Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-05 22:05
Conrado schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Dat had ik zo niet verwacht, benieuwd naar de argumentatie van de notaris, want snappen doe ik het niet.
Deze uitspraak lag hieraan ten grondslag .
https://opmaat.sdu.nl/content/ECLI_NL_RBZWB_2024_48
Het zit hem inderdaad in het feit dat wij de “woning” gaan slopen . We gaan wel op de locatie wonen maar niet in de woning die wij bij deze transactie hebben verkregen.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18

The Legend

*Plop*

Conrado schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:50:
[...]

dat zou de reden niet mogen zijn. Immers toe hij het kocht, was het een woning.

[...]

Eens, dit had nooit als verassing achteraf te voorschijn mogen komen. Ook wij schrijven hier op de 1e pagina altijd advies van ene notaris in te winnen.
Het criterium is niet alleen dat het een woning is, maar ook dat de koper de woning als hoofdverblijf gaat gebruiken. Dat gaat lastig als je de woning sloopt.

(Edit)

Spuit 11, wat in de uitspraak hierboven staat dus.

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 30-03-2024 20:22 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:10
Codeoranje schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:39:
Het zit hem inderdaad in het feit dat wij de “woning” gaan slopen . We gaan wel op de locatie wonen maar niet in de woning die wij bij deze transactie hebben verkregen.
Dank voor de update, vervelend dat het zo gelopen is.
Ik heb de introtekst hierop aangepast.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-05 09:23
Codeoranje schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:14:

Verder ook nog een flinke financiële tegenvaller omdat in tegenstelling tot hetgeen onze adviseur had gezegd de overdrachtsbelasting op een sloopwoning 10,4% was in plaats van 2% .
Bedankt voor deze waarschuwing. Daarmee wordt het wel een stuk onaantrekkelijker om een kavel incl. sloopwaardig pand te kopen.

Zag toevallig op funda nog een makelaar een stuk grond met een bouwval aanprijzen als; bouwgrond met slechts 2% overdrachtsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:38
Codeoranje schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:39:
[...]

Deze uitspraak lag hieraan ten grondslag .
https://opmaat.sdu.nl/content/ECLI_NL_RBZWB_2024_48
Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar dan zou ik misschien toch kijken of je (een periode) tot de onderzoeken in het huis kunt wonen. Maar als veel aan de binnenkant al gesloopt is, is het lastig om dat aannemelijk te maken…

Ik zou het overigens wel eerlijk vinden als je de 2% dan wel over de grond mag berekenen. Maar dat lijkt in het precedent ook niet gedaan te worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:32
Loft schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:48:
[...]

Mooi strak en efficient! Gaaf! Goed over na gedacht met de ramen en positionering.
Is er een reden dat er een rookmelder in de hal is, maar niet in de keuken/woonkamer?? (ik neem aan dat RM, de rookmelder is?)
Thx. De rookmelder stond oorspronkelijk niet op te tekening, maar de veiligheidsregio gaf in het advies aan:
"Op de plattegrondtekening in de hal bij de garderobe moet een rookmelder worden ingetekend. In het renvooi moet worden vermeld dat de rookmelder aan de NEN 2555 voldoet."

Dus dat hebben we gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Zena pdm schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:05:
[...]

Leuk huis! Ons huis is vorig jaar opgeleverd en ook niet al te groot, alles gelijkvloers en ook gedeeltelijk een schuin dak maar daar kun je nog lopen en gebruiken wij ook als opslagruimte. Vraag me wel af of jullie huis voor de bouwvak opgeleverd wordt. In principe zou dat kunnen als de aannemer vrijwel alleen met de bouw van jullie huis bezig is. Helaas is dat waarschijnlijk niet zo denk ik.
Dank! De gevels en dak e.d. worden grotendeels prefab gemaakt. Die montage duurt 5 dagen en begint over drie weken. Dat betekent dat ze nu eigenlijk al aan het bouwen zijn, alleen is dat niet op locatie.

Ik heb in ieder geval een detailplanning waarbij ze hebben aangegeven dat er wat ruimte in was gehouden. Omdat ik recht tegenover het kavel woon ben ik dagelijks op de bouwplaats om de voortgang te volgen, dus zie snel genoeg als het dreigt uit te lopen. Bijkomend voordeel: we hebben geen bouwstroom nodig alleen een verlengsnoer :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy_T
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Hallo, ik lees mee op dit forum, heel informatief. Een 'verzekeringsvraag', ik begrijp dat de aannemer het risico tijdens de bouw draagt tot oplevering, maar is het verstandig om toch al een opstalverzekering te nemen vanaf moment dat kavel daadwerkelijk in ons eigendom is? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:16
Timmy_T schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:32:
Hallo, ik lees mee op dit forum, heel informatief. Een 'verzekeringsvraag', ik begrijp dat de aannemer het risico tijdens de bouw draagt tot oplevering, maar is het verstandig om toch al een opstalverzekering te nemen vanaf moment dat kavel daadwerkelijk in ons eigendom is? Alvast dank!
Hebben wij in elk geval niet gedaan, dit is inderdad voor risico aannemer. Pas bij oplevering moet je zorgen voor opstalverzekering. Ik denk niet eens dat een opstalverzekering risico's tijdens de bouw dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Timmy_T schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:32:
ik begrijp dat de aannemer het risico tijdens de bouw draagt tot oplevering, maar is het verstandig om toch al een opstalverzekering te nemen vanaf moment dat kavel daadwerkelijk in ons eigendom is?
De eerste vraag daarbij is of de aannemer ook daadwerkelijk verantwoordelijk is. Wat is in de overeenkomst afgesproken? De tweede vraag is of alles door de aannemer gedaan wordt of dat je zelf ook partijen inhuurt tijdens de ruw- of afbouw. Dat kan ook de fase zijn dat de aannemer opgeleverd heeft, maar jij nog van alles laat doen. Hoe is het dan geregeld?

Speciaal daarvoor is een CAR-verzekering (Construction All Risk) bedacht. Een CAR- en Montageverzekering verzekert vrijwel alle materiële schade op de bouwplaats. Daarnaast zijn alle partijen meeverzekerd die betrokken zijn bij de bouw waaronder de architect, aannemer en onderaannemers.. Dat is fijn om dat het soms lastig is wie er verantwoordelijk is. De schade kan bijvoorbeeld ontstaan zijn door een ontwerp-, uitvoerings- of constructiefout.
Een standaard opstal- of aansprakelijkheidsverzekering dekt schade door bouwwerkzaamheden vaak niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 02-04-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Zoals eerder gemeld zijn wij bezig met voorbereidingen voor de bouw van onze vrijstaande woning. Vandaag kwam de aannemer met de vraag of wij een aannemingsovereenkomst met of zonder Woningborg garantie willen. Als we hiervoor kiezen wordt er 1,24% over de aanneemsom gerekend. Wat hebben jullie gedaan met of zonder afbouw garantie via Woningborg?

[ Voor 3% gewijzigd door Dennepen op 02-04-2024 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44
Dennepen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:22:
Zoals eerder gemeld zijn wij bezig met voorbereidingen voor de bouw van onze vrijstaande woning. Vandaag kwam de aannemer met de vraag of wij een aannemingsovereenkomst met of zonder Woningborg garantie willen. Als we hiervoor kiezen wordt er 1,24% over de aanneemsom gerekend. Wat hebben jullie gedaan met of zonder afbouw garantie via Woningborg?
Check ook even wat er nodig is vanuit je hypotheekverstrekker. Bij ons was het verplicht om een afbouwgarantie te hebben, dit was rond de 3k (2021) via bouwgarant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:16
Bij ons ook verplicht vanwege de hypotheek, maar ik zou ook het risico niet willen hebben van een failliete aannemer. Wij betaalden 0.45% van de bouwsom plus €350 (prijspeil 2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53
ArnaudYK schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:53:
Het is eindelijk zover. Na een jaar vertraging vanwege een bezwaar op de vergunning, gedoe met de bank, discussie over prijzen is de basis gelegd en wordt vandaag het beton gestort. *O* Nu hopen dat het verder voorspoedig verloopt en dat bijvoorbeeld Stedin geen roet in het eten gooit. Oplevering is voor de bouwvak, dus dan nog schilderen, vloer en keuken en dan kunnen we over.

[Afbeelding]

Het moet een (relatief klein) passief huis worden. Isolatie (muv de vloer en het platte dak) door inblaas stro en houtvezel. De muren worden dus bijna 50cm dik.

[Afbeelding]
Interessant project een Passivhaus met stroisolatie.

Een vraagje: hoe is de fundering opgebouwd? Heipalen? En dan, voor Nederland niet zo gebruikelijke, bodemplaat? En waarom zijn de buizen, uitgezonderd riool, vooraf gelegd of is dat een gebruikelijks iets bij sommige aannemers? In Duitsland worden bij een HSB-woning de leidingen gelegd bovenop de bodemplaat en in de installatielaag van de wand.

Misschien nog een tip! Op de render is de gevelbekleding tot aan bijna het maaiveld getekend. Houten gevelbekleding moet eigenlijk altijd minimaal boven de spatwaterzone worden gemonteerd. In de regel +- 30cm boven het maaiveld. Lager dan 30cm en de kans is groot dat het hout snel in kwaliteit afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy_T
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:49:
[...]

Hebben wij in elk geval niet gedaan, dit is inderdad voor risico aannemer. Pas bij oplevering moet je zorgen voor opstalverzekering. Ik denk niet eens dat een opstalverzekering risico's tijdens de bouw dekt.
Bedankt, dat laatste vermoedde ik al.
Conrado schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:12:
[...]

De eerste vraag daarbij is of de aannemer ook daadwerkelijk verantwoordelijk is. Wat is in de overeenkomst afgesproken? De tweede vraag is of alles door de aannemer gedaan wordt of dat je zelf ook partijen inhuurt tijdens de ruw- of afbouw. Dat kan ook de fase zijn dat de aannemer opgeleverd heeft, maar jij nog van alles laat doen. Hoe is het dan geregeld?

Speciaal daarvoor is een CAR-verzekering (Construction All Risk) bedacht. Een CAR- en Montageverzekering verzekert vrijwel alle materiële schade op de bouwplaats. Daarnaast zijn alle partijen meeverzekerd die betrokken zijn bij de bouw waaronder de architect, aannemer en onderaannemers.. Dat is fijn om dat het soms lastig is wie er verantwoordelijk is. De schade kan bijvoorbeeld ontstaan zijn door een ontwerp-, uitvoerings- of constructiefout.
Een standaard opstal- of aansprakelijkheidsverzekering dekt schade door bouwwerkzaamheden vaak niet.
Alles wordt door de aannemer gedaan en volgens het contract zijn zij verantwoordelijk. Toch voelt het beetje gek niet zelf een verzekering af te (hoeven) sluiten. Ik zal voor zekerheid vragen of de aannemer een CAR verzekering heeft afgesloten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:15
Bij ons was het ook verplicht voor de hypotheek, de kosten waren bij ons 1% van de aanneemsom.
Vraag het vooral even na, de aanvraag van woningborg neemt 2 weken in beslag.

Afgelopen weekend nog even bij de bouw gekeken, bij onze achterburen zijn ze nu ook volop begonnen, toch voelt de vloer klein aan (enkel de BGG ligt, nog geen wanden), terwijl de vloerplaat toch 12x7,5 meter is, zal wel tussen de oren zitten . :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Autonoesis schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:50:
[...]

Interessant project een Passivhaus met stroisolatie.

Een vraagje: hoe is de fundering opgebouwd? Heipalen? En dan, voor Nederland niet zo gebruikelijke, bodemplaat? En waarom zijn de buizen, uitgezonderd riool, vooraf gelegd of is dat een gebruikelijks iets bij sommige aannemers? In Duitsland worden bij een HSB-woning de leidingen gelegd bovenop de bodemplaat en in de installatielaag van de wand.

Misschien nog een tip! Op de render is de gevelbekleding tot aan bijna het maaiveld getekend. Houten gevelbekleding moet eigenlijk altijd minimaal boven de spatwaterzone worden gemonteerd. In de regel +- 30cm boven het maaiveld. Lager dan 30cm en de kans is groot dat het hout snel in kwaliteit afneemt.
Ja, eerst heipalen (althans we hebben gekozen voor CD palen). Die steekt door de isolatie heen (het is niet anders). De vloer is een Hectar vloer. Dat is isolatie met een verticale rand. Je creëert dus een soort bak van isolatie. Daarin wordt speciaal beton (met staalvezels erin) gestort zodat je relatief weinig wapening nodig hebt. Er is dus geen kruipruimte. Op de foto in de originele post zie je de isolatie en alle wapening. Als je goed kijkt zie je ook nog wat wapening van de heipalen komen.

Waarom die leidingen zo gelegd zijn weet ik niet, maar boven op het beton komt alleen nog een cement dekvloer. En voor de inductie op het kookeiland is een stroompunt door de vloer wel handig. Het meeste is trouwens water en riool. Dus zal de meeste stoom wel door de installatiewand gaan (net als data).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op woensdag 3 april 2024 @ 06:01:
... toch voelt de vloer klein aan (enkel de BGG ligt, nog geen wanden), terwijl de vloerplaat toch 12x7,5 meter is, zal wel tussen de oren zitten . :P
Wacht maar af, het wordt straks nog véél kleiner..., tot de stucadoor langst is geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Hi all!

Is er iemand die al ervaring heeft met het vooroverlegtraject in de gemeente Westland? Weet iemand toevallig hoe lang dit ongeveer kan duren? Ik heb zelf al contact opgenomen met de gemeente, maar ook zij konden geen indicatie geven. Dus ik probeer het hier even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
ArnaudYK schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:49:
[...]

Ja, eerst heipalen (althans we hebben gekozen voor CD palen). Die steekt door de isolatie heen (het is niet anders). De vloer is een Hectar vloer. Dat is isolatie met een verticale rand. Je creëert dus een soort bak van isolatie. Daarin wordt speciaal beton (met staalvezels erin) gestort zodat je relatief weinig wapening nodig hebt. Er is dus geen kruipruimte. Op de foto in de originele post zie je de isolatie en alle wapening. Als je goed kijkt zie je ook nog wat wapening van de heipalen komen.

Waarom die leidingen zo gelegd zijn weet ik niet, maar boven op het beton komt alleen nog een cement dekvloer. En voor de inductie op het kookeiland is een stroompunt door de vloer wel handig. Het meeste is trouwens water en riool. Dus zal de meeste stoom wel door de installatiewand gaan (net als data).
Hectar heeft toch isolerende units om bovenop je heipalen te zetten? Staat me iets van bij

Wij hebben een Hectar vloer maar geen heipalen nodig gehad. Ook geen aanvullende wapening behalve het staalvezelbeton. Typisch dat er bij jullie relatief compacte gelijkvloers woning wel wapening nodig is?
Btw, ik zie geen horizontale vorstrand, dit ziet er niet uit als een Hectarvloer? Heeft deze geen horizontale vorstrand?

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 04-04-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
We hebben nog wat prijzen gekregen van meerwerkopties:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:04:
We hebben nog wat prijzen gekregen van meerwerkopties:
Oei, het verhogen is letterlijk wat extra stenen metselen. Constructief veranderd er niets. Dat zijn meer dan stevige prijzen.

Bedenk wel dat als je een verlaagd plafond wilt, dat je alles moet verlagen zoals centraaldozen, ventielen, enzovoort. Is wel heel gaaf als je casco bouwt. Dat heb je opeens een berg vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:32:
[...]

Oei, het verhogen is letterlijk wat extra stenen metselen. Constructief veranderd er niets. Dat zijn meer dan stevige prijzen.

Bedenk wel dat als je een verlaagd plafond wilt, dat je alles moet verlagen zoals centraaldozen, ventielen, enzovoort. Is wel heel gaaf als je casco bouwt. Dat heb je opeens een berg vrijheid.
Ik vond het zelf ook aardig aan de prijs, al komt er natuurlijk nog wel wat meer bij kijken, binnenmuren hoger, buitenmuren hoger, meer isolatie, langere trap etc. etc.
Ik ben er in ieder geval nog niet over uit.

Dat met het plafond verlagen er meer bij komt kijken is me bekend, maar alle laatste afbouwdelen doe ik toch al zelf.
Installatie zit er wel gewoon in, maar is altijd wat te overleggen met de installateur.

Qua zolderafwerking ben ik er nog niet over uit of ik dit nu gedeeltelijk of geheel zelf ga uitvoeren, ik nijg naar het laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savagenld
Wij willen de ramen op zuid en oost voorbereiden voor screens. Nu vroeg onze aannemer hoe we dat willen doen.

Ik kan meerdere tekeningen vinden, waar de bak naast of boven het kozijn zit. Naast het kozijn kun je er makkelijker bij denk ik, maar boven het kozijn is het geheel minder breed (we willen een kleine negge).

Heeft iemand een tip hoe we dit het beste kunnen bouwen, welke afmetingen we het beste kunnen aanhouden en of we nog ergens anders rekening mee moeten houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Vergeet west niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Ik bedoelde idd zuid en west (niet oost). Ik hoop eigenlijk dat dit al overkill is, maar dat willen we eerst een zomer afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
savagenld schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:21:
Wij willen de ramen op zuid en oost voorbereiden voor screens. Nu vroeg onze aannemer hoe we dat willen doen.

Ik kan meerdere tekeningen vinden, waar de bak naast of boven het kozijn zit. Naast het kozijn kun je er makkelijker bij denk ik, maar boven het kozijn is het geheel minder breed (we willen een kleine negge).

Heeft iemand een tip hoe we dit het beste kunnen bouwen, welke afmetingen we het beste kunnen aanhouden en of we nog ergens anders rekening mee moeten houden?
Heeft de aannemer zelf geen ideeën?
Geheel inbouw in de spouw zou ik nooit doen, als de screen kapot is hoe zit het dan met reparatie, kun je er dan wel bij?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
savagenld schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:24:
Ik bedoelde idd zuid en west (niet oost). Ik hoop eigenlijk dat dit al overkill is, maar dat willen we eerst een zomer afwachten.
Dan zou ik oost niet vergeten. Wij zijn noordoost "vergeten" en dat is al een "issue" omdat we daar zo'n 35m2 glas hebben en je ziet 's morgens de temperatuur al gelijk 2 graden oplopen binnen omdat de zon daar bijna loodrecht opkomt. Dan heb je al meteen een flinke achterstand.

Ik zeg vergeten tussen haakjes omdat ik er wel naar gekeken heb, maar ik heb de warmteontwikkeling van de ochtendzon fors onderschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-05 21:32
Stefke schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:21:
[...]

Dan zou ik oost niet vergeten. Wij zijn noordoost "vergeten" en dat is al een "issue" omdat we daar zo'n 35m2 glas hebben en je ziet 's morgens de temperatuur al gelijk 2 graden oplopen binnen omdat de zon daar bijna loodrecht opkomt. Dan heb je al meteen een flinke achterstand.

Ik zeg vergeten tussen haakjes omdat ik er wel naar gekeken heb, maar ik heb de warmteontwikkeling van de ochtendzon fors onderschat.
Ik heb grote ramen op het oosten, ben blij dat ik daar screens heb want kan inderdaad goed warm worden. Ochtendzon in de zomer kan behoorlijk sterk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:25
Hier ook groot voorstander van screens (of anders) op Oost, zuid en west.
We hebben een groot raam boven de voordeur op Oost en die is nu sinds deze winter ook met een screen afsluitbaar. Doordat dit achteraf moest is het 'helaas' op het raam. Had ik dit vooraf beter geweten dan had ik een andere oplossing kunnen overwegen.

En met afgelopen dagen merk je het temperatuur verschil al... Laat staan hoe het straks in voorjaar is.

(even snel een foto uit archief)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6me9HGe7kEaedb1QLH3c-_f5r5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nq92TqhKQ9nQZSjzeEs1auiv.jpg?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
@RoelsRules: Ziet er niet verkeerd uit

@All: In dat geval zullen we toch maar alle ramen op oost/zuid/west voorbereiden (als de kosten niet buitensporig zijn)
Iemand nog tips over hoe de bak eruit moet zien (grootte, en evt klep ofzo)? Of kan ik dit beter bij een paar leveranciers opvragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:56
savagenld schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:55:

@All: In dat geval zullen we toch maar alle ramen op oost/zuid/west voorbereiden (als de kosten niet buitensporig zijn)
Iemand nog tips over hoe de bak eruit moet zien (grootte, en evt klep ofzo)? Of kan ik dit beter bij een paar leveranciers opvragen?
Ik zou dit bij leveranciers opvragen ja. Op productbladen kan je dit wel vinden.

Je hebt naast de maat die goed moet zijn ook te maken met een stroomvoorziening welke je mee moet nemen.

En eventueel sturing, centraal, of via een schakelaar in de muur? Of via domotica zonder schakelaar in het zicht? En eventueel nog een windsensor. Ik meen mij te herrineren dat ik ooit Schellekens en Schellekens schermen heb toegepast en dat deze tot windkracht 7 (?) risicoloos op en neer kunnen. Dit zou je mee kunnen nemen in je sturing.. / en mee kunnen nemen in je afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Zeker wel tevreden met het resultaat zo boven het raam maar het kan mooier. Ook is dit niet super geschikt voor wat meer wind, de overige screens zijn allemaal rits screens en die kunnen veel meer hebben.
Overigens hier alles op somfy en geen zichtbare schakelaars. Alles via een gateway gekoppeld aan de homey. Werkt als een trein. Alleen bij alle screens tegelijk (18 stuks) wil er wel eens een paar niet reageren. Heb dat in de homey opgelost en daarmee werkt dat ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33

Ik zou de kozijnen wat verdiept plaatsen en dan de bak van de zonwering boven het kozijn in de spouw zetten. Dan is alles netjes weggewerkt. Zo zitten bij ons de Raffstores (buitenjaloezieën) ook weggewerkt. Het was veel uitzoekwerk voor de bouwkundige (en vooral ook voor mezelf), maar het zit er nu hartstikke mooi in.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
savagenld schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:55:

Je kunt iig zorgen dat alles voorbereid is zodat je er screens kunt hangen als het toch nodig blijkt te zijn. Een oplossing achteraf is niet altijd meer mooi te integreren, het zou toch zonde zijn als rondom je huis alle screens weggewerkt zijn en ze op "die gevel" tegen de gevel geschroefd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Helemaal mee eens!

@Andrehj Kun je delen hoe je dat hebt gedaan? Ik vraag me nml af hoe je ervoor zorgt dat je nog bij die bak kunt als hij boven het raam zit. En ook hoe uiteindelijke de geleiderail voor de jaloezieën is geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
savagenld schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:56:
Helemaal mee eens!

@Andrehj Kun je delen hoe je dat hebt gedaan? Ik vraag me nml af hoe je ervoor zorgt dat je nog bij die bak kunt als hij boven het raam zit. En ook hoe uiteindelijke de geleiderail voor de jaloezieën is geplaatst.
Je moet even de technische handleidingen van Warema downloaden, daar staat dat allemaal in beschreven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Begrijp ik hier uit dat de aannemer er geen ervaring mee heeft?

Zoals je al uit tekening hebt begrepen, zijn er vele oplossingen. Dat is deels ook afhankelijk van het soort kozijn (hout, aluminium, kunststof).
Je moet er wel één kiezen, en daarmee aan de slag gaan. Kies daarbij voor een dealer/installateur die er ervaring mee heeft. Onder de streep moeten kozijnen, inbouwscreens en metselwerk op elkaar afgestemd worden.
Ook ik heb voor Warema gekozen - buitenjaloezieën in een gestucte gevel - en ben wat blij dat ik een dealer vond die het allemaal al eerder gedaan heeft. In de voorbereiding en tijdens de bouw was dat reuze handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadexx
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-05 07:00
Hi!

Heeft iemand ervaring met een hypotheek aanvraag voor het zelf bouwen van een eigen huis? (In eigen beheer, zonder aannemer)

Wij hebben 2 weken geleden de omgevingsvergunning aangevraagd en zijn nu in gesprek met onze hypotheekadviseur.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
@Jadexx ik bouw zonder aannemer in eigen beheer....

Ik kwam er met mijn eigen bank (ABN) niet uit, hoewel ik daar ook zakelijk bankier en de zaken (al lang) goed gaan. Werkelijk één groot vat onbegrip, risico uitsluitend en zekerheid zoekend.
Bij de RABO was alles zó geregeld. Ze hebben de hypotheek plus overbrugging op een (bouw)rekening gestort en me veel succes gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:30
Mijn schoonvader overweegt om een nieuwe levensbestendige woning te bouwen.
Grond is al in bezit en de gemeente ziet vooralsnog geen probleem met de aanvraag.
Nu zijn we dus wat opties samen met een ingenieur/architect aan het bekijken.
Wat ons niet helemaal duidelijk is zijn de kosten per m3. De ingenieur geeft ongeveer €1000 m3 op.
Waar zou ik mee moeten rekenen voor een bungalow met normale afwerking? Klopt de €1000m3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:35
Michieas schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:45:
Mijn schoonvader overweegt om een nieuwe levensbestendige woning te bouwen.
Grond is al in bezit en de gemeente ziet vooralsnog geen probleem met de aanvraag.
Nu zijn we dus wat opties samen met een ingenieur/architect aan het bekijken.
Wat ons niet helemaal duidelijk is zijn de kosten per m3. De ingenieur geeft ongeveer €1000 m3 op.
Waar zou ik mee moeten rekenen voor een bungalow met normale afwerking? Klopt de €1000m3?
Hoe kleiner je woning, hoe hoger je m3 prijs. Je hebt immers altijd een warmtepomp, kookplaat, voordeur, achterdeur en ventilatie nodig. Grotere woningen hebben dat misschien een tikje groter nodig, maar die prijs gaat meestal niet maal twee.

Daarnaast heb je invloed op de m3 prijs met het afwerkingsniveau. Een stompe volspaandeur is duurder dan een honingraat opdekdeur.

Maar €800-1000/m3 zit je zo aan. Helaas.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met het bepalen waar de stopcontacten, buitenverlichting, internet etc moet komen, maar wat zit er maar eigenlijk weinig in het standaard bestek. 8)7

Internetaansluitingen zitten hier niet eens in kennelijk.
Inmiddels al het nodige ingetekend, gelukkig hadden we hier een separate post voor meegenomen.

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:24:
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met het bepalen waar de stopcontacten, buitenverlichting, internet etc moet komen, maar wat zit er maar eigenlijk weinig in het standaard bestek. 8)7

Het blijft me verbazen dat zoiets niet meegenomen wordt.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:41
FabianGTI schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:24:

Inmiddels al het nodige ingetekend, gelukkig hadden we hier een separate post voor meegenomen.

***members only***
Eeh je doet toch 'zelfbouw'? Dus het standaard bepaal je toch zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:34:
[...]

Het blijft me verbazen dat zoiets niet meegenomen wordt.

***members only***
Dit is ook Sketchup (Pro 2024). ;)
Zoveel makkelijker om het 3D in te zien.
xminator schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:00:
[...]

Eeh je doet toch 'zelfbouw'? Dus het standaard bepaal je toch zelf?
Wordt wel gewoon via de aannemer gebouwd die bij de offerte de standaard norm van de elektra punten meeneemt, uiteraard zijn wij er vrij is alles aan de passen en extra bij te plaatsen (tegen meerprijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:30
big bang schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:49:
[...]

Hoe kleiner je woning, hoe hoger je m3 prijs. Je hebt immers altijd een warmtepomp, kookplaat, voordeur, achterdeur en ventilatie nodig. Grotere woningen hebben dat misschien een tikje groter nodig, maar die prijs gaat meestal niet maal twee.

Daarnaast heb je invloed op de m3 prijs met het afwerkingsniveau. Een stompe volspaandeur is duurder dan een honingraat opdekdeur.

Maar €800-1000/m3 zit je zo aan. Helaas.
Duidelijk. Ik had meerdere prijzen gevonden maar die zijn waarschijnlijk alleen ruwbouw prijzen.
Ook een beetje gehoopt dat het bouwen van een bungalow wat goedkoper zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8y0Q4sUxglD8b0vFsIVf2b-47g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ApGVdXMWqI46Rp78osvC6qNU.png?f=fotoalbum_large

Het word iets in deze richting verwacht ik. We zijn nog een beetje aan het puzzelen met de 3de slaapkamer. Wellicht dat deze toch gaat vervallen.
Volgens de ingenieur loopt het dan toch tegen de 500m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 23:35
Michieas schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:44:
[...]

Duidelijk. Ik had meerdere prijzen gevonden maar die zijn waarschijnlijk alleen ruwbouw prijzen.
Ook een beetje gehoopt dat het bouwen van een bungalow wat goedkoper zou zijn.
Een bungalow heeft geen dragende vloer en geen trap, maar daar houden de voordelen wel een beetje op. Daar staat tegenover dat je relatief veel buitenmuur cq dak hebt wat veel duurder is dan binnenmuur. Zou je een zadeldak op dezelfde bungalow zetten ipv je platte dak dan zou je daar veel relatief goedkope m3’s mee winnen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:40
Helaas, een bungalow is in verhouding ook juist duurder te bouwen als een 'gestapelde' woning.

Voor een enigszins vergelijkbare ruimte heb je veel meer dak, muuroppervlak en fundatie nodig voor een bungalow.
Dat houdt weer in dat de benodigde kavels in verhouding ook groter zijn.

Daarom zijn bungalows ook bijna nooit in projectbouw te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Even iets anders, wat we ook allemaal nodig hebben: cilindersloten.

Ik ben op zoek naar goede of de beste. De bekende zaken als SKG ***, anti-kerntrek, Bulgaars methode en zo dat snap ik wel, maar daarna wordt het wat vaag. Ik kom heel vaak M&C tegen, zowel op het internet als hier op Tweakers. geen idee of dat nu beter is. Het zal niet de eerste keer zijn dat een draadje door één merk 'gekaapt' wordt.

Kortom, wie heeft ervaring en kan advies geven...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:37
Jadexx schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:49:
Hi!

Heeft iemand ervaring met een hypotheek aanvraag voor het zelf bouwen van een eigen huis? (In eigen beheer, zonder aannemer)

Wij hebben 2 weken geleden de omgevingsvergunning aangevraagd en zijn nu in gesprek met onze hypotheekadviseur.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Als je via een adviseur werkt zou ik diegene als zo snel mogelijk een shortlist laten maken van verstrekkers.
Ik meende dat deze nog zaken doen/deden: Rabobank, NN, Aegon en ING
Zoek als eerste uit welke financiers dit nog doen en geef dit door aan je adviseur.
Heeft de adviseur geen ervaring met zelfbouwers?
Help hem, in je eigen belang.

Wij zijn bij de Rabobank uitgekomen (via een adviseur in 2021).
Je kunt ook rechtstreeks een afspraak maken met de Rabobank.
Het aanvragen/verkrijgen duurt wel langer dan een reguliere hypotheek.

Verder veel regelen en aanleveren.
Als ik daar aan terugdenk (waaronder de taxatie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 07:51
Wij zijn een paar weken geleden gestard met de bouw van onze eigen woning, de bouwput is uitgegrave, grondverbetering is toegepast en de bekisting voor de fundering is klaar. voor morgenvroeg staat de beton gepland, (wel vanavond nog even met de waterzuiger door de bekisting gaan :-( )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svj8aElJOV_HNTAjvCMAglOY-CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUgkZ5oBZCD1Rt3b0MtJBHsm.jpg?f=fotoalbum_large
(En ja bovenop zijn er nog extra latten aangebracht om de trekkrachten op te vangen :) )

Daarnaast is de bestelling gedaan voor het metselwerk onder het maaiveld, de betonblokken. Alleen het detail vanuit onze architect heb ik zo mijn vraagtekens bij.
Is het niet veel makkelijker om de binnenmuur door te trekken aan dezelfde hoogte als de constructie vloer, dat we hier de vloer tegen aan kunnen storten?
En missen we niks van DPC folie, De levarancier van onze bouwmaterialen heeft dit wel aanbevolen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaQaM4Nu-qWf0gFeDby4P1p3bOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/lm2lCmcsrnoVfwb64KZv7qbB.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:06:
Is het niet veel makkelijker om de binnenmuur door te trekken aan dezelfde hoogte als de constructie vloer, dat we hier de vloer tegen aan kunnen storten?
De bedoeling van de fundamentstroken is juist dat alles daarop afsteunt, dus ook de BG-vloer. Het voorkomt dat er scheuring kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-05 07:51
Conrado schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:26:
[...]

De bedoeling van de fundamentstroken is juist dat alles daarop afsteunt, dus ook de BG-vloer. Het voorkomt dat er scheuring kan ontstaan.
Ik zie heel vaak dat het tegen de binnen muur aangestort wordt, de vloer is toch zelfdragend op het zandbed?
Daarnaast is dit het detail van de constructeur. dus gewoon er tegen aan gestord, het detail van de constructeur lijkt me leidend in dit geval, het detail van de architect is voor de kozijn bevestiging. Dus ik was in de veronderstelling dat de kozijn bevestiging moest gebeuren om de betonvloer, maar ik zie hier niet het nut van in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qchbs71sbZ58u7GJSqxR7Edrc0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ZoUJLDfFsagoAsOIYMUdoC8K.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:40:
Ik zie heel vaak dat het tegen de binnen muur aangestort wordt, de vloer is toch zelfdragend op het zandbed?
Daarnaast is dit het detail van de constructeur. dus gewoon er tegen aan gestord, het detail van de constructeur lijkt me leidend in dit geval, het detail van de architect is voor de kozijn bevestiging.
The devil is in the details :)

Ik neem maar even aan dat de architect er zomaar een detail bijgeplakt heeft om de kozijnbevestiging te verduidelijken. In dat detail hangt toevallig de vloer vrij en dus afgesteund op de muurtjes op de fundering stroken.
De constructeur tekent een detail met duidelijk de vloer op een zandbed, zodoende is het ook afgesteund. Dat doet bij jou de grondverbetering, toch?

Ik zou me aan de tekening van de constructeur houden, die is er immers verantwoordelijk voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZveenT
jan011 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:06:
Wij zijn een paar weken geleden gestard met de bouw van onze eigen woning, de bouwput is uitgegrave, grondverbetering is toegepast en de bekisting voor de fundering is klaar. voor morgenvroeg staat de beton gepland, (wel vanavond nog even met de waterzuiger door de bekisting gaan :-( )

[Afbeelding]
(En ja bovenop zijn er nog extra latten aangebracht om de trekkrachten op te vangen :) )

Daarnaast is de bestelling gedaan voor het metselwerk onder het maaiveld, de betonblokken. Alleen het detail vanuit onze architect heb ik zo mijn vraagtekens bij.
En missen we niks van DPC folie, De levarancier van onze bouwmaterialen heeft dit wel aanbevolen.
[Afbeelding]
Dit zijn duidelijk architecten details en geen uitvoeringswaardige details welke een aannemer gebruikt. Gaat de architect er vanuit dat de aannemer precies weet wat hij / zij moet doen om alles buiten netjes te bouwen? Of heb je geen TO (technisch ontwerp) / UO (uitvoeringswaardig detailboek) gekocht?

Ik heb er wat opmerkingen opgezet. En heb je bewust deze dorpel afgesproken? Ik zie een reservering van 16mm voor een afwerkvloer. Daarvanaf gemeten tot bovenkant van de onderdorpel lijkt meer dan 20mm. Hier zijn regels voor omtrent rolstoeltoegankelijkheid. Of woon je niet in Nederland / heb je hier bewust voor gekozen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpN-D3B0VyWIoosDmEBF6POC_0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97qxJSOjxpDj40cTcOMcxGa0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:20
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:38:
En even een update van ons project "schuur", laatste update was alweer van vorig jaar november :P

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Ondertussen zitten de kozijnen en de garagedeur erin.
Ook is de afwerkvloer gestort.

Vlak voor de kerst is er een airco geplaatst zodat ik een beetje kan verwarmen.

In het garagedeel hebben we er plafonds ingemaakt, dat leek volgens mijn vriend de timmerman toch net wat netter.

Vandaag 16 x 400WP bij de nieuwe schuur er bij op gekregen.
8 x op oost en 8 x op west

Ik had al 7000WP nagenoeg vlak op zuid liggen, dus nu hopelijk een mooie spreiding over de hele dag.

Ik kwam met 7000WP +- 1000kWh per jaar te kort, maar dat tekort zal nu wel afgelopen zijn :P

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik had die omvormer al een jaartje geleden gekocht (showroommodel) maar nu blijkt dat de netwerk/wifikaart er niet in zit :P Dus deze wordt nog bijbesteld.

Dus het werkt wel, maar nog ff geen data op dit moment, maar dat komt later :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot zo ver weer de periodieke update :P

Over 2 weken komt de installateur weer, riool moet nog aangesloten worden, er moet nog afzuiging in de mancave, en stroom moet verder nog.
Over 1 week komt de tegelzetter, we hebben toch besloten om in het garagegedeelte keramische tegels te leggen. Dan kunnen we het ook een keer dweilen.

Verder heeft de aannemer ook nog wat restpunten zoals boeien, vensterbanken en aftimmerwerk.

Het is de bedoeling dat ik de garage met een week of 4 zover heb dat we kunnen beginnen met inpakken.

Vandaag plafonds gesaust, helaas waren de muren nog (veel) te nat om te sauzen....
De laatste update was alweer 3 maand geleden, en er is weer van alles gebeurd.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden :P

Bestrating is er achter het huis allemaal uit geweest omdat het er niet goed in lag, en meteen een rechthoek van 8 x 5 extra gestraat voor het zwembad straks :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wTWYFae.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wwABNgK.jpeg

Plafonds geschilderd, lampen erin en de muren gesausd
Ook keramische tegels gelegd in de garage
Meteen een kastenwand gemaakt om de prut straks te kunnen opbergen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DGK0EEe.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6XuoAeg.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FCLahQB.jpeg

In de toekomstige mancave alle leidingen in de muur gefreesd, aircounit er weer af, muren gestuct en de verlichting onder de veranda afgemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/84sms9f.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YximkA9.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RXvnhGT.jpeg

Vandaag zijn ze begonnen met tegelen in de WC, en volgende week komt de vloer in de mancave erin (keramisch parket)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ulPMUhy.jpeg

We zijn natuurlijk wel tweakers hier, dus hier een foto van de meterkast in de garage met een 3-fasen PV groep, 3 fasen stopcontact en wat losse groepen voor o.a. airco en overige apparatuur.
En natuurlijk een shelly om de airco te kunnen monitoren :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jVzsKxX.jpeg

En een paar shellys voor de LED verlichting buiten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hsH7FfN.jpeg

Sfeer impressie in de avond :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cYpl39L.jpeg

De keuken is ook besteld, die komt met een week of 6

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4hVkMUj.jpeg

Tot zover de kwartaal update _/-\o_

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
savagenld schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:56:
Helemaal mee eens!

Ik heb ze ook, van Hebo (hout) kozijnen. De bak is aan de binnenkant te openen. Die ligt dus eigenlijk boven het raamkozijn in de spouw. En kan zelfs icm een ventilatie rooster. Ik vermoed dat je op de website van Hebo (Hengevelde) wel meer kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
kdekker schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:52:
Ik heb ze ook, van Hebo (hout) kozijnen. De bak is aan de binnenkant te openen. Die ligt dus eigenlijk boven het raamkozijn in de spouw. En kan zelfs icm een ventilatie rooster. Ik vermoed dat je op de website van Hebo (Hengevelde) wel meer kunt vinden.
Die van binnen toegankelijke bakken veroorzaken over het algemeen door de slechte isolatie ter plaatse van die bak een enorme koudebrug. Beter kun je het systeem helemaal buiten houden. Hier zijn de raffstores enkel vanaf buiten toegankelijk, en zit er achter de raffstores (boven de kozijnen) altijd nog ca 50mm PIR isolatie die mooi aansluit op de kozijnen eronder, en de dikke isolatie erboven. Dat gaat prima.

Bovendien kun je zo'n van binnenuit toegankelijk bak nooit combineren met de hoge ramen zoals die tegenwoordig veel worden toegepast, want dan zou die bak in de bovenliggende vloer uitkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 16-04-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:57:
[...]

Die van binnen toegankelijke bakken veroorzaken over het algemeen door de slechte isolatie ter plaatse van die bak een enorme koudebrug. Beter kun je het systeem helemaal buiten houden. Hier zijn de raffstores enkel vanaf buiten toegankelijk, en zit er achter de raffstores (boven de kozijnen) altijd nog ca 50mm PIR isolatie die mooi aansluit op de kozijnen eronder, en de dikke isolatie erboven. Dat gaat prima.

Bovendien kun je zo'n van binnenuit toegankelijk bak nooit combineren met de hoge ramen zoals die tegenwoordig veel worden toegepast, want dan zou die bak in de bovenliggende vloer uitkomen.
Ik volg je niet. Een kozijn is, voor zover ik weet, nooit onderdeel van de constructie (cq dragend voor een bovenliggende verdiepingsvloer). Anders zou je een kozijn niet kunnen vervangen. Boven een kozijn zit dan altijd een latei (staal/hoekijzer of gewapend beton).

Naast de ruimte (dat is niet zo heel veel) die nodig is voor een latei, is er voor het doek van een screen ruimte nodig. Dat is al snel 10cm hoogte en voor rolluiken nog meer. Dus een raamkozijn zal nooit hoger reiken dan ca 10-15 cm onder de kanaal of breedplaat van de verdiepingsvloer. En zal al helemaal nooit agv constructeisen in de vloer zitten. Als die in de spouw zit, heb je nog altijd ruimte nodig om de rol eruit te kunnen halen.

Die koudebrug klopt wel, al kan de suskast (bijv Duco) geïsoleerd zijn. Ik heb nog natuurlijke ventilatie (huis is ruim 10 jaar oud). Met balansventilatie speelt dit meer. Ik weet niet of met de huidige bouweisen/EPC normen nog met natuurlijke ventilatie gebouwd kan worden.

Maar volgens mij maakt een kast die van de binnenkant of buitenkant bereikt kan worden geen verschil voor de maximale kozijn hoogte. Die is volgens mij gelijk.

In mijn geval heb ik in de zijgevel ramen met screens, wat gelijk ook de dragende muur is voor de (kopse kant van de) kanaalplaten. Voor een niet dragende muur, waar verder geen buitenmuur is gemetseld, kun je wel doorlopende ramen hebben, maar dan spreek je over een andere constructie. Bijv een prefab voorgevel. Al zul je dan daar toch ergens de verdiepingsvloer zien lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door kdekker op 16-04-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
kdekker schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:55:
Ik volg je niet. Een kozijn is, voor zover ik weet, nooit onderdeel van de constructie (cq dragend voor een bovenliggende verdiepingsvloer). Anders zou je een kozijn niet kunnen vervangen. Boven een kozijn zit dan altijd een latei (staal/hoekijzer of gewapend beton).
Er zit hier alleen een latei onder de buitengevel. Aan de binnenkant zit boven de hoge kozijnen enkel de betonnen breedplaatvloer van de 1e verdieping.
Naast de ruimte (dat is niet zo heel veel) die nodig is voor een latei, is er voor het doek van een screen ruimte nodig. Dat is al snel 10cm hoogte en voor rolluiken nog meer. Dus een raamkozijn zal nooit hoger reiken dan ca 10-15 cm onder de kanaal of breedplaat van de verdiepingsvloer. En zal al helemaal nooit agv constructeisen in de vloer zitten. Als die in de spouw zit, heb je nog altijd ruimte nodig om de rol eruit te kunnen halen.

Die koudebrug klopt wel, al kan de suskast (bijv Duco) geïsoleerd zijn. Ik heb nog natuurlijke ventilatie (huis is ruim 10 jaar oud). Met balansventilatie speelt dit meer. Ik weet niet of met de huidige bouweisen/EPC normen nog met natuurlijke ventilatie gebouwd kan worden.

Maar volgens mij maakt een kast die van de binnenkant of buitenkant bereikt kan worden geen verschil voor de maximale kozijn hoogte. Die is volgens mij gelijk.

In mijn geval heb ik in de zijgevel ramen met screens, wat gelijk ook de dragende muur is voor de (kopse kant van de) kanaalplaten. Voor een niet dragende muur, waar verder geen buitenmuur is gemetseld, kun je wel doorlopende ramen hebben, maar dan spreek je over een andere constructie. Bijv een prefab voorgevel. Al zul je dan daar toch ergens de verdiepingsvloer zien lopen.
Hier zijn een aantal kozijnen precies verdiepinghoog, dus eindigen op de onderkant van de bovenliggende verdiepingsvloer. De bak van de zonwering zit boven de kozijnen, in de spouw, dus naast of voor de bovenliggende vloer (net hoe je het bekijkt). Maar niet onder de vloer.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 17-04-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:16:
[...]

Er zit hier alleen een latei onder de buitengevel. Aan de binnenkant zit boven de hoge kozijnen enkel de betonnen breedplaatvloer van de 1e verdieping.

[...]

Hier zijn een aantal kozijnen precies verdiepinghoog, dus eindigen op de onderkant van de bovenliggende verdiepingsvloer. De bak van de zonwering zit boven de kozijnen, in de spouw, dus naast of voor de bovenliggende vloer (net hoe je het bekijkt). Maar niet onder de vloer.
Je hebt gelijk. Het wordt naast de vloer, omdat een kozijn tussen binnen en buitenblad/muur zit. Alleen dan heb je dus een uitdaging om de screens te vervangen als de kozijnen zo hoog zijn, dat de rol er niet uit kan. Als de screens van binnenuit vervangen kunnen worden, kan je kozijn niet tot de bovenkant van je vloer en als ze van de buitenkant te vervangen zijn, dan zie je dat er screens zitten c.q. moet er iets zijn wat open te maken is, waar de rol doek van de screens er uit te halen is.

In mijn geval zie je dus van buiten alleen de kozijnen en aan de binnenkant dus een kast waarachter de screensrol bereikbaar is (nu ja; dat is wel wat sloopwerk en daarna weer reparatie/verven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
kdekker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:36:
[...]

Je hebt gelijk. Het wordt naast de vloer, omdat een kozijn tussen binnen en buitenblad/muur zit. Alleen dan heb je dus een uitdaging om de screens te vervangen als de kozijnen zo hoog zijn, dat de rol er niet uit kan. Als de screens van binnenuit vervangen kunnen worden, kan je kozijn niet tot de bovenkant van je vloer en als ze van de buitenkant te vervangen zijn, dan zie je dat er screens zitten c.q. moet er iets zijn wat open te maken is, waar de rol doek van de screens er uit te halen is.

In mijn geval zie je dus van buiten alleen de kozijnen en aan de binnenkant dus een kast waarachter de screensrol bereikbaar is (nu ja; dat is wel wat sloopwerk en daarna weer reparatie/verven).
Als je screens hebt, die net als mijn raff-stores, in zijn geheel voor het kozijn zitten, dan kun je ook de rol daarvan gewoon vanaf de buitenkant plaatsen en evt vervangen, ook als die rol in de spouw zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 19:26
Wij moeten nu een aantal keuzes maken.
  • Voor de draagmuren: sonido, porothem of poriso. Welke zouden jullie kiezen? En dan vol of holle stenen?
  • De overstek afwerking van trespa, rockpanel, of wat anders? Wij willen de overstek zo strak en naadloos mogelijk laten aanbrengen zonder schroeven of spleetjes. Maar wel onderhoudsarm, Trespa moet met een kleine spleet worden aangebracht tussen de vershillende delen omdat dit meer werkt dan rockpanel heb ik begrepen.
  • We hebben nu gekozen voor kunstofkozijnen (Gealan S9000 NL) in de offerte. Ik schrok echter een beetje van het voorbeeld wat de aannemer liet zien. Vooral de binnenkant was echt niet mooi. Wat zijn grofweg de kosten in percentage om kunstof te laten vervangen voor aluminium?
Wat zijn jullie meningen en wat zouden jullie kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
Oranje Banaan schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:32:
  • Voor de draagmuren: sonido, porothem of poriso. Welke zouden jullie kiezen? En dan vol of holle stenen?
  • De overstek afwerking van trespa, rockpanel, of wat anders? Wij willen de overstek zo strak en naadloos mogelijk laten aanbrengen zonder schroeven of spleetjes. Maar wel onderhoudsarm, Trespa moet met een kleine spleet worden aangebracht tussen de vershillende delen omdat dit meer werkt dan rockpanel heb ik begrepen.
  • We hebben nu gekozen voor kunstofkozijnen (Gealan S9000 NL) in de offerte. Ik schrok echter een beetje van het voorbeeld wat de aannemer liet zien. Vooral de binnenkant was echt niet mooi. Wat zijn grofweg de kosten in percentage om kunstof te laten vervangen voor aluminium?
Wanden zou ik poriso doen. Maar enkel omdat ik goede ervaring heb met poriso. En ik zou altijd zo veel mogelijk massa willen om geluidsoverdracht tussen kamers te voorkomen.
Sonido heb ik geen ervaring mee.

Overstekken, rockpanel. Of swisspearl, ook prima.. Trespa zou ik niet doen om de goedkopere uitstraling..
En naadloos is, afhankelijk van lengtes van je overtek niet echt aan te bevelen hoor. Ook met rockpanel niet. Gewoon 5mm aanhouden.

Kozijnen in kunststof of alu zie ik op google ca 30% verschil bij een partij. Of dat klopt weet ik niet..
Aluminium is wat mij betreft wel mooier ;). Let wel op je RC-gevel met kozijnen in aluminium. De kozijnprofielen zijn standaard niet altijd voorzien van van isolatie. Hoeft niet perse nodig te zijn, maar kan wel zo zijn bedacht in je berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Oranje Banaan schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:32:
....
Grotendeels eens met wat @ZveenT al schreef.
- Porison is vol en geluidsisolerend. Helaas moesten wij Porotherm gebruiken ivm de druklasten. Wat een dramasteen.
- Rockpanel mag je naadloos verwerken, mist verlijmt. Heel mooi resultaat.
- Je hebt alu en alu. Sowieso weet je via een aannemer niet waarom ze een bepaald kunststof of aluminium leverancier kiezen. Wij hebben Reynaers Aluminium dart door dealers wordt verwerkt. Erg mooi, en geïsoleerd, daar is de prijs ook naar.
Ik zou als alternatief zelf opzoek gaan naar een kunststof leverancier. Er zijn werkelijk hele mooie kunststof oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:13
Cembrit is ook een optie misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 19:26
Thanks voor de feedback, hier heb ik wat aan! In ieder geval de keuze is voor de overstekken makkelijk. Dat wordt rockpanel. Wordt idd verlijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 15-05 10:21
Conrado schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:35:
[...]

Grotendeels eens met wat @ZveenT al schreef.
- Porison is vol en geluidsisolerend. Helaas moesten wij Porotherm gebruiken ivm de druklasten. Wat een dramasteen.
- Rockpanel mag je naadloos verwerken, mist verlijmt. Heel mooi resultaat.
- Je hebt alu en alu. Sowieso weet je via een aannemer niet waarom ze een bepaald kunststof of aluminium leverancier kiezen. Wij hebben Reynaers Aluminium dart door dealers wordt verwerkt. Erg mooi, en geïsoleerd, daar is de prijs ook naar.
Ik zou als alternatief zelf opzoek gaan naar een kunststof leverancier. Er zijn werkelijk hele mooie kunststof oplossingen.
Wat is er zo drama aan porotherm? Ik moet voor het nieuwe project ook een keuze maken nu.
Of de porotherm of de poriso, dus zou je mening over porotherm wel willen weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
karelkale schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:37:
Wat is er zo drama aan porotherm?
Porotherm is een holle keramisch steen, dat maat het sterk, het kan veel hogere druklasten aan dan Poriso, maar tegelijkertijd ook bros.

- Het is een holle steen, dus is het maar afwachten hoe goed een plug pakt. Als je de tabel van Fisher Duopower erbij pakt (Duopower Load), scheelt het een factor 3!
- De steen is geribbeld, dus altijd moeilijk om een boor exact te positioneren;
- Door de brosheid springen er makkelijk bij het boren stukken af, of scheurt deze;
- Bij hakken en freezen komen er veel harde splinters vanaf die over al in gaan zitten. Het frezen van elektrapijp was een drama, frees en stofzuigerslangen blokkeerden continue. Ik heb nog te doen met de frezer die de klus aangenomen had;
- Het is enkel een snelbouwsteen als je snel veel oppervlak wilt zetten. Omdat je alles op maat moet zagen, je kunt ze niet even een 'tik geven', duren hoeken en zo relatief lang.

Ik heb eerder met Poriso gebouwd, dat is een fijne steen om te verwerken en te bewerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:33
Meerprijs bij groothuisbouw voor een z trap is 9k, lijkt me erg fors. Dat zou bijna op 11k uitkomen voor een trap naar de eerste verdieping. We zitten eraan te denken om de trap te laten vervallen en deze extern te laten plaatsen.
Iemand goede ervaringen met een trappenmaker midden Brabant? Misschien een richtprijs?

We hebben binnenkort puntjes op de i gesprek en er komen behoorlijk wat wcd’s, utp punten, buitenkranen, laadpunt etc bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

NDF82

Doomed Space Marine

@whipcheck https://www.vermeulen-trappen.nl/

Heeft veel te bieden inclusief Z-trap. Maar verwacht niet goedkoper uit te zijn.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:58
whipcheck schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:06:
Meerprijs bij groothuisbouw voor een z trap is 9k, lijkt me erg fors. Dat zou bijna op 11k uitkomen voor een trap naar de eerste verdieping. We zitten eraan te denken om de trap te laten vervallen en deze extern te laten plaatsen.
Iemand goede ervaringen met een trappenmaker midden Brabant? Misschien een richtprijs?

We hebben binnenkort puntjes op de i gesprek en er komen behoorlijk wat wcd’s, utp punten, buitenkranen, laadpunt etc bij.
Ik heb wel ervaring met een trappenmaker in oost Overijssel. Maar die leveren denk ik niet in midden Brabant. Maar je kunt ze altijd eens vragen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT

Dit is natuurlijk wel wat specialer dan een normale trap. Misschien kan je het in staal laten maken met daaroverheen hout?

Edit: en je zou VIOS eens kunnen berichten. Daar werken veel aannemers mee. Zijn prijs/kwaliteit goede trappen. Normal trap- richtprijs heb ik wel, maar een Z-trap niet.

[ Voor 11% gewijzigd door ZveenT op 25-04-2024 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:20
Jeroenon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:22:
[...]

Ik heb wel ervaring met een trappenmaker in oost Overijssel. Maar die leveren denk ik niet in midden Brabant. Maar je kunt ze altijd eens vragen.

***members only***
Grappig, daar komt onze trap ook weg :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:12
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
Hangt af van o.a. de milieuklasse . Niet zo te zeggen adhv een foto.

Zou de bouwer gewoon vragen of de dekking voldoet. Staat vast ook op constructie tekening of funderingstekening. Die kan je wel inzien lijkt mij? En zou er van uit gaan dat t wel goed zit ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules

https://loeve-trappenmakerij.nl heeft bij ons beide trappen gemaakt. Een klein bedrijf maar gepassioneerd over trappen.
Kwam via de aannemer, had het zelf niet gevonden denk ik. Geen idee qua prijs voor een z trap overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Zie ik in de bouw geregeld... -afgelopen week nog- komt altijd nog een laag (of meer) metselstenen op die mooi horizontaal gemetseld worden, de vloerplaten/ liggers die daarop komen, liggen dan ook mooi horizontaal.

Op de foto lijkt het fundament gigantisch groot :)

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 28-04-2024 08:41 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorthacs
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:32

Wij hebben in onze nieuwbouw 2 houten trappen, dit kwam samen op 17K, weliswaar in BE. 11K voor een trap naar de eerste verdieping is zeker mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22
Hier bezig met het afronden van de buiten bekabeling (de installateur heeft alles op rol laten liggen zodat we zelf e.e.a. naar de plaats van bestemming kunnen brengen. Vroeg me wel even af hoe het best e.e.a. af te maken bij de invoer. Ik heb "met het oog op de toekomst" zelf nog wat mantelbuizen erbij gelegd. Nadeel is wel dat als je daadwerkelijk iets erbij wilt trekken dat je dan wel weer de boel open moet maken, maar goed vanwege de mantelbuis valt de impact dan nog mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upSnwILty4O4KyMYPhUWG96c5oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sS8X3GR3q8gPZQ7Dw8PAxWXd.jpg?f=fotoalbum_large

De linker rode buis ligt net boven de grijze invoerbuis waar een aantal YMVK-as kabels + UTP kabel doorheen gaan (wellicht niet ideaal voor de UTP kabel :/ (die heb ik verder wel door de mantelbuis gevoerd naar de plaats waar de laadpaal tzt gaat komen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KxMCQ-_-EDWBDxYqh9TTE-nB0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfjC9FVxpNvbGJM7RK3TKGeA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfOwY9RgZGsKiiew7C4Af7uZkl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXjXEh5qst0kRHCXrRg3TR7r.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er nu als extra's bijgelegd:
  • 1x 5x 6mm YMVK-as t.b.v. laadpaal tzt (nu nog geen EV)
  • 1x 5x 2.5mm YMVK-as t.b.v. eventueel 3 fasen warmtepomp in de toekomst, en aansluiten schuurtje met PV
  • 1x 3x 2.5mm YMVK-as t.b.v. tuinverlichting en tuinstopcontacten
  • 1x mantelbuis 30mm (naar terras)
  • 1x mantelbuis 50mm naar toekomstig schuurtje/tuinhuis + laadpaal (t.b.v. UTP)
Ik vraag me af hoe het beste de buizen (zowel naar de invoeren als naar de mantelbuizen af te sluiten, ik zie dat de elektra netjes met een soort van afsluitdop is gerealiseerd, de overige aansluitingen zijn de kabels gewoon doorheen getrokken zonder afdichting. Ik heb zelf de 5x2.5 YMVK-as bij de glasvezel ingestopt omdat er in de andere elektra buis geen plaats meer was (en de grijs rode buis lijkt niet in de meterkast uit te komen).

PUR lijkt me niet handig met het oog op de toekomst bij eventuele wijzigingen, duct-tape is een optie, maar ook niet echt profi. Nog andere goede opties / tips? :) Alles ligt nog open, dus ik kan nu enkele zaken nog eenvoudig aanpassen.

Het is overigens geen optie om de mantelbuizen direct op de invoerbuizen aan te sluiten omdat de kabels verschillende kanten op gaan, en de NUTS voorzieningen (incl. glasvezel) al aangesloten zijn. De mantelbuizen komen nu in de buurt van de invoerbuizen uit waar de betreffende kabels naar binnen gaan. (en ja ik moet de trekdraad nog even netjes oprollen en vastzetten :) ).

EDIT: kun je beter de YMVK-as kabel bovenop leggen, die lijkt me wat robuuster dan de mantelbuis? (voor het geval er ooit gegraven gaat worden). Het mooiste is natuurlijk zo'n mooie groene flap er op zoals nog een stukje over was na de aanleg van de glasvezel, maar die heb ik zo even niet liggen.

Is het nog wijs om de kabels met een paar bochtjes te leggen om er zo voor te zorgen dat er geen extra spanning op komt te staan, of is dat overdreven?

Ik denk er verder aan om een soort van vierkante wand-constructie te maken waardoor het graven tzt makkelijker is: je kunt dan gewoon dat deel uitgraven, en je hebt direct een soort van 'damwand' waardoor je mooi efficiënt naar beneden kunt (ik heb nog wat degelijke hart-houten planken liggen die daar prima voor geschikt lijken).

Zoals je kunt zien zit er rondom de invoeren dikke isolatie: dit is tevens een kelderwand, lijkt me goed om ook dit deel weer zoveel mogelijk te vullen met deze isolatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Batilan op 27-04-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
Batilan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:21:
Hier bezig met het afronden van de buiten bekabeling (de installateur heeft alles op rol laten liggen zodat we zelf e.e.a. naar de plaats van bestemming kunnen brengen. Vroeg me wel even af hoe het best e.e.a. af te maken bij de invoer. Ik heb "met het oog op de toekomst" zelf nog wat mantelbuizen erbij gelegd. Nadeel is wel dat als je daadwerkelijk iets erbij wilt trekken dat je dan wel weer de boel open moet maken, maar goed vanwege de mantelbuis valt de impact dan nog mee.

[Afbeelding]

De linker rode buis ligt net boven de grijze invoerbuis waar een aantal YMVK-as kabels + UTP kabel doorheen gaan (wellicht niet ideaal voor de UTP kabel :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb er nu als extra's bijgelegd:
  • 1x 5x 6mm YMVK-as t.b.v. laadpaal tzt (nu nog geen EV)
  • 1x 5x 2.5mm YMVK-as t.b.v. eventueel 3 fasen warmtepomp in de toekomst, en aansluiten schuurtje met PV
  • 1x 3x 2.5mm YMVK-as t.b.v. tuinverlichting en tuinstopcontacten
  • 1x mantelbuis 30mm (naar terras)
  • 1x mantelbuis 50mm naar toekomstig schuurtje/tuinhuis + laadpaal (t.b.v. UTP)
Ik vraag me af hoe het beste de buizen (zowel naar de invoeren als naar de mantelbuizen af te sluiten, ik zie dat de elektra netjes met een soort van afsluitdop is gerealiseerd, de overige aansluitingen zijn de kabels gewoon doorheen getrokken zonder afdichting. Ik heb zelf de 5x2.5 YMVK-as bij de glasvezel ingestopt omdat er in de andere elektra buis geen plaats meer was (en de grijs rode buis lijkt niet in de meterkast uit te komen).

PUR lijkt me niet handig met het oog op de toekomst bij eventuele wijzigingen, duct-tape is een optie, maar ook niet echt profi. Nog andere goede opties / tips? :) Alles ligt nog open, dus ik kan nu enkele zaken nog eenvoudig aanpassen.

Het is overigens geen optie om de mantelbuizen direct op de invoerbuizen aan te sluiten omdat de kabels verschillende kanten op gaan, en de NUTS voorzieningen (incl. glasvezel) al aangesloten zijn. De mantelbuizen komen nu in de buurt van de invoerbuizen uit waar de betreffende kabels naar binnen gaan. (en ja ik moet de trekdraad nog even netjes oprollen en vastzetten :) ).

EDIT: kun je beter de YMVK-as kabel bovenop leggen, die lijkt me wat robuuster dan de mantelbuis? (voor het geval er ooit gegraven gaat worden). Het mooiste is natuurlijk zo'n mooie groene flap er op zoals nog een stukje over was na de aanleg van de glasvezel, maar die heb ik zo even niet liggen.

Is het nog wijs om de kabels met een paar bochtjes te leggen om er zo voor te zorgen dat er geen extra spanning op komt te staan, of is dat overdreven?

Ik denk er verder aan om een soort van vierkante wand-constructie te maken waardoor het graven tzt makkelijker is: je kunt dan gewoon dat deel uitgraven, en je hebt direct een soort van 'damwand' waardoor je mooi efficiënt naar beneden kunt (ik heb nog wat degelijke hart-houten planken liggen die daar prima voor geschikt lijken).

Zoals je kunt zien zit er rondom de invoeren dikke isolatie: dit is tevens een kelderwand, lijkt me goed om ook dit deel weer zoveel mogelijk te vullen met deze isolatie.
Lekker bezig.

Misschien nog een extra kabel voor een dompelpomp richting een regenwater reservoir?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:42
@Batilan uit nieuwsgierigheid: waarom 5 aders als je een -as kabel legt? 4 aders plus de aardlitze is toch voldoende.
En 1 kabel voor de warmtepomp+schuur+PV: PV zal toch op een aparte groep moeten? En kun je voor PV niet beter een dikkere kabel leggen om de spanningstoename zoveel mogelijk te beperken?

Mocht je tzt een thuisbatterij met noodstroomvoorziening overwegen in de schuur, dan is daarvoor een extra stroomkabel nodig. Eventueel kun je daar nu al rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Franciesco schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:20:
@Batilan uit nieuwsgierigheid: waarom 5 aders als je een -as kabel legt? 4 aders plus de aardlitze is toch voldoende.
En 1 kabel voor de warmtepomp+schuur+PV: PV zal toch op een aparte groep moeten? En kun je voor PV niet beter een dikkere kabel leggen om de spanningstoename zoveel mogelijk te beperken?

Mocht je tzt een thuisbatterij met noodstroomvoorziening overwegen in de schuur, dan is daarvoor een extra stroomkabel nodig. Eventueel kun je daar nu al rekening mee houden.
Thx, inderdaad is 4 aders + aardlitze voldoende, gelukkig was ik helderder toen e.e.a. bestelde, dan toen ik de post schreef :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_8CuJuC_LfXHkz7jXsykMqG-c8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25JXiuicGJdt6LjRKHaqy9XI.png?f=fotoalbum_large

Op het tuinhuis komen maar enkele panelen, dus de spanningsval / vermogenverlies zullen nog wel meevallen verwacht ik. Voor een eventuele thuisbatterij heb ik al ruimte gereserveerd in de berging (tegen de wand waar aan de andere kant de meterkast zit, dus daar kan een lekkere dikke kabel tussen van een dikke meter lang :))

Die extra groep voor de schuur is inderdaad wel nodig (y)

Verder geen ideeen / meningen over het netjes afdichten van de buizen / invoeren? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
natural colour schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:46:
[...]

:

Op de foto lijkt het fundament gigantisch groot :)
Inderdaad, ik meen dat @MacgregorSound nog geen tekeningen heeft gepost, we worden toch wel benieuwd :*) Wat komt er voor vloer op?

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 27-04-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Batilan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:32:
[...]
Verder geen ideeen / meningen over het netjes afdichten van de buizen / invoeren? :*)
Zelf heb ik de mantelbuizen/doorvoersets in de meterkast zo goed en kwaad als het lukte met buisisolatie dicht gemaakt. Dus buisisolatie om de kabel en dan dat stukje isolatie zover als kon in de mantelbuis gedrukt waarbij er ook een stukje uit blijft steken om het weer te kunnen verwijderen. Dat lukt vooral als er maar 1 kabel per doorvoer zit.
Waar dit niet kon heb ik her en der wat opgevuld met kleine stukjes (dus niet de volledige 360 graden) buisisolatie die ik rondom de kabels gedrukt hebt.

Het is misschien allemaal gerommel in de marge, maar kwaad kan het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: zelf denk ik er ook wel eens over na om buiten waar alle kabels uit de gevel komen een soort grote bak met deksel onder de grond te maken waardoor je niet elke keer lastig moet graven als er een extra kabel getrokken moet worden. Tot nu toe heb ik dat echter nog niet gemaakt en heb er ook nog geen kant en klare oplossing voor gezien. Dus als jij of iemand anders hier een tip over heeft zie ik die graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
Members only:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MacgregorSound
Batilan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:45:
[...]

Inderdaad, ik meen dat @MacgregorSound nog geen tekeningen heeft gepost, we worden toch wel benieuwd :*) Wat komt er voor vloer op?
Dat zou goed kunnen dat er nog geen foto's online staan..

Wat begon als een 20 jaren plan werd 3 jaar terug opeens een 5 jaren plan.. De buurvrouw van mijn schoonouders wou haar huis toch al verkopen aan "het buurmeisje" en een jaar later was het van ons.

Het was een noodwoning verstopt tussen door klimop verstikte bomen en struiken, dat hebben we eerst allemaal gesaneerd en hebben een woonunit geplaatst waar we ondertussen al 2 jaar wonen.

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:19
Batilan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:32:
[...]

Thx, inderdaad is 4 aders + aardlitze voldoende, gelukkig was ik helderder toen e.e.a. bestelde, dan toen ik de post schreef :)

[Afbeelding]

Op het tuinhuis komen maar enkele panelen, dus de spanningsval / vermogenverlies zullen nog wel meevallen verwacht ik. Voor een eventuele thuisbatterij heb ik al ruimte gereserveerd in de berging (tegen de wand waar aan de andere kant de meterkast zit, dus daar kan een lekkere dikke kabel tussen van een dikke meter lang :))

Die extra groep voor de schuur is inderdaad wel nodig (y)

Wat ik altijd doe is een diepvriesvakje in de buis, dan netjes over de rand, en opspuiten pet pur. Past dan perfect, maar kan je er wel uithalen wanneer nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:17
Denk er om dat op deze wijze je meterkast kan worden afgekeurd door de NUTS-partijen. Je gebruikt kleuren mantelbuizen die daar niet voor bedoeld zijn.

Sowieso zou ik altijd juiste kleuren gebruiken. Mocht er ooit wat gebeuren verwacht je normaliter geen kabels in een gasmantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:40
Welke kleuren kloppen niet volgens jou?

Het is eerder dat alles er 2x inzit wat soms voor problemen kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
plattie83 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:11:
[...]

Denk er om dat op deze wijze je meterkast kan worden afgekeurd door de NUTS-partijen. Je gebruikt kleuren mantelbuizen die daar niet voor bedoeld zijn.

Sowieso zou ik altijd juiste kleuren gebruiken. Mocht er ooit wat gebeuren verwacht je normaliter geen kabels in een gasmantelbuis.
Ze voeren van buiten naar binnen, niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:19
https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

Echt fout valt wel mee, de kleuren zitten zover ik kan zien goed. Er kan wel verwarring ontstaan als inderdaad buizen dubbel zijn aangebracht. En ik denk dat de water invoer niet diep genoeg zit, volgens de meest voorkomende voorschriften moet deze een meter onder maaiveld.

Ik neem aan dat je doorvoeren ook nog ergens door de fundering heen gaan, de foto is nu zo gemaakt dat het net lijkt alsof je meterkast buiten de fundering van je huis komt te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
plattie83 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:11:
[...]

Goed punt, heb het wel gevraagd toen ze hier de bouwaansluiting kwamen maken en het kwam er op neer dat zolang je het niet doet met de doorvoeren die in gebruik zijn voor nuts er niets aan de hand is.

De doorvoeren voor NUTS die we hier gebruiken zijn water en elektra, die gaan beiden naar de voorgevel. De overige 2 blijven ongebruikt voor het geval dat ze nog eens glasvezel naar binnen komen schieten hier in het buitengebied. Gas hebben we niet.

Daarnaast gaan alle extra doorvoeren niet naar de voorgevel maar naar de technische ruimte, tuin en garage/oprit zodat er weinig verwarring kan ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacgregorSound
Arosa schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:34:
https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

Echt fout valt wel mee, de kleuren zitten zover ik kan zien goed. Er kan wel verwarring ontstaan als inderdaad buizen dubbel zijn aangebracht. En ik denk dat de water invoer niet diep genoeg zit, volgens de meest voorkomende voorschriften moet deze een meter onder maaiveld.

Ik neem aan dat je doorvoeren ook nog ergens door de fundering heen gaan, de foto is nu zo gemaakt dat het net lijkt alsof je meterkast buiten de fundering van je huis komt te hangen.
De kleuren kloppen met de plaat idd, dat zou wel problemen opleveren als het niet goed zat.

Water zit nu op -1100mm tov maaiveld, overige moeten op minimaal -500mm tov maaiveld en zitten op -900mm. Als ze straks de bouwaansluiting omzetten in de definitieve aansluiting haal ik het stukje bij de gevel alvast voor ze open en zijn ze zo weer klaar.

Dit is allemaal van te voren besproken met de netbeheerder hier, ik hou niet zo van verassingen op dat gebied ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 08:55
Boek gezocht! ---> Wij zitten tegen de finale beslissingen aan van het zelf laten bouwen van een huis, in ons geval een passief huis (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148698, dus <15kWh/m2 per jaar) . Op de plek van ons oude huis. Dat heeft heel wat voeten in de aarde, we hebben wat voorkeuren voor architekt, bouwer, nog niet voor de installateur (extreem belangrijk bij een PH!). Maar meteen nu al: de bomen en het bos. Is er een goed boek met een goede handleiding voor de klant/consument/opdrachtgever, Wie contracteer je? Wie contacteer je? Hoe zien contracten er uit. Wat verzeker je? Etc etc. Bol en Amazon hebben allerlei boeken hiervoor, maar ik weet echt niet welke goed is. Dus de vraag: wie weet een goed boek dat je als opdrachtgever voor de bouw goed 'meeneemt' in deze rit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
AndredB schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:04:
Boek gezocht! ---> Wij zitten tegen de finale beslissingen aan van het zelf laten bouwen van een huis, in ons geval een passief huis (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148698, dus <15kWh/m2 per jaar) . Op de plek van ons oude huis. Dat heeft heel wat voeten in de aarde, we hebben wat voorkeuren voor architekt, bouwer, nog niet voor de installateur (extreem belangrijk bij een PH!). Maar meteen nu al: de bomen en het bos. Is er een goed boek met een goede handleiding voor de klant/consument/opdrachtgever, Wie contracteer je? Wie contacteer je? Hoe zien contracten er uit. Wat verzeker je? Etc etc. Bol en Amazon hebben allerlei boeken hiervoor, maar ik weet echt niet welke goed is. Dus de vraag: wie weet een goed boek dat je als opdrachtgever voor de bouw goed 'meeneemt' in deze rit?
Uh passiefhuis is toch juist zo min mogelijk techniek/installaties?

Qua boeken: dit topic en z'n voorgangers uitprinten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 08:55
Klopt, het is "verwarmen met kaarsen", maar extreem goede luchtdichtheid en extreem goed ventilatiebeheer is één van de pijlers van een PH.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:17
MacgregorSound schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:35:
[...]

Goed punt, heb het wel gevraagd toen ze hier de bouwaansluiting kwamen maken en het kwam er op neer dat zolang je het niet doet met de doorvoeren die in gebruik zijn voor nuts er niets aan de hand is.

De doorvoeren voor NUTS die we hier gebruiken zijn water en elektra, die gaan beiden naar de voorgevel. De overige 2 blijven ongebruikt voor het geval dat ze nog eens glasvezel naar binnen komen schieten hier in het buitengebied. Gas hebben we niet.

Daarnaast gaan alle extra doorvoeren niet naar de voorgevel maar naar de technische ruimte, tuin en garage/oprit zodat er weinig verwarring kan ontstaan.
Kleuren voor invoer water en elektra kloppen wel. Kleur van gas gaat nu gebruikt worden voor ander doeleind. Ik snap het helemaal, op deze wijze is het makkelijk en de complete invoer set met alle kleuren wordt zo geleverd. Maar waarom ik er op aansla is dat er recentelijk weer een voorval is geweest waarbij er een tyleen buis zwart met blauwe streep (dus water) gebruikt is als mantelbuis voor een elektra kabel. Monteur was dus in de veronderstelling dat dit water betrof met bijbehorend knipincident. Heeft (gelukkig) geen ernstig blijvend letsel als gevolg gehad. Maar gebruik alsjeblieft de juiste kleuren mantelbuis waar ze voor bedoeld zijn.

Je weet dit nu omdat je het zelf zo aanlegt maar weet bijvoorbeeld een volgende bewoner dit ook? Weet een monteur die in de toekomst iets moet uitvoeren dit ook?

Ik bedoel dit echt niet belerend ofzo maar zie de laatste jaren helaas teveel vergelijkbare incidenten in onze branche. Doe er mee wat je goed lijkt en heel veel succes met de bouw!
Pagina: 1 ... 7 ... 33 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic