Graag ontvang ik jullie advies bij het bepalen van de hoeveelheid zonnepanelen en het type omvormer voor een nieuwe installatie op zuidzuidwest.:strip_exif()/f/image/1EH3CXk33iAwKLIcOy1kffA0.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ZZXVFOOIf5AZyijFRUjZPAsy.png?f=user_large)
/f/image/FW4PI4uL8wY32AFF1pVTHwpY.png?f=fotoalbum_large)
In het dak zitten twee Velux dakramen van 118cm hoog en 66 cm breed. Op termijn willen we daar nog iets mee, bijvoorbeeld vervangen door Velux 3in1 dakraam of (Velux) dakkapel. Het zou fijn zijn om genoeg ruimte rondom de dakramen vrij te kunnen houden om daar de opties voor open te houden.
Als we naar het verbruik overdag kijken, dat je idealiter zou willen afdekken met de opbrengst van de zonnepanelen, dan is het verbruik van de afgelopen 30 dagen tussen 9.00 en 16.00 gemiddeld 4,65 kWh en tussen 10.00 en 15.00 gemiddeld 3,2 kWh.
We koken op inductie en naast de wasmachine, droger en vaatwasser gebruikt de elektrische vloerverwarming in de badkamer veel stroom. Aanschaf elektrische auto in de toekomst is niet ondenkbaar evenals plaatsen van een airco om mee te verwarmen.
/f/image/UT5pUEGDYisJuCsHmkwXwVYS.png?f=fotoalbum_large)
Het is niet nodig om per se elke cm van het dak uit te nutten. Ik denk dat 12 panelen een mooi minimum is.
12x Trina Solar Vertex S+ 445WP Glas Glas Full Black
Solax X3 Hybrid 5.0 G4
Prijs: € 0,98 per Wp.
Offerte 2
16x AIKO 455 Glas Glas Full Black
16x Enphase Micro omvormer
Prijs: € 0,89 per Wp.
Offerte 3
10x AIKO 455 Glas Glas Full Black
10x Enphase Micro omvormer
Prijs: € 1,01 per Wp.
Foto's
:strip_exif()/f/image/1EH3CXk33iAwKLIcOy1kffA0.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ZZXVFOOIf5AZyijFRUjZPAsy.png?f=user_large)
/f/image/FW4PI4uL8wY32AFF1pVTHwpY.png?f=fotoalbum_large)
Oriëntatie | Zuidzuidwest, azimut 202°. |
---|---|
Dakhelling | 50° |
Beschikbare (dak)ruimte
Eén dakvlak: lengte 12,5 meter en 7,4 meter in de hoogte (tussen goot en daknok).In het dak zitten twee Velux dakramen van 118cm hoog en 66 cm breed. Op termijn willen we daar nog iets mee, bijvoorbeeld vervangen door Velux 3in1 dakraam of (Velux) dakkapel. Het zou fijn zijn om genoeg ruimte rondom de dakramen vrij te kunnen houden om daar de opties voor open te houden.
Schaduw
Bij laagstaande zon is er zachte schaduw van een rij eikenbomen achter de tuin op zo’n 30 meter afstand. Aan het eind van de dag zie ik nu schaduw van de takken. Ik kan eens bijhouden vanaf hoe laat dat is, maar de zon staat nu natuurlijk nog relatief laag. Geen schaduw van gebouwen.Jaarverbruik
Met de afschaffing van saldering is het jaarverbruik volgens mij niet zo relevant meer. De energieleverancier schat dit in op een jaarverbruik van 3.150 kWh.Als we naar het verbruik overdag kijken, dat je idealiter zou willen afdekken met de opbrengst van de zonnepanelen, dan is het verbruik van de afgelopen 30 dagen tussen 9.00 en 16.00 gemiddeld 4,65 kWh en tussen 10.00 en 15.00 gemiddeld 3,2 kWh.
We koken op inductie en naast de wasmachine, droger en vaatwasser gebruikt de elektrische vloerverwarming in de badkamer veel stroom. Aanschaf elektrische auto in de toekomst is niet ondenkbaar evenals plaatsen van een airco om mee te verwarmen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting./f/image/UT5pUEGDYisJuCsHmkwXwVYS.png?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Met een niet al te grote investering toch het grootste deel van het verbruik overdag af kunnen dekken. Ik ben wel benieuwd hoeveel panelen er nodig zijn om in januari tijdens de piek tussen 10.00u en 16.00u in mijn gemiddelde verbruik van 3,2 kWh te kunnen voorzien.Het is niet nodig om per se elke cm van het dak uit te nutten. Ik denk dat 12 panelen een mooi minimum is.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur.Bijhouden van data
Inzicht in Home Assistant is prettig.Reeds verkregen offertes
Offerte 112x Trina Solar Vertex S+ 445WP Glas Glas Full Black
Solax X3 Hybrid 5.0 G4
Prijs: € 0,98 per Wp.
Offerte 2
16x AIKO 455 Glas Glas Full Black
16x Enphase Micro omvormer
Prijs: € 0,89 per Wp.
Offerte 3
10x AIKO 455 Glas Glas Full Black