Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Hoe wordt hier gedacht over het aantal ramen dat open moet kunnen? Op bijvoorbeeld slaapkamers? Alle ramen? 1 per kamer? Ergens er tussenin? Het betreft bij ons een woning met WTW-ventilatie en voor nu hebben we gekozen voor minimaal 1 raam per slaapkamer dat open kan (draaikiep, naar binnen). Maar zat me af te vragen hoe anderen hier over denken. De meerprijs van een dicht raam vs. een draaikiep valt wel mee volgens mij. Heeft het verder nog nadelen? Een bediening aan de binnenkant die 'in de weg' kan zitten wellicht of minder fraai oogt. Qua isolatie maakt 't niet veel uit denk ik. Van buiten zie je er vrijwel niks van? Voor ventileren moet WTW in principe genoeg zijn en voor de zekerheid toch ook eentje die open kan, wellicht als vluchtroute in het gekste geval... of zeggen jullie aan elke zijde (bijvoorbeeld west/zuid/oost) moet er een raam open kunnen, als je de ramen hebt? Oh ja, voor 't glazenwassen kan 't natuurlijk nog handig zijn als alles open kan zag ik hier laatst langskomen...

En andere vraag: wat vinden jullie een fijne lengtemaat voor een 'carport' (zal meer gebruikt worden voor fietsen en als luifel voor de bergingsdeuren en voordeur) aan de berging gebouwd? Die van ons is nu 2 meter. Wellicht beetje kort. Is het gewoon kwestie van hoe langer hoe beter? De oprit is 10 meter lang. Onze voordeur zit nu netjes onder de carport en hij overlapt niet met ramen. Maar hij zou ook bijvoorbeeld 3 meter kunnen worden. Pas bij 4 meter gaat hij overlappen met een raam van de woonkamer (noordkant, dus impact zou nog meevallen lijkt me).

[ Voor 44% gewijzigd door woekele op 09-01-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:15

Case_C

[Team Carrack]

woekele schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:42:
Hoe wordt hier gedacht over het aantal ramen dat open moet kunnen? Op bijvoorbeeld slaapkamers? Alle ramen? 1 per kamer? Ergens er tussenin? Het betreft bij ons een woning met WTW-ventilatie en voor nu hebben we gekozen voor minimaal 1 raam per slaapkamer dat open kan (draaikiep, naar binnen). Maar zat me af te vragen hoe anderen hier over denken. De meerprijs van een dicht raam vs. een draaikiep valt wel mee volgens mij. Heeft het verder nog nadelen? Een bediening aan de binnenkant die 'in de weg' kan zitten wellicht of minder fraai oogt. Qua isolatie maakt 't niet veel uit denk ik. Van buiten zie je er vrijwel niks van? Voor ventileren moet WTW in principe genoeg zijn en voor de zekerheid toch ook eentje die open kan, wellicht als vluchtroute in het gekste geval... of zeggen jullie aan elke zijde (bijvoorbeeld west/zuid/oost) moet er een raam open kunnen, als je de ramen hebt? Oh ja, voor 't glazenwassen kan 't natuurlijk nog handig zijn als alles open kan zag ik hier laatst langskomen...
Je moet kunnen spuien in een verblijfsruimte/verblijfsgebied. Er zal dus iets open moeten kunnen indien nodig. Dat kan je apart berekenen of het nodig is.
Het is wel mogelijk om een verblijfsruimte zonder te openen delen te maken, wanneer je deze binnen een verblijfsgebied valt waar wel voldoende spuicapaciteit is.

De echte besparing is wel of geen raamkozijn. Dat het raam open kan is een kleiner aandeel in de prijs.
Een kozijn met enkel glas erin is het goedkoopst, vervolgens kozijn met raamkozijn met daarin glas, en dan de optie die open kan. Vervolgens nog wat leuke roedes erop als je nog duurder wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@woekele bij ons kunnen alle ramen boven de begane grond naar binnen open, waardoor je nooit met een ladder of zo’n onhandige stok de ramen hoeft te lappen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:33

The Legend

*Plop*

Codeoranje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:55:
Gemeentes hebben vastgestelde bestemmingsplannen waarbij vermeld staat per locatie wat de maximale goot en nokhoogte is en aanvullende zaken zoals maximale oppervlakte , breedte lengte of diepte van de woning etc . Deze plannen zijn online inzichtelijk.
Dan zou ik wel eerst een vooroverleg met je gemeente plannen om zeker te weten dat wat je wil bouwen ook is toegestaan (niet alleen qua bouwmassa maar ook oriëntatie/kapvorm ed). Regels over archeologie staan ook in het (inmiddels) omgevingsplan. Vaak is er een uitzondering als je maar een beperkt aantal m2’s uitgraaft of tot een bepaalde diepte. Ook daarvoor: beter ff navragen bij je gemeente.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:37
In de voorbeeldhuizen van GHB zie ik geen koven voor de balansventilatie / WTW. En dat terwijl de unit toch op het zoldertje staat. De kanalen moeten dus langs het schuine dak naar de 1e vloer, weet iemand hoe GHB dat doet? Over het dak heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
Codeoranje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:09:
Hallo allen ,
Onze droom op het laten bouwen van een woning heeft plots een vogelvlucht genomen afgelopen tijd. Er doet zich plots een kans voor in onze omgeving.
Ik ben concreet met iets bezig en vroeg me af of iemand van jullie wellicht ervaring heeft met de volgende zaken .
De plek die wij op het oog hebben om te bouwen staat in het bestemmingsplan waarde archeologie vermeld. Houdt dat in dat ik een rapport moet laten maken ( net zoiets als een asbest rapportage advies bureau ) of zit dit heel anders in elkaar? Enig idee wat de kosten zouden kunnen zijn en of risico’s voor mij als particulier die een huis wil bouwen ?
Onze kavel had ook een archeologische waarde, in het bestemmingsplan stonden enkele voorwaarden opgenomen die aangaven wanneer er onderzoek gedaan moest worden. Dit ging over de diepte van de ontgraving en het aantal vierkante meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:13
Ik verwachtte al een prijsverhoging bij ghb, vanochtend bij het checken van de website is dit inderdaad sinds vanochtend doorgevoerd. Afgelopen maandag nog een revisie gehad van de offerte waardoor deze (hopelijk) weer 2 weken geldig is.
Basismodellen en alle opties zijn duurder geworden, dit gaat snel 10-20k extra kosten.

Als de offerte beperkt geldig is zullen we waarschijnlijk eerder de knoop doorhakken dan dat dan we van plan waren om de oude prijzen mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:35
whipcheck schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:24:
Ik verwachtte al een prijsverhoging bij ghb, vanochtend bij het checken van de website is dit inderdaad sinds vanochtend doorgevoerd. Afgelopen maandag nog een revisie gehad van de offerte waardoor deze (hopelijk) weer 2 weken geldig is.
Basismodellen en alle opties zijn duurder geworden, dit gaat snel 10-20k extra kosten.

Als de offerte beperkt geldig zullen we waarschijnlijk eerder de knoop doorhakken dan dat dan we van plan waren om de oude prijzen mee te pakken.
Ze zijn kennelijk druk genoeg dat ze het door kunnen voeren.
Ik had ook mijn offerte er even bij gepakt maar inderdaad, best stevige stijgingen overal in. :X

Als je hun doorlooptijd ziet voordat je een gesprek hebt daar zal het echt wel druk zijn, of er ook daadwerkelijk opdrachten uitkomen is natuurlijk maar de vraag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 16:47
FabianGTI schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:14:
[...]
Ze zijn kennelijk druk genoeg dat ze het door kunnen voeren.
Òf ze verhogen de prijzen om de omzet op peil te houden. Onder de streep worden er beduidend minder vergunningen afgegeven, dus zullen de GHB's en Co dat ook merken.

Daarnaast zijn catalogusbouwers meester om vanuit de portemonnee van de klant te redeneren. De rente daalt en dus neemt de hypotheekruimte weer toe.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harriet67
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-01-2024
Wij gaan bouwen op een vrije kavel in een nieuwbouwwijk. Het huis van de buren staat binnen 5 meter en is 1 jaar oud en volledig gestuct. Afhankelijk van wat er uit de sondering komt en wat de aannemer adviseert wordt er geheid of geboord. De buren hebben al gezegd dat ze bezwaar zullen maken tegen de omgevingsvergunning als er geheid gaat worden omdat ze anders geen recht hebben op schadevergoeding achteraf. Dat is toch niet de normale procedure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Harriet67 welkom op tweakers, ik heb je post even naar dit topic verplaatst omdat ik denk dat je hier betere antwoorden krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:31
Harriet67 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:34:
Wij gaan bouwen op een vrije kavel in een nieuwbouwwijk. Het huis van de buren staat binnen 5 meter en is 1 jaar oud en volledig gestuct. Afhankelijk van wat er uit de sondering komt en wat de aannemer adviseert wordt er geheid of geboord. De buren hebben al gezegd dat ze bezwaar zullen maken tegen de omgevingsvergunning als er geheid gaat worden omdat ze anders geen recht hebben op schadevergoeding achteraf. Dat is toch niet de normale procedure?
Normaal is dat je met de nieuwe buren begint met gewoon overleg. Jij wil geen schade toebrengen aan de woning van de buren. De vraag is of een bezwaarschrift tot de juiste oplossing zal leiden. Het gebruik van prefab palen is niet verboden volgens bouwregelgeving en dus geen reden om de vergunning te weigeren. Overigens neem ik aan dar je de vergunning nog moet aanvragen en onder de Wkb gaat bouwen? Dan is de bouwconstructie geen onderdeel van de (b)opa vergunning.

Mogelijke schadevergoeding c.q. aansprakelijkheid staat los van het besluit van de gemeente op de aanvraag voor vergunning.

Maak een goed plan met de constructeur, kwaliteitsborger en de aannemer. En leg dit voor aan de nieuwe buren. Investeer nu wat tijd hierin, je moet immers nog jaren naast elkaar wonen.
Let bij in de grond gevormde palen goed op het risico van wegspoelen (afhankelijk van grondwaterstromen), een buispaal is wellicht een goed alternatief. Als het goed is let de constructeur hier ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Zo ik haak hier officieel nu ook aan. Sinds gister een kavel in optie, na een tweekapper in dezelfde wijk in optie gehad te hebben. Deze laatste werd 'zo duur' dat een vrij kavel een steeds realistischere optie werd.

Afspraken gemaakt bij Brummelhuis (over 2 weken), GHB (begin april pas :X) en een lokale aannemer.

Optie verloopt ook begin april. Dus we staan bij GHB ook op een reserve lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:59
Staat er nergens in de overeenkomst van deze zelfde buren en bij jullie ook nog misschien bij de aankoop van de grond dat buren/andere bouwers mogen heien en dat een bezwaar niet kan?
Bij een "wijk in aanbouw" gelden soms andere regels. Sowieso aan te bevelen om je aannemer een nulmeting te laten doen bij de buren en eventuele schade te vergoeden aan stucwerk etc.

Fijne binnenkomer van de buren met een dergelijke houding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Heeft iemand nog een mening over de keuze tussen kunststof of houten velux-dakramen? De rest van de woning krijgt houten kozijnen. Het betreft de ramen op zolder (2e verdieping), dus amper in het zicht. Kunststof is duurder, maar minder onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:08
woekele schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:17:
Heeft iemand nog een mening over de keuze tussen kunststof of houten velux-dakramen? De rest van de woning krijgt houten kozijnen. Het betreft de ramen op zolder (2e verdieping), dus amper in het zicht. Kunststof is duurder, maar minder onderhoud.
Ik heb ook houten kozijnen in mijn huis maar voor het Velux raam gekozen voor de kunststof GPU variant. Overigens is die ook van hout met een kunststof afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
El Capitan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Staat er nergens in de overeenkomst van deze zelfde buren en bij jullie ook nog misschien bij de aankoop van de grond dat buren/andere bouwers mogen heien en dat een bezwaar niet kan?
Bij een "wijk in aanbouw" gelden soms andere regels. Sowieso aan te bevelen om je aannemer een nulmeting te laten doen bij de buren en eventuele schade te vergoeden aan stucwerk etc.

Fijne binnenkomer van de buren met een dergelijke houding..
Lijkt me geen vreemde houding en ik zou zelf dan ook altijd voor boren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:59
Deleon78 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Lijkt me geen vreemde houding en ik zou zelf dan ook altijd voor boren gaan.
nah, kan je toch anders aanvliegen? Meteen dreigen met bezwaar waardoor je mogelijk vertraging oploopt, wat weer veel geld zou kosten..
Zou ook liever boren trouwens

[ Voor 4% gewijzigd door El Capitan op 12-01-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
El Capitan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:00:
[...]

nah, kan je toch anders aanvliegen? Meteen dreigen met bezwaar waardoor je mogelijk vertraging oploopt, wat weer veel geld zou kosten..
Zou ook liever boren trouwens
Ja eens, maar kan er wel begrip voor opbrengen. Dan kan je zelf daar goed op reageren :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Conrado
El Capitan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:00:
Burenpsyche 1.0 :)
De buren kennen de bouwer niet, denken in risico’s, hebben dat zelf waarschijnlijk met derden besproken en denken dat dreigen met bezwaar de juiste weg is.

Angel uittrekken, de-escaleren en de relatie aangaan is nu het beste.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Danny755
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:05
Wij staan op het punt de aanneemovereenkomst te tekenen met onze aannemer. Op de begane grond komen akoestische plafonds. We zijn mbt de keuze uitgekomen op Baswaphon classic of Moca. Iemand ervaring met een van deze systemen? Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel, allebei erg prijzig :-)

Dit gaat de woning overigens worden: (steenkleur wordt lichter en ramen in de “uitbouw” op de 1e etage staan hierin nog niet ingetekend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbYrpWSqH2HVI-5OfCmMDHzDhk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP8P8xb2pwMqMOSnVC88NOuE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Danny755 op 13-01-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 10:59
Ik mis in je ontwerp een technische ruimte (onmisbaar in een moderne woning), liefst op een centrale plaats in de woning, zodat leidinglengte van warm water en ventilatiebuizen beperkt wordt.
In die ruimte plaats je dan de binnenunit van je WP, je ventilatiesysteem, je SWW-vat, de omvormer van je PV en de VVW-verdeler van die verdieping.
Van bovenstaande maakt vooral het ventilatiesysteem 's nachts ook geluid (PV-omvormers hebben ook nogal eens een ventilator, maar die draait alleen overdag), dus je wilt dit echt achter een dichte deur hebben.
Ik zou zo'n technische ruimte altijd (weer) op de 1e verdieping plaatsen, en liefst aan de noordkant van de woning. Dan kun je frisse lucht van een noordgevel aanzuigen en uitblazen naar boven door het dak.
Idealiter zit je dan boven de keuken en vlakbij de badkamers op 1e en 2e verdieping.
En vergeet niet na te denken over het leidingtracé tussen binnen- en buitenunit van je WP.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2024 13:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Is het bewust dat je alleen vanuit de bijkeuken via de berging naar de gang kunt? Dit terwijl de gang doodloopt op een muur naar de bijkeuken?

Ik zou zelf de deur tussen de berging en de bijkeuken verplaatsen naar bijkeuken richting gang, de deur iets naar rechts opschuiven op de plattegrond.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:14
Wat @fenrir zegt inderdaad.

Daarnaast, hebben jullie overwogen om schuifdeuren te nemen ipv openslaande deuren vanuit gang naar woonkamer en woonkamer naar werkkamer? Als ik het zo getekend zie staan lijkt me het er goed staan, plus dat je die 'smalle' doorgang altijd in de volle breedte kan blijven gebruiken. Loop je met je dienblad vol vanuit de keuken naar de woonkamer, bam, deur open. Etc... ;-) Dat soort dingen schoten door m'n hoofd.

Boel ruimte zeg, mooie plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-06 17:12
Volgens mij is de normale procedure, dat er trillingsmetingen worden uitgevoerd en een inspectie vooraf. Ik heb hiermee te kampen gehad een aantal jaar terug. Niks gemeld, geen metingen uitgevoerd noch inspectie. Bij het aankaarten van de schade werd er een 'onafhankelijke' verzekering van tegenpartij ingeschakeld. Deze constateerde dat dit schade was van uitzetten van de woning. Volgens hem moest ik de scheuren maar even uitkrabben vullen met flexibele pasta en alles opnieuw sauzen. Waar ik niet mee eens was. Volgens rechtsbijstand moest ik een partij vinden die wel de metingen konden uitvoeren en dergelijke. Kosten plaatje 2300 ex BTW. Ik heb het er maar bij gelaten, dat geld had ik toen niet 1, 2, 3 liggen. Neem de juiste stappen om allerlei gedoe te voorkomen. Andere buren hebben wel de juiste procedure gevolgd en netjes alles bijgehouden. Maar die zaten ook op een afstand van 70 meter en niet 8 meter. Succes met je project _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Danny755 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:46:
Op de begane grond komen akoestische plafonds. We zijn mbt de keuze uitgekomen op Baswaphon classic of Moca. Iemand ervaring met een van deze systemen? Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel, allebei erg prijzig :-)
Wij hebben geen specifieke merknamen doogekregen, maar heb wel gesproken met bedrijven die akoestisch pleisterwerk leveren (compleet gemonteerd). We moesten rekening houden met €200/m2. Dus inderdaad prijzig. Jij ook zoiets te horen gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny755
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:05
woekele schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Wij hebben geen specifieke merknamen doogekregen, maar heb wel gesproken met bedrijven die akoestisch pleisterwerk leveren (compleet gemonteerd). We moesten rekening houden met €200/m2. Dus inderdaad prijzig. Jij ook zoiets te horen gekregen?
Bij ons kost het inderdaad ca eur 230,00 /m2 op basis van 120 m2 totaal BG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Ik mis in je ontwerp een technische ruimte (onmisbaar in een moderne woning), liefst op een centrale plaats in de woning, zodat leidinglengte van warm water en ventilatiebuizen beperkt wordt.
In die ruimte plaats je dan de binnenunit van je WP, je ventilatiesysteem, je SWW-vat, de omvormer van je PV en de VVW-verdeler van die verdieping.
Van bovenstaande maakt vooral het ventilatiesysteem 's nachts ook geluid (PV-omvormers hebben ook nogal eens een ventilator, maar die draait alleen overdag), dus je wilt dit echt achter een dichte deur hebben.
Ik zou zo'n technische ruimte altijd (weer) op de 1e verdieping plaatsen, en liefst aan de noordkant van de woning. Dan kun je frisse lucht van een noordgevel aanzuigen en uitblazen naar boven door het dak.
Idealiter zit je dan boven de keuken en vlakbij de badkamers op 1e en 2e verdieping.
En vergeet niet na te denken over het leidingtracé tussen binnen- en buitenunit van je WP.
Klopt, de ruimte kan relatief makkelijk gerealiseerd worden bij de inloopkast, die zou wel iets korter kunnen.
Echter wil de aannemer alleen de warmtepomp op de BGG neerzetten en de omvormers en WTW op zolder.
Voor de WTW en omvormers wil ik een technische ruimte maken naast de zoldertrap, maar de warmtepomp gaat dus niet lukken.

Er zullen bij alle woningen wel ergens concessies gedaan moeten worden, ik ben allang blij dat ze de warmtepomp onder de trap willen plaatsen.

Leidingtracé van de warmtepomp wordt toch bepaald door de installateur? Daar moeten we overigens nog mee in gesprek, zover zijn we nog niet, we hebben nog 22 weken om de tekening definitief te krijgen. :+
fenrir schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Is het bewust dat je alleen vanuit de bijkeuken via de berging naar de gang kunt? Dit terwijl de gang doodloopt op een muur naar de bijkeuken?

Ik zou zelf de deur tussen de berging en de bijkeuken verplaatsen naar bijkeuken richting gang, de deur iets naar rechts opschuiven op de plattegrond.
Is inderdaad bewust, de gang (de smalle zegmaar) is meer een sluis waar we onze schoenen, jassen en tassen neer kunnen gooien zonder dat het meteen een rommelig geheel wordt.
Zo blijft de grote hal een nette ruimte en hoeven we niet elke keer alles op te ruimen wat vaak niet gebeurd na een lange werkdag. ;)

In deze hal/sluis komt in het achterste gedeelte dus een kapstok en kast te staan, zodoende is het een doodlopend stuk. :)

De wand tussen berging en bijkeuken komt ook te vervallen, deze ga ik zelf maken en dan een soort harmonica wand van maken zodat wanneer ik iets bredere/langere delen heb in de hobbyruimte (houtverwerking), het gewoon via de garagedeur kan en ik niet hoef te martelen door die kleine deur achterin.
Jannibal23 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:17:
Wat @fenrir zegt inderdaad.

Daarnaast, hebben jullie overwogen om schuifdeuren te nemen ipv openslaande deuren vanuit gang naar woonkamer en woonkamer naar werkkamer? Als ik het zo getekend zie staan lijkt me het er goed staan, plus dat je die 'smalle' doorgang altijd in de volle breedte kan blijven gebruiken. Loop je met je dienblad vol vanuit de keuken naar de woonkamer, bam, deur open. Etc... ;-) Dat soort dingen schoten door m'n hoofd.

Boel ruimte zeg, mooie plannen.
Ik ben zelf geen fan van schuifdeuren, het worden wel deuren met glas om zo iets beter zicht en licht te krijgen.
Maar we zullen er wel een beetje op moeten letten inderdaad.

Bedankt, we zijn er zelf ook blij mee ondanks dat deze (notaris)stijl niet meer vaak wordt gekozen, het is weer wat anders. (en wij staan vaak ook haaks op alles dat (tijdelijke) mode is >:) ).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
FabianGTI schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:37:
Echter wil de aannemer alleen de warmtepomp op de BGG neerzetten
Waarom? Hij kan toch gewoon bouwen wat op tekening staat?
en de omvormers en WTW op zolder.
Voor de WTW en omvormers wil ik een technische ruimte maken naast de zoldertrap, maar de warmtepomp gaat dus niet lukken.

Er zullen bij alle woningen wel ergens concessies gedaan moeten worden, ik ben allang blij dat ze de warmtepomp onder de trap willen plaatsen.

Leidingtracé van de warmtepomp wordt toch bepaald door de installateur? Daar moeten we overigens nog mee in gesprek, zover zijn we nog niet, we hebben nog 22 weken om de tekening definitief te krijgen. :+
Leidingtracés worden inderdaad (te) vaak bepaald door de installateur, en die maakt over het algemeen wat hem makkelijk uit komt, niet wat energetisch gunstig is.

In dit kader kan ik je alleen maar ontzettend aanraden om je op alle gebieden qua installaties extreem goed in te lezen, want de installateurs willen er getuige de horrorverhalen die hier op Tweakers soms langs komen nogal eens een potje van maken en als dat dan leidingwerk in een breedplaatvloer betreft ben jij degene die daar last van heeft.

Zomaar wat topics:

Voor je ventilatie (om te voorkomen dat de installateur de buizen te dun maakt en je opzadelt met slechts één ventiel in de ouderslaapkamer):
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

Voor je warmtepomp (om te voorkomen dat die veel te groot gekozen wordt en de leidingen te dun):
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Voor je eventuele DoucheWTW:
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Voor je drievoudig glas:
Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Voor je PV:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

Voor je koeling:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

En vergeet je buitenzonwering niet. Je hebt maar één keer de kans om dat mooi in het ontwerp te integreren.

(@twain4me, is het niet handig om bovenstaand rijtje links, wellicht nog aangevuld met andere, op te nemen in de TS?)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-06 11:38
MacgregorSound schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Onze kavel had ook een archeologische waarde, in het bestemmingsplan stonden enkele voorwaarden opgenomen die aangaven wanneer er onderzoek gedaan moest worden. Dit ging over de diepte van de ontgraving en het aantal vierkante meters.
Daar was ik ook achter alleen de categorie was wat onduidelijk. inmiddels is hier helderheid over. Heeft geen belemmering voor het geen wij zouden wensen te gaan bouwen.

Ook planologisch wat checks gedaan.

Helaas niet voor de makelaar weg kunnen kopen. We gaan dus bieden op een sloophuis. Spannend want dan is het net wat de gek er voor geeft.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-06 11:38
whipcheck schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:24:

Als de offerte beperkt geldig is zullen we waarschijnlijk eerder de knoop doorhakken dan dat dan we van plan waren om de oude prijzen mee te pakken.
Ja dit was wel te verwachten . De loonkosten stijgen dit jaar met bijna 10% voor aannemers. Daarbij moeten ze als gevolg van de nieuwe omgevingswet mee in de wet kwaliteitsborging die kosten kunnen in sommige gevallen oplopen tot 3000 euro per adres.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
Codeoranje schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Ja dit was wel te verwachten . De loonkosten stijgen dit jaar met bijna 10% voor aannemers. Daarbij moeten ze als gevolg van de nieuwe omgevingswet mee in de wet kwaliteitsborging die kosten kunnen in sommige gevallen oplopen tot 3000 euro per adres.
Wkb was al meegenomen in de offerte, stelpost van 4095 euro. Selekthuis folder geeft aan dat ze ze dit een stuk goedkoper kunnen via een partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:21
Zoals een paar anderen zeiden... Een technische ruimte beneden is toch wel handig. Dat zou overigens goed in de berging beneden kunnen.

Die doodlopende gang en beoogde kast/kapstok is niet logisch. Ik zou die hele gang weghalen en alleen een berging en bijkeuken doen. Die kleding / schoenen na een werkdag kunnen toch ook in een kast??
Wel goed dat je over gebtruik nagedacht hebt, ik vind het echter niet zo handig/logisch. Je mist zo wel erg aan flexibiliteit.

Ik zou een deur maken in de inloopkast. Precies in het midden van de 2 langsmuren. Zorgen dat je 2x65cm ruimte heb en daartussen het kozijn en deur. Zo kun je de kamer uit en in zonder iemand die nog slaapt of ziek is te storen. Eventueel kan de muur tussen inloopkast en lsaakamer nog meer richting het slaapdeel. Zo heb je een betere flow. (maar ook afhankelijk wat jullie zelf willen ;) )

WTW en STL afvoer zijn raar geplaatst.
Als de WTW daar blijft, dan heb je die ook in de woonkamer?
Kunnen de WTW en STL bij elkaar op de overloop op zolder?? Tegen de muur van slaapkamer 4. Dan kunnen beide op de overloop op de 1e naast elkaar in 1 koker naar benden bij de meterkast?

Carport weg. Ik zou wel een soort van luifel daar laten. Dan is de ingang naar de berging en naar het huis droog voor bezoekers, maar ook voor je zelf als met de fiets aankomt en de deur nog open moet. Dat ga je echt waarderen ;)

Een wasmachine/droger aansluiting zou ik niet in slaapkamer 5 doen. Wellicht voor jullie logisch, maar verliest voor anderen een slaapkamer. Kan toch in de overige ruimte op etage 2? Dan kan ook de leidingkoker in een muurtje tussen wc en douche op de 1e. Ook de WTW in de slaapkamer 3. Niet logisch.

Is het een optie om 2 zonnepanelen erbij te doen. Zijn de kosten niet als de rest er al ligt en er lijkt ruimte op het dak.

Wel een mooi huis en persoonlijk een mooie stijl!
Ik zou wel naar de leidingen en het schema kijken. Dat kan echt beter. Het is nu TE makkelijk ff in een hoekje weggepropt.

Succes met de volgende stappen. Een gave tijd ga je tegemoet. (althans, dat vond ik ;) )

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Mooi ontwerp!

Er is al veel over je lay-put gezegd, en ik sluit me aan bij alle opmerkingen over de techniek. Je kunt tegenwoordig gerust over een machinekamer spreken, en zorg dat je daar de ruimte voor hebt.

Waar ik kritiek heb is de indeling van de hal, en gang, BG en de overloop 1eVD. Daar wordt simpelweg veel ruimte 'weggegeven' die doelloos is. Ruimte is prachtig als je de ruimte hebt, maar in dit ontwerp kunnen de m2 toch beter bij een vertrek horen dan bij de gang of overloop.
Simpel voorbeeld: de MK is zo geplaats dat er een deur ruimte voor zit, waar je verder niets mee kunt. Andere verdeling en de hal kan kleiner.
De overloop is wel heel groot en door de opstelling van de SK-deuren gaat dat ten koste van de grootte van de SK's. Een vide is prachtig, maar dit is slechts een opening van pakweg 40cm? Als je dat weglaat komen die 40 cm ergens weer ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo allemaal!
Ik heb een vraag met betrekking tot de nokhoogte.

In het beeldkwaliteitplan en in het kavelpaspoort staat opgenomen dan de nokhoogte maximaal 10meter hoog mag zijn.

Wij willen hier graag van afwijken, namelijk 70cm hoger bouwen, dus het dak wordt dan 10,7m

Nu lees ik in het bestemmingsplan het volgende:
18.1 Algemene afwijkingsregels
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd - tenzij op grond van hoofdstuk 2 reeds afwijking kan worden verleend - afwijking van de regels in het plan te verlenen voor: afwijkingen van voorgeschreven maten, waaronder percentages, met ten hoogste 10%. Het moet hierbij primair gaan om het oplossen van knelpunten waar het bestemmingsplan niet in voorziet en waartegen in planologisch opzicht geen bezwaar bestaat en niet om de bouwmogelijkheden bij voorbaat al te vergroten;
Heeft iemand hier enig idee of wij mogen afwijken van de maximale nokhoogte? Wij willen de GH1 bouwen van GHB. En de GH1 is al 10,70 en vanuit GHB kan hier niet van afgeweken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
Leuk ontwerp, je hebt al veel nuttige reacties gehad.
Alleen heb ik nog niet gelezen om de wc apart van de badkamer uit te voeren. Zodat het wc gebruik los kan van het gebruik van de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Dylannx3 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:42:
Hallo allemaal!

In het beeldkwaliteitplan en in het kavelpaspoort staat opgenomen dan de nokhoogte maximaal 10meter hoog mag zijn.

Wij willen hier graag van afwijken, namelijk 70cm hoger bouwen, dus het dak wordt dan 10,7m

[...]

Heeft iemand hier enig idee of wij mogen afwijken van de maximale nokhoogte? Wij willen de GH1 bouwen van GHB. En de GH1 is al 10,70 en vanuit GHB kan hier niet van afgeweken worden.
Je kunt het voorleggen aan de gemeente, maar de onkunde / inflexibiliteit van de ontwerper - aannemer is eigenlijk geen reden om af te wijken van de bouwvoorschriften. Het is immers heel goed mogelijk om een woning te ontwerpen met een maximale hoogte van 10 meter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:28
Gaaf project!
Wel zou ik ervoor kiezen om het toilet op de 1e etage los van de badkamer te houden en ik denk ook dat dat gemakkelijk te realiseren is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js-VNHPbSh46GXrd8fjk9Q1j-QU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQKgX6JIqgE1fYGxA3iVkrEe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Is je badkamer niet wat aan de grote kant? Of komt er nog een bad die niet op de tekening staat?

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
woekele schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:20:
Is je badkamer niet wat aan de grote kant? Of komt er nog een bad die niet op de tekening staat?
@FabianGTI
Een bad kun je alleen maar plaatsen langs de muur met slaapkamer 2. Maar dan loop je er tegenaan als je de badkamer binnen komt. De deur van de badkamer zit ook veel te ver in de hoek. Die zou ik dus (vanuit de overloop gezien) een meter naar links verplaatsen.
En uiteraard de bovengenoemde wijziging van het losse toilet doorvoeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2024 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Dylannx3 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:42:
Hallo allemaal!

[...]

In nederland is heel veel geregeld zelfs wat we doen als we van de regels afwijken. zo mag er doorgaans 10% afgeweken worden van het bestemmingslan. alleen hoeft een gemeente dat niet te doen, maar ze mogen het dus wel. Gewoon even bij de gemeente gaan praten dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Allen bedankt voor de reacties, ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord overal op te geven maar weet natuurlijk niet alles en zal echt wel iemand vergeten:
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Waarom? Hij kan toch gewoon bouwen wat op tekening staat?

Leidingtracés worden inderdaad (te) vaak bepaald door de installateur, en die maakt over het algemeen wat hem makkelijk uit komt, niet wat energetisch gunstig is.

In dit kader kan ik je alleen maar ontzettend aanraden om je op alle gebieden qua installaties extreem goed in te lezen, want de installateurs willen er getuige de horrorverhalen die hier op Tweakers soms langs komen nogal eens een potje van maken en als dat dan leidingwerk in een breedplaatvloer betreft ben jij degene die daar last van heeft.

En vergeet je buitenzonwering niet. Je hebt maar één keer de kans om dat mooi in het ontwerp te integreren.
Van alle aannemers waar we op gesprek zijn geweest is er geen eentje geweest die de warmtepomp boven wil zetten in verband met de routing mocht hij een keertje kapot gaan.
Helemaal het fijne weet ik er niet van, maar dit kregen we overal te horen.
De WTW komt ook overal op zolder te staan, maar hiervoor willen we een aparte ruimte maken, is de aannemer vergeten te tekenen.

Installatie kijken we zeker goed naar en laten we goed naar kijken, in de vriendengroep nog wel wat installateurs zitten die wel mee willen kijken.

Voor de buitenzonwering is bij de ramen op het zuiden alvast een loze leiding meegenomen, in eerste instantie wil ik in de zomer koelen met airco's maar er komt dus wel een voorbereiding te liggen voor eventueel screens in de toekomst.
Loft schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:19:
[...]
Zoals een paar anderen zeiden... Een technische ruimte beneden is toch wel handig. Dat zou overigens goed in de berging beneden kunnen.
Ik lees het inderdaad meermaals, maar hoe groot moet ik zo'n ruimte inschatten dan? Want enkel met de LWWP en meterkast zie ik geen voordeel, de meterkast kunnen we nog wel naar de hobbyruimte verplaatsen (in de tekening bijkeuken, maar dat is dus géén bijkeuken).
[...]
Die doodlopende gang en beoogde kast/kapstok is niet logisch. Ik zou die hele gang weghalen en alleen een berging en bijkeuken doen. Die kleding / schoenen na een werkdag kunnen toch ook in een kast??
Wel goed dat je over gebtruik nagedacht hebt, ik vind het echter niet zo handig/logisch. Je mist zo wel erg aan flexibiliteit.
Is denk ik wel iets persoonlijks, wij vinden het juist handig en missen zoiets in ons huidige huis, daar ligt alles in de gang en oogt rommelig, het is dus echt een sluis.
Zoiets zal zich in de praktijk moeten bewijzen maar dat durf ik wel aan.
[...]
Ik zou een deur maken in de inloopkast. Precies in het midden van de 2 langsmuren. Zorgen dat je 2x65cm ruimte heb en daartussen het kozijn en deur. Zo kun je de kamer uit en in zonder iemand die nog slaapt of ziek is te storen. Eventueel kan de muur tussen inloopkast en lsaakamer nog meer richting het slaapdeel. Zo heb je een betere flow. (maar ook afhankelijk wat jullie zelf willen ;) )
De inloopkast is juist open gemaakt zodat hier de binnenunit van de airco kan komen, die willen we aan die kant van het huis zodat het leidingtracé wat korter is (buitenunit boven berging).
In de inloopkast komen maatwerkkasten.

Maar inderdaad, dit ontwerp is nog niet definitief, misschien dat we er wel een soort T-vorm van maken.
[...]
WTW en STL afvoer zijn raar geplaatst.
Als de WTW daar blijft, dan heb je die ook in de woonkamer?
Kunnen de WTW en STL bij elkaar op de overloop op zolder?? Tegen de muur van slaapkamer 4. Dan kunnen beide op de overloop op de 1e naast elkaar in 1 koker naar benden bij de meterkast?
Die leidingen klopt inderdaad geen klap van, daar moeten ze echt nog wel wat in aanpassen, waarom die STL daar zit weet ik ook niet.
[...]
Carport weg. Ik zou wel een soort van luifel daar laten. Dan is de ingang naar de berging en naar het huis droog voor bezoekers, maar ook voor je zelf als met de fiets aankomt en de deur nog open moet. Dat ga je echt waarderen ;)
Klopt, ik wil in de toekomst nog wel een luifel maken, maar dat wil ik zelf op ten duur maken.
[...]
Een wasmachine/droger aansluiting zou ik niet in slaapkamer 5 doen. Wellicht voor jullie logisch, maar verliest voor anderen een slaapkamer. Kan toch in de overige ruimte op etage 2? Dan kan ook de leidingkoker in een muurtje tussen wc en douche op de 1e. Ook de WTW in de slaapkamer 3. Niet logisch.
De overige ruimte op verdieping 2 is daar te laag voor helaas, dat moet echt gezien worden al rommelhok of alternatief voor de (missende) vliering.
Voor ons tweeën is het nu prima om daar een slaapkamer voor te gebruiken, mochten we het ooit verkopen kan de toekomstige eigenaar zelf kiezen of hij niet leidingen en afvoeren ergens anders neerlegt. :P
[...]
Is het een optie om 2 zonnepanelen erbij te doen. Zijn de kosten niet als de rest er al ligt en er lijkt ruimte op het dak.

Wel een mooi huis en persoonlijk een mooie stijl!
Ik zou wel naar de leidingen en het schema kijken. Dat kan echt beter. Het is nu TE makkelijk ff in een hoekje weggepropt.

Succes met de volgende stappen. Een gave tijd ga je tegemoet. (althans, dat vond ik ;) )
We willen er inderdaad nog 2 of 4 zonnepanelen bijleggen en even bekijken of we met een omvormer werken of met micro omvormers, daar moeten we nog even naar kijken.
Dan ligt dit dak wel vol, ik wil nog wel een loze leiding trekken alvast voor de toekomstige overkapping in de tuin, wellicht dat we er daar ook nog een paar opgooien. :)
Conrado schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Mooi ontwerp!

Er is al veel over je lay-put gezegd, en ik sluit me aan bij alle opmerkingen over de techniek. Je kunt tegenwoordig gerust over een machinekamer spreken, en zorg dat je daar de ruimte voor hebt.

Waar ik kritiek heb is de indeling van de hal, en gang, BG en de overloop 1eVD. Daar wordt simpelweg veel ruimte 'weggegeven' die doelloos is. Ruimte is prachtig als je de ruimte hebt, maar in dit ontwerp kunnen de m2 toch beter bij een vertrek horen dan bij de gang of overloop.
Simpel voorbeeld: de MK is zo geplaats dat er een deur ruimte voor zit, waar je verder niets mee kunt. Andere verdeling en de hal kan kleiner.
De overloop is wel heel groot en door de opstelling van de SK-deuren gaat dat ten koste van de grootte van de SK's. Een vide is prachtig, maar dit is slechts een opening van pakweg 40cm? Als je dat weglaat komen die 40 cm ergens weer ten goede.
Die hal was dus verkeerd getekend, ze hebben ons plan niet bepaald opgevolgt.
We hebben vanochtend maar alles alvast 'goed' gezet voor ze, misschien dat ze het dan wél snappen.. :/

Members only:

Wellicht dat dit het een en ander duidelijk maakt.
Het grijze vlak is dus de werkelijke vide. :)
Bas.013 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Leuk ontwerp, je hebt al veel nuttige reacties gehad.
Alleen heb ik nog niet gelezen om de wc apart van de badkamer uit te voeren. Zodat het wc gebruik los kan van het gebruik van de badkamer.
Matadores schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Gaaf project!
Wel zou ik ervoor kiezen om het toilet op de 1e etage los van de badkamer te houden en ik denk ook dat dat gemakkelijk te realiseren is:

[Afbeelding]
Dat is wel een goed idee, ga ik even overleggen, ik bouw het huis natuurlijk niet alleen. :+
Ook ik moet soms concessies doen.
woekele schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:20:
[...]

PS: deze stijl zien we bij ons in de regio, Deventer, Steenbrugge, juist heel veel gebouwd worden :)
Klopt, badkamer is vrij groot, dat heeft een beetje te maken met de risaliet die weer te maken heeft met de werkkamer in de woonkamer.
Er komt geen bad in te staan.

Klopt inderdaad dat je dit best veel ziet in Steenbrugge, ik zit iets noordelijker in de regio (Salland), bij ons plan zijn we de enige zoals het nu lijkt, en in het dorp zijn verder niet veel mensen die de notarisstijl gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FabianGTI schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:50:
Voor de buitenzonwering is bij de ramen op het zuiden alvast een loze leiding meegenomen, in eerste instantie wil ik in de zomer koelen met airco's maar er komt dus wel een voorbereiding te liggen voor eventueel screens in de toekomst.
Het ging mij niet om de loze leiding, maar dat de mooiste oplossing (namelijk Raffstores) zich alleen bij de bouw mooi in de spouw laat verwerken. Ook de plaats van de kozijnen (wat meer naar binnen) is dan erg belangrijk.
En die zonwering moet niet alleen op het zuiden, want in het jaargetijde dat je die nodig hebt (de zomer) komt de zon op in het noordoosten en gaat onder in noordwesten. Je hebt zonwering dus net zo hard in je oost- en westgevel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Het ging mij niet om de loze leiding, maar dat de mooiste oplossing (namelijk Raffstores) zich alleen bij de bouw mooi in de spouw laat verwerken. Ook de plaats van de kozijnen (wat meer naar binnen) is dan erg belangrijk.
En die zonwering moet niet alleen op het zuiden, want in het jaargetijde dat je die nodig hebt (de zomer) komt de zon op in het noordoosten en gaat onder in noordwesten. Je hebt zonwering dus net zo hard in je oost- en westgevel nodig.
Dat gaan we inderdaad niet doen, voorlopig enkel de loze leidingen en eventueel later dan screens als het nodig blijkt, bij de openslaande deur zal dan een zonnescherm komen.
In eerste instantie wil ik in de zomer de woning koel houden met airco's, daar heb ik iets meer vertrouwen in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 15:08
FabianGTI schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Dat gaan we inderdaad niet doen, voorlopig enkel de loze leidingen en eventueel later dan screens als het nodig blijkt, bij de openslaande deur zal dan een zonnescherm komen.
In eerste instantie wil ik in de zomer de woning koel houden met airco's, daar heb ik iets meer vertrouwen in.
Mi beter om te voorkomen dat er warmte in komt dan het er uithalen.
Hier overal op het noorden na screens en wat een genot. De koeling hoeft niet tot zeer beperkt aan en toch comfortabel. Zeker met de fluctuaties in de energie prijzen en het stoppen van het salderen (los van wat beter voor het milieu is) toch wel fijn..

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:34
[...]

Ga je spijt van krijgen, ik zou beginnen met zonwering en als dat niet voldoende is dan voeg je een airco toe. Al was het maar in het kader van duurzaamheid, maar geloof maar dat je zonwering nodig gaat hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Vertrouwen is misschien niet de juiste gedachte :)

Moderne woningen zijn extreem goed geïsoleerd, om de kou buiten te houden en de warmte binnen. In de zomer werkt dat andersom; het lastig om de warmte er weer uit te krijgen. Dat kan met airco's, maar dan is de warmte er dus al. Tegelijkertijd brengen die ook typische nadelen met zich mee zoals energieverbruik, geluid en luchtbeweging.

De meeste warmte in de zomer is stralingswarmte door het glas. Vandaar dat jaloezieën een effectieve oplossing zijn. Daarnaast filtert het, het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
Weet iemand hoe streng / serieus de aannemers van de nutsbedrijven kijken tijdens de schouw.

Ik heb een stroomkast op marktplaats gekocht, welke rechtstreeks van een andere bouwplaats komt dus recent aangesloten is geweest. Alleen er zit een MDF plaats in waar alles tegen aan zit. Ipv. van multiplex.

Aangezien ze maandag de schouw komen doen wil ik dit nog vervangen, of kijken ze hier helemaal niet naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Codeoranje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:09:
Verder vroeg ik me af of de hoge overdrachtsbelasting van 10.8 %( de Hugo tax voor een 2e woning ) ook geld voor mensen die een woning aankopen en die gaan slopen om een nieuwe woning te bouwen terwijl ze nog wonen in hun huidige woning.
De belasting dienst schrijft "Ook als u een woning koopt die na de koop gesloopt wordt, is het 2%-tarief of de startersvrijstelling mogelijk niet van toepassing, maar geldt het tarief van 10,4 %".
De kern zit in het woordje 'mogelijk' natuurlijk. Zo moet het slooppand een woonbestemming hebben en is het belangrijk wanneer je over het slooppand beschikt. Dat sloop moet na de overdracht zijn.
De notaris kan je daarover adviseren, want die voegt de 'Verklaring overdrachtsbelasting laag tarief (2%)' in bij de akte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 21:00
jan011 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:56:
Weet iemand hoe streng / serieus de aannemers van de nutsbedrijven kijken tijdens de schouw.

Ik heb een stroomkast op marktplaats gekocht, welke rechtstreeks van een andere bouwplaats komt dus recent aangesloten is geweest. Alleen er zit een MDF plaats in waar alles tegen aan zit. Ipv. van multiplex.

Aangezien ze maandag de schouw komen doen wil ik dit nog vervangen, of kijken ze hier helemaal niet naar?
Heel moeilijk te zeggen. De een kijkt écht nergens naar, de andere is een pietje precies.
(niet een antwoord waar je wat aan hebt, wel de waarheid)

Ik zou het er op gokken :Y
Binnenlaten met koffie en koek zorgt bijna altijd dat de eisen minder streng worden :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
ybos schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Heel moeilijk te zeggen. De een kijkt écht nergens naar, de andere is een pietje precies.
(niet een antwoord waar je wat aan hebt, wel de waarheid)

Ik zou het er op gokken :Y
Binnenlaten met koffie en koek zorgt bijna altijd dat de eisen minder streng worden :Y
Hartelijk dank, ik had al een vermoede dat het op deze manier ging, geen peil op te trekken hahaha.

Helaas zal ik niet aanwezig zijn bij de schouw, ik zit namelijk in het buitenland op dat moment. Ik heb gister de mdf plaat er uit gehaald, en had nog een stuk multiplex voor buitentoepassing liggen. ik ben nu alles aan het omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Zojuist weer een verwarrend telefoontje gekregen van de taxateur.

We zitten in de afrondende fase voor de hypotheek bij de Rabobank. In eerste instantie vertelde de taxateur met de NHG grens kom ik niet weg 461k ze waarde van de nieuwe woning zal 600 tot 650k worden. Om in de laagste klassen buiten NHG te komen hebben we bouw begroting laag laten uitvallen en het huidig huis hoog laten taxeren.

Nu belde de taxateur van de nieuwbouw vandaag ik kom tussen de 450 en 475 uit. Gewoon een optel som van de bouwgrond en bouwbegroting. Dit wil zeggen dat we aan de NHG kunnen voldoen. Echter vind ik het heel vreemd dat hij letterlijk de grond + bouwkosten optelt terwijl de makelaars heel moeilijk doen over taxatie nieuwbouw. “Veel werk” “lastig” “complex” en dubbel zo duur dan een bestaande woning.
Als dit het geval zou zijn dan zal de bank toch genoeg hebben aan bouwbegroting (gemaakt door onafhankelijke partij) plus de grondprijs. 🤨

De gemeente zegt dat ons huis 560k waar zal zijn, daar zijn de leges op gebaseerd.

NHG scheelt ons een goede 35k gedurende de looptijd. Dus als dit daadwerkelijk zo is zou dat top zijn. Maar ik zet hier sterke vraagtekens bij, aangezien de taxateur niet erg verzekerd over kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
jan011 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:48:
Zojuist weer een verwarrend telefoontje gekregen van de taxateur.

We zitten in de afrondende fase voor de hypotheek bij de Rabobank. In eerste instantie vertelde de taxateur met de NHG grens kom ik niet weg 461k ze waarde van de nieuwe woning zal 600 tot 650k worden. Om in de laagste klassen buiten NHG te komen hebben we bouw begroting laag laten uitvallen en het huidig huis hoog laten taxeren.

Nu belde de taxateur van de nieuwbouw vandaag ik kom tussen de 450 en 475 uit. Gewoon een optel som van de bouwgrond en bouwbegroting. Dit wil zeggen dat we aan de NHG kunnen voldoen. Echter vind ik het heel vreemd dat hij letterlijk de grond + bouwkosten optelt terwijl de makelaars heel moeilijk doen over taxatie nieuwbouw. “Veel werk” “lastig” “complex” en dubbel zo duur dan een bestaande woning.
Als dit het geval zou zijn dan zal de bank toch genoeg hebben aan bouwbegroting (gemaakt door onafhankelijke partij) plus de grondprijs. 🤨

De gemeente zegt dat ons huis 560k waar zal zijn, daar zijn de leges op gebaseerd.

NHG scheelt ons een goede 35k gedurende de looptijd. Dus als dit daadwerkelijk zo is zou dat top zijn. Maar ik zet hier sterke vraagtekens bij, aangezien de taxateur niet erg verzekerd over kwam
Wel enigszins herkenbaar: ook hier kwam de getaxeerde woningwaarde uit op grofweg de prijs van de kavel + de bouwkosten van de woning. Wel werden er enige 'referentieobjecten' bij vermeld die vergelijkbare waarde zouden hebben (die soms flink boven de aankoopprijs van die woning lag, maar dat werd gecompenseerd door de flinke waardestijging in de afgelopen jaren). De verschillen (van soms meer dan een ton) konden verklaard worden door de ligging van de woning, de meer up-to-date uitvoering, en het gebruik van luxere materialen. Overigens moesten wij een getekende aanneemovereenkomst inclusief de bouw begroting overleggen (ik neem aan dat je aannemer die lage bouwbegroting niet heeft getekend?)

Volgens mij is de status van zo'n taxatie niets meer dan één van formaliteiten waarmee de hypotheekverstrekker kan bewijzen dat hij geen onverantwoorde leningen verstrekt. Als het overige er goed uit ziet zoals inkomen, eigen inbreng, etc. dan zal een hypotheek verstrekker in het algemeen niet moeilijk doen omdat zijn risico minimaal is. Ik denk dat hetzelfde van toepassing is op het gebruik maken van de NHG garantie. En inderdaad lijkt het me niet heel veel werk voor die (in ons geval) € 900,-

Overigens deed in ons geval de hypotheek verstrekker nog wel even lastig omdat het hele traject (buiten onze schuld) erg veel tijd in beslag nam, en de inkomensverklaringen intussen waren verouderd en opnieuw moesten worden aangevraagd (weer 2x € 625,-), ik denk dat ze het ook niet zo fijn vonden dat bij aanvraag de rente op 1.9% stond, terwijl deze intussen was opgelopen naar bijna 4%, terwijl het renteaanbod van 1.9% nog geldig was. Nu ligt dat wat anders lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Batilan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:21:
[...]

Wel enigszins herkenbaar: ook hier kwam de getaxeerde woningwaarde uit op grofweg de prijs van de kavel + de bouwkosten van de woning. Wel werden er enige 'referentieobjecten' bij vermeld die vergelijkbare waarde zouden hebben (die soms flink boven de aankoopprijs van die woning lag, maar dat werd gecompenseerd door de flinke waardestijging in de afgelopen jaren). De verschillen (van soms meer dan een ton) konden verklaard worden door de ligging van de woning, de meer up-to-date uitvoering, en het gebruik van luxere materialen. Overigens moesten wij een getekende aanneemovereenkomst inclusief de bouw begroting overleggen (ik neem aan dat je aannemer die lage bouwbegroting niet heeft getekend?)

Volgens mij is de status van zo'n taxatie niets meer dan één van formaliteiten waarmee de hypotheekverstrekker kan bewijzen dat hij geen onverantwoorde leningen verstrekt. Als het overige er goed uit ziet zoals inkomen, eigen inbreng, etc. dan zal een hypotheek verstrekker in het algemeen niet moeilijk doen omdat zijn risico minimaal is. Ik denk dat hetzelfde van toepassing is op het gebruik maken van de NHG garantie. En inderdaad lijkt het me niet heel veel werk voor die (in ons geval) € 900,-

Overigens deed in ons geval de hypotheek verstrekker nog wel even lastig omdat het hele traject (buiten onze schuld) erg veel tijd in beslag nam, en de inkomensverklaringen intussen waren verouderd en opnieuw moesten worden aangevraagd (weer 2x € 625,-), ik denk dat ze het ook niet zo fijn vonden dat bij aanvraag de rente op 1.9% stond, terwijl deze intussen was opgelopen naar bijna 4%, terwijl het renteaanbod van 1.9% nog geldig was. Nu ligt dat wat anders lijkt me.
Het blijft een vreemde situatie, €1.200 betalen voor een optelsom van de bouwgrond en bouwkosten.

In ons geval zijn de bouwkosten opvallend laag, omdat er geen aannemer bij betrokken wordt. We gaan heel veel zelf doen. Alleen de metselaar en grondverzet zijn in de begroting opgenomen. De rest doen we zelf of betalen we met spaargeld, buiten de boekhouding om.

Het is merkwaardig dat er niet realistisch gekeken wordt naar de verwachte waarden, vooral omdat het een nieuwbouwwijk is waar al verschillende vergelijkbare huizen gerealiseerd zijn. Het heet toch immers een taxatie, 8)7

Maar goed, als het lukt om dit voor €461.111 te verkopen, gaan we het hiermee proberen. We kunnen de hypotheek altijd hoger inschrijven, dus als het nodig is, kunnen we altijd meer lenen. Qua salaris en andere financiën zitten we veilig; we zitten ruim onder ons maximale leenbedrag bij de bank. Daarnaast is er een aanzienlijke overwaarde op onze huidige woning en we hebben we spaarreserve. (We wilden hier echter zo min mogelijk van gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:23

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Dat is apart want onze woning is getaxeerd op een realistische waarde waarbij, naast de grondprijs en aanneemsom, ook gekeken werd naar woonoppervlakte, keuken, badkamers en de BENG, aantal verwachte zonnepanelen etc. De waarde kwam uiteindelijk zo’n 2 ton boven grond+bouwkosten uit.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
The GUI schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:35:
Dat is apart want onze woning is getaxeerd op een realistische waarde waarbij, naast de grondprijs en aanneemsom, ook gekeken werd naar woonoppervlakte, keuken, badkamers en de BENG, aantal verwachte zonnepanelen etc. De waarde kwam uiteindelijk zo’n 2 ton boven grond+bouwkosten uit.
Mag ik vragen hoelang dit geleden is, en of het ook via het NWWI gegaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Laatst online: 17:23

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

jan011 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Mag ik vragen hoelang dit geleden is, en of het ook via het NWWI gegaan is?
Heb je een DM gestuurd

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-06 12:37

codeneos

[...]

The GUI schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:35:
Dit is ook mijn ervaring, de taxateur had behoorlijk wat informatie nodig. Bestek, tekening en de aanneem overeenkomst. De uiteindelijke taxatie waarde zat ook zo'n 2 ton boven de grond+bouwkosten.

Uiteindelijk niet vreemd, want met alleen bouwkosten ben je er nog niet. Keuken (30k), sanitair (20k), vloer (15k) en tuin (50k) zijn ook behoorlijke kostenposten. En dan zijn er nog van allerlei relatief kleine kosten die je moet maken, van aansluiten nuts tot verlichting en raambekleding. De laatste twee tellen natuurlijk niet mee in de taxatie :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door codeneos op 17-01-2024 09:25 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:48:
De vraag is of je er druk om moet maken :)

Onder de streep telt of je de hypotheek kunt krijgen die je wilt, en dat je die ook maandelijks kunt betalen. In jouw geval wil je ook een 'zo laag mogelijke' hypotheek, om aan NHG te voldoen.
De rest is 'zekerheid' voor de bank of beter gezegd procesborging. Na de huizencrisis van 10 jaar geleden moeten banken aan allerlei regels voldoen, incl taxatie van de nieuwbouw. Ze hebben het rapportje van de externe partij, en dat is het.
Jouw taxateur heeft denk ik snel gezien dat de uiteindelijk waarde boven grond + bouwkosten uitkomt. Dan is er ook geen reden om meer werk te verzetten.

Ik tik alle boxen aan: zelfbouwer, ondernemer en 10 jaar voor pensioen. Je wordt gek van alle rapportjes die ze dan nodig hebben, en simpelweg in het dossier voegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Conrado op 17-01-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Laatst online: 12:02
codeneos schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Dit is ook mijn ervaring, de taxateur had behoorlijk wat informatie nodig. Bestek, tekening en de aanneem overeenkomst. De uiteindelijke taxatie waarde zat ook zo'n 2 ton boven de grond+bouwkosten.

Uiteindelijk niet vreemd, want met alleen bouwkosten ben je er nog niet. Keuken (30k), sanitair (20k), vloer (15k) en tuin (50k) zijn ook behoorlijke kostenposten. En dan zijn er nog van allerlei relatief kleine kosten die je moet maken, van aansluiten nuts tot verlichting en raambekleding. De laatste twee tellen natuurlijk niet mee in de taxatie :Y)
Ik zat met een flapdrol van een taxateur. Er waren geen vergelijkbare objecten... Die kwam tot 1,5ton onder de begroting. Kost me iets van 0,2% rente extra. Had geen tijd om nog een andere te zoeken ivm geldigheid hypotheekofferte destijds. Dat was in de periode dat de rente omhoog schoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:28:
[...]

De vraag is of je er druk om moet maken :)

Onder de streep telt of je de hypotheek kunt krijgen die je wilt, en dat je die ook maandelijks kunt betalen. In jouw geval wil je ook een 'zo laag mogelijke' hypotheek, om aan NHG te voldoen.
De rest is 'zekerheid' voor de bank of beter gezegd procesborging. Na de huizencrisis van 10 jaar geleden moeten banken aan allerlei regels voldoen, incl taxatie van de nieuwbouw. Ze hebben het rapportje van de externe partij, en dat is het.
Jouw taxateur heeft denk ik snel gezien dat de uiteindelijk waarde boven grond + bouwkosten uitkomt. Dan is er ook geen reden om meer werk te verzetten.

Ik tik alle boxen aan: zelfbouwer, ondernemer en 10 jaar voor pensioen. Je wordt gek van alle rapportjes die ze dan nodig hebben, en simpelweg in het dossier voegen.
De NHG-grens is zeker mooi meegenomen. Alleen zit ik niet te wachten op onnodige vertraging vanwege grondrente. Ik ben al meer dan vijf weken aan het tobben met deze taxateur... dus mijn vertrouwen is tot onder het vriespunt gedaald, zeker toen hij gisteren belde en dit vertelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:07:
Ik ben al meer dan vijf weken aan het tobben met deze taxateur... dus mijn vertrouwen is tot onder het vriespunt gedaald, zeker toen hij gisteren belde en dit vertelde.
Vijf weken? Da's lang, òf hij komt nu met een rapport, òf je neemt een andere....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Vijf weken? Da's lang, òf hij komt nu met een rapport, òf je neemt een andere....
Klopt steeds een reden om het uit te stellen. We hebben wel bericht van het NWWI inmiddels dat het aangemeld is.

Ik heb ook zelf contact gezocht met het NWWi, maar zij mogen niks zeggen. Daarnaast heb ik met de NHG gebeld, en zij zeggen dat het huis minimaal energielabel A++++ moet hebben om €461.000 als koopsom te hebben; lager is €431.000. Ik heb de architect al gevraagd wat nodig is om het huis A++++ te maken. Aangezien we aan alles voldoen behalve nul op de meter, lijkt het mij een kwestie van PV-panelen bijleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jan011 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Klopt steeds een reden om het uit te stellen. We hebben wel bericht van het NWWI inmiddels dat het aangemeld is.

Ik heb ook zelf contact gezocht met het NWWi, maar zij mogen niks zeggen. Daarnaast heb ik met de NHG gebeld, en zij zeggen dat het huis minimaal energielabel A++++ moet hebben om €461.000 als koopsom te hebben; lager is €431.000. Ik heb de architect al gevraagd wat nodig is om het huis A++++ te maken. Aangezien we aan alles voldoen behalve nul op de meter, lijkt het mij een kwestie van PV-panelen bijleggen?
Raar verhaal.
Ook bij nieuwbouw wordt meestal getaxeerde met de vergelijkingsmethode waarbij minimaal 3 referentieobjecten worden gebruikt.
Optellen van bouwkosten huis bij die van de grond slaat nergens op.

Hier in de regio rekenen taxateurs trouwens tot 100 euro opslag als het een taxatie van een nieuwbouwwoning betreft. Het tarief wat jij noemt is van een andere planeet.

Zou dus na de mail van het NWWI niet op de link klikken om opdracht te verlenen en heel snel een andere taxateur vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 18:41
nokiaan958GB schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Raar verhaal.
Ook bij nieuwbouw wordt meestal getaxeerde met de vergelijkingsmethode waarbij minimaal 3 referentieobjecten worden gebruikt.
Optellen van bouwkosten huis bij die van de grond slaat nergens op.

Hier in de regio rekenen taxateurs trouwens tot 100 euro opslag als het een taxatie van een nieuwbouwwoning betreft. Het tarief wat jij noemt is van een andere planeet.

Zou dus na de mail van het NWWI niet op de link klikken om opdracht te verlenen en heel snel een andere taxateur vragen.
Bij ons kwam de taxateur (1.5 jaar geleden voor 950 euro) heeel toevallig ook uit op grond + bouwkosten. Hij had in zijn rapport wel wat objecten, maar echt vergelijkbaar waren die niet. In die tijd was de bank waar ik mee in gesprek was net van beleid veranderd. Daarvoor hoefden ze geen taxatie voor een nieuwbouwwoning. Toen dat later in het proces wel nodig bleek hebben zij die 950 euro betaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Als het goed is is alles nu opgelost en het taxatie rapport zal deze middag naar het NWWI gaan voor validatie.
Als ik dit had geweten was ik nooit naar deze makelaar gegaan, maar via familie hier mee in contact gekomen.

Hij blijft erbij dat na realisatie de waarde 450 470 is 8)7 Maar hij wil er 490 van maken :/ Terwijl in de zelfde nieuwbouw wijk, 2 kappers worden aangeboden voor 510K, kleiner qua huis en perceel. huizen met vergelijkbaren inhoud en m2 gaan over de 7Ton.

Maargoed, we komen gedraaid met de waardes die hij zal invullen. En dit is nu de snelste weg wat voor ons het belangrijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
jan011 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:38:
Als het goed is is alles nu opgelost en het taxatie rapport zal deze middag naar het NWWI gaan voor validatie.
Als ik dit had geweten was ik nooit naar deze makelaar gegaan, maar via familie hier mee in contact gekomen.

Hij blijft erbij dat na realisatie de waarde 450 470 is 8)7 Maar hij wil er 490 van maken :/ Terwijl in de zelfde nieuwbouw wijk, 2 kappers worden aangeboden voor 510K, kleiner qua huis en perceel. huizen met vergelijkbaren inhoud en m2 gaan over de 7Ton.

Maargoed, we komen gedraaid met de waardes die hij zal invullen. En dit is nu de snelste weg wat voor ons het belangrijkste is.
Er komt toch nog een validatie van een tweede taxateur?
Tenminste, het staat me bij dat dit bij een NWWI taxatie zo gaat.
Als de taxatie dan niet in lijn is met vergelijkbare woningen mag de huidige taxateur dat volgens mij onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:38:
En dat is het enige dat telt, het is geen nauwkeurige inschatting wat je aan toegevoegde waarde realiseert, maar een processtuk voor de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Laatst online: 02-04 13:24
Ons ontwerp is akkoord bevonden door de Welstand ook past het plan binnen de bestemming. Nu gaat de aannemer verder met het voorbereiden van de aanvraag omgevingsvergunning. Heeft iemand al ervaring met het aanvragen van een vergunning via de omgevingswet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Dennepen schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:37:
Ons ontwerp is akkoord bevonden door de Welstand ook past het plan binnen de bestemming. Nu gaat de aannemer verder met het voorbereiden van de aanvraag omgevingsvergunning. Heeft iemand al ervaring met het aanvragen van een vergunning via de omgevingswet?
De meeste aanvragen zullen voor de kerst zijn ingediend onder oude regeleving. Je hebt de twijfelachtige eer om 1 van de eerste te zijn. Uiteraard zijn we wel heel erg benieuwd naar je bevindingen, dus ik hoop dat je die wil delen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
buiter schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Er komt toch nog een validatie van een tweede taxateur?
Tenminste, het staat me bij dat dit bij een NWWI taxatie zo gaat.
Als de taxatie dan niet in lijn is met vergelijkbare woningen mag de huidige taxateur dat volgens mij onderbouwen.
Nee, als het om een gevalideerd taxatierapport gaat dan is er geen tweede taxateur bij betrokken. Het mag wel maar het is niet verplicht.

Bij een gevalideerd taxatierapport beoordeelt het NWWI de rapportage en de onderbouwing.
Sinds dit jaar is dat al wat afgezwakt want ze doen naar het schijnt geen verbetervoorstellen meer maar maken opmerkingen waar de taxateur op kan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
nokiaan958GB schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Nee, als het om een gevalideerd taxatierapport gaat dan is er geen tweede taxateur bij betrokken. Het mag wel maar het is niet verplicht.

Bij een gevalideerd taxatierapport beoordeelt het NWWI de rapportage en de onderbouwing.
Sinds dit jaar is dat al wat afgezwakt want ze doen naar het schijnt geen verbetervoorstellen meer maar maken opmerkingen waar de taxateur op kan reageren.
Klopt, ik was hier bang voor dat het door het NWWI zou worden afgekeurd. Toevallig is een familielid van mij ook een NWWI-makelaar, en die vertelde me dat het NWWI nooit een taxatie afkeurt op waarde. Alleen ik kan het afkeuren en in twijfel brengen. Als ik dit doe wordt er een 2e taxateur ingeschakeld, als de waardes dan te ver uit elkaar liggen gaan ze vragen stellen en zal een van de 2 taxatie rapporte ongeldig verklaard worden.

Hij mocht overigens de taxatie van het nieuwe huis niet doen, omdat hij het huidige huis heeft getaxeerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Dankzij het mooie weer van vandaag kom ik toch even terug op je opmerking, want het was heerlijk werken op de bouw. Gewoon in m'n T-shirt bij 22,5 °C 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yqj5f4tR/KVL63.jpg

En, dat is eigenlijk al te warm, notabene met pas een Januari zonnetje dat ook nog gefilterd wordt door het doek om de buitensteigers. Warmte in een modern huis is echt een dingetje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Dankzij het mooie weer van vandaag kom ik toch even terug op je opmerking, want het was heerlijk werken op de bouw. Gewoon in m'n T-shirt bij 22,5 °C 8)

[Afbeelding]

En, dat is eigenlijk al te warm, notabene met pas een Januari zonnetje dat ook nog gefilterd wordt door het doek om de buitensteigers. Warmte in een modern huis is echt een dingetje...
Wij gaan morgen bij twee leveranciers langs om te kijken wat er allemaal mogelijk is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:34
En vergis je ook niet in de zonnestand; wij hebben veel glas op het noordnoordoosten, en in de zomer komt de zon daar bijna loodrecht op. Daar heb ik me een klein beetje misrekend, maar dat zorgt er in de zomer al voor dat om 9u de temperatuur binnen al 2 graden opwarmt, dus dan heb je al een achterstand.
Aan die zijde (achtergevels van het huis) zit geen zonwering. Op zich geen issue omdat wij luchtkoeling hebben (WTW met koeling) en die beperkt de opwarming totdat de zijkant in de zon komt (daar zit wel zonwering) maar als ik het opnieuw zou moeten doen kwam daar wel zonwering op.

Ik overweeg in de zomer om een deel (>3m hoogte) van onze glasgevel van screendoeken met zuignappen te voorzien.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:39
En even een update van ons project "schuur", laatste update was alweer van vorig jaar november :P

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Ondertussen zitten de kozijnen en de garagedeur erin.
Ook is de afwerkvloer gestort.

Vlak voor de kerst is er een airco geplaatst zodat ik een beetje kan verwarmen.

In het garagedeel hebben we er plafonds ingemaakt, dat leek volgens mijn vriend de timmerman toch net wat netter.

Vandaag 16 x 400WP bij de nieuwe schuur er bij op gekregen.
8 x op oost en 8 x op west

Ik had al 7000WP nagenoeg vlak op zuid liggen, dus nu hopelijk een mooie spreiding over de hele dag.

Ik kwam met 7000WP +- 1000kWh per jaar te kort, maar dat tekort zal nu wel afgelopen zijn :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vk6Qxym.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F3Cz8DW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H1SbN6x.jpg

Ik had die omvormer al een jaartje geleden gekocht (showroommodel) maar nu blijkt dat de netwerk/wifikaart er niet in zit :P Dus deze wordt nog bijbesteld.

Dus het werkt wel, maar nog ff geen data op dit moment, maar dat komt later :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Jq5N6P.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H7q113f.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eIsKqex.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QLptqLQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tsqzFXR.jpg

Tot zo ver weer de periodieke update :P

Over 2 weken komt de installateur weer, riool moet nog aangesloten worden, er moet nog afzuiging in de mancave, en stroom moet verder nog.
Over 1 week komt de tegelzetter, we hebben toch besloten om in het garagegedeelte keramische tegels te leggen. Dan kunnen we het ook een keer dweilen.

Verder heeft de aannemer ook nog wat restpunten zoals boeien, vensterbanken en aftimmerwerk.

Het is de bedoeling dat ik de garage met een week of 4 zover heb dat we kunnen beginnen met inpakken.

Vandaag plafonds gesaust, helaas waren de muren nog (veel) te nat om te sauzen....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
FabianGTI schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Wij gaan morgen bij twee leveranciers langs om te kijken wat er allemaal mogelijk is. ;)
Eerste offerte gekregen, € 12k voor 8 screens en een zonnescherm bij de achterdeur, wel allemaal met de app van Somfy aangestuurd.
Eens even goed bekijken wat we gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-06 20:03
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:38:
En even een update van ons project "schuur", laatste update was alweer van vorig jaar november :P

In het garagedeel hebben we er plafonds ingemaakt, dat leek volgens mijn vriend de timmerman toch net wat netter.

Ik had al 7000WP nagenoeg vlak op zuid liggen, dus nu hopelijk een mooie spreiding over de hele dag.

Ik kwam met 7000WP +- 1000kWh per jaar te kort, maar dat tekort zal nu wel afgelopen zijn :P

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik had die omvormer al een jaartje geleden gekocht (showroommodel) maar nu blijkt dat de netwerk/wifikaart er niet in zit :P Dus deze wordt nog bijbesteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over 2 weken komt de installateur weer, riool moet nog aangesloten worden, er moet nog afzuiging in de mancave, en stroom moet verder nog.
Over 1 week komt de tegelzetter, we hebben toch besloten om in het garagegedeelte keramische tegels te leggen. Dan kunnen we het ook een keer dweilen.

Verder heeft de aannemer ook nog wat restpunten zoals boeien, vensterbanken en aftimmerwerk.

Het is de bedoeling dat ik de garage met een week of 4 zover heb dat we kunnen beginnen met inpakken.

Vandaag plafonds gesaust, helaas waren de muren nog (veel) te nat om te sauzen....
Een Fronius!! zeer zelden dat ik op Tweakers dit merk nog tegenkom, zelf heb ik ook een Fronius Symo
speciaal omdat deze ingebouwde wifi heeft, helaas werkt bij mij geen enkele software om de Symo via wifi uit te lezen (Android/ Windows) ik begin er ook niet meer aan, op het display zie ik wel wat de opbrengst is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
natural colour schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:06:
[...]

Een Fronius!! zeer zelden dat ik op Tweakers dit merk nog tegenkom, zelf heb ik ook een Fronius Symo
speciaal omdat deze ingebouwde wifi heeft, helaas werkt bij mij geen enkele software om de Symo via wifi uit te lezen (Android/ Windows) ik begin er ook niet meer aan, op het display zie ik wel wat de opbrengst is.
Op Tweakers ben ik Fronius ook niet veel tegengekomen, komt volgens mij ook omdat het qua prijs niet de goedkoopste is.

Maar ik heb al 7 jaar een Fronius Symo 8.2-3-M naar volle tevredenheid.
Dat was dan ook de reden dat ik nu weer een Fronius omvormer wou hebben.

Daarna ook diverse familieleden voorzien van een fronius en nog nooit problemen gehad om een Fronius op het netwerk te krijgen.

Misschien offtopic, maar je start de app Solart.Start (vroeger heette dat anders) en je volgt de stappen en je Fronius omvormer is online.

Met de standaard app kun je de basisdingen zien, maar ik heb hem ook rechtstreeks vanuit de omvormer gekoppeld aan PVoutput dmv de standaard "push" mogelijkheden van de omvormer.

En als kers op de taart krijg je bij een Fronius omvormer ook nog volledige Modusbus toegang, dus ik heb hem verwerkt in NodeRed, Home Assistant en Grafana.

Dus wat er bij jou niet goed gaat weet ik niet, maar ik herken het niet bij Fronius, het is echt heel eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:29
@Grolsch waar komt de brug te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De garagedeur is 3 meter breed, en de garage inwendig 5 meter, dus mijn auto zou heel goed binnen kunnen staan, maar dat gaat niet gebeuren :+

M'n motor komt er wel te staan, maar ik sleutel zelf eigenlijk niet aan mijn motor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Er is vast al wel iemand die ervaring heeft gehad met het inmeten van de kavel door het kadaster.
Wanneer is dit van toepassing, als ik de site van het kadaster lees staat er:

Dat hangt af van wanneer de grens zichtbaar gemaakt kan worden in het terrein. Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Dan is dit pas mogelijk als alle bouwwerkzaamheden zijn afgerond, ook de aanleg van stoepen en straten. In een dergelijke situatie zit er gemiddeld 12 tot 18 maanden tijd tussen de eerste kennisgeving en de uitnodiging om de grens aan te wijzen.

Klopt dit? Dat lijkt me wel heel erg lang voordat je met schuttingen etc. aan de gang kan gaan? :?
Natuurlijk moet er nog genoeg gebeuren in huis maar op ten duur schuttingen neerzetten is wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:50
FabianGTI schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:47:
Er is vast al wel iemand die ervaring heeft gehad met het inmeten van de kavel door het kadaster.

Dat hangt af van wanneer de grens zichtbaar gemaakt kan worden in het terrein. Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Dan is dit pas mogelijk als alle bouwwerkzaamheden zijn afgerond, ook de aanleg van stoepen en straten. In een dergelijke situatie zit er gemiddeld 12 tot 18 maanden tijd tussen de eerste kennisgeving en de uitnodiging om de grens aan te wijzen.

Klopt dit? Dat lijkt me wel heel erg lang voordat je met schuttingen etc. aan de gang kan gaan? :?
Natuurlijk moet er nog genoeg gebeuren in huis maar op ten duur schuttingen neerzetten is wel wenselijk.
Bij ons is het inderdaad zo dat het kadaster pas komt inmeten als alles af is, de kennisgeving brief hebben we ontvangen, het inmeten is nog niet gebeurd. Om discussie met de buren te voorkomen hebben we zelf een bedrijf ingeschakeld die de erfgrens heeft bepaald op basis van de beschikbare coördinaten. Dit heeft iets van 300 euro gekost, zij hebben netjes de paaltjes geslagen. De garage hebben we op 5cm van de erfgrens gezet en daarom wilde ik er ook zeker van zijn dat deze goed was. Helaas zijn tijdens de bouw de paaltjes verdwenen en heeft het bouwbedrijf van de buren nog een keer paaltjes geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:37
Nu we het toch over het kadaster hebben…….. die zijn echt niet normaal duur.
Dus als jullie het adres hebben van die ‘300 euro’ firma, graag…..

[ Voor 31% gewijzigd door Bouwertje op 24-01-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:50
Bouwertje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:06:
Nu we het toch over het kadaster hebben…….. die zijn echt niet normaal duur.
Dus als jullie het adres hebben van die ‘300 euro’ firma, graag…..
https://bdm.nl/ prijs was wel van twee jaar terug.

[ Voor 5% gewijzigd door FreezingPixels op 24-01-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:47:
Volgens mij is het Kadaster de enige die het officieel meet en registreert....

Hier is tweemaal aan het begin gemeten; omdat we een gesplitst kavel hebben, heeft het Kadaster het kavel ingemeten voor de aankoop. Later heeft de landmeter van de Gemeente - een ingehuurd bedrijf - de kavelgrenzen en rooilijn uitgezet.
De achterbuurman kwam vriendelijk vragen waarom er een paalt met "+50" bij z'n schutting stond. Die had 'ie dus een halve meter verkeerd staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-06 22:02
@Immutable wat moet dat huis kosten in houtbouw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:38:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

bijna een klein huis zeg
wat kost zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
Maxwp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:17:
[...]

bijna een klein huis zeg
wat kost zoiets
Zie deel 2 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Maxwp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:17:
[...]

bijna een klein huis zeg
wat kost zoiets
Ik verwacht dat ik uiteindelijk zo'n 100K kwijt ben voor casco bouwen, maar als je dit volledig op papier wil laten bouwen door een aannemer verwacht ik niet dat je het daarmee redt en dat je eerder richting de 150K gaat.

Dan komt de inrichting / tegels / bar / keuken / verlichting / etc. er allemaal nog bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
heb gezocht op de naam van de poster maar kom 3 posts tegen? niks met prijzen

edit
wacht ik haal nu zelf 2 dnigen door elkaar 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Maxwp op 25-01-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:32:
[...]

Ik verwacht dat ik uiteindelijk zo'n 100K kwijt ben voor casco bouwen, maar als je dit volledig op papier wil laten bouwen door een aannemer verwacht ik niet dat je het daarmee redt en dat je eerder richting de 150K gaat.

Dan komt de inrichting / tegels / bar / keuken / verlichting / etc. er allemaal nog bij.
holy... ik dacht 50k of zo.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Maxwp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:51:
[...]

holy... ik dacht 50k of zo.....
Dan zit je niet zo in de materiaal prijzen denk ik

_O-

Er zit al 25K in de grond, dan heb je nog geen cm hoogte.

150 K is 500 euro per m3, daar zijn de meeste bouwers jaloers op denk ik ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Dan zit je niet zo in de materiaal prijzen denk ik

_O-

Er zit al 25K in de grond, dan heb je nog geen cm hoogte.

150 K is 500 euro per m3, daar zijn de meeste bouwers jaloers op denk ik ;)
ok, hier 12k voor 28m2 in ruwbouw de grond is al in bezit dus daar gaat natuurlijk niks inzetten meer. is 428per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maxwp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 01:03:
[...]

ok, hier 12k voor 28m2 in ruwbouw de grond is al in bezit dus daar gaat natuurlijk niks inzetten meer. is 428per m2?
Wat probeer je te vertellen?

EUR/m2 is geen gangbare graadmeter voor bouwprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:10
[...]

Ik neem aan dat @Grolsch de fundering bedoelt, niet de grondprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Ik heb het 4 x gelezen maar ik snap je echt niet ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 12:33

The Legend

*Plop*

Hij heeft een bijgebouw van 28m2 gebouwd voor 12k aan ruwbouwkosten. De grond was al in eigendom dus die kosten rekent hij niet mee. [/vertaling].

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
FabianGTI schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Klopt, de ruimte kan relatief makkelijk gerealiseerd worden bij de inloopkast, die zou wel iets korter kunnen.
Echter wil de aannemer alleen de warmtepomp op de BGG neerzetten en de omvormers en WTW op zolder.

[...]

Is inderdaad bewust, de gang (de smalle zegmaar) is meer een sluis waar we onze schoenen, jassen en tassen neer kunnen gooien zonder dat het meteen een rommelig geheel wordt.
Zo blijft de grote hal een nette ruimte en hoeven we niet elke keer alles op te ruimen wat vaak niet gebeurd na een lange werkdag. ;)

In deze hal/sluis komt in het achterste gedeelte dus een kapstok en kast te staan, zodoende is het een doodlopend stuk. :)

De wand tussen berging en bijkeuken komt ook te vervallen, deze ga ik zelf maken en dan een soort harmonica wand van maken zodat wanneer ik iets bredere/langere delen heb in de hobbyruimte (houtverwerking), het gewoon via de garagedeur kan en ik niet hoef te martelen door die kleine deur achterin.

[...]

Ik ben zelf geen fan van schuifdeuren, het worden wel deuren met glas om zo iets beter zicht en licht te krijgen.
Maar we zullen er wel een beetje op moeten letten inderdaad.

Bedankt, we zijn er zelf ook blij mee ondanks dat deze (notaris)stijl niet meer vaak wordt gekozen, het is weer wat anders. (en wij staan vaak ook haaks op alles dat (tijdelijke) mode is >:) ).
Bij ons hebben ze inmiddels de aansluitingen en het boilervat voor de warmtepomp geplaatst onder de trap. Dat ziet er dan zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIg5mGAMnI2PrzYo40OMhh_UdbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgLkkf9WjcW5XFlyqd4W7U29.jpg?f=fotoalbum_large

Hier worden dan nog twee deuren voor gemaakt zodat het netjes weggewerkt zit. Al om al wel blij met de keuze wat betreft ruimte besparing. Qua geluid moeten we het ervaren maar de aannemer gaf aan dat nog niemand overlast had gemeld van de installatie onder de trap.
Pagina: 1 2 ... 38 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic