Ik heb onlangs een clt-huis gekocht en het aantal nieuwbouwprojecten met houtbouw zit flink in de lift, dus ik dacht hoog tijd voor een CLT topic. Er zijn vast meer Tweakers met een clt/prefab houtbouw woning, hier misschien over nadenken, of dit voorbij zien komen bij hun zoektocht naar een nieuwe woning.
Ik zal binnenkort dit topic verder uitbreiden. Deel je mening, ervaring, projecten en ander nieuws.
Over CLT-bouw
CLT-bouw (Cross Laminated Timber) of kruislaaghout is een duurzame, massieve houtbouwmethode waarbij vurenhouten lamellen kruislings op elkaar worden verlijmd tot sterke, vormvaste panelen. Deze prefab elementen zorgen voor zeer snelle montagetijden, hoge constructieve sterkte en een uitstekend binnenklimaat. Het is een milieuvriendelijk, circulair alternatief voor beton en staal, geschikt voor wanden en vloeren.
Kenmerken en voordelen van CLT-bouw:

Ik zal binnenkort dit topic verder uitbreiden. Deel je mening, ervaring, projecten en ander nieuws.
Over CLT-bouw
CLT-bouw (Cross Laminated Timber) of kruislaaghout is een duurzame, massieve houtbouwmethode waarbij vurenhouten lamellen kruislings op elkaar worden verlijmd tot sterke, vormvaste panelen. Deze prefab elementen zorgen voor zeer snelle montagetijden, hoge constructieve sterkte en een uitstekend binnenklimaat. Het is een milieuvriendelijk, circulair alternatief voor beton en staal, geschikt voor wanden en vloeren.
Kenmerken en voordelen van CLT-bouw:
- Constructieve sterkte: Door het kruislings verlijmen van houten lagen, hebben de panelen een zeer hoog draagvermogen, vergelijkbaar met beton, en zijn ze geschikt voor hoogbouw.
- Prefab en snel: CLT-panelen worden in de fabriek op maat gemaakt (prefab), waardoor de montage op de bouwplaats snel verloopt en er minder bouwafval en overlast is.
- Duurzaam en circulair: Hout is een hernieuwbaar materiaal dat CO2 opslaat. Het draagt bij aan een duurzame, circulaire economie.
- Licht gewicht: CLT is ruim 80% lichter dan beton, wat kan leiden tot lichtere funderingen.
- Flexibiliteit en uitstraling: Ontwerpers hebben veel vrijheid; de panelen kunnen in het zicht worden gelaten voor een warme uitstraling of worden afgewerkt.
- Isolatie: Het materiaal heeft van nature goede isolerende eigenschappen.

:strip_exif()/f/image/omyAQEfUR4OWxHtF5yAl0SjW.jpg?f=fotoalbum_large)