20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
- Werkkamer begane grond
- Ruime bijkeuken begane grond
- 4 slaapkamers 1e verdieping, waarvan 1 met inloopkast
- Badkamer met bad 1e verdieping
- Apart toilet 1e verdieping
- Laagbouw
Om hier een goede start mee te maken ben ik op zoek naar inspiratieplattegronden. Bij voorkeur van T-kappers met de dwarskap tuin-georiënteerd i.p.v. aan de zijde van het oprit. Hebben jullie tips waar ik deze het beste kan vinden?
Ik had bijna dezelfde wensen; maar geen T-kap (en geen apart toilet). De bijkeuken wordt later nog uitgebreid richting de garage.ChillPascal schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:19:
Vlak voor de onze vakantie kregen wij bericht dat we een optie konden nemen op een van onze reserve kavels. Inmiddels hebben we al enkele lokale aannemers gesproken die op een semi-catalogus wijze bouwen. Met onze wensen zoals hieronder omschreven, kwamen we al snel tot de conclusie dat een T-woning het meest geschikt zou zijn.Op dit moment zijn de aannemers aan het tekenen en calculeren. Tegelijkertijd wil ik zelf ook graag gaan puzzelen met de indeling op zowel de begane grond als de 1e verdieping.
- Werkkamer begane grond
- Ruime bijkeuken begane grond
- 4 slaapkamers 1e verdieping, waarvan 1 met inloopkast
- Badkamer met bad 1e verdieping
- Apart toilet 1e verdieping
- Laagbouw
Om hier een goede start mee te maken ben ik op zoek naar inspiratieplattegronden. Bij voorkeur van T-kappers met de dwarskap tuin-georiënteerd i.p.v. aan de zijde van het oprit. Hebben jullie tips waar ik deze het beste kan vinden?
:strip_exif()/f/image/w2qjFKKsC1qFREnC5xJWX9TV.jpg?f=fotoalbum_large)
1.4.1 heet hier nog berging maar is werkkamer.
Uiteindelijk hebben we nog wat deuren verplaatst en nog wat andere kleine zaken.
[ Voor 18% gewijzigd door big bang op 08-09-2025 11:22 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Vlugge editbig bang schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:36:
[...]
Ik had bijna dezelfde wensen; maar geen T-kap (en geen apart toilet). De bijkeuken wordt later nog uitgebreid richting de garage.
[Afbeelding]
Uiteindelijk hebben we nog wat deuren verplaatst en andere kleine zaken nog wat zaken.
De vraag is of je dat belangrijk vind: architecten weten dergelijke wensen in veel verschillende volumes te herbergen.ChillPascal schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:19:
Met onze wensen zoals hieronder omschreven, kwamen we al snel tot de conclusie dat een T-woning het meest geschikt zou zijn.
Bedenk dat een T-kap simpelweg duurder is dan een standaard zadeldak. Het maakt op de verdieping looproutes wat moeilijker. Een huis ontwerpen is keuzes maken in wensen, vorm en budget
Mijn huis is slimmer dan ik...
Hoe dan ook kan ik op internet maar zeer weinig plattegronden vinden van T-kappers. De plattegronden die ik vind zijn vrijwel allemaal zo ingedeeld dat de achterdeur en de bijkeuken zijn gepositioneerd onder de dwarskap. Voor onze kavel (hoekkavel) is het juist wenselijk om de dwarskap (zij)tuingericht te hebben, waarmee de achterdeur juist aan de lange zijde van het hoofdgebouw komt te liggen. De afbeelding hieronder geeft een globaal beeld van het perceel, het bouwvlak en de oriëntatie van de woning.
:strip_exif()/f/image/yIu6qjcv1qqTqhQK00RIUV1U.png?f=user_large)
Mochten jullie tips hebben of voorbeelden van plattegronden van T-kap woningen houd ik mij aanbevolen.
In de huidige wijk zie een grote variatie aan woningen voorbij komen, van bungalows met één bouwlaag en plat dak tot herenhuizen, en van moderne vila's tot Engelse cottages.
De benoemde restricties zijn:
- Maximale bouwhoogte van 10 meter
- Maximaal bebouwd oppervlak, in ons geval 171 m2
- Minimaal 2.5 m van erfgrens (binnen bouwvlak)
- Gevel op maximaal 5 meter achter erfgrens.
Voor een T-vormige woning hoef je niet altijd een t-kap dak te hebben. Dat bewijst wel onze woning die wij 20 jaar geleden hebben gebouwd. Dat is eigenlijk een zadeldak met een paar vouwen erin.ChillPascal schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:56:
@big bang Thanks voor het delen, geeft een mooi inzicht van de mogelijkheden bij een recht zadeldak. Bij voorkeur zouden wij een kookeiland hebben en een ruimere bijkeuken (niet zijnde een aangebouwd platdak). Dus vandaar onze voorkeur voor een T-kap woning. Uiteindelijk nog maar afwachten hoe en of dit past binnen budget.
Hoe dan ook kan ik op internet maar zeer weinig plattegronden vinden van T-kappers. De plattegronden die ik vind zijn vrijwel allemaal zo ingedeeld dat de achterdeur en de bijkeuken zijn gepositioneerd onder de dwarskap. Voor onze kavel (hoekkavel) is het juist wenselijk om de dwarskap (zij)tuingericht te hebben, waarmee de achterdeur juist aan de lange zijde van het hoofdgebouw komt te liggen. De afbeelding hieronder geeft een globaal beeld van het perceel, het bouwvlak en de oriëntatie van de woning.
[Afbeelding]
Mochten jullie tips hebben of voorbeelden van plattegronden van T-kap woningen houd ik mij aanbevolen.
:strip_exif()/f/image/SUuYxpIrE12QcneN29NeaD5X.jpg?f=fotoalbum_large)
Het nieuw huis wat wij nu gaan bouwen krijgt wel een T-kap. Hierbij "ter inspiratie" de tekening zoals goedgekeurd door de Welstand.
:strip_exif()/f/image/Hw8KybBbgHVD7SvlD00uxfDi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8NrdXmkdPq6UVeobhd04l5EC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3WlTEfpcEQV14mLQSdr1W7UF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OCvJJYE0o0jtkIE33abBAdqm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZK2mCBAQybic0KtqtYahRJzU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou de kastenkamer en hoofdslaapkamer wisselen. In de huidige manier moet je door de slaapkamer naar buiten, en kan je een partner die nog slaapt / ziek is / uitrust / ... Wakker maken. Als je het omdraait, kun je de slaapkamer uit naar de kleedkamer en dan is er direct rust in de slaap kamer.big bang schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:36:
[...]
Ik had bijna dezelfde wensen; maar geen T-kap (en geen apart toilet). De bijkeuken wordt later nog uitgebreid richting de garage.
[Afbeelding]
Uiteindelijk hebben we nog wat deuren verplaatst en nog wat andere kleine zaken.
Just my2cts
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Dat heeft diverse voordelen:
- Dakconstructie is goedkoper.
- Minder buitenmuuroppervlak, dat zijn je duurste muren. Je bouw wordt dus goedkoper.
- Minder buitenoppervlak per m³ inhoud, dus energiezuiniger.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Terecht punt, kritische reacties worden zeer op prijs gesteld.Andrehj schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:29:
@ChillPascal Ik snap je fascinatie voor een T-vorm niet. Je kunt dezelfde hoeveelheid m² en m³ ook onder een (iets groter) enkelvoudig zadeldak kwijt.
Dat heeft diverse voordelen:Je kunt dus voor minder geld eenzelfde bouwgrootte realiseren, of voor hetzelfde geldt meer inhoud. Volgens mij altijd winst.
- Dakconstructie is goedkoper.
- Minder buitenmuuroppervlak, dat zijn je duurste muren. Je bouw wordt dus goedkoper.
- Minder buitenoppervlak per m³ inhoud, dus energiezuiniger.
We kijken zowel naar een enkel zadeldak als een T-kap. De punten die je opnoemt zijn correct en nemen we ook zeker mee in de vergelijking. De aannemers kijken dan ook naar beide vormen, zodat wij over een aantal weken een richting kunnen kiezen.
Voor nu zien we enkele voordelen voor een T-kap t.o.v. een enkel zadeldak. Het voornaamste is dat deze mooi inpasbaar is op onze hoekkavel, zie ook de afbeelding uit mijn voorgaande post. Tevens vinden wij een T-kapper an sich ook fraaier dan een recht zadeldak.
Uiteindelijk zal het, zoals @Conrado al zei, een keuze worden in wensen, vorm en budget.
Voor nu zitten we in het stadium om te onderzoeken naar de haalbaarheid van beide vormen. Daarvoor ben ik dus zoekende en puzzelende naar een indeling voor een T-kapper. Deze zijn er mondjesmaat te vinden, maar uitsluitend als beging/garage aan de dwarskap zijde. Daarentegen zijn er voor rechthoekige woningen ontelbaar plattegronden te vinden.
ik denk dat je het verkeerdom benaderd, begin bij een plattegrond en zoek er een dak bij. ipv andersom. je bent jezelf enorm an het beperken zonder een echte reden te geven waarom je een T kap wil.ChillPascal schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:36:
@Conrado; nagenoeg volledig vrij. Type dak en samenstelling is vrij, ook de oriëntatie richting de openbare weg is vrij. In ons geval (hoekkavel) ligt de openbare weg aan de west- en zuidzijde, het bovenstaande kaartje is noordgericht.
In de huidige wijk zie een grote variatie aan woningen voorbij komen, van bungalows met één bouwlaag en plat dak tot herenhuizen, en van moderne vila's tot Engelse cottages.
De benoemde restricties zijn:
- Maximale bouwhoogte van 10 meter
- Maximaal bebouwd oppervlak, in ons geval 171 m2
- Minimaal 2.5 m van erfgrens (binnen bouwvlak)
- Gevel op maximaal 5 meter achter erfgrens.
In eerste instantie hebben wij (uitsluitend) gekeken naar een recht zadeldak. Echter vonden wij dat wij deze niet optimaal ingepast kregen op het perceel. De westelijke grens (op bouwvlakniveau) is <12 m breed en ook de schuine bouwvlak grens is minder dan 12 meter breed. De zuidelijke grens is ca. 15 meter breed. De verschillende oriëntaties zijn gegeschetst hieronder, maar dit betreft een woning van 12 meter breed. De uiteindelijk woning zou al snel een meter of 2 breder moeten, waardoor enkele variaties al niet meer mogelijk zijn.twain4me schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:05:
[...]
ik denk dat je het verkeerdom benaderd, begin bij een plattegrond en zoek er een dak bij. ipv andersom. je bent jezelf enorm an het beperken zonder een echte reden te geven waarom je een T kap wil.
De vrijstaande schuur die ook zichtbaar is heeft een maat van 6x4 meter.
Met de ligging en vorm van de kavel vinden wij dat de T-kap, rechtsonderin, mooi uitkomt. Ondanks dat dit niet ons initiële idee was, zijn wij hier wel gecharmeerd van geraakt.
:strip_exif()/f/image/OcYGNPjE3r7fcBuLH5kDV4QD.jpg?f=fotoalbum_large)
Mochten jullie hier nog ideeën of tips voor hebben hoor ik het graag! Ook kritische reacties worden gewaardeerd.
Je hebt geen standaard kavel en dat vraagt als je er zo naar kijkt om een niet standaard vorm, daarom trek je waarschijnlijk naar de T kap. persoonlijk zou ik dan dus ontwerpen vanuit de omgeving en dus kijken naar overige bebouwing de vorm van het kavel, de bezonning, genius loci etc. ik zou denk ik eerder denken aan een L achtige vorm als je de kavel wil benadrukken.. maar heel eerlijk. als er eenmaal bomen, planten gras en een oprit liggen kijkt nooit iemand meer op deze manier naar je huis
de meeste zelfbouw woningbouwprojecten zijn al heel erg beperkt door bouwvlakken/welstand de afmeting van het kavel etc daar is weinig keuze en daarom lijken dat soort projecten makkelijker.. Als je echt zo vrij bent als je lijkt te zijn ben je doorgaans beter af met een architect.
[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 08-09-2025 21:43 ]
Je hebt het grote voordeel dat je een kavel hebt met veel ontwerpvrijheid. Vervolgens ga je daarin direct beperken door een bepaalde vorm te kiezen. Dat doe je ook - zoals @twain4me al opmerkte - van bovenaf, terwijl je dat perspectief nooit in het echt gaat zien. Dat vind ik zonde.ChillPascal schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:23:
Met de ligging en vorm van de kavel vinden wij dat de T-kap, rechtsonderin, mooi uitkomt. Ondanks dat dit niet ons initiële idee was, zijn wij hier wel gecharmeerd van geraakt.
Ons uitgangspunt was om - voordat we met een architect spraken - van binnen naar buiten te denken. Wij hebben immers de beste kijk op hoe we in de woning willen leven. Voor ons is de keuken/eetkamer het centrum, en vandaaruit zijn de overige woonfuncties die we BG wilden gaan uitwerken. We begonnen letterlijk met papiertjes - die ongeveer de grote van een ruimte weergaven - te schuiven tot we een goed concept voor de indeling hadden. Dat was pas na poging 25, of zo, naar wens.
Dat hebben we als huiswerk aan de architect gepresenteerd. Niet om het exact zo in het ontwerp te krijgen, maar wel om vorm en functie optimaal op elkaar af te stemmen.
Geef de architect daarbij de ruimte om vorm te geven
Ik zou ook wat ruimte opofferen van de zeer ruime kastenkamer zodat je wel een apart toilet kan hebben. Ik had eigelijk als veronderstelling dat iedereen die een beetje hier de ruimte voor had dit ook direct als eis had...big bang schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:36:
[...]
[Afbeelding]

:strip_exif()/f/image/ofMFBHtV8oaFppuZcZcF1PhR.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen, maar de inloopkast staat er al. Omdraaien: slaapkamer en inloopkast; logisch als je met bijvoorbeeld dag/nacht diensten zit of lichte slapers hebt, voor ons is het juist niet prettig telkens door die inloopkast te moeten. Apart toilet is voor ons niet nodig en de ruimte niet waard. Tov de tekening hebben we wel de doorgang richting de ramen verplaatst.
Owja, die ombouw voor de vloerverwarmingverdeler die moet nog…
[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 09-09-2025 08:51 ]
Binnenkort gaan we starten. Onze prefab woning zal gerealiseerd gaan worden. Het lijkt ons leuk één en ander vast te gaan leggen met een camera, Bijvoorbeeld een time-lapse maken op de dag dat ze de muren plaatsen, of wanneer ze met fundering aan de slag gaan.
Geen idee met wat voor camera ja het beste doet. Denken ook na over een beveiligingscamera, kunnen we daar iets mee?
Wat denken jullie?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Geen afschot onder de glasplaten anders staan je glasplaten scheef en moet je wiggen in de houders van het glas plaatsen. Tenminste als het over een glazen schuifrail gaat.backupdevice schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:28:
Vraagje. Wij hebben een overkapping en laten de aannemer een betonvloer storten onder de overkapping. Wij zijn van plan om later een glazen wand te laten plaatsen. Nu zegt de aannemer dat het verstandig is om afschot te hebben, maar als wij op internet nakijken wordt er aangegeven dat de vloer geen afschot moet hebben als er glazen wanden geplaatst worden.
Wat denken jullie?
En waarom zou je onder de overkapping afschot willen. Daar komt toch geen water?
[ Voor 6% gewijzigd door jellebammetje op 11-09-2025 10:39 ]
Thx en inderdaad, zou geen water moeten komen. Maar deze is het meeste op zuid/west gericht dus er zou de meeste regen op staan.jellebammetje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:37:
[...]
Hallo een timmerman hier. Geen afschot onder de glasplaten anders staan je glasplaten scheef en moet je wiggen in de houders van het glas plaatsen. Tenminste als het over een glazen schuifrail gaat.
En waarom zou je onder de overkapping afschot willen. Daar komt toch geen water?
Hoe stel je dat constructief voor? Wordt het beton gevlinderd, komt er een afwerkvloer op? Maakt de glazen wand het ook waterdicht? Welk peil wil je bereiken?backupdevice schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:28:
Vraagje. Wij hebben een overkapping en laten de aannemer een betonvloer storten onder de overkapping. Wij zijn van plan om later een glazen wand te laten plaatsen.
Wij willen eigenlijk de vloer vlinderen en zo laten. Peil gelijk met onder het peil van huis en grond eromheen. Dan later - lees wanneer er geld is , een glazen schuifwand maken .Conrado schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:23:
[...]
Hoe stel je dat constructief voor? Wordt het beton gevlinderd, komt er een afwerkvloer op? Maakt de glazen wand het ook waterdicht? Welk peil wil je bereiken?
Als je dat doet, vervalt eigenlijk de waterkering functie van de dorpel van je huis. In dat geval zou ik voor alle zekerheid voor afschot kiezen.backupdevice schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:25:
[...]
Wij willen eigenlijk de vloer vlinderen en zo laten. Peil gelijk met het huis en grond eromheen. Dan later - lees wanneer er geld is , een glazen schuifwand maken .
Overigens, lijkt vlinderen 'gratis', maar is zeer zeker niet goedkoop. Je zou ook de vloer waterpas onder peil kunnen leggen, en dan later met tegels op hoogte brengen. Voordeel daarvan is dat de onderdorpel van de glazen wand ook de waterkering én verzonken wordt.
Dat is een goedeConrado schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:02:
[...]
Als je dat doet, vervalt eigenlijk de waterkering functie van de dorpel van je huis. In dat geval zou ik voor alle zekerheid voor afschot kiezen.
Overigens, lijkt vlinderen 'gratis', maar is zeer zeker niet goedkoop. Je zou ook de vloer waterpas onder peil kunnen leggen, en dan later met tegels op hoogte brengen. Voordeel daarvan is dat de onderdorpel van de glazen wand ook de waterkering én verzonken wordt.
Herstel.... ik zeg het verkeerd. Wij willen natuurlijk dat de vloer onder peil van het huis komt, Het wordt geen verlengde van de woonkamer. De bedoeling is dat wij gewoon een gevlinderde vloer onder de overkapping willen en in de toekomst eventueel een glazen schuifwand plaatsen.
[ Voor 19% gewijzigd door backupdevice op 11-09-2025 12:42 ]
Wij willen graag beide aansluitingen in huis hebben. Op dit moment ervaren wij echter een uitdaging: beide netbeheerders geven aan dat de aansluiting pas wordt uitgevoerd wanneer er een abonnement wordt afgesloten. Het is voor ons niet mogelijk om twee abonnementen te nemen, en we vinden het onwenselijk dat dit een voorwaarde lijkt te zijn.
Nu is de situatie nog gunstig, de oprit is nog niet aangelegd, waardoor er geen bezwaar is tegen graafwerkzaamheden. Zodra de oprit er ligt, zal het lastiger en kostbaarder worden om aansluitingen aan te leggen.
Wij hebben van beide netbeheerders een toezegging ontvangen dat het mogelijk is om de aansluitingen kosteloos aan te leggen. Onze vraag is daarom: is het mogelijk om zowel de coax als de glasvezelaansluiting in de woning te laten realiseren zonder dat er direct een abonnement wordt afgesloten?
Ziggo is door het bedrijf dat ook de NUTS aansloot meegenomen en bij KPN lag enkel de glasvezel kabel, daarvoor is later nog een monteur langs geweest om de rest aan te sluiten.
Vast wel, maar dan zal je moeten betalen, waarschijnlijk is een jaartje abonement goedkoper.jan011 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:45:
Deze week is bij ons de huisaansluiting gerealiseerd: water, stroom en de mantelbuizen voor data (glasvezel en coax).
Wij willen graag beide aansluitingen in huis hebben. Op dit moment ervaren wij echter een uitdaging: beide netbeheerders geven aan dat de aansluiting pas wordt uitgevoerd wanneer er een abonnement wordt afgesloten. Het is voor ons niet mogelijk om twee abonnementen te nemen, en we vinden het onwenselijk dat dit een voorwaarde lijkt te zijn.
Nu is de situatie nog gunstig, de oprit is nog niet aangelegd, waardoor er geen bezwaar is tegen graafwerkzaamheden. Zodra de oprit er ligt, zal het lastiger en kostbaarder worden om aansluitingen aan te leggen.
Wij hebben van beide netbeheerders een toezegging ontvangen dat het mogelijk is om de aansluitingen kosteloos aan te leggen. Onze vraag is daarom: is het mogelijk om zowel de coax als de glasvezelaansluiting in de woning te laten realiseren zonder dat er direct een abonnement wordt afgesloten?
Dat is merkwaardig; ik wilde direct internet operationeel hebben maar kon pas een abbo afsluiten - Freedom in mijn geval - , nádat KNP de glasvezel had aangesloten en opgeleverd. Ziggo viel hier af ivm de hoge aanlegkosten.jan011 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:45:
Je zou overigens ook een mantelbuis door de (juiste!) invoerbuizen van de meterkast tot aan de erfgrens kunnen leggen. Dan hoeven ze in de toekomst je oprit niet meer open te halen.
Hier ook gedaan. Destijds toen ze met glasvezel in de straat bezig waren 25 meter van die oranje buis gevraagd en gekregen. Dus heb nu 2x van die buizen naar de straat liggen. Waarvan één inmiddels is voorzien van glasvezel, de ander is eventueel nog vrij voor coax of wat de toekomst brengen moge. Deze niet laten verplaatsen ivm de kosten.big bang schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:22:
Het zal er ook een beetje om hangen hoe lastig het voor ze is. Ziggo heeft bij ons nog heel even tegen gesputterd, maar toen ik meldde "ok, dan komt er gewoon geen ziggo abonnement" gingen ze toch overstag.
Je zou overigens ook een mantelbuis door de (juiste!) invoerbuizen van de meterkast tot aan de erfgrens kunnen leggen. Dan hoeven ze in de toekomst je oprit niet meer open te halen.
Daarnaast als je niet te veel puin in je grond heb zitten kunnen ze ook wel met zo’n raket tot vlak voor je meterkast komen als je geen buizen legt.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Er zitten wat verborgen kosten in ja. Je hebt vaak duurder beton nodig om de gewenste sterkteklasse en vloeibaarheid/droogtijd te hebben. op 10 m3 scheeld dat ongeveer 500 euro (toevallig vorige week gedaan) En daar kunnen nog kosten bij komen voor een kleur. Het vlinderen zelf koste ~700 euro voor 70m2 (wordt niet heel veel goedkoper bij kleinere oppervlaktes) De nabehandeling daarna wisseld van 100 tot 2000 euro. ( wisseld van een product om een hardere toplaag te krijgen zoals gedaan wordt in fabriekshallen tot volwaardig woonbeton. (polijsten, impregneren/coaten etc)). Zelf kom ik op ~25 euro/m2 Zeker niet gratis maar wel een stuk goedkoper dan veel andere vloerafwerkingen. Een ander probleem van dit soort vloeren is dat je ze vaak plaatst op het moment dat je nog vollop in de ruwbouwfase zit en je dus ook nog een bak afdek kosten hebt. Maar dat is niet echt aan de orde als het gaat om een terras naast een huis wat af is.Conrado schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:02:
[...]
Als je dat doet, vervalt eigenlijk de waterkering functie van de dorpel van je huis. In dat geval zou ik voor alle zekerheid voor afschot kiezen.
SlimMorpheusk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:37:
[...]
Hier ook gedaan. Destijds toen ze met glasvezel in de straat bezig waren 25 meter van die oranje buis gevraagd en gekregen. Dus heb nu 2x van die buizen naar de straat liggen. Waarvan één inmiddels is voorzien van glasvezel, de ander is eventueel nog vrij voor coax of wat de toekomst brengen moge. Deze niet laten verplaatsen ivm de kosten.
Dan moet daar ook geen water/elektra/hwa/grijs liggen. Vooral die eerste twee lopen typisch ook van erfgrens naar meterkast.Daarnaast als je niet te veel puin in je grond heb zitten kunnen ze ook wel met zo’n raket tot vlak voor je meterkast komen als je geen buizen legt.
Ja, heb die ervaring ook opgedaan want we hebben de schuurvloer laten vlinderen. Daarna start pas het metselwerk.twain4me schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:51:
Een ander probleem van dit soort vloeren is dat je ze vaak plaatst op het moment dat je nog vollop in de ruwbouwfase zit en je dus ook nog een bak afdek kosten hebt.
We hebben inderdaad 2 mantelbuizen liggen maar aangezien ze de inrit wel al gerealiseerd hebben komt deze op het begin waar onze oprit moet komen omhoog.
Anders gewoon glasvezel aanvragen en dan de coax mantelbuis afknippen en onder de grond verstoppen.
Nog bedankt voor je reactie! Wij zijn vandaag uiteindelijk toch uitgekomen met Thuisinbouwen. Morgen tekenen als de stukken binnen zijn.Frantic schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:11:
@AI1990 selekthuis slechte ervaringen mee in de gesprekken.
Groothuisbouw ging voor ons niet werken omdat het te duur zou worden in vergelijking met ThuisinBouwen. En veel is gestandaardiseerd, wat logisch is voor hun concept.
Zojuist opgeleverd met ThuisinBouwen, tot nu toe hele goede ervaringen. We hebben wel wat kleine dingetjes gehad, maar dat is eigenlijk allemaal goed opgelost en goed uitgesproken. En als we vrienden om ons heen zien, zijn wij blij dat we voor hun gekozen hebben gezien het getouwtrek dat zij (nog steeds) hebben.
Succes man!AI1990 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:23:
Nog bedankt voor je reactie! Wij zijn vandaag uiteindelijk toch uitgekomen met Thuisinbouwen. Morgen tekenen als de stukken binnen zijn.
Wat ga je precies bouwen....?
Dank je! Wij gaan een soort schuurwoning bouwen, waarbij de bovenste verdieping verhoogde muren heeft. Zij gaan nu aan de slag met het tekenwerk. We hebben op dit moment alleen een eerste plattegrond (excl een kleine zolder).Conrado schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:05:
[...]
Succes man!
Wat ga je precies bouwen....?
:strip_exif()/f/image/qLW2YMK5g8LzQhBnZT6TaHBY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QCDq4CNo0GKsjbpbscFC7hk7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door AI1990 op 13-09-2025 15:19 ]
:strip_exif()/f/image/HhNBYVg0OoFgFmdpg4PY266j.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor onze nieuwbouwwoning moeten komende week alle leidingen in de kruipruimte gelegd worden. Zelfbouw, maar ik had een afspraak met een installateur die alle tekeningen en berekeningen voor me zou maken en meehelpen waar ik handen tekort kom. Maar dat ging op het laatste moment toch niet door. Zelf aan de slag dus, Dyka handboek bestudeerd en ik ben uitgekomen op dit schema. De leidingdoorvoeren in de funderingsbetonbalken zijn eerder al gemaakt.
In eerste instantie wilde ik alleen het riool onder de vloer doen en water bovenlangs. Maar op advies heb ik toch alle waterleidingen van de begane grond ook in de kruipruimte gepland, in mantelbuis zonder isolatie.
Ik zou dankbaar zijn als ervaringsdeskundigen of installateurs eens kritisch mee zouden willen kijken?
Zonder alles gereviewd te hebben;Huisjevanhout schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:15:
[Afbeelding]
Voor onze nieuwbouwwoning moeten komende week alle leidingen in de kruipruimte gelegd worden. Zelfbouw, maar ik had een afspraak met een installateur die alle tekeningen en berekeningen voor me zou maken en meehelpen waar ik handen tekort kom. Maar dat ging op het laatste moment toch niet door. Zelf aan de slag dus, Dyka handboek bestudeerd en ik ben uitgekomen op dit schema. De leidingdoorvoeren in de funderingsbetonbalken zijn eerder al gemaakt.
In eerste instantie wilde ik alleen het riool onder de vloer doen en water bovenlangs. Maar op advies heb ik toch alle waterleidingen van de begane grond ook in de kruipruimte gepland, in mantelbuis zonder isolatie.
Ik zou dankbaar zijn als ervaringsdeskundigen of installateurs eens kritisch mee zouden willen kijken?
- Trek je buitenkraan rechtstreeks vanuit de meterkast. Als je dan ooit een waterontharder wilt dan wil je de buitenkraan daarvoor al aftappen. Voorzie om dezelfde reden een afvoer in de meterkast (of andere locatie voor ontharder).
- Bedenk of je ooit een robotstofzuiger/koffiemachine/stoomoven wilt met aan/afvoer. Een dood stuk leiding boven de vloer wil je niet, dus laat hem of doorlopen in een lus of zorg dat je ‘m later aan kunt koppelen.
- Bedenk of je een douche wtw wilt. Ik ben geen fan van de horizontale; wel van de verticale. Retrofit is bijna nooit interessant, maar meteen nieuw meenemen kost je slechts €500 voor t ding zelf en een paar koppelingen. Je kunt daarmee ook langer douchen op de zelfde boilerinhoud.
- geen gootsteen in de bijkeuken?
- scheid je HWA en riool. Als er nu nog geen gescheiden riool in de straat ligt, mogelijk in de toekomst wel.
[ Voor 17% gewijzigd door big bang op 14-09-2025 20:34 ]
Aha, ik ben ook druk in de weer gewest met het Dyka handboek, dat is super handig. Nu snap ik je tekening niet helemaal, want niet alle vuilwater riool komt nu op elkaar uit. Wat is je centrale afvoer punt?Huisjevanhout schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:15:
Zelf aan de slag dus, Dyka handboek bestudeerd en ik ben uitgekomen op dit schema. De leidingdoorvoeren in de funderingsbetonbalken zijn eerder al gemaakt.
Daarnaast leg je ook al HWA aan binnen de fundering. Waarom doen je dat, is daar een reden voor? Ik heb HWA aan de buitenzijde gelegd.
Heb je al nagedacht welk materiaal je gaat gebruiken? Ik heb PP gebruikt.

Water heb ik later op de betonvloer gelegd. Ik gebruik de 'Belgische' aanpak waarbij iedere tappunt een eigen stopkraan heeft, centraal per verdieping. Ik heb overigens drie groepen: koud, warm en regenwater.

Deze tekening is alleen het deel dat in de kruipruimte zou komen. Voor binnen staan ook nog een paar afvoeren gepland die pas in de dekvloer afgesplitst worden. Dat zijn een wastafel in de bijkeuken en een trits condensafvoeren in de installatieruimte. De badkamer op de tekening krijgt geen douche wtw. Die op de verdieping wel.
Goede opmerking over de ontkalker, ik begrijp dat het niet handig is om een buitenkraan daarop te hebben? Dan leg ik daar een aparte leiding voor. Die opmerking over een extra systeem voor grijs water is ook iets om over na te denken.
Toen de installateur nog zou meewerken vertelde hij mij dat er bij vloerverwarming geen waterleidingen in de dekvloer mogen zoals op de foto van Conrado, zelfs niet in een isolatielaag. Ben wel benieuwd naar de mening van anderen over waterleidingen in dekvloeren, wanden en plafonds?
Zelf twijfel ik nog erg over de aanvoer van de badkamer. Eigenlijk is het een forse omweg via de kruipruimte, de bovenkant van de boiler ligt niet ver van de douche dus bovenlangs zou hier wel een stuk efficiënter zijn.
Je mag geen warmte-overdracht hebben, en dat is afhankelijk van je isolatiewaarde.Huisjevanhout schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:45:
Toen de installateur nog zou meewerken vertelde hij mij dat er bij vloerverwarming geen waterleidingen in de dekvloer mogen zoals op de foto van Conrado, zelfs niet in een isolatielaag. Ben wel benieuwd naar de mening van anderen over waterleidingen in dekvloeren, wanden en plafonds?
Goed idee, maar voorzie dan ook een afvoer en aanvoer voor de douche wtw, afhankelijk van de locatie. Mogelijk past dat al in bovenstaand plan, dat kan ik niet beoordelen.Huisjevanhout schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:45:
De badkamer op de tekening krijgt geen douche wtw. Die op de verdieping wel.
Tis meer andersom, er is geen reden om het water naar buiten te ontkalken, dus waarom zou je daar capaciteit en zout aan verspillen?Goede opmerking over de ontkalker, ik begrijp dat het niet handig is om een buitenkraan daarop te hebben? Dan leg ik daar een aparte leiding voor. Die opmerking over een extra systeem voor grijs water is ook iets om over na te denken.
Denk ook na over hoe je je tuin inricht om geen (of zo min mogelijk) sproeiwater te gebruiken. Sproeien met drinkwater is zonde.big bang schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:08:
[...]
Goed idee, maar voorzie dan ook een afvoer en aanvoer voor de douche wtw, afhankelijk van de locatie. Mogelijk past dat al in bovenstaand plan, dat kan ik niet beoordelen.
[...]
Tis meer andersom, er is geen reden om het water naar buiten te ontkalken, dus waarom zou je daar capaciteit en zout aan verspillen?
- 7cm cementdekvloer met vloerverwarming
- 3 cm isolatie
- broodjesvloer volgens BENG norm
- kruipruimte
Hopelijk ziet het er zo goed uit qua bochten en leidingdiktes? Ik twijfel dus nog over de waterleiding van de badkamer, of die het best boven- of onderlangs gaat.
Iets anders waar ik een extra blik zou waarderen is de beugeling van de rioolleidingen, dat doe ik ook voor het eerst. Hieronder nog eens de plattegrond, maar nu met alleen het riool. Rood staat voor een gefixeerde beugel en groen voor een glijdende. Hoe lijkt het zo?
:strip_exif()/f/image/RySTG2QvMehdKAr9sWJOPs1K.jpg?f=fotoalbum_large)
In het kort: de waterdruk bij warm water is ondermaats
Deze klacht is al bij de aannemer neergelegd, maar die probeerde eerst af te wimpelen met 'je hebt de badkamers zelf laten installeren dus je moet bij je badkamer bouwer zijn', toen heb ik hem uigenodigd om bij mij eens de afwas te komen doen met het pisstraaltje wat uit de kraan komt.
Zoals sommigen wellicht nog weten is de aannemer vergeten een leiding voor warmwater aan te leggen richting de keuken. Deze extra leiding is ook het extreemst vwb lage waterdruk
:strip_exif()/f/image/SyjMOQvGn6xaRlcPuRuSRog2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het kraan volledig open op zijn heetst (na warm worden)
Nu ben ik gisteren toch eens gaan de kruipruimte in gedoken om te kijken hoe de boel loopt. Ik ga het in mijn uitleg vooral over dikke en dunne leidingen hebben. Exacte maten weet ik niet, maar ik zal proberen ze later in het verhaal te duiden.
Wat ik onder de grond aantrof was het volgende: er lijk een soort dikke hoofdleiding voor koud water te lopen. Daar waar er water richting een vertrek nodig is word het afgetakt met een dunnere leiding. De dikke leiding gaat ook naar boven richting de badkamer.
De warme leiding is echter een ander verhaal. Onder de warmtepomp komen er 2 dunne leidingen door de fundering heen.
De ene leiding gaat naar de badkamer naar boven, hier is overduidelijk achteraf een T-stuk op geplaatst voor de keuken.
De andere leiding gaat naar de badkamer beneden.
Nergens is een dikkere leiding gebruikt voor warm, alles is 1 en dezelfde dikte.
Als ik met deze kennis in de bijkeuken ga kijken bij de WP zie ik het volgende: uit de WP komt een dikke leiding en vlak voor deze door de vloer gaat word hij in 2 kleinere verdeeld. Dat zijn de 2 leidingen die ik onder de grond aantrof.
:strip_exif()/f/image/BgaCwmDpCnnWatzsoUDwvenG.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn archief vond ik nog deze oude foto van de bouw, dit zijn alle leidingen die later op de WP zijn aangsloten. Waarom alle leidingen die uit de vloer komen daar zo aan elkaar zijn verbonden weet ik niet, want dat is nu uiteraard niet het geval.
Op deze foto zie je in het midden 2 dunnere leidingen de vloer in gaan. Deze 2 komen van een dikkere af. Die dikke leiding loop nu helemaal naar boven en is de aanvoer van warm water vanuit de WP.
Foto's hoe het nu is:
![]() | ![]() |
Laten we even de vergeten keukenleiding achterwege dan was er dus 1 dunne leiding voor de badkamer beneden (1 douche, 1 toilet, 2 wsbakken) en 1 dunne leiding voor boven (1 douche, 1 toilert, 1 bad, 1 wasbak).
Als leek zou ik zeggen: gebruik voor die aanvoeren ook gewoon een dikke leiding als aanvoer en ga pas in de badkamer zelf vertakken.
En tot overmaap van ramp hebben ze dan ook nog eens de keuken afgetapt van de leiding naar boven.
Nog even over 'dikke en dunne leidingen' : op de foto's zie dikke en dunne leidingen. De dunne leidingen op de foto's zijn dezelfde dikte als in de kruipruimte voor warm water is gebruikt.
De ikke leiding is was in de kruipruimte als hoofdleiding voor koud water word gebruikt.
Kan iemand iets zinnigs uit mijn verhaal opmaken?
Tijd voor een nieuwe sig..
Enige wat ik kan zeggen is dat ik ook zou zeggen: zolang mogelijk zo dik mogelijke leiding.. zo is t hier ook. Zou bijna gaan denken dat er toch ergens onverhoopt een knik zit in een leiding. Of viezigheid.
Kan je eens timen hoe lang t duurt voor je 10L warmwater hebt? (Of 5 en dan dat x2) hier zitten normen aan. Wij hebben bv nog wat discussie omdat ik de waterdruk op de buitenkraan laag vind.
Verandert de druk hoe warmer het water wordt?
[ Voor 63% gewijzigd door Frantic op 16-09-2025 08:30 ]
Ik zal straks eens testen, maar als anmtwoord op de laatste vraag: ja als hij op temperatuur is komt er minder water uit.Frantic schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:26:
@Koffie leidingen. Zijn tijdens de bouw wss zo verbonden om ze onder druk te houden voor beton storten E.d. voorkomt beschadigingen en dat er vuil in kan komen
Enige wat ik kan zeggen is dat ik ook zou zeggen: zolang mogelijk zo dik mogelijke leiding.. zo is t hier ook. Zou bijna gaan denken dat er toch ergens onverhoopt een knik zit in een leiding. Of viezigheid.
Kan je eens timen hoe lang t duurt voor je 10L warmwater hebt? (Of 5 en dan dat x2) hier zitten normen aan. Wij hebben bv nog wat discussie omdat ik de waterdruk op de buitenkraan laag vind.
Verandert de druk hoe warmer het water wordt?
De buitenkranen komen zitten rechtstreeks op de hoofdleiding vanuit de meterkast, deze zitten buiten alles om (ook de buiten de waterontharder om). Die zou ik nog eens als een nulmeting kunnen gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door Koffie op 16-09-2025 08:44 ]
Als ik het zo zie is je waterdruk niet ondermaats, maar is het debiet te klein. En dat is het gevolg van te kleine leidingen. Je verteld dat ze het allemaal hebben, dus een incident (knik/platgedrukt) kunnen we uitsluiten.Koffie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:21:
....
Nu is natuurlijk de vraag of dit zo klopt: wat staat er in het bestek/overeenkomst? In hoeverre kun je nieuwe leidingen laten aanleggen?
Zie ik daar een quooker combi flex? Deze reduceert het debiet. Wij hebben een tijdelijke kraan in de keuken gehad, na installatie van de de quooker was de de flowrate duidelijk afgenomen. Langzaam maar nog acceptabel.Koffie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:21:
Ik weet even niet zo goed waar ik mijn informatiewinning vandaan moet halen en twijfel of dit het goede topic is. Vooralsnog zoek ik kennis/informatie zodat ik goed beslagen ten ijs kan komen bij een aankomende discussie.
Deze klacht is al bij de aannemer neergelegd, maar die probeerde eerst af te wimpelen met 'je hebt de badkamers zelf laten installeren dus je moet bij je badkamer bouwer zijn', toen heb ik hem uigenodigd om bij mij eens de afwas te komen doen met het pisstraaltje wat uit de kraan komt.
Zoals sommigen wellicht nog weten is de aannemer vergeten een leiding voor warmwater aan te leggen richting de keuken. Deze extra leiding is ook het extreemst vwb lage waterdruk
[Afbeelding]
Dit is het kraan volledig open op zijn heetst (na warm worden)
Nu ben ik gisteren toch eens gaan de kruipruimte in gedoken om te kijken hoe de boel loopt. Ik ga het in mijn uitleg vooral over dikke en dunne leidingen hebben. Exacte maten weet ik niet, maar ik zal proberen ze later in het verhaal te duiden.
Wat ik onder de grond aantrof was het volgende: er lijk een soort dikke hoofdleiding voor koud water te lopen. Daar waar er water richting een vertrek nodig is word het afgetakt met een dunnere leiding. De dikke leiding gaat ook naar boven richting de badkamer.
De warme leiding is echter een ander verhaal. Onder de warmtepomp komen er 2 dunne leidingen door de fundering heen.
De ene leiding gaat naar de badkamer naar boven, hier is overduidelijk achteraf een T-stuk op geplaatst voor de keuken.
De andere leiding gaat naar de badkamer beneden.
Nergens is een dikkere leiding gebruikt voor warm, alles is 1 en dezelfde dikte.
Als ik met deze kennis in de bijkeuken ga kijken bij de WP zie ik het volgende: uit de WP komt een dikke leiding en vlak voor deze door de vloer gaat word hij in 2 kleinere verdeeld. Dat zijn de 2 leidingen die ik onder de grond aantrof.
[Afbeelding]
In mijn archief vond ik nog deze oude foto van de bouw, dit zijn alle leidingen die later op de WP zijn aangsloten. Waarom alle leidingen die uit de vloer komen daar zo aan elkaar zijn verbonden weet ik niet, want dat is nu uiteraard niet het geval.
Op deze foto zie je in het midden 2 dunnere leidingen de vloer in gaan. Deze 2 komen van een dikkere af. Die dikke leiding loop nu helemaal naar boven en is de aanvoer van warm water vanuit de WP.
Foto's hoe het nu is:Wat ik vooral raar vind is dat er dus eigenlijk vanaf de WP al naar de vertrekken word gegaan met een dunne leiding terwijl het overduidelijk was dat daar nog van alles zou geinstalleerd zou worden.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Laten we even de vergeten keukenleiding achterwege dan was er dus 1 dunne leiding voor de badkamer beneden (1 douche, 1 toilet, 2 wsbakken) en 1 dunne leiding voor boven (1 douche, 1 toilert, 1 bad, 1 wasbak).
Als leek zou ik zeggen: gebruik voor die aanvoeren ook gewoon een dikke leiding als aanvoer en ga pas in de badkamer zelf vertakken.
En tot overmaap van ramp hebben ze dan ook nog eens de keuken afgetapt van de leiding naar boven.
Nog even over 'dikke en dunne leidingen' : op de foto's zie dikke en dunne leidingen. De dunne leidingen op de foto's zijn dezelfde dikte als in de kruipruimte voor warm water is gebruikt.
De ikke leiding is was in de kruipruimte als hoofdleiding voor koud water word gebruikt.
ja dit, je druk wordt gewoon bepaald door de druk uit je hoofdwateraansluiting. tap je warm water uit je vat dan wordt het met dezelfde druk eruit geduwd als het koud binnenkomt toch?Conrado schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:08:
[...]
Als ik het zo zie is je waterdruk niet ondermaats, maar is het debiet te klein. En dat is het gevolg van te kleine leidingen. Je verteld dat ze het allemaal hebben, dus een incident (knik/platgedrukt) kunnen we uitsluiten.
Nu is natuurlijk de vraag of dit zo klopt: wat staat er in het bestek/overeenkomst? In hoeverre kun je nieuwe leidingen laten aanleggen?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat klopt. Door de druk te verhogen krijg je ook meer debiet. Dat zou je kunnen doen door een opvoerpomp, na de boiler, toe te voegen. Ideaal is dat niet, maar het zou zeker een oplossing kunnen zijn.No Hands schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:17:
ja dit, je druk wordt gewoon bepaald door de druk uit je hoofdwateraansluiting. tap je warm water uit je vat dan wordt het met dezelfde druk eruit geduwd als het koud binnenkomt toch?
Voor het koudwater-traject is 'zo lang mogelijk zo dik mogelijk' (26mm alupex) het devies. Hierbij is het zaak om met evenzo grote koppelingen (1") te werken om de flow minimaal te beperken. Als het aankomt op warmwater-traject is het iets genuanceerder. Daar moet je al het water opwarmen en doorheen duwen. In de regel ga je daar voor de hoofdleiding naar 20mm Alupex toe en voor aftakkingen/eindtoestellen naar 16mm toe. Anders heb je veel te veel stilstandverlies/duurt warm water bij het tappunt krijgen een eeuwigheid.Koffie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:21:
Ik weet even niet zo goed waar ik mijn informatiewinning vandaan moet halen en twijfel of dit het goede topic is. Vooralsnog zoek ik kennis/informatie zodat ik goed beslagen ten ijs kan komen bij een aankomende discussie.
....
Overall waterdruk lijkt niet te compenseren voor je leidingmaat (wss. 16mm). Met een tussenpomp zoals @Conrado aangeeft (bijv. een Grundfos SCALA2 3 - 45 A) kun je de druk verhogen in je gehele installatie. Wellicht helpt dat wat? Domme opmerking wellicht: maar je hoofdkraan staat ook volledig open/reduceerventiel goed ingesteld?
Bij onze quooker zit een water besparende kop wat ervoor zorgt dat het water altijd met lucht uit de kraan komt. (dus geen zuivere straal water zoals op de foto)
We hebben ook een Quooker Cube en als we enkel koel water tappen (zonder bubbels) dan ziet de straal eruit zoals op de foto.
Geen idee of je wat aan deze info hebt.
Bij ons precies hetzelfde, verschil werd duidelijk veroorzaakt door de quooker. Voordat de keuken werd geinstalleerd gebruik gemaakt van een simpel kogelkraantje, emmers waren binnen no-time vol.buiter schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:28:
[...]
Bij onze quooker zit een water besparende kop wat ervoor zorgt dat het water altijd met lucht uit de kraan komt. (dus geen zuivere straal water zoals op de foto)
We hebben ook een Quooker Cube en als we enkel koel water tappen (zonder bubbels) dan ziet de straal eruit zoals op de foto.
Geen idee of je wat aan deze info hebt.
- Een pan vullen met koud water duurt 28 seconden
- Een pan vullen met warm water duurt 77 seconden
In het bestek vind ik geen specificatie van de dikte van de leidingen:
Ik heb inderdaad een Quooker flex. Deze zal vast iets van het debiet reduceren, maar dat zou tussen warm en koud geen verschil mogen zijn?52.11 Functionele omschrijving, installatie-onderdelen
52.11.10-a Koud-watertapinstallatie
KOUD-WATERTAPINSTALLATIE:
Uitvoering
- Volgens NEN 1006 "Algemene voorschriften voor drinkwaterinstallaties (AVWI-1981) met
het laatst bijbehorend correctieblad.
KOUD-WATERTAPINSTALLATIE:
- Systeem: eengroeps koud-waterleiding vanaf de watermeter in de meterruimte. Voorzien
van stopkraan met aftap mogelijkheid.
- In het zicht komende leidingen bevestigen met verhoogde zadels.
- De leidingen, mits toegestaan door het waterleidingbedrijf in te storten of in de muren
weggewerkt met gebruikmaking van de nodige mantelbuizen.
Aansluitpunten:
- De onder sanitair omschreven tappunten, gootsteenmengkraan (bij woningtype WinWin
e.e.a. centraal afgedopt t.p.v. vloer en/of achter knieschot) en warmte opwekkingstoestel
52.11.20-a Warm-watertapinstallatie
WARM-WATERTAPINSTALLATIE:
Uitvoering:
- Volgens NEN 1006 : Algemene voorschriften voor drinkwaterinstallaties (AVWI-1981) met
bijbehorende correctie blad.
WARM-WATERTAPINSTALLATIE:
- systeem: eengroeps warm-waterleiding vanaf warmte opwekkingstoestel naar keuken en
badkamer. (bij woningtype WinWin e.e.a. centraal afgedopt t.p.v. vloer en/of achter
knieschot).
Uitvoering:
- Uit het zicht in te storten of in muren weggewerkt met gebruikmaking van de nodige
mantelbuizen.
Aansluitingen:
- De gootsteenmengkraan in de keuken.
- De wastafelmengkraan in de badkamer.
- De douchemengkraan in de badkamer.
52.32 Kunststof buisleidingen
52.32.10-a Aanleg kunststof buisleiding, kunststof buis
AANLEG KUNSTSTOF WATERLEIDING:
Aanlegwijze:
- Voor montage van leidingen en hulpstukken deze ontdoen van verontreinigingen, scherpe
kanten en bramen.
- Leidingdoorvoeren in het zicht afwerken met rozetten van kunststof.
Verbindingswijze:
- Persverbinding
Bevestigingswijze:
- Beschermbuis bij doorvoer bouwkundige constructie: lengte ten minste dikte afgewerkte
constructie.
KUNSTSTOF BUIS, PE:
Materiaal :
- Binnenlaag : PE-Xc
- Tussenlaag : aluminium.
- Buitenlaag : PE-Xb.
- Nominale diameter (mm): volgens berekening installateur.
- PE-X buizen leveren onder KIWA attest-met-productcertificaat.
WATERLEIDING:
- De koud- en warmwaterleiding.
Voor zover ik weet staan alle kranen op leidingen bij mijn weten netjes open.
Daarnaast heb ik dezelfde "pan met 4 liter warm water vullen' test herhaald in de badkamers, en daar haal ik dezelfde tijd om aan 4 liter te komen.
edit: spuit11, 4L
Even een excerpt van de uitleg die wij ontvingen.. Betreft wel koudwater:
De buitenkraan is aangesloten op een 16 mm leiding wat betekend dat er gekeken moet worden naar een volumestroom van een tapkraan ½”, hiervoor staat omschreven dat er (afhankelijk van gebruiksdruk) ca. 10 l/min (0,167 l/s) op geleverd moet worden.
[ Voor 95% gewijzigd door Frantic op 17-09-2025 12:17 ]
Dat houd dan in dat de leiding voor koud water ongeveer 8,5 liter per minuut doet en warm water 2,8 liter per minuut.
Misschien kan je ter plaatse van het boilervat een drukmeter plaatsen. Dan kan je in ieder geval zien of het probleem voor of na de boiler zit.
Ik zou eerst testen hoe snel warm water uit andere kranen komt (wastafel/badkraan badkamer bijvoorbeeld).marcop23 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:56:
Misschien kan je ter plaatse van het boilervat een drukmeter plaatsen. Dan kan je in ieder geval zien of het probleem voor of na de boiler zit.
Edit: Ik heb ook even gekeken naar het aansluitschema van de Quooker. Daar wordt gesproken over een reduceerventiel en een slangenzeefje. Mochten bij de bouw er wat rommel/gruis in de leiding zijn gekomen (mag niet, daar kunnen mengkranen e.d. slecht tegen) kan dat wel gevolgen hebben als dat ophoopt bij dat zeefje. Verder weet ik niet wat het reduceerventiel doet met de druk.
[ Voor 34% gewijzigd door ArnaudYK op 17-09-2025 15:17 ]
Daarnaast heb ik dezelfde 'pan met 4 liter warm water vullen' test herhaald in de badkamers, en daar haal ik dezelfde tijd om aan 4 liter te komen.
Het is dus niet alleen in de keuken bij de Quooker zo, het is bij iedere kraan zo.
Je zou het zelfde experiment eens met twee pannen, bij twee kranen, tegelijkertijd kunnen herhalen. Als de tijd dan ongeveer gelijk blijft, dan weet je dat de bottleneck tussen het sterpunt en de kraan zit. Verdubbeld de tijd, dan zit de bottleneck in het verdeelpunt of er vóór. De werkelijkheid zal er tussenin liggen, maar hopelijk bij de een of de ander in de buurt.Koffie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:34:
Voor de volledigheid:
Daarnaast heb ik dezelfde 'pan met 4 liter warm water vullen' test herhaald in de badkamers, en daar haal ik dezelfde tijd om aan 4 liter te komen.
Het is dus niet alleen in de keuken bij de Quooker zo, het is bij iedere kraan zo.
Pff, 2.7l/min dan kun je niet eens echt lekker douchen lijkt me (ook al komt er wat koud bij). Merk je ook dat andere kranen zachter gaan als er meer open staan?Koffie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:34:
Voor de volledigheid:
Ik heb hier even in de badkamer getest (flesje van een halve liter dus niet zo nauwkeurig) en kom op 3.1 sec voor een halve liter warm water en 2.8 seconde voor koud water. Dus ca 10 liter per minuut. Nu is de afstand tussen boiler en kraan hier vrij kort, maar toch.
Ik zou zo weinig heet water in een nieuw huis echt niet ok vinden. En nu het dus ook de andere kranen zijn kan de aannemer zich niet verschuilen achter een keukenboer.
Nog niet echt zo getest, maar meen me te herinneren dat de warme kraan opendraaien in de keuken tot jkoud water leide bij degene boven in de douche (maar naar nu blijkt zit de keuken ook afgetakt op de leiding naar die douche).ArnaudYK schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:49:
[...]
Pff, 2.7l/min dan kun je niet eens echt lekker douchen lijkt me (ook al komt er wat koud bij). Merk je ook dat andere kranen zachter gaan als er meer open staan?
Wat bleek: er was een toevoerkraan achter de WP unit niet helemaal open gedraaid. Fijn dat het simpel op te lossen was, maar wel kut dat ik al een maand onder een straaltje sta te douden
Op 1 punt na (extra thermostaat in de slaapkamer blijft steken op koelen) waren de andere punten ook netjes opgelost.
Ik ga vanavond eens lekker douchen
Goed dat uiteindelijk opgelost is/lijkt.Koffie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:37:
Vandaag kwam de installateur langs voor diverse punten, waaronder de warme leiding.
Wat bleek: er was een toevoerkraan achter de WP unit niet helemaal open gedraaid. Fijn dat het simpel op te lossen was, maar wel kut dat ik al een maand onder een straaltje sta te douden
Op 1 punt na (extra thermostaat in de slaapkamer blijft steken op koelen) waren de andere punten ook netjes opgelost.
Ik ga vanavond eens lekker douchen
blijkt wel klasiek geval van blijven pushen naar de aannemer / betrokkenen om het op te lossen en niet genoegen te nemen met het eerste antwoord van de aannemer.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Hoe dan ook ben ik benieuwd wat jullie eerste indruk is.
:strip_exif()/f/image/PGnCtWd0A4UkNKaHbOEKmXXP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F2fYtXuRRBoWKKzekJ7rQOe8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jkJUkipikdgxfxf2lPkP6LoX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit voldoet in de basis aan onze belangrijkste eisen/wensen:
Begane grond
- Ruime woonkeuken met ruimte voor een kookeiland, tuin geörienteerd
- Ruime bijkeuken, geschikt voor stallen van fietsen totdat bijgebouw is gerealiseerd (2-5 jaar)
- Werkkamer
- Eén slaapkamer met inloopkast
- Drie kleinere slaapkamers
- Badkamer met ruimte voor een ligbad
- Apart toilet
- Technische-/ wasruimte indien mogelijk
Ik ben erg benieuwd naar jullie indruk. In de afgelopen periode heb ik hier meermaals goede visies en tips voorbij zien komen gericht aan medebouwers.
1 suggestie: de deur en nis naar de grote slaapkamer zou ik weglaten en laat de deur naar de gang opendraaien. Dat maakt de overloop veel ruimtelijker. Die nis heb je op de kamer niet veel aan.
Nog een algemene opmerking: ik zou in een groot vrijstandhuis geen trap willen hebben met een dubbele knik.
[ Voor 19% gewijzigd door RogerSch op 21-09-2025 10:27 ]
De jaren vliegen voorbij en voor dat je het weet heb je daar behoefte aan 😄
Op zijn minst de mogelijkheid creëren om dit later te realiseren, bijvoorbeeld de werkkamer zo groot te maken dat deze later als slaapkamer te gebruiken is en (een deel van) de bijkeuken is om te bouwen tot badkamer.Pimirene schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:32:
Ik zou op de begane grond een slaapkamer en badkamer realiseren zodat die levensloopbestendig is.
Of zorgen dat je naderhand nog een lift kunt plaatsen.....Pimirene schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:32:
Ik zou op de begane grond een slaapkamer en badkamer realiseren zodat die levensloopbestendig is.
Probeer zolang mogelijk trap te lopen dat is goed voor je gezondheid...
Als je nog wilt besparen, kan je volgens mij de twee woondelen netjes op elkaar aan laten sluiten (ipv een T- een L-vorm). Dat scheelt een aantal hoeken aan de buitenzijde, wat het voor zover ik weet een stuk goedkoper maakt.ChillPascal schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:11:
Jullie adviezen ter harte genomen en in de afgelopen periode diverse gesprekken gevoerd om tot de eerste hoofdlijnen van de indeling te komen. Inmiddels worden de eerste begrotingen opgesteld, maar in de tussentijd heb ik de gesprekken zelf vertaald in schetsen. E.e.a. moet nog getoets worden aan de BBL en constructief beschouw worden, met name de positionering van de trap.
Hoe dan ook ben ik benieuwd wat jullie eerste indruk is.
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit voldoet in de basis aan onze belangrijkste eisen/wensen:
Begane grondVerdieping
- Ruime woonkeuken met ruimte voor een kookeiland, tuin geörienteerd
- Ruime bijkeuken, geschikt voor stallen van fietsen totdat bijgebouw is gerealiseerd (2-5 jaar)
- Werkkamer
Daarnaast maakt deze vorm, gecombineerd met de indeling goed gebruik van de enigszins wat vreemde vorm kavel.
- Eén slaapkamer met inloopkast
- Drie kleinere slaapkamers
- Badkamer met ruimte voor een ligbad
- Apart toilet
- Technische-/ wasruimte indien mogelijk
Ik ben erg benieuwd naar jullie indruk. In de afgelopen periode heb ik hier meermaals goede visies en tips voorbij zien komen gericht aan medebouwers.
(als het niet klopt, is er vast iemand die me kan corrigeren)
Die ruimte lijkt me wel heel groot, en eigenlijk zonde voor de tijdelijke functie. Je zult je reden hebben om de bijbouw te vertragen, maar zet dan iets tijdelijks neer voor de fietsen.ChillPascal schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:11:
Ruime bijkeuken, geschikt voor stallen van fietsen totdat bijgebouw is gerealiseerd (2-5 jaar)
Als je de MK 90 grd draait naast de voordeur, kun je de ruimte naast het toilet bij het kantoor trekken.
Welke hoogtelijn staat er onder de kap ingetekend? Vaak wordt 150cm aangehouden, maar dat lijkt me met de deuren onlogisch.
Packaging van een huis is een uitdaging zeker bij zo'n plattegrond waar en soort van centraal deel ontstaat tussen beide poten van de T. De hal beneden is een wirwar van elementen dat deels in de kamer steekt. Boven vind ik de verkeersruimte onnodig groot en ook nog eens op de beste plafondhoogte. Dat zou ik meer aandacht geven, want die ruimte gaat af van de slaapkamers. Een idee kan zijn de trap eens tegen de achterkant van de keuken te plaatsen en te zien wat dat biedt.
Ook de L van @Deleon78 zou ik eens uitproberen.
Mooi dat het aan je wensen voldoet en ziet er goed uit. Ik had wel een paar puntjes.ChillPascal schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:11:
Jullie adviezen ter harte genomen en in de afgelopen periode diverse gesprekken gevoerd om tot de eerste hoofdlijnen van de indeling te komen. Inmiddels worden de eerste begrotingen opgesteld, maar in de tussentijd heb ik de gesprekken zelf vertaald in schetsen. E.e.a. moet nog getoets worden aan de BBL en constructief beschouw worden, met name de positionering van de trap.
Ik heb het gevoel dat er een beetje een mismatch is tussen beneden en boven. Daardoor ontstaat er een hele grote verkeersruimte (met mooie hoogte) op de bovenverdieping en een wat gek gangetje naar de master. Voor boven zou de trap best een stuk naar links kunnen (dan met enkele knik). Dan zou je de van de hele poot van de T een masterbedroom+inloopkast + 2e badkamer kunnen maken. (Ik weet niet hoe jullie huishouden er normaal uitziet maar als alle kamers normaal bezet zijn is een 2e badkamer best prettig). Je moet dan nog wel wat met het toilet wat nu in de verkeersruimte is ingetekend.
Beneden vind ik het hoekje naar de meterkast toe een loze ruimte. Die deur gaat zelden open. Als dat de meterkast is (zoniet waar dan wel en zowel waar is dan je garderobe?). Schuif dat gelijk met de voorzijde van het toilet en als je het deel erachter als kast bij de studeerkamer trekt kun je heel wat spulletjes kwijt.
Met betrekking tot de fietsen. Je zou ook een eenvoudig houten tuinhuisje kunnen plaatsen. Dat is denk ik wel makkelijker manoeuvreren dan door een keukendeur en ik vind fietsen altijd hele onhandige dingen (vies, uitstekende dingen, niet altijd stabiel).
Ook zou ik je badkamer anders inrichten. Het bad aan de onderzijde van links naar rechts lopend (dus 90 graden gedraaid tov huidige tekening). En de douche aan de andere kant, ook 90 graden gedraaid. En naast de douche een wandje. Dan heb je geen douchedeur nodig en blijft het water uit de normale looproute (als dit past met schuine dak)
Wasmachine en wasdroger ruimte kan veel compacter lijkt het. Ik zou proberen om dit strak in te tekenen met plek voor wasmachine, droger, 3 compacte (rechtopstaande) wasmanden en een WTW. En de rest van de ruimte bij de kleinste slaapkamer trekken of gebruiken voor een extra douche. Ook hier zit nu veel hoogte in, en ook nog een aan een gevel waarin je mooie ramen kan maken met uitzicht op tuin.
- L-vorm.
- Uitbouw 50 cm ingekort. Ruimte was niet nodig en scheelt toch weer in de kosten.
- Kleinere bijkeuken.
- Rechte trap.
- Overzichtelijkere hal beneden en boven.
:strip_exif()/f/image/DUjNGFvVZMBJ7nAxuUGdGcb3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NAHRZN1uLbyFtA5VU4KFF08B.jpg?f=fotoalbum_large)
M.i. een mooie stap vooruit, waarvoor dank.
Ik zal hieronder ook nog even individueel reageren.
De nis was in eerste instantie bedoeld voor de deur, zodat deze niet te ver open zwaait tegen de schuine kant. In de gewijzigde indeling is deze nis vervallen. Tevens de rechte trap meegenomen, dank voor het advies!RogerSch schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:24:
@ChillPascal : ziet er goed uit.
1 suggestie: de deur en nis naar de grote slaapkamer zou ik weglaten en laat de deur naar de gang opendraaien. Dat maakt de overloop veel ruimtelijker. Die nis heb je op de kamer niet veel aan.
Nog een algemene opmerking: ik zou in een groot vrijstandhuis geen trap willen hebben met een dubbele knik.
Wij (32 & 27) gaan nog niet uit van een levensloopbestendige woningPimirene schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:32:
Goede tip! Voor nu meegenomen in het ontwerp. In ga ervanuit dat je dan wel bedoeld dat je achter een rechtopgaande gevel hebt en dat niet de schuine daken in elkaar overlopen toch?Deleon78 schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:10:
[...]
Als je nog wilt besparen, kan je volgens mij de twee woondelen netjes op elkaar aan laten sluiten (ipv een T- een L-vorm). Dat scheelt een aantal hoeken aan de buitenzijde, wat het voor zover ik weet een stuk goedkoper maakt.
(als het niet klopt, is er vast iemand die me kan corrigeren)
Je hebt gelijk t.a.v. de bijkeuken en de wens voor de fietsen waaruit deze voortvloeit. Voor nu is de bijkeuken verkleind en zullen we het tijdelijk gewoon anders oplossen. De ruimtes van de hal zowel boven als beneden zijn ook opnieuw ingedeeld en ogen nu m.i. een stuk logischer. Het lukt mij met de vele deuren (7!) niet om de hal nóg kleiner te maken.Conrado schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:13:
[...]
Die ruimte lijkt me wel heel groot, en eigenlijk zonde voor de tijdelijke functie. Je zult je reden hebben om de bijbouw te vertragen, maar zet dan iets tijdelijks neer voor de fietsen.
Als je de MK 90 grd draait naast de voordeur, kun je de ruimte naast het toilet bij het kantoor trekken.
Welke hoogtelijn staat er onder de kap ingetekend? Vaak wordt 150cm aangehouden, maar dat lijkt me met de deuren onlogisch.
Packaging van een huis is een uitdaging zeker bij zo'n plattegrond waar en soort van centraal deel ontstaat tussen beide poten van de T. De hal beneden is een wirwar van elementen dat deels in de kamer steekt. Boven vind ik de verkeersruimte onnodig groot en ook nog eens op de beste plafondhoogte. Dat zou ik meer aandacht geven, want die ruimte gaat af van de slaapkamers. Een idee kan zijn de trap eens tegen de achterkant van de keuken te plaatsen en te zien wat dat biedt.
Ook de L van @Deleon78 zou ik eens uitproberen.
We gaan inderdaad een tijdelijke andere oplossing vinden voor de fietsen, daar komen we wel uit. Daardoor is de bijkeuken verkleind en is er in de hal meer ruimte ontstaan. De garderobe is nu voorzien in de nis voor de meterkast of misschien maken we nog wel een inham in de werkkamer. Aan de andere kant verwachten we zeer weinig bezoek die via deze weg binnenkomen. Een andere oplossing kan zijn het verbinden van de hal met de bijkeuken.ArnaudYK schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:11:
[...]
Mooi dat het aan je wensen voldoet en ziet er goed uit. Ik had wel een paar puntjes.
Ik heb het gevoel dat er een beetje een mismatch is tussen beneden en boven. Daardoor ontstaat er een hele grote verkeersruimte (met mooie hoogte) op de bovenverdieping en een wat gek gangetje naar de master. Voor boven zou de trap best een stuk naar links kunnen (dan met enkele knik). Dan zou je de van de hele poot van de T een masterbedroom+inloopkast + 2e badkamer kunnen maken. (Ik weet niet hoe jullie huishouden er normaal uitziet maar als alle kamers normaal bezet zijn is een 2e badkamer best prettig). Je moet dan nog wel wat met het toilet wat nu in de verkeersruimte is ingetekend.
Beneden vind ik het hoekje naar de meterkast toe een loze ruimte. Die deur gaat zelden open. Als dat de meterkast is (zoniet waar dan wel en zowel waar is dan je garderobe?). Schuif dat gelijk met de voorzijde van het toilet en als je het deel erachter als kast bij de studeerkamer trekt kun je heel wat spulletjes kwijt.
Met betrekking tot de fietsen. Je zou ook een eenvoudig houten tuinhuisje kunnen plaatsen. Dat is denk ik wel makkelijker manoeuvreren dan door een keukendeur en ik vind fietsen altijd hele onhandige dingen (vies, uitstekende dingen, niet altijd stabiel).
De badkamer heb ik voor nu even leeg gelaten, daar kwam ik nog niet helemaal mee weg. Mocht je nog tips hebben in deze vorm hoor ik het graag.zapure schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:39:
Eens met bovenstaande reacties. Het mooiste stukje van de bovenverdieping maak je nu een hal van. Dat lijkt wel zonde.
Ook zou ik je badkamer anders inrichten. Het bad aan de onderzijde van links naar rechts lopend (dus 90 graden gedraaid tov huidige tekening). En de douche aan de andere kant, ook 90 graden gedraaid. En naast de douche een wandje. Dan heb je geen douchedeur nodig en blijft het water uit de normale looproute (als dit past met schuine dak)
Wasmachine en wasdroger ruimte kan veel compacter lijkt het. Ik zou proberen om dit strak in te tekenen met plek voor wasmachine, droger, 3 compacte (rechtopstaande) wasmanden en een WTW. En de rest van de ruimte bij de kleinste slaapkamer trekken of gebruiken voor een extra douche. Ook hier zit nu veel hoogte in, en ook nog een aan een gevel waarin je mooie ramen kan maken met uitzicht op tuin.
Idealiter zouden wij ook een opvouwbaar droogrek in de ruimte voor de WM en WD plaatsen. Daar is in het nieuwe plan mooi voldoende ruimte voor.
Uiteraard, plan is om iedergeval dubbele klap- of schuifdeuren toe te voegen aan de keuken. Waarschijnlijk maken we geen (tuin)deur bij de woonkamer. Ramen en deuren is de volgende stap, zodra we een goed beeld hebben van de indeling, waar we inmiddels mede dankzij jullie weer goede stappen in hebben kunnen zetten.Frantic schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:08:
Weet niet of er nog tuindeuren ofzo komen? Ik mis een logische doorgang naar het grootste deel van de tuin 😅
Dit ziet er al een stuk logischer uit. Je kunt nu ook nog overwegen om je meterkast direct achter de voordeur te doen (nu die toch een hapje uit je werkkamer haalt.) Dan die hoek betrekken bij je werkkamer en de deur van je werkkamer (eventueel) open laten gaan richting hal. Dan krijg je zoiets als in het plaatje die ik even snel met knippen en plakken heb gemaakt. (deur naar werkkamer kun je me spelen). Of je laat dat hoekje open en maakt daar een garderobe van. Maar dan wel de meterkast verplaatsen, nu heb je een gangetje waar je niks mee kan om een deur open te kunnen doen.ChillPascal schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:56:
Ontzettend bedankt allemaal voor de reacties. Inmiddels een nieuwe schets gemaakt, waarin een significant aantal opmerkingen zijn meegenomen. Zie de afbeeldingen hieronder. De wijzigingen zijn op hoofdlijnen:
- L-vorm.
- Uitbouw 50 cm ingekort. Ruimte was niet nodig en scheelt toch weer in de kosten.
- Kleinere bijkeuken.
- Rechte trap.
:strip_exif()/f/image/iUgFomXs4myLc2r7SHUXtZ06.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zou dan ook de bijkeuken en entree om kunnen wisselen (en misschien de hoofd entree ook daadwerkelijk gebruiken al meest gebruikte entree, wel zo handig met gardarobe enzo)?
Ik kan dit van harte aanbevelen.Pimirene schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:32:
Wij hebben in ons nieuwe huis bewust voor een slaapkamer beneden met badkamar ensuite gekozen en zijn daar echt heel blij mee!
Tips van hier zijn goed hoor, maar bedenk wel dat het jullie woning moet blijven
Goed punt, maar tips zijn altijd welkom. Dit daagt ons uit om goed na te denken over de te maken keuzes. Zo zijn wij niet voornemens een badkamer en slaapkamer op de begane grond te creëren. Enerszijds omdat dit ruimte kost welke we liever anders besteden en aan de andere kant omdat dit simpelweg de kosten opdrijft.Frantic schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:49:
@ChillPascal ik ben wel benieuwd hoe je de L dan gaat situeren op de kavel nu?
Tips van hier zijn goed hoor, maar bedenk wel dat het jullie woning moet blijven
Tevens werd ook een aantal keren de situatie van de hal en trap benoemd. Wij zijn gewend dat de bewoners, maar ook vrijwel alle gasten via de achterdeur binnenkomen. Het is voor ons dan logisch om in een soort nette bijkeuken te komen met schuifkasten voor o.a. voorraad, koel-vriescombinaties, jassen, schoenen etc. Dat zit nu mooi geïmplementeerd in de woning. Met het spiegelen van de hal/trap kun je dat niet voor elkaar krijgen.
De kleinere bijkeuken, de rechte trap, de herindeling van beide verkeersruimtes en de L-vom zijn wel interessant en voor nu meegenomen.
:strip_exif()/f/image/2zIJrZGq6cV6T82aQxE6J3LC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N6rjG1WbEr3ORgmCbTBbd0Fw.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qyz1qgJ2SnkSnEbmg5FMZD2R.jpg?f=user_large)
Check de eisen van de gemeente. Bij onze bouw was het verplicht om levensloop bestendig te bouwen. Daarnaast waren alle mensen die ons oude huis bezichtigden op zoek naar een huis die levensloop bestendig te maken was.ChillPascal schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:56:
Ontzettend bedankt allemaal voor de reacties. Inmiddels een nieuwe schets gemaakt, waarin een significant aantal opmerkingen zijn meegenomen. Zie de afbeeldingen hieronder. De wijzigingen zijn op hoofdlijnen:[Afbeelding]
- L-vorm.
- Kleinere bijkeuken.
- Rechte trap.
[Afbeelding]
M.i. een mooie stap vooruit, waarvoor dank.![]()
Ik zal hieronder ook nog even individueel reageren.
[...]
Wij (32 & 27) gaan nog niet uit van een levensloopbestendige woning. Dat zien we over (hopelijk) ruim 40 jaar wel...
Als je toch bezig bent, kan je het beste er voor zorgen dat de voorzieningen er liggen.
Ja idd, bij ons is de verplichte slaapkamer beneden mijn kantoor en is de verplichte badkamer beneden de ruimte waar de wasmachine enzo staat. Alle voorzieningen aanwezig om beneden te slapen en te douchen , zonder grote veranderingen.Koffie schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:00:
[...]
Ik kan dit van harte aanbevelen.
Wij hebben in ons nieuwe huis bewust voor een slaapkamer beneden met badkamar ensuite gekozen en zijn daar echt heel blij mee!
Slaapkamer kan je elke ruimte voor nemen, laat de architect rekening houden met een rolstoel. Badkamer is niks meer als loze leidingen en afvoer laten leggen. Kost je 500 euro en je hoeft later alleen wat te bikken.ChillPascal schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:01:
[...]
Goed punt, maar tips zijn altijd welkom. Dit daagt ons uit om goed na te denken over de te maken keuzes. Zo zijn wij niet voornemens een badkamer en slaapkamer op de begane grond te creëren. Enerszijds omdat dit ruimte kost welke we liever anders besteden en aan de andere kant omdat dit simpelweg de kosten opdrijft.
Bij verkoop geef je aan dat er alles al ligt. Gaat je veel schelen. Meer als die 500 euro .
[ Voor 42% gewijzigd door backupdevice op 22-09-2025 09:15 ]
Da's mooiChillPascal schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:01:
Goed punt, maar tips zijn altijd welkom. Dit daagt ons uit om goed na te denken over de te maken keuzes.
Deze fase herken ik heel goed. Heb je, je best op een ontwerp gedaan, komen er een berg commentaar en tips overheen. Dan denk je 'het is wel klaar zo'.
Toch kun je nu nog van alles uitproberen, dus dat zou ik niet laten. Ik heb waanzinnig veel schetsen gemaakt, voordat we tevreden waren. Soms loop je vast, en wat dan helpt is jezelf dwingen basiselementen te verschuiven. Misschien wordt het niks, maar het helpt je altijd om tot jullie optimale ontwerp te komen.
Ik geef je twee zaken mee:
Lange zichtlijnen maken een ontwerp mooi. Nu is de trap letterlijk een sta in de weg in het woondeel. Begin die és op een ander plek te zetten en kijk waar het eindigt.
Idem met de badkamer boven. Omdat 'ie in de gevellengte staat, heb je wat muur te veel in de verkeersruimte. Dwars plaatsen zou een oplossing kunnen zijn, dan steekt 'ie de hal in.
Keuzes, keuzes....
Dan is de binnenkant aan de beurt. Daar komt over 4 weken de dekvloer in . Het gaat snel .
Eerder dacht ik dat de aannemer de aluminium kozijnen iets lager zou laten eindigen, zodat een toekomstig akoestisch plafond eenvoudig net boven de kozijnen kan starten zonder enge verspringing. Nu blijkt dat hij de kozijnen tot tegen de breedplaatvloer wil zetten en het plafond later via een koof wil laten terugvallen, ook omdat dan gordijnrails aan de breedplaatvloer zelf kan worden bevestigd.
Zijn idee: zo kan een akoestisch plafond later worden toegevoegd zonder dat het tegen de kozijnen hoeft te komen.
Heeft iemand ervaring hiermee? Is het esthetisch en technisch beter om de kozijnen nu al ~7-10 cm lager te plaatsen zodat een toekomstig akoestisch plafond direct aansluit, of is de koof-oplossing juist de gangbare en nettere aanpak?
[ Voor 5% gewijzigd door asdfke op 23-09-2025 16:23 ]
Dat ligt er aan in hoeverre je dat zietasdfke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:21:
Heeft iemand ervaring hiermee? Is het esthetisch en technisch beter om de kozijnen nu al ~7-10 cm lager te plaatsen zodat een toekomstig akoestisch plafond direct aansluit, of is de koof-oplossing juist de gangbare en nettere aanpak?
Je kunt er voor kiezen om vitrage in de dag, en de overgordijnen voor de dag te monteren. In dat geval is dus de ruimte tussen het akoestische plafond - voor de dag - en de kozijnen gevuld. Echter dat moet dan wel passen.
Dat is wel gebruikelijk, omdat als je de kozijnen eerder laat stoppen dan zal daarboven een afwerking of latei moeten komen. Dat zijn dus extra kosten.Eerder dacht ik dat de aannemer de aluminium kozijnen iets lager zou laten eindigen...
p.s. Is jullie aannemer ook de architect als hij met dat soort wijzigingen aan komt zetten? Zitten jullie in de ontwerp- of bouwfase?
We overwegen geen vitrage te nemen (bijna nergens kijkt er iemand binnen), dus dat maakt het verhaal net wat anders.Conrado schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:53:
[...]
Je kunt er voor kiezen om vitrage in de dag, en de overgordijnen voor de dag te monteren. In dat geval is dus de ruimte tussen het akoestische plafond - voor de dag - en de kozijnen gevuld. Echter dat moet dan wel passen.
p.s. Is jullie aannemer ook de architect als hij met dat soort wijzigingen aan komt zetten? Zitten jullie in de ontwerp- of bouwfase?
En het is wat ingewikkeld geweest met latere wijzigingen door architect, zodoende denkt aannemer mee. We zitten (net) in de bouwfase.
Wijziging van de gevel/aanzicht heeft toch goedkeur van de gemeente nodig?asdfke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:05:
En het is wat ingewikkeld geweest met latere wijzigingen door architect, zodoende denkt aannemer mee. We zitten (net) in de bouwfase.
Goed punt, dan denk ik dus dat het sowieso een koof gaat worden met kozijnen tot aan breedplaatvloer. Nog geen moment bij stil gestaan zelf. Ik ga ook even kijken wat er in de vergunning details te zien valt.Conrado schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:10:
[...]
Wijziging van de gevel/aanzicht heeft toch goedkeur van de gemeente nodig?
Daar hebben we dit topic voor:Koffie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:38:
Want je bent nooit echt klaar met bouwen ..14,7 meter breed, 3 meter diep. Van links naar rechts:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
2 meter schuurje
3,7 meter jacuzzi met glazen schuifwand
9 meter buitenkeuken met loungeset, gedeeltelijk open en gedeeltelijk glazen schuifwand
Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout
Ondertussen zijn we er uit, er was in de tekeningen al rekening gehouden met (later eventueel) akoestisch plafond. Dus er is geen koof nodig en boven de kozijnen zitten lateien. Bedankt voor het meedenken @Conradoasdfke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:12:
[...]
Goed punt, dan denk ik dus dat het sowieso een koof gaat worden met kozijnen tot aan breedplaatvloer. Nog geen moment bij stil gestaan zelf. Ik ga ook even kijken wat er in de vergunning details te zien valt.
Nooit...!Koffie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:38:
Want je bent nooit echt klaar met bouwen ..
We fietsten in het weekend langst een kavel dat te koop stond. "Zou dat niet iets voor ons zijn...?", vroeg ik mijn vrouw.
Enfin, ik moest hard trappen, heel hard
Het is inmiddels toch wel het favorietje plekje van ons huis.
![]() | ![]() | ![]() |
Conrado schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:56:
[...]
Nooit...!
We fietsten in het weekend langst een kavel dat te koop stond. "Zou dat niet iets voor ons zijn...?", vroeg ik mijn vrouw.
Enfin, ik moest hard trappen, heel hard
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic