Electra in en rondom huis vind makkelijk om zelf uit te voeren, jaren geleden ook veel zelf aangelegd in huis, inclusief stoppenkast. Maar ik merk dat ik maar niet 'in' de zonnepanelen raak, ik vind het ingewikkeld. Tegelijkertijd ben ik er ook nog niet helemaal uit wat ik exact wil; mijn huidige verbruik uit zonnepanelen halen, of het hele dak vol en daar ook mee gaan verwarmen, of iets er tussen in. Ik hoop daar antwoord op te krijgen; wat is wijs om te doen qua panelen, fase 3 laten aanleggen en investeren in de toekomst (warmtepomp).
Ik hoor graag jullie reactie!
Als ik iets moet verduidelijken laat het me dan weten./f/image/oSWM4kKkNgkbYDD5AftL3DWF.png?f=fotoalbum_large)
Oriëntatie is Zuid-Zuid-Oost, dakhelling is 45 graden.
(Foto van een offerte overgenomen, er passen kennelijk 11 panelen in de breedte)
Binnen nu en 5 jaar gaat er vloerverwarming beneden komen, alsmede een mogelijke serre aan de achterkant. Een warmtepomp willen we dan zeker overwegen om een hybride opstelling te creëren (eerder heeft een 'verwarmingman' gezegd dat ons huis, van 1999, niet genoeg geïsoleerd is voor LTV, gas zal nodig blijven voor de koude dagen)
Heul snel koken met een kookplaat op een 3 fase aansluiting vind ik niet per se nodig.
1 Bedrijf A is thuis geweest (goede indruk), 1 via internet opgevraagd (die hebben bovenstaande afbeelding gecreëerd), 1 bedrijf is helaas niet gekomen ivm drukte en ziekte van een personeelslid (komen pas 11 september, de 1e offerte is dan alweer verlopen).
Bedrijf A heeft op mijn verzoek 2 opties uitgewerkt: Serie (1,12eu/wp) en parallel (1,43 eu/wp):
/f/image/BknUE4BIa2CI1kMUmsBE2ZVY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2YAyysKQXAYbEccVfUfXB7k7.png?f=fotoalbum_large)
(een fase 3 aansluiting komt bij bovenstaande offerte nog bij de totaalprijs, uiteraard)
Ik hoor graag jullie reactie!
Als ik iets moet verduidelijken laat het me dan weten.
Foto's
/f/image/oSWM4kKkNgkbYDD5AftL3DWF.png?f=fotoalbum_large)
Oriëntatie is Zuid-Zuid-Oost, dakhelling is 45 graden.
(Foto van een offerte overgenomen, er passen kennelijk 11 panelen in de breedte)
Beschikbare (dak)ruimte
Er kunnen zeker 10, waarschijnlijk 11 panelen in de breedte. 3 In de hoogte. Maar waarschijnlijk willen we een klein dakraampje plaatsen op de overloop precies in het midden.Schaduw
Geen schaduw (nah ja, als de zon erg laag staat)Jaarverbruik
Ruim 3k KWh nu, maar tegelijkertijd met de panelen wordt er ook airco (totaal 5,5kw vermogen) geïnstalleerd. Geen idee wat dat verbruik gaat zijn. Daarbij zijn de kinderen nu jong en gaan ongetwijfeld (iets) meer verbruiken.Binnen nu en 5 jaar gaat er vloerverwarming beneden komen, alsmede een mogelijke serre aan de achterkant. Een warmtepomp willen we dan zeker overwegen om een hybride opstelling te creëren (eerder heeft een 'verwarmingman' gezegd dat ons huis, van 1999, niet genoeg geïsoleerd is voor LTV, gas zal nodig blijven voor de koude dagen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase. Maar sta zeker open voor een opwaardering naar 3 fase, om 'klaar te zijn voor de toekomst'. Een elektrische auto vind ik zeker het overwegen waard, maar vooralsnog staat er een vouwwagen op de oprit (als je goed kijkt). Die moet getrokken worden, het liefst naar Zuid-Ierland/Portugal/Oekraïne. Dus dat wordt nog niet elektrisch (tenzij we panelen op de klep van de vouwwagen kunnen installeren die de stroom leveren).Heul snel koken met een kookplaat op een 3 fase aansluiting vind ik niet per se nodig.
Budget en doel
Budget is ruim. Doel is om zoveel mogelijk vaste lasten te sparen, 'klaar zijn voor de toekomst' (eventueel een auto te kunnen laden, verwarmen met elektriciteit).Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf met goede referenties uit de buurt (bij voorkeur)Bijhouden van data
Ik wil graag domoticz gebruiken voor uitlezen (en bedienen van zonnescreens en mogelijk de airco). Ik had al een rpi met domoticz op de p1 aangesloten, maar daar moet ik weer eens naar kijken omdat er update noodzakelijk was. Nu werkt het niet meer. Ben geen held met linux.Reeds verkregen offertes
Ik heb 2 bedrijven telefonisch benaderd voor een offerte voor panelen en airco.1 Bedrijf A is thuis geweest (goede indruk), 1 via internet opgevraagd (die hebben bovenstaande afbeelding gecreëerd), 1 bedrijf is helaas niet gekomen ivm drukte en ziekte van een personeelslid (komen pas 11 september, de 1e offerte is dan alweer verlopen).
Bedrijf A heeft op mijn verzoek 2 opties uitgewerkt: Serie (1,12eu/wp) en parallel (1,43 eu/wp):
/f/image/BknUE4BIa2CI1kMUmsBE2ZVY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2YAyysKQXAYbEccVfUfXB7k7.png?f=fotoalbum_large)
(een fase 3 aansluiting komt bij bovenstaande offerte nog bij de totaalprijs, uiteraard)