Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:47
Doffe ellende. Bij de 2 conrole momenten is het iedere keer, om andere redenen, niet goed gegaan.

De eerste keer had de lokale controleur geen internet verbinding waar de controle niet goed verliep.

Bij de tweede controle waren controle punten voor een traditioneel gebouwd huis (beton en baksteen), terwijl wij houtskeletbouw hebben.

Daar heb je bijvoorbeeld geen muurankers....

De aannemer heeft al verteld dat er al aannemers zijn die geen nieuwbouw meer doen maar alleen nog verbouw en renovaties.

Daar heb je nog geen kwb nodig....

Kost veel geld en je krijgt er niets voor terug...

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online

JCQ

RogerSch schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:55:
Doffe ellende. Bij de 2 conrole momenten is het iedere keer, om andere redenen, niet goed gegaan.

[..]

De aannemer heeft al verteld dat er al aannemers zijn die geen nieuwbouw meer doen maar alleen nog verbouw en renovaties.

Daar heb je nog geen kwb nodig....

Kost veel geld en je krijgt er niets voor terug...
Ja, het is wat mij betreft een goed voorbeeld van gefaalde regelgeving. De WKB was in feite ook niets meer dan een verkapte bezuinigingsmaatregel (kosten van de gemeente naar de initiatiefnemer verplaatsen). Het netto resultaat is in ieder geval dat de overheid weer een drempel heeft opgeworpen die de nieuwbouw frustreert. De praktijk schuurt zodoende behoorlijk met de grootse plannen en mooie beloftes uit Den Haag om de bouw in Nederland weer vlot te trekken.

• Rell
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:03
Zijn er meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten met een bouwstop door geschorste WKB? Heeft iemand een WKBer die aan te bevelen is? We willen voorkomen dat we elke X aantal maanden hetzelfde meemaken.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:46
@Rell misschien handig te vermelden welke regio?

• Rell
maussert schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:54:
@Rell misschien handig te vermelden welke regio?
Regio Eindhoven. Maar het mag ook een partij zijn die wat verder weg zit. Ze zijn immers vaak slechts 3x op de bouw.

• RogerSch
Rell schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:49:
Zijn er meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten met een bouwstop door geschorste WKB? Heeft iemand een WKBer die aan te bevelen is? We willen voorkomen dat we elke X aantal maanden hetzelfde meemaken.
Sterkte!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:02
Als een prefab bouwer per bijvoorbeeld 40 cm een bedrag x rekent voor verbreden en verlengen, wat zijn dan acceptabele marges in maatvoering? Dus er wordt bijvoorbeeld 40 cm gerekend maar dat is daadwerkelijk 32 cm of zelfs maar 17 cm.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31
Op basis van alle tips in dit topic om vooral te beginnen met een begroting heb ik daar maar eens een aanzet voor gemaakt. Omdat ik nog geen specifiek kavel op het oog heb ben ik uitgegaan van bouwrijpe grond maar heb wel alvast alle posten benoemd die (mogelijk) erbij zouden kunnen komen. Op basis daarvan staat het raamwerk alvast mocht er iets voorbij komen waar nog wel gesloopt/gesaneerd moet worden of het bestemmingsplan moet worden aangepast.

Ik ben benieuwd wat iedereen ervan vindt en of mensen nog op- of aanmerkingen erop hebben. En wellicht kunnen andere mensen dit ook wel gebruiken in de toekomst.

(NB: ik ben zelf werkzaam als bouwkundige dus een aantal zaken omtrent ontwerp e.d. kan ik zelf doen/regelen, dit heb ik ook specifiek benoemd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_tjW2sgmvhwlXj_0hmr3M0ezCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tj1pB5YQFaRWkIaRlJiUHCXg.jpg?f=fotoalbum_large

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Tieske88 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:02:
Op basis van alle tips in dit topic om vooral te beginnen met een begroting heb ik daar maar eens een aanzet voor gemaakt. Omdat ik nog geen specifiek kavel op het oog heb ben ik uitgegaan van bouwrijpe grond maar heb wel alvast alle posten benoemd die (mogelijk) erbij zouden kunnen komen. Op basis daarvan staat het raamwerk alvast mocht er iets voorbij komen waar nog wel gesloopt/gesaneerd moet worden of het bestemmingsplan moet worden aangepast.

Ik ben benieuwd wat iedereen ervan vindt en of mensen nog op- of aanmerkingen erop hebben. En wellicht kunnen andere mensen dit ook wel gebruiken in de toekomst.

(NB: ik ben zelf werkzaam als bouwkundige dus een aantal zaken omtrent ontwerp e.d. kan ik zelf doen/regelen, dit heb ik ook specifiek benoemd)
[Afbeelding]
De tuin lijkt me wat aan de lage kant, maar dat is denk ik wel op te vangen of uit te stellen als het een probleem is.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat als je zo veel advies gaat inwinnen bij experts (wat top is!), je mogelijk duurdere wensen krijgt dan wanneer je daadwerkelijk een GHB koopt.

Ik weet ook niet wat de recente kuub-prijzen zijn, ik geloof dat het niet al te lang geleden wel nog besproken was. Misschien kan je daar nog wat mee :)

Goed bezig, succes!

• Tieske88
Deleon78 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:16:
[...]

De tuin lijkt me wat aan de lage kant, maar dat is denk ik wel op te vangen of uit te stellen als het een probleem is.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat als je zo veel advies gaat inwinnen bij experts (wat top is!), je mogelijk duurdere wensen krijgt dan wanneer je daadwerkelijk een GHB koopt.

Ik weet ook niet wat de recente kuub-prijzen zijn, ik geloof dat het niet al te lang geleden wel nog besproken was. Misschien kan je daar nog wat mee :)

Goed bezig, succes!
Dankje!

Tuin is bewust wat laag ingestoken, hebben we met onze huidige nieuwbouwwoning ook gedaan: oprit, schutting en terras (allemaal van bescheiden afmetingen) meteen aanleggen en de rest gras. Vervolgens gefaseerd en op basis van hoe we het beleven aanpakken (zelf!).

Verder heb ik op zich toch niet veel adviseurs uiteindelijk doorgeteld? Al die adviseurs bij de bijkomende kosten zullen ook niet altijd nodig zijn maar in bepaalde gevallen wellicht wel, daarom heb ik er vast ruimte voor opgenomen. Die zul je in het geval van een woning bij GHB in dat geval ook aanvullend moeten betalen. En ik het geval van een bestemmingsplanwijziging denk ik dat ze daar al helemaal niet hun handen aan gaan branden.

• Deleon78
  • Nu online
Tieske88 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:27:
[...]

Dankje!

Tuin is bewust wat laag ingestoken, hebben we met onze huidige nieuwbouwwoning ook gedaan: oprit, schutting en terras (allemaal van bescheiden afmetingen) meteen aanleggen en de rest gras. Vervolgens gefaseerd en op basis van hoe we het beleven aanpakken (zelf!).

Verder heb ik op zich toch niet veel adviseurs uiteindelijk doorgeteld? Al die adviseurs bij de bijkomende kosten zullen ook niet altijd nodig zijn maar in bepaalde gevallen wellicht wel, daarom heb ik er vast ruimte voor opgenomen. Die zul je in het geval van een woning bij GHB in dat geval ook aanvullend moeten betalen. En ik het geval van een bestemmingsplanwijziging denk ik dat ze daar al helemaal niet hun handen aan gaan branden.
Check, dan heb ik het anders geinterpreteerd dan je bedoelde :) Volgens mij begrijp je wel wat ik bedoel, dus helemaal prima!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik denk dat de prijs van 600 euro incl btw per kuub niet (meer) haalbaar is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tieske88
Andrehj schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:43:
[...]

Ik denk dat de prijs van 600 euro incl btw per kuub niet (meer) haalbaar is.
Ja deze prijs komt van GHB af. En ik snap dat dat de prijs voor de kale basis is maar tegelijkertijd wel incl. allerlei adviseurs, constructeurs begeleiding e.d. die ik niet nodig heb. Daarnaast wil ik een deel van de begeleiding en mogelijk ook wat werkzaamheden zelf oppakken waarmee ik kosten denk te besparen (casco laten zetten en daarna zelf partijen zoeken of zaken zelf doen). Ja dat kost een hoop tijd maar ik heb wel de kennis daarvoor en ook veel contacten.

Ik vind het verder lastig om uit dit topic de juiste m3 prijzen te halen omdat niet iedereen de m3's lijkt te bepalen conform de NEN en de verschillende posten er wel/niet inzitten. (Ik zie prijzen voorbij komen van 1000 euro per m3 voor alles excl kavel, dan is het lastig om sec de bouwkosten eruit te destilleren).

Dus als iemand hiervoor goede input heeft hoor ik het graag!

• RogerSch
Kosten voor het heien mis ik.

Veel bedragen zijn toch aan de onderkant van de schatting. Zoals die 10.000 euro legeskosten.

Hoe ook rekening met inflatie!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:05
Tuin is voor wat je beschrijft behoorlijk optimistisch 😅

• maussert
Ook bij bouwrijpe grond komt het kadaster nog een keer met een rekening. En ik weet niet of je een huis te verkopen hebt, maar aan de verkoop van dat huis heb je ook kosten. Zoals taxatie, makelaar en energielabel.

En het kavel kan wel v.o.n. zijn, maar dan heb je alsnog wel kosten aan een notaris voor de overdracht.

Legeskosten zijn volgens mij ook een beetje afhankelijk van de hoogte van bouwkosten die je doorgeeft bij de vergunningaanvraag. Onze architect heeft dat behoorlijk laag aangehouden (onrealistisch haast) maar daardoor wel minder legeskosten.

Verder is het al gezegd dat 600 per m3 aan de krappe kant is. De prijzen op de GHB site zijn wat mij betreft lokkertjes. Als je om tafel gaat komen er nog best wel wat kosten bij. Ik zou daar al rekening houden met zeker 10% extra.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:25
Op basis van alle tips in dit topic om vooral te beginnen met een begroting heb ik daar maar eens een aanzet voor gemaakt.
Complimenten voor je werk, dat ziet er heel gedetailleerd uit. Daar ga je vast ook anderen mee helpen (y)

Over elke post kun je natuurlijk discussiëren, maar is vaak afhankelijk van eigen keuzes. Een keuken kan 15K maar ook 75K kosten bijvoorbeeld. In het algemeen denk ik dat het realistisch is. Alleen de tuin - met bestrating - lijkt me krap.

Echter de grootste post is ook direct het grootste punt. Je gaat niet voor € 600/m³ bouwen. Er zijn hier zoveel leden die met GHB gebouwd hebben, en uit ervaring spreken, en die zitten daar duidelijk boven. Nú is met zo'n gedetailleerde begroting altijd lastig om van iedere post te zeggen of deze binnen de kuubprijs valt. Maar even grote stappen. Zelfs als ik de hele post 'Bijkomende Kosten' in de kuubprijs stop, is deze nog duidelijk te laag.

Pluim voor de Indexatie en Reservering Onvoorzien d:)b

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Rell

[Afbeelding]
Ik weet niet waar je woont, maar waar vind je nog een kavel voor 300.000?

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:04
Als reactie op Tieske88:
Momenteel is ons VO (voorlopig ontwerp) goedgekeurd door de gemeente en hebben we ook kostenramingen binnen. Heb je een idee van wat je wilt bouwen qua model? Het scheelt ook veel of je de basisvormen eenvoudig houdt of je hier veel complexiteit aan toevoegt.

Constructeur zou lager moeten kunnen, heb recente offertes ontvangen en die komen geen van alle in de buurt van de 5000 in de BTW. Dus weet ik niet of je dan zoveel korting krijgt via de bekende.

• Tieske88
Dankjewel voor alle reactie! Zal proberen ook allemaal mijn onderbouwing erbij te geven.
RogerSch schreef op woensdag 16 september 2026 @ 04:02:
Kosten voor het heien mis ik.

Veel bedragen zijn toch aan de onderkant van de schatting. Zoals die 10.000 euro legeskosten.

Hoe ook rekening met inflatie!
Kosten voor de palen horen m.i. in de bouwkosten. Dat is doorgaans niet iets wat je zelf los regelt (ik heb overigens bij de calculatie bij GHB wel heipalen meegenomen voor het bepalen van de kosten).

Leges heb ik bekeken: bij ons is het 2,14% van de bouwkosten excl. BTW. Je kunt die erg laag inzetten omdat je voor de bouwkosten mag uitgaan van alleen datgene wat minimaal vereist is qua Bouwbesluit met een minimum van €402/m3 (bij een vrijstaande woning volgens onze gemeente). Ik vraag veel vergunningen aan vanuit mijn werk en reken altijd met dat minimum bedrag en dat wordt altijd geaccepteerd. Dan kom ik daarmee dus op ruim 7300 euro uit + 450 euro voor de uitrit en dan heb ik nog wat marge voor wanneer ik een paar keer terug zou moeten naar welstand.

Indexatie staat onderaan, dit is 5% over het totaal. Dus incl. kavel en andere kosten die je direct in het begin maakt en dus eigenlijk niet/nauwelijks indexatie zouden moeten hebben. Dat geeft wat ruimte voor de zaken die je pas helemaal aan het eind oppakt.
Frantic schreef op woensdag 16 september 2026 @ 05:22:
Tuin is voor wat je beschrijft behoorlijk optimistisch 😅
Ja klopt! Heb het nog even daadwerkelijk berekend en aangepast naar €25.000. Dat moet m.i. wel lukken.
maussert schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:18:
Ook bij bouwrijpe grond komt het kadaster nog een keer met een rekening. En ik weet niet of je een huis te verkopen hebt, maar aan de verkoop van dat huis heb je ook kosten. Zoals taxatie, makelaar en energielabel.

En het kavel kan wel v.o.n. zijn, maar dan heb je alsnog wel kosten aan een notaris voor de overdracht.

Verder is het al gezegd dat 600 per m3 aan de krappe kant is. De prijzen op de GHB site zijn wat mij betreft lokkertjes. Als je om tafel gaat komen er nog best wel wat kosten bij. Ik zou daar al rekening houden met zeker 10% extra.
De kosten voor het verkopen van de huidige woning kun je natuurlijk op meerdere manieren invullen: ofwel apart begroten ofwel een lagere "verkoopwaarde" noteren. Omdat ik met deze begroting vooral wil vergelijken met een bestaande woning kopen heb ik die kosten even buiten beschouwing gelaten.

Vanuit het bedrijf waar ik werk verkopen we ook wel eens kavels in een project, en dan is V.O.N. ook echt vrij van kosten (behoudens dan de notariskosten voor het inschrijven van de hypotheek). De overige kosten worden dan gedragen door de projectontwikkelaar. Dat heb ik er nu dus ook ingezet.

Ik zal de prijs per m3 eens verhogen naar €700/m3 dan. Zoals aangegeven zitten er bij GHB ook zaken in die ik apart begroot heb en wil ik zaken zelf gaan doen, maar ik wil ook wat meer dan de kale basis vanuit GHB.
Conrado schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:50:
[...]
Complimenten voor je werk, dat ziet er heel gedetailleerd uit. Daar ga je vast ook anderen mee helpen (y)

Over elke post kun je natuurlijk discussiëren, maar is vaak afhankelijk van eigen keuzes. Een keuken kan 15K maar ook 75K kosten bijvoorbeeld. In het algemeen denk ik dat het realistisch is. Alleen de tuin - met bestrating - lijkt me krap.

Echter de grootste post is ook direct het grootste punt. Je gaat niet voor € 600/m³ bouwen. Er zijn hier zoveel leden die met GHB gebouwd hebben, en uit ervaring spreken, en die zitten daar duidelijk boven. Nú is met zo'n gedetailleerde begroting altijd lastig om van iedere post te zeggen of deze binnen de kuubprijs valt. Maar even grote stappen. Zelfs als ik de hele post 'Bijkomende Kosten' in de kuubprijs stop, is deze nog duidelijk te laag.

Pluim voor de Indexatie en Reservering Onvoorzien d:)b
Dankjewel voor de complimenten! Ik zal de m3 prijs eens wat omhoog gooien zoals ik hierboven aangaf. Moet daarbij zeggen dat we nu kijken naar een vrij eenvoudige massa van 2 lagen met kap (met op de beganegrond een laag stuk met plat dak ertegenaan voor bijkeuken/buitenberging) dus de vorm is heel eenvoudig en relatief goedkoop. Dat we zelf willen bouwen is vooral omdat we qua indeling wat specifieke wensen hebben en we alles gewoon naar eigen wens willen hebben. Qua uitrustingsniveau hebben we helemaal geen hoge/luxe eisen verder.
Rell schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:15:
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar waar vind je nog een kavel voor 300.000?
Tussen Arnhem en Nijmegen. Toevallig staat er hier in de buurt wel een te koop voor 300.000 (ruim 500m2) echter is die niet helemaal naar wens qua locatie. Dus een terecht punt: een locatie waar wij wel zouden willen wonen is waarschijnlijk wat duurder. Ik pas hem voor nu aan naar 350.000. Het gaat voor nu ook vooral om een realistisch rekenblad te hebben om een beeld te hebben.
marcdelange123 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:37:
Als reactie op Tieske88:
Momenteel is ons VO (voorlopig ontwerp) goedgekeurd door de gemeente en hebben we ook kostenramingen binnen. Heb je een idee van wat je wilt bouwen qua model? Het scheelt ook veel of je de basisvormen eenvoudig houdt of je hier veel complexiteit aan toevoegt.

Constructeur zou lager moeten kunnen, heb recente offertes ontvangen en die komen geen van alle in de buurt van de 5000 in de BTW. Dus weet ik niet of je dan zoveel korting krijgt via de bekende.
Zoals hierboven aangegeven 2 lagen met kap, vrij rechttoe rechtaan (wellicht 1 dakkapel indien benodigd), met een laag volume ertegenaan van ca 40m2. Dus qua kosten redelijk efficiënt.

Constructeur was voor mijzelf een inschatting. Heb nog geen offertes opgevraagd o.i.d., ook niet bij bekende. Omdat er nog geen concreet plan ligt ben ik er nog niet op die manier ingedoken. Maar wel fijn om te horen dat die waarschijnlijk wat lager kan! Wat voor een post zou ik dan moeten denken?

[ Voor 9% gewijzigd door Tieske88 op 16-09-2026 12:42 ]

• marcdelange123
Tieske88 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:38:
Constructeur was voor mijzelf een inschatting. Heb nog geen offertes opgevraagd o.i.d., ook niet bij bekende. Omdat er nog geen concreet plan ligt ben ik er nog niet op die manier ingedoken. Maar wel fijn om te horen dat die waarschijnlijk wat lager kan! Wat voor een post zou ik dan moeten denken?
Er vanuitgaande van een woning met 2 lagen met kap, vrij rechttoe rechtaan, zou ik uitgaan van 3300 incl BTW.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:36
Tieske88 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:38:

[...]

Ja klopt! Heb het nog even daadwerkelijk berekend en aangepast naar €25.000. Dat moet m.i. wel lukken.

[...]

Ik zal de prijs per m3 eens verhogen naar €700/m3 dan. Zoals aangegeven zitten er bij GHB ook zaken in die ik apart begroot heb en wil ik zaken zelf gaan doen, maar ik wil ook wat meer dan de kale basis vanuit GHB.
Tuin voor 25k ligt er heel erg aan wat je wil en of er grondwerk moet gebeuren.
Maar wij hebben dat bij lange na niet gered, wij zijn aan de tuin een behoorlijke kostenpost kwijt, en dan heb ik er nog geen overkapping in staan, dat komt aankomend jaar pas.. :+

GHB is met hun lokprijzen wel goed, maar wanneer je daar zit kom je erachter dat je voor dat bedrag eigenlijk niets hebt, dan gaat het erg hard ineens.
Verder wel een mooi bedrijf met mooie woningen, wij hebben er voor onze woningen ook veel inspiratie opgedaan maar uiteindelijk wel door iemand anders laten bouwen. prijstechnisch zat daar een enorm verschil tussen :P

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 20:06

[Afbeelding]
De opzet is goed, maar ik heb, net als anderen, nog een aantal opmerkingen.

Wij hebben destijds ook via Groothuisbouw gebouwd. Uiteindelijk lag de prijs van onze woning ongeveer 230k boven de vanafprijs. Zonder aanvullende keuzes krijg je namelijk echt een basiswoning. Wij hebben Januari 2024 getekend voor de prijzen van 2023. Het verschil is nu waarschijnlijk een stuk groter.

Houd rekening met diverse meerkosten tijdens het bouwproces, zoals:
  • Fundering schroefpalen kostten ongeveer 20k
  • Grotere woning
  • Verhoogde nok
  • Vaste trap naar zolder
  • Extra stopcontacten (standaard zit er vaak slechts één per kamer)
  • Extra UTP-aansluitingen (standaard vaak slechts één punt in de woning)
  • Andere dakpannen
  • Extra toilet
  • Voorbereiding/aansluitingen voor een tweede badkamer
  • Extra groepen vloerverwarming
  • Extra lichtpunten
  • Extra (dak)ramen
  • Risaliet en/of hoekraam
  • Dakkapellen
  • Luxer deurbeslag
  • Luxere binnendeuren (stompe deuren in plaats van opdekdeuren)
  • Buitenstopcontacten
  • Voorbereiding voor zonnepanelen
  • Laadpunt voor een elektrische auto
  • Extra elektragroepen voor bijvoorbeeld een thuisbatterij
  • Buitenkranen
  • Extra UTP-punten buiten voor camera's en access points
En waarschijnlijk vergeet ik nog een aantal zaken.

Wat betreft de tuin: ik zie dat je dit hebt aangepast naar €25.000. Ik weet niet hoe groot je perceel is, maar met dat bedrag koop je mogelijk vooral de materialen, tenzij je kiest voor een relatief eenvoudige uitvoering met betontegels. Een beetje veranda kost tegenwoordig snel 20-25k. Daarnaast moet de grond vaak nog worden omgespit en verrijkt, ook planten en bomen zijn niet goedkoop. Wij hebben uiteindelijk circa 110k uitgegeven aan de tuin, inclusief irrigatiesysteem en veranda, op een perceel van 1.100 m².

Voor schilderwerk geldt hetzelfde. Wij hebben al het binnenschilderwerk zelf uitgevoerd en buiten op de begane grond alles opnieuw gegrond en afgelakt. Alleen het aflakken van de eerste en tweede verdieping door een schilder kostte ons ongeveer 10+k.

Heb je daarnaast een stukadoor opgenomen in je begroting? Wij waren tussen de €10-15k kwijt om de woning van behangklaar naar schilderklaar te brengen.

Als je van plan bent de zolder als woonruimte te gebruiken, houd er dan rekening mee dat deze meestal nog moet worden afgetimmerd gestuct.

Mocht je via GHB willen bouwen, het is niet altijd betalen hij oplevering. Als je boven een bepaald bedrag komt moet je in 2 delen betalen.

• Conrado
@whipcheck, zou je voor @Tieske88 ook een indicatie van de kuubprijs bij GHB kunnen geven?

• ebk71
ebk71 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:46:
Als een prefab bouwer per bijvoorbeeld 40 cm een bedrag x rekent voor verbreden en verlengen, wat zijn dan acceptabele marges in maatvoering? Dus er wordt bijvoorbeeld 40 cm gerekend maar dat is daadwerkelijk 32 cm of zelfs maar 17 cm.
Mag ik mijn vraag toch nog een keer onder de aandacht brengen? En nog als aanvulling, dit is nog op papier, dus er is nog niet gebouwd.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41
maussert schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:18:
Legeskosten zijn volgens mij ook een beetje afhankelijk van de hoogte van bouwkosten die je doorgeeft bij de vergunningaanvraag. Onze architect heeft dat behoorlijk laag aangehouden (onrealistisch haast) maar daardoor wel minder legeskosten.
Het gaat om bouwkosten excl. btw, en dan alleen over het vergunningsplichtige deel.

Bij ons heeft de gemeente volgens mij een fout gemaakt in ons voordeel, legeskosten waren slechts 8K en volgens mij kwam dat overeen met bouwkosten van 200K oid. Ontwerp van ons huis staat hier boven ergens gedeeld, dus denk dat je wel kan inschatten dat dat echt niet gaat lukken 8)7. Had het zelf eerst niet eens door, dacht zal nog wel een andere rekening gaan volgen als de bouw start oid, maar dat bleek niet het geval.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:36
Hielko schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:58:
[...]

Het gaat om bouwkosten excl. btw, en dan alleen over het vergunningsplichtige deel.

Bij ons heeft de gemeente volgens mij een fout gemaakt in ons voordeel, legeskosten waren slechts 8K en volgens mij kwam dat overeen met bouwkosten van 200K oid. Ontwerp van ons huis staat hier boven ergens gedeeld, dus denk dat je wel kan inschatten dat dat echt niet gaat lukken 8)7. Had het zelf eerst niet eens door, dacht zal nog wel een andere rekening gaan volgen als de bouw start oid, maar dat bleek niet het geval.
En dan te bedenken dat wij 'maar' € 3k aan legeskosten hebben gehad. :+
Verschilt natuurlijk enorm per gemeente wat je er kwijt voor bent.

• RogerSch
FabianGTI schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:06:
[...]

Fok. Wij mochten 26k aftikken.....

• Thomason
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-10 22:40
[...]

Wij hier ook 'maar' 5k, schrik ook wel van deze bedragen die ik hier hoor. Vond het allemaal ook best onduidelijk om zelf een inschatting te maken obv de beschikbare gegevens.

• Hielko
Je kan op openbarebekendmakingen.nl het legesbesluit van de gemeente vinden, en dan is het vaak 2 a 3% van de kale bouwkosten (excl. btw).

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 12:51
ebk71 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:30:
[...]

Mag ik mijn vraag toch nog een keer onder de aandacht brengen? En nog als aanvulling, dit is nog op papier, dus er is nog niet gebouwd.
Mij is je vraag niet helemaal duidelijk. Je zegt dat de bouwer per 40cm meerkosten rekent. Is dat dan van 1 t/m 40 cm bedrag x, dan van 41 t/m 79 cm bedrag 2 keer x? Het gaat er toch om wat je hebt afgesproken over de vergroting van de maten? Daar zit dan toch geen marge in?

• ebk71
ArnaudYK schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:03:
[...]

Mij is je vraag niet helemaal duidelijk. Je zegt dat de bouwer per 40cm meerkosten rekent. Is dat dan van 1 t/m 40 cm bedrag x, dan van 41 t/m 79 cm bedrag 2 keer x? Het gaat er toch om wat je hebt afgesproken over de vergroting van de maten? Daar zit dan toch geen marge in?
De 40 cm is even fictief. De bouwer gaf aan dat een dergelijke vergroting bedrag x kost en als je dat dus 3x wil dit ook 3x bedrag x is. Dat er dan door maatvoering van materialen een kleine afwijking in de tekening zit kan ik mij nog voorstellen maar het is toch niet acceptabel dat er dan op tekening er bijvoorbeeld 10cm minder op staat? Dan zou ik zeggen naar rato in mindering brengen op de prijs?

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 20:06
Conrado schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:07:
@whipcheck, zou je voor @Tieske88 ook een indicatie van de kuubprijs bij GHB kunnen geven?
Wij hebben destijds (2023 prijzen) betaald voor een woning die volledig moest worden afgewerkt, tegen ongeveer €600 per m³. Als ik nu een snelle berekening maak met de huidige woningconfigurator, kom ik al gauw uit op circa €700 per m³. Daar bovenop kun je, afhankelijk van het gewenste afwerkingsniveau en de gekozen luxe, nog enkele tonnen rekenen voor de verdere inrichting en afwerking.

Ik heb eerder al eens een overzicht gedeeld, maar sindsdien zijn er nog tienduizenden euro's aan extra kosten bijgekomen. Dat is overigens grotendeels het resultaat van onze eigen keuzes. Er was extra budget beschikbaar en gaandeweg zijn er aanvullende wensen en upgrades toegevoegd. Dat gaat vaak gemakkelijker dan je vooraf denkt. 😊

• Conrado
ebk71 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:46:
Bij een klassieke bouw - dus met stenen metselen - zit er normaal gesproken hooguit 10 millimeter tolerantie op het uitzetten dan de bouw. Dat is zeg meer de positie waar de timmerman de stellatten voor de hoeken van de muren neerzet. Met zijn tolerantie en het metselen erbij kom je maximaal op 20mm.
Er is een norm voor NEN 2887, en die is volgens mij nauwkeuriger.

Een prefab bouwer produceert de wanden machinaal, dus de toleranties moeten veel kleiner zijn, ergens in de mm.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Tuin kan je zo duur maken als je zelf wilt . Maar het kan ook hard gaan hoor.

Hier waren we veel geld kwijt aan grondwerk ( 1152M2 ) maar ook veel aan bestrating qua materiaal . Tegels ook duur . Gras daarin tegen laten zaaien en was maar 400 euro.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 12:21

[Afbeelding]
- kavel: voor dat geld koop je tegenwoordig een klein lapje in een nieuwbouw project waar de dakgoten elkaar bijna raken. Wil je dat? Beetje kavel waar een vrijstaand huis tot z’n recht komt begint bij 5 ton. Beter nog : koop een bestaand of een heel oud huis , die liggen op de mooiste plekken, renoveer of bouw tzt wat nieuws . Locatie is m.i.belangrijker dan een mooi huis.

- tuin is al eerder genoemd, maar een ton ben je zo kwijt aan hekwerk, straatwerk, verlichting, schuur, planten etc. Hangt natuurlijk van de grootte van het perceel af.

- bij GHB heb je geen bouwkosten, geen architect , geen adviseurs etc kosten. Wij hebben ongeveer 80 duizend meer uitgegeven dan de standaard, maar daar hebben we ook het eea voor ( zoals notaris uitvoering pakket, overal draai kiep ramen, UTP buiten, buitenkraan, extra stopcontacten, gladde plafonds, hardstenen vensterbanken, extra vloerverwarming in de uitbouw, mooie klassieke voordeur , andere kleur gronden, en ik ben vast nog iets vergeten. Je moet je afvragen als je wensen niet zo hoog zijn wat je schrijft, waarom je dan toch met een architect aan de gang gaat. Die betaal je per uur….

- leges verschillen sterk per gemeente, maar tikt ook aardig door. Grondonderzoek, flora en fauna, archeologisch onderzoek , saneringen en sloop in geval van bestaande woning. We hebben het hele traject doorlopen.

- dubbele kosten tijdens bouwproject , evt vertragingen incalculeren, evt tijdelijke woning.

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 09:37
Offerte van GHB die wij hadden liggen was €725k excl paar extra opties. Type schuurwoning van 9.25x14.63 met een aanbouw van 5.40x8.70, nog wat hoekkozijnen etc.. Wij zijn uiteindelijk met Selekthuis in zee gegaan, die zijn ongeveer even duur, maar flexibeler qua wat kan etc en zit meer maatwerk in.

Qua kuubs kan je dan vast uitrekenen.

Bij Selekthuis wordt de woning 8.95x14.95 + aanbouw (zie Scr33x0r in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3")

Volgens chatgpt zitten we op ongeveer 342m2 bruto vloer oppervlak en 989m3 inhoud. Wij zitten daarmee (puur bouwkosten/selekthuis) op ongeveer 725€ per m3 incl btw. Daar komt dan sanitair, keuken en afwerking nog bij.

• Andrehj
  • Niet online
Scr33x0r schreef op zondag 20 september 2026 @ 08:51:
Volgens chatgpt zitten we op ongeveer 342m2 bruto vloer oppervlak en 989m3 inhoud.
Je kunt beter zelf gaan rekenen in plaats van dat aan Chatgpt over te laten (en rekenen volgens NEN 2580, omdat dat de gebruikelijke methode is), want deze combi kan niet.
Een woning van 1000 m³ heeft, doordat je daar de inhoud van muren, dak en vloeren nog van af moet trekken een vloeroppervlak van ca 260 m². Nogal wat minder dan jouw 342 m² dus.
(Ter vergelijking: hier een woning van ca 900 m³ met een netto vloeroppervlak van ca 230 m²)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:05
[...]

Die legeskosten slaan kant noch wal inderdaad. Hier ook 3-4K ofzo

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 09:37
Andrehj schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:46:
[...]

Je kunt beter zelf gaan rekenen in plaats van dat aan Chatgpt over te laten (en rekenen volgens NEN 2580, omdat dat de gebruikelijke methode is), want deze combi kan niet.
Een woning van 1000 m³ heeft, doordat je daar de inhoud van muren, dak en vloeren nog van af moet trekken een vloeroppervlak van ca 260 m². Nogal wat minder dan jouw 342 m² dus.
(Ter vergelijking: hier een woning van ca 900 m³ met een netto vloeroppervlak van ca 230 m²)
Ik had het over brutovloeroppervlak, niet NEN natuurlijk.. ChatGPT heeft het uit mijn PDF en Sketchup model gehaald en heeft dit als "definitie" gebruikt:
Het brutovloeroppervlak (BVO) is de horizontale vloeroppervlakte van alle bouwlagen, gemeten langs de buitenzijde van de buitenmuren.
Hij komt dan op:
BouwlaagBerekeningBVO
Begane grondhoofdbouw + aanbouw, buitenomtrekca. 168,0 m²
Eerste verdiepingbuitencontour − vide ≥ 4 m²ca. 123,3 m²
Zoldervolledige aanwezige vloercontourca. 50,7 m²
Totaalca. 342,0 m²
Ik heb het zelf net even nagemeten in mijn sketchup, volgens NEN 2580 tellen binnenmuren volgens mij gewoon mee, en kan ik dus eigenlijk gewoon de oppervlakte van hoek naar hoek trekken en trek de vide ervan af. Ik heb daarnaast een lijn getrokken bij 1.50 hoogte van mijn verdieping en zolder, maar doordat we een "dakplaatverhoging" doen van 44cm (hele dag is als het ware 44cm opgetild) hebben wij knieschotten die al 1.35 hoog zijn. Met dakhoek van 55gr telt maar 10.3cm aan beide kanten over de hele lengte van het huis niet mee voor die NEN2580 berekening. Op zolder is dat ongeveer 11.7cm.

Verder heb je wel gelijk hoor, het daadwerkelijke gebruiksopprvlak volgens NEN2580 komt dan op:

Beneden: 141.5m2
1e verdieping: 91.7m2
zolder: 41.5m2
Totaal: 274.7m2

• Andrehj
  • Niet online
Scr33x0r schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:54:
Ik heb het zelf net even nagemeten in mijn sketchup, volgens NEN 2580 tellen binnenmuren volgens mij gewoon mee, en kan ik dus eigenlijk gewoon de oppervlakte van hoek naar hoek trekken en trek de vide ervan af. Ik heb daarnaast een lijn getrokken bij 1.50 hoogte van mijn verdieping en zolder, maar doordat we een "dakplaatverhoging" doen van 44cm (hele dag is als het ware 44cm opgetild) hebben wij knieschotten die al 1.35 hoog zijn. Met dakhoek van 55gr telt maar 10.3cm aan beide kanten over de hele lengte van het huis niet mee voor die NEN2580 berekening. Op zolder is dat ongeveer 11.7cm.

Verder heb je wel gelijk hoor, het daadwerkelijke gebruiksopprvlak volgens NEN2580 komt dan op:

Beneden: 141.5m2
1e verdieping: 91.7m2
zolder: 41.5m2
Totaal: 274.7m2
Je vergeet nog een paar zaken:
  • Binnenmuren mag je alleen weglaten als ze niet dragend zijn. Bij huizen in dit topic is dat vaak wel het geval.
  • Ruimte onder de trap telt ook niet mee.

• Tieske88
Andrehj schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:22:
[...]

Je vergeet nog een paar zaken:
  • Binnenmuren mag je alleen weglaten als ze niet dragend zijn. Bij huizen in dit topic is dat vaak wel het geval.
  • Ruimte onder de trap telt ook niet mee.
Als je het hebt over gebruiksoppervlakte dan heb je helemaal gelijk. Als je het hebt over de bruto vloeroppervlak waar @Scr33x0r het overheeft dan mag je alles meenemen wat binnen de buitenste rand van de gevel valt (en gevel dus inclusief) maar je moet wel vides groter dan 4,0m2 eraf halen.

@Scr33x0r je moet bij BVO ook meten op vloerniveau, dus niet op 1,5m hoog. Je mag dus je gehele zolderverdieping meenemen aangezien je je dakvoet hebt verhoogd.

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 22:52
Heeft iemand toevallig een ruwe schatting wat het toevoegen van utp naar alle kamers kost bij GHB?

Onze eigen offerte van GHB is verlopen omdat we wat vertraging hebben in het vergunningstraject en deze optie stond er ook nog niet in.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

• Pimirene
  • Laatst online: 01-10 12:21
ron36 schreef op zondag 20 september 2026 @ 23:35:
Heeft iemand toevallig een ruwe schatting wat het toevoegen van utp naar alle kamers kost bij GHB?

Onze eigen offerte van GHB is verlopen omdat we wat vertraging hebben in het vergunningstraject en deze optie stond er ook nog niet in.
Vorig jaar 160 euro , alleen cat 6 kabel met blind plaatje ervoor, niet afgemonteerd

• ChillPascal
  • Laatst online: 12:13

ChillPascal

In the end...

Iemand ervaring met de meest recente regelgeving omtrent houten gevelbekleding voor gezinswoningen? Ik lees wat tegenstrijdige/onduidelijke verhalen omtrent type B of D. In ons geval gaat het om een vrijstaande eengezinswoning. De afstand tot de woning van de buurman bedraagt ca. 10 meter.

Bijvoorbeeld:
Infoblad Bouwcenter. Hier staat een stroomschema. Echter is deze niet duidelijk met de tekst:
"Kijkt" de gevel naar een andere woning op korte afstand?
Een andere artikel komt van Veteka (houtleverancier). In dit artikel wordt gesproken over min. brandklasse B bij de onderste 2.5 meter in het geval van een gebouw hoger dan 5 meter. Echter is deze 2.5-meter eis weer niet van toepassing conform het eerste artikel. :?

• Tieske88
ChillPascal schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:48:
Iemand ervaring met de meest recente regelgeving omtrent houten gevelbekleding voor gezinswoningen? Ik lees wat tegenstrijdige/onduidelijke verhalen omtrent type B of D. In ons geval gaat het om een vrijstaande eengezinswoning. De afstand tot de woning van de buurman bedraagt ca. 10 meter.

Bijvoorbeeld:
Infoblad Bouwcenter. Hier staat een stroomschema. Echter is deze niet duidelijk met de tekst:

[...]

Een andere artikel komt van Veteka (houtleverancier). In dit artikel wordt gesproken over min. brandklasse B bij de onderste 2.5 meter in het geval van een gebouw hoger dan 5 meter. Echter is deze 2.5-meter eis weer niet van toepassing conform het eerste artikel. :?
Hier worden wat zaken door elkaar gehaald. In basis hoeft voor eengezinswoningen de eerste 2,5m1 niet als brandklasse B te worden uitgevoerd, dat geldt alleen voor woongebouwen.

Wanneer je "dichtbij" je buurman bouwt dan heb je wel te maken met de weerstand tegen brandoverslag tussen 2 woningen. Hierbij gaat het niet om hoever de afstand tussen jouw woning en die van de buren is maar vooral om wat de afstand is tussen jouw woning en de perceelsgrens. Minder dan 2,5meter betekent sowieso brandwerende gevel, tussen de 2,5 en 7,5 betekent een berekening en meer dan 7,5meter betekent dat je veilig zit. Als je een brandwerende gevel moet hebben dan gaat de brandklasse ook weer meespelen.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:17
ChillPascal schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:48:

Bijvoorbeeld:

[...]

Weet niet hoe zelfbouwers dat hier doen, maar in de u-bouw kopen wij gevelbekleding bij een partij die ook het attest in de end-use opbouw kan overhandigen. Voor de opdrachtgever noodzakelijk, en wellicht ook voor wet kwaliteitsborging?

Het staat ook zo in dat document via Veteka;

Het is van belang dat dit compleet getest is en niet alle individuele producten bij elkaar een brandklasse bepalen, dus B+B+B is niet per definitie Brandklasse B.

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 11:03
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Heb gelijk ook een vraagje.
Onze installateur wil de doucheleiding liever niet vóór het storten door de breedplaatvloer laten steken, omdat deze tijdens het storten scheef kan gaan staan.

Hun voorstel: leiding vanuit de muur onderlangs het plafond naar de douche en het hele badkamerplafond 5 cm verlagen zodat de leiding uit het zicht is.

Wij willen juist de douche rechtstreeks uit het bestaande plafond. Hoe hebben jullie dit opgelost bij een breedplaatvloer?

• Conrado
seanpaul schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:50:
Onze installateur wil de doucheleiding liever niet vóór het storten door de breedplaatvloer laten steken, omdat deze tijdens het storten scheef kan gaan staan.

Hun voorstel: leiding vanuit de muur onderlangs het plafond naar de douche en het hele badkamerplafond 5 cm verlagen zodat de leiding uit het zicht is.
Mooi project, leuk om de foto's te zien.

Dan je installateur :(
Wat hij eigenlijk zegt is dat 'ie dat zelf moet regelen maar liever met een flutoplossing komt en het jouw later laat oplossen. Of timmert hij ook af...?

Kijk, ik wilde ook pijpjes recht uit de breedplaat laten komen, en ja dat kan bewegen tijdens het storten. Dan zorg je dat, dat niet kan gebeuren:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x11VKc72/KVL16.jpg

Omhoog kan ook, is nog een grotere uitdaging:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pVFJg9dF/KVL11.jpg

• maussert
Conrado schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:18:
[...]

Wat hij eigenlijk zegt is dat 'ie dat zelf moet regelen maar liever met een flutoplossing komt en het jouw later laat oplossen. Of timmert hij ook af...?

Kijk, ik wilde ook pijpjes recht uit de breedplaat laten komen, en ja dat kan bewegen tijdens het storten. Dan zorg je dat, dat niet kan gebeuren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies, als je niet wilt dat iets gaat bewegen, dan moet je het fixeren.

Een leiding fixeren lijkt mij persoonlijk minder werk dan een heel plafond moeten verlagen. Maar helaas is dit iets wat je volgens mij veel ziet gebeuren binnen de bouwwereld; het probleem verschuiven naar de volgende partij/persoon. Of betaald de installateur straks ook de timmerman die het plafond mag gaan verlagen?

Nee, dat bonnetje mag jij dan oppakken.

• Andrehj
  • Niet online
Erg netjes. Je kunt zien dat jij bij de bouw al vaker met dit bijltje had gehakt!
Hier is het uiteindelijk ook best goed gekomen. Ik heb me een dagje met de buizen vermaakt en toen zag het er zo uit (achterste rij is van de eerste breedplaatvloer, de voorste van de tweede, die buizen lopen over de muur van de 1e verdieping):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4yLjdeNSEFQ0O_r-RXsQAxA47A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSlnRkOpSDsnjfYDgHq8Rvmd.jpg?f=fotoalbum_large

• seanpaul
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, dat ziet er superslim uit. Heb de foto gelijk doorgestuurd naar de installateur. Uiteraard gaan ze niet aftimmeren! Heb echt het gevoel dat ze het minimale voor hun centen willen doen

• Conrado
seanpaul schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:32:
Heb echt het gevoel dat ze het minimale voor hun centen willen doen
Nou, kijk, een (onder)aannemer neemt aan. Het is dus logisch dat ‘ie dat doet dat afgesproken is. En dat kun je mooi dichttimmeren, er is altijd een balans of spanningsveld. In dit geval was het in ieder geval duidelijk.

Echt handig vind ik dit niet. De installateur heeft je op de hoogte gebracht van een mogelijk probleem waar je geen weet van had. Daarmee is ‘ie zelf de probleem eigenaar geworden.

Vraagje uit nieuwsgierigheid; heb jij de installateur gekozen of de aannemer?

• seanpaul
Conrado schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:08:
[...]

Nou, kijk, een (onder)aannemer neemt aan. Het is dus logisch dat ‘ie dat doet dat afgesproken is. En dat kun je mooi dichttimmeren, er is altijd een balans of spanningsveld. In dit geval was het in ieder geval duidelijk.

Echt handig vind ik dit niet. De installateur heeft je op de hoogte gebracht van een mogelijk probleem waar je geen weet van had. Daarmee is ‘ie zelf de probleem eigenaar geworden.

Vraagje uit nieuwsgierigheid; heb jij de installateur gekozen of de aannemer?
Ik kwam er per toeval achter dat de douche leiding niet uit het plafond zou komen. Als ik niets zei dan hadden ze gewoon de leiding onder het plafond laten lopen. Dan hebben ze aan onze wens voldaan, maar met een onfraaie oplossing.

De aannemer koos de installateur uit.

Hebben jullie die pijpjes zo strak gedaan voor de meterkast?

[ Voor 3% gewijzigd door seanpaul op 23-09-2026 19:37 ]

• Conrado
seanpaul schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:29:
De aannemer koos de installateur uit.
Dat vroeg ik om je, en anderen, advies mee te geven. Officieel is de aannemer jouw contractpartij, niet zijn onderaannemers. Jij hoeft bijvoorbeeld zijn sufoplossing ook niet af te timmeren, dat ligt dan bij de aannemer. Echter, als je er te nadrukkelijk mee bemoeit, zal de aannemer direct reageren dat het jouw zelfstandige beslissing is. Dan komen extra kosten, wel op jouw bordje.
Hebben jullie die pijpjes zo strak gedaan voor de meterkast?
Ja ook. Wij hebben ene smart-home gebouwd met meer dan 2 km pijp in het dek. Als je dat niet zorgvuldig doet, is het eind zoek. Heb ik afgekeken van een villabouwer.
Dit is overigens de aansturing van een deel van de verlichting in de kelder. Het eindresultaat ziet er zo uit. In de grote kast zitten alle LED drivers.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vT5fn6Lr/KVL151.jpg

• Rell
Members only:

• maussert
Dit lijkt mij toch gewoon ondernemersrisico? Hier hebben ze toch ook de post 'Risico' toch ook voor in het leven geroepen?

Vind het ook een beetje een rare uitspraak om te zeggen dat ze het geld anders wel via een andere manier doorberekenen. Je bent toch ergens een prijs overeengekomen waarvoor de woning gebouwd gaan worden?

Ik heb niet echt advies voor je, anders dan dat ik tegen de aannemer zou zeggen dat het geleverde werk niet conform afspraak is en dat hij het maar op moet lossen zonder dat het jouw geld gaat kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door maussert op 24-09-2026 10:36 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Take your losses .. of zoek een andere warmtepomp die ook aan je benodigde specificaties voldoet die goedkoper is ...

Jij zou dat verschil ook niet op je nemen als je in hun schoenen stond .. en blijkbaar was er nog niet iets 100% definitief waardoor ze de warmtepomp niet al besteld hadden.

Ik neem aan dat je bij de importeur/fabrikant al nagevraagd had of die oorspronkelijke echt niet meer te leveren is? Of dat die nog ergens in een magazijn staat?

En voldoet de voorgestelde vervanger überhaupt aan je eisen en wensen? Krijg je meer "features" ?

• marcdelange123
Wel vreemd, punt 2 is zo ver als ik weet gewoon wettelijk verplicht in Nederland:
https://www.rvo.nl/files/file/2022-04/eisen-vanuit-de-epbd-iii-richtlijnen-voor-technische-bouwsystemen-in-bestaande-en-nieuwbouw-woningen-en-kleine-utiliteit.pdf

De vraag is wat natuurlijk de definitie van een verblijfsruimte is. Het moet per verblijfsruimte.

[ Voor 41% gewijzigd door marcdelange123 op 24-09-2026 10:53 ]

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 12:51
Ik zou in ieder geval verifieren of de 1157 wel zoveel duurder is als de laatste prijs van de 1156 en dat ze geen inflatiecorrectie afwentelen op het feit dat een bepaald apparaat niet meer beschikbaar is.

Mbt punt 2. Wat staat er in de offerte? Als het TO als uitganspunt wordt genoemd, dan hoort het er m.i. gewoon in.

[ Voor 15% gewijzigd door ArnaudYK op 24-09-2026 10:46 ]

• Rell
duvekot schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:34:
[...]

Take your losses .. of zoek een andere warmtepomp die ook aan je benodigde specificaties voldoet die goedkoper is ...

Jij zou dat verschil ook niet op je nemen als je in hun schoenen stond .. en blijkbaar was er nog niet iets 100% definitief waardoor ze de warmtepomp niet al besteld hadden.

Ik neem aan dat je bij de importeur/fabrikant al nagevraagd had of die oorspronkelijke echt niet meer te leveren is? Of dat die nog ergens in een magazijn staat?

En voldoet de voorgestelde vervanger überhaupt aan je eisen en wensen? Krijg je meer "features" ?
Deze loodgieter werkt met Nibe. Er zou een bepaald vulmiddel niet meer verkocht mogen worden, dus nieuw model staat vast. Verder 0 andere of betere functionaliteiten.

Maar als ik risico-opslag betaal en dit valt er niet onder.. wat valt dan wel onder risico?

• Rell
ArnaudYK schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:44:
[...]

Ik zou in ieder geval verifieren of de 1157 wel zoveel duurder is als de laatste prijs van de 1156 en dat ze geen inflatiecorrectie afwentelen op het feit dat een bepaald apparaat niet meer beschikbaar is.

Mbt punt 2. Wat staat er in de offerte? Als het TO als uitganspunt wordt genoemd, dan hoort het er m.i. gewoon in.
TO is inderdaad het uitgangspunt.

• Deleon78
  • Nu online
Rell schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:50:
[...]

Deze loodgieter werkt met Nibe. Er zou een bepaald vulmiddel niet meer verkocht mogen worden, dus nieuw model staat vast. Verder 0 andere of betere functionaliteiten.

Maar als ik risico-opslag betaal en dit valt er niet onder.. wat valt dan wel onder risico?
Goede vraag.

Het is geven en nemen in zo'n traject, dat dan weer wel. De aannemer is in ieder geval wel duidelijk en transparant. Puur op basis van je post zou ik niet vrolijk worden van z'n bericht, maar ik ken'm verder niet.

• Conrado
@Rell Volgens mij zijn beiden juridisch een appeltje-eitje:

Als de 1156 PC daadwerkelijk gespecificeerd staat, dan moet 'ie dat ook leveren. Nu deze niet meer beschikbaar is moet hij met een gelijkwaardige oplossing komen die jij ook accepteert. Als er alleen maar warmtepomp had gestaan, dan kan 'ie vrij kiezen.
Het tweede is andersom. Het doet 'r niet toe wat in de TO staat, de overeenkomst is leidend. We waarschuwen hier ook voor in de openingspost.
Zover mijn inschatting, beiden zou ik je rechtsbijstandverzekering voorleggen.

Overigens zou ik me over ruimteregeling niet druk maken. Heb ik ook niet en het werkt zo ook prima. Je kunt hooguit zorgen dat er loze dozen en pijpen zijn.

• Hielko
Conrado schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:50:
@Rell Volgens mij zijn beiden juridisch een appeltje-eitje:

Het tweede is andersom. Het doet 'r niet toe wat in de TO staat, de overeenkomst is leidend. We waarschuwen hier ook voor in de openingspost.
Ik neem aan dat in de aanneemovereenkomst verwezen wordt naar de TO, bij ons in ieder geval wel.

• Conrado
Daarom verwees ik naar de rechtsbijstand. Het ligt er aan hoe de koppeling met de TO omschreven is.

• Rell
Conrado schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:16:
Daarom verwees ik naar de rechtsbijstand. Het ligt er aan hoe de koppeling met de TO omschreven is.
'deze begroting is in hoofdlijnen gebaseerd op technische omschrijving dd. .....'
En in de technische omschrijving staat zowel ruimteregeling als het typenummer van de warmtepomp.
Lastig gevalletje. We willen niet nu al een vervelende verhouding met de aannemer.. we zijn nog niet eens gestart.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Members only:

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-10 15:14
Conrado schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:59:
[...]

Dat vroeg ik om je, en anderen, advies mee te geven. Officieel is de aannemer jouw contractpartij, niet zijn onderaannemers. Jij hoeft bijvoorbeeld zijn sufoplossing ook niet af te timmeren, dat ligt dan bij de aannemer. Echter, als je er te nadrukkelijk mee bemoeit, zal de aannemer direct reageren dat het jouw zelfstandige beslissing is. Dan komen extra kosten, wel op jouw bordje.

[...]

Ja ook. Wij hebben ene smart-home gebouwd met meer dan 2 km pijp in het dek. Als je dat niet zorgvuldig doet, is het eind zoek. Heb ik afgekeken van een villabouwer.
Dit is overigens de aansturing van een deel van de verlichting in de kelder. Het eindresultaat ziet er zo uit. In de grote kast zitten alle LED drivers.

[Afbeelding]
Je hebt een ster indeling dan? Dat de lichtknoppen en de lampen beide daar uit komen?
Mijn installateur wil dat niet doen omdat er dan teveel buizen naar één plek zouden lopen wat dan ook mogelijk een probleem zou zijn met de stevigheid van het plafond daar.

• Batilan
  • Laatst online: 08:15
Inderdaad, als dit al de instelling van de aannemer is voordat de bouw goed en wel gestart is dan gaat het een zwaar traject worden vrees ik. Ik weet niet precies waar je staat in het traject en hoe de markt voor de aannemers is op dit moment, maar ik zou ook zeker overwegen om een aannemer te zoeken waar je wèl op kunt bouwen.

Zijn reactie was wel mondeling geweest zijn? Anders goed om dit conflict schriftelijk (via de mail is voldoende) vast te leggen zodat je kunt laten zien dat je een geldige reden hebt om onder de aanneemovereenkomst uit te komen (hij zal dan vast niet meer de opmerking plaatsen dat ze hun geld toch wel binnen hengelen).

En zoals al genoemd: voorleggen aan rechtsbijstand.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
maarten_v schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:50:
[...]

Je hebt een ster indeling dan? Dat de lichtknoppen en de lampen beide daar uit komen?
Mijn installateur wil dat niet doen omdat er dan teveel buizen naar één plek zouden lopen wat dan ook mogelijk een probleem zou zijn met de stevigheid van het plafond daar.
Dat zou een vraag aan de constructeur moeten zijn in de onwerpfase ik heb eigenlijk nooit gehad dat het niet kan, alleen dat er voorwaarden aan zitten.

• Conrado
@Rell, daar was ik al bang voor. Vaak wordt dat wat vaag omschreven, dat valt pas op als iets aan de knikker is. Echter de aannemer heeft ook geen nadrukkelijk voorbehoud gemaakt. Dat geldt voor beide zaken.
Eerst juridisch advies inwinnen, dan pas met de aannemer in gesprek.

• Conrado
maarten_v schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:50:
Nee. ik heb een vertakt KNX-systeem dus sensoren, schakelaars etc hangen aan een bus die via diverse segmenten door het huis loopt.
De LED-drivers zijn wel lokaal gegroepeerd. In de kelder heb ik twee van dergelijke kasten voor alle verlichting daar. Op de BG en verdieping is dat weggewerkt. DALI komt vanaf de MK en wordt vervolgens met de LED-drivers. Op de foto zie je een sensor unit om wat signalen in de technische ruimte op.

Jouw installateur en @twain4me hebben allebei gelijk :)
Een constructeur moet de pijpen in het dek goedkeuren en je kunt dus even niet zomaar hele bossen pijp bij de MK laten uitkomen. Zeker in mijn geval waar de MK in de U-poot van een open vide zit, én de meeste pijpen door een stalen balk moesten.

• Hielko
Conrado schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:12:
@Rell, daar was ik al bang voor. Vaak wordt dat wat vaag omschreven, dat valt pas op als iets aan de knikker is. Echter de aannemer heeft ook geen nadrukkelijk voorbehoud gemaakt. Dat geldt voor beide zaken.
Eerst juridisch advies inwinnen, dan pas met de aannemer in gesprek.
Ben blij dat bij de (bouw)begeleiding vanuit onze architect o.a. ook het controleren van de aanneemovereenkomst zat, zijn wel typisch van die dingen die je mist als je het voor de eerste keer doet...

• Conrado
Oei, dat wist ik niet en dat vindt ik slordig. Je moet dan toch weten dat een zinsnede als 'in hoofdlijnen gebaseerd' tot verwarring kan leiden....

• Andrehj
  • Niet online
@Rell Verdiep je even in de warmtepomptopics. In de meeste woningen heb je heel die zoneregeling niet nodig. Sterker nog, zonder zoneregeling loopt een WP veel zuiniger.
Dus bespaar lekker die 3K en laat die zoneregeling weg. Zorg alleen dat er een loze leiding van je WP/technische ruimte naar de VVW-verdelers ligt zodat je hem, mocht je dit ooit willen, zelf eenvoudig kunt toevoegen.
Er is toch niemand die erop controleert en in eigen beheer kun je veel ritselen.

(Hier een woning van ca 280 verwarmde m², geen zoneregeling, geen buffervat, met in de winter meestal de hoogste cop in het L/W wp topic en superlage verwarmingskosten, WP verbruikte afgelopen winter slechts 1321 kWh voor verwarmen incl standbyverbruik).

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 24-09-2026 20:05 ]

• marcdelange123
Andrehj schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:00:
@Rell Verdiep je even in de warmtepomptopics. In de meeste woningen heb je heel die zoneregeling niet nodig. Sterker nog, zonder zoneregeling loopt een WP veel zuiniger.
Dus bespaar lekker die 3K en laat die zoneregeling weg. Zorg alleen dat er een loze leiding van je WP/technische ruimte naar de VVW-verdelers ligt zodat je hem, mocht je dit ooit willen, zelf eenvoudig kunt toevoegen.
Er is toch niemand die erop controleert en in eigen beheer kun je veel ritselen.

(Hier een woning van ca 280 verwarmde m², geen zoneregeling, geen buffervat, met in de winter meestal de hoogste cop in het L/W wp topic en superlage verwarmingskosten, WP verbruikte afgelopen winter slechts 1321 kWh voor verwarmen incl standbyverbruik).
Weet je zeker dat dit gaat lukken in combinatie met de WKB'er? Officieel zou die dit moeten checken. Ik vind het zelf ook niet nodig, maar ik heb vernomen dat dit wel verplicht is en gecontroleerd wordt. Mocht dit niet kloppen, dan hoor ik het heel graag.

• Rell
marcdelange123 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:49:
[...]

Weet je zeker dat dit gaat lukken in combinatie met de WKB'er? Officieel zou die dit moeten checken. Ik vind het zelf ook niet nodig, maar ik heb vernomen dat dit wel verplicht is en gecontroleerd wordt. Mocht dit niet kloppen, dan hoor ik het heel graag.
We hebben onze WKBer gebeld. Deze geeft aan dat ruimteregeling verplicht is sinds een aantal jaren. Echter wordt hier bijna niet op gecontroleerd. De WKBer mag namelijk zelf kiezen waar op gecontroleerd wordt en vaak worden er andere punten gekozen om op te controleren.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou er niet te stevig in gaan tenzij je nog een andere partij kunt kiezen.
Je kunt voorstellen om beide de helft te betalen en je verlies te nemen.

Aan de andere kant loop je dan risico dat je straks nog meer 'meerkosten' op je bordje krijgt.

Kiezen tussen 2 kwaden..

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 25-09-2026 15:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Andrehj
  • Niet online
marcdelange123 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:49:
Twee opties:
  1. Zeggen dat je het later alsnog zelf gaat monteren. Zo heeft een buurman in het project waarin ik woon pas een paar jaar na de oplevering van zijn woning de zonnepanelen op het dak gemonteerd (die voor zijn vergunning en EPC-berekening wel degelijk nodig waren). Was geen probleem.
  2. Een zoneregeling voor weinig overnemen van marktplaats en die even voor het zicht aansluiten. Of het daadwerkelijk werkt wordt toch niet getest.

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 20:40
Hoi! Bij ons zijn ze inmiddels begonnen met bouwen. Ik heb een vraag over de isolatie. Die hebben ze al geplaatst en op veel plekken zie ik beschadigingen. Daarnaast ook een beschadiging van het deurkozijn, daar waar straks nog metselwerk voor komt te zitten. Is dat normaal/acceptabel, of is het goed om daar wat van te zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4sdBaCVfZJ0uos9-dcQg5_tJHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9S6SQEKyNlMYWaVgWLHMtu7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwXdnyVB617nNOcyVmdPdxRhreA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VPEApOR9AQaDRVHouVkox8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLw--Q0_ot1k3uCORA9vMlBjHXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHkZEEMCXnBc52YzfGMslLCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tm2XaZfMqr4KDCi4J5m_S9NYbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvSTfsDPwebNL8kfX8zMcSin.jpg?f=fotoalbum_large

• Conrado
H.FR schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:43:
Die hebben ze al geplaatst en op veel plekken zie ik beschadigingen. Daarnaast ook een beschadiging van het deurkozijn, daar waar straks nog metselwerk voor komt te zitten. Is dat normaal/acceptabel,...
In principe kan het geen kwaad en kozijnen zitten vaak vol beschadigingen. Er worden stellatten tegen aangespijkerd, en rijd iemand met een kruiwagen later tegenaan. Niet erg, is voor de schilder. Verder neem ik aan dat de open ruimtes rond de isolatie, straks met PUR gevuld worden.
Waar gewerkt wordt, vallen immers spaanders.

Echter Ik stoor me aan de slordigheden. Het hoeft niet beschadigd te worden, en er hoeven geen voetstappen op isolatieplaten te staan. De tape kun je ook in één keer netjes strak en vlak plakken. Als dit zo eraan toe gaat, hoe ziet dan straks het metselwerk er uit?
Slordig werken is niet sneller of goedkoper, dan net werken. Het is het verkeerd aanleren van routines. Doe het dan netjes :)

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 20:40
Conrado schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:51:
[...]

In principe kan het geen kwaad en kozijnen zitten vaak vol beschadigingen. Er worden stellatten tegen aangespijkerd, en rijd iemand met een kruiwagen later tegenaan. Niet erg, is voor de schilder. Verder neem ik aan dat de open ruimtes rond de isolatie, straks met PUR gevuld worden.
Waar gewerkt wordt, vallen immers spaanders.

Echter Ik stoor me aan de slordigheden. Het hoeft niet beschadigd te worden, en er hoeven geen voetstappen op isolatieplaten te staan. De tape kun je ook in één keer netjes strak en vlak plakken. Als dit zo eraan toe gaat, hoe ziet dan straks het metselwerk er uit?
Slordig werken is niet sneller of goedkoper, dan net werken. Het is het verkeerd aanleren van routines. Doe het dan netjes :)
Dankje, goed om te weten dat het op zich geen kwaad kan in ieder geval.

Helemaal mee eens. Best jammer, want het wordt allemaal in de fabriek in elkaar gezet en hier is het een pakketje, dus relatief makkelijker om netjes te werken. Lijkt mij in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door H.FR op 26-09-2026 18:57 ]

• Conrado
H.FR schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:56:
Best jammer, want het wordt allemaal in de fabriek in elkaar gezet en hier is het een pakketje, dus relatief makkelijker om netjes te werken. Lijkt mij in ieder geval.
Ja mee eens. Ze hebben vast op de website wel zo'n zin staan dat "...de productie vindt plaats onder de beste omstandigheden en voldoet kwalitatief aan de hoogte eisen...". Tijd om eens te vragen wát ze daarmee bedoelen :)

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Andrehj schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:00:
nou , ondanks de hier de WKB een wassen neus was , werd er wel naar gekeken door de beste man EN expliciet aangegeven richting gemeente voor woonvergunning .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 22:37

Wom

Wom schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Beroep is niet-ontvankelijk verklaard eind juli. Het is nu wachten of de bezwaarmaker(s) het zien zitten naar Raad van State in Den Haag te gaan. Dat kan/mag tot 1 september heb ik begrepen. Daarna zal het traject voor ons hopelijk ook starten :Y)
Lang verhaal kort: we hebben vandaag overeenstemming bereikt over het perceel. Op naar de notaris! Dus binnenkort de trotse eigenaar van 890m2 bouwgrond. We kunnen nu echt concreet gaan beginnen :)

• Conrado
Gefeliciteerd @Wom!
Zijn de bezwaarmakers niet in beroep gegaan of heb je oa daarmee overeenstemming bereikt?

• Wom

Wom

Conrado schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 23:53:
Gefeliciteerd @Wom!
Zijn de bezwaarmakers niet in beroep gegaan of heb je oa daarmee overeenstemming bereikt?
Geen verder beroep meer na de uitspraak van de Raad van State. Concessie die gedurende het proces is gedaan, is een verplichting tot schutting/geluidsscherm aan 1 zijde. Moeten 1db geluidsdruk verlagen op de achtergevel. Dit scherm dient minimaal 2 meter hoog te zijn, geheel gesloten te worden uitgevoerd en een massa te hebben van minimaal 10 kg/m2.

• ZveenT
Wom schreef op woensdag 30 september 2026 @ 01:11:
[...]

Geen verder beroep meer na de uitspraak van de Raad van State. Concessie die gedurende het proces is gedaan, is een verplichting tot schutting/geluidsscherm aan 1 zijde. Moeten 1db geluidsdruk verlagen op de achtergevel. Dit scherm dient minimaal 2 meter hoog te zijn, geheel gesloten te worden uitgevoerd en een massa te hebben van minimaal 10 kg/m2.
En ga je HSB bouwen? Ik lees terug en zie massieve houtbouw, dat bedoel je daarmee, toch?

Succes met alle plannen en het budgeteren :)

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:21
ZveenT schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:55:
[...]

En ga je HSB bouwen? Ik lees terug en zie massieve houtbouw, dat bedoel je daarmee, toch?

Succes met alle plannen en het budgeteren :)
Massieve houtbouw is CLT

• Wom

Wom

Dit inderdaad. Normaal gezien gaan we volgende week kijken bij een aannemer die momenteel een project op deze manier aan het bouwen is.

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:14
Er is hier ook een CLT draadje, niet heel actief maar wellicht toch handig: AMDFreak in "Het CLT-bouw (houtbouw) topic"

Zelf ook mee gebouwd, mooi spul, weer eens wat anders.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 21:15
Rell schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:50:
[...]

Plus, als ze ergens een meevallertje hebben van 1000 euro zullen ze zich ook zeker niet melden :N

• ebk71
Een ervaring rijker. Hier na 5 maanden gestopt met een potentiële bouwer. Elke keer was er weer wat. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Gelukkig hoeft niet alles opnieuw en kunnen we een hoop meenemen naar een nieuwe bouwer.

• Conrado
De bouwwereld heeft toch een merkwaardige mores.
Ik heb met één onderaannemer gewerkt; een installatiebureau voor de verwarming met brine warmtepomp. Zelf een bronboorder of de WP aanluiten ging zelfs mij te ver....

Is allemaal prima gegaan, op één ding na: de verdeler van de vloerverwarming op de verdieping was op een verkeerde plek geplaatst. Scheelde maar één meter, maar toch. Het stond wel goed op tekening.
Dus moest de hele slangenboel er uit, afgevoerd en nieuwe slang gelegd worden. Het installatie-bureau besteed dat altijd uit bij dezelfde leverancier. Die twee hebben tot op vandaag nog steeds ruzie over wie die kosten betaald!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:31
ebk71 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:56:
Een ervaring rijker. Hier na 5 maanden gestopt met een potentiële bouwer. Elke keer was er weer wat. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Gelukkig hoeft niet alles opnieuw en kunnen we een hoop meenemen naar een nieuwe bouwer.
Wat een nare ervring. Maar helemaal gelijk, beter ten halve gekeerd.

Kun je iets meer beschrijven wat er mis ging, zonder te vervallen in 100% negatief zijn. De bouwer/aannnemer hoeft niet genoemd te worden, maar wellicht dat anderen er van kunnen leren hoe jij het aangepakt hebt, wat er mis ging, wat er beter kon.. enz...

Nogmaals, zonder de aannemer in kwestie hier zwart te maken

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• ebk71
Loft schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:35:
[...]

Wat een nare ervring. Maar helemaal gelijk, beter ten halve gekeerd.

Kun je iets meer beschrijven wat er mis ging, zonder te vervallen in 100% negatief zijn. De bouwer/aannnemer hoeft niet genoemd te worden, maar wellicht dat anderen er van kunnen leren hoe jij het aangepakt hebt, wat er mis ging, wat er beter kon.. enz...

Nogmaals, zonder de aannemer in kwestie hier zwart te maken
De adviseur die met halve antwoorden kwam, vragen stellen waar je niets mee kon. Fouten maken in tekeningen. En n.a.v. een eerdere vraag hier gaf iemand aan alles vast te leggen per mail. Dit hebben wij vervolgens nog consequenter gedaan met nummering, gedeeld bestand etc. maar elke keer was er weer iets. En in het laatste gesprek waarin wij uitspraken er geen vertrouwen in te hebben was er totale desinteresse en geen enkel gevoel aan de andere kant om er nog iets van te maken.

Een aantal wensen die wij hadden speelde ongetwijfeld mee, maar die hebben wij al meteen bij het 1e gesprek kenbaar gemaakt. Dan had er een helder antwoord moeten komen: doen we gewoon niet en nu werd het halfslachtig gedoe.

Al met een andere bouwer in gesprek geweest. Dat was al een verademing. Die zei niet dat het allemaal eenvoudig zou zijn, maar begrijpt wel de wensen. Geeft snel en duidelijk antwoord met een prijs. En ook mooi meegenomen, de potentiële nieuwe bouwer kan gewoon meer zonder dat er ook een prijskaartje aanhangt. (Dat is er wel maar zit al in de totaalprijs).

Wat hield ons tegen om niet eerder te stoppen? Tijd, wij wilde eigenlijk zo snel mogelijk bouwen. En de prijs, maar if you pay peanuts.........

• Conrado
@ebk71, je spreekt over een potentiele bouwer. Dus er was nog geen overeenkomst?

• ebk71
Conrado schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:58:
@ebk71, je spreekt over een potentiele bouwer. Dus er was nog geen overeenkomst?
Nee, een 2e offerte ontvangen omdat er aanpassingen nodig waren en deze 2e offerte bevatte ook weer fouten. En de druppel was de opstelling van de adviseur. Een offerte moet je altijd goed controleren, maar je gaat bijna denken dat er nu bewust geknoeid werd.

• ZveenT
ebk71 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:08:
[...]

Nee, een 2e offerte ontvangen omdat er aanpassingen nodig waren en deze 2e offerte bevatte ook weer fouten. En de druppel was de opstelling van de adviseur. Een offerte moet je altijd goed controleren, maar je gaat bijna denken dat er nu bewust geknoeid werd.
Breek me de bek niet open :) .
Je moet echt wel opletten en weten wat je doet. Geen aannames doen, kan duur uitpakken.

Vooruitkijken en door :)
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic