kleuren neemt, neem ik aan dat ik van beide onegveer evenveel meters nodig heb. Ik zou immers hetzelfde tracé terug moeten met de kabel, om geen inductielus te creëren, dat zijn in mijn geval heel wat meters helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:25
Breezz schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:28:
[...]

Zeker bedankt.
Bedoeling is dat er geen kabel zichtbaar is op het dak (dak moet nog geplaatst worden, is nieuwbouw), dus dat maakt niet zoveel uit.
Als je de uiteindes in 2 verschillende kleuren neemt, neem ik aan dat ik van beide onegveer evenveel meters nodig heb. Ik zou immers hetzelfde tracé terug moeten met de kabel, om geen inductielus te creëren, dat zijn in mijn geval heel wat meters helaas..
Juist niet; de eerste kabel loopt tot het eerste paneel terwijl de tweede kabel daar langsloopt tot het laatste paneel. Die is dus langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-10 20:05
Hi,

Even een paar vragen. Ik ben aan het puzzelen met montage van 6 zonnepanelen. En nu heb ik 2 opties in gedachten voor de montage rails ( clickfit evo ).

Het betreft een hoekhuis in Noordwijkerhout, ca 6km van Zee. Panelen van 212x105cm.

- Zijn 4 dakhaken per paneel voldoende?
- Welke rails setup is het beste / sterkste?

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2XdeOYL38qoYkqD8-yfihlWzlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x97yPiH3xyk1yU5fk5Be0MdZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC6cyKAn6NrPlDwqtZ0XXwtlSCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Xw2smugOm77qLtJ7LfhqHRO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NWUy0Q5XR80WPDdwO_R7a-7T1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDdiEFdmav1Vf01CuNgIoHVW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
VanBreukelen schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:49:
Hi,

Even een paar vragen. Ik ben aan het puzzelen met montage van 6 zonnepanelen. En nu heb ik 2 opties in gedachten voor de montage rails ( clickfit evo ).

Het betreft een hoekhuis in Noordwijkerhout, ca 6km van Zee. Panelen van 212x105cm.

- Zijn 4 dakhaken per paneel voldoende?
- Welke rails setup is het beste / sterkste?

Alvast bedankt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn tip. Niet horizontaal leggen de balken. Daarna voorkom je zoveel mogelijk nesten van vogels. Hebben ze minder houvast. Bij mij zijn de kauwen naar de buren vertrokken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
MotorBeast schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:24:
[...]

Mijn tip. Niet horizontaal leggen de balken. Daarna voorkom je zoveel mogelijk nesten van vogels. Hebben ze minder houvast. Bij mij zijn de kauwen naar de buren vertrokken. :D
Ah, daar had ik nog niet over nagedacht inderdaad. Wel zag ik een voordeel bij de horizontale rail montage, dat ik beide rijen met elkaar kan verbinden met module klemmen voor wellicht wat meer stevigheid als geheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-9x0egmY1HBbP5V-ZoNagLXNZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0P9biMYE6PKsbyYUYQde9mOM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@VanBreukelen 4 dakhaken per paneel is wel veel, doorgaans worden 2× aantal panelen +2 gebruikt. Voor het rijtje van 4 dus 10 haken i.p.v. 16. Maar goed, als je meer wilt gebruiken dan kan dat ook. Wel in ieder geval de vertikale rails goed borgen zodat ze niet kunnen verschuiven. Waar je de rails inklikt zit een lip waar een boegschroef in kan.
Ik zou niet te bang zijn voor vogels. De bovenste rails is i.i.g. makkelijk schoon te houden via de dakkapel. En bij horizontale rails kun je inderdaad extra module klemmen gebruiken om de 2 rijtjes aan elkaar te koppelen voor extra stevigheid. Je hebt horizontaal ook minder dakhaken nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
Martin7182 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:55:
@VanBreukelen 4 dakhaken per paneel is wel veel, doorgaans worden 2× aantal panelen +2 gebruikt. Voor het rijtje van 4 dus 10 haken i.p.v. 16. Maar goed, als je meer wilt gebruiken dan kan dat ook. Wel in ieder geval de vertikale rails goed borgen zodat ze niet kunnen verschuiven. Waar je de rails inklikt zit een lip waar een boegschroef in kan.
Ik zou niet te bang zijn voor vogels. De bovenste rails is i.i.g. makkelijk schoon te houden via de dakkapel. En bij horizontale rails kun je inderdaad extra module klemmen gebruiken om de 2 rijtjes aan elkaar te koppelen voor extra stevigheid. Je hebt horizontaal ook minder dakhaken nodig.
Bedankt voor de reactie! Ik lees nu dat Esdec minimaal 1,6 haken per m2 adviseerd. Zijn 2 haken per m2 dan voldoende zo dicht bij de kust? (6km)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83DhxbJyi-d2E7Lmf59oOv70iRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LYsIyX47mWink28j9fHDMIrS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:55:
Geen zorgen maken over vogels? Ik heb met mijn oude set er jaren last van gehad. Verder mag je broedende kauwen en ja zelfs die nesten aan het bouwen zijn niet verstoren. Zijn beschermt volgens de wet. Ik kon mijn nieuwe set met vertraging leggen omdat onder de oude set een nest zat. @VanBreukelen Je bent in ieder geval gewaarschuwd. Ik ben blij dat er bij mijn nieuwe set niets meer horizontaal ligt en bij de buren wel.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 03-09-2024 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:35
@VanBreukelen tip, anders maak je even een account aan bij Esdec. Dat kan gratis, dan kan je wat spelen met je opstelling. Krijg je b.v. een overzicht als dit, ik wist niet je exacte panelen, dus heb een willekeurig paneel van 2m+ gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHTF3k40SFgmgAdpSZvCw9LAB18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YRJVcHaWqpiHQ0NocV0LaRfO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
jeeedeee schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:49:
@VanBreukelen tip, anders maak je even een account aan bij Esdec. Dat kan gratis, dan kan je wat spelen met je opstelling. Krijg je b.v. een overzicht als dit, ik wist niet je exacte panelen, dus heb een willekeurig paneel van 2m+ gepakt.

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie!

Dus als ik het goed begrijp adviseerd Esdec automatisch om alle rails verticaal te monteren? Kan je in dat programma ook ergens selecteren hoe de haken verdeeld dienen te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:35
VanBreukelen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:15:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Dus als ik het goed begrijp adviseerd Esdec automatisch om alle rails verticaal te monteren? Kan je in dat programma ook ergens selecteren hoe de haken verdeeld dienen te worden?
Mijn kennis is vrij beperkt van de tool (heb hem alleen gebruikt voor 1 rij op mijn garage), maar er zitten wel veel mogelijkheden. Bij grotere panelen is het advies volgens mij wel om extra rail in het midden te gebruiken ter ondersteuning. Als je de rails op 20 cm van de rand bevestigd heb je 212-20-20=172 cm tussen de rails zitten, de fabrikant van de panelen schrijft vast minder voor. Daar zou ik nog een extra rail tussen plaatsen, zoals ik ook bij dit paneel heb gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3aY3QBvEh-IW9feGwNfjGx9s54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APFn5zJnIkikTPk8Rwz2MiGA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jeeedeee Wat staat er in de specsheet van de paneel fabrikant? Is op 25% en 75% van de lengte niet ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:15
jeeedeee schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:49:
@VanBreukelen tip, anders maak je even een account aan bij Esdec. Dat kan gratis, dan kan je wat spelen met je opstelling.
[...]
En anders neem je even contact met Esdec op @VanBreukelen :) Heb ik ook gedaan naar Blubase (Solarstell) toen ik er niet helemaal uit kwam met een platdak opstelling waar ik mee bezig was. Ben keurig te woord gestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:53
onetime schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:39:
@jeeedeee Wat staat er in de specsheet van de paneel fabrikant? Is op 25% en 75% van de lengte niet ok?
Drie rails onder één paneel heb ik ook nog nooit gezien. Heb zelf dit voorjaar 4 joekels gemonteerd, maar idd. zoveel mogelijk op 25 en 75% aangehouden (zoals ook Esdec adviseert). Volgens mij komt er uit de Esdec calculator nooit 3 x een rail voor één paneel. De calculator doet voor grotere panelen in kustregio's wel flink veel dakhaken.

Wat betreft vogels onder panelen: ik geloof @MotorBeast, maar het moet toch vrij zeldzaam zijn, want het wordt op een goeie dag 50+ graden onder panelen (weet ik, want ik heb 5 temperatuursensors onder m'n panelen).

Verder is het over het algemeen niet te adviseren om panelen over de lange kant te ondersteunen omdat ze dan veel minder windbelasting kunnen hebben. Ik schrijf hier (nogal) wat over in m'n verslagje.

[ Voor 3% gewijzigd door TCMR op 06-09-2024 09:36 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:40
nMad schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:45:
Dank voor jullie reacties allen! Ik denk dat we het beste 1 zo’n ValkPro P10 element kunnen kopen om daarmee zelf te gaan passen en meten. Als het daarmee lukt pas de andere elementen en panelen bestellen. Ik zal het resultaat hier delen :)
En hierbij zoals beloofd het resultaat. Kan wellicht weer voor inspiratie dienen voor anderen. Betreft dus installatie op een nieuwe schuur van onze buren.

Beschikbare ruimte tussen de dakranden is 348 cm. ValkPro Portrait Oost/West constructie gebruikt met elementen van 360 cm lang. Deze vervolgens ingekort naar 346 cm door een stuk van beide uiteinden eraf te zagen.

Op deze steekmaat van (origineel) 360 cm passen panelen van maximaal 173 cm lang. Deze panelen gevonden in de vorm van Jinko JKM420N-54HL4-B met 172,2 cm lang.

Gecombineerd met 3 stuks (€125 p/s) APS DS3-L micro-omvormers want de buurman had liever geen string omvormer in de schuur hangen.

Totale investering circa €1.300 voor 2.520 Wp erbij = €0,51 per Wp. Verwachte jaaropbrengst 1.500 kWh ivm wat schaduw door bomen etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-_8hbS6nw8ZXe-GLSz2igi8BJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbeZT5dydPQxd25lgQPblAf1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door nMad op 11-09-2024 09:22 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
nMad schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:28:
[...]

En hierbij zoals beloofd het resultaat. Kan wellicht weer voor inspiratie dienen voor anderen. Betreft dus installatie op een nieuwe schuur van onze buren.

Beschikbare ruimte tussen de dakranden is 348 cm. ValkPro Portrait Oost/West constructie gebruikt met elementen van 360 cm lang. Deze vervolgens ingekort naar 346 cm door de beide uiteinden eraf te zagen.

Op deze steekmaat van (origineel) 360 cm passen panelen van maximaal 173 cm lang. Deze panelen gevonden in de vorm van Jinko JKM420N-54HL4-B met 172,2 cm lang.

Gecombineerd met 3 stuks (€125 p/s) APS DS3-L micro-omvormers want de buurman had liever geen string omvormer in de schuur hangen.

Totale investering circa €1.300 en daarmee 2.520 Wp erbij. €0,51 per Wp. Verwachte jaaropbrengst 1.500 kWh ivm wat schaduw door bomen etc.

[Afbeelding]
Mooi gemaakt! Hoeveel kilo per paneel ligt er nu op die schuur (eigen gewicht + frame + ballast)? Is dat ook mooi verdeeld over een redelijke oppervlakte, want op de foto lijkt het alsof het op een paar blokken per paneel staat.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:40
mawashigeri schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:50:
[...]

Mooi gemaakt! Hoeveel kilo per paneel ligt er nu op die schuur (eigen gewicht + frame + ballast)? Is dat ook mooi verdeeld over een redelijke oppervlakte, want op de foto lijkt het alsof het op een paar blokken per paneel staat.
6 panelen a 22 kg per stuk = 132 kg
12 stoeptegels a 9 kg per stuk = 108 kg
Dakconstructie schat ik op 5 kg per paneel = 30 kg
Totaal: 270 kg

Is verdeeld over 4 rubber blokken per ligger * 4 liggers = 16 stuks totaal.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Nu online
nMad schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:12:
[...]

6 panelen a 22 kg per stuk = 132 kg
12 stoeptegels a 9 kg per stuk = 108 kg
Dakconstructie schat ik op 5 kg per paneel = 30 kg
Totaal: 270 kg

Is verdeeld over 4 rubber blokken per ligger * 4 liggers = 16 stuks totaal.
Dat is heel netjes, veel dank! Ik ga nog eens kijken of ik het aandurf op ons schuurtje, vermoedelijk staat er een boom net teveel in de weg, maar qua gewicht is het wel te overzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-10 13:54
BarryH schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:56:
Wel opmerkelijk dat de homewizard thuis accu (800watt) nu toch in NL in het stopcontact mag, terwijl dat voor PV niet meer mag
In België mag het volgendjaar ook officieel, net als Duitsland.

https://solarmagazine.nl/...9bf328-5e4b0dc1c9-8745689

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:15
Ik doe even een schaamteloze crosspost, want ik merk dat hier meer expertise zit. Misschien had ik het voorval gewoon hier moeten neerzetten en niet in een eigen topic.

Situatie staat hier uitgelegd:
Tweak_ers in "Uitval micro omvormers over-voltage via VEH / SolarNRG"

Maar ik zal de vraag zijn dit topic beperken.

We hebben een geschil tussen SolarNRG en de geleverde installatie ivm uitvallen van het systeem door overvoltage.

In eerste instantie geoffreerd:
GroWatt 8000 3 fase omvormer
20 panelen
Kabellengte 25 meter
6mm draad

Uiteindelijk op de dag zelf omgezet in:
Hoymiles microomvormers
10 panelen voor op aparte kabel
10 panelen achter op aparte kabel
2 keer 25 meter
4mm draad

Probleem is dat sommige momenten de panelen uitschakelen. Verschil tussen meter en zonnepanelen is 3-5V

Nu geef ik aan bij Solar NRG dat ze in de geoffreerde versie bij 8000kW omvormer 6mm draad zouden gebruiken.
Dan zit je ongeveer op 11Amphere per fase op 6mm draad per fase.

Nu hebben ze 4,4kW per kabel daadwerkelijk aangesloten.
Dan zit je op 19Amphere per fase op 4mm draad.

De eerste mail kreeg ik deze antwoorden op:
Geachte,

De berekening was in eerste instantie gedaan op 1 groep en dan was een 6mm kabel nodig maar uw installatie is gesplitst in 2 groepen van 3 micro omvormers per groep.
De 3 micro omvormers hebben een totaal vermogen van 4.8kw en dan is een 4mm kabel tot een lengte van 35meter voldoende.

De alarm melding was waarschijnlijk voor de te hoge netspanning, micro omvormers verhogen de spanning altijd met 3/4/5V zodat de opgewekte stroom richting de meterkast verzonden kan worden.

Met vriendelijke groet,
Dus ik heb met berekeningen en tooltjes uitgeprobeerd te leggen dat het verschil 19A of 11A op een kabel is.

Komen ze met dit antwoord terug:
Geachte,

De berekening was in eerste instantie gedaan op 1 groep en dan was een 6mm kabel nodig maar uw installatie is gesplitst in 2 groepen van 3 micro omvormers per groep.
De 3 micro omvormers hebben een totaal vermogen van 4.8kw en dan is een 4mm kabel tot een lengte van 35meter voldoende.

Micro omvormers verhogen de spanning altijd met 3/4/5V zodat de opgewekte stroom richting de meterkast verzonden kan worden.
Zelfs nadat de micro omvormer(s) zijn uitgeschakeld is de netspanning te hoog ( 250V )

Uw installatie is volgens de normen geplaatst, een dikkere kabel kan de spanning ietjes verlagen maar dit wordt beschouwd als een aanpassing ná installatie en dus dient er een offerte opgesteld te worden voor de werkzaamheden en benodigdheden.

Met vriendelijke groet,
Terug naar de vraag:
Klopt het dat een (micro)omvormer altijd 3-5V spanningsverschil moet opbouwen, of zijn dit gewoon kabelverliezen?

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2024 15:09 . Reden: h3 tags aangepast naar quote tags voor betere leesbaarheid ]

• mawashigeri
  • Nu online
Tweak_ers schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:42:Klopt het dat een (micro)omvormer altijd 3-5V spanningsverschil moet opbouwen?
Ja, vergelijkbaar met waterdruk of luchtdruk: je moet iets boven het aanbod moeten zitten om het de goede kant op te laten stromen!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Tweak_ers schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:42:
Ik doe even een schaamteloze crosspost, want ik merk dat hier meer expertise zit. Misschien had ik het voorval gewoon hier moeten neerzetten en niet in een eigen topic.

Situatie staat hier uitgelegd:
Tweak_ers in "Uitval micro omvormers over-voltage via VEH / SolarNRG"

Maar ik zal de vraag zijn dit topic beperken.

We hebben een geschil tussen SolarNRG en de geleverde installatie ivm uitvallen van het systeem door overvoltage.

In eerste instantie geoffreerd:
GroWatt 8000 3 fase omvormer
20 panelen
Kabellengte 25 meter
6mm draad

Uiteindelijk op de dag zelf omgezet in:
Hoymiles microomvormers
10 panelen voor op aparte kabel
10 panelen achter op aparte kabel
2 keer 25 meter
4mm draad

Probleem is dat sommige momenten de panelen uitschakelen. Verschil tussen meter en zonnepanelen is 3-5V

Nu geef ik aan bij Solar NRG dat ze in de geoffreerde versie bij 8000kW omvormer 6mm draad zouden gebruiken.
Dan zit je ongeveer op 11Amphere per fase op 6mm draad per fase.

Nu hebben ze 4,4kW per kabel daadwerkelijk aangesloten.
Dan zit je op 19Amphere per fase op 4mm draad.

De eerste mail kreeg ik deze antwoorden op:

[...]

Dus ik heb met berekeningen en tooltjes uitgeprobeerd te leggen dat het verschil 19A of 11A op een kabel is.

Komen ze met dit antwoord terug:

[...]

Terug naar de vraag:
Klopt het dat een (micro)omvormer altijd 3-5V spanningsverschil moet opbouwen, of zijn dit gewoon kabelverliezen?
Minder kabellengte of meer diameter is lagere weerstand is lagere delta in voltage

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:57
V&A Overig svp

[ Voor 126% gewijzigd door Proton_ op 12-09-2024 08:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:32
Iemand een tip waar een wat kleiner paneel op voorraad is dan de standaard maat? Met name de breedte moet voor de toepassing in de range van tussen de 70 en 90 cm liggen. Lengte idealiter tussen de 130 en 150 cm. Bij de bekende webshops kom ik niets meer tegen buiten de huidige standaard maten die fors groter zijn en Marktplaats zijn allemaal complete sets waar ze nog de hoofdprijs voor denken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Oilman Zoek eens naar camping panelen. Die zijn er ongeveer in die maten, maar wel relatief duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:36
Hier misschien, wel duur volgens mij:
https://overalzonnepanele...5OtBo-NfpUPCkVaXmv&page=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30
Oilman schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:19:
Iemand een tip waar een wat kleiner paneel op voorraad is dan de standaard maat? Met name de breedte moet voor de toepassing in de range van tussen de 70 en 90 cm liggen. Lengte idealiter tussen de 130 en 150 cm. Bij de bekende webshops kom ik niets meer tegen buiten de huidige standaard maten die fors groter zijn en Marktplaats zijn allemaal complete sets waar ze nog de hoofdprijs voor denken te krijgen.
Voor kleinere panelen kijk ik altijd hier (heb ik verder geen connecties mee): https://kleinezonnepanele...anelen-5w-210w/g-10000124

Zwerius Kriegsman

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:27
Vraagje voor de kenners hier. Vandaag een bedrijf over de vloer gehad voor het impregneren van de gevel. Ik weet niet wat ze hebben gestuurd maar er zat meer impregneermiddel op mijn panelen dan op de muur. Ze hebben dit met water wat proberen weg te spuiten. Ik wil nu eigenlijk weten of dit kwaad kan, het heeft een forse afdruk achtergelaten. Meermaals gevraagd de boel goed af te dekken, maar dat bleek aan dovemansoren gericht. Wel de afdekfolie naar boven nemen maar er niets mee doen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kESjG0l1pulYTTOu7F48_uviOjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7diUYytnrBcej9ibII6Wc85l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
TwingyTwingy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:25:
Vraagje voor de kenners hier. Vandaag een bedrijf over de vloer gehad voor het impregneren van de gevel. Ik weet niet wat ze hebben gestuurd maar er zat meer impregneermiddel op mijn panelen dan op de muur. Ze hebben dit met water wat proberen weg te spuiten. Ik wil nu eigenlijk weten of dit kwaad kan, het heeft een forse afdruk achtergelaten. Meermaals gevraagd de boel goed af te dekken, maar dat bleek aan dovemansoren gericht. Wel de afdekfolie naar boven nemen maar er niets mee doen....

[Afbeelding]
Wat voor spul is dat?
Ik zou hen vragen hun verzekering in te schakelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast

[Afbeelding]
Wat een, sorry, klootviolen. :X Gelijk mail sturen met foto en ze aansprakelijk stellen voor herstel. Natuurlijk kan dit kwaad. Er komt nu minder zonlicht binnen en je opbrengst zal dalen. Wellicht valt het hele paneel wel uit en als je dan geen micro's hebt of omvormer met schaduwmanagement is het helemaal drama.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 14-09-2024 17:24 ]

• TwingyTwingy
MotorBeast schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:20:
[...]

Wat een, sorry, klootviolen. :X Gelijk mail sturen met foto en ze aansprakelijk stellen voor herstel. Natuurlijk kan dit kwaad. Er komt nu minder zonlicht binnen en je opbrengst zal dalen. Wellicht valt het hele paneel wel uit en als je dan geen micro's hebt of omvormer met schaduwmanagement is het helemaal drama.
Dit wilde ik niet horen :+

Ik heb ze net een aansprakelijkheidsstelling gestuurd. Het meest frustrerende is dat ze vorige week twee keurige heren hadden gestuurd die ze keurig hadden afgedekt maar die moesten afbreken vanwege een grote bui. Vandaag kwamen de rauwdauwers die om 16:30 weer FC Twente wilden kijken.

Baal hier stevig van. Gelukkig het wel SolarEdge dus hoop dat niet de hele handel uitvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

[Afbeelding]
direct hun aansprakelijk stellen per mail en dit door een vakman laten schoonmaken, het beste dus demonteren, reinigen en dan weer terugplaatsen.
Ik vrees namelijk dat je als je de panelen op het dak laat je deze niet goed schoon krijgt.

worst case heb je nieuwe panelen nodig, want het glas krijg je niet meer vervangen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

@TwingyTwingy
Zou het even met de (of een) unger proberen schoon te krijgen met wat zonnepaneel zeep..

In de buurt van R'daal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGzI7d3kfEuQLXKngA9mCSX-y6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6unwA7BEbFuJMtlQiKR8XWW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2024 18:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:09:
@TwingyTwingy
Zou het even met de (of een) unger proberen schoon te krijgen met wat zonnepaneel zeep..

In de buurt van R'daal?

[Afbeelding]
Buurt van Zwolle :)

Ik wacht even de reactie op mijn aansprakelijkheidsstelling af. Dan kan ik eventueel daarna zelf aan de slag. Was sowieso het plan, ze konden wel een beurtje gebruiken. Wil nu ook voorkomen dat ik zelf aan de slag ga, het voor de helft weg wil en ze daarna melden: 'maar je hebt er zelf aangezeten'. Blijkt bij nadere inspectie om 10 panelen te gaan waar ze het voor elkaar hebben gekregen om impregneer op te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:52
TwingyTwingy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:17:
[...]

Buurt van Zwolle :)

Ik wacht even de reactie op mijn aansprakelijkheidsstelling af. Dan kan ik eventueel daarna zelf aan de slag. Was sowieso het plan, ze konden wel een beurtje gebruiken. Wil nu ook voorkomen dat ik zelf aan de slag ga, het voor de helft weg wil en ze daarna melden: 'maar je hebt er zelf aangezeten'. Blijkt bij nadere inspectie om 10 panelen te gaan waar ze het voor elkaar hebben gekregen om impregneer op te krijgen.
Eigen verzekering adviseur van de woning advies vragen en vragen langs laten komen.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-10 18:40
@TwingyTwingy
Als dat gevel impregneermiddel (melkwit in vloeibare toestand) is, op kunststof panelen, wordt het nieuwe leggen.
Heb zelf paar druppels gemorst op een ruit, glaskrabber hielp wel, maar je ziet het nog steeds.

Staat niet voor niets in de handleiding, ALLES afdekken, PVC kan je het zelf niet meer af krijgen, vreet gewoon in. Metaal ook alleen met glaskrabber en dat laat ook krasjes achter en eventuele porieën zijn keurig gevuld.

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 14-09-2024 20:15 ]

• TwingyTwingy
Dapdodo schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:13:
@TwingyTwingy
Als dat gevel impregneermiddel (melkwit in vloeibare toestand) is, op kunststof panelen, wordt het nieuwe leggen.
Heb zelf paar druppels gemorst op een ruit, glaskrabber hielp wel, maar je ziet het nog steeds.

Staat niet voor niets in de handleiding, ALLES afdekken, PVC kan je het zelf niet meer af krijgen, vreet gewoon in. Metaal ook alleen met glaskrabber en dat laat ook krasjes achter en eventuele porieën zijn keurig gevuld.
Het was doorzichtig voor zover ik in hun grote tank kon zien. Niet zoals de Hornbach Gevelimpregneer die echt wit is. Zou dat nog verschil maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
TwingyTwingy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:26:
[...]

Het was doorzichtig voor zover ik in hun grote tank kon zien. Niet zoals de Hornbach Gevelimpregneer die echt wit is. Zou dat nog verschil maken?
Je zou de fabrikant of invoerder kunnen contacteren en vragen hoe ie dat goedje van glas af krijgt.
Dan heb je een idee hoe groot je probleem is.
Als het niet in het glas in vreet, dan moet het te verwijderen zijn.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:59
Je kan geluk hebben als dit op waterbasis is dan zou je met veel water kunnen reinigen.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
JJmac schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:34:
Je kan geluk hebben als dit op waterbasis is dan zou je met veel water kunnen reinigen.
Dat klopt, maar dan zou het dus ook gewoon door de regen op de dakpannen wegspoelen, en dat lijkt me juist niet de bedoeling.
Dus voor @TwingyTwingy :
Dus ja, vraag om de juiste omschrijving en de msds van dat goedje, in de beschrijving zou ook moeten staan hoe je een onbedoeld stukje weer kunt reinigen.
Desnoods ook met de fabrikant contact opnemen met de vraag of het te verwijderen is op glas van zonnepanelen. Vergeet niet dat deze ook behandeld zijn, dus het is niet zo maar glas.
Zou dus zo maar als je pech hebt nieuwe panelen kosten.
Heb je een RBV dan zou ik deze inschakelen als je geen bevredigend antwoord van het bedrijf krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 14-09-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
Ook voor @TwingyTwingy :
Als het een natriumsilicaatoplossing is (water afstotend maken van muren/steen) kan je het inderdaad verwijderen met water.

Echter: Het spul tast glas aan, het maakt het glas mat. (lees: het vreet in).
Dan kan je het silicaat wel wegspoelen, maar de schade blijft.

Het enige waar je op kan hopen is dat de coating van de panelen de schade aan het glas heeft beperkt en/of tegen gehouden.
Goed is het in ieder geval niet voor je panelen, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Lijkt me stug. Impregneer op muren is juist om vocht tegen te houden. Verf op waterbasis krijg je eenmaal uitgehard ook niet met water meer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:59
Als het is uitgedroogd zal het moeilijk gaan, de professionele bedrijven gebruiken vaak een hogere dosering oplosmiddel wat verf en kunststof delen beschadigd, op waterbasis zijn de kunststoffen makkelijker te reinigen en geeft ook minder schade. Nu maar hopen dat de coating van de zonnepanelen niet zijn beschadigd.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:58
Ben ik de enige die dit leest en denkt'wat een lariekoek'? In procenten klopt het natuurlijk wel maar in absolute kWh absoluut niet. Hoe meer je bij leggen kan in de meeste gevallen how meer kWh je zelf kan gebruiken. Mijn 8 panelen hebben een piek van 2200 in de beste maand. Daar kan ik geen koffie op zetten of was mee draaien. En vooral in de 9 slechtere maanden waar ik dagen van 0.2 kWh heb zouden veel meer panelen flink helpen. En nog een lading op Noord helpt in de zomer weer voor de avond uren.

De overige stroom mogen ze van mij zo hebben overigens. Daar hoef ik niets voor terug als ik maar geen boete hoeft te betalen.
Levert dus zelfs geld op voor de energie leverancier die het zogenaamd zwaar heeft met al die panelen.

https://solarmagazine.nl/...ruik-tot-bijna-70-procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
computerjunky schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:14:
Ben ik de enige die dit leest en denkt'wat een lariekoek'? In procenten klopt het natuurlijk wel maar in absolute kWh absoluut niet. Hoe meer je bij leggen kan in de meeste gevallen how meer kWh je zelf kan gebruiken. Mijn 8 panelen hebben een piek van 2200 in de beste maand. Daar kan ik geen koffie op zetten of was mee draaien. En vooral in de 9 slechtere maanden waar ik dagen van 0.2 kWh heb zouden veel meer panelen flink helpen. En nog een lading op Noord helpt in de zomer weer voor de avond uren.

De overige stroom mogen ze van mij zo hebben overigens. Daar hoef ik niets voor terug als ik maar geen boete hoeft te betalen.
Levert dus zelfs geld op voor de energie leverancier die het zogenaamd zwaar heeft met al die panelen.

Het artikel heeft wel gelijk. bij 1 paneel extra is het deel eigen verbruik van de stroom van het extra paneel lager dan het % van de panelen die al liggen.
Anderzijds is waarschijnlijk ca. 30% eigen verbruik al voldoende om het lonend te laten zijn (En wellicth 15% ook wel).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Je moet je gewoon niet blindstaren op de term "eigen verbruik". Ja, hoe minder zonnepaneel, hoe hoger je eigen verbruik. Met een 1 W paneeltje heb je 100% eigen verbruik, maar het schiet natuurlijk niet op.

Misschien wordt het tijd voor een nieuwe definitie van de term; het direct eigen PV-verbruik afgezet tegen je totale stroomverbruik i.p.v. tegen je PV-opwek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martin7182 Kijk hier eens: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) daar staat in de begrippenlijst "dekking" voor jouw beoogde doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Nu online
Compleet kletspraatverhaal inderdaad, 70% gebaseerd op het hebben van een EV en/of een thuisbatterij.
Mooi hoor, maar een EV heb ik niet en een thuisbatterij is nog lang niet economisch verantwoord.

Edit: zoals hieronder opgemerkt: die EV moet je dan wel zien leeg te rijden om hem de volgende dag OVERDAG weer op te laden. Met V2G kan de auto natuurlijk soms wel als thuisbatterij dienst doen.

Nog een kleinigheid: wasmachines en wasdrogers moet je *NOOIT* laten draaien als je niet thuis bent.
Vraag even na bij je lokale brandweerkazerne wat er allemaal mis kan gaan. Een aardigheid van zonnige dagen is ook dat de was ook gratis en veel prettiger droog wordt in de directe zon.

[ Voor 32% gewijzigd door mawashigeri op 16-09-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
mawashigeri schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:08:
[...]

Compleet kletspraatverhaal inderdaad, 70% gebaseerd op het hebben van een EV en/of een thuisbatterij.
Mooi hoor, maar een EV heb ik niet en een thuisbatterij is nog lang niet economisch verantwoord.
Zelfs met een EV haal je dat nooit, tenzij je als hobby elke nacht zo'n 100-200km gaat rijden, en je auto overdag aan de laadpaal hangt...

Sommige journalisten missen heel veel kansen om te zwijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
computerjunky schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:14:

wat een onzin verhaal en dat ook nog door TNO.

even het verhaal ontrafelen:
Kleinere installatie zonnepanelen verhoogt eigen gebruik tot bijna 70 procent
Juist kleine installaties, alleen wat zijn kleine installaties, ?

Als consumenten kiezen voor de aankoop van een kleinere zonnepaneelinstallatie met minder zonnepanelen kunnen ze hun eigen verbruik verhogen tot bijna 70 procent. Dat hebben CE Delft en TNO berekend.
deze claim wordt echter verder in dit artikel nergens meer onderbouwd los van de genoemde rekentruk.
[h3]
CE Delft en TNO hebben in een opdracht van NVDE, Holland Solar, Energie-Nederland en HIER onderzoek
gedaan naar de gevolgen van de ophanden zijnde afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027. In de studie is niet alleen gekeken naar de terugverdientijd van zonnepanelen, maar ook naar de mogelijkheden van vraagsturing om het eigen verbruik van zonnepaneelbezitters te verhogen. Een kleinere zonnepaneelinstallatie is daarbij een mogelijkheid om het eigen verbruik te verhogen, maar ook het slim aansturen van een – hybride – warmtepomp en een laadpaal van een elektrische auto zijn een goede optie.
combinatie van een kleine PV met een EV heeft totaal geen effect omdat de afgifte vermogen en benodigde vermogen dermate groot is, ruim factor 10 en meer, dat deze combinatie geen zin heeft, en je dus alsnog via het overvolle stroomnet moet gaan laden (duur).

Seizoenseffect
Een huishouden met zonnepanelen gebruikt een deel van de door zonnepanelen opgewekte stroom direct op het moment van productie. Een huishouden gebruikt gemiddeld op jaarbasis 30 procent van de geproduceerde zonnestroom zelf.

Een deel van het jaar, op zonnige momenten, is de productie groter dan de vraag en wordt het overschot aan elektriciteit teruggeleverd aan het stroomnet. Dan is sprake van teruglevering. Op momenten met weinig of geen zon is de vraag groter dan de productie en wordt stroom afgenomen van het net, zoals te zien in onderstaande grafiek die het seizoenseffect van zonnepanelen illustreert.

Prikkel
Door het afschaffen van de salderingsregeling ontstaat een extra prikkel voor zonnepaneelbezitters om zoveel mogelijk van de geproduceerde zonne-energie direct zelf te gebruiken, omdat dit een positief effect heeft op de terugverdientijd.
De vraag is echter hoeveel rek er in de toepassbare verschuiving werkelijk zit, bedenk dat veel mensen juist in de zontijd aan het werken zijn en dus niet zomaar even de wasmachine of andere topverbruikers kunnen aanzetten, ook zijn door steeds zuinige apparatuur A, A+ ..., het verbruik eigenlijk al behoorlijk minder dan +- 20 jaar geleden.
De ook genoemde EV staat veelal in deze tijd dus niet voor je eigen huis, maar bij de werkgever.

Bovendien zorgt het beter afstemmen van vraag en aanbod ervoor dat vraag en aanbod op nationaal niveau meer in balans zijn en dat er minder stroomtekorten en -overschotten zijn. Daarnaast kan als vraag en aanbod van elektriciteit door huishoudens beter op elkaar afgestemd worden de piekbelasting voor teruglevering en afname van stroom op het lokale elektriciteitsnet verlaagd worden.
dus het effect, als dat al aanwezig is zal niet meer dan enkele % uitmaken en zeker niet de aangegeven extra 40%.

Gedragsverandering
Het eigen gebruik kan door zonnepaneelbezitters verhoogd worden door het elektriciteitsgebruik beter af te stemmen op productie, bijvoorbeeld door de wasmachine of droger aan te zetten als de zon schijnt, een elektrische auto thuis op te laden of door de stroom tijdelijk op te slaan in een thuisbatterij. Het is volgens de onderzoekers van CE Delft en TNO echter de vraag in hoeverre huishoudens ook daadwerkelijk bereid zijn om dit te doen, omdat dit een gedragsverandering vraagt.
Deze stelling is gezien de vorige opmerking niet echt effectief en zal nagenoeg geen effect hebben, een kleine batterij kan daarin helpen, mn voor het lichte verbruik in de avond/nacht, echter met een TVT van ruim 10-12 jaar is dat gezien de te verwachten levensduur van circa 15 jaar, niet echt zinvol, zeker met de huidige dure batterijtechnologie, wachten is het hier op nieuwe ontwikkelingen zolas de de Na-ion batterij, die naar verwachting maar een kwart van de investering benodigd, alleen komt deze op dit moment ook niet echt van de grond en blijft het op dit moment bij beloftes.

Omdat de onderzoekers het lastig vinden de bereidheid van huishoudens om hun vraagprofiel aan te passen in te schatten, hebben ze alleen een inschatting gemaakt van het technisch potentieel. Dit technisch potentieel wordt gezien als een bovengrens van de impact van afbouw van saldering op het beter afstemmen van vraag en aanbod. In de praktijk zal het effect volgens CE Delft en TNO kleiner zijn wanneer veel huishoudens hun gedrag en vraagpatroon niet of slechts beperkt aanpassen.

Wasmachine of droger
Het potentieel voor meer eigen benutting van zonnestroom door het aanzetten van de wasmachine, de wasdroger en de vaatwasmachine is volgens de onderzoekers beperkt. Door het optimaal afstemmen van vraag en opwek binnen een dag kan het eigen gebruik verhoogd worden van circa 40 naar 45 procent.
Pure onzin, zie mijn eerdere opmerking hierop, men is gewoon niet thuis, dus kijk niet alleen wat technisch mogelijk is maar kijk vooral naar praktische mogelijkheden, gezien de huizenprijzen moeten mensen vaak gewoon met zijn twee aan het werk, liefts voltijd, los van het feit dat je ook maar een beperkt aantal was kunt doen. Blijktbaar doet de onderzoeker dit blijkbaar niet zelf, anders was daar wel iets anders uitgekomen

Bij huishoudens met een hybride warmtepomp, en met name bij huishoudens met een eigen laadpaal, is het potentieel groter. Door slimme aansturing van de laadpaal en laden in de middag kan de benutting van de eigen zonnestroom verhoogd worden van 50 naar 75 procent. Randvoorwaarde hiervoor is uiteraard wel dat de elektrische auto op de zonnige momenten ook daadwerkelijk thuis aan de laadpaal geladen wordt.
Een (hybride) warmtepomp werkt normaal gezien ergens tussen oktober en april, en dat zijn nu juist die periodes waar je eigenlijk geen overschot aan zonneenergie meer hebt, los van het feit dat de vermogensvraag van een dergelijk systeem al een veelvoud is wat een kleine PV installatie in deze periode kan leveren, juist de saldering heeft dat nu nog mogelijk gemaakt om de dat gat van benodigde energie op te vangen. Echter ook dan heb je wel meer dan een kleine PV installatie nodig. Een gemiddelde warmtepomp heeft ergens tussen 2.000 - 4.000 kWh nodig in die periode.
De genoemde EV zal veelal juist in die tijd NIET thuis bij de voordeur staan, los van het feit dat bij veel woningen een eigen laadpaal helemaal niet mogelijk is omdat men geen eigen oprit heeft.

De salderingsregeling kan er volgens CE Delft en TNO bovendien toe leiden dat huishoudens minder zonnepanelen installeren,
kijk hier hebben ze wel opgelet, op dit moment zal bijna niemand meer in een PV installatie investeren ( zeker de doorsnee consument niet

omdat het percentage eigen gebruik bij een kleinere zonnepaneelinstallatie hoger ligt. Door het plaatsen van de helft van het aantal zonnepanelen neemt bij een gelijke stroomvraag het percentage eigen gebruik toe van 40 naar bijna 70 procent.
logisch, maar wat men vergeet dat in dit geval ook de broodnodige aandeel van PV gaat dalen terwijl we als we door willen pakken in de energietrasitie juist nog meer PV nodig hebben. dit is dus puur een rekenkundig trukje zonder enig nuttig effect. sorry, heren, lever aub jullie buls allemaal in, want die zijn jullie niet waard. Hoe kun je als wetenschapper dergelijke onzin uitkramen en dat dan ook nog door CE Delft en TNO, jullie zouden jullie diep moeten schamen.

‘Hierdoor zijn er een stuk minder momenten met overproductie van elektriciteit die tegen een lage prijs teruggeleverd moeten worden en neemt het eigen gebruik fors toe’, besluiten de onderzoekers. ‘Daarnaast is een thuisbatterij een manier om het eigen gebruik van de zonnestroom te verhogen. Hiervoor moet echter wel een aanvullende investering gedaan worden.’
te eenzijdig naar teruglevering gefocused, op zich juist maar daardoor mis he je het totale plaatje.

Uitvallende omvormers kosten zonnepaneeleigenaar 25 tot 80 euro per jaar

Als de spanning op het stroomnet te hoog oploopt, schakelen omvormers van zonnepanelen zichzelf uit. CE Delft heeft afgelopen kalenderjaar berekend dat de misgelopen inkomsten voor zonnepaneelbezitters maximaal tussen de 25 en 80 euro per jaar bedragen.
oorzaak hiervan ligt op een heel ander vlak, namelijk dat men de laatste 40 jaar geslapen heeft en de politiek niet in staat was een lange termijn visie op te stellen, de netbeheerders roepen dit al ruim 30 jaar lang, maar werden mn door de poliek aan de ketting gelegd. Ons energieverbruik is niet meer dat uit de jaren 60 en 70 van vorige eeuw, waar een huis soms maar 2 groepen had.

De gemiste inkomsten zijn bepaald door te kijken naar de uren waarop de hoogste 10 procent van de stroomproductie door de zonnepanelen plaatsvindt. De netbeheerders hebben namelijk aangegeven dat die 10 procent het maximum is wat zij in hun elektriciteitsnetwerken zien qua aantal momenten dat de omvormers afgeschakeld worden.
is zeer local bepaald, er zijn meer dan voldoende locaties die op dit moment helemaal geen last hebben van afschakeling of waarbij men gewoon bij een !-fase aansluiting op de verkeerde fase zit, terwijl op de andere twee fases nog meer dan voldoende capcaciteit is, echter dat is voor de netbeheerders niet interessant omdat zij daar in principe geen last van ondervinden, het probleem ligt bij de consument, die heeft dan gewoon pech.

CE Delft schat in dat de spanningsproblemen per wijk zo’n 5 jaar kunnen blijven bestaan, totdat de netbeheerder het stroomnet verzwaart. In veel gebieden zullen de problemen echter sneller opgelost worden. De maximale gemiste inkomsten door spanningsproblemen zijn daarmee – uitgaande van gelijkblijvende stroomprijzen – 125 tot 400 euro.

[ Voor 39% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MacD007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:18:
[...]

wat een onzin verhaal en dat ook nog door TNO.

even het verhaal ontrafelen:
Kleinere installatie zonnepanelen verhoogt eigen gebruik tot bijna 70 procent
Juist kleine installaties, alleen wat zijn kleine installaties, ?
Als consumenten kiezen voor de aankoop van een kleinere zonnepaneelinstallatie met minder zonnepanelen kunnen ze hun eigen verbruik verhogen tot bijna 70 procent. Dat hebben CE Delft en TNO berekend.
CE Delft en TNO hebben in een opdracht van NVDE, Holland Solar, Energie-Nederland en HIER onderzoek gedaan naar de gevolgen van de ophanden zijnde afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027. In de studie is niet alleen gekeken naar de terugverdientijd van zonnepanelen, maar ook naar de mogelijkheden van vraagsturing om het eigen verbruik van zonnepaneelbezitters te verhogen. Een kleinere zonnepaneelinstallatie is daarbij een mogelijkheid om het eigen verbruik te verhogen, maar ook het slim aansturen van een – hybride – warmtepomp en een laadpaal van een elektrische auto zijn een goede optie.

Seizoenseffect
Een huishouden met zonnepanelen gebruikt een deel van de door zonnepanelen opgewekte stroom direct op het moment van productie. Een huishouden gebruikt gemiddeld op jaarbasis 30 procent van de geproduceerde zonnestroom zelf.

Een deel van het jaar, op zonnige momenten, is de productie groter dan de vraag en wordt het overschot aan elektriciteit teruggeleverd aan het stroomnet. Dan is sprake van teruglevering. Op momenten met weinig of geen zon is de vraag groter dan de productie en wordt stroom afgenomen van het net, zoals te zien in onderstaande grafiek die het seizoenseffect van zonnepanelen illustreert.

Prikkel
Door het afschaffen van de salderingsregeling ontstaat een extra prikkel voor zonnepaneelbezitters om zoveel mogelijk van de geproduceerde zonne-energie direct zelf te gebruiken, omdat dit een positief effect heeft op de terugverdientijd.

Bovendien zorgt het beter afstemmen van vraag en aanbod ervoor dat vraag en aanbod op nationaal niveau meer in balans zijn en dat er minder stroomtekorten en -overschotten zijn. Daarnaast kan als vraag en aanbod van elektriciteit door huishoudens beter op elkaar afgestemd worden de piekbelasting voor teruglevering en afname van stroom op het lokale elektriciteitsnet verlaagd worden.

Gedragsverandering
Het eigen gebruik kan door zonnepaneelbezitters verhoogd worden door het elektriciteitsgebruik beter af te stemmen op productie, bijvoorbeeld door de wasmachine of droger aan te zetten als de zon schijnt, een elektrische auto thuis op te laden of door de stroom tijdelijk op te slaan in een thuisbatterij. Het is volgens de onderzoekers van CE Delft en TNO echter de vraag in hoeverre huishoudens ook daadwerkelijk bereid zijn om dit te doen, omdat dit een gedragsverandering vraagt.

Omdat de onderzoekers het lastig vinden de bereidheid van huishoudens om hun vraagprofiel aan te passen in te schatten, hebben ze alleen een inschatting gemaakt van het technisch potentieel. Dit technisch potentieel wordt gezien als een bovengrens van de impact van afbouw van saldering op het beter afstemmen van vraag en aanbod. In de praktijk zal het effect volgens CE Delft en TNO kleiner zijn wanneer veel huishoudens hun gedrag en vraagpatroon niet of slechts beperkt aanpassen.

Wasmachine of droger
Het potentieel voor meer eigen benutting van zonnestroom door het aanzetten van de wasmachine, de wasdroger en de vaatwasmachine is volgens de onderzoekers beperkt. Door het optimaal afstemmen van vraag en opwek binnen een dag kan het eigen gebruik verhoogd worden van circa 40 naar 45 procent.

Bij huishoudens met een hybride warmtepomp, en met name bij huishoudens met een eigen laadpaal, is het potentieel groter. Door slimme aansturing van de laadpaal en laden in de middag kan de benutting van de eigen zonnestroom verhoogd worden van 50 naar 75 procent. Randvoorwaarde hiervoor is uiteraard wel dat de elektrische auto op de zonnige momenten ook daadwerkelijk thuis aan de laadpaal geladen wordt.

De salderingsregeling kan er volgens CE Delft en TNO bovendien toe leiden dat huishoudens minder zonnepanelen installeren, omdat het percentage eigen gebruik bij een kleinere zonnepaneelinstallatie hoger ligt. Door het plaatsen van de helft van het aantal zonnepanelen neemt bij een gelijke stroomvraag het percentage eigen gebruik toe van 40 naar bijna 70 procent. ‘Hierdoor zijn er een stuk minder momenten met overproductie van elektriciteit die tegen een lage prijs teruggeleverd moeten worden en neemt het eigen gebruik fors toe’, besluiten de onderzoekers. ‘Daarnaast is een thuisbatterij een manier om het eigen gebruik van de zonnestroom te verhogen. Hiervoor moet echter wel een aanvullende investering gedaan worden.’

Uitvallende omvormers kosten zonnepaneeleigenaar 25 tot 80 euro per jaar

Als de spanning op het stroomnet te hoog oploopt, schakelen omvormers van zonnepanelen zichzelf uit. CE Delft heeft afgelopen kalenderjaar berekend dat de misgelopen inkomsten voor zonnepaneelbezitters maximaal tussen de 25 en 80 euro per jaar bedragen.

De gemiste inkomsten zijn bepaald door te kijken naar de uren waarop de hoogste 10 procent van de stroomproductie door de zonnepanelen plaatsvindt. De netbeheerders hebben namelijk aangegeven dat die 10 procent het maximum is wat zij in hun elektriciteitsnetwerken zien qua aantal momenten dat de omvormers afgeschakeld worden.

CE Delft schat in dat de spanningsproblemen per wijk zo’n 5 jaar kunnen blijven bestaan, totdat de netbeheerder het stroomnet verzwaart. In veel gebieden zullen de problemen echter sneller opgelost worden. De maximale gemiste inkomsten door spanningsproblemen zijn daarmee – uitgaande van gelijkblijvende stroomprijzen – 125 tot 400 euro.
NFI, maar ik zou je post even nalezen en editen, ik snap nu niet wat een copy/paste quote is of jouw reactie is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
True schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:20:
[...]

NFI, maar ik zou je post even nalezen en editen, ik snap nu niet wat een copy/paste quote is of jouw reactie is.
sorry, ik was nog bezig om eea te editen, dus graag even teurglezen, het staat er ondertussen goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:16
Ik zit even met wat vragen rond het gebruik van 2 verschillende omvormers in 1 huisinstallatie. Als er mensen hun inzichten willen delen: altijd welkom!

2 verschillende merken omvormers in 1 huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RailHenk87 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:54:
Ik zit even met wat vragen rond het gebruik van 2 verschillende omvormers in 1 huisinstallatie. Als er mensen hun inzichten willen delen: altijd welkom!

2 verschillende merken omvormers in 1 huis
Voor je huis installatie maakt dat weinig uit, het is eerder dat je mogelijke inzichten van bv opwek wat lastiger inzichtelijk maakt.
AC is AC en is zeker niet merkafhankelijk dus welk merk omvormers je hebt maakt niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-10 16:11
Vereniging Eigenhuis wil het kabinet oproepen om te garanderen dat PV rendabel blijft en hebben hier een petitie geplaatst.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Martin7182 schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:49:
Je moet je gewoon niet blindstaren op de term "eigen verbruik". Ja, hoe minder zonnepaneel, hoe hoger je eigen verbruik. Met een 1 W paneeltje heb je 100% eigen verbruik, maar het schiet natuurlijk niet op.

Misschien wordt het tijd voor een nieuwe definitie van de term; het direct eigen PV-verbruik afgezet tegen je totale stroomverbruik i.p.v. tegen je PV-opwek.
Finaal gaat het uiteraard over het % zelfvoorzienigheidsgraad en niet over het % zelfverbruik.
Een hoog % zelfverbruik halen is, zoals je zelf al schrijft en beseft, niet echt een kunst => in verhouding tot je verbruik heel weinig panelen leggen of in verhouding tot je capaciteit Wp panelen veel meer gaan verbruiken en klus geklaard. :)

Een hoog percentage zelfvoorziening behalen (= van je totale verbruik zo weinig mogelijk uit het net halen en zoveel mogelijk uit eigen productie) is iets moeilijker. :)

Maar dat is geen nieuw gegeven. Dat is altijd al het geval geweest.
Alleen is door de saldering de kijk van sommigen daarop wat vertroebeld. :+

Ik haal overigens op 365 dagen een zelvoorzienigheidsgraad van 86,4%.
En slechts een zelfverbruik van 48,6%.
Maar ik hou alleen rekening met het eerste cijfer. Het tweede is mooi voor de statistiek maar ook niet meer dan dat. :)

Uiteraard geldt ook hier dat n = 1 en dat iedere situatie anders is en dat je moet handelen volgens de eigen uitgangspunten en mogelijkheden.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Het is volslagen idioterie van het niveau hersenloos om het (directe) zelf verbruik te willen verhogen door panelen weg te gaan halen. Zolang je op de momenten van minste opbrengst nog niet zelfvoorzienend bent wil je meer panelen, zolang dat kan. Met het opgestelde vermogen (Wp) als gegeven, wil je je zelf verbruik zo hoog mogelijk maken. Om het net te ontlasten, om op het eind van salderen te zijn voorbereid, om terugleverboetes te beperken. Om idealiter volledig los te kunnen van het net. Dat is voorlopig niet het doel.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

• Martin7182
cville schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:03:
Vereniging Eigenhuis wil het kabinet oproepen om te garanderen dat PV rendabel blijft en hebben hier een petitie geplaatst.
Met een petitie verandert er niks en blijft het kabinet navelstaren. Je had/hebt meer macht in het stemhokje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-10 20:48
cville schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:03:
Zelfs zonder saldering zijn zonnepanelen meer dan rendabel.
Wanneer gaan mensen dat nu snappen...

• cville
bottom line schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:53:
[...]

Eens, maar de petitie ging vooral over het garanderen van een TVT van 7 jaar en dat is lastig als je een netto negatieve TLV hebt.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 23:54

Termy

valt er nog wat te fragge?

cville schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:56:
[...]

Eens, maar de petitie ging vooral over het garanderen van een TVT van 7 jaar en dat is lastig als je een netto negatieve TLV hebt.
Dynamisch contract, probleem opgelost.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-10 20:48
cville schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:56:
[...]

TVT van 7 jaar haal je er nog wel uit, zonder dat de overheid daar iets moet voor doen.
Het enige verschil is dat dit nu als een kip zonder kop kan.
Iemand die er een beetje rekening mee houdt met het weer/verbruik/stroom, die zit al op 7 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Termy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:56:
[...]

Dat ga ik waarschijnlijk ook doen vanaf januari 2025, maar ik ga er alsnog c.a. EUR 500 op achteruit vergeleken met dit jaar. Ik kom dan op een (gesimuleerde) TLV van in totaal EUR 311 voor 2025.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:32

pietje63

RTFM

TVT van 7 jaar als doel is wat mij betreft onzin, voor een product dat naar verwachting een jaar of 15-25 mee kan.

Toen ik mijn panelen kocht (ca. 1.5 jaar geleden besteld) kwam ik ook uit op een TVT van ca, 8-10 jaar (realistische berekening, dynamisch contract, en had rekening gehouden met de op dat moment aangekondigde afbouw van saldering. De toen door de verkoper gegeven terugverdientijd van 5 jaar (uitgaande van volledige saldering en stijgende energieprijzen) vond ik misleidend (maar heb me de energie bespaard om er een punt van te maken).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:42
@pietje63 recent heb ik ook nog meerdere PV offertes ontvangen. En de geclaimde terugverdientijd varieerde van 2,8 tot 5 jaar. Nou kijk ik daar zelf niet naar en bovendien is het niet te voorspellen, maar erg optimistisch vind ik het in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:57
[...]

Jouw BOLD uitspraak is méér dan... bóld... omdat het véél te kort door de bocht is.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:57
Termy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:56:
[...]

lol, óók als je véél PV hebt, en een auto moet laden als je thuiskomt? en in de winter je Wtp's moet laten draaien?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• pietje63

pietje63

RTFM

Hansieo schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:24:
[...]

lol, óók als je véél PV hebt, en een auto moet laden als je thuiskomt? en in de winter je Wtp's moet laten draaien?
OK, auto laden kan niet altijd als de zon schijnt, maar waarom moet het bij thuiskomst? Kan ook halverwege de nacht (of overdag op kantoor?).

* pietje63 baalt van de piekprijs van stroom als hij zijn eten kookt/opwarmt.. warm lunchen zit er nog niet helemaal in (met kinderen op school) :)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Afhankelijk van het tijdstip dat je deze hebt gekocht klopt dat wel, alleen de huidige regering is op weg om daar heel snel een einde aan te maken, met de huidige wetswijziging (de ACM heeft hierop reeds gewaarschuwd) kan het zo afgelopen zijn en ga je zelfs voor je te teruggeleverde stroom nog betalen (dus met een negatieve opbrengst, wel kosten , geen enkele vergoeding meer (je geeft het in feite gratis weg) en de energieboeren verkopen dat met giga winsten gewoon weer door.
en dan loop je zelf de kans dat je TVT langer gaat worden dan je technische levensduur van je panelen.
dat is dan ook het einde van de energietransitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
pietje63 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:50:
[...]

OK, auto laden kan niet altijd als de zon schijnt, maar waarom moet het bij thuiskomst? Kan ook halverwege de nacht (of overdag op kantoor?).
zie het al voor mee, 1 laadpaal voor de deur van je werkgever (waar overigens de baas al met zijn dikke EV staat) en hoe wil jij dan daar nog laden, ja bij een openbare zeer dure laadpaal, super handig. Nee is geen optie.
* pietje63 baalt van de piekprijs van stroom als hij zijn eten kookt/opwarmt.. warm lunchen zit er nog niet helemaal in (met kinderen op school) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:52
pietje63 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:06:
TVT van 7 jaar als doel is wat mij betreft onzin, voor een product dat naar verwachting een jaar of 15-25 mee kan.

Toen ik mijn panelen kocht (ca. 1.5 jaar geleden besteld) kwam ik ook uit op een TVT van ca, 8-10 jaar (realistische berekening, dynamisch contract, en had rekening gehouden met de op dat moment aangekondigde afbouw van saldering. De toen door de verkoper gegeven terugverdientijd van 5 jaar (uitgaande van volledige saldering en stijgende energieprijzen) vond ik misleidend (maar heb me de energie bespaard om er een punt van te maken).
Jij kan het misleidend vinden maar zowel mijn buurman (na 5jaar) als ik (na 4 jaar) zijn breakeven. We hadden weliswaar een ferrarismeter meter. En dat incl alle elektra voor de MK. Was wel voor 2008. Hangt erg veel af van je in/aankoop prijs.
En aan de opbrengst cijfers te zien zien we weinig van enige degradatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Is dat wel zo? Ik heb een eigen huis. Daar blijf ik nog 8 jaar in wonen, en niet meer dan dat.
Ik betaal 61 euro verbruikskosten voor m'n stroom per maand. Het kost me ergens tussen de 55 a 65 euro per maand voor een renteloze lening voor panelen. Dan moet ik terug leverkosten gaan betalen en gaat er mogelijk een streep door de saldering. Tegen de tijd dat ik die zooi heb afbetaald zit ik in een nieuw huis en heb ik niets meer aan die panelen. Hoe is dat rendabel voor mij? Er zijn zeker situaties waarin het nog rendabel is. Maar zeker niet in alle gevallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
@Seth_Chaos Alleen al het feit dat je label omhoog gaat gaat je meer opleveren in de verkoopprijs van je woning. Zo ook met isolatie en een WP. Mijn huis is schat ik ondertussen 30 % meer waard van buurman die niets aan zijn woning heeft gedaan. Ik betaal €60,- per maand aan voorschot, hij zo'n €200,- per maand. Welk huis zal het beter doen en meer opbrengen schat je?

Zelfs met kosten betaal ik fors minder aan energie dan hij. Zet je de besparing maandelijks in een ETF op de beurs maak je dubbel rendement.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:34:
@Seth_Chaos Alleen al het feit dat je label omhoog gaat gaat je meer opleveren in de verkoopprijs van je woning. Zo ook met isolatie en een WP. Mijn huis is schat ik ondertussen 30 % meer waard van buurman die niets aan zijn woning heeft gedaan. Ik betaal €60,- per maand aan voorschot, hij zo'n €200,- per maand. Welk huis zal het beter doen en meer opbrengen schat je?
Hij krijgt einde jaar dat voorschot gewoon weer terug. En beide huizen gaan gewoon voor dezelfde prijs. Leuk dat het op papier meer waard lijkt. Maar uiteindelijk gaan beide huizen gewoon voor hetzelfde bedrag. Mijn huis is sinds de twee jaar dat ik er woon 2 ton meer waard geworden. En daar heb ik geen cent voor hoeven investeren. En dat is even veel als het huis van de buurman die een warmtepomp en zonnepanelen heeft liggen. Getaxeerd en wel (en meteen m'n hypotheek rente laten verlagen). En leuk dat voorschot. Maar daar mag je de investering en de terug leverkosten nog even bij rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Seth_Chaos schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:45:
[...]

Hij krijgt einde jaar dat voorschot gewoon weer terug. En beide huizen gaan gewoon voor dezelfde prijs. Leuk dat het op papier meer waard lijkt. Maar uiteindelijk gaan beide huizen gewoon voor hetzelfde bedrag. Mijn huis is sinds de twee jaar dat ik er woon 2 ton meer waard geworden. En daar heb ik geen cent voor hoeven investeren. En dat is even veel als het huis van de buurman die een warmtepomp en zonnepanelen heeft liggen. Getaxeerd en wel (en meteen m'n hypotheek rente laten verlagen). En leuk dat voorschot. Maar daar mag je de investering en de terug leverkosten nog even bij rekenen.
Voorschot terug. Dat verbruikt hij aan energie grappenmaker. :D Hij krijgt niets terug en mag bij een strenge winter dik bij betalen.

Huis van mijn buurman is logischer wijs ook gestegen alleen het mijne vele malen meer. Huis uit 78 met standaard enkel glas, geen/weinig dakisolatie een lullig laagje glaswol achter de rabbatdelen.

https://woninglabel.nl/la...oningen-zijn-erg-populair Ik heb een A-label. Hij schat ik D of E.

NB: ik betaal de komende 3 jaar en 2 maanden geen TLK bij GC. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Lord Anubis schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:53:
[...]

Jij kan het misleidend vinden maar zowel mijn buurman (na 5jaar) als ik (na 4 jaar) zijn breakeven. We hadden weliswaar een ferrarismeter meter. En dat incl alle elektra voor de MK. Was wel voor 2008. Hangt erg veel af van je in/aankoop prijs.
En aan de opbrengst cijfers te zien zien we weinig van enige degradatie.
ik wil ook zeker niet zeggen dat het niet kan, ik wilde zeggen dat de uitgangspunten naar mijn mening niet redelijk waren
- Uitgaan van saldering, terwijl er op dat moment een wet lag om saldering af te bouwen
- Uitgaan van sterke prijsstijgingen, terwijl de algemene vooruitzichten waren dan de stroomprijs niet stijgt (uitgangspunt was rond de 50 ct KwH na 3 jaar)
En deze niet redelijke uitgangspunten leiden tot een verkeerd beeld bij consumenten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:34:

Zelfs met kosten betaal ik fors minder aan energie dan hij. Zet je de besparing maandelijks in een ETF op de beurs maak je dubbel rendement.
Als je je huis niet wilt verkopen, dan is waardestijging helemaal niet zinvol. Want je betaalt alleen maar meer belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:16:
[...]

Als je je huis niet wilt verkopen, dan is waardestijging helemaal niet zinvol. Want je betaalt alleen maar meer belasting.
Ook dat niet want al deze maatregelen tellen niet mee voor de OZB. Verkoop waarde is wat anders dan WOZ waarde.

Het ging overigens over iemand die zijn huis WEL wil verkopen over 8 jaar en zich afvroeg of het nog zinvol was.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 20:19 ]

• Martin7182
MotorBeast schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:18:
[...]

Ook dat niet want al deze maatregelen tellen niet mee voor de OZB. Verkoop waarde is wat anders dan WOZ waarde.

Het ging overigens over iemand die zijn huis WEL wil verkopen over 8 jaar en zich afvroeg of het nog zinvol was.
Ik had het over waarde, niet per se verkoopwaarde. Dus juist wel WOZ-gerelateerd. Het maakt voor de belasting niet uit wat de eventuele verkoopprijs wordt, je betaalt over de vastgestelde waarde.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:46:
[...]

Ik had het over waarde, niet per se verkoopwaarde. Dus juist wel WOZ-gerelateerd. Het maakt voor de belasting niet uit wat de eventuele verkoopprijs wordt, je betaalt over de vastgestelde waarde.
En ik zei dus dat het voor de Woz geen donder uitmaakt. Die wordt simpelweg afgeleid van verkoopprijzen van omringende panden die gelijkwaardig zijn. En laten die nu lager zijn dan de echte waarde van mijn woning door mijn upgrades. En weer ontopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
Martin7182 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:15:
Je had/hebt meer macht in het stemhokje :)
Je zal maar op de BBB of de PVV hebben gestemd om die reden ;).

Afschaffing salderingsregeling zonnepanelen – kiezersbedrog BBB en PVV?
BBB en PVV torpedeerden 3 maanden geleden afbouw van salderen. Nu vermeldt ‘hun’ regeringsakkoord volledige afschaf vanaf 2027. Is dit kiezersbedrog? Wat zijn de gevolgen volgens Marien Boonman van Energy Fact?
https://solarmagazine.nl/...-kiezersbedrog-bbb-en-pvv

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:51
@LooneyTunes ik hoop dat die mensen een geheugen hebben dat functioneert tot de volgende verkiezingen..

Het zal vast te maken hebben met op opvullen van ds begroting zodat ze andere zaken kunnen doen. Leuk op papier natuurlijk dat gemiste BTW op energie straks de kas invloeit, maar zonder duidelijke afspraken over hoe/ wat naast een eventuele afschaffing, als het al tot een wetsvoorstel gaat komen die dat moet regelen, zou het zomaar kunnen tegenvallen.

Elke euro die ik meer moet afdragen aan mijn energiemaatschappij, is er een die ik elders niet meer kan uitgeven. Zonnepanelen zullen de komende jaren minder in trek blijven om te plaatsen, dus leveranciers gaan omvallen. Mensen met problemen met hun installatie die krijgen geen garantie geleverd en denken 2x na voordat ze iets laten vervangen.

Energietransitie zal weinig extra hoeven te verwachten van particulieren vermoed ik ook. Als we de (mede door NL bepaalde) Europese doelstellingen niet halen, wat dan?

Ik zeg niet dat de saldering regeling houdbaar of wenselijk is, maar er komt wat meer bij kijken dan: we stoppen ermee in 2027… Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat ze een goed wetsvoorstel opgetuigd krijgen. Ik lach me stuk als diezelfde 1e kamer straks een eventueel voorstel torpedeert.

Maar eerst maar eens zien of het kabinet in staat is een wet voorstel in te dienen voordat ze omvallen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Weet iemand hoe zwaar een PV verdeler belast mag worden? Ik las ergens 3680W. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MotorBeast schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:37:
Weet iemand hoe zwaar een PV verdeler belast mag worden? Ik las ergens 3680W. Klopt dit?
Bij 16A groep klopt dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:37
Bij een continue belasting zoals bij zonnepanelen, moet je rekening houden met de 80% regel. Dit om te voorkomen dat de automaat te warm wordt.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
RemmyB83 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:11:
[...]

Bij een continue belasting zoals bij zonnepanelen, moet je rekening houden met de 80% regel. Dit om te voorkomen dat de automaat te warm wordt.
Wanneer wordt het continu? 2 uur of 5 uur? of 30 minuten?
Bij mij is er door installateurs altijd een 16A automaat gebruikt voor een 3680watt omvormer.
En zo staat het ook niet in de OP (zie stukje elektrotechniek).
Dus wat is je bron hiervoor?

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 20-09-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oei, ik heb zelfs een 4200 Watt omvormer met 5080 Wp op een 16A automaat. Telt de 114% regel ook? ;)

Zekeringen zijn gemaakt om te belasten met hun nominale stroom, vaak opgegeven bij 30°C omgeving. En moet minimaal een uur inblijven bij 113% belasting. En moet binnen een uur uitgaan bij 145% belasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
BarryH schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:14:
[...]

Wanneer wordt het continu? 2 uur of 5 uur? of 30 minuten?
Bij mij is er door installateurs altijd een 16A automaat gebruikt voor een 3680watt omvormer.
En zo staat het ook niet in de OP (zie stukje elektrotechniek).
Dus wat is je bron hiervoor?
kijk wat de fabrikant zelf aangeeft met welke zekering je de omvormer moet zekeren, en daarbij staat een 3680W omvormer niet continu met dit vermogen op je aansluiting, dat is het maximale wat deze kan. veelal zul je dus daaronder zitten.
gewoon aan de richtlijnen van de producent houden kan komt het goed.

hier vind je meer over de hierboven bedoelde 80% regel. https://www.ew-installati...es-in-bestaande-situaties
let wel het wordt vrij technisch beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik heb volgens mij een 20A groep maar dan nog kan ik daar geen 5500W (max van de omvormer en die haal ik sporadisch) volgens mij doorheen jagen toch?

Ik stel de vraag omdat ik bezig ben met een WP en installateur voorstelt een PV Verdeler te pakken en daarop ook nog de L/W WP (1 fase) aan te sluiten. Wel erg makkelijk maar zet mijn vraagtekens erbij of dit wel goed gaat. Ik heb wel wat basiskennis maar dit gaat me boven mijn pet ( ken je beperkingen ;) ) en wil niet met ellende komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:58:
Ik heb volgens mij een 20A groep maar dan nog kan ik daar geen 5500W (max van de omvormer en die haal ik sporadisch) volgens mij doorheen jagen toch?
Een 20A zekering ervoor is in principe niet voldoende met 4600W max. - het maximum per fase bij een 3x25A aansluiting is 5750W, daar zit je al tegenaan!
Andersom, mijn warmtepomp wil hartje winter nog wel eens meer dan een half uur 4400W trekken bij het opwarmen van het SWW en die zit (abusievelijk, mijn fout) achter een 16A/Ckar met een theoretisch maximum van 3680W... dit is nog niet fout gegaan tot nu toe. Ik heb er met een warmtecamera bijgestaan maar boven de 30 graden kwam de automaat niet uit - heel precies meten kan natuurlijk niet omdat de boel ingebouwd zit, maar de aansluitpunten van de bedrading zouden toch dicht bij de binnentemperatuur van de automaat moeten liggen.

Dan de aansluiting van de WP: als het apart afgezekerd is en op eigen automaten zit (met eigen aardlek!) kan het prima op dezelfde fase. Wat je moet voorkomen en vast en zeker ook niet voorgesteld wordt door je installateur, is dat er bij een defect aan de WP een idioot hoge stroom buiten de meterkast om kan lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door mawashigeri op 20-09-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[...]

Ik stel de vraag omdat ik bezig ben met een WP en installateur voorstelt een PV Verdeler te pakken en daarop ook nog de L/W WP (1 fase) aan te sluiten. Wel erg makkelijk maar zet mijn vraagtekens erbij of dit wel goed gaat. Ik heb wel wat basiskennis maar dit gaat me boven mijn pet ( ken je beperkingen ;) ) en wil niet met ellende komen te zitten.
Volgens mij kan wat de installateur voorstelt.
PV levert terug , wp verbruikt. Gaat prima samen.
Wel zorgen dat je kabel voldoende aderdikte heeft (3x2,5mm2 denk ik)
Wat zijn de vermogens?
5500 watt klinkt eerder als 3x4mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:37
[...]

Zo als ik jou post lees zie ik geen problemen, maar zoals met heel veel dingen zijn er wel een een paar details waar je op moet letten. Deze details zijn vaak niet bekend bij een WP installateur maar wel bij een elektricien. Daarom is mijn advies om deze vraag even hier neer te leggen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 daar zitten een paar echte experts op dit gebied.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
BarryH schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:20:
[...]

Volgens mij kan wat de installateur voorstelt.
PV levert terug , wp verbruikt. Gaat prima samen.
Wel zorgen dat je kabel voldoende aderdikte heeft (3x2,5mm2 denk ik)
Wat zijn de vermogens?
5500 watt klinkt eerder als 3x4mm2
Kabel is 12 jaar geleden door vriend (die was electricien) van me gelegd toen ik de panelen met hem heb gelegd (oude set) en volgens mij is het zelfs 6mm2. Maar geen 2 want destijds heb ik daar rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Nee, daarvoor zou je dus een 25A LS moeten hebben en die heeft dan een hoofdzekering van 40A nodig. Nu zal die LS ook niet direct bij die 20A er uitspringen, maar je moet daar zeker niet langere tijd daar behoorlijk overheen gaan. Wat staat in de Handleiding als zekering vermeld, ik verwacht dus 25A.
Dus bij een 20A loop je de kans dat de zekering daar uit kan flippen.

Normaal gezien ga je bij dit soort vermogens over naar een 3-fase systeem, waarbij je dan ook nog prima binnen de standaard 25A hoofdzekering kunt blijven.
bedenk, dat je dan wel de verbinding tussen je PV-verdeler beide stromen aan moet kunnen, dus hier kom je snel richting de 4mm2 of meer uit (moet even uitgerekend worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
RemmyB83 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:48:
[...]

Zo als ik jou post lees zie ik geen problemen, maar zoals met heel veel dingen zijn er wel een een paar details waar je op moet letten. Deze details zijn vaak niet bekend bij een WP installateur maar wel bij een elektricien. Daarom is mijn advies om deze vraag even hier neer te leggen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 daar zitten een paar echte experts op dit gebied.
Allemaal hier al bedankt. Zal hem even ook daar droppen.
Pagina: 1 ... 9 ... 22 Laatste

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren

We kunnen nog
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

salderen.