Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 14:45
Ik moet een keuze maken, graag jullie advies.

Een vast kozijn in triple glas van 5 meter bij 3 meter. Voordelen / nadelen om dit te doen uit 1 stuk glas? Of beter verdelen in 3 delen? Het kozijn is aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:14
@karelkale
krijg je garantie op 3x5 meter?
En is het te plaatsen met een kraan? (ook bij vervanging om wat voor reden dan ook)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Rob-T6 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:29:
@karelkale
krijg je garantie op 3x5 meter?
En is het te plaatsen met een kraan? (ook bij vervanging om wat voor reden dan ook)?
Ik koop ze in het buitenland, dus garantie tot de deur.
Met de kraan moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-04-2024
LennartTW94 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Morgen oplevering dus kijken wat Vereniging Eigen Huis ervan vindt. Nadeel is ook dat als ze zouden zeggen dat ze het gaan oplossen ze max 3 maanden hebben om het op te lossen, kan je 3 maanden niet verder.

Maar positie op dit moment van ze is dat dit naar behoren is zoals in bestek staat (behangklaar groep 3).
Laten we heel wel zijn, volgens mij is de classificatie van stuukwerk niet echt een begrip waarop ze kunnen terugvallen. Zeker bij een nieuwbouwwoning mag het best strak zijn. Dan blijft gewoon de vraag: moet je spikkeltjes en puntjes kunnen zien als je het schildert (behangklaar) of moet het helemaal strak en glad zijn (sausklaar). Geen enkele rechter or arbitrage/geschillencommissie zal naar die muur kijken en denken, oke, dat is 'conform' enige norm.

Maar evengoed, hopelijk zijn ze bereid het op te lossen. Die hele muur heeft volgens mij een flinke beurt nodig om de golven op te vullen. Nadeel is dat het weer moet drogen en ik zou ook wachten met de vloeren totdat dit is opgelost.

Hopelijk niet teveel punten bij de oplevering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:05
Tweakersss schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:37:
Het prijsverschil tussen 3 meter hoog plafond en 2.80 is bijna 8000 euro en ik kan het me niet echt voorstellen dat het nodig is om hoger dan 2.80 meter te nemen? Bij mij zou de buitenmaat 13,8x10 zijn, in U-vorm.

En op de 1e verdieping, waar je 5-6 vertrekken hebt, is het dan de moeite waard om een hoger plafond van 2.70 te nemen ipv de gewone 2.60?
Wij hadden een beperkte nokhoogte en wilden wel een bruikbare 2e verdiepingen (met 45° dak). Dus gekozen voor beneden 2m70 en op de 1e verdieping 2m50. Daardoor extra veel ruimte (vooral ook in de breedte) op de 2e verdieping. Alles bevalt prima.
(Veel) hoger zou ik niet doen.
En tot slot, wat vinden jullie van houten buitenkozijnen versus kunststof? Men vindt kennelijk hout meer authentiek, terwijl dat bijzonder is voor een woning die in 2024+ wordt gebouwd. Ik kijk op tegen het mogelijke onderhoud om de 10 jaar, lekker een steiger bouwen en zo 10.000 kwijt. Anderzijds zeggen ze dat donkere kunststof kozijnen (antraciet bijvoorbeeld) zullen verkleuren na enkele jaren. Eens?
Dat is een risico. Wij hebben nu ook antraciet (maar wel gepoedercoate aluminium schalen), maar ik zou een volgende keer weer gewoon wit willen. Dat is ook thermisch veel gunstiger omdat het veel minder warm wordt. Wel altijd kunststof. Ben blij dat ik nooit meer hoef te schilderen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
karelkale schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:21:
Ik moet een keuze maken, graag jullie advies.

Een vast kozijn in triple glas van 5 meter bij 3 meter. Voordelen / nadelen om dit te doen uit 1 stuk glas? Of beter verdelen in 3 delen? Het kozijn is aluminium.
Mijn leverancier kon dat niet eens leveren.... Ik zou het opdelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:06
Ik ben me aan het oriënteren op zelf bouwen.
Ik lees hier opties als bouwen met aannemer, bouwen in eigen beheer, of daadwerkelijk alles zelf doen.

Wat ik niet zie is de optie van een bouwadviseur of bouwbureau. Ik hoorde dit toevallig via een collega die het doet.
Het bouwbureau adviseert in het hele proces, heeft een netwerk van vaklui en onderaannemers die je kunt gebruiken (hoeft niet), kan soms voordeliger voor je inkopen, etc.

Wie heeft hier ervaring mee?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 23:51

Mud.Starrr

I shoot people for money

koningen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:35:
[...]

Een tinyhouse is maximaal 50m2 BRUTO vloeroppervlak.
Dus nog lang niet echt Tiny :)

Ik verbaas me dat mensen dit kopen. De grondprijs is in Lelystad dezelfde prijs. b.v.
NA taxatie en bouwen kom je volgens mij helemaal niet uit met de m2 prijs.

Ik heb dt nooit begrepen...
Waar staat in steen geschreven dat een tiny tot 50m2 is? In Amerika zie ik zelfs 100m2 huizen die ze tiny noemen zolang ze vrijstaand zijn.

En wat bedoel je met kom niet uit met de m2 prijs.
Je bedoeld de waarde als je het wilt verkopen?
Geloof me dat komt prima uit. Hier in dezelfde wijk is een vergelijkbare woning 69m2, ook met een flinke sere met schuifwanden (ook vergelijkbaar) wat het totale leefoppervlak natuurlijk wat vergroot, na 2 jaar weer verkocht voor 690.000.

Mensen hebben gewoon geld over voor wat meer grond, het buitenleven en de groene omgeving. En toch dichtbij de grote steden/randstad.

Tja lelystad is een ander verhaal. Omdat niemand daar echt wil wonen. Het is net te ver van de grote steden. En de binnenstad zelf is ook net niks. Je koopt daar prachtige woningen voor weinig. Maar de waarde stijgt daar niet met de rest van NL mee. Daar koop je om te blijven. Misschien als het vliegveld ooit wat wordt dat de stad nog wat gaat leven. Of het loopt juist nog verder leeg.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
Wat vindt men van Almere eigenlijk? Almere Hout. Wat is jullie idee daarover qua waardestijging in de komende pakweg 10 jaar? Het is een van de weinige locaties waar op grote schaal vrijstaande woningen worden gebouwd en toch relatief dichtbij Amsterdam en omgeven door nog meer vrijstaande woningen (Overgooi) en groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-07 14:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tweakersss schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:14:
Wat vindt men van Almere eigenlijk? Almere Hout. Wat is jullie idee daarover qua waardestijging in de komende pakweg 10 jaar? Het is een van de weinige locaties waar op grote schaal vrijstaande woningen worden gebouwd en toch relatief dichtbij Amsterdam en omgeven door nog meer vrijstaande woningen (Overgooi) en groen.
Almere moet je liggen ;)
Het hangt verschrikkelijk af van waar je gaat wonen, maar de stad Almere vind ik niets. Ik heb er zelf een jaar of 4 gewoond (Almere Buiten) maar om nou te zeggen dat het 'mijn stadje' was, nee niet echt.

Nu is Almere Hout niet te vergelijken met Almere Buiten natuurlijk.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Tweakersss schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:14:
Ik woon in Almere Oosterwold, wat verweven zit met Hout.
De waarde schiet hier omhoog, heb al wat buren die na 3-5 jaar weer zijn vertrokken omdat ze hun huis voor 2 tot 3 keer zoveel als de originele bouwprijs konden verkopen.

Ik zit hier helemaal prima. Grote lap grond (2000m2), grote vrijstaande woning (260m2) die ik zelf ontworpen heb en een b&b ernaast voor wat extra inkomsten.

Almere zelf heb ik eigenlijk weinig mee te maken. Betaal er belasting en kom heel soms wel in de stad als ik snel wat nodig heb. Qua winkels heb je vrijwel alles.
Maar boodschappen kunnen prima in hout.

Ik ga zelf eerder naar huizen/blaricum/laren (net zo ver, maar minder stoplichten) als ik even leuk wil shoppen.
Of hilversum/Amsterdam/utrecht als ik in een stad moet zijn voor iets en er een leuke middag van wil maken of uit eten wil ofzo (zijn in almere ook wel leuke tentjes, maar de sfeer van de stad is het niet voor mij).

Moet wel zeggen dat almere, behalve de binnenstad en almere buiten, behoorlijk mooi en groen is. Veel ruimte een best veel mooie en bijzondere woningen. En dat wist ik niet voor ik hier ging wonen.

Maar hout, nobelhorst en vooral oosterwold zijn toch echt wel wat anders dan de rest van almere.

Poort is ook mooi. Maar mij te duur voor wat je ervoor krijgt.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
Mud.Starrr schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:07:
[...]

Ik woon in Almere Oosterwold, wat verweven zit met Hout.
De waarde schiet hier omhoog, heb al wat buren die na 3-5 jaar weer zijn vertrokken omdat ze hun huis voor 2 tot 3 keer zoveel als de originele bouwprijs konden verkopen.

Ik zit hier helemaal prima. Grote lap grond (2000m2), grote vrijstaande woning (260m2) die ik zelf ontworpen heb en een b&b ernaast voor wat extra inkomsten.

Almere zelf heb ik eigenlijk weinig mee te maken. Betaal er belasting en kom heel soms wel in de stad als ik snel wat nodig heb. Qua winkels heb je vrijwel alles.
Maar boodschappen kunnen prima in hout.

Ik ga zelf eerder naar huizen/blaricum/laren (net zo ver, maar minder stoplichten) als ik even leuk wil shoppen.
Of hilversum/Amsterdam/utrecht als ik in een stad moet zijn voor iets en er een leuke middag van wil maken of uit eten wil ofzo (zijn in almere ook wel leuke tentjes, maar de sfeer van de stad is het niet voor mij).

Moet wel zeggen dat almere, behalve de binnenstad en almere buiten, behoorlijk mooi en groen is. Veel ruimte een best veel mooie en bijzondere woningen. En dat wist ik niet voor ik hier ging wonen.

Maar hout, nobelhorst en vooral oosterwold zijn toch echt wel wat anders dan de rest van almere.

Poort is ook mooi. Maar mij te duur voor wat je ervoor krijgt.
Dank voor de reactie! Maar is het niet zo dat de prijzen in Oosterwold (speciaal geval) zo zijn gesteden omdat de vroege volgens van een jaar of 5 geleden de kavels kochten voor iets van 40-50 euro per m2?

En wat zijn jouw ervaringen met Vogelhorst qua prijzen? Of zal ik dit beter als direct message naar je sturen?

En inderdaad, erg mooi groen Hout. Omringd door bossen aan alle kanten. En volgens mij nergens in Nederland heb je in de buurt van de Randstad zo'n grote wijk/stadsdeel met allemaal vrijstaande woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Nee hoor, die prijzen waar huizen hier weg gaan kun je makkelijk veel meer uitgeven dan de net nieuw aangekondigde grondprijs van €130/m2 (nog altijd belachelijk goedkoop).

Zelfs losse stukken grond die prive verkocht worden gaan weg voor enorme prijzen.
Als je je inschrijft voor oosterwold en geduld hebt en gewoon volgens de oosterwold regels direct van het rijksvastgoed koopt, ga je sowieso nooit meer verlies maken op je huis. Tenzij de hele markt instort.

Vogelhorst zijn hele andere prijzen. Niet te vergelijken. En lastiger in te schatten. Maar ook daar geloof ik niet dat je zomaar verlies zal maken mocht je het verkopen, zolang de markt ok blijft.

Maar de enorme winsten die je in oosterwold ziet. Neen. Makkelijker qua regels? Zeker.
Maar ook wel beperkter qua bouwstijl.

Houd je van netheid, en heb je wat meer te besteden? ga voor vogelhorst.
Oosterwold is rommelig, en ook een totaal ander type volk. Wat vrijgevochten, schoppend tegen de staat, alternatief, eigenwijs, vleugje boer/boerin wannabe maar dan met meer luxe.
En je moet hier ook stadslandbouw bedrijven en verplicht veel grond afnemen (slechts 12,5% mag je bebouwen). Dus je moet wel zin hebben in een moestuin, fruitbomen enz.
Wat hier ook enorm anders is, dat je met een beetje lekker weer mensen overal buiten bezig ziet, of met elkaar aan het kletsen zijn, spullen van elkaar lenen, ouderwets behulpzaam zijn. Af en toe net de jaren 80 hier.

Ik houd er enorm van, mij moet je niet in een nette wijk steken. En mij krijg je hier ook nooit meer weg verwacht ik.
Maar mensen die hier een mooie vila hopen te zetten in een nette wijk komen bedrogen uit. Dat is al vaker voorgekomen.
Dan ga je hier niet aarden, en is vogelhorst the place to be. Nette tuinen, mooie opritten, goeie auto voor de deur, huizen in grofweg dezelfde stijl en nette mensen die wat meer op zichzelf zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Mud.Starrr op 08-03-2024 22:21 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

[foutje]

[ Voor 99% gewijzigd door Mud.Starrr op 08-03-2024 22:20 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
Een vraag over de BENG norm. Indien uit de beng norm blijkt dat een woning x aantal zonnepanelen nodig heeft (want moet x% 'zelf' opwekken), is het dan ook verplicht om zoveel zonnepanelen te installeren?

Zou het in theorie mogelijk zijn om gewoon minder zonnepanelen te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:26
Tweakersss schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:25:
Een vraag over de BENG norm. Indien uit de beng norm blijkt dat een woning x aantal zonnepanelen nodig heeft (want moet x% 'zelf' opwekken), is het dan ook verplicht om zoveel zonnepanelen te installeren?

*knip* Volgens mij mag je zaken als zonnepanelen sowieso later installeren dan de oplevwring vanuit de aannemer.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 09-03-2024 12:27 . Reden: gebrek aan handhaving is geen reden om je niet te houden aan de regels. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Tweakersss schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:25:

In theorie kan je 200 rijden over de A2 het mag alleen niet.
Het is gewoon verplicht jij geeft aan via de beng berekening dat je je huis zo gaat bouwen, op die stukken is de berekening en vergunning goedgekeurd . Het moment van neerleggen mag in gevallen achteraf. het aantal is overegens niet vast wat ze kunnen opbrengen wel dus als je volgens de berekening 3000Wp moet neer leggen mogen dat er 30 van 100Wp zijn maar ook 6 van 500Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
twain4me schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:25:
[...]

In theorie kan je 200 rijden over de A2 het mag alleen niet.
Het is gewoon verplicht jij geeft aan via de beng berekening dat je je huis zo gaat bouwen, op die stukken is de berekening en vergunning goedgekeurd . Het moment van neerleggen mag in gevallen achteraf. het aantal is overegens niet vast wat ze kunnen opbrengen wel dus als je volgens de berekening 3000Wp moet neer leggen mogen dat er 30 van 100Wp zijn maar ook 6 van 500Wp
Het aantal, of opgewekte hoeveelheid per paneel kan verschillen, dat weet ik.

Maar met het oog op een 'bewoningvergunning' of de zogenaamde kwaliteitsborger, zal daadwerkelijk worden nagelopen hoeveel panelen er zijn geplaatst? Als de vergunning zegt 5000kw en je plaatst 2500kw bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
En nog een vraag over de isolatie. Catalogusbouwers hanteren gewoon de BENG norm, dat wil zeggen de eisen in het Bouwbesluit plus wat extra panelen. Hoe zit het eigenlijk met de verbeterbaarheid van de isolatie van de vloer, muren en dak ten aanzien van de minimumeisen van het Bouwbesluit? Is het mogelijk om de aannemer te vragen om, indien het niet zeer kostbaar is, wat extra te isoleren hier en daar? En wat is daarbij het handigst? Vloer, wanden of dak? Betreft type notariswoning met afgeknot dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Tweakersss schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Het aantal, of opgewekte hoeveelheid per paneel kan verschillen, dat weet ik.

Maar met het oog op een 'bewoningvergunning' of de zogenaamde kwaliteitsborger, zal daadwerkelijk worden nagelopen hoeveel panelen er zijn geplaatst? Als de vergunning zegt 5000kw en je plaatst 2500kw bijvoorbeeld.
De pakkans is niet relevant, je moet ze volgens je eigen aanvraag plaatsen, wil je ze niet plaatsen dan moet je je aanvraag anders formuleren. advies om regels te ontopen geven we niet op tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
twain4me schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:58:
[...]

De pakkans is niet relevant, je moet ze volgens je eigen aanvraag plaatsen, wil je ze niet plaatsen dan moet je je aanvraag anders formuleren. advies om regels te ontopen geven we niet op tweakers :)
Ah zo, prima. Ik vroeg niet om advies om iets te omzeilen, ik vroeg hoe het in de praktijk eraan toegaat.

En ten aanzien van een thuisbatterij? Is het verstandig om daarvoor de 'voorbereidingen' te laten aanleggen? En zo ja, waaruit bestaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Tweakersss schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:53:
En nog een vraag over de isolatie. Catalogusbouwers hanteren gewoon de BENG norm, dat wil zeggen de eisen in het Bouwbesluit plus wat extra panelen. Hoe zit het eigenlijk met de verbeterbaarheid van de isolatie van de vloer, muren en dak ten aanzien van de minimumeisen van het Bouwbesluit? Is het mogelijk om de aannemer te vragen om, indien het niet zeer kostbaar is, wat extra te isoleren hier en daar? En wat is daarbij het handigst? Vloer, wanden of dak? Betreft type notariswoning met afgeknot dak.
minder gebruik is minder panelen. wat de aannemer aan dat gebruik wil doen door extra isolatie hangt van hem af en dan ben je bij de catalogus bouwer meestal niet aan het handigste adres. Dat is een beetje als vragen bij de alberthein of ze het voorverpakte broodbeleg even open willen maken om er een plakje bij te stoppen. Maar vragen kan altijd.
Tweakersss schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Ah zo, prima. Ik vroeg niet om advies om iets te omzeilen, ik vroeg hoe het in de praktijk eraan toegaat.

En ten aanzien van een thuisbatterij? Is het verstandig om daarvoor de 'voorbereidingen' te laten aanleggen? En zo ja, waaruit bestaat dat?
Een plek bedenken waar je hem wil hebben en minimaal 2 loze leidingen van voldoende dikte(1 voor utp en 1 voor stroomdraden) daarnast moet de ondergrond natuurlijk stevig genoeg zijn om hem aan te hangen/ op te zetten

wat is je reden dat je "moeilijk" doet over PV je kan ze ook gewoon op de schuur leggen als je ze niet op de woning wil.

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 09-03-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom zou je mínder PV leggen?

En wel een thuisaccu? Beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
twain4me schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:04:
[...]

minder gebruik is minder panelen. wat de aannemer aan dat gebruik wil doen door extra isolatie hangt van hem af en dan ben je bij de catalogus bouwer meestal niet aan het handigste adres. Dat is een beetje als vragen bij de alberthein of ze het voorverpakte broodbeleg even open willen maken om er een plakje bij te stoppen. Maar vragen kan altijd.
Nee mijn vraag is eigenlijk simpel, los van de panelen, of het erg kostbaar is/zou moeten zijn om iets boven de norm te gaan zitten qua isolatie. Ik hoor mensen woningen zelfs met piepschuim isoleren etc.

Zelfde idee als in plaats van standaard HR++ om HR+++ vragen, hoewel dat mij totale onzin lijkt. Waarom niet 5dubbel glas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:10:
Waarom zou je mínder PV leggen?

En wel een thuisaccu? Beetje vreemd.
Thuisaccu-voorbereiding, niet een daadwerkelijke thuisaccu. Iets voor mogelijk in de toekomst.

Waarom minder PV leggen? Ziet er niet uit, salderingsregeling wordt afgeschaft. Ook de kostprijs. Ik wil op het platte dak gedeelte alle panelen leggen en niets zichtbaar hebben. Maar mocht het in de toekomst allemaal nog gekker worden hier, dan wil ik wel de mogelijkheid hebben om simpel wat panelen/accu te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakersss
twain4me schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:04:
[...]

[...]

Een plek bedenken waar je hem wil hebben en minimaal 2 loze leidingen van voldoende dikte(1 voor utp en 1 voor stroomdraden) daarnast moet de ondergrond natuurlijk stevig genoeg zijn om hem aan te hangen/ op te zetten

wat is je reden dat je "moeilijk" doet over PV je kan ze ook gewoon op de schuur leggen als je ze niet op de woning wil.
Dank Twain. Is een berging die gereed is om een auto in te hebben (garage) stevig genoeg voor een (toekomstige grotere) batterij?

Het wordt een woning zonder schuur maar aanbouw. Op zich kunnen daar ook wat panelen op, als daar voldoende lichtinval is.

De redenen tegen PV en allerlei andere 'technieken' die bedacht worden laat ik even in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 23:49
De garage wordt van een gegoten vloer voorzien. Echter, de vloer is nog te vochtig. De afstrijkvloer is ondertussen wel uitgehard, maar er is later water op gekomen.
Hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-07 09:35
Tweakersss schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:11:
[...]

Nee mijn vraag is eigenlijk simpel, los van de panelen, of het erg kostbaar is/zou moeten zijn om iets boven de norm te gaan zitten qua isolatie. Ik hoor mensen woningen zelfs met piepschuim isoleren etc.

Zelfde idee als in plaats van standaard HR++ om HR+++ vragen, hoewel dat mij totale onzin lijkt. Waarom niet 5dubbel glas..
De kostprijs schiet omhoog en tevens is het zo (zeker bij catalogusbouwers ivbm afwijken van hun standaard) dat het je ruimte kost . Bij meer isolatie is het een bredere spouw. Als die ruimte er niet is zal je een hoogwaardiger product moeten kopen. Hoogwaardige isolatie kan in een ongunstig geval zomaar 2x zo duur zijn . Tel daarbij op dat het effect van isolatie exponentieel afneemt . Dan heb je je antwoord. Uiteindelijk moet je de afweging maken tussen de kosten en de baten is mijn mening. Al blijft het wel zo . Wat je niet verliest hoef je ook niet op te warmen. Maar de energiebehoefte van de woning ligt aan veel verschillende zaken.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
pentaw1nz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:38:
Wat ik niet zie is de optie van een bouwadviseur of bouwbureau.
Ik heb hier naar gekeken, omdat ik er met aannemers niet uit kwam. Met twee adviseurs gesproken.
Probleem is toch de verantwoordelijkheid; wie doet nu wat? Dan blijken het toch adviseurs te zijn; uurtje-factuurtje maar de uitvoering en verantwoordelijkheid blijft bij jou liggen.
In de bouwwereld ben ik achterdochtig als iemand met een netwerk aan komt zetten, want daar zitten vaak geldstromen achter.

Uiteindelijk alles in eigen beheer gedaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 09-03-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:06
Conrado schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:11:
[...]

Ik heb hier naar gekeken, omdat ik er met aannemers niet uit kwam. Met twee adviseurs gesproken.
Probleem is toch de verantwoordelijkheid; wie doet nu wat? Dan blijken het toch adviseurs te zijn; uurtje-factuurtje maar de uitvoering en verantwoordelijkheid blijft bij jou liggen.
In de bouwwereld ben ik achterdochtig als iemand met een netwerk aan komt zetten, want daar zitten vaak geldstromen achter.

Uiteindelijk alles in eigen beheer gedaan :)
Netwerken werken vaak meerdere kanten op idd, maar kun je desalniettemin ook veel aan hebben denk ik?
Zeker als je zelf dat netwerk niet hebt.

Een kennis werkt nu met zo'n adviseurs, en die draagt van alles aan maar vindt het ook absoluut prima als je een deurtje verder kijkt.
Neemt op aanvraag juist wel veel dingen uit handen ipv adviseren op afstand.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 09-03-2024 22:43 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:10:
De garage wordt van een gegoten vloer voorzien. Echter, de vloer is nog te vochtig. De afstrijkvloer is ondertussen wel uitgehard, maar er is later water op gekomen.
Hoe kunnen we dat het beste aanpakken?
Ik heb je vraag 3x gelezen maar kan er geen touw aan vast knopen :+
Misschien eerst uitleggen wat je plan is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dank je wel, dan ga ik voor de herkansing :)

De garagevloer is uitgehard, maar opnieuw vochtig geworden. Het is nu tè vochtig voor de vloercoating. Ik heb geen idee hoe je dat kunt (snel)drogen. Bouwdrogers zijn volgens mij bedoeld voor de muren en de warmte stijgt op. Verhuurbedrijven geven wisselend advies.
Wie weet hoe kan ik de vloer droog kan krijgen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:26
Conrado schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:25:

De garagevloer is uitgehard, maar opnieuw vochtig geworden. Het is nu tè vochtig voor de vloercoating. Ik heb geen idee hoe je dat kunt (snel)drogen. Bouwdrogers zijn volgens mij bedoeld voor de muren en de warmte stijgt op. Verhuurbedrijven geven wisselend advies.
Drogen doe je volgens mij meestal met warmte en ventilatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:11
@Conrado de bouwdrogers die ik ken doen niets anders dan vocht uit de lucht halen. Dat vocht in de lucht is o.a. gekomen doordat omliggende materialen vocht afgeven: er komt een dampstroom op gang als het vochtgehalte op de ene plek (bv in de wand) hoger is dan op de andere plek (de lucht in de ruimte).

Ik zou dus niet weten waarom een bouwdroger alleen voor wanden werkt, die moet ook werken voor vloeren.
Zelf heb ik met een bouwdroger ooit ook zowel de wanden als vloeren laten drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Ik denk dat @Franciesco gelijk heeft.
Heb zelf ooit eens geprobeerd een vloer te drogen met kattengrit maar dat ging mij niet snel genoeg :+
Of als je heel snel wilt met zo'n dikke brander die de dakdekker gebruikt. Maar wees dan aub heel voorzichtig O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:46

Bij onze nieuwe buren (waren snel met bouwen) zijn ze aan het drogen met een behoorlijke werkplaatsventilator en alle ramen op de kantelstand, een soort geforceerde ventileren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
We zitten met de volgende dilemma:

Wij bouwen met GHB (GH1) en we overwegen om de huidige HR++ beglazingen te vervangen door tripleglas. Dit heeft circa een meerwaarde van +-7500 euro. Wat zouden jullie adviseren? Is het die 7500 euro waard of is de woning met HR++ glazen al energiebesparend genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:15
Dylannx3 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:36:

Wij bouwen met GHB (GH1) en we overwegen om de huidige HR++ beglazingen te vervangen door tripleglas. Dit heeft circa een meerwaarde van +-7500 euro. Wat zouden jullie adviseren? Is het die 7500 euro waard of is de woning met HR++ glazen al energiebesparend genoeg?
HR+++ is the way to go.
Klinkt als een flinke meerprijs.
Om hoeveel m2 glas gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
elektriekert schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:25:
[...]

HR+++ is the way to go.
Klinkt als een flinke meerprijs.
Om hoeveel m2 glas gaat het?
De exacte vierkante meters weet ik niet, het gaat om 16 ramen (7 ramen van 1,65breed, 3 ramen van 1 meter breed , 5 van 80cm breed) en 1 schuifpui van 2 meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 13-07 11:38

Heb je verder nog zaken die je zou kunnen verbeteren op installatie niveau? Efficiëntere WP, zonnepanelen, wellicht isolatie ?
Je zou een warmteverlies berekening moeten hebben wil je exact weten wat het je oplevert.

Ik zou als je het geld hebt trippel doen, maar dat gezegd hebbende, kijk vooral naar de U- waarde. Triple of ++ kan nagenoeg dezelfde U- hebben waardoor het de meerprijs niet waard is.

Weet je welk glas men offreert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-07 13:34

Staar je niet blind op de label, maar kijk naar specs van het glas. HR+++ kan een Uwaarde hebben van 0.5 of 0.9. Scheelt bijna een factor 2 in warmteverlies. Verschil met HR++ (Zeg U = 1.2) kan dus meer dan een factor 2 of een stuk minder zijn.

Je kunt vrij makkelijk het energieverlies verschil berekenen. Tel de oppervlaktes van alle ramen op en dan verschil Uglas (zeg 1.2-0.5=0.7) is dus 0.7 watt per m2 per graad celsius temp verschil binnen-buiten aan verlies. Dus bij 20 graden binnen en 5 graden buiten is dat 15*0.7=10.5 Watt/m2 aan extra warmteverlies. Het is de vraag of je het in euro’s terugverdiend, maar wellicht in comfort wel. Ik lees wel eens (geen persoonlijke ervaring) dat bij grotere ramen met HR++ er alsnog een koudeval kan ontstaan. Verder moet je dan ook goed letten op kozijnen (isolatie, kierdichting). Ik weet wel dat bij heel goed geisoleerde huizen het glas en de kozijnen het meeste verlies geven. Persoonlijk zou ik altijd voor goed hr+++ gaan. Je kunt het maar 1 keer goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:15
ArnaudYK schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:02:
[...]

Staar je niet blind op de label, maar kijk naar specs van het glas. HR+++ kan een Uwaarde hebben van 0.5 of 0.9. Scheelt bijna een factor 2 in warmteverlies. Verschil met HR++ (Zeg U = 1.2) kan dus meer dan een factor 2 of een stuk minder zijn.

Je kunt vrij makkelijk het energieverlies verschil berekenen. Tel de oppervlaktes van alle ramen op en dan verschil Uglas (zeg 1.2-0.5=0.7) is dus 0.7 watt per m2 per graad celsius temp verschil binnen-buiten aan verlies. Dus bij 20 graden binnen en 5 graden buiten is dat 15*0.7=10.5 Watt/m2 aan extra warmteverlies. Het is de vraag of je het in euro’s terugverdiend, maar wellicht in comfort wel. Ik lees wel eens (geen persoonlijke ervaring) dat bij grotere ramen met HR++ er alsnog een koudeval kan ontstaan. Verder moet je dan ook goed letten op kozijnen (isolatie, kierdichting). Ik weet wel dat bij heel goed geisoleerde huizen het glas en de kozijnen het meeste verlies geven. Persoonlijk zou ik altijd voor goed hr+++ gaan. Je kunt het maar 1 keer goed doen.
Hierop aanvullend:
Een U waarde van 0,6 komt overeen met een EPS gevulde spouw van ~ 6 cm
R= 1/U.
Dan kom je zelfs nog niet in de buurt van een spouw waar 10cm of meer PIR in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-07 13:41
Batilan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:08:
Even een vraagje voor de HWA experts hier op het forum. Initieel was het plan dat de installateur een reguliere 'stadsuitloop' zou monteren t.b.v. de afvoer van hemelwater vanaf de platte daken:

[Afbeelding]

De aannemer/stukadoor gaf echter aan dat dat niet meer mogelijk is, omdat dan de doorvoer ook weer door het stucwerk gevoerd zou moeten worden. Er zit nu een (ik meen) zinken doorvoer (ca 55x95mm buitendiameter) in waar het stucwerk tegen afgewerkt is ('zijuitloop'?):

[Afbeelding]

Volgens de installateur en aannemer is het dan nodig om met een zogenaamde 'vergaarbak' te werken.
Nu heeft dat natuurlijk niet de voorkeur omdat zo'n vergaarbak nu niet echt een verfraaiing is van de gevel:

[Afbeelding]

Ik begrijp dat je normaal een 'stadsuitloop' over de alu koker heen zet (deze zou dan 60x100mm zijn). Zou het niet alsnog mogelijk zijn om deze constructie te gebruiken op het wat bescheidener stukje alu koker wat nog uitsteekt buiten de gevel?, of is dat echt te kort om de stadsuitloop aan te monteren (zonder dat de "regenpijp" te ver van de muur af komt).

Tot deze week had ik nog nooit van de HWA-termen stadsuitloop of vergaarbak gehoord :) Nu heb ik me in veel details van het huis verdiept, toch wel jammer dat als je er een over het hoofd ziet, dat die dan juist problemen oplevert (waarmee ik niet wil zeggen dat alle details waar ik me wel druk over gemaakt heb vlekkeloos zijn verlopen :+ )
Je hebt het vast allang geregeld, maar er zijn zeker mooiere varianten beschikbaar dan een ronde vergaarbak. Hier hebben we een vierkant model van zink. Maar je hebt ze werkelijk in alle soorten en maten. Google maar eens op rheinzink vergaarbak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Franciesco schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:02:
Ik zou dus niet weten waarom een bouwdroger alleen voor wanden werkt, die moet ook werken voor vloeren.
Zelf heb ik met een bouwdroger ooit ook zowel de wanden als vloeren laten drogen.
Nou @Franciesco, dat heb je dus goed niet niet geweten :)
Drie dagen staan nu de bouwdrogers aan, en het vocht in de vloer verdwijnt als een tierelier!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GptwwF7T/KVL71.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:14

Heb je ventilatie type C of D. Bij type C lijkt met triple glas een no go, je hebt dan toch altijd nog een koude luchtstroom door de roosters.
Bij type D zou ik voor triple gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:14:
[...]

Heb je ventilatie type C of D. Bij type C lijkt met triple glas een no go, je hebt dan toch altijd nog een koude luchtstroom door de roosters.
Bij type D zou ik voor triple gaan.
Is jouw stelling dat je geen comfortverschil kunt merken tussen HR++ en HR+++ :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
nokiaan958GB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:24:
[...]

Is jouw stelling dat je geen comfortverschil kunt merken tussen HR++ en HR+++ :?
Als je er roosters boven hebt zitten durf ik dat wel te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:42:
[...]

Als je er roosters boven hebt zitten durf ik dat wel te stellen.
Bij de meeste huizen met type C zit er niet een rooster boven elke ruit.
In ons huis staat in de winter op de begane grond maar 1 rooster 30% open.

Zou jij dan verschillende ruiten nemen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dylannx3 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:50:
[...]

De exacte vierkante meters weet ik niet, het gaat om 16 ramen (7 ramen van 1,65breed, 3 ramen van 1 meter breed , 5 van 80cm breed) en 1 schuifpui van 2 meter breed.
Schuifpui is toch veel prettiger met HR++ ivm gewicht?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Conrado
Vandaag de elektroverdeler geïnstalleerd en aangesloten, want volgende week wordt de stroom naar binnengebracht. In totaal 7 3-fase groepen en 32 enkelfase groepen. Linksonder is het Enphase PV-deel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/c4tWK2CN/KVL72.png

Aan de rechterkant komt straks het KNX-deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
nokiaan958GB schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Bij de meeste huizen met type C zit er niet een rooster boven elke ruit.
In ons huis staat in de winter op de begane grond maar 1 rooster 30% open.

Zou jij dan verschillende ruiten nemen :?
Ik heb bewust gekozen voor type D en triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Hier precies hetzelfde, type D met triple glas

@Conrado
Dat is een mooie kast , wel heel veel groepen.
Waarvoor zou veilig, en past dat dan goed met de verdeling naar de hoofdaansluiting?

Die zal zeker geen standaard 3x25 zijn?

[ Voor 67% gewijzigd door Rob-T6 op 17-03-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
Conrado schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:53:
Vandaag de elektroverdeler geïnstalleerd en aangesloten, want volgende week wordt de stroom naar binnengebracht. In totaal 7 3-fase groepen en 32 enkelfase groepen. Linksonder is het Enphase PV-deel.

[Afbeelding]

Aan de rechterkant komt straks het KNX-deel.
Mooi hoor! Hoe hoog heb je de onderkant kast nu gemonteerd? Lijkt lager als 160cm. Mocht dit kloppen, heb je iets kunnen afspreken met de netbeheerder of is dit niet de hoofdverdeler?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacgregorSound
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:41
Succes!

Ik ga binnenkort beginnen met de fundering, maar heb bewust voor een ander systeem gekozen waardoor je in 1 stort vorstrand en vloer kan doen (Hectar). Hoef je ook niet zover de diepte in omdat je horizontaal werkt. Ook nog overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
deejeebv schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:14:
Mijn winterjas heeft ook ventilatiegaten (onder de oksels), maar is toch een stuk warmer dan mijn zomerjas.
Ergo: Ook als je nog systeem C hebt, is de isolatiewaarde van triple een stuk beter dan van ouderwets HR++!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Rob-T6 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:31:
Waarom niet? Ik heb hier ook meer dan 30 groepen, hartstikke handig, elke kamer zijn eigen groep, en voor diverse "specials" ook een eigen groep. Werkt heel prettig.
Maar alles kan gemakkelijk op een 3x25A hoofdaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Rob-T6 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:31:
Ehh, nee :)

Het is 3x 35A met o.a. twee keukens, drie PV-laadpunten en ook nog'es 46 PV-panelen. De kast is daarom op 63A uitgelegd.
MacgregorSound schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:26:
[Mooi hoor! Hoe hoog heb je de onderkant kast nu gemonteerd? Lijkt lager als 160cm. Mocht dit kloppen, heb je iets kunnen afspreken met de netbeheerder of is dit niet de hoofdverdeler?
Dat klopt, deze kast hangt op 125cm, officieel aangevraagd bij Enexis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgj-sgVW67smSehRu2_jT1hWB7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zfYUWoSyLsqiOt9iwh9lSfXD.jpg?f=user_large

Ik had 700 mm verlaging gevraagd, maar dat durfden ze niet ivm de waterzonde. Uiteindelijk op 350mm verlaging uitgekomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:44:
[...]

Ehh, nee :)

Het is 3x 35A met o.a. twee keukens, drie PV-laadpunten en ook nog'es 46 PV-panelen. De kast is daarom op 63A uitgelegd.
Was zelf dan toch eerder voor 3x25 gegaan icm accu, mocht je dat vermogen echt nodig hebben. Dat kun je het vermogen ook een stukje verder boosten dan die 7kW van 3x35 tov 25.

Dat niet overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:44:
Eens met @bbbrumbrum hierboven. Zo'n setup smeekt gewoon om een dikke thuisaccu. En door de ca €1000 per jaar die je aan vastrecht bespaart verdient die zichzelf gemakkelijk terug.

Verder bestaat 3x35A al lang niet meer. Je krijgt altijd 3x40A, omdat er geen 35A automaten bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
bbbrumbrum schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:34:
Was zelf dan toch eerder voor 3x25 gegaan icm accu, mocht je dat vermogen echt nodig hebben. Dat kun je het vermogen ook een stukje verder boosten dan die 7kW van 3x35 tov 25.

Dat niet overwogen?
Nog niet :)

Bouwen is simpelweg 10.000 beslissingen nemen, en niet alles lukt tegelijkertijd. Alles is voorzien voor een thuisbatterij, maar ik ben me nog aan het oriënteren. Komt later wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
Jannibal23 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:26:
Succes!

Ik ga binnenkort beginnen met de fundering, maar heb bewust voor een ander systeem gekozen waardoor je in 1 stort vorstrand en vloer kan doen (Hectar). Hoef je ook niet zover de diepte in omdat je horizontaal werkt. Ook nog overwogen?
Thanks! Hier hebben we eigenlijk niet naar gekeken, we wilden een kruipruimte om aanpassingen in de toekomst makkelijk te kunnen doen zonder al te veel breekwerk binnen. Een badkamer onder bijvoorbeeld. Omdat we hier straks toch een jaar of 60 hopen te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03:18
Wil je straks heel goed opletten dat er op de paalkop geen modder ligt als je het beton gaat storten?
Eigenlijk willen we daarom altijd dat de paalkop iets hoger is dan de onderkant van de kist, dan kan je m makkelijk schoon spuiten. Wat er gebeurt als er tussen de paalkop en de balk 1 cm prut zit kun je denk ik zelf wel bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
MeTooPV schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:18:
[...]

Wil je straks heel goed opletten dat er op de paalkop geen modder ligt als je het beton gaat storten?
Eigenlijk willen we daarom altijd dat de paalkop iets hoger is dan de onderkant van de kist, dan kan je m makkelijk schoon spuiten. Wat er gebeurt als er tussen de paalkop en de balk 1 cm prut zit kun je denk ik zelf wel bedenken.
Hier let ik op inderdaad, de meeste rotzooi veeg/pak ik er af als ik met de kist bij de paal ben en de resterende deeltjes ff afspoelen als alles op zn plaats ligt. De koppen zijn allemaal gesneld op zo'n 3cm onder de onderkant balk en dat blubberen we straks lekker vol in de beton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
Om mijn eigen plannen/doelen een beetje vorm te geven ben ik opzoek naar wat nu de vuistregels zijn m.b.t. het financieren van een zelf te bouwen woning.(Zonder een doel om naartoe te werken voel ik me wat mehh :| )

Ik krijg online en in dit topic wel het e.e.a. gevonden maar niet echt iets concreets. Bijvoorbeeld dat de gebruikelijke hypotheek vuistregels gelden wanneer je een aannemer gebruikt i.c.m. een afbouwgarantie.

Maar wat als je echt zo veel mogelijk alles zelf wilt doen?

Volgens dit topic is een hypotheek op een stuk grond niet mogelijk. Dus grond moet altijd uit eigen zak betaald worden. Klopt dat? (wat sommige hier dus doen d.m.v. overwaarde huidige woning i.c.m. hypotheek)

Als je dan eenmaal een stuk grond bezit, is het dan wél mogelijk om een hypotheek te krijgen op de materialen? of ook alleen i.c.m. aannemer+afbouwgarantie. (wat dan minimaal tot en met ruwbouw casco moet?).

Ik probeer voor mezelf gewoon een beetje duidelijk te krijgen hoeveel eigen inleg je voor zo'n traject nou minimaal nodig hebt. Moet ik de grond uit eigen zak kunnen betalen? of de te bouwen woning? Of is het een combinatie van?

Oh, en ik denk dat net over de grens in België voor mij de enigste realistische weg gaat worden. Al is informatie over hoe het hier in Nederland werkt ook welkom.

(En mocht helpen om een concreet voorbeeld aan te dragen… Net over de grens zie ik percelen van rond de 150-200k. En wat ik minimaal zou willen is bijvoorbeeld een enkel vloers bungalow met één grote open living en minimaal één slaapkamer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
saveljos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:45:
Om mijn eigen plannen/doelen een beetje vorm te geven ben ik opzoek naar wat nu de vuistregels zijn m.b.t. het financieren van een zelf te bouwen woning.(Zonder een doel om naartoe te werken voel ik me wat mehh :| )

Ik krijg online en in dit topic wel het e.e.a. gevonden maar niet echt iets concreets. Bijvoorbeeld dat de gebruikelijke hypotheek vuistregels gelden wanneer je een aannemer gebruikt i.c.m. een afbouwgarantie.

Volgens dit topic is een hypotheek op een stuk grond niet mogelijk. Dus grond moet altijd uit eigen zak betaald worden. Klopt dat? (wat sommige hier dus doen d.m.v. overwaarde huidige woning i.c.m. hypotheek)
Een hypotheek op grond is zeker mogelijk. Wat niet mogelijk is om een hypotheek te krijgen voor legeskosten bouwvergunning en zaken als werk van de architect etc. Even googlen en ik vond: https://www.abnamro.nl/nl...n/nieuwbouw/zelfbouw.html Daar staat echt al veel in. Ik weet alleen niet hoe het zit met bouwen over de grens. Ik merkte wel dat toen wij met onze hypotheek bezig waren de regels iedere keer weer iets veranderde. Dat was wel frustrerend, maar uiteindelijk gelukt (en ze zijn deze week gestart met de bouw :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36

Als je dan eenmaal een stuk grond bezit, is het dan wél mogelijk om een hypotheek te krijgen op de materialen? of ook alleen i.c.m. aannemer+afbouwgarantie. (wat dan minimaal tot en met ruwbouw casco moet?).

Ik probeer voor mezelf gewoon een beetje duidelijk te krijgen hoeveel eigen inleg je voor zo'n traject nou minimaal nodig hebt. Moet ik de grond uit eigen zak kunnen betalen? of de te bouwen woning? Of is het een combinatie van?

Oh, en ik denk dat net over de grens in België voor mij de enigste realistische weg gaat worden. Al is informatie over hoe het hier in Nederland werkt ook welkom.

(En mocht helpen om een concreet voorbeeld aan te dragen… Net over de grens zie ik percelen van rond de 150-200k. En wat ik minimaal zou willen is bijvoorbeeld een enkel vloers bungalow met één grote open living en minimaal één slaapkamer)
In België kan je wel een hypotheek nemen op de bouwgrond.
Voor zelfbouw hadden wij van de architect 2 bestekken nodig. 1 voor zelfbouw, en 1 door aannemers laten bouwen. Stel het lukt je niet meer, dat je genoeg kan ontlenen om het te laten bouwen. Uiteindelijk hebben wij de bouw niet gefinancierd dus daar kan ik je niet verder in helpen.
Afhankelijk van waar je kijkt heb je rond de 100k al 7,5a voor bouwgrond.
Voor de bungalow maar het dak een enorm verschil in prijs en haalbaarheid. In mijn topic van ons zelfbouwhuis kan je alles volgen, alsook deze zomer een volledig kostenoverzicht inzien.

Ook, offertes die je nu opvraagt voor de gehele bouw ben je tegen de tijd je de aankopen wil doen niets meer mee, want prijzen stijgen nog steeds.
Reken je tijd, energie en fondsen goed uit, want niets is zo lastig als het niet afkrijgen en geen fondsen hebben om het te laten afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Om mijn eigen plannen/doelen een beetje vorm te geven ben ik opzoek naar wat nu de vuistregels zijn m.b.t. het financieren van een zelf te bouwen woning.
Lees altijd even de TS, want we doen ons best zoveel mogelijk informatie te verschaffen :)

Een hypotheek is een lening met onderpand en de bank wil bij zelfbouw graag dat onderpand vooraf vastleggen. Dat kan bv door een aanneemovereenkomst met afbouwgarantie. Alleen de grond financieren is dan lastig, want de bank heeft dan geen onderpand. Je zou daarvoor misschien de overwaarde op je huidige huis kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 13-07 13:55

Wij hebben destijds eerst de grond gefinancieerd via hypotheek bij de regiobank en later nog een hypotheek afgesloten voor een casco woning. Daarbij moesten we wel opgeven wat de afbouw ons zou kosten en ook een taxatie laten uitvoeren (voor zover dat kan als er niets staat) want uiteindelijk moesten we wel onze overwaarde+ spaargeld in een bouwdepot stoppen zodat de bank zeker was dat er genoeg geld was ook voor de afbouw van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Laatst online: 11-07 15:05
Wij zijn aan het aftellen, de 28e gaat de grond officieel over gedragen worden en dan gaat het uitzetten en het grondwerk beginnen.

Wel willen we last minute graag nog een wijziging maken. We zouden de woning graag 500mm verschuiven naar links, om zo onze oprit te verbreden. De blijven nog ruim binnen de bouwvlakken. (3 meter vanaf de erfgrens) nu wil ik dit natuurlijk netjes melden bij de gemeente. Alleen ben ik bang dat dit weer een zeer langdurig proces wordt🥲. Daarom twijfelen we een beetje.

Bij de vergunningen zitten overigens geen duidelijke tekeningen hoe het huis gepositioneerd wordt op het perceel. Alleen een tekening zonder maatvoering (waaruit blijkt dag we binnen het bouwvlak blijven.)

Zijn mensen die ervaring hebben met dit soort aanpassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:47
Als er geen concrete maten bekend zijn bij de gemeente kun je ze ook niet wijzigen.

Ik neem aan dat je gewoon binnen het bouwvlak moet blijven, en bij het uitzetten van de fundering kun je dan toch bouwen zoals je wil (binnen het bouwvlak) :?

Ons huis is eigenlijk ook op de verkeerde plek neergezet (zonder bewuste reden, meetfoutje zonder gevolgen verder) maar dat is de gemeente niet opgevallen, als ze er überhaupt al wat aan gecontroleerd hebben.

Volgens mij kunnen ze wel de rooilijn gaan controleren, maar daar wil je binnenblijven toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 19-03-2024 22:31 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Grolsch schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:29:
Als er geen concrete maten bekend zijn bij de gemeente kun je ze ook niet wijzigen.

Ik neem aan dat je gewoon binnen het bouwvlak moet blijven, en bij het uitzetten van de fundering kun je dan toch bouwen zoals je wil (binnen het bouwvlak) :?

Ons huis is eigenlijk ook op de verkeerde plek neergezet (zonder bewuste reden, meetfoutje zonder gevolgen verder) maar dat is de gemeente niet opgevallen, als ze er überhaupt al wat aan gecontroleerd hebben.

Volgens mij kunnen ze wel de rooilijn gaan controleren, maar daar wil je binnenblijven toch?
Dit is ook hoe ik er tegen aan kijk. Als er geen maten op papier staan kan niemand zich ergens aan vast houden.
Met betrekking tot de rooilijn, hier wijken we niet vanaf (hier zit overigens ook een marge van 3 meter op🤣) dus denk dat ze het niet zo nauw nemen.

Ik denk dag ik niks zeg, aangezien ik ook geen tekeningen heb met de positie van de woning op het perceel, valt er inderdaad niks na te meten. En aangezien we overstekken op het huis hebben (waar ze overigens ook geen maatvoering van nodig hadden) vertekend dit nog eens extra op de situatie tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:07
Ah, ik dacht al dat ik dit topic een geruime tijd niet had gezien.. blijkbaar een nieuwe deel gestart.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:57

Ik woon ook vlakbij de BE grens maar vond de lapjes grond niet echt veel goedkoper.
Wel is het daar makkelijker om te bouwen wat je mooi vind.
Dat hebben wij niet omdat we moesten kiezen of voor de vorm die we mooi vonden of voor de ruimte die we zochten (iets met beeldkwaliteisplan).

Waar je wel rekening mee moet houden is dat geen enkele aannemer met ons wilde praten hoeveel onze wensen zouden kosten zonder een kavel te hebben, of een optie erop. (Ik denk dat dit de reden is dat regelmatig kaveltjes terug ziet komen.)
Wat heel gek is want hoe weet je nu hoeveel je nodig hebt.
Wij zitten nu rond de 2400 euro per vierkante meter voor onze woning (dat is excl. tuin en grond).

Daarnaast zijn er partijen bij die je een deel laten aanbetalen om alle documenten voor de omgevingsvergunnings te moeten hebben. En er zijn banken die een onheroepelijk omgevingsvergunning nodig hebben om je pas in de molen voor de hypotheek mee te nemen en 5% van een aanneem som kan best pittig zijn zonder hypotheek.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011

Wij hebben de financiering voor een zelfbouwtraject nu helemaal doorlopen. Al met al viel het ons alles mee, alleen kostte het veel tijd.

Wat wij gedaan hebben, is een optie op een kavel genomen. (Zolang we de verkopende partij/gemeente op de hoogte hielden, bleef onze optie staan). zodra we met de architect in zee zijn gegaan hebben we de grond gekocht, onder voorbehoud van financiering, en het verkrijgen van de vergunning

Daarnaast hebben we de volgende kosten moeten maken alvorens de financiering aangevraagd kon worden:
- Architect: 9.800 euro (ontzorgde ons van ontwerp tot en met vergunningaanvraag)
- Geluidsonderzoek door spoorweg in de buurt: 1.000 euro
- Leges: 11.500 euro
- Sondering, nodig voor de fundatieberekening: 800 euro
- Bouwbegroting door een onafhankelijk bureau. Omdat we zonder aannemer bouwen, nodig voor de bank: ongeveer 700 euro.

Deze kosten zijn wel gewoon mee te financieren. Ook kan kun je de financiering al regelen voor je de vergunning hebt, dan worden de betalingen pas gedaan na het onherhoepelijk worden van de vergunning.
De bank die wij hebben gekozen was de Rabobank, dit heeft te maken met onze huidige hypotheek laag rente tarief, en dat ze vrij makkelijk zijn voor zelfbouwers. Daarvoor vragen ze alleen een bouwbegroting door een erkend bouwbedrijf. :)

Je zou dus met een hypotheek adviseur / bank moeten praten om te kijken wat je mogelijkheden finacieel zijn, aan de hand daarvan zou je grond kunnen kopen. (onder voorbehoud van financiering)

Qua totaal kosten van een woning, tja je kunt het zo gek maken als je wilt. Wij gaan veel zelf doen, de offerte voor de ruwbouw materialen was nog geen 80K.

[ Voor 8% gewijzigd door jan011 op 20-03-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
nils7 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Ik woon ook vlakbij de BE grens maar vond de lapjes grond niet echt veel goedkoper.
Dat hebben wij niet omdat we moesten kiezen of voor de vorm die we mooi vonden of voor de ruimte die we zochten (iets met beeldkwaliteisplan).

Waar je wel rekening mee moet houden is dat geen enkele aannemer met ons wilde praten hoeveel onze wensen zouden kosten zonder een kavel te hebben, of een optie erop. (Ik denk dat dit de reden is dat regelmatig kaveltjes terug ziet komen.)
Wat heel gek is want hoe weet je nu hoeveel je nodig hebt.
Wij zitten nu rond de 2400 euro per vierkante meter voor onze woning (dat is excl. tuin en grond).

Daarnaast zijn er partijen bij die je een deel laten aanbetalen om alle documenten voor de omgevingsvergunnings te moeten hebben. En er zijn banken die een onheroepelijk omgevingsvergunning nodig hebben om je pas in de molen voor de hypotheek mee te nemen en 5% van een aanneem som kan best pittig zijn zonder hypotheek.
Ik vind het niet zo vreemd dat een aannemer geen prijsindicatie gaat doen als je geen (optie op) een kavel hebt. Je ontwerp pas je aan op je kavel, niet elk huis pas op elk kavel. Bovendien, hoe groot is de kans dat je daadwerkelijk gaat bouwen als je nog geen kavel hebt. Dan is het voor de aannemer tijdverspilling.
Wij hebben ook de ontwerpkosten uit spaargeld betaald. Om een hypotheek te krijgen heb je een offerte van de aannemer nodig en een omgevingsvergunning.
Wij hebben overigens gewerkt met een ontwerpbureau en het ontwerp dus niet door de aannemer laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
xminator schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:56:
Ah, ik dacht al dat ik dit topic een geruime tijd niet had gezien.. blijkbaar een nieuwe deel gestart.

***members only***
Ik heb gebeld met de gemeente bij mijn aanslag, en zonder veel morren werd de waarde behoorlijk bijgesteld.
scheelde +/- €100K, van 550 naar 450 ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Laatst online: 21:20
Dinsterzz92 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:02:
Voor zelfbouw hadden wij van de architect 2 bestekken nodig. 1 voor zelfbouw, en 1 door aannemers laten bouwen. Stel het lukt je niet meer, dat je genoeg kan ontlenen om het te laten bouwen.
Klinkt eigenlijk wel logisch. Je moet het dus kunnen financieren alsof je z.g.a. alles gaat uitbesteden om daarna alsnog eventueel ervoor te kiezen het e.e.a. zelf te doen.
Afhankelijk van waar je kijkt heb je rond de 100k al 7,5a voor bouwgrond.
Hiermee bedoel je de locatie in België mee en niet een website denk ik. Want ik gebruik nu vooral Zimmo en daar lijkt het meeste wel op vindbaar te zijn. Maar zo'n stukje grond zou inderdaad perfect zijn.
In mijn topic van ons zelfbouwhuis kan je alles volgen, alsook deze zomer een volledig kostenoverzicht inzien.
Top, ik zal hem bookmarken :)
Conrado schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:11:
[...]
Lees altijd even de TS, want we doen ons best zoveel mogelijk informatie te verschaffen :)
Die heb ik zeker gelezen, incl tientallen pagina's met alle berichten met het woord " hypotheek" erin :*).
Maar om het nou heel concreet te krijgen hoe het in de praktijk werkt is wat lastiger.
Je zou daarvoor misschien de overwaarde op je huidige huis kunnen gebruiken.
Was het maar zo'n feest :X. Ik zit nu in een spotgoedkope sociale huurwoning. Waardoor sparen nu wel heel makkelijk afgaat. Maar dat is natuurlijk niet iets waar je te lang in wilt blijven wonen. Dus aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn.
nils7 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Vooral dat laatste vind ik heel belangrijk. Telkens als ik door belgië rijd vind ik het prachtig om te zien wat voor (ook de lelijke) huizen er zijn gebouwd. Of het daar goedkoper is ligt misschien ook in welk segment je kijkt? Ikzelf zou dan in het laagste segment iets moeten zoeken. En omdat het afwerkingsniveau in belgië niet zo hoog hoeft te liggen (gok ik). Scheelt dat natuurlijk ook in het totaal plaatje.
jan011 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Wij hebben de financiering voor een zelfbouw traject nu helemaal doorlopen. Al met al viel het ons alles mee, alleen kostte het veel tijd.
[...]
Handige inkijk in de cijfers :).
Je zou dus met een hypotheek adviseur / bank moeten praten om te kijken wat je mogelijkheden financieel zijn, aan de hand daarvan zou je grond kunnen kopen. (onder voorbehoud van financiering)

Daar is het hier nog iets te vroeg voor :X. Ben vooral opzoek naar wat mijn mogelijkheden zijn in de toekomst. Ik werk nu (part-time) als electricien. En hiervoor maakte ik energielabels (beide als zzp'er en direct mee begonnen na mijn mbo opleiding mechatronica/elektronica). Maar mijn motivatie om in de bouwsector te blijven werken is wel grotendeels afhankelijk of ik hierdoor op termijn het voor elkaar kan krijgen zelf iets te bouwen. Zo niet dan zoek ik leuker werk en ga ik mijn geld wel aan auto's uitgeven :F (bij wijze van spreken)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Conrado
Hier zijn we ondertussen aan de afbouw begonnen. Stucwerk is bijna klaar en de vloerenman schiet lekker op. Dan komt het aftimmer- en interieurwerk.

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Conrado schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:26:
Hier zijn we ondertussen aan de afbouw begonnen. Stucwerk is bijna klaar en de vloerenman schiet lekker op. Dan komt het aftimmer- en interieurwerk.

***members only***
Nice.

Heb je al een contract met een glazenwasser afgesloten :? :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
nokiaan958GB schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:21:
[...]
Heb je al een contract met een glazenwasser afgesloten :? :+
Tuurlijk, tuurlijk, ook al aan gedacht.

Members only:

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• ArnaudYK
Het is eindelijk zover. Na een jaar vertraging vanwege een bezwaar op de vergunning, gedoe met de bank, discussie over prijzen is de basis gelegd en wordt vandaag het beton gestort. *O* Nu hopen dat het verder voorspoedig verloopt en dat bijvoorbeeld Stedin geen roet in het eten gooit. Oplevering is voor de bouwvak, dus dan nog schilderen, vloer en keuken en dan kunnen we over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trodMLs1TrUzhvu_oQQUr664FsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gy6hCpwdzPE8Lorqo1QIhMyL.jpg?f=fotoalbum_large

Het moet een (relatief klein) passief huis worden. Isolatie (muv de vloer en het platte dak) door inblaas stro en houtvezel. De muren worden dus bijna 50cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBw7bxdI9TIB60ZaNesm8gcdeAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pg3tHuN3UKqF7cA4ebVLg5uY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:54
Heel gaaf. Aan de renders te zien ligt je terras niet op het noorden, zou je de overstek van het platte dak niet net iets groter maken om de zomerzon buiten te houden? In de winter duikt het zonlicht er wel onderdoor.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
big bang schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:04:
Heel gaaf. Aan de renders te zien ligt je terras niet op het noorden, zou je de overstek van het platte dak niet net iets groter maken om de zomerzon buiten te houden? In de winter duikt het zonlicht er wel onderdoor.
Ik snap je punt en de achtergevel ligt op ZZW. Wel zijn de ramen al een stukje naar binnen geplaatst (vanwege de dikke muren) en we wilden een niet te grote overstek (toch wat lichter). Uiteraard komen voor de meeste ramen (ingebouwde) zipscreens. Met die screens volgt uit berekeningen dat het percentage >25graden ca 0.6% wordt (zonder screens is dat 5.5%). Dus dat is goed te doen, mijn huidige huis is veel warmer in zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 23:28
ArnaudYK schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:53:
Het is eindelijk zover. Na een jaar vertraging vanwege een bezwaar op de vergunning, gedoe met de bank, discussie over prijzen is de basis gelegd en wordt vandaag het beton gestort. *O* Nu hopen dat het verder voorspoedig verloopt en dat bijvoorbeeld Stedin geen roet in het eten gooit. Oplevering is voor de bouwvak, dus dan nog schilderen, vloer en keuken en dan kunnen we over.

[Afbeelding]

Het moet een (relatief klein) passief huis worden. Isolatie (muv de vloer en het platte dak) door inblaas stro en houtvezel. De muren worden dus bijna 50cm dik.

[Afbeelding]
Super. niet perse mijn smaak, maar wel erg gaaf. Ook mooi dat eens wat anders is.
Zou je ook de plattegrond willen delen ?

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArnaudYK
Loft schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:19:
[...]

Super. niet perse mijn smaak, maar wel erg gaaf. Ook mooi dat eens wat anders is.
Zou je ook de plattegrond willen delen ?
Hierbij en over smaak valt niet te twisten. Dit is in ieder geval wat anders :) . Nu zullen veel mensen denken wat een minitechnische ruimte, maar we moeten het ook doen met relatief weinig ruimte. We nemen een nilan compact s voor warm water en ventilatie, die is relatief klein. Boven de badkamer/technische ruimte is er een vliering voor de verdeler van de leidingen enzo. Boven de kleine kamer komt een vliering voor opslag net als een deel van de slaapkamer. Wel blijven de bandramen zichtbaar vanaf de begane grond, waardoor de gang overdag lekker licht is en we heel goed kunnen spuien in zomernachten. Ook de keuken krijgt dus een hoog (schuin) plafond.

Wasmachine aansluiting komt in de berging (en verder komt er nog een schuur in de tuin).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7mPzOvqURx_BpcR945KowzVf0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1kmrhApvvntAYTnr972kK74.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfB27bqxJh8zG5E0U9QnbdEqI9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lf7RgbssoF9JKN4sKANJ9LRi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
ArnaudYK schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Hierbij en over smaak valt niet te twisten. Dit is in ieder geval wat anders :) . Nu zullen veel mensen denken wat een minitechnische ruimte, maar we moeten het ook doen met relatief weinig ruimte. We nemen een nilan compact s voor warm water en ventilatie, die is relatief klein. Boven de badkamer/technische ruimte is er een vliering voor de verdeler van de leidingen enzo. Boven de kleine kamer komt een vliering voor opslag net als een deel van de slaapkamer. Wel blijven de bandramen zichtbaar vanaf de begane grond, waardoor de gang overdag lekker licht is en we heel goed kunnen spuien in zomernachten. Ook de keuken krijgt dus een hoog (schuin) plafond.

Wasmachine aansluiting komt in de berging (en verder komt er nog een schuur in de tuin).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik google vraag naar wat Bandramen zijn dan kom ik veel belgische treffers tegen :+
Wellicht kun je uit uitleggen wat je hiermee bedoelt :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
nokiaan958GB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Als ik google vraag naar wat Bandramen zijn dan kom ik veel belgische treffers tegen :+
Wellicht kun je uit uitleggen wat je hiermee bedoelt :?
Dat zijn die 4 ramen die breed zijn en zelf niet al te hoog (60cm) zijn, maar wel hoog in de gevel worden gemonteerd (er is geen tweede verdieping). Die kunnen open en dan kun je in zomernachten goed spuien. (term bandraam komt van mijn architect).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw69Jj9M4veM_xZtKbI1377aOFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxDFgphspts6tP2iimpA1KyQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
ArnaudYK schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Ik snap je punt en de achtergevel ligt op ZZW. Wel zijn de ramen al een stukje naar binnen geplaatst (vanwege de dikke muren) en we wilden een niet te grote overstek (toch wat lichter). Uiteraard komen voor de meeste ramen (ingebouwde) zipscreens. Met die screens volgt uit berekeningen dat het percentage >25graden ca 0.6% wordt (zonder screens is dat 5.5%). Dus dat is goed te doen, mijn huidige huis is veel warmer in zomer.
Ik had de keuze andersom gemaakt (overstek wat groter), maar dat is nogal persoonlijk. Je hebt er in ieder geval goed over na gedacht. Worden de screens in de gevel gewerkt? Vaak kan dat relatief makkelijk met zo'n houten gevel (bij ons in ieder geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
big bang schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Ik had de keuze andersom gemaakt (overstek wat groter), maar dat is nogal persoonlijk. Je hebt er in ieder geval goed over na gedacht. Worden de screens in de gevel gewerkt? Vaak kan dat relatief makkelijk met zo'n houten gevel (bij ons in ieder geval)
Ja, de screens worden inderdaad in de gevel verwerkt. Dus als ze openstaan zie je er niks/weinig van. Als je nieuw bouwt kun je het tenslotte maar 1x goed doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
ArnaudYK schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Ja, de screens worden inderdaad in de gevel verwerkt. Dus als ze openstaan zie je er niks/weinig van. Als je nieuw bouwt kun je het tenslotte maar 1x goed doen.
Helemaal mee eens. Let er wel op dat de screens waarschijnlijk minder lang mee gaan dan de gevel; dus zorg dat ze de dagkanten schroeven in plaats van met de tagger vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ontwerp, ik zou zelf qua plattegrond ongeveer gelijkwaardig uit zijn gekomen denk ik. Bij ons zou het kantoor een bijkeuken worden en ook de opstelplaats van de warmtepomp en ventilatie.

De technische ruimte zou ik persoonlijk iets groter houden, met name met het oog op vervanging over 15 jaar. Wie weet is de Nilan dan niet meer verkrijgbaar en heb je meer ruimte nodig voor de installaties. Dan is het vervelend om met problemen te zitten.

En ik ben benieuwd hoe een passief huis kattenluik er uit ziet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Insert12 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:35:
[...]

En ik ben benieuwd hoe een passief huis kattenluik er uit ziet :+
Ja dat was best een zoektocht. Uiteindelijk bij een bedrijfje in Engeland terecht gekomen (www.thepetflap.com). Je hebt er ook nog veel beter geïsoleerde kattenluiken. Dit gaan dan volledig elektrisch open met een sensor (soort geïsoleerde deur), maar daarvan was ik bang dat die iedere keer open gaat als een kat langs loopt (en die is nog veel duurder).

Deze zou volledig tocht dicht moeten afsluiten en bestaat uit een buis met luik aan beide zijden. We gaan nog een blowerdoortest doen dus ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
Gaaf huis, passief is de toekomst . Mooi dat je bewust wat kleiner bouwt. _/-\o_ Als het goed is heb een goede ventitlatie unit met WTW, je warmtepomp kan juist weer wat kleiner, dus ik snap wel die kleine technische ruimte. Het is altijd een afweging

Voordeel van elektrisch kattenluik is dat je ook de buurkatten of andere beesten buiten kan houden.
Zo'n katteluik die mee kijkt met AI ... de simpelste reageren op een halsband chip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-07 09:35
Wij zijn inmiddels weer wat stappen verder in ons project . Helaas ook weer een paar stappen terug maar dat hoort nou eenmaal bij zo’n “project” vrees ik.
We hebben al voor overdracht de sleutel kunnen bemachtigen van onze sloopwoning en hebben daarom al flink kunnen opruimen. Inboedel eruit en tuin opgeschoond. Asbest onderzoek viel mee maar de flora en fauna quickscan had helaas slechter nieuws. Er is vervolgonderzoek nodig voor de vleermuis en dat gaat ons zeker een half jaar vertraging opleveren vrees ik omdat dat van mei tot september duurt.
Verder ook nog een flinke financiële tegenvaller omdat in tegenstelling tot hetgeen onze adviseur had gezegd de overdrachtsbelasting op een sloopwoning 10,4% was in plaats van 2% .heel specifiek uitgevraagd alvorens we hieraan begonnen maar helaas had de notaris een schrijven waar we niet omheen konden.
We gaan nog wel kijken of we daar bezwaar tegen kunnen maken maar betaald hebben we het al want onlangs hebben we de overdracht gehad. Dat was natuurlijk wel positief en daarmee zijn we inmiddels dus echt eigenaar geworden van ruim 900m2 grond. Nu dus vooral wat stripwerk aan de binnenzijde en wachten op het vleermuisonderzoek / liander die onze gasaansluiting en stroomaansluiting uit het huis gaat verwijderen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Codeoranje schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:14:
Verder ook nog een flinke financiële tegenvaller omdat in tegenstelling tot hetgeen onze adviseur had gezegd de overdrachtsbelasting op een sloopwoning 10,4% was in plaats van 2% .heel specifiek uitgevraagd alvorens we hieraan begonnen maar helaas had de notaris een schrijven waar we niet omheen konden.
Dat had ik zo niet verwacht, benieuwd naar de argumentatie van de notaris, want snappen doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 23:28
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi strak en efficient! Gaaf! Goed over na gedacht met de ramen en positionering.
Is er een reden dat er een rookmelder in de hal is, maar niet in de keuken/woonkamer?? (ik neem aan dat RM, de rookmelder is?)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:45
Conrado schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Dat had ik zo niet verwacht, benieuwd naar de argumentatie van de notaris, want snappen doe ik het niet.
Ik neem aan dat dat is omdat hij de woning niet gaat gebruiken als hoofdverblijf (hij gaat die immers slopen), wat een van de voorwaarden is.

Wel matig advies van de adviseur. Ik zou indien van toepassing voor de hypotheek ergens anders aankloppen.

[ Voor 13% gewijzigd door DIJK op 30-03-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
ArnaudYK schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk huis! Ons huis is vorig jaar opgeleverd en ook niet al te groot, alles gelijkvloers en ook gedeeltelijk een schuin dak maar daar kun je nog lopen en gebruiken wij ook als opslagruimte. Vraag me wel af of jullie huis voor de bouwvak opgeleverd wordt. In principe zou dat kunnen als de aannemer vrijwel alleen met de bouw van jullie huis bezig is. Helaas is dat waarschijnlijk niet zo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
DIJK schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:00:
Ik neem aan dat dat is omdat hij de woning niet gaat gebruiken als hoofdverblijf (hij gaat die immers slopen), wat een van de voorwaarden is.
dat zou de reden niet mogen zijn. Immers toe hij het kocht, was het een woning.
Wel matig advies van de adviseur.
Eens, dit had nooit als verassing achteraf te voorschijn mogen komen. Ook wij schrijven hier op de 1e pagina altijd advies van ene notaris in te winnen.

Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic