2 verschillende merken omvormers in 1 huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:35
Even een technische vraag rond 2 omvormers van verschillende merken in 1 woning.

Momenteel heb ik 14 panelen van 440Wp liggen, aangesloten in 2 strings op een 3-fasen hybride Huawei omvormer die naast de meterkast hangt.
Ik wil mijn PV capaciteit uitbreiden met 12 extra panelen, maar het is niet gunstig om deze op dezelfde strings aan te sluiten (andere oriëntatie lijkt me niet ideaal voor de MPTT) en het is technisch niet mogelijk om extra kabels tot in dezelfde technische ruimte te krijgen.
Mocht dit mogelijk zijn, kan ik de huidige omvormer vervangen door een zwaarder model met 4 MPTT's, maar helaas dus niet mogelijk.

Tegelijk ben ik aan het kijken om een thuisbatterij te installeren, maar Huawei kan enkel met hun eigen batterij omgaan, en die is een pak duurder dan vele laagspanningsaccu's die nu op de markt zijn.

Bijgevolg was mijn plan om de huidige omvormer te gebruiken voor de extra zonnepanelen (deze komt dan in de zolder te hangen naast een andere elektrische kast, hier kan ik gemakkelijk de kabels naartoe brengen) en een nieuwe 6kW omvormer van Deye aan te schaffen (SUN-6K-SG04LP3-EU) om de reeds bestaande installatie op aan te sluiten, alsook de nog aan te kopen batterij.

Ik ben woonachtig in Vlaanderen/België.

De concrete vragen:
  1. Is het interessant om de strings gewoon aan elkaar te hangen ondanks de verschillende oriëntaties van de panelen? Mijn idee is van niet.
  2. Kan het kwaad om een Huawei en Deye omvormer samen te hebben hangen op 1 aansluiting, waarbij de kans bestaat dat de Huawei gaat terugleveren terwijl de Deye bijna niets meer opwekt? Mijn idee is van niet
  3. Als de Deye in dat geval een negatieve stroom ziet op mijn netaansluiting, gaat hij dan AC-DC conversie doen om die extra energie toch nog in de batterij op te slaan om 0 op de meter te verkrijgen? Ik vermoed dat hiervoor communicatie tussen de omvormers nodig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1: niet interessant, dan zakt de opwek helemaal in
2: wat bedoel je met "samen te hebben hangen 1 aansluiting"? beide op dezelfde groep/fase?
3: geen idee, daar mag iemand anders iets over roepen

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
DaWizza schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:54:
2: wat bedoel je met "samen te hebben hangen 1 aansluiting"? beide op dezelfde groep/fase?
Beide omvormers zijn 3F, zouden elk op hun eigen groep aangesloten zijn in de meterkast, maar lopen samen via 1 netaansluiting terug naar de straat.
Het gaat niet meteen om de vraag of de bekabeling om kan gaan met de stromen en dergelijke, want beiden zouden aangesloten zijn via een 5G2,5 op de meterkast, en finaal via een 10mm2 kabel naar de teller en zo naar de straat.

Het gaat er eerder om wat er gaat gebeuren als er 2 omvormers tegelijk aan het terugleveren zijn naar dat net.
Voorbeeldopstellingen waarbij omvormers in parallel geplaatst worden voorzien altijd een master-follower communicatie tussen alle toestellen. Geen idee wat die toestellen dan onderling afspreken om alles vlot te laten verlopen, maar zou dit dus ook kunnen werken zonder zo'n communicatie tussen beiden?

Vermoedelijk maakt het niets uit, maar wil toch zeker zijn dat dit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:49
Je kunt je huidige Huawei omvormer op de GEN/MI poort van de Deye hangen. Dan regelt de Deye de eventuele afschaling van deze omvormer ( hij verhoogt de frequentie waardoor opwek stopt). Misschien dan wel een wat hogere reeks in de Deye omvormer kiezen, zodat je niet gelimiteerd bent in output. @Domba is de expert hier in Deye, misschien dat hij je wat goede tips kan geven.

Wat ligt er nu voor een bedrading naar je omvormer? Kan dat naar minimaal 4mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
jeeedeee schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:06:
Wat ligt er nu voor een bedrading naar je omvormer? Kan dat naar minimaal 4mm2?
Tussen de hoofdkast en de omvormer ligt nu 2,5 (door de installateur geplaatst), kan zeker naar 4 gebracht worden.
Tussen de hoofdkast en de satellietkast op de zolder ligt 6, daar kan ook zeker met 4 gewerkt worden richting de omvormer.

De uitbreiding zou ik zelf plaatsen, aangezien dit op een plat dak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
jeeedeee schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:06:
Je kunt je huidige Huawei omvormer op de GEN/MI poort van de Deye hangen.
Er is wel geen mogelijkheid om de Huawei rechtstreeks op de GEN/MI poort aan te sluiten, er lopen nog allerhande andere zaken over de kabel tussen de zolder en de hoofdkast (verlichting, lucht lucht warmtepomp, stekkers van de bovenverdieping, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je begint met het plaatsen van ampère meters in de vorm van CT klemmen bij de netaansluiting, daarmee kan Deye uitvogelen hoeveel er buiten deze omvormer om nog het net op gaat of afgenomen wordt. Als er te veel het net op dreigt te gaan vanuit de Deye PV dan kan deze ietsjes inhouden of de batterij extra gaan laden. Als er te veel afgenomen wordt door bijvoorbeeld een autolader dan kan de Deye omvormer extra ontladen om zo het net op 0 te houden. Als je dat instelt...

Wanneer je wilt dat ook de stroom van de Huawei omvormer in de batterij eindigt heeft het direct aansluiten van de omvormers op elkaar de voorkeur. De firmware die de batterij gaat laden als je ze parallel aansluit is nog niet helemaal 100%.

[ Voor 20% gewijzigd door jadjong op 16-09-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat draden betreft moet je even uitreken welke dikte er nodig is op de gemeenschappelijke kabels. In jouw hoofd groepenkast heb je bijvoorbeeld 25A van de netbeheerder, 16A van de Huawei en 25A(PV+batterij) van de Deye. Gezamelijk 66A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53
@jeeedeee Ben geen expert voor alle Deye, enkel 1 type, namelijk 3 fase laag spanning omdat ik die zelf heb en nog steeds tests voor de optimale config met minder dan 10% overal verlies.

@RailHenk87 Een laag voltage Deye heeft 2 MPPT,s waar 3 strings op kunnen, waarvan dan 2 gelijk moeten zijn, op de GEN/MI ingang een bestaande PV omvormer, maar deze kan ook parallel met de Deye, alleen zal dan de meegeleverde CT's direct voor of na je hoofdschakelaar moeten plaatsen, zodat Deye nog steeds nul voor terugleveren kan regelen

Het verschil is dat op GEN/MI ingang ook blijft werken als je off-grid/net spanning wegvalt en parallel aan Deye uitvalt als de net stroom uitvalt.

Ik geef de voorkeur aan de grootste uit de serie de 12kW, omdat de verliezen nagenoeg gelijk zijn en je de mogelijkheid hebt op gehele huis op de LOAD/ UPS uitgang aan te sluiten.
Het gehele huis op LOAD /UPS van Deye is wel meer dan 2 kabels naar de meterkast een flinke aanpassing van de groepenkast voor de eindgroepen, daar het makkelijkste is als elke eindgroep een eigen aardlekautomaat heeft. anders moet je met rem-automaten werken om te voorkomen dat er te veel stroom kan lopen voor de componenten in de groepen kast en de bekabeling.
De bekabeling voor Deye 12kW dient tenminste 4mm2 te zijn van en naar de groepenkast.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
Interessante materie allemaal!

Momenteel is het zo dat ik een selectieve hoofd aardlekschakelaar heb van 300mA.
Vervolgens staan er een paar aardlekschakelaars in parallel om te zorgen dat er een fout in een deel van het huis niet meteen alles er doet uit vliegen.
  • Een 30mA waar alles van de keuken, verlichting gelijkvloers en stekkers op het verdiep op zijn aangesloten (incl. badkamer)
  • Een 300mA waar de PLC, thuis-server en andere netwerkapparatuur op zijn aangesloten
  • Een 300mA waar stekkers van de gelijkvloers op zijn aangesloten
  • Een 300mA waar de huidige omvormer en laadpaal op zijn aangesloten
  • Een 30mA waar de satellietkast op de zolder is op aangesloten, daar is de warmtepomp op aangesloten, alsook de verlichting van de bovenverdieping (incl. badkamer) en de rolluiken --> Hier zou dan de Huawei omvormer bij komen
Zou ik in dit geval wel het gemakkelijkst alles op de LOAD/UPS kunnen steken?
Ik kan altijd wel mijn elektrisch schema delen mocht dit het gemakkelijker maken.

De CT's meteen na de hoofd aardlekschakelaar plaatsen is geen enkel probleem, die zouden netjes naast elkaar hangen. Gewoon wat zoeken om het in de kast netjes weg te werken.

In het geval waarbij ik het hele huis aan de LOAD/UPS zou hangen, zou de Huawei ook wel op daarachter hangen. Dat lijkt me dan weer niet ideaal...
Wat wel kan, is alles behalve het stuk van de zolderkast aansluiten op LOAD/UPS. Op die manier blijven de koelkast en diepvries netjes draaien bij een stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
Bovenstaande is een opstelling waarbij ik compromissen heb moeten sluiten. Het gaat om een verbouwing waarbij het niet mogelijk was om alles van natte ruimtes netjes samen te nemen. Vandaar dat de stekkers op het verdiep mee op een 30mA zitten, want die lussen gewoon door van de stekker van de badkamer bijvoorbeeld.
Idem met de 30mA van de kast op de zolder, daar zit de verlichting van de badkamer dan weer bij, dus ook daar moest de hele kast op 30mA.

Tot nu toe nog nooit een uitschakeling gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53
RailHenk87 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:12:
[...]

Er is wel geen mogelijkheid om de Huawei rechtstreeks op de GEN/MI poort aan te sluiten, er lopen nog allerhande andere zaken over de kabel tussen de zolder en de hoofdkast (verlichting, lucht lucht warmtepomp, stekkers van de bovenverdieping, etc.)
De laatste firmware versie die ik nu aan testen ben zou ook mixed groepen (PV&verbruikers) kunnen hebben op de LOAD uitgang, alleen heb ik dat nog niet getest.
Op dit moment heb ik nog problemen met mijn manier van aansturen van de modbus via de RS485, voor deze versie met een ESP32. Het is niet de enigste manier het kan, het kan ook nog via RS232 of via de cloud op meerdere manieren.
Ik houd het bij lokaal en wil niet afhankelijk zijn via de cloud,
Ik zit in agrarisch buitengebied met glasvezel en dat is kwetsbaar, ik heb al eens een jaar (2021/2022) zonder gezeten.
Vorige week ben ik nog druk aan bellen&mailen geweest, ik zou eerst vanwege uitwisseling van apparatuur eerst van 1-7 oktober zonder signaal zitten en toen werd het 1-14 oktober en vanmorgen kreeg ik mail dat ze het mogelijk kunnen regelen voor maar een paar uur op 1 oktober alleen mits de spullen op tijd aankomen, we hebben hier losse glasfibers per woning tot de concentrator en die van mij 1,3km en men kijkt niet zo nauw als er maar 1 particulier even zonder zit.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
Idem, ook hier draait alles lokaal naar Home Assistant. De Huawei omvormer is verbonden via RS485 (usb-dongle van een paar euro op AliExpress) en een custom integratie. Er is ook een custom integratie beschikbaar voor Deye heb ik gezien, vandaar dat ik dit merk gekozen heb.

HA integratie Deye

Victron is allemaal netjes en open en mooi, maar ik heb onvoldoende plaats om 3 omvormers te hangen, dus ik heb een alles in 1 toestel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
RailHenk87 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:07:
Interessante materie allemaal!

Momenteel is het zo dat ik een selectieve hoofd aardlekschakelaar heb van 300mA.
Vervolgens staan er een paar aardlekschakelaars in parallel om te zorgen dat er een fout in een deel van het huis niet meteen alles er doet uit vliegen.
  • Een 30mA waar alles van de keuken, verlichting gelijkvloers en stekkers op het verdiep op zijn aangesloten (incl. badkamer)
  • Een 300mA waar de PLC, thuis-server en andere netwerkapparatuur op zijn aangesloten
  • Een 300mA waar stekkers van de gelijkvloers op zijn aangesloten
  • Een 300mA waar de huidige omvormer en laadpaal op zijn aangesloten
  • Een 30mA waar de satellietkast op de zolder is op aangesloten, daar is de warmtepomp op aangesloten, alsook de verlichting van de bovenverdieping (incl. badkamer) en de rolluiken --> Hier zou dan de Huawei omvormer bij komen
Leest alsof je wandcontactdozen hebt die slechts met 300mA beveiligd zijn. Dat is voor zover ik begrepen heb niet conform veiligheidseisen. Vast bedraad zoals onderverdeler, omvormer mag op 300mA, gebruiker benaderbaar niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
Klopt, een heel deel contactdozen zitten op 300mA. De 30mA aanpassing van het AREI is ingegaan in ‘23, werken zijn uitgevoerd in ‘21.
Kan gemakkelijk aan de nieuwe regels voldoen door te vervangen door een 30mA. De beperking van 8 stroombanen per differentieel is moeilijker te realiseren zonder een heel deel van de kast opnieuw te moeten bekabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@RailHenk87 Zet er even in je TS bij dat het België is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
  1. Gelijk aantal panelen met zelfde Voc en Vmp kunnen ook met andere oriëntatie wel parallel.
  2. Klopt
  3. Weet ik niet, ik verwacht dat de omvormer die de netaansluiting bewaakt binnen zijn mogelijkheden gewoon regelt. Eventueel een foutmelding bij meer teruglevering dan de regelende omvormer zelf levert.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
onetime schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:14:
@RailHenk87 Zet er even in je TS bij dat het België is.
Ok, aangepast!

Ik heb deze vraag ook even naar Deye gestuurd, als ze antwoorden zal ik het hier ook even laten weten.

Voorlopige conclusie is dat het wel mogelijk moet zijn om ze parallel te schakelen.
Tweede omvormer op de LOAD/UPS kant zetten is niet zeker of dit mag, nagevraagd bij Deye.
Pagina: 1