Door de aannemer laat je dan op de plaatsen waar nodig fermacell of gasbeton opnemen in de breedplaatvloer. Die boxen zet je dan op het gasbeton/fermacell dat in de breedplaatvloer is opgenomen.ChillPascal schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Thanks voor de tip. Even voor mijn beeldvorming, die spotboxen worden normaliter al verwerkt in de breedplaatvloer toch? Als je kiest om zelf houtenkistjes te maken, dan plaats je deze toch pas nadat de breedplaatvloeren zijn gelegd, nietwaar? Zaag je in dat geval het gat ook pas na het plaatsen van de breedplaatvloer?
Breedplaatvloer komt al met openingen ter plaatse.. Leidingen e.d. worden er ter plaatse pas op gelegd incl wapening + bekisting.ChillPascal schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Thanks voor de tip. Even voor mijn beeldvorming, die spotboxen worden normaliter al verwerkt in de breedplaatvloer toch? Als je kiest om zelf houtenkistjes te maken, dan plaats je deze toch pas nadat de breedplaatvloeren zijn gelegd, nietwaar? Zaag je in dat geval het gat ook pas na het plaatsen van de breedplaatvloer?
Dus ze zullen vast openingen kunnen opnemen en ter plaatse die spotboxen of van die houten kistjes kunnen plaatsen (of een andere vorm van bekisting) alvorens hij afgestort wordt met beton.
Wij hebben in ons hoogbouw appartement in de breedplaatvloer verschillende dozen van Spelsberg laten plaatsen, voornamelijk voor verlichting en sensoren (domotica). Deze dozen zijn redelijk gebruikelijk in Nederland. Ze hebben verschillende varianten en ze hebben dozen welke voor speakers geschrikt zijn. Bespreek met je breedplaatvloer leverancier / ontwikkelaar wat mogelijk is.ChillPascal schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:31:
Ik weet niet goed of dit het juiste topic is, maar binnenkort hebben wij een afspraak met de installateur om alle installaties door te nemen voor onze nieuwbouwwoning. Eén van onze aanvullende wensen is het integreren van plafondspeakers in de breedplaatvloer. Ik zou het gesprek graag voor willen bereiden op dit vlak, echter kan ik hierover maar weinig vinden op internet.
Zo vind ik enkel B-system Euroboxx.
Hebben jullie ervaring met een dergelijk systeem of uberhaupt ervaring met plafondspeakers in breedplaatvloeren. Alle ervaring is welkom.
Onze breedplaatvloer leverancier had een collectie van Spelsberger standaard in hun collectie zitten.
Òf de spelsberg boxen al geplaatst worden is afhankelijk van de breedplaat leverancier. Dat moet je dus bij de aannemer navragen. Soms kunnen ze niet geplaats worden omdat ze op/over/tegen de rand zitten.ChillPascal schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:33:
Even voor mijn beeldvorming, die spotboxen worden normaliter al verwerkt in de breedplaatvloer toch? Als je kiest om zelf houtenkistjes te maken, dan plaats je deze toch pas nadat de breedplaatvloeren zijn gelegd, nietwaar? Zaag je in dat geval het gat ook pas na het plaatsen van de breedplaatvloer?
Zelfbouw boxen doen je idd als de breedplaat gelegd. Het is dan we l jouw verantwoordelijkheid dat ze dicht zijn èn tijdens het storten op hun plaats blijven. Zomaar gaten zagen voor luidsprekers is niet de beoelidng.de beeldplaat heeft een dragende functie. Je kunt wel gaten opnemen die met piepschuim worden opgeleverd. Dan neemt de constructeur ze ook mee in de berekening. Grootte ed afhankelijk van de reedplaat leverancier.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wij hebben t overigens bewust niet gedaan.. 450e per (spot)doos vond ik wat gortig..
Ik zit te denken aan een akoestisch plafond, weet nog niet precies wat voor type en hoe dik dat dan zou worden, maar wellicht dat ik dan geen spotdoos nodig heb omdat het in de dikte kan van het akoestische plafond. Iemand toevallig ervaring mee?
Je bedoelt voor binnen?maarten_v schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:05:
Ik zit te denken aan een akoestisch plafond, weet nog niet precies wat voor type en hoe dik dat dan zou worden, maar wellicht dat ik dan geen spotdoos nodig heb omdat het in de dikte kan van het akoestische plafond. Iemand toevallig ervaring mee?
Als je gewoon strak tegen je onderkant vloer zou ik 50mm rekenen als dikte. Maar komt niet heel nauw toch?
Kunnen ze niet strak tegen je beton omdat dit niet vlak is, zou ik eerst tengels tegen de beton schieten en dan platen, dus laten we zeggen 75/80mm pakketdikte.
Maar zou eerst kijken wat je waar wil gaan toepassen.
Wij zijn inmiddels uit onderhandeld voor de tuin. Ik ga zelf de tuinmuur metselen. 15k arbeid vind ik eh heftig. Alleen nog ff uitdokteren wat voor fundering ik ga storten (met name afmetingen).
Blijf overigens puntjes vinden van de installateur..
Members only:
Ga blij zijn om van die lui af te zijn 😅 maar zoals altijd dikke pluspunten naar de bouwer die er bovenop zit.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat hebben wij zeker niet betaald voor onze Spelsberg dozen in de breedplaatvloer (hoogbouw appartement)...Frantic schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:31:
Wij hebben t overigens bewust niet gedaan.. 450e per (spot)doos vond ik wat gortig..
Voor ons duurt het nog 2.5 weken en dan is de overdracht . Dit weekend al de badkamer verven zodat de aannemer alles kan plaatsen . En dan langzaam gaan denken aan levelen kavel.
Gemeente gaat pas einde van het jaar de straat maken , dus tot die tijd zullen wij nog een alternatieve oprit gebruiken.
Gemeente gaat pas einde van het jaar de straat maken , dus tot die tijd zullen wij nog een alternatieve oprit gebruiken.
[ Voor 25% gewijzigd door backupdevice op 11-03-2026 08:08 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dit is wel heel makkelijk zeg -Frantic schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:11:
Wij zijn inmiddels uit onderhandeld voor de tuin. Ik ga zelf de tuinmuur metselen. 15k arbeid vind ik eh heftig. Alleen nog ff uitdokteren wat voor fundering ik ga storten (met name afmetingen).
***members only***
Ga blij zijn om van die lui af te zijn 😅 maar zoals altijd dikke pluspunten naar de bouwer die er bovenop zit.
Oerslecht. Dat is precies het nadeel wanneer je kiest voor een dak dat de aannemer niet zelf timmert maar prefab inkoopt. Bij dat soort daken zitten de binten niet in het zicht en hoef je alleen die bruine platen af te schilderen, dus dat is een groot voordeel.Frantic schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:11:
***members only***
Maar bij dit dak zijn er ook knieschotten geplaatst, en daar kan je dus van alles “verbergen”. Niet bepaald ideaal.
Klopt dit een beetje wat ik roep?
Iemand ervaring met een prefab meterkast? @FabianGTI bijvoorbeeld? Mijn aannemer en architect hebben er beide geen ervaring mee en zijn er wat huiverig voor. Dat de kast er al staat terwijl er nog allerlei bouw activiteit omheen is. Ook zou het dan een dikkere kast worden dan nu was ontworpen.
Je bedoeld bouwaansluiting skippen en meteen een meterkast (met huis aansluiting) op de fundering zetten die op de plek van de uiteindelijke kast komt?
[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-03-2026 21:51 ]
Wat hoop je 'r mee te bereiken...?maarten_v schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:35:
Iemand ervaring met een prefab meterkast? @FabianGTI bijvoorbeeld?
Hmmm moet het echt via een van hun “goedgekeurde” leveranciers? Dat klinkt dan weer onnodig duur…
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-03-2026 22:02 ]
Volgens mij om kosten te besparen van de tweede aansluiting.
Aan de ene kant moet je erg blij zijn dat je eerder stroom en water krijgt voordat de bouw is afgerond. Ik heb al vorig jaar april de bouwaansluiting aangevraagd en het ligt nu bij de externe aannemer (Van Geleuken Infra) van Enexis maar die kan nog geen planning datum afgeven. Ze zijn steeds "vandaag bezig met de planning en wij bellen u terug"......
Als het bij ons nog 3 maanden duurt dan is het huis wind en water dicht en dan mogen ze ook de aansluting meteen naar binnen leggen.. Pfffff
Niet eens met je statement. Dit is precies het nadeel als je opgescheept zit met een installateur die zich overal makkelijk vanaf maakt.seanpaul schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:19:
[...]
Oerslecht. Dat is precies het nadeel wanneer je kiest voor een dak dat de aannemer niet zelf timmert maar prefab inkoopt. Bij dat soort daken zitten de binten niet in het zicht en hoef je alleen die bruine platen af te schilderen, dus dat is een groot voordeel.
Maar bij dit dak zijn er ook knieschotten geplaatst, en daar kan je dus van alles “verbergen”. Niet bepaald ideaal.
Klopt dit een beetje wat ik roep?
Bij ons is er uiteindelijk geen prefab kast geplaatst, men had de hoop dat ruim voor de start van de bouw een tijdelijke aansluiting werd gemaakt (met de bekende paddestoel), dat is niet gebeurd en pas een paar weken voor oplevering is meteen de definitieve aansluiting gemaakt.maarten_v schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:35:
Iemand ervaring met een prefab meterkast? @FabianGTI bijvoorbeeld? Mijn aannemer en architect hebben er beide geen ervaring mee en zijn er wat huiverig voor. Dat de kast er al staat terwijl er nog allerlei bouw activiteit omheen is. Ook zou het dan een dikkere kast worden dan nu was ontworpen.
Onze achterburen hebben met de dezelfde aannemer gebouwd (tegelijk met ons) en die hadden wel de prefab kast, dat werkt inderdaad erg mooi.
Je hebt dan ook geen risico meer dat de definitieve nuts niet optijd wordt gelegd.
Wij zaten met de bouw dan ook aangesloten op hun huis, gelukkig is bij ons alles inclusief dus we hadden geen gedoe met afrekenen van bouwstroom.
Bij ons worden binnenkort de bouwhekken weggehaald, wat inhoudt dat de voorkant van onze grond zo te betreden is. Onze buren aan beide kanten hebben nog op de lange zijden hekken staan. Aangezien er naast ons pas net begonnen is met de bouw en zij een smalle inrit hebben , zijn wij bang dat de bouwvakkers ons perceel zullen gebruiken voor te draaien vrachtwagens. Op zich voor een keer niet zo erg omdat wij de tuin nog ff moeten laten , omdat wij in midden zitten van 3 kavels , en wij het verst zijn. Wij kunnen nog niet ophogen daardoor.
Maar nu willen we toch wel iets aan de voorkant plaatsen. Nu is de vraag wat jullie zouden doen…. Gebruikte Bouwhekken plaatsen , of al vast het hekwerk aanschaffen wat je later toch al wilt plaatsen. Zoals gebruikelijk zijn er twee meningen hier , vandaar ff de hulpvraag 🤭
Maar nu willen we toch wel iets aan de voorkant plaatsen. Nu is de vraag wat jullie zouden doen…. Gebruikte Bouwhekken plaatsen , of al vast het hekwerk aanschaffen wat je later toch al wilt plaatsen. Zoals gebruikelijk zijn er twee meningen hier , vandaar ff de hulpvraag 🤭
Kan je met de huidige bouwer/leverancier van de hekken geen deal sluiten om ze te laten staan?backupdevice schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:10:
Bij ons worden binnenkort de bouwhekken weggehaald, wat inhoudt dat de voorkant van onze grond zo te betreden is. Onze buren aan beide kanten hebben nog op de lange zijden hekken staan. Aangezien er naast ons pas net begonnen is met de bouw en zij een smalle inrit hebben , zijn wij bang dat de bouwvakkers ons perceel zullen gebruiken voor te draaien vrachtwagens. Op zich voor een keer niet zo erg omdat wij de tuin nog ff moeten laten , omdat wij in midden zitten van 3 kavels , en wij het verst zijn. Wij kunnen nog niet ophogen daardoor.
Of gewoon een paar paaltjes en een rol ijzerdraad aanschaffen en daar een tijdelijke afrastering van maken? Lijkt me stug dat ze daar vervolgens doorheen gaan?
Rijden ze aan gort. Been there done that (wegwerkzaamheden weliswaar).Jannibal23 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:54:
Of gewoon een paar paaltjes en een rol ijzerdraad aanschaffen en daar een tijdelijke afrastering van maken? Lijkt me stug dat ze daar vervolgens doorheen gaan?
Ik heb betonblokken geleend van een bevriende boer. Van die stapelblokken zeg maar..
Kwestie van omdenken. Je geeft aan dat je voorlopig nog niets met de tuin gaat doen.. Spreek de aannemer aan en geef aan dat hij jullie perceel wél mag gebruiken, maar dat hij daarvoor dan wel even een paar rijplaten neergooid. = gratis verdichting van dat deel van de tuinbackupdevice schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:10:
Ik zie dat mijn kavel (in optie) momenteel wordt gebruikt als opstalterrein door de buurkavel. Op de kavel staan een groot hekwerk, een shovel en er is een diepe ontgraving gemaakt die inmiddels is volgelopen met water.
Volgende week teken ik het koopcontract, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de kavel volledig wordt ontruimd en dat de ontgraving (die is veroorzaakt vanaf het buurkavel) volledig wordt hersteld.
Helaas heb ik niets kunnen doen tegen de verdichting die is ontstaan door het zware vrachtverkeer dat over de kavel heeft gereden. Wat eerst een netjes begroeid grasveld was, is nu veranderd in een sterk verdichte, modderige ondergrond.
Ik sta ook tussen 2 kavels in. Maar gelukkig ben ik de laatste met bouwen.
Volgende week teken ik het koopcontract, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de kavel volledig wordt ontruimd en dat de ontgraving (die is veroorzaakt vanaf het buurkavel) volledig wordt hersteld.
Helaas heb ik niets kunnen doen tegen de verdichting die is ontstaan door het zware vrachtverkeer dat over de kavel heeft gereden. Wat eerst een netjes begroeid grasveld was, is nu veranderd in een sterk verdichte, modderige ondergrond.
[ Voor 6% gewijzigd door seanpaul op 13-03-2026 09:49 ]
Dit was bij ons ook het geval.. In principe regelt je bouwer dat gewoon dat t zooitje van de buren weg is hoor.. Laat niet onverlet dat ik precies 't zelfde als voorwaarde bij tekenen van de grond heb gedaan. Heb er zelf bovenop gezeten met telefoontjes en brieven. Uiteindelijk is onze uitvoerder naar hun uitvoerder gegaan en was 't spul met een dag of 2 weg.seanpaul schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:48:
Ik zie dat mijn kavel (in optie) momenteel wordt gebruikt als opstalterrein door de buurkavel. Op de kavel staan een groot hekwerk, een shovel en er is een diepe ontgraving gemaakt die inmiddels is volgelopen met water.
Oa hiervoor is ook de aankondiging start bouwactiviteiten via 't omgevingsloket bedoelt.
Allemaal niet te zwaar aan tillen, bij onze bouw is ook eerst het zand bij de buren op de kavel gekieperd omdat het afgraven sneller ging dan het afvoeren, de uitvoerders van verschillende bedrijven hebben gewoon onderling contact met elkaar.seanpaul schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:48:
En qua hekken, gewoon even overleggen, bij ons waren ze naast ons ook nog aan het bouwen en moest de complete straat nog gerealiseerd worden, iedereen is netjes van onze kavel afgebleven.
Welkom bij nieuwbouw, het is niet allemaal voor elkaar vanaf dag 1.
Dat idd.. En het is een beetje geven en nemen.. Uiteindelijk gaan er ook materialen voor jouw bouw in de weg liggen/staan voor de (bouw van de) buren..
Dit dus. Nogmaals, niet dat het heel erg is voor nu want ja we wonen eenmaal waar gebouwd wordt. Maar er komt een tijd dat wij toch iets willen gaan doen qua tuin ofzo en dan wil je wel een afscheiding hebben .Frantic schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:44:
[...]
Rijden ze aan gort. Been there done that (wegwerkzaamheden weliswaar).
Ik heb betonblokken geleend van een bevriende boer. Van die stapelblokken zeg maar..
Die beton blokken zijn wel een goed idee, genoeg boeren in de buurt hier.
Goede dag Allemaal.
Wij willen nogmaals een huis bouwen en zijn voor enkele dingen nog zoekende.
Mogelijk is er iemand die mee kan denken.
Hoofdgebouw is hoogbouwe met een schildak. Rechterdeel loopt eht dak van het schildak door tot ongeveer 3 meter, Plafonds zijn 280 cm hoog. Links is platdak.
Eigenlijk willen de de deur van hal (sllaapkamer)naar woonkamer weg hebben. Zijn zoekende naar de juiste maat berging die via de Hall in een portaal komt HEt protaal geeft dan toegang tot de berging, badkamer en slaapkamer. In berging komen enkele fietsen te staan (2-3 stuks). Verder zoeken we naar een leuke woonkamer indeling suggesties zijn welkom. is toch lastiger dan gedacht
Hoofdgebouw is hoogbouwe met een schildak. Rechterdeel loopt eht dak van het schildak door tot ongeveer 3 meter, Plafonds zijn 280 cm hoog. Links is platdak.
Eigenlijk willen de de deur van hal (sllaapkamer)naar woonkamer weg hebben. Zijn zoekende naar de juiste maat berging die via de Hall in een portaal komt HEt protaal geeft dan toegang tot de berging, badkamer en slaapkamer. In berging komen enkele fietsen te staan (2-3 stuks). Verder zoeken we naar een leuke woonkamer indeling suggesties zijn welkom. is toch lastiger dan gedacht
Schakel een binnenhuisarchitect in; ook ten aanzien van de verlichting. Krijg je geen spijt van.koningen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:02:
Goede dag Allemaal.
[Afbeelding]
Ik zou de hal vergroten tot en met de paarse lijn, en daarvanuit naar badkamer en slaapkamer verbinden. Bad kwartslag draaien.
Staat de uitbouw met de slaapkamer tegen de perceelsgrens? Dit zou ik niet willen bij zo’n grote vrijstaande woning. En de tuinkamer heeft wel weinig ramen.
Aan de andere kant, het is jullie woning dus doe vooral wat voor jullie goed voelt.
DAnk voor je reactie.Bas.013 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:32:
[...]
Schakel een binnenhuisarchitect in; ook ten aanzien van de verlichting. Krijg je geen spijt van.
Ik zou de hal vergroten tot en met de paarse lijn, en daarvanuit naar badkamer en slaapkamer verbinden. Bad kwartslag draaien.
Staat de uitbouw met de slaapkamer tegen de perceelsgrens? Dit zou ik niet willen bij zo’n grote vrijstaande woning. En de tuinkamer heeft wel weinig ramen.
Aan de andere kant, het is jullie woning dus doe vooral wat voor jullie goed voelt.
Bad is een douche. We gaan gewoon boven slapen, maar mogelijk voor de toekomst.
Tuinkamer heeft dubbele ramen 200 cm breed en 190 cm hoog samen met een set dubbele deuren. Ik twijfel nog even een erker (360x60 bv) ipv de dubbele ramen.
mogelijkheid om de linker zijde naar achteren laten verwijderen. Alleen dan moet de plafond met breedplaten gedaan worden kan niet met kanaalplaten.
Binnenhuisarchitect kan altijd...alleen ni is het tekenen van dit plan om aan te leveren bij de gemeente.
portaal groter maken (breder0 is wenselijk bv als je n een rolstoel komt...alleen dan vraag ik me af of je dan in zo'n huis nog zou willen wonen.
er is nog ruimte om de linker zijde iets breder te maken, ik had hem bijna 2,5 meter ingekort.
Waarom zou je deur überhaupt willen verplaatsen? Je geeft aan dat je zoekende bent naar een mooie woonkamerinrichting. Praat eens met een interieur designer die kan beide oplossen. Een deur kan in een kastenwand geïntegreerd worden, enzovoort.koningen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:02:
Eigenlijk willen de de deur van hal (sllaapkamer)naar woonkamer weg hebben. .... Verder zoeken we naar een leuke woonkamer indeling suggesties zijn welkom. is toch lastiger dan gedacht
Verder zou de deur van het portaal naar de sk weglaten. Ga je niet gebruiken en is een sta in de weg. Het portaal dekt al mogelijke inkijk af. Ik zou nog wel over de afmetingen van de douche nadenken, want als je die wat beperkt kun je de kleerkast in een walk-in ombouwen.
Wij slapen ook beneden met ook de sk aan de wk. Zo hebben wij dat opgelost, de schuifdeuren geven toegang tot de bakkamer en walk-in closet.

Iets heel anders: WP, Ventilatie-D én kachel. Hoe had je dat bekeken? Berging zo laten. Alle techniek neem altijd meer ruimte in, wat kasten of legplanken en met de fietsen is de boel al behoorlijk vol.
[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 14-03-2026 12:06 ]
Ik zou bij zo’n ruimteverdeling altijd zorgen dat de slaapkamer en badkamer aan de hal grenzen. Niet alleen vanwege geluid van de woonkamer naar de slaapkamer, maar ook vanwege flexibiliteit in het ruimtegebruik. De slaapkamer kan dan bijvoorbeeld ook dienen als kantoor aan huis, of eventueel verhuurd worden als AirBnB. Ook met het oog op een eventuele toekomstige verkoop geeft zo’n indeling wat meer flexibiliteit. Waarschijnlijk zijn er nog wel meer mogelijkheden te bedenken.koningen schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:02:
Eigenlijk willen de de deur van hal (sllaapkamer)naar woonkamer weg hebben.
[Afbeelding]
Met wat creativiteit zou je het toilet in de badkamer kunnen laten vervallen, als het toilet in de gang iets dichterbij wordt getrokken.
Misschien de hal omwisselen met douche/berging?
[ Voor 3% gewijzigd door Tweedehans op 18-03-2026 09:23 ]
Het zit er zo'n beetje op. Alle grote klussen zijn gedaan, tuin en bestrating op orde, allen de heggen worden begin april geplant. We gaan nog eens nadenken wat we verder met de tuin willen. Dit is wel lekker rustgevend.

Nog twee klussen gepland staan: de oprit met rap moet nog donker gecoat worden en ik ben bezig een thuisbatterij te ontwerpen.

Nog twee klussen gepland staan: de oprit met rap moet nog donker gecoat worden en ik ben bezig een thuisbatterij te ontwerpen.
Wat voor systeem zit er voor het glas aan beide zijden van de punt? ( eerste foto)Conrado schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:08:
Het zit er zo'n beetje op. Alle grote klussen zijn gedaan, tuin en bestrating op orde, allen de heggen worden begin april geplant. We gaan nog eens nadenken wat we verder met de tuin willen. Dit is wel lekker rustgevend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zijn aluminium kozijnen die in een houten stelkozijn zijn opgehangen. Daaromheen staal die het dak steunt.Pimirene schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:28:
Wat voor systeem zit er voor het glas aan beide zijden van de punt? ( eerste foto)
Dank je, het leek op de foto’s namelijk een soort luik voor het glas , verkeerd gezien dusConrado schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:09:
[...]
Het zijn aluminium kozijnen die in een houten stelkozijn zijn opgehangen. Daaromheen staal die het dak steunt.
[Afbeelding]
Nee hoor, Maar de buitengevel is dik 20cm tempex, zodat de kozijnen er heel mooi in vallen.
Hier nog een week tot de overdracht , en de lijst van dingen die nog gefixt moeten worden, wordt langer ipv korter .
Bij ons is deze week eigenlijk de schutting geplaatst, de heg aan de andere zijdes was een paar weken geleden geplaatst.
Wel lekker om eindelijk een eigen tuin te hebben, vooral omdat 1 van de huizen nog steeds in aanbouw is.
Wel lekker om eindelijk een eigen tuin te hebben, vooral omdat 1 van de huizen nog steeds in aanbouw is.
Nice . Dat komt er bij ons ook nog aan . Maar eerst maar eens de oplevering doorkomen . Moet zeggen dat de laatste weken echt een drama zijn vanuit onze aannemer . Heeft onnodig voor veel stress gezorgdFabianGTI schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:58:
Bij ons is deze week eigenlijk de schutting geplaatst, de heg aan de andere zijdes was een paar weken geleden geplaatst.
Erg balen.. veel grote punten ook?backupdevice schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:22:
[...]
Nice . Dat komt er bij ons ook nog aan . Maar eerst maar eens de oplevering doorkomen . Moet zeggen dat de laatste weken echt een drama zijn vanuit onze aannemer . Heeft onnodig voor veel stress gezorgd
Dank jeFrantic schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:46:
@Conrado gaaf hoor
oprit met 'rap'?
Is je bijgebouw ook een garage?
Ik bedoelde de hellingbaan naar beneden met trap. De oprit staat vol met auto's van gasten.
En ja, het bijgebouw is óók een garage:
Lol, ik dacht eerst dat ik naar een lift keek.
Je huis is erg mooi geworden (wel wat aan de krappe kant niet?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Eensbig bang schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:05:
[...]
Je huis is erg mooi geworden (wel wat aan de krappe kant niet?), maar ik merk steeds vaker dat een huis pas echt af is als de tuin af is. Dan komt het pas echt goed uit de verf. Het positieve daar aan is dat je huis nog mooier wordt dan het nu al is
We kunnen niet wachten tot mei iig
Heb je nog tips voor die alu kozijnen? Onze aannemer heeft ons naar een alu-prof dealer heen gestuurd. Daar hebben ze het hele huis in 1 systeem gezet (MB-86N). Ik heb hem gevraagd wat het prijsverschil is met SI en zelfs SI+, maar ik vind de stijlen erg dik en dus niet zo fraai.Conrado schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:09:
[...]
Het zijn aluminium kozijnen die in een houten stelkozijn zijn opgehangen. Daaromheen staal die het dak steunt.
[Afbeelding]
Wij hebben het systeem van Reynaers Aluminium en dat is echt minimalistisch. Zelfs de grote voorpui is in dun profiel.seanpaul schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:10:
Heb je nog tips voor die alu kozijnen? Onze aannemer heeft ons naar een alu-prof dealer heen gestuurd.
Dat gaat er bij ons ook in komen, maar zoals al bij deze dingen, uiteraard is het weer niet de goedkoopste optie...Conrado schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Wij hebben het systeem van Reynaers Aluminium en dat is echt minimalistisch. Zelfs de grote voorpui is in dun profiel.
En daar blijft het niet bijHielko schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:18:
Dat gaat er bij ons ook in komen, maar zoals al bij deze dingen, uiteraard is het weer niet de goedkoopste optie...
Je hebt de juiste stelkozijnen nodig - zorg dat de alu-boer die tekeningen aanlevert - die ook luchtdicht afsluiten, er komt constructief dingen bij kijken, maar ook de afwerking vraagt aandacht. Bij een openslaand raam is de ruimte tussen het kozijn en de muur maar minimaal. Als je dat niet goed doet loopt het stuc- of tegelwerk tegen het raam aan.
Het is erg mooi, maar man wat komt er veel bij kijken in vergelijk met hout of kunststof.
Wij ook. Zeer mooie profielen.Conrado schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:45:
[...]
Wij hebben het systeem van Reynaers Aluminium en dat is echt minimalistisch. Zelfs de grote voorpui is in dun profiel.
Mwah, niks bouwkundig maar wel nog wat dingen die wel moeten gebeuren
Ja dat hadden ze bij aluprof ook gezegd, dat je rekening moet houden met je buitenmuur. Onze muren zijn 38cm, en als ze het stelkozijn in het midden (ca. 19cm) zou doen, kan je ramen en deuren 120 graden open zwaaien.Conrado schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:53:
[...]
En daar blijft het niet bij
Je hebt de juiste stelkozijnen nodig - zorg dat de alu-boer die tekeningen aanlevert - die ook luchtdicht afsluiten, er komt constructief dingen bij kijken, maar ook de afwerking vraagt aandacht. Bij een openslaand raam is de ruimte tussen het kozijn en de muur maar minimaal. Als je dat niet goed doet loopt het stuc- of tegelwerk tegen het raam aan.
Het is erg mooi, maar man wat komt er veel bij kijken in vergelijk met hout of kunststof.
Voorbeeldje: rood is muur, dat gearceerd blokje is stelkozijn.
:strip_exif()/f/image/Phs8738oq3n1O1g5qoQNeHPR.jpg?f=fotoalbum_large)
Welk systeem hebben jullie dan van Reynaers? De masterline 8 of slimline 38 zien er goed uit (ook qua uw waarde).
[ Voor 18% gewijzigd door seanpaul op 21-03-2026 19:12 ]
Is dit zomaar een voorbeeld, of daadwerkelijk jullie muur? Ga je massief bouwen?seanpaul schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:07:
[...]
Voorbeeldje: rood is muur, dat gearceerd blokje is stelkozijn.
Ander ding wat me opvalt is de scharnier, die is in het zicht.
SL38.Welk systeem hebben jullie dan van Reynaers? De masterline 8 of slimline 38 zien er goed uit (ook qua uw waarde).
So true, hier is de tuin nu eindelijk bijna klaar. Nog een paar dingen te doen, maar wat een verschil.big bang schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:05:
[...]
Je huis is erg mooi geworden (wel wat aan de krappe kant niet?), maar ik merk steeds vaker dat een huis pas echt af is als de tuin af is. Dan komt het pas echt goed uit de verf. Het positieve daar aan is dat je huis nog mooier wordt dan het nu al is
Members only:
Inloggen
Move along people. Nothing to see here.
Mooi geworden, en inderdaad met de tuin helemaal af.evol schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:12:
[...]
So true, hier is de tuin nu eindelijk bijna klaar. Nog een paar dingen te doen, maar wat een verschil.
***members only***
Hoi allemaal, wij hebben inmiddels goedkeuring van de welstand, dus tijd om over volgende zaken na te denken. Een daarvan is waterberging. In onze wijk is in eerdere fases wel wat wateroverlast geweest, met name door te dichte grond. Dat is op zich wel te ondervangen met goede drainage op het kavel lijkt me.
Waar ik benieuwd naar ben, is hoe ik zorg dat de woning op een goede hoogte wordt gebouwd. Ik lees her en der dat de Gemeente dit bepaald, maar ook wat verhalen over problemen hiermee.
Hoe kom ik er achter of dat een goede hoogte is, of dat ik in discussie moet? En hoe controleer ik dat de aannemer op de juiste hoogte bouwt? En stel je bouwt, bijvoorbeeld, 5cm te hoog. Wat zijn de eventuele consequenties?
Wellicht dat hier iemand is die daar het e.e.a. van weet en mij van wat tips/info kan voorzien
Waar ik benieuwd naar ben, is hoe ik zorg dat de woning op een goede hoogte wordt gebouwd. Ik lees her en der dat de Gemeente dit bepaald, maar ook wat verhalen over problemen hiermee.
Hoe kom ik er achter of dat een goede hoogte is, of dat ik in discussie moet? En hoe controleer ik dat de aannemer op de juiste hoogte bouwt? En stel je bouwt, bijvoorbeeld, 5cm te hoog. Wat zijn de eventuele consequenties?
Wellicht dat hier iemand is die daar het e.e.a. van weet en mij van wat tips/info kan voorzien
Wat een goede hoogte is weet ik niet. De gemeente kan een peilhoogte voorschrijven. Echter, jij maakt het ontwerp met de architect. Zorg dat de peilhoogte (afgezet tegen een vast punt, bv putdeksel of n.a.p.) op tekening staat. Die tekening moet onderdeel worden van de vergunning. Zo kun je het borgen. De aannemer zet dit uit, de gemeentelijk toezichthouder controleert dit vervolgens. In sommige gemeentes werkt dit anders en doet iemand van geo dit.H.FR schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:01:
Hoi allemaal, wij hebben inmiddels goedkeuring van de welstand, dus tijd om over volgende zaken na te denken. Een daarvan is waterberging. In onze wijk is in eerdere fases wel wat wateroverlast geweest, met name door te dichte grond. Dat is op zich wel te ondervangen met goede drainage op het kavel lijkt me.
Zijn er geen voorschriften over een waterberging op eigen perceel?
In principe zet de aannemer samen met de gemeente de kavel uit, vaak krijg je dan ook een peil mee.H.FR schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:01:
De meeste gemeentes geven een adviespeil, als ze namelijk een peil dwingend voorschrijven en je huis krijgt schade door wateroverlast dan is gemeente (mede) aansprakelijk.
Ik zou altijd zo hoog mogelijk willen bouwen Hou rekening met stijging voordeurdrempel tov de weg, die ligt vaak rond 5%-6%
Kijk ook waar je ligt in de wijk, als je het afvoerputje bent dan zou ik nog wat extra hoog bouwen.
Bij ons heeft de aannemer ons huis, zonder overleg, helaas te laag geplaatst, had 15 tot 20 cm hoger moeten bouwen. zeker tov de buren links en rechts.
Mijn architect heeft een eenvoudige motto: "Bouw 15 cm boven het peil van de buren". Het probleem met peil is dat het zo 'hard' is als je zelf wilt. Wij hebben het gemeente peil op tekening staan, en bouwen vervolgens tov maaiveld. Daar zit dus een tolerantie en die hebben we voor de 15cm gebruiktH.FR schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:01:
Probleem daarvan is dat je wel een kavel moet hebben wat groot genoeg is om die 15CM extra te laten verdwijnen zonder dat je mogelijk wateroverlast bij de buren veroozaakt.Conrado schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:18:
[...]
Mijn architect heeft een eenvoudige motto: "Bouw 15 cm boven het peil van de buren". Het probleem met peil is dat het zo 'hard' is als je zelf wilt. Wij hebben het gemeente peil op tekening staan, en bouwen vervolgens tov maaiveld. Daar zit dus een tolerantie en die hebben we voor de 15cm gebruikt
[Afbeelding]
Dit was slechts een voorbeeld dat de adviseur heeft gemaakt ter demonstratie, dus geen massiefbouw. De aannemer moet nog beginnen. We zitten nu in de fase van de ruwbouwbesprekingen. Daarom wilde ik alvast weten of er nu al aandachtspunten zijn voor de aluminium kozijnen.Conrado schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:35:
[...]
Is dit zomaar een voorbeeld, of daadwerkelijk jullie muur? Ga je massief bouwen?
Ander ding wat me opvalt is de scharnier, die is in het zicht
Wat je nog kan opzoeken - waarschijnlijk al weet:seanpaul schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:56:
[...]
Dit was slechts een voorbeeld dat de adviseur heeft gemaakt ter demonstratie, dus geen massiefbouw. De aannemer moet nog beginnen. We zitten nu in de fase van de ruwbouwbesprekingen. Daarom wilde ik alvast weten of er nu al aandachtspunten zijn voor de aluminium kozijnen.
Mooi vlak stelkozijn (logisch). Je wil eigenlijk niet meer dan 2mm afwijking in je vlakheid.
Schroeflengte voor vastzetten vanuit leverancier opgevraagd? Soms 18mm multiplex, soms 25mm als eis. Heeft ook weer invloed op de prijs van je stelkozijnen.
Stelkozijnen sowieso multiplex gegrond, en buitenzijde laten inpakken met bijvoorbeeld een wigluv tape.
Dubbele afdichting - 1x kit binnen en 1x rubber achter de vleugel. (Qv-10 test in je vergunning?)
Waterslagen in aluminium - mee klemmen achter je kozijnen of later monteren? (goed afdekken met metselen ivm specie). En vergeet de antidreun folie niet.
Heb je nog stripjes nodig of zetwerk rond je kozijnen, zorg dat ze dit gelijk meenemen. Heb je als dit dezelfde kleur moet zijn gelijk minder risico op kleurverschillen.
*knip*
[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 23-03-2026 11:54 . Reden: offtopic, werving ]
*knip* maak liever een TR aan
[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 23-03-2026 11:53 ]
Members only:
Inloggen
Ja, die zijn er volop! Maar belangrijk is, wat je zelf wilt. Het verschil tussen mooi en fantastisch bouwen is de aandacht voor details.seanpaul schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:56:
Dit was slechts een voorbeeld dat de adviseur heeft gemaakt ter demonstratie, dus geen massiefbouw. De aannemer moet nog beginnen. We zitten nu in de fase van de ruwbouwbesprekingen. Daarom wilde ik alvast weten of er nu al aandachtspunten zijn voor de aluminium kozijnen.
Je kunt uren besteden aan het juist uitwerken van bijvoorbeeld de kozijnen. Hoe zijn de aansluitingen? Hoe past dat op het binnenblad? Hoe gaat dat met zonwering? Enzovoort. Als je dat wil, moet je er bovenop gaan zitten.
Anderen zien dat niet zitten en laten het over aan de aannemer.
Een ander oplossing is om een èchte villabouwer in de arm te nemen die dat perfect voor je doet....
Ik kan me helemaal vinden in je statement. Helaas is dat schip al gezeild. De eerste huis bouw je voor je vijand, de tweede voor je vriend, en de derde voor jezelf.Conrado schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:59:
[...]
Ja, die zijn er volop! Maar belangrijk is, wat je zelf wilt. Het verschil tussen mooi en fantastisch bouwen is de aandacht voor details.
Je kunt uren besteden aan het juist uitwerken van bijvoorbeeld de kozijnen. Hoe zijn de aansluitingen? Hoe past dat op het binnenblad? Hoe gaat dat met zonwering? Enzovoort. Als je dat wil, moet je er bovenop gaan zitten.
Anderen zien dat niet zitten en laten het over aan de aannemer.
Een ander oplossing is om een èchte villabouwer in de arm te nemen die dat perfect voor je doet....
Dit huis wordt gebouwd voor een vriend
Ha, ha, we hebben net ons derde huis afgerond
1e - Aannemer
2e - Doe-het-zelf in de weekenden en avonduren
3e - Met ZZP'ers
1e - Aannemer
2e - Doe-het-zelf in de weekenden en avonduren
3e - Met ZZP'ers
Wat is de isolatie dikte tpv je trasraam?Conrado schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:18:
[...]
Mijn architect heeft een eenvoudige motto: "Bouw 15 cm boven het peil van de buren". Het probleem met peil is dat het zo 'hard' is als je zelf wilt. Wij hebben het gemeente peil op tekening staan, en bouwen vervolgens tov maaiveld. Daar zit dus een tolerantie en die hebben we voor de 15cm gebruikt
[Afbeelding]
Ter hoogte van de kelderwand verjoning is dat een cm of 10.DeBaroN schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:39:
Wat is de isolatie dikte tpv je trasraam?
Heeft iemand recent ervaring met de kosten voor Vitens. In de tarieven van 2026 zijn de bedragen nog eens met 20-25% verhoogd.ChillPascal schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:30:
Wat waren jullie kosten voor een bouwaansluiting (water) en het omzetten van deze aansluiting naar definitief?
Op de tarievenlijst (pdf alert!) van Vitens staat het volgende:
[Afbeelding]
Lees ik het goed dat je eerst €2.398 kwijt bent voor de bouwaansluiting en vervolgens €2.834 voor het omzetten naar een definitieve aansluiting?
Je zou in dit geval bijna €2900,- betalen voor een bouwaansluiting en volgens nog leuk €3400 voor het ‘verplaatsen’. Dat lijken met toch wel erg forse bedragen, vooral omdat een nieuwe aansluiting ‘slechts’ €1900 zou kosten. Ik was benieuwd naar recente ervaringen en of ik het niet verkeerd lees en dat het omzetten naar definitief is opgenomen in de kosten voor de bouwaansluiting.
Ik heb vorige maand 2300 euro betaald voor def aansluiting voor water en elektra in een Enexis regio.ChillPascal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:12:
[...]
Heeft iemand recent ervaring met de kosten voor Vitens. In de tarieven van 2026 zijn de bedragen nog eens met 20-25% verhoogd.
Je zou in dit geval bijna €2900,- betalen voor een bouwaansluiting en volgens nog leuk €3400 voor het ‘verplaatsen’. Dat lijken met toch wel erg forse bedragen, vooral omdat een nieuwe aansluiting ‘slechts’ €1900 zou kosten. Ik was benieuwd naar recente ervaringen en of ik het niet verkeerd lees en dat het omzetten naar definitief is opgenomen in de kosten voor de bouwaansluiting.
[Afbeelding]
Je kan toch gewoon een aanvraag doen in mijnaansluiting.nl en dan krijg je een offerte ?
Valt mee. Ik was 5k kwijt voo de bouwaansluiting. Verplaatsing zou t zelfde kosten.ChillPascal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:12:
[...]
Heeft iemand recent ervaring met de kosten voor Vitens. In de tarieven van 2026 zijn de bedragen nog eens met 20-25% verhoogd.
[Afbeelding]
Members only:
Inloggen
Dit betreft toevallig ook een Enexis regiobackupdevice schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:07:
[...]
Ik heb vorige maand 2300 euro betaald voor def aansluiting voor water en elektra in een Enexis regio.
Je kan toch gewoon een aanvraag doen in mijnaansluiting.nl en dan krijg je een offerte ?
We hebben via de aannemer wel de offertes ontvangen voor de E-aansluiting (Enexis dus), alleen meen ik dat ze geen offerte ontvingen van Vitens. Zal er nog maar eens achteraan gaan.
5k voor alleen een bouwaansluiting water? Bijzonder lang tracé vanaf de transportleidingFrantic schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:06:
[...]
Valt mee. Ik was 5k kwijt voo de bouwaansluiting. Verplaatsing zou t zelfde kosten.
***members only***
Al met al heb je het dus al ruim over €10k+ voor bouw- en definitieve aansluiting voor elektra en water in een ‘standaard’ nieuwbouwwijk. Het is vooral opvallend dat de €1900,- voor een nieuwe aansluiting fors hoger is dan een bouwaansluiting of het verplaatsen.
5k voor bouwaansluiting elektra en water.. en nog eens voor t naar binnen leggen ja. Geen lang tracé, gewoon vanaf de straat t kavel
Op.. hooguit een meter of 5-10
Op.. hooguit een meter of 5-10
Ik ook onlangs offerte voor verplaatsen gehad. Mijn aannemer accodeerd deze namens ons. Wij zijn betaler.ChillPascal schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:12:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/j5nWSKBCQPkQhCS69ntjiq0A.jpg?f=fotoalbum_large)
En onderstaande was de plaatsing (betaler is in dit geval de aannemer)
[ Voor 42% gewijzigd door seanpaul op 24-03-2026 07:56 ]
Afhankelijk van de te kiezen bouwmethode kun je je afvragen of je een (prijzige) bouwaansluiting nodig hebt. Bij (prefab)houtbouw gebruik je voornamelijk accu gereedschap en water gebruik je nauwelijks. En wanneer je geen bouwkraan gebruikt maar alleen een mobiele kraan en/of verreiker inhuurt, voldoet een draagbaar accu powerstation eigenlijk al. Zodra de ruwbouw gereed is en het huis wind- en waterdicht is, kun je dan al direct de permanente aansluiting laten plaatsen.
[ Voor 6% gewijzigd door Autonoesis op 24-03-2026 11:38 ]
Ga jij de mensen op de bouw uitleggen dat hun bakje koffie niet meer mogelijk is omdat de opdrachtgever beknibbelt op een relatief klein bedrag?Autonoesis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:37:
Afhankelijk van de te kiezen bouwmethode kun je je afvragen of je een (prijzige) bouwaansluiting nodig hebt. Bij (prefab)houtbouw gebruik je voornamelijk accu gereedschap en water gebruik je nauwelijks. En wanneer je geen bouwkraan gebruikt maar alleen een mobiele kraan en/of verreiker inhuurt, voldoet een draagbaar accu powerstation eigenlijk al. Zodra de ruwbouw gereed is en het huis wind- en waterdicht is, kun je dan al direct de permanente aansluiting laten plaatsen.
Ik denk dat menig aannemer zegt, je regelt de aansluiting, tot die tijd zullen we niet starten.
Wij hebben geen tijdelijke aansluiting gekregen doordat de NUTS simpelweg niet kwam opdagen maar geloof me, het was een heel gedoe bij elkaar.
Periodes gehad met een aggregaat en met verlengkabels naar buren (die gelukkig met dezelfde aannemer bouwde).
Deze van Enexis heb ik ook gehad, dat zijn duidelijke offertes. Echter bij Vitens is het wat lastiger.seanpaul schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:53:
[...]
Ik ook onlangs offerte voor verplaatsen gehad. Mijn aannemer accodeerd deze namens ons. Wij zijn betaler.
[Afbeelding]
En onderstaande was de plaatsing (betaler is in dit geval de aannemer)
[Afbeelding]
Gaat om een traditionele bouw en zoals hierboven gezegd wordt moet er gewoon een wateraansluiting komen.Autonoesis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:37:
Ik ga even contact opnemen met Vitens om verduidelijking te vragen
[ Voor 3% gewijzigd door ChillPascal op 24-03-2026 12:02 ]
FabianGTI schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:58:
[...]
Ga jij de mensen op de bouw uitleggen dat hun bakje koffie niet meer mogelijk is omdat de opdrachtgever beknibbelt op een relatief klein bedrag?
Ik denk dat menig aannemer zegt, je regelt de aansluiting, tot die tijd zullen we niet starten.
Wij hebben geen tijdelijke aansluiting gekregen doordat de NUTS simpelweg niet kwam opdagen maar geloof me, het was een heel gedoe bij elkaar.
Periodes gehad met een aggregaat en met verlengkabels naar buren (die gelukkig met dezelfde aannemer bouwde).
Maar ik heb het over houtbouw met korte montagetijden en niet over traditionele bouw. Voor houtbouw is een accu powerstation van 2000Wh ruim voldoende tijdens de montage ook voor een koffiezetapparaat.
LOLAutonoesis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:26:
[...]
[Afbeelding]![]()
Maar ik heb het over houtbouw met korte montagetijden en niet over traditionele bouw. Voor houtbouw is een accu powerstation van 2000Wh ruim voldoende tijdens de montage ook voor een koffiezetapparaat.
Je hele bouw met een accu powerstation?!
Hoe doe je dat met je bouwkeet dan?
Stroom tijdens funderen
Zwaar elektrisch gereedschap
Verlichting
Etc....
En elke aannemer heeft het gewoon contractueel vastgelegd dat je voor een bouwaansluiting moet zorgen, ook bij HSB.
[ Voor 7% gewijzigd door DeBaroN op 24-03-2026 15:09 ]
Als je (letterlijk) zelf bouwt is dat idd een goed punt. Er zijn hier collega-Tweakers die een compleet huis hebben opgebouwd uit een bouwpakket met behulp van een tweedehands reachstacker o.i.d.Autonoesis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:37:
Afhankelijk van de te kiezen bouwmethode kun je je afvragen of je een (prijzige) bouwaansluiting nodig hebt.
Als je bouwt met een aannemer, dan ligt het contractueel vast hoe en wat.
Vandaag tweede gesprek met een aannemer gehad en kostenraming doorgenomen. Deze bouwt zowel HSB als traditioneel. We gaan een huis bouwen met een inhoud van in totaal 1072 kuub, dat is excl. carport en overkapping maar wel incl. garage/berging. Onze voorkeur heeft HSB alleen vandaag gaf de aannemer aan dat traditioneel bouwen zomaar 150.000 euro goedkoper kan zijn, wat dus puur alleen in ruwbouw zit. Vanaf het begin weten we dat HSB zeker niet goedkoper is dan traditioneel maar dit verschil hadden we zeker niet verwacht. Zijn er meer die deze ervaring hebben? HSB heeft ook zeker voordelen qua bouwtijd, leefklimaat etc. maar als het verschil echt naar dit soort bedragen gaat dan slaat de twijfel toch weer toe.
Zo zeg, 150K goedkoper in ruwbouw?
Dat had ik zo niet verwacht. Traditioneel bouwen vraagt om meer energie: voor stenen en beton is nu eenmaal warmte nodig. Je zou verwachten dat aannemers die nu calculeren juist toeslagen zouden hanteren. Daarnaast is er meer werk op de bouw.
Dat had ik zo niet verwacht. Traditioneel bouwen vraagt om meer energie: voor stenen en beton is nu eenmaal warmte nodig. Je zou verwachten dat aannemers die nu calculeren juist toeslagen zouden hanteren. Daarnaast is er meer werk op de bouw.
Ik ben al blij als ik überhaupt een aansluiting krijg......Autonoesis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:37:
Yep HSB is duurder. Wat ik zo zie is het gewoon arbeidsintensiever...frankdewildt schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:33:
Vandaag tweede gesprek met een aannemer gehad en kostenraming doorgenomen. Deze bouwt zowel HSB als traditioneel. We gaan een huis bouwen met een inhoud van in totaal 1072 kuub, dat is excl. carport en overkapping maar wel incl. garage/berging. Onze voorkeur heeft HSB alleen vandaag gaf de aannemer aan dat traditioneel bouwen zomaar 150.000 euro goedkoper kan zijn, wat dus puur alleen in ruwbouw zit. Vanaf het begin weten we dat HSB zeker niet goedkoper is dan traditioneel maar dit verschil hadden we zeker niet verwacht. Zijn er meer die deze ervaring hebben? HSB heeft ook zeker voordelen qua bouwtijd, leefklimaat etc. maar als het verschil echt naar dit soort bedragen gaat dan slaat de twijfel toch weer toe.
Ben benieuwd waar ze mee terugkomen. Ik heb onze aansluiting gisteren aangevraagd, als ik meer hoor laat ik het hier ook wel weten.ChillPascal schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:02:
[...]
Deze van Enexis heb ik ook gehad, dat zijn duidelijke offertes. Echter bij Vitens is het wat lastiger.
[...]
Gaat om een traditionele bouw en zoals hierboven gezegd wordt moet er gewoon een wateraansluiting komen.![]()
Ik ga even contact opnemen met Vitens om verduidelijking te vragen. Ik zal jullie op de hoogte houden, dit zal toekomstige bouwers ook helpen een betere kosteninschatting te maken.
[ Voor 12% gewijzigd door H.FR op 24-03-2026 21:55 ]
Vreemd, wij zijn momenteel aan het tekenen met een architect en hebben verschillende HSB-bouwers en traditionele bouwers gesproken. Op basis van de eerste indicaties was de HSB-bouwer altijd goedkoper, zeker als je iets meer wilt focussen op hogere isolatiewaardes.frankdewildt schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:33:
Is het niet zo dat de aannemer beide doet maar eigenlijk een voorkeur heeft voor Traditioneel?
Er zijn aannemers die HSB aanbieden, maar geen productiefaciliteiten hebben om meerdere HSB-woningen compleet te kunnen bouwen. Daar heb je toch echt wel wat ruimte voor nodig, zeker als je ook schaalvoordelen wilt behalen.
[ Voor 12% gewijzigd door marcdelange123 op 25-03-2026 11:36 ]
Ik heb onlangs geraagd of ze een ringdrainage aan wilden leggen en dit kreeg ik terug
Members only:
Mijn vraag is (omdat ik er zelf weinig van snap), is dit aanbod volledig? Mis ik/zij nog iets?
Inloggen
vanwaar een pompput?seanpaul schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:37:
Ik heb onlangs geraagd of ze een ringdrainage aan wilden leggen en dit kreeg ik terug
***members only***
Mijn vraag is (omdat ik er zelf weinig van snap), is dit aanbod volledig? Mis ik/zij nog iets?
Vulzand minimaal laten specificeren als drainagezand. Idealiter kiezels en doek en dan drainagezand, maar dat zie je in Nederland eigenlijk bijna niet.
[ Voor 17% gewijzigd door Frantic op 25-03-2026 20:12 ]
Terechte vraag, ik heb die ook neergelegd bij de aannemer. Ben benieuwd waar het naartoe gepompt moet worden. Het klinkt bijna alsof het opgevangen water tegen de aantrekkingskracht in moet om afgevoerd te worden. Bedankt voor de vulzand tip 👌🏼Frantic schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:11:
[...]
vanwaar een pompput?
Vulzand minimaal laten specificeren als drainagezand. Idealiter kiezels en doek en dan drainagezand, maar dat zie je in Nederland eigenlijk bijna niet.
Maar heb je in de buurt een sloot of greppel waar je naar toe kunt afvoeren? Naar het riool is meestal geen optie.seanpaul schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:15:
[...]
Terechte vraag, ik heb die ook neergelegd bij de aannemer. Ben benieuwd waar het naartoe gepompt moet worden. Het klinkt bijna alsof het opgevangen water tegen de aantrekkingskracht in moet om afgevoerd te worden. Bedankt voor de vulzand tip 👌🏼
Je hebt geen kelder meen ik? In het geval van een kelder wordt er nog wel eens een drain onder het niveau van de keldervloer gelegd, zodat als er in de (verre) toekomst ooit iets van een lekkage probleem ontstaat, ze eenvoudig het water kunnen wegpompen t.b.v. eventuele reparatie. In jouw geval is het waarschijnlijk om vocht problemen onder de vloer te voorkomen?
Ehhh, hier kan ik geen chocolade van maken.Batilan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:30:
Je hebt geen kelder meen ik? In het geval van een kelder wordt er nog wel eens een drain onder het niveau van de keldervloer gelegd, zodat als er in de (verre) toekomst ooit iets van een lekkage probleem ontstaat, ze eenvoudig het water kunnen wegpompen t.b.v. eventuele reparatie.
Mijn keldervloer is 40cm dik, daar komt geen water doorheen al zou je willen….
Nouja als ze op t niveau van de HWA riolering ofzo leggen, hoeft er überhaupt niet gepompt te worden..seanpaul schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:15:
[...]
Terechte vraag, ik heb die ook neergelegd bij de aannemer. Ben benieuwd waar het naartoe gepompt moet worden. Het klinkt bijna alsof het opgevangen water tegen de aantrekkingskracht in moet om afgevoerd te worden. Bedankt voor de vulzand tip 👌🏼
Dan is een put alleen handig voor evt doorspoelen. Maar dat kan ook anders..
Hoezo niet?Batilan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:30:
[...]
Maar heb je in de buurt een sloot of greppel waar je naar toe kunt afvoeren? Naar het riool is meestal geen optie.
Wat niet weet wat niet deert 🥸 en vaak heb je al aparte hemelwater riolering.
Ja ik jaag veel natuur fanaten tegen me in t harnas met deze opmerking. Maar ik hou toch liever een droge kruipruimte.
[ Voor 15% gewijzigd door Frantic op 26-03-2026 06:44 ]
Ik ben geen natuur/milieu fanaat, maar i.h.a is het niet slim om een constructie te maken op een gemeentelijke voorziening als dat niet toegestaan is. Er is natuurlijk geen probleem als er een 'hwa riool' is waarop je mag afvoeren. Maar we dwalen af van de oorspronkelijke vraagstellingFrantic schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:44:
[...]
Hoezo niet?
Wat niet weet wat niet deert 🥸 en vaak heb je al aparte hemelwater riolering.
Ja ik jaag veel natuur fanaten tegen me in t harnas met deze opmerking. Maar ik hou toch liever een droge kruipruimte.
Was ook geen vraag aan jouConrado schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:04:
[...]
Ehhh, hier kan ik geen chocolade van maken.
Mijn keldervloer is 40cm dik, daar komt geen water doorheen al zou je willen….
Dat jouw vloer 40cm dik is is mooi, maar ik neem aan dat je ook wanden hebt? Nu wil het best wel eens gebeuren dat er op termijn problemen ontstaan met kelders. Zo heb je afhankelijk van constructie een soort van kimnaad. Bij mij is er een rubberband in de vloer gestort die dan dus doorloopt in de later gestorte muren om zo lekkages te voorkomen. Toch wil daar op de overgangen nog wel eens iets mis gaan.
Maar goed. Dit is waarschijnlijk niet relevant voor @seanpaul (alleen voor de enkele kelder bouwers hier
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic