Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:07
Bobmeister schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:21:
Airco in een nieuwbouwwoning: dan heb je toch gewoon een slecht ontwerp?
Hoezo, andere gedachte, waarom niet standaard airco in een nieuwbouwwoning zoals je vaker ziet in warme landen?

Een slecht ontwerp is wel heel erg kort door de bocht, wij hebben er zelfs rekening mee gehouden.
Een persoonlijke wens is het eerder.

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Tieske88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:17:
[...]

Juist wel! Anders heb je een heel goed geïsoleerd huis en trek je vervolgens alsnog koude (of hete) lucht naar binnen wat vervolgens tot tocht klachten leidt.

En er zijn nog veel meer voordelen zoals gefilterde lucht, betere verdeling en eventueel enthalpie.
Wel relevante voordelen, iemand al een bouwer gehad die dit in eerste instantie niet zou aanleggen en overtuigd moest worden? En wat voor kosten zou ik op moeten rekenen? Ik google even snel 5K? 10K?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:02
Er zijn heel veel factoren die de (snelheid van) opwarming van een woning beinvloeden. Ondermeer:
  • ligging en orientatie: vrijstaande woning of penthouse die de volledige dag in de zon ligt versus tussen- of benedenwoning
  • (natuurlijke) schaduw van bomen, pergola, andere gebouwen etc
  • isolatiegraad van m.n. gevels, dak en glas
  • thermische massa
  • ventilatiesysteem: type C versus type D wtw met bypass, nachtventilatie
  • passieve zonwering zoals overstekken, screens, luiken, lamellen etc
  • wamtebronnen in de woning: aantal personen, apparatuur, verlichting etc
  • persoonlijke beleving: de een vindt 24 graden binnenshuis al te warm, de ander begint pas bij 28 graden te klagen.
Oftewel: elke situatie is anders. Maar ben het wel eens dat met een doordacht concept koeling d.m.v. airco in een nog te bouwen woning niet snel nodig zou hoeven zijn. Zie ook Passiefhuis waar zelden een airco wordt geplaatst.

@ArnaudYK hoe is het met de warmte in jouw Passiefhuis?

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:53
Franciesco schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:15:

@ArnaudYK hoe is het met de warmte in jouw Passiefhuis?
Ook hier wordt het uiteindelijk binnen wel warm, maar wel veel koeler dan buiten. We hebben (vrijwel overal) screens en we doen aan nachtventilatie. Afgelopen nacht is het binnen afgekoeld tot 22 graden (ongeveer buiten temp). Toen we opstonden en alles dicht deden was het buiten al flink opgewarmd. Dus dan was het binnen ook weer warmen, maar door de thermische massa koelde het weer wat af na alles dicht te hebben gedaan. Maar ik moet wel zeggen dat ik het zelfs nog iets koeler vindt aanvoelen dan het kantoor met (inmiddels niet meer zo goed werkende) airco of dat je zou verwachten als je naar de thermometer kijkt (gisteren opgelopen binnen tot ca 27 graden).

Ik heb vannacht in ieder geval nog prima onder een dekentje geslapen. Dit is wel een wereld van verschil met mijn vorige huis. Dus al met al ben ik, zonder airco, helemaal tevreden.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Bobmeister schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:21:
Airco in een nieuwbouwwoning: dan heb je toch gewoon een slecht ontwerp?
Dat is wel heel kort door de bocht. Iedere nieuwbouw dient an BENG te voldoen en daar wordt ook naar oververhitting gekeken. De TOjuli-indicator bepaalt dat. Echter, oververhitting is iets anders dan behaaglijkheid of comfort.

Iedereen vindt het vanzelfsprekend dat een huis in de koude behaaglijk warm is. Echter behaaglijk koel zit nog niet tussen onze oren. We zien dat nog als uitzonderlijk. En bij aannemers al helemaal niet, want extra gedoe en kosten. BENG is voor hen een moetertje, niet een startpunt.

Wij hebben indertijd nadrukkelijk ook naar koelen gekeken. Met isolatie, warmtepomp en buitenzonwering. Niet achteraf, maar tijdens de bouw integreren. Ik kan alleen maar aanraden daar naar te kijken.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic