erwinus84 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:24:
Beste Tweakers,
Wij hebben na het nodige wikken en wegen besloten een kans te grijpen die zich voordoet om buitenaf te gaan bouwen. Het betreft een grote reeds aangekochte kavel agrarische grond welke165m van de openbare weg af ligt (oprit aanwezig) en waar schuren worden (en al deels zijn) gesloopt. Deel van die kavel krijgt een bouwbestemming.
De gemeente heeft een principeakkoord gegeven op de plannen en we hebben inmiddels een (4e) concept ontwerp ontvangen van de architect waar we erg blij van worden. Er worden nog wel wat dingen aangepast:
- smal lang raam rechts naast bijkeukendeur toevoegen.
- enkel raam links vd houten paal naast openslaande deuren komt te vervallen.
- dakraam toevoegen slaapkamer rechts van badkamer.
- indeling badkamer nader bepalen.
De speelkamer wordt uiteindelijk een kantoor. Voor nu realiseren we deze eerst op zolder waar we verder nog geen concrete bestemming voor hebben. We willen een mooi, maar ook zeker praktisch huis en niet te groot. Vide kiezen we bewust niet voor en zithoek bij garage wordt voorbereid om later glazen panelen in te plaatsen.
Hebben jullie nog ideeën/suggesties waar we over na kunnen denken?
Ik heb al ontzettend veel info gelezen in de verschillende topics en er ging een hele nieuwe wereld voor me open. Een aantal zaken staan nu zeker op m'n must have lijst zoals CO2 gestuurde WTW met enthalpiewisselaar, verticale douche WTW, triple glas, inbouw screens, breedplaatvloer met ingietdozen voor domotica, spotjes e.d. dus dank daarvoor!
***members only***
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Benieuwd naar jullie reacties!
Gefeliciteerd! Leuk proces dat je nu ingaat (al vinden sommigen het ook stressvol

), maar ook veeel keuzes maken.
Veel is al over nagedacht merk ik, ook gezien je antwoorden op @
Conrado
- De optie die hij aangeeft voor de buitendeur in de bijkeuken deel. Nu heb je de hele route van binnendeur naar buitendeur als looproute. Dat kan efficienter, maar uiteindelijk een keuze van jullie
- De werkkamer deur zou ik de andere kant op laten draaien. Nu kom je binnen en kijk je tegen een kast aan. Andere draai richting en je komt binnen met mooi open zicht over de kamer.
- Keuken heb je benoemd, jullie zijn tevreden, dat is het belangrijkste. Ik vind het allemaal iets aan de krappe kant.
Op de begane grond heb je erg weinig ramen die open kunnen, geen in de woonkamer, geen in de werkkamer, Geen in eetkamer. Geen enkele op de begane grond. Is dat bewust? Of je het gebruikt is iets anders dan totaal niet hebben.
- Techniek ruimte idem, je wilt met domotica, wtw, en andere dingen aardig wat. Je zou het een halve meeter dieper kunnen maken ten koste van de bijkeuken. (berging zat in de schuur

)
- Boven. Nette indeling. Heb je doorsnedes zodat je weet hoe hoe het is onder de schuine kappe. Ik denk dat het allemaal goed past, maar meten is weten.
In algemeen... De meubels zijn aan de kleine kant getekend... Dat doen architecten vaker, dan lijkt het ruimtelijker... Bed staat op 1.90 e.d.
Over de schuur.
- Ik zie een ruime zitplek. dat is best gaaf. Heb je overwogen om aan de korte zijde, of in de grote ruimte water toevoer / water afvoer en elektra aan te leggen. Voor buiten keuken of een keuken optie in de schuur?
- Eventueel een deur in korte kant van de overkapping, zodat je makkelijk van de overkapping naar binnen kunt. Voor de keuken, of om spullen op te bergen. Nu moet je omlopen
- Je hebt er over nagedacht, maar de schuur een meter of 5 naar links plaatsen zodat het huis mooi vrijkomt is wel een mooi aanzicht... (en ook persoonlijk

)
Succes! met alle keuzes en keep us posted!
If I agreed with you, we'd both be wrong.