CarpeVentum schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:41:
Hallo! Wij hebben wellicht de mogelijkheid om op een kavel van zo’n 400m2 een huis te laten bouwen. Het project staat nog in de kinderschoenen, op dit moment wordt er over de grond gesproken. Lang verhaal kort: we zijn familie van de grondeigenaar en kunnen bij de verkoop van bijna alle grond een aantal kavels eruit laten. Waaronder dus 1 voor ons.
Maar… het huis wat wij (evt door de bouwer) willen laten bouwen heeft invloed op de onderhandeling over de grondprijs. Anders verrekent de bouwer dat in z’n bod, want die zal ons huis wellicht meebouwen. Er liggen nu nog veel scenario’s, en dat is extra lastig omdat het nog vaag is. Wel heb ik een paar vragen omdat dit helemaal nieuw is voor me.
De situatie:
1. Ik heb de startpost gelezen.
2. We gaan een hypotheek gesprek aan om te kijken wat onze financiële mogelijkheden zijn.
2. We willen minimaal 2 onder 1 kap met garage en mocht het kunnen zou vrijstaand met garage ook mogen.
De vraag is nu: wat is een goed startpunt om te bepalen wat voor huis we zouden willen? Stel dat we straks 8 ton kunnen lenen, hoe komen we dan tot een passend huis? Loont het om ergens door boekjes met voorbeelden te bladeren? Of om het hele topic door te lezen? Hoe ga je zo’n kavel indelen? Zijn daar best practices voor? En stel dat je 8 ton kunt lenen, hoe bepaal je dan voor tot welk bedrag het huis mag kosten?
Budget is een heel goed startpunt. Dat hoeft niet direct te bepalen of je een vrijstaande woning of 2-kapper gaat bouwen. 2-kappers kunnen ook een groot volume hebben. Het is denk ik wel belangrijk te realiseren, dat als je een 2-kapper gaat bouwen, je niet alleen met je ega tot consensus moet komen mbt bijvoorbeeld gevelstenen en dakpannen, maar ook met je buren. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.
Ten aanzien van je budget, ik denk dat je in de huidige markt (als ik even kijk nar onszelf) rekening moet houden met ongeveer €700,- per m3 incl. installatie werk (o.a. WP, Elektra, WTW) zonder afbouw, dus de kosten van keuken, badkamer, tuin, vloeren, schilderwerk etc komen daar nog bij. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe luxe je de afwerking wilt maken.
Dan kom je voor een woning van bijvoorbeeld 800 m3 op 560K, zoals @
backupdevice al terecht aangeeft moet je zeker rekening houden met 100K (ik denk persoonlijk nog wel meer) voor afbouw en andere bijkomende kosten (architect, WKB, hypotheek, notaris, leges, etc)
Dan zit je dus al op 660K en dan heb je nog 140K over voor de grond. Afhankelijk van waar dit stukje grond zich bevindt, weet ik niet of dit realistisch is