Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:51
Conrado schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:58:
AD: Achterbuurman Jo (74) krijgt gelijk, villa is 23 centimeter te hoog

[Afbeelding: Villa]

Dit artikel staat achter een betaalmuur, maar het verhaal is niet exclusief AD. Een woning in Dongen is 23 cm hoger dan maximaal toegestaan in het bestemmingsplan. Niet dat het gebouw zelf te hoog is, maar omdat het 0-peil 23 cm t.o.v. het maaiveld ligt. De rechter en nu ook de Raad van State hebben geoordeeld dat, dat niet mag.

De Gemeente heeft daarom de vergunning ingetrokken, en ook daar kan weer bezwaar tegen gemaakt worden. Daarna kan de gemeente aan een oplossing werken. Ik verwacht dat die oplossing erg afhangt van wie er precies verantwoordelijk is.
Nou, ik zal het berichtje van de gemeente dat deze het uitgezette peil heeft goedgekeurd maar extra goed bewaren.

Dit vloeit natuurlijk voort uit het feit dat gemeenten de kennis en capaciteit niet hebben om fatsoenlijk te handhaven. Als een bewoner er bij de fundering al op gewezen heeft, had met veel minder kosten al ingegrepen kunnen worden. Zou de schade, die de bewoner van de villa nu lijdt, op de gemeente verhaald kunnen worden?

Edit; volgens deze blogpost lijkt dat wel het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 17-07-2026 14:27 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-08 15:26
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 17-07-2026 19:37 . Reden: Dat is niet nodig ]

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:54
big bang schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Nou, ik zal het berichtje van de gemeente dat deze het uitgezette peil heeft goedgekeurd maar extra goed bewaren.

Dit vloeit natuurlijk voort uit het feit dat gemeenten de kennis en capaciteit niet hebben om fatsoenlijk te handhaven. Als een bewoner er bij de fundering al op gewezen heeft, had met veel minder kosten al ingegrepen kunnen worden. Zou de schade, die de bewoner van de villa nu lijdt, op de gemeente verhaald kunnen worden?
Ik snap niet hoe je de gemeente van een fout kan betichten. Die mindset is echt ongezond imho.

Ik zie vooral opdrachtgevers uit angst zo hoog mogelijk bouwen, want stel de buurman is een aso en bouwt te hoog.... (Dan ben je dus zelf die buurman...)

[ Voor 11% gewijzigd door Deleon78 op 17-07-2026 14:30 ]

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:46

Dit artikel staat achter een betaalmuur, maar het verhaal is niet exclusief AD. Een woning in Dongen is 23 cm hoger dan maximaal toegestaan in het bestemmingsplan. Niet dat het gebouw zelf te hoog is, maar omdat het 0-peil 23 cm t.o.v. het maaiveld ligt. De rechter en nu ook de Raad van State hebben geoordeeld dat, dat niet mag.

De Gemeente heeft daarom de vergunning ingetrokken, en ook daar kan weer bezwaar tegen gemaakt worden. Daarna kan de gemeente aan een oplossing werken. Ik verwacht dat die oplossing erg afhangt van wie er precies verantwoordelijk is.
Ik ken deze zaak, de maximale nokhoogte in deze straat is 8 meter. Over het algemeen wordt 10% afwijking gedoogd, in dit geval hebben de bewoners een huis van 9.03 meter hoog laten bouwen. Ruim een meter boven de maximaal toegestane nok hoogte.

De gemeente heeft met het opmeten een fout gemaakt, hoogte maaiveld is verkeerd vastgesteld.

Mocht het huis worden ingekort dan is de vraag wie de kosten op zich moet nemen, de gemeente of eigenaar. De opdrachtgever heeft bewust hoger gebouwd dan maximaal toegestaan, de gemeente heeft een meet fout gemaakt.

Hoe dan ook de bewoners zitten al een aantal jaar in een onduidelijke situatie (detail: de bewoonster is zelf architect van beroep).

• BBBrt
Deleon78 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:29:
[...]

Ik snap niet hoe je de gemeente van een fout kan betichten. Die mindset is echt ongezond imho.

Ik zie vooral opdrachtgevers uit angst zo hoog mogelijk bouwen, want stel de buurman is een aso en bouwt te hoog.... (Dan ben je dus zelf die buurman...)
De gemeente is het bevoegd gezag. Toetsen of iets aan de kaders voldoet is hun taak.. dus ja :)

• Conrado
  • Laatst online: 08:24
We weten alleen (nog) niet war er verkeerd is gegaan. Smokkelen met de hoogte wordt vaker gedaan, bijvoorbeeld om boven meer stahoogte te bereiken. Echter, hier staat de hele bouw te hoog.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:01

Fijn zo’n buurman. Hoewel hij natuurlijk helemaal in zijn recht staat (regels zijn immers regels) zijn het nu de bewoners van het huis die dadelijk gedupeerd zijn en niet de gemeente die de fout heeft gemaakt. Ongeacht of de gemeente aansprakelijk/verantwoordelijk gehouden kan worden en eventueel de kosten voor een aanpassing moet vergoeden, de bewoners zitten met de ellende. Ik vind het nogal een verschil of iets met opzet gedaan wordt of dat er gewoon echt sprake is van een (menselijke) fout. De kosten van herstel wegen in dit geval toch ook niet op tegen de baten zou je zeggen. Maargoed.

De paar jaar dat Jo nog op deze wereld loopt zullen in onmin met zijn buren zijn, wat heb je dan bereikt? Sometimes it’s better to be kind than to be right, denk ik dan.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:54
BBBrt schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:35:
[...]

De gemeente is het bevoegd gezag. Toetsen of iets aan de kaders voldoet is hun taak.. dus ja :)
Als de gemeente de controle verkeerd heeft uitgevoerd, kan ik daar nog half in mee gaan. Dan nog zou wat mij betreft het uitgangspunt moeten zijn dat je als persoon je aan de gezamenlijke regels dient te houden.

Afschuiven op de toezichthouder vind ik te makkelijk (en kwalijk).

• BBBrt
Deleon78 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:53:
[...]

Als de gemeente de controle verkeerd heeft uitgevoerd, kan ik daar nog half in mee gaan. Dan nog zou wat mij betreft het uitgangspunt moeten zijn dat je als persoon je aan de gezamenlijke regels dient te houden.

Afschuiven op de toezichthouder vind ik te makkelijk (en kwalijk).
Je kunt niet van de burger verwachten dat hij alle bouwregelgeving én lokaal beleid uit zijn hoofd kent of leert. Ook niet als die burger een huis gaat/laat bouwen. Je mag er wel vanuit gaan dat de burger mensen inschakelt die dat in principe wel doen. Maar dan nog kunnen er foutjes gemaakt worden, wat hier ook echt het geval lijkt te zijn (ook de burger zelf heeft hier namelijk helemaal geen profijt van).

Van de toezichthouder mag je nou wél verwachten dat ze zoiets basaals als een peilfout eruit halen. Maar jij vindt duidelijk van niet :p

Maar goed, ik zal weer ontopic gaan :+

• Conrado
BBBrt schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Je kunt niet van de burger verwachten dat hij alle bouwregelgeving én lokaal beleid uit zijn hoofd kent of leert. Ook niet als die burger een huis gaat/laat bouwen.
Die vlieger gaat niet op, immers "Ieder wordt geacht de wet te kennen". En dat is maar goed ook.

Nu houdt de gemiddelde zelfbouwer hier zich niet met het uitzetten van het peil bezig. Dat regelt de aannemer.
Ik heb indertijd een landmeter ingehuurd om het peil uit te zetten. Ik heb eigenlijk geen idee of de gemeente daar over geïnformeerd is. Dat heb ik niet gedaan en de gemeente was er ook niet bij aanwezig.
De gemeente heeft - op het einde van de bouw - een technisch bureau langst gestuurd om het hele bouwwerk in te meten. Die data zie je terug op alle officiële kaarten en map data.

Overigens wel mooi om te zien: een streepje op een lat en op een lantaarnpaal bepalen je hele bouw. Mijn klanten denken op nanometer-nivo, de bouw vind een centimeter al nauwkeurig :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/05VBvKRT/KVL147.jpg

We hebben na twee jaar bouwen het toch een keer nagemeten, en het klopte nog ook...

[ Voor 16% gewijzigd door Conrado op 18-07-2026 10:56 ]

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:20
maussert schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Fijn zo’n buurman. Hoewel hij natuurlijk helemaal in zijn recht staat (regels zijn immers regels) zijn het nu de bewoners van het huis die dadelijk gedupeerd zijn en niet de gemeente die de fout heeft gemaakt. Ongeacht of de gemeente aansprakelijk/verantwoordelijk gehouden kan worden en eventueel de kosten voor een aanpassing moet vergoeden, de bewoners zitten met de ellende. Ik vind het nogal een verschil of iets met opzet gedaan wordt of dat er gewoon echt sprake is van een (menselijke) fout. De kosten van herstel wegen in dit geval toch ook niet op tegen de baten zou je zeggen. Maargoed.

De paar jaar dat Jo nog op deze wereld loopt zullen in onmin met zijn buren zijn, wat heb je dan bereikt? Sometimes it’s better to be kind than to be right, denk ik dan.
En dat is zover ik het begrijp niet het geval. De buurman heeft dit al aangekaart voor de bouw. Dat je dan als een bord voor je kop doorbouwt met de insteek... als het staat dan zal niemand mij wat doen.. dan mag je wat mij betreft gewoon op de blaren zitten

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier in het dorp hadden ze al een paar verdiepingen staan van een stuk of 20 appartementen, voordat ze erachter kwamen dat ze zo'n 30 of 50 centimeter te laag zaten. Daar zijn de verdiepingsvloeren eraf gehaald en de muren verhoogd voor ze terug gelegd zijn.

Ik heb het artikel niet gelezen, dus weet niet of de peil het probleem was of de bouwhoogte ten opzichte van het correcte peil.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:54
maussert schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:58:
[...]

als die buurman dit al aangegeven heeft toen de fundering lag dan was dat niet anders dan behulpzaam, juist om dit soort ellende in de toekomst te voorkomen. dat iedereen dat negeert en lekker doorbouw dt kun je die buurman niet aanrekenen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• big bang
No Hands schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:07:
[...]

als die buurman dit al aangegeven heeft toen de fundering lag dan was dat niet anders dan behulpzaam, juist om dit soort ellende in de toekomst te voorkomen. dat iedereen dat negeert en lekker doorbouw dt kun je die buurman niet aanrekenen.
Stel je voor: buurman zegt: hé je zit te hoog!” Je gaat naar de gemeente en die zegt “nee hoor, is prima zo, volgens vergunning. Bouw maar lekker door”. Dan mag je er toch vanuit gaan dat je die gemeente daar in mag vertrouwen? Buurman heeft in dat geval ook niet veel fout gedaan.

• Conrado
No Hands schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:07:
[...]

Wat het complex maakt is dat er twee rechtszaken geweest zijn. Buurman's melding lijkt dus niet opgepakt te zijn. Het kan niet anders dat de gemeente daar een rol speelt.

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-07 21:33
Ik heb een 'grote' vraag die een eigen topic waard was (werd ik door iemand op gewezen). Wat is de beste /een goede layout van je warmtepomp-/warmteafgifte-/warmteterugwinsysteem bij een zeer energiezuinige woning, in mijn geval een Passief Huis. Om die vraag (en antwoorden) bij elkaar te houden, heb ik er idd een eigen Topic van gemaakt: Zeer energiezuinig huis: wat is beste warmtepompconfiguratie - Duurzame energie en installaties - GoT.

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-08 13:58
Afgelopen jaar hebben wij ons droomhuis laten bouwen welke ondermeeer is voorzien van 2 badkamers met regendouches. Al in een vroegstadium hebben wij bij zowel de hoofdaannemer als installateur de vraag gesteld of het getekende leidingwerk voldoende was voor de gekozen regendouches. Een concrete reactie is daar destijds op uitgebleven.

Bij de oplevering van de woning bleek 1 vd regendouches uberhaupt niet te werken. Een week later heeft de installateur wat leidingwerk aangepast (er was ergens 12mm ipv 20mm gebruikt) en er bleek isolatiemateriaal in de douchekop te zitten. Dit leek het probleem opgelost te hebben maar bij de 1e douchebeurt bleek toch wat twijfel ontstaan over de waterdruk.

Inmiddels heb ik dmv de 'emmertest' het een en ander uitgezocht.

De waterdruk op de buitenkraan is meer dan 21 liter per minuut. De aanvoer lijkt dus prima in orde te zijn. Beide regendouches hebben een maximale capaciteit van 9 liter per minuut. In de praktijk leveren ze 6 liter per minuut en bij gelijktijdig gebruik 4,5 liter per minuut.

Waar het in mijn beleving onder andere misgaat is dat er wel een grotere diameter is gebruikt voor het leidingwerk maar dat de 2e badkamer is afgetakt van de leiding die naar de 1e badkamer loopt terwijl daar eigenlijk 2 aparte leidingen naar moesten vanaf de hoofdaansluiting.

Ik heb een aantal vragen om beslagen ten ijs te komen richting de aannemer, die dit wss zal afdoen als 'normaal'.
  1. Dit is meer een juridisch vraagstuk maar we hebben bij ontvangst van de technische tekeningen gevraagd of het leidingwerk geschikt is voor de gekozen regendouches. Dan mogen wij er vanuit gaan dat we ook bij gelijktijdig gebruik er 9 liter per minuut geleverd kan worden. Is dat terecht?
  2. Een drukverhoger is wellicht een oplossing maar neemt de oorzaak niet weg. Het openhalen van wanden is uiteraard geen optie aangezien alles al is afgewerkt. Zouden jullie akkoord gaan met een drukverhoger? Ik weet dat een drukverhoger wat geluid kan maken. Zijn er andere nadelen?
  3. Op dit moment staat de laatste 5% (circa 30k) vd bouwsom nog in depot bij de notaris. Is het redelijk om dit volledige bedrag aan te houden zolang het drukprobleem nog niet is opgelost?
Ben benieuwd naar jullie mening hierover en hoe jullie hiermee om zouden gaan!

• pman63
  • Laatst online: 23:15
Is je warmwatervoorziening ook geschikt om 18 liter per minuut te leveren, want als het daar al fout gaat dan is dat de bron waar als eerste wat aan gedaan moet worden.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:25
@Sjors81 zeker die 5% aanhouden.. wij hebben ook nog een bedrag open staan. Recent wel verlaagd, maar we zijn nog steeds niet helemaal rond..

• Sjors81
pman63 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:41:
Is je warmwatervoorziening ook geschikt om 18 liter per minuut te leveren, want als het daar al fout gaat dan is dat de bron waar als eerste wat aan gedaan moet worden.
We hebben dailin altherma warmtepomp met 230liter buffervat. Hebben hier al navraag gedaan maar dat zou niet de bottleneck mogen zijn. Het aantal liters wat we hebben is overigens alleen koud water, dus niet gemengd.

• pman63
  • Laatst online: 23:15
Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:10:
[...]

We hebben dailin altherma warmtepomp met 230liter buffervat. Hebben hier al navraag gedaan maar dat zou niet de bottleneck mogen zijn. Het aantal liters wat we hebben is overigens alleen koud water, dus niet gemengd.
Omdat denk ik het merendeel van de mensen toch wel onder een warme douche staan zou ik toch ook dat eens nakijken, warm en koud zijn 2 verschillende leidingen. Als koud nu al niet voldoende levert dan zal de mix dat denk ik ook niet doen. meten is weten.

• Sjors81
pman63 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Omdat denk ik het merendeel van de mensen toch wel onder een warme douche staan zou ik toch ook dat eens nakijken, warm en koud zijn 2 verschillende leidingen. Als koud nu al niet voldoende levert dan zal de mix dat denk ik ook niet doen. meten is weten.
Uiteraard eens...opgegeven liters per minuut is het meest optimale qua waterdruk. Met gemengd is het rond de 15% minder.

• Scheurbuik
Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:28:
[...]

Uiteraard eens...opgegeven liters per minuut is het meest optimale qua waterdruk. Met gemengd is het rond de 15% minder.
Bij mengen zal je er toch meer uitkrijgen? Warm+koud. Stel water wartempompvat = 60graden ,koud water 10, , dan meng je het altijd 1+1 op.

Moet zeggen dat 230L voor 2 regendouches niet overdreven groot is uitgelegd. Zeke omdat je aanvoertemperatuur waarschijnlijk lager ism

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:10:
Maar waarom meet je koud? Juist bij een WP, waar het "hete" water relatief lauw is, is de flow van de warme kraan veel belangrijker.
Ik zou eerste eens geen meten op een standaard 38 °C en dan pas gaan klagen bij je aannemer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Conrado
Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:32:
Dit is meer een juridisch vraagstuk maar we hebben bij ontvangst van de technische tekeningen gevraagd of het leidingwerk geschikt is voor de gekozen regendouches. Dan mogen wij er vanuit gaan dat we ook bij gelijktijdig gebruik er 9 liter per minuut geleverd kan worden. Is dat terecht?
Een paar vragen: heb je een bestek - of technische tekening - waar überhaupt over liters/min gesproken wordt? Heb je je vraag over de regendouches per mail gesteld? Heb je aangegeven dat je ze tegelijkertijd wenst te gebruiken?

• Sjors81
Andrehj schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:37:
[...]

Maar waarom meet je koud? Juist bij een WP, waar het "hete" water relatief lauw is, is de flow van de warme kraan veel belangrijker.
Ik zou eerste eens geen meten op een standaard 38 °C en dan pas gaan klagen bij je aannemer.
Dat heb ik al gedaan en aantal liters is dan minder. Heb al navraag gedaan vwb de warmtepomp maar dat is niet de bottleneck.

• Sjors81
Conrado schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:08:
[...]

Een paar vragen: heb je een bestek - of technische tekening - waar überhaupt over liters/min gesproken wordt? Heb je je vraag over de regendouches per mail gesteld? Heb je aangegeven dat je ze tegelijkertijd wenst te gebruiken?
Uiteraard is er een technische tekening. Installateur was op de hoogte van het type regendouches die er kwamen en het gebruik daarvan. Ook specifiek de vraag gesteld of de installatie geschikt is in relatie tot de uitgekozen regendouches. Het aantal liters is, behalve de aangeleverde documentatie van de gekozen regendouches, niet specifiek beoemd.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:59
Heeft de aannemer of installateur een berekening gemaakt van het benodigde leidingnet? Q wortel N methode is de standaard, maar niet direct verplicht volgens het bouwbesluit. Maar er zal iig iets qua berekening moeten zijn, dat moet je kunnen opvragen lijkt me. En als je beide douches niet tegelijkertijd kan gebruiken kan je denk ik wel stellen dat je installatie op het moment niet voldoet.

2x 9 liter per minuut lijkt me overigens niet eens zo heel veel. In het bestek van onze woning staat 18 liter per minuut voor de douche met als opmerking definitief te bepalen nav gekozen sanitair.

• Conrado
Sjors81 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 00:21:
[...]

Uiteraard is er een technische tekening. Installateur was op de hoogte van het type regendouches die er kwamen en het gebruik daarvan.
Belangrijk is wàt er nu precies op papier staat. Belangrijk is om informatie, wensen en verwachtingen te scheiden van afspraken en eisen.

• Sjors81
Het lastige is dat dat niet zo expliciet op papier staat. Het enige wat wij hebben ontvangen zijn de technische tekeningen en de offerte van de installateur aan de aannemer. Wij waren in de veronderstelling dat door ze te wijzen op hetgeen wij hadden uitgezocht, en hier geen tegenbericht op kwam, dat dit akkoord was.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:24

orf

Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:32:
• Een drukverhoger is wellicht een oplossing maar neemt de oorzaak niet weg. Het openhalen van wanden is uiteraard geen optie aangezien alles al is afgewerkt. Zouden jullie akkoord gaan met een drukverhoger? Ik weet dat een drukverhoger wat geluid kan maken. Zijn er andere nadelen?
Om even specifiek hierop in te gaan:

Bij ons staat een hydrofoor in de kelder. Die hoor je vanuit de gang heel goed en vanuit de woonkamer net. Dat ding maakt best wat geluid. Hij heeft een variabel toerental en alleen bij douchen draait hij zo hard dat hij flink geluid maakt.

Vorig jaar waren we volgens HomeWizard €42 kwijt aan stroomverbruik van de hydrofoor. Met drie personen en twee regendouches.

Het heeft bij ons overigens wel enorm veel gedaan. Heerlijke douches dankzij de hydrofoor. Zelfs met twee tegelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door orf op 21-07-2026 20:12 ]

• Conrado
Kijk, dan wordt het langzamerhand wat duidelijk. Als ik het goed begrijp heb je technische tekeningen gewijzigd met regendouches, is dat correct?
Dan had je een reactie mogen verwachten: jij bent leek en wat weet jij of dat gaat werken of niet.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:06
orf schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:06:
[...]

Om even specifiek hierop in te gaan:

Bij ons staat een hydrofoor in de kelder. Die hoor je vanuit de gang heel goed en vanuit de woonkamer net. Dat ding maakt best wat geluid. Hij heeft een variabel toerental en alleen bij douchen draait hij zo hard dat hij flink geluid maakt.

Vorig jaar waren we volgens HomeWizard €42 kwijt aan stroomverbruik van de hydrofoor. Met drie personen en twee regendouches.

Het heeft bij ons overigens wel enorm veel gedaan. Heerlijke douches dankzij de hydrofoor. Zelfs met twee tegelijk.
Welk type gebruik je? Kan je het op rubbers plaatsen of een ruime geluidskast erom heen bouwen?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:24

orf

Lord Anubis schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:04:
[...]

Welk type gebruik je? Kan je het op rubbers plaatsen of een ruime geluidskast erom heen bouwen?
De DAB Esybox Mini. Hij staat al in een kast in de kelder. Het geluid stoort mij niet, omdat het alleen maar echt hoorbaar is als iemand aan het douchen is.

• Lord Anubis
Sjors81 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:35:
Het lastige is dat dat niet zo expliciet op papier staat. Het enige wat wij hebben ontvangen zijn de technische tekeningen en de offerte van de installateur aan de aannemer. Wij waren in de veronderstelling dat door ze te wijzen op hetgeen wij hadden uitgezocht, en hier geen tegenbericht op kwam, dat dit akkoord was.
Bij alles wat ik wil vraag ik of het mogelijk is en of er een akkoord of herberekening nodig is. Desnoods bij geen of onvoldoende reactie bel ik en zeg dat er een aanvullende mail onderweg is. Als ik die, pas na het telefoontje verstuurd, staat erin dat ik graag hun reactie wilt hebben. Zo kunnen ze niet rond de pot draaien en het ook niet per telefoon af doen met een nep belofte.

Tevens onthoud dat je als je vragen stel, stel 1 vraag per onderwerp en nummer ze. De meeste beantwoordders krijgen het niet voor elkaar om meerdere vragen te kunnen beantwoorden. na ontvangst vraag ik of ze ontbrekende nummers nog willen beantwoorden voordat ik hun beantwoorde vragen of informatie kan beoordelen en akkoordere; zo draai ik het balletje.

Bij veel vragen, stel ik die eerst wel per telefoon maar koppel mijn begrepen samenvatting terug met slotvragen.

NOOIT iets veronderstellen!

HTH

• Sjors81
Conrado schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:08:
Kijk, dan wordt het langzamerhand wat duidelijk. Als ik het goed begrijp heb je technische tekeningen gewijzigd met regendouches, is dat correct?
Dan had je een reactie mogen verwachten: jij bent leek en wat weet jij of dat gaat werken of niet.
Nee, wij hebben al vanaf de start vh ontwerpproces aangegeven dat er 2 badkamers met regendouches in moeten. Door onze bezoekjes aan de badkamerzaken werd ons duidelijk dat hier in het installatiewerk wel goed nasr gekeken moet worden. Toen wij de keuzes voor de badkamer hadden gemaakt, hebben we alle documentatie met zowel de aannemer als de installateur gedeeld. Er is geen enkele vraag op gekomen.

• Sjors81
Lord Anubis schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:18:
[...]

Bij alles wat ik wil vraag ik of het mogelijk is en of er een akkoord of herberekening nodig is. Desnoods bij geen of onvoldoende reactie bel ik en zeg dat er een aanvullende mail onderweg is. Als ik die, pas na het telefoontje verstuurd, staat erin dat ik graag hun reactie wilt hebben. Zo kunnen ze niet rond de pot draaien en het ook niet per telefoon af doen met een nep belofte.

Tevens onthoud dat je als je vragen stel, stel 1 vraag per onderwerp en nummer ze. De meeste beantwoordders krijgen het niet voor elkaar om meerdere vragen te kunnen beantwoorden. na ontvangst vraag ik of ze ontbrekende nummers nog willen beantwoorden voordat ik hun beantwoorde vragen of informatie kan beoordelen en akkoordere; zo draai ik het balletje.

Bij veel vragen, stel ik die eerst wel per telefoon maar koppel mijn begrepen samenvatting terug met slotvragen.

NOOIT iets veronderstellen!

HTH
Zo hebben wij onze communicatie ook altijd vorm gegeven. Ik kan ze echter niet dwingen om ze te beantwoorden, een concrete reactie is simpelweg uit gebleven en aangezien het bouwproces nogal chaotisch verliep, lag voordat we het wisten al het installatiewerk er al in.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:42
Sjors81 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:26:
[...]

Zo hebben wij onze communicatie ook altijd vorm gegeven. Ik kan ze echter niet dwingen om ze te beantwoorden, een concrete reactie is simpelweg uit gebleven en aangezien het bouwproces nogal chaotisch verliep, lag voordat we het wisten al het installatiewerk er al in.
Wij hadden een behoorlijk responsieve projectleider vanuit de aannemer, met ook een goede dossiervorming, maar ook hij gaf soms simpelweg geen antwoord op enkele vragen, dit bleek achteraf bijna altijd te betekenen dat hetgeen wij vroegen niet mogelijk was. Dit bleek achteraf dus een bewuste strategie. Gezien de hoeveelheid vragen in een dergelijk project hopen ze wellicht dat je er niet op terug komt.

Wat mij betreft is het niet antwoorden op / negeren van een vraag een "red flag" voor het betreffende onderwerp. De meest belangrijke vragen hebben we wel op doorgevraagd, maar enkele zijn er zo toch tussen wal en schip beland, en hebben soms toch een minder optimaal resultaat tot gevolg gehad, maar dus geen echt kritische zaken.

Verder wil ik de flow van je vraag niet onderbreken, meer een observatie hoe sommige aannemers werken, zodat andere bouwers het kunnen herkennen.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 22-07-2026 23:36 ]

• Sjors81
Batilan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:33:
[...]

Wij hadden een behoorlijk responsieve projectleider vanuit de aannemer, met ook een goede dossiervorming, maar ook hij gaf soms simpelweg geen antwoord op enkele vragen, dit bleek achteraf bijna altijd te betekenen dat hetgeen wij vroegen niet mogelijk was. Dit bleek achteraf dus een bewuste strategie. Gezien de hoeveelheid vragen in een dergelijk project hopen ze wellicht dat je er niet op terug komt.

Wat mij betreft is het niet antwoorden op / negeren van een vraag een "red flag" voor het betreffende onderwerp. De meest belangrijke vragen hebben we wel op doorgevraagd, maar enkele zijn er zo toch tussen wal en schip beland, en hebben soms toch een minder optimaal resultaat tot gevolg gehad, maar dus geen echt kritische zaken.

Verder wil ik de flow van je vraag niet onderbreken, meer een observatie hoe sommige aannemers werken, zodat andere bouwers het kunnen herkennen.
Oh, juist waardevol dit! Ik herken dit zeker, ik denk in ons geval niet dat het een bewuste strategie was. Simpelweg te druk, te veel waardoor dit soort vragen zijn blijven liggen. Wel is ons later verteld bij de oplevering dat de technisch tekenaar er wel rekening mee had gehouden.

• Conrado
Sjors81 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:22:
[...]

Toen wij de keuzes voor de badkamer hadden gemaakt, hebben we alle documentatie met zowel de aannemer als de installateur gedeeld. Er is geen enkele vraag op gekomen.
Kijk, dat is toch wat je mag verwachtten. Als leek heb je de juiste mensen over jullie keuzes geïnformeerd. Ter vergelijk; als je tegen de elektricien vertelt dat je een laadpunt voor een EV in de garage wilt, mag je toch verwachten dat 'ie terug meldt dat het dan wel een 3-fase aansluiting moet zijn en niet een gewoon stopcontact. Dat kun je ook rekening houden met extra kosten en zo.

Ik zou een beetje gaan leunen op 'dat je aan de informatieplicht voldaan hebt'. Dat kan moeilijk ontkent worden.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, zou ik ook even bij hen te rade gaan. Niet om er een 'I sue you'-toestand van te maken, want dat kost je gewoon een berg negatieve energie die je beter anders kunt inzetten. Maar, dan weet je wel waar je staat.

Ter afsluiting nog wat algemeens: het komt helaas regelmatig in dit draadje voor dat er iets niet naar wens gemaakt is. Uit die ervaring van anderen weet ik ondertussen dat aannemers dan graag de makkelijke weg kiezen en met het een of ander lapmiddel aan komen zetten. Laat je niet overbluffen want je hoeft niet alles 1-2-3 te accepteren.

• Sjors81
Ik denk ook wel dat wij er alles aan gedaan hebben, maar wat ik mij nog afvraag is in hoeverre ze zich nog achter een bepaalde minimale norm kunnen verschuilen als het gaat om de waterdruk.

Ps. Dank voor jullie input overigens!

[ Voor 9% gewijzigd door Sjors81 op 22-07-2026 23:54 ]

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:30
Conrado schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:46:
[...]

Ter afsluiting nog wat algemeens: het komt helaas regelmatig in dit draadje voor dat er iets niet naar wens gemaakt is. Uit die ervaring van anderen weet ik ondertussen dat aannemers dan graag de makkelijke weg kiezen en met het een of ander lapmiddel aan komen zetten. Laat je niet overbluffen want je hoeft niet alles 1-2-3 te accepteren.
Deze is zeer waardevol en zeer waar! Gebruik de slimme koppen op het forum hier om je goed voor te bereiden op vragen/situaties waarvan je denkt dat je in je recht staat. Dat helpt ter voorkoming van goedkope/makkelijke oplossingen voor de aannemer waar je zelf alleen later spijt van krijgt.

En voor wie nog begint/bezig is geldt het adagium: wie schrijft, die blijft. Zoveel mogelijk op papier krijgen voorkomt later gedoe, want als er onenigheid ontstaat blijkt het geheugen toch altijd minder goed te zijn dan eerst geopperd. Daarbij is het ook vaak 'dat je dat toch niet zo goed hebt begrepen' als leek.

Succes met de afhandeling!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Conrado schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:46:
[...]

Kijk, dat is toch wat je mag verwachtten. Als leek heb je de juiste mensen over jullie keuzes geïnformeerd. Ter vergelijk; als je tegen de elektricien vertelt dat je een laadpunt voor een EV in de garage wilt, mag je toch verwachten dat 'ie terug meldt dat het dan wel een 3-fase aansluiting moet zijn en niet een gewoon stopcontact. Dat kun je ook rekening houden met extra kosten en zo.

Ik zou een beetje gaan leunen op 'dat je aan de informatieplicht voldaan hebt'. Dat kan moeilijk ontkent worden.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, zou ik ook even bij hen te rade gaan. Niet om er een 'I sue you'-toestand van te maken, want dat kost je gewoon een berg negatieve energie die je beter anders kunt inzetten. Maar, dan weet je wel waar je staat.

Zeker waar en als toevoeging: Het is ook belangrijk om niet te veel gefixeerd te raken op je eigen verwachtingen. Op een gegeven moment is het verstandig om de emotie los te laten en er zakelijk en pragmatisch naar te kijken.

Wat is er nu eigenlijk afgesproken? Wie heeft wat gedaan en waar is eventueel iets misgegaan of nagelaten? Maar kijk ook vooruit: wat kan er nog aan gedaan worden? Wat is voor jou uiteindelijk de beste oplossing? En mag je redelijkerwijs verwachten dat die oplossing zonder extra kosten wordt gerealiseerd? Want je hoeft niet elke oplossing blind te accepteren, maar je kan doorgaans ook niet alles eisen.

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-08 15:57
Conrado schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:02:
[...]

Belangrijk is wàt er nu precies op papier staat. Belangrijk is om informatie, wensen en verwachtingen te scheiden van afspraken en eisen.
Zelfs als je verwachtingen op papier hebt staan, is dat niet altijd genoeg om gelijk te krijgen.
Ik kwam in dit topic ook al de bouwhoogte kwestie tegen.

In ons geval hadden wij mondeling verzocht om voor ons huis een zo hoog mogelijk bouwpeil aan te houden. Helaas heeft ontwerpend aannemer nooit met ons het bouwpeil gecommuniceerd dat gemeente geadviseerd had. Hij heeft lager dan onze wens gebouwd, lager dan adviespeil van gemeente en lager dan onze buren. Dan wordt je dus letterlijk het afvoerputje. Uiteindelijk werd door arbitrage bepaald dat wij verantwoordelijk zijn voor de tuinaanleg en afwatering en kon aannemer er mee weg komen. Er stond namelijk niets over het bouwpeil in het bestek, op tekening was bouwpeil = 0 als referentie aangehouden.

Dus het klopt wat Conrado aangeeft, zeker bij een mogelijke arbitrage waarbij de RvA zich behoorlijk strak en formeel richting een consument opsteld.

P.S. @ sjors81 mocht je willen escaleren, gooi het dan op non-conformiteit, als jij gaat aangeven dat de diameter van de leidingen niet goed gekozen zijn of iets dergelijks, dan ligt er een zware bewijslast bij jou.

[ Voor 8% gewijzigd door Tijgerhaai op 23-07-2026 20:42 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Een rondje Google levert de volgende info uit Woningborg op:

https://www.woningborg.nl...024-def-zonder-opmaak.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f03IMYRFubhNRAcKWbPhv14Pc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qtI3GShf7cTVSp5l5PzpUN9.jpg?f=fotoalbum_large

Want als er nergens een minimale hoeveelheid liter/minuut is afgesproken dan wordt het toch een moeilijke discussie? De douche werkt waarschijnlijk wel, maar gewoon met weinig water. Ik snap dat het als een probleem voelt, maar is het juridisch ook echt een probleem?
Volgens het Woningborg document is de Woningborg minimale eis dus behoorlijk laag.

Of mis ik iets?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
kepler schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:35:
Een rondje Google levert de volgende info uit Woningborg op:

https://www.woningborg.nl...024-def-zonder-opmaak.pdf

[Afbeelding]

Want als er nergens een minimale hoeveelheid liter/minuut is afgesproken dan wordt het toch een moeilijke discussie? De douche werkt waarschijnlijk wel, maar gewoon met weinig water. Ik snap dat het als een probleem voelt, maar is het juridisch ook echt een probleem?
Volgens het Woningborg document is de Woningborg minimale eis dus behoorlijk laag.

Of mis ik iets?
Gooi eens in ChatGPT wat over het bouwbesluit, NEN 1006 en wortel Q methode.

• kepler
Hielko schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:23:
[...]

Gooi eens in ChatGPT wat over het bouwbesluit, NEN 1006 en wortel Q methode.
Volgens de berekening voor twee (normale) douches kom je uit op minimaal 12,7l/min. Dat is dus het wettelijk minimum volgens het bouwbesluit (NEN 1006).

Daar voldoet het sowieso niet aan, dus dat lijkt me dan juridisch gezien iig iets waar je de aannemer op kan wijzen en aan kan houden.

Dat je voor de twee luxe douches meer water nodig hebt is logisch, maar dat is wat ik uit het verhaal haal dus een stuk moeilijker omdat nergens op papier is toegezegd dat het mogelijk is. Maar ook nergens dat het niet mogelijk is :D
@Sjors81 wel vervelend, succes met de situatie. Wat bij ons vaak wel werkte is dat als er dan een mannetje langskwam om te kijken/fixen, dat je direct met hem vaak ook meer gedaan krijgt

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

RogerSch schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:32:
[...]

Tja wij zijn nu met een "traditioneel" timmerbedrijf een houtskeletbouw woning aan het bouwen. Alhoewel er ook staal in wordt gebruikt vanwege de diverse grotere overspanningen omdat er toch voldoende stevigheid moest komen. De wanden maakt hijzelf in zijn bedrijfshal en deze worden dan ter plaatse gemonteerd. Helaas is dit niet de snelheid van een catalogus bouwer. Onze bouw, fundering, is gestart in januari en begin volgende week moet de buitenschil wind en waterdicht zijn. Daarna komt nog de buiten en binnenafwerking inclusief installaties, schilderen van de wanden, tegelwerk in de badkamers en WC's. Oplevering medio december 2026.

Hier enkele foto's van afgelopen week.

Wil je qua design, vormgeving en indeling een unieke woning, waarbij dus een Architect iets maakt wat je zelf wilt, kun je wel voor uitdagingen komen te staan om dat met, alleen HSB, te realiseren. Daar zijn wij tegen aangelopen. Ook heb je het risico dat je tegen onverwachte zaken aanloopt omdat het toch niet helemaal kan zoals oorspronkelijk is getekend. Dat soort zaken heb je zeer waarschijnlijk niet als je voor een "catalogus" woning van een grote aannemer die fabrieksmatig werkt. Helaas wilde mijn echtgenote dat absoluut niet "geen huis uit de folder wat de buurman ook kan neerzetten."

Indeling heb ik al eerder in dit forum gedeeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is voor jullie de beweegreden geweest om voor HSB te kiezen tov traditioneel betonbouw?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Koffie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:23:
[...]

Wat is voor jullie de beweegreden geweest om voor HSB te kiezen tov traditioneel betonbouw?
Ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt en eigenlijk stapelbouw bedoelt. Traditionele betonbouw (in het werk gestort, doorgaans met tunnelkisten of wandkisten en bv breedplaatvloeren) is bij individueel opdrachtgeverschap erg ongebruikelijk. Als er bij een particuliere woning voor beton wordt gekozen, is dat vrijwel altijd prefab betonbouw. De vergelijking is daarom meestal HSB versus stapelbouw (kalkzandsteen+ vloeren). Stapelbouw wordt bij individueel opdrachtgeverschap vaak traditionele bouw genoemd met als tegenhanger prefabbouw ( in hout of beton (al is er ook al e.e.a gedaan in andere materialen)) Overegens storten ze in bv engeland wel wat meer in het werk,ook bij kleinere projecten, dan gebruiken ze modulaire kist systemen.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 24-07-2026 11:10 ]

• Sjors81
kepler schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Volgens de berekening voor twee (normale) douches kom je uit op minimaal 12,7l/min. Dat is dus het wettelijk minimum volgens het bouwbesluit (NEN 1006).

Daar voldoet het sowieso niet aan, dus dat lijkt me dan juridisch gezien iig iets waar je de aannemer op kan wijzen en aan kan houden.

Dat je voor de twee luxe douches meer water nodig hebt is logisch, maar dat is wat ik uit het verhaal haal dus een stuk moeilijker omdat nergens op papier is toegezegd dat het mogelijk is. Maar ook nergens dat het niet mogelijk is :D
@Sjors81 wel vervelend, succes met de situatie. Wat bij ons vaak wel werkte is dat als er dan een mannetje langskwam om te kijken/fixen, dat je direct met hem vaak ook meer gedaan krijgt
Tnx! Dat laatste is herkenbaar hoor. Mensen op de werkvloer waren altijd erg behulpzaam. Mijn ervaring is dat er juist aan de 'voorkant' een wereld valt te winnen voor de aannemers. Niet alleen een veel efficienter proces maar ook tevreden klanten. Het gedonder ontstaat omdat er onvoldoende gecommuniceerd wordt, er daardoor bepaalde verwachtingen worden gewekt en uiteindelijk een teleurgestelde klant.

Maar dank voor jullie input, voor nu wel even voldoende! Het is nu bouwvak dus een terugkoppeling volgt over enkele weken!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:13
Koffie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:23:
[...]

Minder CO2 en stikstof uitstoot bij de bouw van het huis. Dat was voor mijn echtgenote erg belangrijk.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:21
Voor degene die een huis gaan bouwen met WTW / Balanceventilatie en of vloerkoeling, in mijn vers gebouwde huis is dat onvoldoende. Het is nu buiten niet eens heel warm maar de temperatuur in huis loopt toch langzaam op. Ik heb inmiddels horren in de ramen en in de schuifpui en er werkt niets zo goed als heerlijk een raam of deur open zetten. Ongetwijfeld is dan mijn balanceventilatie uit balans, maar daar merk ik niks van en die komt vast wel weer een keer terug in balans. 😆

• deejeebv
  • Laatst online: 10:03
Bouwertje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:51:
Voor degene die een huis gaan bouwen met WTW / Balanceventilatie en of vloerkoeling, in mijn vers gebouwde huis is dat onvoldoende. Het is nu buiten niet eens heel warm maar de temperatuur in huis loopt toch langzaam op. Ik heb inmiddels horren in de ramen en in de schuifpui en er werkt niets zo goed als heerlijk een raam of deur open zetten. Ongetwijfeld is dan mijn balanceventilatie uit balans, maar daar merk ik niks van en die komt vast wel weer een keer terug in balans. 😆
Het is een wijdverbreid misverstand dat je als je WTW hebt geen ramen open zou mogen zetten. Als het warm is zet ik ‘‘s nachts zo veel mogelijk ramen open om het te laten afkoelen.

• Bouwertje
deejeebv schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:56:
[...]

Het is een wijdverbreid misverstand dat je als je WTW hebt geen ramen open zou mogen zetten. Als het warm is zet ik ‘‘s nachts zo veel mogelijk ramen open om het te laten afkoelen.
I know, maar alle bouwers / verkopers overdrijven de werking van de WTW. Voor ventilatie vast enorm belangrijk maar de verkoper deed wel mee om dat misverstand in tact te houden. Ik kan nu nog alleen oordelen over de zomer, wellicht heeft hij in de winter gelijk. 😝

• humme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-08 08:33
Ik trek in de zomer de stekker van de WTW eruit en doe een paar ramen met hor open

• big bang
humme schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:41:
[...]

Ik trek in de zomer de stekker van de WTW eruit en doe een paar ramen met hor open
Overdag is dat niet slim. Als het buiten koeler is dan buiten dan zorgt de wtw er voor dat die warmte buiten blijft. Wtw hanteert zo veel mogelijk de status quo binnen, minus het rendement.

• deejeebv
  • Laatst online: 10:03
big bang schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:45:
[...]

Overdag is dat niet slim. Als het buiten koeler is dan buiten dan zorgt de wtw er voor dat die warmte buiten blijft. Wtw hanteert zo veel mogelijk de status quo binnen, minus het rendement.
In de zomer zal bij een goede WTW als het ‘s nachts buiten koeler is dan binnen de bypass gebruikt worden zodat de koele lucht van buiten ingeblazen wordt.

• kepler
Bij mijn WTW (Zehnder) kan je hem op warmte profiel zetten, en ook wat met de temperaturen instellen. Als hij nog op warm staat, dan zou ik hem op koud zetten :P Niet dat hij dan actief gaat koelen, maar iig niet verwarmen. En hij heeft ook nog een bypass functie, dat als de buitenlucht kouder is dat hij direct de (koude) buitenlucht naar binnen trekt.

Kortom, Check even goed je settings!

In de zomerhitte zetten we de ramen pas open als het buiten kouder is dan binnen.

• Andrehj
  • Niet online
Waar in dit topic (of in het balansventilatietopic) heb je dan gelezen dat je met dat ventilatiesysteem (dmv de bypass) voldoende kan koelen om je huis koel te houden? Dat heb ik hier nog niet gelezen. Bovendien kun je in twee minuten op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen dat het normale ventilatiedebiet daarvoor ook veel te weinig koelvermogen heeft.
Sommetje is eenvoudig:
200 m³/h * 1/3600 h/s * 1 kg/m³ * 1005 J/kgK * (circa) 5 K = 279 W. In een zomernacht van ca 10 uur kun je daarmee slechts 2.2 kWh aan warmte uit je huis kwijt. Dat is maar een druppel op de gloeiende plaat.
En voor vloerkoeling geldt, zeker als je dat alleen op de bgg hebt, dat het afgiftevermogen veel te laag is, en dus enkel tot een pendelende WP leidt.
Als je je nieuwbouwwoning fatsoenlijk wil koelen heb je gewoon airco op de bovenste verdieping nodig. Maar dat is hier al erg vaak gezegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 25-07-2026 10:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Niet online
humme schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:41:
Waarom dat dan? :? Juist in de zomer overdag houdt de WTW de koelte mooi binnen, en kun je goed ventileren zonder je huis extra op te warmen. Bovendien is de stroom dan ook nog gratis.
Ik heb werkelijk geen idee wat je er mee zou willen bereiken om de WTW dan uit te schakelen.

• RogerSch
Wij gaan daarbij ook nog screens krijgen op alle ranen die op het oosten zuiden en westen liggen.

Daar nog twee centrale airco's

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-08 14:49
Even uit interesse heb je in het ontwerp rekening gehouden met de binnenkomende zon?

Door middel van overstekken en posities van ramen kan je veel warmte buiten houden in de zomer.

• mitsumark
  • Laatst online: 09:48
Misschien afhankelijk van de situatie, maar mensen met balansventilatie die hier alles open zetten en het systeem verstoren hebben ontzettend veel vocht problemen tot schimmel aan toe, degenen die alles dicht houden niet.

• RogerSch
mitsumark schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:02:
Misschien afhankelijk van de situatie, maar mensen met balansventilatie die hier alles open zetten en het systeem verstoren hebben ontzettend veel vocht problemen tot schimmel aan toe, degenen die alles dicht houden niet.
Dus als ik in de zomer mijn ramen openzet krijg ik vochtproblemen? Kun je uitleggen hoe dat kan.

Ik heb al 21 jaar een balansventilatie en ja in de zomer, als het niet snikheet is, gaan gewoon de ramen op de "kiep". Nog geen vochtproblemen.

• Tieske88
  • Laatst online: 05-08 22:46
RogerSch schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:10:
[...]

Dus als ik in de zomer mijn ramen openzet krijg ik vochtproblemen? Kun je uitleggen hoe dat kan.

Ik heb al 21 jaar een balansventilatie en ja in de zomer, als het niet snikheet is, gaan gewoon de ramen op de "kiep". Nog geen vochtproblemen.
Er staat niet iets over specifiek de zomer dus ik kan mij voorstellen dat ze wellicht jaarrond de ramen van de badkamer open hebben staan, dat kan wel schimmel veroorzaken omdat je dan koude vochtige lucht binnenlaat in je badkamer.

Sowieso is een WTW naar mijn mening juist minder gevoelig voor onbalans dan een traditioneel systeem C (alleen afzuiging). Per ruimte wordt er nl lucht toe- en afgevoerd dus per ruimte is altijd luchtverversing gewaarborgd. Als je bij systeem C in 1 slaapkamer het raam openzet zal daar bijna alle lucht naar binnen gezogen worden vanwege de lage weerstand en in de andere kamers niet/nauwelijks waardoor je daar niet meer ventileert.

• Batilan
  • Laatst online: 07:42
mitsumark schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:02:
Heb je daar ook (eventueel anekdotisch) bewijs voor? Volgens mij is het open gooien van ramen en deuren in de zomer geen probleem. Je ventilatie doet dan inderdaad weinig meer. Ik heb het balansventilatie topic even gescand. Ik zie het woord schimmel regelmatig voorbij komen maar eigenlijk niet in de context die je schetst. Sterker nog: ik zie iemand die de wtw meest volgens het boekje te gebruiken, maar deze heeft wel schimmel problemen, maar dat heeft meer te maken met het ontwerp van de betreffende wtw (een Brink).

Meer gedetailleerde vragen en discussies komen daar beter tot hun recht. :)

• Bouwertje
Ik heb altijd type C ventilatie gehad en ik hen me (natuurlijk) verdiept in de WTW voordat ik dit huis kocht. Ik zat alleen met mijn open ramen terug te denken aan de verkooppraatjes van de verkoper. Natuurlijk wist ik vooraf dat ik gewoon lekker ging ventileren met de ramen open. Ik heb vooraf kritische vragen gesteld over de WTW en de vloerkoeling maar wist vooraf al dat praatjes niet klopte. Dus de voorbereidingen voor de airco boven had ik ook al gedaan 😀. Het was meer een ‘algemene waarschuwing’ voor mensen die wellicht een eerste huis kopen en nog wel gevoelig zijn voor de verkooppraatjes.

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:49
Een tijdje geleden hadden we het over openslaande deuren en/of schuifdeuren. Wij twijfelen nog over 3 raampartijen (blauw, groen, rood).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
In het blauw gekleurde deel is nu een schuifdeur getekend. We twijfelen of we dit willen veranderen naar een vast deel + loopdeur. Dit is namelijk de loop naar het terras. We hebben 2 kleine kinderen en denken dat zij een loopdeur makkelijker kunnen bedienen. Maar schuifdeuren zijn natuurlijk fraaier.

In het groen gekleurde deel is nu een vast deel + een loopdeur getekend. We overwegen hier een grote raampartij te laten maken, aangezien dit geen logische looproute is naar het terras.

In het rood gekleurde deel is nu een raam + draaikiepraam getekend. Omdat we nu in een vakantiehuis zitten waar in het verlengde van de eettafel openslaande deuren zijn, waar we erg van gecharmeerd zijn. Denken we eraan om hier openslaande deuren van te maken.

Wat zouden jullie doen? We hebben nog geen tijd gehad om na te denken over de tuin indeling dus alles is daarin nog mogelijk. Maar de tuin is nog 45 meter diep vanaf de uitbouw.

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-08 21:09
Rell schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:57:
Een tijdje geleden hadden we het over openslaande deuren en/of schuifdeuren. Wij twijfelen nog over 3 raampartijen (blauw, groen, rood).

[membersonly]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[/membersonly]

In het blauw gekleurde deel is nu een schuifdeur getekend. We twijfelen of we dit willen veranderen naar een vast deel + loopdeur. Dit is namelijk de loop naar het terras. We hebben 2 kleine kinderen en denken dat zij een loopdeur makkelijker kunnen bedienen. Maar schuifdeuren zijn natuurlijk fraaier.

In het groen gekleurde deel is nu een vast deel + een loopdeur getekend. We overwegen hier een grote raampartij te laten maken, aangezien dit geen logische looproute is naar het terras.

In het rood gekleurde deel is nu een raam + draaikiepraam getekend. Omdat we nu in een vakantiehuis zitten waar in het verlengde van de eettafel openslaande deuren zijn, waar we erg van gecharmeerd zijn. Denken we eraan om hier openslaande deuren van te maken.

Wat zouden jullie doen? We hebben nog geen tijd gehad om na te denken over de tuin indeling dus alles is daarin nog mogelijk. Maar de tuin is nog 45 meter diep vanaf de uitbouw.
Lijkt mij een logisch plan.

• Conrado
 Je denkt (terecht) aan de kleine kinderen, echter het is voor jullie ook een ding. Een schuifpui is prachtig maar ronduit onhandig als dagelijkse loopdeur. Als je bouwt is het altijd handig om je dagelijkse routes te bestuderen. Hoe breng je het afval naar buiten? Hoe kom je bij een schuurtje of berging. Die dagelijkse routes moeten zo eenvoudig mogelijk zijn. Met een zak afval door de schuifpui in de winter is dan gedoe. Kortom, ik zou een loopdeur gebruiken.
Ik zeg er eerlijk bij dat wij dat in het vorige huis ook hadden, en van de loopdoor nu een klompenhok hebben gemaakt met twee deuren.  Dan blijft in de winter de kou buiten.

Verder valt me op je tekening nog wat op: als dit je definitieve keuken is, dan zijn alle ruimtematen krap aan. Dat is niet erg, zolang je, je dat beseft. Je tekent een eettafel een de keuken plus een losse eettafel in/ ga je die echt beide gebruiken?  De eettafel aan de keuken staat voor je deur naar de hal. Ik zou dat zelf juist vrijhouden.
Je route vanuit de keuken naar de eettafel / naar buiten is verder altijd om het eiland heen.

p.s. Membersonly werkt niet in je post….

• Loft
  • Laatst online: 05-08 15:44

[membersonly]

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]

[/membersonly]

Ik deel de mening van @Conrado dat de ruimtes aan de krappe kant zijn. Het past maar net.
Geen probleem, zolang je dat beseft.

Dat gezegd hebbende, wij hadden en hebben een persoonlijke voorkeur voor loop deuren, juist geen schuifpui. Ik zou er niet automatisch vanuit gaan dat een schuifpui, mooier/beter is.
Qua loop routes en gemak is een deur vaak handiger.

Wij hebben destijds gekozen om het op meerdere plekken te plaatsen en niet 1 keuze te maken. Omdat looproutes veranderen, omdat de tuin dat kan 'vragen' qua indeling.
Overigens is dat bij ons blauw en groen en nog ergens anders. De rode variant hebben we niet gedaan (wel een dergelijke uitbouw) want onze tuin is geen 45 meter diep ;)

Heb je de keuze, dan is blauw EN groen zeer handig. Meten een etenjte door geel naar een terras, met een borrel/feestje door blauw naar buiten.

Heb je een tekening van de beoogde tuin en indeling?? Dat maakt het makkelijker om mee te denken.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• RonJ
  • Laatst online: 05-08 17:02

[membersonly]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[/membersonly]

Vouwdeuren, dan heb je én een loopdeur én je kan het volledig openzetten.

All-electric.

• Rell
Conrado schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:50:
[...]

Je denkt (terecht) aan de kleine kinderen, echter het is voor jullie ook een ding. Een schuifpui is prachtig maar ronduit onhandig als dagelijkse loopdeur. Als je bouwt is het altijd handig om je dagelijkse routes te bestuderen. Hoe breng je het afval naar buiten? Hoe kom je bij een schuurtje of berging. Die dagelijkse routes moeten zo eenvoudig mogelijk zijn. Met een zak afval door de schuifpui in de winter is dan gedoe. Kortom, ik zou een loopdeur gebruiken.
Ik zeg er eerlijk bij dat wij dat in het vorige huis ook hadden, en van de loopdoor nu een klompenhok hebben gemaakt met twee deuren.  Dan blijft in de winter de kou buiten.

Verder valt me op je tekening nog wat op: als dit je definitieve keuken is, dan zijn alle ruimtematen krap aan. Dat is niet erg, zolang je, je dat beseft. Je tekent een eettafel een de keuken plus een losse eettafel in/ ga je die echt beide gebruiken?  De eettafel aan de keuken staat voor je deur naar de hal. Ik zou dat zelf juist vrijhouden.
Je route vanuit de keuken naar de eettafel / naar buiten is verder altijd om het eiland heen.

p.s. Membersonly werkt niet in je post….
Members only:

• Frantic
Broncode i.p.v. visueel selecteren bij t tikken van je reactie :) ik stoeide er ook mee..

Heb je dubbel openslaande deuren overwogen waar mogelijk?

Ik ben team schuifdeur want die zet je makkelijk een klein stukje open. Maar dubbele openslaande deuren geven wel een meer wijdser buiten gevoel.

[ Voor 4% gewijzigd door Frantic op 26-07-2026 18:58 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:54
Frantic schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:58:
[...]

Broncode i.p.v. visueel selecteren bij t tikken van je reactie :) ik stoeide er ook mee..

Ik ben team schuifdeur want die zet je makkelijk een klein stukje open. Maar dubbele openslaande deuren geven wel een meer wijdser buiten gevoel.
alleen ben je dan weer 3m2 van je terras kwijt omdat die deuren moeten kunnen openslaan.

Zo is er altijd wat

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Frantic
No Hands schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:04:
[...]

alleen ben je dan weer 3m2 van je terras kwijt omdat die deuren moeten kunnen openslaan.

Zo is er altijd wat
bouwen is compromissen maken ;)

• Rell
Frantic schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:58:
[...]

Wij vinden het een nadeel van dubbele openslaande deuren, dat wanneer je er nog een vast deel naast hebt je minder raam oppervlak krijgt (meer kozijnen) en dus een drukker geheel.

Daarom overwegen we in het 'groene' gedeelte één glaswand te maken.
Voor het 'rode' gedeelte twijfelen we omdat een grote glaspartij mooi rustig oogt.

Keuzes...

[ Voor 15% gewijzigd door Rell op 26-07-2026 21:33 ]

• Loft
Rell schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:23:
[...]

Wij vinden het een nadeel van dubbele openslaande deuren, dat wanneer je er nog een vast deel naast hebt je minder raam oppervlak krijgt (meer kozijnen) en dus een drukker geheel.

Daarom overwegen we in het 'groene' gedeelte één glaswand te maken.
Voor het 'rode' gedeelte twijfelen we omdat een grote glaspartij mooi rustig oogt.

Keuzes...
Duidelijke overweging. In alle gevallen zou ik ze op enige manier open willen hebben. Zoveel makkerlijker als je er woont, want dan heb je verschillende opties...
Als het er eenmaal inzit en het kan niet open... Lastig veranderen... En natuurlijk zal je de ene meer gebruiken dan de andere optie, maar bij ons is het fijn om de optie te hebben.

Succes met de keuzes ;)

• erwinus84
Beste Tweakers,

Wij hebben na het nodige wikken en wegen besloten een kans te grijpen die zich voordoet om buitenaf te gaan bouwen. Het betreft een grote reeds aangekochte kavel agrarische grond welke165m van de openbare weg af ligt (oprit aanwezig) en waar schuren worden (en al deels zijn) gesloopt. Deel van die kavel krijgt een bouwbestemming.

De gemeente heeft een principeakkoord gegeven op de plannen en we hebben inmiddels een (4e) concept ontwerp ontvangen van de architect waar we erg blij van worden. Er worden nog wel wat dingen aangepast:

- smal lang raam rechts naast bijkeukendeur toevoegen.
- enkel raam links vd houten paal naast openslaande deuren komt te vervallen.
- dakraam toevoegen slaapkamer rechts van badkamer.
- indeling badkamer nader bepalen.

De speelkamer wordt uiteindelijk een kantoor. Voor nu realiseren we deze eerst op zolder waar we verder nog geen concrete bestemming voor hebben. We willen een mooi, maar ook zeker praktisch huis en niet te groot. Vide kiezen we bewust niet voor en zithoek bij garage wordt voorbereid om later glazen panelen in te plaatsen.

Hebben jullie nog ideeën/suggesties waar we over na kunnen denken?

Ik heb al ontzettend veel info gelezen in de verschillende topics en er ging een hele nieuwe wereld voor me open. Een aantal zaken staan nu zeker op m'n must have lijst zoals CO2 gestuurde WTW met enthalpiewisselaar, verticale douche WTW, triple glas, inbouw screens, breedplaatvloer met ingietdozen voor domotica, spotjes e.d. dus dank daarvoor!
Members only:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dp1Hxvd3Lr3VfdNiWtUviewlqjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jenENvmMO2YmZkbe52alpUJK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dkEJHQbuLdL1YXRdyh4ujvlqOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtYIRwHuA4dvZ0XuvuUeC4I0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hdq-T95mTlYbHEIDAOTKNWYv-ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sd2CWziIpdRZMNxzmEpGMrex.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cat9RyT6xRGQAErJBI30c_44ouo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l3hjgsbF6oMTIQ31WzddYQT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOUU0l0Slb-5bqlPx1EzLDEF1wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTLiASyow2G8TEL2LfPZibRk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4lib50mVQag688cihQ2xfXl6f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mm3LbpBiQdgW3eRRamLEyKkS.jpg?f=fotoalbum_large Benieuwd naar jullie reacties!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
erwinus84 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:24:
Beste Tweakers,

Wij hebben na het nodige wikken en wegen besloten een kans te grijpen die zich voordoet om buitenaf te gaan bouwen. Het betreft een grote reeds aangekochte kavel agrarische grond welke165m van de openbare weg af ligt (oprit aanwezig) en waar schuren worden (en al deels zijn) gesloopt. Deel van die kavel krijgt een bouwbestemming.

De gemeente heeft een principeakkoord gegeven op de plannen en we hebben inmiddels een (4e) concept ontwerp ontvangen van de architect waar we erg blij van worden. Er worden nog wel wat dingen aangepast:

De speelkamer wordt uiteindelijk een kantoor. Voor nu realiseren we deze eerst op zolder waar we verder nog geen concrete bestemming voor hebben. We willen een mooi, maar ook zeker praktisch huis en niet te groot. Vide kiezen we bewust niet voor en zithoek bij garage wordt voorbereid om later glazen panelen in te plaatsen.

Ik heb al ontzettend veel info gelezen in de verschillende topics en er ging een hele nieuwe wereld voor me open. Een aantal zaken staan nu zeker op m'n must have lijst zoals CO2 gestuurde WTW met enthalpiewisselaar, verticale douche WTW, triple glas, inbouw screens, breedplaatvloer met ingietdozen voor domotica, spotjes e.d. dus dank daarvoor!

***members only***

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding] Benieuwd naar jullie reacties!
Fraaie woning en mooi project.

En-suit badkamer overwogen voor de master bedroom? Kan met dit formaat denk ik wel.

• erwinus84
SquareOne schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:54:
[...]

Fraaie woning en mooi project.

En-suit badkamer overwogen voor de master bedroom? Kan met dit formaat denk ik wel.
Dank! Is wel geopperd door architect, maar bewuste keus om dit niet te realiseren.

• Conrado
Wij hebben na het nodige wikken en wegen besloten een kans te grijpen die zich voordoet om buitenaf te gaan bouwen.
Gefeliciteerd! Mooi om te zien dat je al ver met het ontwerp bent :)

Een paar kleine puntjes die me direct opvallen:
- Door de deuren in de bijkeuken tegenover elkaar te plaatsen, is logischerwijs een looppad nodig. Als je de buitendeur naar de zijgevel verplaatst, is het verkeer beperkt en hou je meer nuttige ruimte in de bijkeuken over.
- Ik heb nu al te doen met de installateur die in die beperkte technische ruimte de installatie mag monteren. Vaak zie je dat dergelijke ruimtes de sluitpost van een ontwerp zijn. Weet je zeker dat het uitkomt?
- De ruimte rond het keukeneiland is krap, bedenk of je dat ook zo wilt.
- Links en rechts zijn er loze ruimtes. Ik dacht eerst dat het leidingkokers of zo waren, maar er is geen aansluiting op de verdieping. Waarom is dat zo gedaan?
- De kastenwand op de SK rechtsonder valt laag uit, besef je dat?

Dan nog iets heel anders. Smaken verschillen, maar... ik vind de vorm van de schuur en de positie ervan bij het de woning gewoon spuuglelijk. Het doet m.i. afbreuk aan het ontwerp van de woning.

• erwinus84
Conrado schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Gefeliciteerd! Mooi om te zien dat je al ver met het ontwerp bent :)

Een paar kleine puntjes die me direct opvallen:
- Door de deuren in de bijkeuken tegenover elkaar te plaatsen, is logischerwijs een looppad nodig. Als je de buitendeur naar de zijgevel verplaatst, is het verkeer beperkt en hou je meer nuttige ruimte in de bijkeuken over.
- Ik heb nu al te doen met de installateur die in die beperkte technische ruimte de installatie mag monteren. Vaak zie je dat dergelijke ruimtes de sluitpost van een ontwerp zijn. Weet je zeker dat het uitkomt?
- De ruimte rond het keukeneiland is krap, bedenk of je dat ook zo wilt.
- Links en rechts zijn er loze ruimtes. Ik dacht eerst dat het leidingkokers of zo waren, maar er is geen aansluiting op de verdieping. Waarom is dat zo gedaan?
- De kastenwand op de SK rechtsonder valt laag uit, besef je dat?

Dan nog iets heel anders. Smaken verschillen, maar... ik vind de vorm van de schuur en de positie ervan bij het de woning gewoon spuuglelijk. Het doet m.i. afbreuk aan het ontwerp van de woning.
Dankjewel, Conrado. We zijn er ook al even mee bezig, maar gelukkig geen haast :)

-buitendeur willen we graag in lijn met de schuurdeur. Nu hebben we het ook zo in de huidige woning en bevalt eigenlijk goed.

-grootte van de technische ruimte heb ik echt geen idee van. Als dit voor de hedendaagse technieken te klein is dan geloof ik dat gelijk en zullen we daar inderdaad iets mee moeten.

- ruimte kookeiland is gelijk aan wat we nu hebben en bevalt goed. We wilden juist wel wat meer ruimte bij de eettafel en dat is verwerkt.

- die loze ruimtes begreep ik ook niet, maar dat was bedoeld voor eventueel leidingwerk naar de technische ruimte of doorvoeren naar de badkamer gaf de architect aan. Zou nog ingevuld worden in latere ontwerpen.

-kastenwand ruimte is daar inderdaad beperkt, maar dit is een logeerkamer dus voldoet.

- de schuur, smaken verschillen gelukkig haha. Locatie van de schuur en woning zijn nog niet helemaal definitief, maar we mogen ze niet veel verder uit elkaar zetten. Dat heeft o.a. te maken met de richtlijn van 50m spuitzone ten opzichte van naastgelegen weilanden.

• Conrado
erwinus84 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:36:
[...]
-grootte van de technische ruimte heb ik echt geen idee van. Als dit voor de hedendaagse technieken te klein is dan geloof ik dat gelijk en zullen we daar inderdaad iets mee moeten.
Prima, ik merk dat je over veel dingen al nagedacht hebt.

Het is een beetje walt je wilt maar een warmtepomp met buffervat en boilervat neemt behoorlijk wat ruimte in. Als de schuur idd dicht bij het huis staat, zou je de hele techniek ook daar naartoe kunnen verhuizen.

• zapure
  • Laatst online: 02-08 21:21
Sjors81 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Tnx! Dat laatste is herkenbaar hoor. Mensen op de werkvloer waren altijd erg behulpzaam. Mijn ervaring is dat er juist aan de 'voorkant' een wereld valt te winnen voor de aannemers. Niet alleen een veel efficienter proces maar ook tevreden klanten. Het gedonder ontstaat omdat er onvoldoende gecommuniceerd wordt, er daardoor bepaalde verwachtingen worden gewekt en uiteindelijk een teleurgestelde klant.

Maar dank voor jullie input, voor nu wel even voldoende! Het is nu bouwvak dus een terugkoppeling volgt over enkele weken!
Misschien een non issue maar je rioolaansluitingen moeten ook het extra water afgevoerd krijgen. Anders kun je alsnog niet met twee tegelijkertijd douchen.

• Loft
Beste Tweakers,

***members only***

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd! Leuk proces dat je nu ingaat (al vinden sommigen het ook stressvol ;) ), maar ook veeel keuzes maken.
Veel is al over nagedacht merk ik, ook gezien je antwoorden op @Conrado

- De optie die hij aangeeft voor de buitendeur in de bijkeuken deel. Nu heb je de hele route van binnendeur naar buitendeur als looproute. Dat kan efficienter, maar uiteindelijk een keuze van jullie
- De werkkamer deur zou ik de andere kant op laten draaien. Nu kom je binnen en kijk je tegen een kast aan. Andere draai richting en je komt binnen met mooi open zicht over de kamer.
- Keuken heb je benoemd, jullie zijn tevreden, dat is het belangrijkste. Ik vind het allemaal iets aan de krappe kant.
Op de begane grond heb je erg weinig ramen die open kunnen, geen in de woonkamer, geen in de werkkamer, Geen in eetkamer. Geen enkele op de begane grond. Is dat bewust? Of je het gebruikt is iets anders dan totaal niet hebben.
- Techniek ruimte idem, je wilt met domotica, wtw, en andere dingen aardig wat. Je zou het een halve meeter dieper kunnen maken ten koste van de bijkeuken. (berging zat in de schuur ;) )
- Boven. Nette indeling. Heb je doorsnedes zodat je weet hoe hoe het is onder de schuine kappe. Ik denk dat het allemaal goed past, maar meten is weten.

In algemeen... De meubels zijn aan de kleine kant getekend... Dat doen architecten vaker, dan lijkt het ruimtelijker... Bed staat op 1.90 e.d.

Over de schuur.
- Ik zie een ruime zitplek. dat is best gaaf. Heb je overwogen om aan de korte zijde, of in de grote ruimte water toevoer / water afvoer en elektra aan te leggen. Voor buiten keuken of een keuken optie in de schuur?
- Eventueel een deur in korte kant van de overkapping, zodat je makkelijk van de overkapping naar binnen kunt. Voor de keuken, of om spullen op te bergen. Nu moet je omlopen ;)
- Je hebt er over nagedacht, maar de schuur een meter of 5 naar links plaatsen zodat het huis mooi vrijkomt is wel een mooi aanzicht... (en ook persoonlijk ;) )

Succes! met alle keuzes en keep us posted!

• erwinus84
Loft schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

Gefeliciteerd! Leuk proces dat je nu ingaat (al vinden sommigen het ook stressvol ;) ), maar ook veeel keuzes maken.
Veel is al over nagedacht merk ik, ook gezien je antwoorden op @Conrado

- De optie die hij aangeeft voor de buitendeur in de bijkeuken deel. Nu heb je de hele route van binnendeur naar buitendeur als looproute. Dat kan efficienter, maar uiteindelijk een keuze van jullie
- De werkkamer deur zou ik de andere kant op laten draaien. Nu kom je binnen en kijk je tegen een kast aan. Andere draai richting en je komt binnen met mooi open zicht over de kamer.
- Keuken heb je benoemd, jullie zijn tevreden, dat is het belangrijkste. Ik vind het allemaal iets aan de krappe kant.
Op de begane grond heb je erg weinig ramen die open kunnen, geen in de woonkamer, geen in de werkkamer, Geen in eetkamer. Geen enkele op de begane grond. Is dat bewust? Of je het gebruikt is iets anders dan totaal niet hebben.
- Techniek ruimte idem, je wilt met domotica, wtw, en andere dingen aardig wat. Je zou het een halve meeter dieper kunnen maken ten koste van de bijkeuken. (berging zat in de schuur ;) )
- Boven. Nette indeling. Heb je doorsnedes zodat je weet hoe hoe het is onder de schuine kappe. Ik denk dat het allemaal goed past, maar meten is weten.

In algemeen... De meubels zijn aan de kleine kant getekend... Dat doen architecten vaker, dan lijkt het ruimtelijker... Bed staat op 1.90 e.d.

Over de schuur.
- Ik zie een ruime zitplek. dat is best gaaf. Heb je overwogen om aan de korte zijde, of in de grote ruimte water toevoer / water afvoer en elektra aan te leggen. Voor buiten keuken of een keuken optie in de schuur?
- Eventueel een deur in korte kant van de overkapping, zodat je makkelijk van de overkapping naar binnen kunt. Voor de keuken, of om spullen op te bergen. Nu moet je omlopen ;)
- Je hebt er over nagedacht, maar de schuur een meter of 5 naar links plaatsen zodat het huis mooi vrijkomt is wel een mooi aanzicht... (en ook persoonlijk ;) )

Succes! met alle keuzes en keep us posted!
Dank voor je bericht Loft! Zeker een proces. Heb altijd gezegd dat het niks voor mij is om een huis te bouwen, maar deze kans krijgen we maar 1 keer dus dan willen we het ook goed doen :)

- buitendeur gaan we toch nog eens met architect bespreken. Zeker nu meermaals wordt aangegeven dat we mogelijk wat ruimte moeten opofferen voor meer technische ruimte.

- Draairichting deur is een goed punt. Passen we aan!

- ruimte keuken toch nog eens nagemeten, maar is voor ons prima en vergelijkbaar (iets groter zelfs) dan huidig.

- ramen die open kunnen, goed punt. Moest even opzoeken hoe je dat uit zo'n tekening kon aflezen haha.

- indeling schuine kanten is wat anders dan we nu gewend zijn (hoogbouw), maar we zien in de doorsnede tekeningen geen problemen.

- water, elktra, utp e.d. leggen we later zelf naar de schuur. Houden we rekening mee.

- tussendeur kiezen we bewust niet voor, die wand willen we later wel iets van een keukenblok of barretje realiseren.

Thanks voor de feedback!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-08 12:30
Fijn om feedback te lezen en te krijgen van ervaren bouwers :)

Wij gaan richting de definitieve tekening. Met het intekenen van de warmtepomp ed. lijkt de inpandige berging toch te krap te worden, dus gaan we toch een garage toevoegen. Die komt naast de huidige berging.

De huidige berging wordt bijkeuken (deur is uitgelijnd met raam op bovenverdieping). Hier komt warmtepomp, wasmachine, droger en exta keukenblok voor diverse losse apparaten.
Twijfelpunt, achterdeur laten vervallen en vervangen door raam? Geeft meer vrijheid om berging in te delen. In de garage komt ook een deur, maar wel minder makkelijk als je was buiten wilt hangen.

We twijfelen nog over het muurtje tussen de woonkamer/keuken. Dit of toch openslaande deuren aan de rechterkant en het muurtje tussen de bijkeuken woonkamer achter wat langer maken zodat er meer ruimte is voor een tv of bank. We willen de ruimte af kunnen sluiten, maar dat hoeft niet perse standaard zo te zijn.

Oorsponkelijk zou boven de wasmachine/droger komen, maar die kunnen nu wel naar de berging. We houden de ruimte aan om wasmanden, stofzuiger en handdoeken ed te bewaren. Ruimte kan niet bij slaapkamer getrokken omdat het risaliet ook op de muur steunt.

Hoor graag of jullie nog tips hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTdK36NA4u9IWHY3CObwh1WFcsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OIrwZD6owPEp79vH6AFd2Woc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFuGvVfzMXTjWWc89H9LgoK9nvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zzxCgCuLmBxwDag2H53f1qBf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBu4pOiMNenJguRFuGEdIGysRIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7yiVkhadcWNb2WBASpocnIxA.png?f=fotoalbum_large

• Frantic
Toilet naar de waskamer verplaatsen en het toilet bij je badkamer betrekken?

De waskamer kan niet bij slaapkamer 3 vanwege de risaliet? maar wel bij slaapkamer 4 wellicht? En dan eventueel de deur van de waskamer als entree gebruiken voor slaapkamer 4? Evt inloopkast naar de waskamer en je badkamer vergroten met (een deel van) de huidige inloopkast?

Anders kan je er uiteraard gewoon een berging van maken.. een mens heeft nooit genoeg bergruimte.

Ik begrijp wel je vraag over de muur tussen keuken/woonkamer 2. Wat is het doel van woonkamer 2? Thuiskantoor? Tv/speelkamer?

Persoonlijk zou ik een achterdeur altijd behouden.. Wij 'balen' nu een beetje dat we niet nog een zijdeur in de garage toegevoegd hebben. Achja, keuzes. En als we echt willen kan dat nog altijd.

[ Voor 52% gewijzigd door Frantic op 01-08-2026 15:19 ]

• kepler
Beste Tweakers,

***members only***

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk!

Persoonlijk vind ik een werkkamer op de begane grond zonde van de ruimte van de woonkamer, is het niet een idee om daarvoor een deel van de garage te gebruiken?

• erwinus84
kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:26:
[...]

Leuk!

Persoonlijk vind ik een werkkamer op de begane grond zonde van de ruimte van de woonkamer, is het niet een idee om daarvoor een deel van de garage te gebruiken?
Dank voor het meedenken! Dat zou zeker kunnen, maar we hebben de woonkamer bewust wat kleiner gemaakt dan in de huidige woning om het wat knusser te maken. Als er mensen over de vloer zijn zitten we in de woonkeuken.

• Fimke
Woonkamer 2 is overdag thuiskantoor en s avonds tv kamer en plek om te nerden.
Ja we twijfelen over die achterdeur en denken ook bij twijfel houden :)

[ Voor 31% gewijzigd door Fimke op 01-08-2026 18:34 ]

• Lord Anubis
@erwinus84
Vind de woning mooi met idd de keuken punten van hierboven. Vind de schuur ook mooi, maar niet bij de woning passen. Maar dat is mijn smaak, zou de woning wat meer schuur stijl geven.

• Conrado
@Fimke, op ontwerpen ben ik altijd kritisch, omdat hét moment is om dingen nog te wijzigen. Als het fundament eenmaal ligt, wordt dat een stuk lastiger. Tegelijkertijd besef ik dat je er al een berg aandacht en energie in hebt zitten, en ook door wilt.

Maar toch; de berging maakt nu vooral de indruk de soort overgebleven ruimte op te vullen. Wat wil je er straks mee en voldoen deze vorm dan? Een punt is de plaats van de buitendeur. Die zit bijna tegen de muur. Het gevolg is dat je de wand tegen de woonkamer/kantoor nauwelijks kunt gebruiken, omdat het de weg naar de buitendeur blokkeert. Als je tussen de wand en deur een dike 60cm hebt, kan er keukenblok, kasten, of wat dan ook staan. Bij SK3 op de verdieping is daar wél rekening mee gehouden.

Dan de hal. Dezelfde vraag als met de berging; wat wil je er straks mee? Ook daar vind ik de plek van deur onhandig. Het dwingt het verkeer de hoek van de hal in, dus er iets hangen of neerzetten aan de muur is bijna niet mogelijk. Wat ik verder mis, is een logische plek voor de garderobe. Wat ik gedaan heb, is MK en garderobe integreren in één kastenwand. Oogt rustig. Dat kan als je de MK en wand wat dieper maakt.
Toilet achter de voordeur is ook altijd zo'n ding, terwijl je het hier kunt oplossen door het tegen de keukenwand te plaatsen.

En - omdat ze op tekening staan - wees niet te zuinig met rookmelders. Wij hebben ze in iedere ruimte.

• Fimke
Bedankt voor je feedback. Juist fijn om te krijgen nu we nog wel enigszins kunnen aanpassen.

In de berging aan de ene kant doorloop naar de garage (die nu nog niet op de tekening staat), en wasmachine, droger, vriezer en warmtepom, aan de andere kant is dan ruimte om wasrek neer te zetten en wasrek aan muur te hangen. Ook zal er in de berging een kapstok en plek voor schoenen komen. Deur zou je idd liever in de midden hebben, verplaatsen levert een onrustig achteraanzicht op aan de buitenkant.

De hal hoeven we verder niet veel mee, ruimte voor bezoek om jas op te hangen. Aan de muur tegenover de voordeur iets mooi's ophangen.
We wilden een zithoek voor en ook de eettafel voor en de computer, tv hoek achter, en niet bij de keuken binnenkomen. Dus vandaar de deur aan de zijkant. Ik vind het zelf wel prettig dat je ziet waar je naar toe moet. (in eerste instantie hadden we de wc waar de trap nu zit.)

Bij keuken hebben we mooi uitzicht naar buiten dus ook blij met die plek en gezellig in het midden.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-08 17:05
@Fimke als ik het goed zie is op zolder je wtw tussen 2 kamers. Ik heb van familie begrepen dat dit best wat herrie kan maken. Een continue bron en dat dit als storend ervaren kan worden als het naast een slaapkamer zit. Ik zou goed nadenken over geluidisolatie of deze te plaatsen in de berging.

Al weet ik niet of dit leiding technisch ongunstig is. Wij zijn nog niet zo ver qua uitzoeken van de installaties

• Conrado
Fimke schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:23:
Deur zou je idd liever in de midden hebben, verplaatsen levert een onrustig achteraanzicht op aan de buitenkant.
En wie gaat die onrustige achterzijde ooit zien :)

• Loft
erwinus84 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

- water, elktra, utp e.d. leggen we later zelf naar de schuur. Houden we rekening mee.

Thanks voor de feedback!
TOP. succes met de vervolgstappen. Als je later nog electra, water en utl wilt aanleggen, dan is het handig om nu een loze pijp van de meterkast naar de juiste plek in de schuur te doen.
Een standaard 110mm is makkelijk mee te nemen in de bouw en dan kun je later makkelijk de leidingen doorheen leggen/trekken.
Riool / afvoer van water zou je wellcht wel gelijk mee kunnen nemen. Dat is lastiger later aan te leggen.

• erwinus84
Loft schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

TOP. succes met de vervolgstappen. Als je later nog electra, water en utl wilt aanleggen, dan is het handig om nu een loze pijp van de meterkast naar de juiste plek in de schuur te doen.
Een standaard 110mm is makkelijk mee te nemen in de bouw en dan kun je later makkelijk de leidingen doorheen leggen/trekken.
Riool / afvoer van water zou je wellcht wel gelijk mee kunnen nemen. Dat is lastiger later aan te leggen.
Dankjewel, gaat uiteindelijk vast goedkomen :) ik zat zelf te denken aan 3 leidingen om utp, elektra en water te scheiden, aantal zaken wil je niet combineren vanwege interventie? En die voor water mogen warm en koud elkaar niet beïnvloeden meen ik ergens gelezen te hebben. Nouja staat nog ergens op m'n lijst om uit te zoeken haha

• Conrado
@erwinus84, ik raad je de bekende rode mantelbuizen aan. Ik heb er naar de garage 5 gelegd (230 V, KNX, Ethernet, Alarm en water). Er zit een nylon trekkoord in, dus klaar voor gebruik. Ze zijn ook lekker glad van binnen. We hebben er een 20mm PVC waterpijp doorheen getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Hn61tvsJ/KVL148.jpg

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic