Ondanks dat ik zelf een Mitsubishi heb (die prima bevalt), kan ik me niet voorstellen dat de sCOP van jullie Vaillant zoveel slechter kan zijn (bij gelijke installatie). Uit de maandelijkse metingen in het L/W WP-topic blijkt dat ook helemaal niet. De conclusie daar is dat de verschillen in gemeten COP's vooral komen door:MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:49:
Zo wonen wij nu bijv. in een 2022 woning (niet zelf laten bouwen) met Vaillant warmtepomp en ik ben erachter gekomen dat hoewel we er niet ontevreden over zijn, dit wel relatief gezien een van de minder goede zijn qua COP. Die van ons bleek uit een test die ik laatst voorbij zag komen bijv. met warm water op 3,06 uit te komen, exact wat wij ook halen over het gehele jaar terwijl een Mitsubishi of Daikin (weet het even niet uit mijn hoofd) op vrijwel exact 4,0 uitkwam, en die was ook voor verwarming qua COP een stuk beter.
- Installatiefouten (bijvoorbeeld te dunne leidingen of luchtkortsluitingen door warmtepompen in schoorstenen)
- Overbodige (parallelle) buffervaten (vaak ook nog gecombineerd met zoneregelingen)
- Slechte instellingen (zoals bijvoorbeeld een veel te hoge stooklijn)
- Meetfouten bij het bepalen van de COP (je moet daarvoor nauwkeurig het elektrisch en thermisch vermogen kunnen meten).
Als je die lage COP serieus wilt verbeteren kan ik je enkel aanraden hiervoor een eigen topic te maken volgens de instructies uit de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
En dan een link naar dat topic te posten in bijvoorbeeld Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen en in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.
Het gaat voor dit topic te ver om dat hier op te lossen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
:strip_exif()/f/image/JvHXQ4rKbsYZjx5UQLGc9SGq.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/QE60HSacRwU5wHaD8P6llPlP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dl7yfc1Q9f7XEfA1jnXwHzrP.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/GFcUWXyWPHNbfNyPKlxN8KeN.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/OqFH68j3ntUyBaU2nQJLSzIr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qcYX07p47CtYEuNpSivZFAYu.jpg?f=fotoalbum_large)