Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:17
Batilan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Ik neem aan dat je een (LW) warmtepomp hebt? Op het LW-WP topic vind je meer expertise m.b.t. deze vraag. Overigens is WAR niet ongebruikelijk, maar er zijn wat variaties mogelijk, zie ook het kopje "WAR regeling (WeersAfhankelijkeRegeling)" in de topic start van bovengenoemde topic.
Nee hoor gewoon een traditionele CV wat ik aangaf.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:10
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Duur adresje, een vergelijkbare Warema uit mijn offerte van 2019:

***members only***

(Zonwering uit een offerte voor in totaal 11 zonweringen aan de oost-, zuid- en westkant)
Welk adresje is dit? En betreft dit jaloezieën of een screen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door Rien43 op 21-02-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-06 09:46

ranzige pad

kwaaak kwaak

De prijzen voor Somfy IO screens zijn echt wel anders geprijst. Hebben nog 1€800 voor een 3,5meter brede screen voor de schuifpui mogen aftikken vorig jaar. Langzaam aan is het huis nu wel rondom voorzien van screens. Van oost tot west met trippel glas wel een must in mijn optiek. De vloer koelingen trekt het anders echt niet in de zomer.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:03
Excuses voor de verwarring; ik zie nu dat de maat anders is. Het is een pui met 2x deze jalousie, dus de prijs is voor 4700 mm breedte.

[ Voor 28% gewijzigd door Conrado op 21-02-2024 17:55 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
Conrado schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Mijn indruk is eerder dat de prioriteit bij de consument ontbreekt :)

Zij zien zonwering als iets dat je achteraf monteert, niet iets dat onderdeel van de woning zelf is. Ik heb gekozen voor geïntegreerde buitenjaloezieën maar het vergt toch best wat moeite om een dealer te vinden die daar ervaring mee heeft. Terwijl ze allemaal opbouw jaloezieën in de showroom hebben staan.

Wat nog teveel ontbreekt is goede communicatie over moderne woningen: ze zijn zó goed geïsoleerd dat warmte die via instraling binnen komt, er met moeite uit te krijgen is.
Maar moet je bij nieuwbouw niet rekening houden met die opwarming? In energielabels heb je toch ook al zoiets als TOjuli, dat zal dan bij nieuwbouw toch ook el zo zijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-06 15:16
Morpheusk schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Nee hoor gewoon een traditionele CV wat ik aangaf.
Ah, dan heb ik de zinsnede "Dit omdat je zonder de CV pas zou aanslaan..." niet juist geinterpreteerd :)
Mijn ervaring is dat je met een goed modulerende thermostaat / ketel en een niet te grote hysterese prima zonder WAR kunt draaien met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
[...]
Ik denk niet echt dat prijzen uit 2019 nu representatief zijn.
Tenzij je ze x2 doet ofzo. Helaas.

[ Voor 48% gewijzigd door Borisvkr op 21-02-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Morpheusk schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:18:
Hoe hebben jullie je vloerverwarming van de gehele beneden verdieping geregeld? De installateur stelt hier een weersafhankelijke regeling voor. Dit omdat je zonder de CV pas zou aanslaan als de temp in de ruimte daalt en dit dan minder comfort zou geven.

Maar mij staat iets bij dat weersafhankelijke regelingen alleen maar nadelig zijn? Het betreft een verbouwing / geen nieuwbouw.
WAR werkt in het algemeen prima nadat je de goede stooklijn hebt gevonden.
WAR raakt wel eens in de war als je woonkamer snel opwarmt door zon op de ruiten of als je de houtkachel opstookt. Je installateur zal moeten kunnen uitleggen hoe je dergelijke situaties moet handelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:49
nokiaan958GB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:02:
WAR raakt wel eens in de war als je woonkamer snel opwarmt door zon op de ruiten of als je de houtkachel opstookt. Je installateur zal moeten kunnen uitleggen hoe je dergelijke situaties moet handelen >:)
Daar heb je toch een thermostaat voor? Die zet de WP dan uit (of op een lager pitje) als de temperatuur in huis te hoog wordt. Voor meer info: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hoe hebben jullie je vloerverwarming van de gehele beneden verdieping geregeld? De installateur stelt hier een weersafhankelijke regeling voor. Dit omdat je zonder de CV pas zou aanslaan als de temp in de ruimte daalt en dit dan minder comfort zou geven.

Maar mij staat iets bij dat weersafhankelijke regelingen alleen maar nadelig zijn? Het betreft een verbouwing / geen nieuwbouw.
Voor verbouwingen (met CV op gas.... waarom geen WP?) zit je hier in het verkeerde topic.
Betere topics: zoeken naar 'verbouw'

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Conrado
Deze week zijn de steigers voor de buitenstuc weggehaald. Onze bouw is in één keer een huis geworden :)

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 08:41

Een goed ingestelde WAR regeling zorgt juist voor lange runs en dus veel comfort.
Maar wel geschakeld door een thermostaat met de juiste hysteresis.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 08:43
ranzige pad schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:10:
De prijzen voor Somfy IO screens zijn echt wel anders geprijst. Hebben nog 1€800 voor een 3,5meter brede screen voor de schuifpui mogen aftikken vorig jaar. Langzaam aan is het huis nu wel rondom voorzien van screens. Van oost tot west met trippel glas wel een must in mijn optiek. De vloer koelingen trekt het anders echt niet in de zomer.
Oja? In een tweekapper hebben wij dubbel glas, en de buren triple glas. Vorig zomer hadden wij vloerkoeling nodig om de boel koel te houden, terwijl de buren door hun triple glas de koeling niet eens aan gehad hebben, zelfs de zonwering binnen amper dicht gehad. Door hun triple glas bleef de warmte buiten. Dus klopt dat wel, wat je zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-06 01:16
praliwi schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:01:
[...]

Oja? In een tweekapper hebben wij dubbel glas, en de buren triple glas. Vorig zomer hadden wij vloerkoeling nodig om de boel koel te houden, terwijl de buren door hun triple glas de koeling niet eens aan gehad hebben, zelfs de zonwering binnen amper dicht gehad. Door hun triple glas bleef de warmte buiten. Dus klopt dat wel, wat je zegt?
Wij hebben ook triple glas en moeten onze screens ook wel echt dichtdoen in de zomer om de warmte buiten te houden.
Misschien heeft dat triple glas van hen nog extra zonwerende coating of iets dergelijks? Of ze ervaren de warmte anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:49
Hier ook triple glas zonder coating oid, kan je zeggen; daar blijft de warmte echt niet mee buiten.
Week of 2 geleden was het zonnetje goed aanwezig, zonder screens stijgt de temp 2 a 3 graden binnen een paar uurtjes. Nu lekker, in de zomer helpen de screens het buiten houden.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Nee, klopt niet. Je houd mss een paar procent zoninstraling meer tegen, maar je houd veeeeel meer warmte binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Nee, klopt niet. Je houd mss een paar procent zoninstraling meer tegen, maar je houd veeeeel meer warmte binnen.
Apart dan, zal wellicht een zonwerende coating opzitten zonder dat ze het weten. Het is daar niet boven de 22 graden geweest..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat helpt, maar zet ook geen echte zoden aan de dijk. Over het algemeen heb je gewoon externe zonnewering nodig. Maar even ter vergelijk: wat zijn de Ug waardes voor beide gevels, orientatie en schaduwwerking exact hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:43
Zonwerende coating is in de zomer een groot voordeel, maar in de winter warmt het daardoor ook veel minder op.

Het is een beetje het een of het ander.

Ik heb nu bij de kleinere ramen voor screens gekozen. Nu moeten we alleen bij de dubbele deuren eindelijk nog wat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Diod schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:18:
[...]
Wij hebben ook triple glas en moeten onze screens ook wel echt dichtdoen in de zomer om de warmte buiten te houden.
De zoninstraling gaat ook door tripe-glas is mijn ervaring :)

Beneden krijgen we buitenjaloezieën. Helaas heeft Velux dat niet, en daarom voor de dakramen toch voor rolluiken gekozen en vandaag geplaatst.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:10
Conrado schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:43:
[...]

De zoninstraling gaat ook door tripe-glas is mijn ervaring :)

Beneden krijgen we buitenjaloezieën. Helaas heeft Velux dat niet, en daarom voor de dakramen toch voor rolluiken gekozen en vandaag geplaatst.

***members only***
Waarom niet gekozen voor de 'gewone' velux buitenzonwering? Zoals: https://dakraamplaza.nl/v...nwering/grijs-elektrisch/ Voordeel daarvan is dat als de zonwering naar beneden is er nog steeds licht naar binnen komt. We hebben deze op alle velux ramen zitten en het is echt een wereld van verschil, houd de warmte goed buiten.

Voor de andere ramen heb ik overal een voorbereiding laten maken voor zonwering maar achteraf was dit maar voor 1 raam boven nodig geweest. De hele beneden verdieping met 12 ramen blijft netjes 21 graden in de zomer, zonder binnen of buiten zonwering, icm triple glas en vloerkoeling. Er zit geen warmte werende coating op. Hier had ik wel andere verwachtingen bij en was ook bang dat het veel te warm zou worden.

Onze velux dakramen zijn ook triple glas maar hier voel je de warmte wel achter het glas ( zelfs zo erg dat het glas was gebarsten op een warme zomer dag toen we de binnenzonwering nog dicht hadden en nog geen buitenzonwering hadden)

Nog een tip voor de velux ramen; inmiddels is bij ons voor de 4e keer het glas vervangen en bij de laatste poging bleek de spacer in het glas zwart te zijn ipv de standaard zilver, ze zijn nu overgestapt op standaard zwart en als je zilver wilt moet je dat aanvragen. Voor velen geen probleem maar als je 2 dezelfde ramen naast elkaar hebt zitten valt t verschil erg op. En dus wordt t glas voor de 5e keer vervangen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
FreezingPixels schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:55:
[...]

Waarom niet gekozen voor de 'gewone' velux buitenzonwering?
Ik ken het, hebben we nu ook. Dat gaatjesdoek werkt goed, maar heeft ook beperkingen. Deze drie schatjes naast elkaar kunnen wel heel veel warmte genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:17
Batilan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Ah, dan heb ik de zinsnede "Dit omdat je zonder de CV pas zou aanslaan..." niet juist geinterpreteerd :)
Mijn ervaring is dat je met een goed modulerende thermostaat / ketel en een niet te grote hysterese prima zonder WAR kunt draaien met vloerverwarming.
Ah, ik was 'WAR' er vergeten tussen te zetten.
nokiaan958GB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Grolsch schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:38:
[...]

Een goed ingestelde WAR regeling zorgt juist voor lange runs en dus veel comfort.
Maar wel geschakeld door een thermostaat met de juiste hysteresis.
Dan heb ik blijkbaar ooit een keer de verkeerde afslag, kortom zorg dus voor een goede stooklijn/hystersis. Maar zoiets kalibreer je zeker achteraf? Voor de thermostaat hebben een Remeha eTwist bedacht.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:02:
Dat helpt, maar zet ook geen echte zoden aan de dijk. Over het algemeen heb je gewoon externe zonnewering nodig. Maar even ter vergelijk: wat zijn de Ug waardes voor beide gevels, orientatie en schaduwwerking exact hetzelfde?
Waardes weet ik zo niet maar beide gelijk, zelfde gevel (tweekapper). Enige verschil is wij dubbel, zij triple glas. Hun zijkant ligt recht op Zuid, dus nog meer ramen in de zon ook.

[ Voor 5% gewijzigd door praliwi op 25-02-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-06 13:56
Rien43 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Welk adresje is dit? En betreft dit jaloezieën of een screen?

***members only***
Ik heb een prijs liggen voor Warema jaloezien 2911mm x 2629mm à 1.167 euro INCL. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

triple glas heeft aan beide kanten een reflecterende coating, dat helpt iets maar de kans is groter dan ze ook gewoon anders leven en dus minder warmte produceren /meer warmte afvoeren. ook zal de woning niet dezelfde zonbelasting krijgen voor en achter zullen redelijk gelijk zijn (al kan een schutting of een boom al voor verschil zorgen) maar de zijgevel zal bij een 2 onder 1 kap eigenlijk altijd anders zijn. Ook kleine verschillen als wel of geen dakraam op zolder (kan zowel positief zijn voor nacht ventilatie als negatief voor zoninval. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier2012
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-04 07:13
Ter achtergrondinformatie: mijn huidige huis is uit 1970 in originele staat; wat dat betreft heeft het voldoende beluchting (rotte kozijnen, enkel glas). Ik merk dat ik door deze ervaring een enorme wens heb richting comfort.

Momenteel is er een architect voor ons aan het tekenen voor nieuwbouw op een kavel. We hebben inmiddels de 1e tekeningen ingezien.

Op de tekeningen ziet het huis eruit als een moderne kubus met de daarbij behorende grote raampartijen (volledige hoogte van de benedenverdieping // 3 meter breed bijv). Er is aangegeven dat de kozijnen aluminium zijn met alu glaslatten, met dubbel glas HR++ 1.2. Er zijn geen buitenjaloezieen of screens/rolluiken meegenomen op de tekening.

Argument dat de architect voor deze keuzes heeft:
- aluminium omdat het er strakker uitziet
- HR++ glas (en geen triple) omdat de grootste zorg oververhitting is.
- koeling wordt gedaan met WTW/vloerverkoeling

Is het te gek gedacht om toch te vragen voor kunststof/warm edge kozijnen met triple glas? Of verwachten jullie dat dit komt met een enorme meerprijs tov alu & dubbelglas. Ik ben bang (maar wellicht door mijn huidige woning) dat langs de raampartijen ik het ga voelen trekken in de winter en juist omdat er veel raam gebruikt is (en dit een wezenlijk onderdeel is van je schil), ik spijt ga krijgen van de alu/HR++ combi.

Uberhaupt denk ik dat er geintegreerde zonwering in de tekening moet worden opgenomen; ik lees ook hier dat dit niet laten plaatsen min of meer een no-no is en heb ook bij mijn broertje (die zijn huis nog volgens EPC richtlijnen heeft laten bouwen) ook gezien dat hij achteraf deze heeft geplaatst. Uiteraard was TOJuli daar niet van toepassing.

[ Voor 10% gewijzigd door rogier2012 op 27-02-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:12
rogier2012 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:39:
Ter achtergrondinformatie: mijn huidige huis is uit 1970 in originele staat; wat dat betreft heeft het voldoende beluchting (rotte kozijnen, enkel glas). Ik merk dat ik door deze ervaring een enorme wens heb richting comfort.

Momenteel is er een architect voor ons aan het tekenen voor nieuwbouw op een kavel. We hebben inmiddels de 1e tekeningen ingezien.

Op de tekeningen ziet het huis eruit als een moderne kubus met de daarbij behorende grote raampartijen (volledige hoogte van de benedenverdieping // 3 meter breed bijv). Er is aangegeven dat de kozijnen aluminium zijn met alu glaslatten, met dubbel glas HR++ 1.2. Er zijn geen buitenjaloezieen of screens/rolluiken meegenomen op de tekening.

Is het te gek gedacht om toch te vragen voor kunststof/warm edge kozijnen met triple glas? Of verwachten jullie dat dit komt met een enorme meerprijs tov alu & dubbelglas. Ik ben bang (maar wellicht door mijn huidige woning) dat langs de raampartijen ik het ga voelen trekken in de winter en juist omdat er veel raam gebruikt is (en dit een wezenlijk onderdeel is van je schil), ik spijt ga krijgen van de alu/HR++ combi.

Uberhaupt denk ik dat er geintegreerde zonwering in de tekening moet worden opgenomen; ik lees ook hier dat dit niet laten plaatsen min of meer een no-no is en heb ook bij mijn broertje (die zijn huis nog volgens EPC richtlijnen heeft laten bouwen) ook gezien dat hij achteraf deze heeft geplaatst. Uiteraard was TOJuli daar niet van toepassing.
- Als je raampartijen zuid/west zitten denk ik dat zonnewering een must is. Daarnaast is zonnewering "gratis" koeling t.o.v. actief koelen. Vloerkoeling is ook niet zo efficient of praktisch als airco's (onaangenaam, condens, ...)
- Persoonlijk ook geen fan van alu omdat het moeilijker is om koudebruggen te vermijden en de isolatiewaarde minder is.
Los daarvan zou ik voor nieuwbouw toch echt wel voor triple glas gaan. In mijn 1930 huis is het raam in mijn houten deur 1.1 en mijn dakramen in kunststof zijn 1.0.
Triple glas heeft tegenwoordig tot 0.6. Jij geeft 1.2 aan voor een nieuwbouw...
Dat het er strakker uitziet is het niet waard (en daarnaast smaak :+ ).
Uiteraard zal triple glas duurder zijn in aanschaf maar alu is ook duurder dan kunststof/. Keuzes.

En je hoeft niet bang te zijn voor koudeval, bij triple glas zal je dit normaal niet voelen. Zelfs bij oud dubbelglas valt dit al goed mee vergeleken met enkel glas.

Ik weet niet wat de bouwregels zijn maar het klinkt een beetje alsof de architect zijn zin doet alsof het huis voor zichzelf is, en niet voor jullie 8)7 Een moderne kubus is smaak - geef mij maar karakter _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door nightgold op 28-02-2024 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado

Of je alu kiest is een eigen afweging. Wij hebben dat wel gedaan, om esthetische redenen. Echter, aan die minimalistische uitstraling hangt ook direct een prijskaartje. De combi kunststof/Triple zal m.i. altijd goedkoper uitvallen.

Ik heb moeite met de argumentatie van de architect. Als de grootste zorg oververhitting is - en dat is ook zo - zou ik daar de juiste maatregelen nemen. Ingebouwde screens, of jaloezieën, doen dan wonderen. Minder isolatie van het glas ga je in de winter duidelijk merken.

Laat eens je ontwerp zien, we zijn benieuwd :)
nightgold schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 01:01:
- Persoonlijk ook geen fan van alu omdat het moeilijker is om koudebruggen te vermijden en de isolatiewaarde minder is.
Dat klopt, het maakt aluprofielen ook ingewikkeld (en dus duurder). Echter, hoe groot is het oppervlak en dus het werkelijk effect van een wat mindere koude scheiding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:21

Sjonge, Uglas van 1.2 en dan nog hele grote ramen. Bij nieuwbouw... Uglas 1.2 komt neer op een Rd van 0.83, vergelijkbaar met 2cm PIR. Dat doe je je gevel ook niet aan. Nu is het oppervlak van een gevel veel groter, maar als je echt grote ramen hebt dan wordt dat maatgevend.

Goed triple glas haalt een Uglas van 0.5, dus een factor 2.4 minder verlies door het glas. Let wel op dat het kozijn steeds belangrijker wordt en staar je dan niet blind op het materiaal (kunststof, hout of aluminium) maar kijk naar de specs (isolatiewaarde/luchtdichtheid etc). Verder ook relevant is de ZTA van het glas. Hoger is gunstig in de winter (meer verwarming door de zon) en ongunstige in de zomer om dezelfde reden. En je hebt nu een kans om screens of iets dergelijks mooi in het ontwerp weg te werken. Zeker doen (tenzij je ramen op het noorden hebt).

Wellicht de moeite om eens door te laten rekenen wat energieverbruik is met triple glas en dubbelglas. Maar als je energetisch kijkt speelt natuurlijk veel meer (ventilatieconcept, luchtdichtheid etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier2012
Conrado schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:05:
[...]

Laat eens je ontwerp zien, we zijn benieuwd :)
Gezien ergens een copyright erbij staat, zal ik de naam van de architect moeten vermelden gok ik? Dat is MARK Architecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbkuEu1rYTvtw1z7Rb2CIKvtcsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTpnKTJeuQeJkEPmdsxRXQQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP1JrP2QQMfjiXxYJEIkwDtlDG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ni8D74jLlEM5TsNUVXn7Z3LI.jpg?f=fotoalbum_large

Qua orientatie is achter op het westen // linker zijkant op het zuiden. Wat dat betreft dekt de Veranda het zuiden voor een groot deel beneden en zal de overstek uiteraaard wel helpen tegen de zon, maar nooit volledig.

[ Voor 15% gewijzigd door rogier2012 op 28-02-2024 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj

Er zijn ook merken die werken met kunststof kozijnen en daar een alu schil op zetten, of aluminium kozijnen met een kunststof tussenstuk.
Je architect is gek en/of leeft nog in 1990.
Je kunt triple ook gewoon warmtewerend krijgen.
En in de winter ga je met HR++ waanzinnig veel onnodig warmte verliezen.
HR++ was heel wat in de jaren 90. Let wel, dat is 30 jaar geleden! Je gaat toch niet anno 2025 (eerder zal de bouw wel niet beginnen) HR++ glas plaatsen (je grootste warmtelek!) als er iets beschikbaar is wat twee keer zo goed isoleert?
Bovendien heb je met HR++ bij vorst nog steeds een koudeval langs de ramen.
Voor meer info: Het grote HR +++ glas en kozijn topic
Is het te gek gedacht om toch te vragen voor kunststof/warm edge kozijnen met triple glas? Of verwachten jullie dat dit komt met een enorme meerprijs tov alu & dubbelglas.
Bij nieuwe kozijnen maakt drievoudig maar weinig prijsverschil. Enig probleem is dat veel kozijnenboeren er vanwege het gewicht geen zin in hebben.
Ik ben bang (maar wellicht door mijn huidige woning) dat langs de raampartijen ik het ga voelen trekken in de winter en juist omdat er veel raam gebruikt is (en dit een wezenlijk onderdeel is van je schil), ik spijt ga krijgen van de alu/HR++ combi.
Dat ga je zeker. Dit kun je maar één keer goed doen.
Dat moet je zeker doen. Raffstores die in de winter in de spouw verdwijnen zijn wat mij betreft de mooiste oplossing (en hebben wij hier ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Laatst online: 23:21
rogier2012 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Gezien ergens een copyright erbij staat, zal ik de naam van de architect moeten vermelden gok ik? Dat is MARK Architecten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua orientatie is achter op het westen // linker zijkant op het zuiden. Wat dat betreft dekt de Veranda het zuiden voor een groot deel beneden en zal de overstek uiteraaard wel helpen tegen de zon, maar nooit volledig.
Ruim ontwerp, maar nog even terugkomend op je vorige vraag mbt glas. Ik heb even snel gekeken en ca 30% van je gevel is glas of deur. Een simpel (vereenvoudigd) rekensommetje leert dat met een gevel met heel hoge Rc van 9 van de gevel icm glas met Uglas van 1.2 een totale warmteweestand van je gevel van 2.3 geeft. Met een Uglas van 0.5 wordt dit 4.4. Dus je verlies is bijna 2x zo groot met minder goed glas. Bij een oppervlak van 250m2 van je gevel en een temperatuurverschil binnen/buiten van 15 graden scheelt dit 800 Watt aan verlies door je gevel.

Overigens slaat bij HR++ glas die 9 voor de gevel natuurlijk nergens op, want met een waarde van 5 ga je naar een gecombineerde waarde van 2.0 (en 3.5 bij HR+++ glas). Netto verschil in verlies blijft natuurlijk gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
Diod schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:18:
[...]

Misschien heeft dat triple glas van hen nog extra zonwerende coating of iets dergelijks? Of ze ervaren de warmte anders.
isolatie werkt altijd twee kanten op, echter moet je beseffen dat glas best slecht isoleert. dus hoe meer glas hoe meer warmte. zeker als dit op de zuid kant is.

Met de beng normen, is tegenwoordig ook niet verwarmen meer een probleem maar wel het koelen.

Screen en zeker las je het ook nog combineert met gordijen bijv. scheelt veel.
je hebt ook nog glas met een uv bescherming coating, deze houden warmte ook meer buiten.
alleen dit glas is wat groeniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-06 01:16
badboyqxy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:39:
[...]

isolatie werkt altijd twee kanten op, echter moet je beseffen dat glas best slecht isoleert. dus hoe meer glas hoe meer warmte. zeker als dit op de zuid kant is.

Met de beng normen, is tegenwoordig ook niet verwarmen meer een probleem maar wel het koelen.

Screen en zeker las je het ook nog combineert met gordijen bijv. scheelt veel.
je hebt ook nog glas met een uv bescherming coating, deze houden warmte ook meer buiten.
alleen dit glas is wat groeniger.
Onze screens schelen inderdaad heel veel. Een goede investering wat ons betreft, in ieder geval.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 22:25
Members only:

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Laatst online: 23:42
Stap voor stap richting het droomplaatje. Volgende week oplevering en dan hopelijk ~Mei 2024 verhuizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKV5Nb2WAPCSF1E3-bCWulC-w9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vv5txpo2VQ8ThNOo2scNSQPD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
LennartTW94 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:26:
Stap voor stap richting het droomplaatje. Volgende week oplevering en dan hopelijk ~Mei 2024 verhuizen.

[Afbeelding]
Nice (y)

Wat voor dakgoten heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:36

[Afbeelding]
Met wie heb je gebouwd?

• LennartTW94
nokiaan958GB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:15:
[...]

Nice (y)

Wat voor dakgoten heb je eigenlijk?
Weet niet of ik hier je vraag precies mee beantwoord maar is een houten betimmering van 50cm breed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LennartTW94
Selekthuis, maar dat zou ik niet nog een keer doen.

Ik ben letterlijk elke dag bij het huis, heb daardoor ontelbaar aantal fouten voorkomen. Communicatie is hun zwakste punt. Als je ze niet contact hoor je niets van ze. Ze doen alles reactief ipv pro-actief. Uitvoerder zet niets zwart op wit, wil alleen maar bellen en heb hem tijdens de bouw afgelopen 1,5 jaar 2x gezien. Je moet er zelf extreem bovenop zitten. Nu inmiddels zo ver dat ik contact heb met alle onderaannemers en zelf direct met hun contact heb ipv via Selekthuis.

Volgende week oplevering met vereniging eigen huis erbij. Ik weet nu al dat de lijst met punten gigantisch zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:49
Oei dat verwacht je niet van een catalogus woning... Maar je huis zo op de foto ziet er wel tof uit! Veel succes en plezier met de volgende stappen ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Frantic
Moet zeggen dat wij in de offerte fase wel vergelijkbare dingen zien nu met selekthuis. Los van dat ze een offerte op hebben gesteld die 70k boven t opgegeven budget is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:50
Frantic schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:19:
Moet zeggen dat wij in de offerte fase wel vergelijkbare dingen zien nu met selekthuis. Los van dat ze een offerte op hebben gesteld die 70k boven t opgegeven budget is..
En bij ons precies hetzelfde, we wachten na 3 maanden nog steeds op een antwoord. Dit gaf ons weinig vertrouwen waardoor wij niet me ze in zee gaan.

• Frantic
whipcheck schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:58:
[...]

En bij ons precies hetzelfde, we wachten na 3 maanden nog steeds op een antwoord. Dit gaf ons weinig vertrouwen waardoor wij niet me ze in zee gaan.
Wel al een andere bouwer gevonden?

Wij hopen binnen 2 weken de knoop door te hakken..

* Frantic wil verder 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Wij hebben een LOI met Groothuisbouw getekend, wij hopen binnenkort het defintieve ontwerp in te dienen.

Aantal zaken aagepast zoals indeling van de woning, kleur baksteen, dakramen ipv dakkapellen, woning maximaal verlengd, bijgebouw verlengd, extra aansluiting voor 2e badkamer, extra deur in berging, apart toilet ipv in badkamer, op BG toilet verplaatst, extra muur om bijkeuken te realiseren.

Volgens de planning wordt de woning in week 52 uitgezet en start de opbouw in week 4, 2025.
Oplevering eind April 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
GHB hoop ik deze week de offerte te krijgen. Ze beloofden eerst afgelopen week.

Met twee andere partijen zijn we wel al enigszins onderweg naar een eindofferte. Dus ben zeer benieuwd waar GHB mee gaat komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Frantic op 29-02-2024 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
Wij hebben gister de laatste papieren getekend voor de financiering en daarmee ook gelijk de aannemer de definitieve opdracht kunnen geven.
Nu nog die saaie stof van de notaris door zien te komen en daarna weer naar de leukere onderdelen kijken. :)

Ik ben blij dat we dat achter de rug hebben, nu alleen nog 35 weken wachten tot de start van de bouw. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
LennartTW94 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:11:
Je moet er zelf extreem bovenop zitten. Nu inmiddels zo ver dat ik contact heb met alle onderaannemers en zelf direct met hun contact heb ipv via Selekthuis.
Welkom, je bent gewoon een zelfbouwer geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennartTW94
Conrado schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Welkom, je bent gewoon een zelfbouwer geworden :)
Ja als ik dit nog eens zou doen ga ik denk voor casco of casco + oplevering :P

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-06 08:03

[Afbeelding]
Gave kozijnen. Kan je wat delen over de specs en kleuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennartTW94
ManzokuSan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:22:
[...]

Gave kozijnen. Kan je wat delen over de specs en kleuren?
Hebo kunststof kozijnen Ral 7021 met houtnerf

• Conrado
Aluminium ziet er strak uit, maar naar mijn mening komt dat in zijn - de architect - ontwerp niet zo tot zijn recht. De combinatie van meerdere materialen in de gevels met duidelijke horizontale lijnvoering, drukken het minimalistische van de kozijnen naar de achtergrond.

Het huis van @LennartTW94 is natuurlijk niet te vergelijken, maar laat wel zien dat kunststof kozijnen best in jouw ontwerp passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

LennartTW94 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:11:
Ik ben letterlijk elke dag bij het huis, heb daardoor ontelbaar aantal fouten voorkomen.
Wat voor fouten moet ik dan aan denken? Hoeft niet specifiek, maar in algemene zin? Waar moet ik straks op letten tijdens 'onze' bouw? Wij doen niet met selekthuis, maar toch...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LennartTW94
woekele schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:57:
[...]

Wat voor fouten moet ik dan aan denken? Hoeft niet specifiek, maar in algemene zin? Waar moet ik straks op letten tijdens 'onze' bouw? Wij doen niet met selekthuis, maar toch...
Dingen als een waterleiding / afvoer vergeten aan te leggen op zolder waardoor de vloer weer open moet, verkeerde bestellingen (bij ons bijvoorbeeld raam met zichtbaar beslag terwijl we hadden betaald voor verdekt beslag, mdf stootborden terwijl we voor hardhout hadden gekozen). Allemaal van die kleine dingetjes die uiteindelijk optellen gedurende de bouw.

Mijn advies: regel een sleutel van de woning, ga zo vaak als je kan er naartoe, bouw goede relaties op met de mensen die bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Even een korte vraag waar ik niet snel een antwoord op kan vinden. Over 3 weken wordt onze bouwaansluiting aangesloten. Ik heb een EAN nummer van de elektra, maar ik neem aan dat ik hier ook een contract voor moet afsluiten? En idem voor water?

Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Jay-v schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:36:
Even een korte vraag waar ik niet snel een antwoord op kan vinden. Over 3 weken wordt onze bouwaansluiting ....aangesloten. Ik heb een EAN nummer van de elektra, maar ik neem aan dat ik hier ook een contract voor moet afsluiten? En idem voor water?
Ja dat klopt, de bouwaansluiting is enkel de aansluiting. Niet de levering.

Je hebt twee mogelijkheden:
  • Start een verhuisprocedure bij je huidige energie leverancier, maar zeg je bestaande adres nog niet op. Belangrijk is om te checken hoe lang dat dubbel mag zijn;
  • Vraag op je bouwadres een nieuw contact aan bij de energieleverancier van je voorkeur.
    Dat heeft als voordeel dat beiden onafhankelijk zijn, en dat bleek bijvoorbeeld handig tijdens de noodregeling eind 2022. Het nadeel is dat je bij verhuizing je bestaande leverancier op het oude adres moet opzeggen. Daar kan tegenwoordig een flinke boete op zitten.
Bij water is dat allemaal niet spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 11:17
LennartTW94 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Dingen als een waterleiding / afvoer vergeten aan te leggen op zolder waardoor de vloer weer open moet, verkeerde bestellingen (bij ons bijvoorbeeld raam met zichtbaar beslag terwijl we hadden betaald voor verdekt beslag, mdf stootborden terwijl we voor hardhout hadden gekozen). Allemaal van die kleine dingetjes die uiteindelijk optellen gedurende de bouw.

Mijn advies: regel een sleutel van de woning, ga zo vaak als je kan er naartoe, bouw goede relaties op met de mensen die bezig zijn.
Zo te lezen "gelukkig" veel dingen in de ruwbouw, op dat beslag na.
succes met de oplevering.

Qua aanwezigheid, helemaal mee eens. Ik ben zelf denk ik 4 van de 5 doordeweekse dagen geweest tijdens de bouw en zeker 1 dag in weekend om alles na te lopen en weten wat de week erna ging komen.
Zowel in de ruwbouw, afbouw als ook tijdens de laatste maanden waarin wij zelf nog wat dingen moesten regelen (badkamer/wc/keuken/stucen/verven/parket en meer :) )
(en ook om dat ik het leuk vind/vond)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 20:07
Hebben jullie zin om mijn voorlopige ontwerp van jullie enthousiaste of kritische commentaar te voorzien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deKCvg9tQAqZrr4C0uC1PMcrOiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZ5tCf3ROmazU8H9JEfmDR41.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0amvUZF9Lz-ivJ0uFQR2lEnmCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joeT7sH75M0GbFi13I6FcQlF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCWzE6wTuJgnkoau4y8NWDwno6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLvKlS0QLoKszV0jbXivFinB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJhF7FCiK1NVBOfQqMToaru2LcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pir09NEzLpNVcK49WgZIo0ZS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Op zich een duidelijke en overzichtelijk ontwerp met goed gebruik van de ruimte, dat m.i. hier en daar nog wat aandacht vraagt:

- De entree en hal zijn losse ruimten en wekken iets van ‘hokjes’ op. Ik zou in ieder geval de entree bij de hal voegen door de muur naast de trap weg te laten. Ideaal iels dat in één lijn kunt plaatsen dat valt de vide direct bij binnenkomst al in het oog.
- De berging heeft kleine raampjes, waarom niet wat groter? Ik zou voor veel licht gaan.
- De verdieping ‘schreeuwt’ om iets van dakkapellen, dat heb je ineens véél meer ruimte.
- Wellicht de bijkeuken spiegelen zodat de techniek tegen het huis staat?

Verder - het is zo ongeveer mijn standaard commentaar bij ieder ontwerp – mis ik ruimte voor de techniek. Waar komt de riolering van de verdieping naar beneden? Hoe wordt de ventilatie aangesloten?

Go go go :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Conrado schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:24:
Op zich een duidelijke en overzichtelijk ontwerp met goed gebruik van de ruimte, dat m.i. hier en daar nog wat aandacht vraagt:

- De entree en hal zijn losse ruimten en wekken iets van ‘hokjes’ op. Ik zou in ieder geval de entree bij de hal voegen door de muur naast de trap weg te laten. Ideaal iels dat in één lijn kunt plaatsen dat valt de vide direct bij binnenkomst al in het oog.

Daar kan ik me zeker in vinden.

- De berging heeft kleine raampjes, waarom niet wat groter? Ik zou voor veel licht gaan.

De kleine raampjes zijn bewust, waarschijnlijk wordt die zijkant overkapt. Maar ik snap je opmerking.

- De verdieping ‘schreeuwt’ om iets van dakkapellen, dat heb je ineens véél meer ruimte.

Iets met financiën, ik wil proberen de basis redelijk goed neer te zetten en dingen die later kunnen misschien achteraf te doen, maar ook hier snap ik je opmerking.

- Wellicht de bijkeuken spiegelen zodat de techniek tegen het huis staat?

Waarom zou ik dat willen? WP maakt toch een klein beetje geluid.

Verder - het is zo ongeveer mijn standaard commentaar bij ieder ontwerp – mis ik ruimte voor de techniek. Waar komt de riolering van de verdieping naar beneden? Hoe wordt de ventilatie aangesloten?

Welke techniek moet er nog in die ruimte? De WTW komt op zolder, ik hoop dat die zonder al teveel koven naar beneden kunnen maar daar moeten we nog even slim over nadenken.

Go go go :)
Maar super bedankt voor het meedenken. Ik nodig iedereen uit mee te kijken (-: Ik sta overal voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Bouwertje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:31:
Hebben jullie zin om mijn voorlopige ontwerp van jullie enthousiaste of kritische commentaar te voorzien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als de schoorstenen voor de sier zijn kan ik het wel begrijpen dat je ze neemt
ik zou een wand tussen huis en berging altijd isoleren
opmerking over hal ben ik het ook mee eens
dat je door de hoge goothoogte geen dakkapel nodig bent vind ik juist een pre
zie nergens waar het zuiden is, zijn die luiken je zonwering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whipcheck

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben 2 kinderen en werken beide, wij hebben het toilet uit de badkamer gehaald. Nu zijn ze nog klein maar over een aantal jaar zal het tussen 07:00-08:00 druk zijn. Op zolder laten we voorbereidingen treffen voor een 2e badkamer.

Dit is onze plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mkagg1s-fkgwT-8C7EYXjFkFIhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaMsgLamDQlEVAm8rnL4HrNz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier2012
Damn, wat een oppervlak. Logische looplijnen en een trap die op de juiste plek zit.

Je (water)leidingnetwerk gaan troubleshooten word niet leuk gezien het door je hele huis heen ligt.
Persoonlijk zou ik de WC beneden meer in het hal gedeelte plaatsen, maargoed ;)

Enorm eens met de opmerking over de hal/inkom. Trek je beiden bij elkaar creeer je echt stevig meer ruimte om evt een jassen/schoenenkast te creeeren van alle ruimte die je bespaart aan muur + het sluit aan mooi aan met de vide.
M.i. wil je bij een vide altijd aandacht geven aan de hal/inkom ruimte (ten koste van je m2 vloeroppervlak, maargoed dat is een budgettaire keuze). Maak m dan ook af door de ruimte de aandacht te geven die het verdient, door deze extra te verlichten met natuurlijk licht (ramen).

ik neem aan dat je je berging niet per se hoeft te verwarmen, maar wel droog wil hebben? isoleer dan de wand ertussen. Als je in de praktijk nooit verwacht je auto binnen te zetten, vraag jezelf dan ook af of je er een garagedeur in wil zetten (is vaak een koudebrug)

Ik mis een achteringang ergens.

Zet de ramen boven aan de achterkant van je huis verder uit elkaar, dan sluit het beter aan bij de manier hoe je je huis gebruikt (2 ramen ~ evenver van je bed af, 1 raam direct voor je inloopkast) en klopt het nog qua symmetrie.
In de huidige situatie zit het onlogisch qua plek op de verdieping zelf & sluit het ook niet aan bij het benedenraam.

Toilet uit de badkamer. Kost je een klein muurtje, niet handig met een kind tussen de 0 en 3, maar je woont er vermoedelijk 30+ jaar dus uiteindelijk word je daar heel erg blij van.

Als je keuzes moet maken mbt je financien, zorg dat je buitenste schil 100% op orde is. Al het andere kan je achteraf makkelijker veranderen

[ Voor 44% gewijzigd door rogier2012 op 01-03-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-04-2024
LennartTW94 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Dit zijn grove schandalige fouten, verwacht je niet van 'professionele' bouwers in Nederland. Zelfs als een bedrijf 100 woningen per jaar bouwt; ze moeten een relatief waterdicht systeem hebben om per woning te weten wat er precies moet gebeuren. Stel dat je niet telkens was langs geweest? Hele trap slopen omdat ze vergeten te zijn welk soort hout ze moesten gebruiken? Alle ramen vervangen? Dat wordt een gevalletje 'oke, we kunnen niet alles ongedaan maken, hier heb je wat korting'.

Volgens mij is het nog meer dan dit; ik had bij de verbouwing van een woning dat de afvoerleiding van de badkamer niet genoeg afschot had gekregen, gelukkig snel zelf (met een andere loodgieter) ontdekt, voordat er betegeld werd. Mijn vader had een keer bij het plaatsen van een dakkapel dat ze een raam waren vergeten, het was gewoon één raam minder en in plaats daarvan kunststof plaat. Gedoe met de aannemer terwijl het zijn fout was.

Ik weet het al, als je wil dat het goed gebeurt moet je er zelf de hele tijd bij aanwezig zijn..

Heb je trouwens enig idee hoe je kunt 'nagaan' of het heien en de fundering goed gedaan worden? Dat is wel echt specialistisch werk neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
nokiaan958GB schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:27:
[...]

als de schoorstenen voor de sier zijn kan ik het wel begrijpen dat je ze neemt

1 schoorsteen word een werkend rookkanaal, staat nu nog niet getekend. De andere is sier.

ik zou een wand tussen huis en berging altijd isoleren

Die neem ik mee

opmerking over hal ben ik het ook mee eens

Thanks

dat je door de hoge goothoogte geen dakkapel nodig bent vind ik juist een pre

Ik zou wel een dakkapel over de hele breedte willen, maar helaas keuzes maken ivm geld

zie nergens waar het zuiden is, zijn die luiken je zonwering?

De luiken zitten op het zuiden, daar komen (later) nog screens in de dagmaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
rogier2012 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:44:
[...]

Damn, wat een oppervlak. Logische looplijnen en een trap die op de juiste plek zit.

Je (water)leidingnetwerk gaan troubleshooten word niet leuk gezien het door je hele huis heen ligt.
Persoonlijk zou ik de WC beneden meer in het hal gedeelte plaatsen, maargoed ;)

Kan je dit eens ‘schetsen’ aub?

Enorm eens met de opmerking over de hal/inkom. Trek je beiden bij elkaar creeer je echt stevig meer ruimte om evt een jassen/schoenenkast te creeeren van alle ruimte die je bespaart aan muur + het sluit aan mooi aan met de vide.
M.i. wil je bij een vide altijd aandacht geven aan de hal/inkom ruimte (ten koste van je m2 vloeroppervlak, maargoed dat is een budgettaire keuze). Maak m dan ook af door de ruimte de aandacht te geven die het verdient, door deze extra te verlichten met natuurlijk licht (ramen).

Zou het zijlicht en het dakraam niet genoeg zijn? Wil jij jouw opmerking eens intekenen?

ik neem aan dat je je berging niet per se hoeft te verwarmen, maar wel droog wil hebben? isoleer dan de wand ertussen. Als je in de praktijk nooit verwacht je auto binnen te zetten, vraag jezelf dan ook af of je er een garagedeur in wil zetten (is vaak een koudebrug)

Ik neem de isolatie mee. Garagedeur wordt een geïsoleerde roldeur omdat ik de optie van een garage open wil houden (motor, fiets of scooter naar binnen)

Ik mis een achteringang ergens.

In de berging

Zet de ramen boven aan de achterkant van je huis verder uit elkaar, dan sluit het beter aan bij de manier hoe je je huis gebruikt (2 ramen ~ evenver van je bed af, 1 raam direct voor je inloopkast) en klopt het nog qua symmetrie.
In de huidige situatie zit het onlogisch qua plek op de verdieping zelf & sluit het ook niet aan bij het benedenraam.

Ik snap wat je zegt, ramen worden er waarschijnlijk 2 ipv 3 ivm rookkanaal. Ramen worden dan iets breder.

Toilet uit de badkamer. Kost je een klein muurtje, niet handig met een kind tussen de 0 en 3, maar je woont er vermoedelijk 30+ jaar dus uiteindelijk word je daar heel erg blij van.

Denk ik over na, thanks

Als je keuzes moet maken mbt je financien, zorg dat je buitenste schil 100% op orde is. Al het andere kan je achteraf makkelijker veranderen

Helemaal mee eens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LennartTW94
Tweakersss schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:21:
[...]

Dit zijn grove schandalige fouten, verwacht je niet van 'professionele' bouwers in Nederland. Zelfs als een bedrijf 100 woningen per jaar bouwt; ze moeten een relatief waterdicht systeem hebben om per woning te weten wat er precies moet gebeuren. Stel dat je niet telkens was langs geweest? Hele trap slopen omdat ze vergeten te zijn welk soort hout ze moesten gebruiken? Alle ramen vervangen? Dat wordt een gevalletje 'oke, we kunnen niet alles ongedaan maken, hier heb je wat korting'.

Volgens mij is het nog meer dan dit; ik had bij de verbouwing van een woning dat de afvoerleiding van de badkamer niet genoeg afschot had gekregen, gelukkig snel zelf (met een andere loodgieter) ontdekt, voordat er betegeld werd. Mijn vader had een keer bij het plaatsen van een dakkapel dat ze een raam waren vergeten, het was gewoon één raam minder en in plaats daarvan kunststof plaat. Gedoe met de aannemer terwijl het zijn fout was.

Ik weet het al, als je wil dat het goed gebeurt moet je er zelf de hele tijd bij aanwezig zijn..

Heb je trouwens enig idee hoe je kunt 'nagaan' of het heien en de fundering goed gedaan worden? Dat is wel echt specialistisch werk neem ik aan.
Je laatste punt is een goede vraag. Ik heb geen enkel idee hoe ik kan nagaan of heien / fundering goed gedaan is. Dat is iets waar ik nu een soort van vanuit ga dat het goed is.

Belangrijkste in mijn opinie is het hebben van een goede uitvoerder. En die hebben wij niet. Ik verwacht van een uitvoerder dat die minimaal 1x per week (en liever vaker) op de bouw is om te kijken/controleren hoe alles gaat. Bij dit huis ben ik nu ongeveer de uitvoerder, terwijl hij er betaald voor wordt. En eigenlijk mist Selekthuis iemand in de vorm van een “project coördinator”. De uitvoerder is een stereotype uit de bouw, communiceert niets zwart of wit, alles met een belletje per telefoon. Ik wil dingen zwart op wit hebben en daar heb je in een bedrijf iemand voor nodig die goed kan communiceren met klanten.

En weet ook, als je voor behangklaar gaat bij Selekthuis (ons werd renovlies aangeraden door ze, maar dat kan dus helemaal niet met hoe zij behangklaar opleveren want dan moet er eerst nog een stuclaag aangebracht worden en dan is het een stuk voordeliger om voor volledig stucen te gaan) dan is dit de oplevering (foto hieronder), en daar gaan ze niets meer aan doen (hoevaak je ook zegt dat je dit niet accepteert).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzOuKpFNJlDjPqJzFYQVCUd2mbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XjatINASQ6ZmNkb3F8ftexr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice en logisch ontwerp. Logische overgangen tussen de ruimtes zonder nutteloze 'dingen'

Kleine details:
Ik zou de wastafel in de garage tegen de wand van de bijkeuken doen. Kortere leidingen, maar ook aan die want handiger zodat je evt een kasten wand tegen de achterwand kunt maken.

In de badkamer zou ik de WC en de douche van plaats wisselen en de WC toegankelijk maken van vanuit de hal. Daardoor kun je in de ochtend spits makkelijker tegelijk gebruik maken van douche/wastafel vs WV. Vinden veel mensen toch fijn.

Wellicht een iets grotere luifel / overstek bij de garage / ingang. Dan sta je echt droog als je aanbelt of naar binnen wilt.

Verder gaaf ontwerp! Succes met verdere uitwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Loft schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Nice en logisch ontwerp. Logische overgangen tussen de ruimtes zonder nutteloze 'dingen'

Kleine details:
Ik zou de wastafel in de garage tegen de wand van de bijkeuken doen. Kortere leidingen, maar ook aan die want handiger zodat je evt een kasten wand tegen de achterwand kunt maken.

In de badkamer zou ik de WC en de douche van plaats wisselen en de WC toegankelijk maken van vanuit de hal. Daardoor kun je in de ochtend spits makkelijker tegelijk gebruik maken van douche/wastafel vs WV. Vinden veel mensen toch fijn.

Wellicht een iets grotere luifel / overstek bij de garage / ingang. Dan sta je echt droog als je aanbelt of naar binnen wilt.

Verder gaaf ontwerp! Succes met verdere uitwerking
Thanks voor de opmerkingen. De details heeft de architect er willekeurig ingetekend om het op te leuken, die staan nog niet vast. Het gaat nu om de bouw van het huis, keuken, badkamer, meubels ect zijn nog vrij in te vullen. Ik wilde voor de luifel het platte dak doortrekken en de luifel laten vervallen, dan is de afwatering ook wat handiger en het ziet er wat ‘strakker’ uit. Die luifel zit nu wat lager en is toch een beetje vreemd gezicht. Ik principe zou ik de luifel wel bijna tot de voorkant van het huis willen, maar ook hier iets met financiën en keuzes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een mooi grote garage. Daar wil je uiteraard ook een auto in kunnen zetten. Dan zou ik er wel een echte garagedeur in maken (Hörmann maakt een goed geïsoleerde versie, de LPU 67) en die ook breed genoeg maken.
Zo'n auto zul je aan de rechterkant willen zetten, maar met de huidige deur kun je daar niet komen. Let verder op de draagkracht van de vloer, auto's gaan richting de 3 ton... :|
Zorg verder dat die garage ook vvw krijgt. Dat kost weinig extra (je bent dan toch bezig) maar maakt de ruimte veel bruikbaarder.

Ik mis net als de rest ook de leidingenkoven. De WTW zal wel op zolder komen, maar waar gaan die leidingen (reken op 2x ø200) naar beneden?
Het mooiste is als die plaats later nog bereikbaar is. Daaronder maak je (in de breedplaatvloer) namelijk de verdeelboxen. Als die nog redelijk bereikbaar zijn, kun je later veel gemakkelijker de flexleidingen in je vloeren schoonmaken.
En zorg dat de achterdeur van je garage breed genoeg is (extra breed dus). Dat maakt het naar binnenrijden met een fiets veel gemakkelijker en scheelt beschadigde kozijnen.

Verder mis ik:
- Dakramen op zolder. Het wordt erg donker op zolder zo.
- Zonnepanelen. Je hebt nu de kans om die mooi uit te lijnen met bovenstaande dakramen.
- Een vierde (en vijfde) slaapkamer. Slechts drie slaapkamers en ook nergens een studeerkamer / thuiswerkplek is niet wat je bij zo'n grote woning verwacht. Dit zou voor mij echt een no-go zijn.
- Een separate WC op de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Bouwertje schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:50:
[...]

Thanks voor de opmerkingen. De details heeft de architect er willekeurig ingetekend om het op te leuken, die staan nog niet vast. Het gaat nu om de bouw van het huis, keuken, badkamer, meubels ect zijn nog vrij in te vullen. Ik wilde voor de luifel het platte dak doortrekken en de luifel laten vervallen, dan is de afwatering ook wat handiger en het ziet er wat ‘strakker’ uit. Die luifel zit nu wat lager en is toch een beetje vreemd gezicht. Ik principe zou ik de luifel wel bijna tot de voorkant van het huis willen, maar ook hier iets met financiën en keuzes. :)
Keuzes en geld, dat ga je vaker tegenkomen. :)
Lijkt mij ook logischer om platte dak door te trekken. Dat is idd strakker, maar ook kosten efficienter. Wel duurder, maar aangezien de luifer vervalt en je een makkelijkere constructie voor terug krijgt ook cleaner. Ik denk niet veel duurder.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 13:44

codeneos

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ontwerp hoor!

Ik zou voor een bredere garagedeur gaan, je hebt een lekker brede garage maar nog steeds een relatief smalle deur. Maak de deur 1,5 of zelfs 2 en maak hem elektrisch.

Het is nu beste een lange weg van de garage naar de keuken voor het bergen van de bootschappen. Was het een bewuste keuze om keuken aan de voorkant te plaatsen en niet aan de achterkant? Als je de keuken naar de achterkant verplaats kan je zo doorsteken naar de keuken van uit de bijkeuken. Super praktisch ;)

Het raam in het midden van de gevel aan de linkerkant zou ik later vervallen, dit is eigenlijk een ideale plek om een servieskast neer te zetten. Met een raam, als je voor glazen deuren kiest of als de deur naar de hal openstaat h b je gelijk zo'n doorkijk.

En wat betreft de techniek, waar komt dat? Garage of bijkeuken? Dat neemt tegen woordig behoorlijk wat ruimte in.

En last but not least, plan waar je precies Ethernet aansluiting wilt. Ook aan de gevel voor als je buiten cameras wilt plaatsen nu onf in de toekomst.

En als echte Tweaker houdt er rekening mee waar die uitkomen, in de meterkast is niet genoeg ruimte voor een rack ;)

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Morgen krijgen we eindelijk de sleutel van de woning!

In totaal twee jaar bezig geweest van aankoop kavel tot aan de realisatie. Het bouwproces was relatief kort start bouw september 2023 oplevering maart 2024.

Voor degene die geïnteresseerd zijn onderstaand mijn ervaring met de aannemer:

We hebben gebouwd met Allure en ik moet zeggen dat het gehele bouwproces erg soepel is verlopen. We hadden vaste timmerlui en een vaste projectleider. De timmerlui hebben naar onze mening erg netjes gewerkt en communiceerde erg vlot. Ze gaven veel tips en belde ook vaak om te vragen naar onze mening in bepaalde zaken. De projectleider hield ons goed op de hoogte tijdens het gehele bouwproces en ook met hem was de communicatie erg prettig. Al om al hebben we niet veel problemen gehad en daar waar er iets mis ging werd hetgeen erg snel en netjes opgelost.

Iedereen bedankt voor alle tips en suggesties!

Onderstaand een impressie van de woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8AnBKC3lGkylkDEhoz9m51hPOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGzF5NZeVy0BBVUmleG7lwu5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Lwent op 04-03-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-06 15:16
Binnenkort wordt een blowerdoortest uitgevoerd via de aannemer. Zijn er nog aandachtspunten om op te letten. Ik begrijp dat de aan en afvoer van de (wtw) ventilatie afgeplakt mogen (moeten?) worden. Water is nog niet aangesloten dus sifons nog niet gevuld, dus ook afvoeren afplakken?

Alle ervaringen / tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
Loft schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Keuzes en geld, dat ga je vaker tegenkomen. :)
Lijkt mij ook logischer om platte dak door te trekken. Dat is idd strakker, maar ook kosten efficienter. Wel duurder, maar aangezien de luifer vervalt en je een makkelijkere constructie voor terug krijgt ook cleaner. Ik denk niet veel duurder.

Succes!
Kosten efficiënter, maar wel duurder maar toch niet veel duurder.

:S

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 00:15
Batilan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:55:
Binnenkort wordt een blowerdoortest uitgevoerd via de aannemer. Zijn er nog aandachtspunten om op te letten. Ik begrijp dat de aan en afvoer van de (wtw) ventilatie afgeplakt mogen (moeten?) worden. Water is nog niet aangesloten dus sifons nog niet gevuld, dus ook afvoeren afplakken?

Alle ervaringen / tips zijn welkom :)
Afvoeren afplakken wil je sowieso ivm luchtjes. Let verder op alle dak- en geveldoorvoeren, dus ook buitenlampen, PV kabel invoer, buitenkraan, voeler warmtepomp etc.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05 12:08
Bouwertje schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:17:
Heeft er iemand ervaring met een douche-WTW?
Jazeker, altijd doen Kost €600,= ongeveer met wat beetje extra leidignwerk. Neem wel de 2100 mm variant.
Ik heb hem aansgesloten alleen op de douche drain om extra vervuiling te voorkomen.
En dan op de koudwaterleiding van d docuhe.

Verdien je in 2 jaar terug.

Heb je een warmte pomp en of boiler.. Dan scheelt dat aanzienlijk compressor tijd.
Ik heb zelfs een kleine boiler genomen hierdoor 210 L ipv 300L.
Gaat prima.!

In mijn nieuwe huis neem ik hem weer.

Vakhandel Janssen is de voordeligste en stuurt hem gewoon op.
Vergeet niet de oranje vortex bij de bestellen.

En de lengte/afstand tussen douche drain en WTW zo klein mogeljjk te houden

meer vragen vraag gerust

groet

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Mud.Starrr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:49:
65m2 bouwoppervlak voor een vrijstaande woning, redelijk tiny toch?

De woning zelf, zonder grond en fundering, maar volledig afgewerkt incl keuken en badkamer €150.000.

Edit:
Voor het complete gebeuren verwachten we rond de €250.000 - €280.000 klaar te zijn.
Ze heeft 650m2 grond voor 82.000 kunnen kopen.
Een tinyhouse is maximaal 50m2 BRUTO vloeroppervlak.
Dus nog lang niet echt Tiny :)

Ik verbaas me dat mensen dit kopen. De grondprijs is in Lelystad dezelfde prijs. b.v.
NA taxatie en bouwen kom je volgens mij helemaal niet uit met de m2 prijs.

Ik heb dt nooit begrepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Als je echt aanvullende opmerking wilt ontvangen dan zou ik de bijkeuken veranderen in een werkkamer. Mogelijk 0,5 meter breder maken. Raam erachter iets groter maken (of zelfs overwegen dubbele deuren)
De spullen uit de bijkeuken verplaatsen naar de garage, al dan niet in een ruimte.

Dan krijg je geen spijt van (ook niet met verkoop ooit)

Succes,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
woekele schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:57:
[...]

Ik heb mijn eerste woning door SH laten bouwen (Casco), ik had geen enkel opleverpuntje.
De contacten met de projectleider waren goed met korte lijnen.
Enorm goed contact met de metselaars gehad.

Maar denk dat het afhankelijk is wel gebied je bouwt.
Ik heb namelijk ook hele trieste verhalen gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:23
koningen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:32:
[...]

Jazeker, altijd doen Kost €600,= ongeveer met wat beetje extra leidignwerk. Neem wel de 2100 mm variant.
Ik heb hem aansgesloten alleen op de douche drain om extra vervuiling te voorkomen.

Heb je een warmte pomp en of boiler.. Dan scheelt dat aanzienlijk compressor tijd.
Gaat prima.!

meer vragen vraag gerust

groet

Paul
Ik ga in ons jaren 60 huis nog een douche WTW plaatsen.
Zou er nog enig rendementsverschil zitten tussen die luxxor en Technea bijvoorbeeld ( https://www.warmteservice...pgjl7TvfHhCxoCfmEQAvD_BwE )

Die Luxxor is niet geïsoleerd maar wel weer wat slanker. (Geen PVC laag eromheen bedoel ik dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
NB: bovenstaande posts gaan over verticale douche-wtw's. Daar heb ik zelf ook positieve ervaringen mee.

Horizontaal is volgens mij niet zo'n goede business case te maken en is het vooral een milieubewuste keuze of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:34
koningen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:44:
Als je echt aanvullende opmerking wilt ontvangen dan zou ik de bijkeuken veranderen in een werkkamer. Mogelijk 0,5 meter breder maken. Raam erachter iets groter maken (of zelfs overwegen dubbele deuren)
De spullen uit de bijkeuken verplaatsen naar de garage, al dan niet in een ruimte.

Dan krijg je geen spijt van (ook niet met verkoop ooit)

Succes,

[...]
Eens; een werkkamer of extra tv/game kamer op de begane grond is iets waar ik niet bewust mee bezig ben geweest tijdens de bouw van ons huis, maar nu wel erg wenselijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:57
koningen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:35:
[...]

Een tinyhouse is maximaal 50m2 BRUTO vloeroppervlak.
Dus nog lang niet echt Tiny :)

Ik verbaas me dat mensen dit kopen. De grondprijs is in Lelystad dezelfde prijs. b.v.
NA taxatie en bouwen kom je volgens mij helemaal niet uit met de m2 prijs.

Ik heb dt nooit begrepen...
Dat hoef je ook niet te begrijpen, maar is er ruimte in jouw wereld voor mensen met een andere prioriteitstelling of wereldbeeld?

(Er is volgens mij geen formele tiny house standaard mbt m2)

[ Voor 5% gewijzigd door Deleon78 op 06-03-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
koningen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:32:
[...]

Gaat prima.!

meer vragen vraag gerust

groet

Paul
Warmtepomp met SWW boiler. En sluit je hem dan aan op de koudwater van de douche EN de toevoer van het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 00:15
Bouwertje schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Warmtepomp met SWW boiler. En sluit je hem dan aan op de koudwater van de douche EN de toevoer van het vat?
Dat is wel hoe ik hem aan sluit. Alleen op de koudwater van de douche heeft bij een lage warmwater temperatuur maar een beperkt rendement, gezien je dan relatief weinig koud water gebruikt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
@Bouwertje : Voor doucheWTW's (waarvan de terugverdientijd in een nieuwbouwwoning met PV en WP overigens veel hoger is dan bovengenoemde 2 jaar) is er een eigen topic. Daarin vind je alle info: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Dan kunnen we hier weer over het bouwen van woningen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
LennartTW94 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:55:
[...]

Je laatste punt is een goede vraag. Ik heb geen enkel idee hoe ik kan nagaan of heien / fundering goed gedaan is. Dat is iets waar ik nu een soort van vanuit ga dat het goed is.

Belangrijkste in mijn opinie is het hebben van een goede uitvoerder. En die hebben wij niet. Ik verwacht van een uitvoerder dat die minimaal 1x per week (en liever vaker) op de bouw is om te kijken/controleren hoe alles gaat. Bij dit huis ben ik nu ongeveer de uitvoerder, terwijl hij er betaald voor wordt. En eigenlijk mist Selekthuis iemand in de vorm van een “project coördinator”. De uitvoerder is een stereotype uit de bouw, communiceert niets zwart of wit, alles met een belletje per telefoon. Ik wil dingen zwart op wit hebben en daar heb je in een bedrijf iemand voor nodig die goed kan communiceren met klanten.

En weet ook, als je voor behangklaar gaat bij Selekthuis (ons werd renovlies aangeraden door ze, maar dat kan dus helemaal niet met hoe zij behangklaar opleveren want dan moet er eerst nog een stuclaag aangebracht worden en dan is het een stuk voordeliger om voor volledig stucen te gaan) dan is dit de oplevering (foto hieronder), en daar gaan ze niets meer aan doen (hoevaak je ook zegt dat je dit niet accepteert).

[Afbeelding]
Flink golvend. Dat dit kan op een nieuwbouw binnenwand.

Ze gaan er niets meer aan doen hoe vaak je dat ook zegt. Wat houdt dit in. Heb je niet nog betalingen die je kunt achterhouden? Of gaan ze dan het werk stilleggen en kijken wie de langste adem heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
Wat vinden de mensen hier van plafondhoogte op de begane grond bij een notariswoning met een U-indeling? Ik ben bij iemand geweest die 180m2 aan begane grond oppervlakte heeft met plafonds van 2.74m hoog en dat leek mij ruim voldoende? Nog niet eens gewit.

Het prijsverschil tussen 3 meter hoog plafond en 2.80 is bijna 8000 euro en ik kan het me niet echt voorstellen dat het nodig is om hoger dan 2.80 meter te nemen? Bij mij zou de buitenmaat 13,8x10 zijn, in U-vorm.

En op de 1e verdieping, waar je 5-6 vertrekken hebt, is het dan de moeite waard om een hoger plafond van 2.70 te nemen ipv de gewone 2.60?

En tot slot, wat vinden jullie van houten buitenkozijnen versus kunststof? Men vindt kennelijk hout meer authentiek, terwijl dat bijzonder is voor een woning die in 2024+ wordt gebouwd. Ik kijk op tegen het mogelijke onderhoud om de 10 jaar, lekker een steiger bouwen en zo 10.000 kwijt. Anderzijds zeggen ze dat donkere kunststof kozijnen (antraciet bijvoorbeeld) zullen verkleuren na enkele jaren. Eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
Tweakersss schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:37:
Wat vinden de mensen hier van plafondhoogte op de begane grond bij een notariswoning met een U-indeling? Ik ben bij iemand geweest die 180m2 aan begane grond oppervlakte heeft met plafonds van 2.74m hoog en dat leek mij ruim voldoende? Nog niet eens gewit.

Het prijsverschil tussen 3 meter hoog plafond en 2.80 is bijna 8000 euro en ik kan het me niet echt voorstellen dat het nodig is om hoger dan 2.80 meter te nemen? Bij mij zou de buitenmaat 13,8x10 zijn, in U-vorm.

En op de 1e verdieping, waar je 5-6 vertrekken hebt, is het dan de moeite waard om een hoger plafond van 2.70 te nemen ipv de gewone 2.60?

En tot slot, wat vinden jullie van houten buitenkozijnen versus kunststof? Men vindt kennelijk hout meer authentiek, terwijl dat bijzonder is voor een woning die in 2024+ wordt gebouwd. Ik kijk op tegen het mogelijke onderhoud om de 10 jaar, lekker een steiger bouwen en zo 10.000 kwijt. Anderzijds zeggen ze dat donkere kunststof kozijnen (antraciet bijvoorbeeld) zullen verkleuren na enkele jaren. Eens?
Ik heb er ook nog wel aan zitten denken om het plafond iets te verhogen (wij hebben standaard 2650mm overal), maar eigenlijk is het loze M³ die je warm moet stoken.

Op de slaapkamers zou ik het lekker 2650mm houden.
€ 8000,- voor 20cm hoogte is trouwens best duur als je ziet hoe weinig ze er eigenlijk voor moeten doen.

@Lwent , gefeliciteerd, mooie woning geworden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 14:22
Met enige terughoudendheid post ik hier omdat de laatste paar keren ik dat heb gedaan het daarna niet goed afliep met het kavel of het plan :'(

Maar inmiddels een nieuw kavel en een nieuw plan en eind februari is de omgevingsvergunning goedgekeurd *O*
Nu loopt het bezwaartermijn van 6 weken.
Waarbij halverwege april dat termijn verloopt.

Voor mijn hypotheek moet ik een onherroepelijke omgevingsvergunning hebben.
Maar krijg ik daar bericht van als het plan onherroepelijk is? Of kan ik vanaf 6 weken na de goedkeuring en ik niks hoor alles gaan indienen?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
Wij hebben nooit bericht gekregen dat de vergunning onherroepelijk was.

Dus in basis 6 weken na publicatie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Tweakersss schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:27:
[...]

Flink golvend. Dat dit kan op een nieuwbouw binnenwand.

Ze gaan er niets meer aan doen hoe vaak je dat ook zegt. Wat houdt dit in. Heb je niet nog betalingen die je kunt achterhouden? Of gaan ze dan het werk stilleggen en kijken wie de langste adem heeft?
Morgen oplevering dus kijken wat Vereniging Eigen Huis ervan vindt. Nadeel is ook dat als ze zouden zeggen dat ze het gaan oplossen ze max 3 maanden hebben om het op te lossen, kan je 3 maanden niet verder.

Maar positie op dit moment van ze is dat dit naar behoren is zoals in bestek staat (behangklaar groep 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20

Vooropgesteld dit is heel smaakgevoelig, maar ik ben echt een groot fan van hoge plafonds. Loze ruimte, maar voor de ruimtebeleving voor mij een grote plus. Vaak zie ik nieuwbouw voorbij komen met een mooi vloeroppervlak maar met hele beperkte verdiepingshoogte. Dan haak ik al snel af.

Fantastisch van die oude huizen met plafonds hoger dan 3 meter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Ik had graag hogere plafond gehad, maar ben tegen de maximale bouwhoogte aangelopen.
2.60 is krap aan met 2 verdiepingen en maximaal 7 meter nokhoogte

Veel hangt wat dat betreft af van wat er mag binnen je kavelpaspoort.

Heb je de ruimte zou ik het zeker willen, in ieder geval de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Bouwertje schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Heb zelf alleen op de koudwater van de douche aangesloten.
Maar kan ook zeker op de boiler toevoer.

Indien je beide doet is het rendement iets hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
Matadores schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:45:
[...]

Eens; een werkkamer of extra tv/game kamer op de begane grond is iets waar ik niet bewust mee bezig ben geweest tijdens de bouw van ons huis, maar nu wel erg wenselijk is.
zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen

Donkere kleuren kozijnen zullen veel heter worden. Zoek even de temperaturen op die bij de kleuren horen.
Zwart kan wel 75 graden worden. Dit doet wat met de kwaliteit.

Ik zelf zou nooit kunststof nemen. Wel ben je 20 jaar van verven af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

The Legend

*Plop*

nils7 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:28:
Met enige terughoudendheid post ik hier omdat de laatste paar keren ik dat heb gedaan het daarna niet goed afliep met het kavel of het plan :'(

Maar inmiddels een nieuw kavel en een nieuw plan en eind februari is de omgevingsvergunning goedgekeurd *O*
Nu loopt het bezwaartermijn van 6 weken.
Waarbij halverwege april dat termijn verloopt.

Voor mijn hypotheek moet ik een onherroepelijke omgevingsvergunning hebben.
Maar krijg ik daar bericht van als het plan onherroepelijk is? Of kan ik vanaf 6 weken na de goedkeuring en ik niks hoor alles gaan indienen?
Je zult geen bericht krijgen dat de vergunning onherroepelijk is. Er kan in theorie namelijk na afloop van de bezwaartermijn nog een verschoonbaar te laat bezwaarschrift binnenkomen. Dat is echt een theoretische kans, maar daarom krijg je daar geen bevestiging van. Wat je wel kunt doen is na afloop van de bezwaartermijn ff vragen aan de gemeente of ze kunnen bevestigen dat er geen bezwaren zijn binnengekomen. Dat is niet hetzelfde, maar hypotheekverstrekkers nemen daar vaak wel genoegen mee.

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 ... 5 ... 36 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic