Sinds deze week even een beetje zitten teruglezen en lurken en ik zie een hoop moois voorbij komen! Gefeliciteerd ermee.
Bij ons is het "verhuisballetje" gaan rollen nadat een vriend bezig was met een woning in Bergentheim, met land er omheen voor paarden etc. Dat is uiteindelijk afgeketst maar voor de gein toen ook eens in die omgeving gaan zoeken naar huizen en vond nieuwbouwhuizen waar je in de regio Amersfoort van zou dromen met prijzen die echt belachelijk zijn. Dan zouden we bij verkoop eigen woning en aankopen nieuwbouw bijna hypotheek-vrij zitten. Maar zoals je kan bedenken: Bergentheim !== Amersfoort qua liggen tov de rest van het land en werk etc.
Anyweg, daar is dus wel het zaadje geplant. We zijn in de, ondertussen 1-2 jaar sinds dat moment, al bij een aantal woningen wezen kijken om te verhuizen, en hebben ook al op 2 woningen een bod gedaan maar niet geworden, en het is me ook al een aantal keren in de bol gekomen om te denken aan "waarom dan niet zelf iets laten bouwen". Dit is dan mede gekomen door huizen die je op Funda aangeboden ziet worden, nieuw, ook tegen prijzen dat de grond bijna gratis geweest moet zijn ofzo.
Bijvoorbeeld:
1.
https://www.funda.nl/deta...is-molenweg-8-b/43596229/ volledig onderkelderd, mooi perceel, uitzicht, maar wel in de middle of nowhere en ook vrij noordelijk.
2.
https://www.woneninluwela...00OtsTQYAZ/bouwnummer-225 vrijstaand ook, wel minder inhoud, iets minder groot perceel etc maar ook hier een prijs dat niet te vergelijken is met regio Amersfoort.
Maar wel dat je denkt oke, als je voor dat geld een huis + grond kan kopen, WAT is dan de prijs van de woning. Want je kan er wel vanuit gaan dat de grond een stuk goedkoper zal zijn daar.
Gek genoeg toen wij ons huis in Vathorst/Hooglanderveen kochten in 2012 (crisis nog) hebben wij onze woning gekocht voor een totale som (incl alle kosten) voor 264k. De grond was uit mijn hoofd iets van 125k voor 180m2 en de woning ook ongeveer 125k met nog wat extra kosten dan zodat het totaal op 264k aan hypotheek uitkwam. Tussenwoning, maar ondanks de 5,1m binnenmaat wel enorm ruim met 154m2 of meer 158m2 sinds de dakkapel aan de achterkant. Tuin van 20x5 erachter dus allemaal helemaal prima == kan best wat opleveren!
Dus ik zie wel bij selekthuis bijvoorbeeld een voorbeeldwoning die desnoods casco opgeleverd zou kunnen worden voor 300k+ (een win-win woning) maar weet even niet wat de afmetingen zijn. Of bij die groothuisbouw het type GL5 bijv wat casco ongeveer 367k is. Met een verwachte verkoopprijs van onze woning van rond de 650-700k (zou moeten kunnen) is het dus alleen nog een kavel fixen alleen blijkt dat in de regio dus wel een probleem vooralsnog. Dit kan je verderop in het land natuurlijk wel realiseren maar we willen eigenlijk in deze buurt blijven.
Hoe dan ook! Ik raak wel enorm geïnspireerd door jullie ervaringen en foto's dus ik denk dat ik me hier eens goed in ga verdiepen en wat brochures bij bovengenoemde bedrijven op ga vragen. Ik heb zelf al een idee voor een indeling die wellicht iets anders is dan de standaard woningen en ben benieuwd wat zoiets dan gaat kosten. Om toch een idee te geven van wat we heel mooi zouden vinden is bijvoorbeeld dit vakantiehuis van Landal haha, ontbreken alleen maten maar mijn gok is dat het beneden zo'n 7x11-12 is en boven meer 6 breed dus slaapkamers zijn 3m breed:
Sfeerimpressie maar kan je natuurlijk wel aanpassen:
Voordelen en iets waar wij nu van zeggen dit MOET er in: bijkeuken/technische ruimte op de begane waar wasmachine kan. Speelkamer voor de kinderen op de begane grond (zou die slaapkamer prima kunnen worden. En boven minstens 4 slaapkamers zodat we allemaal op dezelfde verdieping slapen (wens van de vrouw). Met wat dakkapellen kan je nog prima ruimte realiseren in de kamers en er is nu zelfs een sauna geplaatst maar kan evt een 5e kamer zijn. Als de nok hoog genoeg kan komen om echt te kunnen staan zou dat ook nog ruimte bieden voor opslag of een logeerkamer. Maar zoiets!