Mijn huis is slimmer dan ik...
En dat kan ook prima uiteraard, maar dan heb je in ieder geval geen koude lucht in je net als je in de woonkamer op de bank zit.Conrado schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:22:
Om toch een ander geluid te laten horen: wij hebben ook wtw en D-ventilatie, maar slapen toch iedere nacht met het raam openen. Heerlijk....![]()
Alleen nu niet natuurlijk, want buiten is het veel warmer dan binnen.
Tevens blijft er met een wtw de ventilatie per ruimte de beter gehandhaafd. Wij hebben in onze huidige woning helaas ook nog roosters boven de ramen (de vorige niet en in de toekomst ook niet meer) en als wij met het raam open slapen en de deur naar de gang open, dan worden de andere slaapkamers niet meer geventileerd omdat daar geen onderdruk gecreëerd wordt. Met als gevolg slechte luchtkwaliteit daar. Met een wtw wordt in die slaapkamers dan overdruk gecreëerd waardoor er altijd geventileerd wordt.
Hier hetzelfde. Vloerkoeling, veel raam op het zuiden en geen screens. Wel strikte ramen en deuren dicht/open regels bij deze temperaturen en gordijnen dicht overdag.BBBrt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:21:
[...]
Het is heel fijn dat die combinatie voor jou zo werkt en zeker goed dat je het deelt, maar het is in sommige gevallen mogelijk ook overkill hoor.
Ik ken nu meerdere ervaringsverhalen van moderne woning (laatste ca 5 jaar) met alléén vloerkoeling (geen airco, geen enthalpie, geen rolluiken) die de situatie in het hele huis prima op orde houdt. Dat wil zeggen op een dag als vandaag 22-23 graden op bg en 1e verdieping en íets warmer op zolder.
Je kunt 25 graden op een slaapkamer te warm vinden, maar voor veel mensen is dat echt dikke prima voor die laat dagen per jaar. Eventueel een ventilator van een paar tientjes en klaar ben je.
Ik zou iedereen adviseren het eerst eens te ervaren en niet preventief vrij 'extreme' (zichtbare) maatregelen te nemen zoals airco of rolluiken
Wel een plat dak. Begane grond en 1e verdieping nu keurig 22-23 graden. 2e verdieping is met 26 graden wel warmer, maar acceptabel.
Het lichaam went ook aan een warmere temperatuur, en vergeleken met buiten is het heerlijk koel binnen. Wel is de vochtigheid relatief hoog, maar hebben we niet veel last van.
Hoezo, andere gedachte, waarom niet standaard airco in een nieuwbouwwoning zoals je vaker ziet in warme landen?Bobmeister schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:21:
Airco in een nieuwbouwwoning: dan heb je toch gewoon een slecht ontwerp?
Een slecht ontwerp is wel heel erg kort door de bocht, wij hebben er zelfs rekening mee gehouden.
Een persoonlijke wens is het eerder.
Wel relevante voordelen, iemand al een bouwer gehad die dit in eerste instantie niet zou aanleggen en overtuigd moest worden? En wat voor kosten zou ik op moeten rekenen? Ik google even snel 5K? 10K?Tieske88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:17:
[...]
Juist wel! Anders heb je een heel goed geïsoleerd huis en trek je vervolgens alsnog koude (of hete) lucht naar binnen wat vervolgens tot tocht klachten leidt.
En er zijn nog veel meer voordelen zoals gefilterde lucht, betere verdeling en eventueel enthalpie.
- ligging en orientatie: vrijstaande woning of penthouse die de volledige dag in de zon ligt versus tussen- of benedenwoning
- (natuurlijke) schaduw van bomen, pergola, andere gebouwen etc
- isolatiegraad van m.n. gevels, dak en glas
- thermische massa
- ventilatiesysteem: type C versus type D wtw met bypass, nachtventilatie
- passieve zonwering zoals overstekken, screens, luiken, lamellen etc
- wamtebronnen in de woning: aantal personen, apparatuur, verlichting etc
- persoonlijke beleving: de een vindt 24 graden binnenshuis al te warm, de ander begint pas bij 28 graden te klagen.
@ArnaudYK hoe is het met de warmte in jouw Passiefhuis?
Ook hier wordt het uiteindelijk binnen wel warm, maar wel veel koeler dan buiten. We hebben (vrijwel overal) screens en we doen aan nachtventilatie. Afgelopen nacht is het binnen afgekoeld tot 22 graden (ongeveer buiten temp). Toen we opstonden en alles dicht deden was het buiten al flink opgewarmd. Dus dan was het binnen ook weer warmen, maar door de thermische massa koelde het weer wat af na alles dicht te hebben gedaan. Maar ik moet wel zeggen dat ik het zelfs nog iets koeler vindt aanvoelen dan het kantoor met (inmiddels niet meer zo goed werkende) airco of dat je zou verwachten als je naar de thermometer kijkt (gisteren opgelopen binnen tot ca 27 graden).Franciesco schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:15:
@ArnaudYK hoe is het met de warmte in jouw Passiefhuis?
Ik heb vannacht in ieder geval nog prima onder een dekentje geslapen. Dit is wel een wereld van verschil met mijn vorige huis. Dus al met al ben ik, zonder airco, helemaal tevreden.
Dat is wel heel kort door de bocht. Iedere nieuwbouw dient aan BENG te voldoen en daar wordt ook naar oververhitting gekeken. De TOjuli-indicator bepaalt dat. Echter, oververhitting is iets anders dan behaaglijkheid of comfort.Bobmeister schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:21:
Airco in een nieuwbouwwoning: dan heb je toch gewoon een slecht ontwerp?
Iedereen vindt het vanzelfsprekend dat een huis in de koude behaaglijk warm is. Echter behaaglijk koel zit nog niet tussen onze oren. We zien dat nog als uitzonderlijk. En bij aannemers al helemaal niet, want extra gedoe en kosten. BENG is voor hen een moetertje, niet een startpunt.
Wij hebben indertijd nadrukkelijk ook naar koelen gekeken. Met isolatie, warmtepomp en buitenzonwering. Niet achteraf, maar tijdens de bouw integreren. Ik kan alleen maar aanraden daar naar te kijken.
Ik zou een andere aannemer zoeken. Eentje die al vaker een huis met moderne techniek heeft gebouwd. Anders gaan de lessen die ze nog moeten leren resulteren in extra kosten, vertraging en fouten die niet hersteld kunnen worden.ebk71 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:06:
[...]
Wel relevante voordelen, iemand al een bouwer gehad die dit in eerste instantie niet zou aanleggen en overtuigd moest worden? En wat voor kosten zou ik op moeten rekenen? Ik google even snel 5K? 10K?
Er zijn meer dan genoeg aannemers die wel met moderne techniek kunnen werken.
Ja, dat is zeker een no-brainer. Het biedt naast een nog wat lagere energierekening ook vooral meer comfort. Met drievoudig glas kun je gewoon bij vrieskou voor het raam zitten zonder koudeval. En bij warm weer warmt je huis ook wat minder op. Voor meer info: zie Het grote HR +++ glas en kozijn topicChillPascal schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:17:
Dag bouwers, wij hebben inmiddels de prijzen binnen voor de kozijnen. Daarbij kunnen wij kiezen voor triple glas, waar een meerprijs van ca. €2500,- voor staat. Is dit wat jullie betreft een no-brainer?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De belangrijkste zaken zijn al benoemd door @Andrehj.
Dat vind ik ook financieel. € 2500 geven we normaal niet even op een zaterdagmiddag uit. Maar andersom is het pakweg 0,5% van de bouwkosten. Ja gaat later ook niet twee- voor drievoudig glas omwisselen.
[ Voor 10% gewijzigd door Conrado op 27-06-2026 21:22 ]
Realiseer je wel dat grote schuifpuien, openslaande (draai-kiep) ramen en deuren loeizwaar zijn, en soms wat kracht kosten om te 'bedienen'. Als je partner (of jezelf) wat kleiner / minder sterk is, probeer het dan eens uit bij iemand met dergelijke kozijnen met triple glas.
Zelf vind ik de grootste (alu) schuifpui (naar de tuinkamer) wel heel lomp geworden, mijn partner heeft soms ook moeite deze te bedienen.
Hier had ik wellicht een kozijn met dubbel glas overwogen: de tuinkamer bevat een (niet geïsoleerde) glaswand waardoor er nooit een koude wind langs de schuifpui waait, bovendien op het zuid westen dus volgens mij zal het werkelijk verlies dan wel meevallen (ook geen zithoek oid in die buurt).
De steunbalk in het midden komt zo'n 17.5 cm de kamer in vanaf het glas van de schuifpui en is 7.5 cm breed. Ook kun je met een warmtebeeldcamera goed zien dat een alu schuifpui (ondanks goede specificaties) een behoorlijk warmte-lek blijft.⁸
Dat lichter is het zeker. Helaas ook nog een stuk duurder. Let op: Net alle kozijnen zijn geschikt voor BENG / Vacuumglas.gertjan! schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:59:
Vacuumglas is een goede alternatief voor tripleglas. De isolatiewaarde is ook goed en waarschijnlijk lichter dan tripleglas.
Het formaat van je schuifpui zou ik hier zeker laten meewegen. Ik heb voor HR++ in de schuifpui gekozen, omdat i.h.g.v. triple glas de ruiten richting de 400 kg per stuk zouden gaan; dat is een flinke belasting voor de rails en maakt het voor bijv. kinderen lastiger om de deur te bedienen. Persoonlijk vond ik ook de tint van triple glas (en de kleur van het binnenvallende licht) minder mooi, maar dat is meer subjectief. Vacuumglas ook overwogen, maar was aanmerkelijk duurder in aanschaf en prestaties op de langere termijn zijn nog onvoldoende zeker.ChillPascal schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:17:
Dag bouwers, wij hebben inmiddels de prijzen binnen voor de kozijnen. Daarbij kunnen wij kiezen voor triple glas, waar een meerprijs van ca. €2500,- voor staat. Is dit wat jullie betreft een no-brainer?
[ Voor 8% gewijzigd door JCQ op 28-06-2026 09:37 ]
Echter, ook mijn vrouw kan de schuifpui met gemak bedienen.
Het was een hele operatie om de schuifpuien te plaatsen met de steigers om het huis.. Eerst heeft een grote kraan een kleinere mobiele kraan via het dak, dat er nog niet is, via de vide in de woonkamer geplaatst. Dit samen met de puien. De mobiele kraan heeft de puien daarna geplaatst.
Nu blijkt achteraf dat een van de ramen een barst zit. Dus nadat de stijgers weg zijn moet dat raam alsnog vervangen worden.
De puien gingen vrij soepel open en dicht. Ja je merkte wel dat er enige massa in zit. Dat was echter niet meer dan de schuifpui die wij nu hebben. Deze heeft dubbelglas maar is nog breder en van zwaar Mahonie hout.
Hier ook. Hij is zwaar als je m moet tillen. Maar rolt als een warm mes door boter.. belangrijker is om m niet continue op de wieltjes te laten staan.Conrado schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:13:
Het triple gals in onze schuifpui zit dik over de 400kg, en dat is een dingetje toen we een strip in het kozijn moesten vervangen.
[Afbeelding]
I.v.m. belasting op de rails bedoel je? Dat is wel interessant want wij kunnen de pui niet laten zakken, staat blijkbaar continu op de rails. Er zit een draaislotje op wat soms klemt als de zon op de pui staat, even naar binnen trekken en dan komt ie zonder problemen van het slot. We hebben het onszelf maar aangeleerd...Frantic schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:19:
[...]
Hier ook. Hij is zwaar als je m moet tillen. Maar rolt als een warm mes door boter.. belangrijker is om m niet continue op de wieltjes te laten staan.
[ Voor 32% gewijzigd door Batilan op 28-06-2026 14:40 ]

Vandaag de opvoerpomp opengeschroefd. En voordat je denkt dat het een vies verhaal wordt, wat ik aantrof viel reuze mee. Natuurlijk is het geen rozewater, maar ook zeker geen openbaar riool. Het stonk ook niet.
Wat er op het water dreef waren een soort witte vlokken. Dat spul zal overal en dus ook in de drie kokers waarin de sensoren zijn gebouwd, het ronde ding linksvoor. Die waren compleet verstopt. Eerst maar ‘es de bak leeggepompt en het riool getest. Alles liep prachtig af. Er is dus geen verstopping.
De motor en sensor-unit schoongemaakt, en alles weer teruggeplaatst. En kijk, het draait weer als een zonnetje.
Wie heeft ervaring met zo’n pomp? Eigenlijk wil ik voorkomen dat die sensorkokertjes verstopt raken, dus wil ik er fijn gaas voor zetten. Wie heeft er ervaring mee?
Fijn gaas is juist iets waar de vermalen restjes in blijven hangen..Conrado schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:51:
Dit is de Sanibroyeur opvoerpomp voor het riool in de kelder. Eigenlijk vrij plotseling liep het toilet wat lastigere door. En ook op ander plekken maakten het riool plop geluiden.
[Afbeelding: Sanibroyeur opvoerpomp]
Vandaag de opvoerpomp opengeschroefd. En voordat je denkt dat het een vies verhaal wordt, wat ik aantrof viel reuze mee. Natuurlijk is het geen rozewater, maar ook zeker geen openbaar riool. Het stonk ook niet.
Wat er op het water dreef waren een soort witte vlokken. Dat spul zal overal en dus ook in de drie kokers waarin de sensoren zijn gebouwd, het ronde ding linksvoor. Die waren compleet verstopt. Eerst maar ‘es de bak leeggepompt en het riool getest. Alles liep prachtig af. Er is dus geen verstopping.
De motor en sensor-unit schoongemaakt, en alles weer teruggeplaatst. En kijk, het draait weer als een zonnetje.
Wie heeft ervaring met zo’n pomp? Eigenlijk wil ik voorkomen dat die sensorkokertjes verstopt raken, dus wil ik er fijn gaas voor zetten. Wie heeft er ervaring mee?
Beste is periodiek preventief schoonmaken.. in grotere installaties heb ik wel eens ‘Gardena’ aansluitingen in de kokers voor de sensoren gezien. Zo kon eenvoudig wekelijks de sensor ff gespoeld worden zonder alles open te maken.
Yep..Batilan schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:33:
[...]
I.v.m. belasting op de rails bedoel je? Dat is wel interessant want wij kunnen de pui niet laten zakken, staat blijkbaar continu op de rails. Er zit een draaislotje op wat soms klemt als de zon op de pui staat, even naar binnen trekken en dan komt ie zonder problemen van het slot. We hebben het onszelf maar aangeleerd...
Het patent dat ie niet kan zakken ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen.
Het is een schuifpui van Kawneer (tegenwoordig Novastruct), ik meen dat het type 5110 is (heb de offertes nu niet bij de hand).Frantic schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:28:
[...]
Yep..
Het patent dat ie niet kan zakken ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen.
Dank voor de reacties heren. Lijkt hier op Tweakers toch een unanieme voorkeur.
Desondanks twijfelen wij hierover of we het de meerwaarde waard vinden. De dakramen (5 st) zaten nog niet bij deze meerprijs in, waarmee het totaal op €3500,- komt. Toch wel een aanzienlijk bedrag, desondanks hebben we nú de eenvoudige keuze. Ik zal eens kijken of er een inschatting gemaakt kan worden wat dit voor de energiekosten doet en of dit daarmee een investering is die zichzelf terugbetaald. Dat maakt het gesprek nog weer iets makkelijker.
Wat betreft de reacties t.a.v. een schuifpui. Die bij ons is 3.60x2.40 (bxh). Dat is groot maar ook zeker niet exorbitant, ik verwacht daar dus niet daadwerkelijk problemen.
Ik vind het alsnog betrekkelijk weinig extra. Bij ons was het veel duurder en hebben we het dus niet gedaan.ChillPascal schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:46:
@zapure @Andrehj @Conrado @Batilan @JCQ
Desondanks twijfelen wij hierover of we het de meerwaarde waard vinden. De dakramen (5 st) zaten nog niet bij deze meerprijs in, waarmee het totaal op €3500,- komt. Toch wel een aanzienlijk bedrag, desondanks hebben we nú de eenvoudige keuze. Ik zal eens kijken of er een inschatting gemaakt kan worden wat dit voor de energiekosten doet en of dit daarmee een investering is die zichzelf terugbetaald. Dat maakt het gesprek nog weer iets makkelijker.
Wat betreft de reacties t.a.v. een schuifpui. Die bij ons is 3.60x2.40 (bxh). Dat is groot maar ook zeker niet exorbitant, ik verwacht daar dus niet daadwerkelijk problemen.
Wij hebben vanuit de BENG €3773 extra moeten betalen om een deel in triple beglazing uit te voeren. Vervolgens een aanbod om voor nóg eens €4771 om alle overige ramen in triple uit te voeren. En daar hebben we ook geen seconde over nagedacht. Gelijk gedaan.ChillPascal schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:46:
@zapure @Andrehj @Conrado @Batilan @JCQ
Ook: blijkbaar is er kleurverschil tussen triple en dubbele beglazing.
Dat klopt, maar de geluiddemping is nagenoeg nul (een vriend van ons had zich daar flink op verkeken en nu spijt van het vacuümglas).gertjan! schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:59:
Vacuumglas is een goede alternatief voor tripleglas. De isolatiewaarde is ook goed en waarschijnlijk lichter dan tripleglas.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
B.v. Reenvacu heeft een geluidsdemping RW (C; Ctr) van 39dB ( - 2 ; - 3)
Er is ook vacuumglas variant in een soort van triple vorm: vacuumglas met nog een gasgevulde spouw en hr++ glasplaat. Die schijnt een gemiddelde demping van 44dB te hebben. Dat zijn toch mooie waardes?
Bij ons moesten er 4 man aan de achterkant van die spin hangen om hem niet te laten kantelenConrado schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:13:
Het triple gals in onze schuifpui zit dik over de 400kg, en dat is een dingetje toen we een strip in het kozijn moesten vervangen.
[Afbeelding]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
dan hadden ze er te weinig ballast aan gehangen.. of een te lichte meegenomen 😅backupdevice schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:21:
[...]
Bij ons moesten er 4 man aan de achterkant van die spin hangen om hem niet te laten kantelen
[ Voor 5% gewijzigd door Frantic op 30-06-2026 08:46 ]
Haha ze moesten te ver reachen . De overkapping hadden zij al neergezet en daar moesten zij onderdoorFrantic schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:45:
[...]
dan hadden ze er te weinig ballast aan gehangen.. of een te lichte meegenomen 😅
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dat kan je beter aan je bouwer vragen, dat hangt namelijk van je ontwerp en de uitvoering afQP33K schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:54:
Niet 100% zeker of de juiste topic is, maar voor onze woning hebben we besloten om in de badkamer een solid surface badkuip te plaatsen. Nu begrijpen we dat die dingen 170+kg wegen. Heeft er iemand ervaring hoe deze dingen naar boven en in de badkamer te krijgen?
Hij zou theoretisch door de vide opening of door het badkamerraam kunnen, maar hoe krijg je hem zover opgetild?
Hijskraan, verrijker, schaarift, verhuislift etc, etc, etc voor elk specifike situatie is een oplossing die het beste past bij de situatie en/of je portomonee. maar ik zou het vooral uit handen geven als je het nu al niet kan overzienQP33K schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:36:
De woning is al opgeleverd en mijn aannemer is er al vandoor:(
Hij zou theoretisch door de vide opening of door het badkamerraam kunnen, maar hoe krijg je hem zover opgetild?
[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 01-07-2026 18:52 ]
Lijkt me dat zoiets geschikt zou kunnen zijn (afhankelijk van situatie rondom je huis). Ook wel te huren bij partijen als Boels of Bo-rent.QP33K schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:56:
Dat had ik al gevraagd aan de leverancier, helaas leveren die alleen tot aan de deur. Anders had ik inderdaad voor levering tot in de badkamer gekozen
Bij ons heeft de aannemer het bij ons even tussendoor gedaan toen hij toch met een verreiker aan het werk was. We hebben gelukkig grote en lage ramen op de 1e verdieping, dus was met een paar minuutjes klaar.
Wat dat betreft wel een tip voor andere bouwers om van die gelegenheden gebruik te maken als er bepaalde apparatuur aanwezig is.
He-le-maal mee eens!twain4me schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:48:
[...]
Hijskraan, verrijker, schaarift, verhuislift etc, etc, etc voor elk specifike situatie is een oplossing ..... maar ik zou het vooral uit handen geven .....
Het lijkt allemaal zó ontzettend simpel, totdat je met 100e kilo's in de weer bent en maar centimeters ruimte hebt. Het kost een paar honderd euro, maar dan gebeurt het ook goed en zonder kopzorgen
Ik zat onder andere naar een dergelijke ladderlift te kijken, maar dan moet je als je bij het raam bent alsnog krankzinning sterk zijn om het netjes door het raam te tillen toch?Batilan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:33:
[...]
Lijkt me dat zoiets geschikt zou kunnen zijn (afhankelijk van situatie rondom je huis). Ook wel te huren bij partijen als Boels of Bo-rent.
Bij ons heeft de aannemer het bij ons even tussendoor gedaan toen hij toch met een verreiker aan het werk was. We hebben gelukkig grote en lage ramen op de 1e verdieping, dus was met een paar minuutjes klaar.
Wat dat betreft wel een tip voor andere bouwers om van die gelegenheden gebruik te maken als er bepaalde apparatuur aanwezig is.
Wie kan je hiervoor vragen? "gewoon" een bedrijf met een verreiker of hijskraan?Conrado schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:52:
[...]
He-le-maal mee eens!
Het lijkt allemaal zó ontzettend simpel, totdat je met 100e kilo's in de weer bent en maar centimeters ruimte hebt. Het kost een paar honderd euro, maar dan gebeurt het ook goed en zonder kopzorgen
Bij een lokaal verhuisbedrijf heb je ook een goede kans.QP33K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:07:
[...]
Wie kan je hiervoor vragen? "gewoon" een bedrijf met een verreiker of hijskraan?
Ik heb hem met een mobiele kraan naar boven laten tillen in de ruimte er naast, en toen met 4 man op zn plek gezet. Was geen leuke klusQP33K schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:54:
Niet 100% zeker of de juiste topic is, maar voor onze woning hebben we besloten om in de badkamer een solid surface badkuip te plaatsen. Nu begrijpen we dat die dingen 170+kg wegen. Heeft er iemand ervaring hoe deze dingen naar boven en in de badkamer te krijgen?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Wij hebben het toen ook aan ons verhuisbedrijf gevraagd, kosten waren volgens mij iets van 250 euro.QP33K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:07:
[...]
Wie kan je hiervoor vragen? "gewoon" een bedrijf met een verreiker of hijskraan?
Als ie eenmaal binnen staat is t met twee man wel te doen, weet ik uit ervaring. Ik had er twee “hondjes” onder staan, en dan moet je even oppassen als je die er onder uit haalt. Als je er bij kunt zou ik een verrijker de makkelijkste methode vinden denk ik, maar een kraantje zoals hier boven ziet er ook goed uit.Makrolon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 06:21:
[...]
Ik heb hem met een mobiele kraan naar boven laten tillen in de ruimte er naast, en toen met 4 man op zn plek gezet. Was geen leuke klusons bad is 160x60 en weegt 135kg.
[Afbeelding]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Bij ons moest ie op zn kant om de draai naar de badkamer te maken. Dat was echt no way met minder dan 4 man gelukt kan ik je vertellen.big bang schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:29:
[...]
Als ie eenmaal binnen staat is t met twee man wel te doen, weet ik uit ervaring. Ik had er twee “hondjes” onder staan, en dan moet je even oppassen als je die er onder uit haalt. Als je er bij kunt zou ik een verrijker de makkelijkste methode vinden denk ik, maar een kraantje zoals hier boven ziet er ook goed uit.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Ik sluit me aan bij de "4-mans opstelling", is bij ons ook nodig geweest (e.e.a. wellicht afhankelijk van het gewicht van het bad en de kist).Makrolon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:18:
[...]
Bij ons moest ie op zn kant om de draai naar de badkamer te maken. Dat was echt no way met minder dan 4 man gelukt kan ik je vertellen.
Geen idee of ze, verkopers, dat uberhaupt wel doen of aanbieden; maar idd altijd laten doen. Bij schade is het makkelijker om te bepalen wie verantwoordelijk is. Jij of zij.QP33K schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:56:
Dat had ik al gevraagd aan de leverancier, helaas leveren die alleen tot aan de deur. Anders had ik inderdaad voor levering tot in de badkamer gekozen
Goed punt; ik kon inderdaad de draai nog net wel maken (na het verwijderen van de deur). Wij hebben de Balmani Finla (voorloper van deze); ca 150/160 kg schoon aan de haak. Zonder afgeronde hoeken had deze ook niet gepast in de draai. Een en ander hangt dus nogal af van de situatie bij je thuis.Makrolon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:18:
[...]
Bij ons moest ie op zn kant om de draai naar de badkamer te maken. Dat was echt no way met minder dan 4 man gelukt kan ik je vertellen.
[ Voor 31% gewijzigd door big bang op 02-07-2026 11:01 ]
Ik denk dat je inmiddels de meesta adviezen al gelezen hebt. Ik heb het via mijn aannemer gedaan... Dat was een aardige klus, maar dat kon omdat het de trap nog niet geplaatste was. (goede planning mijnerzijdsQP33K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:07:
[...]
Bij de buren hebben ze dat gedaan met een grote forklift, die het op het dak van de garage kon zetten, en dan uitpakken en met 4 man en veeeel dekens door raam naar binnen.
Bij anderen hebben ze dat met een dakpannen lift (heel schuin) naar het badkamer raam gedaan en dan doorschuiven naar binnen.
In alle gevallen; aannemer, leverancier van bad zelf(die had het ook uitbesteedt), dakpannenboer.. -> uitbesteden
Het een en ander zal afhankelijk zijn hoe het bij jou naar binnen kan/moet.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Wat ik me nog wel afvraag. Ik heb dus een hoekbad gekozen. Hij moet in een hoek komen dat 2,4 meter lang is en 2 meter diep. Op een gegeven moment kan je niet meer achter het bad staan. Hoe zet je hem strak in het hoekje?
Ik gebruik wel eens een krik op wieltjes maar doorgaans is een bad ook min of meer schuifbaar. maar heel eerlijk, uiteindelijk zijn daar ook normen voor, perfectie is lastig en kan je niet verwachten, zeker bij een hoekbad. Omdat de muur dan ook naast perfect recht ook over langere lengte perfect haaks moet zijn. en hoe meer partijen erover gaan hoe meer kans je hebt dat het niet lekker past.QP33K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:29:
Ik hoor het al, "gewoon" bedrijven partijen bellen die zulke apparaten of services aanbieden om het in de badkamer te krijgen. Daarna eventueel met 4 man tillen om het op precies de juiste plek te krijgen
Wat ik me nog wel afvraag. Ik heb dus een hoekbad gekozen. Hij moet in een hoek komen dat 2,4 meter lang is en 2 meter diep. Op een gegeven moment kan je niet meer achter het bad staan. Hoe zet je hem strak in het hoekje?
Als je een bad van 170 kg over je tegels schuift zijn ze wel beschadigd denk ik. Als het schuiven uberhaupt lukttwain4me schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:14:
[...]
Ik gebruik wel eens een krik op wieltjes maar doorgaans is een bad ook min of meer schuifbaar. maar heel eerlijk, uiteindelijk zijn daar ook normen voor, perfectie is lastig en kan je niet verwachten, zeker bij een hoekbad. Omdat de muur dan ook naast perfect recht ook over langere lengte perfect haaks moet zijn. en hoe meer partijen erover gaan hoe meer kans je hebt dat het niet lekker past.
Schuiven op dunne vuren latjes, die je er op het laatst onderuit trekt.QP33K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Als je een bad van 170 kg over je tegels schuift zijn ze wel beschadigd denk ik. Als het schuiven uberhaupt lukt
Niet alle baden worden op tegels geplaatst. Sterker nog, de meeste worden dat niet, die staan op de afwerkvloer. Je kunt, afhankelijk van het type bad er iets onder plaatsen. soms is dat een latje soms een hondje, een krik, of iets totaal randoms wat toich in de bus lag. Ook kan je indien aanwezig soms de lat op de muur gebruiken. je moet ook niet denken dat je persee met het hele bad moet schuiven je kan het gewoon aan een aantal kanten optillen en 1 kant waggelt een beetje mee of staat bv de krik onder.QP33K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Als je een bad van 170 kg over je tegels schuift zijn ze wel beschadigd denk ik. Als het schuiven uberhaupt lukt
Net als bij het naar binnen krijgen van een bad is er niet één juiste oplossing. Er zijn verschillende methoden, die elk meer of minder geschikt zijn afhankelijk van het type bad, de situatie ter plaatse, de voorkeur van de installateur en diens skillset (en dus wat er in de bus ligt
Wij willen een Passief Huis gaan bouwen. Concept: Prefab HSB. Tot nu toe zijn serieuze leveranciers: Terhalle en Bruggemann ( www.terhalle.de/ en https://www.brueggemann-holzbau.de/, beiden net over de grens bij Enschede. Jij (je aannemer) stort de vloer, zij leveren buitenmuren, dak, verdiepingsvloer en buitenramen/deuren met 3-5 vrachtwagens aan, zetten het in 4 dagen op en doen de blowerdoortest en vervolgens mag je lokale, Nederlandse aannemer het verder afmaken.
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met dit concept (sowieso dit concept van prefab HSB, eventueel de 'variant' Passief Huis? Met wie? Tips, trucs, valkuilen, ervaringen...? Betere alternatieven dan deze twee genoemden? (Tegenvraag zou zijn: waarom twee Duitse partijen? Antwoord: Duitsland is veel verder met Passief Huizen dan NL, maar als er een goede PH prefab HSBleverancier is in NL.... graag!)
Voor de badkamers op de bovenverdieping zouden we het toch liever net omdraaien: de kleine badkamer als ensuite en de grote badkamer toegankelijk vanuit de gang. Mocht je ideeen of schetsen hebben voor die indeling ontvangen we die uiteraard graag.
Bijgaand de plattegronden:
Begane grond
[ Voor 46% gewijzigd door marcdelange123 op 02-07-2026 22:46 ]
Tja wij zijn nu met een "traditioneel" timmerbedrijf een houtskeletbouw woning aan het bouwen. Alhoewel er ook staal in wordt gebruikt vanwege de diverse grotere overspanningen omdat er toch voldoende stevigheid moest komen. De wanden maakt hijzelf in zijn bedrijfshal en deze worden dan ter plaatse gemonteerd. Helaas is dit niet de snelheid van een catalogus bouwer. Onze bouw, fundering, is gestart in januari en begin volgende week moet de buitenschil wind en waterdicht zijn. Daarna komt nog de buiten en binnenafwerking inclusief installaties, schilderen van de wanden, tegelwerk in de badkamers en WC's. Oplevering medio december 2026.AndredB schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:18:
ben met dit concept (sowieso dit concept van prefab HSB, eventueel de 'variant' Passief Huis? Met wie? Tips, trucs, valkuilen, ervaringen...? Betere alternatieven dan deze twee genoemden? (Tegenvraag zou zijn: waarom twee Duitse partijen? Antwoord: Duitsland is veel verder met Passief Huizen dan NL, maar als er een goede PH prefab HSBleverancier is in NL.... graag!)
Hier enkele foto's van afgelopen week.
Wil je qua design, vormgeving en indeling een unieke woning, waarbij dus een Architect iets maakt wat je zelf wilt, kun je wel voor uitdagingen komen te staan om dat met, alleen HSB, te realiseren. Daar zijn wij tegen aangelopen. Ook heb je het risico dat je tegen onverwachte zaken aanloopt omdat het toch niet helemaal kan zoals oorspronkelijk is getekend. Dat soort zaken heb je zeer waarschijnlijk niet als je voor een "catalogus" woning van een grote aannemer die fabrieksmatig werkt. Helaas wilde mijn echtgenote dat absoluut niet "geen huis uit de folder wat de buurman ook kan neerzetten."
Indeling heb ik al eerder in dit forum gedeeld.
:strip_exif()/f/image/1WGTzDQN6UQfb8BUoi0Zz6hL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mDtCq1sfEJiDWUFNMXKOP0Fq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y88Aba4NP6YLI8IfegUWNyH5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/51ReKKnU5MAaXwg0gmHVB10e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8lhWfrKUFZdAzeWVRo4ry2mx.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleine badkamer op de plek van het washok, grote badkamer een kwartslag draaien tov huidige positie en een smal washok zonder raam daar weer naast?marcdelange123 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:32:
Wij zijn inmiddels aardig gevorderd met onze ontwerpen en hebben een vooroverleg met de gemeente gepland.
Voor de badkamers op de bovenverdieping zouden we het toch liever net omdraaien: de kleine badkamer als ensuite en de grote badkamer toegankelijk vanuit de gang. Mocht je ideeen of schetsen hebben voor die indeling ontvangen we die uiteraard graag.
Begane grond
***members only***
Verdieping
***members only***
Andere tips zijn uiteraard van harte welkom.
zou je niet gewoon de toegangen van de huidige ingetekende badkamers kunnen aanpassen? Dan moet je vervolgens uiteraard wel de indeling ook draaien/spiegelen maar dan kunnen de muren blijven staan.marcdelange123 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:32:
Wij zijn inmiddels aardig gevorderd met onze ontwerpen en hebben een vooroverleg met de gemeente gepland.
Begane grond
***members only***
Verdieping
***members only***
Anders ga je heel wat op de kop gooien.
Als je de grote badkamer 180 graden draait, dan heb je de deur rechtsboven (die nu links onder is). Even puzzelen met het raam en de douches, maar dat is wel te doen.marcdelange123 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:32:
Begane grond
***members only***
Verdieping
***members only***
Dan kan de kleine badkamer een deur hebben naar jullie slaapkamer., Wel de wastafel en de douche van plaats wisselen
Misschien iets kleins, maar ik zou beneden het toilet en de meterkast omwisselen. Volgens mij kan het gaan irriteren als je in een doorloopruimte twee deuren zo tegen elkaar hebt. Je gaat veel minder vaak door de voordeur. Scheelt (als die ver genoeg op kan) misschien ook beschadigingen aan je woonkamer deur doordat de klink van de badkamer deur er tegen knalt. Evt kun je het toilet en de garderobe omwisselen (en dan de deur van het toilet ook omdraaien).marcdelange123 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:32:
Ik snap de argumentatie, maar ik zou het niet omwisselen.ArnaudYK schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:46:
[...]
Misschien iets kleins, maar ik zou beneden het toilet en de meterkast omwisselen. Volgens mij kan het gaan irriteren als je in een doorloopruimte twee deuren zo tegen elkaar hebt. Je gaat veel minder vaak door de voordeur. Scheelt (als die ver genoeg op kan) misschien ook beschadigingen aan je woonkamer deur doordat de klink van de badkamer deur er tegen knalt. Evt kun je het toilet en de garderobe omwisselen (en dan de deur van het toilet ook omdraaien).
De wc boven en onder zijn nu boven elkaar, dat maakt het makkelijker een goede standleiding te verwerken in een koof/wand. Als die niet boven elkaar zitten krijg je misschien meer ellende.
Ik zou het met de bouwer overleggen wat handig is en dooorvragen hoe ze dat in beide situatie willen oplossen
Bedankt voor de tipArnaudYK schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:46:
[...]
Misschien iets kleins, maar ik zou beneden het toilet en de meterkast omwisselen. Volgens mij kan het gaan irriteren als je in een doorloopruimte twee deuren zo tegen elkaar hebt. Je gaat veel minder vaak door de voordeur. Scheelt (als die ver genoeg op kan) misschien ook beschadigingen aan je woonkamer deur doordat de klink van de badkamer deur er tegen knalt. Evt kun je het toilet en de garderobe omwisselen (en dan de deur van het toilet ook omdraaien).
Ik snap je punt, maar de reden is inderdaad dat we de WC's boven elkaar willen hebben, althans dat lijkt voor nu installatietechnisch eenvoudiger. Wat Loft ook aangeeft:
In onze huidige woning hebben we het eigenlijk precies zo, dus ook de WC deur voor de deur van de woonkamer. Tot op heden hebben we daar eigenlijk geen problemen mee; er zijn veel dingen die we liever anders zien in het nieuwe huis, maar dit was er tot nu toe geen van.Loft schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:05:
[...]
Ik snap de argumentatie, maar ik zou het niet omwisselen.
De wc boven en onder zijn nu boven elkaar, dat maakt het makkelijker een goede standleiding te verwerken in een koof/wand. Als die niet boven elkaar zitten krijg je misschien meer ellende.
Ik zou het met de bouwer overleggen wat handig is en dooorvragen hoe ze dat in beide situatie willen oplossen
[ Voor 17% gewijzigd door marcdelange123 op 03-07-2026 12:52 ]
Achter je meterkast zit nu ook een schacht getekend (dat kruis wat daar staat) dus je blijft juist wel een mooie locatie houden voor je standleiding (en m.i. fraaier om deze gewoon in de schacht op te lossen dan in de (niet al te grote) toiletruimte.marcdelange123 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:51:
[...]
Bedankt voor de tip
Ik snap je punt, maar de reden is inderdaad dat we de WC's boven elkaar willen hebben, althans dat lijkt voor nu installatietechnisch eenvoudiger. Wat Loft ook aangeeft:
[...]
In onze huidige woning hebben we het eigenlijk precies zo, dus ook de WC deur voor de deur van de woonkamer. Tot op heden hebben we daar eigenlijk geen problemen mee; er zijn veel dingen die we liever anders zien in het nieuwe huis, maar dit was er tot nu toe geen van.
Wij hebben nu ook de situatie zoals getekend met de deuren van het toilet en de woonkamer en ik zou dat in de toekomst juist echt niet meer zo willen hebben (slaan vaak tegen elkaar en dat is niet bevorderlijk voor de afwerking)
Er komt ook een kelderbak onder de woning, de plattegrond daarvan heb ik in dit geval niet gedeeld. Het idee van de schacht is om straks eenvoudig naar de verdieping en naar de kelder te kunnen.Tieske88 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:56:
[...]
Achter je meterkast zit nu ook een schacht getekend (dat kruis wat daar staat) dus je blijft juist wel een mooie locatie houden voor je standleiding (en m.i. fraaier om deze gewoon in de schacht op te lossen dan in de (niet al te grote) toiletruimte.
Wij hebben nu ook de situatie zoals getekend met de deuren van het toilet en de woonkamer en ik zou dat in de toekomst juist echt niet meer zo willen hebben (slaan vaak tegen elkaar en dat is niet bevorderlijk voor de afwerking)
Maar wellicht een goede om eens te overwegen; de andere optie is om de deur van het toilet de andere kant op te laten draaien.
Krijg je korting op de installatie als het eenvoudiger kan...?marcdelange123 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:51:
[...]
Bedankt voor de tip
Dat is een prima argument in de projectbouw, maar ik zou het niet gebruik bij het ontwerp van mijn huis. Jouw rioolpijp is Ø110mm, en dat komt in een dek van zeker 200mm. Dan is er altijd voldoende afloop.
Een wat meer extreem voorbeeld: op de voorgrond de riolering door het huis, en links op de achtergrond het toilet in de badkamer. Die aansluiting moest ook door een draagbalk met alle eisen van de constructeur. Het is millimeterwerk maar het werkt:
[ Voor 21% gewijzigd door Conrado op 03-07-2026 13:20 ]
In een breedplaatvloer past veel, maar in een kanaalplaatvloer nietConrado schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:15:
[...]
Krijg je korting op de installatie als het eenvoudiger kan...?![]()
Dat is een prima argument in de projectbouw, maar ik zou het niet gebruik bij het ontwerp van mijn huis. Jouw rioolpijp is Ø110mm, en dat komt in een dek van zeker 200mm. Dan is er altijd voldoende afloop.
Een wat meer extreem voorbeeld: op de voorgrond de riolering door het huis, en links op de achtergrond het toilet in de badkamer. Die aansluiting moest ook door een draagbalk met alle eisen van de constructeur. Het is millimeterwerk maar het werkt:
[Afbeelding: Ruwbouw dek BG]
De keuze hangt wel af van de techniek van de bouwer. Dus ik zou altijd overleggen.
Eens dat het niet perse hoeft, maar eenvoudiger kan gooedkoper, maar dat zou niet mijn doel zijn. eenvoudiger kan ook beter / makkelijker weg te werken zijn, of minder schuine stukken zodat je minder kan op verstoppingen hebt...
Daarom -> vraag het aan je bouwer en blijf doorvragen waarom keuze X of Y...
Jij bent je eigen bouwer, dat is niet iedereen
Tja, beiden hebben hun werk goed gedaan. In hún volgorde. Een smal dakpannetje is hier niet mogelijk dus zal de loodgieter er een verhoging op moeten zetten. Wind tijdens regen zal het onder de pannen zeker nat maken.Lieuwe15 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:26:
Bij de bouw van onze woning zijn ze bezig met de laatste pannen aan het leggen en het lijkt erop dat de aansluiting met de zinken afdekkers op de "oortjes" zo lijkt te gaan worden. In het hoekje waar de normale pan is uitgezaagd kijk je onder een lage hoek zo naar de blauwe dakfolie. Is dit een goede aansluiting? Of gaat dit geheid fout in de toekomst?~~~[Afbeelding] ~~~[Afbeelding]
Aan beide zijden van het zink trouwens!!!
In principe moet dit goed gaan. Water wat eronder komt loopt over je folie terug. Ik zou zelf wel lood(vervanger) onder de pan leggen. Puur voor de extra.Lieuwe15 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:26:
Bij de bouw van onze woning zijn ze bezig met de laatste pannen aan het leggen en het lijkt erop dat de aansluiting met de zinken afdekkers op de "oortjes" zo lijkt te gaan worden. In het hoekje waar de normale pan is uitgezaagd kijk je onder een lage hoek zo naar de blauwe dakfolie. Is dit een goede aansluiting? Of gaat dit geheid fout in de toekomst?[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar mijn gevoel zegt dat de oortjes nog een laag hoger had gemoeten. Dan was het netter uitgekomen.
Dat ligt aan je folie, maar denk het welLieuwe15 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:10:
Duidelijk, de folie is en blijft ook lang waterdicht? Bij de andere oortjes komt het wat minder mooi uit, zal kijken of ik daar vanmiddag foto's van kan maken.
Maar mijn gevoel zegt dat de oortjes nog een laag hoger had gemoeten. Dan was het netter uitgekomen.
Als je de specificaties googled (kan het merk of type niet zien op de foto) kom je er snel genoeg achter. Maar zou daar niet over inzitten. Soms heb je een folie die niet UV bestendig is, maar daarmee houdt het ook wel op.
Verder zie ik neit zo goed hoe hoog het oortje is, maar als je er lood(vervanger) over heen doet zoals ik net teken moet het sowieso goed gaan hoor.
Sorry hoor, maar boven je spouw zit geen folie. Door de wind blaast de regen zo je muur, binnenmuur en spouw in. Wat je getekend hebt, is op zich prima maar wel minimaal; ik zou de horizontale zinken afdekplaat met een extra zinkdeel verder de spouwmuur op laten lopen. En al zou er folie over de spouw lopen, dan nog loopt het water onder de zinken afdekplaat door.ZveenT schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:56:
[...]
In principe moet dit goed gaan. Water wat eronder komt loopt over je folie terug. Ik zou zelf wel lood(vervanger) onder de pan leggen. Puur voor de extra. [Afbeelding]
Klopt helemaal.Lord Anubis schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:46:
[...]
Sorry hoor, maar boven je spouw zit geen folie. Door de wind blaast de regen zo je muur, binnenmuur en spouw in. Wat je getekend hebt, is op zich prima maar wel minimaal; ik zou de horizontale zinken afdekplaat met een extra zinkdeel verder de spouwmuur op laten lopen. En al zou er folie over de spouw lopen, dan nog loopt het water onder de zinken afdekplaat door.
Maar die foto zag ik toen nog niet. Ik had het alleen over dat hoekje onder met aansluiting op die kap.
Spouw zo open is niet de bedoeling. Daar zou ik epdm en exterieur plex op leggen. In elk geval niet zo open.
Maar zoals hier boven geschreven wordt. Goed om tijdens te bouw foto’s te maken; maar wacht ook tot het af is.
Impressie van de huidige status:
:strip_exif()/f/image/kYh4AqOre2NSh00JFgaPLn7U.jpg?f=fotoalbum_large)
En natuurlijk het beoogde einddoel:
/f/image/WqvbU7AB1LPlxYSjDfC47bTd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door ChillPascal op 08-07-2026 12:40 ]
Aangezien wij heel veel glas hebben is het wel een vereiste om de bovenverdiepingen in zonwerend glas (G0,39) uit te voeren. Zonwering is dan niet nodig. 1 raam beneden heeft wel screens nodig zonder zonwerend glas.
Zonwerend glas hebben wij mixes feelings bij maar was ingecalculeerd. Hoe extreem spiegels en hoe donker g0.39 is moeten we nog zien
TOjuli is uiteindelijk op 1,11 uitgekomen. Wat zegt dat nou echt? Komt meer warmte binnen dan je af kan voeren dus in de zomer wordt het langzaam heet?
Spuiventilatie scoren we wel hoog dus ik zou denken dat wij goed kunnen koelen zo lang de ochtenden niet ook heet zijn. Verder gaan wij deze eerste versie van het rapport binnenkort bespreken. Zitten nog wel wat fouten en vaagheden in zoals 2 verschillend genoemde warmtepompen. W/W en L/W afzonderlijk vermeld. Volgens claude foutief gekopieerd uit een ander rapport
Gaaf hoor! Gefeliciteerd! Mooi dat de bouw is gestart! Zeker in het begin van ons project veel van jou voorbij zien komen. Oa ook je begroting wat een mooi startpunt was voor die van ons.ChillPascal schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:16:
In de afgelopen periode met regelmaat goede adviezen uit dit topic gehad. Inmiddels al flink onderweg; de funderingspalen zijn geschroeft, fundering is gestort, installaties zijn aangelegd en de combinatievloer ligt klaar. Zelfs de nuts is gister aangesloten, waarmee we nu koffie kunnen zetten met eigen water![]()
Impressie van de huidige status:
[Afbeelding]
En natuurlijk het beoogde einddoel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 45% gewijzigd door Isniedood op 08-07-2026 22:49 ]
Wat wil je bereiken? Is je doel het behalen van BENG tegen minimale investering? Of wil je een goed binnenklimaat.Isniedood schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:17:
Zonwerend glas hebben wij mixes feelings bij maar was ingecalculeerd. Hoe extreem spiegels en hoe donker g0.39 is moeten we nog zien
Zonwerend glas beperkt licht en dus je leefklimaat in de donkere dagen. Voldoen aan BENG voorkomt oververhitting maar zorgt niet direct voor een aangenaam klimaat in de zomer.
Kortom, welke keuzes maak je…?
Dat is dus min of meer mijn vraag. Wat zegt dit nou echt ?Conrado schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 00:40:
[...]
Wat wil je bereiken? Is je doel het behalen van BENG tegen minimale investering? Of wil je een goed binnenklimaat.
Zonwerend glas beperkt licht en dus je leefklimaat in de donkere dagen. Voldoen aan BENG voorkomt oververhitting maar zorgt niet direct voor een aangenaam klimaat in de zomer.
Kortom, welke keuzes maak je…?
We kunnen het 1 x goed doen en dat is het doel. Raffstores zouden ook een optie kunnen zijn en hebben mijn voorkeur boven screens.
Maar ergens ga ik er vanuit dat de to juli icm daglicht berekening ruim afdoende zouden moeten zijn. Maar zo te lezen is dat niet per definitie waar
Overigens hebben ze voorgesteld een koelkast berekening te doen en dat gaan we wel doen
Persoonlijk zou ik voor het binnenklimaat altijd gaan voor glas dat niet zonwerend is en dan voor zonwering. Groot voordeel heb je dan ook in de winter, waarbij je juist wel de zon naar binnen wil voor gratis verwarming. En ik denk ook het hele jaar door helderder zicht naar buiten.Isniedood schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 05:10:
[...]
Dat is dus min of meer mijn vraag. Wat zegt dit nou echt ?
We kunnen het 1 x goed doen en dat is het doel. Raffstores zouden ook een optie kunnen zijn en hebben mijn voorkeur boven screens.
Maar ergens ga ik er vanuit dat de to juli icm daglicht berekening ruim afdoende zouden moeten zijn. Maar zo te lezen is dat niet per definitie waar
Overigens hebben ze voorgesteld een koelkast berekening te doen en dat gaan we wel doen
Enig idee of het ook triple glas is en met welke LTA en G waarde ?Danny755 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:50:
Wij hebben overal zonwerend glas en merken echt niet dat dit minder licht doorlaat of dat het ook maar iets opvalt dat we minder helder zicht naar buiten hebben. Misschien missen we in de winter wat zonnewarmte, maar zou dan het enige zijn.
ebk71 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:56:
***members only***
Dat is wel een goede, ik was nu inderdaad van plan een document te gaan delen. Tot nu hadden wij onze vragen wel genummerd aangeleverd met de verwachting dat zij zelf dit verder zouden bijhouden, maar dat blijkt dus niet het geval. Ik twijfel niet zo zeer aan de bouwkwaliteit an sich maar wel dat ik er continu bovenop moet zitten en de volgende stap is dat ze tijdens het bouwen zaken vergeten die niet meer zomaar op te lossen zijn.
Hier sluit ik me bij aan, maar ik zou de communicatie wel heel belangrijk vinden. Als dat nu al moeizaam verloopt heb je een lang proces te gaan met elkaar.
Wij gingen op het begin regelmatig samenzitten en dan konden we gebundeld de wijzigingen doorgeven, als we dan wijzigingen hadden bewaarde we die tot de volgende afspraak.
Maar bij vragen / opmerkingen / etc was er altijd heel makkelijk contact te krijgen, en dat merken we nu tijdens de bouw ook terug. We hoeven het maar te vragen en we hebben dezelfde dag nog een antwoord en vaak al een oplossing, worden ook proactief op de hoogte gehouden.
Communicatie is echt heel belangrijk tijdens de bouw voor ons, geeft veel mentale rust en die kun je goed gebruiken in zo'n lang traject
Ik heb geen ervaring met aannemers, maar wel een berg projectervaring. Ook met partners die compleet 'chaotisch' te werk gaan of simpelweg een andere manier van werken hebben dan ik. Daar is op zich niets mis mee, en het ik ga ook niet proberen ze anders te laten werken.ebk71 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:50:
[...]
Dat is wel een goede, ik was nu inderdaad van plan een document te gaan delen. Tot nu hadden wij onze vragen wel genummerd aangeleverd met de verwachting dat zij zelf dit verder zouden bijhouden, maar dat blijkt dus niet het geval.
Er is één ding wel heel belangrijk: Zorg dat jij helder, duidelijk en consequent communiceert, zaken bijhoudt en (mondelinge) afspraken vastlegt. Er komt een moment dat het even niet loopt en dan moet je voorkomen dat jij als zondebok gezien wordt.
Kortom alles vastleggen en communiceren.
Veel werk, veel voldoening. Vergelijk het met een grondige renovatie zelf doen. Niet iedere relatie kan er tegen en je kunt alle hulp gebruiken, al is het maar om je even door de moeilijke momenten heen te trekken. Verder geld de wet van Hofstadter911911SB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:35:
Iemand ervaring met het laten bouwen van een casco woning. Hoe hebben jullie de verdere afbouw aangepakt en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Het scheelt best een fors bedrag ten opzichte van een sleutelklare oplevering.
Echter zijn de voordelen ook groot. Je kunt er tienduizenden euro’s (of meer) mee besparen, het is meteen je eigen huis (waarin je dus ook zelf dingen kunt fixen) en je kunt nog dingen aanpassen als je die last minute bedenkt."alles langer duurt dan je denkt, zelfs als je rekening houdt met de Wet van Hofstadter"
High cost, high gain.
[ Voor 26% gewijzigd door big bang op 16-07-2026 21:11 ]
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
:strip_exif()/f/image/IEZXriraDOU6Bu2SqELhmM39.jpg?f=fotoalbum_large)