Advies zonnepanelen-installatie op zuidzuidwest

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:45

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Graag ontvang ik jullie advies bij het bepalen van de hoeveelheid zonnepanelen en het type omvormer voor een nieuwe installatie op zuidzuidwest.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BvvKHty5dITLx-Qtwm5iObmYVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1EH3CXk33iAwKLIcOy1kffA0.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoXAL_w69GWsh1x5EazrjZrv0Xw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZZXVFOOIf5AZyijFRUjZPAsy.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm9KiaF3tbPdf0ba6__o2KVJQvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FW4PI4uL8wY32AFF1pVTHwpY.png?f=fotoalbum_large

OriëntatieZuidzuidwest, azimut 202°.
Dakhelling50°

Beschikbare (dak)ruimte
Eén dakvlak: lengte 12,5 meter en 7,4 meter in de hoogte (tussen goot en daknok).

In het dak zitten twee Velux dakramen van 118cm hoog en 66 cm breed. Op termijn willen we daar nog iets mee, bijvoorbeeld vervangen door Velux 3in1 dakraam of (Velux) dakkapel. Het zou fijn zijn om genoeg ruimte rondom de dakramen vrij te kunnen houden om daar de opties voor open te houden.
Schaduw
Bij laagstaande zon is er zachte schaduw van een rij eikenbomen achter de tuin op zo’n 30 meter afstand. Aan het eind van de dag zie ik nu schaduw van de takken. Ik kan eens bijhouden vanaf hoe laat dat is, maar de zon staat nu natuurlijk nog relatief laag. Geen schaduw van gebouwen.
Jaarverbruik
Met de afschaffing van saldering is het jaarverbruik volgens mij niet zo relevant meer. De energieleverancier schat dit in op een jaarverbruik van 3.150 kWh.

Als we naar het verbruik overdag kijken, dat je idealiter zou willen afdekken met de opbrengst van de zonnepanelen, dan is het verbruik van de afgelopen 30 dagen tussen 9.00 en 16.00 gemiddeld 4,65 kWh en tussen 10.00 en 15.00 gemiddeld 3,2 kWh.

We koken op inductie en naast de wasmachine, droger en vaatwasser gebruikt de elektrische vloerverwarming in de badkamer veel stroom. Aanschaf elektrische auto in de toekomst is niet ondenkbaar evenals plaatsen van een airco om mee te verwarmen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwzgxTUunPT7quAD6ZrwB6Pi-xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UT5pUEGDYisJuCsHmkwXwVYS.png?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Met een niet al te grote investering toch het grootste deel van het verbruik overdag af kunnen dekken. Ik ben wel benieuwd hoeveel panelen er nodig zijn om in januari tijdens de piek tussen 10.00u en 16.00u in mijn gemiddelde verbruik van 3,2 kWh te kunnen voorzien.

Het is niet nodig om per se elke cm van het dak uit te nutten. Ik denk dat 12 panelen een mooi minimum is.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur.
Bijhouden van data
Inzicht in Home Assistant is prettig.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
12x Trina Solar Vertex S+ 445WP Glas Glas Full Black
Solax X3 Hybrid 5.0 G4
Prijs: € 0,98 per Wp.

Offerte 2
16x AIKO 455 Glas Glas Full Black
16x Enphase Micro omvormer
Prijs: € 0,89 per Wp.

Offerte 3
10x AIKO 455 Glas Glas Full Black
10x Enphase Micro omvormer
Prijs: € 1,01 per Wp.
Regio
Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Enphase voegt geen enkele waarde toe aan het systeem, behalve dan de prijs. Heb je zelf om micro-omvormers gevraagd? Zo niet, zorg dan dat je die uit de offertes laat halen. Aiko is prima verder, goed en hoogwaardig paneel.

Je groepenkast is wel erg oud, volgens de NEN1010 klopt hij wel, maar erg oud.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertV70 op 20-02-2025 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Daar kan nog wel wat vanaf met een string omvormer. Je dak is prima geschikt en het is zo te zien makkelijk te installeren.

Richt op een prijs die op minder dan 80ct/Wp uitkomt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
RobertV70 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:16:
Enphase voegt geen enkele waarde toe aan het systeem, behalve dan de prijs. Heb je zelf om micro-omvormers gevraagd? Zo niet, zorg dan dat je die uit de offertes laat halen. Aiko is prima verder, goed en hoogwaardig paneel.

Enphase kan wel waarde toevoegen als bijvoorbeeld de spanning te hoop op loopt. Bij Enphase gaan er dan een paar omvormers uit maar niet allemaal.
Als je de metered gebruikt kan hij ook automatisch de productie stoppen bij negatieve prijzen (als je een dynamisch contract hebt).
Verder kan je per paneel zien wat de productie is en ook eenvoudig terug vinden welk paneel defect is, mocht dat ooit gebeuren.
Verder heb je geen ruimte nodig voor een grote omvormer en heb je ook geen hoge gelijkspanningen over je dak lopen.
Maar goed ik heb zelf al een aantal jaren een Enphase installatie dus ik ben wel bevooroordeeld :)

20xLongi 410Wp, IQ7+

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
RobertV70 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:16:

Nee, ik heb niet specifiek om micro-omvormers gevraagd. Van het forum kreeg ik al de indruk dat deze vaak niet nodig zijn. Ik zal deze partij eens vragen waarom ze zijn geadviseerd.

Welke (soort) omvormer zou voor mij het meest geschikt zijn? En moet ik daarbij kiezen voor een 1-fase of 3-fase systeem?

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik weet niet of ik dit goed bekijk, maar mijn verbruik was de afgelopen 30 dagen gemiddeld 4,65 kWh tussen 9.00 en 16.00 (wanneer er dus met een beetje geluk zonlicht is). Ik betaal nu afgerond € 0,32 per kWh.

Dat komt dus neer op 4,65 x € 0,32 = 1,488, dus zeg maar € 1,50 per dag, wat ik maximaal had kunnen besparen. Dat is niet veel.

Een theoretische vraag is dan, welke investering zou er nodig zijn, oftewel hoeveel kWp aan panelen is er dan nodig om in deze energiebehoefte te voorzien?

Ik kan mij voorstellen dat deze rekensom misschien wel tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
Je hebt mazzel met het zeer steile dak, dat doet het relatief goed in de winter:

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Op 21 december potentieel nog 16 kWh uit 5,5kWp, dat is echt wel goed
Gemiddeld in december blijft echter onder de 6kWh… op de slechtste dagen zou je ook rustig onder de enkele kWh kunnen blijven.

Je ziet ook dat dat in december allemaal tussen 9 en 5 zit.

Bomen op 30 meter is niet iets waar je voor moet gaan optimaliseren…

Dus gewoon hybride string omvormer die prijssturing ondersteund.

Enphase heeft geen technische meerwaarde… nog sterker: je moet een extra hoog model hebben om niet duidelijk af te gaan toppen. Je haalt in december al bijna het piekvermogen van de lichtste modellen .

En DC gekoppelde accu is met Enphase onmogelijk. Dit is een paar % minder efficiënt

Maar staar je niet blind op accu’s. De puur PV-systeem gekoppelde accu is nog ver van rendabel in de meeste gevallen. De prijsgestuurden ala zonneplan Nexus mogelijk (ik twijfel teveel over lange termijn. Anders had ik dat ding al)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
JMSL2022 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:44:
[...]

Enphase kan wel waarde toevoegen als bijvoorbeeld de spanning te hoop op loopt. Bij Enphase gaan er dan een paar omvormers uit maar niet allemaal.
Als je de metered gebruikt kan hij ook automatisch de productie stoppen bij negatieve prijzen (als je een dynamisch contract hebt).
Verder kan je per paneel zien wat de productie is en ook eenvoudig terug vinden welk paneel defect is, mocht dat ooit gebeuren.
Verder heb je geen ruimte nodig voor een grote omvormer en heb je ook geen hoge gelijkspanningen over je dak lopen.
Maar goed ik heb zelf al een aantal jaren een Enphase installatie dus ik ben wel bevooroordeeld :)
Ik snap het hoor, maar het primaire doel van zonnepanelen is besparen, en in mijn beleving begint dat niet met een hele dure installatie, maar met een installatie die duurzaam is en naar behoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Je hebt een 3 fase hoofdzekering, dus een 3 fase omvormer zou goed kunnen als je veel panelen wil laten plaatsen. Wil je het redelijk beperkt houden dan zou kostentechnisch een 1 fase omvormer wellicht een goede uitkomst kunnen bieden, maar toch een voorkeur voor 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
Als je niet veel meer wil terugleveren dan wat je gebruikt dan zou ik een rij van 10 panelen op het dak laten plaatsen. Bij voorkeur tussen de dakramen en de nok. De totale breedte wordt dan 11.4 m, dus dan is het ook mooi verdeeld. Opbrengst zal ongeveer 4000 kWh op jaarbasis zijn.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Voor iets meer dan 4000.- heb je 40 panelen, een omvormer met bekabel en al het gereedschap om kabels te knijpen. Alleen nog iemand zoeken die het er op legt. :P
Omvormer instellen zodat die, wanneer nodig, niet al te veel teruglevert en je kan bijna alle dagen van het jaar energieneutraal leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik heb in Sunny Design wat configuraties uitgeprobeerd nadat ik de positie van de dakramen goed opgemeten heb. De opstelling met 22 of 24 panelen zou denk ik het mooiste staan en biedt ook de mogelijkheid om de bestaande dakramen te vervangen door bredere en hogere.

Velux dakkapel duo basis kijk ik nu bijvoorbeeld naar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x_c9FoKbd-2_EFdJ-BJrPhpGQI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5vNaIEXRlR9S3jMi6oUmKNqb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8HBZB-QEL4iUrFv1jrzuSzCu7E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sDom6mvn2mUrwC5L6mpEqC09.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW9_XLGHj-NOXhwfZnsN8ih7dDc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rnx6CaeMNto1CUih8eSRxzAR.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOoMkGgpQwZJZQLYAgkEGQ2Akus=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/W0OIl3X8mNGKKBJVPS2lpNk9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-AVMU-OA5Ezrf3L_f_1VRJafZo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/K5Mh4EdjgIqHbw5Zqb0jDVQH.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
JMSL2022 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:22:
Als je niet veel meer wil terugleveren dan wat je gebruikt dan zou ik een rij van 10 panelen op het dak laten plaatsen. Bij voorkeur tussen de dakramen en de nok. De totale breedte wordt dan 11.4 m, dus dan is het ook mooi verdeeld. Opbrengst zal ongeveer 4000 kWh op jaarbasis zijn.
Goeie suggestie! Ik zet ‘m er bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Cl7Y8GO1PQpHeu52I4PP00pguk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5etW4r6Vr3l9WeiIHbi1sik.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
jadjong schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:12:
Voor iets meer dan 4000.- heb je 40 panelen, een omvormer met bekabel en al het gereedschap om kabels te knijpen. Alleen nog iemand zoeken die het er op legt. :P
Omvormer instellen zodat die, wanneer nodig, niet al te veel teruglevert en je kan bijna alle dagen van het jaar energieneutraal leven.
Ik weet niet wat voor spullen je dan aanschaft, maar zoals het daar staat kan het weinig anders zijn dan een bult rommel.

Ik denk niet dat jij enig benul hebt van de kale aanschaf van 40 panelen, onderconstructie voor 40 panelen en een 3 fase omvormer, DC en AC bekabeling, stekkers en een 3 fase aardlekautomaat, laat staan al het gereedschap. Klinkklare onzin dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Je hebt gelijk, ik was de aarding van de rails vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik zou voor die 24 panelen variant gaan. Je kunt nooit genoeg hebben, ook voor de toekomst. En nu in 1 x aanleggen is goedkoopste. En dan zorgen dat je omvormers krijgt die bij negatieve prijzen af kunnen schakelen en hybride omvormers nemen voor batterijen nu of in de toekomst.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
mrme12345 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:20:
Ik zou voor die 24 panelen variant gaan. Je kunt nooit genoeg hebben, ook voor de toekomst. En nu in 1 x aanleggen is goedkoopste. En dan zorgen dat je omvormers krijgt die bij negatieve prijzen af kunnen schakelen en hybride omvormers nemen voor batterijen nu of in de toekomst.
Dank voor je reactie. Heb je een voorbeeld van zo’n hybride omvormer die automatisch bij negatieve prijzen afschakelt (of dit kan via Home Assistant) en waarop in de toekomst batterijen aangesloten kunnen worden?

In een offerte werd al een Solax X3 Hybrid 5.0 G4 voorgesteld. Is dat een goed uitgangspunt?

En met afschakelen bij negatieve prijzen ga je er dus vanuit dat ik overstap naar een dynamisch energiecontract? Op dit moment heb ik een ‘gewoon’ contract met aan variabel tarief dat eens per kwartaal aangepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malderhout
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35
Waarom niet een extra string met een paar panelen op NO. Ik heb zelf 8 panelen op NO en 10 panelen op ZW. Je kan dan ook in de vroege ochtend zelf voorzienend zijn. Ik heb een jaar opbrengst van rond de 6500 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik denk dat de opbrengst aan die dakzijde echt nihil gaat zijn. Oriëntatie is 22° NNO. Als ik nu ‘s ochtends de zon zie opkomen dan staat dat deel volgens mij al in de schaduw.

Kan in de zomer anders zijn, ik zal nog eens kijken op SunCalc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Deze week heb ik een aantal adviseurs over de vloer gehad. Daar zijn drie interessante opties uitgekomen.

Offerte 4
16x AIKO 445wp all black (totaal 7,12 kWp)
Goodwe Hybride GW5K-ET Plus
Prijs per Wp: €0,66

Offerte 5
22x AIKO 445wp all black (totaal 9,79 kWp)
Goodwe Hybride GW8K-ET Plus
Prijs per Wp: € 0,60

Offerte 6
16x AIKO 445wp all black (totaal 7,12 kWp)
Goodwe Hybride GW8K-ET Plus
Prijs per Wp: € 0,59
Meerprijs vernieuwen groepen, schakelaars en extra aardlekschakelaar: € 500,-

Opstelling bij 16 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WubA90Nixm3Hpq26_1toKfIytA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sg5QvG1a5K7j8i4lEmczkJ9V.png?f=fotoalbum_large

Ik ben geneigd om voor de opstelling met 16 panelen te gaan. Dat past ook goed bij het doel om met een beperkte investering een groot deel van het gebruik overdag af te kunnen dekken.

Vragen die ik nog heb zijn: past het vermogen van de omvormer (GW8K) bij het vermogen van de panelen (7,12 kWp) en is het zinvol om geld uit te geven aan het vernieuwen van de groepen en schakelaars in de meterkast. Er zou dan een extra aardlekschakelaar komen, omdat er nu teveel groepen op hetzelfde aardlek zitten. Dit kost € 500 extra, maar wat levert mij dat op? Is dat voor de (brand)veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Waarom is de grotere omvormer goedkoper dan de kleine omvormer -.-

De 5 kW omvormer kan de string wel aan, maar zal flink aftoppen.
De 8 kW omvormer is behoorlijk groot, maar normaal een stuk duurder dus onnodig.

Nu de 8 kW goedkoper is zou ik zeker die pakken, je kan hem altijd nog begrenzen.

In praktijk zijn beide offertes even duur, enkel krijg je bij de grote offerte vernieuwing van je meterkast... Dat staat natuurlijk minder mooi, maar is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@M-ThijZ Ik zou het hele dak zo vol mogelijk leggen, later bijplaatsen is een stuk moeilijker, en de meerkosten van extra panelen nu zijn relatief laag.
Kan gewoon op die Goodwe Hybride GW8K-ET Plus, daar mag volgens de pdf 12kWp aan panelen op.
2 strings van maximaal 1kV Voc en 850V Vmpp; zo te zien kunnen er 44 of zelfs 46 in 2 strings van deze Aiko panelen op deze Goodwe omvormer gebaseerd op de maximale spanningen. Ik zou het doen.
(ik zou het ook zelf doen)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Toevoeging: eventueel nu de helft van het maximum, dan kan de andere kant van het dak eventueel later op de andere string.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Hoe belangrijk zijn de voorgestelde aanpassingen aan de meterkast (groepen vervangen en extra aardlekschakelaar)? Voor het bedrag kan ik immers 7,5 extra panelen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59

timpel_800

Amber 65

Alleen een drie fase alamat hoeft denk ik geen 500 euro te kosten.

Of heb je geen ruimte meer in je kast? Stel deze vraag even met foto in het grote elektra huisaansluiting topic.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ De groepenkasten zelf zou ik gewoon houden, mooie kasten, de groepen zijn oud, maar weet ik geen problemen mee. De aardlekschakelaars zijn van een type wat niet meer nieuw geplaatst mag worden, dacht ik. Als ze nog reageren op de test knoppen is het voor nu voldoende, maar het kan beter.
Wel een A-merk nemen dan. Hager vind ik het mooist, ABB is ook goed. Geen Elektramat, etc zie TS elektra topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik heb het e.e.a nog eens nagemeten en overleg gehad met een installateur. Het idee is nu om twee rijen van tien panelen te plaatsen. Prijs zit dan rond de € 0,51 per Wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hACeafyrQR4G6lEtFSxYvO7BauU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EVsDVcrWaoCg2t9QUtd4B6W.png?f=fotoalbum_large

Paneel: Aiko A445-MAH54Mb 445Wp
Omvormer: Goodwe GW8KN-ET 3 fase 2MPPT

Dit voelt voor mij als een goede balans tussen de totale investeringskosten en het effectief benutten van het dakoppervlak. De geschatte jaarlijkse energieopbrengst is hiermee ruim het dubbele van mijn huidige jaarlijkse energieverbruik, dus de oprechte vraag van de installateur is dan ook waarom ik er meer zou willen.

Ja, dan zou ik over een wat langere periode in het voorjaar en najaar voldoende opwek hebben om overdag zelfvoorzienend te zijn, maar wat de komende jaren daarvan de besparing gaat zijn is voor mij moeilijk te berekenen.

Als ik mij niet vergis, dan valt het in de toekomst uitbreiden van deze installatie ook best mee, mocht ik er achter komen dat 20 panelen niet genoeg is. Mijn dak rijkt vrij laag. De dakgoot zit op ongeveer 2,20 m. Bij het plaatsen van een extra rij werkt men dus niet op grote hoogte. Je kunt de panelen nog net niet vanaf een huishoudtrap op het dak leggen. ;)

De capaciteit van de omvormer lijkt te passen bij een set van 20 panelen, maar het aantal panelen zou ik dus nog kunnen uitbreiden zonder de omvormer te hoeven vergroten. Hoe doe ik de verdeling van strings/tracker het handigste? Alle 20 op 1 string of 2x 10?

Ik zie nu trouwens dat de Goodwe GW10KN-ET 3 bij Winkelman nog weer € 50 goedkoper is dan de GW8KN, maar ik kan mij voorstellen dat die te zwaar is voor 20 panelen en dan een relatief laag rendement heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ding mag max 1000V per MPPT hebben, dat is ongeveer 25 panelen van ~450W. Wees niet bang voor rendement, het gros van die omvormers is intern hetzelfde en krijgt alleen een ander stukje software mee. Belangrijkste voor een omvormer is dat de spanning van de panelen hoog genoeg is om de omvormer lekker te laten werken. Een enkelfase omvormer wil graag ~300V aan PV hebben om 230Vac te maken. Stop je er minder PV in dan moet de omvormer intern eerst de PV spanning boosten en dat kost rendement. Maar ook weer niet zo veel dat je jezelf in allerlei bochten moet wringen om die 300V per MPPT te halen.
Als je nu een enkele string neemt heb je +/- 800V aan DC spanning, met nog 200V reserve voor wanneer het koud maar toch zonnig is. De volgende 20 klik je er dan zo bij als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
@jadjong dus voor 20 panelen, maakt het niet uit of ik nu de Goodwe GW10KN-ET (€ 900) of de Goodwe GW8KN-ET (€ 950) neem?
met nog 200V reserve voor wanneer het koud maar toch zonnig is
Waarom is de temperatuur hierbij van belang? Ok, ik begrijp het al. Als het koud is dan zijn de panelen efficiënter dan normaal en gaat het voltage omhoog.
De volgende 20 klik je er dan zo bij als het nodig is.
Is het dan een idee om nu één string van 10 links te doen en één string van 10 rechts? Zodat, als ik over een paar jaar besluit dat er wel een rij panelen bij mag, we gewoon de bestaande twee strings uitbreiden, zonder dat er opnieuw een kabel voor de tweede MPPT door de dakdoorvoer moet?

[ Voor 13% gewijzigd door M-ThijZ op 30-03-2025 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:24
Realiseer je heel goed dat nu bijvoorbeeld 28 panelen veel goedkoper zijn dan eerst 20 plaatsen en dan nog eens 8. Je hebt dan de voorrijkosten dubbel, extra montage-uren.

Met het oog op het wegvallen van de salderingsregeling wil je zo hoog mogelijke opwek. Waarom? Hoe meer je op eigen zo'n kunt verbruiken in de winter hoe meer je bespaard. De omvormer kan met 28 panelen ook dezelfde blijven. Aftap in de zomer is geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59

timpel_800

Amber 65

Als je al iemand vindt die nog 8 panelen erbij komt plakken. Niemand wil dat doen. Levert niks op behalve gedoe.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
TwingyTwingy schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:19:
Realiseer je heel goed dat nu bijvoorbeeld 28 panelen veel goedkoper zijn dan eerst 20 plaatsen en dan nog eens 8. Je hebt dan de voorrijkosten dubbel, extra montage-uren.

Met het oog op het wegvallen van de salderingsregeling wil je zo hoog mogelijke opwek. Waarom? Hoe meer je op eigen zo'n kunt verbruiken in de winter hoe meer je bespaard. De omvormer kan met 28 panelen ook dezelfde blijven. Aftap in de zomer is geen probleem.
Maar bij een groot dak is het op een gegeven moment wel de vraag of je het ooit nog terug gaat verdienen. 2x z'n verbruik is al een royale installatie. Beter deze 20 panelen nog snel laten leggen, en nog 2 jaar kunnen salderen, dan nu blijven dubben of er nog 6 of 8 of 10 panelen bij moeten.

Als het plan was geweest om 8 panelen neer te leggen, terwijl er 12 passen, dan zou ik ook altijd 12 stuks adviseren, maar we hebben het hier al over royale overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-AVMU-OA5Ezrf3L_f_1VRJafZo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/K5Mh4EdjgIqHbw5Zqb0jDVQH.png?f=fotoalbum_tileMaar dan niet met 37 maar met 36 panelen, symmetrisch. Dat ziet er mooier uit, en je hebt de ruimte voor die grotere dakramen. Op die goedkopere 10k omvormer, dan heb je aan een kleinere accu genoeg, mocht je daar te zijner tijd als salderen is afgeschaft, aan willen.
Financieel zijn die extra panelen een betere optie want die zorgen altijd (behalve als je toch al over hebt, aftopping) voor extra opbrengst, die je in de winter echt goed kan gebruiken. Als de prijzen hoger zijn. En dat gaan we in de nabije toekomst merken.

Ik zelf zou misschien noord ook wel vol leggen. Dat ben ik bij een vriendin met een kleiner dak ook aan het doen. Altijd goed voor de warmtepomp en de EV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Oilman schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:02:
[...]
Maar bij een groot dak is het op een gegeven moment wel de vraag of je het ooit nog terug gaat verdienen.
Inderdaad. Als iemand mij kan vertellen hoe ik dit uit kan rekenen, dan wordt het voor mijzelf makkelijker om de extra kosten te verantwoorden.

Links en rechts van de dakramen zou ik aan beide kanten nog drie panelen kunnen / willen leggen. Dat kost waarschijnlijk zo’n € 550 extra. In totaal dan 26 panelen en 11,57 kWp opbrengst.

Nog een rij langs de dakgoot vind ik esthetisch niet mooi en daar krijg ik ook als eerste te maken met schaduw bij een lage zon.

Zie deze foto van 7 december 2024 om 14.00:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY_KXdR7muIUtx2kCOEkJFjvtrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNl1mS0Fwa1JNKTNVigzyr0U.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huidig stroomtarief is € 0,27 per kWh. Dus voor de prijs van 6 extra panelen kan ik 2.000 kWh inkopen. Dat is een half jaarverbruik aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ
... dan heb je aan een kleinere accu genoeg, mocht je daar te zijner tijd als salderen is afgeschaft, aan willen.
Financieel zijn die extra panelen een betere optie want die zorgen altijd (behalve als je toch al over hebt, aftopping) voor extra opbrengst, die je in de winter echt goed kan gebruiken. Als de prijzen hoger zijn. En dat gaan we in de nabije toekomst merken.
Als je denk dat dit niet gaat gebeuren kan je ze rustig weg laten. Anders beter wel plaatsen.
Omdat het nu in één keer relatief goedkoop is.
Geen warmtepomp (boiler) in de toekomst? Of een EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ Die 6 extra panelen wekken die 2000kWh in één jaar op. Of maak ik ergens een denkfout?
Gewoon doen dus. Dat zijn die lagere meerkosten waar we het over hebben.

En ik weet het, smaak is persoonlijk, ik zou er dus 36 plaatsen. Ik raad jou aan die 26 dan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
onetime schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:58:
@M-ThijZ Die 6 extra panelen wekken die 2000kWh in één jaar op. Of maak ik ergens een denkfout?
Ja, dat kan wel aardig kloppen. Volgens Sunny Design 2.363 kWh per jaar opbrengst. Dat wordt dan jaarlijks extra teruggeleverd. Extra verbruikers (EV / airco’s) verwacht ik in de komende paar jaar nog niet.

Wat kan men tegenwoordig nog voor een kWh export krijgen? Want dan is snel uit te rekenen wat de terugverdientijd van 6 extra panelen is.

Ik heb nu een Essent variabel tarief. Als ik naar de berekening in Sunny Design kijk dan heb ik 8.308 kWh teruglevering op jaarbasis bij 26 panelen (11,57 kWp, 10.614 kWh jaarlijkse energieopbrengst). Bij Essent zou ik dan € 90,73 per maand aan terugleverkosten betalen. Ik zal dus gaan wisselen van leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ Vergeet ook niet het onderscheid voor / na afschaffing salderen. Dan zal iedere extra kWh opbrengst op duurdere momenten extra belangrijk zijn.

(met een "kleine" accu kan je een groot deel van het jaar zonder afname van het net.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:48
Zou gewoon vragen wat 6 erbij extra kost, en het dak vol. Vermoed dat je verrast zult zijn van de meerprijs, paar honderd extra vermoed ik.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
M-ThijZ schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:14:
[...]

Ja, dat kan wel aardig kloppen. Volgens Sunny Design 2.363 kWh per jaar opbrengst. Dat wordt dan jaarlijks extra teruggeleverd. Extra verbruikers (EV / airco’s) verwacht ik in de komende paar jaar nog niet.

Wat kan men tegenwoordig nog voor een kWh export krijgen? Want dan is snel uit te rekenen wat de terugverdientijd van 6 extra panelen is.

Ik heb nu een Essent variabel tarief. Als ik naar de berekening in Sunny Design kijk dan heb ik 8.308 kWh teruglevering op jaarbasis bij 26 panelen (11,57 kWp, 10.614 kWh jaarlijkse energieopbrengst). Bij Essent zou ik dan € 90,73 per maand aan terugleverkosten betalen. Ik zal dus gaan wisselen van leverancier.
Met de informatie die op dit moment beschikbaar is gaat terugleveren met vaste contracten na 2027 helemaal niets meer opleveren, maar dat is een n=1 van GreenChoice. Hoe de wereld eruit gaat zien over 2 jaar weet nog niemand, maar ik zou me in ieder geval niet rijk rekenen met royale terugleververgoedingen.

De winst moet je puur halen uit het voorkomen van afname. Echter daar is op een gegeven moment niet zoveel meer te halen. In maart van dit jaar had je aan 20 panelen met een kleine accu al genoeg gehad om praktisch onafhankelijk van het net te zijn, 6 panelen extra maken dan geen impact. In de maanden er voor met veel grijs weer is de opbrengst niet bepaald om over naar huis te schrijven, ook niet met 6 panelen extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
onetime schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:45:
@M-ThijZ Vergeet ook niet het onderscheid voor / na afschaffing salderen. Dan zal iedere extra kWh opbrengst op duurdere momenten extra belangrijk zijn.

(met een "kleine" accu kan je een groot deel van het jaar zonder afname van het net.)
Laten we voor het gemak uitgaan van de huidige situatie. Dus voor het afschaffen van salderen. Wat krijg je nu nog voor een kWh? Zo’n €0,10? Dan heb ik eind 2026 de kostprijs er al bijna uit als ze inderdaad 4.726 kWh in twee jaar opleveren.
hoevenpe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:52:
Zou gewoon vragen wat 6 erbij extra kost, en het dak vol. Vermoed dat je verrast zult zijn van de meerprijs, paar honderd extra vermoed ik.
Zal zo’n € 550 zijn. Extra panelen in dezelfde rij is goedkoper dan nog een extra rij maken, vanwege extra rail die er links en rechts van de dakramen moet komen.
Oilman schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:37:
[...]

Met de informatie die op dit moment beschikbaar is gaat terugleveren met vaste contracten na 2027 helemaal niets meer opleveren, maar dat is een n=1 van GreenChoice. Hoe de wereld eruit gaat zien over 2 jaar weet nog niemand, maar ik zou me in ieder geval niet rijk rekenen met royale terugleververgoedingen.

De winst moet je puur halen uit het voorkomen van afname. Echter daar is op een gegeven moment niet zoveel meer te halen. In maart van dit jaar had je aan 20 panelen met een kleine accu al genoeg gehad om praktisch onafhankelijk van het net te zijn, 6 panelen extra maken dan geen impact. In de maanden er voor met veel grijs weer is de opbrengst niet bepaald om over naar huis te schrijven, ook niet met 6 panelen extra.
Inderdaad, vanuit het voorkomen van afname vind ik de rekensom voor het aantal benodigde panelen lastig te maken. Ik heb de data er eens bij gepakt. Het gemiddelde gebruik in maart was 3.46 kWh tussen 9.00 en 17.00. Dat is dus dagelijks € 0,93 om te besparen.

De grote piek is dagelijks rond 18.00 als de kookplaat / oven aan staat. Tussen 17.00 en 20.00 hebben we in maart gemiddeld nog eens 2.24 kWh gebruikt.

Ik gok dat vanaf half mei de zon dan nog voldoende op ’t dak staat om de kookplaat / oven te voorzien van stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ Hoe meer panelen, hoe minder accu je nodig hebt. Als je ze er al bijna uit hebt als salderen stopt, waarom zou je het dan niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik rekende met € 0,10 terugleververgoeding, maar weet niet of dat wel realistisch is. Ik heb vanavond veel aanbieders vergeleken en de hoogste vergoeding zag ik bij Energiek, nl. € 0,045. Echter is het niet ondenkbaar dat nieuwe tarieven een stuk ongunstiger zullen zijn (variabel modelcontract).

Zo lang we nog kunnen salderen kunnen we in ieder geval elke zomeravond de terrasheaters aanzetten. Ik geloof dat die 2x 2000 Watt doen. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ai, dat is niet milieu vriendelijk, de stroom die je dan gebruikt komt van fossiele opwekking...

Maar als salderen voorbij is, gaat het erom hoeveel stroom afname van het net je uitspaart.
Vermoedelijk tegen hogere prijzen dan gemiddeld. Vergeet dit stukje niet uit het oog.

Dan neemt het belang hiervan ook toe:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
hoevenpe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:52:
Is € 700 meer voor 6 panelen extra.

Concreet heb ik nu twee opties:

A. Goodwe GW8KN-ET + 20x Aiko 445 voor € 0,57 per Wp.
B. Goodwe GW10KN-ET + 26x Aiko 445 voor € 0,50 per Wp.

Gevoelsmatig zou ik voor de 26 panelen te gaan. Per Wp het goedkoopste en het maakt me het minst afhankelijk van het stroomnet. Echter kan ik het nog niet rationaliseren in €.

Ik heb beide eens in Sunny Design uitgewerkt met een wat hoger aangehouden jaarverbruik van 4400 kWh.

Aantal panelen2026
Jaaropbrengst8.238 kWh10.614
Netafname2.246 kWh2.094 kWh
Teruglevering6.084 kWh8.308 kWh
Vandebron 1 jaar vast€ 146,74€ 84,10

Dus 2670 Wp extra op het dak kost me nu € 700 en bespaart slechts € 62,64 per jaar. Dat is een terugverdientijd van 11 jaar en nog geen €0,03 per extra teruggeleverd kWh.

Deze rekensom kan toch hopelijk nog wel wat positiever worden weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ Hier draait een warmtepompboiler momenteel vanaf 10:00 tot maximaal 17:00, dat moet voordat salderen weg is worden omgezet naar aan-bij-voldoende-opbrengst. Zo verhoog je je eigen verbruik en daarmee de financiële opbrengst. Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Ook met de warmtepomp het huis wat verder opwarmen op het moment van overschot is erg effectief, omdat je die energie niet nodig hebt op het moment dat je geen opbrengst meer hebt.

Met een accu die je hele huis een hele dag van energie zou kunnen voorzien kan je op de donkerste maanden na in feite zonder het net. Hoe meer panelen je hebt, hoe groter het deel van het jaar dat dat op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik ben het met je eens dat het een mooi streven is om het eigenverbruik op deze manier te maximaliseren, het zijn echter steeds wel investeringen van duizenden euro’s. Ik kan nu een investering doen in zonnepanelen, maar sanitair warm water en CV gaat de komende jaren nog wel vanuit de stadsverwarming voorzien worden.

Nog even een laatste check: Is de Goodwe GW10KN-ET omvormer een goede aanschaf met ’t oog op de toekomst?

Zou het een logische keuze zijn om daar dan in 2027 een 5kWh of 10kWh BYD batterij rechtstreeks (DC) op aan te sluiten?

Ik heb een aantal verbruikers (elektrische vloerverwarming badkamer, incuctie kookplaat) die buiten de tijden dat er (veel) zonnestroom gebruikt worden. Het is een mooi idee dat die gevoed kunnen worden vanuit een batterij.

Ik geloof dat deze omvormer met een eigen ’smart meter’ komt voor in de groepenkast (https://en.goodwe.com/smart-energy-meter). Is het deze meter die een integratie heeft met Home Assistant, of kan de omvormer dat zelf?

Moet ik mij nog zorgen maken over het ‘uitvallen’ van de omvormer wanneer de netspanning te hoog is? Ik heb een aantal buren daar wel over gehoord. In dat geval kan het dus zijn dat je veel verbruikers aan hebt staan, en je niets vanuit je omvormer krijgt. Dan moet je alsnog veel stroom inkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

M-ThijZ schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:20:
Ik ben het met je eens dat het een mooi streven is om het eigenverbruik op deze manier te maximaliseren, het zijn echter steeds wel investeringen van duizenden euro’s. Ik kan nu een investering doen in zonnepanelen, maar sanitair warm water en CV gaat de komende jaren nog wel vanuit de stadsverwarming voorzien worden.

Nog even een laatste check: Is de Goodwe GW10KN-ET omvormer een goede aanschaf met ’t oog op de toekomst?

Zou het een logische keuze zijn om daar dan in 2027 een 5kWh of 10kWh BYD batterij rechtstreeks (DC) op aan te sluiten?

Ik heb een aantal verbruikers (elektrische vloerverwarming badkamer, incuctie kookplaat) die buiten de tijden dat er (veel) zonnestroom gebruikt worden. Het is een mooi idee dat die gevoed kunnen worden vanuit een batterij.

Ik geloof dat deze omvormer met een eigen ’smart meter’ komt voor in de groepenkast (https://en.goodwe.com/smart-energy-meter). Is het deze meter die een integratie heeft met Home Assistant, of kan de omvormer dat zelf?

Moet ik mij nog zorgen maken over het ‘uitvallen’ van de omvormer wanneer de netspanning te hoog is? Ik heb een aantal buren daar wel over gehoord. In dat geval kan het dus zijn dat je veel verbruikers aan hebt staan, en je niets vanuit je omvormer krijgt. Dan moet je alsnog veel stroom inkopen.
Als de buren daar veel last van hebben dan zou ik me daar zeker zorgen over maken en misschien zelfs de hele boel annuleren, afhankelijk van hoe erg het is. Dit kan je terugverdientijd flink beïnvloeden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ Als je omvormer kan terugregelen ipv afschakelen komt "ieder eigen verbruik" van je zonnepanelen doordat je afname de spanning weer verlaagd. (en er dus weer ruimte ontstaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:29:
[...] Als de buren daar veel last van hebben dan zou ik me daar zeker zorgen over maken en misschien zelfs de hele boel annuleren, afhankelijk van hoe erg het is. Dit kan je terugverdientijd flink beïnvloeden.
Bekijk de netspanning voor een indicatie, maar dat uitvallen is hoogstens op momenten van meeste opwek.
Dak vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
onetime schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:30:
@M-ThijZ Als je omvormer kan terugregelen ipv afschakelen komt "ieder eigen verbruik" van je zonnepanelen doordat je afname de spanning weer verlaagd. (en er dus weer ruimte ontstaat)
Ik neem aan dat de GoodWe ET Plus een moderne hybride omvormer is die dat kan. Er is in ieder geval een export limit / power limit feature. Ik alleen geen zin om mijn omvormer te moeten ‘babysitten’ en op piekuren de omvormer te moeten terugregelen, dus de omvormer moet dat wel automatisch kunnen.

Maar, dit werkt toch alleen als iedereen in de wijk op deze manier zijn omvormer gaat terugregelen? Als de netspanning boven 253 V dan gaat de omvormer toch volledig uit, onafhankelijk van of deze een power limit actief heeft?
onetime schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:31:
[...]

Bekijk de netspanning voor een indicatie, maar dat uitvallen is hoogstens op momenten van meeste opwek.
Dak vol.
Ik kan het inzien in Home Assistant via de P1 meter en heb een half uur bijgehouden.

TijdL1 (V)L2 (V)L3 (V)
13:45247,0247,0247,0
14:02248,0248,0246,0
14:12247,0249,0248,0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBzckQwQVoHi6JqebbZr2mO3ijE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e6o8ov6FJeh3WByYEHUHhpyC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

M-ThijZ schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:32:
[...]

Ik neem aan dat de GoodWe ET Plus een moderne hybride omvormer is die dat kan. Er is in ieder geval een export limit / power limit feature. Ik alleen geen zin om mijn omvormer te moeten ‘babysitten’ en op piekuren de omvormer te moeten terugregelen, dus de omvormer moet dat wel automatisch kunnen.

Maar, dit werkt toch alleen als iedereen in de wijk op deze manier zijn omvormer gaat terugregelen? Als de netspanning boven 253 V dan gaat de omvormer toch volledig uit, onafhankelijk van of deze een power limit actief heeft?

[...]

Ik kan het inzien in Home Assistant via de P1 meter en heb een half uur bijgehouden.

TijdL1 (V)L2 (V)L3 (V)
13:45247,0247,0247,0
14:02248,0248,0246,0
14:12247,0249,0248,0

[Afbeelding]
Nee goodwe regelt eerst terug, en gaat daarna pas volledig uit.
Maar andere omvormers hebben mogelijk wel een harde shutdown.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ Plaats je omvormer zo dicht mogelijk bij de groepenkast en gebruik 4 of 6mm2 netkabel.
Dan heb ook nog mee dat je 3fase gebruikt. Dan zit het voor jou wel ok, nu is er inderdaad een opwek in de buurt van het maximum. (bij jou toch net zo zonnig als hier? en niet zo warm?)
Stel je omvormer in dat hij vanaf 250V gaat deraten en bij 253V helemaal uit.
Je stelt geen power-limit in, maar een regelbereik voor de spanning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
De 26 Aiko 445 Wp panelen liggen inmiddels op het dak en de omvormer (Goodwe GW10KN-ET) is netjes geïnstalleerd. Tevens meterkast laten vernieuwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOxncKsROjQUFPK7J8EoG6IrKDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDfgUkxN4GXSTTbBGk3zUwMG.png?f=fotoalbum_large

Wat ik nog niet zo goed kan verklaren, is dat gedurende de dag het verbruik van de woning stijgt naarmate er meer zonnestroom is. Is dit het verlies van de omvormer?

Vanochtend om 8.00u was er amper nog zon op de panelen en is er tussen 100 W en 150 W sluipverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfwueIDfX9dpNsKybISF1Ye68-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wTiz9LgTlelzpwFXIc2dXlpD.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag tegen 14.00u is het verbruik van de woning ruim 600 W, terwijl we geen (zware) verbruikers aan hadden staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWzt6z5sEdK-Sh13QoVk1FOc8wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ZILFOXU3O9hIxh7b83Whe2u.png?f=fotoalbum_large

Dat zou een verlies van 5% van het opgewekte vermogen zijn die de omvormer verbruikt. Dat lijkt me nogal veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GroKaG9De98GAcrn2YjSFkHEeYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLJUgEjfNYPy8B4p4emiwzo3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Zet de omvormer maar uit op dat moment om te zien wat het echte verbruik in huis is, je kan ook nog individuele groepen uit zetten. PC hier, koelkast daar en misschien nog wel een pomp voor vloerverwarming telt snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@M-ThijZ Gefeliciteerd! (mogen we nog een foto van de groepenkast en de omvormer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:43
@M-ThijZ Dit overzicht in Home Assistant is niet nauwkeurig omdat niet de actuele data van je omvormer en de p1 meter hebt. Het verbruik = opwek van omvormer - teruglevering via p1 meter. Als de data van de p1 meter acuteel is maar die van de omvormer niet, lijkt het alsof je actuele verbruik hoog is. Of heel laag.

Bij mooie schapenwolkjes ga je dit zien. Als er dan een wolk voor de zon schuift gaat je opwek enorm omlaag wat je redelijk snel ziet in je p1 data, maar de data van omvormer loopt achter en geeft nog een hoge opwek. Dan lijkt het alsof je ineens een enorm verbruik hebt. Of als er ineens zon op valt, dan lijkt het alsof je huis stroom opwekt :)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
onetime schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:15:
@M-ThijZ Gefeliciteerd! (mogen we nog een foto van de groepenkast en de omvormer?)
Natuurlijk. En bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uaJ30GZOIih9VY5uXWpWpbOE_Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/of1Ac8WR5QMoZ5AMOgYvTHwU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQcJ2hOo05fX1bVi0b-Se7WjADg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gRAMjRrO5fWV8rxtpfMaHK0W.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
s020506 schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:51:
@M-ThijZ Dit overzicht in Home Assistant is niet nauwkeurig omdat niet de actuele data van je omvormer en de p1 meter hebt. Het verbruik = opwek van omvormer - teruglevering via p1 meter. Als de data van de p1 meter acuteel is maar die van de omvormer niet, lijkt het alsof je actuele verbruik hoog is. Of heel laag.

Bij mooie schapenwolkjes ga je dit zien. Als er dan een wolk voor de zon schuift gaat je opwek enorm omlaag wat je redelijk snel ziet in je p1 data, maar de data van omvormer loopt achter en geeft nog een hoge opwek. Dan lijkt het alsof je ineens een enorm verbruik hebt. Of als er ineens zon op valt, dan lijkt het alsof je huis stroom opwekt :)
Dit is data rechtstreeks van de omvormer. De GoodWe Smart Meter in de groepenkast meet dit middels CT-klemmen en geeft dit via modbus door aan de omvormer.

Daarnaast was er gisteren een strakblauwe lucht en dus weinig fluctuatie in de opbrengst.

In de SEMS Portal app zie ik ook een hoog verbruik van de woning en die heeft geen toegang tot P1-data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7Xjiair1-n0UzuZ9qPmAwMjxpU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hFt6McJxy2bqdZe0qDcDWAmN.png?f=user_large

Daarbij keek ik naar het gemiddelde over een langere periode. ’t Is dus niet dat er een piek was vanwege een koelkast of boiler die aan ging.

De volgende keer dat ik het weer zie zal ik alle groepen m.u.v. de omvormer en de meterkast eens uit zetten. Dan moet ik alleen het verbruik van mijn router/PoE access points/rPi + omvormer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
M-ThijZ schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:08:
[...] Natuurlijk. En bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt mooi kasten met kwaliteits materiaal erin, mooi. Zelfs een krachtgroep in plaats van een foute kookgroep, netjes. Maar wat is die gekoppelde groep 11 die als 2e groep 9 is genummerd?
Ik had de aardleks naast zijn groepen geplaatst, of allemaal alamats... Netjes dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:43
M-ThijZ schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:08:
[...]

Dit is data rechtstreeks van de omvormer. De GoodWe Smart Meter in de groepenkast meet dit middels CT-klemmen en geeft dit via modbus door aan de omvormer.

Daarnaast was er gisteren een strakblauwe lucht en dus weinig fluctuatie in de opbrengst.

In de SEMS Portal app zie ik ook een hoog verbruik van de woning en die heeft geen toegang tot P1-data.

[Afbeelding]

Daarbij keek ik naar het gemiddelde over een langere periode. ’t Is dus niet dat er een piek was vanwege een koelkast of boiler die aan ging.

De volgende keer dat ik het weer zie zal ik alle groepen m.u.v. de omvormer en de meterkast eens uit zetten. Dan moet ik alleen het verbruik van mijn router/PoE access points/rPi + omvormer zien.
Je setup is geavanceerd dan ik had aangenomen. Mooie setup :)

Voor mijn gevoel zit het toch ergens in de data freshness. Ondanks dat het helder is kan met 26 panelen een beetje bewolking wel invloed hebben. Maar ik ben aan het gokken, beter is om je plan uit te voeren.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Pagina: 1