Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:21
Frantic schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:08:
[Afbeelding]

Ik reed door een nieuwbouwproject. Iemand een idee waar die heftige ronde buizen voor zijn? Lijkt een diameter van 30cm of meer?
Decentrale wtw? Verder dan dat kom ik niet.

Kattenluiken zijn het vast niet. 🥸

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:19:
Vorige week wezen kijken bij een nieuw project hier. Wij zijn al enige tijd aan het oriënteren op nieuwbouw.

Wat een domper... kavels van 250-350m2. We hebben nu 270 met een 2 kapper. Als we vrijstaand gaan bouwen (lees: groter) gaan we er kwa tuin weinig op vooruit.

Daarnaast bouwen ze 'geschakelde villas'. Huizen van 200m2 op een kavel van 200m2 met vrij uitzicht en een 'gedeelde groenstrook'

Ondernemend bouwen noemden ze het....

Een illusie rijker zijn wij in ieder geval. Erg lastig om kavel te krijgen. Ook hier im Twente.
En wij zoeken in een straal van 15km, dat maakt het natuurlijk ook lastig.

Er is nog 1 weiland al 4 jaar in bezit van gemeente. Hopelijk komen daar meer opties die bij onze wensen passen.
Ik had hetzelfde probleem, wat jaren geleden (regio Utrecht).
Uiteindelijk een bestaande woning van 275m2 gekocht op 600m2 kavel waar 30 jaar niks meer aan was gedaan behalve onderhoud en die compleet vernieuwd.

Mischien niet voor iedereen een optie maar voor ons werkte dat. Of koop een bouwval en zet de sloophamer erin.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:45
Sport_Life schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:56:
[...]

Ik had hetzelfde probleem, wat jaren geleden (regio Utrecht).
Uiteindelijk een bestaande woning van 275m2 gekocht op 600m2 kavel waar 30 jaar niks meer aan was gedaan behalve onderhoud en die compleet vernieuwd.

Mischien niet voor iedereen een optie maar voor ons werkte dat. Of koop een bouwval en zet de sloophamer erin.
We houden alle opties open. En van verbouwen zijn we ook niet vies. Komen soms best leuke opties voorbij. Een keer of 4 wezen kijken, maar nog geen bod gedaan.

De gemiddelde jaren 70 bungalow met houten plafonds en bruine toiletpotten worden door de makelaars nog beschreven als "woning met riante badkamer, lichte woonkamer, zeer ruime dubbele berging".
Voor de prijzen die je soms voorbij ziet komen kan ik een 450m2 kavel voor kopen en een vrijstaand huis bouwen met normen anno 2026.

Daar krijg je:
Lekke kelder
Volledig verouderd interieur
Energielabel D


Maar goed, vergelijking gaat natuurlijk niet op als ik geen kavel vind om dit zelf te realiseren :D

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:37:
[...]


We houden alle opties open. En van verbouwen zijn we ook niet vies. Komen soms best leuke opties voorbij. Een keer of 4 wezen kijken, maar nog geen bod gedaan.

De gemiddelde jaren 70 bungalow met houten plafonds en bruine toiletpotten worden door de makelaars nog beschreven als "woning met riante badkamer, lichte woonkamer, zeer ruime dubbele berging".
Voor de prijzen die je soms voorbij ziet komen kan ik een 450m2 kavel voor kopen en een vrijstaand huis bouwen met normen anno 2026.

Daar krijg je:
Lekke kelder
Volledig verouderd interieur
Energielabel D


Maar goed, vergelijking gaat natuurlijk niet op als ik geen kavel vind om dit zelf te realiseren :D
Ik heb gekocht bouwjaar 2000, precies om de redenen die jij omschrijft. Casco is goed, overal beton (muren en verdiepingen) en veel glas rondom. Overigens met goede kelder ;).
Met links en rechts wat na isoleren (dak, vloer). Maargoed voor ons was locatie belangrijk(ste). En we hebben een goede prijs betaald, daardoor konden we goed verbouwen. Veel van die woningen gaan nog weg voor de hoofdprijs.

Natuurlijk is nieuwbouw beter en makkelijker. Ik denk ook goedkoper, zeker als je hetzelfde comfort niveau nastreef.

Mijn handen jeuken voor een nieuw project maar mijn vrouw wil niet meer weg hier..

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 09-06-2026 22:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:29
Sport_Life schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:06:
[...]

Ik heb gekocht bouwjaar 2000, precies om de redenen die jij omschrijft. Casco is goed, overal beton (muren en verdiepingen) en veel glas rondom. Overigens met goede kelder ;).
Met links en rechts wat na isoleren (dak, vloer). Maargoed voor ons was locatie belangrijk(ste). En we hebben een goede prijs betaald, daardoor konden we goed verbouwen. Veel van die woningen gaan nog weg voor de hoofdprijs.

Natuurlijk is nieuwbouw beter en makkelijker. Ik denk ook goedkoper, zeker als je hetzelfde comfort niveau nastreef.

Mijn handen jeuken voor een nieuw project maar mijn vrouw wil niet meer weg hier..
Herkenbaar, die jeuk :) Twee maanden voordat ik verhuisd was naar de nieuwe zelfbouwwoning was ik al bezig met ideeen voor de volgende woning :D

Het leven besloot echter een andere kant op te gaan ;)

  • Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
Frantic schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:26:
[mo]ons gras is ingezaaid.. mooie Gardena aquazoom L aangesloten op de buitenkraan.. levert deze (zoals verwacht) te weinig water 🫣 morgen eens aansluiten op de kraan in de garage binnen. Kijken wat er dan gebeurt..


Kort na oplevering al een ticket geopend dat ik het debiet/druk van de kraan heel laag vond. Moesten toen meten, voldoet net aan aan de minimale waarde volgens aannemer.


Ben wel benieuwd waar ze nu mee gaan komen. [/mo]
Er is een klepje in de bonfix vorstvrije kraan vervangen. We zijn van 1min13 naar 36-37 seconden voor 12L gegaan. Ineens is de sproeier bruikbaar.

  • Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
ZveenT schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:52:
[...]


Decentrale wtw? Verder dan dat kom ik niet.

Kattenluiken zijn het vast niet. 🥸
Zou nog best kunnen idd..

  • Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
waarom krijg ik die mo tags niet werkend :?

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 13-06-2026 10:28 ]


  • Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Frantic schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:40:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
waarom krijg ik die mo tags niet werkend :?
het is dacht ik [mo] [/]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
lol hij past het daarna aan, dan weet ik het niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Oid op 10-06-2026 13:06 ]


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:24
Frantic schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:40:
[membersonly]Het lijkt er ook op dat de issues met het gefluit van de wtw bijna een jaar na oplevering verholpen zijn.

Inno dempers achter de noshow 1.0 ventielen en Zehnder ventielen boven. Gek genoeg waren die zehnders boven nodig om het gefluit beneden volledig weg te nemen[/membersonly]


waarom krijg ik die mo tags niet werkend :?
Bij het plaatsen van een reactie eronder even op broncode zetten in plaats van visueel, werkte bij mij volgens mij..

  • NovaNLL
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-06 11:18
pentaw1nz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:19:
Vorige week wezen kijken bij een nieuw project hier. Wij zijn al enige tijd aan het oriënteren op nieuwbouw.

Wat een domper... kavels van 250-350m2. We hebben nu 270 met een 2 kapper. Als we vrijstaand gaan bouwen (lees: groter) gaan we er kwa tuin weinig op vooruit.

Daarnaast bouwen ze 'geschakelde villas'. Huizen van 200m2 op een kavel van 200m2 met vrij uitzicht en een 'gedeelde groenstrook'

Ondernemend bouwen noemden ze het....

Een illusie rijker zijn wij in ieder geval. Erg lastig om kavel te krijgen. Ook hier im Twente.
En wij zoeken in een straal van 15km, dat maakt het natuurlijk ook lastig.

Er is nog 1 weiland al 4 jaar in bezit van gemeente. Hopelijk komen daar meer opties die bij onze wensen passen.
Ik zag laatst nog wel een kavel in Denekamp te koop staan dat is volgens mij nog wel een redelijke kavel en betaalbaar rond de 250k.

Zelf zoeken wij ook een kavel regio Losser tot 1000m2 maar ook dit is een behoorlijke missie 😅.

Wellicht dat hier nog iets voor jullie tussen staat….

https://www.kavelsindinkelland.nl

  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:45
NovaNLL schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:28:
[...]

Ik zag laatst nog wel een kavel in Denekamp te koop staan dat is volgens mij nog wel een redelijke kavel en betaalbaar rond de 250k.

Zelf zoeken wij ook een kavel regio Losser tot 1000m2 maar ook dit is een behoorlijke missie 😅.

Wellicht dat hier nog iets voor jullie tussen staat….

https://www.kavelsindinkelland.nl
Dan zitten we exact in dezelfde vijver te vissen, dus ik wil je bij deze verzoeken te stoppen :D

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • NovaNLL
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-06 11:18
pentaw1nz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:32:
[...]


Dan zitten we exact in dezelfde vijver te vissen, dus ik wil je bij deze verzoeken te stoppen :D
😂😂😂

als je ook in de regio Losser zoekt… ik weet dat er binnenkort in het buitengebied een kavel beschikbaar komt. Prijs en m2 weet ik nog niet. Dit hoor ik aankomende dagen. Mocht het voor ons niet wat zijn dan stuur ik je wel een berichtje

[ Voor 34% gewijzigd door NovaNLL op 13-06-2026 08:38 ]


  • Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Op de mooiste plekjes met het meeste grond staan hele oude huizen. Koop dit. Ga er eerst een tijdje in wonen. Kamperen 2.0.

Kijk of je het kan renoveren , haal er een aannemer bij en kijk naar kosten/baten.

Is het niet te renoveren , bouw er dan een nieuw huis achter en sloop daarna het oude zodat je dak boven je hoofd houdt. Of bouw op de plek van het oude huis zodat je de gasaansluiting kan behouden en zet er tijdelijk een woonkeet naast .

Kost bij elkaar wel meer, maar een mooie locatie is onbetaalbaar in woongenot. En je kan de uitgaven gefaseerd doen.

Een nieuw huis op de verkeerde plek is zonde van de moeite en investering. Wij hebben die fout 1x gemaakt door van landelijk naar een wijkje te gaan. Vreselijk. Konden niet wennen aan al die mensen op een kluitje.

Wonen nu heerlijk weer landelijk op een flinke kavel met vrij uitzicht.

  • RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
NovaNLL schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:28:
[...]

Ik zag laatst nog wel een kavel in Denekamp te koop staan dat is volgens mij nog wel een redelijke kavel en betaalbaar rond de 250k.

Zelf zoeken wij ook een kavel regio Losser tot 1000m2 maar ook dit is een behoorlijke missie 😅.

Wellicht dat hier nog iets voor jullie tussen staat….

https://www.kavelsindinkelland.nl
Mocht je niets vinden, ik ben nog op zoek naar nieuwe buren....

https://www.aelmans.com/v...jzegrubben-2a-tm-2-d-nuth

[ Voor 10% gewijzigd door RogerSch op 13-06-2026 09:37 ]


  • NovaNLL
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-06 11:18
RogerSch schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Mocht je niets vinden, ik ben nog op zoek naar nieuwe buren....

https://www.aelmans.com/v...jzegrubben-2a-tm-2-d-nuth
Mooie kavel maar helaas Limburg ligt niet echt op de route 😅

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:27
Pimirene schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:54:
Op de mooiste plekjes met het meeste grond staan hele oude huizen. Koop dit. Ga er eerst een tijdje in wonen. Kamperen 2.0.

Kijk of je het kan renoveren , haal er een aannemer bij en kijk naar kosten/baten.

Is het niet te renoveren , bouw er dan een nieuw huis achter en sloop daarna het oude zodat je dak boven je hoofd houdt. Of bouw op de plek van het oude huis zodat je de gasaansluiting kan behouden en zet er tijdelijk een woonkeet naast .

Kost bij elkaar wel meer, maar een mooie locatie is onbetaalbaar in woongenot. En je kan de uitgaven gefaseerd doen.

Een nieuw huis op de verkeerde plek is zonde van de moeite en investering. Wij hebben die fout 1x gemaakt door van landelijk naar een wijkje te gaan. Vreselijk. Konden niet wennen aan al die mensen op een kluitje.

Wonen nu heerlijk weer landelijk op een flinke kavel met vrij uitzicht.
Wat mij betreft een prima advies. Locatie is echt alles!

Wij wonen nu ook in het buitengebied aan het water in een bosrijke omgeving. We hebben uiteindelijk veel meer uitgegeven dan wat oorspronkelijk het plan was (met name door prijsstijgingen vanwege corona / ever given / Oekraïne oorlog), maar dat voel je niet meer als je er eenmaal woont (financiering was gelukkig ruim geregeld).

Nu dagelijks genieten van de omgeving en natuur om ons heen. Ik snap dat zo'n omgeving niet voor iedereen weggelegd is, maar als je financieel de ruimte hebt om op je droomplek te wonen, aarzel dan niet als het 'duur' wordt.

Natuurlijk wil niet iedereen 'in de natuur' wonen, maar dan geldt nog steeds het principe.

  • NovaNLL
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-06 11:18
pentaw1nz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:32:
[...]


Dan zitten we exact in dezelfde vijver te vissen, dus ik wil je bij deze verzoeken te stoppen :D
https://www.funda.nl/detail/koop/losser/huis-oldenzaalsestraat-118/44499888/

  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:45
Die heb ik ook gezien inderdaad. Het lijkt hier om 1 koop te gaan van de 1,8 hectare, wat bestaat uit meerdere percelen. Voor het bouwen van een huis moet je zelf een verguninngstraject doorlopen, zonder garanties.

En ik kan dit niet betalen :)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deleon78 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Herkenbaar, die jeuk :) Twee maanden voordat ik verhuisd was naar de nieuwe zelfbouwwoning was ik al bezig met ideeen voor de volgende woning :D

Het leven besloot echter een andere kant op te gaan ;)
Kinderen hebben het helemaal top hier en huis is ook fijn.
Als die kinderen t huis uit zijn is dit huis veel te groot voor ons tweeën, tzt maar weer eens kijken voor een leuke kavel. :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
Deleon78 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Herkenbaar, die jeuk :) Twee maanden voordat ik verhuisd was naar de nieuwe zelfbouwwoning was ik al bezig met ideeen voor de volgende woning :D
We hebben nu driemaal gebouwd, en eigenlijk wil ik wel kwartetten.

We fietsten laatst langst een bord ‘Kavel te koop’, “Zou dat iets voor ons zijn?”, vroeg ik m’n vrouw. Enfin, ik moest hard trappen :)

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:44:
[...]

Kinderen hebben het helemaal top hier en huis is ook fijn.
Als die kinderen t huis uit zijn is dit huis veel te groot voor ons tweeën, tzt maar weer eens kijken voor een leuke kavel. :).
Wat is te groot? Te klein knelt eerder . Wij dachten ook verstandig te zijn door kleiner te gaan wonen, heel veel spullen weg gedaan. Spijt van gehad. Snel weer terug naar ruimte.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pimirene schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:17:
[...]

Wat is te groot? Te klein knelt eerder . Wij dachten ook verstandig te zijn door kleiner te gaan wonen, heel veel spullen weg gedaan. Spijt van gehad. Snel weer terug naar ruimte.
Nou we hebben nu 225m2 met 5/6 slaapkamers + kantoorruimte (bg) en volledig onderkelderd.
Nu met 3 kinderen is het fantastisch, maar samen is 120m2 + een camper :P ook prima denk ik.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Nou we hebben nu 225m2 met 5/6 slaapkamers + kantoorruimte (bg) en volledig onderkelderd.
Nu met 3 kinderen is het fantastisch, maar samen is 120m2 + een camper :P ook prima denk ik.
Dat is inderdaad een flink huis, maar heerlijk toch? Waarom niet lekker in je vertrouwde omgeving blijven wonen? Voor schoonmaak en tuinonderhoud kan je altijd iemand inhuren als je het zelf niet meer kan. En verder wordt je gezonder oud als je zo lang mogelijk alles zelf blijft doen.

Wij zijn een aantal jaren geleden vanuit het buitengebied kleiner gaan wonen naar 155 m2 met 459 m2 grond, plus camper en vakantiewoning aan het water. Verstandig misschien maar wat een vergissing.

Camperen vinden we sinds de coronatijd niet meer leuk, zo druk overal en ook de wegen zijn bomvol. Vakantiewoningen zijn door box3 wetgeving en btw verhoging van 9 naar 21 procent niet meer betaalbaar in privegebruik en onrendabel bij verhuur. Alles verkocht en weer veel grond gekocht met woning in het buitengebied.

Na verloop van tijd besloten om een nieuw huis te gaan bouwen achter het oude huis, wat inmiddels wordt gerealiseerd. Het oude huis wordt eind van het jaar afgebroken.

We genieten weer. Die fout maken we dus geen tweede keer, hier zullen ze ons horizontal moeten uitdragen.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pimirene schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Dat is inderdaad een flink huis, maar heerlijk toch? Waarom niet lekker in je vertrouwde omgeving blijven wonen? Voor schoonmaak en tuinonderhoud kan je altijd iemand inhuren als je het zelf niet meer kan. En verder wordt je gezonder oud als je zo lang mogelijk alles zelf blijft doen.

Wij zijn een aantal jaren geleden vanuit het buitengebied kleiner gaan wonen naar 155 m2 met 459 m2 grond, plus camper en vakantiewoning aan het water. Verstandig misschien maar wat een vergissing.

Camperen vinden we sinds de coronatijd niet meer leuk, zo druk overal en ook de wegen zijn bomvol. Vakantiewoningen zijn door box3 wetgeving en btw verhoging van 9 naar 21 procent niet meer betaalbaar in privegebruik en onrendabel bij verhuur. Alles verkocht en weer veel grond gekocht met woning in het buitengebied.

Na verloop van tijd besloten om een nieuw huis te gaan bouwen achter het oude huis, wat inmiddels wordt gerealiseerd. Het oude huis wordt eind van het jaar afgebroken.

We genieten weer. Die fout maken we dus geen tweede keer, hier zullen ze ons horizontal moeten uitdragen.
Schoonmaak (1x per week n paar uur) en tuinonderhoud (1x per jaar) hebben wel al uitbesteed.
Camper klinkt vaak wel mooier dan het is inderdaad, dat was meer een knipoog naar alle 'boomers' bij ons in de wijk met een camper voor de deur :P.

naja ik heb gewoon zin in weer een leuk projectje :). Sprak afgelopen week vrienden die een nieuw huis hebben gekocht waar ze zo in kunnen (5 jaar geleden verbouwd). Geef mij maar een mooie kavel of vervallen woning waar veel aan moet (laten) gebeuren. Kan ik het helemaal naar mijn smaak laten maken.

Er staat nu een mooie kluswoning bij ons in de wijk te koop, helaas vragen ze daar veel teveel geld voor (800k voor een 2 kapper op kleine kavel waar nog 200k in moet). Maar als die nog flink in vraagprijs zakt dan ga ik wel even langs :).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 14-06-2026 09:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:10
Gugl schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:10:
Onze trap is geplaatst, maar helaas blijkt nu de doorloophoogte niet te voldoen aan het bouwbesluit (scheelt zo'n 50cm). Overigens voldoet de tekening van de vergunning hier wel aan, maar is de trap en constructie later nog aangepast door de werkvoorbereiding.
Nog even een update:

Hier wordt inmiddels een jaar later een dakkapel geplaatst door de aannemer. Eerst zijn allerhande andere voorstellen gepasseerd (afkopen, dakraam plaatsen etc) welke voor ons geen optie waren aangezien de doorloophoogte dan krap aan 1,70m was (afkopen) of 1,90m (dakraam). Volgens bestemmingsplan mag er maar 1 dakkapel op het huis en die hebben we al aan de andere zijde, dus dat was ook geen optie. Gelukkig vond de welstandscommissie de voorgestelde muuropbouw dermate lelijk dat een dakkapel akkoord werd gevonden als beste oplossing.

  • NovaNLL
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-06 11:18
Sport_Life schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Nou we hebben nu 225m2 met 5/6 slaapkamers + kantoorruimte (bg) en volledig onderkelderd.
Nu met 3 kinderen is het fantastisch, maar samen is 120m2 + een camper :P ook prima denk ik.
Wij gaan een beetje voor de tussenweg en willen ook niet groot 180m2 hebben we nu ook en willen dit in de nieuwe situatie ook. Nu zijn we nog met drie maar over een paar jaar met zijn tweeën. Een grote kavel is voor ons belangrijker ivm bepaalde wensen 🏊 dan het volume van de woning.

  • NovaNLL
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-06 11:18
pentaw1nz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:54:
[...]


Die heb ik ook gezien inderdaad. Het lijkt hier om 1 koop te gaan van de 1,8 hectare, wat bestaat uit meerdere percelen. Voor het bouwen van een huis moet je zelf een verguninngstraject doorlopen, zonder garanties.

En ik kan dit niet betalen :)
Als het goed is wordt er in 27 begonnen met een nieuwe wijk in Losser Hannekerveld. Als het goed is wordt het een combinatie van vrije kavels en projectbouw Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6hT9vlBy45DlqNbuEadiFr2beg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7rlgZa2RKNYtvea3zzQFSep.jpg?f=fotoalbum_large

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Conrado schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:33:
[...]

We hebben nu driemaal gebouwd, en eigenlijk wil ik wel kwartetten.

We fietsten laatst langst een bord ‘Kavel te koop’, “Zou dat iets voor ons zijn?”, vroeg ik m’n vrouw. Enfin, ik moest hard trappen :)
Wat zou je dan anders willen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:45
NovaNLL schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Als het goed is wordt er in 27 begonnen met een nieuwe wijk in Losser Hannekerveld. Als het goed is wordt het een combinatie van vrije kavels en projectbouw [Afbeelding]
Die volgen wij inderdaad ook al een tijdje. Dat veld is al ruim 3 jaar in bezit van de gemeente.
Wij hopen hier ook op...

Wellicht zie ik je daar. Ik zal een Tweakers sticker op een piketpaaltje plaatsen op mijn kavel.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride


  • NovaNLL
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-06 11:18
pentaw1nz schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:05:
[...]


Die volgen wij inderdaad ook al een tijdje. Dat veld is al ruim 3 jaar in bezit van de gemeente.
Wij hopen hier ook op...

Wellicht zie ik je daar. Ik zal een Tweakers sticker op een piketpaaltje plaatsen op mijn kavel.
Haha is goed daar hou ik je aan

  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
Sport_Life schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Wat zou je dan anders willen?
Kleiner :)

Ik heb ontworpen voor vier volwassenen - onze dochters zijn in de twintig - plus de bedrijvigheid. Dan eindig je dus met 475 m², drie keukens, vier toiletten en ga maar door. Dat past nú perfect, want zó was het ook bedoeld. We wonen er ook pas net...

Ooit, wordt dat anders, ooit. Er is echter geen reden, want we slapen al BG dus dat gaat perfect. het pensioen zit ook niet in het huis.
Maar ja, het gaat wel weer een keer kriebelen ;)

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
NovaNLL schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Nu zijn we nog met drie maar over een paar jaar met zijn tweeën. Een grote kavel is voor ons belangrijker ivm bepaalde wensen 🏊 dan het volume van de woning.
Dat zal met een kavel via de gemeente lastig worden. De trend is al jaren, dat kavels steeds kleiner worden. Je bent dan aangewezen op particulier of kopen/slopen van bestaand.

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:27
Conrado schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Dat zal met een kavel via de gemeente lastig worden. De trend is al jaren, dat kavels steeds kleiner worden. Je bent dan aangewezen op particulier of kopen/slopen van bestaand.
Is ook een beetje afhankelijk van de definitie van "groot", hier in de gemeente worden nog verschillende kavels aangeboden van tussen de 1000 en 1500m2. Zelf hebben we in 2000 een kavel bemachtigd van ca. 2000m2 terwijl er ook nog kavels waren van 2500m2. Maar ja voor mensen die een boerenerf of stukje land kopen is dat nog steeds klein...

  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
Batilan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Is ook een beetje afhankelijk van de definitie van "groot", hier in de gemeente worden nog verschillende kavels aangeboden van tussen de 1000 en 1500m2..
Alles boven de 1000 m² typeer ik als groot :)

Ik heb hier - ZO Brabant - in 20 jaar tijd de gemiddelde kavelgrootte zien afnemen van 700 m² naar nu rond de 450 m². 1000 m2 en meer kom je particulier tegen of in ruimte-voor-ruimte projecten.

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:27
Conrado schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Alles boven de 1000 m² typeer ik als groot :)

Ik heb hier - ZO Brabant - in 20 jaar tijd de gemiddelde kavelgrootte zien afnemen van 700 m² naar nu rond de 450 m². 1000 m2 en meer kom je particulier tegen of in ruimte-voor-ruimte projecten.
Dan zijn er in onze gemeente dus nog steeds grote kavels te koop. Sterker nog: deze kavels blijven het langst onverkocht

Deze link gaat natuurlijk gedateerd raken. Maar op dit moment zijn er dus nog met name kavels van 750 tot 1500 m2 te koop, waar de kavels van 350 tot 750m2 allemaal verkocht of in optie zijn genomen.

  • maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:19
Batilan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:01:
[...]

Dan zijn er in onze gemeente dus nog steeds grote kavels te koop. Sterker nog: deze kavels blijven het langst onverkocht

Deze link gaat natuurlijk gedateerd raken. Maar op dit moment zijn er dus nog met name kavels van 750 tot 1500 m2 te koop, waar de kavels van 350 tot 750m2 allemaal verkocht of in optie zijn genomen.
De doelgroep daarvoor is natuurlijk ook veel kleiner, het financiële plaatje ziet er voor zo’n kavel heel anders uit dan voor een kleiner kavel.

Ergens houdt het ook gewoon op wat mensen kunnen of willen betalen. Dus begrijp wel dat de kleinere kavels sneller weg zijn, dat is gewoon voor meer mensen weggelegd.

Ik gok dat je ergens tussen de 1.2 - 1.5 mln kwijt bent op zo’n groot kavel.

  • FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
Conrado schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Alles boven de 1000 m² typeer ik als groot :)

Ik heb hier - ZO Brabant - in 20 jaar tijd de gemiddelde kavelgrootte zien afnemen van 700 m² naar nu rond de 450 m². 1000 m2 en meer kom je particulier tegen of in ruimte-voor-ruimte projecten.
Mja, onze kavel is krap 500 m² en ook nog eens de grootste kavel die uit was gegeven in het plan, dan is er niets veel meer te kiezen. :+
Voor ons is het ook groot genoeg, het huis is met 250 m² ruim voldoende voor ons, de oprit kan gewoon 2 auto's naast elkaar en als het moet ook nog eens achter elkaar en de tuin is groot zat voor ons.
Het is ook een persoonlijke wens om een mega kavel te hebben, het zou mij teveel onderhoud kosten. :+
Inmiddels hebben we in te tuin automatische besproeing en komt er binnenkort een robotmaaier, we hebben dan wel weer een groene tuin.

Maar we komen dan ook van een 140 m² perceel...

  • seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:43
Mijn installateur snapt(e) me niet.

Ik heb in de hallen (beneden, verdieping), garderobe, keuken en toilet beneden een bewegings (keuken en toilet aanwezigheids-) melders laten plaatsen. De installateur heeft aangenomen dat de lichtschakelaars voor die ruimtes vervallen moeten worden.

Ik heb gevraagd ze allemaal terug te plaatsen want ik wil 2 dingen kunnen:
- helderheid aanpassen (in de nacht wil ik niet dat die op 100% helderheid aan gaan, maar dan moet ik van de schakelaar, een dimmer maken uiteraard)
- lichtsensor overriden (dus als ik er wat langer moet zijn dat ik niet elke keer met mijn arm moet zwaaien)

Is dit zo gek? Of zijn hier betere oplossingen voor.

[ Voor 4% gewijzigd door seanpaul op 16-06-2026 13:11 ]


  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:28
Niet extreem vreemd.. maar niet gebruikelijk. Begrijp de aanname wel.

  • whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
maussert schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:17:
[...]

De doelgroep daarvoor is natuurlijk ook veel kleiner, het financiële plaatje ziet er voor zo’n kavel heel anders uit dan voor een kleiner kavel.

Ergens houdt het ook gewoon op wat mensen kunnen of willen betalen. Dus begrijp wel dat de kleinere kavels sneller weg zijn, dat is gewoon voor meer mensen weggelegd.

Ik gok dat je ergens tussen de 1.2 - 1.5 mln kwijt bent op zo’n groot kavel.
Het draait natuurlijk allemaal om de locatie. Onze percelen lagen in een bestaande villawijk in Noord-Brabant, binnen een ruimte-voor-ruimteproject, en waren tussen de 800 en 1600 m² groot. Er waren 5 kavels beschikbaar en daarop hadden zo’n 20 mensen zich ingeschreven zonder enig voorbehoud van financiering. Mensen die wél (gedeeltelijk) een financieringsvoorbehoud hadden, maakten eigenlijk geen kans.

De exacte aantallen heeft de makelaar niet gedeeld, maar het was duidelijk dat het aantal inschrijvers zonder voorbehoud een stuk hoger lag.

Uiteindelijk is er geloot en hadden wij geluk: we waren eruit gekomen als één van de winnaars.

  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
seanpaul schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:36:
.....want ik wil 2 dingen kunnen:
- helderheid aanpassen (in de nacht wil ik niet dat die op 100% helderheid aan gaan, maar dan moet ik van de schakelaar, een dimmer maken uiteraard)
- lichtsensor overriden (dus als ik er wat langer moet zijn dat ik niet elke keer met mijn arm moet zwaaien)
Niets is gek, want jij bent de opdrachtgever :)

De vraag is wat je werkelijk wilt: wil je het handmatig doen, of automatisch? Hier heb ik KNX gebruikt en wordt alles automatisch aangestuurd. 'S nachts gaat het licht heel gedimd aan, zodat je de weg vindt zonder verblind te worden. Alles automatisch dus we raken eigenlijk nooit een lichtknopje aan. Nu hoef je niet direct naar KNX, er zijn een hele berg smart home producten op de markt die dat ook kunnen, zijn op Tweakers allerlei draadjes over.
Belangrijk bij iedere oplossing is de kwaliteit van de sensoren. Er zijn er die écht goed zijn en dus je niet zomaar in 't donker zetten. Je hebt ook radar-sensoren die je zelfs herkennen onder een deken op de bank.
Keuze genoeg....

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:02
Zojuist de W-installaties doorgekregen van de aannemer en dat gaat hem niet worden


Voor ongeveer 300m2:

Verwarming installaties,

-           Warmtepomp water/lucht.                Aerowatt AW 14T 14KW R290 monoblock warmtepomp.

-           Gehele woning voorzien van vloerverwarming met naregeling hoh 150mm

-           2 stuks buffer vaten 1 x 300ltr tapwater  1 x 200 ltr BT cv zijde.

Ventilatie

-           Orcon WTW unit hrc 570 smartcomfort

-           C02 bedieningsensor 15RF


BENG berekening staat op het punt uitgevoerd te worden. Komen dit soort dingen dan ook aan het ligt?

Ik dacht zelf aan rond de 9 kw warmtepomp, geen buffervat en een merk die meer dan 3 mensen al hebben voor de warmtepomp. Is dit een absurd voorstel of ligt het aan mij? Schept niet echt vertrouwen

  • Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:42
Isniedood schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 00:11:
Zojuist de W-installaties doorgekregen van de aannemer en dat gaat hem niet worden


Voor ongeveer 300m2:

Verwarming installaties,

-           Warmtepomp water/lucht.                Aerowatt AW 14T 14KW R290 monoblock warmtepomp.

-           Gehele woning voorzien van vloerverwarming met naregeling hoh 150mm

-           2 stuks buffer vaten 1 x 300ltr tapwater  1 x 200 ltr BT cv zijde.

Ventilatie

-           Orcon WTW unit hrc 570 smartcomfort

-           C02 bedieningsensor 15RF


BENG berekening staat op het punt uitgevoerd te worden. Komen dit soort dingen dan ook aan het ligt?

Ik dacht zelf aan rond de 9 kw warmtepomp, geen buffervat en een merk die meer dan 3 mensen al hebben voor de warmtepomp. Is dit een absurd voorstel of ligt het aan mij? Schept niet echt vertrouwen
De warmtepomp is inderdaad niet wat je bij zo'n woning zou verwachten (iets meer A-merk). Het kan overigens goed zijn dat deze warmtepomp bij -10 maar een vermogen van 9kW overhoudt.

Belangrijk is dat er sowieso een warmteverliesberekening gemaakt wordt (met het vermogen per ruimte) en op basis daarvan de warmtepomp gekozen wordt. Ik zou daarbij aangeven wat voor jou in ieder geval acceptabele merken zijn. Buffervat lijkt mij sowieso niet nodig mits je de naregeling er (grotendeels) uit haalt.

WTW is op zich een prima merk, niet zo uitgebreid als Zhender maar in ieder geval geen rommel. Ik zou wel zorgen dat je meer dan een C02 sensor krijgt als je CO2 gestuurd gaat ventileren. Ik had er eerst ook 1 in de woonkamer (projectbouw) maar ik heb er als opleverpunt 1 bij laten plaatsen in de slaapkamer. Anders detecteert hij niet dat hij moet optoeren als je ligt te slapen.

BENG-berekening moet je niet teveel van verwachten, dat is een toets of je aan wat (minimale) eisen voldoet maar heel veel is daarin linksom of rechtsom te compenseren wat niet perse leidt tot een betere/comfortabele woning.

  • Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05
Eens met @Tieske88 . Voor een beetje extra heb je bijvoorbeeld een Vaillant en een Zehnder. Lijkt me een investering waar je plezier aan gaat hebben.

Warmteverlies berekening inderdaad nodig, en zonder de situatie te kennen, dus met een slag om de arm, lijkt dat 2e buffervat niet nodig. Vochtsensoren naast CO2 sturing is wellicht ook nuttig?

  • RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
Voor de grap heb ik Gemini gevraagd om een lijst met WTW merken te maken. Aan het einde van het advies kwam Gemini met een hele goede opmerking:
  1. Je installateur: Veel installateurs hebben een voorkeursmerk. Als zij hier veel ervaring mee hebben, verloopt de inregeling en het toekomstige onderhoud vaak een stuk soepeler.
Ik vind dat een sterk argument.

Mijn aannemer heeft een "vaste" onderaannemer voor de W-installaties en deze werkt met het DUCO systeem. Ik wilde oorspronkelijk ook Zehnder (bekend mee omdat wij nu een Stork wtw hebben). Voor de warmtepomp werkt hij met Daikin. Daar wilde ik initieel Viessmann hebben.

Uiteindelijk gekozen voor de merken van de w-installateur vanwege bovenstaand Gemini argument.

De nieuwe WTW en warmtepompen zijn al complex genoeg....

  • seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:43
RogerSch schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:34:
Voor de grap heb ik Gemini gevraagd om een lijst met WTW merken te maken. Aan het einde van het advies kwam Gemini met een hele goede opmerking:
  1. Je installateur: Veel installateurs hebben een voorkeursmerk. Als zij hier veel ervaring mee hebben, verloopt de inregeling en het toekomstige onderhoud vaak een stuk soepeler.
Ik vind dat een sterk argument.

Mijn aannemer heeft een "vaste" onderaannemer voor de W-installaties en deze werkt met het DUCO systeem. Ik wilde oorspronkelijk ook Zehnder (bekend mee omdat wij nu een Stork wtw hebben). Voor de warmtepomp werkt hij met Daikin. Daar wilde ik initieel Viessmann hebben.

Uiteindelijk gekozen voor de merken van de w-installateur vanwege bovenstaand Gemini argument.

De nieuwe WTW en warmtepompen zijn al complex genoeg....
Met een WTW-systeem zie en hoor je bijna altijd dat het niet goed is. Draait de WTW altijd op volle toeren, hoor je gefluit of zie je een error op het schermpje? Dan moet de installateur gewoon terugkomen om het te fixen. Check maar met @Frantic genoeg ervaring mee. Ze komen terug totdat het wel goed is. Denk niet dat je van de installateurs probleem, jouw probleem moet maken. Dat is hoe ik denk in ieder geval. Ik heb dus ook gewoon tegen de installateur gezegd om een Zehnderq600 te installeren (ipv duco).

  • Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:50
Juist voor de vloerverwarming / koeling zou ik in ieder geval gaan naar leidingwerk Hoh 100 aan de voorkant, niet 150

Ja er gaat meer in, maar ook de basis capaciteit voor koelen is dan ook groter in de zomer.

WTW is bij mij ook Zehnder, met Ubbink slangen, individueel naar elk ventiel.
De warmtepomp is wel van het 'huis'merk van de installateur, een IDm.

Nooit eerder van gehoord, maar naar gezocht op voorhand en nagenoeg alleen maar goede ervaringen mee gelezen.

  • Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
seanpaul schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:59:
[...]


Met een WTW-systeem zie en hoor je bijna altijd dat het niet goed is. Draait de WTW altijd op volle toeren, hoor je gefluit of zie je een error op het schermpje? Dan moet de installateur gewoon terugkomen om het te fixen. Check maar met @Frantic genoeg ervaring mee. Ze komen terug totdat het wel goed is. Denk niet dat je van de installateurs probleem, jouw probleem moet maken. Dat is hoe ik denk in ieder geval. Ik heb dus ook gewoon tegen de installateur gezegd om een Zehnderq600 te installeren (ipv duco).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
Isniedood schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 00:11:
... en een merk die meer dan 3 mensen al hebben voor de warmtepomp. Is dit een absurd voorstel of ligt het aan mij? Schept niet echt vertrouwen
Nou die 3 mensen zou op het aantal medewerkers kunnen slaan, op Linked schrijven ze zelf 1-10 medewerkers :)
Ze importeren white-label warmtepompen uit China.

Als een installateur daar mee in zee gaat, zegt dat ook iets over het werk dat 'ie levert, vind ik. Het doet me een beetje denken aan de zonnepanelencoyboys (3x woordwaarde) van weleer. Smeten de boel op het dak, chinees spul in de meterkast en klaar.....

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:56
Die WTW is op zich geen rommel. Orcon wordt ook nog wel eens gekozen vanwege de form factor omdat ze ook plafondunits hebben met horizontale aansluitingen, omdat evt. voorverwarmer en vochtsensor er standaard al in zitten en ie zichzelf grotendeels inregelt. Alleen: Geen enthalpiewisselaar. Dat is voor mij een enorme gemiste kans en no-go.

Die WP is Chinese budgetrommel. Zoals @Conrado al zegt doet het me gelijk denken aan PV-cowboys die je a-merk meterkast komen vervuilen met chinese chint rommel. Volledige zoneregeling en daarmee buffervat wordt helaas vaak opgelegd vanuit het bouwbesluit (althans, dat denken ze en/of ze willen het alternatief niet onderbouwen). Ik zou eerst eens goed nadenken of naregeling wel (overal) nodig is (wisselende warmtevraag over de dag door bijv. veel zoninval) en iig zorgen dat je dat achteraf er weer uit kan fietsen. Vaak krijg je ze wel zover om iig de hoofdzone/woonkamer niet na te regelen, dan kan dat vat meteen komen te vervallen. Kan dat budget weer richting een beter merk WP.

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 19-06-2026 14:05 ]

All-electric.


  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Isniedood schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 00:11:
Voor ongeveer 300m2:
Verwarming installaties,
-           Warmtepomp water/lucht.                Aerowatt AW 14T 14KW R290 monoblock warmtepomp.
-           Gehele woning voorzien van vloerverwarming met naregeling hoh 150mm
-           2 stuks buffer vaten 1 x 300ltr tapwater  1 x 200 ltr BT cv zijde.

Ventilatie
-           Orcon WTW unit hrc 570 smartcomfort
-           C02 bedieningsensor 15RF
Ik zou over de WP even wat kennis opdoen in het WP-topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11, en voor de ventilatie in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Maar even kort:
Voor een BENG-woning anno 2026 is 14 kW ronduit absurd. Zelfs al blijft er bij -10 maar 9 kW van over, dan nog is dat te groot.
Onze woning is niet eens BENG (en met 281 m² VVW bijna even groot, waarvan bovendien de garage nagenoeg vrijstaand is, dus veel verliesgevend oppervlak) en hier is de 8 kW WP eigenlijk al aan de grote kant. Omdat ik geen zoneregeling heb gaat dat goed.
Dat brengt me bij die zoneregeling. Die kun je je besparen, want levert enkel nadelen op. Zeker in combinatie met die grote WP (met bijbehorend minimum vermogen) levert dat een gegarandeerd pendelfestijn op. Meer details in bovenstaand WP topic en de WP FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Qua ventilatie: Een collega had een Orcon (weet niet welk type) en heeft die na slechts 5 jaar uit frustratie afgelopen jaar vervangen door een Zehnder...

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-06-2026 12:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:02
RonJ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:03:
Die WTW is op zich geen rommel. Orcon wordt ook nog wel eens gekozen vanwege de form factor omdat ze ook plafondunits hebben met horizontale aansluitingen, omdat evt. voorverwarmer en vochtsensor er standaard al in zitten en ie zichzelf grotendeels inregelt. Alleen: Geen enthalpiewisselaar. Dat is voor mij een enorme gemiste kans en no-go.

Die WP is Chinese budgetrommel. Zoals @Conrado al zegt doet het me gelijk denken aan PV-cowboys die je a-merk meterkast komen vervuilen met chinese chint rommel. Volledige zoneregeling en daarmee buffervat wordt helaas vaak opgelegd vanuit het bouwbesluit (althans, dat denken ze en/of ze willen het alternatief niet onderbouwen). Ik zou eerst eens goed nadenken of naregeling wel (overal) nodig is (wisselende warmtevraag over de dag door bijv. veel zoninval) en iig zorgen dat je dat achteraf er weer uit kan fietsen. Vaak krijg je ze wel zover om iig de hoofdzone/woonkamer niet na te regelen, dan kan dat vat meteen komen te vervallen. Kan dat budget weer richting een beter merk WP.
WTW had ik me nog nooit echt in verdiept. Snelle google gaf inderdaad dat Orcon prima was en een beste prijs kwaliteit verhouding heeft. Ik dacht gezien te hebben dat er wel enthalpiewisselaars zijn van orcon. Dat is wel een eis, maar dat had ik nog niet doorgegeven voor dit voorstel.

Helaas bevestigen jullie wel mijn vermoeden over de warmtepomp. Termen als Hoh 100 Hoh 150 en naregeling zijn mijn verder nog onbekend maar zal ik wel terugvinden in de daarvoor bestemde topics.

Ik heb mijn zorgen geuit bij de aannemer en gevraagd waarop de installatie is gebaseerd. Of er een warmteverliesberekening (WP) en ventilatieberekening (WTW) is gemaakt en of ik die mag inzien. Ik vind het echt een hele rare keuze voor een WP

  • Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:34
Isniedood schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:48:
[...]

....Termen als Hoh 100 Hoh 150 ....
H.O.H. is in de bouw- en installatiebranche een veel gebruikte afkorting voor Hart-Op-Hart, oftewel de onderlingen afstand tussen bijvoorbeeld de leidingen van de vloerverwarming.

  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Arosa schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:10:
H.O.H. is in de bouw- en installatiebranche een veel gebruikte afkorting voor Hart-Op-Hart, oftewel de onderlingen afstand tussen bijvoorbeeld de leidingen van de vloerverwarming.
Dat klopt, maar de standaard HoH 150 is voor BENG nieuwbouw echt prima. In de WP-topics zijn wat lezers die HoH 100 enorm promoten, maar die vergeten dat bij een BENG woning het specifiek vermogen (W/m²) zodanig laag is dat dat niets toevoegt.
En door de vele m² VVW is ook de systeeminhoud altijd meer dan voldoende.
Alleen in de badkamer(s) zou ik wel altijd HoH 100 leggen. Wij hebben dat ook gedaan in de bijkeuken omdat die in een aanbouw met meer warmteverlies ligt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
Ook ik heb hoh 100 liggen. Niet voor BENG maar voor de vloerkoeling, dat raadde de installateur aan. De energie overdracht schijnt dan lager te zijn.

Geen idee natuurlijk of dat ‘t verschil maakt, maar hier is het wel heerlijk koel binnen.

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:31
RogerSch schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:34:
Voor de grap heb ik Gemini gevraagd om een lijst met WTW merken te maken. Aan het einde van het advies kwam Gemini met een hele goede opmerking:
  1. Je installateur: Veel installateurs hebben een voorkeursmerk. Als zij hier veel ervaring mee hebben, verloopt de inregeling en het toekomstige onderhoud vaak een stuk soepeler.
Ik vind dat een sterk argument.

Mijn aannemer heeft een "vaste" onderaannemer voor de W-installaties en deze werkt met het DUCO systeem. Ik wilde oorspronkelijk ook Zehnder (bekend mee omdat wij nu een Stork wtw hebben). Voor de warmtepomp werkt hij met Daikin. Daar wilde ik initieel Viessmann hebben.

Uiteindelijk gekozen voor de merken van de w-installateur vanwege bovenstaand Gemini argument.

De nieuwe WTW en warmtepompen zijn al complex genoeg....
Ik heb het omgedraaid, eerst uitgezocht welke WTW en warmtepomp ik wilde hebben. Dat was een Nilan, omdat die beide functies in een compact apparaat combineert. Toe gezicht welke dealer in de buurt die levert.

Deze dealer levert ook andere merken, maar vanuit Nilan was er ook een goede ondersteuning.

  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:57:
Ook ik heb hoh 100 liggen. Niet voor BENG maar voor de vloerkoeling, dat raadde de installateur aan. De energie overdracht schijnt dan lager te zijn.

Geen idee natuurlijk of dat ‘t verschil maakt, maar hier is het wel heerlijk koel binnen.
Daar zijn natuurlijk tabellen voor. HoH 100 is beter dan 150, maar het scheelt maar weinig (let op, tabel is zonder de correcties voor je vloerafwerking, van 0.99 voor tegels tot 0.6 voor parket met ondervloer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDVzbELQs1BUMIGw6PdiVK4Db04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EAH8iZi9WqfPD61fMfjjEv0o.png?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:02
Andrehj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Dat klopt, maar de standaard HoH 150 is voor BENG nieuwbouw echt prima. In de WP-topics zijn wat lezers die HoH 100 enorm promoten, maar die vergeten dat bij een BENG woning het specifiek vermogen (W/m²) zodanig laag is dat dat niets toevoegt.
En door de vele m² VVW is ook de systeeminhoud altijd meer dan voldoende.
Alleen in de badkamer(s) zou ik wel altijd HoH 100 leggen. Wij hebben dat ook gedaan in de bijkeuken omdat die in een aanbouw met meer warmteverlies ligt.
Waarom zou je in de badkamer dan wel 100 leggen als het volgens de tabellen weinig uitmaakt ? Je zegt dat je bij dit soort vloeroppervlakte s altijd wel genoeg inhoud hebt. Dan bedoel je om zonder buffertank te kunnen werken mits zonder naregeling ?

  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Isniedood schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:34:
Waarom zou je in de badkamer dan wel 100 leggen als het volgens de tabellen weinig uitmaakt ?
1. Omdat daar voldoende afgifte altijd een issue is en alle beetje helpen.
2. Omdat je dan daar twee kortere lussen (ipv 1 lange) kunt leggen, die, gegeven de beperkte flow, wat meer afgifte hebben, door de hogere gemiddelde watertemperatuur. Dit voordeel zie je in de tabellen niet terug maar is er wel degelijk.
Je zegt dat je bij dit soort vloeroppervlakte s altijd wel genoeg inhoud hebt. Dan bedoel je om zonder buffertank te kunnen werken mits zonder naregeling ?
Yep. Op alle nadelen van buffers en zoneregelingen wordt uitgebreid ingegaan in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
Andrehj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Daar zijn natuurlijk tabellen voor. HoH 100 is beter dan 150, maar het scheelt maar weinig (let op, tabel is zonder de correcties voor je vloerafwerking, van 0.99 voor tegels tot 0.6 voor parket met ondervloer):
[Afbeelding]
Dank, ja het scheelt dus maar 12 %. Ach, het ligt er nu toch :)

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:02
Conrado schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Dank, ja het scheelt dus maar 12 %. Ach, het ligt er nu toch :)
Dan is de stap van 150 naar 100 (12% groter dan van 200 naar 150 (9%) ;) Waar trek je de grens?

  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Je bent niet alleen met WTW gezeik na oplevering . Hier de duimschroeven ook stevig aangedraaid

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • 911911SB
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-06 11:12
Iemand ervaring met het laten bouwen van meerdere woningen (lees drie) bij een catalogusbouwer? In hoeverre zijn ze dan bereid om te spelen met de prijzen?

  • Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-06 20:23
911911SB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
Iemand ervaring met het laten bouwen van meerdere woningen (lees drie) bij een catalogusbouwer? In hoeverre zijn ze dan bereid om te spelen met de prijzen?
Ik kwam per toeval eens op de website van Selekthuis specifiek hiervoor bedoelt, weet niet of 3 woningen daar ook al onder telt. Maar kan interessant zijn om eens naar te kijken: https://www.selekthuisprojecten.nl

  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
911911SB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:41:
Iemand ervaring met het laten bouwen van meerdere woningen (lees drie) bij een catalogusbouwer? In hoeverre zijn ze dan bereid om te spelen met de prijzen?
Dat hangt er vanaf als ze met 3 opdrachtegevrs 3 verschillende woonplaatsen, 3 verschillende meerwerk opties te maken hebben zullen ze er niet extreem happig op zijn. de order boeken zitten nog steeds redelijk gevuld en voor jouw 3 plekjes kunnen ze ook 3 mensen inplannen die wel et volle pond betalen. 3 dezelfde woningen naast elkaar met 1 opdrachtgever zal er vast iets mogelijk zijn. dan is er voor hun ook een voordeel. maar vragen staat vrij. ;)

  • big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:01
twain4me schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:03:
[...]


Dat hangt er vanaf als ze met 3 opdrachtegevrs 3 verschillende woonplaatsen, 3 verschillende meerwerk opties te maken hebben zullen ze er niet extreem happig op zijn. de order boeken zitten nog steeds redelijk gevuld en voor jouw 3 plekjes kunnen ze ook 3 mensen inplannen die wel et volle pond betalen. 3 dezelfde woningen naast elkaar met 1 opdrachtgever zal er vast iets mogelijk zijn. dan is er voor hun ook een voordeel. maar vragen staat vrij. ;)
Drie huizen die tegelijkertijd gebouwd kunnen worden heeft volgens mij nog altijd voordelen op het gebied van werkplaatskosten, bouwaansluitingen en transportkosten. Ook kun je als je bij huis A op de loodgieter wacht soms wel verder in huis B.

It's time to play the music, it's time to light the lights


  • whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
big bang schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Drie huizen die tegelijkertijd gebouwd kunnen worden heeft volgens mij nog altijd voordelen op het gebied van werkplaatskosten, bouwaansluitingen en transportkosten. Ook kun je als je bij huis A op de loodgieter wacht soms wel verder in huis B.
Ik denk dat je dit rechtstreeks met een catalogus bouwer moet bespreken, er zullen zeker kostenbesparingen zijn. Denk aan huur materiaal en logistieke kosten.

In onderstaand voorbeeld heeft dezelfde opdrachtgever 3 kavels naast elkaar te koop staan met een groothuisbouw huis. Vooral een manier om de grondprijs omhoog te pompen want de kavels staan nog leeg. 3 kavels (nr 5,7 & 9) naast elkaar met een nog te bouwen GHB huis, ik neem aan dat de eigenaar onderhandelt heeft en vervolgens de volle mep door rekent. Nog een voordeel, bij GHB hoeft de eigenaar pas te betalen bij oplevering, je moet een betalingsgarantie overleggen maar dat moet wel lukken met een getekende koopovereenkomst.

https://www.funda.nl/detail/44458241?utm_source=funda&utm_medium=web&utm_campaign=share-listing-modal

https://www.funda.nl/detail/44458254?utm_source=funda&utm_medium=web&utm_campaign=share-listing-modal

https://www.funda.nl/detail/44458253?utm_source=funda&utm_medium=web&utm_campaign=share-listing-modal

  • seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:43
whipcheck schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Ik denk dat je dit rechtstreeks met een catalogus bouwer moet bespreken, er zullen zeker kostenbesparingen zijn. Denk aan huur materiaal en logistieke kosten.

In onderstaand voorbeeld heeft dezelfde opdrachtgever 3 kavels naast elkaar te koop staan met een groothuisbouw huis. Vooral een manier om de grondprijs omhoog te pompen want de kavels staan nog leeg. 3 kavels (nr 5,7 & 9) naast elkaar met een nog te bouwen GHB huis, ik neem aan dat de eigenaar onderhandelt heeft en vervolgens de volle mep door rekent. Nog een voordeel, bij GHB hoeft de eigenaar pas te betalen bij oplevering, je moet een betalingsgarantie overleggen maar dat moet wel lukken met een getekende koopovereenkomst.

https://www.funda.nl/detail/44458241?utm_source=funda&utm_medium=web&utm_campaign=share-listing-modal

https://www.funda.nl/detail/44458254?utm_source=funda&utm_medium=web&utm_campaign=share-listing-modal

https://www.funda.nl/detail/44458253?utm_source=funda&utm_medium=web&utm_campaign=share-listing-modal
Echt vaag. En dan vrolijk "enigma architecten" erbij zetten..

  • bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:58
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs de aannemingsovereenkomst (AO) getekend voor een nieuwbouwwoning van Danilith. Super blij mee, en de ronde voor het meer- en minderwerk hebben we inmiddels ook al achter de rug. Nu we echter buiten rondlopen in vergelijkbare nieuwbouwwijken, begint de twijfel toe te slaan.

Bij veel woningen (ons viel het specifiek op bij woningen van Groothuis) zien we dat bewoners hartje zomer overdag massaal de rolluiken en screens volledig dicht hebben. De woning wordt bij ons standaard uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp (LWP) die in de zomer de vloer kan koelen (topkoeling). We vragen ons nu sterk af of dit wel voldoende gaat zijn voor de slaapkamers onder het schuine dak, of dat we spijt gaan krijgen dat we geen airco hebben meegenomen.

Aangezien de AO al getekend is en de meer/minderwerklijst vaststaat, twijfelen we of we de bouwer moeten vragen om een complete aanpassing (met de bijbehorende wijzigingskosten) om alsnog airco's (of in ieder geval loze leidingen) in te tekenen.

Mijn vragen aan Danilith-bewoners (of mensen met een vergelijkbaar prefab betonconcept):

- Is de vloerkoeling via de warmtepomp onder het schuine dak voldoende om de slaapkamers comfortabel/slaapbaar te houden tijdens een hittegolf?

- Hebben jullie achteraf alsnog airco's moeten plaatsen? En zo ja, was dat na oplevering nog een beetje fatsoenlijk weg te werken via de buitengevel/knieschotten, of is dat bij dit bouwconcept (betonwanden) een drama?

- Zouden jullie in onze situatie proberen de AO open te breken voor loze leidingen/airco-voorbereiding, of is het achteraf prima op te lossen als de praktijk tegenvalt?

We horen heel graag jullie praktijkervaringen en advies!

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:31
bertdrenth schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:12:
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs de aannemingsovereenkomst (AO) getekend voor een nieuwbouwwoning van Danilith. Super blij mee, en de ronde voor het meer- en minderwerk hebben we inmiddels ook al achter de rug. Nu we echter buiten rondlopen in vergelijkbare nieuwbouwwijken, begint de twijfel toe te slaan.

Bij veel woningen (ons viel het specifiek op bij woningen van Groothuis) zien we dat bewoners hartje zomer overdag massaal de rolluiken en screens volledig dicht hebben. De woning wordt bij ons standaard uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp (LWP) die in de zomer de vloer kan koelen (topkoeling). We vragen ons nu sterk af of dit wel voldoende gaat zijn voor de slaapkamers onder het schuine dak, of dat we spijt gaan krijgen dat we geen airco hebben meegenomen.

Aangezien de AO al getekend is en de meer/minderwerklijst vaststaat, twijfelen we of we de bouwer moeten vragen om een complete aanpassing (met de bijbehorende wijzigingskosten) om alsnog airco's (of in ieder geval loze leidingen) in te tekenen.

Mijn vragen aan Danilith-bewoners (of mensen met een vergelijkbaar prefab betonconcept):

- Is de vloerkoeling via de warmtepomp onder het schuine dak voldoende om de slaapkamers comfortabel/slaapbaar te houden tijdens een hittegolf?

- Hebben jullie achteraf alsnog airco's moeten plaatsen? En zo ja, was dat na oplevering nog een beetje fatsoenlijk weg te werken via de buitengevel/knieschotten, of is dat bij dit bouwconcept (betonwanden) een drama?

- Zouden jullie in onze situatie proberen de AO open te breken voor loze leidingen/airco-voorbereiding, of is het achteraf prima op te lossen als de praktijk tegenvalt?

We horen heel graag jullie praktijkervaringen en advies!
Dat is toch niet zo vreemd dat de zonwering dicht zit met dit soort weer. De warmte buiten houden werkt veel beter dan de warmte wegkoelen, is ook nog eens goedkoper.

  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:28
Dat rolluiken ed nu dicht zijn is niet meer dan logisch. Deze temperaturen zijn enekel dagen per jaar. Heb er geen ervaring mee, maar warmtepompkoeling is uiteindelijk alleen een paar graden koelen.. vast meestal genoeg, maar mist wat mij betreft de ontvochtigfunctie.

Bij mij in het souterain is het nu keuring 22 graden, maar heb er een ontvochtiger neergezet omdat de luchtvochtigheid erg hoog is.

  • buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19
@deejeebv en @Scheurbuik volgens mij bedoelt @bertdrenth dat zijn woning het slechts moet doen met vloerkoeling.

Over vloerkoeling is wel vaker geschreven.
Bij mijn weten heeft het beperkt effect dus verwacht daar geen wonderen van.
Wat je ook kunt doen is achteraf screens plaatsen.
Die zijn beschikbaar met zonnepanelen en houden zonnestralen buiten.

Een airco is wel de meest luxe optie en zeker het overwegen waard.
Deze koelt de lucht echt tot aangename temperaturen.
En kan in de winter als snelle bijverwarming werken.
Helaas kan ik je geen advies geven in het openbreken van contracten.

Is het heel lastig om achteraf nog een airco te plaatsen.
Hier in de buurt gebeurt het steeds meer dat ze dat achteraf doen.
Geen ramp maar als je dat voor kan zijn: doen

  • bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:58
buiter schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:04:
@deejeebv en @Scheurbuik volgens mij bedoelt @bertdrenth dat zijn woning het slechts moet doen met vloerkoeling.

Over vloerkoeling is wel vaker geschreven.
Bij mijn weten heeft het beperkt effect dus verwacht daar geen wonderen van.
Wat je ook kunt doen is achteraf screens plaatsen.
Die zijn beschikbaar met zonnepanelen en houden zonnestralen buiten.

Een airco is wel de meest luxe optie en zeker het overwegen waard.
Deze koelt de lucht echt tot aangename temperaturen.
En kan in de winter als snelle bijverwarming werken.
Helaas kan ik je geen advies geven in het openbreken van contracten.

Is het heel lastig om achteraf nog een airco te plaatsen.
Hier in de buurt gebeurt het steeds meer dat ze dat achteraf doen.
Geen ramp maar als je dat voor kan zijn: doen
Het is allemaal gewapend beton, dan is vooraf zeg maar al leidingen aan te laten leggen in de muren makkelijker dan achteraf lijkt mij en visueel mooier natuurlijk. De leidingen worden dan al vanaf de fabriek ingestort.

  • FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
bertdrenth schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:12:
- Is de vloerkoeling via de warmtepomp onder het schuine dak voldoende om de slaapkamers comfortabel/slaapbaar te houden tijdens een hittegolf?

- Hebben jullie achteraf alsnog airco's moeten plaatsen? En zo ja, was dat na oplevering nog een beetje fatsoenlijk weg te werken via de buitengevel/knieschotten, of is dat bij dit bouwconcept (betonwanden) een drama?

- Zouden jullie in onze situatie proberen de AO open te breken voor loze leidingen/airco-voorbereiding, of is het achteraf prima op te lossen als de praktijk tegenvalt?

We horen heel graag jullie praktijkervaringen en advies!
Mijn advies is airco nemen.
Wij hebben ook vloerkoeling, WTW (dus geen roosters), zonwering én airco (leidingen tijdens de bouw in de muren laten frezen), maar die airco is toch wel erg lekker en verbruikt niet veel stroom.

Zonwering werkt wel maar met dit soort dagen trekt de warmte toch alsnog wel door de stenen heen.
Waarbij ik nu al veel collega's heb die hun ogen niet dicht hebben gedaan afgelopen nachten hebben wij heerlijk geslapen.. :+

WIj hebben wel hoogbouw dus de eerste verdieping blijft doorgaans al wat koeler dan onder het schuine dak.

  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
bertdrenth schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:12:
Bij veel woningen (ons viel het specifiek op bij woningen van Groothuis) zien we dat bewoners hartje zomer overdag massaal de rolluiken en screens volledig dicht hebben. De woning wordt bij ons standaard uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp (LWP) die in de zomer de vloer kan koelen (topkoeling). We vragen ons nu sterk af of dit wel voldoende gaat zijn voor de slaapkamers onder het schuine dak, of dat we spijt gaan krijgen dat we geen airco hebben meegenomen.

Aangezien de AO al getekend is en de meer/minderwerklijst vaststaat, twijfelen we of we de bouwer moeten vragen om een complete aanpassing (met de bijbehorende wijzigingskosten) om alsnog airco's (of in ieder geval loze leidingen) in te tekenen.

Mijn vragen aan Danilith-bewoners (of mensen met een vergelijkbaar prefab betonconcept):

- Is de vloerkoeling via de warmtepomp onder het schuine dak voldoende om de slaapkamers comfortabel/slaapbaar te houden tijdens een hittegolf?
Nee. Vloerkoeling werkt vooral goed voor de onderliggende verdieping. Onder een schuin dak wordt het rustig nog steeds 30 graden.
- Hebben jullie achteraf alsnog airco's moeten plaatsen? En zo ja, was dat na oplevering nog een beetje fatsoenlijk weg te werken via de buitengevel/knieschotten, of is dat bij dit bouwconcept (betonwanden) een drama?
Geen idee hoe gemakkelijk dat bij jou gaat. Ik heb het bij onze woning tijdens de bouw al voorbereid.
Met de goed geïsoleerde woningen van tegenwoordig (in combinatie met zonnepanelen en dus gratis stroom overdag in de zomer) is airco op de zolderverdieping echt een no-brainer. Zonder airco wordt het daar veel te warm, en de stroom voor je airco is toch gratis. Bovendien kun je met de airco ook ontvochtigen, waardoor het koelen met je L/W WP ook veel beter werkt, omdat het condensprobleem veel kleiner wordt.

Ik zou nooit meer anders willen (maar dat heb ik in dit topic al vele malen beschreven).

Overigens is airco alleen niet goed genoeg. Als je echt een comfortabel huis wilt neem je het totaalpakket:
  • Buitenzonwering voor de ramen aan de oost-, zuid- en westzijde.
  • Rolluiken op de dakramen.
  • Drievoudig glas, extra warmtewerend voor de ramen waar je geen zonwering kunt of wilt toepassen.
  • Goede muur- en dakisolatie om de hoeveelheid naar binnen komende warmte te beperken.
  • Airco voor koeling van bovenste verdieping en ontvochtiging van de lucht in de hele woning.
  • L/W WP voor koeling van de betonmassa.
  • WTW ventilatie mét enthalpiewisselaar om koele, gedroogde lucht binnen te houden en om toch altijd goed te kunnen ventileren.
Bovenstaande combi werkt hier uitstekend. Airco en WP verbruiken beide zo'n 6 kWh per dag om ca 1200 m³ op ca 23 °C te houden bij een luchtvochtigheid van nu 62%.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 25-06-2026 10:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
bertdrenth schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:12:
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs de aannemingsovereenkomst (AO) getekend voor een nieuwbouwwoning van Danilith. Nu we echter buiten rondlopen in vergelijkbare nieuwbouwwijken, begint de twijfel toe te slaan.

We horen heel graag jullie praktijkervaringen en advies!
Gefeliciteerd met de bouw! Twijfel en onzekerheid horen er bij, dat hebben we allemaal op z'n tijd gehad :)

Wij hebben geen Danilith maar de constructie maakt niet zoveel uit. We hebben vloerkoeling via de warmtepomp en dat werkt uitstekend. Het is hier binnen nu 22°C. Bedenk dat het traag werkt - in vergelijk met een airco - en daardoor niet kan reageren op snelle wisselingen. En met dat laatste bedoel ik de zon die door de ramen de kamer verwarmt. Zorg dus voor goede buiten zonwering.

Je kunt altijd een offerte vragen, dan weet je ook direct hoe ze daarmee omgaan. Stel dat het achteraf tegenvalt kun je achteraf altijd nog airco's monteren. Geen idee of Danilith ook voor de binnenmuren prefab beton gebruikt, maar daar boort een prof ook zo in.
Hier waren we een gat in de kelderwand vergeten en hebben we 'even' 100Ø door 320 mm gewapend beton geboord

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:50
bertdrenth schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:12:
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs de aannemingsovereenkomst (AO) getekend voor een nieuwbouwwoning van Danilith. Super blij mee, en de ronde voor het meer- en minderwerk hebben we inmiddels ook al achter de rug. Nu we echter buiten rondlopen in vergelijkbare nieuwbouwwijken, begint de twijfel toe te slaan.

Bij veel woningen (ons viel het specifiek op bij woningen van Groothuis) zien we dat bewoners hartje zomer overdag massaal de rolluiken en screens volledig dicht hebben. De woning wordt bij ons standaard uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp (LWP) die in de zomer de vloer kan koelen (topkoeling). We vragen ons nu sterk af of dit wel voldoende gaat zijn voor de slaapkamers onder het schuine dak, of dat we spijt gaan krijgen dat we geen airco hebben meegenomen.

Aangezien de AO al getekend is en de meer/minderwerklijst vaststaat, twijfelen we of we de bouwer moeten vragen om een complete aanpassing (met de bijbehorende wijzigingskosten) om alsnog airco's (of in ieder geval loze leidingen) in te tekenen.

Mijn vragen aan Danilith-bewoners (of mensen met een vergelijkbaar prefab betonconcept):

- Is de vloerkoeling via de warmtepomp onder het schuine dak voldoende om de slaapkamers comfortabel/slaapbaar te houden tijdens een hittegolf?

- Hebben jullie achteraf alsnog airco's moeten plaatsen? En zo ja, was dat na oplevering nog een beetje fatsoenlijk weg te werken via de buitengevel/knieschotten, of is dat bij dit bouwconcept (betonwanden) een drama?

- Zouden jullie in onze situatie proberen de AO open te breken voor loze leidingen/airco-voorbereiding, of is het achteraf prima op te lossen als de praktijk tegenvalt?

We horen heel graag jullie praktijkervaringen en advies!
Hallo,

Voor onze eigen nieuwbouw woning van GHB gaan we het eerst een jaar aankijken. Mijn ervaring met onze huidige nieuwbouwwoning uit een project kan ik wel delen.

Wij hadden geen passieve of actieve koeling in de huidige woning. Op de slaapkamers op de 1e verdieping vonden we dat redelijk te doen. Misschien een dag of 10 per jaar echt te warm. Op zolder daarentegen is het veel sneller heet.

Daarom hebben we sinds afgelopen jaar airco. Dat we daar geen voorbereiding voor hadden was totaal geen probleem. Dit zal afhangen van hoe je kamers gesitueerd zijn. Ze proberen de stroomaansluiting via huidige stopcontacten te laten lopen. Dat was bij ons heel makkelijk. Daarnaast hebben we aan 2 binnen units in de grootste kamers ruim voldoende om beide verdiepingen koel te houden. Binnen waren er helemaal geen buizen nodig, omdat de installateur alles goed uitgedacht had.

Ik zou me dus niet direct teveel zorgen maken. Uiteraard heb je wel gewoon zonwering nodig.

  • H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:50
Voor onze woning zijn we nu de laatste details voor de aanneemovk aan het invullen. Een punt is dat we volgens een berekening een extra draaikiepraam nodig zouden hebben op de grootste slaapkamer. Als we echter de krijtstreepmethode toe zouden passen voor 3m2 dan hebben we er maar 1 nodig.

Zouden jullie dat raam behouden, of de kosten besparen? En waarom? Wij neigen naar laten vervallen. We hebben overigens balansventilatie met WtW.

  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
H.FR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:07:
Een punt is dat we volgens een berekening een extra draaikiepraam nodig zouden hebben op de grootste slaapkamer. Als we echter de krijtstreepmethode toe zouden passen voor 3m2 dan hebben we er maar 1 nodig.

Zouden jullie dat raam behouden, of de kosten besparen? En waarom? Wij neigen naar laten vervallen. We hebben overigens balansventilatie met WtW.
Ik weet niet wat de krijtstreepmethode is, maar weet dat als het geen projectwoning is, je gebruik kunt maken van de regel van particulier opdrachtgeverschap. Dan hoeft je alleen aan het vorige bouwbesluit te voldoen en heb je minder raamoppervlak nodig.
Onze woning voldoet qua raamoppervlak in de ouderslaapkamer ook niet aan het nieuwste bouwbesluit, maar dat was door bovenstaande geen probleem. Voor ons ook niet, want als we slapen hebben we toch de ogen dicht. Veel belangrijker is het licht op de andere slaapkamers, omdat die ook als speel- of studeerkamer en thuiskantoor kunnen worden gebruikt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Andrehj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:24:
[...]

Ik weet niet wat de krijtstreepmethode is,
Iemand beschreef het eens als: legal valsheid in geschriften

In de prijktijk was het een (fictieve) stippellijn op de plattegrond (vaak projectbouw) welke aangaf hoe groot de ruimte was voor de berekening van ventilatie of daglicht eis gelukkig mag dit niet meer op de manieren zoals het is toegepast. Ook de bekende "onbenoemde ruimte" van bv een zolderkamer valt hier in feiten onder.

  • RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
bertdrenth schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:12:
Hoi allemaal,

Wij hebben onlangs de aannemingsovereenkomst (AO) getekend voor een nieuwbouwwoning van Danilith. Super blij mee, en de ronde voor het meer- en minderwerk hebben we inmiddels ook al achter de rug. Nu we echter buiten rondlopen in vergelijkbare nieuwbouwwijken, begint de twijfel toe te slaan.

Bij veel woningen (ons viel het specifiek op bij woningen van Groothuis) zien we dat bewoners hartje zomer overdag massaal de rolluiken en screens volledig dicht hebben. De woning wordt bij ons standaard uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp (LWP) die in de zomer de vloer kan koelen (topkoeling). We vragen ons nu sterk af of dit wel voldoende gaat zijn voor de slaapkamers onder het schuine dak, of dat we spijt gaan krijgen dat we geen airco hebben meegenomen.

Aangezien de AO al getekend is en de meer/minderwerklijst vaststaat, twijfelen we of we de bouwer moeten vragen om een complete aanpassing (met de bijbehorende wijzigingskosten) om alsnog airco's (of in ieder geval loze leidingen) in te tekenen.

Mijn vragen aan Danilith-bewoners (of mensen met een vergelijkbaar prefab betonconcept):

- Is de vloerkoeling via de warmtepomp onder het schuine dak voldoende om de slaapkamers comfortabel/slaapbaar te houden tijdens een hittegolf?

- Hebben jullie achteraf alsnog airco's moeten plaatsen? En zo ja, was dat na oplevering nog een beetje fatsoenlijk weg te werken via de buitengevel/knieschotten, of is dat bij dit bouwconcept (betonwanden) een drama?

- Zouden jullie in onze situatie proberen de AO open te breken voor loze leidingen/airco-voorbereiding, of is het achteraf prima op te lossen als de praktijk tegenvalt?

We horen heel graag jullie praktijkervaringen en advies!
Bij de laatste onderhandelingen voor de uitwerking van de techniek zat ook de W-installateur en die adviseerde ons om toch minimaal 1 grote airco unit op te hangen in de gang op de tweede etage. Ondanks de volgende voorzieningen:
  • Screens voor de ramen aan de oost-, zuid- en westzijde.
  • Screens op de dakramen.
  • Triple glas overal
  • Houtskeletbouw met een goede isolatie waardes (Gevel Rc = 6.5, Dak Rc = 8, Vloer Rc = 4,67)
  • vloerkoeling (220 m2) van alle leefruimtes en badkamers met de warmtepomp. Het huis zelf is ook goed geisoleerd
Wij gaan het zien of dat wel voldoende is.

  • Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:39
Airco in een nieuwbouwwoning: dan heb je toch gewoon een slecht ontwerp?

  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Bobmeister schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:21:
Airco in een nieuwbouwwoning: dan heb je toch gewoon een slecht ontwerp?
1 van de problemen van een catalogus woning is dat hij nooit ontworpen is voor de locatie, daarnaast is de woning geoptimaliseerd op kosten. dus je staat al 2-0 achter. Ideaal is het niet als het nodig is, zeker als je ziet dat we waarschijnlijk meer van dit soort periodes gaan krijgen en die woningen nog 50 - 100 jaar mee moeten. Maar ik zou het toch geen slecht ontwerp noemen, eerder een ontwerp met andere prioriteiten. gelukkig zijn de echte kassen van een paar jaar terug inmiddels door regelgeving niet meer mogelijk. alleen topkoeling aanvinken is niet meer afdoende om de berekening te halen.

  • H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:50
Andrehj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:24:
[...]

Ik weet niet wat de krijtstreepmethode is, maar weet dat als het geen projectwoning is, je gebruik kunt maken van de regel van particulier opdrachtgeverschap. Dan hoeft je alleen aan het vorige bouwbesluit te voldoen en heb je minder raamoppervlak nodig.
Onze woning voldoet qua raamoppervlak in de ouderslaapkamer ook niet aan het nieuwste bouwbesluit, maar dat was door bovenstaande geen probleem. Voor ons ook niet, want als we slapen hebben we toch de ogen dicht. Veel belangrijker is het licht op de andere slaapkamers, omdat die ook als speel- of studeerkamer en thuiskantoor kunnen worden gebruikt.
Dank! Het licht is allemaal prima. Het gaat hier om theoretische ventilatiemogelijkheden. Het lijkt mij geen probleem om 1x draaikiep te hebben in plaats van 2x, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
H.FR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:59:
Dank! Het licht is allemaal prima. Het gaat hier om theoretische ventilatiemogelijkheden. Het lijkt mij geen probleem om 1x draaikiep te hebben in plaats van 2x, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Ventilatie via de ramen? Ik dacht dat Wtw-ventilatie zeker in dit topic ondertussen wel zo'n beetje de standaard was...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:50
Andrehj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:02:
[...]

Ventilatie via de ramen? Ik dacht dat Wtw-ventilatie zeker in dit topic ondertussen wel zo'n beetje de standaard was...
Ik heb ook WtW. Wat ze mij vertelden is dat je alsnog een x-aantal draaikiep ramen moet hebben per x-m2. Daar komen wij dus 3m2 bovenuit en vandaar dit punt.

Maargoed, het lijkt mij dus ook totaal overbodig om meer dan 1 draaikiep raam in de slaapkamer te hebben.

  • Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
H.FR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:04:
Ik heb ook WtW. Wat ze mij vertelden is dat je alsnog een x-aantal draaikiep ramen moet hebben per x-m2. Daar komen wij dus 3m2 bovenuit en vandaar dit punt.

Maargoed, het lijkt mij dus ook totaal overbodig om meer dan 1 draaikiep raam in de slaapkamer te hebben.
Die regel ken ik niet. Misschien iemand anders?
Overigens zijn bij ons alle ramen op de verdiepingen draai-kiep, zodat we alle ramen en kozijnen van binnenuit zelf schoon kunnen maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:42
H.FR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Ik heb ook WtW. Wat ze mij vertelden is dat je alsnog een x-aantal draaikiep ramen moet hebben per x-m2. Daar komen wij dus 3m2 bovenuit en vandaar dit punt.

Maargoed, het lijkt mij dus ook totaal overbodig om meer dan 1 draaikiep raam in de slaapkamer te hebben.
Ja je moet spuien naast je ventilatiesysteem volgens het Bouwbesluit. Persoonlijk vraag ik mij echt af hoeveel dit nu extra moet kosten (je zou voor de grap eens kunnen kijken naar een online kosten calculator voor kozijnen wat het verschil moet zijn).

Verder zou ik persoonlijk eigenlijk altijd proberen om in iedere ruimte in 2 zijdes een te openen raam te maken zodat je altijd ook goed kunt spuien (heb je ook minder vaak koeling nodig)

Idealiter is natuurlijk wat @Andrehj zegt ivm het schoonmaken maar afhankelijk van het ontwerp kan dat wellicht wat veel worden of lastig worden.

  • ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:37
Onze prefab bouwer past geen wtw toe. Is dit echt zo'n groot nadeel? Ik heb in het verleden wel 1 en ander gelezen over wtw maar ik weet niet hoe je dat moet zien in een geïsoleerd nieuwbouwhuis of dat nog steeds zo'n groot voordeel geeft?

  • Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:42
ebk71 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:59:
Onze prefab bouwer past geen wtw toe. Is dit echt zo'n groot nadeel? Ik heb in het verleden wel 1 en ander gelezen over wtw maar ik weet niet hoe je dat moet zien in een geïsoleerd nieuwbouwhuis of dat nog steeds zo'n groot voordeel geeft?
Juist wel! Anders heb je een heel goed geïsoleerd huis en trek je vervolgens alsnog koude (of hete) lucht naar binnen wat vervolgens tot tocht klachten leidt.

En er zijn nog veel meer voordelen zoals gefilterde lucht, betere verdeling en eventueel enthalpie.

  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:32
Andrehj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Nee. Vloerkoeling werkt vooral goed voor de onderliggende verdieping. Onder een schuin dak wordt het rustig nog steeds 30 graden.

[...]

Geen idee hoe gemakkelijk dat bij jou gaat. Ik heb het bij onze woning tijdens de bouw al voorbereid.
Met de goed geïsoleerde woningen van tegenwoordig (in combinatie met zonnepanelen en dus gratis stroom overdag in de zomer) is airco op de zolderverdieping echt een no-brainer. Zonder airco wordt het daar veel te warm, en de stroom voor je airco is toch gratis. Bovendien kun je met de airco ook ontvochtigen, waardoor het koelen met je L/W WP ook veel beter werkt, omdat het condensprobleem veel kleiner wordt.

Ik zou nooit meer anders willen (maar dat heb ik in dit topic al vele malen beschreven).

Overigens is airco alleen niet goed genoeg. Als je echt een comfortabel huis wilt neem je het totaalpakket:
  • Buitenzonwering voor de ramen aan de oost-, zuid- en westzijde.
  • Rolluiken op de dakramen.
  • Drievoudig glas, extra warmtewerend voor de ramen waar je geen zonwering kunt of wilt toepassen.
  • Goede muur- en dakisolatie om de hoeveelheid naar binnen komende warmte te beperken.
  • Airco voor koeling van bovenste verdieping en ontvochtiging van de lucht in de hele woning.
  • L/W WP voor koeling van de betonmassa.
  • WTW ventilatie mét enthalpiewisselaar om koele, gedroogde lucht binnen te houden en om toch altijd goed te kunnen ventileren.
Bovenstaande combi werkt hier uitstekend. Airco en WP verbruiken beide zo'n 6 kWh per dag om ca 1200 m³ op ca 23 °C te houden bij een luchtvochtigheid van nu 62%.
Het is heel fijn dat die combinatie voor jou zo werkt en zeker goed dat je het deelt, maar het is in sommige gevallen mogelijk ook overkill hoor.

Ik ken nu meerdere ervaringsverhalen van moderne woning (laatste ca 5 jaar) met alléén vloerkoeling (geen airco, geen enthalpie, geen rolluiken) die de situatie in het hele huis prima op orde houdt. Dat wil zeggen op een dag als vandaag 22-23 graden op bg en 1e verdieping en íets warmer op zolder.
Je kunt 25 graden op een slaapkamer te warm vinden, maar voor veel mensen is dat echt dikke prima voor die laat dagen per jaar. Eventueel een ventilator van een paar tientjes en klaar ben je.

Ik zou iedereen adviseren het eerst eens te ervaren en niet preventief vrij 'extreme' (zichtbare) maatregelen te nemen zoals airco of rolluiken ;)

  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
Om toch een ander geluid te laten horen: wij hebben ook wtw en D-ventilatie, maar slapen toch iedere nacht met het raam openen. Heerlijk.... :)
Alleen nu niet natuurlijk, want buiten is het veel warmer dan binnen.

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:42
Conrado schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:22:
Om toch een ander geluid te laten horen: wij hebben ook wtw en D-ventilatie, maar slapen toch iedere nacht met het raam openen. Heerlijk.... :)
Alleen nu niet natuurlijk, want buiten is het veel warmer dan binnen.
En dat kan ook prima uiteraard, maar dan heb je in ieder geval geen koude lucht in je net als je in de woonkamer op de bank zit.

Tevens blijft er met een wtw de ventilatie per ruimte de beter gehandhaafd. Wij hebben in onze huidige woning helaas ook nog roosters boven de ramen (de vorige niet en in de toekomst ook niet meer) en als wij met het raam open slapen en de deur naar de gang open, dan worden de andere slaapkamers niet meer geventileerd omdat daar geen onderdruk gecreëerd wordt. Met als gevolg slechte luchtkwaliteit daar. Met een wtw wordt in die slaapkamers dan overdruk gecreëerd waardoor er altijd geventileerd wordt.

  • kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:26
BBBrt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:21:
[...]

Het is heel fijn dat die combinatie voor jou zo werkt en zeker goed dat je het deelt, maar het is in sommige gevallen mogelijk ook overkill hoor.

Ik ken nu meerdere ervaringsverhalen van moderne woning (laatste ca 5 jaar) met alléén vloerkoeling (geen airco, geen enthalpie, geen rolluiken) die de situatie in het hele huis prima op orde houdt. Dat wil zeggen op een dag als vandaag 22-23 graden op bg en 1e verdieping en íets warmer op zolder.
Je kunt 25 graden op een slaapkamer te warm vinden, maar voor veel mensen is dat echt dikke prima voor die laat dagen per jaar. Eventueel een ventilator van een paar tientjes en klaar ben je.

Ik zou iedereen adviseren het eerst eens te ervaren en niet preventief vrij 'extreme' (zichtbare) maatregelen te nemen zoals airco of rolluiken ;)
Hier hetzelfde. Vloerkoeling, veel raam op het zuiden en geen screens. Wel strikte ramen en deuren dicht/open regels bij deze temperaturen en gordijnen dicht overdag.

Wel een plat dak. Begane grond en 1e verdieping nu keurig 22-23 graden. 2e verdieping is met 26 graden wel warmer, maar acceptabel.

Het lichaam went ook aan een warmere temperatuur, en vergeleken met buiten is het heerlijk koel binnen. Wel is de vochtigheid relatief hoog, maar hebben we niet veel last van.

  • FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
Bobmeister schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:21:
Airco in een nieuwbouwwoning: dan heb je toch gewoon een slecht ontwerp?
Hoezo, andere gedachte, waarom niet standaard airco in een nieuwbouwwoning zoals je vaker ziet in warme landen?

Een slecht ontwerp is wel heel erg kort door de bocht, wij hebben er zelfs rekening mee gehouden.
Een persoonlijke wens is het eerder.

  • ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:37
Tieske88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:17:
[...]

Juist wel! Anders heb je een heel goed geïsoleerd huis en trek je vervolgens alsnog koude (of hete) lucht naar binnen wat vervolgens tot tocht klachten leidt.

En er zijn nog veel meer voordelen zoals gefilterde lucht, betere verdeling en eventueel enthalpie.
Wel relevante voordelen, iemand al een bouwer gehad die dit in eerste instantie niet zou aanleggen en overtuigd moest worden? En wat voor kosten zou ik op moeten rekenen? Ik google even snel 5K? 10K?

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Er zijn heel veel factoren die de (snelheid van) opwarming van een woning beinvloeden. Ondermeer:
  • ligging en orientatie: vrijstaande woning of penthouse die de volledige dag in de zon ligt versus tussen- of benedenwoning
  • (natuurlijke) schaduw van bomen, pergola, andere gebouwen etc
  • isolatiegraad van m.n. gevels, dak en glas
  • thermische massa
  • ventilatiesysteem: type C versus type D wtw met bypass, nachtventilatie
  • passieve zonwering zoals overstekken, screens, luiken, lamellen etc
  • wamtebronnen in de woning: aantal personen, apparatuur, verlichting etc
  • persoonlijke beleving: de een vindt 24 graden binnenshuis al te warm, de ander begint pas bij 28 graden te klagen.
Oftewel: elke situatie is anders. Maar ben het wel eens dat met een doordacht concept koeling d.m.v. airco in een nog te bouwen woning niet snel nodig zou hoeven zijn. Zie ook Passiefhuis waar zelden een airco wordt geplaatst.


@ArnaudYK hoe is het met de warmte in jouw Passiefhuis?

  • ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:34
Franciesco schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:15:

@ArnaudYK hoe is het met de warmte in jouw Passiefhuis?
Ook hier wordt het uiteindelijk binnen wel warm, maar wel veel koeler dan buiten. We hebben (vrijwel overal) screens en we doen aan nachtventilatie. Afgelopen nacht is het binnen afgekoeld tot 22 graden (ongeveer buiten temp). Toen we opstonden en alles dicht deden was het buiten al flink opgewarmd. Dus dan was het binnen ook weer warmen, maar door de thermische massa koelde het weer wat af na alles dicht te hebben gedaan. Maar ik moet wel zeggen dat ik het zelfs nog iets koeler vindt aanvoelen dan het kantoor met (inmiddels niet meer zo goed werkende) airco of dat je zou verwachten als je naar de thermometer kijkt (gisteren opgelopen binnen tot ca 27 graden).

Ik heb vannacht in ieder geval nog prima onder een dekentje geslapen. Dit is wel een wereld van verschil met mijn vorige huis. Dus al met al ben ik, zonder airco, helemaal tevreden.

  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
Bobmeister schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:21:
Airco in een nieuwbouwwoning: dan heb je toch gewoon een slecht ontwerp?
Dat is wel heel kort door de bocht. Iedere nieuwbouw dient aan BENG te voldoen en daar wordt ook naar oververhitting gekeken. De TOjuli-indicator bepaalt dat. Echter, oververhitting is iets anders dan behaaglijkheid of comfort.

Iedereen vindt het vanzelfsprekend dat een huis in de koude behaaglijk warm is. Echter behaaglijk koel zit nog niet tussen onze oren. We zien dat nog als uitzonderlijk. En bij aannemers al helemaal niet, want extra gedoe en kosten. BENG is voor hen een moetertje, niet een startpunt.

Wij hebben indertijd nadrukkelijk ook naar koelen gekeken. Met isolatie, warmtepomp en buitenzonwering. Niet achteraf, maar tijdens de bouw integreren. Ik kan alleen maar aanraden daar naar te kijken.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic