Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:47
FreezingPixels schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Bij ons is het inderdaad zo dat het kadaster pas komt inmeten als alles af is, de kennisgeving brief hebben we ontvangen, het inmeten is nog niet gebeurd. Om discussie met de buren te voorkomen hebben we zelf een bedrijf ingeschakeld die de erfgrens heeft bepaald op basis van de beschikbare coördinaten. Dit heeft iets van 300 euro gekost, zij hebben netjes de paaltjes geslagen. De garage hebben we op 5cm van de erfgrens gezet en daarom wilde ik er ook zeker van zijn dat deze goed was. Helaas zijn tijdens de bouw de paaltjes verdwenen en heeft het bouwbedrijf van de buren nog een keer paaltjes geslagen.
Conrado schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Volgens mij is het Kadaster de enige die het officieel meet en registreert....

Hier is tweemaal aan het begin gemeten; omdat we een gesplitst kavel hebben, heeft het Kadaster het kavel ingemeten voor de aankoop. Later heeft de landmeter van de Gemeente - een ingehuurd bedrijf - de kavelgrenzen en rooilijn uitgezet.
De achterbuurman kwam vriendelijk vragen waarom er een paalt met "+50" bij z'n schutting stond. Die had 'ie dus een halve meter verkeerd staan :)
Hmm, dan toch maar eens overleggen met de nieuwe buren (als we ze een keer ontmoeten op ten duur) wat daar allemaal handig in is, wellicht kunnen we met elkaar iets regelen. :)
Ik neem aan dat zij ook wel graag een afscheiding willen en daar niet anderhalf jaar op willen wachten.

@Lwent , ziet er goed uit, bij ons gaat de bouwer dit nu ook toepassing, ik ga het dan zelf allemaal aftimmeren, maar dat doe ik toch al grotendeels in het huis allemaal zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
Lwent schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:57:
Bij ons hebben ze inmiddels de aansluitingen en het boilervat voor de warmtepomp geplaatst onder de trap. Dat ziet er dan zo uit:[Afbeelding]

Hier worden dan nog twee deuren voor gemaakt zodat het netjes weggewerkt zit. Al om al wel blij met de keuze wat betreft ruimte besparing. Qua geluid moeten we het ervaren maar de aannemer gaf aan dat nog niemand overlast had gemeld van de installatie onder de trap.
Mooie plek, maar heb je gecheckt of er voldoende vrije ruimte boven je SWW vat is om de anode van dat vat te kunnen verwisselen? Of is het een RVS vat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:22
DappereDodo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 06:08:
[...]

Ik neem aan dat @Grolsch de fundering bedoelt, niet de grondprijs.
wow 25k alleen voor de fundering? ok ja nu lees ik het ook kon me het gewoonweg niet voorstellen zoveel

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 17:39
[...]

Bij ons hebben ze inmiddels de aansluitingen en het boilervat voor de warmtepomp geplaatst onder de trap. Dat ziet er dan zo uit:[Afbeelding]

Hier worden dan nog twee deuren voor gemaakt zodat het netjes weggewerkt zit. Al om al wel blij met de keuze wat betreft ruimte besparing. Qua geluid moeten we het ervaren maar de aannemer gaf aan dat nog niemand overlast had gemeld van de installatie onder de trap.
Wij hebben hem hier ook onder de trap (+ beton en akoestisch dempende deuren), wij merken er niets van.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Zie dat het lijkt dat je niet van plan bent de warmtepomp voor het koelen te gebruiken.

Soms vraag ik mij af of ze tegenwoordig niet meer bochten kunnen buigen :? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:51
battler schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Wij hebben hem hier ook onder de trap (+ beton en akoestisch dempende deuren), wij merken er niets van.
Ben benieuwd naar de akoestisch dempende deuren. Is dat een speciale deur, of is de deur bekleed met akoestisch dempend materiaal? De aannemer noemde hier ook nog een valdorpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Batilan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:34:
Ben benieuwd naar de akoestisch dempende deuren. Is dat een speciale deur, of is de deur bekleed met akoestisch dempend materiaal? De aannemer noemde hier ook nog een valdorpel.
Als er onder die trap alleen de WP-installatie en een VVW-verdeler zit zou ik me daar niet zo druk om maken, want die maakt nauwelijks geluid. Probeer de waterpomp van je WP maar eens te horen.
Pas als er ook een WTW-ventilatie-systeem onder de trap komt, wordt geluidsdemping belangrijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:22
Batilan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Het zijn "speciale" deuren (zoek maar naar geluidwerende deur). Voor geluidisolatie is massa vrij belangrijk. Dus een zware standaard deur doet ook al heel wat. Een valdorpel is dan ook wel handig om een akoestisch lek te voorkomen (anders haal je niet die isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:51
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Als er onder die trap alleen de WP-installatie en een VVW-verdeler zit zou ik me daar niet zo druk om maken, want die maakt nauwelijks geluid. Probeer de waterpomp van je WP maar eens te horen.
Pas als er ook een WTW-ventilatie-systeem onder de trap komt, wordt geluidsdemping belangrijk.
Wij hebben idd een wtw in de TR, welliswaar een Duco energy premium met 2 zones (die één van de stilste in de markt zou zijn volgens wc-eend). Zeker in de laagste stand hoor je hem nauwelijks. Hij draait nog niet, dus het is even afwachten. De deur van de TR komt uit in de inloopkast die in open verbinding staat met de slaapkamer. We hebben er een 'volkern' deur in, dus hopelijk valt het mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:18
Zo, wij hebben inmiddels gesprekken gehad bij een lokale aannemer en Thuisinbouwen/Brummelhuis.

Tevens de modelwoningen van GHB bezichtigd en de afspraak van april naar voren (begin februari) weten te halen.

We twijfelen nog steeds tussen laagbouw en hoogbouw. Gezien het kavel zullen we het beste in de breedte kunnen bouwen, dan hebben we de hele dag zon in de woonruimtes (tuin pal op het zuiden). Een GL2 model van GHB is 'de droom' voor ons, maar dat gaat gezien de eis omtrent de oprit niet lukken/mooi worden op het kavel. Het bouwvlak is 15x15m Het perceel loopt wat taps toe naar achteren. Aan 1 zijde hebben we 6m vrij te houden tot de erfgrens, ivm parkeereisen op eigen terrein. Aan de andere zijde moeten we 2.5m vrij houden tot de erfgrens. Het perceel is zo'n 30m diep en ligt met de achtertuin op het zuiden.

Met laagbouw is mijn partner bang dat we boven te weinig 'bewegingsruimte' over houden en belemmerd worden mbt plaatsing van kasten. Ik ervaar dit zelf anders, ben op gegroeid in laagbouw, maar erken wel haar zorgen.

De richting waar we nu op kijken is de kant van, om bij GHB te blijven als 'easy reference', is een GH2, en hierbij een volledige U-vorm qua layout (BH06 bij GHB). Hierbij maken we aan de voorkant dan aan het woonkamerdeel een werkkamer, deels vanwege privacy en deels vanwege hobby's. Aan de keukenzijde lossen we dit op middels raambekleding denken we. Waar we wel over uit zijn is dat we heel graag een vide hebben.

Daarnaast wil ik graag een bijkeuken realiseren voor de installaties, wasmachine en wasdroger. We verkennen nog de opties voor een uitpandige bijkeuken/tussenlid tussen de woning en de garage. De garage zal wss een laagbouw garage van ergens tussen de 30 en 50m2 worden (afhankelijk van hoeveel geld er 'over blijft' om ook nog in te kunnen richten, afwerken en tuin te kunnen doen). Bij voorkeur houd ik de garage puur voor mij als klus/hobby/sleutelruimte en garage en dus geen installaties/huishoudelijke apparaten in de garage. Mocht het budgettechnisch niet uit komen, dan sta ik er wel voor open en maak ik er zelf degelijke kasten omheen.

Tevens komen er nog afwegingen bij, breedplaatvloer (duurdere optie) vs kanaalplaat. Voornamelijk ivm een strak plafond zonder v naden. Hoe denken jullie hier over? Alle bouwers die we tot nu toe spreken zeggen dat V-naden dicht gezet kunnen worden maar dat dit altijd lelijk gaat scheuren. Ik heb altijd met zichtbare v-naden gewoond en weet niet of ik het direct storend vind. Idealiter hebben we wel een strak plafond.

Willen we een WTW/balansventilatie ja/nee? Wij zijn beide personen die nagenoeg standaard een raam open hebben, al dan niet uit automatisme. Dan is het 'voordeel' van een WTW/balansventilatie al weg. De lokale bouwer plaatst standaard WTW. TIB adviseerde mechanische ventilatie, juist omdat men snel een raam open knalt voor frisse lucht en dan het hele effect van WTW weg is. En WTW alleen in combinatie met breedplaatvloer omdat je anders koofjes krijgt door het hele huis.

met het oog op gezinsuitbreiding gaan we wel gelijk voor een WP met 300L vat. Dit kunnen we qua ruimte gelijk meerealiseren en de meerprijzen hiervoor vallen enorm mee. Vanuit de welstand moeten we houtlook kozijnen hebben als we voor kunststof gaan. Dit is duurder dan hardhout. Ik vind het zelf niet zo'n ramp om kozijnen te schilderen elke x jaar (doe ik toch zelf). Dan ga ik denk ik liever voor triple glas ipv HR++. Maar we laten de optie voor kunststof met triple glas wel narekenen. Ook verkennen we de optie om het toilet onder de trap te plaatsen om elders budget te winnen. Simpele rekensommen lieten zien dat de woning dan 40-50cm smaller kan zonder wezenlijk in te leveren op ruimte maar wel een beste slag in het budget te kunnen winnen.

Mocht iemand ideeën hebben over bovenstaande: shoot :) We merken dat we nogal murw geslagen zijn door alle indrukken, ideeën en mogelijkheden 😂

[ Voor 15% gewijzigd door Frantic op 28-01-2024 12:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
@Frantic , Brummelhuis is anti WTW, waarom dat is weet ik ook niet.
Ze bleven er bij ons maar op hameren om een MV unit te nemen met roosters, naar meermaals gevraagd te hebben toch een WTW in de offerte mee te nemen zat deze er uiteindelijk toch niet in.
Groothuisbouw bouwt standaard met WTW, ik denk dat je die er ook niet eens uit kan halen bij ze, ze hebben trouwens ook minimaal een 300 liter boilervat. ;)

En voor de rest van je wensen, budget is allesbepalend, de prijs van de website kan je bij GHB wel vergeten.

Hou er overigens rekening mee dat de 'garage' standaard als berging telt en er dus geen rekening wordt gehouden met het parkeren van voertuigen.
@Dylannx3 is ook nog recentelijk bij GHB geweest, wellicht dat hij er wat over kan zeggen?

----------

Zelf afgelopen vrijdag het nieuwe ontwerp weer gehad, op een paar kleine aanpassingen zijn we zo goed als tevreden met het geheel. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:10
FabianGTI schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:01:
Ze bleven er bij ons maar op hameren om een MV unit te nemen met roosters, naar meermaals gevraagd te hebben toch een WTW in de offerte mee te nemen zat deze er uiteindelijk toch niet in.
Groothuisbouw bouwt standaard met WTW, ik denk dat je die er ook niet eens uit kan halen bij ze, ze hebben trouwens ook minimaal een 300 liter boilervat. ;)

En voor de rest van je wensen, budget is allesbepalend, de prijs van de website kan je bij GHB wel vergeten.

Hou er overigens rekening mee dat de 'garage' standaard als berging telt en er dus geen rekening wordt gehouden met het parkeren van voertuigen.
@Dylannx3 is ook nog recentelijk bij GHB geweest, wellicht dat hij er wat over kan zeggen?

----------

Zelf afgelopen vrijdag het nieuwe ontwerp weer gehad, op een paar kleine aanpassingen zijn we zo goed als tevreden met het geheel. :)

***members only***
Berging is niet standaard geschikt voor motorvoertuigen, geen idee wat het kost om deze wel geschikt te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZK6WDPT2Ta2eiyclsGh4T4sXrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwlqSJVb4I02HfQgUa434fU8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
whipcheck schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Berging is niet standaard geschikt voor motorvoertuigen, geen idee wat het kost om deze wel geschikt te maken.
[Afbeelding]
''Veel'' kregen wij te horen. :+
Ze moeten dan een aanpassing in de fundering maken (extra balken onder de kanaalplaten in plaats van alleen maar buitenom en ventilatie/afzuig voorzieningen treffen.

Wij hebben toen aangegeven het maar uit de offerte te laten, achteraf toch best benieuwd geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:28
Waarom heb je ervoor gekozen beide gevels 1e VD als dichte muur te laten? Het komt mij nogal massief over.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
GHB gesprek moeten we dus nog hebben. Voor wat betreft die WTW, aangezien wij zo snel een raam open knallen (ook in de winter) zal 't voor ons denk ik niet echt toegevoegde waarde hebben. Dus niet direct uitmaken..
Dat is bij elke bouwer heb ik al het idee 😅 Wat wel een goeie is is dat zij geen fundering/heiwerk meenemen op de website. Met 12m diepte is dat best een klap die er bij komt. Voordeel is wel dat zij als enige achteraf betalen hebben.
whipcheck schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:21:
[...]

[Afbeelding]
Houden we idd rekening mee. Wel krom eigenlijk, want vroegah werden garages als de bergingen van nu gebouwd heb ik 't idee :+ (qua ventilatie iig)

[ Voor 5% gewijzigd door Frantic op 29-01-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
nokiaan958GB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Zie dat het lijkt dat je niet van plan bent de warmtepomp voor het koelen te gebruiken.

Soms vraag ik mij af of ze tegenwoordig niet meer bochten kunnen buigen :? 8)
Conform de specificaties gaat ie gewoon koelen, waarom zou dat niet zo zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
@Frantic ook al doe je een raam op je slaapkamer open zou ik toch voor wtw gaan... Het comfort in de overige ruimte wordt er echt door vergroot. In het ergste geval zet je de toevoer op je eigen slaapkamer dicht.

Wij hadden ook altijd raam open maar nu in nieuwe huis altijd alles dicht. Op een mooie zomerdag wil ik de dakramen vroeg in de ochtend nog wel eens tegen elkaar open gooien om de temp van het hele huis naar beneden te gooien. Maar de rest van het jaar echt blij met de wtw. Overal zelfde warmte en gefilterde lucht (fijn ivm hooikoorts)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyma
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-05-2024
Hi Allemaal,

Wij hebben een waskoker geplaatst. Hierin moet een luik komen (waar de vieze kleding in de stortkoker geplaatst kan worden. In het kader van de veiligheid kan ik geen veilige luik vinden (ivm de kleine kinderen). Ik zoek b.v. een luik die bijv. toto 45 graden op kan gaan. Weten jullie iets of hebben jullie een ander idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:37
@Nyma

Je zoekt denk ik iets van een raamschaar?

Afbeeldingslocatie: https://www.raambeslag.nl/media/catalog/product/cache/6de6de80f56d907981ea16c3c6ced402/image/71583863/raamschaar-125mm-glans-nikkel.jpg
https://www.raambeslag.nl...result/?cat=&q=raamschaar
Dit kan je op de binnenkant van het luik en kozijn vastzetten, en dan kan het niet verder open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyma
Hi,

Ik zoek iets soortgelijks als https://nedco.nl/nl/artnr...k-kunststof-300x500mm-wit maar dan inderdaad dat niet als geheel open kan ivm de veiligheid. Ter info: de waskoker zit er in. Om de waskoker moeten we nog een wandje maken met de luik.
Rob-T6 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:20:
@Nyma

Je zoekt denk ik iets van een raamschaar?

[Afbeelding]
https://www.raambeslag.nl...result/?cat=&q=raamschaar
Dit kan je op de binnenkant van het luik en kozijn vastzetten, en dan kan het niet verder open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-04 20:29
Wij zijn ook van plan om een waskoker te gaan plaatsen. Hoe heb jij dit uitgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyma
Wij hebben een nieuw huis gebouwd (dan is het wat makkelijker). Wat wij hebben gedaan is in de hal door het gehele huis een pvc 315 geplaatst (grote jongens zijn dat).
Malt1982 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:33:
Wij zijn ook van plan om een waskoker te gaan plaatsen. Hoe heb jij dit uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:22
We zijn ons aan het oriënteren op de aankoop van een stuk grond en het daarop laten bouwen van een 'standaard' vrijstaande woning uit de 'catalogus' van een lokale aannemer. Ik ben aan het rekenen met de volgende getallen:

Grond: 225.000
Woning: 289.000
Meerwerk woning: 25.000
Bijkomende kosten nieuwbouw
(Sondering, aansluitkisten NUTS, rijplaten, wet kwaliteitsborging, bouwgarant, etc).
51.000 (10% gerekend van grond+woning)

Tuin/Inrichting vast (tegels, vloeren, etc)
50.000

Ik struikel nogal over de 'bijkomende kosten nieuwbouw'. Moet ik daar echt met 10% rekenen? Zijn er mensen die hier rekenvoorbeelden bij hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 14:55
FerryHidden schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:39:
We zijn ons aan het oriënteren op de aankoop van een stuk grond en het daarop laten bouwen van een 'standaard' vrijstaande woning uit de 'catalogus' van een lokale aannemer. Ik ben aan het rekenen met de volgende getallen:

(Sondering, aansluitkisten NUTS, rijplaten, wet kwaliteitsborging, bouwgarant, etc).

50.000

Ik struikel nogal over de 'bijkomende kosten nieuwbouw'. Moet ik daar echt met 10% rekenen? Zijn er mensen die hier rekenvoorbeelden bij hebben?
Dit is dus precies waar ik ook naar op zoek ben :P
Alleen een lokale aannemer met catalogus woningen heb ik nog niet gevonden, dus zal een Selekthuis oid worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
@FerryHidden
Ik weet niet hoe groot het huis is wat je op het oog hebt? Vind 289k aan de 'lage' kant al is het enorm afhankelijk van heeeeeel veel keuzes.
Meerwerk ook afhankelijk van die zelfde keuzes maar wij hadden hier bijvoorbeeld al 30k+ aan meerwerk alleen elektra en dat waren geen gekke (projectbouw) prijzen..
Keuken en badkamer mis ik in je overzicht en alleen daar kun je het ook zo gek maken als je wilt.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deeveej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 10:40

4 jaar geleden alweer kwam 10% van de kosten (exclusief kavel ) in de buurt

Members only:

Geen idee of dit nu nog in verhouding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado

50.000

Het is erg afhankelijk hoe je bouwt. Jij bouwt met een catalogus van een locale aannemer, dan heb je normaal gesproken geen ontwerpkosten;

Even wat me zo te binnen schiet:
- Woning; ZIt hier alles in in dus bijvoorbeeld ook fundering, keuken, badkamer en tegelwerk? Let ook op stelposten.
- Bijkomende kosten: Vergunning, Nuts (Tijdelijke en definitief), KWB, Hypotheek (Afsluit, Notaris, Taxatie)
- Opties: Sondering, Bouwgarant, Soms ook VAR

Sondering, met funderingsadvies, zou ik sowieso zelf en vooraf doen, dan is de fundering later geen stelpost meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Waarom heb je ervoor gekozen beide gevels 1e VD als dichte muur te laten? Het komt mij nogal massief over.
Zijn we ook druk mee bezig geweest, qua lichtinval hebben we aan de achterzijde (slaapkamer 1) ruim voldoende licht met de 2 ramen in de achtergevel.

Aan de voorzijde hebben we wel gekeken om ook ramen aan de zijkanten te doen, alleen ziet het er in verhouding niet uit als we aan de voorzijde wel op de zijgevels ramen doen, en op de achtergevel niet.

Als we voor- en achter ramen in de zijgevels doen moeten we het ontwerp van de slaapkamer veranderen of voor lief nemen dat er een raam boven het bed ziet, en daar hou ik niet zo van.

Laten we wel wezen, wij vinden het ook een lastige. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:12:
[...]
Aan de voorzijde hebben we wel gekeken om ook ramen aan de zijkanten te doen, alleen ziet het er in verhouding niet uit als we aan de voorzijde wel op de zijgevels ramen doen, en op de achtergevel niet.
...
Laten we wel wezen, wij vinden het ook een lastige. :P
Welkom bij het ontwerpen van je eigen huis, het is een aaneenschakeling van 'lastige' zaken :)

Ik zou kijken wat je hier mee kunt, want je zit er mee. Als het eenmaal gebouwd is, kun je niet meer terig en het viel me direct op. Je opmerking over voor- versus achtergevel begrijp ik niet zo. Je kunt immers nooit beide gevels tegelijkertijd zien.
Het hoeven niet perse ramen te zijn, je kunt ook aan andere dingend enken als versiering in het metselwerk of wat dan ook. Zorg dat er 'iets' gebeurd in de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:39
Nyma schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:35:
Wij hebben een nieuw huis gebouwd (dan is het wat makkelijker). Wat wij hebben gedaan is in de hal door het gehele huis een pvc 315 geplaatst (grote jongens zijn dat).

[...]
Wellicht is een oplossing met een grote diameter spirobuis iets voordeliger. Dat overweeg ik althans voor de nog te maken koker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
Nyma schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:28:
Hi,

Ik zoek iets soortgelijks als https://nedco.nl/nl/artnr...k-kunststof-300x500mm-wit maar dan inderdaad dat niet als geheel open kan ivm de veiligheid. Ter info: de waskoker zit er in. Om de waskoker moeten we nog een wandje maken met de luik.

[...]
Ah, ik dacht aan een houten kozijntje met een plaat hout als deurtje.
Dan had je de scharnieren aan de onderzijde en aan de bovenzijde een hendel of magneet ofzo.
(als je luxe wil doen eventueel met aanslagrubber etc. tegen geluid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
RoelsRules schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:55:
@Frantic ook al doe je een raam op je slaapkamer open zou ik toch voor wtw gaan... Het comfort in de overige ruimte wordt er echt door vergroot. In het ergste geval zet je de toevoer op je eigen slaapkamer dicht.

Wij hadden ook altijd raam open maar nu in nieuwe huis altijd alles dicht. Op een mooie zomerdag wil ik de dakramen vroeg in de ochtend nog wel eens tegen elkaar open gooien om de temp van het hele huis naar beneden te gooien. Maar de rest van het jaar echt blij met de wtw. Overal zelfde warmte en gefilterde lucht (fijn ivm hooikoorts)
wat is je ervaring met 'zwart worden' van het plafond/muur rond de ventielen? en qua onderhoud?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
@Frantic, er is hier een heel topic over, Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic. Daar vind je voor vele avonden leesvoer aan ervaringen en tips op alle mogelijke vlakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Lwent schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:49:
[...]

Conform de specificaties gaat ie gewoon koelen, waarom zou dat niet zo zijn?
Ik lees overal dat als je wilt koelen je kunststofbuis of om corosie door codens te voorkomen metalen leidingen geisoleerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Ik lees overal dat als je wilt koelen je kunststofbuis of om corosie door codens te voorkomen metalen leidingen geisoleerd moeten worden.
Ligt aan je Ta en Rh. Condens is met wat regelwerk wel te voorkomen.
Nadeel is wel dat je CV hokje wss niet (goed) geventileerd is.
Maar als je wilt koelen is een edele metalen buis (koper of RVS) sowieso wel een stuk slimmer dan stalen CV-buis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Hier heeft de installateur ook alles in koper uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4y3fWjby/KVL62.jpg

Boel is nog in opbouw - de WP werkt al wel als een tierelier - en de isolatie moet nog komen. Dat is sowieso noodzakelijk omdat ik met een bron werk, die pijpen zijn echt koud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:03
Malt1982 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:33:
Wij hebben een rechthoekige sparing in de verdiepingsvloer gemaakt voor het storten van de vloer (breedplaat). Deze is vervolgens afgetimmerd. Boven een kledingkast erop met de bodem opengezaagd en aangesloten op de koker. Beneden idem. De was valt nu boven in de bijkeukenkast en de rest van de kast wordt gebruikt om te sorteren. Ideaal.
Voor ons was de gesloten kledingkast en een duidelijke waarschuwing voor de kinderen (destijds 6 en 10) voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUl8iONf6mtKuq91VxvoEm6ipbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EfjJcMIgqm77rkmrNVRbApCc.png?f=user_large

JorisS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Welkom bij het ontwerpen van je eigen huis, het is een aaneenschakeling van 'lastige' zaken :)

Ik zou kijken wat je hier mee kunt, want je zit er mee. Als het eenmaal gebouwd is, kun je niet meer terig en het viel me direct op. Je opmerking over voor- versus achtergevel begrijp ik niet zo. Je kunt immers nooit beide gevels tegelijkertijd zien.
Het hoeven niet perse ramen te zijn, je kunt ook aan andere dingend enken als versiering in het metselwerk of wat dan ook. Zorg dat er 'iets' gebeurd in de gevel.
Gisteren nog even wat mee geknutseld.

Met alleen ramen aan de voorzijde vind ik het geen porum, dus dan moet het sowieso met raam voor/achter.
Even kijken hoe en wat, kunnen we altijd nog aanpassen wanneer het financieel nog past, we hebben het idee dat we een beetje voor de gek gehouden worden met de prijzen van de ramen..

Gisteren de taxatie alweer terug gekregen van het NWWI, dat is in ieder geval groen licht. :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-04 20:23
Zijn er mensen die ervaring hebben met het maken van bezwaar tegen legeskosten? Onze woning is 640m³, waarbij ze een kuubprijs hanteren van €496,- exclusief btw, wat neerkomt op een bedrag van €317.440 exclusief btw. Hiervan bedragen de legeskosten 3.88%. Omdat we zelf de bouw doen, vallen de kosten een stuk lager uit. Ik begrijp dat dit geen geldige beredenering is. Echter, de taxatie van het huis valt ook nog eens lager uit dan de bouwkosten die de gemeente opgeeft. We hebben destijds een offerte van Selekthuis opgevraagd voor eenzelfde soort woning, die ook lager uitviel (afbouw).

Ik denk dat we hoe dan ook in bezwaar gaan, onder het motto van niet geschoten is altijd mis. Maar wellicht heeft iemand tips om het bezwaar goed te onderbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 15:53
jan011 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:12:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het maken van bezwaar tegen legeskosten? Onze woning is 640m³, waarbij ze een kuubprijs hanteren van €496,- exclusief btw, wat neerkomt op een bedrag van €317.440 exclusief btw. Hiervan bedragen de legeskosten 3.88%. Omdat we zelf de bouw doen, vallen de kosten een stuk lager uit. Ik begrijp dat dit geen geldige beredenering is. Echter, de taxatie van het huis valt ook nog eens lager uit dan de bouwkosten die de gemeente opgeeft. We hebben destijds een offerte van Selekthuis opgevraagd voor eenzelfde soort woning, die ook lager uitviel (afbouw).

Ik denk dat we hoe dan ook in bezwaar gaan, onder het motto van niet geschoten is altijd mis. Maar wellicht heeft iemand tips om het bezwaar goed te onderbouwen?
Heb je al een poging gedaan? Zou beginnen met bezwaar met eigen onderbouwde berekening zoals je hier ook doet. Denk dat dat best goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 11:12

Ja, en met succes, maar het een en ander is erg afhankelijk van je leges verordening. In welke gemeente bouw je en heb je een link naar de verordening?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
We bouwen in de gemeente Echt Susteren. Ik heb nooit een link gekregen, deze heb ik zelf moeten zoeken. Toen ik deze eenmaal gevonden had, kwam ik er niet wijs uit. Ik heb toen de gemeente gevraagd om uitleg.

Momenteel werkt de link bij mij niet:
https://www.echt-susteren.nl/leges

Echter, de daadwerkelijke bruto inhoud is 671m³, gemeente heeft 640m³ gehanteerd zoals de architect heeft opgegeven. Daarnaast zijn de bouwkosten van Groothuisbouw €403,- per m³ exclusief en SelektHuisbouw €456,- per m³ exclusief btw. Kunnen we ons zelf ook nog in de vingers snijden dat de gemeente zegt, we gaan 671m³ hanteren, of mogen ze dit niet meer aanpassen?

Bouwkosten zijn alle kosten die ontstaan door en worden gemaakt voor de realisering van een bouwwerk tot en met de oplevering van dat (bouw)werk waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend. De kosten worden berekend op basis van de laatselijk door burgemeester en wethouders vastgestelde genormeerde eenheidsprijzen per type bouwwerk. Deze genormeerde eenheidsprijzen worden bepaald middels de BouwKostenIndicator (BKI), de Regeling vaststellen bouwkosten voor Verbouw en Herbouw en de Regeling toepassing Standaard en Beter bij het vaststellen van bouwkosten. Over deze bouwkosten worden leges berekend en geheven. Het college van burgemeester en wethouders stelt jaarlijks een geactualiseerde BouwKostenIndicator vast. Deze BouwKostenIndicator (BKI) en bijbehorende regelingen worden bekend gemaakt in het Voor gebouwtypes en andere bouwwerken waarin de BouwKostenIndicator (BKI) niet voorziet, worden de bouwkosten vastgesteld aan de hand van de meest recente uitgave van de taxatieboekjes (Her)Bouwkosten Woningen, Bedrijfspanden, Agrarische gebouwen en Gebouwschade (Vakmedianet Bouwdata) of berekend door een extern bouwkundig calculatiebureau. In bijzondere gevallen kunnen afwijkende en gelijkwaardige berekeningsmethodieken worden gehanteerd bij het vaststellen van de bouwkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
jan011 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:08:
............. Kunnen we ons zelf ook nog in de vingers snijden dat de gemeente zegt, we gaan 671m³ hanteren, of mogen ze dit niet meer aanpassen?
Ja hé wat wil je nou, gewoon een goedkopere bouwvergunning door te beknibbelen op m3 en vervolgens de rekenregels van de gemeente ook nog te gaan versleutelen? Mijn mening bij dat soort dingen is altijd: laat de regels de regels, maar laat ze dan ook maar zelf bepalen hoeveel m3 ze rekenen. Als je het helemaal wilt 'uitpersen' krijg je natuurlijk vanzelf een keer de deksel op je neus, in de zin van dan gaat er een ambtenaar zich er tegenaan bemoeien en er in duiken en hobby-en en dan kan het maar zo zijn dat je voor de echte kuubs wordt aangeslagen. Daarentegen als je de computer zijn werk laat doen hoor je nooit wat over de kuubs, maar betaal je per kuub netjes volgens de regels, waarin wellicht ook een foutmarge is meegetelt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:22

Case_C

[Team Carrack]

Als je niet eens bent met de legekosten kan je een gedetailleerde begroting insturen.

Maar in 99% van de gevallen worden de legekosten gewoon bepaald aan de hand van de opgegeven geschatte bouwkosten, gezien de architect de kuubs heeft opgegeven, heeft hij ook waarschijnlijk die kosten geschat? Of heb je die zelf opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Sammy_tukker schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Ja hé wat wil je nou, gewoon een goedkopere bouwvergunning door te beknibbelen op m3 en vervolgens de rekenregels van de gemeente ook nog te gaan versleutelen? Mijn mening bij dat soort dingen is altijd: laat de regels de regels, maar laat ze dan ook maar zelf bepalen hoeveel m3 ze rekenen. Als je het helemaal wilt 'uitpersen' krijg je natuurlijk vanzelf een keer de deksel op je neus, in de zin van dan gaat er een ambtenaar zich er tegenaan bemoeien en er in duiken en hobby-en en dan kan het maar zo zijn dat je voor de echte kuubs wordt aangeslagen. Daarentegen als je de computer zijn werk laat doen hoor je nooit wat over de kuubs, maar betaal je per kuub netjes volgens de regels, waarin wellicht ook een foutmarge is meegetelt O-)
Ik was me er zelf nooit van bewust dat de m³ die opgegeven waarden minder zijn dan de daadwerkelijke bouw m³. Dit werd mij pas duidelijk toen ik bij de gemeente na vraag deed hoe de kosten waren opgebouwd.

"Voor de vergunning zijn de m3 berekend aan de hand van de afmetingen op tekening van de woning. Deze kwam iets hoger uit dan de genoemde 640 m3 uit het aanvraagformulier."
Case_C schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Als je niet eens bent met de legekosten kan je een gedetailleerde begroting insturen.

Maar in 99% van de gevallen worden de legekosten gewoon bepaald aan de hand van de opgegeven geschatte bouwkosten, gezien de architect de kuubs heeft opgegeven, heeft hij ook waarschijnlijk die kosten geschat? Of heb je die zelf opgegeven.
Ik begrijp dat er regels zijn. Maar de gemeentes kunnen gewoon doen wat ze willen. Als je kijkt naar de ROEB lijst die in Oost Brabant wordt erkend zijn de bouwkosten nog maar €329,- per m³
De architect heeft de kosten aan de hand van de ROEB lijst opgegeven.

We hebben zelf een gedetaileerde begroting, door een onafhankelijk bureau. Echter hier is veel arbeidsuren uit gehaald ivm. zelfbouw. Dit lijkt mij dan ook niet reeël.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024

***members only***
Het gesprek was aangenaam en prettig verlopen. De offerte is echter iets hoger uitgevallen dan we hadden verwacht, maar we moeten nog even wachten op de reactie van de verkoper. Hopelijk kunnen we de offerte nog naar beneden bijstellen qua prijs. We hebben besloten om een garage van 3mx7m te nemen, hoewel we deze niet als garage zullen gebruiken, maar eerder als opslagruimte (en wellicht later een deel ervan verbouwen tot een extra badkamer). Standaard wordt de berging geleverd met een elektrische sectionale garagedeur, maar we willen deze vervangen door dubbele openslaande deuren. Tijdens het gesprek hebben we niet gesproken over de WTW/MV, maar meer over de indeling en de mogelijkheden. Dit zal waarschijnlijk later nog worden besproken. Al met al denken we dat we voor de GH1 van GHB zullen gaan, maar we wachten nog even op de antwoorden van de verkoopadviseur.

[ Voor 9% gewijzigd door Dylannx3 op 30-01-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyma
Nice, heb je een water/water warmtepomp (bron)? Is het operationeel en ben je tevreden?
Conrado schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:30:
Hier heeft de installateur ook alles in koper uitgevoerd.

[Afbeelding]

Boel is nog in opbouw - de WP werkt al wel als een tierelier - en de isolatie moet nog komen. Dat is sowieso noodzakelijk omdat ik met een bron werk, die pijpen zijn echt koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
jan011 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:08:
We bouwen in de gemeente Echt Susteren. Ik heb nooit een link gekregen, deze heb ik zelf moeten zoeken. Toen ik deze eenmaal gevonden had, kwam ik er niet wijs uit. Ik heb toen de gemeente gevraagd om uitleg.

Momenteel werkt de link bij mij niet:
https://www.echt-susteren.nl/leges

Echter, de daadwerkelijke bruto inhoud is 671m³, gemeente heeft 640m³ gehanteerd zoals de architect heeft opgegeven. Daarnaast zijn de bouwkosten van Groothuisbouw €403,- per m³ exclusief en SelektHuisbouw €456,- per m³ exclusief btw. Kunnen we ons zelf ook nog in de vingers snijden dat de gemeente zegt, we gaan 671m³ hanteren, of mogen ze dit niet meer aanpassen?

Bouwkosten zijn alle kosten die ontstaan door en worden gemaakt voor de realisering van een bouwwerk tot en met de oplevering van dat (bouw)werk waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend. De kosten worden berekend op basis van de laatselijk door burgemeester en wethouders vastgestelde genormeerde eenheidsprijzen per type bouwwerk. Deze genormeerde eenheidsprijzen worden bepaald middels de BouwKostenIndicator (BKI), de Regeling vaststellen bouwkosten voor Verbouw en Herbouw en de Regeling toepassing Standaard en Beter bij het vaststellen van bouwkosten. Over deze bouwkosten worden leges berekend en geheven. Het college van burgemeester en wethouders stelt jaarlijks een geactualiseerde BouwKostenIndicator vast. Deze BouwKostenIndicator (BKI) en bijbehorende regelingen worden bekend gemaakt in het Voor gebouwtypes en andere bouwwerken waarin de BouwKostenIndicator (BKI) niet voorziet, worden de bouwkosten vastgesteld aan de hand van de meest recente uitgave van de taxatieboekjes (Her)Bouwkosten Woningen, Bedrijfspanden, Agrarische gebouwen en Gebouwschade (Vakmedianet Bouwdata) of berekend door een extern bouwkundig calculatiebureau. In bijzondere gevallen kunnen afwijkende en gelijkwaardige berekeningsmethodieken worden gehanteerd bij het vaststellen van de bouwkosten.
De genoemde BKI is hier te vinden (2024; 2023 zal iets andere getallen hebben).

Indien de berekening met de BKI juist is uitgevoerd en het aantal m3 waarop deze gebaseerd is lager is dan wat er in werkelijkheid geld, zou ik geen slapende honden wakker maken en aftikken. Eventueel kun je wel nog bezwaar aantekenen; je hebt daar immers slechts zes weken de tijd voor.

Members only:

Mijn advies aan iedereen die een omgevingsvergunning aan vraagt; ga zelf na wat de bouwkosten en de leges zijn volgens de regels van de gemeente in kwestie, nog voor dat je de vergunning in dient. Je kunt dan exact je juiste bouwkosten invullen en je hebt tijd om je bezwaar te formuleren als je het niet eens bent met de leges factuur. Om dat allemaal naast je baan en bouwactiviteiten te doen als je er pas na 3/4 weken achter komt dat ze te hoog zijn is vrij kortdag.

[ Voor 7% gewijzigd door big bang op 30-01-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Nyma schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:59:
Nice, heb je een water/water warmtepomp (bron)? Is het operationeel en ben je tevreden?

[...]
Ja het is een Nibe S1155-12 met externe koelunit. De installatie staat in de kelder en de bronaansluiting gaat direct, door de wand naar buiten. Op ruime afstand zijn vier bronnen geboord.
De WP draait nu vanaf half december en doet dat goed en stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Dylannx3 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Het gesprek was aangenaam en prettig verlopen. De offerte is echter iets hoger uitgevallen dan we hadden verwacht, maar we moeten nog even wachten op de reactie van de verkoper. Hopelijk kunnen we de offerte nog naar beneden bijstellen qua prijs. We hebben besloten om een garage van 3mx7m te nemen, hoewel we deze niet als garage zullen gebruiken, maar eerder als opslagruimte (en wellicht later een deel ervan verbouwen tot een extra badkamer). Standaard wordt de berging geleverd met een elektrische sectionale garagedeur, maar we willen deze vervangen door dubbele openslaande deuren. Tijdens het gesprek hebben we niet gesproken over de WTW/MV, maar meer over de indeling en de mogelijkheden. Dit zal waarschijnlijk later nog worden besproken. Al met al denken we dat we voor de GH1 van GHB zullen gaan, maar we wachten nog even op de antwoorden van de verkoopadviseur.
Ben wel benieuwd naar welke opties je neemt op de GH1

Wij twijfelen nog tussen GH2 of flink aangepaste GH1 als we voor GHB gaan. Komende week gesprek. Vind zelf de GH2 mooier, maar m’n portemonnee de GH1 😂

Hoop in de tussentijd offertes van de andere 2 partijen te ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Conrado schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Ja het is een Nibe S1155-12 met externe koelunit. De installatie staat in de kelder en de bronaansluiting gaat direct, door de wand naar buiten. Op ruime afstand zijn vier bronnen geboord.
Wat voor apparaten zien we allemaal? Warmtepomp, boilervat, buffervat? Verdeler... Maar ik zie nog meer wat ik niet kan plaatsen :)

PS: Brummelhuis was bij ons ook anti-wtw. Na meerdere keren benoemen telkens niet opgenomen in offerte en uiteindelijk alleen in optioneel. Vonden we wel jammer. Verder nette/vriendelijke mensen. De in-house architect vonden we ook erg prettig. Prijs gaf bij ons doorslag elders verder te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
FabianGTI schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:04:
[...]

Gisteren de taxatie alweer terug gekregen van het NWWI, dat is in ieder geval groen licht. :)
En vandaag wat minder bericht, we moeten in de aannemersovereenkomst ineens een afbouwgarantie opnemen, dat was eerder nooit ter sprake gekomen.
Gevolg, we kunnen niet tekenen want die moet eerst aangevraagd worden, weer 2 weken verder en we zitten al in de voorbehoud van financiering.. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:36

----------

***members only***
Jullie gaan met GHB bouwen, begrijp ik hier uit...

Onze buren hebben dat ook gedaan. Zij kwamen achter een paar verrassingen.
- Let op met de dubbele voordeur. Als daar de trap direct achter zit, kan 1 deur niet open.
- Eerste verdieping heb je een bordes met hoogte verschil? (niet erg, maar minder mooi)
- Leuningen van de trap verschillende dikte (links en rechts). Niet erg, maar storend als je het weet ;)

Isolatie was er ERG goed gedaan. Voegwerk en bakstenen ook.

Ze zijn happy met het huis. dat is het belangrijkste. Echter een allerlei kleine dingen die sommigen irriteren.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
[...]

Met alleen ramen aan de voorzijde vind ik het geen porum, dus dan moet het sowieso met raam voor/achter.
Even kijken hoe en wat, kunnen we altijd nog aanpassen wanneer het financieel nog past, we hebben het idee dat we een beetje voor de gek gehouden worden met de prijzen van de ramen..

***members only***
Wellcht dat ik verkeerd de tekening interpreteer, maar ik vind het aantal ramen dat beneden open kan wel erg weining. Kijk ik verkeerd, of is dat een bewuste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Loft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Wellcht dat ik verkeerd de tekening interpreteer, maar ik vind het aantal ramen dat beneden open kan wel erg weining. Kijk ik verkeerd, of is dat een bewuste keuze?
WTW, waarom moeten er allerlei ramen open kunnen? vaste ramen zijn veel goedkoper :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
woekele schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:27:
[...]
Wat voor apparaten zien we allemaal? Warmtepomp, boilervat, buffervat? Verdeler... Maar ik zie nog meer wat ik niet kan plaatsen :)
De kleine koelkast vooraan is de koelunit; wat elektronica met een grote omschakelklep.

Overigens is de WP zelf eigenlijk gewoon een grote lege doos. Omdat boiler en koeling hier apart zijn, bevat de WP enkel de compressor en de elektronica en is voor twee-derde leeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Mag ik opmerken dat optie 2, het huis direct meer uitstraling geeft? :)

Met een raam kun je in het interieur van alles doen. je kunt het in een omtimmering meenemen met grote shutter of zo, zoek eens op wat design foto's van een raam boven een bed....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Loft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Jullie gaan met GHB bouwen, begrijp ik hier uit...

Onze buren hebben dat ook gedaan. Zij kwamen achter een paar verrassingen.
- Let op met de dubbele voordeur. Als daar de trap direct achter zit, kan 1 deur niet open.
- Eerste verdieping heb je een bordes met hoogte verschil? (niet erg, maar minder mooi)
- Leuningen van de trap verschillende dikte (links en rechts). Niet erg, maar storend als je het weet ;)

Isolatie was er ERG goed gedaan. Voegwerk en bakstenen ook.

Ze zijn happy met het huis. dat is het belangrijkste. Echter een allerlei kleine dingen die sommigen irriteren.
Nee, wij bouwen met een lokale aannemer. ;)
Ontwerp wat wij uiteindelijk hebben gemaakt zou niet zo makkelijk kunnen bij GHB tenzij je een vrachtwagen geld voor de deur neerzet. ;)
Loft schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:00:
[...]

3 kiep/kantelramen en een dubbele openslaande deur, het leek ons wel voldoende.

2 ramen in de keuken.
1 raam in het kantoor.
Openslaande deuren in de woonkamer.

En inderdaad een WTW.
Andrehj schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Op de bgg niet zo interessant, maar op de verdiepingen kunnen hier alle ramen (naar binnen) open. Weet je wat een glazenwasser tegenwoordig kost? Of hoe lastig je die tegenwoordig kunt vinden? Met naar binnen open draaiende ramen is dat probleem in ieder geval opgelost.
Ook dat hebben we, eerste en tweede verdieping zijn alle ramen kiep/kantel (naar binnen), inderdaad vanwege het ramen zemen. :P
Conrado schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Mag ik opmerken dat optie 2, het huis direct meer uitstraling geeft? :)

Met een raam kun je in het interieur van alles doen. je kunt het in een omtimmering meenemen met grote shutter of zo, zoek eens op wat design foto's van een raam boven een bed....
We gaan ermee aan de gang. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door FabianGTI op 30-01-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:26
No Hands schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:10:
[...]

WTW, waarom moeten er allerlei ramen open kunnen? vaste ramen zijn veel goedkoper :)
Wat dacht je van zomer nacht ventilatie? De lucht zoveel mogelijk verversen als het buiten afgekoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Op de bgg niet zo interessant, maar op de verdiepingen kunnen hier alle ramen (naar binnen) open. Weet je wat een glazenwasser tegenwoordig kost? Of hoe lastig je die tegenwoordig kunt vinden? Met naar binnen open draaiende ramen is dat probleem in ieder geval opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
deejeebv schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Wat dacht je van zomer nacht ventilatie? De lucht zoveel mogelijk verversen als het buiten afgekoeld is.
Zomer nacht ventilatie op de begane grond? Ook je WTW unit heeft een zomernachtstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Het ging toch ook om de ramen beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
De grond die we willen kopen blijkt licht vervuild te zijn, uit het bodemonderzoek komt dit naar voren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Agz8OBhgCsxcsoef7oV7dNYBMyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oyZBhhZXlEEl7Q5rGuLXBhh4.png?f=user_large

en even verderop in dezelfde PDF:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKaoXpRNUXJZaAA0HAUdA8Rel-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NDGvtE6ERsh3kekJ1qXWkH00.png?f=user_large

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of weten hoe ik dit moet lezen? Ik begrijp wat er staat, maar dit is de uitleg van de onderzoekende partij zelf. Ik ben vooral op zoek naar meer bronnen die deze cijfers kunnen interpreteren.

Kan ik op deze grond veilig een moestuintje aanleggen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
[...]

Ik heb dat opgelost door voor 200 euro ofzo zo'n uitschuifbare borstel/ramenpoets te kopen. We hebben namelijk een aantal ramen op de 2e verdieping waar we niet bij kunnen van binnen :D

Glazenwasser is idd makkelijk 20 euro per keer en dan komen ze elke maand... Laat maar hoor, dan doe ik het wel paar keer per jaar zelf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
FabianGTI schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Nee, wij bouwen met een lokale aannemer. ;)
Ontwerp wat wij uiteindelijk hebben gemaakt zou niet zo makkelijk kunnen bij GHB tenzij je een vrachtwagen geld voor de deur neerzet. ;)

[...]

3 kiep/kantelramen en een dubbele openslaande deur, het leek ons wel voldoende.

2 ramen in de keuken.
1 raam in het kantoor.
Openslaande deuren in de woonkamer.

En inderdaad een WTW.

[...]
Super. Ook fijn dat het in de kosten scheelt :) d:)b
Ik zou wel kijken of er een raam in de woonkamer open kan, maar dat kan ook een persoonlijke voorkeur zijn. Liever hebben en niet gebruiken dan net hebben en nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
[...]

Ventilatie. Is in de zomer erg fijn als dat kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
No Hands schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Zomer nacht ventilatie op de begane grond? Ook je WTW unit heeft een zomernachtstand.
Ik durf de draaikiepramen op de begane grond wel op de kiepstand te laten staan 's nachts. Vervolgens de deur naar de hal open laten staan en boven ook ramen open, warme lucht stijgt op, dus dat is het meest effectief. Veel meer capaciteit dan de WTW met bypass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-05 18:26
FerryHidden schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:46:
De grond die we willen kopen blijkt licht vervuild te zijn, uit het bodemonderzoek komt dit naar voren:

[Afbeelding]

en even verderop in dezelfde PDF:
[Afbeelding]

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of weten hoe ik dit moet lezen? Ik begrijp wat er staat, maar dit is de uitleg van de onderzoekende partij zelf. Ik ben vooral op zoek naar meer bronnen die deze cijfers kunnen interpreteren.

Kan ik op deze grond veilig een moestuintje aanleggen bijvoorbeeld?
Als jij met grondwater de moestuin gaat besproeien haal je het in theorie naar boven.. ;) ,maar doe je dat?

Ik zou er zelf niet over inzitten. Zeker omdat de tussenwaarde ook niet wordt overschreden.
En - zoals ik het interpeteer is er op een concentratie van 625 een mogelijke schadelijke aan milieu (en je moestuin(?). 160 wat nu gemeten is zit hier ruim onder. Je zou nog wel kunnen kijken of het ergens vandaan komt, maar voor zover ik zie is dat lastig te achterhalen.

Via Google:
- Barium komt van nature in hoge concentraties voor in brak en zout grondwater
- Twee vormen van barium, bariumsulfaat en bariumcarbonaat, worden in de natuur vaak aangetroffen als ondergrondse ertsafzettingen .

Je kan nog nagaan of dit te naar iets te herleiden in iets aan de buurt van je kavel.. Maar ik zou mij er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
deejeebv schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:40:
[...]
Ik durf de draaikiepramen op de begane grond wel op de kiepstand te laten staan 's nachts. Vervolgens de deur naar de hal open laten staan en boven ook ramen open, warme lucht stijgt op, dus dat is het meest effectief. Veel meer capaciteit dan de WTW met bypass.
Om die reden hebben wij in de slaapkamer twee ramen in de hoekmuren....
Echter, op een windstille zomeravond wint WTW het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Conrado schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Om die reden hebben wij in de slaapkamer twee ramen in de hoekmuren....
Echter, op een windstille zomeravond wint WTW het :)
WIj doen beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
ZveenT schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Als jij met grondwater de moestuin gaat besproeien haal je het in theorie naar boven.. ;) ,maar doe je dat?

Ik zou er zelf niet over inzitten. Zeker omdat de tussenwaarde ook niet wordt overschreden.
En - zoals ik het interpeteer is er op een concentratie van 625 een mogelijke schadelijke aan milieu (en je moestuin(?). 160 wat nu gemeten is zit hier ruim onder. Je zou nog wel kunnen kijken of het ergens vandaan komt, maar voor zover ik zie is dat lastig te achterhalen.

Via Google:
- Barium komt van nature in hoge concentraties voor in brak en zout grondwater
- Twee vormen van barium, bariumsulfaat en bariumcarbonaat, worden in de natuur vaak aangetroffen als ondergrondse ertsafzettingen .

Je kan nog nagaan of dit te naar iets te herleiden in iets aan de buurt van je kavel.. Maar ik zou mij er niet druk om maken.
Er schijnt vroeger in de buurt een stomerij/kledingwasserij te hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Conrado schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:09:
[...]

holy. zeg net de prijs alleen van de nibe nog zonder de buffer vaten etc
11k 8)7

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Wij zijn op dit moment druk bezig met de voorbereiding van de sloop van de woning op ons perceel. Deze week wordt de omgevings- en sloop vergunning ingediend. Wat zijn jullie ervaringen met het uitvoeren van een Flora en Fauna Quickscan. Ik lees op internet horror verhalen over vervolgonderzoeken voor met name vleermuizen en de lange doorlooptijd van een dergelijk onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:25
Dennepen schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:29:
Wij zijn op dit moment druk bezig met de voorbereiding van de sloop van de woning op ons perceel. Deze week wordt de omgevings- en sloop vergunning ingediend. Wat zijn jullie ervaringen met het uitvoeren van een Flora en Fauna Quickscan. Ik lees op internet horror verhalen over vervolgonderzoeken voor met name vleermuizen en de lange doorlooptijd van een dergelijk onderzoek.
Ligt vooral ook aan welke ecoloog je het vraagt merkten wij, mocht je in het oosten wonen heb ik nog wel wat tips.
Bij ons was de omgevingsdienst verheugd dat we de quickscan uit onszelf gedaan hadden en ze er niet nog om hoefden te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Gugl schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:47:
[...]

Ligt vooral ook aan welke ecoloog je het vraagt merkten wij, mocht je in het oosten wonen heb ik nog wel wat tips.
Bij ons was de omgevingsdienst verheugd dat we de quickscan uit onszelf gedaan hadden en ze er niet nog om hoefden te vragen.
Idd, het hangt erg af welk bureau je inschakelt. Kan je mij via een PB wat tips geven en de ecoloog die jullie ingehuurd hebben?

Dank alvast!
Groet
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:59
Ik ben opzoek naar een stukje grond om zelf een huis te ( laten ) bouwen, heb begrepen dat je dan 10,4 % ( ! ) overdrachtsbelasting moet betalen, mijn vraag is, is dit altijd zo, ook bij koop onder vrij op naam ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Hans4545 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:57:
Ik ben opzoek naar een stukje grond om zelf een huis te ( laten ) bouwen, heb begrepen dat je dan 10,4 % ( ! ) overdrachtsbelasting moet betalen, mijn vraag is, is dit altijd zo, ook bij koop onder vrij op naam ?
Je betaald of BTW of overdrachtbelasting. Over een bouwterrein betaal je BTW. Koop je een kavel bij de gemeente, dan zul je in de meeste gevallen BTW moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:39
Gaat waarschijnlijk om het verhoogde overdrachtsbelasting tarief wat geldt als het niet je hoofdverblijf is?

https://www.belastingdien...chtsbelasting/hoog-tarief

En ja, dat geldt dus ook voor percelen onbebouwde grond.

[ Voor 49% gewijzigd door Jannibal23 op 01-02-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-05 20:19
Maxwp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:16:
@Immutable wat moet dat huis kosten in houtbouw ?
Inclusief wat, en exclusief wat precies? :)
Of bedoel je kaal, zonder keuken en badkamer? En what about meerwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Hans4545 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:57:
Het is anders. Onlangs de eerste pagina hierover aangepast:

Voor de belastingdienst is het belangrijk of het een ‘bouwterrein’ betreft. Over de overdracht van een bouwterrein betaal je BTW, of alle andere grond overdrachtsbelasting. In het verleden is er veel discussie geweest of een kavel wel een bouwterrein is. De belastingdienst heeft de omschrijving daarvan nogal verruimd: "Onder een bouwterrein (...) wordt verstaan onbebouwde grond die kennelijk bestemd is om te worden bebouwd met een of meer gebouwen". Kortom de zelfbouwer betaalt altijd 21% BTW over een kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Conrado schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:38:
[...]
Kortom de zelfbouwer betaalt altijd 21% BTW over een kavel.
Wel opletten met de advertentie. De prijs zou als VON prijs inclusief btw geadverteerd moeten worden, maar dat is niet altijd het geval. Goed de kleine lettertjes lezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
Conrado schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Het is anders. Onlangs de eerste pagina hierover aangepast:

Voor de belastingdienst is het belangrijk of het een ‘bouwterrein’ betreft. Over de overdracht van een bouwterrein betaal je BTW, of alle andere grond overdrachtsbelasting. In het verleden is er veel discussie geweest of een kavel wel een bouwterrein is. De belastingdienst heeft de omschrijving daarvan nogal verruimd: "Onder een bouwterrein (...) wordt verstaan onbebouwde grond die kennelijk bestemd is om te worden bebouwd met een of meer gebouwen". Kortom de zelfbouwer betaalt altijd 21% BTW over een kavel.
Niet altijd BTW, zoals hier bv is aangegeven, inderdaad altijd de kleine lettertjes lezen of je goed voor laten lichten.

Beschikbare kavels: (prijzen incl. btw, excl. kosten koper).
30A: VERKOCHT
30B: VERKOCHT
31: € 99.825,- k.k. incl. btw
32: € 103.818,- k.k. incl. btw
33: VERKOCHT
34: VERKOCHT
35: ONDER OPTIE
36: OPTIE € 70.893.90 k.k. incl. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Hans4545 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:56:
[...]

Niet altijd BTW, zoals hier bv is aangegeven, inderdaad altijd de kleine lettertjes lezen of je goed voor laten lichten.

Beschikbare kavels: (prijzen incl. btw, excl. kosten koper).
30A: VERKOCHT
30B: VERKOCHT
31: € 99.825,- k.k. incl. btw
32: € 103.818,- k.k. incl. btw
33: VERKOCHT
34: VERKOCHT
35: ONDER OPTIE
36: OPTIE € 70.893.90 k.k. incl. btw
Daar staat toch juist dat je wel btw betaald... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
big bang schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:46:
Wel opletten met de advertentie. De prijs zou als VON prijs inclusief btw geadverteerd moeten worden, maar dat is niet altijd het geval. Goed de kleine lettertjes lezen dus.
Kleine lettertjes lezen is altijd belangrijk maar het is òf BTW òf ODB maar niet èn....
Hans4545 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:56:
[...]
Had deze even opgezocht; maar ze benoemen niet wat k.k. is. In iedere geval niet de ODB, maar misschien bedoelen ze nuts aansluiting en dergelijke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
twain4me schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Daar staat toch juist dat je wel btw betaald... :?
Ja, maar BTW zit dus in de aankoopprijs, dus er komt alleen kk bij, neem aan kosten notaris afsluit provisie hypotheek e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Immutable schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Inclusief wat, en exclusief wat precies? :)
Of bedoel je kaal, zonder keuken en badkamer? En what about meerwerk?
weet niet meer waar het over gaat
houtbouw? ik denk dat ik bedoel ruwbouw.?

dus dak erop en alleen mogelijk ramen zodat het wind en regen dicht is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 11:48
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 21:43
Wij voegen ons ook bij de club.
Vandeweek een overeenkomst gesloten voor de aankoop van een sloopwoning op een mooi perceel.
Nu druk met de voorbereidingen. Sloop , asbestonderzoek , flora en dauna wet en de bouwaansluiting.

Mocht iemand overigens goede ervaringen hebben betreffende quickscan flora en fauna wet in noord Holland ben ik geïnteresseerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Codeoranje op 02-02-2024 20:20 ]

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 11:48
Members only:

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:13
woekele schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Wij hebben geen specifieke merknamen doogekregen, maar heb wel gesproken met bedrijven die akoestisch pleisterwerk leveren (compleet gemonteerd). We moesten rekening houden met €200/m2. Dus inderdaad prijzig. Jij ook zoiets te horen gekregen?
Ik zit in de afrondende fase van mijn zelfbouwhuis en inmiddels zijn bijna alle plafonds klaar. Hierbij vond ik het belangrijk om overal een goede akoestiek te realiseren. Ik zie in dit topic regelmatig iets voorbij komen over akoestische plafonds (met vrij hoge m2 prijzen), bij deze zal ik mijn oplossing ook even delen i.c.m. hout ;)

Hierbij heb ik gekozen voor het volgende:
verdiepingsvloer: kanaalplaat 20cm met aan de onderkant 20cm verlaagd plafond. op de kanaalplaatvloer +/- 9cm zandcement voor vloerverwarming+elektra.

De riolering is gemaakt m.b.v. Dyka Sono om het geluid hiervan ook te verminderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IZBwPpbJvuxWnYds4NT8Us6K9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRnqRFMpPdW6eXfXWYZhmC2Y.jpg?f=fotoalbum_large

In het verlaagd plafond heb ik de riolering, ventilatie, speakers, bewegingssensoren en inbouwspots weggewerkt, vervolgens bekleed met akoestisch polyesterwol en met Afrikaans Eiken/Frake hout van 14cm breed, wat 15mm open staat tussen de planken (ca 10% open). Het hout is 1x behandeld met blanke lak.

Voor de ventilatie/WTW heb ik gebruik gemaakt van Grada trommelspeetroosters (toe en -afvoer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VTRzzUUq5qRbhHCaSXFinoR3dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzFnksxl6u98jppvJGOO1rep.jpg?f=fotoalbum_large
Deze zijn 15mm breed en vallen dus precies tussen 2 planken in, waardoor ze bijna niet opvallen.
Voor de inbouwspots heb ik ook gezocht naar lampen welke overeen komen met de maat van de planken, dit is uiteindelijk deze AR111 spot geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsdTvwkm6eNAs0jKrmeBvXvRIGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JNoPrjG6VIcqJfSzPkCKYSy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-ya4DhB03zsehQVStVeAKaTW9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kO5mnyenHVjP7pVKzuh1pb8N.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is eigenlijk een spot om in te stuccen, maar kan dus ook mooi gebruikt worden om op 2 planken te laten dragen.

Voor de geluidsabsorptie heb ik Miofoam gebruikt. Dit zijn 25mm dikke isolatiepanelen van polyesterwol. De speakerdozen heb ik zelf gemaakt van een underlaymentplaat en zijn van binnen ook met dit materiaal bedekt.

Als afwerking is zijn hier Frake houten planken tegenaan geschoten.

Het uiteindelijke resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErEw115-ocB4hwPcLGox18ENqKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92YAyCqRxtn516qyiOa5jYMl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJWvLjcdEHpFtPi7md_2ouID8g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxlfrwmTKavKBzH739U8Dv2G.jpg?f=fotoalbum_large

Op de verdieping zijn ook alle ruimtes voorzien van deze spleetroosters, deze zijn alleen niet in te regelen aan de kant van het rooster, dus hiervoor heb ik per vertrek een regelklep toegepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMr2HL-OtvSgkVmClUzFvwNHoJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eespudNojbqBVwAokJM7sy8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUBCKYnk2AaSuQT43eY099DZ-vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fjUFxyNTbBdXGNOScvD2qqp.jpg?f=fotoalbum_large

inregelen wordt nog wel een uitdaging, hiervoor moet ik nog een verloopje timmeren om een flowmeter het volledige rooster te laten bedekken. :P

Kosten per m2 plafond:
vuren latten voor verlaagd plafond: ca. €5
akoestische panelen: €10
hout: €35
blanke lak €1
arbeid ca. €15
spleetroosters ca. 100euro/stuk
totaal +/- €66/m2 (excl. verlichting en roosters) waarbij de kanaalplaatvloer ook goedkoper was dan de breedplaatvloer.

Zelf ben ik zeer tevreden met het resultaat, zowel optisch als akoestisch, dus mocht er iemand een akoestisch plafond willen en hout ook mooi vinden, dan is dit wellicht ook een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:19
Arbeid ontbreekt :)
Ik vind het mooi. Zoiets een paar jaar geleden ook gedaan, maar dan zonder akoestische panelen. Werkte ook al goed, maar erg moeilijk te bepalen wat die nog bijgedragen zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
GameSmurf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:12:
De riolering is gemaakt m.b.v. Dyka Sono om het geluid hiervan ook te verminderen.
Mooi project d:)b
Hoe bevalt Dyka Sono, hoor je nog wat van de riolering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:13
Conrado schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Mooi project d:)b
Hoe bevalt Dyka Sono, hoor je nog wat van de riolering?
Ik ga medio maart overhuizen, daarna kan ik hier meer over zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:58
[...]

Ik zit in de afrondende fase van mijn zelfbouwhuis en inmiddels zijn bijna alle plafonds klaar. Hierbij vond ik het belangrijk om overal een goede akoestiek te realiseren. Ik zie in dit topic regelmatig iets voorbij komen over akoestische plafonds (met vrij hoge m2 prijzen), bij deze zal ik mijn oplossing ook even delen i.c.m. hout ;)
Mooie vloer, wat voor tegel is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mooi uitgewerkt @GameSmurf! Moest je nog extra kosten betalen voor een hoger plafond, of vond je iets lager plafond niet erg? En brandveiligheid wellicht een dingetje? Eens nadenken of we voor zo'n hout-uiterlijk zouden willen gaan, interesting!

Trouwens: zijn er hier meer tweakers met een luifel/carport voor de garage/berging? Zo ja, hoe lang hebben jullie die? (en was die ook zo loeiduur??)

[ Voor 23% gewijzigd door woekele op 03-02-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
@woekele wij laten m wel mee tekenen/meenemen als optie in de offerte. Maar ik ga m wss op (lange) termijn zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
[...]

Hierbij heb ik gekozen voor het volgende:
verdiepingsvloer: kanaalplaat 20cm met aan de onderkant 20cm verlaagd plafond. op de kanaalplaatvloer +/- 9cm zandcement voor vloerverwarming+elektra.

[Afbeelding]

In het verlaagd plafond heb ik de riolering, ventilatie, speakers, bewegingssensoren en inbouwspots weggewerkt, vervolgens bekleed met akoestisch polyesterwol en met Afrikaans Eiken/Frake hout van 14cm breed, wat 15mm open staat tussen de planken (ca 10% open). Het hout is 1x behandeld met blanke lak.

Voor de ventilatie/WTW heb ik gebruik gemaakt van Grada trommelspeetroosters (toe en -afvoer)
[Afbeelding]
Deze zijn 15mm breed en vallen dus precies tussen 2 planken in, waardoor ze bijna niet opvallen.
Voor de inbouwspots heb ik ook gezocht naar lampen welke overeen komen met de maat van de planken, dit is uiteindelijk deze AR111 spot geworden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is eigenlijk een spot om in te stuccen, maar kan dus ook mooi gebruikt worden om op 2 planken te laten dragen.

Voor de geluidsabsorptie heb ik Miofoam gebruikt. Dit zijn 25mm dikke isolatiepanelen van polyesterwol. De speakerdozen heb ik zelf gemaakt van een underlaymentplaat en zijn van binnen ook met dit materiaal bedekt.

Als afwerking is zijn hier Frake houten planken tegenaan geschoten.

Het uiteindelijke resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op de verdieping zijn ook alle ruimtes voorzien van deze spleetroosters, deze zijn alleen niet in te regelen aan de kant van het rooster, dus hiervoor heb ik per vertrek een regelklep toegepast:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

inregelen wordt nog wel een uitdaging, hiervoor moet ik nog een verloopje timmeren om een flowmeter het volledige rooster te laten bedekken. :P

Kosten per m2 plafond:
vuren latten voor verlaagd plafond: ca. €5
akoestische panelen: €10
hout: €35
blanke lak €1
arbeid ca. €15
spleetroosters ca. 100euro/stuk
totaal +/- €66/m2 (excl. verlichting en roosters) waarbij de kanaalplaatvloer ook goedkoper was dan de breedplaatvloer.

Zelf ben ik zeer tevreden met het resultaat, zowel optisch als akoestisch, dus mocht er iemand een akoestisch plafond willen en hout ook mooi vinden, dan is dit wellicht ook een optie ;)
Ik vind dit ook prachtig al zullen er genoeg zijn die dit asocieren met de ouderwetse jaren 70.
Wilde dat "schieten" van het eiken een beetje? Eiken kan nogal hard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
nokiaan958GB schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Ik vind dit ook prachtig al zullen er genoeg zijn die dit asocieren met de ouderwetse jaren 70.
Wilde dat "schieten" van het eiken een beetje? Eiken kan nogal hard zijn.
Doorgaans geen probleem, lukt vaak ook nog wel met een accu-tacker, gaat verassend goed.
Laatst nog 1500 meter eiken latten van 35x35 zo vast gemaakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Goedemiddag,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben of het mogelijk is om een bouw aansluiting particulier te laten verleggen naar de woning? We hebben op dit moment een bouwaansluiting voor water en elektra en zouden eigenlijk volgende week de definitieve aansluitingen krijgen (zelfs op mail gecommuniceerd). Echter door een fout in de planning wordt dit pas april/mei...... Hiermee zijn we absoluut niet akkoord zeker gezien ze het al schriftelijk hadden bevestigd. Echter is het bedrijf dermate verschrikkelijk dat je er niet doorheen komt. Om nu een beetje pragmatisch te blijven vroeg ik me af zijn er nog andere oplossingen mogelijk dat jullie weten?

Kan ik bijvoorbeeld gewoon een elektricien en loodgieter alles aan laten leggen naar binnen. We zouden namelijk over drie weken de sleutel krijgen maar zonder water is dat toch een beetje vervelend.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
Lwent schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:28:
Goedemiddag,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben of het mogelijk is om een bouw aansluiting particulier te laten verleggen naar de woning? We hebben op dit moment een bouwaansluiting voor water en elektra en zouden eigenlijk volgende week de definitieve aansluitingen krijgen (zelfs op mail gecommuniceerd). Echter door een fout in de planning wordt dit pas april/mei...... Hiermee zijn we absoluut niet akkoord zeker gezien ze het al schriftelijk hadden bevestigd. Echter is het bedrijf dermate verschrikkelijk dat je er niet doorheen komt. Om nu een beetje pragmatisch te blijven vroeg ik me af zijn er nog andere oplossingen mogelijk dat jullie weten?

Kan ik bijvoorbeeld gewoon een elektricien en loodgieter alles aan laten leggen naar binnen. We zouden namelijk over drie weken de sleutel krijgen maar zonder water is dat toch een beetje vervelend.

Alvast bedankt!
Onze buren hebben gewoon een slang vanaf de bouw waterput naar binnen laten lopen en die op de waterleiding in huis aangesloten. Idem voor de stroom, gewoon vanuit de bouwkast naar binnen leiden.
Heeft bij hen maanden zo gezeten.
Bij ons hebben we ook de electra zo een paar weken aangesloten gehad, dat was voor de oplevering.
Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic