Dankjewel voor alle reactie! Zal proberen ook allemaal mijn onderbouwing erbij te geven.
Kosten voor de palen horen m.i. in de bouwkosten. Dat is doorgaans niet iets wat je zelf los regelt (ik heb overigens bij de calculatie bij GHB wel heipalen meegenomen voor het bepalen van de kosten).
Leges heb ik bekeken: bij ons is het 2,14% van de bouwkosten excl. BTW. Je kunt die erg laag inzetten omdat je voor de bouwkosten mag uitgaan van alleen datgene wat minimaal vereist is qua Bouwbesluit met een minimum van €402/m3 (bij een vrijstaande woning volgens onze gemeente). Ik vraag veel vergunningen aan vanuit mijn werk en reken altijd met dat minimum bedrag en dat wordt altijd geaccepteerd. Dan kom ik daarmee dus op ruim 7300 euro uit + 450 euro voor de uitrit en dan heb ik nog wat marge voor wanneer ik een paar keer terug zou moeten naar welstand.
Indexatie staat onderaan, dit is 5% over het totaal. Dus incl. kavel en andere kosten die je direct in het begin maakt en dus eigenlijk niet/nauwelijks indexatie zouden moeten hebben. Dat geeft wat ruimte voor de zaken die je pas helemaal aan het eind oppakt.
Ja klopt! Heb het nog even daadwerkelijk berekend en aangepast naar €25.000. Dat moet m.i. wel lukken.
maussert schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:18:
Ook bij bouwrijpe grond komt het kadaster nog een keer met een rekening. En ik weet niet of je een huis te verkopen hebt, maar aan de verkoop van dat huis heb je ook kosten. Zoals taxatie, makelaar en energielabel.
En het kavel kan wel v.o.n. zijn, maar dan heb je alsnog wel kosten aan een notaris voor de overdracht.
Verder is het al gezegd dat 600 per m3 aan de krappe kant is. De prijzen op de GHB site zijn wat mij betreft lokkertjes. Als je om tafel gaat komen er nog best wel wat kosten bij. Ik zou daar al rekening houden met zeker 10% extra.
De kosten voor het verkopen van de huidige woning kun je natuurlijk op meerdere manieren invullen: ofwel apart begroten ofwel een lagere "verkoopwaarde" noteren. Omdat ik met deze begroting vooral wil vergelijken met een bestaande woning kopen heb ik die kosten even buiten beschouwing gelaten.
Vanuit het bedrijf waar ik werk verkopen we ook wel eens kavels in een project, en dan is V.O.N. ook echt vrij van kosten (behoudens dan de notariskosten voor het inschrijven van de hypotheek). De overige kosten worden dan gedragen door de projectontwikkelaar. Dat heb ik er nu dus ook ingezet.
Ik zal de prijs per m3 eens verhogen naar €700/m3 dan. Zoals aangegeven zitten er bij GHB ook zaken in die ik apart begroot heb en wil ik zaken zelf gaan doen, maar ik wil ook wat meer dan de kale basis vanuit GHB.
Conrado schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:50:
[...]
Complimenten voor je werk, dat ziet er heel gedetailleerd uit. Daar ga je vast ook anderen mee helpen
Over elke post kun je natuurlijk discussiëren, maar is vaak afhankelijk van eigen keuzes. Een keuken kan 15K maar ook 75K kosten bijvoorbeeld. In het algemeen denk ik dat het realistisch is. Alleen de tuin - met bestrating - lijkt me krap.
Echter de grootste post is ook direct het grootste punt. Je gaat niet voor € 600/m³ bouwen. Er zijn hier zoveel leden die met GHB gebouwd hebben, en uit ervaring spreken, en die zitten daar duidelijk boven. Nú is met zo'n gedetailleerde begroting altijd lastig om van iedere post te zeggen of deze binnen de kuubprijs valt. Maar even grote stappen. Zelfs als ik de hele post 'Bijkomende Kosten' in de kuubprijs stop, is deze nog duidelijk te laag.
Pluim voor de Indexatie en Reservering Onvoorzien 
Dankjewel voor de complimenten! Ik zal de m3 prijs eens wat omhoog gooien zoals ik hierboven aangaf. Moet daarbij zeggen dat we nu kijken naar een vrij eenvoudige massa van 2 lagen met kap (met op de beganegrond een laag stuk met plat dak ertegenaan voor bijkeuken/buitenberging) dus de vorm is heel eenvoudig en relatief goedkoop. Dat we zelf willen bouwen is vooral omdat we qua indeling wat specifieke wensen hebben en we alles gewoon naar eigen wens willen hebben. Qua uitrustingsniveau hebben we helemaal geen hoge/luxe eisen verder.
Tussen Arnhem en Nijmegen. Toevallig staat er hier in de buurt wel een te koop voor 300.000 (ruim 500m2) echter is die niet helemaal naar wens qua locatie. Dus een terecht punt: een locatie waar wij wel zouden willen wonen is waarschijnlijk wat duurder. Ik pas hem voor nu aan naar 350.000. Het gaat voor nu ook vooral om een realistisch rekenblad te hebben om een beeld te hebben.
marcdelange123 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:37:
Als reactie op Tieske88:
Momenteel is ons VO (voorlopig ontwerp) goedgekeurd door de gemeente en hebben we ook kostenramingen binnen. Heb je een idee van wat je wilt bouwen qua model? Het scheelt ook veel of je de basisvormen eenvoudig houdt of je hier veel complexiteit aan toevoegt.
Constructeur zou lager moeten kunnen, heb recente offertes ontvangen en die komen geen van alle in de buurt van de 5000 in de BTW. Dus weet ik niet of je dan zoveel korting krijgt via de bekende.
Zoals hierboven aangegeven 2 lagen met kap, vrij rechttoe rechtaan (wellicht 1 dakkapel indien benodigd), met een laag volume ertegenaan van ca 40m2. Dus qua kosten redelijk efficiënt.
Constructeur was voor mijzelf een inschatting. Heb nog geen offertes opgevraagd o.i.d., ook niet bij bekende. Omdat er nog geen concreet plan ligt ben ik er nog niet op die manier ingedoken. Maar wel fijn om te horen dat die waarschijnlijk wat lager kan! Wat voor een post zou ik dan moeten denken?
[
Voor 9% gewijzigd door
Tieske88 op 16-09-2026 12:42
]