Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31

backupdevice

Boeh!

jappie166 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:43:
[...]

Zuid (+-5 graden). Idee is in de zomer geen direct zonlicht binnen en in de winter wel. Zou volgens de architect (Sketchup) goed moeten kloppen met de zon inval.
Wij hadden orgineel ook zo'n plan met ons huis. Mooi hoor. Wij zijn er vanaf gestapt omdat bij ons die overkapping op noord zou komen. Wat weer als effect had dat het totaal anders is geworden.

Hier ligt trouwens de betonvloer erin. Morgen wordt er begonnen met de binnenmuren plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 04-06-2025 14:47 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 11:17
Erkel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:56:
Wij hebben inmiddels een afspraak staan met groothuisbouw begin juli. Gaan volgende week nog eens naar de modelwoningen kijken.

We krijgen een schetsontwerp (+ prijsindicatie) van vg loghouses. We hadden hier een brochure opgevraagd en toen belden ze de dag erna dat ze een vrijblijvend schetsontwerp konden maken. Dus onze pinterest dinges doorgestuurd, erg benieuwd wat daar uit komt.

Verder willen we nog een derde optie erbij. We neigen hierbij meer naar een architecten bureau welke ook de bouwbegeleiding etc doet. (We willen zo min mogelijk zelf doen). Het liefst een beetje in de buurt, dan stap je toch wat makkelijker in de auto om te overleggen dan met een enkele reis van 2 uur.
Uitleg van @Conrado klopt.
Ik zou dan een architect + aannemer afraden. (zoals je gisteren schreef)

Groothuisbouw is een echte catalogus bouwer.
Je kan ook Allure Bouw overwegen. Heeft catalogus opties, maar ook de route die ook Conrado beschreef.
Een bouwer met architect in dienst. Zo bouw je wel ontzorgd, maar heb je ook vrijheid.
Altijd goed om een vergelijk te hebben.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:23
backupdevice schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:09:
die rookmelder moet aan het plafond (8>
Dan loop je wel kans dat ‘ie ooit af gaat :+

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Dan loop je wel kans dat ‘ie ooit af gaat :+
Batterij eruit halen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:42
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-06 14:12
jappie166 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:12:
[...]

We zijn al heel wat stappen verder en hebben ondertussen ook al wat tekeningen.
Deze zijn door de supervisie(welstand) goedgekeurd, dus we kunnen verder met de technische tekeningen, constructieberekinigen, enz.

***members only***
Mooi! Een tweeersoonsbed in de ..werkkamer? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 11:21
jappie166 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:12:
[...]

We zijn al heel wat stappen verder en hebben ondertussen ook al wat tekeningen.
Deze zijn door de supervisie(welstand) goedgekeurd, dus we kunnen verder met de technische tekeningen, constructieberekinigen, enz.
***members only***
Mooi!

Members only: vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappie166
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:58
(jarig!)
ArnaudYK schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:28:
[...]

Haha ja.. huis moet levensloop bestendig zijn, maar dit hopen we toch niet nodig te hebben de komende 40 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[...]

Wij hebben ook een werkkamer in de slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wij hebben op de begane grond onze master bedroom met eigen toilet ingericht. Dan hoe je niet te verbouwen als je niet meer naar boven kunt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:24
Members only:

[ Voor 26% gewijzigd door FabianGTI op 05-06-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door Frantic op 05-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
[...]

Is onze werk/hobby/speel kamer ook op berekend :Y water e.d. en bergen ruimte hebben we in de garage. Mocht 't nodig zijn dan kunnen we daar een badkamertje realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
We hebben een Zehnder ComfoAir Q met bypass (standaard) en enthalpie filter, ik ben benieuwd. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:49:
We hebben een Zehnder ComfoAir Q met bypass (standaard) en enthalpie filter, ik ben benieuwd. :+
Goede keuze, zeker de enthalpie optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Tip trouwens: bel ff met VEH ipv online die opleverkeuring in te boeken. Er is dan veel meer mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Frantic op 05-06-2025 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Goede keuze, zeker de enthalpie optie!
Enthalpie ben ik ook benieuwd naar. Zit er bij ons ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:18:
Tip trouwens: bel ff met VEH ipv online die opleverkeuring in te boeken. Er is dan veel meer mogelijk.
Wij hebben deze week ook de aanvraag ingediend maar volgens mij is bij ons niet raars gebeurd, we kregen gewoon een afspraakbevestiging. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[...]

Welke precies ? De 450 of 600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Wij hebben deze week ook de aanvraag ingediend maar volgens mij is bij ons niet raars gebeurd, we kregen gewoon een afspraakbevestiging. :?
Ja ik kreeg 't niet voor elkaar via de site..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
backupdevice schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:08:
[...]

Welke precies ? De 450 of 600?
Geen idee, ik denk zelf de kleine variant.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:49
Frantic schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Enthalpie ben ik ook benieuwd naar. Zit er bij ons ook in.
Deed BH wel aan wtw? Hoe heb je ze over de streep gekregen dan? Dacht dat die partij er niets van moest weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotAvailable
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-06 13:30
Iemand hier ervaringen met prefab bouwen in Limburg? Ik heb bij een aantal firma's uit de lijst in de eerste post de brochures/prijslijst opgevraagd, maar krijg helaas vaak terug te horen dat Limburg buiten hun werkgebied valt... Ben dus op zoek naar de firma's die Limburg wel als hun werkgebied beschouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
NotAvailable schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:45:
Iemand hier ervaringen met prefab bouwen in Limburg? Ik heb bij een aantal firma's uit de lijst in de eerste post de brochures/prijslijst opgevraagd, maar krijg helaas vaak terug te horen dat Limburg buiten hun werkgebied valt... Ben dus op zoek naar de firma's die Limburg wel als hun werkgebied beschouwen
Even voor de zekerheid: bedoel je echt prefab? De term wordt vaak verward met bv catalogusbouw, vandaar dat ik het even check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
seanpaul schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Deed BH wel aan wtw? Hoe heb je ze over de streep gekregen dan? Dacht dat die partij er niets van moest weten.
ThuisinBouwen deed het gewoon ja. Kostte nul moeite. Advies was wel om t niet te doen maar ik zei ik wil het. Toen zeiden zei oké we doen het.

[ Voor 17% gewijzigd door Frantic op 05-06-2025 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:12
[...]
Inderdaad een goede optie dit. Zelf had ik een Vasco DX6, maar deze maakte te veel lawaai, zelfs na het vervangen van de motoren door een monteur. Deze Zehnder is stiller, en als hij geluid maakt is het minder irritant. Plus veel uitgebreider qua instellingen, en een goede KNX en home assistant integratie mogelijk. Met enthalpie heb je ook geen afvoer nodig en kan hij op de grond staan wat weer meer ruimte op leverde voor extra geluidsdemping. Het was een dure investering om de DX6 weer te verkopen en een nieuwe Zehnder te kopen maar voor mij echt meer dan waard!
Voor iedereen die nog een keuze moet maken, loop om Vasco heen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Eens @walletje-w, je kunt de ethalpie-versie zo op de vloer zetten. Onder een schuin dak is dat een uitkomst. Ze staan hier op een anti-dreun mat.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Vk8LdqBv/KVL-108.jpg

Ik vind ze - we hebben 'r twee - echt fluisterstil in normaal bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 21:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jappie166 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:08:
[...]

Haha ja.. huis moet levensloop bestendig zijn, maar dit hopen we toch niet nodig te hebben de komende 40 jaar.
Wij hebben daarom onze slaapkamer beneden geplaatst, met badkamer eraan vast. En qua oppervlakte is de badkamer zo getekend dat er dan ook nog aan beide zijde van het bed een rolstoel tussen bed en muur zou passen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
walletje-w schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Inderdaad een goede optie dit. Zelf had ik een Vasco DX6, maar deze maakte te veel lawaai, zelfs na het vervangen van de motoren door een monteur. Deze Zehnder is stiller, en als hij geluid maakt is het minder irritant. Plus veel uitgebreider qua instellingen, en een goede KNX en home assistant integratie mogelijk. Met enthalpie heb je ook geen afvoer nodig en kan hij op de grond staan wat weer meer ruimte op leverde voor extra geluidsdemping. Het was een dure investering om de DX6 weer te verkopen en een nieuwe Zehnder te kopen maar voor mij echt meer dan waard!
Voor iedereen die nog een keuze moet maken, loop om Vasco heen!
Mooi om te lezen, wij hebben deze niet zozeer gekozen, dat heeft de installateur gedaan, in de eerste tekeningen stond nog een Duco, alleen toen we de enthalpie erbij wouden hebben ze het geheel verandert naar deze.
Jammer genoeg hebben ze de WTW en warmtepomp nog steeds niet aan gezet, terwijl beide nu zijn aangesloten. :/

Met betrekking tot het levensloop wonen hebben wij ervoor gekozen om de garage eventueel te kunnen opofferen tot slaapkamer en badkamer, alle voorbereidingen zijn eigenlijk al getroffen ervoor.
Wij verwachten/hopen het voorlopig nog niet nodig te hebben (ik ben 35) dus we hebben de slaapkamers gewoon boven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:00:
[...]

Mooi om te lezen, wij hebben deze niet zozeer gekozen, dat heeft de installateur gedaan, in de eerste tekeningen stond nog een Duco, alleen toen we de enthalpie erbij wouden hebben ze het geheel verandert naar deze.
Jammer genoeg hebben ze de WTW en warmtepomp nog steeds niet aan gezet, terwijl beide nu zijn aangesloten. :/
Bij ons draait ook alleen de WP alleen z'n opstartprogramma van 5 dagen op 't moment. Dit zou overmorgen klaar moeten zijn. Maandag hadden we prik, dinsdag is alles gespoeld e.d. en woensdag is Nibe langs gekomen om in bedrijf te stellen.

Begreep van onze installateur dat ze die wp normaliter opstarten zonder dat de wtw draait, geen idee waarom of dit normaal is. Maar het staat onze oplevering niet in de weg dus dikke prima :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:31:
[...]

Bij ons draait ook alleen de WP alleen z'n opstartprogramma van 5 dagen op 't moment. Dit zou overmorgen klaar moeten zijn. Maandag hadden we prik, dinsdag is alles gespoeld e.d. en woensdag is Nibe langs gekomen om in bedrijf te stellen.

Begreep van onze installateur dat ze die wp normaliter opstarten zonder dat de wtw draait, geen idee waarom of dit normaal is. Maar het staat onze oplevering niet in de weg dus dikke prima :7
Mja, ik wil het vocht uit de woning zien te krijgen zodat we met de renovlies kunnen gaan starten.
Volgens mij zou het opstartprotocol 14 dagen duren bij ons (Mitsubishi Ecodan), dat moet wel gebeurd zijn voordat de egaline erin gegooid wordt, en dat wordt eind deze maand gedaan. :X

Volgens mij moeten ze alleen nog de radiatoren op zolder (Jaga Hybrids) nog koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Hier zijn ze gisteren begonnen met het plaatsen van de binnenmuren. Is stiekem wel gaaf om je huis gebouw te zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
backupdevice schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:16:
Hier zijn ze gisteren begonnen met het plaatsen van de binnenmuren. Is stiekem wel gaaf om je huis gebouw te zien worden.
Ik verbaasde me over hoe snel dat ging met
Kalkzandsteen en gibo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Frantic schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:13:
[...]

Ik verbaasde me over hoe snel dat ging met
Kalkzandsteen en gibo
Ja idd . Ze geven aan nog twee dagen nodig te hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
backupdevice schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:25:
[...]

Ja idd . Ze geven aan nog twee dagen nodig te hebben .
Bij ons deden ze een verdieping per dag. Ok wel 12u gewerkt die dagen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen weekenden hebben we gebruikt om wat kleine klusjes te doen zoals het ophangen van buitenverlichting, 30 meter tuinslang haspels en beveiligingscamera.
Ondertussen zijn ze begonnen aan het leggen van de vloer, is er een haag geplaatst op de erfgrens en hebben we de schutting voorzien van een lik verf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3564Fag-4Vggc_LMXwnjZJanCMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbCy6hoaEVvNWJZ8dcg0SbfS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GddSOriyAxWf7zU2fLtYh5_R6jE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fa7gA4OqCyFyBEH3hnZHirPi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKtYvYgLx0U-QWzmgBQ8PXMTNIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1Pi1duJFqEFk1QRfg7a0BCK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX3Jq4ivZCNg4ETzRh_lmMhk9aU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdj5CirOLZ5tr4jDmkOtrevg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utfE28cpKD6KHzl4c-t060q-Cg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJb1UmtsXrg6J6F2jfASxAIR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haOpHLdjUkXaHMT1q_2e1NjmfYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MSj4QFgT5YwdzNhH1VkvlbI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2Ru7xVmDWGyAuFvqDSyju8Z9ZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LF5vBbjpsa9fongXhns8SYR5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Lj2io0V9pkfmY5tpYyUUn5Pwc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2HWAEtPsWcM6xKTEXuJAoyq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:50
Koffie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:04:
Afgelopen weekenden hebben we gebruikt om wat kleine klusjes te doen zoals het ophangen van buitenverlichting, 30 meter tuinslang haspels en beveiligingscamera.
Ondertussen zijn ze begonnen aan het leggen van de vloer, is er een haag geplaatst op de erfgrens en hebben we de schutting voorzien van een lik verf.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er mooi uit hoor!
Viel me op dat de gevel aan 1 stuk door gemetseld is. Is dat hoe ze het tegenwoord weer doen? Of zijn het strips op isolatie?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

pentaw1nz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Ziet er mooi uit hoor!
Viel me op dat de gevel aan 1 stuk door gemetseld is. Is dat hoe ze het tegenwoord weer doen? Of zijn het strips op isolatie?
Hoe bedoel je dat precies, aan 1 stuk gemetseld?
Achter de stenen zit gewoon isolatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqweRq1maa1oPyP9RbpsgNbn1pk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HODpJI1SyyBdtoH89ngBSUnW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUImlUBeyXXhGrSzqQfxOljhdBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhS6sarUEGnA5fZH4zSUmYiG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:50
Koffie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Hoe bedoel je dat precies, aan 1 stuk gemetseld?
Achter de stenen zit gewoon isolatie

[Afbeelding][Afbeelding]
als in; geen dilatatievoeg

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

pentaw1nz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Ah op die manier.
Geen idee op welke volumes dat nodig is. Mijn huidige woning heeft het ook niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
@pentaw1nz, dilatatievoegen zijn pas nodig bij gevels langer dan 12m of 14m aan de noordzijde. Mijn garage is 10x6 meter, en daar hebben we halverwege de lange muur een dilatatievoeg gebruikt.
Vaak worden die voegen vanwege de esthetiek dichter op elkaar gezet, bijvoorbeeld bij iedere woninggevel in ene rijtje.

ALs je naar deze foto kijkt, zie je dat @Koffie's terrasmuur, waar de serre tegenaan gebouwd is, een voeg heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylJHuSdPJNev2Yw2QGLpQZJifsA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cdj5CirOLZ5tr4jDmkOtrevg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Conrado schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:15:
@pentaw1nz, dilatatievoegen zijn pas nodig bij gevels langer dan 12m of 14m aan de noordzijde. Mijn garage is 10x6 meter, en daar hebben we halverwege de lange muur een dilatatievoeg gebruikt.
Vaak worden die voegen vanwege de esthetiek dichter op elkaar gezet, bijvoorbeeld bij iedere woninggevel in ene rijtje.

ALs je naar deze foto kijkt, zie je dat @Koffie's terrasmuur, waar de serre tegenaan gebouwd is, een voeg heeft.
[Afbeelding]
Heldere uitleg, thanks :Y)

Nu is die muur van onze serre wel een vreemde eend in de bijt, de woning is eerst normaal gebouwd en daarna is pas de extra muur er tegenaan geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Koffie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:53:
Nu is die muur van onze serre wel een vreemde eend in de bijt, de woning is eerst normaal gebouwd en daarna is pas de extra muur er tegenaan geplaatst.
Ja, dat was ook precies de bedoeling :)
Jouw buitengevel is onderdeel van de isolerende schil, die muur niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dilatatievoegen zijn nodig om scheuren te voorkomen. Zijn ook vaak in het metselwerk boven (grote) kozijnen te zien vanwege het verschil in belasting. De serremuur (steens) heeft ook een andere belasting dan de muren van het huis (spouwmuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Conrado schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:01:
[...]

Ja, dat was ook precies de bedoeling :)
Jouw buitengevel is onderdeel van de isolerende schil, die muur niet....
Kijk, en daarom heb ik het het bouwen aan een ander overgelaten .. niet mijn expertise :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ha ha, de mijne ook niet :+
Echter, na drie keer een huis gebouwd te hebben, begin ik het wel wat te snappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:16
Koffie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:53:
[...]

Heldere uitleg, thanks :Y)

Aan welke kant van je huis zit de serre? Richting bedoel ik dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 14-06 11:17
pentaw1nz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Op de 3e foto is een dilitatie voeg duidelijk zichtbaar.
De andere stukken zijn niet lang genoeg.

Een dilitatievoeg wordt ook vaak verwerkt achter een regenpijp. Bij dit huis niet nodig vermoed ik

[ Voor 10% gewijzigd door Loft op 09-06-2025 22:19 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
FabianGTI schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Klopt, het is op sommige delen zeker wel 10mm, het is gewoon met de spuit (MP75) gedaan.
Op sommige delen, waar de leidingen zitten, is de laag wel dikker, het gekke alleen is dat die stukken veelal wel droog en egaal van kleur zijn.

Inmiddels zit het er 8 weken op en wordt het alleen gedroogd door middel van ventilatie door gebrek aan de warmtepomp, ondanks dat het afgelopen week pokke weer is, is het weer de eerste weken van het drogen perfect geweest.

De laatste anderhalve week ben ik ook aan het drogen met bouwventilatoren.

Ik zal eens beginnen dit weekend de toplaag te schuren en alvast de eventuele putjes op te vullen. :+
Om hier even op terug te komen heb ik afgelopen weekend eens met een vochtmeter gekeken in huis, de meeste muren zitten tussen de 12 en 14 % vocht (op 2 wanden op zolder na :+ ), alleen is met zo'n meter natuurlijk niet te zien hoe het dieper in de muur eraan toe gaat.

Het stucwerk is inmiddels ruim 60 dagen aan het drogen, in de hoeken lijkt het een andere kleur maar naar later inspectie blijken hier onderdelen aangesmeerd met een finish wat net een andere kleur is (is voelbaar gladder).

Is 12% droog genoeg voor renovlies? Op het internet lees ik wisselende verhalen maar we willen zo onderhand wel eens beginnen met de wanden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:53
We zijn vandaag bij groothuisbouw geweest. Erg gecharmeerd van de GH2, terwijl we de GL5 wat tegen vonden vallen (vrij donker, vooral bij de zithoek. Komt denk vooral door de slaapkamer aan de achterkant icm het druilerige weer van vandaag).

Dus in principe wordt het de GH2, wel jammer dat de prijzen op de website niet zo kloppen met de werkelijkheid. We hebben begin juli een afspraak staan en daar gaan we nu vol goede moed naar toe. In de hoop tot een prijs te komen die het voor ons interessant maakt.

Wat het wel lastig maakt is dat ze geen gedetailleerdere optie lijst delen vooraf. Dan hadden we thuis al kunnen kijken of we bepaalde dingen (gevelsteen bijv) wel of niet willen. Dat scheelt toch weer tijd met je afspraak die je dan voor andere dingen kan gebruiken.

Als voorbeeld: We willen de woning in de lengte inkorten (-1meter) en in de breedte uitrekken (+ 1 meter), via de website kost +1 meter 40k, maar krijg je die voor het inkorten weer (gedeeltelijk) terug?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42
Erkel schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:08:
We zijn vandaag bij groothuisbouw geweest. Erg gecharmeerd van de GH2, terwijl we de GL5 wat tegen vonden vallen (vrij donker, vooral bij de zithoek. Komt denk vooral door de slaapkamer aan de achterkant icm het druilerige weer van vandaag).

Dus in principe wordt het de GH2, wel jammer dat de prijzen op de website niet zo kloppen met de werkelijkheid. We hebben begin juli een afspraak staan en daar gaan we nu vol goede moed naar toe. In de hoop tot een prijs te komen die het voor ons interessant maakt.

Wat het wel lastig maakt is dat ze geen gedetailleerdere optie lijst delen vooraf. Dan hadden we thuis al kunnen kijken of we bepaalde dingen (gevelsteen bijv) wel of niet willen. Dat scheelt toch weer tijd met je afspraak die je dan voor andere dingen kan gebruiken.

Als voorbeeld: We willen de woning in de lengte inkorten (-1meter) en in de breedte uitrekken (+ 1 meter), via de website kost +1 meter 40k, maar krijg je die voor het inkorten weer (gedeeltelijk) terug?
Dat zal je met GHB moeten bespreken, wij hebben ook de keuzen tussen gh2 en de gl5 gemaakt.

Het is juist erg licht in onze zithoek, schuif eens met de ramen of zet er een extra raam in. Schuifpui zoals in het voorbeeldhuis kan je ook vergroten, dit zullen ze in het gesprek niet benoemen maar is zeker mogelijk tegen geringe meerprijs.

Stuur me een dm voor de optielijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:53
whipcheck schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Dat zal je met GHB moeten bespreken, wij hebben ook de keuzen tussen gh2 en de gl5 gemaakt.

Het is juist erg licht in onze zithoek, schuif eens met de ramen of zet er een extra raam in. Schuifpui zoals in het voorbeeldhuis kan je ook vergroten, dit zullen ze in het gesprek niet benoemen maar is zeker mogelijk tegen geringe meerprijs.

Stuur me een dm voor de optielijst.
DM gestuurd :) Bij ons is het bouwvlak van het kavel een beetje de beperkende factor waardoor we eigenlijk worden "gedwongen" voor de GH2 te kiezen.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

elektriekert schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:55:
[...]

Aan welke kant van je huis zit de serre? Richting bedoel ik dan :p
Beetje 360 look van de woning: Koffie in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 13:42
Conrado schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Dank! Stuk nog wel :)
Ik bouw in eigen beheer, dus zonder aannemer. Mijn bouwsom is een grote stapel facturen, die heb ik nog maar niet opgeteld. Dat doe ik als alles klaar is. De investering is ook niet onze grootste zorg.
Geef eens een grove schatting voor de leek onder ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Grof gezegd zitten we op/rond de 1.000K of een dikke €600/m3. Dat is voor alles wat ‘r staat dus incl. domotica, keukens, verlichting, interieur maatwerk, badkamers, vloeren, stoffering, bestrating, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:01:
Grof gezegd zitten we op/rond de 1.000K of een dikke €600/m3. Dat is voor alles wat ‘r staat dus incl. domotica, keukens, verlichting, interieur maatwerk, badkamers, vloeren, stoffering, bestrating, enzovoort.
Dat vind ik meevallen eerlijk gezegd.
Welke regio ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dit is ZO Brabant onder de rook van Eindhoven. Een kavel vinden was het lastigste, omdat we niet in het buitengebied wilden wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 14:06
Snap ik het wel goed dat dan zonder kavel is? ik vind het een mooie m3 prijs :). heeft toch wel zijn voordeel als je alles zelf (kan) regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ja, bouwkosten zijn altijd zonder kavel. Dit staat overigens op ruim 1300m²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:42:
Dit is ZO Brabant onder de rook van Eindhoven. Een kavel vinden was het lastigste, omdat we niet in het buitengebied wilden wonen.
je zou zomaar bij mij in de buurt kunnen wonen :w
Maar dan heb je wss geen bank gehad die een waarborg certificaat eiste ?

[ Voor 40% gewijzigd door backupdevice op 11-06-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
backupdevice schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:17:
Maar dan heb je wss geen bank gehad die een waarborg certificaat eiste ?
Nee, dat klopt. Je kunt niet in eigen beheer bouwen als de bank om een afbouwgarantie of zo vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:33:
[...]

Nee, dat klopt. Je kunt niet in eigen beheer bouwen als de bank om een afbouwgarantie of zo vraagt...
600/M3 met hoogwaardige afwerking is mi alleen te halen met ZZP-ers en eigen beheer. Jaloers :)

Mag ik vragen wat de woonomgeving is dan. Je geeft aan op een 1300M2 kavel te wonen en niet in het buitengebied.

[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 11-06-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Laatst online: 12-06 10:09
Sinds deze week even een beetje zitten teruglezen en lurken en ik zie een hoop moois voorbij komen! Gefeliciteerd ermee.
Bij ons is het "verhuisballetje" gaan rollen nadat een vriend bezig was met een woning in Bergentheim, met land er omheen voor paarden etc. Dat is uiteindelijk afgeketst maar voor de gein toen ook eens in die omgeving gaan zoeken naar huizen en vond nieuwbouwhuizen waar je in de regio Amersfoort van zou dromen met prijzen die echt belachelijk zijn. Dan zouden we bij verkoop eigen woning en aankopen nieuwbouw bijna hypotheek-vrij zitten. Maar zoals je kan bedenken: Bergentheim !== Amersfoort qua liggen tov de rest van het land en werk etc.

Anyweg, daar is dus wel het zaadje geplant. We zijn in de, ondertussen 1-2 jaar sinds dat moment, al bij een aantal woningen wezen kijken om te verhuizen, en hebben ook al op 2 woningen een bod gedaan maar niet geworden, en het is me ook al een aantal keren in de bol gekomen om te denken aan "waarom dan niet zelf iets laten bouwen". Dit is dan mede gekomen door huizen die je op Funda aangeboden ziet worden, nieuw, ook tegen prijzen dat de grond bijna gratis geweest moet zijn ofzo.

Bijvoorbeeld:
1. https://www.funda.nl/deta...is-molenweg-8-b/43596229/ volledig onderkelderd, mooi perceel, uitzicht, maar wel in de middle of nowhere en ook vrij noordelijk.
2. https://www.woneninluwela...00OtsTQYAZ/bouwnummer-225 vrijstaand ook, wel minder inhoud, iets minder groot perceel etc maar ook hier een prijs dat niet te vergelijken is met regio Amersfoort.

Maar wel dat je denkt oke, als je voor dat geld een huis + grond kan kopen, WAT is dan de prijs van de woning. Want je kan er wel vanuit gaan dat de grond een stuk goedkoper zal zijn daar.

Gek genoeg toen wij ons huis in Vathorst/Hooglanderveen kochten in 2012 (crisis nog) hebben wij onze woning gekocht voor een totale som (incl alle kosten) voor 264k. De grond was uit mijn hoofd iets van 125k voor 180m2 en de woning ook ongeveer 125k met nog wat extra kosten dan zodat het totaal op 264k aan hypotheek uitkwam. Tussenwoning, maar ondanks de 5,1m binnenmaat wel enorm ruim met 154m2 of meer 158m2 sinds de dakkapel aan de achterkant. Tuin van 20x5 erachter dus allemaal helemaal prima == kan best wat opleveren!

Dus ik zie wel bij selekthuis bijvoorbeeld een voorbeeldwoning die desnoods casco opgeleverd zou kunnen worden voor 300k+ (een win-win woning) maar weet even niet wat de afmetingen zijn. Of bij die groothuisbouw het type GL5 bijv wat casco ongeveer 367k is. Met een verwachte verkoopprijs van onze woning van rond de 650-700k (zou moeten kunnen) is het dus alleen nog een kavel fixen alleen blijkt dat in de regio dus wel een probleem vooralsnog. Dit kan je verderop in het land natuurlijk wel realiseren maar we willen eigenlijk in deze buurt blijven.

Hoe dan ook! Ik raak wel enorm geïnspireerd door jullie ervaringen en foto's dus ik denk dat ik me hier eens goed in ga verdiepen en wat brochures bij bovengenoemde bedrijven op ga vragen. Ik heb zelf al een idee voor een indeling die wellicht iets anders is dan de standaard woningen en ben benieuwd wat zoiets dan gaat kosten. Om toch een idee te geven van wat we heel mooi zouden vinden is bijvoorbeeld dit vakantiehuis van Landal haha, ontbreken alleen maten maar mijn gok is dat het beneden zo'n 7x11-12 is en boven meer 6 breed dus slaapkamers zijn 3m breed:
Afbeeldingslocatie: https://www.landal.nl/-/media/images/mdm/mbg/10_zakelijk/mbg_10l_bg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.landal.nl/-/media/images/mdm/mbg/10_zakelijk/mbg_10l_et.jpg

Sfeerimpressie maar kan je natuurlijk wel aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://mss-p-014-delivery.stylelabs.cloud/api/public/content/4897686-16x9?t=w600

Voordelen en iets waar wij nu van zeggen dit MOET er in: bijkeuken/technische ruimte op de begane waar wasmachine kan. Speelkamer voor de kinderen op de begane grond (zou die slaapkamer prima kunnen worden. En boven minstens 4 slaapkamers zodat we allemaal op dezelfde verdieping slapen (wens van de vrouw). Met wat dakkapellen kan je nog prima ruimte realiseren in de kamers en er is nu zelfs een sauna geplaatst maar kan evt een 5e kamer zijn. Als de nok hoog genoeg kan komen om echt te kunnen staan zou dat ook nog ruimte bieden voor opslag of een logeerkamer. Maar zoiets!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

orange.x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:50:
Sinds deze week even een beetje zitten teruglezen en lurken en ik zie een hoop moois voorbij komen! Gefeliciteerd ermee.
Bij ons is het "verhuisballetje" gaan rollen nadat een vriend bezig was met een woning in Bergentheim, met land er omheen voor paarden etc. Dat is uiteindelijk afgeketst maar voor de gein toen ook eens in die omgeving gaan zoeken naar huizen en vond nieuwbouwhuizen waar je in de regio Amersfoort van zou dromen met prijzen die echt belachelijk zijn. Dan zouden we bij verkoop eigen woning en aankopen nieuwbouw bijna hypotheek-vrij zitten. Maar zoals je kan bedenken: Bergentheim !== Amersfoort qua liggen tov de rest van het land en werk etc.

Anyweg, daar is dus wel het zaadje geplant. We zijn in de, ondertussen 1-2 jaar sinds dat moment, al bij een aantal woningen wezen kijken om te verhuizen, en hebben ook al op 2 woningen een bod gedaan maar niet geworden, en het is me ook al een aantal keren in de bol gekomen om te denken aan "waarom dan niet zelf iets laten bouwen". Dit is dan mede gekomen door huizen die je op Funda aangeboden ziet worden, nieuw, ook tegen prijzen dat de grond bijna gratis geweest moet zijn ofzo.

Bijvoorbeeld:
1. https://www.funda.nl/deta...is-molenweg-8-b/43596229/ volledig onderkelderd, mooi perceel, uitzicht, maar wel in de middle of nowhere en ook vrij noordelijk.
2. https://www.woneninluwela...00OtsTQYAZ/bouwnummer-225 vrijstaand ook, wel minder inhoud, iets minder groot perceel etc maar ook hier een prijs dat niet te vergelijken is met regio Amersfoort.

Maar wel dat je denkt oke, als je voor dat geld een huis + grond kan kopen, WAT is dan de prijs van de woning. Want je kan er wel vanuit gaan dat de grond een stuk goedkoper zal zijn daar.

Gek genoeg toen wij ons huis in Vathorst/Hooglanderveen kochten in 2012 (crisis nog) hebben wij onze woning gekocht voor een totale som (incl alle kosten) voor 264k. De grond was uit mijn hoofd iets van 125k voor 180m2 en de woning ook ongeveer 125k met nog wat extra kosten dan zodat het totaal op 264k aan hypotheek uitkwam. Tussenwoning, maar ondanks de 5,1m binnenmaat wel enorm ruim met 154m2 of meer 158m2 sinds de dakkapel aan de achterkant. Tuin van 20x5 erachter dus allemaal helemaal prima == kan best wat opleveren!

Dus ik zie wel bij selekthuis bijvoorbeeld een voorbeeldwoning die desnoods casco opgeleverd zou kunnen worden voor 300k+ (een win-win woning) maar weet even niet wat de afmetingen zijn. Of bij die groothuisbouw het type GL5 bijv wat casco ongeveer 367k is. Met een verwachte verkoopprijs van onze woning van rond de 650-700k (zou moeten kunnen) is het dus alleen nog een kavel fixen alleen blijkt dat in de regio dus wel een probleem vooralsnog. Dit kan je verderop in het land natuurlijk wel realiseren maar we willen eigenlijk in deze buurt blijven.

Hoe dan ook! Ik raak wel enorm geïnspireerd door jullie ervaringen en foto's dus ik denk dat ik me hier eens goed in ga verdiepen en wat brochures bij bovengenoemde bedrijven op ga vragen. Ik heb zelf al een idee voor een indeling die wellicht iets anders is dan de standaard woningen en ben benieuwd wat zoiets dan gaat kosten. Om toch een idee te geven van wat we heel mooi zouden vinden is bijvoorbeeld dit vakantiehuis van Landal haha, ontbreken alleen maten maar mijn gok is dat het beneden zo'n 7x11-12 is en boven meer 6 breed dus slaapkamers zijn 3m breed:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voordelen en iets waar wij nu van zeggen dit MOET er in: bijkeuken/technische ruimte op de begane waar wasmachine kan. Speelkamer voor de kinderen op de begane grond (zou die slaapkamer prima kunnen worden. En boven minstens 4 slaapkamers zodat we allemaal op dezelfde verdieping slapen (wens van de vrouw). Met wat dakkapellen kan je nog prima ruimte realiseren in de kamers en er is nu zelfs een sauna geplaatst maar kan evt een 5e kamer zijn. Als de nok hoog genoeg kan komen om echt te kunnen staan zou dat ook nog ruimte bieden voor opslag of een logeerkamer. Maar zoiets!
Die prijzen van Selectbouw en GBH zijn vanaf prijzen. Wil je een beetje fatsoenlijke afwerking dan zit je al heel snel aan de prijzen die via aannemers gaan.

Voor nieuwbouw en met afbouwgarantie, reken op vanaf E600/M3 voor casco tot en met zo duur als je het zelf wilt maken.

Laat je alles door de aannemer doen, dan zit je als snel richting de 700-800M3 .

Tel daarbij de kosten buiten bouwen erbij op. Sonderingskosten, leges, bouw NUTS , WKB , BENG voorzieningen etc. Zit je zo aan de 25-35K.

Kavel - geen idee in jullie regio . Onze prijs was E296/M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@backupdevice opzich is 600-800/m3 wel te doen maar dat is een beetje passen en meten en zal inderdaad sterk van de wensen afhangen welke kant het op zal gaan en wat je allemaal wel en niet laat doen. Maar ik denk dat het in onze situatie het meest van belang is om te beginnen bij "wat zou een huis met onze wensen moeten kosten". Dan weet je welke speelruimte je hebt met een kavel en overige kosten. Want dat gaat in de regio hier een beetje alle kanten op. En niet elk kavel kan bebouwd worden met wat je dan zelf voor ogen hebt qua inhoud of afmetingen. Daarom is het denk ik handiger om de woning als uitgangspunt te nemen en niet uiteindelijk een kavel waar je dan met evt beperkte afmetingen het maar moet gaan redden.

Nog wat uitzoekwerk te gaan in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

@orange.x Ervan uitgaande dat de kavels niet voor het oprapen liggen en dat dit meestal een fixed prijs is , is dat in mijn ogen het belangrijkste. Alleen dan weet je hoeveel je overhoudt om een huis neer te zetten.

Ff onderbouwen. De plek waar je je huis gaat zetten is net zo - in ons geval het meest belangrijkste - belangrijk dan wat voor huis je gaat bouwen . Location , location , location .

[ Voor 30% gewijzigd door backupdevice op 11-06-2025 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter

Bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

leuk huisje, het grappige aan dit soort huisjes is dat je kan zien hoe ze de architectuur betaalbaar hebben gekregen.

goedkoop: dak op de 1e verdieping laten beginnen en geen dakkapel.
ook goedkoop: de gevelbekleding
duur: overstek.

zodra je voor jezelf gaat tekenen wil je doorgaans die dakkapellen wel en/of het dak iets hoger laten beginnen, steentjes op de gevel, niet standaard kozijnen, etc. en dan is het in prijs ineens een gewoon huis met een "duur" overstek en geen goedkope elementen om het te compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[..]
Zoals gezegd: de prijzen die je online ziet zijn vanaf prijzen, en daarna gaat het ernstig rap omhoog.
Om even een hele ruwe schets te geven wat wij kwijt zijn: Matterhorn (sleutelklaar) (versie 01-05-23): 332.800,00
Na aanpassingen: 476K
En daar zijn gaandeweg nóg meer aanpassingen bijgekomen, en dan moeten er ook nog badkamers. keuken en vloeren in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Dus ik zie wel bij selekthuis bijvoorbeeld een voorbeeldwoning die desnoods casco opgeleverd zou kunnen worden voor 300k+ (een win-win woning) maar weet even niet wat de afmetingen zijn.
Mooi om te zien hoeveel goede raad je al krijgt :)

Kleine aanvulling: 'casco' is niet gestandaardiseerd, het betekent in ieder geval dat het huis nog niet gereed voor bewoning is. Iedere bouwer hanteert een eigen lijst wat wel dan niet onderdeel van het casco is. Let daarop, om onverwachte kosten te vermijden.

Daarbij speelt nog iets: Sinds 2024 geldt de wettelijke regeling "Kwaliteitsborging voor het Bouwen", dat een verplicht certificaat oplevert. Zonder dat, mag je er niet wonen. Een casco is nog niet gereed, dus moet de kwaliteitsborging nog afgerond worden tijdens de afbouw.
Meer info: Casco en kwaliteitsborging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
twain4me schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:36:
[...]

leuk huisje, het grappige aan dit soort huisjes is dat je kan zien hoe ze de architectuur betaalbaar hebben gekregen.

goedkoop: dak op de 1e verdieping laten beginnen en geen dakkapel.
ook goedkoop: de gevelbekleding
duur: overstek.

zodra je voor jezelf gaat tekenen wil je doorgaans die dakkapellen wel en/of het dak iets hoger laten beginnen, steentjes op de gevel, niet standaard kozijnen, etc. en dan is het in prijs ineens een gewoon huis met een "duur" overstek en geen goedkope elementen om het te compenseren.
Het klinkt in deze post alsof je waarde hecht aan "duur". Volgens mij is dat niet wat je probeert te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
@backupdevice locatie is zeker van belang. Maar met elk kavel zijn ook weer andere regels gemoeid. Als je voor de benedenverdieping al bepaalde wensen hebt die in een bepaald vlak het beste tot zijn recht komen dan kan je los van de prijs al wel wat kavels afschieten. In die zin is het dus wel handig als je voor jezelf weet het moet minimaal dit of dat kunnen in deze orientatie anders heeft het geen zin. Dus gemakkelijk zal het niet worden vrees ik, maar een mens mag dromen :)

@twain4me de overstek was een leuke toevoeging toen we er jaren geleden eens in hebben gezeten maar dat is ook mede door de opzet van het park. Daar is alles vrij open ondanks de bosligging en dat heb je doorgaans niet dat mensen op alle manieren langs je woning kunnen lopen dus die overstek is totaal geen must. Het zal ook in the end vallen of staan bij hoe een kavel bebouwd mag worden.

@Koffie Sleutelklaar is dan dus met badkamer, keuken, vloeren etc? Of opgeleverd met keuken en badkamer en de rest mag je allemaal zelf nog doen. Zit wel een verschil in. Als het sleutelklaar is incl vloeren en wanden, dan vind ik de vanaf 328 tot uiteindelijk 476 nog wel te overzien. Zou je daarna nog een keuken moeten plaatsen, vloeren, raambekleding, wanden etc. Dan ga je al snel richting de 550 en dan wordt het wel een ander verhaal.

@Conrado goede toevoeging. Casco is in mijn optiek zoals we destijds onze huidige woning kochten. Vloerverwarming zat erin en de cementdekvloer. De wanden behangklaar en de voorbereidingen voor de keuken waren getroffen. Badkamer en toilet waren niet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

orange.x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:36:
@Koffie Sleutelklaar is dan dus met badkamer, keuken, vloeren etc? Of opgeleverd met keuken en badkamer en de rest mag je allemaal zelf nog doen. Zit wel een verschil in. Als het sleutelklaar is incl vloeren en wanden, dan vind ik de vanaf 328 tot uiteindelijk 476 nog wel te overzien. Zou je daarna nog een keuken moeten plaatsen, vloeren, raambekleding, wanden etc. Dan ga je al snel richting de 550 en dan wordt het wel een ander verhaal.
Bij sleutelklaar zit er wel een toilet en badkamer in, maar stel je daar niet teveel van voor.

uit de AO:
Sanitair Villeroy&Boch, GroheA/igour mengkranen en rvs douchedrain

meer/minderwerk:
Het standaard sanitair vervallen (inclusief de standaard
designradiator in de badkamer)
-/- 5.289,00

Het standaard wand- en vloertegelwerk vervallen
-/- 4.613,00

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:24:
[...]

Daarbij speelt nog iets: Sinds 2024 geldt de wettelijke regeling "Kwaliteitsborging voor het Bouwen", dat een verplicht certificaat oplevert. Zonder dat, mag je er niet wonen. Een casco is nog niet gereed, dus moet de kwaliteitsborging nog afgerond worden tijdens de afbouw.
Meer info: Casco en kwaliteitsborging.
Onze bouw was vorige week uitgekozen door de overheid om te WKB-er en de richtlijnen rond de WKB te checken. 4 ernstig kijkende rijksambtenaren die 2 uur lang aandachtig foto's maakte en naar een betonvloer keken :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Deleon78 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:29:
Het klinkt in deze post alsof je waarde hecht aan "duur". Volgens mij is dat niet wat je probeert te zeggen :)
Ik las het anders. Waar anderen al waarschuwden voor de vanaf prijzen bij catalogusbouwers, geldt iets vergelijkbaars voor dit ontwerp. @orange.x noemt wat gewenste aanpassingen als extra dakkappelen en de nok iets hoger, dat zijn allemaal zaken die de bouwsom best kunnen laten toenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:25:
[...]

Ik las het anders. Waar anderen al waarschuwden voor de vanaf prijzen bij catalogusbouwers, geldt iets vergelijkbaars voor dit ontwerp. @orange.x noemt wat gewenste aanpassingen als extra dakkappelen en de nok iets hoger, dat zijn allemaal zaken die de bouwsom best kunnen laten toenemen.
Gotcha! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:06
Onze woning is "comfort" uit de catalogus 344k. Maar er zit aan verbreding, verlenging, garage, andere pannen, heiwerk, en alle kleine extra dingetjes toch al op 160k meerwerk. En dan komt er nog 20k voor de badkamer, 25-30k keuken.
Daarna moet je nog vloeren, wandbekleding enzovoort.
Let ook bij kavels heel goed op wat wel en niet mag, welstandseisen enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Bij nieuwbouw met particulier opdrachtgeverschap, zoals in dit topic veel gebeurt (immers: niet projectmatig), wie is dan verantwoordelijk voor het energielabel? Moeten we dat zelf regelen (lees: betalen)? Of moet de aannemer dit bij oplevering overleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Zoals ik het begrijp is onder de Wet Kwaliteitsborging, de kwaliteitscontroleur daarvoor de aangewezen persoon. Deze controleert of de aannemer gebouwd heeft conform BENG, en geeft dan een certificaat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Conrado schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:25:
Zoals ik het begrijp is onder de Wet Kwaliteitsborging, de kwaliteitscontroleur daarvoor de aangewezen persoon. Deze controleert of de aannemer gebouwd heeft conform BENG, en geeft dan een certificaat af.
En als, zoals bij ons, je vergunning nog van 2023 is en je niet met WKB te maken hebt? Heb je daarvan ook een idee hoe 't zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
woekele schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:19:
Bij nieuwbouw met particulier opdrachtgeverschap, zoals in dit topic veel gebeurt (immers: niet projectmatig), wie is dan verantwoordelijk voor het energielabel? Moeten we dat zelf regelen (lees: betalen)? Of moet de aannemer dit bij oplevering overleggen?
Wij moesten het zelf regelen. Via die portaal waar je vervolgens wat data invoert en een partij kiest voor 5€. Was niet zo spannend, maar ik ging ook niet voor het hoogste label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
woekele schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:27:
[...]

En als, zoals bij ons, je vergunning nog van 2023 is en je niet met WKB te maken hebt? Heb je daarvan ook een idee hoe 't zit?
Je aannemer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zapure
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15-06 13:40
Conrado schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:12:
Prima @Erkel, deze keuze is dus gemaakt ;)

Ik heb ook grond van een private partij gekocht, en kan een aankoopmakelaar alleen maar aanraden. Je staat tegenover een partij die eigenlijk enkel in de transactie - en het geld - geïnteresseerd is. Het gaat om een enorme investering en dan moeten ook alle randvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld melding- en informatieplicht, op orde zijn.
Ik woon in dezelfde regio. Zou je jouw aankoopmakelaar willen delen via DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuannguyen2
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:07
Ik kom eens gluren, leuk om de ervaringen te lezen.

[ Voor 78% gewijzigd door tuannguyen2 op 12-06-2025 16:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:49
Korte update:

We hebben inmiddels ons tweede gesprek gehad bij Brummelhuis. Blijkbaar hadden we zoveel aanpassingen op het standaardontwerp, dat ze er een BNA-architect bij hebben gehaald voor het vervolg. Die had onze wensen uit het eerste gesprek al uitgewerkt in een plattegrond en een schets.

Aan het basismodel is niet heel veel veranderd, maar we hebben wél flink wat extra raampartijen rondom het huis toegevoegd – die over de hele gevel van beganegrond tot onder de goot (met een paneel voor de verdiepingsvloer) komen. Ook hebben we een entree in de risaliet toegevoegd en een bijgebouw laten intekenen.

Ik vroeg nog even hoe het zat met eventuele extra kosten voor de architect. Hun reactie was iets in de trant van: “Nee hoor, geen extra kosten. De ene klant kost wat meer, de andere wat minder – uiteindelijk hopen we gewoon dat je bij ons blijft.” Klinkt op zich fair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
seanpaul schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:34:
Korte update:

We hebben inmiddels ons tweede gesprek gehad bij Brummelhuis. Blijkbaar hadden we zoveel aanpassingen op het standaardontwerp, dat ze er een BNA-architect bij hebben gehaald voor het vervolg. Die had onze wensen uit het eerste gesprek al uitgewerkt in een plattegrond en een schets.

Aan het basismodel is niet heel veel veranderd, maar we hebben wél flink wat extra raampartijen rondom het huis toegevoegd – die over de hele gevel van beganegrond tot onder de goot (met een paneel voor de verdiepingsvloer) komen. Ook hebben we een entree in de risaliet toegevoegd en een bijgebouw laten intekenen.

Ik vroeg nog even hoe het zat met eventuele extra kosten voor de architect. Hun reactie was iets in de trant van: “Nee hoor, geen extra kosten. De ene klant kost wat meer, de andere wat minder – uiteindelijk hopen we gewoon dat je bij ons blijft.” Klinkt op zich fair.
Architect heeft bij ons ook nog esthetische aanpassingen gedaan zonder dat wij daar een rekening van hebben gezien.

Ben wel benieuwd naar je schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Deleon78 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:37:
[...]

Wij moesten het zelf regelen. Via die portaal waar je vervolgens wat data invoert en een partij kiest voor 5€. Was niet zo spannend, maar ik ging ook niet voor het hoogste label.
Welk jaar was dat? Die labels voor 5 euro is al wat langer verleden tijd toch?

En @DeBaroN geeft dus aan dat de aannemer het zou moeten regelen. Hmmm....

[ Voor 9% gewijzigd door woekele op 12-06-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
woekele schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:03:
[...]

2019. Zijn ze voor wkb nog overgestapt op een ander systeem ook?
Regelgeving yikes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
woekele schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:03:
[...]

En @DeBaroN geeft dus aan dat de aannemer het zou moeten regelen. Hmmm....
Aannemer wimpelt het af waarschijnlijk. Of het staat in je contract.
Maar normaal gesproken moet je aannemer het label verzorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Kwam alleen deze nog tegen, geen idee hoeveel 'autoriteit' deze URL heeft:

https://www.lente-akkoord...e-energielabel-beantwoord
Woningeigenaren zijn verplicht om bij de oplevering, verkoop of verhuur van een woning een energielabel beschikbaar te stellen aan de koper of huurder. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de verkopende partij. Bij woningen in ontwikkeling is dat meestal de projectontwikkelaar, afhankelijk van de afspraken daarover in het contract met het bouwbedrijf. Vaak wordt bijvoorbeeld in een koop-aanneemovereenkomst de volledige verantwoordelijkheid doorgeschoven naar het bouwbedrijf. Bij huurwoningen is de woningcorporatie of belegger verantwoordelijk voor het aanvragen van een energielabel. Bij particulier opdrachtgeverschap is er geen verkoopmoment en blijft de particulier dus zelf verantwoordelijk. Bij een cataloguswoning is de partij die de woning verkoopt (en bouwt of monteert) verantwoordelijk voor het label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
woekele schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:22:
Kwam alleen deze nog tegen, geen idee hoeveel 'autoriteit' deze URL heeft:

https://www.lente-akkoord...e-energielabel-beantwoord

[...]
Volgens mij klopt dit en ben je inderdaad dan zelf verantwoordelijk. Bij catalogusbouw ligt dat mogelijk weer anders. Ik heb in ieder geval ervoor gezorgd dat ik van de aannemer de benodigde bewijsstukken had. Ben alleen nog niet aan toegekomen om een label aan te vragen, maar nu biedt de bank (hypotheekverstrekker) een gratis energieadvies+energielabel aan. Dat advies is wat onzin (alles is top geïsoleerd e.d.), maar dat label is welkom. Dus dan ga ik dat maar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
ArnaudYK schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:17:
[...]

Volgens mij klopt dit en ben je inderdaad dan zelf verantwoordelijk. Bij catalogusbouw ligt dat mogelijk weer anders. Ik heb in ieder geval ervoor gezorgd dat ik van de aannemer de benodigde bewijsstukken had. Ben alleen nog niet aan toegekomen om een label aan te vragen, maar nu biedt de bank (hypotheekverstrekker) een gratis energieadvies+energielabel aan. Dat advies is wat onzin (alles is top geïsoleerd e.d.), maar dat label is welkom. Dus dan ga ik dat maar doen.
'alles is top geïsoleerd' dat is een aanname en alleen zo als je daar zelf continue op gehamerd hebt en bijgeweest bent, anders is het gewoon wat aannemers doen, het absolute minimum.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
No Hands schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:54:
[...]

'alles is top geïsoleerd' dat is een aanname en alleen zo als je daar zelf continue op gehamerd hebt en bijgeweest bent, anders is het gewoon wat aannemers doen, het absolute minimum.
Er was op gehamerd en stond in contract. Ik had een aparte duurzaamheidsadviseur en die hielp de architect. Doel was om aan passief huis norm te voldoen. Komt niet terug in het label, want de orientatie enzo van de ramen speelt een grote rol. Dus die label maakt mij niet zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
woekele schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:27:

De wet is best duidelijk:
Bij oplevering van een nieuw gebouw of gedeelte daarvan is de verkoper verplicht de koper een energielabel te leveren (artikel 6.27, lid 1 Bbl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Conrado schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:26:
[...]

De wet is best duidelijk:
Bij oplevering van een nieuw gebouw of gedeelte daarvan is de verkoper verplicht de koper een energielabel te leveren (artikel 6.27, lid 1 Bbl).
Maar in particulier er opdrachtgeverschap is er geen verkoper toch? Je bent zelf de ‘projectontwikkelaar’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
ArnaudYK schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:30:
Maar in particulier er opdrachtgeverschap is er geen verkoper toch? Je bent zelf de ‘projectontwikkelaar’
De aannemer is toch de verkoper in deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:05:
[...]

De aannemer is toch de verkoper in deze?
Poeh, je kunt deze wettekst verschillend interpreteren.

wie is dan de verkoper van een nieuw gedeelte van een gebouw als er geen eigendomsoverdracht plaats gaat vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:40
Bovendien, als je een overkapping bij je achterdeur laat maken (is toch ook deel van het gebouw), moet de aannemer daar dan een energielabel bij leveren? Of zelfs van de hele woning?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Ik kom toch even op mijn woorden terug, want er blijkt een verschil te zijn in nieuwbouw huizen en utiliteit.

Verenging Eigen Huis schrijft het volgende: Een definitief energielabel is verplicht bij het verkopen of verhuren van je huis en bij oplevering van een nieuwbouwwoning. Bij particuliere nieuwbouw ben je zelf verantwoordelijk om het label te regelen.

Kortom, als 'zelfbouwer' ben je geen koper, en moet je het dus zelf regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Conrado op 14-06-2025 22:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:45
Conrado schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:52:
Ik kom toch even op mijn woorden terug, want er blijkt een verschil te zijn in nieuwbouw huizen en utiliteit.

Verenging Eigen Huis schrijft het volgende: Een definitief energielabel is verplicht bij het verkopen of verhuren van je huis en bij oplevering van een nieuwbouwwoning. Bij particuliere nieuwbouw ben je zelf verantwoordelijk om het label te regelen.

Kortom, als 'zelfbouwer' ben je geen koper, en moet je het dus zelf regelen.
Klopt helemaal! Daarom wellicht handig voor de mensen met een Rabobank hypotheek; daar kun je je nu aanmelden voor een gratis persoonlijk energieadvies inclusief energielabel.

https://www.rabobank.nl/p...ek/duurzaam-wonen/vooruit
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic