Ja dat zijn de volledige buitenafmetingen.ChillPascal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
Dat kan zeker. Wij zitten op dit moment nog in een schetsfase, maar heb al wel tekeningen waar ik de m3 op zou kunnen bepalen. Neem je hierin de volledige buitenafmetingen op? Zodoende dat de buitenmuren, verdiepingsvloeren en daken ook meegenomen worden in de m3?
Overigens, ons project om zelf wat te bouwen begint langzaam aan wat vorm te krijgen.
Veel tijd gaan zitten in allerlei discussies met de gemeente/welstand/aanpassingen aan het ontwerp, en sinds het opsturen van documenten voor het eerste vooroverleg eind december vorig jaar hebben we nu eindelijk een ontwerp wat min of meer goedgekeurd is en we (hopelijk) binnenkort de daadwerkelijke vergunningsaanvraag kunnen doen. Maar afgezien het van het huis zelf, ook de inrit was/is een heel moeilijk verhaal. Allerlei rapporten van een boomexpert nodig, komt nu waarschijnlijk een tijdelijke inrit voor tijdens de bouwfase etc...
Veel tijd gaan zitten in allerlei discussies met de gemeente/welstand/aanpassingen aan het ontwerp, en sinds het opsturen van documenten voor het eerste vooroverleg eind december vorig jaar hebben we nu eindelijk een ontwerp wat min of meer goedgekeurd is en we (hopelijk) binnenkort de daadwerkelijke vergunningsaanvraag kunnen doen. Maar afgezien het van het huis zelf, ook de inrit was/is een heel moeilijk verhaal. Allerlei rapporten van een boomexpert nodig, komt nu waarschijnlijk een tijdelijke inrit voor tijdens de bouwfase etc...
Van een aantal kostenposten is weinig te zeggen, het is maar wat je zelf uit wil geven.ChillPascal schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:16:
[...]
Goede tips, toevalligerwijs komen veel van deze bedragen aardig overeen met de begroten welke wij hebben opgesteld.
Wellicht kan ik met het delen van onze begroting mede-tweakers helpen, zoals ik hier ook zelf veel geholpen ben.![]()
[Afbeelding]
Wat mij opvalt zijn het volgende:
- Tuin, 20k. Wat is inbegrepen? Tenzij je dit zelf gaat doen zal dit krap aan worden. Wij waren 20k kwijt aan mengranulaat, bestratingszand, compost en arbeid. Grondafvoer geluk mee gehad, de buurman kon het gebruiken voor zijn weiland. Dan moet je ook nog waaltjes/grind/tegels kopen. Dan staat er nog steeds geen enkele plant/boom/fietsenhok/schuur in je tuin. Irrigatie over nagedacht? Stroompunten/verlichting en een buitenkraan?
- Gordijnen, 2k. Aantal ramen weet ik niet maar daar ga je snel overheen. Reken op 1000-1200 euro voor 1 gordijn van 3 meter breed bij een partij als Veneta. 200-350 euro voor een Plisse gordijn.
- Lakken kozijnen /deuren 6k. Is dit alleen binnnen of heb je ook de buitenkant meegerekend? Als dit inclusief buitenschilderwerk is lijkt het mij aan de lage kant. Uit de bouw wordt bijna alles in de grondlak opgeleverd dan kan je alsnog binnen een jaar alles in de lak zetten.
- 22.5k voor fundering lijkt hoog of het zijn veel (diepe) palen, of het zijn schroefpalen welke een stuk duurder zijn.
Na de vele gesprekken met diverse partijen en de gemaakte keuzes, zijn wij uiteindelijk uitgekomen met het onderstaande ontwerp en indeling. De kleur van de kozijnen wordt alleen nog anders en stuk lichter. Ik lees ontzettend veel goede tips hier en doe ik graag inspiratie op. Daarom ook een post vanuit mijn.
Mocht iemand nog tips hebben nav de onderstaande tekeningen, dan zijn die erg welkom.:strip_exif()/f/image/NkAWcecJHZJ5hzxia5tdNuWT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z5e69kWuyhX8i4Kzae7q3KcU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eQyZsPGQfGhAgwDTtOljbE8G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w2CPy8sPwXfy1VRjy8nyl7Dx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iVx6k3SIKuBkxnjN81shSOfS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pTYTGCk6zfQctCtT5C4MCrq2.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht iemand nog tips hebben nav de onderstaande tekeningen, dan zijn die erg welkom.
:strip_exif()/f/image/NkAWcecJHZJ5hzxia5tdNuWT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z5e69kWuyhX8i4Kzae7q3KcU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eQyZsPGQfGhAgwDTtOljbE8G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w2CPy8sPwXfy1VRjy8nyl7Dx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iVx6k3SIKuBkxnjN81shSOfS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pTYTGCk6zfQctCtT5C4MCrq2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e2tojX3P8Coj4LjjlxFlMZtN.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant ontwerp, en tips hebben we altijdAI1990 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:29:
Mocht iemand nog tips hebben nav de onderstaande tekeningen, dan zijn die erg welkom.
Ik geef er vier:
- De overloop op de 1e is zo groot omdat je om de trap moet lopen om naar de zolder te gaan. Als je de trap 90 draait en in het midden plaats, kun je de rest van de overloop bij de SK trekken.
- Beide zijramen zijn prachtig, ik heb vergelijkbare ramen tot in de nok, totdat je op zoek gaat naar gordijnen en zonwering. Bedenk dat bij voorbaat, anders is het achteraf schrikken.
- Ik hoop dat de installateur niet claustrofobisch is, want die technische ruimte oogt wel heel klein.
- A propos techniek: ik mis leidingkokers tussen de verdiepingen zeker als je een Ventilatie D op zolder plaatst.
Misschien kun je er wat mee....
Mijn huis is slimmer dan ik...
@AI1990Conrado schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:59:
[...]
Interessant ontwerp, en tips hebben we altijd
Ik geef er vier:
- De overloop op de 1e is zo groot omdat je om de trap moet lopen om naar de zolder te gaan. Als je de trap 90 draait en in het midden plaats, kun je de rest van de overloop bij de SK trekken.
- Beide zijramen zijn prachtig, ik heb vergelijkbare ramen tot in de nok, totdat je op zoek gaat naar gordijnen en zonwering. Bedenk dat bij voorbaat, anders is het achteraf schrikken.
- Ik hoop dat de installateur niet claustrofobisch is, want die technische ruimte oogt wel heel klein.
- A propos techniek: ik mis leidingkokers tussen de verdiepingen zeker als je een Ventilatie D op zolder plaatst.
Overloop is zo groot omdat het aansluit op het kozijn van de risaliet en die zo breed is. Was die smaller, heb je een smallere overloop en een bredere slaapkamer. Trappen op elkaar is juist logisch lijkt mij en verlies je juist de minste ruimte.
Inderdaad die kozijnen tot de dakplaat zijn een trend en niet bepaald praktisch.
Qua berging op de BG is het ook echt minimaal voor zo'n grote woning. Je krijgt nog een bijgebouw?
En de voorgevel, de 2 kozijnen links en rechts met het trasraam oogt vreemd met extra donkere metselwerk eronder.
[ Voor 12% gewijzigd door DeBaroN op 09-10-2025 07:56 ]
@AI1990 een brede hal is niet per se slecht. Als je die meters niet nodig hebt in de kamers, is er geen noodzaak om een hal kleiner te maken. De tendens is om hier vooral efficiënt te zijn, maar dat is niet altijd nodig en zeker niet altijd mooier of fijner
Ziet er mooi uit, ik herken direct de Selekthuis stijl in de rendersAI1990 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:29:
Na de vele gesprekken met diverse partijen en de gemaakte keuzes, zijn wij uiteindelijk uitgekomen met het onderstaande ontwerp en indeling. De kleur van de kozijnen wordt alleen nog anders en stuk lichter. Ik lees ontzettend veel goede tips hier en doe ik graag inspiratie op. Daarom ook een post vanuit mijn.
Mocht iemand nog tips hebben nav de onderstaande tekeningen, dan zijn die erg welkom.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De bijkeuken is wat aan de kleine kant wellicht, maar tegenwoordig is de binnenunit van de WP 1 grote kast en niet meer 2 losse dingen zoals nog op de tekening staat.
Ik zie het dak behoorlijk vol liggen met zonnepanelen. Besef dat deze via SH echt extreem duur zijn. Misschien goedkoper om voorbereiding in de meterkast hiervoor te laten doen zodat je later nog extra panelen op een overkapping of tuinhuis oid kan plaatsen.
Ik zie 3 meter een beide kanten tussen de woning en de erfgrens, weet je zeker dat dit in lijn is met de bouwregels van de gemeente waar je gaat bouwen?
De bijkeuken zal een vergunningsvrije aanbouw / bijgebouw zijn denk ik?
Tijd voor een nieuwe sig..
Wij Zijn inmiddels opgeleverd en volop aan het klussen.
Zo rond eind december is de verhuizing gepland.
Momenteel nog wat strijd met Liander en PWN voor het aansluiten van onze woning.
De aannemer ( van voskuilen) heeft een graafverbod gekregen in onze gemeente en nu moeten ze op zoek naar een nieuwe aannemer. Dat heeft uiteraard behoorlijk wat voet in de aarde en helaas zijn we nu inmiddels 9 weken over de initiële aangevraagde wensweek (32) heen .
Hoe hebben de mensen die al gereed zijn met de zelfbouw het aangepakt ontremd een definitief energielabel? Groothuis bouw heeft destijds aangegeven dat wij daar zelf voor zorg dienen te dragen omdat zij een voorlopig label verstrekken.
Wij moeten nu dus op zoek naar een partij die dit kan verzorgen want volgens mij is een dergelijk label een plicht/onderdeel van de vergunning maar ik kan er weinig over vinden.
Momenteel nog wat strijd met Liander en PWN voor het aansluiten van onze woning.
De aannemer ( van voskuilen) heeft een graafverbod gekregen in onze gemeente en nu moeten ze op zoek naar een nieuwe aannemer. Dat heeft uiteraard behoorlijk wat voet in de aarde en helaas zijn we nu inmiddels 9 weken over de initiële aangevraagde wensweek (32) heen .
Hoe hebben de mensen die al gereed zijn met de zelfbouw het aangepakt ontremd een definitief energielabel? Groothuis bouw heeft destijds aangegeven dat wij daar zelf voor zorg dienen te dragen omdat zij een voorlopig label verstrekken.
Wij moeten nu dus op zoek naar een partij die dit kan verzorgen want volgens mij is een dergelijk label een plicht/onderdeel van de vergunning maar ik kan er weinig over vinden.
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Succes met Liander en PWN.Codeoranje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:40:
Wij Zijn inmiddels opgeleverd en volop aan het klussen.
Wij hadden tot voor kort geen energielabel. Dat was geen issue (oplevering woning vorig jaar zomer). Offcieel moet de projectontwikelaar bij oplevering een definitief energielabel afgeven, maar ja ik was zelf de projectontwikkelaar. Of dat anders is bij catalogusbouw weet ik niet.
Uiteindelijk had mijn bank (hypotheekverstrekker) een actie voor een gratis energielabel + advies. Dus dat heb ik recent gedaan. Het advies was niet nodig (er viel niets te adviseren), maar het label heb ik.
Die discussie is al eerder geweest, maar zelfbouwers - in welke vorm ook - zijn verantwoordelijk voor het energielabel.[b]Codeoranje in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3"Codeoranje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ Hoe hebben de mensen die al gereed zijn met de zelfbouw het aangepakt ontremd een definitief energielabel? Groothuis bouw heeft destijds aangegeven dat wij daar zelf voor zorg dienen te dragen omdat zij een voorlopig label verstrekken.
De Rabobank biedt dat gratis aan, en maakt gebruik van de diensten van Sobolt.
Dat officiële energie label vind ik echt kul als je zelf de opdrachtgever en bewoner bent.
Als je het huis verkoopt dan begrijp ik het nog.
Typisch voorbeeld van overdreven regelgeving waar Nederland ten onder aan zal gaan
Als je het huis verkoopt dan begrijp ik het nog.
Typisch voorbeeld van overdreven regelgeving waar Nederland ten onder aan zal gaan
Dat is niet waar.Conrado schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
Die discussie is al eerder geweest, maar zelfbouwers - in welke vorm ook - zijn verantwoordelijk voor het energielabel.
De Rabobank biedt dat gratis aan, en maakt gebruik van de diensten van Sobolt.
Bij “bouw in opdracht van een particulier” (dus: de particulier laat zijn eigen woning bouwen door een aannemer) is de vraag: Wie is de "opleverende partij" in de zin van het energielabelstelsel?
De wet (Besluit energieprestatie gebouwen, artikel 2.1 lid 1) zegt dat “degene die het gebouw oplevert” verplicht is om een geregistreerd energielabel te hebben vóór de oplevering.
Maar de toelichting van het Ministerie van BZK en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) maakt een onderscheid:
Bij nieuwbouw in opdracht van een particulier is de aannemer degene die oplevert, en dus degene die ervoor moet zorgen dat er een definitief energielabel is geregistreerd bij RVO op het moment van oplevering.
De opdrachtgever (de toekomstige eigenaar/bewoner) is niet de verantwoordelijke partij voor de labelregistratie — tenzij hij zelf de bouw uitvoert.
Concreet voorbeeld
Situatie > Wie moet het label laten registreren bij RVO? > Uitleg
Projectontwikkelaar verkoopt nieuwbouwwoning (turnkey) > Ontwikkelaar / aannemer > De ontwikkelaar is de “opleverende partij” aan de koper.
Aannemer bouwt huis in opdracht van particulier (bouw op maat) Aannemer > De aannemer levert formeel het gebouw op → dus hij moet zorgen dat het label geregistreerd is.
Particulier bouwt zelf (zelfbouw) > Particulier > Hij is zelf de bouwer en dus de opleverende partij. (casco)
En wat als de aannemer niet alles doet? Bijvoorbeeld geen plaatsing van eventuele zonnepanelen als die nodig zijn om aan de minimale energieprestatie te voldoen?
Uiteindelijk betaal je ook voor het energielabel dat de aannemer moet aanvragen...
Uiteindelijk betaal je ook voor het energielabel dat de aannemer moet aanvragen...
[ Voor 21% gewijzigd door RogerSch op 09-10-2025 16:52 ]
Ik zou me over dat stomme label helemaal niet druk maken. Dat heb je pas nodig als je je huis ooit gaat verkopen en tegen die tijd hebben die ambtenaren al lang weer wat anders bedacht, zodat het label wat je in 2025 duur gekocht hebt dan waardeloos is.
Een energielabel voor een in particulier opdrachtgeverschap gebouwde woning (het idee van dit topic) slaat gewoon nergens op.
Een energielabel voor een in particulier opdrachtgeverschap gebouwde woning (het idee van dit topic) slaat gewoon nergens op.
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 09-10-2025 16:57 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nog steeds door je aannemer.RogerSch schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:50:
En wat als de aannemer niet alles doet? Bijvoorbeeld geen plaatsing van eventuele zonnepanelen als die nodig zijn om aan de minimale energieprestatie te voldoen?
@Andrehj helemaal eens!
[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 09-10-2025 17:23 ]
@DeBaroN, dat is al eens besproken 
Kort samengevat: de juridische achtergrond van 'opleveren' in de wet is eigendomsoverdracht. Daar is bij particulieren bouw geen sprake, want je bent al eigenaar.
Verenging Eigen Huis schrijft daarom het volgende: Een definitief energielabel is verplicht bij het verkopen of verhuren van je huis en bij oplevering van een nieuwbouwwoning. Bij particuliere nieuwbouw ben je zelf verantwoordelijk om het label te regelen.
Het label is verder geen onzin, maar wettelijk bepaald.
Kort samengevat: de juridische achtergrond van 'opleveren' in de wet is eigendomsoverdracht. Daar is bij particulieren bouw geen sprake, want je bent al eigenaar.
Verenging Eigen Huis schrijft daarom het volgende: Een definitief energielabel is verplicht bij het verkopen of verhuren van je huis en bij oplevering van een nieuwbouwwoning. Bij particuliere nieuwbouw ben je zelf verantwoordelijk om het label te regelen.
Het een sluit het ander niet uitConrado schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:37:
It's time to play the music, it's time to light the lights
Wat betreft die ramen in de nok, dat hebben wij ook, maar dan komen er lamellen voor. Bij de master bedroom aan de achterkant van het huis alleen lamellen in de nok (plus screen eronder). Aan de straatkant van het huis lamellen voor het hele raam. Maar daar gaat idd wel wat geld inzitten...Conrado schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:59:
[...]
Interessant ontwerp, en tips hebben we altijd
Ik geef er vier:
Technische ruimte is denk ik alleen voor wtw unit? Zie iets wat lijkt op een bodemwarmte pomp in de bijkeuken? Blijft daar wel heel weinig ruimte over voor andere dingen.
Knip
[ Voor 99% gewijzigd door DeBaroN op 09-10-2025 20:02 ]
Ik heb ook geen label aangevraagd, en ook niet van de aannemer gekregen. Ik weet dat mijn huis voldoet aan de normen voor A++++, maar heb geen behoefte aan zo’n papiertje. Binnen 10 jaar ga ik toch niet verkopen.Andrehj schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:56:
Ik zou me over dat stomme label helemaal niet druk maken. Dat heb je pas nodig als je je huis ooit gaat verkopen en tegen die tijd hebben die ambtenaren al lang weer wat anders bedacht, zodat het label wat je in 2025 duur gekocht hebt dan waardeloos is.
Volgens mij worden er geen sancties opgelegd als je geen label hebt. De bank gaf op basis van de EPC berekening de rentekorting voor een goed energielabel.
Dit jaar "opgeleverd"?deejeebv schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:09:
[...]
Ik heb ook geen label aangevraagd, en ook niet van de aannemer gekregen. Ik weet dat mijn huis voldoet aan de normen voor A++++, maar heb geen behoefte aan zo’n papiertje. Binnen 10 jaar ga ik toch niet verkopen.
Volgens mij worden er geen sancties opgelegd als je geen label hebt. De bank gaf op basis van de EPC berekening de rentekorting voor een goed energielabel.
Label maakt voor nu minder uit, alleen een goed Beng projectdossier is wel essentieel. Hiermee moet bewezen worden dat het materiaal ook daadwerkelijk en op een deugdelijke manier geïnstalleerd zijn. Zonder dit dossier worden er allemaal kortingen in de Beng berekening opgenomen en krijg je nooit een label die "klopt".
[ Voor 23% gewijzigd door Epep op 09-10-2025 20:49 ]
Het was al sinds 2015 verplicht, maar er werd niet gecontroleerd.
Toevallig net nog discussie over VEH uitspraak 'je bent zelf verantwoordelijk'.Conrado schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:37:
@DeBaroN, dat is al eens besproken
Van oplevering bij particuliere zelfbouw is dus pas sprake is als 'het van de hand wordt gedaan' (dan is er pas sprake van eigendomsoverdracht). Je bent dus pas verantwoordelijk voor het regelen van het label als je gaat verkopen (of verhuren).
Of de overheidssystemen dit gaan pikken is een tweede.
Daar heb je tegenwoordig de WKB voor, die kijkt naar de juiste manier van bouwen.Epep schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:43:
Label maakt voor nu minder uit, alleen een goed Beng projectdossier is wel essentieel. Hiermee moet bewezen worden dat het materiaal ook daadwerkelijk en op een deugdelijke manier geïnstalleerd zijn. Zonder dit dossier worden er allemaal kortingen in de Beng berekening opgenomen en krijg je nooit een label die "klopt".
Wij hebben ook geen energielabel aangevraagd (net als de rest van onze buren), ik zie er geen toegevoegde waarde in, pas wanneer je je huis verkoopt.
Ik heb er trouwens ook geen melding van gekregen.
Goedemorgen,
Wij hebben op dit moment een optie op een kavel, voor het bouwen van een twee-onder-één kap. De meeste bouwers bouwen met Selekthuis. Onze (misschien toekomstige) buren hebben een tekening ontvangen van een hoogbouwwoning Mont Ventoux, maar nog geen prijzen. Nu ben ik op zoek naar een optielijst met daarbij prijzen. Is er iemand die deze heeft van Selekthuis en deze wil delen?
Wij hebben op dit moment een optie op een kavel, voor het bouwen van een twee-onder-één kap. De meeste bouwers bouwen met Selekthuis. Onze (misschien toekomstige) buren hebben een tekening ontvangen van een hoogbouwwoning Mont Ventoux, maar nog geen prijzen. Nu ben ik op zoek naar een optielijst met daarbij prijzen. Is er iemand die deze heeft van Selekthuis en deze wil delen?
Je kan daar toch gewoon een afspraak maken?Dutcharmy85 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:45:
Goedemorgen,
Ik denk niet dat die prijslijsten openbaar zijn namelijk.
Tevens is daar het zelfbouw topic een betere plek voor. Hier gaat het echt om projectmatige bouw
Klopt, die hebben we ook al staan. Maar ivm vakanties duurt dat nog een paar weken. En ik was benieuwd of iemand die zo'n lijst heeft deze wilde delen, zodat ik zelf vast wat berekeningen kan gaan maken. Ik weet wat het basisbedrag is van de woning, alleen willen we natuurlijk wat aanpassingen en dan kan ik daar even op los gaan.
Wij zijn in het stadium dat we moeten beslissen over de trappen. We zijn erg gecharmeerd van een trap tussen de muren. Een beetje zoals onderstaande: /f/image/Enn5Ra0LPhRoGJICI1gg1GwO.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe bevalt de trap in de praktijk?
En hoe hebben jullie dit gerealiseerd? De trappenleverancier geeft aan alleen de trap te leveren. Is het dan het beste om een keepboomtrap te kiezen en dan het linker'muurtje' zelf of via de aannemer tegen de trap aan te monteren?
/f/image/Enn5Ra0LPhRoGJICI1gg1GwO.png?f=fotoalbum_large)
En hoe hebben jullie dit gerealiseerd? De trappenleverancier geeft aan alleen de trap te leveren. Is het dan het beste om een keepboomtrap te kiezen en dan het linker'muurtje' zelf of via de aannemer tegen de trap aan te monteren?
Simpel gezegd, de aannemer metselt de muren en de trapleverancier monteert de trap daar tegenaan. De trapbomen komen dan onder de trap.Melniek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:23:
Dan wordt het complexer: omdat de linker muur 'los' staat, moet je wel zorgen dat die door de trap die gefixeerd is. Dan het stucwerk: op de foto lijkt dat achter de tredes door te lopen, dan is er eerst gestuct, waarschijnlijk tegen de gemonteerde trapbomen. Ook de bedrading van de leuning verlichting moet voor het stucen op z'n plaats zitten
Wij hebben de trap zelf gemaakt met 'zwevende' treden. De stalen trapboom zit in de muur verstopt en daar is overheen gestuct.

Dit lijkt op onze trap, wij hebben alleen donker eiken.Melniek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:23:
Wij zijn in het stadium dat we moeten beslissen over de trappen. We zijn erg gecharmeerd van een trap tussen de muren. Een beetje zoals onderstaande: [Afbeelding]
Trap is opgeleverd met railing, hierop hebben we stucplaten geschroefd, gestuced, wit geschilderd en de leuning met 2 componenten lak behandeld om het schoon te kunnen houden.
:strip_exif()/f/image/2bFdgW7UZGDknA85cppYeXWd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZNuB2aAh6R2tLGPutr3DwuHY.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zou ook een Z-trap kunnen overwegen. Dat hebben mijn buren, waarmee ik gezamenlijk een 2-onder-1 kap bouw, gedaan. De aannemer heeft de 2 wanden met kalkzandsteen opgezet en de trap is daar strak tussen gemeten en geplaatst.Melniek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:23:
Wij zijn in het stadium dat we moeten beslissen over de trappen. We zijn erg gecharmeerd van een trap tussen de muren. Een beetje zoals onderstaande: [Afbeelding]
@whipcheck Dit lijkt inderdaad op het eindresultaat wat we in gedachten hebben. Mooi! Ik zie dat je dezelfde leverancier hebt, als waar wij mee in gesprek zijn Zou je ook een foto van de treden kunnen delen als je dat wilt? Vaak zie je zo'n trap uitgevoerd als z-trap, maar op de foto lijkt het meer een traditionele trap met eiken treden en stootborden. Dat scheelt weer wat op de begroting als het geen z of bloktrap hoeft te zijn.
@Mr. Inspire Een z-trap overwegen we inderdaad.
Wij twijfelen dus ook over het 'losse' muurtje en wat wijsheid is om te doen. Interessant om de verschillende benaderingen te zien. Genoeg input om met de leverancier en aannemer te bespreken. Bedankt tot zover!
Wij twijfelen dus ook over het 'losse' muurtje en wat wijsheid is om te doen. Interessant om de verschillende benaderingen te zien. Genoeg input om met de leverancier en aannemer te bespreken. Bedankt tot zover!
Vraag bij deze trappenleverancier even of ze tijdens montage ook gereedschap meenemen en vooral verzinkboortjes, mijn hemel, wat een lomperiken waren die monteurs van De Vries bij ons..Melniek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:51:
@whipcheck Dit lijkt inderdaad op het eindresultaat wat we in gedachten hebben. Mooi! Ik zie dat je dezelfde leverancier hebt, als waar wij mee in gesprek zijn Zou je ook een foto van de treden kunnen delen als je dat wilt? Vaak zie je zo'n trap uitgevoerd als z-trap, maar op de foto lijkt het meer een traditionele trap met eiken treden en stootborden. Dat scheelt weer wat op de begroting als het geen z of bloktrap hoeft te zijn.
Weet je zeker dat Selekthuis ook twee-onder-één kap bouwt?Dutcharmy85 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:45:
Goedemorgen,
Dat ligt eraan wat je wilt bereiken.Melniek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:51:
De oplossing van @whipcheck is handig als je de ruimte onder de trap open wilt houden. Een gemetselde muur is daarentegen wat massiever. Dat is handig als er onder de trap nog iets komt als een toilet of de WP.
YepKoffie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:58:
[...]
Weet je zeker dat Selekthuis ook twee-onder-één kap bouwt?
Nog 2 dan, wij hebben ook een z trap overwogen, offerte was 7k. Uiteindelijk niet gedaan, een z trap is vooral mooi wanneer een zijde open is, niet echt handig met kleine kinderen.Melniek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:51:
:strip_exif()/f/image/2A3L1rxEcHJxAyrfSRRUspsi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Yy5CtHfNkHmNo7XoDSHxxYn.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft die “grindbak “ de functie om s’avonds nog warmte af te geven of is het voor de sier?Conrado schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:48:
[...]
Simpel gezegd, de aannemer metselt de muren en de trapleverancier monteert de trap daar tegenaan. De trapbomen komen dan onder de trap.
Dan wordt het complexer: omdat de linker muur 'los' staat, moet je wel zorgen dat die door de trap die gefixeerd is. Dan het stucwerk: op de foto lijkt dat achter de tredes door te lopen, dan is er eerst gestuct, waarschijnlijk tegen de gemonteerde trapbomen. Ook de bedrading van de leuning verlichting moet voor het stucen op z'n plaats zitten
Wij hebben de trap zelf gemaakt met 'zwevende' treden. De stalen trapboom zit in de muur verstopt en daar is overheen gestuct.
[Afbeelding]
Bedankt allemaal voor de tips! Het gaat om selekthuis
wij hadden eerst getekend bij thuisinbouwen, maar kregen later toch nog spijt van omdat we daar voor een laagbouw woning gingen vanwege het budget. Vanwege de ruimte die wij nodig hebben, kiezen we uiteindelijk voor een hoogbouw woning en Selekthuis. Rekening houdend met onze wensen toch nog zo’n 70k-80k ‘goedkoper’. Nu gaan we dus voor selekthuis.
Over ramen hebben wij niet eerder nagedacht en gaan we kijken naar wat er meer mogelijk is. Lamellen zijn inderdaad best prijzig. Ik moet na de aangepaste offerte weer gaan rekenen om te kijken wat er nog over is. Wij hebben de kosten misschien een beetje onderschat, maar met 2 kleine kinderen willen we ook niet te veel lenen.
De hal is inderdaad wat breder vanwege de risaliet. Over de zonnepanelen gaan wij het navragen.
Ook over de leidingkokers niet eens nagedacht, dat gaan we navragen!
Eens over het metselwerk, lijkt nu een beetje gek. Nemen we ook mee
Wat wij een beetje lastig vinden is dat het kwaliteitsteam vanuit de gemeente heel erg stuurt op een nul op de meting woning, maar in de juridische stukken staat dat het een ambitie is en dat BENG wel verplicht is. Daardoor de vele zonnepanelen. Er is nu een wtw-installatie getekend maar wij kiezen uiteindelijk voor ventilatieroosters in ramen. De 3m heb ik zojuist nog gecontroleerd, maar dat is toegestaan. De bijkeuken is ook vergunningsvrij.
Nav de laatste aanpassingen wachten wij op een nieuwe offerte en als er nog wat ruimte overblijft, gaan we denk ik toch voor een grotere bijkeuken. Anders worden wij zelf ook claustrofobisch😁 er komt
Buiten nog wel een berging, maar op een afstandje van de woning.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en de tips!
Over ramen hebben wij niet eerder nagedacht en gaan we kijken naar wat er meer mogelijk is. Lamellen zijn inderdaad best prijzig. Ik moet na de aangepaste offerte weer gaan rekenen om te kijken wat er nog over is. Wij hebben de kosten misschien een beetje onderschat, maar met 2 kleine kinderen willen we ook niet te veel lenen.
De hal is inderdaad wat breder vanwege de risaliet. Over de zonnepanelen gaan wij het navragen.
Ook over de leidingkokers niet eens nagedacht, dat gaan we navragen!
Eens over het metselwerk, lijkt nu een beetje gek. Nemen we ook mee
Wat wij een beetje lastig vinden is dat het kwaliteitsteam vanuit de gemeente heel erg stuurt op een nul op de meting woning, maar in de juridische stukken staat dat het een ambitie is en dat BENG wel verplicht is. Daardoor de vele zonnepanelen. Er is nu een wtw-installatie getekend maar wij kiezen uiteindelijk voor ventilatieroosters in ramen. De 3m heb ik zojuist nog gecontroleerd, maar dat is toegestaan. De bijkeuken is ook vergunningsvrij.
Nav de laatste aanpassingen wachten wij op een nieuwe offerte en als er nog wat ruimte overblijft, gaan we denk ik toch voor een grotere bijkeuken. Anders worden wij zelf ook claustrofobisch😁 er komt
Buiten nog wel een berging, maar op een afstandje van de woning.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en de tips!
Ha ha, nee die is voor de sierelektriekert schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:31:
Heeft die “grindbak “ de functie om s’avonds nog warmte af te geven of is het voor de sier?
De hal is naar voren toe uitgebouwd, over de kelderbak, maar de trap naar de kelder loopt logischerwijs binnen de kelderbak. Die ruimte moesten we dus opvullen.
Wij zijn in gesprek met een catalogusbouwer en hebben nu onderstaande indeling. Waar eethoek staat wordt een ruimte voor een werkplek en tv liefst af te sluiten met schuifdeuren. De keuken zullen we iets meer naar voren laten plaatsen. In de woonkamer komt links de zithoek en rechts de eettafel, de plekken waar de zon in de winter naar binnen schijnt.
- Bij nader inzien willen we liever vanuit de keuken naar de berging kunnen en niet via de hal moeten lopen. Dus dat moeten we nog bespreken, hopelijk is het mogelijk.
- De berging zouden we nog wel wat groter willen hebben, de woonkamer zou een halve meter smaller kunnen maar we zijn bang dat het dan krap gaat aanvoelen. Het dak aan de kant van de berging is nu verlengd, helaas levert dit minder op dan gehoopt. Op 1e verdieping nu extra ruimte aangebracht waar wasmachine en droger kunnen staan zodat die niet in de berging hoeven.
Ben benieuwd naar jullie feedback of tips om nog eens over na te denken.
:strip_exif()/f/image/zuWWIkXGvvIOkOIQwkZYKAY3.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Rlyazn44CH5ybN4lsIuaEIAV.png?f=user_large)
Zouden jullie kiezen voor 4 ongeveer gelijke slaapkamers of toch 1 grotere slaapkamer met als consequentie dat die die ernaast kleiner wordt.
- Bij nader inzien willen we liever vanuit de keuken naar de berging kunnen en niet via de hal moeten lopen. Dus dat moeten we nog bespreken, hopelijk is het mogelijk.
- De berging zouden we nog wel wat groter willen hebben, de woonkamer zou een halve meter smaller kunnen maar we zijn bang dat het dan krap gaat aanvoelen. Het dak aan de kant van de berging is nu verlengd, helaas levert dit minder op dan gehoopt. Op 1e verdieping nu extra ruimte aangebracht waar wasmachine en droger kunnen staan zodat die niet in de berging hoeven.
:strip_exif()/f/image/zuWWIkXGvvIOkOIQwkZYKAY3.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Rlyazn44CH5ybN4lsIuaEIAV.png?f=user_large)
Zouden jullie kiezen voor 4 ongeveer gelijke slaapkamers of toch 1 grotere slaapkamer met als consequentie dat die die ernaast kleiner wordt.
:strip_exif()/f/image/BIIOErQaNzf7bOLPYQBIRxCO.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Fimke op 10-10-2025 23:12 ]
Dat zou ik nooit doen. Van alle isolatiemaatregelen die wij voor onze nieuwe woning hebben genomen is de WTW-ventilatie degene die denk ik het meest aan comfort toevoegt.AI1990 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:48:
Er is nu een wtw-installatie getekend maar wij kiezen uiteindelijk voor ventilatieroosters in ramen.
Bovendien is achteraf toevoegen door de vele betonnen vloeren bijna niet te doen, en sowieso krijg je dat nooit meer zo netjes als direct bij de bouw.
Alle voordelen van WTW-ventilatie heb ik hier al eens op een rij gezet: Andrehj in "Op zoek naar advies(warmtepomp)"
En voor meer info is er een eigen topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dank je Andrehj, wij hebben nu in ons huidige huis (nieuwbouw 3 jaar geleden opgeleverd) een wtw installatie, alleen vinden wij het niet zo fijn. Er moet steeds een raam open voor wat frisse lucht. Misschien werkt de installatie niet zoals het zou moeten. Maar zal je voordelen eens doornemen.Andrehj schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:40:
[...]
Dat zou ik nooit doen. Van alle isolatiemaatregelen die wij voor onze nieuwe woning hebben genomen is de WTW-ventilatie degene die denk ik het meest aan comfort toevoegt.
Bovendien is achteraf toevoegen door de vele betonnen vloeren bijna niet te doen, en sowieso krijg je dat nooit meer zo netjes als direct bij de bouw.
Alle voordelen van WTW-ventilatie heb ik hier al eens op een rij gezet: Andrehj in "Op zoek naar advies(warmtepomp)"
En voor meer info is er een eigen topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Als je nu een raam open moet doen voor frisse lucht is er iets goed mis met je WTW-installatie, want dat hoort echt niet. Hier kunnen ook alle ramen open, maar dat gebruik ik enkel 1x per jaar om ze schoon te kunnen maken. De ramen van de bgg (die we gemakkelijk van buiten kunnen schoonmaken) gaan zelfs nooit open. Ik zou me even inlezen in het bovengenoemde balansventilatietopic als ik jou was.AI1990 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:27:
Dank je Andrehj, wij hebben nu in ons huidige huis (nieuwbouw 3 jaar geleden opgeleverd) een wtw installatie, alleen vinden wij het niet zo fijn. Er moet steeds een raam open voor wat frisse lucht. Misschien werkt de installatie niet zoals het zou moeten. Maar zal je voordelen eens doornemen.
Ontzettend bedankt! Ik ga eens even goed lezen.Andrehj schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:30:
[...]
Als je nu een raam open moet doen voor frisse lucht is er iets goed mis met je WTW-installatie, want dat hoort echt niet. Hier kunnen ook alle ramen open, maar dat gebruik ik enkel 1x per jaar om ze schoon te kunnen maken. De ramen van de bgg (die we gemakkelijk van buiten kunnen schoonmaken) gaan zelfs nooit open. Ik zou me even inlezen in het bovengenoemde balansventilatietopic als ik jou was.
Iemand tips omtrent een eiken trap. Gesproken met een interieurbouwer / trappenmaker. Zit toch al snel aan 6 a 7k+
Zijn dit normale prijzen?
Gaat om een dichte trap. Beuken stootborden wit gelakt.Incl leuning en ballustrade
Gaat om een dichte trap. Beuken stootborden wit gelakt.Incl leuning en ballustrade
Wij hebben een eiken trap laten plaatsen, maar dat was een meerprijs op de hardhouten trap die standaard geplaatst zou worden. Volgens mij was de meerprijs iets van 3K
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
- de berging is heel groot (ten opzichte van de woning) is dat bewust?Fimke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:11:
Wij zijn in gesprek met een catalogusbouwer en hebben nu onderstaande indeling. Waar eethoek staat wordt een ruimte voor een werkplek en tv liefst af te sluiten met schuifdeuren. De keuken zullen we iets meer naar voren laten plaatsen. In de woonkamer komt links de zithoek en rechts de eettafel, de plekken waar de zon in de winter naar binnen schijnt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- op verdieping de wc uit de badkamer halen, apart toilet.
- teken je eetkamer (tafel en stoel) + zithoek + kasten etc. in de plattegrond, past dat nog met het gewijzigde plan?
- ik zou een grote slaapkamer doen, de ruimte hebben wij in ieder geval wel nodig. Zeker met de schuine wanden, waar plaats je de kledingkasten. Ouders hebben wat meer ruimte nodig dan 1 kind. Maar is ook persoonlijk en afhankelijk van je omstandigheden.
- Bij nader inzien willen we liever vanuit de keuken naar de berging kunnen en niet via de hal moeten lopen. Dus dat moeten we nog bespreken, hopelijk is het mogelijk. —> als dat niet kan, snel een andere aannemer en architect/tekenaar opzoeken.
- pas tekenen voor opdracht nadat je alles 100% hebt uitgewerkt en akkoord is, zoals stopcontacten, loze leidingen etc.
Wij zitten toch nog te dubben wat wij doen met de vloer in de berging .
Idee was om gewoon een dekvloer neer te leggen. Bij de aannemer gevraagd wat het zou kosten om te vlinderen . Daarna besloten om het niet te doen.
Nu moeten wij beslissen over punten in de meer/minder lijst en dit punt staat nog open. Aannemer gaf aan dat een onbewerkte zandcement dek vloer kwetsbaar is . Nu twijfelen wij toch weer . De berging gaat gebruikt worden voor opslag en er zit een ruimte in waar de WP , ontharder en andere dingen inkomen . Ze vragen rond de 2K voor een gevlinderde vloer .
Is een onbewerkt zandcement vloer zo kwetsbaar dan ?
Die van jou is best duur dus
Idee was om gewoon een dekvloer neer te leggen. Bij de aannemer gevraagd wat het zou kosten om te vlinderen . Daarna besloten om het niet te doen.
Nu moeten wij beslissen over punten in de meer/minder lijst en dit punt staat nog open. Aannemer gaf aan dat een onbewerkte zandcement dek vloer kwetsbaar is . Nu twijfelen wij toch weer . De berging gaat gebruikt worden voor opslag en er zit een ruimte in waar de WP , ontharder en andere dingen inkomen . Ze vragen rond de 2K voor een gevlinderde vloer .
Hier laten wij een eiken bloktrap, inclusief geluidsisolatie en een garderobe indeling op maat maken voor 4K . En daar zit een railing bij.Intelcore schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:22:
Iemand tips omtrent een eiken trap. Gesproken met een interieurbouwer / trappenmaker. Zit toch al snel aan 6 a 7k+
Die van jou is best duur dus
[ Voor 115% gewijzigd door backupdevice op 12-10-2025 08:46 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
@backupdevice zandcement onafgewerkt is niet sterk idd. Ik zou daar een epoxy coating of pvc vloer leggen op T zandcement.. afhankelijk van de M2’s ben je een stuk goedkoper uit dan vlinderen
Bedankt ! Ik zal eens navragen wat een coating gaat kosten.Frantic schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:56:
@backupdevice zandcement onafgewerkt is niet sterk idd. Ik zou daar een epoxy coating of pvc vloer leggen op T zandcement.. afhankelijk van de M2’s ben je een stuk goedkoper uit dan vlinderen
Vraagje , wat bedoel je met M2’s ?
m² oftewel de oppervlakte neem ik aan.backupdevice schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:57:
[...]
Bedankt ! Ik zal eens navragen wat een coating gaat kosten.
Vraagje , wat bedoel je met M2’s ?
Dat zal toch wel moeten, want er zal toch wel vloerverwarming zitten in een ruimte waar ook je WP en ontharder etc staan?backupdevice schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:30:
Wij zitten toch nog te dubben wat wij doen met de vloer in de berging .
Idee was om gewoon een dekvloer neer te leggen.
Ja. Maar het is ook gewoon lelijk en stoft ontzettend. Waarom laat je er geen goedkope tegels op leggen? Hier liggen in de garage en in de technische ruimte simpele grijze vloertegels van 30x30 cm. Dat bevalt prima en zelfs de garagekrik met stalen wielen maakt er geen krassen op. Volgens mij zijn het (ongeveer) deze tegels:Bij de aannemer gevraagd wat het zou kosten om te vlinderen . Daarna besloten om het niet te doen.
https://www.tegelsinhuis....0-voor-intensief-gebruik/
Ik denk dat je inclusief leggen (de tegellegger is er toch al voor je badkamer en wellicht andere vloeren) veel goedkoper uit bent dan die 2 k€ voor het vlinderen.
Naar een tegel zetter/boer/winkel gaan en een goedkope tegel (restpartij) laten leggen?
Hebben we hier in de kelder en garage gedaan. Prima betaalbaar
Hebben we hier in de kelder en garage gedaan. Prima betaalbaar
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Bedankt voor je reactie.Bas.013 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:47:
[...]
- de berging is heel groot (ten opzichte van de woning) is dat bewust?
- op verdieping de wc uit de badkamer halen, apart toilet.
- teken je eetkamer (tafel en stoel) + zithoek + kasten etc. in de plattegrond, past dat nog met het gewijzigde plan?
- ik zou een grote slaapkamer doen, de ruimte hebben wij in ieder geval wel nodig. Zeker met de schuine wanden, waar plaats je de kledingkasten. Ouders hebben wat meer ruimte nodig dan 1 kind. Maar is ook persoonlijk en afhankelijk van je omstandigheden.
- Bij nader inzien willen we liever vanuit de keuken naar de berging kunnen en niet via de hal moeten lopen. Dus dat moeten we nog bespreken, hopelijk is het mogelijk. —> als dat niet kan, snel een andere aannemer en architect/tekenaar opzoeken.
- pas tekenen voor opdracht nadat je alles 100% hebt uitgewerkt en akkoord is, zoals stopcontacten, loze leidingen etc.
- De berging is groot omdat het voor fietsen en ook voor tuinspullen is, we krijgen geen losse berging. Die hadden we eerst wel, maar voor een 'beetje' meer konden we een bredere en langere woning krijgen, waardoor de de berging inpandig kon en we de ruimte er ook op zolder en boven bijkregen.
- Onze kinderen zijn al ouder en hebben meer ruimte nodig dan toen ze klein waren. Ze slapen in een bed van min. 140 breed, daarnaast groot bureau en kledingkast, dus qua ruimte die we nodig hebben komt het redelijk overeen. We hebben er ook wel aan gedacht om de ouderslaapkamer groter te maken door een slaapkamer op te splitsen in een inloopkast voor de ouderslaapkamer en een grotere wasruimte en de vierde slaapkamer op zolder te plaatsen.
- De extra kosten van de installateur zijn nog niet in kaart en daar willen we zoals je aangeeft wel meer duidelijkheid over krijgen
- Vanuit de bouwer verwacht ik dat het verplaatst kan worden, het is alleen even de vraag welke invloed heeft het op de ruimtes, moeten we dan ergens anders inkrimpen de werk/tv kamer willen we qua lengte niet inkorten
Vooraf, het mooie van zelfbouw is dat het jullie keuzes zijn, niet die van onsFimke schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:03:
De berging is groot omdat het voor fietsen en ook voor tuinspullen is, we krijgen geen losse berging. Die hadden we eerst wel, maar voor een 'beetje' meer konden we een bredere en langere woning krijgen, waardoor de de berging inpandig kon en we de ruimte er ook op zolder en boven bijkregen.
Persoonlijk vind ik de inpandige berging zonde, in de mooie kuubs van je huis. Een buitenberging is eenvoudig en ook achteraf te realiseren. Dan kun je die ruimte deels bij de woonkamer trekken en de rest als mooie bijkeuken inrichten.
Waar komt de techniek, komt die daar ook?
Ja vloerverwarming en alles . Maar idd , we verwachten tegels over te houden vanuit de woonkamer . Zullen eens met de tegellegger aan de gang gaan .Andrehj schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:33:
[...]
Dat zal toch wel moeten, want er zal toch wel vloerverwarming zitten in een ruimte waar ook je WP en ontharder etc staan?
[...]
Ja. Maar het is ook gewoon lelijk en stoft ontzettend. Waarom laat je er geen goedkope tegels op leggen? Hier liggen in de garage en in de technische ruimte simpele grijze vloertegels van 30x30 cm. Dat bevalt prima en zelfs de garagekrik met stalen wielen maakt er geen krassen op. Volgens mij zijn het (ongeveer) deze tegels:
https://www.tegelsinhuis....0-voor-intensief-gebruik/
Ik denk dat je inclusief leggen (de tegellegger is er toch al voor je badkamer en wellicht andere vloeren) veel goedkoper uit bent dan die 2 k€ voor het vlinderen.
Dat ben ik met je eens. Doorgaans is dat eenvoudig, maar de regels laten een lossen berging niet toe en aan de berging die aan het huis gebouwd wordt, worden eisen aan de dakhelling gesteld wat het ook lastiger maakt om later toe te voegen (een plat dak is niet toegestaan). We zijn nog wel aan het kijken of we dit toch voor elkaar kunnen krijgen, waarbij de uitdaging is om niet teveel buiten het bouwvlak te komen.Conrado schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Vooraf, het mooie van zelfbouw is dat het jullie keuzes zijn, niet die van ons
Persoonlijk vind ik de inpandige berging zonde, in de mooie kuubs van je huis. Een buitenberging is eenvoudig en ook achteraf te realiseren. Dan kun je die ruimte deels bij de woonkamer trekken en de rest als mooie bijkeuken inrichten.
Waar komt de techniek, komt die daar ook?
Warmtepomp komt ook in de berging.
[ Voor 3% gewijzigd door Fimke op 12-10-2025 11:47 ]
Zoals aangegeven, het is jullie keuze en ontwerp. Als de kinderen al ouder zijn, dan gaan ze wellicht ook overpaar jaar het huis uit? Of juist niet met deze woningmarkt…Fimke schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:03:
[...]
Bedankt voor je reactie.
- De berging is groot omdat het voor fietsen en ook voor tuinspullen is, we krijgen geen losse berging. Die hadden we eerst wel, maar voor een 'beetje' meer konden we een bredere en langere woning krijgen, waardoor de de berging inpandig kon en we de ruimte er ook op zolder en boven bijkregen.
- Onze kinderen zijn al ouder en hebben meer ruimte nodig dan toen ze klein waren. Ze slapen in een bed van min. 140 breed, daarnaast groot bureau en kledingkast, dus qua ruimte die we nodig hebben komt het redelijk overeen. We hebben er ook wel aan gedacht om de ouderslaapkamer groter te maken door een slaapkamer op te splitsen in een inloopkast voor de ouderslaapkamer en een grotere wasruimte en de vierde slaapkamer op zolder te plaatsen.
- De extra kosten van de installateur zijn nog niet in kaart en daar willen we zoals je aangeeft wel meer duidelijkheid over krijgen
- Vanuit de bouwer verwacht ik dat het verplaatst kan worden, het is alleen even de vraag welke invloed heeft het op de ruimtes, moeten we dan ergens anders inkrimpen de werk/tv kamer willen we qua lengte niet inkorten
Teken in de slaapkamer het bed, de kasten en bureau in, kijk dan naar de afmetingen van de slaapkamer.
Berging als fietsenberging, dan zou ik een bredere deur doen. Maar vergunningsvrije bijgebouwen / aanbouwen mogen wel met een plat dak, informeer eens bij de gemeente of deskundig ontwerper.
Tsja als je ruimte tekort komt vind ik t dan weer heel.logisch om je kids gewoon een bed van 90cm te geven. Tenzij je vaak met 2 mensen slaapt is 140cm wel heel erg breed en voor mij echt overdreven. Maar goed, jullie huis dus aks t voor jullie belangrijk is gewoon doen.
Ik zou ook die berging kleiner maken en er vooral bijkeukentje van maken. Warmtepomp heeft maar 1 m2 nodig. Tuinspul zou ik desnoods in een grote box in hoekje van de tuin opbergen, echt eeuwig zonde om daar ruimte die waarschijnlijk zo 4-5k per m2 kost voor te gebruiken.
Ik zou ook die berging kleiner maken en er vooral bijkeukentje van maken. Warmtepomp heeft maar 1 m2 nodig. Tuinspul zou ik desnoods in een grote box in hoekje van de tuin opbergen, echt eeuwig zonde om daar ruimte die waarschijnlijk zo 4-5k per m2 kost voor te gebruiken.
Ja wel hoor, check vergunningsvrij bouwen eensFimke schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:34:
Doorgaans is dat eenvoudig, maar de regels laten een lossen berging niet toe en aan de berging die aan het huis gebouwd wordt, worden eisen aan de dakhelling gesteld wat het ook lastiger maakt om later toe te voegen (een plat dak is niet toegestaan).
Ik zit te twijfelen om een paar loze leidingen aan te laten leggen voor eventueel later te plaatsen beveiligingscamera's (PoE).
Er is een kans dat we er niks mee doen maar achteraf is het natuurlijk lastiger te realiseren.
Hebben jullie tips voor de locaties van de loze leidingen? Het gaat met name om de deuren en niet zo zeer om de tuin e.d. Op onderstaande afbeelding zie je de contouren van de twee onder een kap woning.
:strip_exif()/f/image/XkkHUUSFlRQcO4EQRL6oUaET.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Er is een kans dat we er niks mee doen maar achteraf is het natuurlijk lastiger te realiseren.
Hebben jullie tips voor de locaties van de loze leidingen? Het gaat met name om de deuren en niet zo zeer om de tuin e.d. Op onderstaande afbeelding zie je de contouren van de twee onder een kap woning.
:strip_exif()/f/image/XkkHUUSFlRQcO4EQRL6oUaET.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Wollie91 op 12-10-2025 18:32 ]
Tuin voor het noorden en linksonder op de garage?Wollie91 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:27:
Ik zit te twijfelen om een paar loze leidingen aan te laten leggen voor eventueel later te plaatsen beveiligingscamera's (PoE).
[Afbeelding]
Ik zou het zeker doen! Wellicht kan je aangeven waar je ze zelf denkt te plaatsen, kan men daar feedback op geven.Wollie91 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:27:
[Afbeelding]
Ik heb 1 tip (bij ons “fout” gegaan). Een camera PoE zit recht boven een lamp, welke ook naar boven schijnt. Daardoor zie je in het donker niet veel op de camera 🙈
Nog een aanvullende gedachte:onne schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:45:
[...]
Ik zou het zeker doen! Wellicht kan je aangeven waar je zelf denkt te plaatsen, kan men daar feedback op geven.
Ik heb 1 tip (bij ons “fout” gegaan). Een camera PoE zit recht boven een lamp, welke ook naar boven schijnt. Daardoor zie je in het donker niet veel op de camera 🙈
Wil je de camera's omdat het mogelijk afschrikt of wil je voor registreren van incidenten achteraf?
Een camera in de tuin wil ik niet maar het klinkt als een logische plek inderdaad.Deleon78 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:44:
[...]
Tuin voor het noorden en linksonder op de garage?
Als ik ze ophang, wil ik ook iets met de beelden kunnen.Deleon78 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:47:
[...]
Nog een aanvullende gedachte:
Wil je de camera's omdat het mogelijk afschrikt of wil je voor registreren van incidenten achteraf?
Ik zat te denken aan deze plekken. Goede tip inderdaad.onne schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:45:
[...]
Ik zou het zeker doen! Wellicht kan je aangeven waar je ze zelf denkt te plaatsen, kan men daar feedback op geven.
Voorzijde
De camera op de garage kan dan de oprit/ voordeur bekijken. Garagedeur zal je niet kunnen zien verwacht ik maar oke...
Achterzijde
Beide langs de gevel laten kijken. De linker camera naar rechts en de rechter camera naar links.
/f/image/XJYOYNLClKNP1ddVCZpe3hGi.png?f=fotoalbum_large)
Als je dan voor zorgt dat de deurbel uit wordt uitgevoerd met een netwerkkabel zit je goed.Wollie91 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:57:
Ik zat te denken aan deze plekken.
Zorg ook voor een aansluiting (lees; netwerkkabel) voor een access-point buiten.
Hier is een eigen topic voor, waar je alle tips en ervaringen kunt vinden. Beter dus deze vraag stellen in Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2.Wollie91 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:27:
[Afbeelding]
Hoe zijn jullie inbouwdozen gedaan? Ik heb 50mm diepe inbouwdozen laten plaatsen om Shelly’s aan te sluiten. Nu begin ik hieraan en blijkt dat de installateur alle draden voor stopcontacten via de inbouwdozen van de schakelaars heeft gelust:
:strip_exif()/f/image/nyHoCONmoXJRVEBpARdHt3E3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga hier nooit een Shelly achter krijgen zonder dingen kapot te maken. Is dit normaal?
:strip_exif()/f/image/nyHoCONmoXJRVEBpARdHt3E3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga hier nooit een Shelly achter krijgen zonder dingen kapot te maken. Is dit normaal?
We hebben zoiets hier al eerder gezien, maar niet zo'n wirwar. Wordt hier nu een wanddoos als centraaldoos gebruikt?The GUI schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:00:
Hoe zijn jullie inbouwdozen gedaan? Ik heb 50mm diepe inbouwdozen laten plaatsen om Shelly’s aan te sluiten.
Ja. Ik weet niet of je dat aan hen had gemeld, maar heb je zelf op de tekening gekeken voordat ze begonnen? Je kunt tellen hoeveel aders er in de pijp hadden moeten lopen. Vervolgens kun je vragen of eisen dat de ongeschakelde WCD een eigen buis krijgt.The GUI schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:00:
Hoe zijn jullie inbouwdozen gedaan? Ik heb 50mm diepe inbouwdozen laten plaatsen om Shelly’s aan te sluiten. Nu begin ik hieraan en blijkt dat de installateur alle draden voor stopcontacten via de inbouwdozen van de schakelaars heeft gelust:
[Afbeelding]
Dan was/is er in ieder geval in de linker lasdoos meer ruimte vanwege minder aders en kunnen de lasklemmen daarop worden aangepast. In de rechter doos kun je zowel de daar gesplitste N als de L in de linker doos aansluiten (mits er wat speling in de lengte is; anders vervangen).
Op die manier vervallen de twee lasklemmen in de rechter doos. Kanttekening: sommigen zullen dat minder overzichtelijk vinden, maar het levert geen extra gevaar op, omdat er in de rechter doos geen onduidelijkheid meer is over de functie van de aders — wat juist belangrijk is.
Overigens vind ik het altijd onnodig om een 5-aderige lasklem te gebruiken als er maar drie aders worden aangesloten. En 50 mm diep is natuurlijk niet veel. En zelf hou ik niet van dubbele schakelaars naast elkaar. Vaak gepriegel.
Is de rechterdoos voor een trap verlichting met onder een wcd erbij?
Gooi deze vraag desnoods in de Meterkast topic, misschien hebben ze daar betere oplossingen.
[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 14-10-2025 10:32 ]
Waarom loze leiding als je toch al weet dat je camera's gaat ophangen? Ik heb hiervoor gewoon UTP op de buitenmuur laten uitkomen. Netjes een inbouwdoosje in het metselwerk en de kabel komt in de technische ruimte uit.Wollie91 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:27:
[Afbeelding]
En zoals iemand al tipte: als je toch al een deurbelcamera overweegt, dan daar ook eentje.
Sterker nog: ik heb alles wat klonk als deurbel van tevoren al uit de tekeningen laten halen en vervangen voor 1 simpele UTP kabel richting de technische ruimte.
We hadden heir nog een klus liggen, want de waterleiding voor de beregening van de tuin was te dun. Die leverde gewoonweg te weinig water. Opgelost door 32mm PVC rond het huis te leggen, met een tijdelijke aansluiting.
En tja, om het definitief te maken moesten we wel even door de kelderwand….

Deze week gedaan, want het is nu nog droog. Twee meter diep afgegraven maar geen water tegengekomen. Twee gaten laten boren, want nu ik toch bezig ben alvast de bekabeling voor een thuisbatterij gelegd, twee kabels 5x 6mm².

Vandaag alles afgewerkt. Om de pijpen zitten kragen van Kraso die de gaten waterdicht afsluiten.

Deze week gedaan, want het is nu nog droog. Twee meter diep afgegraven maar geen water tegengekomen. Twee gaten laten boren, want nu ik toch bezig ben alvast de bekabeling voor een thuisbatterij gelegd, twee kabels 5x 6mm².

Vandaag alles afgewerkt. Om de pijpen zitten kragen van Kraso die de gaten waterdicht afsluiten.
Boren in de kelderwand blijf ik toch altijd wel spannend vindenConrado schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:15:
We hadden heir nog een klus liggen, want de waterleiding voor de beregening van de tuin was te dun. Die leverde gewoonweg te weinig water. Opgelost door 32mm PVC rond het huis te leggen, met een tijdelijke aansluiting.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lekker bezig!
Tot waar loopt die PVC buis van je 5x6 heen?Conrado schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tot aan boven de grond of berging oid?
Heb je die aan beiden kanten nog dicht gepropt met iets?
Ik heb een PVC buis van 125mm vanuit de meterkast inde tuin liggen die naar de garage achter het huis loopt. Die is onverwarmd, daar kwam toch een partij jou doorheen zetten voordat ik het had dichtgepropt

Ik zie dat de gaten van je wanddozen net te groot zijn
Naar de meterkastelektriekert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:17:
Tot waar loopt die PVC buis van je 5x6 heen?
Plottwist hier. Er is opnieuw een omgevingsvergunning verleend door de gemeente voor hetzelfde perceel. Waren in afwachting van de procedure bij de RvS, maar nu komt dit er tussendoor gefietst. Ben aan het wachten op reactie van gemeente en probeer de aanvrager ook te pakken te krijgen. Begrijp niet zo goed hoe dit opeens kan.Wom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:54:
Nadat we 11 jaar geleden al eens nieuwbouw hebben gepleegd (grotendeels zelf), zijn we nu opnieuw bezig met een bouwproject. Het perceel moet worden omgezet van tuingrond naar bouwgrond, maar helaas ligt dit nu bij de Raad van State (Speelt al een kleine drie jaar inmiddels). De gemeente heeft de vergunning afgegeven, maar hier is bezwaar op gekomen. Helaas is de omgevingswet sinds vorig jaar van kracht, waardoor de behandelingstermijnen in de praktijk allemaal langer zijn. Wanneer er uitspraak komt, is dus even af te wachten.
11-12 jaar geleden moesten we ook een aanpassing van bestemmingsplan doen (tuingrond naar bouwgrond), maar doordat er toen geen bezwaar was gekomen ging dat relatief snel (= anderhalf jaar van start tot bouwen). Vrees dat we dit keer er wel overheen gaan.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Wie is er eigenaar van de grond? Die zal daar toch van op de hoogte zijn?Wom schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:11:
[...]
Plottwist hier. Er is opnieuw een omgevingsvergunning verleend door de gemeente voor hetzelfde perceel. Waren in afwachting van de procedure bij de RvS, maar nu komt dit er tussendoor gefietst. Ben aan het wachten op reactie van gemeente en probeer de aanvrager ook te pakken te krijgen. Begrijp niet zo goed hoe dit opeens kan.
Die wil zijn telefoon nog niet echt opnemen. We hebben overeenkomst dat op moment dat vergunning definitief is, we eerste recht hebben om perceel te kopen. Maar communicatie is soms wat stroperig. Maar zou mij verbazen als er opnieuw een vergunningaanvraag is gedaan, wanneer er een lopend bezwaar is op een eerdere vergunningaanvraag.Case_C schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:36:
[...]
Wie is er eigenaar van de grond? Die zal daar toch van op de hoogte zijn?
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Wij overwegen verticale houten accenten (balken) toe te voegen aan onze gevel. Om tijdens het overleg goed beslagen ten ijs te komen heb ik mij verdiepd in de verschillende houtsoorten. De informatie is echter enigszins beperkt en richt zich vooral op een volledige gevelbekleding i.p.v. accent elementen, zoals verticale balken/staanders. Veel meer opties dan douglas of eiken kom ik niet tegen als ik kijk naar balken van 200x200 of 250x250
Willen jullie je ervaringen of tips delen?
Voor de beeldvorming:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ATugtytKX31sWHciT8TylvkA.jpg?f=user_large)
Voor de beeldvorming:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ATugtytKX31sWHciT8TylvkA.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MoO1TtiRU6gx3oKtC7Su7CI2.jpg?f=user_large)
De balken hebben toch geen constructieve bijdrage aan het huis? Dan kun je alle soorten van gevelbekleding kiezen.ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:02:
Veel meer opties dan douglas of eiken kom ik niet tegen als ik kijk naar balken van 200x200 of 250x250
Klopt, ze hebben geen constructieve waarde. Ik ga er hierbij wel vanuit dat het allemaal massieve balken betreft. Wellicht is dat een onjuiste aanname.Conrado schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:34:
[...]
De balken hebben toch geen constructieve bijdrage aan het huis? Dan kun je alle soorten van gevelbekleding kiezen.
In het geval van massieve balken kan ik namelijk maar weinig informatie vinden en vind ik enkel bronnen over een gevelbekleding van planken, zowel horizontaal als verticaal. Vandaar dat ik op zoek was naar informatie over de toepassing van massieve balken als 'decoratie' aan de gevel. Wat zou de reden zijn om juist voor het duurdere eikenhout te gaan of waarom juist niet voor douglas? Er zullen vast Tweakers voor dezelfde keuze hebben gestaan.
Als het toch niet constructief is, zou je dan niet ook voor een laagje laminaat kunnen gaan?
Wij hebben ook “decoratie balken”. Zie foto’s in dit topic. Gekozen tussen Douglas en Eiken en toen voor massief Eiken gekozen gegeven de langere levensduur. De meerprijs (begin van corona tijd) was heel beperkt dus voor ons een no brainer destijds.ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:19:
[...]
Klopt, ze hebben geen constructieve waarde. Ik ga er hierbij wel vanuit dat het allemaal massieve balken betreft. Wellicht is dat een onjuiste aanname.
In het geval van massieve balken kan ik namelijk maar weinig informatie vinden en vind ik enkel bronnen over een gevelbekleding van planken, zowel horizontaal als verticaal. Vandaar dat ik op zoek was naar informatie over de toepassing van massieve balken als 'decoratie' aan de gevel. Wat zou de reden zijn om juist voor het duurdere eikenhout te gaan of waarom juist niet voor douglas? Er zullen vast Tweakers voor dezelfde keuze hebben gestaan.
@ChillPascal Wij hebben gekozen voor fraké hout. Als je het niet behandelt vergrijst het, maar je kan het ook mooi bruin houden met olie:
:strip_exif()/f/image/ZcMIJLi3qdlRtja97Gxu3KP8.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn buren hebben ook van dit soort 'balken' aan de voorkant van de woning laten plaatsen. Dit zijn echter geen echte massieve balken, maar gewoon een plaatje hout.ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:02:
Wij overwegen verticale houten accenten (balken) toe te voegen aan onze gevel. Om tijdens het overleg goed beslagen ten ijs te komen heb ik mij verdiepd in de verschillende houtsoorten. De informatie is echter enigszins beperkt en richt zich vooral op een volledige gevelbekleding i.p.v. accent elementen, zoals verticale balken/staanders. Veel meer opties dan douglas of eiken kom ik niet tegen als ik kijk naar balken van 200x200 of 250x250
Voor de beeldvorming:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
balken van die afmetingen zijn kostbaar. daarnaast is het een natuurproduct dat gaat werken, tenzij het gelamineerd is, en dat is niet handig als in de gevel is verwerkt.ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:19:
Klopt, ze hebben geen constructieve waarde. Ik ga er hierbij wel vanuit dat het allemaal massieve balken betreft. Wellicht is dat een onjuiste aanname.
Zoals je al aan de reacties ziet wordt er veel achteraf gemonteerd en dat is net zo mooi
Hier buren die massieve eiken balken hebben net als op je plaatjes. Hout werkt en vergrijst maar ziet er netjes uit.
Andere buren hebben eiken planken als een soort omkisting om hun stalen staanders geplaatst. Op afstand gezien ook mooi.
Andere buren hebben eiken planken als een soort omkisting om hun stalen staanders geplaatst. Op afstand gezien ook mooi.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Ik vind het zelf erg mooi. Bij ons stelt de ene bouwer voor douglas balken te gebruiken. 2 balken aan de voorkant staan voor 2300 op de offerte (ik denk dat ons huis wat hoger wordt dan dat van jullie). De andere bouwer stelt voor kaderbetimmering toe te passen in gemodificeerd ayous hout.ChillPascal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:02:
Een van de bouwers bij ons stelt inderdaad ook douglas balken voor. Bij de andere bouwers hebben we hier nog niet specifiek over geschreven.Fimke schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:11:
[...]
Ik vind het zelf erg mooi. Bij ons stelt de ene bouwer voor douglas balken te gebruiken. 2 balken aan de voorkant staan voor 2300 op de offerte (ik denk dat ons huis wat hoger wordt dan dat van jullie). De andere bouwer stelt voor kaderbetimmering toe te passen in gemodificeerd ayous hout.
Heb jij inmiddels al een keuze gemaakt en wat was je afweging?
Hoi allemaal,
Wij hebben onlangs een optie op een kavel kunnen krijgen en zijn druk aan het onderzoeken wat er mogelijk is.
Tot nu toe neigen we naar catalogusbouw en zijn al bij Groothuis langs geweest. Hier hebben we al positieve verhalen over gehoord.
Er zijn hier ongetwijfeld meer mensen via een catalogusbouwer gebouwd hebben, ben benieuwd naar wat ervaringen van jullie. Do's & do not's en aanbevelingen m.b.t. een bouwer zijn welkom
Wij hebben onlangs een optie op een kavel kunnen krijgen en zijn druk aan het onderzoeken wat er mogelijk is.
Tot nu toe neigen we naar catalogusbouw en zijn al bij Groothuis langs geweest. Hier hebben we al positieve verhalen over gehoord.
Er zijn hier ongetwijfeld meer mensen via een catalogusbouwer gebouwd hebben, ben benieuwd naar wat ervaringen van jullie. Do's & do not's en aanbevelingen m.b.t. een bouwer zijn welkom
catalogus bouwers maken prima woningen maar vaak veel minder goedkoop dan gedacht. Dat komt omdat de woningen veel mensen moeten aanspreken en daardoor doorgaans vrij veel loze ruimte hebben (niet zozeer op tekening maar in gebruik) de woning sluit dus minder goed aan op wat jij als individu nodig hebt. hierdoor koop je infeiten meer m3 huis dan je nodig hebt. daarnaast staat groothuis er redelijk om bekend opties met een vork te schrijven. dus erkertje hier, dubbel deurtje daar en je kan al snel beter een architect plus een lokale bouwer nemen. als je een "lastig" kavel hebt door ligging, vorm of afmeting zou ik echt voor een architect kiezen. maargoed als groothuis jullie droomhuis heeft , leker ontzorgt kopen en genietenH.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:24:
Hoi allemaal,
Bedankt voor je reactie! Wat bedoel je precies met loze ruimte?twain4me schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:48:
[...]
catalogus bouwers maken prima woningen maar vaak veel minder goedkoop dan gedacht. Dat komt omdat de woningen veel mensen moeten aanspreken en daardoor doorgaans vrij veel loze ruimte hebben (niet zozeer op tekening maar in gebruik) de woning sluit dus minder goed aan op wat jij als individu nodig hebt. hierdoor koop je infeiten meer m3 huis dan je nodig hebt. daarnaast staat groothuis er redelijk om bekend opties met een vork te schrijven. dus erkertje hier, dubbel deurtje daar en je kan al snel beter een architect plus een lokale bouwer nemen. als je een "lastig" kavel hebt door ligging, vorm of afmeting zou ik echt voor een architect kiezen. maargoed als groothuis jullie droomhuis heeft , leker ontzorgt kopen en genieten
Ik ben niet met Groothuis getrouwd, maar ik begrijp dat een architect al snel 30-50k kost. Dat vind ik echt ridicuul veel geld. Dan heb je dus nog niks. En ik heb al even geïnformeerd bij een betrouwbare lokale bouwer met wat voorbeelden en de inschatting op dit moment is dat dit bij elkaar veel duurder wordt dan via een dergelijke catalogusbouwer. Met name door de kosten van de architect.
Volledig afgebouwd inclusief alles (tuin, vloeren, BK etc.) hebben we ca. 600kEUR te besteden aan de woning zelf en met wat ik tot op heden zie lijkt dat toch al vrij krap te worden.
Hoeveel m³ zou je daarvoor willen hebben?H.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:56:
Volledig afgebouwd inclusief alles (tuin, vloeren, BK etc.) hebben we ca. 600kEUR te besteden aan de woning zelf en met wat ik tot op heden zie lijkt dat toch al vrij krap te worden.
Goede vraag. Tot nu toe heb ik eigenlijk meer naar m2 woonoppervlak gekeken en dan willen we tussen de 180-200m2 + een vliering. Dan zit ik volgens mij rond de 700-750m3.
Is m3 meer relevant? Zo ja, waarom?
Bouwen = BudgetterenH.FR schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:22:
Is m3 meer relevant? Zo ja, waarom?
Als je aan het begin staat is het handig om met een m³-prijs te rekenen. Actueel zit die rond de € 750~800 m³.
Dat betekent dat de bouw dus rond de 600K uitkomt. Dat is dus met basis sanitair, maar zonder basis kosten*, keuken, vloeren, stoffering, zonwering, tuin, etc.
* Basis kosten = Kosten die nooit in de aanneemprijs zitten zoals vergunning, nuts leges, bouwstroom, etc.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic