Advies gevraagd: offerte zonnepanelen,1 of 3 fase, toekomst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:22
Electra in en rondom huis vind makkelijk om zelf uit te voeren, jaren geleden ook veel zelf aangelegd in huis, inclusief stoppenkast. Maar ik merk dat ik maar niet 'in' de zonnepanelen raak, ik vind het ingewikkeld. Tegelijkertijd ben ik er ook nog niet helemaal uit wat ik exact wil; mijn huidige verbruik uit zonnepanelen halen, of het hele dak vol en daar ook mee gaan verwarmen, of iets er tussen in. Ik hoop daar antwoord op te krijgen; wat is wijs om te doen qua panelen, fase 3 laten aanleggen en investeren in de toekomst (warmtepomp).
Ik hoor graag jullie reactie!
Als ik iets moet verduidelijken laat het me dan weten.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5TUMW_xCRkK9rQskCl5nyKxGJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oSWM4kKkNgkbYDD5AftL3DWF.png?f=fotoalbum_large

Oriëntatie is Zuid-Zuid-Oost, dakhelling is 45 graden.

(Foto van een offerte overgenomen, er passen kennelijk 11 panelen in de breedte)
Beschikbare (dak)ruimte
Er kunnen zeker 10, waarschijnlijk 11 panelen in de breedte. 3 In de hoogte. Maar waarschijnlijk willen we een klein dakraampje plaatsen op de overloop precies in het midden.
Schaduw
Geen schaduw (nah ja, als de zon erg laag staat)
Jaarverbruik
Ruim 3k KWh nu, maar tegelijkertijd met de panelen wordt er ook airco (totaal 5,5kw vermogen) geïnstalleerd. Geen idee wat dat verbruik gaat zijn. Daarbij zijn de kinderen nu jong en gaan ongetwijfeld (iets) meer verbruiken.
Binnen nu en 5 jaar gaat er vloerverwarming beneden komen, alsmede een mogelijke serre aan de achterkant. Een warmtepomp willen we dan zeker overwegen om een hybride opstelling te creëren (eerder heeft een 'verwarmingman' gezegd dat ons huis, van 1999, niet genoeg geïsoleerd is voor LTV, gas zal nodig blijven voor de koude dagen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase. Maar sta zeker open voor een opwaardering naar 3 fase, om 'klaar te zijn voor de toekomst'. Een elektrische auto vind ik zeker het overwegen waard, maar vooralsnog staat er een vouwwagen op de oprit (als je goed kijkt). Die moet getrokken worden, het liefst naar Zuid-Ierland/Portugal/Oekraïne. Dus dat wordt nog niet elektrisch (tenzij we panelen op de klep van de vouwwagen kunnen installeren die de stroom leveren).
Heul snel koken met een kookplaat op een 3 fase aansluiting vind ik niet per se nodig.
Budget en doel
Budget is ruim. Doel is om zoveel mogelijk vaste lasten te sparen, 'klaar zijn voor de toekomst' (eventueel een auto te kunnen laden, verwarmen met elektriciteit).
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf met goede referenties uit de buurt (bij voorkeur)
Bijhouden van data
Ik wil graag domoticz gebruiken voor uitlezen (en bedienen van zonnescreens en mogelijk de airco). Ik had al een rpi met domoticz op de p1 aangesloten, maar daar moet ik weer eens naar kijken omdat er update noodzakelijk was. Nu werkt het niet meer. Ben geen held met linux.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 2 bedrijven telefonisch benaderd voor een offerte voor panelen en airco.
1 Bedrijf A is thuis geweest (goede indruk), 1 via internet opgevraagd (die hebben bovenstaande afbeelding gecreëerd), 1 bedrijf is helaas niet gekomen ivm drukte en ziekte van een personeelslid (komen pas 11 september, de 1e offerte is dan alweer verlopen).
Bedrijf A heeft op mijn verzoek 2 opties uitgewerkt: Serie (1,12eu/wp) en parallel (1,43 eu/wp):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0y4qZOJ7pHKmJWOphTPYmeviLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BknUE4BIa2CI1kMUmsBE2ZVY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5ovI1tUw003wmols-jnQHeebww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2YAyysKQXAYbEccVfUfXB7k7.png?f=fotoalbum_large

(een fase 3 aansluiting komt bij bovenstaande offerte nog bij de totaalprijs, uiteraard)
Regio
Zuid-Oost tegen de grens met Duitsland aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-08 10:29
Zou persoonlijk neerleggen wat mogelijk is, zitten ook redelijk wat kosten in het plaatsen waardoor later bijleggen al gauw niet interessant meer is.

Vind de offertes wel erg aan de prijs: moet zeker onder de €1 per WP kunnen.

Zou voor de monitoring en bediening screens/airco ook naar home assistant kijken ipv domoticz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 22:08

timovd

Voorsprong door techniek

Zonder veel aanpassingen heb ik ons hoekhuis uit '80 gasloos gemaakt, dus dat moet prima kunnen met jouw huis. Hybride zou ik niet aan beginnen.
Je zegt dat er 11 panelen naast elkaar passen, maar op de offerte staan er 12. Hoe hebben ze dat in gedachte (en waar komt het dakraam)?
Kun je twee rijen maken?
En als je voor één rij gaat, kijk dan ook naar langere (>2m) panelen.
Ik zie geen meerwaarde in micro-omvormers, omdat je aangeeft geen schaduw te hebben. Aan het begin en eind van de dag telt niet mee, want wat je dan verliest is minimaal.

Leg vooral het dak zo vol mogelijk.

Omdat je zelf handig bent met elektra, kun je wellicht voorstellen om het gedeelte vanaf de groepenkast (aardlekautomaat) tot de werkschakelaar aan te leggen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
Mooi dak!

Ik zou nu alvast leggen hoeveel je over 5 jaar met je warmtepomp verbruikt. Elk pand uit 1999 met vloerverwarming is voldoende geïsoleerd voor een warmtepomp. Ondertussen is je jaarlijkse overschot alvast 0.12 euro/kWh waard.

Je warmtepomp heeft 2 tot 2.5 kWh nodig per m3 gas die vervangen wordt.

Later bij leggen of later tekort komen is sowieso het duurst.
Daarnaast heb je over 5 jaar een andere kleur en maat panelen.
Btw voor upgrade naar 3 fase kun je ook meteen terugvragen met de BTW van de panelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-08 23:08

Freakie1NL

Grote Baas

Inderdaad zo vol mogelijk leggen dat dak. Of je het nu al gebruikt maakt niet uit, helemaal in de toekomst wil je meer eigen energie kunnen gebruiken.

Betreft 1 of 3 fase: Je huis aansluiting is niet bepalend voor je zonnepanelen. Ik had hier een 1 fase omvormer op 1 fase huisaansluiting. Nu heb ik wegens BEV een 3 fase aansluiting maar nog dezelfde 1 fase omvormer.
Daarnaast zijn 11 panelen wel weinig voor 3 fase. Qua PV dus gewoon lekker 1 fase nemen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Freakie1NL
Als het meer dan 12 panelen worden zou ik eerder kiezen voor een 3 fase omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
timovd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:00:
Zonder veel aanpassingen heb ik ons hoekhuis uit '80 gasloos gemaakt, dus dat moet prima kunnen met jouw huis. Hybride zou ik niet aan beginnen.
Je zegt dat er 11 panelen naast elkaar passen, maar op de offerte staan er 12. Hoe hebben ze dat in gedachte (en waar komt het dakraam)?
Kun je twee rijen maken?
En als je voor één rij gaat, kijk dan ook naar langere (>2m) panelen.
We hebben de CV moeten vervangen omdat ie lekte, zo'n 2-3 jaar geleden. Dat is dus weer een gastoestel geworden. Maar die kan natuurlijk ook weer verkocht worden, mocht blijken (uit ervaringen met aanvoertemp CV terugdraaien en berekeningen maken) dat het ook zonder gas kan.

Die 11 panelen op de afbeelding zijn van een andere offerte dan van bedrijf A, inmiddels verduidelijkt in de OP. Stel dat er 3x11 panelen worden gelegd, dan zou het middelste paneel van de middelste rij volgens mij moeten wijken voor een dakraam.
Ik zie geen meerwaarde in micro-omvormers, omdat je aangeeft geen schaduw te hebben. Aan het begin en eind van de dag telt niet mee, want wat je dan verliest is minimaal.
Nee, dat idee had ik eigenlijk ook. Maar dit bedrijf had bij de buren ook die micro-inverters aangelegd. Ik had me onvoldoende verdiept in de materie toen de man van bedrijf A langs kwam voor een adviesgesprek.
Maar stel, ik leg m'n vol met 32 panelen. De kans dat er iets kapot gaat neemt toe, is het dan niet handiger om per paneel te zien wat er aan de hand is? Met optimizers of micro-inverters? Want hoe kom je er anders achter?
Leg vooral het dak zo vol mogelijk.
Duidelijk. Dat heb ik inderdaad al meer op dit forum gelezen. Maar wat doe ik met het overschot de komende 2-5 jaar? En als die warmtepomp er staat, dan heb ik in de zomer toch nog steeds een enorm overschot?
Omdat je zelf handig bent met elektra, kun je wellicht voorstellen om het gedeelte vanaf de groepenkast (aardlekautomaat) tot de werkschakelaar aan te leggen.
Ik had mijn handigheid meer aangehaald als voorbeeld dat ik ook kennis heb van elektra. Voor deze aanschaf ben ik vooral van plan om alles uit te laten voeren. Het kost me anders te veel tijd (verdiepen en uitvoeren (op het juiste moment)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Dank je! Lang naar gezocht :P
Ik zou nu alvast leggen hoeveel je over 5 jaar met je warmtepomp verbruikt. Elk pand uit 1999 met vloerverwarming is voldoende geïsoleerd voor een warmtepomp. Ondertussen is je jaarlijkse overschot alvast 0.12 euro/kWh waard.

Je warmtepomp heeft 2 tot 2.5 kWh nodig per m3 gas die vervangen wordt.
Is die berekening echt zo simpel? Wij verbruiken 1600m3 gas per jaar. Dus (1600m3gasx2,5KWh)/0,85 (effectieve opbrengst paneel)/380wp(opgegeven opbrengst paneel)= 13 panelen nodig om gas te vervangen.
Later bij leggen of later tekort komen is sowieso het duurst.
Daarnaast heb je over 5 jaar een andere kleur en maat panelen.
Daar zit zeker wat in, goede tip.
Btw voor upgrade naar 3 fase kun je ook meteen terugvragen met de BTW van de panelen.
Dank voor de tip, die wist ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
Duidelijk. Dat heb ik inderdaad al meer op dit forum gelezen. Maar wat doe ik met het overschot de komende 2-5 jaar? En als die warmtepomp er staat, dan heb ik in de zomer toch nog steeds een enorm overschot?
Onderstaande screenshots kun je ook zelf maken mbv gaslicht.com of een andere vergelijker.

Ik neem even aan dat je momenteel 4000 kWh + 1500 m3 gas per jaar verbruikt.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QD97yS8Z4idBn7hnxbsd0tIiR3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92AZA0mkoVC5u8WbOqbou7uX.png?f=fotoalbum_large

12 panelen + gas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tqACwcLmW_tZ5n96RjYb6yMaKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x572UrqDXvmYGE05E9oetW8X.png?f=fotoalbum_large

dak vol + gas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Px7B6ZxSZTuJeAlE9XAlMGK8zw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASKQT2xjvw1uir8URuOLbvJl.png?f=fotoalbum_large

dak vol zonder gas: (ja je krijgt geld toe)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxdeW-UU6n0C0dj5CCKNiGSI204=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVzbYfzuvhKqXI2OuRtLFR3h.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk zal de salderingsregeling niet voor altijd blijven, maar nu kun je er nog van profiteren.
Die 11 panelen op de afbeelding zijn van een andere offerte dan van bedrijf A, inmiddels verduidelijkt in de OP. Stel dat er 3x11 panelen worden gelegd, dan zou het middelste paneel van de middelste rij volgens mij moeten wijken voor een dakraam.
Even checken of je dat dakraam op een willekeurige plek kunt maken of gebonden zit aan waar de balken zitten.
Nee, dat idee had ik eigenlijk ook. Maar dit bedrijf had bij de buren ook die micro-inverters aangelegd. Ik had me onvoldoende verdiept in de materie toen de man van bedrijf A langs kwam voor een adviesgesprek.
Maar stel, ik leg m'n vol met 32 panelen. De kans dat er iets kapot gaat neemt toe, is het dan niet handiger om per paneel te zien wat er aan de hand is? Met optimizers of micro-inverters? Want hoe kom je er anders achter?
Vanaf +/- 20-22 panelen (afhankelijk van het type) moet dat in 2 strings aangelegd worden. Dus 2 strings van 11 of 2 strings van 16. Die kun je dan mooi met elkaar vergelijken.
Ik zou een +/- 10 kW 3 fase string omvormer nemen voor die 12 kWp.
Is die berekening echt zo simpel? Wij verbruiken 1600m3 gas per jaar. Dus (1600m3gasx2,5KWh)/0,85 (effectieve opbrengst paneel)/380wp(opgegeven opbrengst paneel)= 13 panelen nodig om gas te vervangen.
Ja. In geval van vloerverwarming kom je dichter bij 2 kWh per m3 dan 2.5 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Gas er op met die zonnepanelen dus. :+

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:25
Adam1980 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:44:

Panelen gaan amper stuk, in elk geval minder vaak dan optimizers.
Optimizers zijn 25-40% (€50) van de paneelprijs... Vrij dure oplossing om te weten of iets dat eigenlijk niet stuk gaat te monitoren.
Beetje hetzelfde geld voor micro's. Zeker die van Enphase (€120) met daar bovenop alle (dure, propriëtaire) poespas...

Een 10kW SMA kost je €56 per paneel. Een Goodwe nog duidelijk minder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan ook kijken naar panelen met een langere garantie (voor mij een teken dat ze er wel vertrouwen in hebben)
https://solarmagazine.nl/...nnepanelen/rec-alpha-pure

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag For what that is worth....

https://www.solar-outlet....wp-tiger-n-type-60tr.html

25 en 30 jaar...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Alweer een verouderd paneel met 55 Wp minder ;)

N-type heb ik ook. Panasonic biedt bood ook 25 jaar garantie.
Een iets kwalitatief beter materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag Verschrikkelijk ja... Maar wel belachelijk goedkoop... en er passen er door de lengte (of het gebrek daaraan) meer van op me dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
@AUijtdehaag
@Ronald

Maar waar vind ik iemand die de door mij goedkoop gescoorde panelen op het dak gaat leggen voor een redelijke prijs? Volgens mij ben ik afhankelijk van wat het installatiebedrijf me aanbied. Ik ben wel benieuwd of dat ook anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Adam1980 installatiebedrijven pakken vaak ook nog eens >30% marge op materiaal. Niets mis met marge, want materiaal moet besteld worden en opgeslagen worden, maar als je de boel zelf bij elkaar kunt bestellen kun je daar flink op besparen.
Installatie is wel vakwerk (maar ook prima te doen voor een DHZ-er als je de regeltjes kent), dus ik zou niet de eerste de beste van Werkspot o.i.d. vandaan halen.

Edit: installatie kun je ook bestellen via de website: https://www.solar-outlet....installatie-zonnepanelen/

[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 03-09-2021 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De meeste die advies geven gaan zelf wel het dak op denk ik....

Enige wat lastig is, is de spierpijn de andere dag. :+

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dak vol en 3-fase. Is goedkoper dan geen tot weinig PV.

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 04-09-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schooljan
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-12-2022
In het verlengde van de vraag van @Adam1980 (zonder een heel nieuw topic te starten):

Ik heb nu net 14 panelen van 360 Wp (5.040 Wp) laten leggen, in oost-west opstelling (6 oost, 8 west) op een 1-fase aansluiting.

Omdat onze CV-ketel aan vervanging toe is en mijn jaren '70 hoekwoning redelijk geïsoleerd is, ben ik me aan het oriënteren op een hybride warmtepomp incl. CV-ketel, zoals de Daikin Intergas hybride 5 kW of 8 kW.

Mijn vraag (als leek) is: Volstaat een extra groep in de 1-fase meterkast (hoofdaansluiting is nu 1x25A), of moet ik dan per sé de aansluiting laten verzwaren naar 3-fase (3x25A)? Elektrische auto of inductiekoken is zeker de komende vijf jaar nog geen sprake van. Mijn idee is om de extra kosten voor netverzwaring en nieuwe meterkast (bij elkaar toch weer ruim 1.000,- euro) nu nog even uit te sparen en dan de groepen voor de panelen + warmtepomp indien nodig later (na 5+ jaar) over te zetten naar een 3-fase meterkast. Is dat een mogelijkheid, of is dat een onverantwoord veiligheidsrisico? Van installateurs krijg ik wisselende antwoorden, vandaar dat ik hier mijn licht eens opsteek...

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1