Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een optie op een kavel weten te krijgen en na ons al flink ingelezen te hebben, is de volgende stap nu om met het ontwerpbureau te gaan zitten om onze wensen te bespreken m.b.t. de woning en aansluitend zal het ontwerpbureau bij 3 lokale aannemers om een offerte vragen. Er wordt vervolgens ook een bouwteam gevormd.

Nu is het zo dat op deze locatie niet projectmatig gewerkt wordt, maar er wel een beeldkwaliteitsplan geldt. Daarbij geldt met name dat het één of twee woonlagen met kap moet zijn en de kap een grote overstek moet hebben van minstens 60cm. Als voorbeelden worden o.a. de typische jaren 30 woningen gegeven en de door Frank Lloyd Wright geïnspireerde woningstijl.

Onze voorkeur gaat uit naar zo'n laatste woning, het merendeel van wat er gerealiseerd is, is ook in deze stijl, maar een enkeling heeft ook voor de jaren 30 woning gekozen. Zoals wel vaker zal het budget hierin bepalend zijn en we begrepen in een eerst telefoongesprek al dat een jaren 30 woning wat goedkoper te realiseren is en daarom relatief wat meer oppervlak kan opleveren én je hebt de scheiding met BG woonkamer, keuken, eetkamer, garage, bijkeuken en op de verdieping slaapkamers en badkamer. De andere woningen zijn veelal gelijkvloers en hoewel ik mooie, speelse indelingen heb gezien, vraag ik me af of het niet meer doorslag van geluid geeft? Oftewel: bij een 'normale' woning is natuurlijk de verdiepingsvloer de voornaamste demper van geluid en die zijn erg dik. Terwijl je bij gelijkvloers in mijn ogen maar weinig geluidsbeperkende elementen hebt, of zou je tussen de woon/eetgedeelte en de 'vleugel' met slaapkamers/badkamer enerzijds en garage/evt. werkkamer/bijkeuken anderzijds ook veel dikkere, beter geïsoleerde muren kunnen gebruiken?

Verder zijn wij niet zoveel eisend als het op het ontwerp aankomt, in die zin dat we uiteindelijk wel nog willen gaan kijken waar elke deur en elk raam komt, de indeling zelf nog maken, maar hoe het er precies uit komt te zien zijn we flexibel in zeg maar. Is het dan heel ongebruikelijk om aan de ontwerper te vragen om van beide woningtypes een soort basis te hanteren en daar offertes voor op te vragen? Want stel beide in vergelijkbaar woonoppervlak schelen een ton, dan zijn wij heel praktisch ingesteld en zullen dan altijd voor de goedkopere optie gaan en eventueel qua uiterlijk de mooiere woning laten schieten, zodat we meer opties en een wat grotere woning kunnen realiseren. Wat zijn jullie adviezen hierin?

Als laatste is het zo dat we nu al in een erg nieuwe woning wonen, uit 2022, maar de locatie zijn we niet tevreden mee vandaar deze stap. Overigens hebben we deze niet (laten) bouwen, maar zijn we de 2e bewoners. Niet hetzelfde proces meegemaakt, maar we hebben wel geleerd van deze woning wat we wel en niet prettig vinden en wat we in de nieuwe woning anders of juist hetzelfde willen. Voor ons toch wel de belangrijkste verbeterpunten zijn: een WTW-installatie zodat géén roosters nodig zijn, en de warmtepomp niet meer op het platte dak van de garage/hal plaatsen maar losstaand in de tuin ivm toch wel enige doorslag van geluid. Idealiter gaan we overigens voor aardwarmte, maar als dat niet in het budget zou passen, dan is L/W ook goed genoeg.
Verder wat kleinere details: zo vinden we UTP aansluitingen door heel het huis geweldig, ook erg handig met PoE spul. En zijn we toch wel fan geworden van de Bora kookplaat, niet meer zo'n afzichtelijke afzuigkap. De kanaalplaten willen we ook niet meer met die lelijke gleuven op het hele plafond, maar we begrepen al dat icm WTW het sowieso beter is een ander type plafond te kiezen, maar wordt het ook wel duurder van.

Zijn er in dit stadium nog bepaalde must-haves die we mee moeten nemen in onze stap naar een ontwerp en offerte? We gaan er (wellicht onterecht?) vanuit dat we na een eerste ontwerp die hopelijk 90% van de kostenindicatie moet dekken daarna nog kunnen schuiven met indeling, exacte positie ramen en deuren, plekken van stopcontacten, UTP-dozen, etc.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:08
MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 00:05:
En zijn we toch wel fan geworden van de Bora kookplaat, niet meer zo'n afzichtelijke afzuigkap.
Even een kleine tip, Bora is lang niet de enige met een geïntrigeerde afzuiging, dat heeft elk merk wel.
Waarom het gros toch denk dat alleen Bora dat heeft is mij nog steeds een vraag. :P

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01

backupdevice

No Risk , Full Push

Wij hebben een optie op een kavel weten te krijgen en na ons al flink ingelezen te hebben, is de volgende stap nu om met het ontwerpbureau te gaan zitten om onze wensen te bespreken m.b.t. de woning en aansluitend zal het ontwerpbureau bij 3 lokale aannemers om een offerte vragen. Er wordt vervolgens ook een bouwteam gevormd.

Nu is het zo dat op deze locatie niet projectmatig gewerkt wordt, maar er wel een beeldkwaliteitsplan geldt. Daarbij geldt met name dat het één of twee woonlagen met kap moet zijn en de kap een grote overstek moet hebben van minstens 60cm. Als voorbeelden worden o.a. de typische jaren 30 woningen gegeven en de door Frank Lloyd Wright geïnspireerde woningstijl.

Onze voorkeur gaat uit naar zo'n laatste woning, het merendeel van wat er gerealiseerd is, is ook in deze stijl, maar een enkeling heeft ook voor de jaren 30 woning gekozen. Zoals wel vaker zal het budget hierin bepalend zijn en we begrepen in een eerst telefoongesprek al dat een jaren 30 woning wat goedkoper te realiseren is en daarom relatief wat meer oppervlak kan opleveren én je hebt de scheiding met BG woonkamer, keuken, eetkamer, garage, bijkeuken en op de verdieping slaapkamers en badkamer. De andere woningen zijn veelal gelijkvloers en hoewel ik mooie, speelse indelingen heb gezien, vraag ik me af of het niet meer doorslag van geluid geeft? Oftewel: bij een 'normale' woning is natuurlijk de verdiepingsvloer de voornaamste demper van geluid en die zijn erg dik. Terwijl je bij gelijkvloers in mijn ogen maar weinig geluidsbeperkende elementen hebt, of zou je tussen de woon/eetgedeelte en de 'vleugel' met slaapkamers/badkamer enerzijds en garage/evt. werkkamer/bijkeuken anderzijds ook veel dikkere, beter geïsoleerde muren kunnen gebruiken?

Verder zijn wij niet zoveel eisend als het op het ontwerp aankomt, in die zin dat we uiteindelijk wel nog willen gaan kijken waar elke deur en elk raam komt, de indeling zelf nog maken, maar hoe het er precies uit komt te zien zijn we flexibel in zeg maar. Is het dan heel ongebruikelijk om aan de ontwerper te vragen om van beide woningtypes een soort basis te hanteren en daar offertes voor op te vragen? Want stel beide in vergelijkbaar woonoppervlak schelen een ton, dan zijn wij heel praktisch ingesteld en zullen dan altijd voor de goedkopere optie gaan en eventueel qua uiterlijk de mooiere woning laten schieten, zodat we meer opties en een wat grotere woning kunnen realiseren. Wat zijn jullie adviezen hierin?

Als laatste is het zo dat we nu al in een erg nieuwe woning wonen, uit 2022, maar de locatie zijn we niet tevreden mee vandaar deze stap. Overigens hebben we deze niet (laten) bouwen, maar zijn we de 2e bewoners. Niet hetzelfde proces meegemaakt, maar we hebben wel geleerd van deze woning wat we wel en niet prettig vinden en wat we in de nieuwe woning anders of juist hetzelfde willen. Voor ons toch wel de belangrijkste verbeterpunten zijn: een WTW-installatie zodat géén roosters nodig zijn, en de warmtepomp niet meer op het platte dak van de garage/hal plaatsen maar losstaand in de tuin ivm toch wel enige doorslag van geluid. Idealiter gaan we overigens voor aardwarmte, maar als dat niet in het budget zou passen, dan is L/W ook goed genoeg.
Verder wat kleinere details: zo vinden we UTP aansluitingen door heel het huis geweldig, ook erg handig met PoE spul. En zijn we toch wel fan geworden van de Bora kookplaat, niet meer zo'n afzichtelijke afzuigkap. De kanaalplaten willen we ook niet meer met die lelijke gleuven op het hele plafond, maar we begrepen al dat icm WTW het sowieso beter is een ander type plafond te kiezen, maar wordt het ook wel duurder van.

Zijn er in dit stadium nog bepaalde must-haves die we mee moeten nemen in onze stap naar een ontwerp en offerte? We gaan er (wellicht onterecht?) vanuit dat we na een eerste ontwerp die hopelijk 90% van de kostenindicatie moet dekken daarna nog kunnen schuiven met indeling, exacte positie ramen en deuren, plekken van stopcontacten, UTP-dozen, etc.
Feli!!

Denk dat je ook aan warmtewering moet gaan denken . Dus de zon buiten houden of Airco’s . Dus leidingen voor screens en of airco slangen

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:47
Voor ons toch wel de belangrijkste verbeterpunten zijn: een WTW-installatie zodat géén roosters nodig zijn, en de warmtepomp niet meer op het platte dak van de garage/hal plaatsen maar losstaand in de tuin ivm toch wel enige doorslag van geluid. Idealiter gaan we overigens voor aardwarmte, maar als dat niet in het budget zou passen, dan is L/W ook goed genoeg.
...........
De kanaalplaten willen we ook niet meer met die lelijke gleuven op het hele plafond, maar we begrepen al dat icm WTW het sowieso beter is een ander type plafond te kiezen, maar wordt het ook wel duurder van.
Over WTW is hier al best wat geschreven, dat is is een must-have. Een W/W warmtepomp heeft een meerprijs van rond de 20K. WTW, L/W- en W/W-warmtepompen hebben hier op Tweakers eigen draadjes met heel veel informatie.

Breedplaat en kanaalplaat is een constructieve keuze, maar met WTW-pijpen wordt meestal voor breedplaat gekozen. Die 'gleuven', de naden tussen de platen, heb je altijd en dat wordt in de afwerking weggestuckt. Waarschijnlijk heeft jouw huidige huis spuitwerk op de plafonds, en dan blijf je de gleuven idd zien.

Hieronder een voorbeeld van onze bouw; de stalen balken in het plafond, en de kolommen in de muur, zijn hier al beplakt met gips- en Wedi-plaat waar tegenaan gestuct is. Nu is het een strak geheel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yqj5f4tR/KVL63.jpg

Mijn huis is slimmer dan ik...

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Thomason schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:58:
[...]

***members only***

Komende tijd wordt voornamelijk afwachten op de vergunningsaanvraag, benieuwd hoe lang dat gaat duren :9 .
Gefeliciteerd! De m3 prijs die je noemde ex. kavel is dus wel inclusief afwerking, keuken, sanitair etc.? Op hoeveel m3 komen jullie uit met dit type woning?

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:07
FabianGTI schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:37:
[...]

Even een kleine tip, Bora is lang niet de enige met een geïntrigeerde afzuiging, dat heeft elk merk wel.
Waarom het gros toch denk dat alleen Bora dat heeft is mij nog steeds een vraag. :P
Omdat dit merk gepushed wordt door de keukenbedrijven (iets met marge???)

• Conrado
Nou, Bora is de uitvinder van die dingen en ze zijn er erg goed in. Daarmee zeg ik niet dat andere slechter zijn, maar je moet een keuze maken. Onze Bora (PUXA) bevalt erg goed.
O ja, voor de zelf inkopers. Bora heeft altijd goede Black Friday deals.

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Ik wist toevallig wel dat oa Siemens dit ook heeft, zij het in vaak net iets andere vorm. Dus je kan mijn opmerking inderdaad zien zoals elke tablet een iPad wordt genoemd door het gros van de mensen. ;) We zitten inderdaad niet vast aan Bora hoor, maar het systeem an sich is wel fijn.

• MooDyBLueS
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:43:
[...]

Feli!!

Denk dat je ook aan warmtewering moet gaan denken . Dus de zon buiten houden of Airco’s . Dus leidingen voor screens en of airco slangen
Thanks! Check, die leidingen voor screens is inderdaad een goede! We hebben nu ook screens en in onze ervaring is het met onze L/W warmtepomp die ook koelt daarmee koel genoeg te houden op de echt hete dagen. Airco zou ik pas aan beginnen als het met screens+koeling van de WP niet te bolwerken is.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Conrado schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:56:
[...]

Over WTW is hier al best wat geschreven, dat is is een must-have. Een W/W warmtepomp heeft een meerprijs van rond de 20K. WTW, L/W- en W/W-warmtepompen hebben hier op Tweakers eigen draadjes met heel veel informatie.

Breedplaat en kanaalplaat is een constructieve keuze, maar met WTW-pijpen wordt meestal voor breedplaat gekozen. Die 'gleuven', de naden tussen de platen, heb je altijd en dat wordt in de afwerking weggestuckt. Waarschijnlijk heeft jouw huidige huis spuitwerk op de plafonds, en dan blijf je de gleuven idd zien.

Hieronder een voorbeeld van onze bouw; de stalen balken in het plafond, en de kolommen in de muur, zijn hier al beplakt met gips- en Wedi-plaat waar tegenaan gestuct is. Nu is het een strak geheel.

[Afbeelding]
Ik zal de aparte topics ook even gaan lezen, maar als basisvraag: is het mogelijk (indien het erg krap zou worden qua budget) om eerst met L/W te beginnen en dat na zeg een jaar op W/W over te stappen? Het zou echt een last-resort optie zijn, maar stel we moeten ergens 20k op besparen en daar even weer voor sparen, dan is het goed om te weten of dit überhaupt mogelijk is. Of is de hele combinatie met binnen+buitenunit dan iets wat aangepast moet worden? Even los van de grondboring die natuurlijk ook vereist is voor W/W.

Oh ja, die breedplaten had het ontwerpbureau het inderdaad over, schijnt ook duurder te zijn dan kanaalplaten, hij had het over 15-20k meerprijs over de gehele woning meestal. Goed om te weten dat het gewoon stucwerk is, dan laten we dat zeker meenemen. Uiteindelijk is alles wel glad en strak te krijgen natuurlijk, maar ik wist niet goed de verschillen tussen deze twee platen, nu iets beter. :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
innova58 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:23:
[...]

Gefeliciteerd! De m3 prijs die je noemde ex. kavel is dus wel inclusief afwerking, keuken, sanitair etc.? Op hoeveel m3 komen jullie uit met dit type woning?
Is er een bepaalde standaard berekening die grofweg klopt om van m2 naar m3 te komen?

Wij zitten nu namelijk ook precies in het proces dat we de optie op de kavel hebben, die prijs is dus bekend, wat we kunnen financieren voor A++++ ook (uitgaande van 2026) en dus weten we dat: totaal budget - kavelprijs = budget voor bouw woning + ontwerpkosten + bouwvergunning + keuken + sanitair. En dan gaat dit in eerst instantie uit van 90% van onze huidige woningwaarde, als we die tzt verkopen komt er nog 10% vrij, dat kan natuurlijk mooi aan extra's uitgegeven worden. Zaken als screens, een mooie tuinkamer, tuinafwerking, dat soort zaken.

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:54
backupdevice schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:43:
[...]

Feli!!

A la Frank Lloyd Wright kan er natuurlijk ook veel met overstekende daken zodat je schaduwwerking op de ramen hebt. Maar zeker een aandachtspunt.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:30
[...]

Omdat de Bora véél stiller is dan vrijwel alle andere merken (incl. Miele en BSH).

All-electric.

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:57:
[...]

Is er een bepaalde standaard berekening die grofweg klopt om van m2 naar m3 te komen?
Lijkt me dat dit erg af hangt van de woning. Een bungalow kent relatief meer m3 tov m2 dan een woning met drie bouwlagen, een vierkant meer dan een L vorm etc. Een schuin dak anders dan een plat dak. Maar als je toch enigszins wil rekenen zou ik zeggen iets als oppervlak x 3 +10%. Voor grove prijsbepaling zou dit wel afdoende moeten zijn. Want er geldt ook hoe kleiner hoe duurder per m3 en de variatie aan m3 prijs in dit topic is ook aanzienlijk.

• MooDyBLueS
  • Niet online
ArnaudYK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:20:
[...]

Lijkt me dat dit erg af hangt van de woning. Een bungalow kent relatief meer m3 tov m2 dan een woning met drie bouwlagen, een vierkant meer dan een L vorm etc. Een schuin dak anders dan een plat dak. Maar als je toch enigszins wil rekenen zou ik zeggen iets als oppervlak x 3 +10%. Voor grove prijsbepaling zou dit wel afdoende moeten zijn. Want er geldt ook hoe kleiner hoe duurder per m3 en de variatie aan m3 prijs in dit topic is ook aanzienlijk.
Dit geeft een goede indicatie, thanks. Dat betekent ook dat het beoogde oppervlak mooi binnen budget valt.

En dat verklaart wellicht ook waarom de ontwerper al zei dat er verschillen zitten tussen de kosten voor een jaren 30 woning en een Frank Lloyd Wright ontwerp. Die worden hier met name in een soort kruisvorm gebouwd met 1 langere en 1 kortere kant en soms met een extra woonlaag in het middelste deel.

Uit een youtube video heb ik deze plattegrond kunnen screenshotten waar wij wel erg van gecharmeerd zijn, los van de badkamer alleen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJmySxc7Gyi_ezOlzmT_1IqMqbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/01wo8m9sPtZXYCp9YOWQvvYm.png?f=fotoalbum_large

Enige waar ik dus wat twijfels over heb is in bovenstaand voorbeeld is het doorgeven van geluid tussen woonkamer/keuken en studie/bijkeuken links en slaapkamer(s)/hal rechts.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:09
MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:20:
[...]

Dit geeft een goede indicatie, thanks. Dat betekent ook dat het beoogde oppervlak mooi binnen budget valt.

En dat verklaart wellicht ook waarom de ontwerper al zei dat er verschillen zitten tussen de kosten voor een jaren 30 woning en een Frank Lloyd Wright ontwerp. Die worden hier met name in een soort kruisvorm gebouwd met 1 langere en 1 kortere kant en soms met een extra woonlaag in het middelste deel.

Uit een youtube video heb ik deze plattegrond kunnen screenshotten waar wij wel erg van gecharmeerd zijn, los van de badkamer alleen:
[Afbeelding]

Enige waar ik dus wat twijfels over heb is in bovenstaand voorbeeld is het doorgeven van geluid tussen woonkamer/keuken en studie/bijkeuken links en slaapkamer(s)/hal rechts.
Als je bang bent voor het geluid, zou je ook een U-vorm kunnen overwegen.

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
[...]
Dat is oplosbaar, zeker naar de slaapkamer. Hoe er wel rekening dat iets met je binnenmuur moet doen. Voldoende zwaar, want meer massa is betere geluidisolatie en dan evt een spouw, waarmee je de twee wanden akoestisch kan ontkoppellen. Daarmee wordt die muur wel een stuk dikker. Voor de werkkamer zit je met je deuren. Dat is ook oplosbaar maar dan moet je wel goed opletten of je met de luchtstromen van de WTW uitkomt. (leuk een hele zware deur, maar als je vervolgens een kier onder de deur van 2cm nodig hebt dan houdt het op een gegeven moment op.

• Conrado

Met respect voor je architect, maar dat vind ik onzin. Dan kun je net zo hoed zeggen dat een FLW-ontwerp op minstens 3000m2 grond moet staan. Je ontwerp dient op FLW geïnspireerd te zijn, dat kan in iedere vorm. Ons vorige huis wad er op geïnspireerd, maar had een soort van vierkante plattegrond.
Een ‘jaren 30’ huis is toch ook van deze tijd :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:45:
[...]

Als je bang ben voor het geluid, zou je ook een U-vorm kunnen overwegen.
Creatief gevonden! ;) Maar denk niet dat dat hem gaat worden.

• MooDyBLueS
  • Niet online
ArnaudYK schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:49:
[...]

Dat is oplosbaar, zeker naar de slaapkamer. Hoe er wel rekening dat iets met je binnenmuur moet doen. Voldoende zwaar, want meer massa is betere geluidisolatie en dan evt een spouw, waarmee je de twee wanden akoestisch kan ontkoppellen. Daarmee wordt die muur wel een stuk dikker. Voor de werkkamer zit je met je deuren. Dat is ook oplosbaar maar dan moet je wel goed opletten of je met de luchtstromen van de WTW uitkomt. (leuk een hele zware deur, maar als je vervolgens een kier onder de deur van 2cm nodig hebt dan houdt het op een gegeven moment op.
Dit klinkt als een goede oplossing. En het zijn sowieso ideeën waar ik mee naar de ontwerper kan stappen binnenkort. Wat ik je dus hoor zeggen als ik het goed begrijp is dat het wel mogelijk is, maar vermoedelijk extra kosten oplevert en in de basis een jaren 30 ontwerp met 2 woonlagen (en een zolder/vliering) in de basis wel de makkelijkere/betere keuze is.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Conrado schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:52:
[...]

Met respect voor je architect, maar dat vind ik onzin. Dan kun je net zo hoed zeggen dat een FLW-ontwerp op minstens 3000m2 grond moet staan. Je ontwerp dient op FLW geïnspireerd te zijn, dat kan in iedere vorm. Ons vorige huis wad er op geïnspireerd, maar had een soort van vierkante plattegrond.
Een ‘jaren 30’ huis is toch ook van deze tijd :)
Voor jouw beeldvorming, ik had ook een iets vierkantere en kleinere plattegrond gekregen als inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ad2x5ssKW2ZKQ5w5n9ApK3OCTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32iIEGAsRzkA8rcn80PKMOdC.jpg?f=fotoalbum_large
Ook hier heb je natuurlijk die ene lange muur die woon/eet/keukengedeelte scheidt van de rest van het huis. Ik verwacht in dit ontwerp niet zoveel problemen bij de onderste stlaapkamer, dat zit bij de keuken en daar zitten wij 's avonds niet meer direct, maar het woonkamergedeelte ligt direct naast een slaapkamer. Overigens wel op deze tekening de hoofdslaapkamer, maar dan nog.

Overigens is het niet een architect maar een ontwerpbureau, ze staan wel goed te boek en hebben ook ons huidige huis getekend (waar we zelf niet bij betrokken waren).

Reden dat ik over geluid begin is dat wij nu een wat meer standaardwoning hebben met 2 woonlagen en met de bouw meegebouwde, volledig geïsoleerde en verwarmde garage die in 2 stukken is gehakt: voorste deel is nog altijd garage, achterste deel een werkkamer. Vanuit keuken loop je via 2 deuren (houten deuren, geen opdek, met tocht/geluidstrips) eerst naar een kleine bijkeuken en daarna de werkkamer. Ondanks die 2 deuren hoor ik mijn kinderen nog wel als ze soms nogal luidruchtig thuiskomen na school, wel op de achtergrond, maar dat is dus met 2 deuren/muren ertussen. Dat is eigenlijk incl. slaapkamer(s) naast een woongedeelte onze enige zorg in zo'n ontwerp. Maar we vinden de woningen wel erg mooi!

• Deleon78
MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:59:
[...]

Creatief gevonden! ;) Maar denk niet dat dat hem gaat worden.
Ben wel benieuwd naar je overwegingen :) Ik ben zelf erg fan van U-vorm namelijk, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

• Conrado
MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:51:
Oh ja, die breedplaten had het ontwerpbureau het inderdaad over, schijnt ook duurder te zijn dan kanaalplaten, hij had het over 15-20k meerprijs over de gehele woning meestal. Goed om te weten dat het gewoon stucwerk is, dan laten we dat zeker meenemen.
Kanaalplaten zijn lange prefabbetonplaten die een complete vloer vormen. Platen met een kraan op z’n plek leggen, naden volstorten en klaar. Ze worden veel in industriële en utiliteitsprojecten gebruikt. Je kunt er leidingen en zo in kwijt, maar dat is wat beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://admin.architectuurwonen.nl/storage/assets/Blogs/50-kanaalplaat-vs-breedplaatvloer/2-kanaalplaatvloer-1.jpg

Breeplaatvloeren zijn maar 5 cm dik. Ze worden op maat gemaakt en als een puzzel gelegd. Boven op de breedplaat komen dan alle leidingen en buizen. Daarna wordt er beton overheen gestort tot de juiste gewenste dikte.
Breedplaatvloeren bieden veel meer vrijheden in vorm, zoals leidingen, instort behuizingen, vides, enzovoort.

Het is veel meer werk want breedplaat kun je niet zomaar op de muren leggen, dan breken ze. Daarom moet er ijzeren stutten en houten balken geplaatst worden waarop ze rusten. Om de breedplaat moeten ook bekisting komen om de vloer te kunnen storten.

Hierbij staat alles klaar voor de breedplaten:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9QwGLnGv/KVL31.jpg

Hier een indruk wat wij aan WTW, riool en heel veel elektra gelegd. Alleen in dit dek al ruim een kilometer.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fLjDSJzt/KVL24.jpg

Die pijpen liggen er niet zomaar kris-kras op. Alle pijpen boven de 50mm, ook electriciteitsbundels, staan op tekening en moeten door de constructeur doorgerekend zijn.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:31:
[...]

Ben wel benieuwd naar je overwegingen :) Ik ben zelf erg fan van U-vorm namelijk, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik er niet veel langer dan een minuut over nagedacht heb. Het klinkt niet als een hele mooie vorm (het oog wil ook wat) en misschien zit ik er naast, maar heeft een U-vorm niet veel meer buitenmuuroppervlak en daarmee dus effectief meer energie nodig om de woning te verwarmen/verkoelen? Bij een vierkant of kruis heb je volgens mij meer "residual heat" van alle aangrenzende ruimtes, toch?

• Deleon78
MooDyBLueS schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:06:
[...]

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik er niet veel langer dan een minuut over nagedacht heb. Het klinkt niet als een hele mooie vorm (het oog wil ook wat) en misschien zit ik er naast, maar heeft een U-vorm niet veel meer buitenmuuroppervlak en daarmee dus effectief meer energie nodig om de woning te verwarmen/verkoelen? Bij een vierkant of kruis heb je volgens mij meer "residual heat" van alle aangrenzende ruimtes, toch?
Dat van de buitenmuren klopt wel ja. Dat kan een prima overweging zijn.
Smaken zijn sowieso persoonlijk, dus helemaal prima heh, sowieso! :)
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic