Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:10

backupdevice

No Risk , Full Push

Bij ons worden er ook stappen gemaakt.
  • Datum Def aansluiting bekend
  • Stuc platen boven worden nu geplaatst
  • Alle elec leidingen vanuit het plafond getrokken
  • Natte ruimtes worden nu betegeld
We komen er wel :)

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 02-12-2025 12:00 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:05
H.FR schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:31:
[...]

Heb je nog wat meer details? Ik lees ook wel veel goede reviews. En ik dacht dat ze nagenoeg alles zelf deden. Bij ons zitten ze nog in de overweging, samen met Selekthuis en Brummelhuis.
Wij zijn met Groothuisbouw in zee gegaan, en tot nu toe goede ervaringen. Korte communicatie lijnen en goed meedenken. We zitten nog in de vergunningen fase, dus verdere afhandeling kan ik nog niet beoordelen. Heb wel goede ervaringen gehoord, ook hier uit de buurt.

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37
Pimirene schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:18:
[...]

Wij zijn met Groothuisbouw in zee gegaan, en tot nu toe goede ervaringen. Korte communicatie lijnen en goed meedenken. We zitten nog in de vergunningen fase, dus verdere afhandeling kan ik nog niet beoordelen. Heb wel goede ervaringen gehoord, ook hier uit de buurt.
Kijk eens naar het profiel van de persoon die dit heeft gepost, profiel aangemaakt op tweakers en 2x actief geweest. Beide comments zijn negatief over GHB, het lijkt erop dat deze persoon speciaal een profiel heeft aangemaakt om groothuisbouw zwart te maken. Commentaar prima maar wel graag onderbouwen.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:06
whipcheck schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:59:
Beide comments zijn negatief over GHB, het lijkt erop dat deze persoon speciaal een profiel heeft aangemaakt om groothuisbouw zwart te maken.
Kijk even onder Google Reviews en je komt z'n verhaal wel tegen.

Ik heb het wel eens eerder gezegd, een huis bouwen is een (tijdelijk) huwelijk aangaan met een aannemer en dat gaat altijd met ups en downs. En soms eindigt het gewoon in ruzie.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37
Conrado schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:25:
[...]

Kijk even onder Google Reviews en je komt z'n verhaal wel tegen.

Ik heb het wel eens eerder gezegd, een huis bouwen is een (tijdelijk) huwelijk aangaan met een aannemer en dat gaat altijd met ups en downs. En soms eindigt het gewoon in ruzie.
Ik had het gezien, wat gedoe over zonnepanelen. Ik ken het verhaal, we hebben ons huis beschikbaar gesteld voor een open dag van GHB. Naar de review gevraagd en een beknopte uitleg gehad.

Ook bij een catalogus huis zal je je moeten verdiepen in sommige zaken. Zonnepanelen kan je beter zelf regelen, stuk voordeliger en de panelen waren efficienter.

• Conrado
PASware schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:43:
Voor iedereen weer anders. Mijn motivatie zou lagere maandlasten zijn, al moet ik daar wel een redelijke investering voor doen, of die na 10 jaar de juiste is gebleken, tja...dat zie ik dan wel, maar heb wel lagere lasten gehad.
Eens, dat is ook mijn gedachte want 'verdienen' geloof ik niet in. En je hebt gelijk, dat weten we pas achteraf.
Misschien gaat de elektriciteitsprijs door het dak, misschien de belasting er op, of misschien ook niet....

• Bernoulli
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:34
Na het al tijden volgen van dit topic, het teruglezen van deze en de eerdere topics, zijn wij ook op het punt gekomen dat het concreter wordt. Nu kan ik zelf iets delen, wat zijn jullie gedachtes bij deze plattegronden?

Ben benieuwd! Zoals eerder hier geschreven, dit is het moment om echt overal over na te denken want later is het zoveel lastiger en duurder dat vele aanpassingen gewoon niet meer gedaan zullen worden. Dus het zou super zijn als jullie mee zouden willen denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK45wVCxErdrTre9alxkkudfqPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5mmEQoFB8bVqe5GpCHZXMr3b.png?f=fotoalbum_large

Het kavel is langwerpig naar achteren, we hebben 1 meter ruimte aan de rechterkant bij de berging en ongeveer 3,5 meter aan de linkerkant. Dit ivm de locatie van het bouwvlak. We hopen dat de gemeente het goed vindt als we het geheel iets naar links opschuiven, maar dat is afwachten.
We willen aan de zuid- en westzijde graag buitenjaloezieen toevoegen, al overwegen we aan de westzijde ook een inschuifbare overkapping.
Verder komt er een waskoker onder de trap naar de 2e verdieping, die komt dan mooi uit in de bijkeuken waar de wasmachine zal staan.

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:12
Leuk die Z-vormige woonkamer/keuken. Het enige wat ik me afvraag is of je de trap niet liever in het midden van de zolder laat uitkomen, zodat je daar evt. nog een tweede kamer kunt maken.

• Conrado
Bernoulli schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:07:
Na het al tijden volgen van dit topic, het teruglezen van deze en de eerdere topics, zijn wij ook op het punt gekomen dat het concreter wordt. Nu kan ik zelf iets delen, wat zijn jullie gedachtes bij deze plattegronden?
Zou je niet - het is allemaal persoonlijk natuurlijk - de deur van de bijkeuken in de keuken laten uitkomen, ipv de hal. In onze routing zou dat logischere zijn.
Met de BG kun je nog spelen om dat de WK eigenlijk een uitbouw is. Als je de bijkeukendeur niet in de hal laat uitkomen, kun je zitkamer en werkkamer omwisselen, de Trap + toliet naar de ander kant verplaatsen en de werkkamer met een deur op de hal laten uitkomen.
Zo zijn er nog wat mogelijkheden :)

Verder eens met het commentaar van @Fimke; de trap in het midden van de zolder is gewoon handiger. Daarnaast ben je nu relatief veel ruimte kwijt rond de vide om naar de zoldertrap te kunnen lopen. Dit soort trappenhuizen zie je veel in notariswoningen en er staan in dit draadje voldoende alternatieve voorbeelden.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:50
Bernoulli schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:07:

Ben benieuwd! Zoals eerder hier geschreven, dit is het moment om echt overal over na te denken want later is het zoveel lastiger en duurder dat vele aanpassingen gewoon niet meer gedaan zullen worden. Dus het zou super zijn als jullie mee zouden willen denken.

[Afbeelding]

Het kavel is langwerpig naar achteren, we hebben 1 meter ruimte aan de rechterkant bij de berging en ongeveer 3,5 meter aan de linkerkant. Dit ivm de locatie van het bouwvlak. We hopen dat de gemeente het goed vindt als we het geheel iets naar links opschuiven, maar dat is afwachten.
We willen aan de zuid- en westzijde graag buitenjaloezieen toevoegen, al overwegen we aan de westzijde ook een inschuifbare overkapping.
Verder komt er een waskoker onder de trap naar de 2e verdieping, die komt dan mooi uit in de bijkeuken waar de wasmachine zal staan.
De berging is binnen de thermische schil gelegen, is dat bewust? Dat betekent dat je geïsoleerde ‘garage’ deuren moet plaatsen. En ga je een auto parkeren (stallingsruimte voor motorvoertuigen volgens Bbl), dan moet deze ruimte sterk geventileerd worden. En dus moet je eigenlijk de wand met de bijkeuken isoleren.

Verder begrijp ik de plaats van de 2de trap niet, kost veel ‘overloop’ ruimte op de verdieping en komt m.i. op want onhandige plek op de zolderverdieping. Wil je die nog indelen?

Verder lijkt het mij een fijn huis om in te wonen.

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:59
Hier is het DO zo goed als af. Volgende stappen zijn de constructeur aan het werk zetten en de BENG berekening laten doen. Wat adviseren jullie qua BENG? Nog specifieke dingen waar we op moeten letten of waar we om moeten vragen? We hebben niet echt heel specifieke eisen maar willen natuurlijk wel een goed geïsoleerd huis dat we vooral ook in de zomer goed koel kunnen houden. We gaan waarschijnlijk voor een grond warmtepomp (als het uiteindelijke budget het toelaat) en qua zonnepanelen twijfel ik nog tussen het minimaal vereiste of juist het hele dag vol leggen (stuk of 50). Nog andere dingen? Van zaken als RC waarde heb ik echt geen flauw idee waar we op moeten letten...
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic