Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:30

ChillPascal

In the end...

@Andrehj

Nee hoor, dat is prima te doen. Veel wijken worden inmiddels gerealiseerd zonder hemelwaterriool. Door alles direct af te voeren verschuift het probleem met wateroverlast. Daarom moet er steeds meer water geborgen worden in de gebieden waar het valt, in de woonwijken dus.

Het hemelwater op maaiveldniveau aanbieden is vrij simpel. Je legt een ondergrondse ringleiding, zoals je traditioneel ook zou doen. In plaats van deze ondergronds aan te sluiten op de riooluitlegger van de gemeente, maakt de leiding een knikje omhoog, zodat deze boven het maaiveld uitkomt. Zolang de uitloop lager ligt dan het peil rondom de woning komt het regenwater gewoon aan de voorzijde uit de uitloop. Vaak wordt hier ook een straatkolk voor toegepast, welke dan in feite een omgekeerde functie heeft, namelijk het uitspuwen van water in plaats van het opnemen van water.

Beetje dit idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixT7XxkvZxATWcHf-r0G8Go9t4E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L3mW3XrV9EmwRwkhUajgq3Av.jpg?f=user_large

EDIT:
Hieronder nog een goed schematisch voorbeeld uit de website van Struyk Verwo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DABtZiGoK4u_k4OGnQ8lTQXXkaE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4fdKdnUW87x36wfd88d34ufp.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door ChillPascal op 11-02-2026 08:51 ]

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24
In tijden van droogte zullen de muggen dit heel fijn vinden zo'n constructie.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07
@ChillPascal
Leuk bedacht, maar hoe voorkom je dat zo'n leiding die aan het eind weer omhoog loopt na een paar jaar compleet dichtslibt? Dit lijkt me een recept voor ellende.
Het is niet voor niets dat afvoerleidingen altijd met een minimaal afschot hebben!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Andrehj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:44:
@ChillPascal
Leuk bedacht, maar hoe voorkom je dat zo'n leiding die aan het eind weer omhoog loopt na een paar jaar compleet dichtslibt? Dit lijkt me een recept voor ellende.
Het is niet voor niets dat afvoerleidingen altijd met een minimaal afschot hebben!
Terecht punt, dat is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen. Zolang het 'schoon' regenwater is zal het dichtslibben wel meevallen. Hoe dan ook hebben we bij het nieuwbouwplan waar wij gaan bouwen alsmede de nieuwbouwplannen waarbij ik vanuit mijn werkgever (ingenieursbureau) steeds vaker te maken met het ontbreken van een hemelwaterriool en de daaruitvloeiende verplichting om hemelwater op eigen terrein te bergen en/of op maaiveld niveau aan te bieden aan de gemeente.

Je laatste punt is trouwens niet helemaal correct. We zien in de civiele wereld steeds vaker hemelwaterrioolen zonder afschot. Afhankelijk van de specifieke situatie zijn deze rioolstelsel altijd gevuld tot een bepaald peil (drempelhoogte). T.o.v. de situatie op een eigen kavel zijn deze rioolstelsels vaak goed te inspecteren en te reinigen door de grotere diameters en ruime inspectieputten. Dat is op eigen kavel vaak beperker.

[ Voor 4% gewijzigd door ChillPascal op 11-02-2026 11:00 ]

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:46
ChillPascal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:18:
@Andrehj

Beetje dit idee
[Afbeelding]

EDIT:
Hieronder nog een goed schematisch voorbeeld uit de website van Struyk Verwo.
[Afbeelding]
Zou dan kiezen voor een kolk die zowel nar boven als beneden gaat om toch modder restanten te kunnen verwijderen. Tevens de buis slingerend door de tuin leiden geeft een nog betere verdeling; en dat kan/moet zonder afschot. Of met in gegraven kratten. Ben alleen benieuwd hoe diep het idealiter moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Lord Anubis op 12-02-2026 09:39 ]

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Lord Anubis schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:35:
[...]

Zou dan kiezen voor een kolk die zowel nar boven als beneden gaat om toch modder restanten te kunnen verwijderen. Tevens de buis slingerend door de tuin leiden geeft een nog betere verdeling; en dat kan/moet zonder afschot. Of met in gegraven kratten. Ben alleen benieuwd hoe diep het idealiter moet zijn.
Klopt, wij gaan ook uit van een dichte buis door de tuin, maar twee infiltratiekolken aan de voorzijde. Het betreft namelijk slecht doorlatende grond. Door de infiltratiekolken tegen de rijbaan van de gemeente te plaatsen fungeert de zandfundering van de rijbaan als een soort drain >:) .

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:27
ChillPascal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Klopt, wij gaan ook uit van een dichte buis door de tuin, maar twee infiltratiekolken aan de voorzijde. Het betreft namelijk slecht doorlatende grond. Door de infiltratiekolken tegen de rijbaan van de gemeente te plaatsen fungeert de zandfundering van de rijbaan als een soort drain >:) .
T zal vast loslopen, maar als je dat te extreem maakt creëer je een sinkhole 8)7

It's time to play the music, it's time to light the lights

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:41
ChillPascal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Wij hebben wel infiltratiekratten in de tuin gelegd, maar wel met een overstort naar de naast gelegen gemeentelijke wadi, officieel mag dat natuurlijk niet maar ik wil zelf ook geen ellende.
Onder de infiltratiekratten hebben we nog 50cm zand in verband met de kleigrond waar we op wonen.

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:32
Wij zijn de laatste versie van de begroting aan het finetunen.

We vragen ons af hoe groot de vloerverwarming-slangen zijn die jullie gaan gebruiken/gebruikt hebben. Standaard staat er 16mm in de begroting, maar we twijfelen of een bredere slang van 20mm het verschil (€1145) waard is.
Het gaat om ongeveer 100 m2 vloeroppervlak x 2 verdiepingen.

• Conrado
  • Laatst online: 23:14
Rell schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:07:
We vragen ons af hoe groot de vloerverwarming-slangen zijn die jullie gaan gebruiken/gebruikt hebben.
Simpel gezegd, 20mm slangen hebben ene hoger volume dan 16mm. Dat is voor enkel verwarming niet zo van belang, zeker als het om 100m2 gaat. Voor koeling is het anders. Daar zijn de pieken overdag hoger en wens je een beter warmte afvoer. Dan wordt 20mm geadviseerd.
Wij koelen alle verdiepingen en hebben dus voor 20 mm gekozen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Andrehj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:44:
@ChillPascal
Veel zal gewoon meespoelen net als bij de syfon van je wasbak.
In de VS hebben ze op bepaalde plekken door regelgeving vaak een vergelijkbaar systeem. Zoals ze het daar noemen french drain + een pop up aan het einde. Opzich werken die systemen daar al jaren erg goed.. maar hoe goed je het ook aanlegt, helemaal onderhoudsvrij zal het doorgaans niet zijn. En door de design keuze van van de water spuwer creeer je wel een hogere syfon, wat weer kan zorgen voor wat meer slip.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Rell schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:07:
Wij zijn de laatste versie van de begroting aan het finetunen.

We vragen ons af hoe groot de vloerverwarming-slangen zijn die jullie gaan gebruiken/gebruikt hebben. Standaard staat er 16mm in de begroting, maar we twijfelen of een bredere slang van 20mm het verschil (€1145) waard is.
Het gaat om ongeveer 100 m2 vloeroppervlak x 2 verdiepingen.
Meer leiding diameter = meer flow en meer afgifte. En doorgaans is dat uit te drukken in een lagere aanvoer-temperatuur. Wat met een warmtepomp weer een hoger rendement betekend. Ga je die 1145 in jouw leven terugverdienen? dan durf ik daar wel nee op te antwoorden. Maar dan moet je dus wel genoeg afgifte hebben met die 16 mm voor verwarmen en voor koelen. (verwarmen is bij nieuwbouw doorgaans geen probleem omdat de beng een verbruik per m2 als eis kent) Bij mijn eigen huis was het een kleine meerprijs en wat extra tijd ( het buigen van 20mm bij h.o.h. 100 gaat wat moeizaam) en dan is het voor mij een nobrainer, bij 1200 euro meerprijs weet ik niet wat ik zou doen. aan de ene kant is flow king en kan je het nooit meer aanpassen, aan de andere kant kan je het elders wellicht beter besteden.

• Andrehj
twain4me schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:39:
Veel zal gewoon meespoelen net als bij de syfon van je wasbak.
Sifons van wasbakken staan er nou net om bekend dat ze geregeld verstoppen. Diverse ontstoppingsmiddelen (en dat dopje aan de onderkant van de sifon) zijn er niet voor niets....
In de VS hebben ze op bepaalde plekken door regelgeving vaak een vergelijkbaar systeem. Zoals ze het daar noemen french drain + een pop up aan het einde. Opzich werken die systemen daar al jaren erg goed.. maar hoe goed je het ook aanlegt, helemaal onderhoudsvrij zal het doorgaans niet zijn. En door de design keuze van van de water spuwer creeer je wel een hogere syfon, wat weer kan zorgen voor wat meer slip.
Inderdaad. Ik voorspel dat die horizontale leidingen onder de grond binnen jaar of 10 compleet dichtgeslibd en verstopt zitten (vooral als tegen die tijd de bomen rondom de nieuwbouwwoningen wat hoger worden, en blad, mos, stof etc vanaf de daken mooi in de buis terecht komt en daar rustig de kans krijgt te bezinken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Conrado
Op carnavalszondag een beetje aan het opruimen. Komen we de begroting van ons eerste huis tegen, opgeleverd in 1990. Ja, ja opa verteld :)

Zo koste bijvoorbeeld de keuken € 5250, en de hele tuin en bestrating € 3250. De aanneemsom was € 68K.
Overigens is het huis een paar maanden geleden verkocht. Netjes verbouwd naar de huidige tijd. Vraagprijs was € 695K.

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-03 16:28
Conrado schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:26:
Op carnavalszondag een beetje aan het opruimen. Komen we de begroting van ons eerste huis tegen, opgeleverd in 1990. Ja, ja opa verteld :)

Zo koste bijvoorbeeld de keuken € 5250, en de hele tuin en bestrating € 3250. De aanneemsom was € 68K.
Overigens is het huis een paar maanden geleden verkocht. Netjes verbouwd naar de huidige tijd. Vraagprijs was € 695K.
Nogal een verschil in 35 jaar tijd.

Deze kosten zijn dus VEEL harder gestegen dan de regulieren inflatie. Was wel benieuwd en de cumulatieve inflatie in die periode was ca. 100-115%.

• wantsome
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:59
Wij zijn ons aan het oriënteren op de mogelijkheden voor ons nieuw te bouwen huis.

Nu zijn er nogal wat opties zoals, eigen architect + offertes bij lokale bouwbedrijven aanvragen of 1 van de vele Catalogusbouwers in ons land.

Wij zien door de bomen het bos niet meer en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• Pimirene
  • Laatst online: 21:55
wantsome schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:44:
Wij zijn ons aan het oriënteren op de mogelijkheden voor ons nieuw te bouwen huis.

Nu zijn er nogal wat opties zoals, eigen architect + offertes bij lokale bouwbedrijven aanvragen of 1 van de vele Catalogusbouwers in ons land.

Wij zien door de bomen het bos niet meer en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Wij zijn met beide categorieën bouwers gaan praten. Hebben zelf een ontwerp gemaakt met een tool van een Prefab bouwer. En dit ontwerp laten uitrekenen wat het kost.
Verder recensies lezen op internet en ter plekke kijken welke kwaliteit men bouwt. En Met ervaringsdeskundigen praten.
Uiteindelijk uitgekomen bij Groothuisbouw in Emmeloord.
Met een lokale bouwer en aparte architect waarschijnlijk meer mogelijkheden, maar ook duurder. En zoveel wensen hadden we niet. De plek vinden wij belangrijker dan een heel bijzonder huis.
Heb je l een kavel?

• Conrado
Pimirene schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:55:
Met een lokale bouwer en aparte architect waarschijnlijk meer mogelijkheden, maar ook duurder.
Er is van alles te zeggen over het verschil tussen een catalogusbouwer en een aannemer met architect, maar de prijs is dat in principe niet. Catalogusbouwers zijn zeker niet goedkoper, zeker als je ook alle opties meeneemt....

• wantsome
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:59
Pimirene schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Wij zijn met beide categorieën bouwers gaan praten. Hebben zelf een ontwerp gemaakt met een tool van een Prefab bouwer. En dit ontwerp laten uitrekenen wat het kost.
Verder recensies lezen op internet en ter plekke kijken welke kwaliteit men bouwt. En Met ervaringsdeskundigen praten.
Uiteindelijk uitgekomen bij Groothuisbouw in Emmeloord.
Met een lokale bouwer en aparte architect waarschijnlijk meer mogelijkheden, maar ook duurder. En zoveel wensen hadden we niet. De plek vinden wij belangrijker dan een heel bijzonder huis.
Heb je l een kavel?
Wij hebben een optie op een kavel inderdaad. Dus nu aan het oriënteren hoe we het precies willen aanpakken. Pas nu zie ik hoeveel catalogus bouwers er wel niet zijn, zie de openingspost en dan ontbreken er zelfs nog een flink aantal.

In eerste instantie dachten we meteen aan een catalogusbouwer. Ik las hier dat catalogus bouwers niet per definitie goedkoper zijn, vandaar mijn twijfel of ik wel volledig op catalogus bouwers moet focussen. Maar jouw ervaring is dus dat het wel duurder is.

GHB stond al op ons lijstje. Een van de weinige waar je ook pas betaalt bij oplevering van je woning. Scheelt wel wat kosten.

• Andrehj

Lees dit topic. Het staat vol met ervaringen.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:53

Je hoeft natuurlijk niet direct te kiezen voor een officieel geregistreerde architect (zie Architectenregister.nl). Je kunt ook aankloppen bij een goedkoper tekenbureau. Daarnaast zijn er ook bureaus waar je een standaardontwerp kunt kopen die dan door een (regionale) aannemer wordt gebouwd. Toch mis je dan vaak de verfijning en detaillering waarmee een architect zich onderscheidt. Een oplettend oog ziet meestal direct het verschil tussen een ontwerp van een tekenbureau en dat van een gerenommeerde architect.
Waarschijnlijk bouw je maar één keer in je leven. En het is een inmiddels in Nederland een behoorlijke privilege als je een kavel hebt kunnen bemachtigen. Juist daarom vind ik dat je bijna de plicht hebt om er iets moois neer te zetten, in plaats van de zoveelste inspiratieloze catalogus schuurwoning of schildkapwoning.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:44
Nou wij hebben het geluk dat wij nu voor de tweede keer in ons leven een huis in eigenbeheer bouwen (daarvoor nog een nieuwbouw projectwoning gekocht). Dus wij maken nu voor de derde keer in ons leven het bouwproces van een woning mee en ik kan je zeggen dat het met de regeldruk en echt een stuk complexer is.

Ik denk dat bij een goede catalogusbouwer je voor de minste verassingen komt te staan. Het ontwerp is al helemaal "uitgekouwd". Zal mogelijk daardoor ook wat goedkoper (relatief..) zijn. Nog een groot voordeel: de catalogusbouwer zou in principe veel sneller qua tijd kunnen bouwen(bij een goede planning). Ik zie dat nu aan de buren van ons. Allebei zijn wij in januari begonnen met de bouw en bij hun (catalogusbouwer) gaat het veel sneller.
Uiteraard is het ontwerp vaker wat minder uniek en dat was voor mijn vrouw absoluut de reden om niet voor een catalogusbouwer te gaan. Zeker als je het ontwerp van ons eerste in eigen beheer gebouwde huis ziet, (waar wij nu in wonen). Dat zal je never nooit niet van een catalogusbouwer krijgen. Maar tijdens de bouw kun je dan wel sneller voor "verrassingen" komen te staan. Ons nieuwe huis is dat betreft duidelijk minder bijzonder (is onze keuze). Het huis zelf was voor ons niet de reden om opnieuw te bouwen maar de huidige locatie (nieuwbouw wijk met weinig natuur in de buurt). Wij zijn echt opnieuw gaan bouwen voor de locatie.

Kortom als je het niet erg vindt dat je geen uniek huis hebt en veel waarde hecht aan voorspelbaarheid dan zou ik voor een catalogusbouwer gaan.

Link naar afbeeldingen huidige woning en nieuw te bouwen woning: POST

[ Voor 3% gewijzigd door RogerSch op 15-02-2026 20:36 ]

• deejeebv
  • Laatst online: 22:43
RogerSch schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:33:
Nou wij hebben het geluk dat wij nu voor de tweede keer in ons leven een huis in eigenbeheer bouwen (daarvoor nog een nieuwbouw projectwoning gekocht). Dus wij maken nu voor de derde keer in ons leven het bouwproces van een woning mee en ik kan je zeggen dat het met de regeldruk en echt een stuk complexer is.

Ik denk dat bij een goede catalogusbouwer je voor de minste verassingen komt te staan. Het ontwerp is al helemaal "uitgekouwd". Zal mogelijk daardoor ook wat goedkoper (relatief..) zijn. Nog een groot voordeel: de catalogusbouwer zou in principe veel sneller qua tijd kunnen bouwen(bij een goede planning). Ik zie dat nu aan de buren van ons. Allebei zijn wij in januari begonnen met de bouw en bij hun (catalogusbouwer) gaat het veel sneller.
Uiteraard is het ontwerp vaker wat minder uniek en dat was voor mijn vrouw absoluut de reden om niet voor een catalogusbouwer te gaan. Zeker als je het ontwerp van ons eerste in eigen beheer gebouwde huis ziet, (waar wij nu in wonen). Dat zal je never nooit niet van een catalogusbouwer krijgen. Maar tijdens de bouw kun je dan wel sneller voor "verrassingen" komen te staan. Ons nieuwe huis is dat betreft duidelijk minder bijzonder (is onze keuze). Het huis zelf was voor ons niet de reden om opnieuw te bouwen maar de huidige locatie (nieuwbouw wijk met weinig natuur in de buurt). Wij zijn echt opnieuw gaan bouwen voor de locatie.

Kortom als je het niet erg vindt dat je geen uniek huis hebt en veel waarde hecht aan voorspelbaarheid dan zou ik voor een catalogusbouwer gaan.

Link naar afbeeldingen huidige woning en nieuw te bouwen woning: POST
Wij hebben in 2020-2021 gebouwd. Een project van ruim 20 kavels, verkocht door de gemeente. Wij hebben een ontwerp laten maken door een bouwkundig tekenaar. Er is gebouwd door een aannemer op basis van een casco van SIP-panelen. Het casco stond in een week.
Van alle kavels was ons huis als eerste klaar. Er waren best een aantal die met een catalogus bouwer in zee zijn gegaan. Dat wil dus zeker niet zeggen dat dat altijd sneller.
De reden dat wij niet voor een catalogus bouwer gekozen hebben was vooral omdat onze ambities op het gebied van duurzaamheid verder gingen als die van catalogus bouwers.

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
deejeebv schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:53:
[...]

Wij hebben in 2020-2021 gebouwd. Een project van ruim 20 kavels, verkocht door de gemeente. Wij hebben een ontwerp laten maken door een bouwkundig tekenaar. Er is gebouwd door een aannemer op basis van een casco van SIP-panelen. Het casco stond in een week.
Van alle kavels was ons huis als eerste klaar. Er waren best een aantal die met een catalogus bouwer in zee zijn gegaan. Dat wil dus zeker niet zeggen dat dat altijd sneller.
De reden dat wij niet voor een catalogus bouwer gekozen hebben was vooral omdat onze ambities op het gebied van duurzaamheid verder gingen als die van catalogus bouwers.
Het bouwproces kan vast even snel. Bij ons zat tussen fundering storten en oplevering iets van 5 maanden. (HSB bouw, waarbij de geveldelen/dak als prefab elementen in een werkplaats waren gemaakt, de ruwbouw stond in 3 dagen.). Maar het voortraject met de architect duurde wel even. Ik kan mij voorstellen dat je dat bij een catalogusbouwer minder hebt en ze dus sneller aan de slag kunnen. Maar goed wij wonen nu in een huis die helemaal naar onze wens is en waarbij we de kans hadden om in detail over alles mee te denken.

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:24
Mocht het off topic zijn dan hoor ik het graag.
Ik ben via marktplaats opzoek naar een bouwstroomkast. Bijna alle kasten die ik tegenkom zijn afgezekerd op 63A of op 32A. Bij mijn weten mag die niet ivm de selectiviteit, de kast moet altijd lager afgezekerd zijn dan de bouwaansluiting (3 x 25A) van de netbeheerder. Alle personen waar ik ben wezen kijken of contact mee heb geven aan dat ze de kast zonder problemen gebruikt hebben op een 3 x 25a aansluiting en dat de bouwstroomkast recent is afgekoppeld. Heeft iemand hier ervaring mee?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-03 15:58

backupdevice

No Risk , Full Push

marcdelange123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:29:
Mocht het off topic zijn dan hoor ik het graag.
Ik ben via marktplaats opzoek naar een bouwstroomkast. Bijna alle kasten die ik tegenkom zijn afgezekerd op 63A of op 32A. Bij mijn weten mag die niet ivm de selectiviteit, de kast moet altijd lager afgezekerd zijn dan de bouwaansluiting (3 x 25A) van de netbeheerder. Alle personen waar ik ben wezen kijken of contact mee heb geven aan dat ze de kast zonder problemen gebruikt hebben op een 3 x 25a aansluiting en dat de bouwstroomkast recent is afgekoppeld. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hadden een 63a bouwkast waarop de woonunit zat , en de aannemer al zijn spullen aan had zitten . Dit op een 3x25 bouwaansluiting. Uitvoerder van Enexis had alles aangesloten en afgezekerd , dus ik zou mij geen zorgen maken

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 20-02-2026 08:46 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:53
Even crossposten
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wel dikke plus naar onze bouwer omdat die er continue bovenop blijven zitten waar de installateur het af wil raffelen.

• Conrado
marcdelange123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:29:
Ik ben via marktplaats opzoek naar een bouwstroomkast. Bijna alle kasten die ik tegenkom zijn afgezekerd op 63A of op 32A.
De vraag is niet off-topic, typisch een onderwerp voor zelfbouwers :)

Het klopt, ook mijn kast was afgezekerd tot 32A, incl. o.a. een 32A CEE-plug.
Mijn tijdelijke bouwaansluiting was ook 3x 35A, de huisaansluiting is nu 3x 25A. Daar zit ook een logica achter. Stel je gaat voor een standaard 1x 35A huisaansluiting, dan zou je tijdens de bouw nooit een bouwlift, betonmolen of andere 3-fase zaken kunnen gebruiken.

• Conrado
ArnaudYK schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:11:
Ik kan mij voorstellen dat je dat bij een catalogusbouwer minder hebt en ze dus sneller aan de slag kunnen.
Kijk naar de ervaringen, dat is niet zo. De catalogus bouwers zitten tot over de oren in het werk. Ze staan niet klaar om direct voor jou aan de slag te gaan. Die orderportefeuille zegt ook iets over de prijzen, want klanten voldoende.

• big bang
Conrado schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
[...]

Kijk naar de ervaringen, dat is niet zo. De catalogus bouwers zitten tot over de oren in het werk. Ze staan niet klaar om direct voor jou aan de slag te gaan. Die orderportefeuille zegt ook iets over de prijzen, want klanten voldoende.
Ik denk dat juist een belangrijke USP van catalogus bouwers het limiteren van keuzes is. Iedereen die zelf bouwt kent op een zeker moment wel de keuze moeheid, van grote zaken (hoeveel kamers, welke ventilatie), tot welke deurklinken en vensterbanken wil ik eigenlijk? Keuzes die je als projectbouw koper niet of nauwelijks hebt. Catalogus bouwers maken een groot deel van die keuzes al voor je, of er ligt in ieder geval een “default” voor je klaar.

• FabianGTI
Frantic schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:36:
Even crossposten

***members only***

Wel dikke plus naar onze bouwer omdat die er continue bovenop blijven zitten waar de installateur het af wil raffelen.
Ha, dat fluiten hebben vrienden van ons ook met dezelfde ventielen, die kunnen de WTW gewoon niet op vol vermogen zetten zonder gek te worden van het geluid in de woonkamer/woonkeuken. 8)7

Ik ben nog steeds blij met onze 'normale' ventielen, wel gewoon strak design maar opbouw, ik stoor me er in ieder geval niet aan in een wit plafond en het is heerlijk stil.

• Frantic
FabianGTI schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:11:
[...]

Ha, dat fluiten hebben vrienden van ons ook met dezelfde ventielen, die kunnen de WTW gewoon niet op vol vermogen zetten zonder gek te worden van het geluid in de woonkamer/woonkeuken. 8)7
Ja wij zijn de eerste waarbij onze bouwer/installateur NoShow hebben toegepast. Ze hebben ook ervaring met andere ingestucte ventielen. Ze gaan nu een traject met NoShow in. Optie is dat deze uitgebikt worden en er andere ingestucte ventielen komen.
Ik ben nog steeds blij met onze 'normale' ventielen, wel gewoon strak design maar opbouw, ik stoor me er in ieder geval niet aan in een wit plafond en het is heerlijk stil.
Het went idd, ik moet eerlijk zeggen dat ik deze steenpuisten al niet meer echt zie. Maar als ik er naar kijk vind ik ze wel echt oerlelijk.

• Frantic
big bang schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:53:
[...]

Ik denk dat juist een belangrijke USP van catalogus bouwers het limiteren van keuzes is. Iedereen die zelf bouwt kent op een zeker moment wel de keuze moeheid, van grote zaken (hoeveel kamers, welke ventilatie), tot welke deurklinken en vensterbanken wil ik eigenlijk? Keuzes die je als projectbouw koper niet of nauwelijks hebt. Catalogus bouwers maken een groot deel van die keuzes al voor je, of er ligt in ieder geval een “default” voor je klaar.
je haalt nu wel catalogusbouwers en projectbouwers enorm door elkaar

• Frantic
Overigens zojuist ook offertes voor de tuin ontvangen. We willen nog niet bijzonder veel. Schutting, gras en wat bestrating (en drainage en mantelbuizen). Moet zeggen: sla nog niet steil achterover van de prijzen, maar ik had ook hoog gebudgetteerd 😅

Via werkspot al 'offertes' van 80k ontvangen. Nou daar zitten we tot op heden heel ruim onder (als in minder dan de helft).

[ Voor 19% gewijzigd door Frantic op 20-02-2026 12:31 ]

• big bang
Frantic schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:22:
[...]

je haalt nu wel catalogusbouwers en projectbouwers enorm door elkaar
Nee. Ik denk dat catalogus bouw tussen zelf bouwen met architect en projectbouw in zit, en dat dat voor veel mensen een waardevolle positie is. Niet iedereen wil uit alles kunnen kiezen, als catalogus bouwers daar al een mooie voorselectie in gemaakt hebben die voor veel mensen (doch zeker niet iedereen) werkt.

De formulering had allicht beter gekund.

[ Voor 6% gewijzigd door big bang op 20-02-2026 13:55 ]

• marcdelange123
backupdevice schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Wij hadden een 63a bouwkast waarop de woonunit zat , en de aannemer al zijn spullen aan had zitten . Dit op een 3x25 bouwaansluiting. Uitvoerder van Enexis had alles aangesloten en afgezekerd , dus ik zou mij geen zorgen maken
Oke bedankt voor het bericht.
Was dit recent?

• Rell
Frantic schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:30:
Overigens zojuist ook offertes voor de tuin ontvangen. We willen nog niet bijzonder veel. Schutting, gras en wat bestrating (en drainage en mantelbuizen). Moet zeggen: sla nog niet steil achterover van de prijzen, maar ik had ook hoog gebudgetteerd 😅

Via werkspot al 'offertes' van 80k ontvangen. Nou daar zitten we tot op heden heel ruim onder (als in minder dan de helft).
Voor hoeveel M2 zijn de offertes?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
marcdelange123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:03:
[...]

Was dit recent?
Wat maakt dat uit?

Je moet zelf gewoon zorgen dat je eind beveiligingen (automaten) ervoor zorgen dat de mes zekeringen vd netbeheerder er niet uit klappen.

Wat daarvoor moet gebeuren ligt aan je aansluiting en wat je (gelijktijdig) gaat gebruiken. Evt kun je nog een rem automaat plaatsen voor de groepenverdeling als je zeker wilt zijn.

Maar bij mij waren destijds geloof ik ook 35 of 40A mes zekeringen geplaatst, terwijl het ook een 3x25A aansluiting betrof…..

• marcdelange123
Sinds 2017 zijn de eisen strenger vandaar de vraag.

Ik zou er een C20 remautomaat tussen kunnen zetten. C20 om te voorkomen dat de 25Aautomaat van de netbeheerder er eerder uit gaat dan die van mij.

• bbbrumbrum
  • Niet online
marcdelange123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:18:
Sinds 2017 zijn de eisen strenger vandaar de vraag.

Ik zou er een C20 remautomaat tussen kunnen zetten. C20 om te voorkomen dat de 25Aautomaat van de netbeheerder er eerder uit gaat dan die van mij.
Zoals gezegd, eerst wachten wat je krijgt, dan kun je daar je kast op aanpassen. Mijn situatie was 4 jaar geleden en zeker geen automaat maar (veel) zwaardere mespatronen.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

marcdelange123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:03:
[...]

Was dit recent?
Ja. November 2024 aangesloten door Enexis en vorige week verkocht
bbbrumbrum schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Zoals gezegd, eerst wachten wat je krijgt, dan kun je daar je kast op aanpassen. Mijn situatie was 4 jaar geleden en zeker geen automaat maar (veel) zwaardere mespatronen.
Dat dus . Gewoon kijken welke aansluiting, en daar de kast kopen/ aanpassen

[ Voor 43% gewijzigd door backupdevice op 20-02-2026 22:10 ]

• big bang
backupdevice schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Ja. November 2024 aangesloten door Enexis en vorige week verkocht

[...]

Dat dus . Gewoon kijken welke aansluiting, en daar de kast kopen/ aanpassen
Ze komen pas aansluiten als je de kast hebt staan hoor. Maar zolang je een kast met 10mm2 bedraad maakt t tot 63A allemaal niet zo veel uit, tenzij je 40A aardlekschakelaars of hoofdschakelaar hebt, dan heb je een 40A (of minder) remautomaat nodig.

• bbbrumbrum
  • Niet online
big bang schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:45:
[...]

Ze komen pas aansluiten als je de kast hebt staan hoor. Maar zolang je een kast met 10mm2 bedraad maakt t tot 63A allemaal niet zo veel uit, tenzij je 40A aardlekschakelaars of hoofdschakelaar hebt, dan heb je een 40A (of minder) remautomaat nodig.
We hebben het hier over een 3x25 aansluiting, dan mag ik hopen dat 40A componenten voldoen. Maar je hebt gelijk, en dat bedoelden wij ook, gewoon kast neerzetten, aan laten sluiten en daarna de kast aanpassen zodat alle veiligheden werken zoals bedoeld.

• Frantic
Rell schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:10:
[...]

Voor hoeveel M2 zijn de offertes?
650m2 tuin oppervlak. Maar dat is niet 1 op 1 te vergelijken obv M2’s.

Er is hier B.v. bijzonder weinig uitgegraven, dus we hebben slechts 30m3 liggen ter egalisatie.. wat te weinig is.

Ik wil zelf uitgebreide drainage in tuin en om t huis. Dat hoeft in veel andere plekken in t land niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Frantic op 21-02-2026 12:14 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

big bang schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:45:
[...]

Klopt maar daar gaat de discussie niet over

• marcdelange123
Ik heb nu een 63A kast gekocht, dus alle componenten zijn 63A.
Een 25A kast is sowieso niet te koop, mocht straks een Remautomaat nodig zijn op wens van de aannemer of netbeheerder kan ik die altijd nog plaatsen.

Aannemer is nog niet bekend maar wil graag de stroom alvast hebben aangevraagd/geregeld.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:09
marcdelange123 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:08:
Ik heb nu een 63A kast gekocht, dus alle componenten zijn 63A.
Een 25A kast is sowieso niet te koop, mocht straks een Remautomaat nodig zijn op wens van de aannemer of netbeheerder kan ik die altijd nog plaatsen.

Aannemer is nog niet bekend maar wil graag de stroom alvast hebben aangevraagd/geregeld.
Toen mijn bouwaansluiting werd gerealiseerd heb ik lief gevraagd of ze de smeltzekering ook konden vervangen door installatieautomaten.
Daar deden ze niet heel moeilijk over.
Het plaatsen van een automaat is ook in het belang van de netbeheerder.
Gedurende de bouw is de hoofzekering toch wel een paar keer eruit geklapt.

Je kunt misschien ook de smelzekeringen etc uit de merkast halen/slopen, dan moeten ze wel automaten plaatsen ;-)

Ze kijken niet niet of nauwelijks naar de meterkastzijde van zo'n bouwkast.
Dus ik zou pas een aanpassing doen als er echt om wordt gevraagd. (staat ook nergens in de eisen)

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Frantic schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:36:
Even crossposten

***members only***

Members only:

• H.FR
Wij krijgen komende week onze aangepaste tekeningen en schetsontwerp. We zijn dan in principe klaar om de aanvraag omgevingsvergunning de deur uit te doen.

De Gemeente adviseert om eerst een vooroverleg te hebben ivm welstand. Volgens hun heb je dit overleg binnen 4 weken. Zelf zit ik een beetje met de doorlooptijd, vooral in verband met de energie aansluiting. Dus ik neig ernaar direct de aanvraag te doen.

Is het niet zo dat je binnen het traject voor de vergunningsaanvraag ook nog wijzigingen kunt doorvoeren als de welstand het geen goed idee vindt?

Wat denken jullie, de aanvraag de deur uit doen of toch een vooroverleg? En waarom?

• seanpaul
H.FR schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:00:
Wij krijgen komende week onze aangepaste tekeningen en schetsontwerp. We zijn dan in principe klaar om de aanvraag omgevingsvergunning de deur uit te doen.

De Gemeente adviseert om eerst een vooroverleg te hebben ivm welstand. Volgens hun heb je dit overleg binnen 4 weken. Zelf zit ik een beetje met de doorlooptijd, vooral in verband met de energie aansluiting. Dus ik neig ernaar direct de aanvraag te doen.

Is het niet zo dat je binnen het traject voor de vergunningsaanvraag ook nog wijzigingen kunt doorvoeren als de welstand het geen goed idee vindt?

Wat denken jullie, de aanvraag de deur uit doen of toch een vooroverleg? En waarom?
Vooroverleg is altijd verstandig, die kosten krijgen (wij in ieder geval) terug bij definitieve aanvraag.

Wij hebben iets van 4 keer aanpassingen moeten doen bij vooroverleg. Ik heb kennissen die direct voor definitieve aanvraag zijn gegaan, en daar kwamen grote dingen uit, met vertragingen van dien. Er wordt niet snel geschakeld bij definitieve aanvragen. Als je vooroverleg positief is, dan is je welstand en definitieve aanvraag voor omgevingsvergunning vaak in 1 keer goedgekeurd.

• Conrado
Altijd vooroverleg!

Afgezien van het formele aspect van welstand is het belangrijk dat de gemeente je kent, je overweging en je keuzes. Je kunt ook eventuele struikelblokken vast in kaart krijgen.
Simpel voorbeeld: wij hadden een oprit van in totaal 10m breed. Niet aan gedacht dat de gemeente daar beperkingen aan stelt. Dat was dus een probleem tijdens het vooroverleg. Totdat de architect opperde dat onze inrit aan een eigen weg lag. Geen probleem meer voor de ambtenaren. In vooroverleg in 10 minuten opgelost, in het officiële traject had het waarschijnlijk weken geduurd.

Energie-aansluiting kun je sowieso al aanvragen...

• Pimirene

Lees de regels die er zijn, als je daarbinnen zit dan moet het er zo doorheen gaan. Wij hebben geen vooroverleg gehad.
Enige wat we eerder hadden moeten doen, is bodemonderzoek. Dat heeft voor aardige vertraging gezorgd omdat men verder onderzoek wilden. Hadden we eigenlijk direct moeten op starten bij aanvraag van de bouwvergunning.
Totale traject heeft 4 maanden daardoor geduurd, ook omdat de feestdagen ertussen zaten.
Heb je zelf twijfels, dan is voorgesprek wel handig.

• marcdelange123
[b]H.FR in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3"Zelf zit ik een beetje met de doorlooptijd, vooral in verband met de energie aansluiting. Dus ik neig ernaar direct de aanvraag te doen.
Zodra je weet waar de meterkast komt en je hebt tekeningen dan kan je de elektra aanvraag via mijnaansluiting gewoon doen.

• jappie166
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-03 11:00
marcdelange123 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Zodra je weet waar de meterkast komt en je hebt tekeningen dan kan je de elektra aanvraag via mijnaansluiting gewoon doen.
Al veel eerder zelfs. Ik heb januari 24 de aanvraag gedaan, verwachting dat (ivm netuitbreiding) we in q4 27 de stroom krijgen 8)7

• H.FR
marcdelange123 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Toch apart, als ik dat wil doen als particulier krijg ik de melding dat er een definitief adres moet zijn.

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb mijn stroomaansluiting aangevraagd, voordat het huisnummer bekend was. Bij de aanvraag kwam er (automatisch) het dichtbij zijnde adres bij.
De aansluiting was ingepland voordat er een groepenkast in de kast was geplaatst.
De stroomleverancier eiste wel een adres en/of nummer van de meter, dus heb dit pas in orde kunnen maken nadat de meter geplaatst was.

• Rell
Conrado schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Altijd vooroverleg!

Afgezien van het formele aspect van welstand is het belangrijk dat de gemeente je kent, je overweging en je keuzes. Je kunt ook eventuele struikelblokken vast in kaart krijgen.
Simpel voorbeeld: wij hadden een oprit van in totaal 10m breed. Niet aan gedacht dat de gemeente daar beperkingen aan stelt. Dat was dus een probleem tijdens het vooroverleg. Totdat de architect opperde dat onze inrit aan een eigen weg lag. Geen probleem meer voor de ambtenaren. In vooroverleg in 10 minuten opgelost, in het officiële traject had het waarschijnlijk weken geduurd.

Energie-aansluiting kun je sowieso al aanvragen...
Mee eens! Ik adviseer je wel om aan te sluiten zodat je eventueel benodigde aanpassingen direct hoort en hier eventueel in gesprek kunt gaan.
Wij waren er niet bij en kregen de brief met punten pas een week later!

• H.FR
Dank allemaal :)

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36
Pimirene schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:41:
[...]

Lees de regels die er zijn, als je daarbinnen zit dan moet het er zo doorheen gaan. Wij hebben geen vooroverleg gehad.
Enige wat we eerder hadden moeten doen, is bodemonderzoek. Dat heeft voor aardige vertraging gezorgd omdat men verder onderzoek wilden. Hadden we eigenlijk direct moeten op starten bij aanvraag van de bouwvergunning.
Totale traject heeft 4 maanden daardoor geduurd, ook omdat de feestdagen ertussen zaten.
Heb je zelf twijfels, dan is voorgesprek wel handig.
Dat is zeker geen garantie bij alle gemeentes. Wij voldeden in onze 1e aanvraag aan alle gemeentelijke voorwaarden en het beeldkwaliteitsplan, toch moest het (externe) bureau wat de checks deed er nog een plasje overheen doen. Gelukkig geen grote wijzigingen, en vanwege bekendheid van gemeente en extern bureau met architect snel opgelost. Naar ons idee heeft vooroverleg de boel wel wat 'gesmeerd'.

Best kun je even peilen bij andere 'zelfbouwers' in je gemeente hoe hun ervaringen zijn.

• H.FR
Batilan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:13:
[...]

Dat is zeker geen garantie bij alle gemeentes. Wij voldeden in onze 1e aanvraag aan alle gemeentelijke voorwaarden en het beeldkwaliteitsplan, toch moest het (externe) bureau wat de checks deed er nog een plasje overheen doen. Gelukkig geen grote wijzigingen, en vanwege bekendheid van gemeente en extern bureau met architect snel opgelost. Naar ons idee heeft vooroverleg de boel wel wat 'gesmeerd'.

Best kun je even peilen bij andere 'zelfbouwers' in je gemeente hoe hun ervaringen zijn.
Ja, het lijkt er wel op dat ze niet heel makkelijk zijn. Ook al voldoet iets aan de voorwaarden en het beeldkwaliteitsplan.

Vooroverleg it is.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:13
Hoe zijn jullie ervaringen bij het inbouwen van screens in de spouw? We zitten te denken om bij Selekthuis een huis te laten bouwen, maar die begonnen (natuurlijk) gelijk bedenkelijk te kijken en met BENG normen te gooien dat het niet mogelijk was: er zijn daarin natuurlijk 2 varianten: niet mogelijk of niet willen ivm risico’s en gedoe. Zijn er toevallig positieve ervaringen op dit vlak?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-03 12:56
Als je niet kan wachten op antwoorden, kan je altijd het topic even teruglezen. Dit is niet de eerste keer dat de vraag voorbij komt :)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Sammy_tukker schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:24:
Hoe zijn jullie ervaringen bij het inbouwen van screens in de spouw? We zitten te denken om bij Selekthuis een huis te laten bouwen, maar die begonnen (natuurlijk) gelijk bedenkelijk te kijken en met BENG normen te gooien dat het niet mogelijk was: er zijn daarin natuurlijk 2 varianten: niet mogelijk of niet willen ivm risico’s en gedoe. Zijn er toevallig positieve ervaringen op dit vlak?
Wij laten deze inbouwen. Geen probleem met BENG .

Enige waar je op moet letten is dat de aannemer super secuur gaat metselen , en geef de juiste kleurcode van de kozijnen door aan de screen leverancier zodat de geleiders precies dezelfde kleur hebben .

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Er zijn ook aannemers met een lade-plan. Huizen die ze eerder gebouwd hebben en door de (oorspronkelijke) architect aangepast kan worden. Zo hebben wij het gedaan.

Catalogus bouwers vielen af, want die bouwen (iig toen niet, 10+ jaar geleden) 2-onder-1 kap. Als ik met goed herinner had een club als Selekt Huis ook vaste maten (uiteraard wel keuzes, maar niet iedere willekeurige lengte x breedte, maar in vaste stappen van bijv 60cm). Dus als de gemeentelijke voorschriften bepalingen bevatten over maten, dan moet je maar hopen dat die maten precies overeenkomen met wat een catalogus bouwer kan. Afwijken van een catalogus plan kan ook lekker in de papieren lopen.

In ons geval was meerwerk veelal prettig geprijsd. Stopcontacten erbij, dikkere binnenmuur, garage in spouw; het was allemaal niet de hoofdprijs. Zelf bouwen is erg leuk (ik zou het weer doen als het nodig zou zijn), maar kost veel tijd. Je moet je in veel dingen verdiepen. Een spreekwoord uit de bouw is: het eerste huis bouw je voor een ander. Het tweede voor kennissen of familie en het derde voor jezelf. Kortom: na bouwen kom je vast nog wel iets tegen wat je achteraf anders gedaan zou hebben. Succes met de bouw (en verkrijgen van kavel als je dat nog niet hebt).

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Enige waar je op moet letten is dat de aannemer super secuur gaat metselen , en geef de juiste kleurcode van de kozijnen door aan de screen leverancier zodat de geleiders precies dezelfde kleur hebben .
Wij hebben de screens in de spouw. En alles kwam van 1 leverancier (Hebo). Geen gedoe met kleuren. Wel, achteraf, 1 screen (handbediening) die niet netjes horizontaal liep (monteur geweest die zei dat oplossen duur was). Uiteindelijk zelf de binnenkant open gemaakt en gerepareerd.

En van andere screens was binnen 10 jaar de motor kapot. Dat was wat breekwerk voordat ik daarbij kon.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:13
backupdevice schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Lijkt dus een kwestie van niet willen 🤡 wellicht een andere Selekthuis bouwer die er wel positief uit is gekomen?

• RogerSch
  • Laatst online: 02:44
kdekker schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:44:
[...]

Wij hebben de screens in de spouw. En alles kwam van 1 leverancier (Hebo). Geen gedoe met kleuren. Wel, achteraf, 1 screen (handbediening) die niet netjes horizontaal liep (monteur geweest die zei dat oplossen duur was). Uiteindelijk zelf de binnenkant open gemaakt en gerepareerd.

En van andere screens was binnen 10 jaar de motor kapot. Dat was wat breekwerk voordat ik daarbij kon.
En dat laatste is voor mij een reden om de screens niet in spouw te laten monteren in ons nieuwe huis. Deze worden op het kozijn gemonteerd en de betreffende kozijnen krijgen een verhoogde bovendorpel.

Wij hebben nu screens die deels in de spouw vallen maar deze kun je gelukkig nog demonteren zonder kap en breekwerk. Van de 14 screens die wij nu hebben zijn de afgelopen 20 jaar 4 Somfy motoren kapot gegaan. Ik zou er niet aan moeten denken om iedere keer te moeten gaan hakken en breken.

• Conrado
[b]kdekker schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:44:

Wat is dat voor een product? Benieuwd hoe dat indertijd gemonteerd is.
Wij hebben geen screens maar raffstores en die hangen als compleet pakket in de spouw.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Je kan dit op twee manier oplossen .

Een goedkoop merk met een service luik naar motor in je huis .

Renson met een service luik aan de onderkant die je buiten vanaf de onderkant kan benaderen . Dit is hoe wij het gaan hebben .

Bij ons de nis waarin de screen bak komt buiten de isolatie schil gemaakt . Dus geen problemen met de BENG.

[ Voor 54% gewijzigd door backupdevice op 27-02-2026 08:21 ]

• seanpaul
Sammy_tukker schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:24:
We hebben gisteren nog de BENG uitslag ontvangen. We hadden 2 opties.
-Voor- en achterkant van het huis in triple glas uitvoeren
of
-2 zip screens achterkant (ook in spouw)

We gingen voor triple glas. De screens waren €3.630 (beide) en triple glas was totaal €3.700. We hebben joekels van een ramen dus vond ik de prijs van triple glas veel voordeliger.

Ik denk (en hoop) dat onze WTW voor voldoende verkoeling zal zorgen, want daar zijn de screens immers voor (om de hitte van de zon te weren). Ik vond dat triple beglazing meer rendeert, omdat het het hele jaar door isoleert, en zonwering bij elkaar misschien een maand.

Oh, en voor de privacy hoeven we het niet te hebben, we hebben geen inkijk voor of achter..
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door seanpaul op 27-02-2026 09:15 ]

• ArnaudYK
seanpaul schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:09:
[...]

of

We gingen voor triple glas. De screens waren €3.630 (beide) en triple glas was totaal €3.700. We hebben joekels van een ramen dus vond ik de prijs van triple glas veel voordeliger.

Ik denk (en hoop) dat onze WTW voor voldoende verkoeling zal zorgen.

***members only***
Wat een keuze te moeten maken! Kan op 1 of andere manier niet beide? Triple glas: ja altijd doen, maar de screens of raffstores geven in de zomer echt heel veel extra comfort binnen. Je WTW zal alleen iets koelen als het buiten kouder is, maar dan is ramen open zetten effectiever. Een WTW werkt wel goed als het binnen koeler is dan buiten en je de warmte met screens oid buiten kan houden.

Tenzij je bedoelt koelen met warmtepomp, dat zal meer effect hebben. Blijft wel zonde van de energie. In goed geïsoleerde huizen is de uitdaging steeds meer de warmte buiten houden.

Dus als het zou kunnen op 1 of andere manier zou ik proberen voor beide te gaan. Desnoods niet in de spouw weggewerkt (ik zou in ieder geval vast loze leidingen/stroompunten aan laten leggen om het later alsnog te kunnen doen).

• Batilan
seanpaul schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:09:
[...]

of

Ik denk (en hoop) dat onze WTW voor voldoende verkoeling zal zorgen, want daar zijn de screens immers voor (om de hitte van de zon te weren). Ik vond dat triple beglazing meer rendeert, omdat het het hele jaar door isoleert, en zonwering bij elkaar misschien een maand.

Oh, en voor de privacy hoeven we het niet te hebben, we hebben geen inkijk voor of achter..

***members only***
Die keuze snap ik niet helemaal, bij triple glas heb je het met name over isolatie waarde, en niet over zon instraling, terwijl screens dan weer gaan om de zoninstraling (TO-juli), en niet om de isolatie waarde. Natuurlijk kan triple glas met een zoncoating helpen om de warmte buiten te houden, maar dat is niet echt duidelijk uit je post. Of is die €3.700 de extra kosten voor de zoncoating / warmtewering? Weet je ook met welke factor de zoninstraling wordt gereduceerd?

Wat betreft koeling van de woning via de WTW moet je niet te veel verwachten. De warmte die je woning in komt via de ramen warmt de woning snel op, aangezien in de zomer het buiten ook warm kan zijn valt er dan weinig meer te wisselen. 's Nachts zal de bypass open gaan als het goed is om dan in ieder geval gebruik te maken van de koele buitenlucht. In de zomer heb je overdag alleen wat aan de WTW als je niet te veel zoninstraling hebt (en als je Airco hebt zal de uitgaande lucht ook de inkomende lucht verkoelen waardoor de airco efficienter werkt).

Mooi ontworpen woning overigens, best een flink volume?

• Type-R739
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-03 14:40
Batilan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Die keuze snap ik niet helemaal, bij triple glas heb je het met name over isolatie waarde, en niet over zon instraling, terwijl screens dan weer gaan om de zoninstraling (TO-juli), en niet om de isolatie waarde. Natuurlijk kan triple glas met een zoncoating helpen om de warmte buiten te houden, maar dat is niet echt duidelijk uit je post. Of is die €3.700 de extra kosten voor de zoncoating / warmtewering? Weet je ook met welke factor de zoninstraling wordt gereduceerd?
Omdat het gaat om triple glas rondom of maar 2 screens denk ik dat het echt op de grens zit van BENG 1 en niet zozeer zit in de TOjuli. De TOjuli is met koeling namelijk makkelijk aan te tonen. Voor de BENG 1 wordt zowel warmte- als koellast meegenomen. Dan kan het verschil tussen triple glas met een forfaitaire g-waarde van 0,5 tegenover HR++ met een g-waarde van 0,6 net voldoende zijn.

• seanpaul
ArnaudYK schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:30:
Wat een keuze te moeten maken! Kan op 1 of andere manier niet beide? Triple glas: ja altijd doen, maar de screens of raffstores geven in de zomer echt heel veel extra comfort binnen. Je WTW zal alleen iets koelen als het buiten kouder is, maar dan is ramen open zetten effectiever. Een WTW werkt wel goed als het binnen koeler is dan buiten en je de warmte met screens oid buiten kan houden.

Tenzij je bedoelt koelen met warmtepomp, dat zal meer effect hebben. Blijft wel zonde van de energie. In goed geïsoleerde huizen is de uitdaging steeds meer de warmte buiten houden.

Dus als het zou kunnen op 1 of andere manier zou ik proberen voor beide te gaan. Desnoods niet in de spouw weggewerkt (ik zou in ieder geval vast loze leidingen/stroompunten aan laten leggen om het later alsnog te kunnen doen).
Oh ja, we kunnen absoluut voor beide gaan, het ging er meer om dat we al zouden voldoen aan de BENG,
dat een van de twee opties al voldoende was.

Je punt is volgens mij 100% valide, en ik wil mijn keuze ook niet per se verdedigen.
Onze begane vloer (op de eethoek en speelkamer na) is volledig overschaduwd.
De voorkant ligt op het noorden en de west-, oost- en zuidkant worden respectievelijk overschaduwd
door de fietsport, carport en de veranda.

En ja, eigenlijk bedoelde ik verkoelen met de warmtepomp (en dan houdt de WTW het als het ware binnen, hoop ik)
Members only:
Die keuze snap ik niet helemaal, bij triple glas heb je het met name over isolatie waarde,
en niet over zon instraling, terwijl screens dan weer gaan om de zoninstraling (TO-juli),
en niet om de isolatie waarde.
Natuurlijk kan triple glas met een zoncoating helpen om de warmte buiten te houden,
maar dat is niet echt duidelijk uit je post. Of is die €3.700 de extra kosten voor de
zoncoating / warmtewering? Weet je ook met welke factor de zoninstraling wordt gereduceerd?

Wat betreft koeling van de woning via de WTW moet je niet te veel verwachten. De warmte die je woning in komt via de ramen warmt de woning snel op, aangezien in de zomer het buiten ook warm kan zijn valt er dan weing meer te wisselen. 's Nachts zal de bypass open gaan als het goed is om dan in ieder geval gebruik te maken van de koele buitenlucht. In de zomer heb je overdag alleen wat aan de WTW als je niet te veel zoninstraling hebt (en als je Airco hebt zal de uitgaande lucht ook de inkomende lucht verkoelen waardoor de airco efficienter werkt).

Mooi ontworpen woning overigens, best een flink volume?
Die €3.700 is puur voor triple beglazing (in alu kozijnen).
Ik snap wel dat mijn post verwarrend kan zijn, uiteindelijk is het een kostenoverweging geweest (misschien niet de slimste).
Ik verwacht eigenlijk nooit last te hebben van de "warmte",
omdat zoals ik eerder aangaf onze begane vloer (op de eethoek en speelkamer na) volledig overschaduwd is.
En zoals jij aangaf, in de avond/nacht de bypass aangaat.
Dus is het (hoop ik) als we gaan slapen al een stuk koeler.

Dank voor de compliment.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door seanpaul op 27-02-2026 10:39 ]

• ArnaudYK
seanpaul schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Oh ja, we kunnen absoluut voor beide gaan, het ging er meer om dat we al zouden voldoen aan de BENG,
dat een van de twee opties al voldoende was.

Je punt is volgens mij 100% valide, en ik wil mijn keuze ook niet per se verdedigen.
Onze begane vloer (op de eethoek en speelkamer na) is volledig overschaduwd.
Jouw huis, jouw keuze. Uit de berekening zal wel volgen hoeveel uur je >25 graden binnen hebt. Bedenk wel dat als de warmte in de schil komt die er zonder extra koeling niet altijd even makkelijk (ook in de nacht) uit gaat. Een WTW met bypass doet normaal uiteindelijk maar heel kalmpjes aan de lucht verversen, dan loopt je WP (met buitenunit?) alsnog te brommen. Hou er rekening dat je bij triple glas tot ca 500W per m2 aan warmte binnenkrijgt (maximaal in de zomer). Dus dan heb je een paar kW aan verwarming "aan staan".

• Conrado
seanpaul schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:09:
Ik verwacht eigenlijk nooit last te hebben van de "warmte",
Als ik je wat mag aanraden zou ik dat toch eens goed overdenken.

Het is vandaag een schitterende dag, terwijl het nog februari is. Omdat de zon nog laag staat, schijnt die bam binnen, en warmt hier de woonkamer / keuken / slaapkamer razendsnel op. Een WW, of 'ie nou verwarmt of koelt, is een erg traag reagerend systeem. Die kan die plotselinge warmtetoename gewoon niet bijbenen. Daarnaast zou het systeem in het voor- en naseizoen 's nachts moeten verwarmen en overdag moeten koelen. dat gaat niet.

Wij hebben én tripe glas (in alu), én WW koeling én raffstores. Daarmee houden we in de zomer bij pieken van 36° de vertrekken op een heerlijk 22°.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Kan dit alleen maar onderschrijven. Onze screens komen volgende week, maar nu schijnt de zon vol naar binnen en het is gewoon warm. Moet er niet aan denken hoe dit in de zomer is.

• FabianGTI
backupdevice schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:28:
Kan dit alleen maar onderschrijven. Onze screens komen volgende week, maar nu schijnt de zon vol naar binnen en het is gewoon warm. Moet er niet aan denken hoe dit in de zomer is.
Ik moet er nog even aan wennen maar de afgelopen dagen hebben ons huis ook al flink opgewarmd, opzich is dat niet zo erg maar de slaapkamers werden ook al snel 20+ graden en die warmte blijft in de nacht gewoon in het huis. :+

Binnenkort maar eens de Somfy zonnesensor ophangen, dan kan ik het ook niet meer vergeten al is het nu in de woonkamer nog niet zo erg, gratis verwarming. :P

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-03 17:00
backupdevice schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:28:
Moet er niet aan denken hoe dit in de zomer is.
Afhankelijk van de oriëntatie kan het zijn dat de binnenkomende warmtestraling in de zomer minder is dan nu. In de zomer staat de zon veel hoger, waardoor de invalshoek groter is en overstekken en neggen eerder afschermen.
Desondanks kan je de warmte in de zomer missen als kiespijn. Met de huidige buitentemperaturen is de overtollige warmte nog wel weg te ventileren.

• Frantic
Het is bij ons ook warm binnen met de zon erop. maar zodra de WP gaat koelen, wordt t binnen, zonder zonwering e.d. niet warmer dan 24 graden. Ook niet als t buiten 36 graden of meer is.

• Conrado
Ook als de zon, zoals vandaag een ochtend op de ramen staat?

• Rell
Heeft iemand van jullie een hypotheek zonder afbouwgarantie kunnen krijgen? Wij begrijpen dat dit bij ING mogelijk is met een goede onderbouwing. Zijn er meer hypotheekverstrekkers? En wellicht tips voor een goede onderbouwing?

In ons geval zou de afbouwgarantie zon 5800 kosten. Dat vinden we wel erg prijzig, dus het liefst laten we m weg.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:55
Rell schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:29:
Heeft iemand van jullie een hypotheek zonder afbouwgarantie kunnen krijgen? Wij begrijpen dat dit bij ING mogelijk is met een goede onderbouwing. Zijn er meer hypotheekverstrekkers? En wellicht tips voor een goede onderbouwing?

In ons geval zou de afbouwgarantie zon 5800 kosten. Dat vinden we wel erg prijzig, dus het liefst laten we m weg.
Ja bij NN.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

5800 is gemiddeld 1 % van een aanneemsom . Tja , persoonlijk zou ik zo'n risico gewoon niet lopen voor 1%. Af laten bouwen door een ander is veel duurder.

• QP33K
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:22
Ik lees veel over screens om warmte buiten te houden. Wat is eigenlijk de reden om met screens te werken, waarbij je nog steeds enigszins afhankelijk bent van buiten temperatuur. Als het bijvoorbeeld in een extreem geval 40 graden voor een maand zou zijn dan heb je zelfs met screens een probleem.

Is een airco niet handiger, die kan direct koelen naar elk gewenst temperatuur?

• Pimirene

Er zijn ook bouwers waar je pas betaald bij oplevering. Daar hebben wij voor gekozen.

• ArnaudYK
QP33K schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:23:
Ik lees veel over screens om warmte buiten te houden. Wat is eigenlijk de reden om met screens te werken, waarbij je nog steeds enigszins afhankelijk bent van buiten temperatuur. Als het bijvoorbeeld in een extreem geval 40 graden voor een maand zou zijn dan heb je zelfs met screens een probleem.

Het is in NL nooit 24 uur lang 40 graden, dus vaak kun je 's nachts wel passief koelen. Verder hou je met screens op een passieve manier de warmte zoveel mogelijk buiten (zeker icm goede isolatie en WTW). Werken met airco is m.i. dweilen met de kraan open en een betere dweil kopen zodat je de kraan verder open kan zetten. Vergis je niet hoeveel warmte een raam op kan leveren (met HR++ op een zonnige dag laat je tot ca 500-700 watt per m2 warmte binnen). Met 10 m2 glas zit je dan op een gegeven moment met 5kW te verwarrmen. Dat moet(en) je airco('s) vervolgens weer hard gaan koelen. Voordeel van screens is dus ook dat als je airco's hebt deze veel minder hard hoeven te werken.

• Batilan
QP33K schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:23:

Dat was ook de ervaring in ons vorige huis: ook al heb je screens, wordt het bij langdurige warme periodes op een gegeven moment toch te warm (> 24C). Daarom hebben we in ons nieuwe huis ook screens en airco genomen (naast de WP voor de verwarming). De screens voorkomen de snelle opwarming van je vertrekken door directe zon instraling (binnen een uur kan het al onaangenaam zijn, daar kan een WP met vloerkoeling niet tegenop koelen).

Maar als het dagen warm blijft dan houd je ook met screens en WTW het niet koel (wij hebben veel glas op oost, zuid en west), dan kunnen we op een gegeven moment ook de airco gebruiken, die heb je eigenlijk alleen nodig als je thuis bent omdat die (bijna) instant verkoeling geeft. We hebben ook een krap bemeten WP, waardoor we in geval van nood met de Airco kunnen bijverwarmen.

We hebben 3 airco units: 1 in de (relatief kleine) werkkamer, 1 in het grote woonkamer / keuken vertrek en 1 in de slaapkamer. Vaak gebruik ik alleen de airco in de werkkamer omdat ik daar overdag meestal ben, die pruttelt dan heel rustig door en slaat af en toe af. Als het 's avonds nog te warm blijft in huis (meestal zitten we dan toch wel buiten) dan zetten we de airco in de kamer erbij aan, en eventueel even voor het slapen gaan in de slaapkamer.

Wij hebben bewust niet gekozen voor vloerkoeling met de WP omdat we koude voeten ook in de zomer niet prettig vinden. Het is natuurlijk best een extra investering, maar we zijn achteraf blij dat we het gedaan hebben. We hadden achteraf beter nog 1 unit erbij kunnen nemen in de (woon) kelder. Daar kan het met name in het voorjaar als de verwarming (medio maart) uit gaat nog wel frisjes zijn, dan hadden we dan nog kunnen verwarmen in de kelder zonder dat we het de WP hoeven aan te slingeren.

Ik weet dat er mensen zijn die het liefst zo min mogelijk techniek / energie gebruiken om de temperatuur op peil te houden, maar dit was onze bewuste keuze. Energieverbruik van de Airco in de zomer is sowieso geen issue omdat we die draaien op ons PV overschot wat de energie maatschapijen (gezien de prijzen) toch niet willen hebben.

• QP33K
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:22
Aah helder verhaal, dankje.

En , en is uiteraard altijd beter haha. Maar mijn vraag was meer vanuit wat is nu beter om de temperatuur te bereiken die je wilt. Ik dacht dat ik misschien iets miste waardoor screens eventueel aircos konden vervangen. Zoals ik het lees zijn aircos puur kijkend naar resultaat wel beter, maar dat kost inderdaad wel energie/geld in gebruik terwijl screens geen energie/geld kosten. Maar met panelen heb je in de zomer inderdaad toch een overschot van zonneenergie.

• Conrado
Mijn instelling is dat je een verzekering afsluit voor iets waarvan je de risico's niet kunt overzien. Kijk, als je onverzekerde fiets wordt gestolen, is dat niet leuk. Maar je komt er wel overheen.

Kun jij de bouw overnemen als het mis gaat met de aannemer? Weet jij of de aannemer een financieel betrouwbare partij is? Kun jij het financieel bolwerken als de aannemer failliet gaat?
Als dat driemaal een ja is heb je het idd niet nodig :)

Los daarvan, er zij garanties en garanties. Kies wel de juiste anders is je dure garantie in de praktijk weinig waard.

• Frantic
Conrado schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:10:
Ook als de zon, zoals vandaag een ochtend op de ramen staat?
Wordt t ook niet warmer dan 24 graden.. raam partijen pal op t zuiden..

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
Frantic schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:48:
[...]

Wordt t ook niet warmer dan 24 graden.. raam partijen pal op t zuiden..
Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het voor jouw specifieke woning uitpakt, maar dit is wel mijn droom ;)

Onze nieuwbouwwoning (tweekapper) krijg op elke verdieping vloerverwarming/vloerkoeling met bodem-WP, WTW, triple glas. De voorgevel is ONO en achtergevel WZW. De gekoppelde gevel is ZZO en daar zitten geen ramen in, dus onze buren vangen een groot deel van de dag de directe zonbeschijning af.

Ik hoop dat we het met slim gekozen raambekleding, maar zonder airco's en shutters, ook aangenaam kunnen houden in de zomer. Over de winter maak ik me geen zorgen.

• Andrehj
BBBrt schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:49:
Onze nieuwbouwwoning (tweekapper) krijg op elke verdieping vloerverwarming/vloerkoeling met bodem-WP, WTW, triple glas. De voorgevel is ONO en achtergevel WZW. De gekoppelde gevel is ZZO en daar zitten geen ramen in, dus onze buren vangen een groot deel van de dag de directe zonbeschijning af.

Ik hoop dat we het met slim gekozen raambekleding, maar zonder airco's en shutters, ook aangenaam kunnen houden in de zomer. Over de winter maak ik me geen zorgen.
Vooral op je hoogste verdieping (die door de VVW nauwelijks kan worden gekoeld, en waar via het dak de meeste warmte binnenkomt) gaat je dat niet lukken (kun je eenvoudig uitrekenen). Bovendien kan je WP niet ontvochtigen.
Mijn tip: Hou nu al rekening (qua condenswaterafvoer, leidingtracé en stroomvoorziening) met plaatsing van een airco op de zolderverdieping. Die kan dan met één binnenunit per zolderkamer (meestal dus 1 of 2 binnenunits) via het trapgat je zolderverdiepingen en ook voor een groot deel de rest van de woning koelen en vooral ontvochtigen.
En dat alles op stroom die in de zomer toch gratis van je PV komt. Zo'n beetje de beste investering die wij ooit gedaan hebben.
En als het investeringsbedrag het probleem is: Verruil die W/W WP voor een L/W WP, en je houdt geld over voor airco + een leuke tweedehands auto....

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 28-02-2026 09:59 ]

• big bang
Andrehj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:58:
[...]

Vooral op je hoogste verdieping (die door de VVW nauwelijks kan worden gekoeld, en waar via het dak de meeste warmte binnenkomt) gaat je dat niet lukken (kun je eenvoudig uitrekenen). Bovendien kan je WP niet ontvochtigen.
Mijn tip: Hou nu al rekening (qua condenswaterafvoer, leidingtracé en stroomvoorziening) met plaatsing van een airco op de zolderverdieping. Die kan dan met één binnenunit per zolderkamer (meestal dus 1 of 2 binnenunits) via het trapgat je zolderverdiepingen en ook voor een groot deel de rest van de woning koelen en vooral ontvochtigen.
En dat alles op stroom die in de zomer toch gratis van je PV komt. Zo'n beetje de beste investering die wij ooit gedaan hebben.
En als het investeringsbedrag het probleem is: Verruil die W/W WP voor een L/W WP, en je houdt geld over voor airco + een leuke tweedehands auto....
Grappig, boven blijft het bij ons ca 22,5 graden, onder loopt het op tot boven de 24. HSB met stalen dak en cementdekvloer op de verdieping. Wel is t zo dat we boven bewust veel minder ramen hebben ingetekend. Beneden moet de natuurlijke zonwering deels nog groeien (ander deel screen) dus dat wordt op termijn minder. Als t nog verder uit de klauwen loopt komen komen er screens met zuignappen als tussenoplossing.

• Frantic
De modelwoningen van groothuis in Emmelhage staan te koop viel ons zojuist op..

Wellicht elders nieuwe?
https://advies.alpina.nl/...6CfAs-LdrbHZMnIyKkxshDeHw

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
Andrehj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:58:
[...]

Het is projectbouw en bodem-WP komt er standaard in. Ik vind het nu al fantastisch, omdat het een lelijke en geluidmakende buitenunit scheelt. Daarnaast komen er geen zonnepanelen en ik ben ook niet van plan die in de toekomst te leggen.

Eerst eens een seizoen ervaren hoe het gaat uitpakken. Over warmte in de winter maak ik me geen zorgen. Hitte in de zomer.. moeten we gaan zien. Lees ook zat ervaringen hier waarin dat allemaal wel meevalt. Dus wie weet.

Ook vind ik de droge lucht van een airco verschrikkelijk. En ook weer: lelijke en geluidmakende buitenunits :)

Ik zou eventueel best wat willen inleveren op comfort op de allerheetste dagen vs de rest van het jaar 2 of 3 lelijke units aan de gevel en viezen droge lucht van de airco.
Maar wie weet. Aanleggen kan later altijd nog.

• H.FR
Frantic schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:31:
De modelwoningen van groothuis in Emmelhage staan te koop viel ons zojuist op..

Wellicht elders nieuwe?
https://advies.alpina.nl/...6CfAs-LdrbHZMnIyKkxshDeHw
Oh, ja wellicht bouwen ze elders nieuwe. Ik begreep wel dat de modellen hier enigzins verouderd zijn inmiddels. Versus afmetingen, techniek en materialen die ze nu gebruiken.

• Batilan
H.FR schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Oh, ja wellicht bouwen ze elders nieuwe. Ik begreep wel dat de modellen hier enigzins verouderd zijn inmiddels. Versus afmetingen, techniek en materialen die ze nu gebruiken.
De woningen op hun eigen terrein zullen voorlopig wel blijven staan (of ge-upgrade / vervangen worden naar de huidige catalogus?).

• H.FR
Batilan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:38:
[...]

De woningen op hun eigen terrein zullen voorlopig wel blijven staan (of ge-upgrade / vervangen worden naar de huidige catalogus?).
Ja die lijken me wat lastiger aan te pakken. Doodzonde om iets plat te gooien ook.

• FabianGTI
Batilan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:38:
[...]

Daarvan hebben ze redelijk kort geleden eentje ge-upgrade, volgens mij de GL2.
Wij hebben best wat ideeën overgenomen van de GH2 die nu te koop staat, met de hoogbouw woningen die weg gaan hebben ze niet veel meer te laten zien.
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic