Dit ligt redelijk in lijn met de m3 prijzen hier vaak genoemd worden (ik denk zelfs wel aan de onderkant/lage kant). Ga maar na. Een bouwlaag is 2.6 meter + dikte vloer/dak. Bij platte verdieping dus ca 3 m hoogte per m2, bij schuin dak iets minder. Uitgaande van 3 meter dan zit je dus op ruwweg op 670-830 euro per m3. (In de m3 voor de vergunning zit ook de dikte van de muren, dus die tel ik nog niet eens mee).tweakfdr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:25:
wij zijn bezig met verschillende partijen om een prijs te krijgen voor een woning. Wat mij erg tegenvalt zijn de prijzen. Deze zijn enorm gestegen afgelopen 2 jaar. In dit topic wordt vaak gesproken over m3 prijzen maar in gesproken met aannemers / architecten hebben ze het over m2 prijzen en niet m3. Prijzen zijn liggen tussen de 2000-2500.
Ze staan met de rug tegen de muur, dan is ratio verdwenen. Als je het echt wil hebben, moet je met de rechtsgeldige eisers rond de tafel.Scr33x0r schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:01:
Ik heb geprobeerd nog wat te onderhandelen qua prijs, maar dat willen ze niet.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wat zit daar in?tweakfdr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:25:
wij zijn bezig met verschillende partijen om een prijs te krijgen voor een woning. Wat mij erg tegenvalt zijn de prijzen. Prijzen zijn liggen tussen de 2000-2500.
Ik zit op 2800 euro per m2. Wel inclusief W- en E-installaties en gedeeltelijke betegeling van natte ruimtes. Badkamers en WC's.
En dan is het zeker niet fancy.
Dus 2000 - 2500 is eerder de onderkant.
Even terug gekeken maar wij zaten rond de 2300 euro/m2, mooi in het midden dus.tweakfdr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:25:
wij zijn bezig met verschillende partijen om een prijs te krijgen voor een woning. Wat mij erg tegenvalt zijn de prijzen. Deze zijn enorm gestegen afgelopen 2 jaar. In dit topic wordt vaak gesproken over m3 prijzen maar in gesproken met aannemers / architecten hebben ze het over m2 prijzen en niet m3. Prijzen zijn liggen tussen de 2000-2500.
Wij hebben op de garage deze lampen, geven mooi licht op het pad naast de garage en paste mooi bij de voordeurlampen.Bouwertje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 06:56:
[...]
Ik vind buitenlampen ook echt lastig. Persoonlijk vinden wij de up-down light niet zo mooi, mede omdat je ze tegenwoordig op elk huis ziet. Ook zijn goede buitenlampen gewoon behoorlijk duur. Dus onze zoektocht gaat ook verder.
Uiteraard voorzien van Hue lampen.
In welk jaar heb je de bouwopdracht gegeven,FabianGTI schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:57:
Even terug gekeken maar wij zaten rond de 2300 euro/m2, mooi in het midden dus.
Opdracht 01-2024, oplevering 06-2025.RogerSch schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:21:
[...]
In welk jaar heb je de bouwopdracht gegeven,
Samengevat: geen gekke prijzen, alleen moet ik nog wennen aan deze prijzen en moet ik hier dus rekening mee houden in onze calculatiesheet.
Ik weet niet wat voor woning je gaat bouwen, maar wij woning gaan ook over €2500,-/m2 heen. Betreft een laagbouwwoning van ca. 200 m2. Excl. alle bijkomende kosten van keuken, badkamer, wand en vloerafwerking, leges, etc.
Met 2000-2500 €/m2 zit je waarschijnlijk nog aan de lage kant.
Met 2000-2500 €/m2 zit je waarschijnlijk nog aan de lage kant.
Ik neem aan dat de meeste hier ook een taxatie hebben moeten laten uitvoeren van de nieuwe te bouwen. Onlangs heb ik wat prijzen opgevraagd bij lokale makelaars en die vragen al snel €850-€900. Is dat een gangbare prijs?
Ik weet niet of het gangbaar is, maar ben geneigd te zeggen van wel. Wij waren ook €900 kwijt voor onze nieuwbouw taxatie.ChillPascal schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:50:
Ik neem aan dat de meeste hier ook een taxatie hebben moeten laten uitvoeren van de nieuwe te bouwen. Onlangs heb ik wat prijzen opgevraagd bij lokale makelaars en die vragen al snel €850-€900. Is dat een gangbare prijs?
Taxatie voor nieuw te bouwen blijkt duurder te zijn dan voor bestaande bouw. Wij waren ook zoiets kwijt, misschien zelfs wat meer. Ook niet alle taxateurs kunnen dit. Is ook niet zo lang nodig vlak voor ons (2023) was het nooit nodig. Hierdoor moest dit plots last minute bijgevoegd worden, maar heeft de bank als coulance wel de taxatie betaald. Dus misschien is er bij taxateurs nu meer ervaring mee.ChillPascal schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:50:
Taxatie voor nieuwbouw lijkt inderdaad duurder, het is ook een flink boekwerk dat je ervoor krijgt.
Wij waren €600,- kwijt voor de nieuwbouw taxatie en €475,- voor onze te verkopen woning (voor de overbrugging).
Wij waren €600,- kwijt voor de nieuwbouw taxatie en €475,- voor onze te verkopen woning (voor de overbrugging).
In 2020 betaalde ik €549.ChillPascal schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:50:
Hier in januari 2020 € 525 door een lokale makelaar. Vind ik nog altijd dik betaald voor een kwartiertje door de woning in aanbouw lopen en dan aan de hand van de tekeningen en begroting een standaard rapportje invullen.ChillPascal schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:50:
Maar het maakt waarschijnlijk nogal wat uit waar je woont. In dure gemeentes zullen de tarieven wel wat hoger liggen...
[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 27-01-2026 17:51 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Weet dat sinds oktober 2021 de regels mbt taxaties zijn veranderd en dat de taxateur meer werkzaamheden moet doen. (zie je mss niet direct terug in het rapport
) Hierdoor zijn de prijzen ook substantieel verhoogd en zijn prijzen voor en rond 2021 eigenlijk niet representatief. Dit is toen ook uitgebreid in het nieuws geweest. M'n nieuwbouw taxatie destijds kon nog via het oude systeem (450 euro )en het oude huis ging volgens het nieuwe systeem (650
). Ging hier wel om een gevallideerde taxatie bij het NWWI en had prijzen opgevraagd bij meerdere taxateurs.
Net toch nog even de bedragen opgezocht... zat wat mis
Net toch nog even de bedragen opgezocht... zat wat mis
[ Voor 5% gewijzigd door FreezingPixels op 27-01-2026 21:29 ]
Zijn er mensen die hun excel bestand voor hun begroting eens (geanonimiseerd indien gewenst natuurlijk) willen delen met me? Ben zelf ook bezig in excel maar denk dat het beter kan worden indien ik er nog wat voorbeelden bij heb!
Ik heb voor de taxatie van de nieuw te bouwen woning via VEH geregeld. €624,- (2025).
De taxateur heeft uiteindelijk een rapport van 160 pagina's opgeleverd......
De taxateur heeft uiteindelijk een rapport van 160 pagina's opgeleverd......
@Koehandelaar wellicht helpt deze post je op weg.ChillPascal schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:16:
[...]
Goede tips, toevalligerwijs komen veel van deze bedragen aardig overeen met de begroten welke wij hebben opgesteld.
Wellicht kan ik met het delen van onze begroting mede-tweakers helpen, zoals ik hier ook zelf veel geholpen ben.![]()
[Afbeelding]
Beste bouwers,
Wij lezen al een tijdje mee maar hebben tot nog toe niet zelf iets geplaatst. Wij zijn voornemend om een schuurwoning te (laten) bouwen voor ons gezin (5 personen). De kavel is circa 1800 m2. En de woning mag maximaal 750 m3 zijn. Voorwaarden vanuit het beeldkwaliteitsplan: natuurlijke uitstraling, veel biobased bouwmaterialen. Nokhoogte: 8 meter, hellingsgraad van de kap 45 graden, geen dakkapellen. Onze wensen zijn o.a. balansventilatie, zoveel mogelijk passief huis principes integreren, veel daglicht.
We hebben een architect armen genomen en zij hebben een eerste concept aan ons gepresenteerd. Wat betreft de buitenzijde heeft de architect nu bedacht een vlakke keramische dakpan: zilvergrijs engobe met verticale naturel houten gevelbekleding van Dumowood Channelsiding. En sommige stukken sierpleister van sto.nl.
De kant van de channels is gericht op het zuiden.
Punten die we zelf meenemen:
- waar komt de kapstok?
- mogelijk kan de speelkamer wat kleiner en ontstaat er zo meer ruimte in de bijkeuken voor een extra buitendeur (handig met kinderen met vuile laarzen e.d.). Slaapkamer 1 boven wordt dan wat kleiner maar in de technische ruimte ontstaat dan ook voldoende ruimte voor de balansventilatie.
Hebben jullie tips om mee te nemen in het definitieve ontwerp? Om dingen slimmer te doen, praktischer, kosten efficiënter?
Alles is welkom! Alvast bedankt :-)
Kopse kant (voorkant) Zuid. Deur is west zijde.
/f/image/UWevkWjNQeUq2EmS8p7yJDry.png?f=fotoalbum_large)
Noordzijde kopse kant. Lange zijde: oostkant.
/f/image/pwzmD77e0MH5lP6jOzvBniDp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X6tSbMa6S45M33iOywG520NU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij lezen al een tijdje mee maar hebben tot nog toe niet zelf iets geplaatst. Wij zijn voornemend om een schuurwoning te (laten) bouwen voor ons gezin (5 personen). De kavel is circa 1800 m2. En de woning mag maximaal 750 m3 zijn. Voorwaarden vanuit het beeldkwaliteitsplan: natuurlijke uitstraling, veel biobased bouwmaterialen. Nokhoogte: 8 meter, hellingsgraad van de kap 45 graden, geen dakkapellen. Onze wensen zijn o.a. balansventilatie, zoveel mogelijk passief huis principes integreren, veel daglicht.
We hebben een architect armen genomen en zij hebben een eerste concept aan ons gepresenteerd. Wat betreft de buitenzijde heeft de architect nu bedacht een vlakke keramische dakpan: zilvergrijs engobe met verticale naturel houten gevelbekleding van Dumowood Channelsiding. En sommige stukken sierpleister van sto.nl.
- waar komt de kapstok?
- mogelijk kan de speelkamer wat kleiner en ontstaat er zo meer ruimte in de bijkeuken voor een extra buitendeur (handig met kinderen met vuile laarzen e.d.). Slaapkamer 1 boven wordt dan wat kleiner maar in de technische ruimte ontstaat dan ook voldoende ruimte voor de balansventilatie.
Hebben jullie tips om mee te nemen in het definitieve ontwerp? Om dingen slimmer te doen, praktischer, kosten efficiënter?
/f/image/UWevkWjNQeUq2EmS8p7yJDry.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pwzmD77e0MH5lP6jOzvBniDp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X6tSbMa6S45M33iOywG520NU.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi strak ontwerp.Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:04:
Beste bouwers,
- waar komt de kapstok?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het komt in de buurt van de indeling die wij hebben.
Ik zou goed nadenken over de (grootte van) de speelhoek. Wij hebben ervoor gekozen om de speelhoek bij de zithoek/bak/tvhoek te trekken dat als de kinderen groter zijn je geen 'overbodige' ruimte hebt.
Wat me verder opvalt is dat de trap een lengte heeft van 270 en stijl omhoog loopt. Klopt dat? In dat geval is dat (volgens mij) te stijl volgens het Bouwbesluit/BBL.
Leuk huis. Wel een beetje woekeren met de ruimte , waarschijnlijk door de beperking van nokhoogte en kuub.Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:04:
Beste bouwers,
Wij lezen al een tijdje mee maar hebben tot nog toe niet zelf iets geplaatst. Wij zijn voornemend om een schuurwoning te (laten) bouwen voor ons gezin (5 personen). De kavel is circa 1800 m2. En de woning mag maximaal 750 m3 zijn. Voorwaarden vanuit het beeldkwaliteitsplan: natuurlijke uitstraling, veel biobased bouwmaterialen. Nokhoogte: 8 meter, hellingsgraad van de kap 45 graden, geen dakkapellen.
Moeten alle technische installaties in de bijkeuken komen?
Dit zijn al meteen nuttige reacties! Bedankt! Van die trap; was ons niet opgevallen. Nemen we mee als opmerking naar de architect. En de speelruimte opmerking gaan we ook eens even over nadenken.
@DIJK Boven is er een technische ruimte getekend naast de trap. Daar zou de WP en balansventilatie e.d. moeten komen. We twijfelen nog of we deze ruimte met de toilet boven moeten omruilen als er meer ruimte nodig is voor de balansventilatie. De bijkeuken is vooral voor wassen en opbergen.
@DIJK Boven is er een technische ruimte getekend naast de trap. Daar zou de WP en balansventilatie e.d. moeten komen. We twijfelen nog of we deze ruimte met de toilet boven moeten omruilen als er meer ruimte nodig is voor de balansventilatie. De bijkeuken is vooral voor wassen en opbergen.
@Joriek Ik heb nog nooit een huis gebouwd maar ik heb wel een paar opmerkingen als ik naar de plattegrond kijk:
Benedenverdieping:
- Vanwege de inpandige overkapping lijkt mij de doorgang tussen eetkamer en woonkamer nogal smal/krap.
- De deur hal/keuken zou voor mij de verkeerde kant op draaien: Je wordt namelijk door de keuken gestuurd. Is daar iemand lekker aan het koken, dan moet je wachten tot je er langs mag. Met 5 personen in huis wordt dat een aardige bottleneck.
- De werkplek direct naast de woonkamer zou ik goed willen kunnen afsluiten. Als de kinderen na school tv gaan kijken en de ouders moeten nog werken, dan zit je elkaar aardig te storen.
Bovenverdieping:
- Slaapkamer 3: Wat is die rechthoek met streep erdoor voor het raam? Als daar een kast komt dan blokkeer je aardig het uitzicht naar buiten en daglicht naar binnen.
- Grote badkamer: Ik zou die deur de andere kant op open laten gaan zodat slaapkamers 1 en 2 makkelijk naar binnen kunnen lopen (ten koste van diegene in slaapkamer 3).
- Slaapkamer 2: Ook daar lijkt de kast het raam te gaan blokkeren.
Benedenverdieping:
- Vanwege de inpandige overkapping lijkt mij de doorgang tussen eetkamer en woonkamer nogal smal/krap.
- De deur hal/keuken zou voor mij de verkeerde kant op draaien: Je wordt namelijk door de keuken gestuurd. Is daar iemand lekker aan het koken, dan moet je wachten tot je er langs mag. Met 5 personen in huis wordt dat een aardige bottleneck.
- De werkplek direct naast de woonkamer zou ik goed willen kunnen afsluiten. Als de kinderen na school tv gaan kijken en de ouders moeten nog werken, dan zit je elkaar aardig te storen.
Bovenverdieping:
- Slaapkamer 3: Wat is die rechthoek met streep erdoor voor het raam? Als daar een kast komt dan blokkeer je aardig het uitzicht naar buiten en daglicht naar binnen.
- Grote badkamer: Ik zou die deur de andere kant op open laten gaan zodat slaapkamers 1 en 2 makkelijk naar binnen kunnen lopen (ten koste van diegene in slaapkamer 3).
- Slaapkamer 2: Ook daar lijkt de kast het raam te gaan blokkeren.
@Mrlten Goh bedankt! Over die draairichtingen van de deuren hadden we nog niet goed nagedacht. Die moeten we inderdaad wijzigen zowel beneden als boven.
En die kasten blokkeren inderdaad het daglicht. Eens zien of we daar een fraaiere oplossing voor kunnen vinden. Een inbouwkledingkast tegen de schuine wand zou beter zijn op termijn.
Wat betreft de werkkamer; daar had de architect al wel over nagedacht. Hij opperde een schuifdeur die weggewerkt is in de muur.
En die kasten blokkeren inderdaad het daglicht. Eens zien of we daar een fraaiere oplossing voor kunnen vinden. Een inbouwkledingkast tegen de schuine wand zou beter zijn op termijn.
Wat betreft de werkkamer; daar had de architect al wel over nagedacht. Hij opperde een schuifdeur die weggewerkt is in de muur.
@Joriek
Ik zou de wc bij de voordeur wisselen met de meterkast. Voordeel is dat de NUTS leidingen direct bij de gevel zitten qua ventilatie voor de meterkast en dat indien leidingen / ontluchting etc. naar boven moeten dan kan je deze achter een knieschot plaatsen i.p.v. dat ze bij de deur van der warmtepomp / toilet boven uitkomen (indien je wisselt).
Tevens als de inpandige veranda (middels berekening inhoud binnen de 750 m3 zit dan zou ik deze bij je woning trekken. scheelt kosten (rechte muur in zowel fundering en opgaand werk) en je krijgt meer ruimte in huis. Tevens is er dan ook geen plafond welke je dient te isoleren naar boven
De woonkamer is niet heel ruim, als je hier wilt tv kijken dan is het plaatsen van de tv aan de kopgevel een mogelijk belemmering voor de entree naar de werkplek.
Ook zijn de bedden boven slecht in de ruimte geplaatst qua instappen, ook al zouden er enkele bedden komen. normaal rekenen we met ruimten in huis volgens het bouwbesluit met een hoogte van 1500+ en geeft het beeld van 1000+ en slechte presentatie van de verwachte ruimte. Geld zeker voor de badkamer waar het bad is aangegeven.
Ik zou de wc bij de voordeur wisselen met de meterkast. Voordeel is dat de NUTS leidingen direct bij de gevel zitten qua ventilatie voor de meterkast en dat indien leidingen / ontluchting etc. naar boven moeten dan kan je deze achter een knieschot plaatsen i.p.v. dat ze bij de deur van der warmtepomp / toilet boven uitkomen (indien je wisselt).
Tevens als de inpandige veranda (middels berekening inhoud binnen de 750 m3 zit dan zou ik deze bij je woning trekken. scheelt kosten (rechte muur in zowel fundering en opgaand werk) en je krijgt meer ruimte in huis. Tevens is er dan ook geen plafond welke je dient te isoleren naar boven
De woonkamer is niet heel ruim, als je hier wilt tv kijken dan is het plaatsen van de tv aan de kopgevel een mogelijk belemmering voor de entree naar de werkplek.
Ook zijn de bedden boven slecht in de ruimte geplaatst qua instappen, ook al zouden er enkele bedden komen. normaal rekenen we met ruimten in huis volgens het bouwbesluit met een hoogte van 1500+ en geeft het beeld van 1000+ en slechte presentatie van de verwachte ruimte. Geld zeker voor de badkamer waar het bad is aangegeven.
[ Voor 3% gewijzigd door Cpt00kirk op 28-01-2026 21:33 ]
@Joriek
Ik zou ook even goed kijken naar de instaltie ruimte, dat lijkt heel ruim nu, maar als ventilatie, wp, boilervat en omvormer (wellicht thuisaccu) daar moeten komen gaat dat denk ik niet geweldig passen. Het klopt dat de inpandige buitenruimte (best veel) geld kost, maar als ik eerlijk ben maakt het je huis anders dan de honderden andere schuurwoningen en als je net als ik graag naar de regen gaat kijken maakt het het huis ook persoonlijk dus ik zou het zeker weten zo laten op een bepaald moment bezuinig je alle architectuur uit een ontwerp. Ik zie Overegens op de tekening het buitendeel van de WP niet. Als het wel de bedoeling is dat die er komt zou ik hem wel opnemen in het ontwerp en de tekeningen.
Ik zou ook even goed kijken naar de instaltie ruimte, dat lijkt heel ruim nu, maar als ventilatie, wp, boilervat en omvormer (wellicht thuisaccu) daar moeten komen gaat dat denk ik niet geweldig passen. Het klopt dat de inpandige buitenruimte (best veel) geld kost, maar als ik eerlijk ben maakt het je huis anders dan de honderden andere schuurwoningen en als je net als ik graag naar de regen gaat kijken maakt het het huis ook persoonlijk dus ik zou het zeker weten zo laten op een bepaald moment bezuinig je alle architectuur uit een ontwerp. Ik zie Overegens op de tekening het buitendeel van de WP niet. Als het wel de bedoeling is dat die er komt zou ik hem wel opnemen in het ontwerp en de tekeningen.
Is een kelder toegestaan? (als je meer ruimte zoekt)Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:04:
Beste bouwers,
- waar komt de kapstok?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook zinvolle suggesties. Nu je het noemt denken we inderdaad dat we beter de wc en meterkast kunnen omdraaien. Gaan we mee aan de slag.
De inpandige veranda willen we geen afscheid van nemen. Lijkt ons echt top als je daar uit de wind al vroeg en laat in het jaar buiten kan zitten. En inderdaad; naar de regen kijken. Tenzij de kosten daar straks natuurlijk buitensporig voor zijn maar dat zien we later.
Plaatsing van de tv hadden we inderdaad aan die kopgevel bedacht. Misschien moet daar iets meer ruimte worden gemaakt. We gaan ons er even in verdiepen.
En buitenunit van de WP is ook een goede. Omdat we bouwen in het buitengebied is een grondgebonden WP ook nog een optie. Ook daar moeten we ons nog verder in verdiepen.
En een kelder; wat we daarover horen zijn die nogal duur en dat er regelmatig problemen mee zijn doordat ze niet altijd waterdicht zijn?... Om die reden waren we daar vanaf gestapt. Overigens mogen we 750 bouwen en zitten we met dit ontwerp geloof ik op 720 dus er is nog wat speling.
Nogmaals bedankt! Heel blij met deze reacties.
De inpandige veranda willen we geen afscheid van nemen. Lijkt ons echt top als je daar uit de wind al vroeg en laat in het jaar buiten kan zitten. En inderdaad; naar de regen kijken. Tenzij de kosten daar straks natuurlijk buitensporig voor zijn maar dat zien we later.
Plaatsing van de tv hadden we inderdaad aan die kopgevel bedacht. Misschien moet daar iets meer ruimte worden gemaakt. We gaan ons er even in verdiepen.
En buitenunit van de WP is ook een goede. Omdat we bouwen in het buitengebied is een grondgebonden WP ook nog een optie. Ook daar moeten we ons nog verder in verdiepen.
En een kelder; wat we daarover horen zijn die nogal duur en dat er regelmatig problemen mee zijn doordat ze niet altijd waterdicht zijn?... Om die reden waren we daar vanaf gestapt. Overigens mogen we 750 bouwen en zitten we met dit ontwerp geloof ik op 720 dus er is nog wat speling.
De 750 kuub gaat meestal over het volume boven de grond, vandaar mijn suggestie.Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:03:
Ook zinvolle suggesties. Nu je het noemt denken we inderdaad dat we beter de wc en meterkast kunnen omdraaien. Gaan we mee aan de slag.
Het hele topic staat vol met (blije) mensen met kelders. Het is mijn eerste optie op de lijst als de basis gedekt is en er nog geld over is
De eis 'veel licht' zie ik nog niet direct terug. Wat je zou kunnen overwegen is om de 'wangen' van de inpandige veranda ook van glas te maken. Dan heb je zowel bij de eetkamer als woonkamer meer licht en wat meer speelsere zichtlijnen.Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:03:
Kelder moet wel meestal mee in de vergunning en telt vaak idd niet mee in de m3.
Als het enigszins past in budget dus nu al meenemen. Ga je echt plezier van hebben.
Hier een gedeelte de kelder er onder. Ideaal voor technische ruimte, man cave, opslag, kids ruimte etc of een combi van bovenstaande. Bij ons is het een bak en achteraf hadden we er 2 moeten doen of een grotere ter plekke laten bouwen. Zijn echt verreweg de goedkoopste m3 gebleken en zijn er zeer blij mee.
Als het enigszins past in budget dus nu al meenemen. Ga je echt plezier van hebben.
Hier een gedeelte de kelder er onder. Ideaal voor technische ruimte, man cave, opslag, kids ruimte etc of een combi van bovenstaande. Bij ons is het een bak en achteraf hadden we er 2 moeten doen of een grotere ter plekke laten bouwen. Zijn echt verreweg de goedkoopste m3 gebleken en zijn er zeer blij mee.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Hier ook erg blij met de kelder, we hebben deze als technische ruimte (wp, waterontharder, omvormer pv) en opslag in gebruik. Is een prefab kelder bak dus veel minder kans op problemen.
Wij wilden ook een schuurwoning bouwen met veel overstekz inpandige veranda etc, maar toen bleek dat dat wel erg veel m3 in nam die we liever inpandig hadden hebben we daar van af gezien.
Wij wilden ook een schuurwoning bouwen met veel overstekz inpandige veranda etc, maar toen bleek dat dat wel erg veel m3 in nam die we liever inpandig hadden hebben we daar van af gezien.
Wat zijn eigenlijk je passief huis principes? In het ontwerp zelf zie ik dat niet sterk terug. Ik zie wel de latten bij het raam op het zuiden (goed voor in de zomer, maar screens/rafstores werken ook), maar ik zie ook grote raampartijen aan de noordkant.Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:04:
Onze wensen zijn o.a. balansventilatie, zoveel mogelijk passief huis principes integreren, veel daglicht.
Verder leuk huis. Een paar punten vallen me op.
Ik zou liever de woonkamer op het zuiden hebben. Als in de winter de zon schijnt is dat erg prettig zitten. Verder vind ik de toegang via de keuken wat onhandig ogen zo direct voor het eiland. De hal vind ik ook wat propperig (en ja waar laat je de garderobe). De opening naar de speelkamer in het midden is leuk, maar beperkt je wel mbt kasten die je in de eet- of speelkamer tegen de muur kunt zetten.
Maar goed alles is persoonlijk natuurlijk en bovenstaande zijn zaken waar ik nog naar zou kijken of het anders kan, maar het blijft jouw (toekomstige) huis.
Hmm.. jullie zetten ons wel aan het denken. Overwegen nu toch een kelder in het ontwerp mee te nemen. Afstrepen kan i.o.m. aannemer natuurlijk altijd nog.
We hebben de architect gevraagd om de passief huis principes mee te nemen. We hadden o.a. doorgegeven; hoge zomerzon blokken met overstekken, low-tech bouwen (schil zeer goed maken), zomer nacht ventilatie, vaste zonwering. Aantal dingen zijn wel doorgekomen maar ik ben bang dat hier niet echt de expertise op ligt van de architect (dan hadden we ook een andere architect moeten uitzoeken). Want we zijn er inderdaad mee bekend dat de noordzijde dan zo min mogelijk raampartijen zou moeten hebben. En dat de raampartijen op het oosten het snelst comfort problemen opleveren. Maar het oosten is ook net de kant met het mooiste uitzicht. We twijfelen of we plushuis of een andere adviseur hiervoor nog gaan betrekken. Want we denken dat het hele ontwerp dan op de schop zal moeten en we willen ook graag door. Hoorden van anderen dat het ontwerp tig keer heen en weer ging. Bovendien zijn we behoorlijk blij met dit ontwerp. Dus we neigen nu wat meer naar passief huis principes los laten. Misschien de noordkant wat minder ramen.
Verder goede punten! Wij zitten het meest aan de eettafel dus vandaar dat we ervoor kiezen om juist die op het zuiden te hebben. Woonkamer zitten we eigenlijk alleen 's avonds.
We hebben de architect gevraagd om de passief huis principes mee te nemen. We hadden o.a. doorgegeven; hoge zomerzon blokken met overstekken, low-tech bouwen (schil zeer goed maken), zomer nacht ventilatie, vaste zonwering. Aantal dingen zijn wel doorgekomen maar ik ben bang dat hier niet echt de expertise op ligt van de architect (dan hadden we ook een andere architect moeten uitzoeken). Want we zijn er inderdaad mee bekend dat de noordzijde dan zo min mogelijk raampartijen zou moeten hebben. En dat de raampartijen op het oosten het snelst comfort problemen opleveren. Maar het oosten is ook net de kant met het mooiste uitzicht. We twijfelen of we plushuis of een andere adviseur hiervoor nog gaan betrekken. Want we denken dat het hele ontwerp dan op de schop zal moeten en we willen ook graag door. Hoorden van anderen dat het ontwerp tig keer heen en weer ging. Bovendien zijn we behoorlijk blij met dit ontwerp. Dus we neigen nu wat meer naar passief huis principes los laten. Misschien de noordkant wat minder ramen.
Verder goede punten! Wij zitten het meest aan de eettafel dus vandaar dat we ervoor kiezen om juist die op het zuiden te hebben. Woonkamer zitten we eigenlijk alleen 's avonds.
@Joriek :
Ik zou geen vaste zonwering kiezen, maar instelbare. In de winter wil je namelijk geen zonwering, maar zoveel mogelijk gratis zonnewarmte oogsten (als het tenminste niet zo grijs is als vandaag en gisteren).
In de zomer laat je de zonwering zakken en hou je de lamellen nagenoeg horizontaal. Dan wordt veel zon geweerd en kun je er toch (ook naar het oosten met het mooiste uitzicht) redelijk tussendoor kijken.
Buitenjalouzieën dus (a.k.a. Raffstores). Wij hebben ze van Warema, zoek maar eens terug in dit topic, ik heb er al vaker over geschreven.
Ik zou geen vaste zonwering kiezen, maar instelbare. In de winter wil je namelijk geen zonwering, maar zoveel mogelijk gratis zonnewarmte oogsten (als het tenminste niet zo grijs is als vandaag en gisteren).
In de zomer laat je de zonwering zakken en hou je de lamellen nagenoeg horizontaal. Dan wordt veel zon geweerd en kun je er toch (ook naar het oosten met het mooiste uitzicht) redelijk tussendoor kijken.
Buitenjalouzieën dus (a.k.a. Raffstores). Wij hebben ze van Warema, zoek maar eens terug in dit topic, ik heb er al vaker over geschreven.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Of je nu voor een prefab of een ter plaatse gegoten kelder gaat, doe het met een gerenommeerde partij. We hebben een kelder van ruim 200 m² en die is echt 100% dicht. Het kàn met de juiste partij. Check dat driemaal met de aannemer, want een lekke kelder is een complete ramp..,,Joriek schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:30:
Hmm.. jullie zetten ons wel aan het denken. Overwegen nu toch een kelder in het ontwerp mee te nemen. Afstrepen kan i.o.m. aannemer natuurlijk altijd nog.
Hier al bijna 30 jaar een (gegoten) kelder, voldoet nog prima ondanks de hoge waterstanden in deze regio.
We hebben er een gym, bioscoop, opslag (ipv zolder) , speelruimte voor de kinderen, echt ideaal. Het wordt er nooit warmer dan 20 graden en nooit kouder dan 18 graden.
Ik zou wel zorgen voor een paar grote koekoek ramen die ook open kunnen. (Volgens mij vanaf 2m2 telt het officieel mee als woonruimte, mocht je ooit verkopen).
Als ik dan toch 1 nadeel moet bedenken dan is het dat je nooit meer zonder wil
.
We hebben er een gym, bioscoop, opslag (ipv zolder) , speelruimte voor de kinderen, echt ideaal. Het wordt er nooit warmer dan 20 graden en nooit kouder dan 18 graden.
Ik zou wel zorgen voor een paar grote koekoek ramen die ook open kunnen. (Volgens mij vanaf 2m2 telt het officieel mee als woonruimte, mocht je ooit verkopen).
Als ik dan toch 1 nadeel moet bedenken dan is het dat je nooit meer zonder wil
[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 29-01-2026 21:36 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Eens, én zorg ervoor dat je koekoek aan de onderzijde waterdicht is....Sport_Life schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:32:
Hier al bijna 30 jaar een (gegoten) kelder, voldoet nog prima ondanks de hoge waterstanden in deze regio.
Haha! Hier in ieder geval heel veel goede ervaringen met een kelder. Alle reden om het echt serieus te overwegen. Ooit eens in een huis gewoond met een souterrain en dat vonden wij ook echt top om dezelfde redenen die je noemt @Sport_Life.
We kijken nog even wat we er mee gaan doen. Er is ook nog een schuur vergund van 200 m2 met een maximale nokhoogte van 6 meter. Daar is dus ook nog behoorlijk wat ruimte waar nog niet echt een bestemming voor is. Dat maakt ook dat we twijfelen of we echt nog meer ruimte nodig hebben.
We denken nu in het ontwerp de achterpui gelijk te trekken en daar geen overstek meer te maken. De ruimte onder dat overstek telt wel mee voor de kuubs. Dus dan wordt de woning een meter langer (14,5 m). Dan kan die meter enerzijds de woonkamer vergroten, anderzijds de bijkeuken/hal. En boven kan de technische ruimte in ieder geval met een meter vergroot worden.
We kijken nog even wat we er mee gaan doen. Er is ook nog een schuur vergund van 200 m2 met een maximale nokhoogte van 6 meter. Daar is dus ook nog behoorlijk wat ruimte waar nog niet echt een bestemming voor is. Dat maakt ook dat we twijfelen of we echt nog meer ruimte nodig hebben.
We denken nu in het ontwerp de achterpui gelijk te trekken en daar geen overstek meer te maken. De ruimte onder dat overstek telt wel mee voor de kuubs. Dus dan wordt de woning een meter langer (14,5 m). Dan kan die meter enerzijds de woonkamer vergroten, anderzijds de bijkeuken/hal. En boven kan de technische ruimte in ieder geval met een meter vergroot worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Joriek op 29-01-2026 22:09 ]
Het is echt van belang om goed vooraf over de bestemming na te denken. Een kelder bijvoorbeeld heeft een betonnen vloer, wanden en plafond dat bij elkaar ook nog eens het hele huis draagt. Dan pas je achteraf niet even 1-2-3 aan, omdat je het toch een andere bestemming wilt geven.Joriek schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:04:
Er is ook nog een schuur vergund van 200 m2 met een maximale nokhoogte van 6 meter. Daar is dus ook nog behoorlijk wat ruimte waar nog niet echt een bestemming voor is. Dat maakt ook dat we twijfelen of we echt nog meer ruimte nodig hebben.
En 200 m² schuur is natuurlijk gigantisch. Als je dat echter (deels) een verblijfsbestemming wilt geven tellen zaken als isolatie, raampartijen, verwarmingen, etc natuurlijk wel snel aan.
En, denk er aan, zelf bouwen = budgetteren
Wat een mooi huis, alles zit redelijk strak in elkaar geen loze ruimte. Waar ik zelf nooit voor zou kiezen maar wat ook heel persoonlijk is, is om direct zicht te hebben op een keukeneiland als je binnenkomt. Bij ons is de keuken echt een gebruiksruimte en deze ziet er dan ook niet uit als in de keukenshowroom waar er bijna niets op het eiland staat.
Nog een vraag als de oostkant de mooiste kant is om naar te kijken, waarom zit er dan bij de eettafel een klein raam. Zou het niet mooier zijn om daar juist een groter raam te maken zodat je vanaf beide kanten van de tafel van het mooie uitzicht kunt genieten? Ook krijg je dan meer ochtendzon bij eettafel.
Vanaf het eiland heb je straks dus ook een heel mooi uitzicht. Onder de veranda ga je meubels plaatsen waar je ook op uit gaat kijken. Wil je dan zo'n groot raam/schuifdeur of zou je het toch iets kleiner maken, zodat een deel achter een muur wegvalt en het zicht rustiger wordt. (dit houdt me zelf ook nog bezig).
Wij hebben ook drie kinderen en die zijn al wat ouder. Dat betekent heel wat jassen, tassen en schoenen. Hier zou ik wel echt ruimte voor maken. Zelf zullen wij vaak via de berging binnen komen en daar een kapstok ed maken. De garderobe in de hal zal bij ons meer voor bezoek zijn.
Veel succes met alle keuzes. Wij hebben gedurende het proces ook consessies gedaan op passief bouwen en gekozen voor een woning met meer ruimte.
Oh ja en ik zou checken of het formaat van de meubels en bedden klopt.
Nog een vraag als de oostkant de mooiste kant is om naar te kijken, waarom zit er dan bij de eettafel een klein raam. Zou het niet mooier zijn om daar juist een groter raam te maken zodat je vanaf beide kanten van de tafel van het mooie uitzicht kunt genieten? Ook krijg je dan meer ochtendzon bij eettafel.
Vanaf het eiland heb je straks dus ook een heel mooi uitzicht. Onder de veranda ga je meubels plaatsen waar je ook op uit gaat kijken. Wil je dan zo'n groot raam/schuifdeur of zou je het toch iets kleiner maken, zodat een deel achter een muur wegvalt en het zicht rustiger wordt. (dit houdt me zelf ook nog bezig).
Wij hebben ook drie kinderen en die zijn al wat ouder. Dat betekent heel wat jassen, tassen en schoenen. Hier zou ik wel echt ruimte voor maken. Zelf zullen wij vaak via de berging binnen komen en daar een kapstok ed maken. De garderobe in de hal zal bij ons meer voor bezoek zijn.
Veel succes met alle keuzes. Wij hebben gedurende het proces ook consessies gedaan op passief bouwen en gekozen voor een woning met meer ruimte.
Oh ja en ik zou checken of het formaat van de meubels en bedden klopt.
[ Voor 30% gewijzigd door Fimke op 30-01-2026 10:46 ]
@Joriek Tof, heel tof. Maar ga even je gangen na op een random dag.
Je komt binnen, tas om de schouder, handen vol (brievenbus leegmaken, enkele boodschappen opgepikt onderweg naar huis of de schooltassen van de kids) dus het eerste wat je doet is je handen leegmaken op de eerst beschikbare plek -> keuken eiland. Vervolgens kun je pas je jas uittrekken, eventueel schoenen uit, kinders en partner een knuffel geven, en dan moet je de spullen die je net op het keukeneiland geplempt heb weer opruimen. En bij die laatste stap gaat het (bij mij) vaak fout, want dan begint de rest van de hectiek al.
Wat voor mij werkt: zorg dat je als eerste je handen vrij kunt maken. Een plankje in de gang voor de post en een kast of andere oplossing voor de tassen. Dan komen alleen de zaken die daar horen op het keukeneiland en heb je het niet twee keer in handen.
Je komt binnen, tas om de schouder, handen vol (brievenbus leegmaken, enkele boodschappen opgepikt onderweg naar huis of de schooltassen van de kids) dus het eerste wat je doet is je handen leegmaken op de eerst beschikbare plek -> keuken eiland. Vervolgens kun je pas je jas uittrekken, eventueel schoenen uit, kinders en partner een knuffel geven, en dan moet je de spullen die je net op het keukeneiland geplempt heb weer opruimen. En bij die laatste stap gaat het (bij mij) vaak fout, want dan begint de rest van de hectiek al.
Wat voor mij werkt: zorg dat je als eerste je handen vrij kunt maken. Een plankje in de gang voor de post en een kast of andere oplossing voor de tassen. Dan komen alleen de zaken die daar horen op het keukeneiland en heb je het niet twee keer in handen.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Leg in ieder geval het dak vol met panelen. Anno 2026 lijkt me dat toch wel zo handig.Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:04:
Beste bouwers,
- waar komt de kapstok?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
die 5 panelen zijn zeker nog gebaseerd op de salderingsregeling die er nog maximaal 1 jaar is. Beter dat je daar niet je zonnepanelen op dimensioneert.
Mijn eigen huis lijkt er wel een beetje op, en daar ga ik 35000 Wp (70 panelen) op leggen binnenkort. En uiteraard heb ik dan in de herfst en winter nog regelmatig te weinig zonnestroom.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 30-01-2026 12:09 ]
Dag zelfbouwers, wij zullen dit zomer starten met de bouw van onze woning. Een van de grootste vragen waar wij nog mee worstelen is de wijze van afzuiging van het kookeiland. Omdat het een eigen nieuwbouw woning betreft met alle vrijheden van dien lijkt mij dit topic beter dan het grote keukentopic.
In het kort twijfelen wij over de wijze van afzuiging van de keuken tussen een geïntegreerde afzuiging in de kookplaat en een koof aan het plafond met een recirculatiekap. Ondanks dat deze laatste optie zeker niet heel fraai is, zie ik toch ook wel wezenlijke nadelen van een geïntegreerde afzuiging:
Wat zijn jullie afwegingen geweest bij het maken van de keuze voor de afzuiging?
In het kort twijfelen wij over de wijze van afzuiging van de keuken tussen een geïntegreerde afzuiging in de kookplaat en een koof aan het plafond met een recirculatiekap. Ondanks dat deze laatste optie zeker niet heel fraai is, zie ik toch ook wel wezenlijke nadelen van een geïntegreerde afzuiging:
- Minder effectief t.o.v. plafondunit
- Minder kookruimte beschikbaar
- Mogelijk vuil en vloeistof in afzuigunit
- Geen of minder beschikbare ruimte voor een lade
Wat zijn jullie afwegingen geweest bij het maken van de keuze voor de afzuiging?
[ Voor 13% gewijzigd door ChillPascal op 30-01-2026 15:01 ]
Afzuiging naar buiten zou ook met een WTW-ventilatiekap kunnen.
Daarnaast is het ook mogelijk om de afzuiging op de WTW-unit aan te sluiten.
Via de WTW installatie je kooklucht (vettig!) afvoeren dat wil je toch niet. Gaat erg veel onderhoud vergen als je de installatie en buizen voldoende schoon kunt houden.gertjan! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:25:
Ik heb zelf voor deze kookplaat gekozen en ben er goed over tevredenChillPascal schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:00:
Dag zelfbouwers, wij zullen dit zomer starten met de bouw van onze woning. Een van de grootste vragen waar wij nog mee worstelen is de wijze van afzuiging van het kookeiland. Omdat het een eigen nieuwbouw woning betreft met alle vrijheden van dien lijkt mij dit topic beter dan het grote keukentopic.
In het kort twijfelen wij over de wijze van afzuiging van de keuken tussen een geïntegreerde afzuiging in de kookplaat en een koof aan het plafond met een recirculatiekap. Ondanks dat deze laatste optie zeker niet heel fraai is, zie ik toch ook wel wezenlijke nadelen van een geïntegreerde afzuiging:De derde mogelijkheid, afzuiging naar buiten, schijnt met ventilatietype D niet wenselijk te zijn.

Die heeft niet de nadelen van de afzuiging naar beneden toe, je hebt meteen een spatscherm en je kan er ook nog een frietpan mee afzuigen als je deze op de kookplaat zet.
Wel zou ik adviseren om een recirculatie unit kiezen bij een type D WTW. Bij een afzuiging naar buiten krijg je onderdruk in een nieuwbouwhuis, of je moet ergens lucht in gaan blazen tijdens het koken wat ook niet wenselijk is.
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor afzuiging via de kookplaat en die direct naar buiten gaat dus geen recirculatie. Belangrijkste reden was dat de kookplaat bij ons in het kook(schier)eiland zit en wij het zicht niet wilde blokkeren met een afzuigkap (als deze te hoog hang is deze niet meer effectief genoeg). Had de kookplaat direct aan de wand gezeten dan zouden wij voor een traditionele afzuigkap hebben gekozen. Wij nemen nu voor lief dat wij geen 5 pits inductiekookplaat hebben. Wel hebben wij voor een Miele inductiekookplaat gekozen met lange zones dat je wel 4 grote pannen erop kunt plaatsen. Mochten wij die 1 of 2 keer per jaar een 5e pit nodig hebben dan gaan wij hiervoor een los inductiekookplaatje gebruiken (zal standaard in de bijkeuken staan).ChillPascal schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:00:
In het kort twijfelen wij over de wijze van afzuiging van de keuken tussen een geïntegreerde afzuiging in de kookplaat en een koof aan het plafond met een recirculatiekap. Ondanks dat deze laatste optie zeker niet heel fraai is, zie ik toch ook wel wezenlijke nadelen van een geïntegreerde afzuiging:De derde mogelijkheid, afzuiging naar buiten, schijnt met ventilatietype D niet wenselijk te zijn.
In ons huidige huis, dat wij gebouwd hebben in 2004, hebben wij ook ventilatietype D met een afzuigkap. Dat werkt prima. Dat gaan wij ook in het nieuwe huis toepassen. Mogelijk dat ik naderhand, wij krijgen DUCO meerkleps systeem met 3 zones dat ik via Home Assistant de kookplaats bewaak en dat als deze aanstaat de WTW afzuiging in keuken dichtregel.
Hier ook WTW en afzuigkap naar buiten.. Naber thermobox met blowerdoor certificaat er tussen. Gee centje pijn, zou t zo weer doen.
@GameSmurf
Die hebben wij ook, top ding voor afzuiging!
Ook de pitten in de breedte zijn goed.
Helaas nu wel aan het wachten op een reparatie.
Foutcode E6, en 2 van de 5 pitten zijn stuk 😞
Schijnt vaker te gebeuren
Die hebben wij ook, top ding voor afzuiging!
Ook de pitten in de breedte zijn goed.
Helaas nu wel aan het wachten op een reparatie.
Foutcode E6, en 2 van de 5 pitten zijn stuk 😞
Schijnt vaker te gebeuren
@Fimke Dankjewel voor je zinvolle suggestie! Dat raam bij de eettafel mag inderdaad wel wat groter. En zelf heb ik ook mijn twijfels bij dat je dan steeds dat tuinmeubilair ziet staan.
Goede tips ook over dat keukeneiland. Ook bedankt @big bang Ik weet zeker dat het bij ons niet anders zou gaan. x5 personen = constant meuk op het keukeneiland. Ik ga eens even kijken hoe ik dit alles nog wat praktischer zou kunnen.
@de Peer 70 panelen! Lekker bezig! Nemen we mee! Bedankt!
Goede tips ook over dat keukeneiland. Ook bedankt @big bang Ik weet zeker dat het bij ons niet anders zou gaan. x5 personen = constant meuk op het keukeneiland. Ik ga eens even kijken hoe ik dit alles nog wat praktischer zou kunnen.
Die architect gaat zich stijl achterover slaan als je over 70 panelen begintJoriek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:22:
@Fimke Dankjewel voor je zinvolle suggestie! Dat raam bij de eettafel mag inderdaad wel wat groter. En zelf heb ik ook mijn twijfels bij dat je dan steeds dat tuinmeubilair ziet staan.
Sowieso kan je ze beter door een apart bedrijf laten leggen, of nog beter, als jezelf er gedegen verstand van hebt
Dit is iets waar wij ook aan gedacht hebben maar hele praktische vraag: hoe bevalt dit met ramen lappen ? Daar kan je dan voor geen meter meer bij toch?Andrehj schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:36:
@Joriek :
Speelruimte kan je altijd wel wat mee. Je kan er een studeerkamer van maken als ze groter zijn of je zet er tafelvoetbal neer..Joriek schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:04:
Beste bouwers,
- waar komt de kapstok?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou zelf de badkamer van de masterbedroom het bad geven en de ruime badkamer maken. Er van uitgaande dat je er nog 30 jaar woont is dat de logischere keus. Tenzij het bad er echt alleen voor de kinderen is en ze per se niet bij de ouders op de kamer in bad mogen.
De zonwering kan uiteraard elektrisch omhoog (zo staat ie de heel winter). Geen probleem dus.Isniedood schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:06:
Dit is iets waar wij ook aan gedacht hebben maar hele praktische vraag: hoe bevalt dit met ramen lappen ? Daar kan je dan voor geen meter meer bij toch?
Ik ken ze enkel van vaste lamellen, maar dit ziet er heel interessant uit. Vooral ook omdat wij met schuine ramen te maken hebben en ze zogenaamde asymetrische lamellen hebben van warema. Ben benieuwd hoe klein het pakket is bij opvouwen.Andrehj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:15:
[...]
De zonwering kan uiteraard elektrisch omhoog (zo staat ie de heel winter). Geen probleem dus.
Weer iets nieuw om me in te verdiepen
Wij hebben een bora plaat met recirculatie en die kent eigenlijk geen van deze nadelen. Ik moet wel zeggen dat als ik de mogelijkheid had gehad ik toch voor afzuiging naar buiten zou zijn gegaan icm een elektronische toevoerklep (dit noemen ze in de VS/UK: make-up air).ChillPascal schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:00:
All-electric.
Bijzonder om te lezen dat er vele mogelijkheden zijn en dat er schijnbaar nog geen META is wat betreft kookafzuiging in nieuwbouwwoningen met een WTW.
Waarom was het voor jou geen mogelijkheid om naar buiten af te voeren?
Ik lees wel erg veel berichten waarin wordt afgeraden om de kookafzuiging rechtstreeks aan te sluiten op de WTW. Naar buiten zou wel interessant zijn, mits dit geen probleem geeft met de onderdruk die dan mogelijk gaat ontstaan.gertjan! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:25:
Deze kookplaat kende ik nog niet. Thanks voor de tip, ziet er praktisch en efficiënt uit. Ook de brede opstelling van pannen naast elkaar spreekt mij wel erg aan.GameSmurf schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:12:
[...]
Ik heb zelf voor deze kookplaat gekozen en ben er goed over tevredenhttps://www.novy.com/nl-n...-afzuiging/novy-panorama/ [Afbeelding]
Die heeft niet de nadelen van de afzuiging naar beneden toe, je hebt meteen een spatscherm en je kan er ook nog een frietpan mee afzuigen als je deze op de kookplaat zet.
Wel zou ik adviseren om een recirculatie unit kiezen bij een type D WTW. Bij een afzuiging naar buiten krijg je onderdruk in een nieuwbouwhuis, of je moet ergens lucht in gaan blazen tijdens het koken wat ook niet wenselijk is.
Creëer je door deze oplossing onderdruk in de woning? Ervaar je daar noemenswaarige nadelen van? (@Frantic ), volgens mij zit jij met eenzelfde oplossing, nietwaar?RogerSch schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:21:
[...]
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor afzuiging via de kookplaat en die direct naar buiten gaat dus geen recirculatie. Belangrijkste reden was dat de kookplaat bij ons in het kook(schier)eiland zit en wij het zicht niet wilde blokkeren met een afzuigkap (als deze te hoog hang is deze niet meer effectief genoeg). Had de kookplaat direct aan de wand gezeten dan zouden wij voor een traditionele afzuigkap hebben gekozen. Wij nemen nu voor lief dat wij geen 5 pits inductiekookplaat hebben. Wel hebben wij voor een Miele inductiekookplaat gekozen met lange zones dat je wel 4 grote pannen erop kunt plaatsen. Mochten wij die 1 of 2 keer per jaar een 5e pit nodig hebben dan gaan wij hiervoor een los inductiekookplaatje gebruiken (zal standaard in de bijkeuken staan).
In ons huidige huis, dat wij gebouwd hebben in 2004, hebben wij ook ventilatietype D met een afzuigkap. Dat werkt prima. Dat gaan wij ook in het nieuwe huis toepassen. Mogelijk dat ik naderhand, wij krijgen DUCO meerkleps systeem met 3 zones dat ik via Home Assistant de kookplaats bewaak en dat als deze aanstaat de WTW afzuiging in keuken dichtregel.
De nadelen zijn ook bij een Bora plaat aanwezig toch? De nadelen zoals minder kookruimte, minder ruimte in de lade en het mogelijk vervuilen van de afzuigunit zijn m.i. niet subjectief.RonJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:34:
Wij hebben een bora plaat met recirculatie en die kent eigenlijk geen van deze nadelen. Ik moet wel zeggen dat als ik de mogelijkheid had gehad ik toch voor afzuiging naar buiten zou zijn gegaan icm een elektronische toevoerklep (dit noemen ze in de VS/UK: make-up air).
[ Voor 69% gewijzigd door ChillPascal op 02-02-2026 11:38 ]
Ik had een vergelijkbare set-up in mijn vorige woning, maar dan van Miele (DA6890 kap + KM6381 kookplaat). Een extra brede kookplaat klinkt handig, maar in de praktijk heb je toch niet zoveel werkruimte als bij een volledige diepte. Met name grotere koeken-, hapjespannen e.d. nemen gewoon 2 pitten in. Dus effectief heb je alsnog maar 2-3 pitten vaak. Daarnaast had ik zo ongeveer een abonnement op de monteur (weliswaar onder garantie) om de geleiding van de beweegbare afzuigkap telkens te komen smeren. Ik zie dat ze inmiddels nieuwe modellen hebben, dus wellicht is dat daarmee wel opgelost.ChillPascal schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:27:
Deze kookplaat kende ik nog niet. Thanks voor de tip, ziet er praktisch en efficiënt uit. Ook de brede opstelling van pannen naast elkaar spreekt mij wel erg aan.
Er zijn WTW-units die kunnen compenseren voor die onderdruk, al dan niet met een stuursignaal. Anders moet je dit dus extern oplossen.Creëer je door deze oplossing onderdruk in de woning? Ervaar je daar noemenswaarige nadelen van? (@Frantic ), volgens mij zit jij met eenzelfde oplossing, nietwaar?
Minder kookruimte heb je niet tot nauwelijks omdat de afzuiging precies in het midden zit. Sterker nog, wij hebben toen juist op advies van de keukenzaak voor de Bora ipv Miele/BSH oid gekozen omdat de meeste platen in de bredere (90cm) uitvoering alleen maar breder glas hebben, maar onderliggend geen bredere kookvelden. Je hebt dan een cm of 5 glas aan beide kanten waar geen warmte geleverd wordt. Daar heb je dus geen zak aan. De Bora had wél kookzones die volledig doorlopen tot vlak aan de zijkant. Daarnaast was de motor een stuk stiller.De nadelen zijn ook bij een Bora plaat aanwezig toch? De nadelen zoals minder kookruimte, minder ruimte in de lade en het mogelijk vervuilen van de afzuigunit zijn m.i. niet subjectief.
Minder kookruimte heb je dus niet. We hebben er ook gewoon een lade onder, weliswaar zonder 2e binnenlade, dus je verliest wel iets ruimte (een cm of 10). Het vervuilen is totaal geen ding, het rooster en vetfilter gaan gewoon in de vaatwasser en de binnenruimte wordt verder nauwelijks vuil of vet, kwestie van af en toe een doekje doorheen halen. De filters zijn natuurlijk wel een kostenpost, zoals bij elke recirculatiekap.
Naar buiten was niet echt een optie omdat er in deze woning al een bestaande beton-op-zand vloer in de keuken lag die niet dik genoeg was voor een luchtkanaal naar buiten + vloerverwarming eroverheen. Bij nieuwbouw kan je natuurlijk hier wel voor ontwerpen en "gewoon" naar buiten. Als dat even kan, zou dat toch mijn voorkeur hebben. De meeste high-end afzuigkappen/kookplaten kunnen een simpel stuursignaal sturen naar een geschikte WTW-unit of naar een aparte toevoerklep/make-up-air unit (die verwarmt die aangezogen lucht) die alleen opent tijdens het koken.
All-electric.
Hier ook de bora en dat bevalt prima.
Initieel was het idee om rechtstreeks naar buiten te gaan maar door de afstand moest er een 2 motor in en wilde het risico met onderdruk niet lopen (ook ivm openhaard) dus gekozen voor recirculatie versie. Voor het prijsverschil kon ik heel wat jaren de filters vervangen.
Heb de la onder kookvlak vol zitten met kruiden ed. Ja je mist een la in la door de diepte maar mis het eigenlijk niet echt. (ook doordat rest keuken best groot is en dus aan opberg geen gebrek)
Initieel was het idee om rechtstreeks naar buiten te gaan maar door de afstand moest er een 2 motor in en wilde het risico met onderdruk niet lopen (ook ivm openhaard) dus gekozen voor recirculatie versie. Voor het prijsverschil kon ik heel wat jaren de filters vervangen.
Heb de la onder kookvlak vol zitten met kruiden ed. Ja je mist een la in la door de diepte maar mis het eigenlijk niet echt. (ook doordat rest keuken best groot is en dus aan opberg geen gebrek)
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
@ChillPascal ik heb geen problemen met onderdruk. Maar op dit moment ook geen 100% werkende wtw (draait in vakantiemodus omdat we anders in een opstijgend vliegtuig zitten.. 30m leiding op zolder is te kleine diameter. wordt deze maand vervangen, lang verhaal iig)
toen de wtw nog wel draaide eigenlijk ook geen last van onderdruk gehad. Ja de wtw zal in onbalans hebben gedraaid, maar soit. Daar is ie opgebouwd want als je een raam of voordeur open hebt dan draait ie ook in onbalans.
En hoe vaak heb je zo'n ding nu volle porrie aan? 5-10 minuten?
toen de wtw nog wel draaide eigenlijk ook geen last van onderdruk gehad. Ja de wtw zal in onbalans hebben gedraaid, maar soit. Daar is ie opgebouwd want als je een raam of voordeur open hebt dan draait ie ook in onbalans.
En hoe vaak heb je zo'n ding nu volle porrie aan? 5-10 minuten?
[ Voor 23% gewijzigd door Frantic op 02-02-2026 12:37 ]
Warema is redelijk te betalen, behalve voor schuine ramen. Wij hebben voor het ene schuine raam maar gekozen voor extra wamtewerend glas. Dat gaat ook goed. Scheelt ook dat dat ene raam niet zo groot is.Isniedood schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:08:
Ik ken ze enkel van vaste lamellen, maar dit ziet er heel interessant uit. Vooral ook omdat wij met schuine ramen te maken hebben en ze zogenaamde asymetrische lamellen hebben van warema. Ben benieuwd hoe klein het pakket is bij opvouwen.
Hier hebben we gekozen voor een plasmafilter, en ik moet zeggen, dat werkt perfect tot op heden!Frantic schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:46:
Hier ook WTW en afzuigkap naar buiten.. Naber thermobox met blowerdoor certificaat er tussen. Gee centje pijn, zou t zo weer doen.
We hebben een Miele KMDA 7876 in combinatie met een PlasmaMade GUC1323 .
En de WTW heeft er dus ook geen last van.
Plasmafilter hebben we ook overwogen.FabianGTI schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:41:
[...]
Hier hebben we gekozen voor een plasmafilter, en ik moet zeggen, dat werkt perfect tot op heden!![]()
We hebben een Miele KMDA 7876 in combinatie met een PlasmaMade GUC1323 .
En de WTW heeft er dus ook geen last van.
Wij hebben bewust geen kookplaat met afzuiging erin genomen.. We wilde meer pitten hebben dan je ziet in de kookplaten met ingebouwde afzuiging.
Is dat qua kleur anders dan hr+++?Andrehj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Warema is redelijk te betalen, behalve voor schuine ramen. Wij hebben voor het ene schuine raam maar gekozen voor extra wamtewerend glas. Dat gaat ook goed. Scheelt ook dat dat ene raam niet zo groot is.
Bij ons gaat het om slaapkamers die we ook moeten kunnen verduisteren. Al vind ik dat er ook wel elegante oplossingen zijn met gordijnen. Waarnemend glas lijkt mij alleen een averechts effect hebben in de zomer
Van buiten scheelt het iets.Isniedood schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:40:
Is dat qua kleur anders dan hr+++?
Verduisteren doe je met je gordijnen, niet met warmtewerend glas...Bij ons gaat het om slaapkamers die we ook moeten kunnen verduisteren.
Al vind ik dat er ook wel elegante oplossingen zijn met gordijnen. Waarnemend glas lijkt mij alleen een averechts effect hebben in de zomer
Waarom zou het effect in de zomer averechts zijn? De zon schijnt toch niet van binnenuit op de ramen?
Zo, ik had wat last van de jetlag geloof ik...Andrehj schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:46:
[...]
Van buiten scheelt het iets.
[...]
Verduisteren doe je met je gordijnen, niet met warmtewerend glas...
[...]
![]()
Waarom zou het effect in de zomer averechts zijn? De zon schijnt toch niet van binnenuit op de ramen?
Ik bedoelde inderdaad dat warmtewerend glas in de winter de warmte buiten houdt die je dan weer goed kan gebruiken. Ik snap at het een compromis is.
Wat verduistering betreft bedoelde ik dat de lamellen een mooie dubbelfunctie hebben. Thanks voor alle info !
Vraagje. Heb een discussie met de aannemer.
In de AOVK, "Bouwaansluiting stroom & water (door opdrachtgever)".
Uiteraard heb ik de tijdelijke aansluitingen aangevraagd. Alleen nu moet er een waterput gegraven worden en een bouwkast. Aannemer gaat deze kosten extra doorbelasten want hoort niet bij de opdracht.
Mijns inziens hoort dit bij de post Algemene Bouwplaatskosten.
Het aansluiten van de bouwkeet hoef ik toch ook niet te doen. Ik vind het een rare gang van zaken eerlijk gezegd.
Hoe ging dit bij jullie?
Uiteraard heb ik de tijdelijke aansluitingen aangevraagd. Alleen nu moet er een waterput gegraven worden en een bouwkast. Aannemer gaat deze kosten extra doorbelasten want hoort niet bij de opdracht.
Het aansluiten van de bouwkeet hoef ik toch ook niet te doen. Ik vind het een rare gang van zaken eerlijk gezegd.
Hoe ging dit bij jullie?
Ik dacht dat warmtewerend glas ook donkerder is, waardoor je in de winter minder licht binnen krijgt.Isniedood schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:12:
[...]
Ik bedoelde inderdaad dat warmtewerend glas in de winter de warmte buiten houdt die je dan weer goed kan gebruiken. Ik snap at het een compromis is.
@RMX De watermeterput en bouwkast hoort mijn inziens bij de bouwaansluiting, anders kan de aansluiting niet gemaakt worden.
Heb je een verdeling van de ABK post wat er onder valt?
vaak zijn dit verbruikskosten, inrichting van de bouwplaats met verdelkasten en watertappunten en keetvoorzieningen
Heb je een verdeling van de ABK post wat er onder valt?
vaak zijn dit verbruikskosten, inrichting van de bouwplaats met verdelkasten en watertappunten en keetvoorzieningen
@RMX Bij casco bouw is het gebruikelijk dat de klant deze zelf regelt, gezien de aannemer eerder klaar is dan dat het huis klaar is. In andere gevallen, als dat er niet bij zit, hadden ze je er wel even op mogen wijzen.
Overigens is het installeren best goed zelf te doen, dus je kunt ook overwegen om een set op marktplaats te kopen en na gebruik weer te verkopen.
Overigens is het installeren best goed zelf te doen, dus je kunt ook overwegen om een set op marktplaats te kopen en na gebruik weer te verkopen.
It's time to play the music, it's time to light the lights
@RMX, eens met @Rob-T6 om te checken wat er precies onder die post valt. De bouwaansluiting regel je altijd zelf, simpel weg om die, en het bijbehorend verbruik, op jouw naam komt te staan.
Als je een compleet huis laat bouwen vind ik het vreemd, dat jij er achteraan moet. Immers de aannemer heeft de onderaannemers (loodgieter / elektricien / graver) daarvoor.
Je kunt idd makkelijk een set van Markplaats scoren, en later weer doorverkopen. Let wel even op dat de elektriciteitsmast up-to-date is, anders sluiten ze 'm niet aan. Kijk even naar een graver in de buurt en die graaft je waterkist in een minuutje in.
In verreweg de meeste gevallen heb je ook een aardpin nodig (TT-stelsel). Die kun je online kopen en met een hamerboor de grond in trillen. Echter, een aardpin moet ook goed werken dus vraag even de elektricien om de aarding te meten.
Als je een compleet huis laat bouwen vind ik het vreemd, dat jij er achteraan moet. Immers de aannemer heeft de onderaannemers (loodgieter / elektricien / graver) daarvoor.
Je kunt idd makkelijk een set van Markplaats scoren, en later weer doorverkopen. Let wel even op dat de elektriciteitsmast up-to-date is, anders sluiten ze 'm niet aan. Kijk even naar een graver in de buurt en die graaft je waterkist in een minuutje in.
In verreweg de meeste gevallen heb je ook een aardpin nodig (TT-stelsel). Die kun je online kopen en met een hamerboor de grond in trillen. Echter, een aardpin moet ook goed werken dus vraag even de elektricien om de aarding te meten.
Dank allen. Het is inderdaad een casco plus bouw. Aannemer zegt wel dat hij geen huur telt voor de kast en waterput. Alleen de manuren in rekening brengt. Zo'n grote kostenpost is het ook weer niet, maar was even benieuwd.
Verschilt denk ik wel per aannemer, bij ons zat het allemaal in de aanneemsom, inclusief verbruik.Conrado schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:38:
@RMX, eens met @Rob-T6 om te checken wat er precies onder die post valt. De bouwaansluiting regel je altijd zelf, simpel weg om die, en het bijbehorend verbruik, op jouw naam komt te staan.
Marktplaats voor bouwkast en waterputRMX schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:57:
Vraagje. Heb een discussie met de aannemer.
Hoe ging dit bij jullie?
Schop en 90 minuten om een gat te graven
Hamer om de aardepen in de grond te slaan
Hamer en palen om de bouwkast vast te zetten
Uitvoerder wilt foto's voordat zij schouwen. Zij willen een slot op de kast zien, de aardepen, een hek eromheen.
[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 04-02-2026 17:56 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Logisch lijkt me. Je wilt zeker zijn dat je verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid afgedekt is.Uitvoerder wilt foto's voordat zij schouwen. Zij willen een slot op de kast zien, de aardepen, een hek eromheen.
Dat werd ons inderdaad duidelijk tijdens de gesprekken inderdaad ja.FabianGTI schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:27:
[...]
Verschilt denk ik wel per aannemer, bij ons zat het allemaal in de aanneemsom, inclusief verbruik.
Bij ons zijn is de omgevingsvergunning nu in aanvraag en hebben we ons ruwbouw gesprek ingepland. Welke dingen uit jullie ervaring zou ik echt moeten afstemmen/bespreken van te voren? Ik heb bijvoorbeeld zelf het volgende lijstje:
- diepe, lage zit-vensterbank aan de tuinkant
- NAP peilhoogte net zo hoog als buurman (want hij zit hoger dan NAP, blijkbaar)
- spouwmuur diep genoeg maken zodat er zonwering in kwijt kan?
- vloerverwarming op elke verdieping met aparte thermostaten
- fundering van huis uitbreiden naar buiten (onder verranda/carport etc)
Misschien nog iets over WTW?
Apparatuur bespreken voor wtw en warmtepomp binnen/buiten unit?
- NAP peilhoogte net zo hoog als buurman (want hij zit hoger dan NAP, blijkbaar)
Wat waren jullie kosten voor een bouwaansluiting (water) en het omzetten van deze aansluiting naar definitief?
Op de tarievenlijst (pdf alert!) van Vitens staat het volgende:
:strip_exif()/f/image/XdXBpFZTFD3iBdTgExpWz2Cm.jpg?f=fotoalbum_large)
Lees ik het goed dat je eerst €2.398 kwijt bent voor de bouwaansluiting en vervolgens €2.834 voor het omzetten naar een definitieve aansluiting?
:strip_exif()/f/image/XdXBpFZTFD3iBdTgExpWz2Cm.jpg?f=fotoalbum_large)
Lees ik het goed dat je eerst €2.398 kwijt bent voor de bouwaansluiting en vervolgens €2.834 voor het omzetten naar een definitieve aansluiting?
Volgens mij heb je dat goed gelezen.ChillPascal schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:30:
Wat waren jullie kosten voor een bouwaansluiting (water) en het omzetten van deze aansluiting naar definitief?
[Afbeelding]
Ik wilde de watermeter uit de put achter de voordeur laten verplaatsen naar de meterkast. Werd ook gewoon € 2.834,00 voor geoffreerd. Op mijn vraag waarom een nieuwe aansluiting (die mijn inziens meer werk is dan verplaatsen) maar € 1.798,50 kost en flink goedkoper is, kon niemand mij antwoord geven.
Uiteindelijk maar besloten de watermeter te laten zitten, komt toch een grote mat over het luik.
@Paul Hewson
Wat ze in mijn regio doen is de oude verwijderen + een nieuwe plaatsen ze maken in basis alleen koppelingen op de hoofdbuis en verlengen buizen dus niet. als de buis hergebruikt kan worden (bv door dat hij korter wordt) kan het wel. Wat dus de rare situatie gaf dat in mijn eigen huis (bestaande bouw) de watermeter 50 cm naar rechts verplaatsen een klein vermogen kost en naar links een paar honderd euro. Die man vertelde mij dat ze in de offerte eigenlijk altijd uitgaan van een nieuwe aansluiting, als je een persoon kan spreken en bv kan uitleggen dat de buis X meter moet worden opgegraven en dan zo op de nieuwe plek kan komen valt daar doorgaans over te praten. maar als de buis langer moet worden dus niet.
Wat ze in mijn regio doen is de oude verwijderen + een nieuwe plaatsen ze maken in basis alleen koppelingen op de hoofdbuis en verlengen buizen dus niet. als de buis hergebruikt kan worden (bv door dat hij korter wordt) kan het wel. Wat dus de rare situatie gaf dat in mijn eigen huis (bestaande bouw) de watermeter 50 cm naar rechts verplaatsen een klein vermogen kost en naar links een paar honderd euro. Die man vertelde mij dat ze in de offerte eigenlijk altijd uitgaan van een nieuwe aansluiting, als je een persoon kan spreken en bv kan uitleggen dat de buis X meter moet worden opgegraven en dan zo op de nieuwe plek kan komen valt daar doorgaans over te praten. maar als de buis langer moet worden dus niet.
Zucht, en wéér een WOZ taxatie van de gemeente waar ze er gemakshalve even van uit gaan dat de woning op peildatum al af was.
Vorig jaar door de vingers gezien, maar nu ga ik toch echt bezwaar maken.
Iemand dit tijdens de bouw ook gehad en (met succes) bezwaar gemaakt?
Vorig jaar door de vingers gezien, maar nu ga ik toch echt bezwaar maken.
Iemand dit tijdens de bouw ook gehad en (met succes) bezwaar gemaakt?
Tijd voor een nieuwe sig..
In 2021 betaalde ik €846,93 inclusief BTW voor de bouwaansluiting en €837,12 voor de huisaansluiting. Ze hebben de tarieven dus behoorlijk opgeschroefd.ChillPascal schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:30:
[Afbeelding]
Peil komt in principe van de gemeente.seanpaul schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:25:
Bij ons zijn is de omgevingsvergunning nu in aanvraag en hebben we ons ruwbouw gesprek ingepland. Welke dingen uit jullie ervaring zou ik echt moeten afstemmen/bespreken van te voren? Ik heb bijvoorbeeld zelf het volgende lijstje:
Apparatuur idd en zeker de wens om niks op batterijen nu al aangeven! Al zal dat ook in je definitieve TO moeten staan. Want die is leidend.
Extra heipalen voor uitbreidingen zou ik nu ook al aangeven. De laatste hebben wij ook op dit moment aangegeven.
Denk na over (ring)drainage van je kruipruimte.. ze zullen je er uit proberen praten. Bedenk zelf wat je wil en hou je poot stijf.
[ Voor 8% gewijzigd door Frantic op 05-02-2026 20:44 ]
Peil komt inderdaad in principe van de gemeente. Maar toen ze bij ons startten, stond de buurman, de aannemer en de man van de gemeente erbij. En de buurman wilde perse het huis een paar cm lager, anders zou hij wateroverlast krijgen. Tja, ik had nog nooit eerder gebouwd. En het resultaat was dat het huis idd een paar cm lager staat (het volgende huis staat wel hoger). De wijk naast ons is zeker wel 20cm lager, maar het was wel raar dat ter plekke over het peil onderhandelt werd (en ik niet eens alert genoeg was om te zeggen: ho even, wat gebeurt hier). De man van de gemeente keek erbij en deed niets. Niet iedere afdeling of ambtenaar van de gemeente (van sector grondgebied) is capabel (er waren meer/andere akkevietjes tijdens/na de bouw, die in de categorie incompetentie vielen, maar goed, dat is een beetje pech hebben/afhankelijk van de gemeente waar je woont).Frantic schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:40:
[...]
Peil komt in principe van de gemeente.
Apparatuur idd en zeker de wens om niks op batterijen nu al aangeven! Al zal dat ook in je definitieve TO moeten staan. Want die is leidend.
Extra heipalen voor uitbreidingen zou ik nu ook al aangeven. De laatste hebben wij ook op dit moment aangegeven.
Denk na over (ring)drainage van je kruipruimte.. ze zullen je er uit proberen praten. Bedenk zelf wat je wil en hou je poot stijf.
[ Voor 0% gewijzigd door kdekker op 05-02-2026 22:08 . Reden: Spel vaut ]
Hm dat waren de betere tarieven. In de begroting 5k aangenomen, maar realiseer me dat het inmiddels richting de 10k gaat qua aansluitkosten voor de nuts… flink bedrag.deejeebv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:31:
[...]
In 2021 betaalde ik €846,93 inclusief BTW voor de bouwaansluiting en €837,12 voor de huisaansluiting. Ze hebben de tarieven dus behoorlijk opgeschroefd.
Heb nog een projectleider gesproken nadat ik de offerte had ontvangen, was niks bespreekbaar.twain4me schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:06:
@Paul Hewson
Heb geen tyleenleiding, wellicht dat dat de achterliggende reden is. Het was mij hoe dan ook het geld niet waard voor nul extra functionaliteit.
Hoe bedoel je die vraag precies?Frantic schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:06:
Hoe was t 5k voor de bouwaansluiting
***members only***
Mijn initiële aanname in de begroting was €5k voor bouwstroom/-water en omzetten naar een definitieve huisaansluiting. Met deze prijzen lijkt dat richting de €10k te gaan.
Het is geen vraag maar een autocorrect
[ Voor 5% gewijzigd door Frantic op 05-02-2026 21:57 ]
Dus lager zitten dan je buurman zou theoretisch niet eens kunnen.Frantic schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:40:
Peil komt in principe van de gemeente.
notedFrantic schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:40:
We hoeven niet te heien, dus zou heipalen voor uitbreidingen ook niet hoeven, denk ik?Frantic schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:40:
Wist niet eens dat dit bestond, of überhaupt dat wateroverlast in een kruipruimte in ding was!Frantic schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:40:
Wel als je buurman's peil hoger isseanpaul schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:57:
[...]
Dus lager zitten dan je buurman zou theoretisch niet eens kunnen.
M'n gut feeling zegt: nee maar dat is aan een bouwtechnisch persoon die daar aan kan rekenen..[...]
We hoeven niet te heien, dus zou heipalen voor uitbreidingen ook niet hoeven, denk ik?
hangt ook enorm van je bodemsamenstelling af. Hier loopt bij iedereen alles vol na een regenbui. Ik wilde drainage, bouwer zei nee is niet nodig en is aan hovenier. Hier heb ik me iets teveel door hun laten leiden en niet mn poot stijf gehouden. Nu gaan we het alsnog via een hovenier/grondwerker/zelf doen. Anders had er al een drainage buis onder de fundering door gelegen.[...]
Wist niet eens dat dit bestond, of überhaupt dat wateroverlast in een kruipruimte in ding was!
[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 06-02-2026 16:26 ]
Peil is afhankelijk van de aanvraag. Wij hebben gebouwd t.o.v. het maaiveld, daar mochten we 250mm boven zittenseanpaul schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:57:
:strip_exif()/f/image/UKiNFOSChPINGLBRnOIHCorm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het maaiveld is wat opgehoogd met de grond uit de kelder. Net wat hoger zitten dan de buurman is altijd aan te raden.....
Inderdaad afhankelijk van het project. Bij ons zijn de bouwpeilen in NAP afgegeven door de gemeente.
Hier ook, bij oplevering was de ringleiding nog niet aangesloten. Heel de kruipruimte stond onder water, meteen een pomp gekocht en 2 dagen aan laten staan.seanpaul schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:57:
[...]
[...]
noted
[...]
We hoeven niet te heien, dus zou heipalen voor uitbreidingen ook niet hoeven, denk ik?
[...]
Wist niet eens dat dit bestond, of überhaupt dat wateroverlast in een kruipruimte in ding was!
We hebben mensen in de straat waar het vocht in de vloer was getrokken, de hele vloer was bol gaan staan. Een jaar na het leggen kon alles er weer uit.
Onze oplevering is nu een jaar geleden, gisteren een taart van de bouwer ontvangen om de eerste verjaardag te vieren. 🥳
Wij hebben een eerste gesprek gehad voor het bouwen van een woning met een achitect en een bouwer. Tijdens dit overleg zijn er verschillende grove schetsen gemaakt en het idee zoals in de afbeelding spreekt ons wel aan. Alleen toen we thuis kwamen gingen wij praktisch denken en hoe kan je met dit basisontwerp een sfeervolle inrichting maken. Binnenkort hebben we een tweede gesprek en willen zelf wat ideeën hebben hoe we de ruimte zouden kunnen indelen. Alleen wij komen er niet meer uit.
In onderstaande schets staan de binnenmaten van de woning. Wij willen het liefste een afscheiding tussen de keuken en woonkamer, de rode lijn. Wij willen af en toe rustig in de keuken bezig zijn zonder alles mee te krijgen in de woonkamer.
Hoe zou je een keukenblok plaatsen? Voor een eiland is de ruimte te klein een schiereiland zou wel mogen. Daarnaast hebben wij een eettafel van 2x1m. En denken aan een ronde tafel van 1.40m.
Hebben jullie suggesties zodat we goed beslagen het tweede gesprek in kunnen.
Wij zijn vrij in het blok van de hal te verplaatsen. Alleen voorkeur is wel om de trap redelijk in het midden te laten. De bijgebouwen moeten helaas 5 meter achter de voorgevel staan. Anders hadden wij wellicht in de berging/bijkeuken de entree kunnen maken.
In onderstaande schets staan de binnenmaten van de woning. Wij willen het liefste een afscheiding tussen de keuken en woonkamer, de rode lijn. Wij willen af en toe rustig in de keuken bezig zijn zonder alles mee te krijgen in de woonkamer.
Hoe zou je een keukenblok plaatsen? Voor een eiland is de ruimte te klein een schiereiland zou wel mogen. Daarnaast hebben wij een eettafel van 2x1m. En denken aan een ronde tafel van 1.40m.
Hebben jullie suggesties zodat we goed beslagen het tweede gesprek in kunnen.
Wij zijn vrij in het blok van de hal te verplaatsen. Alleen voorkeur is wel om de trap redelijk in het midden te laten. De bijgebouwen moeten helaas 5 meter achter de voorgevel staan. Anders hadden wij wellicht in de berging/bijkeuken de entree kunnen maken.
[ Voor 8% gewijzigd door tweakfdr op 08-02-2026 14:17 ]
Natuurlijk kunnen we een berg voorstellen doen, maar misschien is dat tè vroegtweakfdr schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:14:
Wij hebben een eerste gesprek gehad voor het bouwen van een woning met een achitect en een bouwer. Tijdens dit overleg zijn er verschillende grove schetsen gemaakt en het idee zoals in de afbeelding spreekt ons wel aan. Alleen toen we thuis kwamen gingen wij praktisch denken en hoe kan je met dit basisontwerp een sfeervolle inrichting maken.
Je basistekening is een beetje hoe we allemaal beginnen. Dat betekent dat je eerst met de architect zaken helder moet hebben. Wil je een grotere keuken waar bijvoorbeeld wèl een kookeiland in past?
Als je bijvoorbeeld de bijbouwen laat starten ter hoogte van het einde van de hal, kun je de keuken moeiteloos richting de bijkeuken uitbreiden. Moet de plattegrond symmetrisch zijn, of is juist asymmetrisch een optie?
Kortom, werk je wensen en eisen uit. Bespreek dat vervolgens met de architect.
Ik zou je adviseren om een binnenhuisarchitect een interieurplan te laten maken. Dat koste bij ons ca eur 3500,00 maar dat gaf ons een compleet beeld van ons interieur. Uit haar plan/ontwerp kwam ook naar voren dat we de kinderkamers eigenlijk iets groter moest maken en ook de indeling vd badkamer is aangepast, en zo nog wat zaken. In dit stadium kon dat allemaal nog in de bouwplannen worden aangepast (en voorafgaand aan een bouwovereenkomst, dus niet achteraf extra hoge kosten)
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic