Het CLT-bouw (houtbouw) topic

Pagina: 1
Acties:

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-02 15:44
Ik heb onlangs een clt-huis gekocht en het aantal nieuwbouwprojecten met houtbouw zit flink in de lift, dus ik dacht hoog tijd voor een CLT topic. Er zijn vast meer Tweakers met een clt/prefab houtbouw woning, hier misschien over nadenken, of dit voorbij zien komen bij hun zoektocht naar een nieuwe woning.

Ik zal binnenkort dit topic verder uitbreiden. Deel je mening, ervaring, projecten en ander nieuws.

Over CLT-bouw
CLT-bouw (Cross Laminated Timber) of kruislaaghout is een duurzame, massieve houtbouwmethode waarbij vurenhouten lamellen kruislings op elkaar worden verlijmd tot sterke, vormvaste panelen. Deze prefab elementen zorgen voor zeer snelle montagetijden, hoge constructieve sterkte en een uitstekend binnenklimaat. Het is een milieuvriendelijk, circulair alternatief voor beton en staal, geschikt voor wanden en vloeren.

Kenmerken en voordelen van CLT-bouw:
  • Constructieve sterkte: Door het kruislings verlijmen van houten lagen, hebben de panelen een zeer hoog draagvermogen, vergelijkbaar met beton, en zijn ze geschikt voor hoogbouw.
  • Prefab en snel: CLT-panelen worden in de fabriek op maat gemaakt (prefab), waardoor de montage op de bouwplaats snel verloopt en er minder bouwafval en overlast is.
  • Duurzaam en circulair: Hout is een hernieuwbaar materiaal dat CO2 opslaat. Het draagt bij aan een duurzame, circulaire economie.
  • Licht gewicht: CLT is ruim 80% lichter dan beton, wat kan leiden tot lichtere funderingen.
  • Flexibiliteit en uitstraling: Ontwerpers hebben veel vrijheid; de panelen kunnen in het zicht worden gelaten voor een warme uitstraling of worden afgewerkt.
  • Isolatie: Het materiaal heeft van nature goede isolerende eigenschappen.
Afbeeldingslocatie: https://www.bamflow.nl/content/uploads/2024/04/home-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.bamflow.nl/content/uploads/2024/07/42711_Ext-3-klein-1400x700.jpg

Afbeeldingslocatie: https://woningbouwersnl.nl/wp-content/uploads/2023/09/BAM09134-3.png

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mooi initiatief!

In het nieuwbouwtopic is deze bouwwijze soms ook voorbij gekomen zoals bijvoorbeeld deze:
Vandelangeadem in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

• DBreda
nokiaan958GB schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:06:
Mooi initiatief!

In het nieuwbouwtopic is deze bouwwijze soms ook voorbij gekomen zoals bijvoorbeeld deze:
Vandelangeadem in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"
Nice, @Vandelangeadem was een voorloper! Hoe is je ervaring nu 5 jaar later?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03:05
Het enige nadeel lijkt me dat je altijd houten verdiepingsvloeren hebt, of voeren ze dit op een speciale manier uit dat je weinig geluidsoverdracht van boven naar beneden hebt?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• DBreda
Makrolon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:44:
Het enige nadeel lijkt me dat je altijd houten verdiepingsvloeren hebt, of voeren ze dit op een speciale manier uit dat je weinig geluidsoverdracht van boven naar beneden hebt?
Het is bij BAM Flow een meerlaagse constructie: multiplex bovenop, dan OSB, dan houten balkenlaag met glaswol isolatie ertussen, dan regelwerk, en als plafond een vezelversterkte gipsplaat. Die combinatie van verschillende materialen met verschillende massa’s en de glaswol daartussen is specifiek ontworpen om geluid te dempen. Elke laagovergang breekt geluidstrillingen.

Dat gezegd hebbende; het is en blijft lichter dan een betonvloer. Het verschil zit vooral in twee types geluid:

Luchtgeluid (praten, muziek, TV) wordt door deze opbouw goed gedempt. De glaswol en de massa van de verschillende lagen vangen dat prima op.

Contactgeluid (voetstappen, iets laten vallen) is het zwakke punt van élke houten constructie. Trillingen worden via de balken overgedragen, en daar helpt glaswol minder tegen.

Dus ja, het is het enige echte compromis van houtbouw ten opzichte van traditioneel. Maar met de meerlaagse opbouw plus een goede ondervloer en PVC erop zit je in de praktijk dicht bij het niveau van een betonvloer.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03:05
DBreda schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:05:
[...]

Het is bij BAM Flow een meerlaagse constructie: multiplex bovenop, dan OSB, dan houten balkenlaag met glaswol isolatie ertussen, dan regelwerk, en als plafond een vezelversterkte gipsplaat. Die combinatie van verschillende materialen met verschillende massa’s en de glaswol daartussen is specifiek ontworpen om geluid te dempen. Elke laagovergang breekt geluidstrillingen.

Dat gezegd hebbende; het is en blijft lichter dan een betonvloer. Het verschil zit vooral in twee types geluid:

Luchtgeluid (praten, muziek, TV) wordt door deze opbouw goed gedempt. De glaswol en de massa van de verschillende lagen vangen dat prima op.

Contactgeluid (voetstappen, iets laten vallen) is het zwakke punt van élke houten constructie. Trillingen worden via de balken overgedragen, en daar helpt glaswol minder tegen.

Dus ja, het is het enige echte compromis van houtbouw ten opzichte van traditioneel. Maar met de meerlaagse opbouw plus een goede ondervloer en PVC erop zit je in de praktijk dicht bij het niveau van een betonvloer.
Ja precies, verder zie ik er mits goed uitgevoerd ook geen nadelen aan!

Ik heb hier bij onze uitbouw de plafondbalken apart uitgevoerd van de vloerbalken, dus die zitten niet met elkaar verbonden. Dat werkt aardig maar kost je wel hoogte natuurlijk. Had verwacht dat de grote bedrijven misschien iets soortgelijks hier voor bedacht zouden hebben.

Heb ook wel eens gelezen dat er een klassieke zandcement dekvloer op de houten constructie komt, maar dat het huis dan wel gaat bewegen in de wind vanwege het gewicht

[ Voor 5% gewijzigd door Makrolon op 08-02-2026 18:35 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wij wonen sinds 3 jaar in een CLT woning. In In 2021 van de tekening gekocht.

Bij ons zit al het CLT in het zicht, muren en plafonds. Dit geeft direct veel sfeer in het huis, maar heeft ook wat nadelen. Schade is heel lastig te repareren. Zeker tijdens de bouw gaat er wel eens iets mis, dit blijf je allemaal zien. Bij ons zijn er bijvoorbeeld:
* Schroeven te ver/scheef geboord, waardoor deze door het CLT heen kwamen.
* Niet goed voorgeboord waardoor het hout scheurt.
* Niet afgedekt tijdens de bouw waardoor het hout verweert.

Dit is ook onze eerste winter (3de winter sinds we er wonen) waarin we niet meer constant het hout horen werken, ondanks gebruik van luchtbevochtigers. Resultaat is dat tussen de meeste planken nu ~1mm ruimte zit. Onder het dak/op de zuidkant zitten de meesten kieren/scheuren.

Bij ons kon verder niet gekozen worden voor de kwaliteit van het CLT. Ik denk dat het industrie-zichtkwaliteit (ISI) is en niet woon-zichtkwaliteit (WSI). Voor de schakelaars/stopcontacten zaten er af fabriek sleuven in het CLT. Hier heeft de bouwer, na trekken van leidingen, een stuk vuren hout als 'deksel' op gelijmd. Op deze manier kan je in principe later ook zaken toevoegen.

Wij hebben all wanden en plafonds behandeld met een UV beits; Jotun Panellakk. Erg tevreden hierover en goed zelf te doen.

Qua wonen zijn we erg blij met een CLT woning.
Wij hebben CLT verdiepingsvloeren met daarop een anhydrietvloer. In het CLT project naast ons zijn alle verdiepingsvloeren uitgevoerd met kanaalplaten.

• Hondmeneer
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-02 15:31
Leuk topic, bedankt hiervoor!

Wij krijgen ook een Flow woning. Waar ik nog het meeste over twijfel is manier van verwarmen. Zowel de boiler als de elektrische kachels zijn relatief slurpers vergeleken met een warmtepomp (COP=1 vs COP=4). En juist als je het veel energie kost om te verwarmen heb je beperkte levering door de eigen zonnepanelen. Momenteel wonen wij in een klein nieuwbouwappartement en hebben we vanwege de goede isolatie de verwarming nooit aan, maar ik ben heel benieuwd hoe de kosten zullen zijn in het nieuwe grotere hoekhuis. Mensen hier al ervaring mee, ideeën over en/of aanpassingen laten doen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hondmeneer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:20:
Leuk topic, bedankt hiervoor!

Wij krijgen ook een Flow woning. Waar ik nog het meeste over twijfel is manier van verwarmen. Zowel de boiler als de elektrische kachels zijn relatief slurpers vergeleken met een warmtepomp (COP=1 vs COP=4). En juist als je het veel energie kost om te verwarmen heb je beperkte levering door de eigen zonnepanelen. Momenteel wonen wij in een klein nieuwbouwappartement en hebben we vanwege de goede isolatie de verwarming nooit aan, maar ik ben heel benieuwd hoe de kosten zullen zijn in het nieuwe grotere hoekhuis. Mensen hier al ervaring mee, ideeën over en/of aanpassingen laten doen?
Vergis je niet, je buren stoken ;) een huis warm krijgen met alleen isolatie lukt je zelfs binnen de beng echt niet. wat je huis aan verwarming nodig heeft kan je in de vergunningsaanvraag/beng berkening/energielabel zien. In die berkeningen gaat men wel uit van een relatief hoge binnen temperatuur. in houtbouw eerkt naar mijn mening L/L wp altijd vrij goed. doordaat er relatief weinig massa is.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 10-02-2026 13:31 ]

• DBreda
Leuk @Hondmeneer, ik ga volgend jaar ook wonen in een Flow woning! Laatst belde ik met een bekende uit Haarlem, kwamen we erachter dat we beide een Flow woning hadden gekocht :D Wat dat betreft is BAM wel flink aan het groeien met het Flow concept.

Ik ben ook benieuwd naar de warmte en verwarming met enkel elektrische radiatoren. Ze zeggen dat het ruim voldoende is, dus hier ga ik dan vanuit.

• Hondmeneer
twain4me schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Vergis je niet, je buren stoken ;) een huis warm krijgen met alleen isolatie lukt je zelfs binnen de beng echt niet. wat je huis aan verwarming nodig heeft kan je in de vergunningsaanvraag/beng berkening/energielabel zien. In die berkeningen gaat men wel uit van een relatief hoge binnen temperatuur. in houtbouw eerkt naar mijn mening L/L wp altijd vrij goed. doordaat er relatief weinig massa is.
Klopt, vandaar dat ik het specifiek meldde dat het gaat om een appartement. Ik heb het idee dat mijn (onder)buren flink stoken namelijk ;).

L/L wp zijn wij aan het overwegen ook vanwege de koeling, maar ik denk dat wij eerst de stookkosten eens aankijken en afwachten hoe warm de binnentemperatuur in de zomer wordt voordat we aanpassingen gaan doen. Ik heb niet veel ervaring met deze manier van verwarmen behalve met airco's van jaren terug. Leveren L/L wp/arico's wel een fijn binnenklimaat op met warme droge lucht, of valt dat tegenwoordig erg mee? Ik ken alleen die dingen van vroeger in hotelkamers die zo stonden te blazen.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-02 20:53
Voordeel van houtbouw is ook veel minder stikstofuitstoot bij de bouw. Bij ons tegenover is een houten huis neergezet, ging retesnel. Wel jammer dat het grijs is afgewerkt, ik vind het mooier als het of naturel houtkleur blijft, of zoals vroegah een mooie beitskleur (hoewel dat niet milieuvriendelijk was, tegenwoordig kan dat wel)
Houten vloeren heb ik ook, en ja je hoort iets meer, maar hebt minder contactgeluiden.

• Hondmeneer
DBreda schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:01:
Leuk @Hondmeneer, ik ga volgend jaar ook wonen in een Flow woning! Laatst belde ik met een bekende uit Haarlem, kwamen we erachter dat we beide een Flow woning hadden gekocht :D Wat dat betreft is BAM wel flink aan het groeien met het Flow concept.

Ik ben ook benieuwd naar de warmte en verwarming met enkel elektrische radiatoren. Ze zeggen dat het ruim voldoende is, dus hier ga ik dan vanuit.
Onze verkoopadviseur via Homestudios zei dat BAM bijna volledig gaat inzetten op houtbouw dus ik verwacht dat we het inderdaad veel meer gaan zien. Hopelijk zitten wij niet in de kinderziektesfase ;).

Wij komen vlakbij Haarlem te wonen, project Wickevoort. Geinig dan worden we misschien buren met jouw bekende als hij/zij daar ook heeft gekocht. Wij hebben de modelwoning daar ook bezocht en waren erg gecharmeerd van het houten concept.

• DBreda
Hondmeneer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Onze verkoopadviseur via Homestudios zei dat BAM bijna volledig gaat inzetten op houtbouw dus ik verwacht dat we het inderdaad veel meer gaan zien. Hopelijk zitten wij niet in de kinderziektesfase ;).

Wij komen vlakbij Haarlem te wonen, project Wickevoort. Geinig dan worden we misschien buren met jouw bekende als hij/zij daar ook heeft gekocht. Wij hebben de modelwoning daar ook bezocht en waren erg gecharmeerd van het houten concept.
Zij gaan daar ook wonen inderdaad! Zijn jullie al bij Homestudios geweest? Zo ver is ons project nog niet, dat zal binnen enkele maanden zijn verwacht ik. Heb je nog tips die handig zijn om te weten voor ik daar naartoe ga? Wat doen jullie met de badkamer? Een upgrade via Homestudios of later zelf?

Ik zat ook na te denken over een LL wp, maar ga het eerst eens ervaren. Ik heb gekozen voor een uitbouw, dus daar kan altijd nog een unit bovenop.

[ Voor 7% gewijzigd door DBreda op 10-02-2026 15:14 ]

• Hondmeneer
DBreda schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:01:
[...]

Zij gaan daar ook wonen inderdaad! Zijn jullie al bij Homestudios geweest? Zo ver is ons project nog niet, dat zal binnen enkele maanden zijn verwacht ik. Heb je nog tips die handig zijn om te weten voor ik daar naartoe ga? Wat doen jullie met de badkamer? Een upgrade via Homestudios of later zelf?

Ik zat ook na te denken over een LL wp, maar ga het eerst eens ervaren. Ik heb gekozen voor een uitbouw, dus daar kan altijd nog een unit bovenop.
Ja wij zijn daar al geweest. Het is een mooi experience center, en je woning op ware grootte in 2d te zien door middel van een projectie op de vloer was vet. Het viel ons een beetje tegen hoe flexibel ze waren. Loze leidingen waren bijvoorbeeld geen optie, casco de badkamer laten opleveren ook niet. Daarom hebben wij uiteindelijk wel de badkamer daar laten doen. Het voelt wat als oplichting omdat echt elke keuze enorm duur als je afwijkt van de standaard tegels of een bad wilt. Als je vervolgens de opties online opzoekt is het een stuk goedkoper (en dat voor particulieren, laat staan inkoopprijs voor een partij als Bam). Je hebt ook niet echt een andere keuze omdat het anders er weer uitslopen is en opnieuw laten plaatsen na oplevering van je woning.

Een andere koper had een offerte voor een badkamer opgevraagd bij een derde partij en het daarna nog een keer laten doen was duurder dan het maar door Bam/HS laten doen. Daarnaast vind je in advertenties online ook een enorm marketinggehalte. In een artikel in het AD stond dat in de modelwoning een Japans toilet is geplaatst en dat de bewoners daar ontzettend van genieten. Wij vonden dat ook wel wat, maar dat kan niet omdat er op die plek geen aansluiting is voor elektriciteit door de houten kern. In de modelwoning staat het Japans toilet dus wel, maar is niet aangesloten of bruikbaar.

De keuken hebben wij ook ergens anders laten plaatsen. Je hebt ook niet het voordeel dat je er dan direct al in kan, omdat de keuken ook pas wordt geleverd NA oplevering. Waarom dit in godsnaam is, is mij niet duidelijk. De keuken was voor ons erg belangrijk en wilden we niet gerushed een beslissing over nemen. In Duitsland was het iig een stuk goedkoper en met betere kwaliteit apparatuur.

Het valt mij ook op dat ze de prijzen enorm omhoog hebben gegooid. Wij betaalden 13.5k voor een uitbouw van een meter en in de nieuw geplaatste woningen (ook flow, maar dan kleiner) betaal je 25k (!) voor een uitbouw van 1.2 meter. Dat is een half jaar later dus het lijkt mij sterk dat de kosten zo enorm veel gestegen zijn.

De adviseur dacht in principe verder wel goed mee en was gelukkig niet echt enorm een verkoper en we kregen wel ruim de tijd om beslissingen te maken omdat de opschortende voorwaarden nog niet waren voldaan Bij ons hoefde je dus niet in zes weken te beslissen wat wel eerder door de makelaar werd gezegd. Maar ja zodra je dus wil afwijken van standaardmeerwerk was het niet mogelijk. Ze bieden ook workshops aan over inrichting en dat was wel tof. Daarnaast kan je rondlopen in diverse woningen (niet op schaal) dus krijg je een beter beeld van je woning.

Als je wel al snel moet kiezen zal ik wel echt een goed beeld hebben van wat je wilt, al nadenken waar je eventueel stopcontacten wil, inrichting van kamers etc, eventueel al offertes opvragen van bv de badkamer en keuken. Als het niet veel scheelt dan kan het altijd door HS/Bam laten doen. Zodra het allemaal is vastgelegd dan kun je ook niks meer wijzigen namelijk en dit kan vrij snel zijn afhankelijk van of de opschortende voorwaarden zijn voldaan. Misschien valt het uiteindelijk mee qua tijdlijnen en heb je veel meer tijd dan je denkt, maar indien dit niet het geval is, is het beter om goed voorbereid te zijn.

• DBreda
Hondmeneer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:34:
[...]

Ja wij zijn daar al geweest. Het is een mooi experience center, en je woning op ware grootte in 2d te zien door middel van een projectie op de vloer was vet. Het viel ons een beetje tegen hoe flexibel ze waren. Loze leidingen waren bijvoorbeeld geen optie, casco de badkamer laten opleveren ook niet. Daarom hebben wij uiteindelijk wel de badkamer daar laten doen. Het voelt wat als oplichting omdat echt elke keuze enorm duur als je afwijkt van de standaard tegels of een bad wilt. Als je vervolgens de opties online opzoekt is het een stuk goedkoper (en dat voor particulieren, laat staan inkoopprijs voor een partij als Bam). Je hebt ook niet echt een andere keuze omdat het anders er weer uitslopen is en opnieuw laten plaatsen na oplevering van je woning.

Een andere koper had een offerte voor een badkamer opgevraagd bij een derde partij en het daarna nog een keer laten doen was duurder dan het maar door Bam/HS laten doen. Daarnaast vind je in advertenties online ook een enorm marketinggehalte. In een artikel in het AD stond dat in de modelwoning een Japans toilet is geplaatst en dat de bewoners daar ontzettend van genieten. Wij vonden dat ook wel wat, maar dat kan niet omdat er op die plek geen aansluiting is voor elektriciteit door de houten kern. In de modelwoning staat het Japans toilet dus wel, maar is niet aangesloten of bruikbaar.

De keuken hebben wij ook ergens anders laten plaatsen. Je hebt ook niet het voordeel dat je er dan direct al in kan, omdat de keuken ook pas wordt geleverd NA oplevering. Waarom dit in godsnaam is, is mij niet duidelijk. De keuken was voor ons erg belangrijk en wilden we niet gerushed een beslissing over nemen. In Duitsland was het iig een stuk goedkoper en met betere kwaliteit apparatuur.

Het valt mij ook op dat ze de prijzen enorm omhoog hebben gegooid. Wij betaalden 13.5k voor een uitbouw van een meter en in de nieuw geplaatste woningen (ook flow, maar dan kleiner) betaal je 25k (!) voor een uitbouw van 1.2 meter. Dat is een half jaar later dus het lijkt mij sterk dat de kosten zo enorm veel gestegen zijn.

De adviseur dacht in principe verder wel goed mee en was gelukkig niet echt enorm een verkoper en we kregen wel ruim de tijd om beslissingen te maken omdat de opschortende voorwaarden nog niet waren voldaan Bij ons hoefde je dus niet in zes weken te beslissen wat wel eerder door de makelaar werd gezegd. Maar ja zodra je dus wil afwijken van standaardmeerwerk was het niet mogelijk. Ze bieden ook workshops aan over inrichting en dat was wel tof. Daarnaast kan je rondlopen in diverse woningen (niet op schaal) dus krijg je een beter beeld van je woning.

Als je wel al snel moet kiezen zal ik wel echt een goed beeld hebben van wat je wilt, al nadenken waar je eventueel stopcontacten wil, inrichting van kamers etc, eventueel al offertes opvragen van bv de badkamer en keuken. Als het niet veel scheelt dan kan het altijd door HS/Bam laten doen. Zodra het allemaal is vastgelegd dan kun je ook niks meer wijzigen namelijk en dit kan vrij snel zijn afhankelijk van of de opschortende voorwaarden zijn voldaan. Misschien valt het uiteindelijk mee qua tijdlijnen en heb je veel meer tijd dan je denkt, maar indien dit niet het geval is, is het beter om goed voorbereid te zijn.
@Hondmeneer Bedankt voor je uitgebreide reactie! Toevallig ben ik vandaag gebeld voor een afspraak voor volgende maand. 13.5k voor de uitbouw is wel echt een koopje trouwens, ik betaal 23.750 euro. Dat vond ik al een koopje voor 4.180 euro de m2, is lager dan de m2 prijs van het huis en dus nog steeds een nobrainer. Maar 13.5k was leuker geweest. Keuken ga ik inderdaad ergens anders kopen, het feit dat je daar nog 5.600 euro voor krijgt is dan weer een meevaller, zal mij eens verdiepen in het sanitair.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:28
Wij hebben een houten huis met gluelam beams, dus geen CLT, maar ik ervaar mindergeluidsoverlast van boven dan in traditionele bouw. Wij hebben een houten balklaag met daarop OSB, daarop 2cm isolatie (tackerplaat) en daarop een cementdekvloer van ca 8 centimeter met daarin de vloerverwarming. De cementdekvloer is dus "zwevend". Het plafond van de onderverdieping is op veerregels geschroefd, en tussen de balken zit cellulose om te voorkomen dat ze een klankkast vormen. Zware dreunen komen er nog steeds door heen, maar normale loopbewegingen hoor je niet, laat staan stemmen oid.

[ Voor 5% gewijzigd door big bang op 11-02-2026 16:01 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• DBreda
@Hondmeneer Heb je rekening gehouden met een eventuele LL wp? Een optie is een extra stopcontact (op een aparte groep, als dat mogelijk is) op de achtergevel/uitbouw, gewoon als backup.

Qua keuken zijn er bij mij helaas niet veel mogelijkheden; een rechte keuken of misschien met een kleine L-vorm. Ga je voor bovenkastjes? Ik kan mij wel iets herinneren van een maximum van gewicht, maar ik ga denk ik sowieso voor zoveel mogelijk lades. Heb jij dezelfde benedenverdieping?

Afbeeldingslocatie: https://pim-cdn.nieuwbouwdossier.nl/pimprd-media/23c18b4b787b9deddc62c3b80d615192/10878/3861e-herovanbreda-plg-fase3-typea-crop-bg-01.jpg.1024x768_q80_crop-scale.webp

[ Voor 6% gewijzigd door DBreda op 12-02-2026 09:47 ]

• Hondmeneer
@DBreda

Nee wij hebben geen rekening gehouden met een LL-WP destijds. We gaan het eerst aankijken en dan zien we dan wel weer :).

Wij hebben de keuken in het midden van de woning laten plaatsen maar onze afmetingen zijn wel iets anders..En de uitbouw staat hier ook nog niet op. In Homestudios bleek dat de keuken in het midden prima kon, en deel vooraan van de woning maken we de eetkamer van. Waarschijnlijk halen we die openslaande deur vanuit de hal wel weg en maken er een schuifdeur om zo ruimte te besparen. Wij hebben inderdaad geen hangende 'zwevende kastjes' omdat dit te zwaar zou zijn voor de gipsplaten voor de houten muur. wel hebben wij twee planken toegevoegd. Dit kon prima zolang je ze niet helemaal volstouwde met zware pannen volgens de keukenboer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjwOWJG--Evv5YL9uD6EJjZdHEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omyAQEfUR4OWxHtF5yAl0SjW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hondmeneer op 12-02-2026 15:30 ]

Pagina: 1