Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26
Lwent schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:28:

Kan ik bijvoorbeeld gewoon een elektricien en loodgieter alles aan laten leggen naar binnen.
Nee. Alles tot en met de meter is van de netbeheerder en niet van jou. Wel kun je zoals @deejeebv schreef, je hoofdschakelaar met een kabel op de bouwkast laten aansluiten idem voor het water. Leg je mooie mantelbuizen neer dan hoeft de boel mogelijk niet eens op nieuw open maar kunnen ze het door die buizen trekken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:50
big bang schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Nee. Alles tot en met de meter is van de netbeheerder en niet van jou. Wel kun je zoals @deejeebv schreef, je hoofdschakelaar met een kabel op de bouwkast laten aansluiten idem voor het water. Leg je mooie mantelbuizen neer dan hoeft de boel mogelijk niet eens op nieuw open maar kunnen ze het door die buizen trekken.
Tenzij je de officiele buizen gebruikt, denk ik niet dat ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 22:26
En waarom zou je die niet gebruiken? Je moet toch in je meterkast terecht komen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
big bang schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:23:
En waarom zou je die niet gebruiken? Je moet toch in je meterkast terecht komen.
Eens, maar die info ontbrak in je verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 07:19
DIJK schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:56:
[...]

Mooie vloer, wat voor tegel is dat?
DurStone Mustang Grey RC 60x120
https://www.durstone.es/e...ntemporary-stone/mustang/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nando84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-04 17:36
Goedemiddag,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben of het mogelijk is om een bouw aansluiting particulier te laten verleggen naar de woning? We hebben op dit moment een bouwaansluiting voor water en elektra en zouden eigenlijk volgende week de definitieve aansluitingen krijgen (zelfs op mail gecommuniceerd). Echter door een fout in de planning wordt dit pas april/mei...... Hiermee zijn we absoluut niet akkoord zeker gezien ze het al schriftelijk hadden bevestigd. Echter is het bedrijf dermate verschrikkelijk dat je er niet doorheen komt. Om nu een beetje pragmatisch te blijven vroeg ik me af zijn er nog andere oplossingen mogelijk dat jullie weten?

Kan ik bijvoorbeeld gewoon een elektricien en loodgieter alles aan laten leggen naar binnen. We zouden namelijk over drie weken de sleutel krijgen maar zonder water is dat toch een beetje vervelend.

Alvast bedankt!
Stichting Grond’g?
Wij kregen vorige week het vrolijke nieuws dat ze aan de aannemer een indicatie hebben afgegeven : wensweek aansluiten + 12 weken!!!

We kunnen hier dus waarschijnlijk een flink aantal weken tegen een huis aankijken wat al klaar is maar waar het wachten is op de aansluiting van de nutsvoorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-09 08:48
Goedemiddag,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben of het mogelijk is om een bouw aansluiting particulier te laten verleggen naar de woning? We hebben op dit moment een bouwaansluiting voor water en elektra en zouden eigenlijk volgende week de definitieve aansluitingen krijgen (zelfs op mail gecommuniceerd). Echter door een fout in de planning wordt dit pas april/mei...... Hiermee zijn we absoluut niet akkoord zeker gezien ze het al schriftelijk hadden bevestigd. Echter is het bedrijf dermate verschrikkelijk dat je er niet doorheen komt. Om nu een beetje pragmatisch te blijven vroeg ik me af zijn er nog andere oplossingen mogelijk dat jullie weten?

Kan ik bijvoorbeeld gewoon een elektricien en loodgieter alles aan laten leggen naar binnen. We zouden namelijk over drie weken de sleutel krijgen maar zonder water is dat toch een beetje vervelend.

Alvast bedankt!
Alleen de netbeheerder mag werken aan de meter/aansluiting tot de meter, je bent er wel vrij in om vanuit je bouwaansluiting een elektra en waterleiding tot in huis te brengen. Alleen even zorgen dat die uit de weg is als ze de daadwerkelijke aansluiting komen maken.

Als het nog heel lang duurt kun je hier ook prima de invoerbuizen voor gebruiken, dan kun je de woning al gewoon gebruiken en alle deuren/ramen dicht houden.

Onze woonunit hebben we bijvoorbeeld aangesloten met een stuk tyleen tot in de waterput in de tuin en de voeding zit met een rode krachtstroomstekker in de bouwkast, alles ingegraven en uit de weg tot de unit weer verkocht wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

poging 2 :+
Nou, laat ik ook eens in dit topic posten :)
Ik heb dit topic vaker voorbij zien komen, maar in de afgelopen periode is dit wat actueler geworden voor mij.

Vanochtend zaten we bij de notaris om de koopakte voor onze kavel te tekenen, we verhuizen van Lelystad naar Doornspijk :Y)
Ons huis zal door SelektHuis gebouwd worden, op dit moment ligt het ontwerp bij de welstandscommissie in vooroverleg, fingers crossed dat hier geen gedoe uit komt.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
Koffie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:21:
Ik heb dit topic vaker voorbij zien komen, maar in de afgelopen periode is dit wat actueler geworden voor mij.

Vanochtend zaten we bij de notaris om de koopakte voor onze kavel te tekenen, we verhuizen van Lelystad naar Doornspijk :Y)
Ons huis zal door SelektHuis gebouwd worden, op dit moment ligt het ontwerp bij de welstandscommissie in vooroverleg, fingers crossed dat hier geen gedoe uit komt.
Dat wordt een nieuw zwembad >:) Gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 12:10
Koffie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:21:

En zorgen dat je op zondag niet meer naar de supermarkt hoeft! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

GeeMoney schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:02:
[...]

Dat wordt een nieuw zwembad >:) Gefeliciteerd :)
Thanks! Geen zwembad deze keer, maar de hottub komt zeker terug :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Goedemiddag,

Alvast bedankt!
Even een update, inmiddels ben ik achter het probleem. Kennelijk is er dus iets mis gegaan bij mijnaansluitingen.nl, Ziggo heeft de opdracht uitbesteed aan een derde partij waarbij ze een vinkje vergeten zijn aan te zetten. Hierdoor is de werkmap niet gedeeld met deze derde partij (dit kan kennelijk ook niet achteraf |:( ). Die derde partij moet vervolgens deze werkmap delen met de partij die de definitieve aansluitingen verzorgd. Met die werkmap hebben ze dan een compleet dossier en pas dan komt de opdracht in hun systeem in aanmerking om in te plannen.

Nadat iedereen elkaar dagen lang de schuld heeft gegeven ben ik in contact gekomen met een uitvoerder van Ziggo, deze behulpzame man en gaat de aansluiting voor Ziggo vrijdag a.s. realiseren _/-\o_ . Hierdoor vervalt de noodzaak voor een werkmap en kan de partij die de definitieve aansluiting verzorgt (als de procedures het toelaten) het werk inplannen..... Dit horen we deze week.

Al om al check even goed bij de partij die de definitieve aansluiting verzorgt of hun dossier compleet is anders doen ze kennelijk alleen maar loze beloftes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:08
Zo gister gesprek 3 van 4 gehad.. Nu toch weer sta meer inzichten gekregen in laagbouw met een bruikbare 2e verdieping. Morgen gaan we er zo een bezichtigen met de bouwer en dan besluiten of we op basis daarvan een offerte laten opstellen.

Donderdag afspraak met groothuisbouw en dan wachten op alle offertes e.d.

Spannend wel :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

Frantic schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:07:
laagbouw met een bruikbare 2e verdieping.
Wat is laagbouw met bruikbare 2e verdieping? Kan me er maar moeilijk een voorstelling bij maken.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
GameSmurf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Ik zit in de afrondende fase van mijn zelfbouwhuis en inmiddels zijn bijna alle plafonds klaar. Hierbij vond ik het belangrijk om overal een goede akoestiek te realiseren. Ik zie in dit topic regelmatig iets voorbij komen over akoestische plafonds (met vrij hoge m2 prijzen), bij deze zal ik mijn oplossing ook even delen i.c.m. hout ;)

Hierbij heb ik gekozen voor het volgende:
verdiepingsvloer: kanaalplaat 20cm met aan de onderkant 20cm verlaagd plafond. op de kanaalplaatvloer +/- 9cm zandcement voor vloerverwarming+elektra.

De riolering is gemaakt m.b.v. Dyka Sono om het geluid hiervan ook te verminderen.
[Afbeelding]

In het verlaagd plafond heb ik de riolering, ventilatie, speakers, bewegingssensoren en inbouwspots weggewerkt, vervolgens bekleed met akoestisch polyesterwol en met Afrikaans Eiken/Frake hout van 14cm breed, wat 15mm open staat tussen de planken (ca 10% open). Het hout is 1x behandeld met blanke lak.

Voor de ventilatie/WTW heb ik gebruik gemaakt van Grada trommelspeetroosters (toe en -afvoer)
[Afbeelding]
Deze zijn 15mm breed en vallen dus precies tussen 2 planken in, waardoor ze bijna niet opvallen.
Voor de inbouwspots heb ik ook gezocht naar lampen welke overeen komen met de maat van de planken, dit is uiteindelijk deze AR111 spot geworden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is eigenlijk een spot om in te stuccen, maar kan dus ook mooi gebruikt worden om op 2 planken te laten dragen.

Voor de geluidsabsorptie heb ik Miofoam gebruikt. Dit zijn 25mm dikke isolatiepanelen van polyesterwol. De speakerdozen heb ik zelf gemaakt van een underlaymentplaat en zijn van binnen ook met dit materiaal bedekt.

Als afwerking is zijn hier Frake houten planken tegenaan geschoten.

Het uiteindelijke resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op de verdieping zijn ook alle ruimtes voorzien van deze spleetroosters, deze zijn alleen niet in te regelen aan de kant van het rooster, dus hiervoor heb ik per vertrek een regelklep toegepast:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

inregelen wordt nog wel een uitdaging, hiervoor moet ik nog een verloopje timmeren om een flowmeter het volledige rooster te laten bedekken. :P

Kosten per m2 plafond:
vuren latten voor verlaagd plafond: ca. €5
akoestische panelen: €10
hout: €35
blanke lak €1
arbeid ca. €15
spleetroosters ca. 100euro/stuk
totaal +/- €66/m2 (excl. verlichting en roosters) waarbij de kanaalplaatvloer ook goedkoper was dan de breedplaatvloer.

Zelf ben ik zeer tevreden met het resultaat, zowel optisch als akoestisch, dus mocht er iemand een akoestisch plafond willen en hout ook mooi vinden, dan is dit wellicht ook een optie ;)
Wow, dit is mooi zeg!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

codeneos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Wat is laagbouw met bruikbare 2e verdieping? Kan me er maar moeilijk een voorstelling bij maken.
Bij Groothuis hebben ze 2 type woningen: hoogbouw en laagbouw. Bij laagbouw zit de kap over de 1e verdieping en heb je dus in vrijwel alle kamers boven een schuine wand. Bij hoogbouw zit de kap op de 2e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:23
Koffie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Bij Groothuis hebben ze 2 type woningen: hoogbouw en laagbouw. Bij laagbouw zit de kap over de 1e verdieping en heb je dus in vrijwel alle kamers boven een schuine wand. Bij hoogbouw zit de kap op de 2e verdieping.
Als het over de 2e verdieping/zolder gaat dan kan je kiezen voor de uitvoering modern en stijlvol.
In deze uitvoering wordt de kap in 53° uitgevoerd. Bij de modern en stijlvol uitvoering is de zolder te gebruiken als woonruimte ipv berging.

Je zal wel tegen extra kosten aanlopen voor een vaste trap (vurenhout ± €7400) en waarschijnlijk exra dakramen (€1900/stuk).

Ik weet niet of er standaard verwarming aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

whipcheck schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Als het over de 2e verdieping/zolder gaat dan kan je kiezen voor de uitvoering modern en stijlvol.
In deze uitvoering wordt de kap in 53° uitgevoerd. Bij de modern en stijlvol uitvoering is de zolder te gebruiken als woonruimte ipv berging.

Je zal wel tegen extra kosten aanlopen voor een vaste trap (vurenhout ± €7400) en waarschijnlijk exra dakramen (€1900/stuk).

Dan moet het ook nog in het bestemmingsplan passen.
Bij ons is er een eis van 4 meter goothoogte en 8 meter nokhoogte. Daar ga ik geen zolder van kunnen maken die als kamer gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
Koffie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:43:
[...]

Dan moet het ook nog in het bestemmingsplan passen.
Bij ons is er een eis van 4 meter goothoogte en 8 meter nokhoogte. Daar ga ik geen zolder van kunnen maken die als kamer gebruikt kan worden.
Zijn de kosten voor een vaste trap van vurenhout € 7400? Dat is echt afzetterij. Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning een eiken Z-trap voor € 5700 inclusief plaatsing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Jeroenon schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Zijn de kosten voor een vaste trap van vurenhout € 7400? Dat is echt afzetterij. Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning een eiken Z-trap voor € 5700 inclusief plaatsing
Trap kost €4085, dan komen onderstaande kosten er nog bij:

Stootborden €800
Extra HSB binnenwanden € 745
Verzwaren zoldervloer (deze is van hout) € 565
Extra rookmelder op lichtnet € 285
2 deuren om trap af te sluiten € 910

Dit is uiteraard inclusief plaatsing, gegrond wit afgewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:58
@onne het heeft even geduurd maar wilde je nog bedanken voor de tip voor de 'Liectroux HCR10 Robot Window Cleaner'...! Deze past door de lamellen heen en past er achter!
Nu even binnen aan het proefdraaien maar straks gaat hij voor het eerst de ramen buiten schoon maken. En dat is hard nodig achter de lamellen :) (tip voor komende bouwers; zorg ervoor dat je lamellen weg kan klappen oid...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUcThmi800w4UFFcCJQ_1ezjxf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo5SuH46H6RFxnWMqRyQIAAN.jpg?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 21:41
Dat is een wat scheve vergelijking. Jij 'krijgt' een trap voor in een trapgat, @whipcheck heeft het over een optie, waarvoor ook constructieve aanpassingen nodig zijn. Opties zijn een afwijking op het proces en dus sowieso wat duurder.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
codeneos schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Verhoogde muurplaat & steiler dak, waardoor je een vaste trap naar een zolder kan realiseren en daar ook zeker nog 2 slaapkamers en evt badkamer zou kunnen realiseren.

In het geval van wat wij vandaag bezichtigd hebben was de muurplaat 45cm verhoogd (dus komt het dak in z’n geheel 45 cm omhoog) en de dakhelling naar 60 graden gebracht.

Hierdoor kan je op de eerste verdieping nog prima met 1.8m lengte tegen de muur met het schuine dak aan staan voordat je met je hoofd het dak raakt.

Wel grappig trouwens dat er gelijk van GHB uitgegaan wordt 😅 daar hebben we morgen pas een gesprek. Het huis wat we vandaag bezichtigd hebben is van SelektHuis.

[ Voor 39% gewijzigd door Frantic op 07-02-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Dat is niet zo gek, want ze hebben de term hoogbouw en laagbouw toegeeigend en een eigen betekenis aangegeven. Niemand hier gaat de officiele hoogbouw toepassen schat ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Mwa merk wel dat die termen hoog en laag inmiddels bij zowat alle bouwers ‘ingeburgerd’ zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
whipcheck schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Stootborden €800

Aah dan is het al een iets ander verhaal. Al blijf ik € 4085 nog steeds veel geld vinden voor een vuren trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
RoelsRules schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:00:
@onne het heeft even geduurd maar wilde je nog bedanken voor de tip voor de 'Liectroux HCR10 Robot Window Cleaner'...! Deze past door de lamellen heen en past er achter!
Nu even binnen aan het proefdraaien maar straks gaat hij voor het eerst de ramen buiten schoon maken. En dat is hard nodig achter de lamellen :) (tip voor komende bouwers; zorg ervoor dat je lamellen weg kan klappen oid...)
[Afbeelding]
Kun je deze robot gewoon op het raam "plakken" en dan aangeven dat die de ruit moet schoonmaken en doet die dat automatisch of moet je met de afstandsbediening de robot besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
whipcheck schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Stootborden €800

Waarom 2 deuren :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Jeroenon schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Kun je deze robot gewoon op het raam "plakken" en dan aangeven dat die de ruit moet schoonmaken en doet die dat automatisch of moet je met de afstandsbediening de robot besturen?
Je zet hem op het raam en zuigt zich er aan vast waarna hij automatisch naar de rechter boven hoek gaat om daarna zichzaggend naar beneden te gaan. Afstandbediening alleen nodig om hem, bv in ons geval, op een bepaalde plek te krijgen waar je hem weer kan pakken. Of om het type programma aan te geven.
Zijn nu even aan het experimenteren met welk vloeistof het beste resultaat geeft.
Handwas is altijd beter zien we al maar het is vooral handig voor de plekken waar je anders niet bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
Jeroenon schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Aah dan is het al een iets ander verhaal. Al blijf ik € 4085 nog steeds veel geld vinden voor een vuren trap
Inderdaad stevig als ik onze offerte er even bij pak.
Wij zijn 5800 euro kwijt voor:
* 2 vuren trappen.
* leuningen
* balustrades/traphek (we hebben een vide op de eerste verdieping).

We moeten nog met het trappenbedrijf in gesprek wat de meerprijs gaat worden naar hardhouten trappen of uitgevoerd met HPL treden, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gekke vraag, maar als de welstandscommisie het heeft over "Akkoord onder voorwaarden dat het metselwerk aansluit bij de kleuren in de omgeving (Bruin, bruin/grijs of bruin/rood)"
Wat is dan het metselwerk in dit verhaal? De bakstenen of de voeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Koffie bij ons gaat het om het totaalplaatje van beide..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Dit zat in het voorbeeldhuis, zag er strak uit en minimaliseert warmteoverdracht naar de zolder.

In de toekomst willen we de zolder ombouwen tot slaapkamer + 2e badkamer voor een van de kinderen.
Aansluiting warm/koud en afvoer laten we voorbereiden en kost 350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
FabianGTI schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:57:
[...]

Inderdaad stevig als ik onze offerte er even bij pak.
Wij zijn 5800 euro kwijt voor:
* 2 vuren trappen.
* leuningen
* balustrades/traphek (we hebben een vide op de eerste verdieping).

We moeten nog met het trappenbedrijf in gesprek wat de meerprijs gaat worden naar hardhouten trappen of uitgevoerd met HPL treden, ben benieuwd.
Bij GHB is de trap naar 1e verdieping inclusief, geen specificatie van het hout. Er is alleen aangegeven dat het in wit grondverf wordt opgeleverd.

Meerprijs HPL 1030 euro, uitgevoerd in (geoliede) Eiken traptreden 1760.
Voor alle extra's moet de portomonnee worden gertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Frantic schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Verhoogde muurplaat & steiler dak, waardoor je een vaste trap naar een zolder kan realiseren en daar ook zeker nog 2 slaapkamers en evt badkamer zou kunnen realiseren.

In het geval van wat wij vandaag bezichtigd hebben was de muurplaat 45cm verhoogd (dus komt het dak in z’n geheel 45 cm omhoog) en de dakhelling naar 60 graden gebracht.

Hierdoor kan je op de eerste verdieping nog prima met 1.8m lengte tegen de muur met het schuine dak aan staan voordat je met je hoofd het dak raakt.

Wel grappig trouwens dat er gelijk van GHB uitgegaan wordt 😅 daar hebben we morgen pas een gesprek. Het huis wat we vandaag bezichtigd hebben is van SelektHuis.
Wij hebben eenzelfde soort huis met 55 vs 53 graden kap door Selekthuis laten offreren.

Onze ervaring met selekthuis:
Relatief snel beschikbaar voor een gesprek en konden al in Q3 2024 beginnen met de bouw.
Eerste afspraak waarvoor ik een vakantiedag had opgenomen, 2 uur vantevoren geannuleerd wegens lekkage in showroom tijdens werkzaamheden (ik grapte er nog over, hopelijk zijn het niet dezelfde die het huis bouwen).
Na 2 maanden en een aantal telefoontjes + mail eindelijk een offerte. Dit was 2e week Januari. N.A.V. van de offerte hadden wij een aantal vragen, we wachten nog steeds op een antwoord.

Snap dat de offerte iets langer kan duren door de feestdagen maar er is echt 0 communicatie.

Bovenstaande gaf ons niet veel vertrouwen waardoor we de intentieverklaring met GHB hebben getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Koffie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:31:
Beiden :)
Metselwerk kan wat meer zijn dan bakstenen en voeg. Denk aan terugleggende plinten of speciaal sierwerk boven de ramen of zo. Maar daar hoor ik je (gelukkig) niet over.

Simpelweg nog een voorbeeld van de baksteen plus het soort voeg en kleur aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 23:59
RoelsRules schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Je zet hem op het raam en zuigt zich er aan vast waarna hij automatisch naar de rechter boven hoek gaat om daarna zichzaggend naar beneden te gaan. Afstandbediening alleen nodig om hem, bv in ons geval, op een bepaalde plek te krijgen waar je hem weer kan pakken. Of om het type programma aan te geven.
Zijn nu even aan het experimenteren met welk vloeistof het beste resultaat geeft.
Handwas is altijd beter zien we al maar het is vooral handig voor de plekken waar je anders niet bij komt.
Leuk dat het bij jullie ook goed bevalt! Wij doen er glassex in. En als het echt heel vies is dan laten we hem 2x hetzelfde raam schoonmaken, dat scheelt dan behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
onne schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Leuk dat het bij jullie ook goed bevalt! Wij doen er glassex in. En als het echt heel vies is dan laten we hem 2x hetzelfde raam schoonmaken, dat scheelt dan behoorlijk.
Ja glassex is ook wel een idee. Heb nu iets gebruikt wat we voor de ramen wassen normaal ook gebruiken en dat gaat ook goed. De ramen boven zijn nu zo vies dat ik ze eerst ga afspuiten om daarna deze jongen er op te zetten. Maakt een herrie maar gaat best ok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

[...]

Kan je de leverancier delen? :)

idem voor @codeneos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

whipcheck schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Dat is duur voor een vuren trap, is het een speciale vorm dat je zo hoog uitkomt?

Wij hebben een eiken blok en z trap en waren voor de trappen zelf een stuk minder kwijt. De balustrade was wat betreft de trappen eigenlijk de grootste kostenpost.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:19

NDF82

Doomed Space Marine

Wellicht ligt het aan de regio maarrrrrr… Heb destijds in 2018 best veel leveranciers bezocht maar 5700 voor een eiken z trap ben ik in regio Zeeland / west Brabant niet tegen gekomen. Heb nog een offerte liggen van 23k inc voor twee eiken z trappen.

Het zijn uiteindelijk stalen trappen met open eiken treden geworden. Achteraf beter voor onze situatie, een z trap zou te gesloten / massaal geweest zijn.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
woekele schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Kan je de leverancier delen? :)

idem voor @codeneos
De trap wordt gemaakt door timmerfabriek Hilberink uit Geesteren. Dat is in Twente, ik weet niet of ze in het hele land trappen leveren.
https://timmerfabriekhilberink.nl/

Ook heb ik een offerte aangevraagd bij https://www.lentifa.nl/. Deze waren wel duurder en hadden een veel langere levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Nou vandaag gesprek gehad met GHB, die gaan een offerte opstellen voor laagbouw, vergelijkbaar met selekthuis.

Van de andere 2 offertes binnen voor hoogbouw. 1tje (lokale aannemer) heeft totaal geen rekening gehouden met wensen en budget. Die valt wss in z’n geheel al af daardoor. De andere offerte voor hoogbouw zou nét haalbaar zijn als ik t zo snel zie, moeten we nog ff op puzzelen. Betekent wss wel wat soberder afwerken en evt nog een halve meter krimpen ergens. De tekening van de woning vinden we wel érg gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:04
Stom vraagje: wanneer men in de bouw spreekt over het vast parkeren van een zetwerk, wordt met het parkeren dan zelftappende schroeven bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Rien43 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:09:
Stom vraagje: wanneer men in de bouw spreekt over het vast parkeren van een zetwerk, wordt met het parkeren dan zelftappende schroeven bedoeld?
Schroeven, meestal word de onderstaande vorm schroef bedoeld
maar niet uitsluitend het is dus niet 1 soort schroef ze zijn er in meerder uitvoeringen. En hoewel niet geheel juist, het is meestal "spreektaal" voor vast schroeven in of van dun plaat materiaal.

Wikipedia: Parkerschroef

Afbeeldingslocatie: https://schroevengroothandel.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/a/xparkers-verzinkt-4-8x25mm-cilinderkop-philips-din-7981-200-stuks_2.jpg.pagespeed.ic.MTDmu0grGy.webp

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 09-02-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
twain4me schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Schroeven, meestal word de onderstaande vorm schroef bedoeld
maar niet uitsluitend het is dus niet 1 soort schroef ze zijn er in meerder uitvoeringen. En hoewel niet geheel juist, het is meestal "spreektaal" voor vast schroeven in of van dun plaat materiaal.

Wikipedia: Parkerschroef

[Afbeelding]
Thanks!

Hebben jullie toevallig nog goede (online) adresjes waar ik aluminium zetwerk (gepoedercoat) kan bestellen tegen niet al te hoge prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:30
Rien43 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:00:
[...]

Thanks!

Hebben jullie toevallig nog goede (online) adresjes waar ik aluminium zetwerk (gepoedercoat) kan bestellen tegen niet al te hoge prijzen?
Ga je zelf zetten dan? Toevallig wordt bij mij net het zetwerk geplaatst, maar ik heb het idee dat dit toch wel een specialistisch werkje is (vooral bij complexere vormen), ook moet je de constructies zo maken dat ze bestand zijn tegen krimpen en uitzetten van het materiaal, met name op de hoeken gaat dat nog wel eens mis.

Ik stond er ook van te kijken hoeveel voorbereiding hierbij komt kijken qua inmeten, tekeningen maken, controleren van de onbewerkte delen, bewerken (poedercoaten), etc. Mocht alles recht-toe-recht-aan zijn dan is het wellicht te doen, anders zou ik er niet aan beginnen tenzij je een super-klusser bent :)

Overigens heeft het zetwerk bij ons maanden vertraging opgeleverd omdat de 1e zetwerk partij geen RAL9016 kon of wilde leveren, de 2e partij had erg veel tijd nodig vanaf opdrachtverstrekking tot realisatie (laatste complexe delen moeten nog geplaatst worden).

Er bestaan in ieder geval geen goedkope adresjes om het werk aan uit te besteden heb ik gemerkt, achteraf had ik wellicht voor simpel unipanel gekozen om al deze perikelen te vermijden (ik begreep van de aannemer dat we niet de enigen zijn waar het veel vertraging oplevert). Maar de architecten zijn nu eenmaal dol op deze wijze van afwerking :+

EDIT: ik zie in de reacties dat je inderdaad tot de categorie super-klussers lijkt te behoren, dus negeer bovenstaande maar :) Ik moest even mijn ei kwijt over onze ervaring met het uitbesteden van zetwerk :)

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 09-02-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 12:28
Rien43 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:00:
[...]

Thanks!

Welke regio? Meilof Riks of Roval doen wij veel mee. En zijn er nog tal van dat soort bedrijven.

Weet je hoe je ziets moet monteren? Is het een afdekker? Klangen, multiplex 18mm eronder, of heb je nu geen idee wat ik bedoel? Zo wel; dan kan je het vast wel regelen, zo niet, lekker laten doen :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
ZveenT schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Welke regio? Meilof Riks of Roval doen wij veel mee. En zijn er nog tal van dat soort bedrijven.

Weet je hoe je ziets moet monteren? Is het een afdekker? Klangen, multiplex 18mm eronder, of heb je nu geen idee wat ik bedoel? Zo wel; dan kan je het vast wel regelen, zo niet, lekker laten doen :9 .
Ik weet exact wat je bedoelt ;) (ik heb ons eigen huis grotendeels zelf gebouwd). Het is een vrij specifieke toepassing waar ik het zetwerk voor wil gebruiken. Het betreft een hoekaansluiting van 2 aluminium kozijnen. Op de hoek zit een houten kolom waar de 2 kozijnen op aansluiten. Deze dien ik van buiten af te werken met een zetwerk die aan beide zijden aansluit op de 2 kozijnen. Een adviseur gaf aan dit zetwerk te parkeren in het aluminium kozijn, maar hier ben ik geen voorstander van doordat dit al snel een waterlek kan veroorzaken in het kozijn. Mijn idee nu is om het zetwerk te monteren op de houten kolom (inclusief een ventilatielaag tussen zetwerk en houten balk). De aansluiting met het kozijn wil ik dichten middels een compriband.

Het zetwerk zal op maat moeten worden geproduceerd. Andere goedkopere optie is om een stalen zetwerk (gecoat) te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Rien43 op 09-02-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Jammer dat de kozijnen al gemonteerd zijn. Bij de hoeken hebben we het zetwerk achter het kozijn geklemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Batilan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:40:
[...]
... achteraf had ik wellicht voor simpel unipanel gekozen om al deze perikelen te vermijden (ik begreep van de aannemer dat we niet de enigen zijn waar het veel vertraging oplevert).
Ik begrijp die vertraging niet, hier - ZO Brabant - is het zetwerk binnen drie weken beschikbaar.

Unipanel raad ik af. Ik heb hier een monster liggen, de kleur is prima maar het de structuur wijkt af (tè glad) en dat valt direct op naast een alu deel. Daarnaast zit je bij de hoeken met randen die je moet verven. Bij een boeibord een paar meter hoger valt dat niet op, maar lager kijk je er direct tegenaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Batilan
Conrado schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:18:
[...]

Ik begrijp die vertraging niet, hier - ZO Brabant - is het zetwerk binnen drie weken beschikbaar.
Ik ook niet :+
De aannemer is er wel serieus mee bezig geweest. Het heeft hem 2 maanden steigerhuur extra gekost, vandaag is de steiger weggehaald, maar het zetwerk is nog niet af (met name vanwege een lastige hoekvorm). Nu is de aannemer wel van de kwaliteits spullen en onderaannemers, maar het is een bedrijf wat veel b2b doet, dus wij zijn maar een klein klusje tussendoor denk ik
Unipanel raad ik af. Ik heb hier een monster liggen, de kleur is prima maar het de structuur wijkt af (tè glad) en dat valt direct op naast een alu deel. Daarnaast zit je bij de hoeken met randen die je moet verven. Bij een boeibord een paar meter hoger valt dat niet op, maar lager kijk je er direct tegenaan.
Ik zag het materiaal bij een buurman en sprak me wel aan omdat het ook straks is, en geverfd kan worden zodat we het qua kleur dichtbij een andere gevelafwerking kunnen krijgen. Het zou dan naast een andere kleur alu komen, dus dan valt het verschil niet zo op. Nu hebben we mat wit naast glanzend zwart. We hadden expliciet om een mat witte kleur gevraagd, hadden we achteraf ook expliciet voor het zwart moeten doen.

EDIT: Intussen is de steiger afgebroken en begint het huis zijn uiteindelijke uiterlijk te tonen, helaas dus nog wat ontbrekend zetwerk (de video is vanwege de zeldzame noordoosten regen niet zo scherp :/)

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 13-02-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
[quote]Batilan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Ik ook niet :+
De aannemer is er wel serieus mee bezig geweest. Het heeft hem 2 maanden steigerhuur extra gekost, vandaag is de steiger weggehaald, maar het zetwerk is nog niet af (met name vanwege een lastige hoekvorm). Nu is de aannemer wel van de kwaliteits spullen en onderaannemers, maar het is een bedrijf wat veel b2b doet, dus wij zijn maar een klein klusje tussendoor denk ik

[...]

--

Niet perse gek hoor.

Doorlooptijden zijn zo 2 maanden wanneer je bijvoorbeeld eerst verzinkt en vervolgens 2x poedercoating. Vervolgens nog antidreun folie er op plakken en monteren. En hiervooruit natuurlijk nog inmeten en tekenen.

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:26
Bij onze nieuwbouw woning is er een interessante discussie gaande tussen behanger/schilder en aannemer. Op advies van aannemer een van hun schilders (ZZP'er) gecontact voor renovlies + sauzen na oplevering. Schilder geeft aan bij de laatste 3 huizen veel problemen te hebben gehad omdat de wanden niet netjes genoeg worden opgeleverd door de aannemer (behangklaar schijnt een ruim begrip te zijn).

Normaal doet zijn behanger de wanden schuren en vervolgens behangen met renovlies, maar heeft nu al een aantal keer gehad dat klanten niet tevreden zijn omdat er op aantal wanden nog veel te zien is op de muren bij strijklicht (golfachtige aanzichten op de wanden wat niet met schuren weg te halen is). Hij wil niet langer voor die kosten opdraaien (renovlies eraf, filmlaagje stucwerk erop, renovlies er weer op, opnieuw sauzen) omdat hij vindt dat aannemer de muren netter moet opleveren. Aannemer zegt dat dit nou eenmaal behangklaar is, en dat de schilder de kosten van een dun filmlaagje stucwerk mee moet nemen in zijn prijzen omdat dat altijd zal moeten gebeuren.

Op het blote oog is het lastig te zien, maar met een lamp erop zien de meeste wanden er inderdaad niet netjes uit (zie paar voorbeeld foto's hieronder).

Aannemer heeft me nu medegedeeld dat de stukadoor de ergste plekken zal nalopen, maar dat de rest opgelost moet worden door de behanger/schilder. Eerst maar eens even kijken hoe het eruit ziet nadat de stukadoor de ergste plekken heeft nagelopen.

Heb me proberen te verdiepen in wat nou acceptabel is mbt 'behangklaar', maar is nog niet zo makkelijk. Ben benieuwd wat vereniging eigen huis zegt bij oplevering als dit nog niet opgelost is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFSqP1sqGuXLmlS4-Hvxwms8IxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdjZIFbCbdMtbwRTr5cXqhtA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzOuKpFNJlDjPqJzFYQVCUd2mbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XjatINASQ6ZmNkb3F8ftexr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0Xqwyk6fLzEQCUppV1-c1q5axU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpjni0CQ1rPl0ds2al6PX8Wl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenon
LennartTW94 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:36:
Bij onze nieuwbouw woning is er een interessante discussie gaande tussen behanger/schilder en aannemer. Op advies van aannemer een van hun schilders (ZZP'er) gecontact voor renovlies + sauzen na oplevering. Schilder geeft aan bij de laatste 3 huizen veel problemen te hebben gehad omdat de wanden niet netjes genoeg worden opgeleverd door de aannemer (behangklaar schijnt een ruim begrip te zijn).

Knip
Ik geef de behanger in dit geval groot gelijk. Dit kun je geen behangklaar noemen. Ik zal een aantal voorbeelden toevoegen van hoe er bij ons is gestuct en behangklaar is afgeleverd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKQFgTlUACDAO4ZXBQ0tgcL2RDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1R78iEC8GlIdFsm0gNAOb6Bx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4hB1ZZy-bYo_8kHJRIASJlUrpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNkX8PkqKHTsGM6PW7A9M7uo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Conrado
Bij onze nieuwbouw woning is er een interessante discussie gaande tussen behanger/schilder en aannemer.
Persoonlijk zou ik me als 'stucadoor' schamen als ik een muur zo zou opleveren.
Er bestaat wel een soort van richtlijnen.

• whipcheck
Dit is iets wat ik mij ook afvroeg, ghb geeft aan huizen behangklaar+ met gespoten plafonds op te leveren. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet er gestuced worden voordat we kunnen sauzen? De verkoper gaf aan dat hij van meerdere klanten weet dat ze meteen met sauzen zijn begonnen.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Ik heb nog nooit gestuced, maar ik weet zeker dat ik niet zo'n broddelwerk zou afleveren zelfs niet bij de eerste keer stucen 8)7 . Dit lijkt me onacceptabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
whipcheck schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:45:
Dit is iets wat ik mij ook afvroeg, ghb geeft aan huizen behangklaar+ met gespoten plafonds op te leveren. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet er gestuced worden voordat we kunnen sauzen? De verkoper gaf aan dat hij van meerdere klanten weet dat ze meteen met sauzen zijn begonnen.
Je hoeft om te sauzen natuurlijk in basis helemaal niet te stucen dus nee dat moet niet. of voor jouw behangklaar strak genoeg is, hangt af van je stucadoor en van je eigen eisen. veel stucadoors stucen in basis strak genoeg om na schuren direct te schilderen. Het behang klaar is meer een methode om helemaal niet te hoeven stucen (bv gibo en prefab beton) Want de lucht bellentjes en vlakheid vallen doorgaans binnen de norm :P de stucadoor aan huis zet bij behangklaar de laatste laag (top finisch) niet. overegens kan je het ook sausklaar krijgen zonder topfinisch dan moet je nog een keer sponsen om het helemaal glad te trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 15-02-2024 19:27 ]

• twain4me

twain4me

Topicstarter

Normaal doet zijn behanger de wanden schuren en vervolgens behangen met renovlies, maar heeft nu al een aantal keer gehad dat klanten niet tevreden zijn omdat er op aantal wanden nog veel te zien is op de muren bij strijklicht (golfachtige aanzichten op de wanden wat niet met schuren weg te halen is). Hij wil niet langer voor die kosten opdraaien (renovlies eraf, filmlaagje stucwerk erop, renovlies er weer op, opnieuw sauzen) omdat hij vindt dat aannemer de muren netter moet opleveren. Aannemer zegt dat dit nou eenmaal behangklaar is, en dat de schilder de kosten van een dun filmlaagje stucwerk mee moet nemen in zijn prijzen omdat dat altijd zal moeten gebeuren.

Op het blote oog is het lastig te zien, maar met een lamp erop zien de meeste wanden er inderdaad niet netjes uit (zie paar voorbeeld foto's hieronder).

Aannemer heeft me nu medegedeeld dat de stukadoor de ergste plekken zal nalopen, maar dat de rest opgelost moet worden door de behanger/schilder. Eerst maar eens even kijken hoe het eruit ziet nadat de stukadoor de ergste plekken heeft nagelopen.

Heb me proberen te verdiepen in wat nou acceptabel is mbt 'behangklaar', maar is nog niet zo makkelijk. Ben benieuwd wat vereniging eigen huis zegt bij oplevering als dit nog niet opgelost is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
niet accepteren en de kant van de behanger kiezen, dit slaat echt nergens op.

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 21:48

Als ik dit zo zie is er een filmlaagje gesmeerd op grote kalkzandsteenblokken. Zo ja; dit zie ik helaas vaker en de stukadoor heeft dan vaak een afspraak met de aannemer over de hoeveelheid materiaal en tijd die ze per eenheid mogen besteden. Vaak is er én bezuinigd op materiaal én op afwerking. Helaas met bovenstaand als resultaat.

Eigenlijk schaamt de stukadoor zich ook (hopelijk) maar opdracht = opdracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:49
Zijn gewoon objectieve normen voor, en die horen in het bestek te staan…
Zie:

https://www.noa.nl/media/...stukadoorswerk-binnen.pdf

En

https://www.noa.nl/media/...methoden-oppervlakken.pdf

En ja die kennen je aannemer en de stukadoor ook.

• ZveenT
HannesF schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:36:
Zie:

En

100%. Hier verwijzen wij ook naar binnen de sector. Dus meenemen en dit gebruiken of vastleggen.

• LennartTW94
  • Laatst online: 23:26
HannesF schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:36:
Zie:

En

Ja de eerste link had ik zelf ook gevonden op het internet en een tijdje geleden al gedeeld met de aannemer (Selekthuis). Bij ons gaat het dus om 'Groep 3' qua oppervlakte beoordelings criteria, en ze zeggen dat de wanden daar aan voldoen (ga ik natuurlijk wel laten controleren door vereniging eigen huis).

Je andere link was ik niet bekend mee (beoordelingsmethoden). Wel interessant dat daar dus staat 'Het aanlichten van oppervlakken tijdens de beoordeling is met geen enkele vorm van strijklicht (zowel daglicht of kunstlicht) toegestaan. Strijklicht zorgt immers voor extreme accentuering van minimale onregelmatigheden en onvlakheden'. En dat is nu juist het punt, zonder een lamp erop zie je het bijna niet. Maar als je dus later zelf een wandlampje ophangt dan zie je een golfslagbad.

Ook interessant dat er geen eisen/criteria vastgelegd zijn voor meten van voor-en achterover hellende alsmede uit de lijn uitgevoerde vlakken. Datzelfde geld voor het waterpas stukadoren (geen eisen/criteria).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:30
Zo vandaag is de asbestonderzoeker geweest in onze sloopwoning. We zijn officieus gestart.
Voor de mensen die ervaring hebben met het slopen en daarna nieuw bouwen van een woning. Hebben jullie het bodemonderzoek laten doen voor het slopen van de bestaande woning of juist er pas na voordat de nieuwbouw gestart is.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nando84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-04 17:36
Codeoranje schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:10:
Zo vandaag is de asbestonderzoeker geweest in onze sloopwoning. We zijn officieus gestart.
Voor de mensen die ervaring hebben met het slopen en daarna nieuw bouwen van een woning. Hebben jullie het bodemonderzoek laten doen voor het slopen van de bestaande woning of juist er pas na voordat de nieuwbouw gestart is.
Wij hebben onze vorige woning laten slopen en nu bijna de sleutel van de nieuwe woning. Bij ons is er vorig jaar alleen een sondering gedaan, dit was trouwens al wel ver voor de asbestinventarisatie.
Geen bodemonderzoek, maar mogelijk ook niet nodig ivm gesloten grondhuishouding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-09 08:48
Bodemonderzoek is bij ons voor aanvang slopen gedaan, maar wel nadat we het terrein schoongerooid hebben van al het groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Wij zitten nu in hetzelfde schuitje. We wonen nu in de oude woning die gesloopt gaat worden.

Recent is er bodemonderzoek verricht, asbest inventarisatie en een Ecologische Quickscan tbv Flora en Fauna. Ook is de omgevingsvergunning nu aangevraagd. Als alles volgens planning verloopt gaan we vlak voor de bouwvak slopen en na de bouwvak wordt er met de bouw gestart. Er komt een hoop bij kijken maar uiteindelijk staat er straks iets moois.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Even een vraagje voor de HWA experts hier op het forum. Initieel was het plan dat de installateur een reguliere 'stadsuitloop' zou monteren t.b.v. de afvoer van hemelwater vanaf de platte daken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cu25FbTtf7ye4nOzFAiRp0qaelY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2p8yAjIyDcZ7pzZvmws81WuR.jpg?f=user_large

De aannemer/stukadoor gaf echter aan dat dat niet meer mogelijk is, omdat dan de doorvoer ook weer door het stucwerk gevoerd zou moeten worden. Er zit nu een (ik meen) zinken doorvoer (ca 55x95mm buitendiameter) in waar het stucwerk tegen afgewerkt is ('zijuitloop'?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGQ5IPeApT2PNrNoKmevKgKAKxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDDetJo61Px2NbMPS81SgLig.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de installateur en aannemer is het dan nodig om met een zogenaamde 'vergaarbak' te werken.
Nu heeft dat natuurlijk niet de voorkeur omdat zo'n vergaarbak nu niet echt een verfraaiing is van de gevel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_yj3SxEk7oYlA8W1CnM-uM8Iik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dwhsjji1ix80W2d2vrgIfVSm.jpg?f=user_large

Ik begrijp dat je normaal een 'stadsuitloop' over de alu koker heen zet (deze zou dan 60x100mm zijn). Zou het niet alsnog mogelijk zijn om deze constructie te gebruiken op het wat bescheidener stukje alu koker wat nog uitsteekt buiten de gevel?, of is dat echt te kort om de stadsuitloop aan te monteren (zonder dat de "regenpijp" te ver van de muur af komt).

Tot deze week had ik nog nooit van de HWA-termen stadsuitloop of vergaarbak gehoord :) Nu heb ik me in veel details van het huis verdiept, toch wel jammer dat als je er een over het hoofd ziet, dat die dan juist problemen oplevert (waarmee ik niet wil zeggen dat alle details waar ik me wel druk over gemaakt heb vlekkeloos zijn verlopen :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
@Batilan

Ipv van pvc (in welke kleur dan ook) zink is en blijft al een stuk mooier. Ik ken het detail veder niet maar je kan denk ik de boel los zagen met een lang oscillerende zaagblad (multitool) en dan de stadsuitloop eventueel nog iets inkorten, erin schuiven en afkitten. je kan dat inkorten niet te gek doen, water kan dan terug omhoog lopen tussen het aluminium en het pvc deel van de stadsuitloop. dat wordt ook wel eens dicht gekit. (lees: flinke kwak kit op het aluminium en dan het pvc erover schuiven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:31:
Gekke vraag, maar als de welstandscommisie het heeft over "Akkoord onder voorwaarden dat het metselwerk aansluit bij de kleuren in de omgeving (Bruin, bruin/grijs of bruin/rood)"
Gemeenten en duidelijkheid :D

Antwoord op de vraag wat ze nu bedoelen:
[quote[Het advies van welstand gaat om de bakstenen, gezien de kleurstelling in het schetsontwerp lijkt mij dit goed aan te sluiten op de omgeving. Het voegwerk moet hierop aansluiten, [/]

Maar goed, de welstand is akkoord, we steggelen alleen nog over de positie op de kavel. Hopelijk daar deze week een akkoord op zodat we door kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Laatst online: 14:25
Wij zijn ons aan het oriënteren of het haalbaar is een nieuwbouwwoning te realiseren. Nu was ik opzoek naar een kostenoverzicht, wellicht ook handig om zoiets op te nemen in de TS? Op internet al wat rondgezocht maar nog geen compleet beeld kunnen creëren. Is iemand bereid om op hoofdlijn een kostenoverzicht te delen? Het gaat mij met name om de bijkomende kosten, grond en bouwkosten van de woning is mij wel scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 21:13
Toekejoeke schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:51:
Wij zijn ons aan het oriënteren of het haalbaar is een nieuwbouwwoning te realiseren. Nu was ik opzoek naar een kostenoverzicht, wellicht ook handig om zoiets op te nemen in de TS? Op internet al wat rondgezocht maar nog geen compleet beeld kunnen creëren. Is iemand bereid om op hoofdlijn een kostenoverzicht te delen? Het gaat mij met name om de bijkomende kosten, grond en bouwkosten van de woning is mij wel scherp.
Bij die laatste gaat het vaak mis, want wat zit daar allemaal bij in?

Overigens is zo'n overzicht hier al vaak voorbij gekomen, o.a. van mij. Gewoon even terugzoeken, en vooral niet vergeten om ook in deel 2 te kijken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
Toekejoeke schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:51:
Ik heb die van ons ergens in dit topic staan, maar hierbij de vernieuwde versie ervan:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Let wel, dit is zonder huis, dat is in ons geval ook nog zo'n € 500k.

De meeste afwerking doen we zelf zoals de vensterbanken, kozijnen afwerking (gevel en deuren), zolderafwerking.
De keuken is redelijk laag bij ons omdat ik deze zelf wil maken.

Bouwstroom en een andere voordeur zijn al meegenomen in de offerte van de aannemer.

Wij hopen deze week groen licht te krijgen, alle papieren zijn nu getekend en liggen bij de hypotheekverstrekker. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
FabianGTI schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:46:
De meeste afwerking doen we zelf zoals de vensterbanken, kozijnen afwerking (gevel en deuren), zolderafwerking.

Bouwstroom en een andere voordeur zijn al meegenomen in de offerte van de aannemer.
De post verf is ook vrij laag. Als je alle schilderwerk laat doen (wat wij gedaan hebben, ik had andere klussen die ook moesten), wordt het flink duurder.

Verder snap ik niet hoe je zonwering als alternatief voor een breedplaatvloer kunt zien....

Die noodzaak voor zonwering wordt trouwens nog steeds hopeloos onderschat door architecten en bouwers.

Verder mis ik nog:
- Kosten architect, bouwkundige, constructieberekeningen, BENG berekeningen, sondering e.d.
- WTW ventilatiesysteem
- Warmtepomp
- PV systeem
- Evt inbouwkasten
- En je post sanitair is erg laag, hetzelfde geldt voor de vloerafwerking, maar dat hangt uiteraard van het aantal m² af, en of je veel zelf doet.
(@Toekejoeke)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Jeroenon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Ik geef de behanger in dit geval groot gelijk. Dit kun je geen behangklaar noemen. Ik zal een aantal voorbeelden toevoegen van hoe er bij ons is gestuct en behangklaar is afgeleverd.
Dit noemt mijn aannemer dus 'gestuct'.
Dat hele behangklaar / stuc is 1 grote oplichtersboel, om verwarring te zaaien.

Bij mij was 'behangklaar' dus alleen de naden van de gipsplaten voorzien van een dikke laag stuc die ik zelf weer af mocht schuren, OF de muren door een 'echte' stucadoor, helemaal op te laten zetten. Wat dan weer 10-15k extra kostte.

Ook dat afschuiven op elkaar is waardeloos, de cascobouwer zegt bij een scheve muur 'dat lost de sctucadoor wel op, de stucadoor maakt de muur (als je geluk hebt) niet haaks maar vlak (groot verschil) en zegt 'dat lost de behanger of tegelaar wel op' tegelaar en behanger zeggen 'ja hier kan ik niet mee werken'.

Dat vond ik het meest frustrerend aan het hele bouwproces. Niemand neemt verantwoordelijkheid, niemand zet even een extra stapje om kwaliteit te leveren, niemand denkt van 'als IK het nu goed doe, heeft de persoon na mij of de bewoner er minder last van'. Het boeit ze allemaal niks. Geld incasseren en wegwezen. Zo jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:50:
[...]

De post verf is ook vrij laag. Als je alle schilderwerk laat doen (wat wij gedaan hebben, ik had andere klussen die ook moesten), wordt het flink duurder.

Verder snap ik niet hoe je zonwering als alternatief voor een breedplaatvloer kunt zien....

Die noodzaak voor zonwering wordt trouwens nog steeds hopeloos onderschat door architecten en bouwers.

Verder mis ik nog:
- Kosten architect, bouwkundige, constructieberekeningen, BENG berekeningen, sondering e.d.
- WTW ventilatiesysteem
- Warmtepomp
- PV systeem
- Evt inbouwkasten
- En je post sanitair is erg laag, hetzelfde geldt voor de vloerafwerking, maar dat hangt uiteraard van het aantal m² af, en of je veel zelf doet.
(@Toekejoeke)
Schilderwerk doen we zelf, dus het is enkel de emmers latex, bijvoorbeeld SPS 4040.

Komt nog omdat we de zonwering in plaats van de breedplaatvloer doen, was meer voor ons eigen geheugensteuntje.

Voor je andere onderdelen:
Zit bij de aannemersovereenkomst in.

- WTW ventilatiesysteem.

- Warmtepomp

- PV systeem

- Evt inbouwkasten
Maak ik zelf.

Zit bij de aannemersovereenkomst in, extra meerwerkpost is enkel voor wat afwijkende onderdelen die we kiezen.

M² vloerafwerking is niet te laag, hiervoor heb ik al een offerte welke zelfs iets lager uitkomt, woonopp is zo'n 240 M², althans, volgens de taxatie, ik moet het nog eens nameten.
Beneden walvisgraad PVC vloer met kantplant, bovenverdiepingen PVC rechte plank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
[...]
Dat is wel een beetje generaliserend, en hoor daar zelf zeker niet bij, maar als de opdrachtgever zijn centjes niet of aan iets anders wil uitgeven kan je ze niet dwingen.
En ja, vervolgens hoor je soms dan via via dat het toch echt de schuld is van de architect dat er geen zonwering is :+
Uiteindelijk is een architect een adviseur en beslist de opdrachtgever. En in veel gevallen kiezen ze heel bewust voor geen zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Laatst online: 14:25
Thanks, uitgebreid lijstje. Hhier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
GameSmurf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:12:
[...]

In het verlaagd plafond heb ik de riolering, ventilatie, speakers, bewegingssensoren en inbouwspots weggewerkt, vervolgens bekleed met akoestisch polyesterwol en met Afrikaans Eiken/Frake hout van 14cm breed, wat 15mm open staat tussen de planken (ca 10% open). Het hout is 1x behandeld met blanke lak.
Het uiteindelijke resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grappig, ik heb hetzelfde hout, van dezelfde winkel, gebruikt als verdiepingsvloer bij mijn nieuwbouw :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvZwIL4gVv21wmDmX4dtzyJjAH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTlkJiHT2ecV2ThpOO45AWBd.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto nog onbehandeld, ik ga het over een paar weken voorzien van Traelyx ultramatte 2k lak. Dan komen ook de RAL7016 plinten. Als vloerenhout valt het me eerlijk gezegd wat tegen, het is erg zacht hout, niet heel zwaar. Maar oh wat is het mooi :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Mijn indruk is eerder dat de prioriteit bij de consument ontbreekt :)

Zij zien zonwering als iets dat je achteraf monteert, niet iets dat onderdeel van de woning zelf is. Ik heb gekozen voor geïntegreerde buitenjaloezieën maar het vergt toch best wat moeite om een dealer te vinden die daar ervaring mee heeft. Terwijl ze allemaal opbouw jaloezieën in de showroom hebben staan.

Wat nog teveel ontbreekt is goede communicatie over moderne woningen: ze zijn zó goed geïsoleerd dat warmte die via instraling binnen komt, er met moeite uit te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
Conrado schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Zij zien zonwering als iets dat je achteraf monteert, niet iets dat onderdeel van de woning zelf is. Ik heb gekozen voor geïntegreerde buitenjaloezieën maar het vergt toch best wat moeite om een dealer te vinden die daar ervaring mee heeft. Terwijl ze allemaal opbouw jaloezieën in de showroom hebben staan.

Wat nog teveel ontbreekt is goede communicatie over moderne woningen: ze zijn zó goed geïsoleerd dat warmte die via instraling binnen komt, er met moeite uit te krijgen is.
Wij zaten ook met zonwering die geïntegreerd moet worden en hebben dit afgenomen bij Lugo zonwering. Ze zitten wel in het oosten van het land, weet niet hoever ze Nederland doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Wij nemen 'gewone' screens die op de kozijnen worden gemonteerd.

Een beetje dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://www.lugo.nl/wp-content/uploads/2017/02/Screen-Select-Smart-004u1.jpg

De kasten van screens zijn klein genoeg om aan de bovenzijde van het kozijn te plaatsen, ze zullen misschien aan de voorzijde misschien 10mm uitsteken.
Ik wil wel het geheel laten werken met Somfy.

Alleen willen we op de slaapkamers dicht doek dat geen licht doorlaat, in de woonkamer willen we juist weer wel van binnen naar buiten kunnen kijken.

Ons huis is straks redelijk dezelfde stijl als deze afbeelding. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:16:
Dat ook.
Dat klopt. Ik heb de bouwdetails (samen met de bouwkundige en de leverancier) allemaal zelf uitgezocht.
Dat willen velen inderdaad maar moeilijk begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Jeroenon schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Wij zaten ook met zonwering die geïntegreerd moet worden en hebben dit afgenomen bij Lugo zonwering. Ze zitten wel in het oosten van het land, weet niet hoever ze Nederland doorgaan.
Mag ik vragen hoe je dit geregeld/afgestemd hebt met de bouwer? Of ben je dat zelf? :)

PS: op onze huidige woning zit zonwering van Lugo (zip-screens). Bevalt prima.

[ Voor 9% gewijzigd door woekele op 19-02-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
woekele schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:16:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit geregeld/afgestemd hebt met de bouwer? Of ben je dat zelf? :)

PS: op onze huidige woning zit zonwering van Lugo (zip-screens). Bevalt prima.
Ik heb aan de bouwer aangegeven welke ruimte de koven moesten zijn boven de ramen. En hier hebben ze rekening mee gehouden.

Lugo heeft het reeds ingemeten en de koven zijn goed. En de jaloezieën voor buiten staan reeds in bestelling.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenon op 19-02-2024 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Wij hebben een buitengevel op basis van isolatie met stuclaag waarin de raffstores geïntegreerd worden. Daartoe hebben we bakken boven de ramen gemaakt die aan de voorzijde van stucplaat zijn voorzien.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
FabianGTI schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Ik heb die van ons ergens in dit topic staan, maar hierbij de vernieuwde versie ervan:

***members only***

Let wel, dit is zonder huis, dat is in ons geval ook nog zo'n € 500k.

Wij hopen deze week groen licht te krijgen, alle papieren zijn nu getekend en liggen bij de hypotheekverstrekker. :)
nieuwhuis.info is ook een plek waar je een excel template kan downloaden.
https://nieuwhuis.info/begroting-nieuwbouwhuis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Mooie timing dat het nu net over zonwering gaat. Tijdens het ontwerp eigenlijk geen rekening mee gehouden (ook niet benoemd door architect), nu toch even de mogelijkheden aan het onderzoeken.

Allereerst de plattegrond. Met de zon-opkomst/ondergang op de langste dag van het jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COzAPvLk5lF0svwHNmgO5Gx9-BA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AcxAuIN4OZevHdCWMRJ4nkAt.png?f=fotoalbum_large

Waar ik over twijfel is of rolluiken (overal) nodig zijn. De voorkant van het huis ligt op het zuiden dus dat is de meest voor de hand liggende 'ja'. De 2 ramen in de rechtergevel komen ook in aanmerking (alleen ramen op de begane grond en een smalle op zolder). De linkergevel heeft alleen een (smal) raam op de zolder, dus dat lijkt me niet zo spannend.
De achtergevel heeft beneden een erker en dubbele tuindeuren. Boven 4 ramen. Rolluiken lijken me zo op het noorden wat overdreven? Screens wellicht?

Ook goed om te vermelden: voor het huis staan 2 gigantische eikenbomen die werpen ook nog wel wat schaduw op het huis als de zon niet te hoog staat.

Omdat de muren opnieuw opgebouwd worden hebben we de mogelijkheid om voor inbouwrolluiken te kiezen. Als ik hier info over zoek op het internet kan ik maar weinig vinden behalve dat het complex is en ze het vooral in België doen. Heeft iemand hier nog een goede bron voor?

Hoe kijken jullie hier naar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
ManzokuSan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:00:
Omdat de muren opnieuw opgebouwd worden hebben we de mogelijkheid om voor inbouwrolluiken te kiezen. Als ik hier info over zoek op het internet kan ik maar weinig vinden behalve dat het complex is en ze het vooral in België doen. Heeft iemand hier nog een goede bron voor?

Persoonlijk vind ik rolluiken afschuwelijk, vandaar dat ik voor buitenjaloezieën gekozen heb. Die hebben als voordeel - vind ik - dat je de lichtinval kunt regelen. Er zijn overigens jaloezieën die functioneel rolluiken kunnen vervangen en echt lichtdicht of inbraak werend kunnen werken.

In de bouw is onbekend direct gelijk aan moeilijk, lastig en complex. In bijvoorbeeld België en Duitsland worden inbouw rolluiken wel vaak toegepast. Bekende merken zijn Roma en Warema. Zoek een dealer uit die er ook echt ervaring mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Conrado schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Persoonlijk vind ik rolluiken afschuwelijk, vandaar dat ik voor buitenjaloezieën gekozen heb. Die hebben als voordeel - vind ik - dat je de lichtinval kunt regelen. Er zijn overigens jaloezieën die functioneel rolluiken kunnen vervangen en echt lichtdicht of inbraak werend kunnen werken.

In de bouw is onbekend direct gelijk aan moeilijk, lastig en complex. In bijvoorbeeld België en Duitsland worden inbouw rolluiken wel vaak toegepast. Bekende merken zijn Roma en Warema. Zoek een dealer uit die er ook echt ervaring mee heeft.
Helemaal mee eens. Wij hebben dan weer voor screens gekozen met een beperkte 'doorzichtigheid'. Je kunt (met name bij de donkere kleuren) nog redelijk naar buiten kijken en raakt zo niet het contact met buiten helemaal kwijt op een zonnige dag (wat met rolluiken wel het geval is).

Verder ook wel prettig als je werkt met een aannemer die met je meedenkt en een beetje flexibel is. Wij hebben inbouwkoven gerealiseerd zodat de bakken van de screens niet zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Conrado schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Interessant. Jaloezieën zijn inderdaad een heel stuk mooier dan rolluiken. Ga ik eens induiken. Neem aan dat ze deze dan ook als inbouw kunnen plaatsen. Is er iets te zeggen over de prijs? In verhouding tot rolluiken/screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Oh dat wil ik ook wel graag weten... zat te kijken naar screens maar externe jaloezien lijkt me ook wel wat... ben alleen bang dat het meteen 2 of 3x duurder is, dat is meestal zo als ik iets zie wat ik mooi vind :)

Een (opbouw) elektrische screen (somfy) voor een schuifpui van 250 breed en 220 hoog zit al rond de 800 a 1000 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Hoe hebben jullie je vloerverwarming van de gehele beneden verdieping geregeld? De installateur stelt hier een weersafhankelijke regeling voor. Dit omdat je zonder WAR de CV pas zou aanslaan als de temp in de ruimte daalt en dit dan minder comfort zou geven.

Maar mij staat iets bij dat weersafhankelijke regelingen alleen maar nadelig zijn? Het betreft een verbouwing / geen nieuwbouw.

[ Voor 6% gewijzigd door Morpheusk op 25-02-2024 11:35 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
ManzokuSan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:00:
Mooie timing dat het nu net over zonwering gaat. Tijdens het ontwerp eigenlijk geen rekening mee gehouden (ook niet benoemd door architect), nu toch even de mogelijkheden aan het onderzoeken.

Allereerst de plattegrond. Met de zon-opkomst/ondergang op de langste dag van het jaar.
[Afbeelding]

Waar ik over twijfel is of rolluiken (overal) nodig zijn. De voorkant van het huis ligt op het zuiden dus dat is de meest voor de hand liggende 'ja'. De 2 ramen in de rechtergevel komen ook in aanmerking (alleen ramen op de begane grond en een smalle op zolder). De linkergevel heeft alleen een (smal) raam op de zolder, dus dat lijkt me niet zo spannend.
De achtergevel heeft beneden een erker en dubbele tuindeuren. Boven 4 ramen. Rolluiken lijken me zo op het noorden wat overdreven? Screens wellicht?

Ook goed om te vermelden: voor het huis staan 2 gigantische eikenbomen die werpen ook nog wel wat schaduw op het huis als de zon niet te hoog staat.

Onderschat de andere windzonrichtingen niet op zuid staat de zon hoog en heeft door de hoek relatief klein oppervlak te beschijnen. Het wordt pas echt ellendig op zuid-west als de zon weer gaat zakken, maar nog wel veel kracht heeft. oost zuid west en alles wat er tussen zit is wel minimaal voor mij. maar bij voorkeur ook nog iets meer richting noord west en noord oost. dat laatste is trouwens ook heel goed met bv een boom te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Morpheusk schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:18:
Hoe hebben jullie je vloerverwarming van de gehele beneden verdieping geregeld? De installateur stelt hier een weersafhankelijke regeling voor. Dit omdat je zonder de CV pas zou aanslaan als de temp in de ruimte daalt en dit dan minder comfort zou geven.

Maar mij staat iets bij dat weersafhankelijke regelingen alleen maar nadelig zijn? Het betreft een verbouwing / geen nieuwbouw.
Ik neem aan dat je een (LW) warmtepomp hebt? Op het LW-WP topic vind je meer expertise m.b.t. deze vraag. Overigens is WAR niet ongebruikelijk, maar er zijn wat variaties mogelijk, zie ook het kopje "WAR regeling (WeersAfhankelijkeRegeling)" in de topic start van bovengenoemde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:03:
***members only*** screens vs jaloezieën
Even iets uit mijn offerte gehaald.
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 21-02-2024 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 18:57
twain4me schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:59:
[...]

Onderschat de andere windzonrichtingen niet op zuid staat de zon hoog en heeft door de hoek relatief klein oppervlak te beschijnen. Het wordt pas echt ellendig op zuid-west als de zon weer gaat zakken, maar nog wel veel kracht heeft. oost zuid west en alles wat er tussen zit is wel minimaal voor mij. maar bij voorkeur ook nog iets meer richting noord west en noord oost. dat laatste is trouwens ook heel goed met bv een boom te doen.
Precies dit. Onze woning staat met voorpui op het zuiden. In de zomer vind de meeste opwarming aan het einde van de middag plaats als de zon zuidwest staat en vol op de ramen op de zijkant staat te schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:53:
Even iets uit mijn offerte gehaald.
Duur adresje, een vergelijkbare Warema uit mijn offerte van 2019:
Members only:

(Zonwering uit een offerte voor in totaal 11 zonweringen aan de oost-, zuid- en westkant)

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 21-02-2024 16:20 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic